ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: וארא
פרשה נוכחית: בא
פרשה הבאה: בשלח
 

ברכת סלח לנו ברכת סלח לנו

מבוא לתפילה

הרב אורי עמוס שרקי / כ"ב שבט ה'תשס"ט / 56 דק'
קוד שיעור: 47915
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לע"נ
  • רבקה בת רותי ע"ה
  • לרפואת
  • חנה בת רבקה בתוך שאר חולי ישראל.
  • לע"נ
  • אלי לוקסנבורג.
  • לע"נ
  • אריה קופיץ בן שמעון ואלקה ז"ל.
  • לע"נ
  • אבנר בן דג'ירה לעילוי נשמת עזרא בן רבקה ונעה שושנה בת אביגדור.
  • רפואה
  • שלימה- אמונה בת שקמה זיווג הגון- זוהר בת עדנה פרוך עילוי נשמת- שמואל בן ג'מילה מורן בן ניצה
  • לרפואת
  • היולדת לירון בת רוית ובתה שנולדה לה במזל טוב לני בת לירון, למשפחת חדד.
  • לעילוי
  • נשמת אברהם בן רבקה ז"ל. לרפואת גילה בתיה בת מינדל לאה. לידה קלה של תהילה בת נעימה אסתר. זרע קודש של קיימא רננה בת נעימה אסתר ורועי בן רבקה. להצלחת כל משפחת סופר. להצלחת כל המשפחה- דוויק יעקב.
  • לבריאות
  • והצלחת איתן בן יחיאל ומרים בת ראובן ומשפחתם. זיווג הגון לניר בן גיל. לרפואת חנה בת אברהם. להצלחה בגידול הילדים של משפחת ונגרובר. לעילוי נשמת גיל בן חיים לעילוי נשמת הודיה תחיה בת שגיא.
  • שי
  • בן שולמית - זיווג נעמה בת שולמית - הצלחה, בריאות ,שפע רחל בת שולמית-הצלחה , בריאות ,שפע שולמית בת תמר - הצלחה ,בריאות ,שפע
  • להצלחת
  • מכון מאיר והצלחת הרב דב ביגון שליט"א. להצלחת ורפואת היולדת תהלה רות בת שרה. לרפואת בוריס בן רוזה. ולהצלחת כל עם ישראל. להצלחת רבני המכון , ולהצלחת תלמידי המכון.רפואה שלימה לנשמיה בת סלימה שלום בית לאפרים ואהובה זיווג הגון להדר בת אהובה.
  • לפרי
  • בטן של רחל בת ענת. לרפואת והצלחת- הלל בן מעין יסכה אורה בת מעין יסכה אורה בת חנה שחר בן נעימה. ל-שיראל רחל בת לאה אלישבע ללידה קלה בידים מלאות, תינוק בריא וחזרה בתשובה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • תמר בת נועה ע"ה. ת.נ.צ.ב.ה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לע"נ
  • אסתר חנה בת רבקה ע"ה.
  • לעילוי
  • נשמת שלמה זלמן בן יום טוב ליפו
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

*
על השיעור:
סליחה
ברכת גאל ישראל
ראה נא בעניינו


***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***

ברכת השיבנו מדברת על הריחוק בין הנברא לבורא, ריחוק זה יוצר צורך בגישור.
לעומת זה, יש ריחוק שבא מן החטא, על ריחוק זה יש צורך בברכה נפרדת.
מכאן שתשובה תמיד קיימת והסליחה היא רק על חטא.

הקורבן בא בשביל לקרב בין הרחוקים, בין הבורא לנברא, או כדי לכפר אם היה חטא.
החטא הוא תוספת של ריחוק.
יש הבדל בין אבינו למלכנו, ובין חטאנו ופשענו.
החטא הוא בשוגג והפשע הוא במרד.
עוון הוא בין חטא למרד, עוון הוא במזיד.

כשזה בשוגג יש מידה של רחמנות, ולכן אבינו.
כשיש פשע, יש ריחוק ולכן מלכנו.
הביטוי מחילה לא קיים בתנ''ך, אך קיים במשנה.
הסליחה הכוונה שהמעשה היה אך אין תוצאות של המעשה, המעשה לא כ''כ נורא כי נעשה בשוגג.
אך בפשיעה שנעשתה במרד יש צורך ביצירה חדשה, ליצור מחדש את הנפש.

''סלח לנו ..כי..''- אפילו שחטאנו אנו עדיין ראויים לקבל סליחתך.
''כי אל טוב וסלח''- ההבדל בין סולח וסלח הוא שסלח זה לשון אומנות, מי שאומנותו לסלוח.
''וסולח''- כשה' רוצה הוא סולח, מי שמשתמש בביטוי זה לא רוצה לראות את ה' כבעל אומנות של סליחה כי זה מניח את החטא כקבוע.

''כי אל טוב''- שכוונתו להיטיב, אדם לא רשאי לחטוא אפילו אם מוכן לקבל את העונש.
''ברוך...חנון המרבה לסלוח''- חנון=חנינה, יש בסליחה אף על פי שיש בה הלכות, בחינה מסוימת של חנינה.
''שאלו לחכמה חוטא מה עונשו? אמרה, הנפש החוטאת היא תמות וכו'...
שאלו לקב''ה... אמר.. ישוב אלי ויתכפר'', ישוב לשורש החיים שלו, ישוב לרצון הראשון להתכפר.
חנון- מעבר לדין.

''המרבה לסלוח''- יש הרבה על מה לסלוח מעבר למה שאנו יודעים, לפעמים אנו מזיקים בלא ידיעתנו ועל כך אנו צריכים לחזור בתשובה.
מרבה לסלוח הכוונה שה' סולח גם על מה שאיננו יודעים שהזקנו.

הברכה השביעית- ברכת גואל ישראל
''ראה נא בעניינו..''- הברכה העשירית היא על הגאולה, ואילו ברכה זו היא על גאולה בצרות בזמן הגלות.
יש בברכה זו בקשה על גאולה נקודתית ולא על גאולה שלימה.
''ראה בעניינו''- ראה בצרותינו, ''ראה ראיתי... את עוני...במצרים''

''וריבה ריבנו''- מקום הריב הוא בבית המשפט, ''כי יריבון...וניגשו אל המשפט''
זו בקשה שהקב''ה יצטרף אל המשפט וישמש כעורך דין.
החוזה ביננו ובין הגויים הופר כביכול ואנו מבקשים שהקב''ה יבוא להגנתנו.
הקב''ה רצה לסדר את סדרי הגלות הכוללים מספר סעיפים ביניהם, שהגויים לא ישעבדו את ישראל יותר מדי.
לכן יש הסכמה בסיסית של הגויים שלא ישעבדו אותנו יותר מדי ואם הם עוברים על כך אז אנו מבקשים ''וריבה ריבנו''.

כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד במבוא לתפילה