את מן וב
דיבר בפסוק
כפת
ואת יהודה זה ראינו כבר
ואת יהודה שלח לפניו את יוסף
לראות לפניו גושנה
ויבוא ארצה גושן ומזה למדנו
את החיבור המיוחד
בין שתי השיטות שנעשה
באותה השעה
פסוק כפת
ואיסור יוסף מרכבתו ויעל
לקראת ישראל אביו גושנה
וירא אליו
והיפול על צבריו והיפק על צבריו עוד
הביטוי וירא אליו הוא ביטוי משונה מאוד
זה ביטוי שנאמר באלוהות
וירא אליו
זה ביטוי לא רגיל
כאילו ההופעה של יוסף על מרכבתו
מהווה עבור יעקב התגלות
מה הוא רואה
הוא רואה דבר שאנחנו נראה
אותו בהדגשה יתרה בהמשך
שהמרכבה עברה ליוסף
כלומר יוסף הוא על המרכבה
בייסור יוסף מרכבתו
זה לא רק המרכבה שעליה רוכב
הוא עצמו מרכבה
הוא מרכבה לשכינה
ולכן הגילוי האלוהי בדורו עובר דרכו
יש לנו כלל האבות הן הן המרכבה
בימי אברהם אתה רוצה להיפגש עם הקב' ברוך הוא
אתה הולך לאברהם
בימי יצחק אתה הולך ליצחק
בימי יעקב אתה הולך ליעקב
ובימי יוסף אתה הולך ליוסף
למרות שיעקב עדיין חי
אבל המעבר של ההנהגה נעשה כבר
ויוסף הוא המרכבה
לכן הוא נאמר וירא אליו
נכון
להיות במקום עליון זה באמת בעיה
זה אומר שאתה כבר לא פה כל כך
כלומר יעקב התחיל לעלות
כמו שכתוב היעד אלוהים מעל אברהם
עלה
אז מה זה אומר על יעקב
כשיוסף מגלה מיין מרכבה
מה התפקיד של יעקב בעולם
להעביר את הברכות
וזה מה שהוא יעשה בפרשה הבאה
פסוק למד
אגב יש פה שאלה
אנחנו רואים שיוסף בוכה נכון
והירא אליו והיפול על צו הרב
ויבק על צו הרב עוד
רשי שואל שאלה יפה
למה יעקב לא בוכה
ולא נופל על צו הרב יוסף
שאלה טובה לא
אלא רשי אומר
ואמרו רבותינו
ואמרו רבותינו שהיה קורא את שמה
מאוד מוזר
יעקב קורא את שמה
זה הסיפור
מתוך איזה סידור בדיוק
ובאיזה נעימה
מה זה שמה
זה אמר שמה ישראל השם ולא שם אחד
אם נסביר שזה
בגלל שזה הזמן של קריאה את שמה
כמו אני צריך לומר שזה היה או בעמוד השחר
או בצאת הכוכבים
אחד מהם
אז בכל מקרה לא מובן למה יוסף לא עושה את זה
אם כבר אנחנו הולכים
על כיוון שהאבות קימו את כל התורה כולה
אז גם יוסף מן הסתם הוא יהודי דתי כמו שצריך
אז למה הוא לא קורא את שמה
אם אבא שלו הגיע זמן לקריאה את שמה
אז גם הוא צריך לקרוא את שמה
אלא יש מצבים שבהם קוראים את שמה
והם כשאדם קם וקומך
כשאדם שוכב ושוכבך
יש עוד מצב שבו נהוג לקרוא את שמה
כשאדם הולך למות
כשאדם הולך למות
מקובל הוא קורא את שמה
למה כשהוא הולך למות הוא קורא את שמה
כתוב בתורה
מתי קוראים את שמה
בשוכבך, זה בשוכבך
אין לך בשוכבך גדול מזה
אדם הולך למות זה בשוכבך
אין לך שוכב עם אבותיך
אז מתי עוד צריך לקרוא את שמה
בתחיית המיתים
כלומר אל תשכחו
אל תשכחו
כשקיימים בתחיית המיתים
הדבר הראשון שצריך לעשות זה לקרוא את שמה
כי לא יודע מי יהיה שם כדי להגיד לכל אחד
נתכונן כבר עכשיו
שבתחיית המיתים
לקרוא את שמה
למה באמת צריך לקרוא את שמה
בערבית ושחרית
או במיתר ובתחייה
כי צריך להודיע את האחדות
למה צריך להודיע את האחדות
במקום שבו אפשר לחשוב על שניות
במעבר מן הלילה אל היום
ומן היום אל הלילה
או מן החיים אל המוות
ומן המוות אל החיים
יש סכנה של דואליות
שאדם יסבור שאלוהי היום איננו אלוהי הלילה
אז כדי להוציא מליבם של המינים
התורה אמרה לקרוא את שמה דווקא במעברים האלה
בזמנים של האפשרות לחשוב על שניות
עכשיו אותו דבר קורה במשפחה של יעקב
יעקב הבינו סבור שהאחדות של האומה נשברה
כי הוא חושב שיוסף מת
אז כל התוכנית הגדולה
שעל יסודה היה אפשר להגיע ל'אלינו ה' אחד'
דהיינו, אחדות השבטים
כל התוכנית הזאת הלכה לאיבוד
ולכן כשהוא רואה את יוסף
אז האפשרות להודיע את הייחוד חזרה
וזו המשמעות שהוא קורא את שמה
זאת אומרת הוא רואה שסוף סוף השם אחד
למה יוסף לא קורא את שמה?
כי הוא יודע שהוא חי
בשבילו זה לא היה חידוש
כלומר, עבור, אפשר לומר עבור יעקב
זה כמו תחיית האמיתים מה
שקורה כשהוא רואה את יוסף
יוסף יודע שהוא חי
אז אין לו צורך לקרוא את שמה
הוא היה קורא את שמה, לא יוסף
הוא רואה אצל יעקב תחיית אמיתים
הוא רואה אצל יעקב תחיית אמיתים
לא לא, יעקב קרא את
קריאת שמה של תחיית אמיתים
לא, אמרתי כשהולכים למות
אז באמת קוראים את שמה
עכשיו אני אמרתי עוד הלכה בתחייה
עכשיו פה יעקב עבר מעבר של מעמד של תחייה
תחיית אמיתים, לא רק של
עצמו אלא של האומה כולה
ברור?
יוסף הולך להחליף את יעקב במובן הזה
יש עוד דבר, יש גם קריאת שמה של יעקב
במובן זה שהוא הולך למות, יש פה שניים
יש פה גם בחיית תחיית אמיתים
וגם בחינת זה שהוא הולך למות
וזה מה שכתוב בפסוק למד
והיום אומר ישראל אל יוסף אמותה
הפעם אחרי ראותי את פניך כי עודך חי
זאת אומרת מאחר ויוסף לוקח עכשיו את ההנהגה
של הוא החי בעולם
אז אין צורך יותר ביעקב
יעקב יכול בעצם להתחיל את
התהליך של ההסתלקות מן העולם
כן
מה פירוש המילה הפעם?
אז רשי כותב
רשי כותב, זה מגיעים
פשוטו כתרגומו
וזמנה הדה
מנחם ענה, כמו אפילו אם אני
אעמות עכשיו אני אהיה מנוחם
ומדרשו סבור הייתי לעמות שאתם מתות
בעולם הזה ולעולם הבא
שנסתלקה ממיני שכינה
והייתי אומר שהתבין לי הקב' החום יתעתך
עכשיו שאתך חי לא עמות אלא פעם אחת
אז אם כן יש לך פה שני פירושים
ובוודאי שלמדת את רשי על הפרשה
כי הרי למדת בישיבה תיכונית
ויש מבחני פרשת שבוע עם רשי תמיד ממי ראשון
פעם היה דבר כזה
נגמר
כן
יש הרבה דרשות
כן, כן, יש הרבה דרשות
נכון, אז אפשר למצוא את הדרשות
לא כל מילה אני מסביר
והי אומר יוסף אליכב אל בית אביו והעלה
והגידה לפרעה ואומרה אליו
אחי ובית אביו אשר בארץ קנן באו אליי
והאנשים רואה צאן כאנשי מקנה היום
וצאנה מובקרה מכל אשר להם מביאו
והיה כי יקרא לכם פרעה ואמר מה מה עשיכם
ואמרתם אנשי מקנה היו
עבדיך מן ההורינו ועד עתה
גם אנחנו גם אבותינו
בעבור תשאבו בארץ גושן
כי תועבת מצרים כל רואה צאן
עכשיו יש פה ביטוי כפול
שהוא אומר לאכב גם להיות אנשי מקנה
גם להציג את עצמם כאנשי מקנה
כי תועבת מצרים כל רואה צאן
אז תחליט
או שאתם רואה צאן
או שאתם אנשי מקנה
זה הבדל עצום
עצום
רואה צאן זה מי שרואה את הצאן
איש מקנה זה מי שיש לו מקנה
זה בכלל אותו הדבר
מי שיש לו מקנה הוא הבוס הגדול
והוא מעסיק רואים
אז השאלה היא כזאת
מה בזוי יותר?
בעיני המצרים מה שבזוי זה רואה צאן
אתם תספרו שאתם אנשי מקנה
ואז אתם תשאו בארץ גושן
כי הם אומרים אם אלה אנשי מקנה
בוודאי שיש רואים איתם
ולכן כי תועבת מצרים כל רואה צאן
כי ברור שברגע שאמרת שאתה איש מקנה
שאתה מעסיק גם רואים
ולכן לא ירצו אותך בארץ מצרים
ישימו אותך בארץ גושן
מה הרע ברואה צאן?
מה הרע ברואה צאן?
כי תועבת מצרים כל רואה צאן
למה המצרים שונאים כל כך רואה צאן?
תגיד אתה
כי זה רעיון של בני ישראל
כי זה רעיון של בני ישראל
יש ליקושיה עליך
הרי לפני שהם הכירו את בני ישראל
כבר יוסף יודע שתועבת מצרים כל רואה צאן
לכן קשה לומר שזה בגלל
שזה מזכירה עם את בני ישראל
שהם עוד לא מכירים
נראה שיש ברעיית צאן רעיון שהם לא
כן יש ברעיית צאן משהו שהם לא אוהבים
תסביר לי מה הם לא אוהבים ברעיית הצרים
זה אלוהים שלהם
כן הכבש הוא אלוהיהם של המצרים
איפה מצאנו את זה?
האל הראשי
מה?
האל הראשי במצרים
שמו היה עמון
והוא היה בדמות של איל
עם כאלה קרניים גדולות שופרות כאלה
ולכן מי שרואה את הצאן כאילו
מתעלה על אלוהות מצרים
ולכן הוא סנו
צריך להגיד קצת יותר לעומק
למה המצרים לקחו כבשים בתור אלוהות?
מה קרה להם שפתאום עמון
הוא זה שהופך להיות ראש הפנתיאון המצרי
והם עובדים לאיל
מאוד מוזר
הם עבדו למזל טלה
המזל של חודש ניסן
צריכה להיות איזו משמעות לדבר הזה
המערל מסביר בספר נצח ישראל
שכל אומה לוקחת לה לאלוהות
את מה שהיא מדמה שהוא לחלקה
את מה שהיא מדמה שהוא לחלקה
כלומר מה שהיא מרגישה שזה מתאים לה
מה פירוש הדבר?
הגמרא אומר שם על הפסוק
כי שלחו קיטיים וראו וכדר התבוננו מאוד
האמר גוי אלוהים והם לא אלוהים
ועמי המיר כבודו
או כבודי בלא יועיל
אומרים חזאד מה זה הסיפור
הזה לשלוח לקיטיים ולכדר
אומרת הגמרא
קיטיים עובדים לאש
וכדרים עובדים למים
ואף על פי שהמים מכבים את האש
וכנראה גמרא גם מתכוונת
לומר שהאש מעדי את המים
לא עזבו את אלוהותם
ועמי המיר כבודי ולא יועיל
עכשיו מה פירוש הדבר?
למה הקיטיים עובדים לאש?
איפה הקיטיים יושבים?
בים
זה אייה הים
זה אייה הים ההגי, כל האיים שם ביוון
זה קיטיים
ושם יש הרבה הרבה מים
מה אין שם?
אש
אז הם עובדים למה שאין להם
הקדרים, ביני קדר איפה הם יושבים?
מה במדבר
העולה קדר, יריעות של עמו
הם יושבי מדבר
אז יושבי מדבר
מה אין להם?
מים, אז הם עובדים למים
זאת אומרת כל אחד עובד למה שאין לו
והוא מעריץ את המידה שחסר עלו
שאומנם יש לו רגישות אליה
וית ידע להיות מידתו
כמו שלמשל העמים, עמי אירופה
שהם צאצאיהם של הגרמנים
ושל הרומאים
שהם עמים אכזריים
שעוברים על לא תרצח בכל יום
אז כשהם החליטו לחזור בתשובה
הם הקימו את הנצרות
הנצרות דת שמזהה את האלוהות עם האהבה
אלוהים הוא אהבה
כי זה מה שהם לא רגילים
ואהבת לריח הקמוכה
אתם יודעים מה זה עשה
לאיזה רומאי לשמוע את זה?
זה בשבילו מהפכה
מה? ואהבת לריח הקמוכה?
איך זה יכול להיות?
ולכן זו החזרה בתשובה שלהם
לעומת זה עמי המזרח
שאצלם היצר הרע הוא היצר של
גילוי הריות ושל גזל
הם ניצו דת של מידת הדין
שחותכת את ידי הגזלנים
ומכסה את פניהם של נשים
בגלל שזה המידה שחסרה להם
לכן הם עובדים את מידת הדין
זה מובן הנקודה הזאת?
אגב, לפי זה נשאלת השאלה
מה חסר לעם ישראל?
הרי עם ישראל בלמה הוא עובד?
לאחדות
סימן של מה הנטייה הטבעית של היהודים?
הפירוד, המחלוקת
כיוון שיש לנו נטייה טבעית של המחלוקת
לכן אנחנו יודעים להאריץ
ולהאריך את האחדות
זו ההשלמה שלנו
אז כמו כן, כאן נשאל השאלה
מה עם מצרים והתלה
או מצרים והכבש?
מה אתה רוצה?
מה זה?
יכול להיות שהנטייה היום לעבודה זרה
מכיוון שזה תמות גם?
כן, כן, בדאי
עכשיו, אז מה עם מצרים
והכבש?
פשוט מאוד
מה העניינה של מצרים?
מה מחיה את מצרים?
הנילוס
הנילוס הוא לא בשביל לגדל כבשים
הוא בשביל לגדל פשטן
כלומר, יש לחיבור
המעודק מאוד אל האדמה
כמו קין
קין היה, מה כתוב?
עבד אדמה
אבנם אנחנו קוראים את זה עובד
אבל כתוב עובד בלביו בתורה
כלומר, הוא היה מרותק אל האדמה
וזה הכוח של קין
ולכן חזאל אמרו שהוא הביא פשטן
לא כתוב בתורה פשטן
אבל חזאל לקחו את זה ממצרים
שזה היה הגידול המרכזי שם
כן, מה אתה רוצה?
זה העונש של קין, זה בעצם הדיקות שלו
שהוא יהיה נבנד ונתק אותו מהאדמה
בדיוק, ואילו הוא הבל, שהוא נבנד
אז הוא רואה
מה זה רואה?
מלשון ראיה
מלשון רעה
ואהבת לרעך
כלומר, הבל לוקח אחריות על אחרים
על הצון שלו למשל
ויש לו נבדות
נכון, אז באמת שמו אותו
באדמה כמו שהיה רדבי צדק
זאת אומרת שהתיקון של קין
זה ההכירה שלו
הוא נעקר מן המקור
שהביא אותו לרצח
ואז יוצא
שבעיני המצרי
מה שנע ונד
זה הדבר המאיים
זה מאיים על הקביעות שלו
ולכן תמיד הפולשים שבאו למצרים
החיקסוס וכל העמים האלה שבאו
תמיד היו האימה של מצרים
שמה יבוא עמים של רועי צון
והם השתלטו לנו על האדמה
ולכן
האלוהות אצלם
היא מה שאין בהם
דהיינו הכבש, לכן תורבת מצרים
כל רועי צון
עכשיו, לפי זה מובן מאוד
מדוע התורה
ברגע שיצאנו ממצרים
אסרה ללבוש
שעת נזל
צמר ופשטים יחדיו
עכשיו, הכל מובן
הבגד הטבעי של המצרי
זה פשטן
הבגד הטבעי של העברי
זה הצמר
שלוקח מן הצון
ולכן כשהתורה אמרה
לא לערב צמר ופשטים
עבור יוצאי מצרים זה היה כל כך ברור
לתת טוב את הטעם בתורה
זה המובן מאליו
לא לעשות משמש ממצריות ועבריות
כן, מה אתה רוצה
ולכן
אנחנו בקודש
מאחדים
ולכן
אנחנו בקודש מאחדים
לכן בגדי הכוהנים
היו עשויים משעת נזל
נכון?
אגב, אני חושב שזה פילון שאומר
או אולי זה יוספוס
מעריכה מאוד
את הבגד של צמר ופשטים
בגד עשיר ולכן ייחדה אותו לכוהנים
אבל אפשר להבין
שזה כן הפוך, כן, נו
אבל גם אנחנו רואים
אצל הרבה מהרוגים היהודים
שיש להם
נטייה לאוניברסליה
נכון
זה כביכל אחדות
זה לא כמו שאמרנו מקודם שיש נטייה לפירוש
נכון
אז איך ביישבים בין הערבים?
ביישב, זאת אומרת
הנטייה הטבעית שלנו זה הפירוד
וכשאנחנו עושים תשובה
אנחנו מדברים על אחדות
בדיוק כמו כשהנוצרים יש להם נטייה טבעית
אל הרצח, עושים תשובה, מדברים על אהבה
למה אתה אומר בין שישים תשובה
במיני מובט? לא משנה
הנטייה, כלומר האובססיה
של היהודי זה הפירוד
זה התחיל מעבר
הסבא של הסבא הרבא של אברהם
כי קורא לבן שלו פלג
כי בימיו נפלגה הארץ
תראה גם, מה קרה? מה?
הארץ נפלגה, אז מה אתה קורא? הבן שלך צריך
שזה חתום אצלו כל הזמן
כן, זה חתום אצלו כל
הזמן, כי זה מה שמטריד אותו
ההתפלגות של האנושות
הוא לא יכול לסבול את זה
הוא מעבר אחד, כל העולם מעבר אחד
וכו'
אז זאת אומרת, לכן
יוסף כאן מאוד מודע
לניתוק שיש
אגב, אסתם ככה
יש ויכוח אצל המחקרים
שהם טוענים
שמה שכתוב בתורה
הוא כתונת בד קודש
ילבש ומכניסה בד יהיו על בשרו
ובאבנת בד יחגור
ובמצנפת בד יצנוף
בגדי קודש הם
מה הפירוש של המילה בד? חז'ל אמרו
בד זה פשטן
זה שם אחר בשביל הפשטן
המחקרים אומרים
מה? זה לא יכול להיות
אתם יודעים למה זה לא יכול להיות?
כי חז'ל אמרו
זה בטוח לא נכון, אז אם כן חייב להיות משהו
אחר
היה חכם אחד בליבורנו במאה התשע עשרה
רבי אליהו בן המוזג, עליו השלום
והוא
בפירושו עם למקרא לתורה
אומר הרי היה
שחז'ל צודקים
שהבד זה הפשטן
שהרי
כהני מצרים, כך מספר אירודוטוס
כהני מצרים לבשו פשטן
ואם תשאל
כיצד תצווה התורה
על כהני השם
ללבוש את בגדי
כהני מצרים
כשתשיט לבך
אל סוד הבירור
למקובלים, לא ייגשם בעיניך
מה זה סוד הבירור למקובלים?
שהעם ישראל הולך ללקט ניצוד
סוד בכל העולם כולו, ניצוד של קודש
בכל התרבויות, ולכן ברור
שבתוך הקודש פנימה
אנחנו נעלה את צורת העבודה
של כהני מצרים הקדומים והכל בסדר
אבל בואו נחזור אם כן
לעניין, יוסף
אומר שאני צריך לבקש
רשות מפרעו שאתם תהיו
נפרדים
עכשיו יש פה
אנחנו נראה לאורך כל
כל הפרקים הבאים
עד סוף הספר שיש
שיח שונה
בין יוסף לבין פרעו לבין
האחים ופרעו
זאת אומרת אותם המאורעות מסופרים
אבל לפעמים פעמיים
יש אפשר לומר הגרסה העברית
והגרסה המצרית של המאורעות
אנחנו נראה דבר מאוד מעניין
שיש מגמות קודש
שמתהלכות בתוך הריאל פוליטיקה
הריאל פוליטיקה זה מה שפרעו
אומר ליוסף
אבל מגמת הקודש
זה מה שיוסף אומר לאחיו
אנחנו נראה שיש פה שני עולמות
של פסוק א'
של פרק ממזין
מה?
אז מה האחריות מאנשי מקנה לבועצות?
אנשי מקנה זה בא לבין?
כן
אנשי מקנה זה מי שיש לו מקנה
רועי צאן זה מי שרועי את הצאן
אז יוסף רוצה
שהם יגידו שהם אנשי מקנה
זה מכובדים לפחות
רק שכיוון שאנשי מקנה
יש רועים
אז יזרקו אותם
והם אנחנו נראה
שזה לא מה שהם אומרים
כן
טוב, והוא נראה
פרק ממזין
פסוק א' ויבוא יוסף ויגד לפרעה ויאמר
אבי ואחי וצונם ובקרם וכל השלם
באו מרץ מקנן ועינם מרץ גושן
ומקצה חיו לקח חמישה אנשים
ויציגיהם לפני פרעה
ויאמר
פרעה אלי חיו מה מעשיכם
ויאמרו את פרעה
מה הם אומרים? רועי צאן
עבדך
גם אנחנו גם אבותינו
הם הגזימו
כלומר הם עשו את עצמם עוד יותר גרועים
רועי צאן עבדך
גם אנחנו גם אבותינו
והם אמרו אל פרעה
לגור בארץ בנו
כן מרעי לצאן אשר לעבדך כי חבד הרב
ארץ קנאן ואתה
ישבודה עבדך
וארץ גושן
והוא אומר פרעה אלי יוסף ויגד
אביך ואחיך באו אליך
ארץ מצרים לפני חיו במצב ארץ
ושבת עליך ומתחיך ישוב ארץ גושן ויודעת
אבישו המשכהי ושמתה
שרי
על אשר לי
כלומר פרעה אומר טוב הם רועי צאן בוא נתן להם
קידום נעשה אותם אנשי מקנה
ויה ויוסף
את יעקב
מה?
אני חושב שתגובה תהיה שהוא מפרש אותם
אם אתם רואים את הסורנדואסי בבית
לא הוא לא מדבר איתם בכלל
האם סבבה שמקנה הם יגידים
כמו מקודם לכל ארץ גושן
הוא לא מדבר איתם אם רועי צאן הוא ידבר
אם הם היו אנשי מקנה
הוא אדוח שהוא היה מדבר
אבל הוא רועי צאן
אי אפשר לראות את המסתובבים מהאלוהים שלהם
מה?
אי אפשר לראות את המסתובבים מהאלוהים שלהם
ארץ גושן זה מקום שבו לא רואים אותם
עם הכבשים
למה הם שינו ממה שיוסף?
לא שומע
הם שינו מהנבא יתרה
כן
רציתי שואל אותה שאלה
יפה
הגמר אומרת שכששתי חכמים
אומרים אחד דברי השני
ולי הדעת שאחד ירוצה להגיד זה רוח הקודש
כן
אני רציתי שואל אותך שאלה
התשובה לא ספקה אותך
אהה
מה אתה איתה אומר אם ככה?
למה התשובה לא מספקת אותך?
אז מה? יש לך הסבר יותר טוב?
אז תיתן הסבר יותר טוב
למה יש צעון ליפורואים ולעשורה מצרים?
זה לא שהם לא גידלו את הצעון
אבל הם תיעבו את הרואים
זה דבר אחד
דבר שני הפרעה הזה הוא פרעה מאוד משונה
זה פרעה שחולם חלומות
זה פרעה שמעמיד את יוסף מהלך הרתומים
זה פרעה לא רגיל
מי אמר לך שהוא מצרי?
אולי הוא אסייתי גם כן?
כלומר יש תיאוריה
יש בו בעיות גדולות מאוד בקרונולוגיה המצרית
מי היה הפרעה הזה שקיבל את יוסף?
אחת התיאוריות אומרת שהוא היה חיקסוס
עכשיו אם הוא חיקסוס
אז מה זה חיקסוסים?
זה מלכי הרואים
אז יכול להיות שהוא ראה את עצמו
חבר טוב של העברים
הוא אומר יש לי גם כן
אז תביאי לי שרן מקנה
כי גם אני לא מצרי
יש כל מיני תיאוריות
לגבי קרונולוגיה המצרית
עד עצם היום הזה שום דבר לא ברור
יש כאלה אפילו שמקבלים את הזהוי חיקסוס עברים
יש כאלה שאומרים לא מה פתאום?
חיקסוס זה היה שושלט המלכית בכלל
יש שאומרים שהחיקסוס באו לפני
שהתחיל שיעבוד מצרים וגורשו
יש כאלה שאומרים לא
החיקסוס באו כשישראל יצאו ממצרים
זה מה שכתוב היה בו המלך
בקיצור כל האפשרויות פתוחות לפניהם
חיקסוס זאת אומה כנראה ארית
או על כל פנים אסייתית
שכבשה את מצרים באיזשהו שלב
שלא ברור מהו
והאומה הזאת התאכזרה מאוד על מצרים
והם כבשו את מצרים העליונה
ואילו המשושלת המצרית הלגיטימית
ברכה אל הדרום
לא רק המצרים, הם כבשו את מצרים התחתונה
שהיא הצפונית
והמשושלת הראשונית ברכה אל הדרום
אל מצרים העליונה
ואחרי מאמצים רבים של כמה מאות שנים
הצליחו לגרש את החיקסוס ממצרים
וזה מה שכתוב
יש אומרים שזה משהו של
ונלחם בנו ועלה מן הארץ
מה זה ועלה מן הארץ?
שהם עלו אל המצרים העליונה
ולכן הם פחדו שבני ישראל יתרבו
כי הם חברים של אותם האויבים
שהצלחנו סוף סוף לגרש
ולכן קם מלך חדש במצרים
אשר לא ידע את יוסף
הוא לא רוצה לדעת על השמשטפ של החיקסוס שהיה
בקיצור, אפשרויות שונות יש
ואנחנו נשארים עם הספקות
אגב, יש לציין שכששמפוליון לראשונה
הצליח לפנח את כתבי החרטומים
אז הוא גם קבע על פי מה
שהוא קרא בכתבי החרטומים
הוא קבע את התחלת המצאת הכתב במצרים
והוא קבע את השושלת הראשונה במצרים
לשנת מינוס חמשת אלפים שמונה מאות עשרים ושבע
משהו כזה
המון שנים
כלומר זה אפילו לפני בריאת העולם
לפי הספירה שלנו
אחר כך הורידו, קצת כציטול או אלף שנה
הורידו עוד איזה שש מאות שנה
היום, מקובל לקבוע את
השושלת הראשונה של מצרים
בשנת מינוס שלושת אלפים
בערך
וגם זה לא כל כך ברור,
כנראה שצריך עוד להוריד
טוב
ויהוי יוסף
מה?
אה זה נכון
ויהוי יוסף
את יעקב אביו
אני לא מרקש את זה לרגע
ויעמידהו לפני פרעה
ויברך יעקב את פרעה
כלומר, פה יש עמדה אחרת לגמרי
יעקב רואה את עצמו כמושל על פרעה
ואומר פרעה ליעקב כמה ימי שני חייך
זה כאילו מדרש קצת הומוריסטי אני חושב
שאומר, שהרי כשאברהם אבינו הגיע אל פרעה
השערים של בית המלך התרוממו
לכבודו של אברהם
אתה רואה אותו דבר עם יעקב
אז הדבר הזה היה ידוע בבית פרעה
פתאום הוא רואה שכשיעקב נכנס
מתרומם את התקרה, אומר כמה ימי שני חייך
עכשיו אולי זה אברהם
אבל פה הוא אומר כמה ימי שני חייך
והיום אומר יעקב אל פרעה
ימי שני מגוריי שלושים ומעט שנה
מעט וראים היו ימי שני חיי
ולא השיגו את ימי שני חיי אבותיי
בימי מגוריהם
יותר מורכב מזה אתה מת
מה הוא רוצה פה?
יש, מה אתה רוצה?
למה השתנה שמו של ישראל ליעקב?
כי הוא בגנות
כתוב
ראינו את זה לפני שלושה שיעורים
ויבוא ישראל, ואיסא ישראל בכל אשר לו
ויבוא בעירה שעבה
ויסבך זבחים לאלוהי אביו יצחק
ויבוא אלוהים אל ישראל במראות הלילה
ויאמר יעקב
ויאמר אל תירא מי הרדה
מצרים כי לגוי גדול השמחה שם
זאת אומרת הקבל שכול שינה את
שמו של יעקב לישראל בכניסה לארץ
ושינה את שמו של ישראל ליעקב בהציעה מן הארץ
בסדר?
עכשיו
בואו נחזור לפסוק הזה
פסוק ת'
ואומר יעקב אל פאור ימי שני
ימי שני מגוראי
מה זה מגוראי? זה הזמן שאני גר בעולם הזה
אז כמה זמן אני גרתי בעולם הזה עד עכשיו?
מאה ושלושים שנה
אבל מתוך ימי המגורים האלה כמה זמן הייתי חי?
מעט מאוד
מעט וראים היו ימי שני חיי
התקופה שאני יכול להגיד עליה
שהייתי חי היא הייתה תקופה קטנה
מה שאתה מיקר שמה שהוא היה חי זה היה טוב
נכון
עבר מעט וראים ימי שני חיי
כן, מה זה ראים?
לעומת יפים
יש ביטוי כזה תעינים יפות,
תעינים רעות, אצל חזאל
כך שההפך של רעים זה יפים
אז הם היו רעים אבל טובים
כן
ולא השיגו את ימי שני חיי אבותיי
הזמנים שאבותיי היו חיים בימי מגוריהם
כלומר יש פה הבחנה אם כן בין ימי המגורים
שזה בין הלידה למיטה
לבין שני חיים שזה מה שהוא בעל משמעות
אז יעקב מתעודד זה היה מעט
בסדר, טוב
ויברך יעקב את בראש
כן
אה?
כשאדם עצוב אין משמעות
האם יש משמעות שאין לו משמעות בעולם
האם מתוך דבריי השתמע אחרת
לא, אז למה אתה שואל?
אם אני אבטח
אני חושב שזה לא הכול יפה
כן
האם למצוא משהו שיש לו משמעות
משמעות של הכל בעצם
אה, יפה
כלומר אני צריך למצוא דבר אחד שיש לו משמעות
ואז רטרואקטיבית זה יותן משמעות לכל
אבל אין משמעות עצמית לדבר
למשל העצבות אין לה משמעות עצמית
אבל אם אחרי העצבות הגעתי אל שמחה
רטרואקטיבית, אני אומר גם לעצבות היה מקום
אבל אין מטרה בעצבות
כן
למה יעקב מברך את בראש הוא?
זה נראה שהוא עושה מברך אותו לשלום כאילו
אימוסי, זאת אומרת הוא
יברך אותו בכניסה ואותו היציע
ואם זה לא ככה
אז למה הוא מברך אותו גם בפרעיון הזה?
האם קולדול עמד את רשיעיה לפרשה?
לפני הרבה זמן
כתוב כאן
ואיברך יעקב את פרו ויצא מלפני פרו
אז מה זה נקרא ברשיעי
ואיברך יעקב
רשיעי זה טוב, זה להחליף
לא חייבי תמיד להגיד משהו אחר מרשיעי
רשיעי אומר שני דברים נפלאים
הוא שאילת שלום
כדרך כלל נראים לפני המלאכים לפרקים
סלודה ולעז
כן, זאת אומרת זה להגיד אלה
ואיברך יעקב את פרו
אחר כך הוא נותן לו ברכה ממש
ואיברך יעקב את פרו
כי כדרך כלל נפטרים לפני שרים
הם מלאכים אותם ונותנים רשות
ומה הברכה ברךו?
שיעלה נילוס לרגליו
לפי שאין ארץ ישראל שאותה מגישלמי
אלא נילוס עולה
הוא משקה
ומברכתו של יעקב האלך
היה פרו בא אל נילוס
והוא עולה לקראתו
הוא משקה את הארץ
כלומר בעצם יעקב נתן כוח לפרעו
לעשות את עצמו אלוהה
נכון?
אחר כך הוא אומר שברכותו
של נילוס עולה לקראתו
זאת אומרת אנשים היו רואים את פרו
מגיע אל הנילוס
וזה עולה
וואי, שמע, האדם הזה משהו
אלוהה
זאת אומרת שכשישראל נמצא עם איזשהו מקום
הם בעצם מחזקים
מעצם נוכחותם או ברכתם
את האחיזה של האלילות בתורה המקום
של האלילות
כי כיסא ה' עובר לשם
כמו שכתוב בספר ירמיהו
ושמתי כיסאי
אוי, אני בוצע
זה סתם מסתיר
בסדר, תראה פה כמה
כן, וכתוב בירמיהו
ושמתי כיסאי בעלם
והעבדתי משם מלך ושרים
מה זה ושמתי כיסאי בעלם?
מה יש בעלם?
בספר דניאל כתוב
ואני בשושן הבירה
אשר בעלם המדינה
אז עלם זה המחוז שבו הייתה העיר שושן
אז כשהירמיהו אומר
ושמתי כיסאי בעלם
הוא רומז לכל המעשה של מגילת אסתר בעצם
ואומר המהרן מפרק בפירושו למגילה
שהכוונה שעד עכשיו כיסא ה' היה בירושלים
והוא עובר בעלם
לכן כתוב
כשבת המלך על כיסא מלכותו
אשר בשושן הבירה
אז זה לא סתם
השכינה נמצאת בגלות
איפה? בערמון המלך
מה אתה רוצה?
מה שלשכינה על יד ישראל?
ממש לא
הסיפור של מגילת אסתר
זה מסירת המלכות ישראל לעומות העולם
זה מה שקורה דרך אסתר
שהיא נשארת תקוע בבית המדח
זאת אומרת שמלכות ישראל
ממסירה לעומות העולם
שמה ואתה תלבש אסתר מלכות
ואתה עמוד בפתח בית המדח
מה?
זה לא התקופה שבא להתחיל
לבנות את הביתה השנייה?
לא
זה התקופה שהיא באה
התחיל לפני זה לבנות הביתה השני
ורק אחרי מאוד אחרש בראש
המשיך לבנות שוב הביתה השני
אז זה בדיוק באמצע
זאת אומרת שיש מצב שההשגחה
הגילוי של האלוהות עובר דרך אותה מלכות
אותה ציוויליזציה
איזה דבר מזעזע
אתם מכירים בוודאי את הסיפור של מראה הסנא
כן?
מראה הסנא
כשמשה רבנו היה רואה
שמה הוא רואה את הסנא בוער באש
והסנא אלינו אוכל
אז אומר הנציב
שמשה כשהוא ראה את זה
הוא מיד הבין
שהסנא זה עם ישראל
ושהאש זה היסורין של הגלות
ככה הוא הבין באופן מיידי
הסנא בוער באש
והסנא אלינו אוכל
מה זאת אומרת?
הסנא אלינו אוכל
שלמרות היסורין של הגלות
עם ישראל לא קלה
יפה!
אז למה הוא התקרב?
מה הוא רצה לדעת?
אסור ענה ויראה את המראה הגדולה לזה
מדוע לא יבער הסנא?
מה היה הספק שלו?
אומר הנציב מובולוגי
הוא אמר לעצמו
הרי בדרך כלל מה מזין את האש?
העצים
אבל פה העצים לא נאכלים
אז מה מזין את האש?
זה מה שהוא רצה לדעת
לא יבער הסנא
אז מה מזין את האש?
ומה ההתקרבות אמרה לו?
והיראה אליו
מלאך השם בלבט אש מתוך הסנא
שמלאך השם הוא זה שמזין את האש
כלומר
שהשכינה שורה במצרים
והיא נותנת את הכוח
לשעבל את ישראל
מה?
בועל פרו
בדיוק
אז זה מתחיל מזה
והיוורך יעקב את פרו
כן
אז למה יעקב יורך אותו?
אולי צריך בדווק לא לברך
שישתוק
מה זה הסיפור
שזה נקוח עכשיו לפרו
התשובה היא
שזה תפקיד שלו
כלומר התפקיד שלנו
לדאוג לעזנה הרוחנית
של העולם כולו
ויש שני אופנים
או דרך ישראל בארצם
או דרך ישראל באומות העולם
לכן אנחנו מתפללים
לשלומם של המלאכים
שאנחנו חוסים בצילם
בחוץ על הארץ
כן, זה משמעות
שהשכינה גלתה
ואז הדבר הזה
הוא מאוד קשה
כי זה אומר שיש איסורים אדירים לשכינה
שהיא גולה
מכוח ישראל
שמשתמשים באומות העולם
הוא עושה
אז נגיד זה התולדה הכרחית
של מעשיו של יוסף
כיוון שיוסף מביא אותם אל הגדות
אז עכשיו מה שעושים
מברכים את פרו
מטבע הדברים
גם ירמיהו הנביא אמר
להתפלל לשלום העיר
אשר אני מגלה אתכם שמה
כי בשלומה יהיה לכם שלום
ורבי חנינה
סגן הקוהנים אומר
ומתפלל בשלומה של מלאכות
איזה מלאכות
התכוון רבי חנינה
שנפלל עליה
מלאכות הרומאים
זאת אומרת זה פשוט מדהים
אותה מלאכות שהחריבה את המקדש
ודיקן מרד בר כוכבה
אומר רבי חנינה
סגן הקוהנים
הוו מתפלל בשלומה של מלאכות
שהיא מלא מורה
אישת ראוח חיים ולאור
כבר הוא מבין
שעכשיו זה הזמן
שבו הדברים עוברים
דרך המלאכות של אומות העולם
פסוק י' א'
מה?
מה זה פסוק ט?
סברנו אותו כל כך יפה
מה?
זה עובד אל תיגע
למה לא יפה?
למה לא יפה?
מה פירוש יפה?
יפה זה אפקטיבי
יעיל
משנה משהו
כמו כוח בדין יפה
ייפוי כוח
פסוק י' א'
ויושב יוסף
את אביו ואת איכיו
ויתן להם אחוזה
בארץ מצרים
במטב הארץ
בארץ רעמסס
כאשר צבע פרעו
ויחלקל
אגב
לפי מי שאומר
שהשושלת של מלאכי מצרים
הנקראים בשם רעמסס
לא התחילה אז
אז זה בעצם אנכרוניזם
כלומר התורה
היא מספרת
בארץ שהייתה בזמנו
שאחר כך בבוא הזמן
היא הייתה ארץ רעמסס
לא קרה כלום
למרות שיש אולי הבדל
בין רעמסס לבין רעמסס
בשאר המקומות בתורה
כתוב היסעון בין ישראל
מרעמסס סוכטה
פה זה המקום היחיד
שיקטיבו רעמסס
אז אולי זה לא אותו הדבר
וייחלקל יוסף את אביו ואת איכיו
ואת כל בית אביו
לחם לפי עטף
עכשיו יש איזה הבדל
בפסוק י'
בארץ רעמסס כאשר צבע פרו
זה הנרטיב המצרי
פסוק י'
זה הנרטיב הישראלי
וייחלקל יוסף את אביו ואת איכיו
ואת כל בית אביו ולחם לפי עטף
ארץ רעמסס
זה ארץ גושן
או שזה חלק מארץ גושן
יאין הכבודו ברשי
רשי כותב
ארץ רעמסס בארץ גושן היא
פסוק י'
ולחם אין בכל הארץ כי כבד הרעב מאוד
מבחינה דקדוקית
לא מובן המשפט
היה צריך לכתוב
ויהי הרעב כבד מאוד
ולא היה לחם בכל הארץ
ולחם אין זה לשון הווה
לא לשון עבר
וזה דומה לעיקרון של רשי
שכל מקום שמכניסים זמן אחר
ממה שמצופה במבנה המשפט
זה מה שנקרא עבר מוקדם
עבר מוקדם באנגלית past
perfect בערבית passé antérieur
זאת אומרת
זה בעל אומר זה עבר שלפני העבר
אז מה שכתוב ולחם אין בכל הארץ
צודק רשי
תסתכלו ברשי
חוזר לעניין הראשון לתחילת שני הרעב
רשי לא סתם אמר את זה
בגלל הקושי הדקדוקי
התחבירי הייתי אומר
רשי הבין שמדובר במה שקדם
ולחם אין בכל הארץ
כי חבד הרעב מאוד
אז מה שאנחנו קוראים עכשיו
זה המדיניות הכלכלית של יוסף
שהוא הניג במצרים לפני שיעקב הגיע
וטלה
ארץ מצרים
וארץ קנאן
מפני הרעב
והיא יילקט יוסף את כל הכסף הנמצא בארץ מצרים
ובארץ קנאן בשבר אשר הם שוברים
והיא יביא יוסף את הכסף
ואיתה פרו
כלומר
בוטל המטבע
וזה הפך להיות פריווילגיה
של השלטון
הבנק המרכזי
הכסף נמצא עכשיו
בבית פרו
זאת אומרת היה ביטול
של האמצעי הכלכלי
מה שנקרא כסף עובר לסוחר
עוד לא היו מטבעות אז באותם הימים
אבל
במונחים שלנו הייתי אומר זה ביטול המטבע
אז ממה אנשים יחיו עכשיו?
כשאין מטבע
מה יש?
חליפין
או חליפין
או
עבודה
כלומר אתה משלם בעבודה
כלומר יש פה מעבר של הכלכלה
ליצרנות נטו
בלי ערכים מופשטים
מה שהקפיטליזם עושה בדרך כלל
שיש ערכים מופשטים כגון מניות
אגרות חוב וכדומה
כל זה
יוסף מיטל
שאלה מה המטרה שלו בזה?
למה היה שתעשים כסף?
לפני כן היה כסף
היה כסף
למה כסף זה משהו
ש... כסף זה דבר מופשט
כסף אין לו ערך
מה אתה יכול לעשות עם כסף?
מקסימום אתה יכול
לשים מטיל כסף מתחת לשולחן שמתנדד
כדי שהוא יפסיק להתנדד
אבל כשהוא עצמו... או לזרוק
באפגנות
אתה זורק מטיל כסף
או מטיל זהב
אבל סתם ככה
מה אתה יכול לעשות עם כסף?
אפשר לעשות
אולי צלחות
סירים
משהו
כן? מה?
כמו המיטל של המילה מיטל
לא שומע
כמו המיטל של המילה מיטל
שכמו שהוא נגע בו
הוא נפח כזה
זה מדבר
אז זה מדבר, כן
כלומר, אז הכסף
זה הערך של הכסף
זה מה שאתה כוסף אליו
זה פיקציה
לכן זה נקרא כסף
נכון?
למשל, כשמצאו לראשונה
את המתכת הנקראת פלטינה
זה היו עובדי מחרות בערי אוראל
הם לראשונה מצאו את המתכת הזאת
בערי אוראל
ולא ידעו מה זה בכלל
עשו מזה סירים
עשו סירים, צלחות, כלים לבית
מזבגות וזה
מהפלטינה
כי לא מעריכו את זה
ואיתו אמרו, לא, זה שווה כמו זהב
אז היום פלטינה זה כמו זהב
כלומר, הערך זה מה שאתה כוסף
ואילקט יוסף את כל הכסף
ויוסף מבטל את הערכים המופשטים
והופך את הכלכלה לצמודת קרקע
אפשר לומר, צמודת מציאות
ואיתום הכסף
מארץ מצרים ומארץ קנן
ויברו כל מצרים את יוסף למור
הבנו לחם
ולמה נמות נגדך כי אפס כסף
ואמר יוסף, אין בעיה
אבו מכניכם וידידה לכם
ומכניכם אם אפס כסף
ויביאו את מכניהם אל יוסף
ויתן להם יוסף לחם בסוסים
ומכני הצוד ומכני הבקר
ובחמורים ויינעלם בלחם
בכל מכניהם בשניים
שאלה
מי טיפל בכל המכנה העצום הזה
שהגיע ליוסף
מה
המאגרים
לא היו מאגרים
עוד לא הגיעו לפי רשי
המצרים עצמם
הם המשיכו לטפל בזה
כלומר, אותו אדם גדל עם אותן בהמות
שהוא נתן ליוסף
רק שעכשיו רשמית זה כבר לא היה שלו
זה היה של המדינה
מה?
כן, אבל זהו, בדיוק
כלומר, אתה כבר לא הבעלים
על המכנה, זה לא שלך
אבל אתה ממשיך לטפל בו
כלומר, יש לך חדר אוכל משותף
ויש לך תורנות במחלבה
אבל זה לא שלך
וטיתום השנה היא
ויבוא אליו בשנה השני
והם אומרו, לא, לא נכחד מהאדוני
כי אם תמה כסף, הוא מכנה בימי אל אדוני
לא נשאר איתי אדוני בלתי עם גבייתנו
ועדמתנו
למה נמות לעיניך גם אנחנו, גם עדמתנו
כנה אותנו
ואת עדמתנו בלחם
ונהיה, אנחנו ועדמתנו עבדים לפרוב את הנזרה
ונחיה ולא נמות, והאדמה לא תהיה שם
אגב, אם הוא יקנה אותם
נו, ואז מה הוא יעשה איתם?
הם ימשיכו לעבוד את אותה אדמה
כלומר, פורמלית
הכלכלה עברה לרשות המדינה
מה אתה אומר?
הם רוצים את התבואה
אין להם תבואה
התבואה נמצאת במאגרים, נכון?
במחסלים
מה?
אני עוד לא יודע
כלומר, אם אני אקרא אולי אני יודע
והיי כן יוסף את כל הדנות מצרים לפרעה
כי מכום מצרים השתדעו כחזק עלי מרעה
ואתה יהיה ארץ לפרעה
כלומר, הוא מיטל את הקניין בעצם
אין יותר מטבע
אין יותר קניין של מיטלטילין
גם איך שם אין מקרקעין
הכל שיהיה אולאם
במונחים מודרניים
זאת אומרת, זה קומיוניזם מוחלט
מה עם החירות האישית?
הרי הם אמרו, תקנה אותנו לעבדים
לא כתוב במפורה שהוא קנה אותם
אבל פסוק אף א' נאמר
ואת העם, העביר אותו לערים
מקצה גבול מצרים ועד קצהו
מה הוא עשה איתם?
עשה חילופי אוכלוסין
מי שישב בדרום עבר לצפון
מי שבצפון בדרום
כלומר, הוא עקר אותם משורשים התרבותיים
בנה אומה חדשה
נטולת שורשים
נטולת רכוש
והוא עכשיו מכניס להם לראש מה שהוא רוצה
גם ראינו בפרשת מקץ
שכתוב
שפרו אמר למצרים
לכו אל יוסף
כל אשר יאמר לכם תעשו
מה זה מרומז?
מה מרומז שם?
שהוא עשה להם ברית מילה
כלומר, הוא עשה להם מהפכה תרבותית
לכל מצרים
הוא החליט להכניס אותם ברית אברהם
כלומר, הוא משתמש בכלכלה
בתור אמנוף
לשינוי העולם
יש לו רעיון מאוד אוטופי
אם כן, של
הכל יהיה טוב
כשכולם יהיו בדיוק
כמו כולם
ללא שורשים
ויהיו
אההה
אההה
משחק בידי המדינה
מה אמרת?
סטלין אמר?
יוסף מרקס
לא, לא
יוסף מרקס
אה, מרקס
אבל זה הרבה יותר מתקדם ממרקס
זאת אומרת שיש פה
כמה חבר'ה
שהיו יכולים ללמוד ממנו
וכנראה למדו ממנו
זאת אומרת, הרעיון היה
אדיר, מבחינתו של יוסף
המחשבה
שהכלכלה תיתקל את העולם
ינתק אותם מהעבודה זרה
והכול
פששששש
יפה מאוד
מעניין, מה קרה דור אחד אחרי זה?
והיה קום
בלך חדש על מצרים
אשר לא ידע את יוסף
לא רוצים לשמוע על זה יותר
מעניין מאוד
והיא אומר
פסוק כבד
פסוק כבד
אהה
רק
אדמת הכוהנים לא קנה
זה משמעותי מאוד
כי חוק לכוהנים
את פרו ואכלו את חוקם
אשר נתנאים פרו
על כן הוא מכלו את אדמתם
אז על מה יוסף לא הצליח להשתלט?
על הגרעין
האידיאולוגי
הבסיסי של התרבות המצרית
אז בעצם הוא לא עשה כלום
כשאתה לא בבית
אתה לא יכול לשנות באמת
בסוף יזריקו אותך
זה בעצם תעודת הכישלון של השיטה
והיא אומר יוסף אל העם
הל קניתי אתכם היום
ואת אדמתכם נפרו
הל לכם זרה, הוזרתם את האדמה
והיה בתיבואות
מוטטם חמישית לפרו
והרבה ידות תהיה לכם לזרה
השדה לכולכם ועל אשר בבתיכם
יכולת הפיכם
והוא אמר יחי איתנו
ועם צחן ועיני ה'
והיינו עבדים לפרו
והיה שם אותם יוסף
ועשה יוסף לחוק
עד היום הזה
על אדם מצרים לפרו
על החומש
על אדמת הכוהנים
לבדם לא הייתה לפרו
אז אם כן זה נכשל
ויש ישראל בארץ מצרים
זה כבר מבשרים לך שזה ייקשה
כי אדמת הכוהנים לא קנה
אז בעצם מצרים נשארה
מכונסת במנזריה
והיא מחכה רק
לרגע המתאים
כדי לבטל את כל מה שעשה יוסף
כן
אז יש כאילו שיש כאילו תיאות היסטורית
מחוץ לתורה
האם יש תיאות היסטורית לדבר הזה
מחוץ לתורה
יש
בכתובות המצריות
של השושלת השלישית
כתוב שהיה חכם גדול בשם עמכותפ
שצפה שיהיה רעב שבע שנים
והוא הציל את מצרים מן הרעב
ושהוא היה אדם כל כך חכם
שעשו אותו בסוף לאל
אבל הוא התחיל כמשנה למלך
כך כתוב
עכשיו עניין מאוד
שלפי הקורנולוגיה המקובלת במחקר
זה בלתי אפשרי שזה יהיה יוסף
כי יוסף לפי המקובל במחקר
היה בזמן השושלת ה-12
לא בשלישית
אבל אולי זה מעורר כמה שאלות
לגבי הקורנולוגיה המצרית
טוב, עד כאן להיום
בלב!