פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

ממפסידי הזהירות – השחוק והלצון – הציניות והחברה הרעה

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים בלימוד הספר הקדוש ‫מסילת ישרים לרמחל זכות הגנאי ללמד
‫ואנחנו בפרק ה...

‫בפרק ה...

‫התחלנו כבר, אנחנו מדברים על מפסידי הזהירות.

‫דיבור המתחיל.

‫והנה בכלל זה גם כן.

‫הרי למדנו שיש שלושה מפסידים למידת הזהירות.

‫האחד, הטיפול והתרדה ‫העולמית, השני, השחוק והלצון,

‫השלישי, החברה הרעה.

‫אז אנחנו עדיין במפסיד הראשון. המפסיד הראשון

‫הוא ה...

‫הוא הטיפול והתרדה העולמית.

‫שבני אדם עסוקים יותר מדי בדברים חשובים,

‫אבל אינם חשובים כמו ברור מטרת החיים וכדומה.

‫ולכן אין להם זמן, זה מה ‫שאומרו, והנה בכלל זה גם כן,

‫קביעו את העתים אל חשבון ‫המעשה ותיקונו, כפי שכתבתי למעלה.

‫ומלבד כל זה, כל מה שישאר לו פני מעסקה,

‫ואם חכם הוא ודאי שלא יבדע, אולי יוכז בו מיד

‫ולא ירפאו לעסוק בו בעסק נפשו ותיקון עבודתו.

‫כלומר, מכאן שאדם צריך לפנות זמנים

‫שבהם הוא יכול לעסוק בחשבון הנפש.

‫בלי הזמנים האלה, אז הוא ‫יעבור 90 שנה, 100 שנה מחייו,

‫סתם ככה.

‫טוב, זה לגבי הטיפול והתרדה העולמית,

‫ועכשיו אנחנו עוברים לפסקה, אני מתחילה ב... ‫וזה המפסיד.

‫וזה המפסיד, הוא דיבר על ‫המפסיד השני של הזהירות.

‫כן, וזה המפסיד, כלומר, ‫זה מה שדיברנו עד עכשיו,

‫שזה הטיפול והתרדה העולמית,

‫אף על פי שהוא היותר כללי, ‫כלומר, זה מה שיותר מצוי,

‫הנה הוא היותר קל למי ‫שרוצה להימלט, שימלט ממנו.

‫כי הרי, יחסית קל לאדם למצוא ‫זמנים פנויים לחשבון נפשו.

‫זה, נגיד, יחסית קל.

‫במיוחד בימינו, שתרבות הפנאי ‫הפכה להיות כמעט יסוד מזכויות האדם.

‫חייב שיהיה לאדם זמן פנוי.

‫היום זה מאוד מצוי,

‫הכלכלה העולמית בנויה ‫באופן כזה שיש לאדם זמן.

‫נגיד, אפילו עשר דקות ביום,

‫האדם יכול למצוא את העשר דקות האלה.

‫אך השני הוא, כלומר, במיוחד ‫אם הוא יכבה את הטלוויזיה,

‫אז פתאום הוא יגלה שיש לו חמש שעות פנויות.

‫הוא יכול לעשות מזה הרבה.

‫אך השני, הנה הוא קשה מאוד.

‫והוא השחוק והלצון.

‫או נגיד, בשפה המודרנית, הציניות.

‫הציניות גומרת הכל.

‫כי מי שטובע בם הוא כמי שטובע בים הגדול,

‫שקשה מאוד להמלט ממנו.

‫מה זה השחוק והלצון?

‫מה זה הלצנות? על מה הוא מדבר?

‫יש בספר תהילים, פרק א',

‫אשרי האיש אשר לא הלך בארצת ‫רישאים, ובדרך חתאים לא עמד,

‫ומושב לצים לא ישב.

‫אם כן, מדובר על שלושה סוגים ‫של אנשים שליליים, לפי התהילים.

‫האחד זה הרישאים, השני ‫החתאים, והשלישי הלצים.

‫רשע, חתא, לץ.

‫מדובר אם כן, בשלושה כיוונים שונים לגמרי.

‫אולי מישהו יודע מה זה רשע?

‫מה זה רשע?

‫מי שרובו אבונות.

‫לפי הרמב״ם.

‫זה שקופר בעיקר.

‫זה קופר בעיקר, זה הרשע?

‫זה מה הוא אומר, ‫ובגדה מה אנחנו עומדים?

‫רשע, לפי שהוציא את עצמו מן הכלל, כפר בעיקר.

‫אז זה לא אומר שכל רשע כפר בעיקר.

‫יש סוגים שונים של רשעים.

‫אני אגיד לכם מה הגדרה של הרשע.

‫זה מתאים גם למה שאתה ‫אומר, וגם למה שאתה אומר.

‫רשע זה הפך הצדיק.

‫לא, זה מאוד מעניין.

‫זאת אומרת, לצדיק יש סולם ערכים משלו,

‫הרשע יש לו סולם ערכים הפוך.

‫לא, לא אחר, הפוך.

‫הפוך.

‫מה?

‫אני לא אמרתי מה זה הצדיק.

‫אני אמרתי שהרשע זה הפך הצדיק.

‫לא הסברתי מה זה הצדיק.

‫אני לא נגד זה, רק אני אומר ‫שלא דיברתי על זה עכשיו.

‫לא נתתי הגדרה לצדיק.

‫אתה יכול להגיד, הצדיק זה מי ‫שעושה את הטוב ולא עושה את הרע.

‫זה, אני אמרתי את זה כמה פעמים בשיעורים.

‫אבל מה שמעניין אותי כעת זה ‫להגדיר את הרשע, לא את הצדיק.

‫אני רק אומר שאני מגדיר ‫את הרשע כהופכי לצדיק.

‫בסדר?

‫זאת אומרת, יש סולם ערכים של הצדיק,

‫והרשע יש לו סולם ערכים הופכי.

‫בסדר?

‫לעומת זה, החטאים, מה זה?

‫החטאים זה מי שיש לו סולם ערכים של הצדיק,

‫אבל הוא מתנהג כמו הרשע.

‫הוא חוטא ביחס לסולם הערכים שלו.

‫הוא יודע שהוא חוטא.

‫הוא יודע שהוא חוטא.

‫כלומר, נכון, האמת היא שלא ‫צריך לחטוא, אבל אני חוטא.

‫זה קוראים לזה חטא, בדגש בטט.

‫מי שמאומנו אותו לחטוא.

‫כלומר, החטא, יש לו סולם ערכים של הצדיק,

‫אבל הוא מתנהג כמו הרשע.

‫עכשיו, מה יותר טוב להיות, רשע או חטא?

‫רשע.

‫יותר טוב להיות רשע, אתה אומר.

‫ואחר כך, אתה אומר, אדם ‫עושה מה שהוא מאמין בו.

‫אולי יש לי מישהו, הצעה נוספת?

‫או אולי עדיף להיות... חטא.

‫חטא? מה אתה אומר? למה עדיף להיות חטא?

‫יכול לחזור בתשובה.

‫יכול לחזור בתשובה, יותר קל.

‫פחות יש לו סולם ערכים של הצדיק.

‫כן.

‫בכל מקרה, זה לא מציע, לא ‫להיות רשע ולא להיות חטא, נכון?

‫נכון.

‫עכשיו, לגבי השאלה, מה ‫עדיף להיות, אם רשע או חטא,

‫יש בזה מחלוקת בין היהדות לנצרות.

‫הנצרות מעדיפה את הרשע, ‫היהדות מעדיפה את החטא.

‫ואני אסביר להם מה הכוונה.

‫זה לא סותר מה שאתה אמרת.

‫אבל ובכל זאת, צריך להבין מה נקודת המוצא.

‫עבור הנוצרי, להיות בחטא זה ‫הדבר הנורא ביותר שיכול להיות.

‫למה?

‫כי לא מאמינים באפשרות של התשובה.

‫התשובה זה לא קיים.

‫כיוון שאין אפשרות של ‫תשובה, אז זה נורא להיות חטא,

‫לפחות אם כבר תהיה רשע.

‫בסדר?

‫לפחות שתחיה בארמוניה הפנימית.

‫בסדר?

‫זו ההצעה הנוצרית.

‫היהדות לעומת זה, כיוון שהיא מאמינה בתשובה,

‫היא אומרת, עדיף שיהיה לך פתח לתשובה.

‫עדיף החטא יותר קרוב לתשובה מן הרשע.

‫כן?

‫או יותר רחוק ממנה.

‫או יותר רחוק ממנה.

‫המחלוקת רבי יוחנן ורבי אבאו.

‫כן?

‫שלום שלום לרחוק.

‫שלום שלום לרחוק ולקרוב, אמר השם ברוך אתי.

‫אז השאלה היא, למי השם אמר שלום שלום?

‫למי שהיה, מי שרחוק מאיקרה ונהיה קרוב,

‫או מי שהיה קרוב ונתרחק.

‫יש מחלוקת.

‫כן?

‫יש גם נקודה.

‫מה?

‫אם אנחנו עולמים, יתאמו ‫חטאים מן הארץ ורשעים עוד עינם.

‫נכון.

‫יתאמו חטאים מן הארץ.

‫נו, סוואט.

‫ואז מה?

‫זה נכון.

‫חטאים וחטאים לא מצליח ברשע.

‫כתוב, גם חטאים וגם רשעים.

‫יתאמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד עינם.

‫אז זאת אומרת שלא זה ולא זה.

‫לא רוצים, לא רשעים ולא חטאים.

‫מה זה אומר?

‫כן, כן, אבל זה לא קשור לתשובה.

‫אבל עכשיו, מה שמעניין, אני ‫רוצה להגיע לקטגוריה השלישית.

‫ומושב לצים לא ישב.

‫מי זה הלץ?

‫הוא לא צדיק, הוא לא רשע ולא חטא.

‫הוא משהו אחר.

‫נכון?

‫אז מה הוא כן?

‫הלץ אומר שאין שום דבר חשוב בעולם.

‫כלומר, עבור הרשע יש משהו חשוב, הערכים שלו.

‫עבור החטא או הצדיק יש סולם ערכים חשוב.

‫זה הסולם הערכים של הצדיק.

‫הלץ אומר אין סולם ערכים.

‫אין כלום, זה הלץ.

‫זאת אומרת, הלץ, יש לו עמדה ‫שפוסלת כל סולם ערכים שהוא.

‫קוראים לזה הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית.

‫שאומרת שאין משמעות לשום דבר.

‫זאת אומרת, הלץ הוא לא דווקא בדרן או בדחן.

‫הלץ יכול להיות אדם רציני מאוד.

‫רציני בטענה שלו שאין משמעות לכלום.

‫אפשר לתת הרצאות על זה באוניברסיטה.

‫מה אתה אומר?

‫אני לא יודע בעצם, אני ‫יודע שזה האדיאולוגיה שלו,

‫או אני יכול להיות גם אדם שהוא עבור,

‫וכאילו, אין לו עמדה בכלום בשום סולם ערכים.

‫אבל עבור אין לו החלטה.

‫כלומר, עבור זה אדם שלא יודע.

‫הלץ זה לא אחד שלא יודע.

‫הלץ הוא לץ.

‫הוא החליט להיות לץ.

‫אבל יש לו עיקרון שאין לו סולם ערכים.

‫נכון.

‫זה מה שאתה אומר, זה עצם ציני?

‫זה הציני, כן.

‫הוא ציני ביחס למציאות.

‫אין שום משמעות.

‫ציני ביחס לכל המציאות.

‫לכל דבר.

‫עכשיו, השאלה היא, מה הגורל של כל אחד מאלה.

‫ואז לפי זה גם נוכל לדעת מה יותר חמור.

‫עכשיו, איך אומר הכתוב שם?

‫אשרי האיש אשר לא הלך, ועצת ‫רשעים, ובדרך הטעים לא עמד.

‫ומשהו יצאים לו ישב.

‫כי אם בתורת השם חבצו, ‫בתורתו יגיע יום ולילה.

‫שזה הצדיק.

‫למרות שהשם שלו כתוב שם, אבל אפשר להניח.

‫תורת השם חבצו, בתורתו יגיע יום ולילה.

‫זה הצדיק.

‫ויהיה.

‫מה זה זאת אומרת ויהיה?

‫אבל מה זה ויהיה?

‫עתיד.

‫כן, מדברים עכשיו על העתיד שלו.

‫עכשיו דיברו על האנשים עצמם.

‫יש לנו רשע, חטא, לץ וצדיק.

‫עכשיו אנחנו לומדים מה הגורל שלהם.

‫ויהיה. מה אתה אומר?

‫סדר של האנשים.

‫כן.

‫חטא, לץ.

‫לא היית דבר משהו?

‫אולי. אני לא יודע.

‫אולי נראה.

‫מה יותר חמור.

‫אולי יש משהו עוד לסדר.

‫אנחנו נלמד לאט לאט.

‫בסדר.

‫אבל, מה שאתה תראה, ‫אפשר לומר, הרשע אומר,

‫אני בכלל לא מקבל, יש אנשים ‫שאומרים, יש שערי שמיים.

‫הרי הלב של הצדיק פתוח

‫אל זה שהשמיים פתוחים.

‫אפשר להגיע למגע.

‫הרשע אומר, תשמע, אין שער.

‫החטא אומר, יש שער, אבל הוא סגור.

‫והלץ אומר, יש שער, והוא פתוח, ולא אכפת לי.

‫זה... אנחנו רואים ‫שהרשע בעצם מכיר

‫ומדע הקרא כמו שיש לצדיק,

‫ופשוט הוא אופן את מעשור המערכים.

‫אמת.

‫לא, זאת אומרת, אין שער.

‫כלומר, אתם אומרים שצריך ‫להיות בקשר עם השמיים.

‫ואני אומר... יש הרשע, אגיד, ‫יש שער, אבל אני מעניף...

‫הוא שער בכיוון ההפוך, תגיד.

‫בסדר? כלומר, במקום שזה ‫שער כניסה, זה שער יציאה, למשל.

‫כן, זה... כל אחד יבחר את המשל שהוא רוצה.

‫עכשיו אני רוצה להבין את ההמשך.

‫והיה.

‫אז לגבי הצדיק אומרים, ‫כעץ שתול על פלגימיים,

‫אשר פירי הוא ייתן ‫ביתו, ועליה הוא לא ייבול,

‫וכל אשר יעשה יצליח.

‫לא בין אפשרי.

‫עכשיו, מה שמעניין... ‫אני רוצה קצת להתעכב פה

‫על נקודה אחת.

‫מה זה עליה הוא לא ייבול?

‫עליה... עליה, בשביל מה הוא קיים?

‫כדי ליבול.

‫כדי ליבול.

‫עלים זה דבר שנובל בבוא הזמן.

‫כי העליה מפנה מקום

‫למשהו שיותר חשוב מן העלי.

‫שזה הפרח.

‫והפרח, באיזשהו שלב, גם הוא נובל.

‫למה?

‫כי הוא מפנה את דרכו

‫למשהו יותר חשוב, שזה הפרי.

‫אז מה המשמעות של

‫עליה הוא לא ייבול?

‫יש בזה שיש התפתחות, ‫יש איזשהו צער.

‫נכון?

‫כלומר, אתה לוקח עלים, ‫אבל העלים, עם כל יופים,

‫הם יפנו את דרכם לפרח.

‫הפרח, עם כל יופיו, ‫יפנה את דרכו לפרי.

‫לא חבל?

‫כמו שאומרים ביידיש, משחרם?

‫כן?

‫אבל אצל הצדיק, גם העלי טעם העץ

‫כטעם הפרי.

‫זאת אומרת, גם הדברים ‫השוליים, שהם לכאורה רק זמניים,

‫אבל הם מהווים את

‫רקמת החיים שלנו, ‫גם להם יש משמעות.

‫זו השאלה של הנסיך הקטן, נכון?

‫שאמרו לו שהפרח שלו

‫הוא בר חלוף.

‫אז הוא אומר, בסדר, פרח בר ‫חלוף, זה הדבר הכי יפה שיש.

‫כלומר, אתה רוצה להגיד

‫שמה שמהווה את

‫רקמת החיים הקיומית ‫שלי, מה שאני חי ממנו,

‫זה לא שייך לנצח?

‫שלמה כל הנצח שלך?

‫אם את הפרח אי אפשר לשמור?

‫נכון?

‫אז אומרים לך, לא, לא, אם ‫אתה צדיק, לכל יש משמעות.

‫יפה.

‫אז אם כן, עליהו לא יבול.

‫לא כן הרשעים, כי אם ‫כמוץ, אשר תדפנו, כידפנו רוח.

‫עכשיו, מה זה מוץ?

‫זה חלק מהחיטה, נכון?

‫כן, כלומר, השיבולת גדלה.

‫כשהשיבולת גדלה, היא ‫מצמיחה שני דברים, גרעינים ומוץ.

‫כשאתה מסתכל על ‫השיבולת, אתה לא יודע

‫מה עיקר, מה תפל.

‫אתה לא יכול לדעת.

‫הרי כוח החיים מחיה את הכל.

‫ברור?

‫אז הוא מחיה גם את ‫הצדיקים, וגם את הרשעים.

‫אבל הרשעים הם כמוץ.

‫כלומר, מגיע הזמן של ‫הבירור, אשר תדפנו רוח.

‫אז הגורל של הרשעים הוא גורל נורא.

‫כן?

‫כי בסוף מתברר

‫שהם לא עיקר המציאות, ‫אלא הם הקליפה של המציאות.

‫על כן לא יקומו רשעים

‫במשפט.

‫אמרו חזל, מה זה לא ‫יקוםו רשעים במשפט?

‫יש פה נחמה.

‫מה הנחמה?

‫שהם מגיעים למשפט.

‫הם מגיעים למשפט, רק הם תקומה.

‫עכשיו, למה לרשע

‫יש זכות להגיע למשפט?

‫כי הרשע יש לו זכות לברר

‫מדוע מה שהוא חשב לאמת

‫איננו אמת.

‫הוא צריך לדעת את זה.

‫ולכן, להיות רשע זה מעלה.

‫מגיע לו להגיע למשפט.

‫לא יקומו רשעים במשפט.

‫מה המשך של הפסוק?

‫וחטאים?

‫בעדת צדיקים.

‫מה זאת אומרת?

‫שהחטאים אין להם תקומה

‫בעדת הצדיקים.

‫אבל יש להם כן תקומה

‫בעדת חטאים.

‫זאת אומרת, החטא ‫הוא במצב טוב יותר.

‫יש לו תקומה.

‫אמנם לא בעדת צדיקים, ‫אבל בעדת חטאים.

‫כי הוא צריך רק לעשות תשובה.

‫כי יודע השם

‫דרך צדיקים

‫ודרך רשעים

‫תובד.

‫עד כאן המסבור.

‫אז אם כן, למדנו

‫שיש ארבעה סוגי אנשים.

‫רשעים, חטאים, לצים וצדיקים.

‫והכתוב מגלה לנו

‫מה קורה בסוף

‫לרשעים, לחטאים ולצדיקים.

‫מה חסר?

‫מה קורה ללץ?

‫לא כתוב.

‫לא כתוב מה קורה ללץ.

‫למה?

‫פשוט מאוד.

‫כי הלץ כבר קבע את גורלו

‫כבר בעולם הזה.

‫כי הרי מה אומר הלץ?

‫אין משמעות לי כלום.

‫אז אין לו לאן להגיע.

‫הרשע, החטא והצדיק הם רק בהמתנה.

‫סוף סוף, נו, מתי כבר נדע מי צודק פה.

‫אז מגיעים לחיי העולם הבא, בודקים.

‫אבל הלץ הוא לא הגיע

‫כי גם לעולם הזה הוא לא הגיע.

‫כן?

‫אבל במהורה שרואים שהרשע ‫הוציא את עצמו מהכלל,

‫זה לא הרשע הוציא את עצמו מהכלל,

‫זה הלץ הוציא את עצמו מהכלל.

‫הלץ לא הוציא את עצמו משום כלל

‫כי הוא לא היו שם אף פעם בכלל.

‫הרשע מוציא את עצמו מן הכלל.

‫הלץ לא היה בכלל מעולם.

‫הוא לא יוצא מכלום, הוא גם לא נכנס לכלום.

‫כלומר, הלץ יש לו קיום שהוא קצת קושיה.

‫לא ברור בדיוק מה עניינו של הלץ, מדוע.

‫כי הלץ, לא ברור מה משמעותו ‫בעולם בכלל, בעולמו של הקב".

‫אני אסביר לך מה הכוונה.

‫יש בספר אמונות ודעות של ‫רבנו סעדיה גאון, במאמר הראשון,

‫יש דיון שם ב-13 שיטות.

‫13 שיטות ביחס למוצא העולם.

‫השיטה הראשונה היא שיטת היהדות, שהעולם נברא.

‫יש מעין.

‫ואחר כך יש 12 שיטות אחרות.

‫שהעולם קדמון, שהעולם מהחומר ‫היולי, וכל מיני דברים כאלה.

‫בסוף, רבנו סעדיה מביא את השיטה ה-12

‫ואת השיטה ה-13.

‫השיטה ה-12 הוא אומר שיטת הטיפשים,

‫והשיטה ה-13 שיטת העקשים.

‫עקשים.

‫עקשים.

‫השיטה של הטיפשים אומרת ‫כך, שאי אפשר לסמוך על השכל,

‫אפשר לסמוך רק על החושים.

‫והשיטה ה-13, שאי אפשר לסמוך ‫לא על השכל ולא על החושים.

‫שום דבר.

‫כמו ספקנות מוחלטת.

‫וכששואלים את בני האדם האלה,

‫תגידו, כשאתם החלטתם שאין משמעות לחושים,

‫זה על פי חוש החלטתם ‫את זה, או שלא על פי חוש?

‫והם מתחמקים ואומרים כל מיני תשובות וכו'.

‫קוראים לזה פוסט מודרניזם בעברית.

‫ובסוף, אז הרב סעדיה ‫אומר, מה צריך לענות להם?

‫הוא אומר, הרב סעדיה צריך לתת להם מכות.

‫להתת להם מכות.

‫ולהרעיבם ולעצמים.

‫עד שיודעו ברעב ובצמא ובכאב, ‫ואז הודו במציאות החושים.

‫ואחרי שהם ידעו במציאות ‫החושים, ידעו כבר במופשט וכו'.

‫וכו', עד שנעלה אותם אל מדרגת החוכמה.

‫אומר הרב סעדיה, ואם המכות לא יעזרו?

‫נתתי להם מכות, לא עזר.

‫מה?

‫אז אומר הרב סעדיה, ‫יש להתייאש מהם לגמרי.

‫עכשיו, שימו לב, טוב, טוב.

‫כשרב סעדיה אומר דבר ‫כזה, זה הודע בכישלון.

‫כי אם יש מישהו, שכל ‫מה שאתה יכול לעשות איתו

‫זה לתת לו מכות, ‫ולפעמים גם זה לא עוזר,

‫זה אומר שיש מעצור לתבונה.

‫יש מקום שבו התבונה לא יכולה לחדור.

‫זה אצל הלץ.

‫אז מה המשמעות של הקיום של הלץ?

‫בעצם שאין שום אפשרות לחכם

‫להתמודד עם הלץ.

‫הבנתם את הבעיה?

‫אז באמת, שזו השאלה, מה ‫משמעותו של הלץ בעולמו

‫של הקב".

‫מה התשובה?

‫לא, התשובה היא פשוטה מאוד.

‫זה הקב". מטפל בו.

‫כלומר, לאדם אין אפשרות להבין

‫מה רוצה הקב". מן הלץ.

‫הוא מחוץ לספירה של העולם.

‫אז יש מי שנותן מקום

‫לכל המציאות, הוא מטפל בו.

‫שימו לב שבארבע הבנים

‫שבה הגדה, אין לץ.

‫יש חכם, יש רשע, יש ‫תם ושאין יודע לשאול.

‫איפה הלץ? לא קיים.

‫מה?

‫החתר הוא נמצא.

‫הוא בכלל הרשע שם.

‫אבל איפה הלץ

‫בהגדה של פסח?

‫שהוא יודע לשאול?

‫מי אמר שהוא לץ, הוא לא יודע לשאול.

‫אתה עוד לא יודע מה הוא.

‫אני אגיד לכם איפה הוא.

‫הוא לפני ארבע הבנים.

‫הרי איך כתוב בתורה, בהגדה?

‫ברוך המקום ברוך הוא.

‫ברוך שנתן תורה

‫לעמוי ישראל ברוך הוא.

‫כנגד ארבע הבנים דיברה

‫תורה.

‫כלומר, אצל ברוך שנתן תורה

‫לעמוי ישראל, יש ‫תשובה לארבע הבנים

‫ששואלים שאלות.

‫או שלא יודעים לשאול שאלות.

‫בסדר?

‫כנגד ארבע הבנים דיברה תורה.

‫ארבעה ולא חמישה.

‫אז מי יטפל

‫בבן החמישי הזה שהוא הלץ?

‫ברוך המקום ברוך הוא.

‫כלומר, מי שנותן מקום

‫לכל המציאות, הוא ‫יודע את מקומו של הלץ.

‫אבל בתור נותן התורה, ‫הוא נתן לנו תשובה

‫רק לארבע הבנים.

‫מובן?

‫מובן מה שאני אומר?

‫זאת אומרת שהלץ הוא מביא

‫מבחינה מסוימת חידה.

‫לץ אותיות צל.

‫הוא הצל של האור.

‫אז איפה שיש אור אנחנו רואים.

‫איפה שיש צל לא רואים.

‫בסדר?

‫על כל פנים, הלץ יש לו קושי.

‫הוא לא יכול לצאת מלצנותו

‫על ידי שום חוכמה.

‫כי מי שאצלו

‫יש איזשהו יסוד לחוכמה, ‫החוכמה יכולה לעזור לו.

‫יש אחיזה.

‫אבל אין לו חוכמה.

‫הוא נגד החוכמה, ‫אפילו באופן מחוקם.

‫כן, זה לא בגלל שהוא טיפש הלץ.

‫הוא אדם חכם מאוד יכול להיות.

‫אבל הוא יחיד שלחוכמה יש משמעות.

‫יש פה שאלה.

‫לא לכל העצים יש פרחים.

‫יש עצים שיש להם רק עלים.

‫אולי הכוונה שהצדיק הוא עץ

‫ללא פירות, אלא רק עלים.

‫הייתי מקבל את זה באהבה.

‫אלמלא המשך הפסוק.

‫כן?

‫והיה כעת סתול על ‫פגמיים, אשר פיריו ייתן ביתו

‫ועליהו לא ייבול

‫וכל אשר יעשה יצליח.

‫בעצם לא המשך הפסוק, ‫אלא התחלת הפסוק.

‫פיריו ייתן ביתו.

‫אז אם כן הצדיק, יש לו פרי.

‫מה נעשה?

‫כן, בבקשה.

‫אתה לא יודע איזה זה, אבל ‫כבר כמו בצורים של מסקרים,

‫הלך, יש, עמד וישב?

‫כן.

‫כלומר, יש גם ‫משמעות ל... כן, עמד.

‫זה הלך, עמד וישב.

‫כן?

‫אשר לא הלך, בהצלת ‫רשעים, דרך כלל, אם לא עמד,

‫מושלם יצאים לו ישב.

‫אתה מבין.

‫ויש שלושה סוגי לימודים ביהדות.

‫תנח, משנה, גמרא.

‫בשביל תנח צריך ללכת.

‫בשביל משנה צריך לעמוד.

‫בשביל גמרא צריך לשבת.

‫את הגמרא לומדים בישיבה.

‫את המשנה לומדים בעמידה.

‫תנח והליכה.

‫ומי שבמושלים יצאים לו ישב

‫זה סימן שהלץ כבר מכיר את הגמרא.

‫כלומר, אצלו הכל גלוי, הכל פתוח.

‫ואף על פי כן הוא אומר שאין משמעות.

‫מובן?

‫טוב, בואו נמשיך.

‫אז מה אומר לנו הרמחאל ביחס ללץ?

‫הוא אומר שזה קושי הרבה יותר גדול.

‫לפני כן, המפריע הראשון,

‫זה אמרנו, זה הטיפול והתרדה העולמית.

‫כלומר, אני הייתי רוצה ‫לעסוק בחוכמה, אבל אין לי זמן.

‫אז מה אומר הרמחאל?

‫שימצא זמן.

‫הלץ, לעומת זה, יש לו זמן.

‫וזה לא יעזור.

‫בגלל שהוא נגד החוכמה.

‫בואו נראה.

‫אך השני, הנה, הוא קשה ‫מאוד, והוא השחוק והלצון.

‫כי מי שטובע בם הוא כמי שטובע בים הגדול

‫שקשה מאוד להימלט ממנו.

‫כי הנה, השחוק הוא מאבד את לב האדם.

‫עד שכבר אין הטעם והדעה מושלת בו.

‫והרי הוא כשיקור או שוטה,

‫אשר אי אפשר לתת להם אורמה או להנהיגם,

‫כי אינם מקבלים הנהגה.

‫והוא מה שאמר שלמה המלך עליו השלום,

‫לשחוק אמרתי מהולל ולשמחה מזו עושה.

‫והחכמים זכרונן וברכה אמרו,

‫שחוק וקלות ראש מרגילים את האדם לאירבה.

‫כי אף על פי שחמורה היא האירבה אצל כל בן דת,

‫וליבו יערה מקרוב אליה מכוח ‫הציור, שכבר נצטער בשכלו,

‫מעמיתת גודל פשעה ורוב עונשה.

‫זה חייב קרץ, זה חייב מיטה.

‫הנה, השחוק וקלות ראש ממשיכים אותו מעט מעט,

‫ומקרבים אותו הלוך וקרב, ‫שתהיה עירה שרה מעליו מעט מעט,

‫מדרגה אחר מדרגה, עד שיגיע ‫אל העבון עצמו ויעשה הוא.

‫יש בעירבה גם משהו מעניין.

‫העירבה זה הניסיון להעניק משמעות

‫באופן מיידי לעולם.

‫יכול להיות אדם שאין אצלו משמעות לכלום,

‫אבל הוא צמא למשמעות, אז ‫הוא מחפש את הפתרון הקל.

‫הפתרון הקל זה העירבה.

‫כי יש כלל בעירבה שיצר הרע משלם במזומן,

‫במקום שיצר הטוב משלם בצ'קים.

‫דחויים.

‫וכל כך למה?

‫לפי שכמו שכל מציאות הזהירות תלוי

‫בסימת הלב על הדבר, ‫כלומר, תשומת לב,

‫כן, כל עצמו של השחוק יינו אל המסיר הלב

‫מן המחשבות הישרות והעיוניות,

‫ונמצא שלא יבואו אירורי העירה בליבו כלל.

‫ותראה כשי הלצון והשחטתו ‫הרבה, כן, עכשיו יש לנו משל

‫שמתאר לנו מה זה הלצנות.

‫כי כמו המגן המשוח בשמן, ‫אשר ישמיט ויפיל מעליו החיצים

‫ומשליחם לארץ, ולא יניח ‫אותם שיגיעו אל גוף האדם,

‫כן, הלצון בפני התוכחה והמרדות.

‫כי בלצנות אחד ובשחוק קטן

‫יפיל האדם מעליו ריבוי גדול

‫מן ההתעוררות וההתפעלות.

‫מה שהלב מתעורר ומתפעל ‫בעצמו, מדי ראותו או שומעו,

‫עניינים שאירו אל החשבון והפישפוש במעשים.

‫וכוח הלצנות יפיל הכל לארץ

‫ולא יעשה בו רושם כלל.

‫ולא מבני חולשת העניינים, ‫לוגיה שהדברים הם לא חזקים

‫מבחינה סכלית הכוונה, ‫ולא מבני חסרון הבנת הלב,

‫אלא מבני כוח הלצון ההורס ‫כל ענייני המוסר והעירה.

‫אצל סרטר, אחד מגדולי,

‫של הפילוסופיה של הלצנות במאה ה-20,

‫הוא היה מפנה את החיצים שלו

‫נגד מה שהוא קרא לו

‫l'esprit de sérieux, רוח הרצינות.

‫כלומר, האויב הגדול של סרטר זה הרצינות.

‫כי בעצם היסוד הוא הלצנות.

‫שאין משמעות לכלום.

‫מעניין, יש סיפור מעניין

‫של רבי נחמי ברסלב, ‫מעשה בחכם ותם.

‫מכירים את הסיפור במעשה?

‫במעשה בחכם ותם?

‫סיפור מפוסם.

‫כדאי לקרוא.

‫זה סיפור ארוך.

‫רק כדי לקרוא אותו זה יוקח חצישה.

‫רוצים?

‫לא, אני לא אעשה את זה.

‫אבל אני רק רוצה להזכיר שמה.

‫מדובר על שני חברים, ילדים.

‫לאחל קוראים החכם, ולשני קוראים התם.

‫מדוע לחכם קוראים החכם?

‫כי הוא החכם.

‫ולתם קוראים התם?

‫כי הוא התם.

‫כל כך התרגלו הבריאות

‫לקרוא להם החכם והתם

‫שאפילו לא יודעים להם שמות אחרים.

‫ואפילו בספר הרישום של התושבים של העיר

‫השמות שלהם זה החכם, התם.

‫והם גדלים, הוא ‫בחוכמתו, הוא בתומתו,

‫והם מאוד אוהבים אחד את השני.

‫בסוף הם מתפתחים, והתם מתחתן.

‫מתחתן, חי חיי תמימות ופשיטות.

‫והוא חי בעוניריו, אבל ‫הוא לא שם לב, כי הוא תם.

‫אז הוא אומר לאשתו, אשתי היקרה,

‫תני לי את המעיל המפואר שלי.

‫ואז היא מביאה לו את האור של הכבש

‫שתמיד הוא היה רגיל ללבוש.

‫והוא אומר, איזה יופי, ‫איזה בגדים נעים יש לי.

‫ובליל שבת הוא מבקש ‫ממנה, אולי נאכל משהו.

‫כן, אז היא מביאה לו

‫איזשהו מרק פשוט.

‫הוא רואה איזה יופי של מרק.

‫ואחרי שאתה מביא עכשיו

‫את המנה העיקרית, ‫מביא את אותו מרק.

‫פשוט איזה טעים.

‫אחר כך אפשר גם את המנה השנייה,

‫אותו מרק, ומנה אחרונה וכו'.

‫והוא כל כך שמח, והוא ‫רוקד עם אשתו, כל כך שמח,

‫שכל כך טוב לו וכו'.

‫בינתיים החכם הולך וגדל בחוכמה.

‫ואז הוא מחפש לו מקומות ללמוד.

‫כי זה ככה דרכם של חכמים.

‫ואז הוא מגיע למקום

‫שבו הרבה חכמים מגיעים.

‫הוא מגיע ליריד בלייפציג, ‫ומשם הוא גם אחרי הכול

‫יגדל בחוכמה, והוא הולך ‫ללמוד חוכמת הרפואה

‫במדינת איטליה, כי שם יש מקומות

‫ששם אפשר ללמוד הרבה חוכמה.

‫והוא מתחבר אל חכם ‫כמותו, ויום אחד...

‫אבל הוא מגיע גם לעיר.

‫יום אחד המלך

‫קורא בספר התושבים.

‫זה בכלל לא מה שידליק ‫את ה... זה מה שמדליק. יפה.

‫יש סיכוי שזה מיזה משהו.

‫טוב. יום אחד המלך

‫קורא בספר התושבים של העיר

‫את רשימת התושבים.

‫המלך מתעניין.

‫פתאום הוא מגיע ברשימה

‫החכם ואתם.

‫הוא פתע מאוד המלך.

‫מה זה שיש אדם שקורא לו חכם ואתם?

‫הוא מחליק להזמין אותם

‫אליו כדי לראות מי זה.

‫אבל כיוון שהמלך הוא מלך גדול

‫והוא מבין באנשים, הוא ‫אומר, צריך לא להבהיל אותם.

‫לחכם אני אשלח חכם, ‫ולאתם אני אשלח אתם.

‫ואז מגיע החכם אל החכם

‫ואומר לו, המלך רוצה לראות אותך.

‫הוא אומר, מה באמת?

‫כן, המלך פשלח אותי לקרוא לך.

‫אה, אחי, זה יכול להיות

‫שהמלך התעניין באדם פשוט כמוני?

‫בטח עבדו עליך.

‫אמר לו, כן, אבל אני דיברתי עם המלך.

‫זה לא יכול להיות.

‫סיפרו לך שזה המלך.

‫אבל אתה בטוח במי זה המלך?

‫זה רק ההופעה של המלך.

‫זה לא העצמות של המלך.

‫זה מלך מצד... זה, ‫איך אומר זה בעברית?

‫זה הפנומנס, זה לא נאומן.

‫בקיצור, נראה לך שזה המלך.

‫ובאמת נראה לי

‫שכל העולם טועים

‫ואין מלך בעולם כלל.

‫ואז פרצו בצחוק גדול

‫ואמרו, איך אנחנו סוף סוף הגענו

‫אל הידיעה שכל העולם טועה

‫ואין מלך בעולם כלל?

‫בואו לא נלך בכלל לבית ‫המלך, נסתובב בעולם.

‫ואז הם מסתובבים בעולם

‫וצוחקים על כל העולם כולו

‫ורוכשים עוד חוכמה ועוד חוכמה

‫ובינתיים, באיזשהו שלב

‫הם מסתבכים מאוד.

‫מגיע הטעם אל הטעם.

‫אומר לו, המלך קורא לך.

‫אומר לו, באמת?

‫באמת.

‫באמת.

‫אומר, בלי שום לצנות?

‫אומר לו, בלי שום לצנות.

‫ואז הוא מתחיל לרקוד, ‫אשתי, המלך קורא לי.

‫ואז הוא הולך עם הטעם אל בית המלך.

‫המלך מתרשם שזה אדם ישר.

‫אדם טעם אומנם, אבל ישר.

‫אומר, כיוון שהוא אדם ‫ישר, מדוע לא למנות אותו

‫על איזשהו תפקיד קטן שייטים

‫לתמימות שלו?

‫נותנו איזשהו תפקיד.

‫והטעם הזה יוצא ידי חובתו

‫ביה שהוא אדם ישר.

‫ואז המלך אומר לו, ‫נותנו תפקיד קצת יותר.

‫וכיוון שהוא מתחכך

‫עם בית המלכות, שבבית ‫המלך יש הרבה חוכמה.

‫אז הטעם הזה

‫לאט לאט רוכש חוכמה, ‫עד שהוא מתחיל להיות חכם.

‫ואז הוא עולה בסולם, גם ‫של המלכות וגם של החוכמה,

‫עד שבסוף נעשה משנה למלך.

‫והוא נהיה חכם גדול.

‫בינתיים, יש איזה בלגן שלם

‫עם החכם, לא ניכנס לכל ‫הפרטים, כל הצרות שקורות לחכם,

‫עד שבסוף הוא מגיע למצב

‫שמי שמציל אותו

‫זה רק הטעם.

‫החבר הטעם שלו, לשעבר, הוא ‫מוצא אותו, ואז תוך כדי שיחה,

‫אז הוא אומר, אתה יודע, ‫אני, במימותי, נהייתי בסוף

‫משנה למלך.

‫אומר לו החכם, גם עליך עבדו.

‫אתה חושב שיש מלך בעולם?

‫אין מלך בעולם כלל.

‫ואז הטעם כועס מאוד

‫שהוא רואה שהחכם

‫כופר במלך.

‫וכמעט זורק אותו

‫לכל הרוחות וכו', אבל ‫בסוף, מרוב הסתבכויות,

‫בסוף החכם נזקק אל הטעם

‫והטעם מציל אותו

‫מצרתו.

‫וכל זה היה

‫בזכות זה

‫שהטעם והחכם

‫היו אוהבים זה לזה

‫בילדותם.

‫עד כאן הסיפור.

‫סיפור יפה, לא?

‫חמוד.

‫עכשיו, שימו לב, ‫מה מבנים בין החכם

‫לבין הטעם?

‫עלי צנות.

‫כשהרימה אמר הטעם, בלי שום לצנות.

‫אם זה בלי שום לצנות, אני בא.

‫בסדר?

‫זה היה הכוונה.

‫טוב.

‫בואו, אגב, יש גם בה אגדה

‫חכם וטעם, לא?

‫כמה שאני זוכר, נכון?

‫בין ארבע הבנים.

‫יש אחד חכם, אחד טעם.

‫אז אתם מבינים, לפי רבי ‫נחמן, מי מהארבע הבנים

‫הוא היותר נכון?

‫הוא היותר אמיתי?

‫הטעם, לפי זה.

‫בואו נמשיך.

‫טוב.

‫ותראה כש... איפה הייתי?

‫והנה הנביא ישעיה.

‫היה צובח על זה

‫כחרוכיה.

‫כי היה רואה

‫שזה היה מה

‫שלא היה מניח מקום

‫לתוך איכותיו

‫שיעשו רושם.

‫והיה מאבד תקוותם

‫של אחותים.

‫והוא מה שאמר, ישעיה הוא ‫כפכת, פסוק כפבט, ועתה,

‫אל תתלוצצו, פן יעזקו מוסרכם.

‫וכבר גזרו, אומר, ‫חכמים זכרונם נברכה,

‫שהלץ מביא היסורין עליו.

‫זה מאוד הגיוני, הסיפור הזה.

‫זה בגלל גם הסיפור

‫של רבי נחמן, ששמעו, ‫הוא מרחיב יותר.

‫אבל הלץ נמצא בעולם

‫מחוסר משמעות, ולכן אין לו אפשרות

‫על פי החוכמה

‫לצאת ממצבו.

‫אבל הוא נתקל בעולם

‫ביסורין.

‫מאיפה באים היסורין האלה?

‫מהלצנות שלו.

‫כי הרי, מה זה הלץ?

‫הוא אומר, אין משמעות לכלום.

‫אז הכל ייסורין.

‫אין דבר בעולם

‫שהוא לא ייסורין בשביל הלץ.

‫כי אין דבר בעולם

‫שנותן משמעות.

‫יש בספר מתן תורה

‫מאת הרב אשלג, ‫בעל הסולם, על הזוהר.

‫יש איזה מאמר מעניין

‫שבו הוא מדבר על כך

‫שיש שני דרכים בעולם

‫להגיע אל האלוהות.

‫האחד, הוא קורא לזה

‫דרך התורה.

‫והדרך השני, הוא ‫קורא לזה דרך היסורין.

‫זה מפתיע, לא?

‫או תורה או ייסורין.

‫זה מה שיש בעולם.

‫חשבתי שיש גם דרך החוכמה, ‫ודרך המוסר, ודרך האומנות.

‫יש הרבה דרכים להגיע אל השם.

‫אלא שכולם באמת

‫הם ייסורין.

‫כל הדרכים.

‫בגלל שאין גילוי של פנים אל פנים.

‫אתה לא נפגש עם אף אחד.

‫אתה נפגש בסופו של דבר

‫רק עם עצמך.

‫אז זה היסורין.

‫זה ייסורין מתוקים, ‫אבל זה ייסורין בכל זאת.

‫בסדר?

‫אז זה מה שאומר כאן.

‫שהלץ מביא היסורין עליו, ‫והוא מה שהכתוב עצמו

‫מבייר בפירוש

‫נכונו ללצים שפטים.

‫איפה זה כתוב?

‫במשלה.

‫איזה פרק?

‫יותר.

‫איזה פסוק?

‫כפתט.

‫אצלי כתוב.

‫כן, כפתט.

‫כי זהו הדבר

‫שהדין נותן אותו.

‫דין, הכוונה, השכל.

‫כי מי שמתפעל

‫מן ההתבוננות ומן הלימודים

‫אינו צריך שיתייסר ‫בגופו, כי כבר ישו מחטוטיו

‫בלי זה

‫מכוח אירועי תשובה

‫שיבלדו בלבבו

‫על ידי מה שיקרה

‫או שישמע מן המוסרים והתוכחות.

‫החלצים שאינם מתפעלים

‫מן התוכחות

‫מבני כוח לצנותם, אין להם תיקון,

‫אין להם שפעתים שאלה לא ‫יהיו, לא יהיה כוח בלי צנותם

‫לדחותם מעליהם

‫כאשר ידחו המוסרים.

‫זאת אומרת שהייסורים זה תיקון.

‫זה טוב, התייסורים.

‫זה נכון.

‫אז הלץ, הלץ אחד, ‫יש לו תרבות פנאי

‫או שיש לו שהוא ציני?

‫על פי זה, הלץ זה הציני.

‫זה לא קשור לתרבות פנאי.

‫כלומר, יש חכם

‫שיש לו הרבה פנאי

‫ולץ שאין לו פנאי.

‫זה לא קשור לעניין.

‫זה קשור, זה העמדה הנפשית.

‫אז אני רוצה לפי זה

‫שיש לנו גם הגדרה

‫של ייסורים לפי זה.

‫הייסורים זה מה שהיה אפשר למנוע

‫אם היו תופסים את העניין בזמן.

‫כלומר, הייסורים הם לא הכרחיים.

‫יש בה גמרה ששאלו את רבי יוחנן

‫כשהיו לו ייסורים.

‫כן, הוא היה חולה מאוד.

‫באו אליו החכמים, אמרו ‫לו חביבים עליך ייסורים.

‫מה הייתה ההנחת היסוד

‫של החכמים שאמרו לו את זה?

‫אמרו, אתה מנסת מרוצה

‫מזה שיש לך ייסורים

‫כי הייסורים זה תיקון, כי ‫הייסורים זה שכר וכדומה.

‫אמר להם, לא הן ולא שכרם.

‫אפשר ללמוד מזה הרבה דברים

‫מדברי רבי יוחנן.

‫רבי יוחנן אמר, לא הן, קודם כל.

‫כלומר, מכאן שאין ‫אהבה, אין אידאליזציה

‫של היסורים ביהדות.

‫זה לא קיים.

‫לא הן.

‫ב', אתה לומד מזה

‫שאם כבר באו ייסורים, יש להם שכר.

‫ולכן, אם כבר באו ייסורים, ‫אז תנצל את זה למשהו.

‫שיצא מלך מאיזה משהו.

‫ג', אתה לומד שאת אותו שכר

‫יכולת לקבל גם בלי היסורים.

‫והנה, כפי חומר אחת

‫ותולדותיו, החמיר השופט האמיתי

‫בעונשו.

‫והוא מה שלמדונו זכרונם נברכה

‫קשה על עצנות שתחילתו

‫ייסורין וסופו כליה.

‫שנאמר, פן יחזקו מוסריכם, ‫כי חלה ונחרצה שמרתי וכו'.

‫בסדר?

‫אז אם כן, יש לנו המונע השני, ‫המפסיד השני של הזהירות,

‫הלואו הלצנות.

‫אז כאן ברור.

‫טוב.

‫והמפסיד השלישי

‫הוא החברה.

‫דהיינו, חברת הטיפשים והחוטאים.

‫והוא מה שהכתוב אומר

‫ורועה חסילים ירועה.

‫יש לזה בעברית של ימינו, ‫כי ימינו קוראים לזה החברה.

‫החברה.

‫זה המונע השלישי.

‫המונע השלישי של הזהירות

‫זה החברה של הטיפשים והחוטאים.

‫זו באמת שאלה.

‫מה יש יותר בעולם, חכמים או טיפשים?

‫מה, לא יודעים?

‫יש יותר טיפשים מחכמים.

‫יוצא לפי זה שהחכמים הם נורא מסכנים.

‫הם בעולם שבו רוב העולם טיפשים

‫והם חכמים.

‫מרגישים נורא.

‫עכשיו, הרמב״ם בהקדמת המשנה

‫דן על זה, בשביל מי העולם נברא.

‫הוא מגיע למסקנה שהעולם נברא בשביל אדם אחד.

‫מספיק אדם אחד שיהיה חכם וטוב

‫בלי להיכנס לכל הפרטים,

‫כדור הרמב״ם מגיע למסקנה הזאת, אבל הוא אומר

‫העולם מספיק שיברא בשביל אדם אחד

‫שיהיה חכם וטוב.

‫בשביל זה היה כדאי לברור את הכל.

‫אבל אומר הרמב״ם

‫אותו אדם לבד לא יכול להתקיים

‫אלמלא הטיפשים, אומר, אלמלא המשתגעים,

‫אומר הרמב״ם, לפי התרגום שלי בן טיבון,

‫אלמלא המשתגעים לא היה העולם קיים.

‫למה?

‫אז מה זה המשתגעים?

‫אומר הרמב״ם, למשל אדם ‫שבונה וילה, זה משתגע.

‫הוא בן תשעים ‫וארבע, והוא גם חולה,

‫הרופאים לא נתנו לו עוד הרבה זמן,

‫והוא בונה ארמון שיחזיק מעמד 200 שנה.

‫אומר הרמב״ם, משוגע.

‫די היה לו שיבנה לו בקטה קטנה

‫שתגן עליו מפני החום ומפני הקור והגשם,

‫ויבלט שירית ימיו בחוכמה ובמעשים טובים.

‫אבל במקום זה הוא בונה את הארמון הזה.

‫הוא עוד לא הספיק לשבת בארמון הזה, הוא מת,

‫והארמון נשאר שומם במשך 200 שנה,

‫ואחרי 200 שנה גם הוא ‫מתמוטט, אבל נשאר קיר אחד,

‫והקיר הזה עושה צל.

‫מגיע צדיק אחד, חכם וטוב,

‫בשבילו היה כדאי לברוא את העולם,

‫והוא ביום חם מאוד נוטה למות.

‫מה שמציל אותו זה הקיר הזה עם הצל שלו,

‫שבזכותו הוא ניצל ממוות.

‫הרי לך שבלי המשתגעים לא היה העולם מתקיים.

‫עד כאן דברי הרמב״ם.

‫זה עדיין עושה את המשתגע ‫לחסר משמעות מצד עצמו,

‫אלא מצד הקיר שהוא בנה.

‫אחר כך הוא אומר, אבל אחר ‫כך הרמב״ם אומר עוד משהו,

‫הוא אומר משהו מעניין, הוא מאוד מעניין,

‫ומציאות שאר בני העולם לא תהיה לבטלה,

‫אלא כדי להציל את אותם ‫היחידים משממון בדידותם.

‫זאת קוראים לזה קטע אוטוביוגרפי של הרמב״ם.

‫שהרמב״ם הרגיש ממש בודד בעולם.

‫הוא שאל את עצמו למה יש ‫כל הטיפשים האלה מסביב,

‫ואז הוא הגיע להם להסכם שזה כדי שלא ישתעמם.

‫כי זה נורא להיות לבד.

‫אז הוא אומר, מה?

‫זה משעשע.

‫עוד טיפש ועוד טיפש, עוד ‫טיפש, אז העולם מעניין.

‫לפעמים יש אנשים מאוד מאוד חכמים,

‫כשאתה רואה אדם גדול ענק ‫בתורה, ואתה נקלע איתו באוטובוס.

‫על מה נדבר?

‫הוא רוצה לדברי תורה, ‫אתה נמצא לעוד דברי תורה.

‫אבל הוא נמאס עוד מדברי תורה, ‫הוא רוצה לדעת איפה יש פלאפל טעים.

‫דבר איתו על זה.

‫להציל אותם משממון בדידותם.

‫אבל זה אצל מי שיש תודה שהמרכז הוא החוכמה,

‫ואז הטיפשים מצטרפים.

‫אבל מה נעשה כשהעולם הפוך?

‫כשהטיפשים הם מרכז העולם,

‫ואז החכמים מתבקשים להצטרף עליהם.

‫מה, אתה לא מספיק חברתי, אתה לא איתנו.

‫מה?

‫בוא, מחר יש מסיבה.

‫מה קורה במסיבה?

‫אה, ייקף, יוצחוקים, הלאה.

‫כן?

‫טוב, אז הוא מרגיש צריך להיות ‫חברתי, איך שהוא קצת מצטרף.

‫כן, אז זה מה שאומר קרן הרמחל, ‫והמפסיד השלישי הוא החברה,

‫דהילו חברת הטיפשים והחודאים,

‫והוא מה שכתוב, אומר, ורואי חסילים ירוע.

‫כי הנה אנחנו רואים פעמים רבות,

‫אפילו אחר שנתעמת אצל האדם ‫חובת העבודה והזהירות בה,

‫יתרפה ממנה או יעבור על איזה דברים ממנה,

‫כדי שלא ילעגו עליו חבריו, ‫או כדי להתערב עמהם.

‫אז אם המגד מחליט שחייבים ‫להיות בטקס שבו מופיעה הזמרת,

‫ויש כמה בחורי ישיבה שהחליטו שהם ‫לא רוצים להיות במקום שבו הזמרת,

‫ושארה, אז המגד שופט אותם ומכניס אותם לכלא.

‫טוב, עוד איך שהוא אפשר להבין את המגד?

‫מה שאפשר להבין זה מדוע כל ‫הדתיים תוקפים את אותם בחורים צדיקים

‫שאמרו שהם לא רוצים להשצרף לאותה ליצנות.

‫אבל נגעכם למה תוקפים?

‫בגלל שזה לא פוליטיקה קורקטה להגן עליהם,

‫כי זה מדובר בטקס לזכרו של יצחק רבין.

‫אז זה הבעיה.

‫אז זה מה שאומר כאן,

‫שלפעמים אדם מתרפה מעבודתו ‫כדי להתערער עם אחרים.

‫והוא מה ששלמה מזהיר ‫ואומר, האם שונים אל תתערב,

‫כי אם יאמר לך אדם לעולם תדעתו ‫של אדם מעורבת עם הבריאות,

‫אף עדיין אורלו באמת דברים ‫אמורים בבני אדם שעושים מעשה אדם,

‫אך לא בבני אדם שעושים מעשה בהמה.

‫ושלמה מזהיר עוד, ‫לך מנגד לאיש כסיל.

‫ודוד המלך אמר,

‫אשר לא הלך בהצעת רשעים ‫ודרך הטעים לא עמד ומשב לצים

‫לא ישב, ובר פרשו זכרון ‫המברכה, אם הלך סופו לעמוד,

‫ואם עמד סופו לישב, ואומר,

‫לא ישבתי אם מתשב, ואם נעלמים לא אבו,

‫סניתי כעל מראים, ואם רשעים לא ישב.

‫אין לו לאדם מילה להתער ולנקוט בעצמו,

‫ולמנוע רגליו מדרכי היאמון ‫השקועים בעבלי הזמן,

‫וישיב רגליו אל חצרות השם ואל משפנותיו.

‫הוא שדוד עצמו מסיים ואומר,

‫ריחץ בניקיון כפיי, ועשו ‫בבית מזווכחה, השם.

‫על מי מדבר כאן הרמחל?

‫על מי שהחברה משפיעה עליו.

‫על מי הוא לא מדבר?

‫על מי שהוא משפיע על החברה.

‫בסדר.

‫הרי טוענים נגד לוט, נכון?

‫שלוט עזב את קרבתו של ‫אברהם כדי לחיות בין רשעים.

‫אז הוא לא בסדר.

‫שאלה, ואברהם איפה הוא היה?

‫גם הוא היה בין רשעים.

‫מה?

‫אבל אברהם הוא אחד כזה שקשור בין הרשעים.

‫הוא קובע את סדר היום, ולוט ‫הוא אדם שתמזע בין הרשעים.

‫הם קובעים את סדר יומו.

‫זה כל ההבדל.

‫רוב האנשים כן מושפעים מן החברה?

‫רוב האנשים מושפעים מן החברה,

‫אלא אם כן, הם הופכים להיות משפיעים בחברה.

‫השאלה היא למה המחנכים צריכים לחנך אותם.

‫האם צריך לחנך אנשים להיות חלשי אופי,

‫ואז להסתתר מאחורי חומות הגנה,

‫או שצריך לחנך את האנשים להיות בעלי אופי,

‫ואז הם בעצמם חומת ההגנה.

‫זאת השאלה.

‫יש הדרכה של הרמב״ם, בלכות דעות,

‫שמישהו חלש אופי והוא מושפע ‫מאחרים, אז שיתקרב לחכמים.

‫ואז החכמים יחנכו ‫אותו ויגידו לו, לך תפעל.

‫אבל הוא אומר, ללכת לחכמים, ‫והחכמים מהזמן, לאן הם ילכו?

‫הם משפיעים. יפה.

‫אז לכן צריכים לדקור את הרמב״ם ולשלם אותו.

‫טוב, ואם יערה לו שימצא ‫בחברת מישהי על עיגליו,

‫לא יעשית לו אלא להגע, הוא ‫עד רבה ילעגע על המליגה ויבזם,

‫ולחשוב בדעתו, כאילו ‫היה לו להרוויח ממון הרבה,

‫היה, מניח, מה שהיה צריך ‫לזה מפני חבריו, שלא ילעגו.

‫למשל, אדם יודע שבתוך ‫הביוב יש שם ארגז מלא בזהב.

‫ושאם הוא לא יקפוץ עכשיו ‫לביוב, אז הוא לא ישיג את זה.

‫ולא עוד אילה שהוא מתפשט מבגדיו,

‫כדי שיהיה נוח לו יותר לשחוט.

‫כולם צוחקים עליו, מה זה המטורף הזה,

‫שבאמצע היום מתפשט ונכנס לביוב?

‫מה, וכי אכפת לו מהם?

‫הרי הוא רוצה עכשיו את הדב.

‫בסדר.

‫וחוץ מזה שבאמת זה מנצח גדולה,

‫כי על ידי שייכנס לביוב, אז הוא יהיה חלה,

‫ואז יהיה לו מה להוריש לילדים שלו.

‫טוב.

‫כל שכן שלא ירצה להבד נשמתו מפני הלאג.

‫ועל דרך זה, יזירו זכרונו את ברכה,

‫ועד כאן אמר, וכאן אשר,

‫עד כצבי וגיבור כארי ‫לעשות רצון נפיחה שבשמיים,

‫ודוד אמר, ועדברה בעדותיך, ‫נגד מלאכים ולא לבוש,

‫שאף על פי שרוב המלאכים עסקם ‫ודיבורם בדברי גדולות וענאות,

‫ודוד שהיה גם כן מלך,

‫לכאורה תהיה לו לחרפיים ביותו בחברתם,

‫יהיו מדבר בדברי מוסר ותורה,

‫תחת ספרו מן הגדולות ‫ומתענוגות בני אדם כמוהם.

‫הנה לא היה חש לזה כלל, ‫ולא היה ליבו נפטה בה,

‫אבל עם האלה, אחרי שכבר השיג האמת,

‫אלא מפרש ואומר, ועדברה ‫בעדותיך, נגד מלאכים ולא לבוש.

‫ושעיה, כמו כן אמר,

‫על כן שמתי פנאי כחלמיש ‫והעדה כי לא לבוש, אם כן מה?

‫אתה אומר ש... שיהיה לי גם מחזרה,

‫זאת אומרת, אפשר להשתמש ‫בציניות ככבי נגד הציניות?

‫כן, אפשר גם.

‫אפשר להשתמש בציניות נגד ציניות.

‫כן.

‫היכך שזה עובד.

‫שאני רוצה לפי זה שיש לנו ‫כן שלושה מפסידים לזהירות,

‫הלוהם הטיפול והתרדה ‫העולמית, הליצנות והחברה,

‫ואם כן, האדם צריך לפנות לו זמן,

‫כנגד הטיפול והתרדה העולמית,

‫כנגד הליצנות לשים אל ליבו את אחריתו,

‫וכנגד החברה להיות הוא הפעיל ולא הנפעל.

‫פרק ו' בביאור מידת הזיריזות.

‫בזה נעסוק בעזרת השם בפעם הבאה.

‫תודה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230726212″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 16
מפסידי הזהירות
כיצד יתכן לדרוש מאדם לרכוש בנפשו שתי מידות הופכיות - זריזות וזהירות
סוף פרק חמישי

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230726212″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ממפסידי הזהירות – השחוק והלצון – הציניות והחברה הרעה

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן