ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: וארא
פרשה נוכחית: בא
פרשה הבאה: בשלח
 

הכל בגלל הפה ...

יום עיון בענייני חג הפסח תשע"ד

הרב ליאור אנגלמן / כ"ט אדר ב ה'תשע"ד / 53 דק'
קוד שיעור: 17403
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לע"נ
  • רבקה בת רותי ע"ה
  • לרפואת
  • חנה בת רבקה בתוך שאר חולי ישראל.
  • לע"נ
  • אלי לוקסנבורג.
  • לע"נ
  • אריה קופיץ בן שמעון ואלקה ז"ל.
  • לע"נ
  • אבנר בן דג'ירה לעילוי נשמת עזרא בן רבקה ונעה שושנה בת אביגדור.
  • לרפואת
  • היולדת לירון בת רוית ובתה שנולדה לה במזל טוב לני בת לירון, למשפחת חדד.
  • לרפואת
  • שאול מרדכי בן יונה אכי"ר.
  • להצלחת
  • גבריאל בן חגית ולרפואת דניאלה בת שרה. שלום בית ופרנסה טובה למיכאל בן שולמית לאה. לרפואהשלימה ל-ציונה שושנה בת חנה במון זיווג- רחלי יעל בת ציונה שושנה זוהר בת עדנה פרוך תהלה בת שבע בת מטילדה אמונה בת לביאה.
  • לע"נ
  • שלמה בן אעליעזר ברטה בלומה בת דוד פנחס אריאל בן שלמה ולזיווג הגון ל- רבקה סמדר בת מרים שפרה. לרפואת אברהם בן רוחמה.
  • לעילוי
  • נשמת בנימין חיים קציעה.
  • להצלחת
  • מכון מאיר והצלחת הרב דב ביגון שליט"א. להצלחת ורפואת היולדת תהלה רות בת שרה. לרפואת בוריס בן רוזה. ולהצלחת כל עם ישראל. להצלחת רבני המכון , ולהצלחת תלמידי המכון.רפואה שלימה לנשמיה בת סלימה שלום בית לאפרים ואהובה זיווג הגון להדר בת אהובה.
  • היא
  • מבקשת להקדיש להצלחת מכון מאיר והצלחת הרב דב ביגון שליט"א. לזרע בר קיימא לדנה בת פולט להצלחת ורפואת היולדת תהלה רות בת שרה. לרפואת בוריס בן רוזה.
  • לפרי
  • בטן של רחל בת ענת. לרפואת והצלחת- הלל בן מעין יסכה אורה בת מעין יסכה אורה בת חנה שחר בן נעימה. ל-שיראל רחל בת לאה אלישבע ללידה קלה בידים מלאות, תינוק בריא וחזרה בתשובה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • תמר בת נועה ע"ה. ת.נ.צ.ב.ה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

This text will be replaced
לעילוי נשמת ציפורה בת ביילה צירל
ולרפואת אברהם בן חנה
על השיעור:
פסח, יום ההולדת שלנו, שבו הכל התחיל. התיקון הגדול בחג הזה הוא הפה. בפה אנחנו מדברים, אוכלים, גם נושכים וגם נושקים... בכל פעולה של הפה יש גם את היפוכה. יש דיבור טוב ודיבור רע, יש אכילה מועילה ואכילה מזיקה יש נשיכה שמסמלת ריחוק, מלחמה, ונשיקה של קירוב, וגם בה יש נשיקה של קודש ויש שלא...
הלילה הזה כולו עסוק בפה שלנו. פירוש ידוע לפסח הוא פה-סח. הגדה - תגיד מה שכתוב וגם מעבר לכך. כל הלילה הזה הדיבורים הם חלק מרכזי מאוד - להרבות ולספר ביציאת מצרים. ותמוה, כי את השתיקה העלו חז"ל על נס כמו 'סייג לחכמה שתיקה'. חכמה עובדת בחז"ל עם כמה שיותר שתיקות. 'לעולם ישנה לתלמידו בדרך קצרה'. 'מילה בסלע, שתיקה בתריי'. והנה בליל הסדר הכלל הוא 'אפילו כולנו חכמים ונבונים מצוה עלינו לספר ביציאת מצרים, וכל המרבה לספר הרי זה משובח'. זהו לילה של הגדה. מי שלא אמר שלושה דברים אלו לא יצא - פסח מצה ומרור. הבנים - גם הם אומרים, וכמובן אמירת ההלל.
יש בלילה הזה תיקון לאכילה. בכל השנה העונש הנקוט על מעשה אכילה לא נכונה הוא מאוד מסוים. אך מי שאוכל חמץ בפסח - 'ונכרתה הנפש ההיא'. המחיר כבד מאוד. בליל הסדר צריך לאכול מצה, מרור, קרבן פסח. עוד כלל נשבר בלילה הזה של 'אין מסיחין בשעת הסעודה' - תבחין בין הבליסה לרוחניות, ובליל הסדר אתה מדבר את מה שאתה אוכל 'מרור זה על שום מה' וכו'. שותים ארבע כוסות כנגד ארבע לשונות של גאולה. בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך - אתה תדבר. הכל עובד ביחד. גם הנשיכה נמצאת, אצל הבן הרשע. הוא לא שואל הוא אומר, בעצם לא אומר אלא נושך... ומה לעשות? להקהות את שיניו. הנשיקה לעומת זאת נמצאת בשיר השירים 'ישקני מנשיקות פיהו'. 'חכם מה הוא אומר מה העדות...' התשובה - אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן, וזה לא כל כך מובן. השפת אמת - מפטיר, זה המילה אחרונה. הפירוש, לא רוצים לומר מילה אחרי הפסח, אחרי האפיקומן. כבר אי אפשר לדבר.
השאלה היא למה הפה חשוב כל כך וצריך לטפל בו בכל ההיבטים? ובכן, כל שעבוד מצרים מתחולל בגלל זה. 'אנוס על פי הדיבור' - הדיבור האלקי גזר את גלות מצרים. והדיבור אונס אותנו לרדת. הדיבור הזה דומיננטי הרבה יותר. בניסן נברא העולם. יש מחלוקת. ר' אליעזר אומר בתשרי ור' יהושע בניסן. והרי הלכה כר' יהושע. אלא התוספות: 'אלו ואלו דברי אלקים חיים'. בתשרי עלה במחשבה, בניסן הבריאה בפועל. ניסן: 'ויאמר אלקים'. בעשרה מאמרות נברא העולם. כמו כן, אנחנו יורדים למצרים בגלל הפה. קודם כל יש רעב בארץ וזה מאלץ את יעקב ובניו לרדת למצרים. זה הצד הגלוי. החפץ חיים מסביר שכל הגלויות שלנו קשורות לפה. וכמובן כל עניין המכירה של יוסף - דיבור...
איך צריכה להראות יציאת מצרים וליל הסדר? איפה היתה האתחלתא דגאולה של יציאת מצרים? הגאולה היא שהצדק קצת מצליח לנצח את הרשע. אתחלתא גאולה היא הרגע המיוחד, כמו מרד גטו ורשה בשואה או במצרים כשקם משה על המצרי.. 'הלהרגני אתה אומר?'. רש"י, מכאן למדים שהרגו בשם המפורש. משה רבנו יודע שכל ההסתבכות שלנו במצרים קשורה לנפילת הפה. הוא יודע שהגאולה צריכה לעבור דרך הפה. אתה אומר את האמת, את המוחלט והנצחי שלעומתה הרשע המצרי נעלם מן העולם. כיון שהכל הסתבך בגלל הפה 'אכן נודע הדבר...' אומר משה: הפה הזה גורם את הצרות האלו, מי יודע אם אנו ראויים לגאולה. משה מבין שהכל קשור ותלוי בפה. הפה של משה רבנו לא יונק מאם מצרית, הפה הזה הוא שיביא את הגאולה, אסור לו להיטמא. עבודת פרך פה-רך, בפה המשקר הערום של פרעה. מעמד הסנה. 'כבד פה וערל שפתיים'. משה מבין שהשבר מהפה, והתיקון יבוא בפה, ואיך הוא שהוא כבד פה יעשה זאת. הקב"ה עושה למשה רבנו את ההבחנה. יש את הצד הטכני. אל תגיד 'הם לא יאמינו לי'. זה צריך לתקן משה, שאומר זאת מתוך הדאגה והענווה. וה' עונה לו. אהרון יהיה לך לפה ואתה תהיה לו לאלקים. כי מי שרואה עולמות העליונים לא מסוגל לדבר, שזה מוגבל וסגור.
באים ללילה הזה ואחד ממשפטי הפתיחה הוא כמעט בלתי אפשרי. בתפילה אנו אומרים אלקי אברהם... אני נתלה בהם, באבות, אני לא לבד. והנה פה פותחים 'מתחילה היו אבותינו עובדי ע"ז. המדרש הדומיננטי הוא שבגיל 48 הגיע אברהם לאמונה. אם הוא מכר את הפסלים אז אולי האמין בהם ומזה הוא שואל את כל השאלות ומייצר מהפכה מוחלטת בתפיסה, גם של העולם כולו.
מסתבר שגאולת הפה היא החשובה. גם אם אתה במצב קשה אל תשדר את המצוקות שלך בדיבור, כל הזמן. תולעת הייאוש הכוח הזה מוריד.
עובדי ע"ז הם גם בני ישראל במצרים. מהאין הזה הולך לצמוח הדבר הכי גדול הזה, עם ישראל?
זה לילה שפוגש אותנו במ"ט שערי טומאה. אנחנו מדברים דברי אמונה, אוכל של אמונה. גאולת הפה - בפה ובנפש זה צעד ראשון. בליל הסדר יש כוח התחדשות, חוויה. ורק צריך להיות שם...

תגיות: חג הפסח | פה סח כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בפסח תשע"ד