פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויצא > “וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב”

“וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום וברכה וערב טוב.
‫אנחנו ממשיכים בלימוד ספר בראשית,

‫ואנחנו בפרק...

‫כף ח'

‫בפסוק ו'

‫ויאר עשב כי ברך יצחק את ‫יעקב ושילח אותו פאדינה הרם,

‫לקחת לו משם אישה, וברכו אותו,

‫ועצב עליו למור לו תיקח אישה ‫מנות קנן ואיש מייעקב אל אביו,

‫ולימוד הולך פאדינה הרם,

‫והיאר עשב כי ראות בנות קנן בין יצחק אביו,

‫כל זה ראה עשב, והיאלך עשב אל ישמעאל,

‫והייקח את מחלת בת ישמעאל בין אברהם,

‫אחות נוויות על נשיו לא לאישה.

‫מחלת נקראת גם בשם בסמט במקומות אחרים,

‫אבל מה פירוש המילה, השם מחלת,

‫זה סתם שם מוזר לתת לאישה בשם כזה מחלת.

‫מחלת זה מלשון מתוק, חלוע בערבית, אחלה.

‫השם מתוק. אז זה כן, המחלת, מילה מתוקה.

‫עכשיו, עשב הולך אל ישמעאל, ‫לוקח את מחלת בת ישמעאל

‫על נשיו לא לאישה, לא ‫מגרש את הנשים הראשונות,

‫אבל עושה חצי מרצון ‫אביו, נושא את בת ישמעאל.

‫מה זה נותן לנו? מה אכפת לנו מהסיפור הזה?

‫אז אפשר לומר שיש פה איזו ‫תוכנית קבועה במהלך ההיסטוריה.

‫הרי מהי המעלה של יעקב?

‫מעלתו של יעקב אבינו, ‫בתור מייסד הזהות הישראלית,

‫זה שהוא מסוגל לאחד, הוא מאחד בין ערכים.

‫בין הערכים של אברהם לערכים של יצחק.

‫כלומר, אם אברהם לבדו היה קיים, ‫הוא לא יכול היה להקים את עם ישראל.

‫כי אברהם הוא כל כולו ביטוי ‫לערך של מידת החסד, החמלה.

‫מזה אי אפשר להקים את עם ישראל.

‫אלא מה? אם היה יצחק לבדו, גם כן ‫אי אפשר היה להקים את עם ישראל,

‫ביה שיצחק הוא כל כולו מידת הדין.

‫והדין זאת לא מידתו, שעם ‫ישראל זה לא מה שנקרא

‫אחדות המידות.

‫מה שאין כן יעקב, שעליו אומר הכתוב

‫שהוא אשתם יושב אוהלים, ‫אומר הזוהר, מה זה אוהלים?

‫בין שני אוהלים. ‫בין אוהל אברהם לאוהל יצחק.

‫הוא יושב בין שני האוהלים, ומכוח ‫זה הוא יכול לחבר את הערכים.

‫ודווקא מי שמסוגל לאחדות הערכים, ‫הוא יכול לייסד את עם ישראל.

‫ואנחנו רואים שקמו בעולם דתות, ‫הדת של ישמעאל והדת של האסב.

‫הדת של האסב היא כל כולה ניסיון ‫להיות ההמשך של תורת אברהם.

‫הנצרות בנתה את הכול מסביב ‫לערך אחד בלבד, יסוד האהבה.

‫ישמעאל בנה את דתו מסביב למידת הדין.

‫ירש בעצם את מידתו של יצחק.

‫אבל גם פה אין אחדות.

‫אבל יש ניסיון אינטואיטיבי ליצור ‫אחדות ערכים בדומה לעם ישראל.

‫אסב הולך אל ישמעאל, ועל ידי ‫החיבור הזה בין שתי המשפחות

‫יש ניסיון להעמיד משהו שדומה ‫לאחדות הערכים של ישראל.

‫זה כמין תיוטה, כמין תחליף, תחליף ‫בכאילו כזה של הזהות הישראלית.

‫הזהות הישראלית זה האחדות בין אברהם ליצחק,

‫ואז יש כאן ניסיון ליצור איזה ‫חיבור בין ישמעאל לבין אסב.

‫אבל יש לה שים לב לדבר מעניין.

‫היוזמה היא אסבית.

‫כלומר, וילך אסב את ישמעאל.

‫ישמעאל יש לו הנהגה של פסיביות.

‫אסב הוא האקטיבי בהיסטוריה,

‫אבל הוא משתמש בישמעאל כדי להילחם בישראל.

‫כלומר, יש כאן איזה מין רעיון כזה,

‫הגיית הרעיון, הגות הרעיון, זה אסבי,

‫אבל כלי העבודה, ישמעאלי.

‫כי הרי זה לא מכבודו של ‫אסב, שהוא אחיו של יעקב,

‫יש לו תרבות משותפת, תנח משותף.

‫זה לא מכבודו לצאת ישירות ‫למלחמה כדי לפסול את ישראל.

‫אבל הוא משתמש בישמעאל.

‫ישמעאל, יש לו פחות סנטימנטים, ‫כי הוא הדוד, הוא בן דוד,

‫בן השפחה, הוא רחוק יותר.

‫ולכן ההתנהגות שלו היא ‫יותר פרימיטיבית, יותר ברברית.

‫מצד שני, אין לו כוחות כמו ‫שיש לאסב, ליזום מהלכים.

‫ולכן האימפריאליזם ‫האסבי משתמש, הייתי אומר,

‫בנטיות הפרימיטיביות ‫הישמעאליות כדי להילחם בישראל.

‫זה מין משולש כזה.

‫אסב, ישמעאל, יעקב.

‫אז כנראה שאם התורה ‫ראתה לנכון לספר לנו את זה,

‫כי כנראה שהדגם הזה עשוי להתחדש מספר פעמים

‫במהלך ההיסטוריה, איזה מין ‫ניסיון של יצירת אלטרנטיבה

‫לאחדות המידות הישראלית.

‫ברור? וזה אנחנו צריכים לדעת ‫לפני הופעתו של יעקב בהיסטוריה.

‫בואו נראה מה כתוב בפסוק יהודה.

‫למה זה לא מצליח? -למה זה לא מצליח?

‫ויש איזה זיוף.

‫כלומר, זו אחדות שהיא מכוונת ‫נגד מישהו, ולא אחדות עצמית.

‫כן, הייתי אומר ככה, יש ‫גם מה שנקרא אחדות היקפית

‫ואחדות מרכזית.

‫למשל, יש בתורות המזרח,

‫מצאנו גם כן האינטואיציה של אחדות ההפכים.

‫אם אתה שמעת על זה, בוודאי ה-ין וה-יאנג.

‫יש ציור כזה חמוד על ‫הדגל של קוריאה הדרומית.

‫רואים שם בתוך מעגל אחד ‫שני דגים כאלה בשני צבעים.

‫זה מייצג את ה-ין וה-יאנג.

‫ה-ין וה-יאנג זה שני ערכים, ‫אפשר לומר, היש והאין.

‫יש גם מקבילות, אפשר לומר, ‫לעולם המחשבה המערבית,

‫אבל זה עולם אחר קצת.

‫ויש גם אחדות. איפה האחדות נמצאת?

‫האחדות נמצאת מבחוץ, ‫כמו יש מעגל שמקיף את הכול.

‫אבל האחדות הזאת איננה ‫מצליחה להוליד משהו אמצעי,

‫דהיינו, משהו פורה, אלא משהו היקפי.

‫ולכן יש אומנם נקודה של כל אחד בתוך השני,

‫יש נקודה אדומה בתוך השחור ‫ונקודה שחורה בתוך האדום,

‫אבל אין אחדות יוצרת.

‫זה דומה קצת לאחדות של עשא וישמעאל.

‫כן, בבקשה.

‫מה מתבטא הפרקטיביות של ישמעאל? ‫מה מתבטא הכלי הזה של ישמעאל,

‫שעשא משתמש בו?

‫הכוח של ישמעאל זה הכוח של הארציות.

‫כי הרי אם אנחנו מדברים על ‫הוויכוח שיש בין עשא לבין יעקב,

‫הוויכוח הוא תיאולוגי. ‫הוויכוח הוא של מי השמיים.

‫ואילו הוויכוח בין יעקב ‫לבין ישמעאל זה של מי הארץ.

‫ואז הוויכוח הוא פשוט מאוד.

‫מי שאומר שהשמיים שלו ‫שולח את מי שאומר שהארץ שלו.

‫מובן? כן?

‫רק אם אני מבין נכון, ‫עשאו בין שמייצג את הנצרות

‫וישמעאל את האסלאם? -לא.

‫אני חוזר על שאלתך כי היא שאלה חשובה.

‫האם עשאו מייצג את הנצרות ‫וישמעאל את האסלאם?

‫כמעט לגמרי.

‫הדת של עשאו זה הנצרות ‫והדת של ישמעאל זה האסלאם.

‫אבל עשא וישמעאל עצמם ‫הם הופכים לדתות שלהם.

‫למשל, מדוע אלה שאימצו את ‫הנצרות, אימציו אותה כמעט אפשר לומר,

‫זה דווקא הרומאים?

‫הרומאים היו שופחי דמים, זו הייתה אומנותם,

‫אחר בכך תחיה.

‫ולכן כשהם החליטו שהם ‫צריכים לחזור בתשובה מזה,

‫הם אימצו את דת האהבה.

‫החידוש בעולם הרומי, לומר שהאהבה היא ערך,

‫זה היה חידוש עצום, ‫שהאלוהות היא כל כולה אהבה.

‫אז מבחינתם היה חידוש ‫עצום שבה דווקא ביה שהאדם

‫מעריץ את מה שאין בו.

‫אבל מצד שני, הוא מעריץ את ‫מה שהוא עתיד בכל זאת להפנים.

‫כלומר, אם הוא רגיש למה שהוא, ‫סימן שהוא התחיל להיות רגיש לו.

‫ואילו עמי המזרח, שאצלם הבעיה ‫העיקרית איננה זאת אלא גזל והריות,

‫כשהם רצו לחזור בתשובה ‫מזה, אימצו את דת של מידת הדין,

‫שמחמירה בצניות הנשים ובאנישת הגזלנים. ‫אז זה פה לא מבווה.

‫לגבי האינדוא, אנחנו ‫דיברנו על זה, אבל לא כאן.

‫דיברנו על זה בפרשת חייסרה. בסדר?

‫אז איין שם היטב, ודעת לנפשך ינעם.

‫ובכן, אנחנו אם כן, מתוך ‫כך יכולים להגיע לפסוק יהוד,

‫כיוון שלמנו את פסוק ת'

‫אין לנו ברירה, אלא ללמוד את פסוק יהוד.

‫וייצא יעקב מברשבה וילך הרענה.

‫פה, בפסוק הזה אפשר לומר שהוא מהפכה.

‫זאת הגלות הראשונה בהיסטוריה של עם ישראל.

‫כי עם ישראל פה מופיע בתור אדם אחד.

‫זה עוד לא ממש עם, אבל ‫זה מי שעתיד להיות העם,

‫פתאום קם אדם בבוקר, הוא מרגיש כי הוא עם,

‫ומתחיל ללכת.

‫ואז זה מה שקורה כאן. וייצא יעקב מברשבה.

‫כאן מתחילה היסטוריה היהודית. ‫אפשר לשים לב לזה.

‫אפשר לשים לב לזה. ואיך היא מתחילה? בגלות.

‫האמת היא שגם ההיסטוריה ‫של האבות התחילה מתוך גלות.

‫כשאנחנו למדנו את פרשת נוח, ‫ראינו שבסיומה של פרשת נוח

‫אנחנו פוגשים את המשפחה העברית ‫הראשונה שיש לנו עליה ידע כלשהו,

‫מידע כלשהו, ואנחנו רואים ‫שמה שהתורה מספרת לנו

‫זה שהם בגלות.

‫ושההתחלה של ההיסטוריה ‫זה איך לצאת מן הגלות.

‫כך מתחילה ההיסטוריה של האבות.

‫אז כמו כן, כדי לבסס את עם ישראל ‫צריך קודם כול שהאב המייסד, דנו יעקב,

‫יצא לגלות ויצא ממנה.

‫למה זה כך? כי זה עניינו של עם ישראל.

‫זה עניינו של עם ישראל ‫להוציא את העולם מגלותו.

‫אולי אני אסביר את זה קצת יותר ברחבה.

‫יש... אני אגיד אולי משהו קצת יותר רחב.

‫הקבדו שברוך הוא ברא את עולמו.

‫זה כתוב בתורה, לא?

‫בראשית ברא אלוהים את השמיים ‫ואת הארץ, ואיך הוא ברא את עולמו?

‫אומרים לנו במשנה במסכת אבות, ‫בעשרה מאמרות נברא העולם.

‫הפירוש בעשרה מאמרות נברא העולם ‫שעשר פעמים כתוב ואי אומר אלוהים,

‫יהי אור, יהי רכייה וכולי.

‫למרות שזה רק תשע פעמים, ‫חזל אמרו שזה עשר פעמים,

‫וצריך ללמוד מדוע הם אמרו ‫שזה עשר למרות שזה רק תשע.

‫אבל כובענים בעשרה מאמרות נברא העולם.

‫נשארת השאלה, האם העולם הוא ‫גילוי האלוהים או הסתרת האלוהים?

‫באופן אמיתי נאמר, ברור ‫שהעולם מגלה את מי שברא אותו,

‫אבל באופן מציאותי, העולם ‫מסתיר את מי שברא אותו.

‫לכן אמרו הדרשנים, עולם מלשון העלם.

‫זה מעלים, טבע מלשון נטבועה. ‫זה מטביע את האלוהות.

‫זאת אומרת שאנחנו בעולם שבו ‫הנברא נמצא בגלות מן האלוהות.

‫נמצא בגלות מן האלוהות. ומי יכול להרגיש...

‫אז צריך להוציא את העולם מגלותו.

‫מי יודע שהוא... ‫מי יכול להוציא את העולם מגלות?

‫מי שיודע שהוא בגלות.

‫איך יכולה אומה לדעת שהיא בגלות?

‫היא מנולדת בגלות. כל אומה נולדת בארצה.

‫וכאן יש אומה שנולדת ‫מתוך גלות, ולכן היא יודעת,

‫היא צריכה את המודעות לזה ‫שהעולם בגלות מן האלוהות,

‫ואני אגיד משהו יותר חריף, ‫שהאלוהות נמצאת בגלות מהעולם.

‫ולכן צריך לדעת להפוך את המאמרות שהקב". ‫ברא בהם את העולם,

‫להפוך אותם לדיברות, להתגלות.

‫וזה מה שנאמר, האומר, במשנה נאמר,

‫כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.

‫פירוש הדבר, מי שהופך את המאמרות ‫לדיברות, גואל את העולם מגלותו.

‫ולכן אנחנו חווים, במובן הלאומי,

‫את המעמד של האדם בכלל ‫ושל העולם בכלל ביחס לאלוהות.

‫ולכן אנחנו נולדים בגלות, זה מובן. כן.

‫ולכן כדי לגלות, כדי לייצאת מן ‫הגלות, צריך לגלות את מה שנסתר בעולם.

‫לכן נאמר בספר הזוהר, ‫שעל ידי לימוד חוכמת הקבלה

‫יצאו ישראל מן הגלות ברחמים.

‫וזה כבר האמתי נאמר כבר ‫במשנה, אבטליון אומר, חכמים,

‫שימו את הזוהר בדבריכם, ‫שלא תחוו חובת גלות.

‫מאור. בבקשה.

‫כן, אמרתי את זה.

‫כנראה, כן, כשאני אמרתי ‫שהאלוהות נמצאת בגלות מהעולם,

‫זה אומר שהיחס בין הבורא ‫לעולם זה מתפקד כאילו שהקב".

‫מעוניין בפגישה איתנו.

‫ובינתיים יש מסכים, ואנחנו ‫עובדים על סילוק המסכים.

‫על זה נאמר, לשועתך כביתי ה'

‫שאנחנו כאילו מושיעים את ה' ‫מן הבדידות שלו, אפשר לומר.

‫זה מושגים קצת אנושיים, אבל הם מלא משמעות,

‫אם אולי פעם נעסוק בהם.

‫טוב, אז בואו נראה. ויצא יעקב מבר שבע.

‫וילך חרענה.

‫הביטויים האלה, ברור ש... ‫טוב, זה מדובר בנקודת גיאוגרפיות.

