פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

לשבור את הקונספציה – פרשת מצורע ושבת הגדול | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
לכפר על רגעי הייאוש – פרשת תזריע | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
התחדשות של הנפש | עבודת ה’ לחודש ניסן (נמרצות) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
להשתחרר מתחושת ההחמצה (הכנה לפסח) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
בושה! בושה! – פרשת שמיני ופרשת החודש | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
הקרבה ללא גבול – פרשת ויקרא ופורים תשפ”ד | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין

ביטויי הגשמה, מלאכים ושדים, שכר ועונש, ניסים

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו בשני השורים הקודמים למדנו את העקרונות ‫של נקרא לזה של היסודות, של בניין האמונה
‫והעקרונות היו שבניגוד להבנה ‫הפשטנית שאנחנו מתייחסים

‫לאלוהים ככוח חיצוני, כאיזושהי ‫ישות עליונה וחיצונית לעולם

‫שמנסים בדרכים שונות ומשונות ‫להוכיח את קיומו או קיומה

‫ואז מנע גם לנסות להבין מה ‫בדיוק אותה ישות רוצה מאיתנו

‫אנחנו מזככים את ההבנה, אנחנו לא פוסלים ‫כמו שדיברנו על כך את העמדה הנפשית הזו

‫שהאדם מזהה שיש אלוהים, כלומר ישנו ‫כוח עליון, ישנו משמעות, ישנו כיוון לחיים

‫אבל אנחנו משנים את הפוקוס שהכוונה ‫היא לא לאיזושהי ישות או עצם חיצוני לחיי

‫אלא לשלמות שמופיעה בעצם חיינו

‫ואני מזכיר שוב איך הגענו לזה, הגענו ‫לזה לא מתוך הוכחה ולא מתוך איזשהו פלסוף

‫אלא מתוך פשוט הסתכלות ‫פשוטה איך החיים שלנו בנויים

‫החיים שלנו בנויים מקיום, ‫אנחנו קיימים, אנחנו חיים

‫ולחיים הללו, לקיום הזה בין הפרטי ‫ובין הקיום הרחב יותר של המציאות

‫ישנה נקודת חיים, ישנו שורש ‫קיומי שלעולם לא ניתן לגעת בו

‫אני לא יכול להגדיר את ‫חיי, לא יכול לתפוס את

‫חיי ואף על פי כן החיים ‫הם כל הזמן מפעמים בי

‫הם כל הזמן מיצועים בתוכי

‫הנקודה הזו שהיא שורש החיים או ‫נקודת החיים איך שלא נכנה אותה

‫זה מה שאנחנו קוראים פה במילה אלוהים

‫יהודקי ווקי שם הוויה הרעיון הוא שישנה ‫למציאות כולה נקודת חיים, נקודת קיום

‫המציאות היא לא רק אוסף של פרטים ‫אלא ישנו שורש מאחד את המציאות כולה

‫ישנו במציאות כמו שאני רואה בחיים ‫שלי איזושהי נקודה שהיא לא ניתנת לזיהוי

‫היא לא ניתנת לקימות ויחד ‫עם זה, סליחה ויחד עם זה

‫זו החיים שלי, כשאני בוחן את חיי ‫אני רואה שחיים מופיעים באינסוף צורות

‫לפעמים אני עצוב, לפעמים שמח, לפעמים אני... ‫לא אני כל פעם שוכח את השיר מה ימשך

‫אבל יש שם כמה שורות והפזמון הוא אבל ‫אני נשאר תמיד אני, אתה יודע שיר עמוק

‫הרעיון הוא שתמיד ישנו שורש של ‫חיי שהוא חורז את כל גילויי החיים שלי

‫השורש העמוק הזה של החיים הוא ‫זה מה שמכונה אצלנו במילה אלוהים

‫הניסוח שהרב קוק השתמש בו, קראנו ‫אותו פעם שעברה אני רוצה לקרוא את זה שוב

‫אומר הרב כך, עיקר האמונה ‫היא בגדולת שלמות אינסוף

‫אנחנו מאמינים, הסברנו שהמילה מאמינים זה ‫לא מאמינים במשמעות של ודאות, שכלית או רגשית

‫אלא אנחנו חיים את זה, מאמנים בחיינו ‫שישנה שלמות אינסופית שמצויה בכל היש

‫השלמות הזו כפי שאמרנו היא לא ניתנת ‫לנגיע ויחד עם זה אנחנו כל הזמן חיים אותה

‫דוגמה פשוטה היא שאם אני ‫אבקש ממשהו פה מהקהל להצביע

‫על איזושהי מציאות שלמה ‫שהוא פגש או פגשה בחיים

‫אף אחד לא יוכל להצביע, כל דבר ‫שאנחנו נוגעים בחיים הוא לא שלם,

‫לעולם אף אחד מאיתנו לא נגע או ‫לא ראה משהו שהוא שלם לחלוטין

‫ויחד עם זה כולנו משתמשים ‫בביטוי הזה שלמות, כולנו כל

‫הזמן שואפים לשלמות כלומר ‫יש בנו איזושהי תביעה למשהו

‫כמו שאומר הרב קוק, יגיד הרב ‫קוק בהמשך המאמר למה שהנשמה

‫כוספת, מתגעגעת, שואפת, למה ‫שהנשמה כוספת למעלה מן הכל

‫לכולנו ישנה שאיפה לדבר שהוא מעבר ‫למילים, שהוא מעבר לחוסר השלמות,

‫ישנה איזושהי שלמות שדוחפת ‫את המציאות להופיע אותה עוד ועוד

‫זו הנקודה שאנו מכנים במילה אלוהים

‫והבאנו איזושהי דוגמה ‫נוספת לסבר את האוזן

‫כמו שאנחנו מתייחסים ‫למושגים סובייקט ואובייקט

‫כל דבר, כל חפץ במציאות, ‫אנחנו קולטים ממנו את הצד

‫הסובייקטיבי, אני ממשש, בודק, ‫רואה, אבל זה לעולם לא הדבר עצמו

‫תמיד יהיה אפשר לעמיק יותר ‫באובייקט שנמצא לפניי, תמיד יהיה

‫אפשר לראות בו מימדים ‫נוספים, גם פיזיקליים, גם רוחניים

‫ובוא נלך אפילו למישור באמת ‫הבסיסי ביותר שזה הצד הפיזיקלי,

‫מיקרוסקופ תמיד יגלה עוד ועוד ‫עומקים במתכת הזו שמרכיבה את המחשב

‫לעולם לא נגיע לסוף, ישנה ‫נקודה אובייקטיבית של כל

‫דבר, במקרה הזה מחשביות, ‫שהיא עומדת ביסוד החפץ הזה

‫ולעולם לא ניתנת להגעה ויחד ‫עם זה היא מחיה פה את הכל

‫הנקודה הזו של כל המציאות, ‫האובייקטיביות, האובייקטיביות

‫הכללית של כל המציאות, ‫זה מה שאנחנו מכנים אלו

‫מכאן גם מבינים שככל שאדם ‫תמיד מעמיק במציאות שלפניו, זאת

‫אומרת, אדם יכול להביט על ‫המחשב הזה רק מצידו המאוד חיצוני

‫מה האסתטיקה שלו, באיזה ‫צבע הוא, אדם יכול להעמיק

‫יותר ולהבין לא רק איך ‫המחשב הזה נראה כלפי חוץ

‫אלא גם מה התהליכים שיצרו אותו, מה ‫הטכנולוגיה, מה המרכיבים שמכילים את המחשב

‫אדם עוד יותר מעמיק, לא ‫רק שואל איך המחשב נראה או

‫איך ייצרו אותו אלא שואל למה ‫משמש המחשב, מה המהות שלו

‫זה במילים אחרות מה הנקודה ‫האלוהית שנמצאת בתוכו,

‫בכל דבר במציאות שאנחנו ‫חותרים להבין את השורש שלו

‫את המהות שלו, אנחנו יותר ‫ויותר מעמיקים בנקודה האלוהית

‫שעומדת בבסיסו וזה כמובן תהליך ‫אינסופי שמכיל את כל המציאות

‫אומר הרב, עיקר האמונה היא ‫בגדולת שלמות אינסוף, שמה? שכל מה

‫שנכנס בתוך הלב הרי זה ניצוץ בטל ‫לגמרי לגבי מה שראוי להיות משוער

‫כל מה שאנחנו סופגים בחיים זה ‫עוד כלום לעומת מה שראוי להיות

‫משוער, לאותה עתידנות, לאותה ‫איכות, לאותו שפע אינסופי שעוד קיים

‫ולעולם אנחנו לא נוגעים בו, ‫אנחנו רק כל הזמן סופגים אותו עוד

‫ועוד ומה שראוי להיות משוער ‫וגם מה שאנחנו מדמיינים שעוד קיים

‫אינו עולה כלל בסוג של ביטוי לגבי ‫משהו באמת וזה עוד כלום לעומת

‫מה שזה באמת נמצא, מילים אחרות ‫שאיפה אינסופית לעולם אינה נגמרת

‫למצואות ולהופיע יותר ויותר ‫את החיים. הרעיון הזה הוא זה

‫שעומד בבסיס כל עבודת השם שלנו, ‫עבודת השם שלנו זה לא להשתעבד

‫לאיזה חפץ חיצוני שמעלינו אלא ‫להיפתח לגודל שמעלינו, הדגשנו את

‫זה מאוד שבוע שעבר, לא הכוונה ‫היא שישנו רק טבע או ישנה רק מציאות

‫או רק אנחנו קיימים, יש גודל, ‫כל היחס הנפשי של האדם מול

‫משהו חיצוני לו, מול משהו ‫גדול ממנו, מול משהו עליון ממנו

‫כל זה נשאר, אלוהים הוא מעלינו ‫ומעל כל מה שאי פעם נוכל לשאר

‫ולהדמיין. אבל ההבדל הוא שהאלוהות ‫הזו, השלמות אינסוף הזו היא לא

‫כמו שעד עכשיו אולי חשבנו שהיא ‫נמצאת מחוץ לחיים שלנו באופן

‫אמרנו זה טרנסידנטי משהו מנותק ‫אלא מופיע דרך חיינו באופן אימננטי

‫זה שורש החיים שלנו שהולכים ‫מפעמים יותר ויותר בתוך הקיום

‫שלנו. הנגזרת היא שהאדם ‫אמור להתקדם כל הזמן לאינסוף

‫מי זה עובד השם? עובד השם זה ‫לא רק אדם שהולך עם כיפה, הוא רק

‫אדם שמקיים אקטים מסוימים ‫שלדעתו אותו כוח עליון ציווה עליו

‫זה גם ונבין גם מה המשמעות ‫שלהם אבל עובד השם זה אדם נמרץ

‫מלא חיים מלא שמחה הולך ומתקדם ‫חי את החיים במלוא העוצמה שלו

‫לא עוצר לא מתכבע בשום דבר ‫כאשר אדם מתכבע כאשר אדם

‫עוצר את החיים שלו הוא כופר ‫הוא עומד במקום מלשון כפור

‫הוא לא הולך ומופיע עוד ועוד את השלמות ‫האלוית והמציאות כולה גם על הצדדים

‫הביולוגיים הפיזיקליים וההיסטוריים שלה ‫היא מופיעה כל הזמן את השלמות לאין קץ

‫כך היה וכך יהיה תמיד היה וואי

‫עד כאן הדברים שלמדנו בפעמים ‫הקודמות מה שעכשיו אני רוצה שנעשה זה

‫נעבור על כמה וכמה מושגים שכולנו ‫מכירים אותם ונסה להבין איך ההבנה הזו

‫מעמיקה ומחדדת לנו את הזיכוך שקיים בכל ‫העולם הדתי שהתרגלנו אליו עד כה. הניסיון

‫שלי זה שעוברים על מושגים מהסוג הזה ‫זה גם עוזר יותר להפנים את הרעיון העקרוני

‫אז בואו נתחיל

‫בואו ניקח את המושג הראשון תיאורי הקשנה

‫בתורה ובחזל אנחנו מוצאים ‫הרבה תיאורים ביחס לאלוהים

‫יד השם

‫רגלי השם

‫ואיחר אף השם

‫ויומר השם

‫עד כה שקלטנו את המושג האלוהי כעוד פעם איזה ‫כוח איזה ישות חיצונית הדברים היו מובנים

‫הישות הזו באיזה שלב היא מדברת אל האדם

‫לאישות הזו יש יד זה כבר יותר קשה

‫לאישות הזו יש אף ואיחר אף השם לא פשוט

‫בואו נבין זה עכשיו על פי ההבנה המחודשת שלנו

‫הרי גם לפני השיעורים הללו היה לכולנו ברור ‫שבאיחר אף השם לא הכוונה היא שלהשם יש אף

‫איך הבנו את המושג באיחר אף השם

‫הבנו שזה ביטוי משלי שהתורה ‫משתמשת בו כדי לומר שהשם כועס

‫כלומר כבר יצרנו איזושהי הפשטה של המושגים

‫זה לא היה ככה תמיד אנחנו ‫נדבר על זה עוד בהמשך המהלך

‫עד זמנו של הרמב״ם רבי משה בן מימון

‫חלקים גדולים מעם ישראל ‫הבינו את הדברים כפשוטם

‫שלאלוהים יש אף והרמב״ם ‫נלחם במלחמת חורמה בספרים שלו

‫כדי לזקח את המושגים ‫שהכוונה היא לאלוהים כועס

‫וזה היה תהליך לא פשוט של כמה מאות שנים

‫עד שהיום זה היה נחלתם של רוב האנשים

‫שהם כבר מבינים שהם קוראים ואיחר אף השם

‫מיד מתרגמים את זה לכך שיש פה כעס אלוי

‫אותו מהלך שעשה הרמב״ם לפני 800 שנה

‫בואו נעשה אותו עכשיו ונתקדם עליו

‫איך נבין עכשיו את המושג ואיחר אף השם

‫מופיע חוסר שלמות בעולם הזה

‫כאשר השלמות האלוהית לא מופיעה באופן מלא

‫כאשר המציאות היא חסרה

‫זה נקרא שהשם כועס

‫לא שיש איזה כוח שהוא מתמלא בעצבים

‫שהדברים לא הולכים לפי איך שהוא רוצה

‫אלא המציאות היא לא מצליחה מסיבותיה שלה

‫להופיע את השלמות פה

‫זה מה שמכונה בתורה כעס אלוי

‫על אותו משקל יד השם

‫כולנו כבר מבינים שיד השם לא הכוונה היא

‫שהשם שולח את ידו או שהישות, הכוח העליון הזה

‫שולח את ידו ופועל במציאות

‫אלא יד השם, איך אנחנו מתרגמים את זה

‫בשפה שלנו כיום, אנחנו ‫מבינים שאלוהים זה כוח עליון

‫וכאן מתרגמים את זה למושג כמו השגחה

‫יד השם, השם משגיח עליהם

‫בואו נפשט עכשיו את המושגים עוד יותר

‫מה הכוונה היא השגחה?

‫השגחה בהבנה יותר מזוקחת

‫השלמות האלוהית מופיעה באופן יותר איכותי

‫מאשר במקומות אחרים

‫מאשר בזמנים אחרים

‫היה לי פה יד ההשגחה

‫קרה פה דבר שהוא שונה ממה שבדרך כלל

‫האיכות, השלמות, המוסר, הטוב

‫הופיע פה באופן יותר בולט

‫זה נקרא השגחה

‫זה נקרא יד השם פועלת במציאות

‫עכשיו כאן זה כל הרעיון

‫אותה מילה משמשת לכמה וכמה רבדים

‫מילים שנכתבו ברוח הקודש מילות נבואה

‫יש בהם גם רובד של פשט

‫גם של רמז

‫גם של דרש וגם של סוד

‫פרדס

‫אותה מילה ואיחר אף השם

‫יכולה לשמש גם בהבנה של פשט

‫וזה נכון

‫אני מדגיש שוב את הרעיון הזה

‫כאשר יהודי לפני אלף חמש מאות שנה

‫או לפני אלפיים שנה

‫קרא בתורה ואיחר אף השם

‫מן הסתם הוא הבין

‫שלא יודע אם הוא אי פעם ‫גיבש את זה באופן הכרתי

‫כי כל צורת העבודה הייתה שם לא כל כך הכרתית

‫אלא יותר אינסטינקטיבית

‫אבל היה איזושהי תחושה מאופלת

‫שכן, האלוהים כועס עליהם

‫עכשיו אפשר להבין את זה לעומק

‫ואיחר אף השם

‫חוסר השלמות לא מופיע בעולם

‫היחס הנפשי כלפי אלוהים

‫כלפי משהו גדול ממני הוא נותר

‫רק שהוא מקבל עכשיו משמעות יותר עמוקה

‫בואו ניקח ביטוי יותר מורכב

‫ויום הרשם

‫והיום הרשם

‫ההבנה הפשוטה, שוב

‫אותו כוח, אותה ישות שנמצאת בשמיים

‫קוראת לבן אדם ומדברת איתו

‫זו הבנה מאוד מאוד גסה

‫אז כפי שהבנו גם קודם

‫שוויום הרשם זה לא הכוונה של הקבל

‫שיש גרון ונשמעים מיתרי קול

‫אלא ויום הרשם

‫השם דובר אל האדם

‫בואו נתרגם את זה עכשיו למושגים יותר עמוקים

‫השלמות האין סופית

‫היא מדברת אל האדם

‫איך? לדוגמה

‫לפעמים לבן אדם יש

‫ייסורי מצפון

‫מה זה ייסורי מצפון?

‫ייסורי מצפון זה איזושהי תחושה עמומה

‫שאני מצנהג לא בסדר

‫זאת אומרת, יש לאדם כבר איזושהי הנחת מוצאה

‫שיש סדר

‫שיש כיוון שהמציאות צריכה לזרום אליו

‫ואני מתנגד לזה

‫אני לא שם

‫זה התחלה של כל אלוהים שדובר בלבבו של האדם

‫השלמות אין סוף

‫היא מדברת אל האדם

‫שאתה לא זורם בכיוון הנכון

‫עם הזמן זה הולך ומעמיק

‫לרוח הקודש

‫רוח הקודש זה כבר גילוי יותר איכותי

‫של כל אלוהים

‫שהדברים לא רק מתגלים באיזו תחושה עמומה

‫אלא בחשיבה שכלית ישרה

‫ברור לי שככה צריך לעשות

‫כמובן יש פה הרבה דמיונות

‫ואדם יכול לחשוב שזה רוח הקודש

‫בסופו של דבר זה סתם הדמיון שלו

‫אבל אני אומר ברמה העקרונית

‫אומר הרמב״ם, יש המדרגה הבאה

‫זה רוח הקודש

‫כלומר שהאדם מסוגל לכוון בדעתו לאמת

‫עם הזמן יש גילוי אלוהי בחלום

‫כלומר האדם כבר רואה איזשהו חזון מאורפל

‫בתמונות בשעות הדמדומים שלו

‫עם הזמן, בפרגע שאנחנו לא נמצאת כיום

‫האדם שומע קול שקורע את תוף האוזן שלו

‫האדם מקבל נבואה

‫כלומר הוא מופיע איזושהי איכות חיים

‫הנבואה זה לא רק היה מלל

‫הנבואה זו הייתה חוויה ‫שהקיפה את כל מרכיבי האישיות

‫שהנביא, הקדוש הוא היה מתנבא לנביא

‫והיפול על פניו

‫האדם נמצא במדרגת חיים אחרת

‫אלוהים מדבר אל האדם

‫החיים מופיעים אצל האדם

‫מכוונים אותו מה לעשות

‫עד רמה של דיבור, של קול

‫וגם בזה יש רמות שונות

‫הספקלריה שאינה מהירה, נבואה פחות איכותית

‫נבואה יותר איכותית, ‫הספקלריה מהירה של משה רבנו

‫שוב, זה אותה מילים

‫אותה מילים שהשתמשו בהם לאורך כל הדורות

‫אותם מושגים קדושים

‫הם ככל פעם נטענים בהבנה עמוקה יותר

‫זה לא שאנחנו יותר חכמים מהדורות הקודמים

‫הדורות הקודמים לא הבינו ואנחנו מבינים

‫הדורות הקודמים חיו את ‫המושגים הללו בצורה נשמתית

‫שיהודי קרא והיום מרשם

‫הוא חי את הביטוי הזה

‫השם מדבר עליהם

‫מה קורה במהלך הדורות

‫ככל שהדורות הולכים ומוסיפים

‫ההכרה הולכת ומתבררת

‫מה שפעם חיו באופן אינסטינקטיבי ופשוט

‫ככל שהדורות הולכים וממשיכים

‫אנחנו עכשיו יכולים יותר לברר את זה בהכרה

‫ולברר פרטים

‫הרב קוק קורא לזה ננס על גבי ענק

‫לא שהננס, הגמד הוא יותר גבוה מהענק

‫אבל אנחנו עומדים על גבי הדורות הקודמים

‫ועל ידי כך יכולים יותר ויותר לעמיק במושגים

‫חשוב להבין את הנקודה הזו

‫זה לא שלאורך כל הדורות לא היה קשר עם אלוהים

‫וכל המושגים האלה נאמרו כשקר

‫כל המושגים הללו לאורך כל הדורות

‫שימשו את תפקידם בדיוק

‫לפי מה שהם היו צריכים לתת בנפש האדם

‫רק ההשקחה האלוהית, התהליך האלוהי בעולם

‫הוא שככל שהדורות הולכים ומתקרבים לגאולה

‫הולכים וממשיכים

‫אז גם מצליחים יותר עכשיו לברר באופן הכרתי

‫דברים שעד עכשיו חיו אותם באופן נשמתי

‫הגמרה מספרת שהקדוש ברוך הוא לקח את משה רבנו

‫והביא אותו, כן זה כמובן מדרש

‫הביא אותו בזמן אל העתיד ‫אל בית מדרשו של רבי עקיבא

‫ושם רבי עקיבא דיבר

‫אומר המדרש שמשה רבנו עמד שם ולא הבין דבר

‫לא הבין מה רבי עקיבא אומר

‫חלשה דעתו של משה רבנו

‫עד שאמר רבי עקיבא את המשפט

‫הכל הלכה למשה מסיני

‫המערל מסביר את הגמרה הזו בדיוק בכיוון הזה

‫הכל גנוז בתורת משה

‫הכל הלכה למשה מסיני

‫משה רבנו בנבואתו החיל את הכל

‫אבל הדורות תפקידם של הדורות המאוחרים

‫זה לפרט בהכרה

‫ובקלעי השכל

‫את אותם דברים שהיו תבואים במשה רבנו

‫באופן נשמתי

‫אם היינו עכשיו

‫לוקחים את משה רבנו

‫ומתארים את המשפטים שאמר רב קוק

‫משה רבנו, כן יכולה מצייר את זה באופן ציורי

‫היה... לא היה מכיר את המילים הללו

‫בגלל שהמילים הללו זה לא מילים ‫ששייכות לעולם המושגים שקיים אצלי

‫אבל הכל כבר גנוז בו

‫זה תפקידם של כל הדורות

‫לקחת ולזקך את מושגי האמונה

‫לברר אותם יותר ויותר בהכרה

‫עד כאן, זה מובן

‫שאלות?

‫כל מובן, מפתיע

‫חשבתי ש... כן

‫מה זאת אומרת שבמשה רבנו

‫זה דעתם מיוחד עם הקרטיסטים

‫כי רבי עקיבא... יש ברבי ‫עקיבא יותר יכולת ברור הקרטי

‫שוב, הקרטי, לא נשמתי ממשה רבנו

‫שוב, לא בגלל שרבי עקיבא יותר גדול ממשה

‫שרבי עקיבא בא על גבי משה

‫בסדר? ככה כל הולך הברור התורני

‫של חיינו

‫לדוגמה, צריך הפעם ללמוד

‫את חידושי רבי חיים עבריסק על הרמב״ם

‫הרמב״ם כתב את הדברים שלו

‫ורבי חיים עבריסק, נכתב גדול

‫המפרשים של הרמב״ם, כתב ספרים

‫חידושים מדהימים

‫כל משפט ברמב״ם הוא מדייק

‫ומוציא משם אין סוף פרטי וכו'

‫שאלה, האם הרמב״ם

‫שידע את כל מה שרבי חיים עבריסק

‫יגיד ממנו?

‫תשובה, לא. מה זאת אומרת?

‫הוא ידע את הכל, הכל גנוז בדבריו

‫אבל

‫ההוצאה מהכוח אל הפועל

‫הפירוט, זה תפקידו של רבי חיים עבריסק

‫זה תפקידם של כל הדורות

‫תפקידם של כל הדורות

‫זה לעמיק במושגים

‫ולברר אותם יותר ויותר

‫לפרט אותם יותר ויותר

‫כן

‫הרמב״ם אמר

‫שכחות הדרות היא מוסיפים

‫האחרונה היא בעיה

‫בהכרה

‫לא

‫הלכה, המציאות הולכת ומתבהרת

‫יש חולשה בנשמתיות

‫זאת אומרת, אם פעם

‫יהודי אמר יד השם

‫והוא היה כולו

‫מתמלא רטת מהמילים

‫אנחנו היום יותר אולי

‫מבינים את זה בשפה הכרתית

‫ויכולים יותר לתרגם את זה

‫ואנחנו פחות חיים את זה

‫בסדר? זה החולשה

‫שככל שהדורות

‫הולכים ומתקדמים, גם יש פה איזה סוג של ירידה

‫אבל

‫אנחנו יותר מבינים

‫מבחינה הכרתית

‫אבל פחות חיים את זה

‫בסדר? אבל זה בסדר

‫זה התהליך שהקדוש הוא מוביל בעולם

‫שלאט לאט, בסופו של דבר יהיה איזה שילוב

‫גם של החיות וגם

‫של הבירור הכרתי

‫זה סוג של גאולה

‫אבל זה נושא בפני עצמו

‫מכל מקום תיאורי הקשמה

‫תיאורי הקשמה שמופיעים בתורה

‫צריך להעמיק

‫ולהבין את המשמעות העמוקה

‫הלאה

‫אחלה

‫מלאכים ושדים

‫שוב, איך נבין את המושגים הללו

‫לפי ההבנה

‫הפשטנית

‫שוב, שיש שם איזה

‫כוח עליון חיצוני לנו בשמם

‫הכוח הזה לפעמים

‫צריך סיוע

‫בסדר? הוא לא יכול לפתור את הכל לבד

‫אחרי הכל הוא עסוק

‫לכן יש לו צבא של

‫שרטים, מלאכים

‫ישויות

‫בעלות כנפיים

‫בדרך כלל חושבים שהם עם בגדים בצבע לבן

‫יש להם איזה

‫בייגלה מזהב

‫על הראש

‫ותפקידם למלא את

‫השליחות שאלוהים

‫שולח אותה

‫מה זה שדים?

‫יש שדונים קטנים

‫עם קלשון ועם

‫קרניים שתפקידם

‫לעשות דברים רעים בעולם

‫זה הבנה אחת

‫בוא נזקח

‫עכשיו את המושגים

‫אם אנחנו מבינים שוב את היחס

‫לאילואות לא ככוח חיצוני לחיים

‫אלא כשלמות אינסוף שמופיע בתוך

‫בתוך החיים עצמם

‫מלאכים

‫זה מילת כהות של חכמים, לומר

‫כוחות רוחניים

‫רוחניים

‫השלמות האינסופית הזו בעולם

‫היא מופיעה

‫בהתפרטות, היא מופיעה

‫בגוונים שונים

‫כאשר אדם

‫היה חולה

‫והתרפה

‫מופיע המלאך

‫רפאל

‫לא ש

‫שוב מוגיע פה איזו יישוט קטנה

‫ומביאה לבן אדם

‫אנטיביוטיקה

‫אלא כוח הרפואה מופיע בעולם

‫ישנה שלמות אינסוף בעולם

‫שזה אלוהים

‫אבל השלמות הזו עכשיו מתגלה

‫באופן מקומי

‫בנקודה הזו שהייתה חסרה

‫רפואה

‫כאשר אדם

‫היה חלש והתגבר

‫מופיע

‫המלאך גבריאל

‫מופיע כוח

‫הגבורה בעולם

‫כשאנחנו מתפללים

‫לפני השינה

‫ממני מיכאל

‫משמאלי גבריאל

‫מלפני אוריאל

‫מאחורי רפאל

‫ועל ראשי שכינת אל

‫אנחנו מזכירים לעצמנו

‫שלפני שאנחנו נכנסים לשינה

‫לשעות של דמדומים

‫של ערפל שההכרה לא פועלת

‫מזכירים לעצמנו

‫שאנחנו עטופים

‫במלאכים

‫ישנם כוחות

‫רוחניים שמובילים את העולם

‫אל הטוב

‫אומר הנביא

‫חסקאל

‫למלאך יש שש כנפיים

‫בשתיים

‫יחסה רגליו

‫בשתיים

‫יחסה פניו

‫ובשתיים יאופף

‫א' שרק מראה שהציור של

‫מלאך עם שני כנפיים הוא לא מדויק

‫כן, צריך לצייר

‫שש כנפיים

‫הבעיה היא

‫שמציירים מלאכים

‫הבעיה היא שבגן ילדים

‫הגננות

‫אומרות לילדים לצייר מלאכים

‫ואז גם שהילד

‫כבר בן שלושים שאומרים לו את המילה

‫מלאך, קודם כל צץ לו בראש

‫התמונה הזו עם הכנפיים והבגל

‫עכשיו הוא צריך להגיד לא זה לא מלאך

‫זה כוח

‫למה בכל אופן אומר הנביא חסקאל שהמלאך

‫יש שש כנפיים? אומר הביטוי

‫של הכנפיים בא לומר שהכוח הזה

‫מגיע באופן מהיר

‫באופן חד וממוקד

‫אין מלאך

‫אחד עושה שתי

‫שליחויות

‫כל דבר במציאות יש לו

‫את המלאכיות

‫הייחודית שלו

‫כל עשב עשב

‫יש מלאך

‫שמכה על קודקודו

‫ואומר לו גדל

‫לא שיהודים

‫מלאכים עם פטיש חמש

‫ומרביצים לעשבים

‫לכל כוח במציאות

‫יש לו את הצמיחה

‫שלו

‫את כוח הצמיחה שלו

‫בשתיים ייחסי רגליו

‫מסביבים מפרשים

‫רגלי הדבר

‫זה ביטוי בתנך לומר

‫סיבות הדבר

‫רגליים זה הבסיס של הגוף

‫על מה הגוף עומד

‫כשהמלאכים הללו מגיעים

‫זה נעלם מאיתנו

‫אנחנו לא יודעים

‫אנחנו לא יכולים להתחכות

‫מדוע הכוחות הללו באים

‫אבל הכוחות הללו קיימים

‫הם מופיעים במציאות

‫הם מלווים את האדם

‫המלאכים נמצאים

‫כל הזמן כלומר ישנם כל הזמן

‫כוחות חיוביים

‫שמופיעים בעולם

‫יש כוח צמיחה

‫ויש כוח רפואה

‫ויש כוח אהבה

‫ויש כוח גבוה

‫וישנם שרפים

‫ואופנים

‫וחיות ואופני הקודש

‫מלאכי שרת

‫שזה ביטוי לכוחות שמשרתים אותנו

‫זאת אומרת דברים ששייכים למציאות הטבעית

‫הרלי שחק

‫שזה ביטוי לכוחות

‫שהם נמצאים בשחקים הרחוקים מאיתנו

‫כלומר כוחות עליונים יותר

‫כולם מקדמים את המציאות

‫וישנם גם שדים

‫שדים מה הכוונה בהבנה מופשטת

‫לא יצורים וישויות

‫אלא חסרונות בעולם

‫יש בעולם הזה דברים חסרים

‫דברים לא שלמים

‫אומרים חזאל למשל

‫שהבגדים שלנו

‫הבגדים שלנו בלילה

‫מדבלים בגלל השדים

‫לא הכוונה שבלילה מגיעים שדונים קטנים

‫ועושים ככה לבגד

‫אלא לכל דבר במציאות

‫יש תפוגה

‫יש בלי

‫ישנו חיסרון

‫ישנו חיסרון שבסופו של דבר

‫מחלה את החומר והמציאות

‫והמלאכים והשדים נמצאים כל הזמן

‫וגם מתייחסים אלה

‫בשבת מופיעים יותר מלאכים

‫הכוחות החיוביים יותר מופיעים בעולם הזה

‫ולכן לפני שאדם נכנס לאכול

‫אומרים שלום עליכם מלאכי השרת

‫מלאכי עליון

‫לביתם אותי

‫אני עכשיו נכנס לאכילה

‫שזו פעולה יותר חומרית

‫עכשיו אני מופיע מעט יותר רוחניות

‫ברכוני לשלום

‫צדכם לשלום

‫ספרדים עושים את זה מהר

‫עושים פעם אחת וגורם עניין

‫אשכנזים הם יותר מסובכים

‫צריכים להגיד את זה שלוש פעמים

‫שלום עליכם, שלום עליכם, שלום עליכם

‫ברכוני שם, ברכוני שם, ברכוני שם

‫גם לפני שנכנסים לשירותים

‫זו ההלכה שהייתה נהוגה בעבר

‫היום פחות

‫אומרים התכבדו מכובדים

‫כביכול אדם פונה אל המלאכים

‫זאת אומרת אני עכשיו נכנס לעשות צרכים נמוכים

‫המציאות הרוחנית

‫היא פחות נמצאת איתי עכשיו

‫פחות מופיעה ביותר

‫ישנה כפי שאמרנו מלאכים

‫שישנם שדים, השדים

‫גם הם יש סוגים שונים

‫יש שדים קטנים

‫ויש שדים גדולים

‫אומרים חזל

‫שישנו מלך השדים

‫אשמדאי

‫מהו אשמדאי?

‫חיסרון כללי במציאות

‫יש חסרונות קטנים

‫ויש פעים משהו שהוא רחב יותר

‫למשל

‫הקשמה במושג האלוהות

‫תפיסות גסות ביחס למושג האלוהות

‫זה סוג של אשמדאי

‫זה סוג של איזה קשל כללי

‫איזו תודעה פגומה

‫שמקיפה את כל האנושות

‫ולכן גם במדרשים

‫מי זה שתמיד נלחם עם אשמדאי?

‫שלמה המלך

‫מלכות ישראל השלמה

‫היא זו שנאבקת עם החסרונות הכללים

‫המלכים השדים הללו זה כוחות

‫שלפעמים גם מופיעים בדמויות ממשיות

‫אדם שמתמלא בגבורה, הוא חכמי

‫מופיע בו המלך גבריאל

‫האדם עצמו הוא סוג של מלך

‫לפעמים ייתכן

‫שגם זה מופיע בישויות

‫שאנחנו לא יודעים להסביר אותם

‫ברציונל הטבעי

‫יש כל מיני עדויות בהיסטוריה

‫יש כל מיני דברים שהופיעו שאין להם מסבר

‫מה שחשוב זה לא להתמקד

‫בצדדים הפיזיים החיצונים

‫אלא להבין את המשמעות העמוקה של הרעיון

‫אומרים חכמים כל מעשה טוב

‫שאדם עושה הוא בורא מלך

‫כל מעשה רע שאדם עושה

‫יוצר שד

‫במילים אחרות שאדם עושה מעשה טוב

‫הוא מופיע שלמות

‫הוא מופיע מלכיות

‫מופיע כוח חיובי במציאות

‫כשאדם עושה מעשה שלילי

‫הוא מופיע חיסרון

‫אדם אמור יותר ויותר

‫להתקרב אל המלכים

‫ולהתרחק מהשדה

‫זו הרעיון

‫שאלות לדבר הזה?

‫כן, חלפי חזל

‫זה סוג של

‫מאבקים במציאות

‫בין כוחות שליליים לכוחות חיוביים

‫אבל שוב, לא שהכוחות הללו

‫הן איזה ישויות שעובדות בפני עצמן

‫אלא הם ביטוי לשלמות ולחוסר שלמות

‫שמופיע בעין סוף בעולם

‫אתה יודע?

‫כן

‫איך עכשיו מופיע בצורה חוסר?

‫יש דבר כזה

‫שהשלמות בעולם מופיעה

‫באופן שבשלב מסוים

‫היא לא איכותית

‫לדוגמה

‫אם עכשיו

‫את תקחי

‫חפץ חיובי ותשברי אותו

‫נכון?

‫זה גם

‫זה הופעה של אלוהים, גם ‫החפץ זה גם זה ששברת אותו

‫אבל זה עכשיו

‫שהחפץ מופיע באופן שבור

‫השלמות מופיעה באופן חסר

‫זה נכון שבתווך ארוך

‫הסתלך והתברר

‫שגם השבר הזה יצר משהו חיובי

‫כי הכל פה אלוהים

‫והכל בסופו של דבר מתקדם למשהו

‫שמקדם את העולם

‫אבל לעת עתה יש פה עכשיו חוסר שלמות

‫אבל אני כן שמעתי, השד הוא לא אופן שבור

‫לא, שד זה גם יכול להיות

‫שאדם בעצמו מופיע את השדים שבו

‫כלומר הוא

‫עשור חיינן, עכשיו פעל באופן לא נכון

‫ויצר פה חיסרון

‫זה לפעמים מתבטא אצל חכמים

‫הביטוי שהשד נכנס בו

‫בסדר? וגם אגב

‫כל מיני מושגים מיסטיים של דיבוק

‫וכל מיני דברים שנכנסים

‫באנשים דברים

‫איזושהי פעולה מאוד שלילית

‫שאדם, הוא המחזה לנאדם עובר

‫אווירה אלא אם כן נכנסה בו

‫רוח שטות

‫אז זה הביטוי לבוא ולהגיד ‫שהעבירה היא לא טבעית

‫לאדם, אז זה שאדם עושה פה עבירה

‫בבחירתו החופשית

‫זה איזה סוג של משהו שנכנס בו

‫יש כאן משהו שהוא לא אמור

‫להיות באופן טבעי אצל הבן אדם

‫אוקיי? אז הנה מושגים נוספים

‫שבררנו

‫בוא ניקח מושג אחר

‫שכר ועונש

‫איך אנחנו מבינים את זה?

‫בהבנה הפשוטה

‫שכר ועונש

‫שוב, אם נלך להבנה הפשטנית

‫של כוח עליון

‫ששולט על העולם באופן חיצוני

‫איך נבין מה זה שכר ועונש?

‫פשוט

‫הכוח העליון הזה

‫נתן הוראות הפלה לעולם

‫אוהבים תמיד להשתמש במשל

‫היצרה נתן הוראות

‫למכונת הכביסה

‫לא יודע למה תמיד

‫משתמשים במשל על מכונת כביסה

‫אבל שיהיה

‫אם אדם

‫פועל על פי הוראות היצרן

‫בסבב?

‫הוא מקבל שכר

‫המפעיל

‫היצרן

‫יצ'פר אותו, זה נקרא שכר

‫אלוהים נותן לך

‫אלוהים נותן לך, מתנה

‫במידה

‫אם אדם לא פועל על פי הוראות היצרן

‫אז מקבל עונש

‫זו הבנה פשוטה של שכר ועונש

‫הבנה כזו משאירה

‫שוב את השכר והעונש

‫באופן מאוד חיצוני

‫לאדם. אז אדם פועל

‫פעולה ועכשיו הוא מקבל

‫או שכר או עונש

‫בהבנה שאנחנו מדברים עליה עכשיו

‫הבנה עמוקה יותר

‫נשלמות אינסוף שמופיעה בתוך העולם

‫מה זה שכר ועונש?

‫פשוט

‫שהחיים לא מופיעים

‫באופן נכון

‫כאשר חוסר השלמות

‫לא מופיע בעולם

‫יש לזה תוצאות

‫זה נקרא עונש

‫כאשר החיים

‫מופיעים באופן נכון

‫השלמות אינסוף

‫מופיעה באופן ראוי

‫יש לזה תוצאות

‫חיוביות

‫וזה נקרא שכר

‫כאשר אדם אוכל

‫אוכל לא בריא

‫הוא ניח הולם

‫לא שהוא

‫אכל אוכל לא בריא ועכשיו הוא

‫מקבל עונש

‫שהגוף ייחב

‫אלא זה

‫תוצאה טבעית

‫לא פעלת

‫על פי הסדר שהשלמות הגופנית

‫צריכה להופיע בעולם

‫זה בא לידי ביטוי בכאבים

‫פשוט

‫מה הכוונה היא

‫שאדם פועל

‫פעולה לא טובה מבחינה גופנית

‫אדם מאשן

‫מה קורה? זה לא שהוא

‫מאשן ובא מישהו חיצוני

‫ומעניש אותו שהראות עכשיו

‫התמלו באפר

‫באף

‫אלא עצם

‫הפעולה

‫מוצרת את הנזק

‫שוב זה הכל לשנות את הראש

‫זה לא משהו חיצוני שנמצא

‫זה מופיע בתוך החיים

‫השכר והעונש

‫הם בעתם לפעולות האדם

‫האם האדם מופיע את החיים

‫באופן הנכון? הוא מופיע את החיים באופן

‫הלא נכון

‫כן

‫אתה מבין

‫בעולם הזה?

‫לפעמים אתה רואה את התוצאות

‫הטובות או הרעות

‫של מעשיך בעולם הזה

‫לפעמים אתה רואה אותם

‫בפרספקטיבה של הנצח

‫לפעמים אדם מאשן

‫וחמישים שנה הוא מרגיש מצוין

‫אחרי חמישים שנה התוצאות יבואו

‫לידי ביטוי

‫לפעמים אדם פועל פעולות לא טובות

‫במהלך תשעים, שמונים, מאה עשרים שנות חייו

‫הוא לא יראה עדיין את התוצאות

‫רק נסים שנייה אחת

‫בסופו של דבר יש פה חיסרון

‫החיסרון הזה יבוא לידי ביטוי

‫או בעולם הזה

‫או בעולם הבא

‫זה מה שמכונה גאינום

‫גאינום זה לא מקום

‫זה לא איזה

‫אזור מסוים ששם יש אש ושדונים

‫קטנים, כן, עוד מהמושגים הקודמים

‫עם הכלשונים שלהם

‫גאינום

‫זה החיסרון המוחלט

‫זה נקרא גאינום על שם

‫גאי בן עינום בירושלים

‫היה מקום שהיום נקרא ברכת הסולטן

‫שהיו שם

‫עובדי עבודה זרה

‫מקריבים למולך את הילדים

‫היו לוקחים את הילדים ושורפים אותם

‫באש, זה ביטוי

‫לרוע מוחלט

‫כאב מוחלט

‫כאשר אדם

‫עובר עבירה הוא יורש

‫גאינום, הוא שייך

‫אל המוות

‫הוא שייך אל החיסרון

‫לפעמים זה רק

‫יהיה לאחר המוות

‫ולפעמים הוא כבר רואה את זה בעולם הזה

‫אומרים חזר

‫רשעים בחייהם

‫קרואים מתים

‫עכשיו הם מתים אפילו שהם

‫נראים חיים, הם שייכים

‫אל חוסר החיים

‫אלא מה? מכיוון שאדם אומר

‫לעצמו טוב זה מושג מופשט

‫אני אישית מרגיש עכשיו מצוין

‫אתה אומר לי שאני נמצא בחוסר חיים

‫לכן חזר ממשילים את זה, אומרים לך

‫גאינום, שורפים אותך באש

‫מה הכוונה?

‫כמו שעכשיו אתה מבין

‫שלשים יד בתוך אש

‫זה כאב בלתי נסבל היום ונורא

‫זה הכאב של החיסרון

‫שאתה תרגיש אותו

‫גם אם עכשיו אתה לא חי

‫לאותו משקל שאדם עושה דברים חיובים

‫הוא בגן עדן

‫שוב, גן עדן

‫זה לא רק מקום אי שם

‫זה העדן

‫זה החיבור

‫אל שפע החיים

‫אדם שייך

‫אל השלמות

‫לפעמים הוא מרגיש את זה שוב

‫בעולם הזה בתחושות של עונג

‫ולפעמים

‫שוב, בחשבון הנצח

‫צדיקים אומרים חזל

‫במותם

‫קרויים חיים

‫במוות שלהם

‫הם שייכים אל החיים

‫הם שייכים

‫אל העדן האלוהי

‫במה? בזה שהם עשו

‫את המעשה הטוב

‫אם שוב זה לא משהו

‫חיצוני אני עושה מעשה רע אני מקבל עונג

‫כשאני עושה מעשה טוב מקבל שכר

‫שכר מצווה

‫מצווה אומרים

‫חזל

‫שכר עבירה

‫עבירה

‫זה שאדם עושה משהו

‫חיובי

‫במציאות האידיאלית

‫הוא אמור להתמלא בתחושת עונג

‫סיפוק וחיבור

‫אל השלמות

‫שזו הסיבה

‫שהוא עושה את זה

‫זה מה שנקרא

‫עבודה לשמה

‫אם לא מבינים את הדברים שאנחנו אומרים פה

‫אז גם אי אפשר להבין

‫כך את המושג לשמה

‫אנחנו אומרים תמיד לבן אדם

‫תקשיב אתה צריך לעשות דברים

‫זה שאתה רוצה שכר על זה

‫אתה עושה דברים טובים ואתה רוצה שכר על זה

‫זה לא המדרגה הגבוהה נכון? ‫אתה צריך לעבוד לשמה

‫אם אנחנו שוב מבינים את אלוהים

‫כאישות חיצונית לאדם

‫איך אדם יכול לעבוד לשמה?

‫אדם לא יכול לצאת

‫מעצמו איך אתה רוצה שאני אעשה דברים

‫שהם לא בשבילי

‫אני צריך כאילו שאני לא אקבל מזה כלום

‫ורק במזוכיזם, רק אם אני מזוכיסט

‫ואני עושה דברים

‫שאני סובל מהם

‫זה נקרא לשמה

‫אני מקריב את עצמי למענה אל העריץ הזה בשמיים

‫ואני יוצא מעצמי בשביל

‫עכשיו אנחנו מבינים את זה

‫זה נקרא לשמה

‫לשמה שאדם חי את החייו

‫באופן אינסופי

‫הוא נמצא עכשיו, הוא עושה את הדברים

‫ולא בגלל שהוא יקבל על זה

‫מחר חיצוני

‫או מפחד מעונש חיצוני

‫אלא הוא נמצא עכשיו

‫בשלמות

‫הוא נמצא עכשיו, חלילה, בחוסר שלמות

‫כן

‫לא רק

‫יכול להיות שיש גם איזשהו מקום

‫אבל זה לא מה שמעניין אותנו

‫אתה מדבר על פרשת של גן עדן

‫ומתאים שם תיאור מאוד מפורט

‫של תיאור

‫חבילה וכל ה...

‫ומה התיאור הזה? ‫אתה מבין שהחבילה, מה זה בדיוק?

‫אתה מבין את התיאור בפרשת בראשית

‫גן עדן? כי פשוטו

‫מתארים מציאות אידיאלית

‫יש מפרשים שמדברים

‫שזה מקום פיזי

‫אבל בוודאי שגם אלה שטוענים

‫את זה, זה לא העיקר שאדם אמור

‫לקבל מסיפור גן עדן

‫וגם מנוחים האלה, גן עדן וגנו

‫ושם בסופו של דבר

‫בשלמות האינסופית האלוהית אני יודע

‫זאת אומרת יכול להיות שיש איזה מקום וכולי

‫אבל זה לא הנקודה, זה לא שאדם אומר

‫עצמו שמע אני עושה עכשיו

‫דבר טוב

‫בעצם עכשיו אני מסכן סובל

‫אבל מה, נו אולי ביום מניימים

‫נגיע לאיזה מקום ושם נקבל את השכר

‫שוב זה הבנה, וזו הבנה מאוד מאוד

‫פשטנית וקטנונית

‫במצב האידיאלי

‫שאדם מבין שהוא מופיע את שלמות אינסוף

‫בחייו שלו, כאשר הוא עושה מעשה טוב

‫הוא חי בגן עדן

‫עכשיו

‫איך זה יבוא לידי ביטוי

‫אני יודע, לחכה ונראה

‫כן

‫איך הוא כן בענק מצב

‫שצדיק ורע לו

‫בעולם הזה, בעולם הזה יש

‫פעים מצב, כמו שאמרנו, שאדם מאשן

‫והוא בריא

‫במשך חמישים שנה

‫באמת יגיש תחושת טוב

‫כן, הדמיון של האדם הוא כל כך חזק, שאדם יכול

‫גם לעשות מעשים רעים ולהרגיש עכשיו

‫טוב מאוד, אבל מצד האמת הוא

‫חזק, הוא מת, והוא יכיר את זה

‫ביום מן הימים, הוא יורש גאינו

‫זה שהוא עוד לא

‫מודע לזה ולא הוכש את זה, בסדר

‫ואיך יש לך בפעים נתק

‫כמו שאמרתי, אתה רואה שבעולם הגופני עצמו

‫שאתה רואה שיש לך בפעים נתק, כמו שאמרתי

‫אדם יכול להתנהג בצורה לא בריאה

‫לא מוסרית וכו' ולהרגיש מצוין

‫אבל

‫יש אלוהים

‫בסוף, על הכל יביא אלוהים

‫למשפט

‫משמעות העמוקה

‫המציאות, השלמות אין סוף, סופו של דבר

‫צרור לא

‫יפול ארצה, הכל יהיה

‫בחשבון

‫דברים טובים ודברים רעים

‫הקאנטרקט מבינים כמה מסוכן ללמד את הדברים

‫הללו לאנשים שאין להם הבנה מופשטת

‫כאדם שבין את הבנות האלה

‫אומר, אה, אם זה ככה

‫בסדר, זה גאינו במשמעות המופשטת

‫אז יאללה, אני מרגיש

‫עכשיו אני מרגיש טוב שאני עושה

‫את המשמעות, אין שום בעיה

‫אז כותבים לו, תדע לך, אתה הולך להסרף בגאינו

‫וזה משפט מדויק

‫משפט מדויק

‫שבא לתת בדיוק

‫את האפקט הרגשי הנכון

‫לבן אדם

‫אתה עושה פה משהו איום ונורא

‫איום ונורא

‫ובסוף, הכל יבוא למשפט

‫אבל אדם

‫שהוא מתקדם יותר, אמור לחוש

‫עכשיו את הגאינו

‫בזה שהוא עשה את העבירה

‫וזה שעכשיו הוא עשה פה משהו לא טוב

‫כולו מזדעזה

‫כי הוא חי את השלמות אינסוף

‫והוא מבין שהוא פעל עכשיו באופן לא נכון

‫כנאה לפוך

‫נכון? בסדר, אנחנו שואפים

‫לכריאת כיוון, אבל כל אחד

‫את מבינה לבד, אבל

‫למרות שיש פה מדרגות מאוד גבוהות

‫גם אנחנו מתקדמים שם, למשל

‫המושגים, גנט וגאינום

‫או מה שהתרגש ביחס

‫לעבירות ומצוות

‫לפני עשרים שנה

‫הוא שונה מעכשיו, ילד קטן

‫הוא לא מבין כלום, מבחינתו עכשיו גם לגנוב

‫אין לזה שום בעיה, אלא מה?

‫הוא מבין שאם אני גונב אני

‫אכתוב עונש ממישהו חיצוני

‫אדם בוגר

‫יותר, הוא כבר לא

‫מסוגל לגנוב

‫בסדר? אם הוא יגנוב, הוא לא ישן

‫בלילה, הוא ירגיש שזה

‫לא בסדר

‫זה דוגמה כבר להתקדמות מוסרית

‫כשבאדם חש את הגאינום

‫כבר באווירה בעולם הזה

‫יש דברים שאנחנו עוד לא מרגישים

‫דבר לשון הרע, אנחנו מדברים ו...

‫אין לנו עם זה שום בעיה מבחינה נפשית

‫אם חזק, אתה יודע

‫גם על זה יש גם עדן וגאינום

‫כן

‫אני רואה שפתחנו את הסכר של השאלות

‫אז... כן

‫אם אדם

‫עולה את... תשובה

‫תשובה זה מראה

‫זה קצת דומה למה שדיברנו קודם

‫שבעומק הדברים, גם שאדם עושה אווירה

‫זה גם הופעה של אלוהים

‫הכל פה זה אלוהים

‫זה שאדם עכשיו הופיע את המציאות

‫באופן חסר

‫זה גם איזה סוג של מציאות

‫מכיוון שכך

‫הניצוץ האלוהי הזה ניתן לתיקון

‫בתהליך מסובב

‫אז פה יש דבר, אפשר להשלים

‫גם את החסרונות, כי בעומק הדברים

‫זה לא חסרונות

‫זה לא סותר שעכשיו מבחינתנו

‫מבחינת ההלכה

‫זה אסור

‫בדיעבד, אחרי שבן אדם עשה את הדברים

‫הוא אומר נכון, הופעת פה כוח חיים

‫עשית את המעשה גרוע

‫אכלת חזיר

‫לצורך העניין

‫אז אכילת חזיר עצמו זה חיסרון

‫לא משנה עכשיו בדיוק למה

‫אבל האכילה עצמה

‫זה כוח חיובי בעולם

‫זה משהו שהוא גם חלק מהופעת

‫השלמות האלוהית בעולם

‫ובנקודה הזו אפשר

‫להחזיר לשורשה

‫כלומר אפשר לתקן את המציאות

‫וגם אותה להביא לחיים

‫כן? שאלה אחרונה

‫ונתקדם

‫איפה נכנס פה, תודה רבה שליתם

‫מההוצאות של מהשיגריה

‫איפה נכנס פה לפני משורת הדין

‫לפני משורת הדין, זה ביטוי

‫שחזר לבוא ולהגיד

‫שהשכר והעונש

‫במקרה הזה העונש

‫יופיע בצורה מדורגת

‫כלומר, מצד האמת

‫היה ראוי שבן אדם ברגע שהוא עושה

‫העבירה מיד, מה שנקרא

‫יקבל את כל העונש במידי

‫לפני משורת הדין, זה יש כאן

‫איזשהו תהליך הדרגתי

‫שהדברים יופיעו באופן איטי יותר

‫זאת אומרת

‫שהעונש לא יגיע

‫במידי, אלא יש פה איזו פריסה

‫של החוב, זאת אומרת יש כאן איזושהי

‫איזשהו חוסר שלמות

‫שלאט לאט

‫יהיה אפשר להתמודד עם התוצאות שלו

‫דוגמה

‫בואו ניקח עוד נושא אחרון

‫להיום

‫ניסים

‫אוקיי?

‫אני מקווה שכל המושגים האלה ודוגמאות האלה

‫מטרתם זה לא רק ללמוד עליהם

‫אלא פשוט מתוכם להבין יותר את העיקרון

‫שאנחנו מדברים עליו

‫ניסים, איך אנחנו מבינים

‫את המושג ניסים בהבנה הפשטנית

‫ובהבנה העמוקה?

‫פשוט שוב

‫יש לנו איזה כוח עליון

‫ששולט על העולם

‫אבל הכוח הזה לפעמים לא מרוצה

‫מהצורה שבה הדברים מתנהלים

‫העסק לא עובד

‫אז אותו כוח עליון

‫עושה פוז, עוצר את המציאות

‫משנה פה כמה דברים

‫לוחץ שוב play והעסק ממשיך

‫דרום של ניסים

‫בואו עכשיו ננסה להבין את זה גם

‫על פי ההבנה שאנחנו מדברים שוב

‫לא על כוח חיצוני לנו

‫אלא כוח שמופיע בתוך חיינו שלנו

‫גודל שמופיע בתוך חיינו שלנו

‫אינסוף שמופיע בתוך המציאות

‫ניסים, אומרים לנו חכמים

‫זה לא דבר שהוא

‫מחוץ למציאות

‫אלא ניסים

‫זה משהו שנמצא כל הזמן

‫בתוך המציאות

‫המערל מפראג

‫כותב את זה בספר גבורות השם

‫בהקדמה שלו

‫הוא משתמש בביטוי

‫יש סדר לניסים

‫ניסים זה לא איזושהי תופעה ‫שנוחתת על המציאות מבחוץ

‫אלא הניסיות

‫האינסופיות היא נמצאת כל הזמן

‫מלווה את המציאות

‫רק שמידי פעם

‫היא מתנוססת

‫נס מלשון נס ודגל

‫משהו בולט

‫מידי פעם מופיעים עומקים

‫יותר אינסופיים

‫שבדרך כלל אנחנו לא רואים אותם

‫הם מופיעים לעיניהם

‫דוגמה

‫אומרת הגמרא

‫ביטו של רבי חנינה בן דוסא

‫שמה בטעות חומץ בנרות שבת

‫היא מאוד הצטערה

‫כי זה לא יצליח להידלוק

‫אמר לרבי חנינה בן דוסא

‫ביטי

‫מי שאמר

‫לשמן שידלוק

‫הוא יאמר לחומץ שידלוק

‫והחומץ באמת דלק

‫עד מוצאי שבת

‫סביר הרמב״ם

‫בחומץ כבר תבוע מששת ימי בראשית

‫האפשרות

‫שהוא גם יידלוק

‫בכל דבר יש את האינסוף

‫בכל דבר הכל כבר קיים

‫רק שבדרך כלל אנחנו רגילים ‫לראות את המציאות באופן מסוים

‫בדרך כלל חומץ הוא לא דולק

‫ישנם זמנים מסוימים

‫הקב' חותבה שבתאריך זה וזה

‫ביום זה וזה

‫בביתו של רבי חנינה בן דוסא

‫יופיע בחומץ

‫המימד השמנוני שבו

‫והוא יידלוק

‫ענס הוא משהו שנמצא כל העץ

‫במים בדרך כלל מופיעים לנו בצורת נוזל

‫אבל באינסוף שבתוך המים

‫יש גם יסוד גבישי

‫יש גם יסוד מוצק

‫בדרך כלל אנחנו רואים אותם כנוזל

‫וכרת ימסוף

‫אנחנו רואים אותם כמוצק

‫ההבנה הזו של הניסים לא כמשהו חיצוני שמגיע

‫אלא בתור משהו שנמצא כל הזמן

‫זה לא רק עוזר לאדם

‫מבחינת השאלה הפילוסופית

‫מה אלוהים הוא פתאום שינה את הדברים

‫לא, הוא כל הזמן נמצא

‫יש כאן משהו עמוק יותר

‫התפיסה הניסית בצורתה הפשטנית

‫היא תפיסה שמדברת על משהו

‫ששובר את הטבע

‫האדם הדתי במובן הזה

‫רק כאשר מופיע נס

‫רק כאשר מופיע איזה משהו

‫שהוא מעבר לגדרי הטבע

‫אז הוא נזכר שיש אלוהים

‫אה, בוא נראה, יש פה איזה משהו גדול

‫ביום יום הוא חושב שהוא לא פוגש את אלוהים

‫נראה לו שאלוהים לא נמצא פה

‫החיים הם משעממים

‫חיים של חול

‫חיים של שגרה

‫אה, מדי פעם יש כאן איזה תופעה אלטיבית

‫סימן שאלוהים פה

‫זו גישה מאוד מאוד רחוקה מאלוהים

‫אלוהים נמצא כל הזמן

‫השלמות אינסוף נמצאת כל הזמן

‫רק שמדי פעם היא מתנוססת באופן ‫חריג יותר ממה שהיינו רגילים לו

‫אבל אלוהים היה גם לפני הנס

‫לדוגמה

‫זה קשור לנושא שדיברנו קודם, ההשגחה

‫בא בן אדם ואומר כך

‫הייתה לי אתמול השגחה

‫יד ההשגחה

‫מה ההשגחה? היה לי מעשה ניסים אתמול

‫אתמול יצאתי מהבית

‫איך שהגעתי לתחנת האוטובוס

‫בום, עצר לי טרמפ

‫למקום מסוים

‫איך שירדתי במקום הזה

‫בום, חיכיתי שתי דקות

‫הופיע האוטובוס

‫לקח אותי למקום אחר

‫והמקום הזה

‫איך שהגעתי

‫הוגיע עוד טרמפ ולקח אותי לאן שרציתי להגיע

‫השגחה

‫האפשרות

‫אני תמיד כשמספרים לי סיפורים כאלה

‫אני אומר בואו

‫אספר לכם גם סיפורי השגחה שקוראים לי

‫אני כל יום ראשון

‫צריך להגיע מסדרות לירושלים

‫אתה יודע

‫כל מוצאי שבת

‫אני פותח את האינטרנט

‫ובודק מתי יש לי קו אוטובוס

‫בבוקר מסדרות לירושלים

‫שבע בבוקר

‫ואז קורה

‫השגחה מופלאה

‫כל יום ראשון

‫בשבע בבוקר שאני עומד בתחנה

‫מגיע אוטובוס

‫ניסי ניסים

‫אומר לי לא

‫זה לא

‫זה

‫זה לא אלוהים

‫זה טבע

‫זה חול זה אגד

‫זה מחשב זה אינטרנט

‫אין את התחושה המיסטית

‫שמרחפת באוויר

‫זה

‫שהקב' ברוך הוא גרם לכך

‫שבני האדם יצריכו ליצור מנגנון

‫שמאפשר תחבורה

‫ושאפשר עכשיו

‫לצפות אותו על ידי

‫מכשור וטכנולוגיה

‫זה אלוהים

‫זה נס

‫זה השגחה

‫שמופיעה בעולם

‫זה שאנחנו לקטנותינו

‫כזה דבר מבחינתנו נתפס כשגרה

‫זו הבעיה

‫אדם מאמין

‫רואה בכל דבר את הניסים

‫רואה בכל דבר את

‫הופעת השם

‫דוגמה אחרת

‫מבצע

‫עופרת יצוקה

‫צהל לפני כמה שנים

‫מדינת ישראל מצליחה

‫להעמיד צבא חזק

‫מיומן

‫שנכנס ונלחם

‫מתוך אסטרטגיה

‫מתוך אמצעי לחימה

‫מתוך טכנולוגיה

‫מתוך אימונים נלחמים

‫מצליחים לפגוע באלה ש

‫מוסיפים רשע בעולם

‫רשע בעולם

‫האדם הדתי עומד מול כל הדבר הזה

‫והוא עוד לא בטוח

‫שאלוהים נמצא פה

‫הוא בעמדה ספקנית

‫בא מישהו ואומר לו

‫אם הרחל

‫הופיע

‫באמצע שדה הקרב

‫ואמרה לחיילים לאיזה בתים

‫אפשר להיכנס ואיזה לא

‫העיניים ניצטות

‫אוקיי

‫אלוהים פה

‫עד עכשיו לא היינו בטוחים

‫עכשיו אלוהים נמצא

‫זה גם סוג של מדרגה

‫לפחות אדם באיזה נס

‫הוא עכשיו מתחיל להכיר בזה

‫שיש פה שלמות אלוהית

‫מדרגה מאוד נמוכה

‫אם האלוהים לא היו פה קודם

‫הרצון העמדה הנפשית הזו

‫למשהו מיסטי

‫למשהו על טבעי

‫למשהו על טבעי

‫הוא קשור שוב להבנה הזו

‫כאלוהות כמשהו חיצוני

‫ואז רק

‫אשר מופיע משהו חיצוני ששובר את הטבע

‫שהוא לא במסגרת הרגילה

‫אז אדם

‫נזכר שיש איזה

‫מישהו או משהו שם למעלה

‫המצב השלם

‫שהאדם כל הזמן

‫רואה את אלוהים בכל מקום

‫לכן הרב קוק למשל אומר

‫שניסים

‫זה דבר ש

‫אנחנו לא רוצים אותו

‫הניסים אומר הרב קוק

‫היו בתחילת לדתה

‫של האומה

‫שאם ישראל היה עוד

‫בשלבים הראשונים שלו

‫הוא היה זקוק לניסי אומר הרב קוק

‫זה כמו ילד שזקוק לקביין

‫כדי ללכת

‫או ילד שמכניסים לו

‫כפית לתוך הפה

‫הוא זקוק לדברים שהם לא מתוך

‫מעשי ידיו כדי לתפקד

‫זה היו הניסים

‫ככל שהמציאות הולכת ומתקדמת

‫הוא אומר

‫זה כמו אדם מבוגר שיחניסו לו כפית

‫לתוך הפה, לא

‫אדם מבוגר יגיע כפה חכית

‫אוכל

‫אשריך וטוב לך

‫מה שאנחנו מתפללים אליו

‫זה לא ניסים שיופיעים

‫מחוץ למציאות

‫אלא שלמות אלוהית שתופיע

‫בתוך המציאות

‫מדינת ישראל זה נס

‫החיים של כל אחד ואחת

‫מאיתנו זה נס

‫כל תפקוד

‫שאדם מזיז

‫את אצבעו זה נס

‫זה הופעה של השלמות האלוהית

‫כשאדם מבין את זה

‫הוא רואה שהניסים

‫זה

‫כמו שאומר המראל

‫יש סדר לניסים

‫נמצאים פה כל הזמן

‫הם חלק מהסדר של העולם

‫ומילא כל העמדה

‫שלו היא לא עמדה

‫שמנוכרת אל הטבע

‫אל המציאות, אל הטכנולוגיה

‫אל החיים, אלא בדיוק הפוך

‫עמדה שרואה את יד השם

‫את השלמות אינסוף

‫הולכת ומופיעה

‫בכל דבר

‫בכל גילוי טכנולוגי

‫בכל פעולה פיזיולוגית

‫בכל רגש שמתעורר

‫בכל מחשבה

‫בכל התקדמות

‫כל שהיא שקיימת בעולם

‫באיזה שהוא תחום

‫מופיע נס

‫מופיע המלאך

‫מופיע אלוהים

‫זה הרעיון

‫מובן הרעיון?

‫כן, שאלה

‫מה קורה ששתפקות

‫שבורמת

‫הרומנט

‫שלמות האלוהית מופיעה

‫זה נקרא שאלוהים מופיעה

‫שלמות האלוהית מופיעה בעולם הרבה פעמים

‫דרך מעשה ידי האדם

‫כן, אבל מה קורה שהיא

‫מופיעה לאדם

‫לא הבנתי

‫אז האדם מתאמץ

‫לתפוס את עולם

‫אז האדם עשה פה שוב מעשה של חוסר שלמות

‫אז הוא עכשיו גרם פה

‫לאיזשהו עיכוב

‫בהופעת השלמות האלוהית בעולם

‫כן

‫בשלב ובזמן הזה של המציאות

‫אין לו מקום

‫טוב, אז מה שראינו היום

‫שוב, זה לקחנו את העיקרון הזה

‫ומתוכו ניסינו לפשט

‫כמה מושגים ידועים

‫ובסיסיים

‫בעולם המחשבה של עם ישראל

‫בשרות ה' מה שנעשה שבוע הבא

‫זה נסה לסדר פה עוד כמה מושגים

‫ואז נוכל להיכנס למאמר עצמו

‫שלום לכולם
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231747290″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 4
להאמין באלהים
טוב ורע, סיפור הבריאה, גאולה, עבודת אלילים

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231747290″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביטויי הגשמה, מלאכים ושדים, שכר ועונש, ניסים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן