פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

רדיפת הכבוד

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום ומברכה, שבוע טוב. ‫היום יום ראשון, זין ועד הרבד, תשניים א',
‫מאחר ואויבינו מבקשים להפליט ‫את שמחתנו, ושמחתנו היא גם תורתנו,

‫אז אנחנו דווקא נלחמים ‫בהם וממשיכים בלימוד התורה.

‫אנחנו נמצאים בספר מסיעת אישרים, פרק י' ת',

‫וביום זאת הנקיות לקראת סופו.

‫השאלה האם מישהו רוצה מתנדב לקרוא.

‫טוב, מאחר והבאתם לי ‫ספר, שניים, נס עכשיו.

‫תיקח.

‫טוב, מאחר והבאתם לי ספר, אז ‫אני יכול להיות בעצמי המתנדב.

‫זה לא פרק י' ת', זה פרק י' ‫א', אתם רואים שהתבלבלתי.

‫אנחנו מדברים על מידת הכבוד.

‫זה נקרא צוף הפרק.

‫נתחיל עוד פעם מיתרה עליה, חמדת הכבוד.

‫חמדת הכבוד זה גם מהדברים ‫ששייכים למידת הנקיות.

‫מידת הנקיות זה בענפי האיסורים.

‫אז חמדת הכבוד היא מענפי מידת הגאווה.

‫הגאווה היא אחד האיסורים החמורים בתורה,

‫ויש כל מיני פרטים בדבר.

‫אז יתרה עליה חמדת הכבוד,

‫כי כבר היה אפשר שיכבוש אדם ‫את יצרו על הממון ועל שאר ההנאות.

‫אך הכבוד הוא הדוחק, כי אי אפשר לו ‫לסבול ולראות את עצמו פחות מחבריו,

‫ועל דבר זה נכשלו רבים ונעבדו.

‫כן, שהכבוד עושה דברים חמורים בנפש האדם.

‫אנחנו רוצים גם שהאדם מסוגל ‫לאבד את בריאותו, את ממונו,

‫ואף את חייו מפני הכבוד.

‫נראה כמה עצום הוא הכוח הזה.

‫יש ברמב״ם, בהקדמתו, לפרק חלק,

‫כשהוא מדבר על טובת העולם ‫הבא, שבני אדם אין להם מושג,

‫כיוון שאנחנו נתונים בתוך גוף,

‫אין לנו מושג על אופים ‫של החיים בחיי העולם הבא,

‫אבל הוא בכל זאת אומר, הרמב״ם, ‫אתה יכול לקבל קצת מושג מזה,

‫על ידי שתתבונן במידת הכבוד.

‫שמאחר ואנחנו רואים שאנשים מוכנים

‫לאבד יתרונות טבעיים מפני הכבוד,

‫סימן שיש באדם משהו שהוא נעלה מהטבע.

‫ואפשר אם כן, דרך ההתבודנות בכבוד,

‫לראות מה שהוא מהתנוצצות הנשמה באדם.

‫כלומר, זאת מידה רעה מאוד.

‫אבל המידה הרעה הזאת היא מעידה ‫על מה שהוא אילאי בנפש האדם.

‫זה אגב מתארץ לזה שהוא קושי.

‫הרי כתוב שלרדוף אחרי הכבוד זה דבר רע.

‫יוצא לפי זה שאם אני רואה ‫אדם שרודף אחרי הכבוד,

‫ואני מכבד אותו, אולי אני מכשיל אותו.

‫אז אולי היה עדיף שלא לכבד אותו,

‫כדי שלא ייכשל בחמדת הכבוד.

‫אולי.

‫התשובה היא שזה לא הבעיה שלך.

‫אתה לא המחנך של אחרים, הוא יחנך את עצמו.

‫אתה מכבד אותו לא מפני שזה ‫עושה לו הרגשה טובה שכיבדו אותו,

‫אלא מצד שאתה מכבד את מה שהוא מייצג.

‫דהיינו, צלם אלוהים שבאדם.

‫נשמעת את זה.

‫ולכן, כיוון שיש יסוד אמיתי לכבוד,

‫הסכנה שברביפת הכבוד היא סכנה גדולה.

‫הנה, השלום הביא לנו דוגמאות.

‫ירוואם בן נבט לא נתרד ‫מהעולם הבא, אלא בעבור הכבוד.

‫הוא מה שאמרו זכרונם נברכה.

‫תפסו הקב' בבגדו.

‫אמר לו חזור בך ואני ואתה ‫ובן ישעי נטייל בגן העדן.

‫אמר לו מי בראש, אמר לו בן ישעי בראש,

‫אמר לו היא האחי לא בעינה.

‫יחלו בעינה.

‫כלומר, מה שבעצם הגמרא מלמד ‫אותנו זה שירוואם בן נבט היה אדם גדול.

‫עם רוח הקודש.

‫האם הקב' תופס אותו בבגדו, ‫זה סימן שהוא אדם גדול.

‫ואף על פי שהוא אדם גדול,

‫מידת הכבוד מוציאה אותו מן העולם.

‫כן, סיברתי לכם בשבוע שעבר, ‫שבר' משה פירא היה רגיל לומר,

‫שמידת הכבוד אצל הזקנים, ‫חמורה יותר, חריפה יותר,

‫מאשר תאוות העריות אצל הצעירים.

‫כך שאדם צריך לדעת ממה ‫להיזהר ככל שהוא מזקין,

‫אז הכפדה על כבודו הופכת לדבר יותר משמעותי,

‫במיוחד כשמכבדים את הזקנים.

‫אז הוא עלול לעשות שטויות מפני הדבר הזה.

‫בכלל, כמוחמים, הקנאה, התאווה ‫והכבוד מוצאים את האדם מן העולם.

‫קנאה זה אצל ילדים.

‫למה הוא קיבל סוכריה ואני לא?

‫התאווה זה אצל הצעירים, ‫והכבוד אצל הזקנים.

‫יש... גם אפשר להבין שזה...

‫הקנאה זה מה שיכול להבין לידי שפיחות דמים,

‫התאווה לגילוי העריות, ‫והכבוד לעבוד הזר.

‫שלושת תאוויות החמורה, ‫האחת בין אדם לחברו, הקנאה,

‫בין אדם לעצמו זה התאווה, ‫ובין אדם למקום זה הכבוד.

‫שלוש מידות שכל אחת יש לה זמן משלה.

‫מי גרם לקורח שיובד הוא וכל עדתו עמו אלא ‫מפני הכבוד ומקרא מלא הוא ובכשם גם כאונה?

‫וחכמינו זכרונם לברכה יגידו ‫לנו כי כל זה נמשך מפני שראה

‫איליצפן ונעוזי אל נשיא והיה ‫רוצה להיות הוא נשיא במקומו.

‫כלומר, קורח היה נביא בעצם,

‫או קרוב מאוד לנבואה. ‫הוא ראה, הרי כתוב בגמרא,

‫קורח שפיקח היה מה ראה ‫לשתות זו, ראה שמואל יוצא ממנו.

‫אמר בזכותו אני ניצל.

‫זאת אומרת שאם אדם רואה ברוח ‫הקודש שעתיד לצאת ממנו אדם כמו שמואל,

‫אז אחד מאנשי המעלה שבכל ‫הדורות, במיוחד שהיה מנוסה ההארון.

‫אז כך שאם אדם נמצא ‫במעלה שבו יש לו רוח הקודש

‫זה עדיין לא מציל אותו ‫מהסכנות של המידות הרעות.

‫למה אני אומר לכם את זה?

‫כי בתוכנו, בעזרת השם, כל החדר הזה ‫מלא באנשים שיזכו לרוח הקודש בבוא הזמן.

‫אז צריך לדעת שאדם שזוכה לרוח הקודש ‫שלא יחשוב שהוא נפטר מבעיית המידות הרעות,

‫ואולי עד רבה. הבעיה גדלה עוד יותר.

‫ומקרא, וחכמנו זכרונם לברכה יגידו, כן, זהו,

‫הוא שגרם, לפי דעת, חכמנו ‫זכרונם לברכה אל המרגלים

‫שהוציאו דיבה על הארץ ‫וגרמו מיטה להם ולכל דורם

‫מיראתם פנימאת כבודם בכניסת הארץ,

‫שלא יהיו הם נשיאים לישראל ‫ויעמדו אחרים במקומם.

‫כאן, דאוג לי קצת על ההסברה. ‫ההסבר הזה שמביא כאן רמחל,

‫זה נמצא בספר הזוהר. ‫בספר הזוהר יש דיון מה הייתה,

‫מה הדבר שגרם למרגלים לחתו.

‫כן, בבקשה.

‫איך אנחנו יודעים שקורח היה לו רוח קודש?

‫איך אנחנו יודעים שקורח היה לו רוח הקודש?

‫זה חזה לבוא.

‫הבנת את התשובה?

‫כן.

‫אה, טוב. אם כן, בספר הזוהר נאמר על המרגלים

‫שהייתה להם סברה.

‫שהרי המרגלים עשו דבר נורא.

‫הם אישרו את ישראל במדבר 40 שנה

‫והם גרמו בעצם לסנעת עירת ישראל במשך הדורות.

‫כן, בעצם חטא המרגלים חוזר על עצמו מדי פעם.

‫הגאון מבילנה אומר שחטא המרגלים עתיד לחזור

‫ונפגוע בתלמידי חכמית.

‫וככה הוא אומר.

‫וגם רבי יהוגות מחר אומר שיצר הרע

‫פוגע במיוחד בתלמידי חכמים בזמן הגאולה

‫להגביל להם סברות בלב נגד הגאולה.

‫והם קשים.

‫גם אגרא, גם רבי יהוגות מחר, מגדולי ישראל

‫הם הרגישו שהדבר הזה עלול להתרחש.

‫והשאלה היא איך מסבירים את זה?

‫כלומר אתה שואל את אותו תלמיד חכם

‫שחוטא בחטא המרגלים

‫ואתה אומר לו תגיד מדוע ‫אתה חוטא בחטא המרגלים?

‫מדוע אתה מונע מישראל לעלות לארץ?

‫מדוע אתה מונע את הקמת המדינה?

‫יש לו סברות, הסברים, חינוכיים ואחרים.

‫כמה פעמים שמעתי אנשים, אומרים בחוץ לארץ

‫אנשים עם זקה אומרים כן.

‫ארץ ישראל, העלייה לארץ ישראל, זה מאוד חשוב.

‫זה מאוד חשוב.

‫צריך ממש להיות מוכן לזה מבחינה רוחנית.

‫זה לא פשוט לזכות למדרגה הזאת, לעלות לארץ.

‫מה מסתתר מאחורי זה?

‫לא רוצה לאבד את המשכורת שלי.

‫אבל זה, עוטפים את זה, בצדקות.

‫אני חושב פעם נסעתי למטוס

‫מקנדה לארץ ישראל.

‫נמצא איתי יהודי במטוס

‫הוא אומר לי אתה יודע בתיסה הזאת

‫אני עכשיו עולה לארץ.

‫זה במזל טוב.

‫הוא אומר לי תגיד לי כבוד הרם

‫זה נכון שעבירה בארץ ישראל

‫זה חמור פי כמה וכמה מעבירה בחוץ לארץ?

‫עכשיו בן אדם הוא בדרך לעלות לארץ

‫עדיין בתוך הראש כל מה שדחסו לו

‫כדי למנוע ממנו לעלות לארץ.

‫זה מעניין.

‫איך שחטא מרגלים ממשיך.

‫מסבירים לאנשים שארץ ישראל

‫אפשר לטופץ את זה במה שרוצים.

‫בסופו של דבר יש פה חטא מרגלים.

‫הזוהר נכנס לעומק הפסיכולוגיה של הדבר הזה

‫זה מה שמביא כאן הרמחה.

‫הזוהר שואל מה גרם ‫למרגלים שהיו אנשים צדיקים?

‫לא היינו עושים מהם, הם פשוטים.

‫זה מדובר בראשי אלפי ישראל.

‫עכשיו אתם מבינים באיזה ‫תקופה, מדובר בדורו של משה.

‫אז אדם שאומרים עליו שהוא ‫מראשי האומה בדורו של משה

‫זה אדם ששם בכיס הקטן

‫מאה רבנים ראשיים שלנו.

‫כל אחד מהם.

‫וכולם הסכימו להיות נגד הציונות.

‫אז צריכה להיות איזה סיבה לדבר.

‫אז הזוהר אומר משהו שהוא מפתיע מאוד.

‫הזוהר אומר הם פחדו שכשיעלו לארץ

‫יחליפו אותם מלהיות ראש השבטים.

‫ישימו ראשים אחרים.

‫זו הסיבה.

‫בגלל זה אתה מכשיל את כל האומה?

‫כלומר ההסבר של הזוהר מעורר עוד יותר קושייה.

‫איך אנשים בעלי שיעור קומה כזה

‫בשביל איזה חמדת כבוד

‫הם יפילו את כל האומה?

‫לא הגיוני.

‫אבל הזוהר אומר את זה.

‫צריך להבין מה הזוהר התכוונת.

‫הזוהר התכוונת משהו כזה בפי הבנתי.

‫שהם הרי הם הבינו שיש הנהגה רוחנית של המדבר.

‫ויש הנהגה רוחנית של ארץ ישראל.

‫זה לא אותו הנהגה.

‫מה שטוב לכאן לא טוב לשם.

‫הגיוני נכון?

‫לכן הם הרגישו באמת שהם לא מתאימים.

‫והם הרגישו שזה צודק שיחליפו אותם.

‫אבל הם הכירו את המועמדים.

‫הם ראו

‫קנדידטוס

‫הם הכירו את האנשים שעתידים להחליף אותם.

‫אמרו ברור, כשנכנס לארץ

‫אני כבר לא אהיה מנהיג, ‫אבל פלוני פה אני מכיר אותו.

‫בוודאי בו יבחרו.

‫והם זלזלו בחדשים.

‫והם אמרו, נכון, זה חשוב להיכנס לארץ ישראל.

‫אבל עם מנהיגים כאלה לא כדאי.

‫כדי להציל את עם ישראל ממנהיגים לא מתאימים

‫אנחנו שאנחנו המתאימים.

‫אנחנו נשאיר את העם בגלות, ולא ‫רק שלא תהיה להם הנהגה גרועה.

‫כלומר זה לשם שמיים.

‫השיח המודע הוא שיח לשם שמיים.

‫כדי להציל את עם ישראל ממנהיגים לא מתאימים.

‫וזה עצמו, עכשיו, זה בוודאי טעות היה.

‫אבל כיוון שזה עטוף בהרבה ‫הרבה מאוד אידאליזם כביכול

‫אז זה הצליח לעבור להם בראש.

‫עכשיו, מה שהזוהר מגלה לנו מאיפה זה התחיל

‫זה התחיל מאיזה שהוא חוסר נקיות

‫בנקודה עמוקה מאוד בנפש בנושא הכבוד

‫וזה אחר כך התלבש בכל האידיאולוגיות.

‫כמובן?

‫אבל זה מתחיל ממשהו שלא נוקע עד הסוף.

‫ודבר שלא מנוקע עד הסוף הוא מהלך ההידקים.

‫וההידקים זה הום, בסופו של דבר.

‫אז זה מה שאומר כאן

‫הוא שגרם לפי דעת חכמנו זיכרוננו ירחה

‫זוהר פרשת שלך אל המרגלים ‫שיוציאו דיבה על הארץ

‫וגרמו מיטה להם ולכל דורם מיראתם

‫פני מעט כבודם בכניסת הארץ

‫שלא יהיו הם נשיאים לישראל ‫ויעמדו אחרים במקומה.

‫יש מדרש שפה לא מובא אבל הוא מדרש שקיים

‫והוא מדרש מזעזע

‫כתוב שמשה ביקש להיכנס לארץ

‫והקבל שמוכר אומר לא לא לא מתאים לך

‫וזה הגיע זמנך לתת לי יהושע

‫ואז אמר משה אין בעיה

‫שיהושע יהמניק אני סתם יהודי פשוט

‫אבל אני אכנס לארץ

‫אמר לו הקבל שמוכר בוא נעשה ניסיון

‫הגיע עמוד הענן

‫עמד ליד יהושע

‫ויהושע שמע את דבר השם

‫וכאשר הוא גמר אמר לו משה

‫מה הוא אמר לך?

‫אמר לו כשהוא היה מדבר איתך

‫הייתה אומר לי?

‫אמר משה אלף מיטות ולא קנאה אחת

‫וביקש למות

‫כן מדרש קשה

‫קלט על עצמו מהר

‫יהושע היה גדול ידיף למות מאשר לקנא

‫על מה התחיל שאול לאירוב אל דוד?

‫אלא מפני הכבוד

‫שאול כידוע שהיה צדיק

‫היה אחד מגדולי המלאכים שלנו

‫היה גם עם מחלת נפש מסוימת

‫פרנויה או משהו כזה מדוד

‫אפשר לומר שיש לו נסיבות מקילות

‫אבל אף על פי כן זה התחיל עם משהו

‫שנאמר וטעננה הנשים המשחקות

‫וטומרנה

‫ייקש שאול בעלפיו ודוד ברבעוותיו

‫והיא שאול עוין דוד מהיום ההוא

‫והלאה

‫הוא שמה, יצאו, חזרו מהמלחמה

‫אחרי שכסכו את הצורה לאויבים

‫כולם שמחים, שאול שמח, דוד שמח

‫הנשים מתחילות לשיר

‫מה המשארות?

‫ייקש שאול בעלפיו ודוד ברבעוותיו

‫המלך פגוע

‫מה המשמעות של זה?

‫עוד המלאכות אבל למדנו שלא מוכן

‫מי שירתם שמעיה

‫שלום כבוד הרב

‫הרב יכול לציין את המקור

‫הספר שבו כתובים דבי אגרא

‫והרב שחטא תמרגלים צפוי

‫לחזור ולפגוע בתל אמדי חמים

‫אגרא זה מובא בספר גול התור

‫ודברי רבי אליהו גותמחר

‫מובא בספרו מכתב מאליהו

‫זה לא מכתב מאליהו המפורסם

‫זה מכתב מאליהו אחר

‫של רבי אליהו גותמחר

‫טוב עד כאן להיום

‫עכשיו כולנו, כמה יערות

‫א' יש עכשיו עוד מעט תפילת מלכה

‫לפני כן הרב דביגון רוצה לדבר עם המכון

‫על המאורעות המצערים של הזמן האחרון

‫דבר נוסף

‫לגבי שבת זכור

‫דבר שצריך להיות ברור

‫אף על פי שבמוצאי שבת

‫זה פורים דפרזים

‫וכל מי שגר מחוץ לירושלים

‫עושה פורים כבר במוצאי שבת

‫אין שום מניעה בעולם כלל

‫להיות במכון בשבת זכור

‫וכל מי שזה פורים עבורו במוצאי שבת

‫לפני יצאתו לתל אביב

‫או לכל מקום אחר

‫ישמע פה קריאת המגילה

‫במניין מיוחד עבור הגרים מחוץ לירושלים

‫אחרי שישמע את המגילה

‫זה בוקר חצי שעה

‫הוא נוסע ועושה פורים בבית

‫וחוזר לפורים ביום ראשון בערב

‫פורים השני פה במכון מאיר

‫עושים שני פורים מי שרוצה

‫מי שלא רוצה שישן ביום ראשון בערב בבית

‫ויעשה למחרת פה סתם כיף

‫לכן שבת זכור חשוב חבר'ה להישאר

‫עוד דבר בפורים אחרי הצהריים

‫הרי יש פה סעודת פורים

‫בסביבות השעה שתיים משהו כזה

‫אחרי זה בסביבות שלוש וחצי

‫הולכים לרבנים

‫רוצים השנה לעשות את זה ברשימות מסודרות אולי

‫בכל מקרה לא נשארים פה אחרי הצהריים של פורים

‫סתם להשתעמם

‫אלא באים וסמכים אצל הרבנים בשכונה

‫קול טוב
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230719721″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 35
נקיות במידות - קנאה וכבוד
היטהרות מכבוד מדומה וקניית כבוד אמיתי
פרק יא’ – בפרטי מידת הנקיות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230719721″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רדיפת הכבוד

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן