היום יום ראשון, תת במרחש ון, תשע, א'
ואנחנו ממשיכים בלימוד
הספר הקדוש מסילת ישרים
מעד רבנו הרמחל
ואנחנו בפרק ה'
פרק ה' בא אחרי פרק ד'
ומה?
נוסעור בביאור מפסידי הזהירות וההרחקה מהם
למדנו שכל מידה הוא מידה
יש צורך קודם כל לברר מה היא
ב' מהם פרטיה, ג' איך קונים אותה,
ד' איך עלולים להפסיד אותה,
ה', איך מרחיקים את המפסידים
זה פחות או יותר מה שיש
לדעת בכל מידה הוא מידה
לגבי המידה הראשונה, מידת
הזהירות, רמחל מעריך במיוחד
כדי שנבין את העיקרון אבל בשאר המידות
איפשהו מקצר אפשר להפעיל את אותו העיקרון
כלומר צריך לברר מהם מפסידי הזהירות וכו'
כמה מידות הרמחל מבאר?
תשע, נכון? תשע מידות
המסודרות לפי שלוש שלשות
השלשה הראשונה זהירות, זריזות, נקיות
השנייה פרישות, חסידות, טהרה
והשלישית ענווה, ירדחת וקדושה
מדוע שלוש שלשות? כי צריך לעבור שלושה מצבים
מי ישר לצדיק?
מי צדיק לחסיד ומי חסיד לקדוש
ראשי תיבות?
ישר צדיק חסיד קדוש?
יצחק, נכון?
לפי ישרים
הוא שולט צדיקים, הוא
שולט חסידים, הוא קרב קדושים
יהוד צדיק ח' תקוף
אלה הם ארבע המצבים
מי שפותח את מסידת ישרים
הוא כבר קנה את מידת הישר
לכן אין פה ביאור למידת הישר, מה זה ישר?
זה מי שרוצה להיות טוב
נכון? זה נקרא ישר
זה לא מה שהגדרנו
זה לא מה שהגדרנו
אמרנו שישר זה מישהו ישר ובמעשה הוא קרב קדוש
בעולם הפנימי, מצדיק זה במעשה
זה אותו הדבר
אני לא זוכר ביוק את ההגדרה הזאת שאתה אומר
אתה אומר שאמרנו שישר זה מי
שבעולמו הפנימי הוא כבר בסדר
אבל במעשה עוד לא
זאת אומרת הוא רוצה להיות טוב
זה אותו הדבר
נכון?
זה הנקודה, זה מה שמגדיר את האישיות שלו כישר
כלומר הוא עוד לא בסדר, הוא עושה מעשים רעים
אבל הוא רוצה להיות טוב
כי עולמו הפנימי מוביל אותו אל כך
אז הוא ישר
אז עצם זה שהוא פותח את ספר מסידת ישרים
זאת אומרת שהוא מעוניין
הוא מעוניין שהספר הזה יפעל אליו
אז הוא כבר בכלל הישרי
הוא זקוק לשלושה מידות, שלוש מידות הראשונות
זהירות, זריזות ונקיות
על מנת להיות צדיק
ברגע שהוא קנה את שלושת המידות האלה
הוא עובר לשלב אחר של החסידות
ואחר כך שלב אחר של הקדושה
מדוע שלשה כל פעם?
מדוע שלוש מידות כדי להיות צדיק?
שלוש מידות כדי להיות חסיד?
שלוש מידות כדי להיות קדוש?
זה משום שעבודת התיקון נעשה בשלושה כיוונים
האחד, היראה
השני, האהבה
והשלישי, הכוונה
נכון?
מבין מה שאני אומר?
יראה, אהבה וכוונה
למשל בשלשה הראשונה
היראה זה הזהירות
האהבה זה הזריזות
והכוונה זה הנקיות
נקיות הדעת
מבין?
אז איזה היא הכוונה?
הכוונה?
זה מה?
תשאל מה זה הכוונה?
אז יש לך שתי אפשרויות
או לקבל את התשובה שהיא ניסית לתת
שזה הסינתזה בין שניהם
אבל זה לא נכון
הכוונה זה הרבה יותר
מה ש... מה שבתוך הלב
עולם המחשבה
איפה המחשבות שאילים משוטטות?
אז יש שלושה אופנים של תיקון המחשבה
או הנקיות, שזה במדרגה של הצדיק
או התהרה, שזה במדרגה של החסיד
או הקדושה, שזה בכוונה של הקדוש
אתה יודע?
אתה אומר מה שאני אומר?
אנחנו בינתיים בשלשה הראשונה
אנחנו כעת לומדים על מידת הזהירות
מה זה מידת הזהירות?
אצל רמחן?
זהירה של... לא, אבל מה זה התוכן?
מה הגדרה של זהירות לפי רמחן?
זה תורפת כמו חיפות מטל
לא, זה לא יותר... אתם
למדתם בשיעור הזה?
בשיעורים האחרונים או לא?
כן, אז לא להגיד דברים שלופים מאמות
אלא מה הרמחן אומר?
מה זה הגדרה של הזהירות לפי רמחן?
זה עוד ארבע עשר
לא
זה עוד ארבע עשר
לפי הרמחן
פשוט אני לימדתי את זה
אז כנראה שאני מורה גרוע
ואני צריך להפסיק לדבר
זהירות זה תשומת הלב
מה שרציתי להגיד?
אדם בודק את מסע הגן
יפה, זה בדיקה שאדם בודק את עצמו
זה קרא תשומת לב
זה היה הגדרה יפה מאוד, תודה
הצלת את הקריירה שלי כמורה
זאת אומרת
זהירות זה הכוונה
שאדם שם לב למעשה
אם הם טובים או רעים
ואת זה הוא עושה במספר מצבים
או בשעת העשייה או שלא בשעת העשייה
אדם הולך לעשות משהו
צריך לשאול את עצמו
רגע, מה שאתה עושה זה טוב או רע?
אם זה טוב, יעשה, אם זה רע, לא יעשה
אבל יש גם שבזמן שאדם לא עסוק בשום עשייה
אלא הוא מתבונן
הוא מתבונן על חייו
והוא שואל את עצמו האם מה
שהוא עושה בחיים בכלל זה טוב או רע
וגם, עוד דבר
הוא לומד מהו הטוב ומהו הרע
זה פחות או יותר
המבנה של מידת הזהירות
עד כאן ברור
דבר אחד שזה דורש הזהירות זה
זמן
כלומר, זה דורש איזשהו מרחק מן המעשה
למשל, בעלי חיים
כשאתם נותנים להם מאכל
הדבר הראשון שהם עושים זה שהם אוכלים אותו
אבל אנחנו, כשאנחנו מקבלים מאכל
הדבר הראשון שאנחנו עושים
מברכים עליו
הברכה יוצרת מרחק מנטלי מן המעשה
ואז זה מרומב את האדם
מעל הטבע
עד כאן הוא מורד
עכשיו, מתוך כך
מה?
לא שומעת
מתוך כך אנחנו ניגשים לפרק
היי
בביאור מפסידי הזהירות
וההרחקה מהם
טוב? שואלים?
הנה מפסידי המידה הזאת
והרחקה ההם
שלושה
האחד הוא הטיפול והתרדה העולמית
השני השחוק והלצון
השלישי החברה הרע
ונדבר בהם אחד ואחד
כלומר, יש כמה דברים שקוראים לאדם
לא להיות רציני
הנה
הטיפול והתרדה
כבר דיברנו מהם למעלה
כי ביות האדם טרוד בענייני עולמו
הנה מחשבותיו אסורות בזיקי המסע אשר עליהם
ואי אפשר להם לתת לב אל המעשה
זאת אומרת שיש
סגנון חיים כזה שמונע מן האדם
מלחשוב
זה היום מאוד מקובל
אני רוצה הכל חוץ מלחשוב
המחשבה היא דבר מסוכן
ולכן עדיף להרחיק את זה
את זה מה שמקובל היום
אגב, זה נמצא גם בעולם הדתי
למשל, יש תלמיד ישיבה
שנמצא בבית המדרש
ואז אנשים מתעניינים
תגיד, מה קורה איתו?
הוא מצוין, הוא לומד
הוא לומד בבוקר
וגם אחרי צהריים הוא לומד
ובערב, הוא גם לומד
ומה הוא עושה כל הזמן?
כל הזמן הוא לומד
האם הוא גם מבין?
לא, לא זמן לזה
הוא לומד כל הזמן
ברור, יש כן סגנה
שהלימוד יכול לבוא במקום המחשבה
גם זה יכול להיות
ולכן צריך איזשהו מרחק
להינצל מן הטיפול והקרדה
והחכמים הולים השלום
בראותם זה אמרו
הווה ממעט בעסק
ועסוק בתורה
מה זה העסק?
משחה, פרנסה
אדם מתפרנס
זה חשוב להתפרנס, לא?
השאלה אם צריך רק להתפרנס
התשובה היא לא
כי אם אדם רק מתפרנס
מתי יחיה?
ומה זה יחיה?
צריך להתבונן
שיהיה משמעות למה שהוא עושה
כי הנה, העסק מוכרח
ולאדם, לצורך פרנסתו
אך ריבוי העסק
אינו מוכרח שיהיה כל כך גדול
עד שלא יניח למקום
ולעבודתו
על כן הצטבנו, לקבוע איטים לתורה
כן
אם שלילי לעסוק כל כך ועסוק
כלום בבוקר, בברחון וכל השכנה זה
מרחים לעסוק בלי לטוב?
אתה שואל, אם זה כזה שלילי
העסק
אז למה במרכז התורה
החינו אשכנזים מברכים לעסוק בדברי תורה?
את כאן שאלתך? מה התשובה?
תגיד אותה
קודם כל, אף אחד לא אמר
שהעסק זה שלילי
ואת לא מדובר על העסק הזה
לעסוק בדברי תורה זה לא לעסוק בעסק
העסק הכוונה
הפרנסה, שאדם מתפרנס
בסדר?
יש לפעמים, שהיום חושבים
שללמוד תורה זה עסק
אבל אצל רבותינו
היו רחוקים מלחשות דברים כאלה
לימוד תורה זה לא בשביל להרוויח כסף
כי הנה העסק מוכח אולי
לאדם לצורך פרנסתו
יש הרבה דברים שזגולה לפרנסה
כשמישהו אומר לך, תשמע
אני מוכר לך את החוט האדום הזה
זגולה לפרנסה, הוא שקר או לא?
הוא לא משקר
זה באמת זגולה לפרנסה
כי הנה
העסק מוכח אולי לאדם לצורך פרנסתו
אך ריבוי העסק
הוא מוכר שיהיה כל כך גדול
עד שלא יניח למקום ולעבוד עד טוב
על כן סבנו נקבוע הייתים לתורה
וכבר זכרנו
אגב, אחת הבעיות הקשות
שיש לאדם המודרני
זה מה שנקרא הפנאי
עד לפני 100 שנה
רוב בני האדם
לא היה להם פנאי
כלומר, יותר מ90%
מהאוכלוסייה העולמית
הייתה במצב כזה שלא היה לה
זמן פנוי
ובמאה השנה האחרונות
נעשה שינוי בתרבות האנושית
ולא רק שכמעט ואין לך אדם
שאין לו פנאי
אלא שהפנאי הפך להיות
חלק מהזכויות של האדם
כלומר, לכל אדם יש זכות לפנאי
הבעיה היא שזה נורא מסוכן
בני האדם נכנסו לתרבות הפנאי
ולרוב בני האדם היום
יש הרבה מאוד זמן
ואז הם במצוקה נוראה
כי הם עלולים, חז וחלילה
לחשוב על משמעות החיים
אבל ברוך השם
האדם המציא לו מספיק כלים
כדי למלא את כל הפנאי
פעם זה היה טלוויזיה
היום זה בכלל טלוויזיה זה פסל
אם יש פייסבוק
אתה יכול לבנות
ארבע שעות ביום במימוצע בכל אירופה
זה מה שהנוער עושה היום באירופה
ארבע שעות ביום בפייסבוק
ואז האדם פתור מלשול את עצמו
על עצמם
נפלא
אז זה מה שאומר כאן
שנצטבינו לקבוע איתם לתורה
קומה זמנים שבהם
האדם נפגש עם עצמו
הוא כבר זכר
מה?
התורה זה כולל הכל
זה כולל גם את זה שהאדם מתבונן בעצמו
ויבין על מה?
בדיוק איך אומר הרמב״ם
יש שלושה סוגים של עימוד
הנקראים באופן טיפולוגי
מקרא, משנה ותלמוד
מה קוראים תלמוד?
זה שהאדם מתבונן בשורשי הדברים
ולומד דבר מתוך דבר
זה נקרא תלמוד
הוא כבר זכרנו
שהיא, כלומר התורה
המצטרכת יותר לאדם
כשיגיע אל הזהירות
וכמאמר רבי פנחס
תורה מביאה לידי זהירות
וזולתה לא יגיע אליו כלל
והוא מה שאמרו זכרונם נברכה
ולא עם הארץ
חסיד
עכשיו
בימינו
יש סיבות טובות לא ללמוד תורה
מדוע? יש שתי אפשרויות
לשתות
אפשר לשתות מים
ואפשר לשתות מיץ
הפרש המחירים הוא גדול
ברגע שאדם שותה מיץ
הוא צריך יותר כסף
אם הוא צריך יותר כסף
אבל זה שווה כי זה בשביל מיץ
הוא צריך יותר כסף
אז צריך יותר לעבוד
ויהיה לו פחות זמן לחשוב
זה נפלא ואז השכנעו אותו
שהוא צריך לא רק מיץ לשתות
אלא מיץ עם תוספת
מה?
סכות טבעית
זה עוד יותר יגע
ואם צריך לעבוד עוד
אבל אז הוא יהיה ממש חולה
אז הוא יצטרך בשביל זה
עכשיו רפואה אלטרנטיבית
שזה עולה עוד יותר כסף
וכן הלאה
באופן כזה שהוא
כל ימיו יהיה עסוק
בכל דבר חוץ מאשר
לחשוב באמת על החיים
האפשרות היחידה לשבור את המעגל
זה לומר לא תודה אני שותה מים
ברגע שאדם
אמר את המילים הפשוטות האלה
לא תודה אני
אשתה מים
באותו רגע הוא ניצח
כי פתאום
יש לו זמן
כן
כמה חשוביה? חשוב שבן אדם
ידע את הזמן הזה לחשוב על משמעות החיים
אבל גם אומרים לא מעט אנשים
שזה לא כל כך בריא לבן אדם
כל הזמן לחשוב על זה
נכון, אמת מה שאתה אומר
זה חשוב שיהיה לאדם
מה שאתה קראת על הבן אדם
זה חשוב שיש
לאדם זמן לחשוב על משמעות החיים
וכפי שאתה בהחלט
צודק לומר
זה לא טוב
לחשוב כל הזמן על זה
נכון
אבל יש מה שיקרה
זמנים אבל יש זמנים שבהם
האדם צריך להגיע לאחר
ושלא תסוד
מעשה באמא אחת שאמרה לי מדוע הבן שלי
לומד במכון מייל
ואניתי לה
פה הוא מקבל
את הכלים
שיתנו משמעות
לכל המשך החיים שלו
וטן, האישה וטומר
האם
על ידי זה יש מה לאכול ולשתות
ושאילתיה
ומדוע את רוצה לאכול ולשתות
וטן וטומר
בוודאי
כי אם לא אוכלים ולא שותים
אז מתים
וטומר אליה ולמה לחיות
ואז היא אמרה
וואו
כשאתה שואל אותי שאלות כאלה
זה מפחיד אותי
טוב, אפשר להגיד שכל דבר
מסוכן, בכלל מסוכן
לחיות
טוב, וזה
אני ממשיך כאן ברמחה
כי הבוראי ברח שמו שברא יצר הרבי האדם
הוא שברא התורה תבלין לו
וכמו שאמרו זכרונם לברכה
בראתי יצר הרע
בראתי לו תורה תבלין
כן
אבל אפשר ללמוד שהיצר הרע זה הדבר העיקר
והתורה זה כאילו הטבלין
המרפא
אתה צודק
מזה אפשר ללמוד
שהיצר הרע זה העיקר
והתורה זה רק הטבלינים
כמו שבמאכל, אי אפשר לאכול כפיות של טבלינים
אבל הטבלין זה נותן טעם
למאכל, אז העיקר זה המאכל
היא רוצה שעיקר המציאות
זה היצר הרע
וזה קשה לאכול את היצר הרע
צריך קצת לטבל אותו
שזה יש תורה
אתה צודק
זאת אומרת, מה זה היצר הרע?
יצר רע זה לא דבר שלילי, צריך להבין
יצר הרע זה אהבת העולם
אני אוהב את העולם הזה
מה זה רע?
זה בסדר גמור
קוראים לזה יצר הרע
אלא שצריך לתת כיוון
אם אני לא יודע מה הכיוון
אז זה טפל, אי אפשר לאכול את זה
לכן יש תורה, כמות קטנטנות
של תורה, צריך להיזהר לא יותר מדי
ואז יש לזה
זה טבלין, שאי אפשר לאכול את זה
נכון
הדיוק שלך נכון
איך לימוד יכול
לבוא במקום המחשבה?
הרי כל לימוד מחיים מחשבה כדי להבין
אלא אם כן גורס וממלמל פשוטים
וזה הרי לא עושה בן ישיבה
נכון
אבל מה שכן אפשר לעשות
זה שבן ישיבה
ישקיע את כל מחשבתו
בפרטים
ולא בכלל
כלומר הפרטים הם חשובים
אבל אם אני לא מבין מהו היסוד הערכי
שעומד ביסוד הפרטים האלה
בעצם לא הבנתי שום דבר
וזה לצערנו
יכול להיות
מצוי בישיבה
איך האדם
נפגש עם עצמו בלימוד
שור שנגח פרה
ובחמה בטל
מן חיטה בשעורה להיות כלעין
1 חלקי
24
או יותר
פשוט מאוד הרב עונה על השאלה הזאת
בספר הקדוש
אורות התורה
איפה יש אורות התורה?
אגב
שור שנגח את הפרה מה הדין באמת?
מה עם שב של המשנה?
ונמצא
פרה מצידה
אז מה הדין?
משלה
חצי על הפרה
רבע על הוולד
סומכוס אומר
ממון המוטל בספק
חולקין
זה הוויכוח
אז מה יסוד פה?
האם אנחנו הולכים
אמוצים מחברו על הבריאיה
או האם
ממון המוטל בספק חולקין?
סומכוס אומר
שיחלוקו
סומכוס אומר יחלוקו
וחכמים אומרים אמוצים מחברו
על הבריאיה
עכשיו, זה בעצם שאלה
כיצד נעשה צדק בעולם?
יש צד לומר
שממון המוטל בספק חולקין
יש צד לומר שאמוצים
מחברו על הבריאיה, מה הוויכוח?
מי שאומר אמוצים מחברו על הבריאיה
אומר אני רוצה צדק עכשיו
ועכשיו אתה
הולך להוציא כסף ממישהו שאולי
הוא בכלל פטור
אז מבנה הספק הזה
אל תוציא את הכסף עד שהוא יביא ראייה
יביא ראייה תוציא את כל הכסף
וסומכוס אומר
לא לא לא, זה לא עובד ככה
ברוב המקרים אנחנו לא נדע מה האמת
ולכן אנחנו צריכים
לתת ביטוי גם במקרה
הפרטי למה שנכון באופן
ממוצע
ולפעמים באמת אותו אדם
שהשור שלו נגח את הפרה הוא החייל
ולפעמים הוא הפטור
ולכן בממוצע
הממוד מתחלק חצי חצי
ולכן אנחנו נפיל במקרה הפרטי הזה
דבר שהוא לא נכון באופן נקודתי
אבל הוא נכון באופן כללי
אז זה מחלוקת לגבי
אופנה הופעת הצדק החברתי
בעצם מהי מדע צדקו של
התודש ברוך הוא? זה דבר מאוד חשוב
אני פוגש עכשיו עקרונות
יסוד של המוסר והצדק
בשאלה של שור שנגח את הפרה
מצוין
האמת היא שהדברים האלה
אומר הרב קוגין פורש
באורות התורה
בפרק
בית
בפסקה בית
עיקר לימוד תורה לשמה
בעניינים הרוחניים
מתקיים הדבר
כפשוטו
כי קרבת השם ורוממות הקדושה
גלויה בהם
והאדם מתרומם על ידם
ובעניינים המעשיים
מה זה העניינים המעשיים?
שור שנגח את הפרה
וביטול כלאיים
באחת חלקי יסוד בארבע
צריכים להבין
שהם כולם סעיפים ולבושים
של אור היושר והצדק האלוהי
ובתוך
כל הפרטים יחד
נמצאת הנשמה האלוהית של שכלול העולם
כלומר, אתה תלמד
עוד הלכה כזאת, ועוד הלכה כזאת
בסוף אתה תראה את
נשמת העולם
והצדק השורה בה
שלום רב
לתקן
את כל המידות והמעשים הרעים
ברגע אחד, זה בלתי אפשרי
אם כן, אולי
עדיף למעט בלימוד
ולצמצם כל פעם
לדבר אחד
כדי שלא נהיה מזידים
בשאר הדברים
תשובה?
לא נכון
צריך לדעת הכל
מה?
הוא אומר, אם אתה תלמד כל כך הרבה דברים
אתה תלמד זה טוב וזה רע
זה טוב וזה רע
אבל אתה עדיין רחוק
מלתקן את הכל
אז על ידי שאתה לומד, אתה תהפוך להיות
מזיד. עדיף אולי שלא תלמד
כדי שלא תזיד
ותהיו שוגגים
ועד יהיו מזידים
עד כאן, שאלה אתה שואל
תשובה? לא נכון
העיקר
המבחן של האדם בעולם
זה עד כמה הוא למד
כי ברגע שאדם לומד
הסיכוי שהוא
לא יעסק איפי משהו
ברר כאמת, הוא קטן מאוד
יוצא לפי זה שעיקר
הבחירה שלנו זה אם נלמוד או לא ללמוד
למה?
איך אישון מזיק?
זה לא קשור
רק זה שאתה לומד
אתה מוכן
שאני אחזור על השאלה שלך?
לא נכון, כמה אנשים יודעים
שהאישון מזיק ובכל זאת מזיק?
תשובה, הם לא יודעים שזה מזיק
אני אומר את זה אחרת
מה?
אני אסביר, הם יודעים שזה מזיק
הם יודעים כמה שזה מזיק
אבל הם חושבים שמה שהם מרוויחים
גדול יותר
בסדר?
הוא מוכן אפילו למות
אבל לפחות
שיוכל להשן
כן, הוא שכנעת אותו שיותר טוב לחיות
רק אמרת לו
אישון זה הורג, בסדר, הורג אז מה?
תוכיח לי שכדאי לחיות
בלי אישון
בסדר?
אפשר לגבי תורה תבלין?
אתה רוצה לאכול את המאכל
יש לך בשר, אתה רוצה לאכול
אבל אי אפשר לאכול, זה לא מלוח
זה בלי תבלינים, זה לא שווה
זה תפל
אז העולם דומה למאכל בלי תבלין
זה נותן לך טעם לחיים?
בדיי
זה בדיוק מה שעושה
התורה, היא נותנת טעם לחיים
תורה תבלין
היא מכוונת את כל הכוחות של החיים
לתכליתן הנכונה
בסדר?
מה זה לעשית כשתורה בלי עולם
אז תבלין לא נתנה?
אה, אתה שואל
מה יהיה לתורה בלי העולם?
מה, הכי יכול להיות תבלין בלי תורה?
כלומר תבלין במאכל
תורה בלי עולם, לפי זה
כן, ואיזה שאלה
יכול להיות, באמת
שהקב' חוב ברא את התורה,
וישהו רוצה לברוא את העולם?
יכול להיות
טוב, והנה פשוט הוא
לפחות לפי חלק מהמדרשים
שזה כמו פנקסאות ודפטראות
של אדריכל
זו התורה של מעלה
אז ברור שאדריכל הוא לא צייר סתם
הוא רוצה שיצא מזה משהו
תן דוגמה
שאדם נשאר רק בפרטים
ולא מבין הכלל המוסרי שעומד ביסוד הפרטים
בלכות שבת או ציצית או תפילין
פשוט מאוד
יש אדם שהוא ילמד
שעות כיצד עושים קפה בשבת
האם צריך לשים את האבקה
קודם, או קודם את המים
ומים מסוכר, ומים
זיסוקרזית, וכדומה, והוא
יהפוך להיות מומחה עולמי
לדיני הכנת קוס קפה בשבת
אבל הוא לא ידע
שהקב' חוב ברא את העולם
ולכן הוא לא יבין למה שבת זה כזה חמור
הוא רק ידע שנסקלים על זה
וזהו
איך הוא מגיע מהקפה לבריאת העולם?
איך הוא מגיע מהקפה לבריאת העולם?
זה פשוט מאוד
הרי בישול זה אחת מן המלאכות
ומלאכה
זה האופן שבו הקב' הוא בורא את העולם
ואומרו לך
שאתה צריך להיות מודע לזה
שהקב' הוא ברא את העולם
לכן תחדל ממלאכה
ובזה אתה מדמה לבורא
שחדל ממלאכתו
וזהו צריך להגיע
לא שהוא לא צריך לדעת
איך עושים קפה בשבת
אבל הוא צריך להבין שמי שמקושש עצים בשבת
הוא כופר מבריאת העולם
זה מה שאומר הרמב״ם
למה משה הרג את המקושש?
מה אכפת לך שהוא מקושש עצים?
אלא כדי שתדע
עד כמה בריאת העולם היא יסוד חשוב
באמונה
זהו
עושים קפה
ובתוך יש פלטה
ויש קוב ודוד
וכל מין קפה
בתוך פלטה
משתמשים בשבת
קפה
צריך לשאול
את הרב הלכה למה עשה
אבל כעת אנחנו לא בשיעור הלכה
לכן אני לא
אתייחס לזה
איזה שיעור אתה עשרת כאן קפה?
כן, הבאתי את הקפה לשם דוגמה
הבאתי את הקפה לשם דוגמה
אבל לא לשם לימוד
אבל לא לשם לימוד ההלכה
וזאת השם בשיעור הלכה
אנחנו נתייחס גם לשאלה הזאת
הלא
והנה פשוט הוא, אני קורא עכשיו
מפני
שאם הבורא לא ברא
למכה זו אלא רפואה זו
דנו על לימוד
אי אפשר
בשום פנים שירפא האדם
מזאת המכה בלתי זאת הרפואה
ומי שיחשוב להינצל
זולתה אינו אלא תואב
ויראה טעותו לבסוף
כשיעמוד בחטאו
היצר הרע
היצר רע באמת
חזק הוא באדם מאוד
ומבלי ידיעתו של האדם
הולך הוא ומתגבר בו
ושולט עליו
זאת אומרת, קראו שהיצר הרע
יש לו תחבולות
ונסה להשתלט על האדם
אתם יודעים מה התחבולה
העיקרית של היצר הרע?
התחבולה העיקרית
של היצר הרע
זה שהוא מספר לאדם
שזה יצר הרע
אינתם?
לא
זה משהו חיצוני
כלומר
מישהו שואלים אותו למה עברת
האווירה? הוא אומר מה אתה רוצה?
זה חזק ממני
זה השתלט עליי
יצר הרע
בכל הספרות הרומנטית
הצרפתית יש
ביטוי שחוזר זה חזק ממני
כמובן?
עכשיו יש פה בעיה
מי זה הזה שהוא חזק ממני?
זה אני
כלומר, כשאני אומר
היצר הרע גרם לי כך וכך
זה מילים אחרות
בשביל אני רציתי
זה המשום של ביטוי
יצר הרע, זה אני רוצה
כל זמן שאדם איננו בתודעה הזאת
שהיצר הרע זהו בעצמו
אז הוא נשלט
הוא לא יכול להתגבר על זה
כי הוא לקח את עצמו
ושם את עצמו מחוץ לעצמו
אבל בריאה שאדם אומר
אני רוצה ברע
הכל ברור
למשל דוגמא
ואני אביא כמה דוגמאות לדבר הזה
יפה, בדיוק
יש בה גמרה בירושלמי
במסכת פיומה
על רבי חגה
שראה את רבי חנינה
ביום הכיפורי
רבי חנינה אמר לו
זה ביום כיפור
אני צמא
צחינה למיה, אני רוצה לשתות
למה רבי חנינה שואל שאלה כזאת
כנראה שרבי חנינה היה חולה
והוא היה צריך לשאול את הרב
האם מותר לו לשתות
למרות שזה יום כיפור או לא
רבי חגה
שראה שמצבו של רבי חנינה
לא משהו
אמר לו
זיל שתה
לך תשתה
לכוח נפש
אחרי כמה זמן
חזר רבי חגה, ראה שרבי חנינה
לא שתה
אמר לו מה היא
צחיתה עברה
האם הצמא שלך עבר
אמר לו
מאחר דשארית לי
אז לא צחיתה
מאחר שהתארת לי
הצמאון הלך
כלומר כל זמן שרבי חנינה
יש לו מאבק בינו
לבין גורם חיצוני
כי אסור לשתות ביום כיפור
אז באמת הוא צמא
אבל ברגע שמותר לו
לשתות ביום הכיפורים
אז הוא כבר לא צמא
הוא שולט בזה
ו... כן בדיוק
ברגע שאתה אומר זה היצר הרע
אז יש מישהו בחוץ
הוא יותר חזק, לפעמים אתה חזק ממנו
לפעמים הוא חזק ממך
יש לך נסיבות מקהילות
כמו אותו ילד
שאביו אומר לו, בני
אתה יותר גרוע מהיצר הרע
שואל הבן, למה?
אומר כן, כי היצר הרע לפחות
עושה מה שהקדוש ברוך הוא אמר לו לעשות
אתה גם את זה לא עושה
עונה הילד
איזה חוכמה, לא
אין יצר הרע
ברור
ואתם מבינים שכל התסבוכת הזאת
באה ביה שאדם איננו מכיר
באוטונומיה של הרצון שלו
לכן הדרך היותר נכונה
להתמודד עם היצר הרע
זה להגיד לו
כן, בבקשה
הם ככה מספרים שהחסידים
היו מהלכים ברחוב ורואים אישה יפה
ו... יצר הרע תוקף את החסיד
הוא אומר, ואז החסיד
עונה ליצר הרע, תשמע אני דווקא מסכים
לך לשכנע אותה
אז מתי הם עוזבו אותו
כן, מה אתה אומר?
למה יצר הרע נקרא הרע?
למה יצר הרע נקרא רע?
הוא לא ניטרלי?
אתה שואל לי, חורא
יצר הרע, יצר הניטרלי
למה יקרא לו יצר הרע, מסכן
מה הוא עשה, דעת רבה, זה טוב, זה אהבת החיים
נכון? עד כאן שאלתך?
תשובה, מי אמר שרע זה רע?
לא
יצר, המילה רע
יש לה הרבה משמעויות
אבל קודם כל דרך הפשט
יצר הרע הוא רע
כשהוא קובע את החיים
כלומר צריך את היצר הרע
להביא לקריטת ברית
יחד עם היצר הטוב
יצר הטוב יגיד
תן לי לנהל את העניינים
אתה תעשה מה שאתה רוצה, אבל אני אגיד לך לעה
זה דבר אחד
דבר נוסף, רע
זה מלשון ראוע
כלומר כדי שתהיה חיות
צריך איזשהו ראוע
משהו שיוצא מן הקביעות
שאם לא כן לא מתקדמים
והחיים זה דבר ראוע
ולכן
כדי לחיות צריך ראות
וההפתעה לרעך
רע, מלשון רע
הלך ביחד, כמובן?
טוב
כן
עכשיו אני מבין
שלא הבנתי את הכתפה רעת
ואני מדבר על נפש
ואין נפשות בעדה
הנפש האבאמית והנפש האלוקית
הוא מדבר שם כאילו הם נפרדים
נכון
אני יודע לפחות על עצמי
שבאיזשהו מקום הפסקה הזאת נתנה
הרבה כוחות להתמודד עד חיימת
כי פתאום אתה מבין
שזה לא העצמיות
אם יש לך רקע של
רצה לעשות בתשובה, יש לך רקע של חטאים
ואתה כל הזמן אומר
זה אני עסיק איתו, ממש, אני
לגמרי אני
אז זה יכול ממש למופת אותך את הידיעק הזאת
כי מה נשתנה עכשיו אני רוצה לעשות טוב
ואני תמיד עסיק אירע
אבל אם אתה יודע שזה משהו שהוא לא עצמי לך
הוא לא עצמי לך אמיתית, זה לא אתה
אולי זה קשור בך איכשהו, זה לא אתה ממש
זה נותן הרבה כוחות מחודשים להילחם
קוק
בוא נחזור על שאלתך היפה
אני אנסה לסגנון אותה בסגנון שלי
תגיד לי אם אני טועה בהבנתך
אתה אומר
שקראת פסקה ברב קוק
שאומרת לכאורה את ההיפך הגמור
מה שאני אומר עכשיו
והיא שיש שתי נפשות באדם
ושהפסקה הזאת דווקא
נותנת הרבה כוח, מדוע?
בגלל שאם אני מזהה את הרע
כחיצוני לי
קל לי להתמודד איתו
ואת הדעה על עצמי
היא יותר נקייה
אם הייתי אומר שאני היצר הרע
אז אני נכנס איתו כיהוש, כי אני עשיתי רע
מה שאין כן אם אני אומר
אני דווקא מזדהה עם הנפש התאורה
ואני רואה את הנפש הרע
כחיצונית לי
אז זה יותר קל להתמודד
גם הדעה על עצמי יותר טובה
כן, למרות שברור לי שאי אפשר להסיר אחריות
כן, אבל אני אומר
אתה אומר אי אפשר להסיר אחריות
אבל אתה אומר לכאורה, הנה הרב קוק
מגן עד רבה על ההשקפה
שאומרת שיש שתי נפשות באדם
עד כאן ברור?
כן, תשובה? נכון
הרב קוק אומר הפוך מה שאני אמרתי עכשיו
איך אפשר?
הרי יש לנו כלל
שהרב קוק תמיד צודק
הוא תמיד צודק
על כל פנים, הרב קוק תמיד צודק
אלא
מה שהרב אומר שם באותה פסקה
ברורת הקודש חלק ג'
הוא מסביר את הערך
שיש להסברה הזאת
כלומר הרב אומר שמה, יש ערך להסברה
שאומרת שיש נפש אחת, יש גם ערך
יקר, להסברה אומרת שיש שתי נפשות
כי הרי מה זה כל ההסברות
האלה? ההסברות האלה
הם לא באות לדבר
על שתי נפשות בתור
ישויות ממשיות
מוכשות
אלא זה איך להסתכל על נפש האדם
אז יש ערך לזה שהאדם
יכיר את האחריות שלו על עצמו
ויש גם ערך לזה שהאדם יכיר
שערך חיצוני לו
ולכן אני זקוק לשתי ההסברות
גם להסברה האומרת שנפש האדם היא אחת
וגם להסברה אומרת
שיש שתי נפשות באדם
זה דבר אחד
הבנת אותי?
דבר נוסף צריך להוסיף
שבאמת שתי ההסברות
לא סותרות אחת את השנייה
כי כשאני אומר שיש בי נפש טובה
וכנגד זה נפש תמיה
שני הם הם רצונות שלי
אני רוצה את הטוב
ואני רוצה את התמה
זה שני דברים שאני רוצה
בסדר? אלא מה
שהרצון התמה והרצון
הטהור אינם
נובעים מאותה הנפש וזה בריא
כך שאני יכול
להתכנס לתוך הנפש הטובה
ולהוציא את התותחים לכיוון
הסיגיל של הנפש התמה
התוקפים אותי
השאלה שלי
האם אני יכול? בוודאי
גם אחרי שקראתי
את פסקת הפרקות
אז זה ברור לי שהחיות היא
עליי. אני עשיתי את זה
מי היה אצלנו? בוודאי אני
האם אני יכול להגדיר
שזה שנפש שלי
יש נקייה אמיתית יותר
ותיצית יותר אל האלוקים
ואל התוות? זה משהו אחר
ולכן ממנה גם קל יותר
ללכת במסגול הזה עכשיו וזה מה שנותן
את הכוח. אתה צודק, זה עוד תחום
זה לא משהו עצמיותי
באמת. אתה צודק
אבל אני צריך רק להוסיף דיוק
יש גם
ממד שלישי. זה הנשמה שלי
יש הנפש
הטובה ויש הנפש הרע
בחוץ לזה יש הנשמה שלי
בסדר?
והנשמה שלי היא כל כולה טהורה
וטובה וכו'
אז זה ודאי
אני יכול לחבר את הנפש
של הנשמה
וזה הכל בסדר גם. בסדר?
זה בדיוק העבודה של החיבור
זה צריך סרור החיים. לקשור את
הנפש ברוח ואת הרוח בנשמה
כן?
בעצם זה שמדברים על זה
זה בורד כאילו שיש דואליות
ניסיון באדם. השאלה מה זה הדואליות
שבאדם. אתה יכול להגיד שיש תוך
והיקף
ואתה יכול להגיד שיש שתי ישויות
נפרדות זו מזו. אז הנשמה
זה התוך והנפש היקף?
כן, אפשר להגיד
טוב, בבקשה
למדתי מה הרבי התכוון
שלא שערחוק אומר
שתי ישויות הכוונה לא לישויות
אלא לדעת חסרה
מתי אני יודע כשאני לומד...
פשוט לשים מה שערחוק אומר, אתה תדע.
הנה זה כתוב
פה. אתה רוצה לראות? תראה את הרחוק
רות הקודש
חלקים
נצאת סגול
נצאת סגול
רות הקודש
חלקים
נפש
עמוד רשת למדהי
הנה הוא כותב כאן
הלימוד
שהאדם הוא יציר
מורכב ברוחניותו
משתי נפשות, נפש טובה אלוהית
ונפש רעה בהמית
הוא אחד מהיסודות היותר נכבדים
להערת הדרך של ההבנה
האנושית במהות הנפש והשביל
יותר סלול לדרך החיים המוסריים
השלמים
האדם מיוחד
למצוא קורת רוח תמידי על ידי
זה בין בשעת שלוותו
בין בשעת יישורה
כלומר, אם תעשים לב, כל הביטויים
שהרב משתמש בהם, זה מה התועלת
שיש בה הסברה הזאת
משהו שזאת הסברה
אני לא מבין מה התועלת בין הסברה
נגיד שזה הסברה ונגיד שזה יישוד
יש הבדל
כי למשל
אם אדם נגיד יחשוב שהארץ
ישרה ולא כדורית
אני יכול
להסביר מה הערך של המחשבה הזאת
זה טוב שבני אדם
יחשבו שהארץ פלטה
אז זה לא יהפוך את זה לנכון
בסדר?
אז גם כן, לגבי ההסברה
של השתי נפשות
הרב כאן לא דן בשאלה אם זה נכון או לא
הוא בא ללמוד כאן מהו הערך של האמירה
הזאת
בסדר?
אבל אדם חושב על משהו שהוא לא נכון
הוא לא אמר שזה לא נכון
הוא אומר שזה צד של הסברה
צד ההוא שבתחום הנפש
הרבה דברים שאנחנו אומרים
הם כדי להקל עלינו את הדרך
להגיע אל ההבנה האמיתית
עכשיו הרב אומר, ההבנה האמיתית
אתה תבין את זה לבד
בינתיים כדי לעזור לך, זו רק פה שתי נפשות
אתה רוצה עוד עזרה
יש נפש אחד בלבד
בסוף אתה תגיע לאמת
אפשר או לא לומר שכל
זה רק הסברה, אף פעם אנחנו לא מדברים
על הישות עצמה כי אנחנו לא יודעים מה היא
תלוי באיזה תחום אתה מדבר
יש דברים שזה באמת רק הסברה
ויש לפעמים שגם אתה מדבר על הישות
כן
זה בעמוד רשת למדבר
אם היצר הרע
אם הרע
יצר הרע הוא תוקף לבן אדם
כל פעם
למה ברע
יצר הרע?
כי יצר הרע זה חלק מהחיים
הרי זה מה שעושה את האדם לחי
כן
אדם
הוא מלא עוצמות חיים
הרי בלי היצר הרע
אם הוא לא היה בורא יצר הרע
אם לא היה בורא יצר הרע היינו מלאכים
כן, זה כמו שהרבי
שלמה קרלבך אומר
כשאדם רואה שאשתו
עושה טעות
מה הוא צריך לעשות?
הוא אומר, שלמה קרלבך,
הוא צריך להגיד לה תודה
כי אם לא היית עושה טעויות
אז היית מלאך
ואם היית מלאך, היית בשמיים
ולא היינו מתחתנים
מה?
יש פה שאלה
בראת יצר הרע
הרב חזור
הרב חזור בקשה
על עניין הרע והרעות לגבי יצר הרע
כן, אמרתי שהרע
זה מלשון ראוה
החיים
זה במקום שבו יוצאים מן המוחלטות
אל היחסי
וזה הרע
גם היחס ביני לבין חברי
הוא אפשרי רק בגלל שאני לא חברי
וחברי הוא לא אני
אז מה זה חיים שלך ומוותך?
מה ראוה שם?
מה ראוה בחיים שם ומוות?
מה ראוה?
זה שצריך עוד ליהנות מזיו השכינה?
יש עוד מה לעשות שם?
אני לא התאחדתי עם האלוהות שם
כשהרב אומר שהרב חוק תמיד צודק
למה התכוונת?
באיזה תחומים?
אני מתכוון בתחום של התורה
כן, יש הרבה ויכוחים בתורה
יש במשך הדורות
ויכוחים על גבי
יש ברורי שיטות
בסופו של דבר צריך להכריע
צריך לפסוק
אז לרב חוק יש סגולה כזאת
שהוא יכול לפסוק
אבל חוץ מזה
צריכים לברר מדוע אני
אומר שהרב חוק תמיד צודק
לא בגלל שיש לי איזה עיקרון כזה
אלא שתבדוק
כל פעם שהרב אומר משהו
תבדוק אם הוא צודק או לא
אנו מבקשים מהרב לתת לנו הדרכה
בעבודת המידות שקיבל מרבו הרב לאון מניטו
שהיום יום פטירתו
אני אגיד לכם משהו שהרב
יהודה לאוד אשכנזי אמר
בנושא היצר הרב
אני אמרתי את זה כאן במיוחד
כיוון שזה היום יום פטירתו
אז נזכיר משהו
הוא אמר
מדוע אנשים
שמיכים בחופה
ראיתם פעם חופה?
ראיתם שכולם שמיכים?
זה משהו מעניין
יש איזה רגע כזה
שפתאום כולם שמיכים
אז הוא אומר בגלל
שזה הרגע שבו מתברר
בצורה גלויה
שהיצר הרב
ויצר הטוב רוצים אותו דבר
וזאת ההוכחה
שהעולם הזה הוא לא גאינה
צריך פעם אחת בחיים הוכחה כזאת
האם הנפש הטובה היא לא הנשמה?
ואם לא מי היא?
ומהו היצר הרע? רק הנטיות הרעות?
טוב, זה באמת יצר הרחבה
אני לא יודע אם זה בדיוק המקום והזמן
אבל הנפש הטובה
בוודאי שהנשמה היא נפש טובה
אבל גם בתוך הנפש הבהמית
יש צד טוב ויש צד רע
מצד קליפת נוגה
וזה מה שייעיין הכבודו
בספר עתניה
במאמר הראשון, פרק ב'
מה זה יצר הרע?
יצר הרע זה החלק החי שבנו
הרי כתוב מפורש בתורה
ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך
מה זה בכל לבבך?
בשני יצריך, ביצר הטוב ויצר הרע
אז זה חלק עצמותי של נפש האדם
לכבוד הרב, שלום וברכה
מאחר ואהבות קדמו למתן תורה
האם היה להם יצר הרע?
ואם לא?
האם בכך היה להם קל יותר
לשמש כמעורות האומה
בספר הישר
ויקשה עלינו ללמוד מהם
ישרות מהי?
זה נראה לי קצת מסורבל
אפשר לפרק את זה לגומים
האם לאהבות שלנו
היה יצר הרע?
תשובה? כן
ברגע שיש בני אדם
אז יש יצר הטוב, יצר הרע?
לכן לאברהם, יצחק ויעקב
היצר הרע ברור
למה התורה לא מספרת על זה?
מי אמרה שהיא לא מספרת על זה?
נדבר לכאן
הנה למשל הפרשה שלנו קראנו
ותענה השרי
נכון?
אומר רמבן חטאה עמנו
כותב או לא?
כותב, אז אם כן התורה כן מספרת
על היצר הרע
האם
קשה לנו ללמוד למי השירות מהי?
עד רבה, כיוון שהם היו כל כך גדולים
וכל כך ישרים
אז קל לנו ללמוד מהם
ישרות מהי
טוב, בואו נמשיך ברמך
אני מציע
טוב
אהה
כי הנה
יצר הרע באמת
חזק הוא באדם מאוד
ומבלי ידיעתו של האדם הולך הוא
מתגבר בו ושולט עליו
והוא יעשה כל תחבולות שבעולם
ולא ייקח הרפואה שנבראת לו
שהיא התורה כמו שכתבתי
לא ידע ולא ירגיש ותגבור את חוליו
אלא כשיעמוד בחטאו וטובד נשמעתו
למה זה דומה? לחולה שדרש ברופאים
ויקירו חוליו ואמרו לו שיקח
סמם והוא
מבלתי שתקדם לו ידיע במלאכת הרפואה
יניח הסמא הוא
הוא נשם אותו בצד
ויקח מה שיעלב מחשבתו מן הסמים
הלו יעמוד את החולה הוא ודאי
כן לדבר הזה
כי אין מי שמכיר בחולי היצר הרע וכוחו
אלא בראו שבראו
והוא שהזיר לנו שהרפואה
לא היא התורה מאיפה
יניחנה ויקח מה שיקח
זולתה ויחיה ודאי
שחושך החומריות ילך ויקבר עליו
מדרגה אחר מדרגה
והוא לא יבין עד שימצא שקוע ברעה
ורחוק מן האמת
הרחק גדול שאפילו אירורי דברים
לא יעלו על ליבו לבקש האמת
אך אם הוא עוסק בתורה
בראותו דרכיה
ציבויה ואזרותיה
הנה סוף סוף מאליו
יתחדש בו התעוררות
שהביאו אל הדרך הטוב
והוא מה שאמרו זכרונם נברכה
הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו
שמר שבא
מחזירן למותיו
אז אם כן יש צורך
לעסוק
בתורה
עיינתי בתניה ומעולם לא הבנתי
נוגה, קליפה
ועוד מושגים מוזרים ולא מובנים
חבל?
אז אם כן צריך לעסוק
בתורה. אז שאלת השאלה
ומי שאין לו תורה אז אין לו אפשרות
לתקן את עמידות
התשובה היא זה תלוי למי
מובנים הדברים. אם מדובר
על יהודי, יהודי זה עקוק לתורה
אם זה גוי יש לו דרכים משלו
אבל אם זה יהודי
יהודי צריך תורה
כמו שהרב אשכנזי היה אומר
צריך להיות מטורף
כדי לא להתנהג
על תורה
חילוני לא יכול להיות עמידות טובות?
חילוני האם יכול להיות
עמידות טובות?
תשובה כן, זה יכול
מי תורה?
כי הוא לא שייך לתורה
זה סותר בשרבות
מה קודם. זה לא סותר מה שאמרתי
קודם. אמרתי, התורה
זה מחייב מי ששייך לתורה
נוג של יהודי
יהודי בעיקר הוא שייך לתורה
אלא אם כן הוא תינוג שנשבע
אם הוא תינוג שנשבע
הוא לא שייך לתורה
לכן התיקון של העמידות אצלו לא בא לו מהתורה
כן
אבל איך זה מתיישב עם דרכו של הבעל
שם טוב שבעצם בא
ואמר, טוב מי שלא יכול ללמוד תורה
בעצם מה שחשב זה הדבקות יותר
ודרך התפילה
איך זה מתיישב עם דרכו של הבעל שם טוב
שאמר שכדי
שמי שאין לו תורה
אז שיהיה לו דבקות
בערבי ובתפילה וכדומה
זה נכון
הרבי של החסיד יש לו תורה
זאת אומרת אם אתה לא עובר עם התורה
אתה תלבג עם מישהו שיש לו תורה
אבל אם אין לך מישהו כזה
לביא תדבק
אבל הוא אלה למדרגת התפילה
מהקודם אמר
למדרגת התפילה אתה צריך ללמוד להתפלל
ואצל מי אתה לומד להתפלל
אצל מי שיודע להתפלל
אז זה כל העניין של
החסידות
מקורה ברמב״ם
שהרמב״ם אמר
שמספיק שיהיה אדם אחד בעולם
בעל מעלה
כדי לתת משמעות לכל העולם כולו
זה היה יסוד של תורה
החסידות
נמצא ברמב״ם
ואילא בכלל זה גם כן
תביעו את העתים
על חשבון המעשה ותיקונו
כמו שכתבתי למעלה
כלומר לא רק לימוד תורה בלבד
אלא שיהיה לאדם זמן שבו הוא מתבונן
ומלבד כל זה
כל מה שישאר לו פני מעסקה
אם חכם הוא ודאי שלא יעבדו
אלא יוכז בו מיד
ולא ירפאו לעסוק בו
בעסק נפשו
ותיקון עבודה טוב
עד כאן
להיום
תודה