‫בר שבע אנחנו יודעים איפה ‫זה, חרן גם אנחנו יודעים איפה זה.

‫אבל למה התורה משתמשת בביטויים האלה?

‫אתה יכול להגיד, ויצא יעקב לבן אחי אמו,

‫אלא חרן מבטא מצב מסוים של העולם.

‫הרי מאיפה מצאנו כבר חרן?

‫בסוף פרשת נוח, כתוב, ויהיו ימי תרח.

‫חמש שנים ומתיים שנה, ויהמות תרח בחרן.

‫וייאמר, יאהשם אל אברהם לך לך מארצך.

‫כלומר, חרן זאת המילה האחרונה ‫לפני ההתגלות אל אברהם.

‫אמרו עם חזל, עד אברהם יש חרון אף בעולם.

‫יש חרון אף בעולם, ‫אפילו בספרי תורה של רשי,

‫הנון הייתה הפוכה, הנון של חרן,

‫למרות שבספרי תורה שלנו זה ‫לא כך, אבל אצל רשי זה כך היה.

‫ויהמות תרח בחרן שיש, עד ‫אברהם יש חרון אף בעולם.

‫מה זאת אומרת חרון אף בעולם?

‫זה עולם ללא תקווה, ללא משמעות.

‫אברהם מגלה, על ידי הדיבור האלוהי שחל בו,

‫הוא מגלה משמעות לעולם, ‫הוא נותן כיוון לעולם.

‫לכן, כשיעקב יוצא לחרן, הוא ‫יוצא אל ההיסטוריה הקדומה.

‫הוא בעצם בא עם תפקיד מאוד ‫חשוב, לגאול את העולם מחרונו.

‫ברור? ומי שמויין להבין מה מכוון באר שבע,

‫הוא יעיין בפירושו של ‫האורחיים על הפסוקים האלה,

‫שמסביר שבאר שבע, זה ‫גם כינוי למחצה בנשמות,

‫אבל זה יביא אותנו רחוק ‫מדי, לכן לא נעסוק בזה.

‫אבל אם מחכים מאברהם כבר לאחרון אף,

‫למה זה ביעקב חודש? ‫-זהו, אין חרון אף בעולם

‫מאברהם והאלך, במשפחת אברהם.

‫כלומר, במשפחת אברהם נוצרת ‫בועה, בועה של אור, של תקווה.

‫ומייצרים את זה בתוך איזה מין ‫כלי סגור, אינקובטור, נקי, סטרילי.

‫ואחר כך, צריך להפיץ את זה בעולם.

‫אמרו רבותינו, מדוע... ‫לא, לא רבותינו, אנחנו בתורה בעצם,

‫שהאימהות היו כולן עקרות.

‫שרה רבקה רחל ליאה, כולן עקרות. ‫מה זה בלומר?

‫שעל פי הטבע, עם ישראל לא יכול להיוולד.

‫אז אם הוא נולד, זה מעבר לטבע.

‫זה מעבר לטבע. ‫אז אם כן, יש תקווה להשתחרר גם

‫מן האחיזה של הטבע. באור.

‫באילך חרן. זו המשימה שלו.

‫ויפגע במקום.

‫מה הפירוש ביפגע? נפגש.

‫איך נפגשים? אם המקום זה המקום, זה בסדר.

‫אז זה פוגש מקום.

‫אבל כתוב, בהפגע במקום, משמע שהמקום ידוע.

‫אם זה המקום הידוע, אז זה המקום האבסולוטי.

‫המקום האבסולוטי, הקב". ‫שהוא מקומו של העולם.

‫לכן, איך נפגשים עם הקב". בהפגע במקום?

‫זה כבר על ידי תפילה.

‫נפגוע, והתנך פירושו גם, להתפלל.

‫ו-אל תסע באדם רינה ותפילה ואל תפגע ארבי.

‫חזל אמרו שכאן יעקב תיקן תפילת ערבית.

‫זה מעניין.

‫איך תפילת ערבית, איפה ‫בהפגע במקום, יוצא לגלות?

‫זה פשוט מאוד.

‫מה זה הגלות? זה הלילה.

‫מי אמר שאפשר לפגוש את האלוהות, ‫את אלוהי ישראל, דרך מצב של היעדר?

‫דרך הלילה.

‫האמת היא, השאלה הזאת ‫היא שאלה רצינית מאוד.

‫האם ברגע שעם ישראל חדל מחייו הלאומיים,

‫והוא יוצא לבין האומות,

‫האם הוא עדיין מי שיכול לפנות אל האלוהים?

‫האם הוא עדיין הכתובת לדעת אלוהים?

‫שאלה זו נשאלה בתחילת המשנה, ‫בספר הראשון של התורה שבעל פה.

‫בתחילת התורה שבעל פה.

‫בתחילת התורה שבעל פה. ‫איך מתחילה המשנה הראשונה

‫בספר המשנה?

‫היא מתחילה בשאלה, האם ‫ניתן לייחד את שם ה' על ישראל

‫במצב של היעדר?

‫נכון? ככה פותחת המשנה.

‫בשאלה הזאת, האם ניתן לייחד שמו של הקב". ‫על ישראל

‫במצב של היעדר גילוי?

‫זה כתוב בשפה אחרת, כן, אני ‫התרגמתי את זה לעברית מודרנית.

‫בתחילת תקופת המשנה כתוב, ‫ממתי קוראים את שמה בערבית?

‫אבל זו בדיוק השאלה. מה זה לקרוא את שמה?

‫לקרוא את שמה זאת המצווה להודיע ‫שמה ישראל, השם אלוהינו, השם אחד.

‫כלומר, אתה אומר שכאילו ייחוד ‫הבורא עובר דרך האומה הישראלית.

‫זה בערבית? ‫בערבית המקום שבו יש חשיכה גמורה?

‫מה זה הלילה של עם ישראל? זה הגלות.

‫אם במצב של גלות יש עדיין אפשרות. ‫אגב, השאלה הזאת

‫היא לא של התמימה בכלל, ‫כי היא צריכה להתמודד

‫עם הטענה הנוצרית. הטענה הנוצרית היא שמאחר

‫ועם ישראל גלה וחרב ‫המקדש, כבר אין מסבך כפרה.

‫מאחר ואין כפרה, אי אפשר לגשת אל האלוהות.

‫ולכן באה תיאולוגיה שלמה ‫שמציעה כפרה אלטרנטיבית,

‫הפסיון וכל הדברים האלה. ‫זאת אומרת שהנצרות באה עם טענה

‫שאי אפשר לקרוא את שמה בערבית.

‫וזה מה שחיפשה המשנה, האם ‫אפשר, בזמן כתיבת המשנה,

‫שזה אחרי החורבן, האם אפשר ‫באמת לקרוא את שמה בערבית?

‫ואז היא עונה תשובה מאוד מעניינת,

‫משעה שהכוהנים נכנסים לאכול בתרומתם. ‫מעניין מאוד.

‫מתי זה אגב? צאת הכוכבים, נכון?

‫אז התלמוד שואל, למה לדבר ככה?

‫אתה רוצה להגיד לי שקריאת ‫שמה מתחילים מצאת הכוכבים?

‫אז תגיד, צאת הכוכבים.

‫למה אתה אומר לי, משעה ‫שהכוהנים נכנסים לאכול בתרומתם

‫ואז אני צריך לעשות חשבון כי מתי ‫הכוהנים נכנסים לאכול בתרומתם?

‫אה, בצאת הכוכבים, אז זה ‫לקריאת שמה, צאת הכוכבים.

‫נכון, מה זה הכוהנים האלה ‫שצריכים לאכול תרומה

‫ואפשרים לחלקות את צאת הכוכבים? ‫מה קרה להם?

‫התרומה, כידוע לכם, התרומה זה מאכל קדוש.

‫הכוהן אוכל תרומה, אבל הוא ‫צריך בעצמו להיות במצב של קדושה.

‫עכשיו, אם הכוהן נטמע, אז הוא צריך לטבול.

‫אחרי שהוא טובל, הוא טהור, ‫הוא יכול לאכול בתרומה.

‫אבל זה לא כל כך פשוט.

‫יש תומאות שמצריכות הערב שמש.

‫כלומר, שהכוהן טובל ביום ולא ‫בלילה, לא כמו נשים שטובלות בלילה,

‫הוא טובל דווקא ביום.

‫והוא מחכה מתי כבר צאת הכוכבים.

‫מגיע צאת הכוכבים, הוא אוכל תרומה.

‫אבל עדיין לא הושלמה תהרתו.

‫הוא צריך למחרת להביא ‫קורבן כפרה בבית המקדש.

‫ואף על פיכם, למרות שהוא ‫עדיין לא הביא את כפרתו,

‫מותר לו כבר לאכול בתרומה.

‫אומר התלמוד, זה בעצם מה ‫שהתכוון מחבר המשנה ללמד אותך,

‫שביעת שימשו מעכבתו מלאכול בתרומה,

‫ואין כפרתו מעכבתו מלאכול בתרומה.

‫אה, אם זה כך, יש לנו הוכחה ‫מן התורה שכפרה לא מעכבת.

‫אז אפשר לקרוא את שמה בערבית.

‫כלומר, הדינים של התורה מגלים ‫לנו שיש עדיין שייכות אל הקודש,

‫ואז עם אפשרות לקרוא את ‫שמה, למרות שכפרה עדיין אין.

‫בבקשה. ואז אפשר לכתוב את ‫המשנה נגד הנצרות והכול בסדר. כן.

‫הערב שימש זה הכוונה תשובה.

‫שאלה שנייה שצריכה להעביר.

‫כתוב שיעקב יוצא שוב חרנה.

‫בשבוע הקדמי דיברנו שהחרן, ‫הרמיות, היא אב האמינה.

‫אז כאילו, למה יעקב עוד ‫פעם עוזב את הלכת חילה,

‫יוצא שוב לאב האמינה ‫כדי לחזור שוב ללכת חילה?

‫בשבועי אב ארץ ישראל הוא תפיץ את קראו אמנו

‫שבתוך הלילה של יעקב עכשיו ‫היא שווהה של קילו, של חבושי אבנז,

‫בשבועי ארץ ישראל בשבועי ארץ ישראל

‫בשבועי ארץ ישראל בשבועי ‫ארץ ישראל בשבועי ארץ ישראל

‫בשבועי ארץ ישראל בשבועי ארץ ישראל

‫בשבועי ארץ ישראל בשבועי ארץ ישראל

‫בשבועי ארץ ישראל בשבועי ארץ ישראל

‫לחרוא על הטעות של הגלות. ‫למה הוא יוצא בכלל אל הגלות?

‫אבל הייתי אומר בצביעה ‫פשוטה, יש לו שליחות שם.

‫כלומר, הוא לא הולך להתמזג עם הערמיות,

‫אבל יש לו שליחות להביא ‫משם את ניצוצות הקדושה.

‫יש שם ניצוץ גדול מאוד, רחל קוראים לו.

‫זה הטיפות האחרונות של ‫הקדושה שנמצאת בבית נחור,

‫ואת זה הוא בא להעלות.

‫עכשיו, צריך להבין שזה ‫מתוך מצב של נחיתות מוסרית,

‫כי הרי מה אמרו עליו?

‫אמרו עליו בעצם, הוא גנב, האיש הזה.

‫יעקב גנב. ‫לא סתם גנב, עם ישראל כולו, הם גנבים.

‫עקומים, עקוב.

‫זה בעצם מה שכולם טוענים.

‫הנה, לקח את הברכות, לקח את הבחורה, גנב.

‫יש לו נחיתות מוסרית ביחס לאסיו.

‫הוא צריך לעבור דרך הגלות ‫כדי להוכיח את עליונותו המוסרית

‫ביחס לאסיו, ואת זה הוא יעשה ‫בבית לבד, זה אנחנו נלמד איך.

‫בסדר? אני מקדים את המוחה. בואו נמשיך.

‫ויבגע במקום ויאלן שם.

‫כיווה השמש. מה הפירוש בא השמש?

‫בעברית מקראית, ביד שמש, הכוונה שקיעה.

‫השמש שקעה.

‫אבל בכל זאת, בעברית, בא השמש,

‫יש גם כאן נוטציה של הגיע השמש, נכון?

‫בא אלוהים אל המחנה, מה זה בא? הגיע.

‫נכון? ויבוא המן, הגיע.

‫אז מה זה בא השמש? הגיע השמש.

‫אז הוא הולך לישון כי השמש הגיע.

‫מעניין. אז מי זה השמש? זה אח שלו, האסף.

‫הוא האישיות השמשית הכובשת את העולם.

‫דיברנו על זה כמה פעמים ‫שיש תרבויות שמשיות,

‫תרבויות ירחיות.

‫יש מי שבא לכבוש את העולם ‫בבחינת שמש, זה תרבות שמשית.

‫אז מגיע הזמן בהיסטוריה ‫שבו אסף מנהל את העניינים.

‫יעקב עכשיו בסטנדביי. הוא בתרדמת.

‫הוא בתרדמת של גלות, ובאותו זמן בהחלט,

‫זה הזמן שבו אסף צריך לנהל את העולם,

‫ואת זה הוא עשה במשך אלפיים שנה כמעט,

‫בזמן גלות אדום.

‫אבל בזמן הגלות יש בכל ‫זאת ממד של תפילת ערבית.

‫ובתפילת ערבית הוא אומר, ‫קשר נסתר דרך החשיכה.

‫ובחשיכה הזאת, והיקח מבני ‫המקום והיה סמרה שוטב,

‫והשקע במקום ההוא והיה חלום.

‫החלום, צורת החיים של עם ישראל בגלות.

‫הגמרא אומר, את מי שלא ‫חולם שבעה ימים, רשע.

‫למה? בישים אתה לא חולם, זה ‫סימן שאתה מסתפק בעולם כמו שהוא.

‫אתה מרוצה ממצב העולם, ‫אתה לא חולם על משהו אחר.

‫זה רשעות. העולם גרוע.

‫הרי העולם רע, בניגוד לדעת ‫הגשש, הרי העולם לא מצחיק.

‫אז לכן, איך אפשר לא לחלום?

‫ברור שבמצב של גלות חייבים לחלום.

‫ושוב, ה' בנשיבת ציון, היינו כחולמים.

‫והיה חלום.

‫מי שחולם חלומות רעים ‫אומר את הגמרא, הוא צדיק.

‫כן? ‫זה כי הצדיקים, יש להם כל מיני איסורים,

‫איסורי נפש וכו'.

‫כן? והיה חלום.

‫על מה הוא חלם?

‫הצלחה כתוב, והיה חלום על ‫סולם, וויה חלום ויער סולם.

‫אבל לא כך כתוב.

‫וויה חלום והנה סולם.

‫למה? כי מי שחולם הוא סולם.

‫כלומר, והיה חלום, אה, יש ‫מישהו שחולם, אז יש סולם.

‫הסולם זה החולם בעצמו.

‫וזה, בא לי לומר שהחלום ‫המקראי זה לא סתם תמונות

‫שעולות לנו בראש בזמן השינה.

‫זה בעצם משהו מן הנבואה, סריד ‫של הנבואה, אחד משישים בנבואה.

‫והחלום המקראי ודאי שהוא ‫כזה, וויה חלום ונה סולם.

‫מוצב הארצה, וראשו מגיע השמיים.

‫כלומר, הוא חולם שיש ‫אפשרות לחבר את העולמות.

‫השמיים הם למעלה, הארץ למטה. ‫מי אמר שאפשר לחבר?

‫בזמן הגלות העולמות נפרדים זה מזה.

‫אבל הוא עכשיו רואה את זה.

‫סולם, מוצב הארצה, וראשו מגיע השמיים.

‫והנה מלאכי אלוהים עולים ויורדים. ‫איפה? בו, כלומר, בתוך החולם.

‫בתוך החולם יש עליות וירידות ‫מתמידות בין שני העולמות.

‫אבל כאן צריך להיכנס קצת יותר לפרטים.

‫הפסוק הזה מעורר מיליון ‫שאלות, אבל נביא רק חלק מהן.

‫אני שוב חוזר לביטוי מוצב ארצה.

‫ויהיה חלום, והנה סולם מוצב ארצה.

‫ארצה בעברית פירושו לכיוון הארץ.

‫מישהו נוסע ירושלים.

‫הכוונה שהוא לא בירושלים, ‫אבל הוא בדרך לשם.

‫אז אם הסולם מוצב ארצה, ‫סימן שרגלי הסולם איפה הם?

‫בשמיים.

‫בשמיים. כלומר, זה סולם שרגליו בשמיים,

‫והוא פונה לכיוון הארץ.

‫אבל יש המשך, וראשו מגיע ‫השמיים מהשמה שהסולם מוצב בארץ,

‫והוא פונה אל השמיים.

‫וואו, אז זה לא... הוא לא מוצב בשום מקום.

‫אבל כזה שהוא מוצב. ‫אם הוא מוצב, אז הוא יציב.

‫מוכרחים להניח, כמו שפרופ' ‫נער זיכרון רביוחאי היה מסביר,

‫שיש פה שני סולמות.

‫יש סולם שמוצב בשמיים והוא פונה לארץ,

‫ויש סולם שני שמוצב בארץ והוא פונה לשמיים.

‫אבל אם זה נכון, יוצא ‫שאין רצף בין שני הסולמות.

‫כן? ‫כלומר, אדם עולה בסולם, פתאום אין כלום.

‫אומרים, כן, יש עוד סולם שם, ‫הוא מחכה לך, אבל מה צריך לעשות?

‫לקפוץ.

‫לקפוץ? מסולם לסולם? וואו, זה נורא מסוכן.

‫אולי אפשר ליפול באמצע.

‫כלומר, יש פה גילוי של סוד מאוד ‫עמוק שאין רצף בין השמיים לבין הארץ.

‫אנשים חושבים, אני אתעלה, כן? ‫אני אהיה יותר טוב, יותר צדיק,

‫יותר קדוש וכולי, בסוף ‫אני אגיע עד האלוהים.

‫זה לא ככה. הרי האלוהים הוא נבדל מכל.

‫נבדל מכל. כלומר, הדבקות ‫באלוהים עוברת דרך איזשהו משבר

‫של ייאוש באמצע, של היעדר. ‫איך אמר הפילוסוף מלברנש?

‫אמר, אי אפשר למצוא את ‫אלוהים, אלא אם כן איבד את האוטו.

‫אז יש איזשהו שלב שבו האדם ‫צריך לקפוץ מסולם לסולם.

‫זה שלב, הייתי אומר, שבו הוא עומד לבדו,

‫אין מי שיעזור לו, לך תדע מה יקרה לו. ‫זה סכנה.

‫זה מה שנקרא בספרות החסידית המלאק שבלב.

‫מה זה המלאק שבלב?

‫הרי אני כאן רוצה להביא רעיון ‫של רבי צדק הקוהן מלובלין.

‫רבי צדק הקוהן מלובלין, סוף המאה ה-19,

‫מגדולי המעמיקים בחסידות, בליטא, הסביר...

‫בקצת בפולין. רבי צדק הקוהן מלובלין הסביר

‫הסביר שיש... התורה אומרת על המלאק,

‫והיה, בעניח ה' אלוהיך ‫עליך מכל אויביך מסביב

‫בארץ אשר ה' אלוהיך נותן לך נחלה נרשתה,

‫תמחה את זכר המלאק.

‫כלומר, מתי יש מצווה להילחם בהמלאק?

‫אחרי שפתרנו את כל הבעיות.

‫כל זמן שיש לך בעיות, אל תתעסק בהמלאק.

‫גמרת עם כל הבעיות? זה הזמן של המלחמה.

‫אומר רבי צדק מלובלין, ‫יש גם המלאק פנימי בלב.

‫כל זמן שיש לאדם בעיות,

‫אז זה מובן שיש לו קושי של דבקות באלוהים.

‫למשל, מישהו אומר, אני לא מרגיש את אלוהים.

‫זה בעיה. זה ברור, כי אתה חולה.

‫קודם כול, לך, תבריא, אתה רעב, תאכל,

‫יש לך חטאים, תחזור בתשובה,

‫וכל מה שחסר לך, קודם כול, תפתור את כל...

‫יש לך מידות רעות, תתקן את המידות הרעות.

‫לא קיים את המצוות, אז תקיים מצוות.

‫ואחרי זה נדבר על המפגש עם האלוהות.

‫זאת אומרת שאתה לא יכול לגשת לשאלה הזאת

‫כל זמן שלא פתרת את כל הבעיות.

‫אבל מה קורה כשאדם פתר את כל הבעיות שלו?

‫אין לו יותר בעיות.

‫ואף על פי כן הוא לא ‫מרגיש שהוא יכול לומר לקב".

‫הוא את המילה, אתה.

‫זה הזמן של המלאק שבלב.

‫זה בדיוק כשהוא בקפיצה בין שני הסולמות.

‫זה היה רגע מסוכן, וכאן תמכה את זכר המלאק.

‫זאת אומרת ש...

‫איך קוראים לזה רבי צדק מלובלין? ‫העדר הכרת הנוכח.

‫אי אפשר לומר לקב". אתה, בלשון נוכח,

‫זה המצב של המלאק שבלב,

‫וכאן פה יש רמז, גם כן, לשני הסולמות האלה.

‫המוטיב הזה יחזור כמה ‫פעמים בחיים של יעקב אבינו.

‫גם במאבק שלו עם המלאך ‫בלילה, זה גם כן הברחינה הזאת.

‫כן.

‫הסולמות, אבל זה לא פשוט סולם אחד.

‫איפה קצוש של סולם אחד? -סולם.

‫סולם, אתה צודק. ‫ביחד, שני הסולמות יוצרים סולם.

‫אבל צריך לראות שזה סולם עם חור באמצע.

‫והנה מלאכי אלוהים... מה אתה אומר?

‫היכולת לקרוא לקבוצות באתר זה מברח?

‫אני לא יודע. והנה מלאכי אלוהים

‫עולים ויורדים בו.

‫בציור הרגיל שלנו, איפה המלאכים נמצאים?

‫למעלה או למטה? -למעלה.

‫למעלה, כן? למעלה זה ‫המלאכים, למטה זה בני האדם.

‫אם כן היה צריך להיות כתוב, ‫לפחות אם אני הייתי כותב את הפסוק,

‫מזל שלא שאלו אותי, אני הייתי כותב,

‫הנה מלאכי אלוהים יורדים ועולים בו.

‫יש אפילו מדרש שאומר את זה.

‫אחד המדרשים אומר שבהתחלה ‫באמת המלאכים היו למעלה,

‫והקבדו של רוחו אמר להם, תרדו בסולם,

‫יש מישהו מעניין למטה לראות.

‫הם ירדו, ראו אדם ישן. ישן? לא מעניין.

‫כלומר, אדם שאיבד את ההכרה שלו, זה לא אדם.

‫עלו בחזרה, ראו את כיסא הכבוד.

‫בכיסא הכבוד יש דמות דיוקנור של יעקב אבין,

‫הוא אומר, אה, זה מי שראינו למטה. ‫ירדו לראות מי זה.

‫ככה מדרש אומר, מעניין, מדרש שחור שומר.

‫אבל צריך להבין, בכל ‫זאת, הרי אם הסברנו שבו,

‫זה בחולם עצמו,

‫זה אומר שיש בתוך האדם ‫משהו שרוצה לעלות למעלה.

‫הנה מלאכי אלוהים עולים.

‫משהו בנו משתוקק אל העולם העליון.

‫אבל השאלה היא מה עושים שם? ‫האם צריך להישאר תקועים למעלה?

‫אם היינו אומרים שצריך ‫להישאר תקועים למעלה,

‫היינו אומרים שהיהדות היא ‫קולקולה ספיריטואליסטית, היא רוחנית.

‫היא בעד ניתוק של האדם מן העולם הזה

‫והפנייתו לעולם העליון.

‫כן? כי זה כך יכולנו לחשוב.

‫הנה מלאכי אלוהים עולים ‫ועולים ועולים ועולים, וזהו.

‫עד שהאדם נבלע בתוך מקור החיים ולא חוזר.

‫על זה נדמה, ויורדים בו.

‫המטרה של התורה היא שבסופו ‫של דבר כל העליות הרוחניות

‫יביאו קדושה אל העולם, ‫לא לנתק את האדם מן העולם.

‫לכן המילה סולם היא בגמטריה סיני.

‫הר סיני זה גם כן הזמן שבו עולים ויורדים.

‫הרי זוכים להערה עצומה, ‫נוכחי השם אלוהיך אשר רציתיך

‫מרץ מצרים, נו ומה בטא להגיד לי?

‫קבל את אביך ואת אמך.

‫זאת אומרת, באים לטפל ‫בבעיות הארציות והמשיות.

‫כן, רב סליחה. -כן?

‫אתה מדבר מוסרת של שני סולמות בבקשה.

‫שני סולמות, הכוונה שאין רצף ‫בין האדם, בין העולם לבין האלוהות.

‫כן? אלא יש איזה שלב שבו האדם ‫צריך לעשות בעצמו את הקפיצה.

‫משל, למה הדבר דומה? למי שיצא, לטיל שיצא

‫מכוח הכבידה של כדור הארץ ועדיין ‫לא הגיע לכוח הכבידה של הירח.

‫הוא יכול ללכת לאיבוד. ‫יש איזה רגע מסוכן כזה.

‫כן. והנה השם ניצב עליו. על מה?

‫על מה?

‫על מה השם ניצב? על יעקב. על יעקב, כמובן.

‫והיומר, אני השם אלוהי ‫אברהם אביך ואלוהי יצחק.

‫אז פה ביטוי מאוד חריף.

‫אם הוא אלוהי אברהם ואלוהי יצחק, ‫אז הוא ניצב גם על אברהם ועל יצחק.

‫ודווקא כאן כתוב, הנה ‫השם ניצב עליו, על יעקב,

‫ולא על אברהם ויצחק.

‫כלומר, הרצון האלוהי עובר למי ‫שמסוגל לעשות את אחדות המידות

‫ולא מי שקונה רק מידה אחת ‫שיכול לתות חלילה פירוד המידות,

‫הפרדת המידות.

‫והנה השם ניצב עליו דווקא ויומר, אני ‫השם אלוהי אברהם אביך ואלוהי יצחק.

‫שימו לב לביטוי, אברהם נקרא אביך.

‫ומה עם יצחק?

‫אלוהי יצחק. פשוט מאוד. ‫זה שיצחק הוא אביך כולנו יודעים.

‫החידוש זה גם אברהם הוא אביך.

‫זאת אומרת שיעקב איננו יכול ‫להיות מוגדר כבנו של יצחק בלבד.

‫הוא חייב להיות הבן של שני אנשים. ‫זה דבר נדיר.

‫להיות בן של שני זכרים זה קשה מאוד.

‫גם של הסבא וגם של הבן.

‫גם של אברהם וגם של יצחק. ‫איך אפשר? זה כנראה עובד ככה.

‫הארץ אשר אתה שוכב עליה, לך אתננה ולזרעך.

‫על איזה מידה של ארץ הוא שוכב?

‫הארץ אשר אתה שוכב עליה, לך אתננה וזרעך.

‫הרי הגודל הפיזי של אדם שישן זה בערך,

‫הנה, נלך רחב הרבה מאוד, ‫שני מטרים, רוחב חצי מטר.

‫זה מה שהוא נותן לו.

‫לכן חזאל אמרו דבר מתבקש מאוד.

‫התקפלה כל ארץ ישראל מתחתיו.

‫לכן הוא אומר, הארץ אשר אתה שוכב עליה.

‫אתם מאמינים לזה?

‫מה לא? חזאל אמרו מה?

‫עם רשי אומר. זה אמת, נכון?

‫ככה, אתה אוכל כל לוקש אתה.

‫כן?

‫רשי זה רשי. -רשי זה רשי, זה ברור.

‫אתם תזכרו דבר אחד, זה בחלום.

‫בחלום הכול אפשרי.

‫אפשר לשים לו את כל כדור הארץ מתחתיו גם.

‫בסדר? זה בחלום.

‫זה כמו שיש כאלה שאומרים שבבית ‫אל נמצאו שליבות הסולם של יעקב,

‫הרק בעיה שזה בעיה בחלום.

‫או שבפירמידות מצאו...

‫שבפירמידות מצאו שלדים של שבע פרות שמנות

‫שבתוך הם שלדים של שבע פרות רזות.

‫אז גם זה היה בחלום. טוב.

‫אבל שימו לב לברית. הברית היא על הארץ,

‫אבל זה בדיוק בזמן שהיא יוצאה לגלות.

‫אז זה אומר שהגלות היא זמנית,

‫והיה זרחה כעפר הארץ.

‫לא סימפטי בכלל.

‫אני זוכר שאצל אברהם כתוב ‫שאנחנו נהיה כחוכבי השמיים.

‫השמיים זה זוהר, זה ‫יפה, אפשר גם לפגוע בזה.

‫אבל עפר הארץ, כולם דורכים על העפר.

‫אמרו חזל, נכון, כולם דורכים, ‫אבל בסוף הוא מכסה את כולם.

‫כלומר, יש פה נצח.

‫בחינת העפר, היא בחינה של משהי נצחי וקבוע.

‫מיוחד לפי הציור של הקדמונים ‫שחשבו שכדור הארץ לא זז,

‫שהוא במרכז כל העולם כולו, אז ‫זה עוד יותר מחזק את התשיסה הזו.

‫והיה זרחה כעפר הארץ, ‫ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה

‫ונברחו בכך כל משפחות האדמה ובזרעיך.

‫מה הפירוש, הופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה? ‫איפה?

‫בכל העולם כולו.

‫אבל אל תשכחו שזה ציור של גלות.

‫זה לא הופרצת ימה וקדמה ‫בכל גבולות הארץ ישראל.

‫פה מדובר על, אף על פי ‫שזרחה יהיה כעפר הארץ,

‫וכולם ידרחו עליו, אבל תהיה ‫השפעה אוניברסלית צמויה דרך הגלות.

‫ונברחו בכך כל משפחות האדמה ובזרעיך. ‫מה הפירוש, ונברחו?

‫לא ויתברחו.

‫ביצחק, אבינו כתוב, ‫ויתברחו בזרחה כל גוי הארץ.

‫ככה כתוב בסוף העקדה.

‫אבל כאן כתוב ונברחו, ‫מלשון אברכה, שהתחברו אליך.

‫תהיה אברכה, חיבור, כמו ‫שגם מצאנו באברהם אבין.

‫והנה אנוכי עמך, ושפרתיך בכל אשר תלך,

‫והשיבותיך אל האדמה הזאת ‫כי לא איזופך עד אשר ימעשיתי

‫את אשר דיברתי לך.

‫אם כן, הקדוש ברוך הוא כאן מתגלה כציוני.

‫כלומר, שההיסטוריה בנויה ‫על תנועה של יציאה וחזרה.

‫יוצאים אל החוץ וחוזרים אל הפנים.

‫זה בעצם התנועה, תנועת השיבה.

‫שיבת ציון כבסיס, כמין, הייתי אומר,

‫כעמוד שדרה של ההיסטוריה הישראלית.

‫זה בעצם מה שזה אומר.

‫והאיקציה... כן, בבקשה?

‫אגב, שמתם לב, שכשאמרתי את המילה ציונים,

‫צחקו, ואני אסביר לכם למה.

‫בגלל שתמיד אנחנו מופתעים כשאנחנו מבררים

‫שמה שאנחנו מאמינים זה גם נכון.

‫כן, בבקשה.

‫אני מבין, אתה אומר, אולי לא קראתי נכון.

‫אולי פרצה ימיו הקדמה, זה ‫אחרי שאני נותן לך את הארץ.

‫אבל יש פה בעיה, מה אם ‫פספוקת דבר ואשיב אותיך

‫אל האדמה הזאת?

‫אבל זה לא... אז זה כבר לפי סדר טכנולוגי.

‫לפי דברים חזקים שהוא כבר קיבל את הארץ.

‫סטייל. טוב, מה?

‫אתננה זה כניין, זה לא שבפועל הוא שם.

‫הארץ היא תמיד הייתה ‫שלנו גם כשלא היינו בה.

‫זאת הייתה ארץ ישראל. ‫היה גוי אחד בשם מרק טוויין.

‫הוא... שמו האמיתי היה סמואל קלמנס,

‫מארצות הברית. ‫הוא ביקר פה בארץ, במאה ה-19.

‫והוא תיאר את הארץ כריקה מתושבים, כמעט.

‫יש פה ושם, אומר כמה ערבים, ‫באו עם רוח המדבר שנשאה אותם,

‫ומחר רוח המדבר תיקח אותם. ‫אין פה שורשים לאף אחד.

‫גם היה גוי אחד מצרפת בשם שטו בריון.

‫גם כן קצת לפני מרק טוויין, גם ‫כן הגיע לכאן, ראה ארץ ריקה.

‫ירושלים מלאה במחלות, כמה ‫אלפי אנשים, שום דבר רציני.

‫בדרך מיפו לירושלים הוא פגש אדם אחד.

‫מיפו לירושלים, פגש אדם ‫אחד, ערבי בשם אבו גוש,

‫ושהוא האבא של כל ערביי אבו גוש.

‫הוא אדם אחד הוא פגש.

‫לא, הקראו לצרפתי שטו בריון.

‫בתקופת נפוליאון, תחילת המאה ה-19.

‫הוא מספר, כלום, הכול ריק.

‫שניהם כותבים, גם מרק ‫טוויין, גם הצרפתי הזה, כותבים,

‫רואים שארץ הזאת, ‫שהייתה פוריה כל כך במקדם,

‫מחכה לבעליה האמיתיים.

‫וצפה שהם יעבורו.

‫כשהם באים, אז אחרים גם כן עולים טרמפ.

‫אבל מצד האמת, פה היה רק...

‫כן, הם התכוונו ליהודים. עכשיו.

‫זו שאלה מאוד יהודית. טוב.

‫פסוק ת'זין.

‫אתם זוכרים מה שלמדנו, דיברנו גם על זה אז,

‫כשעמדנו על ההיריון של רבקי עימנו,

‫שבתוך ביתנה היו שני תאומים.

‫והיא לא ידעה בדיוק,

‫היא חשבה הרי שזה ולד אחד,

‫אבל היא הרגישה ברוח ‫הקודש שמתגלות פה שתי נטיות,

‫אחת לעולם הזה, אחת לעולם הבא.

‫אז היא אמרה, היא לא ‫יודעת מי הוא אלוהי הילד הזה.

‫האם זה אלוהי העולם ‫הבא או אלוהי העולם הזה.

‫הקדוש ברוך הוא בתור אלוהי ‫העולם הבא נקרא בשם אנוכי.

‫זה מי שפגשנו כשפרחה נשמתנו באר סיני.

‫אנוכי, ה' אלוהיך.

‫כשהקדוש ברוך הוא אלוהי העולם הזה,

‫מתגלה בעולם הזה, נקרא זה, הנה ‫אלוהינו, זה, או זה, אלי ואן והוא.

‫אז היא אמרה, ותומר, אם כן, למה זה אנוכי?

‫למה אני מרגישה שהאלוה של הילד הזה,

‫לפעמים הוא זה, לפעמים הוא אנוכי.

‫פתאי לך לדרוש את ה' ואז ה'...

‫והיא אומרה, ה' לה שני גויים בבית נך,

‫אז עכשיו זה מסביר את הכול.

‫עכשיו יוצא לפי זה שכשאנחנו ‫מזה מתכוונים לעולם הזה, לארץ,

‫כשאומרים, אנוכי, מתכוונים לשמיים.

‫מה גילה יעקב בחלום שלו?

‫הוא גילה שיש סולם שמחבר בין שמיים לארץ.

‫אז הוא אומר, והעיקץ ‫יעקב משנתו, והיא אומר, אכן,

‫יש ה' במקום הזה ואנוכי. לא ידעתי.

‫לא הכרתי מציאות כזאת לפני ההתגלות הזאת.

‫חשבתי שיש פה שני עולמות, גם לפחות בגלות.

‫ואז הוא גילה שיש סולם. ‫הסולם נעשה על ידי החלום.

‫מי שלא חולם, לא חוזר.

‫כי מי שלא חולם, מתרגל למציאות.

‫אבל בגלות, עם ישראל כל הזמן חריה בחלום,

‫ולמרות שהמציאות הייתה מסביב איומה ונוראה,

‫היה אומר כל בוקר, אשרנו ‫מטוף חלקנו מנעים גורלנו.

‫זאת אומרת שבגלל שהיינו בחלומות, ‫חלמנו על עולם אחר מהעולם שבו היינו.

‫אז זה מה שראינו כאן בחלום.

‫בעצם כל מה שקורה כאן בסביב לחלום הזה,

‫זה בעצם הדגם של עם ישראל בגלות.

‫וירא ויאמר, מה נורא המקום הזה.

‫אין זה כי עם בית אלוהים וזה שער השמיים.

‫אפשר לשים לב פה שהמילה ‫זה חוזרת שלוש פעמים בפסוק.

‫מה נורא המקום הזה, ‫אין זה כי עם בית אלוהים

‫וזה שער השמיים.

‫מה זה הסיפור הזה? שלוש פעמים זה?

‫אמרו החסידים, הרי התקפלה ‫כל ארץ ישראל מתחתיו.

‫אז הוא אמר, מה נורא המקום ‫הזה, התכוון לקדושת ארץ ישראל.

‫אין זה כי עם בית אלוהים ‫הרגיש את קדושת המקדש,

‫גם זה היה מתחתיו.

‫וזה שער השמיים, התכוון לקודש הקודשים.

‫כלומר, יש מדרגות מדרגות ‫בקדושת הארץ, ארץ ישראל,

‫בית המקדש, קודש הקודשים.

‫מה נורא המקום הזה, ‫אין זה כי עם בית אלוהים

‫וזה שער השמיים.

‫הדבר הזה מלמד אותנו משהו מאוד חשוב.

‫אתה לא יכול להגיע לשער ‫השמיים לפני שהגעת קודם כול

‫לארץ ישראל ולמקדש.

‫כלומר, אי אפשר להתחבר אל ‫האלוהות בישראל בלי לעבור

‫דרך הממד הלאומי קודם, ארץ ישראל.

‫ומתוך כך אל ממד המלכות, המקדש,

‫ומתוך כך אל האלוהות ‫ושער השמיים, קודש הקודשים.

‫אגב, איפה זה היה כל הסיפור הזה?

‫בבית אל. איך בית אל, בית אלוהים? ‫איך יכול להיות?

‫תבינים שבימי בית ראשון, שבטי ‫הצפון השתמשו בפרשה הזאת

‫בתור, בסיס, לטענה שלהם ‫שמקום הפולחן לא צריך להיות

‫בירושלים, אלא בבית אל.

‫אומר לנו, ולכן יש אפילו מדרשים ‫שאומרים שבית אל פה זה הכוונה

‫לער הבית. ‫אבל בסדר פשט, זה ודאי שזה בבית אל.

‫אומר רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי,

‫היו מקומות הרבה בארץ ישראל ‫שראויים לעיקרי בשם שער השמיים.

‫כלומר, יש מקומות, סגולה כזאת בארץ ישראל,

‫של מפגש עם האלוהות. יש מקומות כאלה רבים,

‫שכם, חברון, שילה, בית ‫לחם, בית אל, ירושלים,

‫כל אלה מקומות שבהם יש שער לשמיים.

‫כן, בבקשה. -יש גם מקומות כאלה בחוץ לארץ,

‫כמו קברת... ‫-האם יש מקומות כאלה בחוץ לארץ?

‫איך אפשר?

‫יש מקום אחד שנקרא שער ‫השמיים בחוץ לארץ, בשפה האכדית.

‫זה עיר בבל. בבל באכדית זה בבעילו,

‫כמו שער האלים. כן? ‫וזה בדיוק מה שהתורה באה לבטל,

‫כשהיא אומרת בבל, כי שם בלל בשפת כל הארץ.

‫היא רוצה לבטל את הטענה שיש שער השמיים שם.

‫ברור. הרב ציהודה קוק היה רגיל לומר

‫על הביטוי ארצות הברית, שזה ביטוי לא נכון,

‫כי פה זה ארץ הברית. אז מה זה שם?

‫זה המדינות המאוחדות של אמריקה.

‫המדינות המאוחדות של אמריקה. כן?

‫זה המדינות המאוחדות של ‫אמריקה, אבל זה ארצות הברית?

‫איזה ברית? הברית זה פה. כן, מה אתה אומר?

‫למה מקדש לאומיות?

‫למה מקדש לאומיות? ‫כי אי אפשר ללמוד מקדש בלי מלך.

‫טוב.

‫וישכם יעקב הבוקר, ויקח ‫את האבן אשר שם מראשותיו,

‫ויעשה מותם הצבע, ויצוג שמן על ראשה,

‫ויקרא את שם המקום ההובט ‫אל, ואולם לוז שם העיר הראשונה,

‫וידר יעקב נדר למו, עם יהיה אלוהים מימדי,

‫ושמרני בדרך הזה אשר אנוכי ‫הולך, ונתני לחם, לאכול ובגן ללבוש,

‫ושבתי בשלום בלבית ‫אבי, והיה השם לי לאלוהים,

‫והאבן הזאת אשר שמתי ‫מהצבע, יהיה בית אלוהים,

‫וכל אשר תיתן לי, הסרנו לך.

‫טוב, יש הרבה פרטים, אפשר להיכנס אל הכול,

‫אבל כמה הערות?

‫קודם כול, מה זה אם יהיה אלוהים מימדי?

‫הרקד השרוח הוא יבטיח לו.

‫אלא ברור, כשיהיה.

‫המילה אם בתורה לפעמים פירושה כאשר.

‫כמו למשל בפסוק, אם יהיה ‫היובל, שברור שהיובל יהיה,

‫אבל כאשר יהיה היובל.

‫אז אם יהיה אלוהים מימדי, ‫כאשר אלוהים יהיה מימדי.

‫דבר נוסף, מה הוא מבקש בדרך אשר הוא הולך?

‫לחם לאכול ובגן ללבוש.

‫לחם ובגן, אלה הם הצרכים ‫המינימליים של האדם,

‫הוא לא רוצה יותר מזה.

‫כי בגלות יש הצטמצמות של ‫הזהות לצרכים המינימליים.

‫ושבתי בשלום אל בית ‫אבי והיה ה' לי לאלוהים.

‫מה גנוס במילים האלה?

‫שה' הוא לא לאלוהים לי בחוץ לארץ.

‫זה כתוב, נכון?

‫וזה היסוד של דברי חז'אל,

‫שכל הדר בחוץ על הארץ כמי שאין לו אלוהה.

‫וכל הדר בארץ ישראל כמי שיש לו אלוהה.

‫יש אפילו ביטוי חריף של רבי יוסף מסעס,

‫שהיה הרב הראשי של חיפה, ‫כתב ספר רוצר המכתבים,

‫אז הוא אומר משהו מאוד חריף.

‫אז אני מאסס אם לומר אותו. לומר אותו?

‫לא... אישה.

‫כן? בכל זאת. טוב, אבל מה זה אתם ביקשתם.

‫הוא אומר בהקדמתו לספר רוצר המכתבים,

‫הוא היה מגדולי הפוסקים, ‫אחד מענקי הרוח של האומה,

‫הוא כותב שאם כתוב בת... מה? -הקדמת לספרו.

‫הקדמת לספרו, רוצר המכתבים.

‫יש לו הרבה ספרים, אחד מהם רוצר המכתבים.

‫הוא אומר שאם חזאל אמרו, כל ‫הדר בחוצה לארץ כמי שאין לו אלוהה,

‫וכל הדר בארץ ישראל כמי שיש לו אלוהה,

‫וחזאל לא אמרו אם זה יהודי או גוי,

‫יוצא לפי זה, ככה הוא אומר,

‫שגוי בארץ ישראל יש לו מעלה ‫יותר גדולה מיהודי בחוץ לארץ.

‫זה חריף או לא?

‫לומר לכם את האמת, הרב קוק ‫התכתב איתו ואמר לו, הגזמת.

‫הגזמת. הוא לא אמר את זה ‫במילים האלה, אבל הוא אומר,

‫זה נראה כבודו קצת... עבר את המידע.

‫אבל זה אומר שאצל חכם ‫אמיתי בישראל בכל זאת,

‫תחושה של עד כמה השייכות אל ‫הארץ היא הנותנת לנו את הזהות

‫ומלא גם את האלוהות, היא ‫תחושה אמיתית חזקה מאוד.

‫כן. והאבן הזאת, אשר שמתי... ‫עוד דבר, והיה השם יהיה אלוהים.

‫אני רוצה להביא כאן פירוש ‫של הרב קוק בנושא הזה,

‫קצת מרחיב, בספר אורות הקודש.

‫אנחנו מכירים את שם אלוהים ‫בתור האלוהות המתגלה דרך הטבע.

‫השם, יותקי ואבקה, האלוהות שהיא מעל הטבע.

‫ואז יש מקום... ‫אז זה נכון מאוד מוזר מה שכתוב כאן,

‫והיה השם ליל אלוהים.

‫אנחנו מצפים, ארי, ‫נכון, לעילוי של המציאות.

‫אתה לוקח את מה שמעל ‫הטבע ואתה הופך אותו לטבעי,

‫והיה השם ליל אלוהים. מסביר הרב קוק...

‫מעל הטבע זה מעל הטבע. ‫עכשיו, מסביר הרב קוק,

‫והיה השם ליל אלוהים, שיבוא ‫מצב שבו מה שהיום נחשב לנסק,

‫החריג, יהיה כל כך רגיל שהוא יהיה ללוהים.

‫ואז מה ייחשב כנס? ניסי ניסים.

‫זו מין ציפייה כזאת ‫להתעלות מתמדת של העולם,

‫ממצב נמוך למצב גבוה וכו'.

‫והאבן הזאת, אשר שמתי ‫מהצבא, יהיה בית אלוהים.

‫וכל אשר תיתן לי העשרה עשרה נולח,

‫יש פה איזו שאלה הלכתית,

‫הרי יעקב התחייב לתת מעשר, נכון?

‫עכשיו, יש פה בעיה. יש לנו כלל בהלכה,

‫כי אין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם.

‫זאת אומרת, אם יש לי עץ קלמנטינות,

‫ויש עליו קלמנטינות,

‫אני יכול להקדיש את ‫הקלמנטינות, יש קלמנטינות,

‫ואני אומר, הרי הן קודש.

‫אבל אם הקלמנטינות לא גדלו,

‫ואני אומר, הקלמנטינות, ‫העתידות לגדול הרי הן קדושות,

‫זה לא מעוזר כלום.

‫מותר לאכול את זה גם כשזה יצא.

‫כי אין אדם מקדיש דבר שלא בא לעולם.

‫אז איך יעקב אבינו אומר, בכל ‫אשר תיתן לי העשרה עשרנו לך?

‫אומר הרמב״ם שאף על פי שאין ‫אדם מקנה דבר שלא בא לעולם,

‫אבל אדם, או איננו מקדיש דבר שלא בא לעולם,

‫אדם יכול להתחייב בנדר ‫שכשהדבר יבוא לעולם, יקדישנו.

‫והרי היה מי יעקב אבינו?

‫שהוא נדר נדר, למור, בכל אשר תיתן לי,

‫כשיגיע לידי, אז אני ‫מתחייב שהעשרה עשרנו לך.

‫והרעבד, רבינו אברהם בן דוד,

‫שתמיד כותב הערות חריפות נגד דברי הרמב״ם,

‫שם כותב, הרעיה מיעקב רעיה היא.

‫אז בכל זאת, בזכות הפסוק הזה, ‫קיבל הרמב״ם מחמה מהרעבד דבר

‫שהוא לא כל כך רגיל.

‫עכשיו, כל החלום הזה, כל ‫החלום הזה וכל הנדר של יעקב,

‫זה בעצם תמצית של כל התוכנית של הגלות.

‫כלומר, הוא לא יכול לצאת ‫לגלות בלי שתהיה לו תעודת ביטוח

‫שהוא חוזר מהגלות.

‫כלומר, הגלות כאן מופיעה ‫במפורש בתור זמנית ולא מהותית.

‫עכשיו, אנחנו נצטרך להבין ‫מה הוא הולך לעשות בגלות.

‫הוא צריך, אם כן, לקנות את ‫המעלה שתאפשר לו בבוא הזמן

‫לשוב אל הארץ ולהתמודד עם המשימה המוסרית,

‫שזה ההתמודדות עם אסיו.

‫הרי אסיו בא בטענה של אילונות מוסרית,

‫יעקב צריך עדיין להוכיח את ‫עצמו ואת זה הוא יעשה בפרק הבא,

‫אבל כפי שאמרנו, הגיע הזמן של המבזק,

‫ואז נצטרך בפעם הבאה לדון בדבר. שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234892522″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 47
"ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ ורב דגן ותירוש"
"וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם"
פרק כח’ פסוק ו’
אורך השיעור: 54 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234892522″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן