פסוק י'
והעיני ישראל כבדו מזוקם
לא יוכל לראות
והיגש אותם אליו והישק להם והחבק להם
והיום ירישראל יוסף ראו פניך לו
פיללתי ונה ראותי אלוהים גם את זריך
והיוצא יוסף אותם ממרכב והשטחו להפיו ארצה
מה זה ראו פניך?
ראו פניך הסברנו שזה מלשון אלוהות
כן, למשל ראיתי פניך כראות פני אלוהים
אומר יעקב לעסאב
כן, ראיית פנים
זה ביטוי שנאמר כלפי אלוהות או
על כל פנים כלפי הניצוץ האלוהי
שבנשמת האדם
כן, הרי כתוב שאסור להסתכל באדם רשע
אז איך יעקב אומר ראו
ראיתי פניך כראות פני אלוהים?
אומר רבי צדק מלובלין, הוא אומר
את זה על הניצוץ הקדוש שיש בו
על הניצוץ הקדוש שיש בו אפשר להסתכל
אז גם כן ראו פניך
עוד לא פילנתי שאני אגיע למצב
שאני אגלה את הקדוש ברוך הוא דרכך
לפי מה שלמדנו שאצל יוסף הוא
הופך להיות הרגל הרביעי של המרכבה
כלומר המרכבה עברה מיעקב ליוסף
וכאן יעקב אומר דבר נפלא אני עכשיו רואה פניך
ואתה הראה לי אלוהים גם את זריך
זאת אומרת שאני עכשיו רואה את
המשך גילוי האלוהות גם דרך זר היוסף
וכן יש הבחנה בין יוסף
לבין זרו מה יש לראות שם
יש המנהיגות של תקופת הגלות
שם מנשה ואפרים
פסוק י' והכך יוסף את שניהם
את אפרים בימינו משמאל ישראל ואת
מנשה בשמאלו מימין ישראל והגש אליו
לא תעשו מכל אשר יגידו לך ימין או שמאל
אפילו אם הוא אומר לך על ימין
שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין
שמע לי כל דבריהם
איך אפשר להגיד דבר כזה?
הייתה ככה כתוב בספרי נכון?
בספרי מובא לגבי מה שאומרים חכמי הסנדרין
אפילו מראים לך בעיניך על ימין
שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין
איך אפשר? איך בכלל זה דבר כזה קורה?
אלא הספרי מדייק בלשונו
הספרי אומר מראים לך בעיניך על
ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין
שמע לי כל דבריהם
כמו השתמשת בעיניים ולא
באוזניים ולכן ראית אחרת
אם אתה תשמע כראוי אתה גם תראה כמוהם
וכפי שאומרים בעלי המוסר
כאשר אתה בא מול מישהו
אתה מתנגד לו
אז ימין שלך זה שמאל
שלו ושמאל שלך זה ימין שלו
אם אתה מסתכל באותו כיוון כמו
הוא פתאום ימין ושמאל מתאחדים
אז גם פה יש איזה מין הבחנה
כזאת של ימין ושמאל שמתהפכת
ויוסף רואה משהו והוא צריך במקום לראות לשמוע
אז זה מה שקורה זה שברור שיעקב רואה נכון
איך אני יודע
הוא רואה בכוונה והשלח לישראל
את ימינו וישת על ראש אפרים
עכשיו אפרים נמצא משמאלו
זאת אומרת הוא לא טעה
הוא בכוונה עושה את זה
והוא הצעיר וצמרו לו על
ראש מנשה סיכל את ידיו
איזה סיכל
חוכמה
זה שון שכל
היום בעברית מודרנית בגלל הפרשה
הזאת אומרים על הצלבה של הידיים
קוראים לזה סיכול ידיים
אין לזה שום קשר
המשמעות של סיכל הכוונה שיחקין
היה איזה חוכמה בידיים שלו
אגב זה מפורש גם בתרגום קולוס
אך כמינון לידוי הרי מנשה בוכרה
סיכל את ידיו כימן מנשה הבכור
אם נסכל זה כמו בעברית מודרנית אין
שום משמעות לזה שכימן מנשה הבכור
והיוורך את יוסף ויומר
אמר איך זה סיכול שהוא לא
ראה ועדיין ידע לעשות את זה
הוא לא ראה בעיניים אבל הוא רואה טוב מאוד
והיוורך את יוסף ויומר
האלוהים אשר התהלכו אבותיי לפניו
אברהם ויצחק האלוהים הרואה אותי
מעודי עד היום הזה המלאך הגאול אותי מכל רע
היוורך את הנערים ויקרא בהם שבי ושם
אבותיי אברהם ויצחק ויתגעו להרות בקרב הארץ
איפה הוא בירכת יוסף פה
כתוב והיוורך את יוסף ואת
מי הוא מברך את הנערים
לא מובן אם הוא היה מברך את יוסף
תחיליו מי כוח זה הנערים מתברכים מאלה
נכון היה אפשר להגיד הוא מברך את יוסף
כיוון שהוא ברך את יוסף התברכו הנערים
אבל לא כתוב שהוא ברך את יוסף כתוב
והיוורך את יוסף ולא נאמר מה הוא אמר
בכל המילים שאומר יעקב יש רק ברכה לנערים
יוצא שהוא דילג על יוסף הקיצב
מובן את השאלה? מה?
לא כתוב מה הוא אמר זה גם יכול להיות
אבל זה תמוע למה מה שהוא אמר עליהם
נאמר ומה שהוא אמר על יוסף לא נאמר
תמוע מה? אז זה אומר שעצם זה
שהילדים שלא מברכים זה ברכה גם לו
בסדר נתגל אני רוצה להגיד לכם משהו אחר
אתם זוכרים שיעקב הבין
שיוסף הוא מקור הברכה בשבילו
ברגע שהמרכבה עברה ליוסף עכשיו מה קורה אצל
יוסף גם הבנים שלו הופכים להיות גדולים ממנו
באיזשהו שלב יוסף מקבל את
הברכה ממנשא ואפרים ולא ההפך
בתורת הקבלה קוראים לזה
נצח ועוד מברכים את היסוד
אז נצח ועוד זה מנשא
ואפרים אפרים ומנשאים נדעי
ואז הם מברכים את יוסף כיוון שהוא
מברך את הנערים הברכה מגיעה ליוסף
איפה אנחנו מבינים שמנשא ואפרים יותר גדולים?
איפה אני יודע שהם יותר גדולים?
היין פסוק יהודה א' והיום
ישראל יוסף ראו פניך לא פיללתי
הסברנו שאיריית פנים זה יחס אל אלוהות לא
תיארתי לעצמי שנגיע למצב שאני מקבל ממך בעצם
זה נקרא ראו פניך והנה הראה אותי
אלוהים גם לזרחה שעכשיו גם זרחה גדול ממך
כשם שזרעי גדול ממני גם זרחה גדול ממך
אז מכן אנחנו רואים שאפרים ומנשא
גדולים מיוסף לכן הוא מברך את יוסף
הוא רוצה להסביר לו איך זה עובד יוסף
אולי עוד לא תפס שמנשא ואפרים גדולים ממנו
עכשיו נשאלת השאלה למה מנשא
ואפרים גדולים ממנו? פשוט מאוד
יוסף הוא עדיין שייך מבחינה מסוימת
לתקופת האבות מנשא ואפרים תקופת הבנים
שבטים מה יותר גדול הבנים או האבות?
קדושת הכלל גדולה מקדושת הפרט
ולכן כיוון שמתחיל להיוועסד כלל ישראל
אז הם גדולים מיוסף לכן הוא מלמד אותו
שברכתו תלויה בבניו ולא ההפך יש
ביטוי כזה במסורת היהודית זכות אבות
מכירים את הביטוי הזה זכות אבות?
מה זה הזכות של האבות?
זה הזכות שהייתה לאבות שהם הסכימו להיות אבות
מה זאת אומרת הסכימו להיות אבות?
הסכימו להיות אבות ולא בנים
מה ההבדל בין אבות לבנים?
אב זה מי שחי עבור הבטחה שתתקיים רק בזרוע
ואילו הבנים זה מי שמקיים
את הבטחה מגשים אותה
אז מה יותר גדול הרעיון הוא
הגשמה ברור שהגשמה גדולה יותר
ולכן כיוון שהבנים תפקידם להגשים
אז הם גדולים מן האבות פשוט מאוד
אז זה מה שאומר כאן ואי
ורך את יוסף ויומר פסוק תלויה
מה? זה הבסיס לכן מזכירים
את זה ואי ורך את יוסף ויומר
האלוהים אשר התהלכו
למה הבנים זקוקים לזכות
אבות אם הם יותר גדולים?
כי האבות היו יותר גדולים מהבנים
האבות היו גדולים מהבנים
מדוע הם מסכימו לא לחיות?
זו הקרבה אדירה כך שמהבחינה
של הזכות האישית האבות ענקים
לכן חייב כל אדם לומר מתי
יגיעו מעשיי למעשי אבותיי
אברהם יצחק ויעקב הם היו ענקים
עכשיו מבחינת הקדושה שמתגלה
על ידי הבנים היא ודאי יותר גדולה
מהקדושה שמתגלה על ידי האבות בתוכנית האלוהית
כי הקב' רחוב הראה את עולמו ואת
תורתו בשביל הבנים ולא בשביל האבות
הרי כתוב בתורה דבר אל בני ישראל
כשהגמרה המדרש שואל מי קדם
למה תורה לישראל או ישראל לתורה
בסוף המדרש אומר מחשבתם
של ישראל קדמה לכל דבר
שנאמר בתורה דבר אל בני ישראל
לא כדי לדבר אל ישראל אל בני ישראל
כלומר על איזה חלק של ישראל צריך לדבר
מהי הזהות שלמענה נעשה
הכל הבנים לא האבות של ישראל
כן
אם אני נכון האבות כל אב גדול יותר
מכל בן באופן אינדיבידואלי אבל בגלל
אבל הקטל של הבנים יותר גדול
יפה
והברך את יוסף ויומר האלוהים
אשר התהלכו אבותי לפניי
לפניו אברהם ויצחק
הביטוי הזה להתהלך לפני
האלוהים זה ביטוי מאוד מאוד מיוחד
מצאנו אותו אצל הקדמונים
וישמעו את כל השם אלוהים התהלך
בגן לרוח היום נאמר על אדם וחווה
נאמר גם בלמח והיתהלך
לא בלמח בהתהלך חנוך את האלוהים
גם בנוח נאמר את האלוהים התהלך נוח
ואברהם נאמר התהלך לפניי ויתמים
גם ביצחק אנחנו רואים ואברהם
ויצחק התהלכו אבותי לפניו
זאת אומרת ההתהלכות לפני
האלוהים זה ביטוי מיוחד לקדמונים
מה זה להתהלך? להתהלך זה לטייל
יש הבדל בין ללכת לבין לטייל
ההבדל הוא משמעותי מאוד
בהליכה, ההליכה יש לה תכלית היא בעצם תועלתית
אני הולך כי אני רוצה להגיע למקום מסוים
יוצא לפי זה שאין בהליכה מצד עצמה ערך
לעומת זה בטיול, המטרה שלי זה עצם הטיול
כלומר זה שיש מסלול לטיול
זה רק כדי שנדע מה לעשות
אבל בסופו של דבר עצם ההתהלכות היא המטרה
כך שהטיול הוא בעצם דרגת הליכה
הרבה יותר עליונה מאשר ההליכה
ואפשר לומר שאם כן בהתהלכות
יש כמין אינטימיות עם האלוהות
זה הכוונה, יש ביטוי גם כן בפרשת בחוקותיי
והתהלכתי בתוככם אומרים חזל התייל עמכם
כלומר יש איזה מין מצב שבו
התועלתיות של עבודת השם
כבר הרבה מאחורינו יש עצם הכיף
זה ביחד
אז זה מה שעכשיו מכאן והלך זה מפסיק
כלומר בתורה אנחנו כבר לא
מוצאים התהלכות אנחנו מוצאים הליכה
ועודעת להם את הדרך ילכו בה
אם בחוקותיי תלכו
אז ההבטחה היא בסוף והתהלכתי בתוככם
זאת אומרת זה יחזור אבל
בינתיים כל ימי הבנים אנחנו בהליכה
כבר לא בהתהלכות
אז ירקוב רוצה להעביר לבנים
את ברכת תקופת ההתהלכות
לכן הוא אומר
האלוהים אשר התהלכו אבותיי לפניו אברהם ויצחק
האלוהים הרואה אותי
הוא כבר לא אומר אשר התהלכתי לפניו
הוא כבר לא אומר את זה
הרואה אותי שיש לו השגחה
מיוחדת עליי מההודיעי היום הזה
המלאך עכשיו זה הופך להיות כבר
הקב".
הוא מופיע בבחינת מלאך כבר לא בבחינת האלוהים
כלומר יש מצבים שבהם הקב.
הוא פועל על ידי שליח
זאת אומרת הוא כבר לא פועל באופן ישיר
מה ההבדל בין מלאך לשליח
מה ההבדל בין מלאך לשליח
מלאך פירושו שליח
מי שעושה את מלאכתו של המשלח
בסדר? מה ההבדל? אין הבדל
רשי כותב על הפסוק וישלח יעקב מלאכים
אומר רשי מלאכים ממש
מה זאת אומרת מלאכים ממש?
שליחים ממש
עכשיו המלאך הגואלותי הזה
אבל הקב". הוא זה שפועל דרך המלאך
לכן הוא אומר וממשיך לומר
לפעמים הוא מופיע בתור
האלוהים אשר ייתלכו אבותיי לפניו
אצלי הוא מופיע בתור האלוהים הרואה אותי
ועוד מעט הוא יהיה המלאך
הוא גם היה מלאך כשהוא גואל אותי מכל רב
מתי היה מלאך שגאל את יעקב?
בבית לבן
בבית לבן נכון?
שמע שהמלאך הופיע לו בחלום
ואמר לו ראה התודים העולים על הצון
נקודים נקודים מורודים כי
ראיתי את כל אשר לבן עושה לך
המלאך זאת ההנהגה של חוץ לארץ
יש גם בחינה כזאת
גם כשאברהם שולח את
את עבדו לקחת אישה ליצחק
אז מה הוא אומר?
השם אלוהי השמיים
אשר לקחני מבית אבי ומרץ מולדתי
הוא ישלח
מלאך רואה לפניך
זה מלאך
אנחנו קצת עסקנו בזה כשלמדנו את פרשת תולדות
למדנו
איפה המלאך מסתתר?
השאלה שאומר שהמלאך ממש עזובה
אני חושב שמה זה לא
אם הוא ממש עזוב אז מה לא?
לא, זה הדרך הלצה קצת
המלאך הגואל אותי מגולרה
עכשיו מתוך כך אנחנו עוברים אל הדור הבא
שזה הנערים
יברך את הנערים
שזה אפרים ומנשה
ויקרא בהם שמי
ושם אבותיי אברהם ויצחק
מה זה השם שיקרא בהם?
ושם אבותיי אברהם ויצחק
שמי, כלומר השם יהיו ביני אברהם ויצחק ויקור
הם ביני אברהם ויצחק ויקור, מה הבעיה?
אלא השם שנלווה אלינו
השם של הקב' ברוך הוא
הקב' יש לו שם
והשם הזה נלווה יחד איתנו
יקרא בהם שמי ושם אבותיי אברהם ויצחק
וידגום לה רוב בקרב הארץ
עוברים מפיריה לרביעה
זה ההתחלה של גלות מצרים
ומכוח זה מתברך גם יוסף
מקורח בניו
וייר יוסף, מה אתה אומר? מה אתה רוצה?
אולי זה פתאום נקרא להם שמי ושם אבותיי
אולי זה בגלל ששבר מן הבשפטים האחרים
שהם לא חליפים לביני ישראל
בגלל שהם נולדו במצרים
יפה, גם עם זה אפשר להגיד, מקבל
כמו שיכול להיות שכיוון שהם נולדו
כבר במצרים אז אולי
השפטים האחרים ידחו אותם
ואנחנו נברך אותם
וייר יוסף כיישית אביו
זה לא?
זה תפילה אל המלאכים? למה?
איזה תפילה אל המלאכים יש פה?
הוא מבקש שתערך
אבל למי הוא מבקש?
מה, המלאך הוא מבקש?
איפה ראית את זה?
שהוא מבקש מהמלאך
כשאתם רוצים תגידי
וייר יוסף
כיישית אביו
יד ימינו
וראש אפרים
והיא ראה בעיניו
והיא תמוך אל אביו להסיר אותם
על ראש אפרים ועל ראש מנשה
והיום יוסף אל אביו לא חן אביו
כי זה הבחור, שימי מלכה על ראשו
והיום אין אביו והיא אומר
ידעתי בני, ידעתי
גם הוא יהיה לעם
וגם הוא יגדל ואולם אחיו הקתול
יגדל ימינו וזרעו
יהיהם בלוא הגויים, מה הוא רוצה?
מה אתה רוצה?
בחורה הזאת, התאות
הוא קידם את הצעיר יותר
הפך אותו לבחור
גם פה, עוד פעם אותו סיפור
אז אולי זה כדי לבחון
האם יוסף מסוגל להבין
את הנזק שיש בזה
אולי הוא רוצה למל את יוסף משהו
אבל זה משהו אחר לגמרי
למה יוסף כל כך רוצה
את מנשה לפני אפרים?
או נגיד את זה אחרת
מדוע
אגב, יש את זה
אבל זה לא מנשה
מדוע
אגב, יש להניח שמנשה ואפרים היו תאומים
כן? ולפי איך שתיאור לדתם
אז שם ממש מה
שלא היו שני הרעיונות
אלא הרעיון אחד, אם כן מנשה שהם היו תאומים
דבר שהוא מצוי במשפחה
כבר גם אצל עשא ויעקב
אבל נשאל את השאלה
מה ראה
יוסף לקרוא לבחור שלו
מנשה? מה הייתה הסיבה?
אולי מישהו זוכר?
נשא אני אלוהים את כל עמלי
ואת כל בית אבי
משמעות בשפה פשוטה
ניתוק מבית אבא
ניתוק מבית אבא
מיד אחר כך
ואת השני קרה אפרים
למה? כי אפרים נהיו ברצונית
כלומר מתנתקים מהבית
ואחר כך זה מצליח
נכון? שתטל
בגל
בייסבול
יש ספר כזה
על יהדות אמריקה
מתנתקים מתוך הניתוק
יש הצלחה
אז זה מה ש
זה מה שיעקב רצה למנוע
הוא אומר לו לא, עכשיו
הבנת שעשית טעות
חזרת הביתה, אפרים לפני מנשה
כלומר אתה לא מצליח
מתוך הניתוק
אתה מצליח דווקא מתוך החיבור
לכן אפרים קודם
ומה עם מנשה? מנשה יהיה אחראי עכשיו
על הנשיאה, כלומר
הוא יהיה מי שימנע את אובדן הזיכרון
במקום להיות זה שמשכיח
הוא ההפך, משתמש באותו כוח
כדי להיות הכוח המחבר את הזיכרון
ולכן כשבני גד
ובני ראובן ביקשו נחלה
בעבר הירדן ואז היה חשש ניתוק
משאר השבטים, אז מה עושים
מפצים את מנשה לשני חלקים
חצי מנשה בעבר הירדן האחד
חצי מנשה בעבר הירדן השני
ואז יוצא שיש חוליית קישור בין השבטים
ועכשיו תראו מה שכתוב כאן
זה דבר מאוד מעניין
והיומר ידעתי
ואני ידעתי
גם הוא יגדל ואולם אחיו הקטון
יגדל ממנו וזהו יהיה
מלוא הגויים
מה זה מלוא הגויים?
הכוונה שהוא ימלא את התפקיד
שהגויים היו צריכים למלא
למה הכוונה?
ידוע לכם
המדרש, גם לפני המדרש
קודם כל ידוע שליעקב ונועה
שיש לו 12 בנים ובת
12 בנים כדי להקים 12 שבטים
מה עם הבת?
כדי להקים את השבט ה-13
והשבט ה-13 צריך לבוא
בשיתוף פעולה עם אומות העולם
ומתוך כך חיפוש
כל כך מטרי
של הבעל של דינה
כשאנחנו מוצאים
ארבעה מועמדים אפשריים כבעלים לדינה
או שכם בן חמור
או איוב
או אסעב
או שמון
יש ארבעה אופציות
בסופו של דבר
לא ברור מה היה
יש כמה דעות בדבר הזה
אבל אם באמת
הנישואים של דינה
היו מצליחים
דהיינו שהיה קם
השבט ה-13 בשיתוף פעולה עם אומות העולם
היה יסוד האוניברסלי
בתוך המשפחה
אז
בעצם היינו מגיעים
לאיזו מין ימות משיח כאלה
זאת אומרת ממצב של יחדות ישראל
והעמים
וזה לא הצליח
מה קרה בעצם?
בסוף היה שם חמור, שכם בן חמור
ומה קרה לדינה?
מסכנה, יש מדרש
אומר, נכנסה להיריון ממנו
מה נולד? בת
מה קרה לבת?
נעזבה
הגיעה למצרים
בסוף
הייתה ילדה מאומצת
בבית פוטיפר
והיא אסנת, בת פוטיפרה
כהן עון, אשתו של יוסף
ואז
יוצא שמנשה
ואפרים באים להשלים
את השבט החסר
לכן בשניהם הופכים להיות שבטים
הם הופכים להיות שבט
12 ו-13
ואז יוצא שאפרים
ממלא את התפקיד שהיה מיועד לגויים
וזרוי יהיה
לגויים
אם נקבל את המדרש, כפשוט טוב
כתוב על אפרים
אז זה יותר מדי מסוכן
כבר מספיק מה שאומר הנביא
אפרים באמים הוא יתבולן
מספיק ככה בעייתי
אתה רוצה לקחת את מנשה, זה בכלל לא ייגמר
ואיברכם ביום ההוא למור
וך איברך ישראל למור
יסמך אלוהים
כאפרים וכמנשה
ויעשהם את אפרים
לפני מנשה
נהגו אחינו האשכנזים
לברך את הילדים
לפני הקידוש
בברכת יסמך
אלוהים כאפרים
וכמנשה
הוסיפו גם ברכה לבנות
יסמך אלוהים כשראריקה, ארחל ולעה
אינני יודע מאיפה לקחו את הנוסח הזה
הוא לא מוזכר בתורה
שאלה על אחינו הספרדים למה הם לא נהגו את זה
אבל כתוב בתורה
שבך איברך ישראל למור
אבל לא שזה מצווה, רק שרוצים לברך
ואומרים תהיה כמו אפרים
וכמנשה
למה דווקא כמו אפרים וכמנשה?
מה הם כל כך מיוחדים?
שהם יכולים לעמוד בכל המצבים
הרי זה מדובר על הגלות שם
הם נסיכים בבית פרו
כלומר מי שעומד במצב היותר קשה
יקל בחומש במצב הקל
ואומר ישראל אל יוסף
הנה אנוכי מת
והיה אלוהים עמכם
וישיב אתכם אל ארץ אבותיכם
כלומר יעקב הודיע מראש שיבוא משה
זה מה שהוא אומר
אז למה הוא לא אומר ישלח מישהו?
כי בכלל לא משנה
זה בכלל לא משנה אם הוא שולח מישהו
או שהוא גועל באופן אחר
אפשר בסופו של דבר להתמקד
מסביב לדמות של אישיות גואלת
אבל לא האישיות עיקר
הגאולה עיקר
נפקם מן הלמה?
לדמות של המשיח
שהדמות של המשיח הפכה במשך הדורות
לאיזה מין בובה, איזה מין קוסם
אלא זה שום קשר
יש תהליך של גאולה של עם ישראל
במהלך הגאולה יש גם דמויות שפועלות
את המהלך ההיסטורי
אבל לא הם המחוללים אותם
את המאורעות ההיסטוריים
אלא הם כביכול ניסעים על כנפי ההיסטוריה
ועל מה שצריך לפעול
לא הרצל, לא בן גוריון
הם אלה שהקימו את המדינה
למרות שדרכם היא קמה
אז מה שאומר גם פה, לא משה
הוא המוציא תסעד ממצרים
אלא השם הוא המשיב אתכם לרצבותיכם
עכשיו יש נפקם מינה בזה
כי בזמן הגאולה במצרים
יש סכנה
שאם תשאל את היהודי שיוצא ממצרים
תגיד, מי הוציא אותך?
הוא עלול לענות, משה
נכון?
הוא אפילו פרעה
ולכן בלשונות הגאולה יש דבר מאוד מעניין
כתוב
והוצאתי אתכם מתחת צבלות מצרים
והצלתי אתכם עבודתם
והצלתי אתכם בזורה נטויה ובשלטים גדולים
ולקחתי אתכם נגעם והייתי לכם אלוהים
וידעתם
כי אני השם
המוציא אתכם מתחת צבלות מצרים
והבאתי אתכם אל הארץ
כלומר, יש סכנה
שאתם לא תדעו מי הוציא אתכם
זהו
ולכן יעקב כאן דואג מראש
הוא אומר, מי שאיגל זה השם
אחר כך באיזה אופן, משה, מישהו אחר
לא משנה, זה לא מה שחשוב
אה?
לכן משה מוזכר פעם אחת
באגדה בלבד
כן, טוב
ואני
נתתי לך
שכם אחד על אחיך
אשר לקחתי
מיד האמורי
בחרבי
ובקשתי
איזה פסוק עלום
המפרשים
באמת כאן גילו כישרון
אדיר של שמיניות באוויר
כדי להבין על מה הפסוק מדבר, באמת פסוק קשה
ואני
נתתי לך שכם
אחד על אחיך אשר לקחתי
מיד האמורי בחרבי ובקשתי
ואני
אז קודם כל, בואו נראה מה זה שכם
ואני נתתי לך שכם
שכם זה יכול להיות
העיר שכם
יש עיר, ושם שכם
מי כבש אותה?
שכם כבש אותה?
שכם כבש אותה?
שכם כבש את העיר שכם?
מאיפה לקחת את זה?
אני שואל אותך
מי כבש את שכם?
אתה אומר ששכם כבש את העיר?
ממי הוא כבש אותה?
הליתה השערה
חשבתי שזה יש לך ידיעה
מה?
לפי מה שלמדנו
בספרה שאת ללך לך
העיר שכם הוקמה על ידי
המצטרפים
אל אברהם
ואז לפי השערה
שלו, יוצא
שבא אחר כך מישהו בשם שכם
וכבש את העיר
יש רק בעיה אחת
חמור הוא ה' המקום, נכון?
חמור הוא הרי המלך
אז קשה לומר ששכם הצעיר
הוא זה שכבש את העיר
דבר נוסף, אם ככה
היינו צריכים לדעת מה היה שם העיר מקודם
לא מצאנו
אולי אילון מורה
מקום שכם עד אילון מורה
אז העיר שינתה שמה
אבל זה לא הסתדר כל כך
עם כל הדרשות הנפלאות שדרשנו
גם בשם הרב אשכנזי
שבעיר שכם היה
תיקון לחטא של חנוך
שנתן את שמו לעיר
ואילו בשכם העיר נתנה את שמה לאדם
היה התחלה של תיקון
יש השערה אפשרית לזאת
אבל ברור שיעקב הבינו
נגיד אפילו שאתה צודק
יעקב הבינו הוא לא שכם
נכון? הוא מישהו אחר
אז איך הוא כותב?
אשר לקחתי, מידי מורי
ביחר בי מפקשתי
מי כבש את שכם?
שמעון ולוי
האם יעקב הבינו
היה כל כך מרוצה
מאוד מרוצה מהכיבוש?
רואים שמה שיש לו הערות
יש לו הערות, הוא לא לגמרי
מרוצה
וכאן הוא אומר ליוסף
אני לקחתי
בחר בי הופקשתי
עד כדי כך שהיה צורר
אם באמת לוקחים את הפירוש הזה
אז אולי צריך להסביר
חר בי הופקשתי, בצלתי ובערותי
כמו שמתרגם קולוס
בקשתי, בבקשתי
כן
לא ברור איך צלותי זה חר בי
כלומר איזה חרב יש בתפילה
אלא אם כן נאמר שבתוך התפילה יש איזה חרב
נסתרת
או אפשרות
נוסף אלי כך, יש לי בעיה
שכם בן חמור, מאיזה עם הוא היה?
מה? חבי, נכון
וייר אותה שכם
בן חמור, החבי
וכאן הוא אומר
שהוא לקח מיד
האמורי
אלא אם כן נאמר שהחבי היו
מחוברים לאמורי כשרי משפחה
לא יודע, משהו כזה, אולי
אבל לכל בנים יש פה בעיה
זה לא מיד האמורי
יש פה משהו אלום
חוץ מזה
מה המשמעות שהוא נותן לו את שכם
הרי
יוסף לא נכנס לארץ
אלא מה? הוא נקבר בשכם
כתוב מפורש
ואת עצמות
יוסף אשר
העלו בני ישראל מארץ מצרים
קברו בשכם
בחלקת השדה
אשר קנה יעקב מיד
בני חמור, אבי שכם
במאה כסיתה
כלומר זה
המקור הזה
אז כן, למה קברו בשכם?
בגלל שיעקב נותן ליוסף
את החלקה הזאת, הוא אומר החלקה הזאת היא שלי
אני קניתי
כיוון שאני קניתי היא שלך, אשר לקחתי
אם כן זה משנה קניין
אז לא צריך פה חרבי וקשתי
החרבי וקשתי פה לא לגמרי ברור
אבל כל פנים
הוא אומר בהתחלה אני קניתי את המקום
והמקום הזה הוא שלך, לפי זה זה לא שכם
זה חלקת השדה של יד שכם
גם כן מסתבר
אגב, לפי חלוקת השבטים
לאיזה שבט
שייכת חלקת השדה
שבה יעקב נקבר
אה יוסף נקבר
מה?
יש פה שלוש דעות
בקהל, אפרים, בנימין
ונשא, יפה
מה אני אעשה עכשיו?
בנימין זה לא?
אז מה כן, משאר?
אולי תעלו על
את האפשרות, שזה בדיוק הגבול
בין אפרים לנשא
הרי איך כתוב בהמשך
ואת עצמות יוסף
אשר אלו בני ישראל מרץ מצרים
ואת עצמות יוסף
אשר אלו בני ישראל מרץ מצרים
קברו בשכם
בחלקת השדה אשר כאן היה יעקב
מת בני חמור
אבי שכם במהכסיתה
ויהיו לבני יוסף
לנחלה
מה זה בני יוסף? אפרים ונשא
זאת אומרת שהעצמות של יוסף
הפכו להיות רכוש כביכול
של שני השבטים כאחד
יש בקבר יוסף
מראים איזה שני
עמודים קטנים ביד הקבר
טוענים שזה קברי
אפרים ונשא
משכנע מאוד
אבל יש כאלה שמשכנעים מזה
וכווני
זה אומר שזה היה מין קבר גבול
כזה, כמו שמצאנו מקדשי
גבול במסורת הכנענית, יש גם קברי גבול
שמציינים גבולות בין שבטים
אז יוצא ששכם היא בדיוק על הגבול
בין אפרים לבין
מנשא
והחלקה הזאת
שייכת ליוסף, ואולי העיר
שכם, הוא החליט לתת אותה ליוסף
כי נכון שהוא לא היה מרוצה
מהכיבוש, אבל אחרי שכבש
אז בסדר, זה שלנו
הרי יעקב
שלח את יוסף לשכם וכולי
אז ניתן לך את שכם
זו אפשרות אחת, אם כן, הכל
מתרכז פה מסביב לעיר שכם
עכשיו, אם זה נכון, יוצא לפי זה
שרטרואקטיבית יעקב מרוצה מן הכיבוש
הוא לא יכול להגיד
אני מגנה, אתה מגנה
אז למה אתה נותן את זה?
למתנה
זה אפשרות אחת, אגב
דינה נאמצה על ידי
שכם, איפה?
בשכם? מה פתאום
מה? בחלקת השדה ממש
שמה זה היה
במקום של קבר יוסף
שם נאמצה דינה
אז זאת אומרת, דבר מאוד מעניין
שיש קשר בין דינה ליוסף
מוכר המדרש
שכאשר לאה הייתה בהיריון
זה היה צריך להיות בנה
אבל היא התפללה
שהיא הפוך לבת, נכון?
וככה נולדה דינה
אם זה כך
אם היא הייתה בנה, אז מי היא הייתה?
הייתה יוסף
יוצא שדינה
היא המקבילה הנקבית של יוסף
ויוסף המקבילה הזכרית של דינה
לכן אפשר להבין
מדוע יוסף מתחתן
עם הבת של דינה? זה אותה משפחה
לפי זה
טוב, אבל זה אפשרות אחת
אפשרות נוספת
שפה מדובר על משהו אחר
לגמרי. יש
מדרש שאומר שאחרי
הסיפור של שמעון ולוי
אז הייתה מלחמה גדולה
זה מובן בספר הישר
גם המדרשים מאוחרים, מפוגפקים
לא כך ברור מאיפה זה לקוח
זה במקור כנראה בספר חיצוני
הנקרא ספר היובלים
שהוא בכלל ספר צדוקי במקור
ולא ספר פרושי
אגוב, יש שם סיפורים על מלחמות
שהיו ליעקב
עם אנשי
הערים
אשר סביבותיהם, כתוב
ואי חיטת אלוהים על הערים
אשר סביבותיהם, לא רדפו אחרי בן יעקב
אז המדרשים האלה אומרים שזו הייתה ממש מלחמה
זה לא כך משמע מהפשט
יש כאלה שרוצים לראות בזה רמזים
למלחמות הרבה יותר מאוחרות
שהיו לשומרונים עם אויביהם
על כל בנים הדברים האלה לא ברורים בכלל
אפשרות נוספת
שיעקב מדבר על כיבוש אחר לגמרי
שהוא קבש
ואותו הוא נותן
ליוסף
מהו אותו מקום שיעקב קבש
שהוא נותן ליוסף
פשוט מאוד
מדובר על חצי שבט מנשה
וגולן
על זה מדובר
מה?
ואיזה מעבר יבוק ואיזה דעליים
מעבר יבוק זה באמצע הגלעד
מה אני מדבר, דיברתי על הגלעד
דיברתי על הבשן
פשוט מאוד
בספר יהושע
כתוב
שיעיר בן מנשה
מדובר על אדם קדמון
לקח את הגולן ואת הבשן
כי איש מלחמות היה
והיהי לו הגלעד והבשן
עכשיו יוצא שיעיר בן מנשה הוא
זה שקבש את הגלעד ואת הבשן
עכשיו אני שואל מתי הוא מקבש אותם?
שמע תומר
כמו שכתוב בספר במדבר
שיעיר בן מנשה הלך וקבש את חבותיהם
ויקרא את שמם חבות יעיר על שמו עד היום הזה
נכון?
ככה נראה לכם
אבל לא כתוב בתורה
מתי זה היה הקיבוש הזה של שיעיר בן מנשה
בפשטות מדובר היה
בזמן שיוסף היה נסיך במצרים
ומצרים שלטה גם על ארץ קנאן
והבנים של יוסף היו נסיכים וראשי צבאות
והם קבשו את האזור הצפוני
בסדר?
כיוון שהם קבשו את האזור הצפוני
כשבני גד ובני ראובן מבקשים ממשה
אפשר להתיישב בעבר הירדן
משה אומר מה מה פתאום אתם כמו המרגלים
לא לא אנחנו מסכימים להילחם וכו'
ואז משה מסכים שבני גד
ובני ראובן יישבו בעבר הירדן
ופתאום צץ חצי שבט מנשה
בכלל הם לא היו בדיון עם משה
והם מקבלים את זה ככה במתנת רך
בלי בעיות
מה קרה?
זה היה שלהם
איך אני יודע?
אם נסתכל לרגע אחד
בפרשת מתות
פרשת מתות
יש פסוק מאוד מעניין
לאמר כך
פרשת מתות
לא פרשת מסעה
הנה
בפרק למדדלת
פסוק י'
בספר במדבר
ויצב משה את בני ישראל למור
זאת הארץ אשר תתנחלו אותה
בגורל אשר ציווה השם לתת
לתשעת המתות
וחצי המתה
מדובר על ארץ קנאן
המערבית
כי לקחו מתה בני הראובני
לבית אבותם
ומתה בני הגדי לבית אבותם
וחצי שבט מנשה
מתה מנשה
לקחו נחלתם
שימו לב להבדל
בני גד ובני ראובן
לוקחים
ובני מנשה לוקחים נחלתם
כלומר מה שהיה שייך לאבותיהם ימי קדם
ברור?
עכשיו אני רוצה להבין
מתי הלכו לאיבוד הכיבושים האלה
הרי לפי זה
אם בני מנשה כבשו את ארץ הבשן
יוצא לפי זה
שבאיזשהו שלב
הם איבדו את זה
כי הרי כשבני ישראל יוצאים ממצרים
את מי הם פוגשים שם?
את עוג
נכון?
לא את הפקידים
לא הרואי העצון של שבט מנשה
אלא עד רבה
עוג ולך הבשן יוצא לקראתם
שם תופס את כל הארץ
אז מה קרה?
מתי זה הלך לאיבוד?
זה נסוי לעשות קצת מאמץ
זה לא כל כך קשה
בזמן שאבוד בני ישראל במצרים
אז המנחלות האלה עבדו
ונכבשו
על ידי מי?
אתם אומרים על ידי עוג
אני אומר שלא
הם נכבשו על ידי גורם אחר
הגורם מוזכר בספר דברי הימים
בספר דברי הימים
כתוב כך
רגע רגע רגע
לא להלחיץ אותי בבקשה
בבקשה
רגע
רגע
רגע
כתוב
רגע רגע
בלי לחץ, זה מיד מגיע
הנה
בדברי הימים א'
פרק ב'
פסוק א'
ואחר בך עצרון אל בת מכיר אבי גלעד
והוא לקחה והוא בן שישים שנה
והתלת לא הצגו
הושגו והולידת יאיר
והיילו עשרים ושלוש ערים בארץ הגלעד
והיקח גשור וארם
את חבות יאיר מאיתם
את קנת ומנותיה
שישים עיר
כוללי בני מכיר אבי גלעד
כלומר, הארמים והגשורים
כבשו את הנחלות של חצי שבט מנשה
ולכן, אחר כך בא עוג בקו השמן
אבל יוצא שכאשר בני ישראל
יוצאים ממצרים, כובשים את ארץ שיכון
פתאום מוצאים שהנחלה של מנשה היא בידי עוג
כיוון שעוג נלחם מאיתנו
וכי שכנו לו את הצורה
משה אומר, זו ההזדמנות להחזיר עבודה לבעליה
זה בעצם השכם אחד על אחיך
שנקחתי מידי מורי
עד כאן מובן?
עכשיו, זה מתארץ גם איזה קושי מיוחד
איפה זה חבות יאיר?
מה?
חבות יאיר בשומרון?
בתנ״ך ראית דבר כזה?
יש חבת גלעד בעיה עכשיו, לא חבות יאיר
אני שואל איפה זה חבות יאיר המקראית?
מה, בבשן, נכון?
עכשיו, יש לי בעיה, כתוב כאן
הוסגו ווליד את יאיר
והעילו 23 ערים בארץ הגלעד
זה בגלעד, בבשן
חוץ מזה, זה ה-60 עיר או ה-23 עיר?
והעיקח גישור והרם את חבות
יאיר מיטה מתקנת למידותיה 60 עיר
כל מבולבל
עכשיו, בספר שופטים
יש שופט שקוראים לו יאיר הגלעדי
כתוב שהיו לו 30 עיר בארץ הגלעד
אז אם כן הוא יותר מאוחר מאשר יביא משה
וזה לא בבשן, אלא זה בגלעד
מבקרי המקרא עטו על זה כמו על שלל רב
אמרו, הנה אתם רואים, בעצם
יאיר שבמאה משה לא היה ונברא
זאת השלכה לאחור, אל העבר של יאיר הגלעדי
שהיו לו 30 עיר בגלעד
והפכו את זה ל-60 עיר בבשן במאה משה
בכאילו כזה
לא הבינו כלום, שום דבר
גורנישט, לא הבינו כלום מבקרי המקרא
פשוט מאוד
היאיר הזה, שהיו לו 23 או 30 עיר בארץ הגלעד
הוא בכלל לא ממן השה
יאיר הגלעדי הוא לא ממן השה
תסתכלו עכשיו, אני קורא פה
ואחר בא חצרון, מי זה חצרון?
זה הנכד של יהודה, נכון?
אז הוא משבט יהודה
אל מחיר אבי הגלעד
ואחר בא חצרון אל בת מחיר
אבי הגלעד והוא לקחה
והוא בן 60 שנה והתלת לו את סגוב
וסגוב הוליד את יאיר
אז יאיר הוא מזה שבט יהודה
והיה לו 23 ערים בארץ הגלעד, למה?
הוא ירש במשפחה, נכון?
ומה זה חוות יאיר?
מי זה יאיר בן מנשה?
זה הבן של מנשה, זה הנכד של יוסף
היאיר הזה היקרוי על שם היאיר ההוא
עכשיו למה יש לו ערים בארץ הגלעד?
בגלל שחוות יאיר, שהיו 60 יאיר
שכבש יאיר בנו של מנשה בן יוסף
החוות האלה חרבו
למה חרבו? מי כבש אותם?
גשור והערם
הזכר לאותם 60 יאיר שהיו חוות יאיר הראשונות
הוקמו 30 יאיר שהם חוות יאיר שבגלעד
על ידי יאיר השני
זה מה שכתוב, פשוט הם לא ידעים לקרוא
זה עניין של... כן,
זה כמו שלמשל יש לך
אין צורים וראש צורים
אני יודע, כל הישובים על שם ישובים אחרים
בני דרום על שם כפר דרום וכו'
אז זה פשוט עניין של טעות בהבנת הנקרא
אבל עכשיו אני רוצה לחזור על הפסוק
למה זה חשוב ליעקב
שיוסף יקבל את החלק ההוא?
כלומר, הוא צריך לתת גושפנקה
הבנים של יוסף כבר קבשו
אבל למה זה כזה חשוב ליעקב
שיוסף יהיה הבוס של האזור
הצפון-מזרחי של ארץ ישראל?
אתה מבין לי שזה מה שהוא אומר
ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך
שכם הוא במובן של חלק
כמו שבתרגם מהתרגום, חולק חד
נתתי לך נחלה אחת
למה ליעקב זה חשוב שצפון המזרח של ארץ ישראל
יהיה בידי יוסף?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
למה זה חשוב?
חוץ מלול אחד קטן, כלומר חלון
קטן מצד צפון, שמשם זה יכול להיכנס.
אז יעקב מבין, מקום החלש
צריך מישהו כמו יוסף. למה יוסף?
יוסף הוא הצדיק.
מי שצדיק הוא זה שעומד מול החולשות.
כלומר, הוא דינת עיר ברית, היא הוא צדיק, מי
ששומר את הברית הוא הצדיק, אומר אז הוא...
לכן הוא שם דווקא את
יוסף שם, את זרה יוסף שם.
זה נקודה ראשונה. נקודה שנייה.
הבשן זה שייך לארץ ישראל המזרחית או המערבית?
מזרחית.
נכון? ארץ המזרחית.
זה בכלל האבטחה לאברהם, מבינו, או לא?
זה בכלל.
יש שתי אבטחות.
שתי אבטחות, נכון?
למדנו שיש פרק תדבב, יש פרק יודזי.
בפרק תדבב הקדוש ברוך
הוא מבטיח את שני עברי הירדן.
ברית בין הביטרים.
בפרק יודזי, ברית המילה,
הוא מבטיח רק את ארץ קנאן.
זאת אומרת שיש שני אופנים של
הקיום הישראלי ביחס לארץ ישראל.
יש מדרגה מכונסת, מוקטנת,
ארץ קנאן, ויש מדרגה רחבה.
כשאנחנו לא מסוגלים להיות בכל הגדלות,
אנחנו רואים את ארץ ישראל כארץ קודש בלבד.
כלומר, זה משהו, בית כנסת מגודל.
זה המקום שבו אנחנו מתרפקים על
קברות אבותינו והמקומות המקודשים לנו.
אבל אנחנו לא ממלאים פונקציה אוניברסלית.
לא ממלאים איזשהו תפקיד כלפי האנושות כולה.
כשזה ברית בין הביטרים,
זה סימן שהעם ישראל בגדלות,
והוא יכול גם להשפיע על האנושות,
לתפוס מקום במשפחת העמים.
זאת אומרת שהמקום החלש ההוא שבצפון, הוא
המקום של המשימה האוניברסלית של עם ישראל.
נו, ומי יש לו נטייה כזאת בין השבטים?
יוסף. לכן נותן לו את הגולן.
בימינו, אגב, מאוד מעניין.
מאז מלחמת שתי הימים, כבשנו את ארץ קנאן,
וצ'ופצ'יק אחד מארץ ברית בין הביטרים, הגולן.
וכאן, תראו את החשיבות העצומה של המקום הזה.
ברור? אז זה מה שעכשיו יותר מובן.
מה?
אבל זה לא הצפור ענש
לנשא שהחלקו אותו לשניים?
האם יש עונש למנשא על זה שחלקו אותו לשניים?
עונש על מה?
אני לא יודע, אני אשמע את מנשא.
אני רוצה לדעת על מה.
מה לא בסדר במנשא?
מנשא הוא בסדר גמור.
מאיפה ראית שמנשא הוא לא בסדר?
למה הוא חולק לשניים?
למה הוא חולק לשניים? אז הסברנו.
בגלל שיש לו דווקא אהבה את ארץ ישראל.
כן, בנוצל הופכה את משבט מנשא,
והם מקבלות שם חתיכה
רצינית מאוד באזור של שכם.
ושל צפון שכם, שם.
כל אזור, תרצאה ועין בידן,
כל האזור הזה שם, זה משהו.
מה?
כולו שם.
לא, אבל על זה אמרנו שמנשא
הוא אחראי על הנשיאה והזיכרון.
כאשר בנגד ובני ראובן
מתיישבים בעבר הירדן המזרחי,
ויש סכנה של ניתוק מהמשפטים האחרים,
אז זוכרים את משבט מנשא ומפזרים אותו לשניים,
כדי להוות חוליית קשר בין שני חלקי האומה.
כן? כי מנשא, על שם הנשיאה,
דווקא אז הוא מבין מה זה זיכרון ושכחן,
ויש לי טעם של
דיג'בובה, האמירה הזאת.
נשיאה? זו מילה בעברית.
שפירושה?
באמת.
מילים בעברית אני צריך להאמין.
ערמית אני מבין.
מה? נשיאה זה שכחה.
כן, בסדר.
טוב, גם אני מצטער.
טוב, מה?
טוב.
בערבית?
כן, יש פה מישהו שהסבתא שלו ספרדיה?
דוברת ערבית?
איך היא אומרת שכחתי?
נשית, לא? משהו כזה, נשית.
שכחתי.
כן.
טוב, גם בכלל, המילה שכחתי זה גם בעיה,
כי תמיד שוכחים איך כותבים
את זה, כי רואים שכחתי.
ושמים את החטא במקום
הכף, והכף במקום החטא.
זה בעיה.
טוב.
מכאן ואילך, כבר מתחיל משהו
גדול מאוד, זה ברכת השבטים.
וזאת נעסוק בעזרת
השם ידברך, בבקשה.