ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: שמות
פרשה נוכחית: וארא
פרשה הבאה: בא
 

נבואות התפילה ברכת המינים והחוויה הדתית

מבוא לתפילה

הרב אורי עמוס שרקי / י"ב חשוון ה'תשס"ט / 56 דק'
קוד שיעור: 47902
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לע"נ
  • רבקה בת רותי ע"ה
  • לרפואת
  • חנה בת רבקה בתוך שאר חולי ישראל.
  • לע"נ
  • אלי לוקסנבורג.
  • לעילוי
  • נשמת זלמה בת יהודה ע"ה
  • לע"נ
  • אריה קופיץ בן שמעון ואלקה ז"ל.
  • לע"נ
  • אבנר בן דג'ירה לעילוי נשמת עזרא בן רבקה ונעה שושנה בת אביגדור.
  • רפואה
  • שלימה- אמונה בת שקמה זיווג הגון- זוהר בת עדנה פרוך עילוי נשמת- שמואל בן ג'מילה מורן בן ניצה
  • רפואה
  • שלימה לדוד בן מזל מרים שרה בת פרחה חיה זיווג הגון ורפואה שלימה לענבל בת תמר ולירון הודיה בת מרים שרה
  • לעילוי
  • נשמת אברהם בן רבקה ז"ל. לרפואת גילה בתיה בת מינדל לאה. לידה קלה של תהילה בת נעימה אסתר. זרע קודש של קיימא רננה בת נעימה אסתר ורועי בן רבקה. להצלחת כל משפחת סופר. להצלחת כל המשפחה- דוויק יעקב.
  • לבריאות
  • והצלחת איתן בן יחיאל ומרים בת ראובן ומשפחתם. זיווג הגון לניר בן גיל. לרפואת חנה בת אברהם. להצלחה בגידול הילדים של משפחת ונגרובר. לעילוי נשמת גיל בן חיים לעילוי נשמת הודיה תחיה בת שגיא.
  • שי
  • בן שולמית - זיווג נעמה בת שולמית - הצלחה, בריאות ,שפע רחל בת שולמית-הצלחה , בריאות ,שפע שולמית בת תמר - הצלחה ,בריאות ,שפע
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • תמר בת נועה ע"ה. ת.נ.צ.ב.ה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לע"נ
  • אסתר חנה בת רבקה ע"ה.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

*
על השיעור:

***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***

התפילה היא תגובת הנפש לפניה האלוקית.
התפילה היא ההמשך של הנבואה, אמנם איננו נביאים, אך הד הנבואה של דבר ה' ממשיך להישמע בצורה גולמית במיוחד באומה הישראלית.
לכן כשאנו מתפללים אנו משחזרים משהו מהחוויה הנבואית שהייתה לאבותינו.

היו 83 נביאים מתוך אנשי הכנסת הגדולה, הם חתומים על האמנה בספר נחמיה.
מלבד 18 ברכות, ישנה את ברכת המינים.
איך יכלו לתקן ברכה זו בתקופה שלאחר הנבואה, הרי ברכה זו נתקנה בתקופת הנצרות.

רבן גמליאל אמר, ''מי יתקן את ברכת המינים''.
כבר בהפסקת הנבואה היה ברור שהמינות זה עניין של זמן, כיוון שכשמפסיקה הנבואה יש עולם חדש בו מרגישים את חיסרון הנוכחות האלוקית ואז מתפתחת השקפה שטוענת שאלוקים נהרג ושישראל אשמים בזה.

היה קושי בתקופה שאחרי הנבואה לתקן ברכה, וכן יש קושי בברכה שיש בה שנאה, באותם ימים חכמים היו נגועים בשנאת חינם ולכן הם היו עלולים להתכוון גם למי שלא צריך בברכה ולכן הייתה בעיה שחכמים יתקנו את ברכת המינים.
בשמואל הקטן היה עדיין משהו מההארה הנבואית, לכן קראו לו שמואל הקטן, כי היה מעט קטן משמואל הרמתי שהיה מגדולי הנביאים.

בסוף ימיו מובאות נבואות שאמר שמואל הקטן, סימן שמעט נבואה עוד הייתה קיימת אצלו.
שמואל הקטן היה היחיד מבני דורו שהיה נקי משנאת חינם, הוא אמר ''בנפול אויבך אל תשמח..''
שמואל הקטן יישם את הפסוק הזה ולכן יכל לתקן ברכה של שנאה שלא תתפשט מעבר לראוי לה.

התפילה נבואית מיסודה.
הקב''ה השביע את ישראל שלא יגלו את הקץ, אם משביעים מישהו שלא יגלה, סימן שהוא יודע.
ומי שידעו היו הנביאים שביניהם.
שבועה זו ממשיכה גם בימי בית שני בו כבר לא היו נביאים, הכוונה היא לתלמידי הנביאים ואלה המקובלים, אותם משביע הקב''ה של יגלו את הקץ.

שאלו את ר' חנינא שהתפלל על החולים זה יבריא וזה לא, אם הוא נביא, הוא ענה שהוא מקובל ולכן ידע את מצבו של החולה, כלומר במקובלים יש מן הנבואה.

מהי החוויה שמתוכה אנו יכולים להתפלל?
כאשר אדם מתפלל הכוונה היא שהוא עומד לפני הבורא.
האם יש סימן שאנו באמת עומדים לפני הקב''ה?

מבקרי הדת טוענים שהתפילה נובעת מתסביך נפשי, לאדם יש מרירות שאותה הוא מבטא וחושב שהוא עומד לפני ה'.
כמו כן, הם טוענים שיש לאדם רגשות אשמה ולכן הוא מבטא את הרגש הזה בצורת תפילה.
האפשרות השלישית היא שהתפילה היא חוויה אסטטית, קתרזיס.
טענה רביעית היא שאולי כל מה שמכונה מפגש עם ה', הוא רק ביטוי של חרדה.

במסכת ברכות כתוב, אין עומדים להתפלל אלא מתוך כובד ראש.
אסור להתפלל כל עוד לא הגענו לחוויה שמצדיקה את התפילה.
והמשנה ממשיכה, חסידים ראשונים היו שוהין שעה...


כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 1 תגובות, ב 1 דיונים.
1.  התשובה לשאלה בדקה 44:00
שלמה דוד שורץ,  גבעת שמואל - יום שני, כח טבת תשע"ח (15/01/2018)
צופים כותבים
עוד במבוא לתפילה