פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויחי > “ועיני ישראל כבדו מזקן לא יוכל לראות”

“ועיני ישראל כבדו מזקן לא יוכל לראות”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פסוק י'
‫והעיני ישראל כבדו מזוקם

‫לא יוכל לראות

‫והיגש אותם אליו והישק להם והחבק להם

‫והיום ירישראל יוסף ראו פניך לו ‫פיללתי ונה ראותי אלוהים גם את זריך

‫והיוצא יוסף אותם ממרכב והשטחו להפיו ארצה

‫מה זה ראו פניך?

‫ראו פניך הסברנו שזה מלשון אלוהות

‫כן, למשל ראיתי פניך כראות פני אלוהים

‫אומר יעקב לעסאב

‫כן, ראיית פנים

‫זה ביטוי שנאמר כלפי אלוהות או ‫על כל פנים כלפי הניצוץ האלוהי

‫שבנשמת האדם

‫כן, הרי כתוב שאסור להסתכל באדם רשע

‫אז איך יעקב אומר ראו ‫ראיתי פניך כראות פני אלוהים?

‫אומר רבי צדק מלובלין, הוא אומר ‫את זה על הניצוץ הקדוש שיש בו

‫על הניצוץ הקדוש שיש בו אפשר להסתכל

‫אז גם כן ראו פניך

‫עוד לא פילנתי שאני אגיע למצב ‫שאני אגלה את הקדוש ברוך הוא דרכך

‫לפי מה שלמדנו שאצל יוסף הוא ‫הופך להיות הרגל הרביעי של המרכבה

‫כלומר המרכבה עברה מיעקב ליוסף

‫וכאן יעקב אומר דבר נפלא אני עכשיו רואה פניך

‫ואתה הראה לי אלוהים גם את זריך

‫זאת אומרת שאני עכשיו רואה את ‫המשך גילוי האלוהות גם דרך זר היוסף

‫וכן יש הבחנה בין יוסף ‫לבין זרו מה יש לראות שם

‫יש המנהיגות של תקופת הגלות

‫שם מנשה ואפרים

‫פסוק י' והכך יוסף את שניהם

‫את אפרים בימינו משמאל ישראל ואת ‫מנשה בשמאלו מימין ישראל והגש אליו

‫לא תעשו מכל אשר יגידו לך ימין או שמאל

‫אפילו אם הוא אומר לך על ימין ‫שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין

‫שמע לי כל דבריהם

‫איך אפשר להגיד דבר כזה?

‫הייתה ככה כתוב בספרי נכון? ‫בספרי מובא לגבי מה שאומרים חכמי הסנדרין

‫אפילו מראים לך בעיניך על ימין ‫שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין

‫איך אפשר? איך בכלל זה דבר כזה קורה?

‫אלא הספרי מדייק בלשונו

‫הספרי אומר מראים לך בעיניך על ‫ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין

‫שמע לי כל דבריהם

‫כמו השתמשת בעיניים ולא ‫באוזניים ולכן ראית אחרת

‫אם אתה תשמע כראוי אתה גם תראה כמוהם

‫וכפי שאומרים בעלי המוסר ‫כאשר אתה בא מול מישהו

‫אתה מתנגד לו

‫אז ימין שלך זה שמאל ‫שלו ושמאל שלך זה ימין שלו

‫אם אתה מסתכל באותו כיוון כמו ‫הוא פתאום ימין ושמאל מתאחדים

‫אז גם פה יש איזה מין הבחנה ‫כזאת של ימין ושמאל שמתהפכת

‫ויוסף רואה משהו והוא צריך במקום לראות לשמוע

‫אז זה מה שקורה זה שברור שיעקב רואה נכון

‫איך אני יודע

‫הוא רואה בכוונה והשלח לישראל ‫את ימינו וישת על ראש אפרים

‫עכשיו אפרים נמצא משמאלו

‫זאת אומרת הוא לא טעה

‫הוא בכוונה עושה את זה

‫והוא הצעיר וצמרו לו על ‫ראש מנשה סיכל את ידיו

‫איזה סיכל

‫חוכמה

‫זה שון שכל

‫היום בעברית מודרנית בגלל הפרשה ‫הזאת אומרים על הצלבה של הידיים

‫קוראים לזה סיכול ידיים

‫אין לזה שום קשר

‫המשמעות של סיכל הכוונה שיחקין

‫היה איזה חוכמה בידיים שלו

‫אגב זה מפורש גם בתרגום קולוס

‫אך כמינון לידוי הרי מנשה בוכרה

‫סיכל את ידיו כימן מנשה הבכור

‫אם נסכל זה כמו בעברית מודרנית אין ‫שום משמעות לזה שכימן מנשה הבכור

‫והיוורך את יוסף ויומר

‫אמר איך זה סיכול שהוא לא ‫ראה ועדיין ידע לעשות את זה

‫הוא לא ראה בעיניים אבל הוא רואה טוב מאוד

‫והיוורך את יוסף ויומר

‫האלוהים אשר התהלכו אבותיי לפניו ‫אברהם ויצחק האלוהים הרואה אותי

‫מעודי עד היום הזה המלאך הגאול אותי מכל רע

‫היוורך את הנערים ויקרא בהם שבי ושם ‫אבותיי אברהם ויצחק ויתגעו להרות בקרב הארץ

‫איפה הוא בירכת יוסף פה

‫כתוב והיוורך את יוסף ואת ‫מי הוא מברך את הנערים

‫לא מובן אם הוא היה מברך את יוסף ‫תחיליו מי כוח זה הנערים מתברכים מאלה

‫נכון היה אפשר להגיד הוא מברך את יוסף ‫כיוון שהוא ברך את יוסף התברכו הנערים

‫אבל לא כתוב שהוא ברך את יוסף כתוב ‫והיוורך את יוסף ולא נאמר מה הוא אמר

‫בכל המילים שאומר יעקב יש רק ברכה לנערים

‫יוצא שהוא דילג על יוסף הקיצב

‫מובן את השאלה? מה? ‫לא כתוב מה הוא אמר זה גם יכול להיות

‫אבל זה תמוע למה מה שהוא אמר עליהם ‫נאמר ומה שהוא אמר על יוסף לא נאמר

‫תמוע מה? אז זה אומר שעצם זה ‫שהילדים שלא מברכים זה ברכה גם לו

‫בסדר נתגל אני רוצה להגיד לכם משהו אחר

‫אתם זוכרים שיעקב הבין ‫שיוסף הוא מקור הברכה בשבילו

‫ברגע שהמרכבה עברה ליוסף עכשיו מה קורה אצל ‫יוסף גם הבנים שלו הופכים להיות גדולים ממנו

‫באיזשהו שלב יוסף מקבל את ‫הברכה ממנשא ואפרים ולא ההפך

‫בתורת הקבלה קוראים לזה ‫נצח ועוד מברכים את היסוד

‫אז נצח ועוד זה מנשא ‫ואפרים אפרים ומנשאים נדעי

‫ואז הם מברכים את יוסף כיוון שהוא ‫מברך את הנערים הברכה מגיעה ליוסף

‫איפה אנחנו מבינים שמנשא ואפרים יותר גדולים? ‫איפה אני יודע שהם יותר גדולים?

‫היין פסוק יהודה א' והיום ‫ישראל יוסף ראו פניך לא פיללתי

‫הסברנו שאיריית פנים זה יחס אל אלוהות לא ‫תיארתי לעצמי שנגיע למצב שאני מקבל ממך בעצם

‫זה נקרא ראו פניך והנה הראה אותי ‫אלוהים גם לזרחה שעכשיו גם זרחה גדול ממך

‫כשם שזרעי גדול ממני גם זרחה גדול ממך

‫אז מכן אנחנו רואים שאפרים ומנשא ‫גדולים מיוסף לכן הוא מברך את יוסף

‫הוא רוצה להסביר לו איך זה עובד יוסף ‫אולי עוד לא תפס שמנשא ואפרים גדולים ממנו

‫עכשיו נשאלת השאלה למה מנשא ‫ואפרים גדולים ממנו? פשוט מאוד

‫יוסף הוא עדיין שייך מבחינה מסוימת ‫לתקופת האבות מנשא ואפרים תקופת הבנים

‫שבטים מה יותר גדול הבנים או האבות? ‫קדושת הכלל גדולה מקדושת הפרט

‫ולכן כיוון שמתחיל להיוועסד כלל ישראל ‫אז הם גדולים מיוסף לכן הוא מלמד אותו

‫שברכתו תלויה בבניו ולא ההפך יש ‫ביטוי כזה במסורת היהודית זכות אבות

‫מכירים את הביטוי הזה זכות אבות? ‫מה זה הזכות של האבות?

‫זה הזכות שהייתה לאבות שהם הסכימו להיות אבות

‫מה זאת אומרת הסכימו להיות אבות? ‫הסכימו להיות אבות ולא בנים

‫מה ההבדל בין אבות לבנים? ‫אב זה מי שחי עבור הבטחה שתתקיים רק בזרוע

‫ואילו הבנים זה מי שמקיים ‫את הבטחה מגשים אותה

‫אז מה יותר גדול הרעיון הוא ‫הגשמה ברור שהגשמה גדולה יותר

‫ולכן כיוון שהבנים תפקידם להגשים ‫אז הם גדולים מן האבות פשוט מאוד

‫אז זה מה שאומר כאן ואי ‫ורך את יוסף ויומר פסוק תלויה

‫מה? זה הבסיס לכן מזכירים ‫את זה ואי ורך את יוסף ויומר

‫האלוהים אשר התהלכו

‫למה הבנים זקוקים לזכות ‫אבות אם הם יותר גדולים?

‫כי האבות היו יותר גדולים מהבנים

‫האבות היו גדולים מהבנים ‫מדוע הם מסכימו לא לחיות?

‫זו הקרבה אדירה כך שמהבחינה ‫של הזכות האישית האבות ענקים

‫לכן חייב כל אדם לומר מתי ‫יגיעו מעשיי למעשי אבותיי

‫אברהם יצחק ויעקב הם היו ענקים

‫עכשיו מבחינת הקדושה שמתגלה ‫על ידי הבנים היא ודאי יותר גדולה

‫מהקדושה שמתגלה על ידי האבות בתוכנית האלוהית

‫כי הקב' רחוב הראה את עולמו ואת ‫תורתו בשביל הבנים ולא בשביל האבות

‫הרי כתוב בתורה דבר אל בני ישראל

‫כשהגמרה המדרש שואל מי קדם ‫למה תורה לישראל או ישראל לתורה

‫בסוף המדרש אומר מחשבתם ‫של ישראל קדמה לכל דבר

‫שנאמר בתורה דבר אל בני ישראל

‫לא כדי לדבר אל ישראל אל בני ישראל

‫כלומר על איזה חלק של ישראל צריך לדבר

‫מהי הזהות שלמענה נעשה ‫הכל הבנים לא האבות של ישראל

‫כן

‫אם אני נכון האבות כל אב גדול יותר ‫מכל בן באופן אינדיבידואלי אבל בגלל

‫אבל הקטל של הבנים יותר גדול

‫יפה

‫והברך את יוסף ויומר האלוהים ‫אשר התהלכו אבותי לפניי

‫לפניו אברהם ויצחק

‫הביטוי הזה להתהלך לפני ‫האלוהים זה ביטוי מאוד מאוד מיוחד

‫מצאנו אותו אצל הקדמונים

‫וישמעו את כל השם אלוהים התהלך ‫בגן לרוח היום נאמר על אדם וחווה

‫נאמר גם בלמח והיתהלך

‫לא בלמח בהתהלך חנוך את האלוהים

‫גם בנוח נאמר את האלוהים התהלך נוח

‫ואברהם נאמר התהלך לפניי ויתמים

‫גם ביצחק אנחנו רואים ואברהם ‫ויצחק התהלכו אבותי לפניו

‫זאת אומרת ההתהלכות לפני ‫האלוהים זה ביטוי מיוחד לקדמונים

‫מה זה להתהלך? להתהלך זה לטייל

‫יש הבדל בין ללכת לבין לטייל

‫ההבדל הוא משמעותי מאוד

‫בהליכה, ההליכה יש לה תכלית היא בעצם תועלתית

‫אני הולך כי אני רוצה להגיע למקום מסוים

‫יוצא לפי זה שאין בהליכה מצד עצמה ערך

‫לעומת זה בטיול, המטרה שלי זה עצם הטיול

‫כלומר זה שיש מסלול לטיול ‫זה רק כדי שנדע מה לעשות

‫אבל בסופו של דבר עצם ההתהלכות היא המטרה

‫כך שהטיול הוא בעצם דרגת הליכה ‫הרבה יותר עליונה מאשר ההליכה

‫ואפשר לומר שאם כן בהתהלכות ‫יש כמין אינטימיות עם האלוהות

‫זה הכוונה, יש ביטוי גם כן בפרשת בחוקותיי

‫והתהלכתי בתוככם אומרים חזל התייל עמכם

‫כלומר יש איזה מין מצב שבו ‫התועלתיות של עבודת השם

‫כבר הרבה מאחורינו יש עצם הכיף

‫זה ביחד

‫אז זה מה שעכשיו מכאן והלך זה מפסיק

‫כלומר בתורה אנחנו כבר לא ‫מוצאים התהלכות אנחנו מוצאים הליכה

‫ועודעת להם את הדרך ילכו בה

‫אם בחוקותיי תלכו

‫אז ההבטחה היא בסוף והתהלכתי בתוככם

‫זאת אומרת זה יחזור אבל ‫בינתיים כל ימי הבנים אנחנו בהליכה

‫כבר לא בהתהלכות

‫אז ירקוב רוצה להעביר לבנים ‫את ברכת תקופת ההתהלכות

‫לכן הוא אומר

‫האלוהים אשר התהלכו אבותיי לפניו אברהם ויצחק

‫האלוהים הרואה אותי

‫הוא כבר לא אומר אשר התהלכתי לפניו

‫הוא כבר לא אומר את זה

‫הרואה אותי שיש לו השגחה ‫מיוחדת עליי מההודיעי היום הזה

‫המלאך עכשיו זה הופך להיות כבר

‫הקב". ‫הוא מופיע בבחינת מלאך כבר לא בבחינת האלוהים

‫כלומר יש מצבים שבהם הקב. ‫הוא פועל על ידי שליח

‫זאת אומרת הוא כבר לא פועל באופן ישיר

‫מה ההבדל בין מלאך לשליח

‫מה ההבדל בין מלאך לשליח

‫מלאך פירושו שליח

‫מי שעושה את מלאכתו של המשלח

‫בסדר? מה ההבדל? אין הבדל

‫רשי כותב על הפסוק וישלח יעקב מלאכים

‫אומר רשי מלאכים ממש

‫מה זאת אומרת מלאכים ממש?

‫שליחים ממש

‫עכשיו המלאך הגואלותי הזה

‫אבל הקב". הוא זה שפועל דרך המלאך

‫לכן הוא אומר וממשיך לומר

‫לפעמים הוא מופיע בתור ‫האלוהים אשר ייתלכו אבותיי לפניו

‫אצלי הוא מופיע בתור האלוהים הרואה אותי

‫ועוד מעט הוא יהיה המלאך

‫הוא גם היה מלאך כשהוא גואל אותי מכל רב

‫מתי היה מלאך שגאל את יעקב?

‫בבית לבן

‫בבית לבן נכון?

‫שמע שהמלאך הופיע לו בחלום

‫ואמר לו ראה התודים העולים על הצון

‫נקודים נקודים מורודים כי ‫ראיתי את כל אשר לבן עושה לך

‫המלאך זאת ההנהגה של חוץ לארץ

‫יש גם בחינה כזאת

‫גם כשאברהם שולח את

‫את עבדו לקחת אישה ליצחק

‫אז מה הוא אומר?

‫השם אלוהי השמיים

‫אשר לקחני מבית אבי ומרץ מולדתי

‫הוא ישלח

‫מלאך רואה לפניך

‫זה מלאך

‫אנחנו קצת עסקנו בזה כשלמדנו את פרשת תולדות

‫למדנו

‫איפה המלאך מסתתר?

‫השאלה שאומר שהמלאך ממש עזובה

‫אני חושב שמה זה לא

‫אם הוא ממש עזוב אז מה לא?

‫לא, זה הדרך הלצה קצת

‫המלאך הגואל אותי מגולרה

‫עכשיו מתוך כך אנחנו עוברים אל הדור הבא

‫שזה הנערים

‫יברך את הנערים

‫שזה אפרים ומנשה

‫ויקרא בהם שמי

‫ושם אבותיי אברהם ויצחק

‫מה זה השם שיקרא בהם?

‫ושם אבותיי אברהם ויצחק

‫שמי, כלומר השם יהיו ביני אברהם ויצחק ויקור

‫הם ביני אברהם ויצחק ויקור, מה הבעיה?

‫אלא השם שנלווה אלינו

‫השם של הקב' ברוך הוא

‫הקב' יש לו שם

‫והשם הזה נלווה יחד איתנו

‫יקרא בהם שמי ושם אבותיי אברהם ויצחק

‫וידגום לה רוב בקרב הארץ

‫עוברים מפיריה לרביעה

‫זה ההתחלה של גלות מצרים

‫ומכוח זה מתברך גם יוסף

‫מקורח בניו

‫וייר יוסף, מה אתה אומר? מה אתה רוצה?

‫אולי זה פתאום נקרא להם שמי ושם אבותיי

‫אולי זה בגלל ששבר מן הבשפטים האחרים

‫שהם לא חליפים לביני ישראל

‫בגלל שהם נולדו במצרים

‫יפה, גם עם זה אפשר להגיד, מקבל

‫כמו שיכול להיות שכיוון שהם נולדו

‫כבר במצרים אז אולי

‫השפטים האחרים ידחו אותם

‫ואנחנו נברך אותם

‫וייר יוסף כיישית אביו

‫זה לא?

‫זה תפילה אל המלאכים? למה?

‫איזה תפילה אל המלאכים יש פה?

‫הוא מבקש שתערך

‫אבל למי הוא מבקש?

‫מה, המלאך הוא מבקש?

‫איפה ראית את זה?

‫שהוא מבקש מהמלאך

‫כשאתם רוצים תגידי

‫וייר יוסף

‫כיישית אביו

‫יד ימינו

‫וראש אפרים

‫והיא ראה בעיניו

‫והיא תמוך אל אביו להסיר אותם

‫על ראש אפרים ועל ראש מנשה

‫והיום יוסף אל אביו לא חן אביו

‫כי זה הבחור, שימי מלכה על ראשו

‫והיום אין אביו והיא אומר

‫ידעתי בני, ידעתי

‫גם הוא יהיה לעם

‫וגם הוא יגדל ואולם אחיו הקתול

‫יגדל ימינו וזרעו

‫יהיהם בלוא הגויים, מה הוא רוצה?

‫מה אתה רוצה?

‫בחורה הזאת, התאות

‫הוא קידם את הצעיר יותר

‫הפך אותו לבחור

‫גם פה, עוד פעם אותו סיפור

‫אז אולי זה כדי לבחון

‫האם יוסף מסוגל להבין

‫את הנזק שיש בזה

‫אולי הוא רוצה למל את יוסף משהו

‫אבל זה משהו אחר לגמרי

‫למה יוסף כל כך רוצה

‫את מנשה לפני אפרים?

‫או נגיד את זה אחרת

‫מדוע

‫אגב, יש את זה

‫אבל זה לא מנשה

‫מדוע

‫אגב, יש להניח שמנשה ואפרים היו תאומים

‫כן? ולפי איך שתיאור לדתם

‫אז שם ממש מה

‫שלא היו שני הרעיונות

‫אלא הרעיון אחד, אם כן מנשה שהם היו תאומים

‫דבר שהוא מצוי במשפחה

‫כבר גם אצל עשא ויעקב

‫אבל נשאל את השאלה

‫מה ראה

‫יוסף לקרוא לבחור שלו

‫מנשה? מה הייתה הסיבה?

‫אולי מישהו זוכר?

‫נשא אני אלוהים את כל עמלי

‫ואת כל בית אבי

‫משמעות בשפה פשוטה

‫ניתוק מבית אבא

‫ניתוק מבית אבא

‫מיד אחר כך

‫ואת השני קרה אפרים

‫למה? כי אפרים נהיו ברצונית

‫כלומר מתנתקים מהבית

‫ואחר כך זה מצליח

‫נכון? שתטל

‫בגל

‫בייסבול

‫יש ספר כזה

‫על יהדות אמריקה

‫מתנתקים מתוך הניתוק

‫יש הצלחה

‫אז זה מה ש

‫זה מה שיעקב רצה למנוע

‫הוא אומר לו לא, עכשיו

‫הבנת שעשית טעות

‫חזרת הביתה, אפרים לפני מנשה

‫כלומר אתה לא מצליח

‫מתוך הניתוק

‫אתה מצליח דווקא מתוך החיבור

‫לכן אפרים קודם

‫ומה עם מנשה? מנשה יהיה אחראי עכשיו

‫על הנשיאה, כלומר

‫הוא יהיה מי שימנע את אובדן הזיכרון

‫במקום להיות זה שמשכיח

‫הוא ההפך, משתמש באותו כוח

‫כדי להיות הכוח המחבר את הזיכרון

‫ולכן כשבני גד

‫ובני ראובן ביקשו נחלה

‫בעבר הירדן ואז היה חשש ניתוק

‫משאר השבטים, אז מה עושים

‫מפצים את מנשה לשני חלקים

‫חצי מנשה בעבר הירדן האחד

‫חצי מנשה בעבר הירדן השני

‫ואז יוצא שיש חוליית קישור בין השבטים

‫ועכשיו תראו מה שכתוב כאן

‫זה דבר מאוד מעניין

‫והיומר ידעתי

‫ואני ידעתי

‫גם הוא יגדל ואולם אחיו הקטון

‫יגדל ממנו וזהו יהיה

‫מלוא הגויים

‫מה זה מלוא הגויים?

‫הכוונה שהוא ימלא את התפקיד

‫שהגויים היו צריכים למלא

‫למה הכוונה?

‫ידוע לכם

‫המדרש, גם לפני המדרש

‫קודם כל ידוע שליעקב ונועה

‫שיש לו 12 בנים ובת

‫12 בנים כדי להקים 12 שבטים

‫מה עם הבת?

‫כדי להקים את השבט ה-13

‫והשבט ה-13 צריך לבוא

‫בשיתוף פעולה עם אומות העולם

‫ומתוך כך חיפוש

‫כל כך מטרי

‫של הבעל של דינה

‫כשאנחנו מוצאים

‫ארבעה מועמדים אפשריים כבעלים לדינה

‫או שכם בן חמור

‫או איוב

‫או אסעב

‫או שמון

‫יש ארבעה אופציות

‫בסופו של דבר

‫לא ברור מה היה

‫יש כמה דעות בדבר הזה

‫אבל אם באמת

‫הנישואים של דינה

‫היו מצליחים

‫דהיינו שהיה קם

‫השבט ה-13 בשיתוף פעולה עם אומות העולם

‫היה יסוד האוניברסלי

‫בתוך המשפחה

‫אז

‫בעצם היינו מגיעים

‫לאיזו מין ימות משיח כאלה

‫זאת אומרת ממצב של יחדות ישראל

‫והעמים

‫וזה לא הצליח

‫מה קרה בעצם?

‫בסוף היה שם חמור, שכם בן חמור

‫ומה קרה לדינה?

‫מסכנה, יש מדרש

‫אומר, נכנסה להיריון ממנו

‫מה נולד? בת

‫מה קרה לבת?

‫נעזבה

‫הגיעה למצרים

‫בסוף

‫הייתה ילדה מאומצת

‫בבית פוטיפר

‫והיא אסנת, בת פוטיפרה

‫כהן עון, אשתו של יוסף

‫ואז

‫יוצא שמנשה

‫ואפרים באים להשלים

‫את השבט החסר

‫לכן בשניהם הופכים להיות שבטים

‫הם הופכים להיות שבט

‫12 ו-13

‫ואז יוצא שאפרים

‫ממלא את התפקיד שהיה מיועד לגויים

‫וזרוי יהיה

‫לגויים

‫אם נקבל את המדרש, כפשוט טוב

‫כתוב על אפרים

‫אז זה יותר מדי מסוכן

‫כבר מספיק מה שאומר הנביא

‫אפרים באמים הוא יתבולן

‫מספיק ככה בעייתי

‫אתה רוצה לקחת את מנשה, זה בכלל לא ייגמר

‫ואיברכם ביום ההוא למור

‫וך איברך ישראל למור

‫יסמך אלוהים

‫כאפרים וכמנשה

‫ויעשהם את אפרים

‫לפני מנשה

‫נהגו אחינו האשכנזים

‫לברך את הילדים

‫לפני הקידוש

‫בברכת יסמך

‫אלוהים כאפרים

‫וכמנשה

‫הוסיפו גם ברכה לבנות

‫יסמך אלוהים כשראריקה, ארחל ולעה

‫אינני יודע מאיפה לקחו את הנוסח הזה

‫הוא לא מוזכר בתורה

‫שאלה על אחינו הספרדים למה הם לא נהגו את זה

‫אבל כתוב בתורה

‫שבך איברך ישראל למור

‫אבל לא שזה מצווה, רק שרוצים לברך

‫ואומרים תהיה כמו אפרים

‫וכמנשה

‫למה דווקא כמו אפרים וכמנשה?

‫מה הם כל כך מיוחדים?

‫שהם יכולים לעמוד בכל המצבים

‫הרי זה מדובר על הגלות שם

‫הם נסיכים בבית פרו

‫כלומר מי שעומד במצב היותר קשה

‫יקל בחומש במצב הקל

‫ואומר ישראל אל יוסף

‫הנה אנוכי מת

‫והיה אלוהים עמכם

‫וישיב אתכם אל ארץ אבותיכם

‫כלומר יעקב הודיע מראש שיבוא משה

‫זה מה שהוא אומר

‫אז למה הוא לא אומר ישלח מישהו?

‫כי בכלל לא משנה

‫זה בכלל לא משנה אם הוא שולח מישהו

‫או שהוא גועל באופן אחר

‫אפשר בסופו של דבר להתמקד

‫מסביב לדמות של אישיות גואלת

‫אבל לא האישיות עיקר

‫הגאולה עיקר

‫נפקם מן הלמה?

‫לדמות של המשיח

‫שהדמות של המשיח הפכה במשך הדורות

‫לאיזה מין בובה, איזה מין קוסם

‫אלא זה שום קשר

‫יש תהליך של גאולה של עם ישראל

‫במהלך הגאולה יש גם דמויות שפועלות

‫את המהלך ההיסטורי

‫אבל לא הם המחוללים אותם

‫את המאורעות ההיסטוריים

‫אלא הם כביכול ניסעים על כנפי ההיסטוריה

‫ועל מה שצריך לפעול

‫לא הרצל, לא בן גוריון

‫הם אלה שהקימו את המדינה

‫למרות שדרכם היא קמה

‫אז מה שאומר גם פה, לא משה

‫הוא המוציא תסעד ממצרים

‫אלא השם הוא המשיב אתכם לרצבותיכם

‫עכשיו יש נפקם מינה בזה

‫כי בזמן הגאולה במצרים

‫יש סכנה

‫שאם תשאל את היהודי שיוצא ממצרים

‫תגיד, מי הוציא אותך?

‫הוא עלול לענות, משה

‫נכון?

‫הוא אפילו פרעה

‫ולכן בלשונות הגאולה יש דבר מאוד מעניין

‫כתוב

‫והוצאתי אתכם מתחת צבלות מצרים

‫והצלתי אתכם עבודתם

‫והצלתי אתכם בזורה נטויה ובשלטים גדולים

‫ולקחתי אתכם נגעם והייתי לכם אלוהים

‫וידעתם

‫כי אני השם

‫המוציא אתכם מתחת צבלות מצרים

‫והבאתי אתכם אל הארץ

‫כלומר, יש סכנה

‫שאתם לא תדעו מי הוציא אתכם

‫זהו

‫ולכן יעקב כאן דואג מראש

‫הוא אומר, מי שאיגל זה השם

‫אחר כך באיזה אופן, משה, מישהו אחר

‫לא משנה, זה לא מה שחשוב

‫אה?

‫לכן משה מוזכר פעם אחת

‫באגדה בלבד

‫כן, טוב

‫ואני

‫נתתי לך

‫שכם אחד על אחיך

‫אשר לקחתי

‫מיד האמורי

‫בחרבי

‫ובקשתי

‫איזה פסוק עלום

‫המפרשים

‫באמת כאן גילו כישרון

‫אדיר של שמיניות באוויר

‫כדי להבין על מה הפסוק מדבר, באמת פסוק קשה

‫ואני

‫נתתי לך שכם

‫אחד על אחיך אשר לקחתי

‫מיד האמורי בחרבי ובקשתי

‫ואני

‫אז קודם כל, בואו נראה מה זה שכם

‫ואני נתתי לך שכם

‫שכם זה יכול להיות

‫העיר שכם

‫יש עיר, ושם שכם

‫מי כבש אותה?

‫שכם כבש אותה?

‫שכם כבש אותה?

‫שכם כבש את העיר שכם?

‫מאיפה לקחת את זה?

‫אני שואל אותך

‫מי כבש את שכם?

‫אתה אומר ששכם כבש את העיר?

‫ממי הוא כבש אותה?

‫הליתה השערה

‫חשבתי שזה יש לך ידיעה

‫מה?

‫לפי מה שלמדנו

‫בספרה שאת ללך לך

‫העיר שכם הוקמה על ידי

‫המצטרפים

‫אל אברהם

‫ואז לפי השערה

‫שלו, יוצא

‫שבא אחר כך מישהו בשם שכם

‫וכבש את העיר

‫יש רק בעיה אחת

‫חמור הוא ה' המקום, נכון?

‫חמור הוא הרי המלך

‫אז קשה לומר ששכם הצעיר

‫הוא זה שכבש את העיר

‫דבר נוסף, אם ככה

‫היינו צריכים לדעת מה היה שם העיר מקודם

‫לא מצאנו

‫אולי אילון מורה

‫מקום שכם עד אילון מורה

‫אז העיר שינתה שמה

‫אבל זה לא הסתדר כל כך

‫עם כל הדרשות הנפלאות שדרשנו

‫גם בשם הרב אשכנזי

‫שבעיר שכם היה

‫תיקון לחטא של חנוך

‫שנתן את שמו לעיר

‫ואילו בשכם העיר נתנה את שמה לאדם

‫היה התחלה של תיקון

‫יש השערה אפשרית לזאת

‫אבל ברור שיעקב הבינו

‫נגיד אפילו שאתה צודק

‫יעקב הבינו הוא לא שכם

‫נכון? הוא מישהו אחר

‫אז איך הוא כותב?

‫אשר לקחתי, מידי מורי

‫ביחר בי מפקשתי

‫מי כבש את שכם?

‫שמעון ולוי

‫האם יעקב הבינו

‫היה כל כך מרוצה

‫מאוד מרוצה מהכיבוש?

‫רואים שמה שיש לו הערות

‫יש לו הערות, הוא לא לגמרי

‫מרוצה

‫וכאן הוא אומר ליוסף

‫אני לקחתי

‫בחר בי הופקשתי

‫עד כדי כך שהיה צורר

‫אם באמת לוקחים את הפירוש הזה

‫אז אולי צריך להסביר

‫חר בי הופקשתי, בצלתי ובערותי

‫כמו שמתרגם קולוס

‫בקשתי, בבקשתי

‫כן

‫לא ברור איך צלותי זה חר בי

‫כלומר איזה חרב יש בתפילה

‫אלא אם כן נאמר שבתוך התפילה יש איזה חרב

‫נסתרת

‫או אפשרות

‫נוסף אלי כך, יש לי בעיה

‫שכם בן חמור, מאיזה עם הוא היה?

‫מה? חבי, נכון

‫וייר אותה שכם

‫בן חמור, החבי

‫וכאן הוא אומר

‫שהוא לקח מיד

‫האמורי

‫אלא אם כן נאמר שהחבי היו

‫מחוברים לאמורי כשרי משפחה

‫לא יודע, משהו כזה, אולי

‫אבל לכל בנים יש פה בעיה

‫זה לא מיד האמורי

‫יש פה משהו אלום

‫חוץ מזה

‫מה המשמעות שהוא נותן לו את שכם

‫הרי

‫יוסף לא נכנס לארץ

‫אלא מה? הוא נקבר בשכם

‫כתוב מפורש

‫ואת עצמות

‫יוסף אשר

‫העלו בני ישראל מארץ מצרים

‫קברו בשכם

‫בחלקת השדה

‫אשר קנה יעקב מיד

‫בני חמור, אבי שכם

‫במאה כסיתה

‫כלומר זה

‫המקור הזה

‫אז כן, למה קברו בשכם?

‫בגלל שיעקב נותן ליוסף

‫את החלקה הזאת, הוא אומר החלקה הזאת היא שלי

‫אני קניתי

‫כיוון שאני קניתי היא שלך, אשר לקחתי

‫אם כן זה משנה קניין

‫אז לא צריך פה חרבי וקשתי

‫החרבי וקשתי פה לא לגמרי ברור

‫אבל כל פנים

‫הוא אומר בהתחלה אני קניתי את המקום

‫והמקום הזה הוא שלך, לפי זה זה לא שכם

‫זה חלקת השדה של יד שכם

‫גם כן מסתבר

‫אגב, לפי חלוקת השבטים

‫לאיזה שבט

‫שייכת חלקת השדה

‫שבה יעקב נקבר

‫אה יוסף נקבר

‫מה?

‫יש פה שלוש דעות

‫בקהל, אפרים, בנימין

‫ונשא, יפה

‫מה אני אעשה עכשיו?

‫בנימין זה לא?

‫אז מה כן, משאר?

‫אולי תעלו על

‫את האפשרות, שזה בדיוק הגבול

‫בין אפרים לנשא

‫הרי איך כתוב בהמשך

‫ואת עצמות יוסף

‫אשר אלו בני ישראל מרץ מצרים

‫ואת עצמות יוסף

‫אשר אלו בני ישראל מרץ מצרים

‫קברו בשכם

‫בחלקת השדה אשר כאן היה יעקב

‫מת בני חמור

‫אבי שכם במהכסיתה

‫ויהיו לבני יוסף

‫לנחלה

‫מה זה בני יוסף? אפרים ונשא

‫זאת אומרת שהעצמות של יוסף

‫הפכו להיות רכוש כביכול

‫של שני השבטים כאחד

‫יש בקבר יוסף

‫מראים איזה שני

‫עמודים קטנים ביד הקבר

‫טוענים שזה קברי

‫אפרים ונשא

‫משכנע מאוד

‫אבל יש כאלה שמשכנעים מזה

‫וכווני

‫זה אומר שזה היה מין קבר גבול

‫כזה, כמו שמצאנו מקדשי

‫גבול במסורת הכנענית, יש גם קברי גבול

‫שמציינים גבולות בין שבטים

‫אז יוצא ששכם היא בדיוק על הגבול

‫בין אפרים לבין

‫מנשא

‫והחלקה הזאת

‫שייכת ליוסף, ואולי העיר

‫שכם, הוא החליט לתת אותה ליוסף

‫כי נכון שהוא לא היה מרוצה

‫מהכיבוש, אבל אחרי שכבש

‫אז בסדר, זה שלנו

‫הרי יעקב

‫שלח את יוסף לשכם וכולי

‫אז ניתן לך את שכם

‫זו אפשרות אחת, אם כן, הכל

‫מתרכז פה מסביב לעיר שכם

‫עכשיו, אם זה נכון, יוצא לפי זה

‫שרטרואקטיבית יעקב מרוצה מן הכיבוש

‫הוא לא יכול להגיד

‫אני מגנה, אתה מגנה

‫אז למה אתה נותן את זה?

‫למתנה

‫זה אפשרות אחת, אגב

‫דינה נאמצה על ידי

‫שכם, איפה?

‫בשכם? מה פתאום

‫מה? בחלקת השדה ממש

‫שמה זה היה

‫במקום של קבר יוסף

‫שם נאמצה דינה

‫אז זאת אומרת, דבר מאוד מעניין

‫שיש קשר בין דינה ליוסף

‫מוכר המדרש

‫שכאשר לאה הייתה בהיריון

‫זה היה צריך להיות בנה

‫אבל היא התפללה

‫שהיא הפוך לבת, נכון?

‫וככה נולדה דינה

‫אם זה כך

‫אם היא הייתה בנה, אז מי היא הייתה?

‫הייתה יוסף

‫יוצא שדינה

‫היא המקבילה הנקבית של יוסף

‫ויוסף המקבילה הזכרית של דינה

‫לכן אפשר להבין

‫מדוע יוסף מתחתן

‫עם הבת של דינה? זה אותה משפחה

‫לפי זה

‫טוב, אבל זה אפשרות אחת

‫אפשרות נוספת

‫שפה מדובר על משהו אחר

‫לגמרי. יש

‫מדרש שאומר שאחרי

‫הסיפור של שמעון ולוי

‫אז הייתה מלחמה גדולה

‫זה מובן בספר הישר

‫גם המדרשים מאוחרים, מפוגפקים

‫לא כך ברור מאיפה זה לקוח

‫זה במקור כנראה בספר חיצוני

‫הנקרא ספר היובלים

‫שהוא בכלל ספר צדוקי במקור

‫ולא ספר פרושי

‫אגוב, יש שם סיפורים על מלחמות

‫שהיו ליעקב

‫עם אנשי

‫הערים

‫אשר סביבותיהם, כתוב

‫ואי חיטת אלוהים על הערים

‫אשר סביבותיהם, לא רדפו אחרי בן יעקב

‫אז המדרשים האלה אומרים שזו הייתה ממש מלחמה

‫זה לא כך משמע מהפשט

‫יש כאלה שרוצים לראות בזה רמזים

‫למלחמות הרבה יותר מאוחרות

‫שהיו לשומרונים עם אויביהם

‫על כל בנים הדברים האלה לא ברורים בכלל

‫אפשרות נוספת

‫שיעקב מדבר על כיבוש אחר לגמרי

‫שהוא קבש

‫ואותו הוא נותן

‫ליוסף

‫מהו אותו מקום שיעקב קבש

‫שהוא נותן ליוסף

‫פשוט מאוד

‫מדובר על חצי שבט מנשה

‫וגולן

‫על זה מדובר

‫מה?

‫ואיזה מעבר יבוק ואיזה דעליים

‫מעבר יבוק זה באמצע הגלעד

‫מה אני מדבר, דיברתי על הגלעד

‫דיברתי על הבשן

‫פשוט מאוד

‫בספר יהושע

‫כתוב

‫שיעיר בן מנשה

‫מדובר על אדם קדמון

‫לקח את הגולן ואת הבשן

‫כי איש מלחמות היה

‫והיהי לו הגלעד והבשן

‫עכשיו יוצא שיעיר בן מנשה הוא ‫זה שקבש את הגלעד ואת הבשן

‫עכשיו אני שואל מתי הוא מקבש אותם?

‫שמע תומר

‫כמו שכתוב בספר במדבר

‫שיעיר בן מנשה הלך וקבש את חבותיהם ‫ויקרא את שמם חבות יעיר על שמו עד היום הזה

‫נכון?

‫ככה נראה לכם

‫אבל לא כתוב בתורה

‫מתי זה היה הקיבוש הזה של שיעיר בן מנשה

‫בפשטות מדובר היה

‫בזמן שיוסף היה נסיך במצרים

‫ומצרים שלטה גם על ארץ קנאן

‫והבנים של יוסף היו נסיכים וראשי צבאות

‫והם קבשו את האזור הצפוני

‫בסדר?

‫כיוון שהם קבשו את האזור הצפוני

‫כשבני גד ובני ראובן מבקשים ממשה

‫אפשר להתיישב בעבר הירדן

‫משה אומר מה מה פתאום אתם כמו המרגלים

‫לא לא אנחנו מסכימים להילחם וכו'

‫ואז משה מסכים שבני גד ‫ובני ראובן יישבו בעבר הירדן

‫ופתאום צץ חצי שבט מנשה

‫בכלל הם לא היו בדיון עם משה

‫והם מקבלים את זה ככה במתנת רך

‫בלי בעיות

‫מה קרה?

‫זה היה שלהם

‫איך אני יודע?

‫אם נסתכל לרגע אחד

‫בפרשת מתות

‫פרשת מתות

‫יש פסוק מאוד מעניין

‫לאמר כך

‫פרשת מתות

‫לא פרשת מסעה

‫הנה

‫בפרק למדדלת

‫פסוק י'

‫בספר במדבר

‫ויצב משה את בני ישראל למור

‫זאת הארץ אשר תתנחלו אותה ‫בגורל אשר ציווה השם לתת

‫לתשעת המתות

‫וחצי המתה

‫מדובר על ארץ קנאן

‫המערבית

‫כי לקחו מתה בני הראובני

‫לבית אבותם

‫ומתה בני הגדי לבית אבותם

‫וחצי שבט מנשה

‫מתה מנשה

‫לקחו נחלתם

‫שימו לב להבדל

‫בני גד ובני ראובן

‫לוקחים

‫ובני מנשה לוקחים נחלתם

‫כלומר מה שהיה שייך לאבותיהם ימי קדם

‫ברור?

‫עכשיו אני רוצה להבין

‫מתי הלכו לאיבוד הכיבושים האלה

‫הרי לפי זה

‫אם בני מנשה כבשו את ארץ הבשן

‫יוצא לפי זה

‫שבאיזשהו שלב

‫הם איבדו את זה

‫כי הרי כשבני ישראל יוצאים ממצרים

‫את מי הם פוגשים שם?

‫את עוג

‫נכון?

‫לא את הפקידים

‫לא הרואי העצון של שבט מנשה

‫אלא עד רבה

‫עוג ולך הבשן יוצא לקראתם

‫שם תופס את כל הארץ

‫אז מה קרה?

‫מתי זה הלך לאיבוד?

‫זה נסוי לעשות קצת מאמץ

‫זה לא כל כך קשה

‫בזמן שאבוד בני ישראל במצרים

‫אז המנחלות האלה עבדו

‫ונכבשו

‫על ידי מי?

‫אתם אומרים על ידי עוג

‫אני אומר שלא

‫הם נכבשו על ידי גורם אחר

‫הגורם מוזכר בספר דברי הימים

‫בספר דברי הימים

‫כתוב כך

‫רגע רגע רגע

‫לא להלחיץ אותי בבקשה

‫בבקשה

‫רגע

‫רגע

‫רגע

‫כתוב

‫רגע רגע

‫בלי לחץ, זה מיד מגיע

‫הנה

‫בדברי הימים א'

‫פרק ב'

‫פסוק א'

‫ואחר בך עצרון אל בת מכיר אבי גלעד

‫והוא לקחה והוא בן שישים שנה

‫והתלת לא הצגו

‫הושגו והולידת יאיר

‫והיילו עשרים ושלוש ערים בארץ הגלעד

‫והיקח גשור וארם

‫את חבות יאיר מאיתם

‫את קנת ומנותיה

‫שישים עיר

‫כוללי בני מכיר אבי גלעד

‫כלומר, הארמים והגשורים

‫כבשו את הנחלות של חצי שבט מנשה

‫ולכן, אחר כך בא עוג בקו השמן

‫אבל יוצא שכאשר בני ישראל

‫יוצאים ממצרים, כובשים את ארץ שיכון

‫פתאום מוצאים שהנחלה של מנשה היא בידי עוג

‫כיוון שעוג נלחם מאיתנו

‫וכי שכנו לו את הצורה

‫משה אומר, זו ההזדמנות להחזיר עבודה לבעליה

‫זה בעצם השכם אחד על אחיך

‫שנקחתי מידי מורי

‫עד כאן מובן?

‫עכשיו, זה מתארץ גם איזה קושי מיוחד

‫איפה זה חבות יאיר?

‫מה?

‫חבות יאיר בשומרון?

‫בתנ״ך ראית דבר כזה?

‫יש חבת גלעד בעיה עכשיו, לא חבות יאיר

‫אני שואל איפה זה חבות יאיר המקראית?

‫מה, בבשן, נכון?

‫עכשיו, יש לי בעיה, כתוב כאן

‫הוסגו ווליד את יאיר ‫והעילו 23 ערים בארץ הגלעד

‫זה בגלעד, בבשן

‫חוץ מזה, זה ה-60 עיר או ה-23 עיר?

‫והעיקח גישור והרם את חבות ‫יאיר מיטה מתקנת למידותיה 60 עיר

‫כל מבולבל

‫עכשיו, בספר שופטים

‫יש שופט שקוראים לו יאיר הגלעדי

‫כתוב שהיו לו 30 עיר בארץ הגלעד

‫אז אם כן הוא יותר מאוחר מאשר יביא משה

‫וזה לא בבשן, אלא זה בגלעד

‫מבקרי המקרא עטו על זה כמו על שלל רב

‫אמרו, הנה אתם רואים, בעצם ‫יאיר שבמאה משה לא היה ונברא

‫זאת השלכה לאחור, אל העבר של יאיר הגלעדי

‫שהיו לו 30 עיר בגלעד

‫והפכו את זה ל-60 עיר בבשן במאה משה

‫בכאילו כזה

‫לא הבינו כלום, שום דבר

‫גורנישט, לא הבינו כלום מבקרי המקרא

‫פשוט מאוד

‫היאיר הזה, שהיו לו 23 או 30 עיר בארץ הגלעד

‫הוא בכלל לא ממן השה

‫יאיר הגלעדי הוא לא ממן השה

‫תסתכלו עכשיו, אני קורא פה

‫ואחר בא חצרון, מי זה חצרון?

‫זה הנכד של יהודה, נכון?

‫אז הוא משבט יהודה

‫אל מחיר אבי הגלעד

‫ואחר בא חצרון אל בת מחיר

‫אבי הגלעד והוא לקחה

‫והוא בן 60 שנה והתלת לו את סגוב

‫וסגוב הוליד את יאיר

‫אז יאיר הוא מזה שבט יהודה

‫והיה לו 23 ערים בארץ הגלעד, למה?

‫הוא ירש במשפחה, נכון?

‫ומה זה חוות יאיר?

‫מי זה יאיר בן מנשה?

‫זה הבן של מנשה, זה הנכד של יוסף

‫היאיר הזה היקרוי על שם היאיר ההוא

‫עכשיו למה יש לו ערים בארץ הגלעד?

‫בגלל שחוות יאיר, שהיו 60 יאיר

‫שכבש יאיר בנו של מנשה בן יוסף

‫החוות האלה חרבו

‫למה חרבו? מי כבש אותם?

‫גשור והערם

‫הזכר לאותם 60 יאיר שהיו חוות יאיר הראשונות

‫הוקמו 30 יאיר שהם חוות יאיר שבגלעד

‫על ידי יאיר השני

‫זה מה שכתוב, פשוט הם לא ידעים לקרוא

‫זה עניין של... כן, ‫זה כמו שלמשל יש לך

‫אין צורים וראש צורים

‫אני יודע, כל הישובים על שם ישובים אחרים

‫בני דרום על שם כפר דרום וכו'

‫אז זה פשוט עניין של טעות בהבנת הנקרא

‫אבל עכשיו אני רוצה לחזור על הפסוק

‫למה זה חשוב ליעקב

‫שיוסף יקבל את החלק ההוא?

‫כלומר, הוא צריך לתת גושפנקה

‫הבנים של יוסף כבר קבשו

‫אבל למה זה כזה חשוב ליעקב

‫שיוסף יהיה הבוס של האזור

‫הצפון-מזרחי של ארץ ישראל?

‫אתה מבין לי שזה מה שהוא אומר

‫ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך

‫שכם הוא במובן של חלק

‫כמו שבתרגם מהתרגום, חולק חד

‫נתתי לך נחלה אחת

‫למה ליעקב זה חשוב שצפון המזרח של ארץ ישראל

‫יהיה בידי יוסף?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫למה זה חשוב?

‫חוץ מלול אחד קטן, כלומר חלון ‫קטן מצד צפון, שמשם זה יכול להיכנס.

‫אז יעקב מבין, מקום החלש ‫צריך מישהו כמו יוסף. למה יוסף?

‫יוסף הוא הצדיק.

‫מי שצדיק הוא זה שעומד מול החולשות.

‫כלומר, הוא דינת עיר ברית, היא הוא צדיק, מי ‫ששומר את הברית הוא הצדיק, אומר אז הוא...

‫לכן הוא שם דווקא את ‫יוסף שם, את זרה יוסף שם.

‫זה נקודה ראשונה. נקודה שנייה.

‫הבשן זה שייך לארץ ישראל המזרחית או המערבית?

‫מזרחית.

‫נכון? ארץ המזרחית.

‫זה בכלל האבטחה לאברהם, מבינו, או לא?

‫זה בכלל.

‫יש שתי אבטחות.

‫שתי אבטחות, נכון? ‫למדנו שיש פרק תדבב, יש פרק יודזי.

‫בפרק תדבב הקדוש ברוך ‫הוא מבטיח את שני עברי הירדן.

‫ברית בין הביטרים.

‫בפרק יודזי, ברית המילה, ‫הוא מבטיח רק את ארץ קנאן.

‫זאת אומרת שיש שני אופנים של ‫הקיום הישראלי ביחס לארץ ישראל.

‫יש מדרגה מכונסת, מוקטנת, ‫ארץ קנאן, ויש מדרגה רחבה.

‫כשאנחנו לא מסוגלים להיות בכל הגדלות, ‫אנחנו רואים את ארץ ישראל כארץ קודש בלבד.

‫כלומר, זה משהו, בית כנסת מגודל.

‫זה המקום שבו אנחנו מתרפקים על ‫קברות אבותינו והמקומות המקודשים לנו.

‫אבל אנחנו לא ממלאים פונקציה אוניברסלית.

‫לא ממלאים איזשהו תפקיד כלפי האנושות כולה.

‫כשזה ברית בין הביטרים, ‫זה סימן שהעם ישראל בגדלות,

‫והוא יכול גם להשפיע על האנושות, ‫לתפוס מקום במשפחת העמים.

‫זאת אומרת שהמקום החלש ההוא שבצפון, הוא ‫המקום של המשימה האוניברסלית של עם ישראל.

‫נו, ומי יש לו נטייה כזאת בין השבטים?

‫יוסף. לכן נותן לו את הגולן.

‫בימינו, אגב, מאוד מעניין.

‫מאז מלחמת שתי הימים, כבשנו את ארץ קנאן,

‫וצ'ופצ'יק אחד מארץ ברית בין הביטרים, הגולן.

‫וכאן, תראו את החשיבות העצומה של המקום הזה.

‫ברור? אז זה מה שעכשיו יותר מובן.

‫מה?

‫אבל זה לא הצפור ענש ‫לנשא שהחלקו אותו לשניים?

‫האם יש עונש למנשא על זה שחלקו אותו לשניים?

‫עונש על מה?

‫אני לא יודע, אני אשמע את מנשא.

‫אני רוצה לדעת על מה.

‫מה לא בסדר במנשא?

‫מנשא הוא בסדר גמור.

‫מאיפה ראית שמנשא הוא לא בסדר?

‫למה הוא חולק לשניים?

‫למה הוא חולק לשניים? אז הסברנו.

‫בגלל שיש לו דווקא אהבה את ארץ ישראל.

‫כן, בנוצל הופכה את משבט מנשא,

‫והם מקבלות שם חתיכה ‫רצינית מאוד באזור של שכם.

‫ושל צפון שכם, שם.

‫כל אזור, תרצאה ועין בידן, ‫כל האזור הזה שם, זה משהו.

‫מה?

‫כולו שם.

‫לא, אבל על זה אמרנו שמנשא ‫הוא אחראי על הנשיאה והזיכרון.

‫כאשר בנגד ובני ראובן ‫מתיישבים בעבר הירדן המזרחי,

‫ויש סכנה של ניתוק מהמשפטים האחרים,

‫אז זוכרים את משבט מנשא ומפזרים אותו לשניים,

‫כדי להוות חוליית קשר בין שני חלקי האומה.

‫כן? כי מנשא, על שם הנשיאה,

‫דווקא אז הוא מבין מה זה זיכרון ושכחן,

‫ויש לי טעם של ‫דיג'בובה, האמירה הזאת.

‫נשיאה? זו מילה בעברית.

‫שפירושה?

‫באמת.

‫מילים בעברית אני צריך להאמין.

‫ערמית אני מבין.

‫מה? נשיאה זה שכחה.

‫כן, בסדר.

‫טוב, גם אני מצטער.

‫טוב, מה?

‫טוב.

‫בערבית?

‫כן, יש פה מישהו שהסבתא שלו ספרדיה?

‫דוברת ערבית?

‫איך היא אומרת שכחתי?

‫נשית, לא? משהו כזה, נשית.

‫שכחתי.

‫כן.

‫טוב, גם בכלל, המילה שכחתי זה גם בעיה,

‫כי תמיד שוכחים איך כותבים ‫את זה, כי רואים שכחתי.

‫ושמים את החטא במקום ‫הכף, והכף במקום החטא.

‫זה בעיה.

‫טוב.

‫מכאן ואילך, כבר מתחיל משהו ‫גדול מאוד, זה ברכת השבטים.

‫וזאת נעסוק בעזרת ‫השם ידברך, בבקשה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234866410″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 67
"וישב ישראל בארץ מצרים"
"האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים"
פרק מח’ פסוק י’
אורך השיעור: 49 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234866410″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ועיני ישראל כבדו מזקן לא יוכל לראות”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן