פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויגש > “ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו גושנה”

“ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו גושנה”

מילות מפתח:יוסף הצדיק
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫את מן וב
‫דיבר בפסוק

‫כפת

‫ואת יהודה זה ראינו כבר

‫ואת יהודה שלח לפניו את יוסף

‫לראות לפניו גושנה

‫ויבוא ארצה גושן ומזה למדנו

‫את החיבור המיוחד

‫בין שתי השיטות שנעשה

‫באותה השעה

‫פסוק כפת

‫ואיסור יוסף מרכבתו ויעל ‫לקראת ישראל אביו גושנה

‫וירא אליו

‫והיפול על צבריו והיפק על צבריו עוד

‫הביטוי וירא אליו הוא ביטוי משונה מאוד

‫זה ביטוי שנאמר באלוהות

‫וירא אליו

‫זה ביטוי לא רגיל

‫כאילו ההופעה של יוסף על מרכבתו

‫מהווה עבור יעקב התגלות

‫מה הוא רואה

‫הוא רואה דבר שאנחנו נראה ‫אותו בהדגשה יתרה בהמשך

‫שהמרכבה עברה ליוסף

‫כלומר יוסף הוא על המרכבה

‫בייסור יוסף מרכבתו

‫זה לא רק המרכבה שעליה רוכב

‫הוא עצמו מרכבה

‫הוא מרכבה לשכינה

‫ולכן הגילוי האלוהי בדורו עובר דרכו

‫יש לנו כלל האבות הן הן המרכבה

‫בימי אברהם אתה רוצה להיפגש עם הקב' ברוך הוא

‫אתה הולך לאברהם

‫בימי יצחק אתה הולך ליצחק

‫בימי יעקב אתה הולך ליעקב

‫ובימי יוסף אתה הולך ליוסף

‫למרות שיעקב עדיין חי

‫אבל המעבר של ההנהגה נעשה כבר

‫ויוסף הוא המרכבה

‫לכן הוא נאמר וירא אליו

‫נכון

‫להיות במקום עליון זה באמת בעיה

‫זה אומר שאתה כבר לא פה כל כך

‫כלומר יעקב התחיל לעלות

‫כמו שכתוב היעד אלוהים מעל אברהם

‫עלה

‫אז מה זה אומר על יעקב

‫כשיוסף מגלה מיין מרכבה

‫מה התפקיד של יעקב בעולם

‫להעביר את הברכות

‫וזה מה שהוא יעשה בפרשה הבאה

‫פסוק למד

‫אגב יש פה שאלה

‫אנחנו רואים שיוסף בוכה נכון

‫והירא אליו והיפול על צו הרב

‫ויבק על צו הרב עוד

‫רשי שואל שאלה יפה

‫למה יעקב לא בוכה

‫ולא נופל על צו הרב יוסף

‫שאלה טובה לא

‫אלא רשי אומר

‫ואמרו רבותינו

‫ואמרו רבותינו שהיה קורא את שמה

‫מאוד מוזר

‫יעקב קורא את שמה

‫זה הסיפור

‫מתוך איזה סידור בדיוק

‫ובאיזה נעימה

‫מה זה שמה

‫זה אמר שמה ישראל השם ולא שם אחד

‫אם נסביר שזה

‫בגלל שזה הזמן של קריאה את שמה

‫כמו אני צריך לומר שזה היה או בעמוד השחר

‫או בצאת הכוכבים

‫אחד מהם

‫אז בכל מקרה לא מובן למה יוסף לא עושה את זה

‫אם כבר אנחנו הולכים

‫על כיוון שהאבות קימו את כל התורה כולה

‫אז גם יוסף מן הסתם הוא יהודי דתי כמו שצריך

‫אז למה הוא לא קורא את שמה

‫אם אבא שלו הגיע זמן לקריאה את שמה

‫אז גם הוא צריך לקרוא את שמה

‫אלא יש מצבים שבהם קוראים את שמה

‫והם כשאדם קם וקומך

‫כשאדם שוכב ושוכבך

‫יש עוד מצב שבו נהוג לקרוא את שמה

‫כשאדם הולך למות

‫כשאדם הולך למות

‫מקובל הוא קורא את שמה

‫למה כשהוא הולך למות הוא קורא את שמה

‫כתוב בתורה

‫מתי קוראים את שמה

‫בשוכבך, זה בשוכבך

‫אין לך בשוכבך גדול מזה

‫אדם הולך למות זה בשוכבך

‫אין לך שוכב עם אבותיך

‫אז מתי עוד צריך לקרוא את שמה

‫בתחיית המיתים

‫כלומר אל תשכחו

‫אל תשכחו

‫כשקיימים בתחיית המיתים

‫הדבר הראשון שצריך לעשות זה לקרוא את שמה

‫כי לא יודע מי יהיה שם כדי להגיד לכל אחד

‫נתכונן כבר עכשיו

‫שבתחיית המיתים

‫לקרוא את שמה

‫למה באמת צריך לקרוא את שמה

‫בערבית ושחרית

‫או במיתר ובתחייה

‫כי צריך להודיע את האחדות

‫למה צריך להודיע את האחדות

‫במקום שבו אפשר לחשוב על שניות

‫במעבר מן הלילה אל היום

‫ומן היום אל הלילה

‫או מן החיים אל המוות

‫ומן המוות אל החיים

‫יש סכנה של דואליות

‫שאדם יסבור שאלוהי היום איננו אלוהי הלילה

‫אז כדי להוציא מליבם של המינים

‫התורה אמרה לקרוא את שמה דווקא במעברים האלה

‫בזמנים של האפשרות לחשוב על שניות

‫עכשיו אותו דבר קורה במשפחה של יעקב

‫יעקב הבינו סבור שהאחדות של האומה נשברה

‫כי הוא חושב שיוסף מת

‫אז כל התוכנית הגדולה

‫שעל יסודה היה אפשר להגיע ל'אלינו ה' אחד'

‫דהיינו, אחדות השבטים

‫כל התוכנית הזאת הלכה לאיבוד

‫ולכן כשהוא רואה את יוסף

‫אז האפשרות להודיע את הייחוד חזרה

‫וזו המשמעות שהוא קורא את שמה

‫זאת אומרת הוא רואה שסוף סוף השם אחד

‫למה יוסף לא קורא את שמה?

‫כי הוא יודע שהוא חי

‫בשבילו זה לא היה חידוש

‫כלומר, עבור, אפשר לומר עבור יעקב

‫זה כמו תחיית האמיתים מה ‫שקורה כשהוא רואה את יוסף

‫יוסף יודע שהוא חי

‫אז אין לו צורך לקרוא את שמה

‫הוא היה קורא את שמה, לא יוסף

‫הוא רואה אצל יעקב תחיית אמיתים

‫הוא רואה אצל יעקב תחיית אמיתים

‫לא לא, יעקב קרא את ‫קריאת שמה של תחיית אמיתים

‫לא, אמרתי כשהולכים למות

‫אז באמת קוראים את שמה

‫עכשיו אני אמרתי עוד הלכה בתחייה

‫עכשיו פה יעקב עבר מעבר של מעמד של תחייה

‫תחיית אמיתים, לא רק של ‫עצמו אלא של האומה כולה

‫ברור?

‫יוסף הולך להחליף את יעקב במובן הזה

‫יש עוד דבר, יש גם קריאת שמה של יעקב

‫במובן זה שהוא הולך למות, יש פה שניים

‫יש פה גם בחיית תחיית אמיתים ‫וגם בחינת זה שהוא הולך למות

‫וזה מה שכתוב בפסוק למד

‫והיום אומר ישראל אל יוסף אמותה

‫הפעם אחרי ראותי את פניך כי עודך חי

‫זאת אומרת מאחר ויוסף לוקח עכשיו את ההנהגה

‫של הוא החי בעולם

‫אז אין צורך יותר ביעקב

‫יעקב יכול בעצם להתחיל את ‫התהליך של ההסתלקות מן העולם

‫כן

‫מה פירוש המילה הפעם?

‫אז רשי כותב

‫רשי כותב, זה מגיעים

‫פשוטו כתרגומו

‫וזמנה הדה

‫מנחם ענה, כמו אפילו אם אני ‫אעמות עכשיו אני אהיה מנוחם

‫ומדרשו סבור הייתי לעמות שאתם מתות

‫בעולם הזה ולעולם הבא

‫שנסתלקה ממיני שכינה

‫והייתי אומר שהתבין לי הקב' החום יתעתך

‫עכשיו שאתך חי לא עמות אלא פעם אחת

‫אז אם כן יש לך פה שני פירושים

‫ובוודאי שלמדת את רשי על הפרשה

‫כי הרי למדת בישיבה תיכונית

‫ויש מבחני פרשת שבוע עם רשי תמיד ממי ראשון

‫פעם היה דבר כזה

‫נגמר

‫כן

‫יש הרבה דרשות

‫כן, כן, יש הרבה דרשות

‫נכון, אז אפשר למצוא את הדרשות

‫לא כל מילה אני מסביר

‫והי אומר יוסף אליכב אל בית אביו והעלה

‫והגידה לפרעה ואומרה אליו

‫אחי ובית אביו אשר בארץ קנן באו אליי

‫והאנשים רואה צאן כאנשי מקנה היום

‫וצאנה מובקרה מכל אשר להם מביאו

‫והיה כי יקרא לכם פרעה ואמר מה מה עשיכם

‫ואמרתם אנשי מקנה היו ‫עבדיך מן ההורינו ועד עתה

‫גם אנחנו גם אבותינו

‫בעבור תשאבו בארץ גושן ‫כי תועבת מצרים כל רואה צאן

‫עכשיו יש פה ביטוי כפול

‫שהוא אומר לאכב גם להיות אנשי מקנה

‫גם להציג את עצמם כאנשי מקנה

‫כי תועבת מצרים כל רואה צאן

‫אז תחליט

‫או שאתם רואה צאן

‫או שאתם אנשי מקנה

‫זה הבדל עצום

‫עצום

‫רואה צאן זה מי שרואה את הצאן

‫איש מקנה זה מי שיש לו מקנה

‫זה בכלל אותו הדבר

‫מי שיש לו מקנה הוא הבוס הגדול

‫והוא מעסיק רואים

‫אז השאלה היא כזאת

‫מה בזוי יותר? ‫בעיני המצרים מה שבזוי זה רואה צאן

‫אתם תספרו שאתם אנשי מקנה

‫ואז אתם תשאו בארץ גושן

‫כי הם אומרים אם אלה אנשי מקנה

‫בוודאי שיש רואים איתם

‫ולכן כי תועבת מצרים כל רואה צאן

‫כי ברור שברגע שאמרת שאתה איש מקנה

‫שאתה מעסיק גם רואים

‫ולכן לא ירצו אותך בארץ מצרים

‫ישימו אותך בארץ גושן

‫מה הרע ברואה צאן?

‫מה הרע ברואה צאן?

‫כי תועבת מצרים כל רואה צאן

‫למה המצרים שונאים כל כך רואה צאן?

‫תגיד אתה

‫כי זה רעיון של בני ישראל

‫כי זה רעיון של בני ישראל

‫יש ליקושיה עליך

‫הרי לפני שהם הכירו את בני ישראל

‫כבר יוסף יודע שתועבת מצרים כל רואה צאן

‫לכן קשה לומר שזה בגלל

‫שזה מזכירה עם את בני ישראל

‫שהם עוד לא מכירים

‫נראה שיש ברעיית צאן רעיון שהם לא

‫כן יש ברעיית צאן משהו שהם לא אוהבים

‫תסביר לי מה הם לא אוהבים ברעיית הצרים

‫זה אלוהים שלהם

‫כן הכבש הוא אלוהיהם של המצרים

‫איפה מצאנו את זה?

‫האל הראשי

‫מה?

‫האל הראשי במצרים

‫שמו היה עמון

‫והוא היה בדמות של איל

‫עם כאלה קרניים גדולות שופרות כאלה

‫ולכן מי שרואה את הצאן כאילו

‫מתעלה על אלוהות מצרים

‫ולכן הוא סנו

‫צריך להגיד קצת יותר לעומק

‫למה המצרים לקחו כבשים בתור אלוהות?

‫מה קרה להם שפתאום עמון

‫הוא זה שהופך להיות ראש הפנתיאון המצרי

‫והם עובדים לאיל

‫מאוד מוזר

‫הם עבדו למזל טלה

‫המזל של חודש ניסן

‫צריכה להיות איזו משמעות לדבר הזה

‫המערל מסביר בספר נצח ישראל

‫שכל אומה לוקחת לה לאלוהות

‫את מה שהיא מדמה שהוא לחלקה

‫את מה שהיא מדמה שהוא לחלקה

‫כלומר מה שהיא מרגישה שזה מתאים לה

‫מה פירוש הדבר?

‫הגמרא אומר שם על הפסוק

‫כי שלחו קיטיים וראו וכדר התבוננו מאוד

‫האמר גוי אלוהים והם לא אלוהים

‫ועמי המיר כבודו

‫או כבודי בלא יועיל

‫אומרים חזאד מה זה הסיפור ‫הזה לשלוח לקיטיים ולכדר

‫אומרת הגמרא

‫קיטיים עובדים לאש

‫וכדרים עובדים למים

‫ואף על פי שהמים מכבים את האש

‫וכנראה גמרא גם מתכוונת ‫לומר שהאש מעדי את המים

‫לא עזבו את אלוהותם

‫ועמי המיר כבודי ולא יועיל

‫עכשיו מה פירוש הדבר? ‫למה הקיטיים עובדים לאש?

‫איפה הקיטיים יושבים?

‫בים

‫זה אייה הים

‫זה אייה הים ההגי, כל האיים שם ביוון

‫זה קיטיים

‫ושם יש הרבה הרבה מים

‫מה אין שם?

‫אש

‫אז הם עובדים למה שאין להם

‫הקדרים, ביני קדר איפה הם יושבים?

‫מה במדבר

‫העולה קדר, יריעות של עמו

‫הם יושבי מדבר

‫אז יושבי מדבר

‫מה אין להם?

‫מים, אז הם עובדים למים

‫זאת אומרת כל אחד עובד למה שאין לו

‫והוא מעריץ את המידה שחסר עלו

‫שאומנם יש לו רגישות אליה

‫וית ידע להיות מידתו

‫כמו שלמשל העמים, עמי אירופה

‫שהם צאצאיהם של הגרמנים

‫ושל הרומאים

‫שהם עמים אכזריים

‫שעוברים על לא תרצח בכל יום

‫אז כשהם החליטו לחזור בתשובה

‫הם הקימו את הנצרות

‫הנצרות דת שמזהה את האלוהות עם האהבה

‫אלוהים הוא אהבה

‫כי זה מה שהם לא רגילים

‫ואהבת לריח הקמוכה

‫אתם יודעים מה זה עשה ‫לאיזה רומאי לשמוע את זה?

‫זה בשבילו מהפכה

‫מה? ואהבת לריח הקמוכה?

‫איך זה יכול להיות?

‫ולכן זו החזרה בתשובה שלהם

‫לעומת זה עמי המזרח

‫שאצלם היצר הרע הוא היצר של

‫גילוי הריות ושל גזל

‫הם ניצו דת של מידת הדין

‫שחותכת את ידי הגזלנים

‫ומכסה את פניהם של נשים

‫בגלל שזה המידה שחסרה להם

‫לכן הם עובדים את מידת הדין

‫זה מובן הנקודה הזאת?

‫אגב, לפי זה נשאלת השאלה

‫מה חסר לעם ישראל?

‫הרי עם ישראל בלמה הוא עובד?

‫לאחדות

‫סימן של מה הנטייה הטבעית של היהודים?

‫הפירוד, המחלוקת

‫כיוון שיש לנו נטייה טבעית של המחלוקת

‫לכן אנחנו יודעים להאריץ

‫ולהאריך את האחדות

‫זו ההשלמה שלנו

‫אז כמו כן, כאן נשאל השאלה

‫מה עם מצרים והתלה

‫או מצרים והכבש?

‫מה אתה רוצה?

‫מה זה?

‫יכול להיות שהנטייה היום לעבודה זרה

‫מכיוון שזה תמות גם?

‫כן, כן, בדאי

‫עכשיו, אז מה עם מצרים

‫והכבש?

‫פשוט מאוד

‫מה העניינה של מצרים?

‫מה מחיה את מצרים?

‫הנילוס

‫הנילוס הוא לא בשביל לגדל כבשים

‫הוא בשביל לגדל פשטן

‫כלומר, יש לחיבור

‫המעודק מאוד אל האדמה

‫כמו קין

‫קין היה, מה כתוב?

‫עבד אדמה

‫אבנם אנחנו קוראים את זה עובד

‫אבל כתוב עובד בלביו בתורה

‫כלומר, הוא היה מרותק אל האדמה

‫וזה הכוח של קין

‫ולכן חזאל אמרו שהוא הביא פשטן

‫לא כתוב בתורה פשטן

‫אבל חזאל לקחו את זה ממצרים

‫שזה היה הגידול המרכזי שם

‫כן, מה אתה רוצה?

‫זה העונש של קין, זה בעצם הדיקות שלו

‫שהוא יהיה נבנד ונתק אותו מהאדמה

‫בדיוק, ואילו הוא הבל, שהוא נבנד

‫אז הוא רואה

‫מה זה רואה?

‫מלשון ראיה

‫מלשון רעה

‫ואהבת לרעך

‫כלומר, הבל לוקח אחריות על אחרים

‫על הצון שלו למשל

‫ויש לו נבדות

‫נכון, אז באמת שמו אותו ‫באדמה כמו שהיה רדבי צדק

‫זאת אומרת שהתיקון של קין

‫זה ההכירה שלו

‫הוא נעקר מן המקור

‫שהביא אותו לרצח

‫ואז יוצא

‫שבעיני המצרי

‫מה שנע ונד

‫זה הדבר המאיים

‫זה מאיים על הקביעות שלו

‫ולכן תמיד הפולשים שבאו למצרים

‫החיקסוס וכל העמים האלה שבאו

‫תמיד היו האימה של מצרים

‫שמה יבוא עמים של רועי צון

‫והם השתלטו לנו על האדמה

‫ולכן

‫האלוהות אצלם

‫היא מה שאין בהם

‫דהיינו הכבש, לכן תורבת מצרים

‫כל רועי צון

‫עכשיו, לפי זה מובן מאוד

‫מדוע התורה

‫ברגע שיצאנו ממצרים

‫אסרה ללבוש

‫שעת נזל

‫צמר ופשטים יחדיו

‫עכשיו, הכל מובן

‫הבגד הטבעי של המצרי

‫זה פשטן

‫הבגד הטבעי של העברי

‫זה הצמר

‫שלוקח מן הצון

‫ולכן כשהתורה אמרה

‫לא לערב צמר ופשטים

‫עבור יוצאי מצרים זה היה כל כך ברור

‫לתת טוב את הטעם בתורה

‫זה המובן מאליו

‫לא לעשות משמש ממצריות ועבריות

‫כן, מה אתה רוצה

‫ולכן

‫אנחנו בקודש

‫מאחדים

‫ולכן

‫אנחנו בקודש מאחדים

‫לכן בגדי הכוהנים

‫היו עשויים משעת נזל

‫נכון?

‫אגב, אני חושב שזה פילון שאומר

‫או אולי זה יוספוס

‫מעריכה מאוד

‫את הבגד של צמר ופשטים

‫בגד עשיר ולכן ייחדה אותו לכוהנים

‫אבל אפשר להבין

‫שזה כן הפוך, כן, נו

‫אבל גם אנחנו רואים

‫אצל הרבה מהרוגים היהודים

‫שיש להם

‫נטייה לאוניברסליה

‫נכון

‫זה כביכל אחדות

‫זה לא כמו שאמרנו מקודם שיש נטייה לפירוש

‫נכון

‫אז איך ביישבים בין הערבים?

‫ביישב, זאת אומרת

‫הנטייה הטבעית שלנו זה הפירוד

‫וכשאנחנו עושים תשובה

‫אנחנו מדברים על אחדות

‫בדיוק כמו כשהנוצרים יש להם נטייה טבעית

‫אל הרצח, עושים תשובה, מדברים על אהבה

‫למה אתה אומר בין שישים תשובה

‫במיני מובט? לא משנה

‫הנטייה, כלומר האובססיה

‫של היהודי זה הפירוד

‫זה התחיל מעבר

‫הסבא של הסבא הרבא של אברהם

‫כי קורא לבן שלו פלג

‫כי בימיו נפלגה הארץ

‫תראה גם, מה קרה? מה?

‫הארץ נפלגה, אז מה אתה קורא? הבן שלך צריך

‫שזה חתום אצלו כל הזמן

‫כן, זה חתום אצלו כל ‫הזמן, כי זה מה שמטריד אותו

‫ההתפלגות של האנושות

‫הוא לא יכול לסבול את זה

‫הוא מעבר אחד, כל העולם מעבר אחד

‫וכו'

‫אז זאת אומרת, לכן

‫יוסף כאן מאוד מודע

‫לניתוק שיש

‫אגב, אסתם ככה

‫יש ויכוח אצל המחקרים

‫שהם טוענים

‫שמה שכתוב בתורה

‫הוא כתונת בד קודש

‫ילבש ומכניסה בד יהיו על בשרו

‫ובאבנת בד יחגור

‫ובמצנפת בד יצנוף

‫בגדי קודש הם

‫מה הפירוש של המילה בד? חז'ל אמרו

‫בד זה פשטן

‫זה שם אחר בשביל הפשטן

‫המחקרים אומרים

‫מה? זה לא יכול להיות

‫אתם יודעים למה זה לא יכול להיות? ‫כי חז'ל אמרו

‫זה בטוח לא נכון, אז אם כן חייב להיות משהו

‫אחר

‫היה חכם אחד בליבורנו במאה התשע עשרה

‫רבי אליהו בן המוזג, עליו השלום

‫והוא

‫בפירושו עם למקרא לתורה

‫אומר הרי היה

‫שחז'ל צודקים

‫שהבד זה הפשטן

‫שהרי

‫כהני מצרים, כך מספר אירודוטוס

‫כהני מצרים לבשו פשטן

‫ואם תשאל

‫כיצד תצווה התורה

‫על כהני השם

‫ללבוש את בגדי

‫כהני מצרים

‫כשתשיט לבך

‫אל סוד הבירור

‫למקובלים, לא ייגשם בעיניך

‫מה זה סוד הבירור למקובלים?

‫שהעם ישראל הולך ללקט ניצוד

‫סוד בכל העולם כולו, ניצוד של קודש

‫בכל התרבויות, ולכן ברור

‫שבתוך הקודש פנימה

‫אנחנו נעלה את צורת העבודה

‫של כהני מצרים הקדומים והכל בסדר

‫אבל בואו נחזור אם כן

‫לעניין, יוסף

‫אומר שאני צריך לבקש

‫רשות מפרעו שאתם תהיו

‫נפרדים

‫עכשיו יש פה

‫אנחנו נראה לאורך כל

‫כל הפרקים הבאים

‫עד סוף הספר שיש

‫שיח שונה

‫בין יוסף לבין פרעו לבין

‫האחים ופרעו

‫זאת אומרת אותם המאורעות מסופרים

‫אבל לפעמים פעמיים

‫יש אפשר לומר הגרסה העברית

‫והגרסה המצרית של המאורעות

‫אנחנו נראה דבר מאוד מעניין

‫שיש מגמות קודש

‫שמתהלכות בתוך הריאל פוליטיקה

‫הריאל פוליטיקה זה מה שפרעו

‫אומר ליוסף

‫אבל מגמת הקודש

‫זה מה שיוסף אומר לאחיו

‫אנחנו נראה שיש פה שני עולמות

‫של פסוק א'

‫של פרק ממזין

‫מה?

‫אז מה האחריות מאנשי מקנה לבועצות?

‫אנשי מקנה זה בא לבין?

‫כן

‫אנשי מקנה זה מי שיש לו מקנה

‫רועי צאן זה מי שרועי את הצאן

‫אז יוסף רוצה

‫שהם יגידו שהם אנשי מקנה

‫זה מכובדים לפחות

‫רק שכיוון שאנשי מקנה

‫יש רועים

‫אז יזרקו אותם

‫והם אנחנו נראה

‫שזה לא מה שהם אומרים

‫כן

‫טוב, והוא נראה

‫פרק ממזין

‫פסוק א' ויבוא יוסף ויגד לפרעה ויאמר

‫אבי ואחי וצונם ובקרם וכל השלם

‫באו מרץ מקנן ועינם מרץ גושן

‫ומקצה חיו לקח חמישה אנשים

‫ויציגיהם לפני פרעה

‫ויאמר

‫פרעה אלי חיו מה מעשיכם

‫ויאמרו את פרעה

‫מה הם אומרים? רועי צאן

‫עבדך

‫גם אנחנו גם אבותינו

‫הם הגזימו

‫כלומר הם עשו את עצמם עוד יותר גרועים

‫רועי צאן עבדך

‫גם אנחנו גם אבותינו

‫והם אמרו אל פרעה

‫לגור בארץ בנו

‫כן מרעי לצאן אשר לעבדך כי חבד הרב

‫ארץ קנאן ואתה

‫ישבודה עבדך

‫וארץ גושן

‫והוא אומר פרעה אלי יוסף ויגד

‫אביך ואחיך באו אליך

‫ארץ מצרים לפני חיו במצב ארץ

‫ושבת עליך ומתחיך ישוב ארץ גושן ויודעת

‫אבישו המשכהי ושמתה

‫שרי

‫על אשר לי

‫כלומר פרעה אומר טוב הם רועי צאן בוא נתן להם

‫קידום נעשה אותם אנשי מקנה

‫ויה ויוסף

‫את יעקב

‫מה?

‫אני חושב שתגובה תהיה שהוא מפרש אותם

‫אם אתם רואים את הסורנדואסי בבית

‫לא הוא לא מדבר איתם בכלל

‫האם סבבה שמקנה הם יגידים

‫כמו מקודם לכל ארץ גושן

‫הוא לא מדבר איתם אם רועי צאן הוא ידבר

‫אם הם היו אנשי מקנה

‫הוא אדוח שהוא היה מדבר

‫אבל הוא רועי צאן

‫אי אפשר לראות את המסתובבים מהאלוהים שלהם

‫מה?

‫אי אפשר לראות את המסתובבים מהאלוהים שלהם

‫ארץ גושן זה מקום שבו לא רואים אותם

‫עם הכבשים

‫למה הם שינו ממה שיוסף?

‫לא שומע

‫הם שינו מהנבא יתרה

‫כן

‫רציתי שואל אותה שאלה

‫יפה

‫הגמר אומרת שכששתי חכמים

‫אומרים אחד דברי השני

‫ולי הדעת שאחד ירוצה להגיד זה רוח הקודש

‫כן

‫אני רציתי שואל אותך שאלה

‫התשובה לא ספקה אותך

‫אהה

‫מה אתה איתה אומר אם ככה? ‫למה התשובה לא מספקת אותך?

‫אז מה? יש לך הסבר יותר טוב? ‫אז תיתן הסבר יותר טוב

‫למה יש צעון ליפורואים ולעשורה מצרים?

‫זה לא שהם לא גידלו את הצעון

‫אבל הם תיעבו את הרואים

‫זה דבר אחד

‫דבר שני הפרעה הזה הוא פרעה מאוד משונה

‫זה פרעה שחולם חלומות

‫זה פרעה שמעמיד את יוסף מהלך הרתומים

‫זה פרעה לא רגיל

‫מי אמר לך שהוא מצרי?

‫אולי הוא אסייתי גם כן?

‫כלומר יש תיאוריה

‫יש בו בעיות גדולות מאוד בקרונולוגיה המצרית

‫מי היה הפרעה הזה שקיבל את יוסף?

‫אחת התיאוריות אומרת שהוא היה חיקסוס

‫עכשיו אם הוא חיקסוס

‫אז מה זה חיקסוסים?

‫זה מלכי הרואים

‫אז יכול להיות שהוא ראה את עצמו

‫חבר טוב של העברים

‫הוא אומר יש לי גם כן

‫אז תביאי לי שרן מקנה

‫כי גם אני לא מצרי

‫יש כל מיני תיאוריות

‫לגבי קרונולוגיה המצרית

‫עד עצם היום הזה שום דבר לא ברור

‫יש כאלה אפילו שמקבלים את הזהוי חיקסוס עברים

‫יש כאלה שאומרים לא מה פתאום?

‫חיקסוס זה היה שושלט המלכית בכלל

‫יש שאומרים שהחיקסוס באו לפני

‫שהתחיל שיעבוד מצרים וגורשו

‫יש כאלה שאומרים לא

‫החיקסוס באו כשישראל יצאו ממצרים

‫זה מה שכתוב היה בו המלך

‫בקיצור כל האפשרויות פתוחות לפניהם

‫חיקסוס זאת אומה כנראה ארית

‫או על כל פנים אסייתית

‫שכבשה את מצרים באיזשהו שלב

‫שלא ברור מהו

‫והאומה הזאת התאכזרה מאוד על מצרים

‫והם כבשו את מצרים העליונה

‫ואילו המשושלת המצרית הלגיטימית

‫ברכה אל הדרום

‫לא רק המצרים, הם כבשו את מצרים התחתונה

‫שהיא הצפונית

‫והמשושלת הראשונית ברכה אל הדרום

‫אל מצרים העליונה

‫ואחרי מאמצים רבים של כמה מאות שנים

‫הצליחו לגרש את החיקסוס ממצרים

‫וזה מה שכתוב

‫יש אומרים שזה משהו של ‫ונלחם בנו ועלה מן הארץ

‫מה זה ועלה מן הארץ?

‫שהם עלו אל המצרים העליונה

‫ולכן הם פחדו שבני ישראל יתרבו

‫כי הם חברים של אותם האויבים

‫שהצלחנו סוף סוף לגרש

‫ולכן קם מלך חדש במצרים

‫אשר לא ידע את יוסף

‫הוא לא רוצה לדעת על השמשטפ של החיקסוס שהיה

‫בקיצור, אפשרויות שונות יש

‫ואנחנו נשארים עם הספקות

‫אגב, יש לציין שכששמפוליון לראשונה

‫הצליח לפנח את כתבי החרטומים

‫אז הוא גם קבע על פי מה ‫שהוא קרא בכתבי החרטומים

‫הוא קבע את התחלת המצאת הכתב במצרים

‫והוא קבע את השושלת הראשונה במצרים

‫לשנת מינוס חמשת אלפים שמונה מאות עשרים ושבע

‫משהו כזה

‫המון שנים

‫כלומר זה אפילו לפני בריאת העולם

‫לפי הספירה שלנו

‫אחר כך הורידו, קצת כציטול או אלף שנה

‫הורידו עוד איזה שש מאות שנה

‫היום, מקובל לקבוע את ‫השושלת הראשונה של מצרים

‫בשנת מינוס שלושת אלפים

‫בערך

‫וגם זה לא כל כך ברור, ‫כנראה שצריך עוד להוריד

‫טוב

‫ויהוי יוסף

‫מה?

‫אה זה נכון

‫ויהוי יוסף

‫את יעקב אביו

‫אני לא מרקש את זה לרגע

‫ויעמידהו לפני פרעה

‫ויברך יעקב את פרעה

‫כלומר, פה יש עמדה אחרת לגמרי

‫יעקב רואה את עצמו כמושל על פרעה

‫ואומר פרעה ליעקב כמה ימי שני חייך

‫זה כאילו מדרש קצת הומוריסטי אני חושב

‫שאומר, שהרי כשאברהם אבינו הגיע אל פרעה

‫השערים של בית המלך התרוממו

‫לכבודו של אברהם

‫אתה רואה אותו דבר עם יעקב

‫אז הדבר הזה היה ידוע בבית פרעה

‫פתאום הוא רואה שכשיעקב נכנס

‫מתרומם את התקרה, אומר כמה ימי שני חייך

‫עכשיו אולי זה אברהם

‫אבל פה הוא אומר כמה ימי שני חייך

‫והיום אומר יעקב אל פרעה

‫ימי שני מגוריי שלושים ומעט שנה

‫מעט וראים היו ימי שני חיי

‫ולא השיגו את ימי שני חיי אבותיי

‫בימי מגוריהם

‫יותר מורכב מזה אתה מת

‫מה הוא רוצה פה?

‫יש, מה אתה רוצה?

‫למה השתנה שמו של ישראל ליעקב?

‫כי הוא בגנות

‫כתוב

‫ראינו את זה לפני שלושה שיעורים

‫ויבוא ישראל, ואיסא ישראל בכל אשר לו

‫ויבוא בעירה שעבה

‫ויסבך זבחים לאלוהי אביו יצחק

‫ויבוא אלוהים אל ישראל במראות הלילה

‫ויאמר יעקב

‫ויאמר אל תירא מי הרדה ‫מצרים כי לגוי גדול השמחה שם

‫זאת אומרת הקבל שכול שינה את ‫שמו של יעקב לישראל בכניסה לארץ

‫ושינה את שמו של ישראל ליעקב בהציעה מן הארץ

‫בסדר?

‫עכשיו

‫בואו נחזור לפסוק הזה

‫פסוק ת'

‫ואומר יעקב אל פאור ימי שני

‫ימי שני מגוראי

‫מה זה מגוראי? זה הזמן שאני גר בעולם הזה

‫אז כמה זמן אני גרתי בעולם הזה עד עכשיו?

‫מאה ושלושים שנה

‫אבל מתוך ימי המגורים האלה כמה זמן הייתי חי?

‫מעט מאוד

‫מעט וראים היו ימי שני חיי

‫התקופה שאני יכול להגיד עליה ‫שהייתי חי היא הייתה תקופה קטנה

‫מה שאתה מיקר שמה שהוא היה חי זה היה טוב

‫נכון

‫עבר מעט וראים ימי שני חיי

‫כן, מה זה ראים?

‫לעומת יפים

‫יש ביטוי כזה תעינים יפות, ‫תעינים רעות, אצל חזאל

‫כך שההפך של רעים זה יפים

‫אז הם היו רעים אבל טובים

‫כן

‫ולא השיגו את ימי שני חיי אבותיי

‫הזמנים שאבותיי היו חיים בימי מגוריהם

‫כלומר יש פה הבחנה אם כן בין ימי המגורים

‫שזה בין הלידה למיטה

‫לבין שני חיים שזה מה שהוא בעל משמעות

‫אז יעקב מתעודד זה היה מעט

‫בסדר, טוב

‫ויברך יעקב את בראש

‫כן

‫אה?

‫כשאדם עצוב אין משמעות

‫האם יש משמעות שאין לו משמעות בעולם

‫האם מתוך דבריי השתמע אחרת

‫לא, אז למה אתה שואל?

‫אם אני אבטח

‫אני חושב שזה לא הכול יפה

‫כן

‫האם למצוא משהו שיש לו משמעות

‫משמעות של הכל בעצם

‫אה, יפה

‫כלומר אני צריך למצוא דבר אחד שיש לו משמעות

‫ואז רטרואקטיבית זה יותן משמעות לכל

‫אבל אין משמעות עצמית לדבר

‫למשל העצבות אין לה משמעות עצמית

‫אבל אם אחרי העצבות הגעתי אל שמחה

‫רטרואקטיבית, אני אומר גם לעצבות היה מקום

‫אבל אין מטרה בעצבות

‫כן

‫למה יעקב מברך את בראש הוא?

‫זה נראה שהוא עושה מברך אותו לשלום כאילו

‫אימוסי, זאת אומרת הוא ‫יברך אותו בכניסה ואותו היציע

‫ואם זה לא ככה

‫אז למה הוא מברך אותו גם בפרעיון הזה?

‫האם קולדול עמד את רשיעיה לפרשה?

‫לפני הרבה זמן

‫כתוב כאן

‫ואיברך יעקב את פרו ויצא מלפני פרו

‫אז מה זה נקרא ברשיעי

‫ואיברך יעקב

‫רשיעי זה טוב, זה להחליף

‫לא חייבי תמיד להגיד משהו אחר מרשיעי

‫רשיעי אומר שני דברים נפלאים

‫הוא שאילת שלום

‫כדרך כלל נראים לפני המלאכים לפרקים

‫סלודה ולעז

‫כן, זאת אומרת זה להגיד אלה

‫ואיברך יעקב את פרו

‫אחר כך הוא נותן לו ברכה ממש

‫ואיברך יעקב את פרו

‫כי כדרך כלל נפטרים לפני שרים

‫הם מלאכים אותם ונותנים רשות

‫ומה הברכה ברךו?

‫שיעלה נילוס לרגליו

‫לפי שאין ארץ ישראל שאותה מגישלמי

‫אלא נילוס עולה

‫הוא משקה

‫ומברכתו של יעקב האלך

‫היה פרו בא אל נילוס

‫והוא עולה לקראתו

‫הוא משקה את הארץ

‫כלומר בעצם יעקב נתן כוח לפרעו

‫לעשות את עצמו אלוהה

‫נכון?

‫אחר כך הוא אומר שברכותו ‫של נילוס עולה לקראתו

‫זאת אומרת אנשים היו רואים את פרו

‫מגיע אל הנילוס

‫וזה עולה

‫וואי, שמע, האדם הזה משהו

‫אלוהה

‫זאת אומרת שכשישראל נמצא עם איזשהו מקום

‫הם בעצם מחזקים

‫מעצם נוכחותם או ברכתם

‫את האחיזה של האלילות בתורה המקום

‫של האלילות

‫כי כיסא ה' עובר לשם

‫כמו שכתוב בספר ירמיהו

‫ושמתי כיסאי

‫אוי, אני בוצע

‫זה סתם מסתיר

‫בסדר, תראה פה כמה

‫כן, וכתוב בירמיהו

‫ושמתי כיסאי בעלם

‫והעבדתי משם מלך ושרים

‫מה זה ושמתי כיסאי בעלם?

‫מה יש בעלם?

‫בספר דניאל כתוב

‫ואני בשושן הבירה

‫אשר בעלם המדינה

‫אז עלם זה המחוז שבו הייתה העיר שושן

‫אז כשהירמיהו אומר

‫ושמתי כיסאי בעלם

‫הוא רומז לכל המעשה של מגילת אסתר בעצם

‫ואומר המהרן מפרק בפירושו למגילה

‫שהכוונה שעד עכשיו כיסא ה' היה בירושלים

‫והוא עובר בעלם

‫לכן כתוב

‫כשבת המלך על כיסא מלכותו

‫אשר בשושן הבירה

‫אז זה לא סתם

‫השכינה נמצאת בגלות

‫איפה? בערמון המלך

‫מה אתה רוצה?

‫מה שלשכינה על יד ישראל?

‫ממש לא

‫הסיפור של מגילת אסתר

‫זה מסירת המלכות ישראל לעומות העולם

‫זה מה שקורה דרך אסתר

‫שהיא נשארת תקוע בבית המדח

‫זאת אומרת שמלכות ישראל

‫ממסירה לעומות העולם

‫שמה ואתה תלבש אסתר מלכות

‫ואתה עמוד בפתח בית המדח

‫מה?

‫זה לא התקופה שבא להתחיל ‫לבנות את הביתה השנייה?

‫לא

‫זה התקופה שהיא באה

‫התחיל לפני זה לבנות הביתה השני

‫ורק אחרי מאוד אחרש בראש

‫המשיך לבנות שוב הביתה השני

‫אז זה בדיוק באמצע

‫זאת אומרת שיש מצב שההשגחה

‫הגילוי של האלוהות עובר דרך אותה מלכות

‫אותה ציוויליזציה

‫איזה דבר מזעזע

‫אתם מכירים בוודאי את הסיפור של מראה הסנא

‫כן?

‫מראה הסנא

‫כשמשה רבנו היה רואה

‫שמה הוא רואה את הסנא בוער באש

‫והסנא אלינו אוכל

‫אז אומר הנציב

‫שמשה כשהוא ראה את זה

‫הוא מיד הבין

‫שהסנא זה עם ישראל

‫ושהאש זה היסורין של הגלות

‫ככה הוא הבין באופן מיידי

‫הסנא בוער באש

‫והסנא אלינו אוכל

‫מה זאת אומרת?

‫הסנא אלינו אוכל

‫שלמרות היסורין של הגלות

‫עם ישראל לא קלה

‫יפה!

‫אז למה הוא התקרב?

‫מה הוא רצה לדעת?

‫אסור ענה ויראה את המראה הגדולה לזה

‫מדוע לא יבער הסנא?

‫מה היה הספק שלו?

‫אומר הנציב מובולוגי

‫הוא אמר לעצמו

‫הרי בדרך כלל מה מזין את האש?

‫העצים

‫אבל פה העצים לא נאכלים

‫אז מה מזין את האש?

‫זה מה שהוא רצה לדעת

‫לא יבער הסנא

‫אז מה מזין את האש?

‫ומה ההתקרבות אמרה לו?

‫והיראה אליו

‫מלאך השם בלבט אש מתוך הסנא

‫שמלאך השם הוא זה שמזין את האש

‫כלומר

‫שהשכינה שורה במצרים

‫והיא נותנת את הכוח

‫לשעבל את ישראל

‫מה?

‫בועל פרו

‫בדיוק

‫אז זה מתחיל מזה

‫והיוורך יעקב את פרו

‫כן

‫אז למה יעקב יורך אותו?

‫אולי צריך בדווק לא לברך

‫שישתוק

‫מה זה הסיפור

‫שזה נקוח עכשיו לפרו

‫התשובה היא

‫שזה תפקיד שלו

‫כלומר התפקיד שלנו

‫לדאוג לעזנה הרוחנית

‫של העולם כולו

‫ויש שני אופנים

‫או דרך ישראל בארצם

‫או דרך ישראל באומות העולם

‫לכן אנחנו מתפללים

‫לשלומם של המלאכים

‫שאנחנו חוסים בצילם

‫בחוץ על הארץ

‫כן, זה משמעות

‫שהשכינה גלתה

‫ואז הדבר הזה

‫הוא מאוד קשה

‫כי זה אומר שיש איסורים אדירים לשכינה

‫שהיא גולה

‫מכוח ישראל

‫שמשתמשים באומות העולם

‫הוא עושה

‫אז נגיד זה התולדה הכרחית

‫של מעשיו של יוסף

‫כיוון שיוסף מביא אותם אל הגדות

‫אז עכשיו מה שעושים

‫מברכים את פרו

‫מטבע הדברים

‫גם ירמיהו הנביא אמר

‫להתפלל לשלום העיר

‫אשר אני מגלה אתכם שמה

‫כי בשלומה יהיה לכם שלום

‫ורבי חנינה

‫סגן הקוהנים אומר

‫ומתפלל בשלומה של מלאכות

‫איזה מלאכות

‫התכוון רבי חנינה

‫שנפלל עליה

‫מלאכות הרומאים

‫זאת אומרת זה פשוט מדהים

‫אותה מלאכות שהחריבה את המקדש

‫ודיקן מרד בר כוכבה

‫אומר רבי חנינה

‫סגן הקוהנים

‫הוו מתפלל בשלומה של מלאכות

‫שהיא מלא מורה

‫אישת ראוח חיים ולאור

‫כבר הוא מבין

‫שעכשיו זה הזמן

‫שבו הדברים עוברים

‫דרך המלאכות של אומות העולם

‫פסוק י' א'

‫מה?

‫מה זה פסוק ט?

‫סברנו אותו כל כך יפה

‫מה?

‫זה עובד אל תיגע

‫למה לא יפה?

‫למה לא יפה?

‫מה פירוש יפה?

‫יפה זה אפקטיבי

‫יעיל

‫משנה משהו

‫כמו כוח בדין יפה

‫ייפוי כוח

‫פסוק י' א'

‫ויושב יוסף

‫את אביו ואת איכיו

‫ויתן להם אחוזה

‫בארץ מצרים

‫במטב הארץ

‫בארץ רעמסס

‫כאשר צבע פרעו

‫ויחלקל

‫אגב

‫לפי מי שאומר

‫שהשושלת של מלאכי מצרים

‫הנקראים בשם רעמסס

‫לא התחילה אז

‫אז זה בעצם אנכרוניזם

‫כלומר התורה

‫היא מספרת

‫בארץ שהייתה בזמנו

‫שאחר כך בבוא הזמן

‫היא הייתה ארץ רעמסס

‫לא קרה כלום

‫למרות שיש אולי הבדל

‫בין רעמסס לבין רעמסס

‫בשאר המקומות בתורה

‫כתוב היסעון בין ישראל

‫מרעמסס סוכטה

‫פה זה המקום היחיד

‫שיקטיבו רעמסס

‫אז אולי זה לא אותו הדבר

‫וייחלקל יוסף את אביו ואת איכיו

‫ואת כל בית אביו

‫לחם לפי עטף

‫עכשיו יש איזה הבדל

‫בפסוק י'

‫בארץ רעמסס כאשר צבע פרו

‫זה הנרטיב המצרי

‫פסוק י'

‫זה הנרטיב הישראלי

‫וייחלקל יוסף את אביו ואת איכיו

‫ואת כל בית אביו ולחם לפי עטף

‫ארץ רעמסס

‫זה ארץ גושן

‫או שזה חלק מארץ גושן

‫יאין הכבודו ברשי

‫רשי כותב

‫ארץ רעמסס בארץ גושן היא

‫פסוק י'

‫ולחם אין בכל הארץ כי כבד הרעב מאוד

‫מבחינה דקדוקית

‫לא מובן המשפט

‫היה צריך לכתוב

‫ויהי הרעב כבד מאוד

‫ולא היה לחם בכל הארץ

‫ולחם אין זה לשון הווה

‫לא לשון עבר

‫וזה דומה לעיקרון של רשי

‫שכל מקום שמכניסים זמן אחר

‫ממה שמצופה במבנה המשפט

‫זה מה שנקרא עבר מוקדם

‫עבר מוקדם באנגלית past ‫perfect בערבית passé antérieur

‫זאת אומרת

‫זה בעל אומר זה עבר שלפני העבר

‫אז מה שכתוב ולחם אין בכל הארץ

‫צודק רשי

‫תסתכלו ברשי

‫חוזר לעניין הראשון לתחילת שני הרעב

‫רשי לא סתם אמר את זה

‫בגלל הקושי הדקדוקי

‫התחבירי הייתי אומר

‫רשי הבין שמדובר במה שקדם

‫ולחם אין בכל הארץ

‫כי חבד הרעב מאוד

‫אז מה שאנחנו קוראים עכשיו

‫זה המדיניות הכלכלית של יוסף

‫שהוא הניג במצרים לפני שיעקב הגיע

‫וטלה

‫ארץ מצרים

‫וארץ קנאן

‫מפני הרעב

‫והיא יילקט יוסף את כל הכסף הנמצא בארץ מצרים

‫ובארץ קנאן בשבר אשר הם שוברים

‫והיא יביא יוסף את הכסף

‫ואיתה פרו

‫כלומר

‫בוטל המטבע

‫וזה הפך להיות פריווילגיה

‫של השלטון

‫הבנק המרכזי

‫הכסף נמצא עכשיו

‫בבית פרו

‫זאת אומרת היה ביטול

‫של האמצעי הכלכלי

‫מה שנקרא כסף עובר לסוחר

‫עוד לא היו מטבעות אז באותם הימים

‫אבל

‫במונחים שלנו הייתי אומר זה ביטול המטבע

‫אז ממה אנשים יחיו עכשיו?

‫כשאין מטבע

‫מה יש?

‫חליפין

‫או חליפין

‫או

‫עבודה

‫כלומר אתה משלם בעבודה

‫כלומר יש פה מעבר של הכלכלה

‫ליצרנות נטו

‫בלי ערכים מופשטים

‫מה שהקפיטליזם עושה בדרך כלל

‫שיש ערכים מופשטים כגון מניות

‫אגרות חוב וכדומה

‫כל זה

‫יוסף מיטל

‫שאלה מה המטרה שלו בזה?

‫למה היה שתעשים כסף?

‫לפני כן היה כסף

‫היה כסף

‫למה כסף זה משהו ‫ש... כסף זה דבר מופשט

‫כסף אין לו ערך

‫מה אתה יכול לעשות עם כסף?

‫מקסימום אתה יכול

‫לשים מטיל כסף מתחת לשולחן שמתנדד

‫כדי שהוא יפסיק להתנדד

‫אבל כשהוא עצמו... או לזרוק

‫באפגנות

‫אתה זורק מטיל כסף

‫או מטיל זהב

‫אבל סתם ככה

‫מה אתה יכול לעשות עם כסף?

‫אפשר לעשות

‫אולי צלחות

‫סירים

‫משהו

‫כן? מה?

‫כמו המיטל של המילה מיטל

‫לא שומע

‫כמו המיטל של המילה מיטל

‫שכמו שהוא נגע בו

‫הוא נפח כזה

‫זה מדבר

‫אז זה מדבר, כן

‫כלומר, אז הכסף

‫זה הערך של הכסף

‫זה מה שאתה כוסף אליו

‫זה פיקציה

‫לכן זה נקרא כסף

‫נכון?

‫למשל, כשמצאו לראשונה

‫את המתכת הנקראת פלטינה

‫זה היו עובדי מחרות בערי אוראל

‫הם לראשונה מצאו את המתכת הזאת

‫בערי אוראל

‫ולא ידעו מה זה בכלל

‫עשו מזה סירים

‫עשו סירים, צלחות, כלים לבית

‫מזבגות וזה

‫מהפלטינה

‫כי לא מעריכו את זה

‫ואיתו אמרו, לא, זה שווה כמו זהב

‫אז היום פלטינה זה כמו זהב

‫כלומר, הערך זה מה שאתה כוסף

‫ואילקט יוסף את כל הכסף

‫ויוסף מבטל את הערכים המופשטים

‫והופך את הכלכלה לצמודת קרקע

‫אפשר לומר, צמודת מציאות

‫ואיתום הכסף

‫מארץ מצרים ומארץ קנן

‫ויברו כל מצרים את יוסף למור

‫הבנו לחם

‫ולמה נמות נגדך כי אפס כסף

‫ואמר יוסף, אין בעיה

‫אבו מכניכם וידידה לכם

‫ומכניכם אם אפס כסף

‫ויביאו את מכניהם אל יוסף

‫ויתן להם יוסף לחם בסוסים

‫ומכני הצוד ומכני הבקר

‫ובחמורים ויינעלם בלחם

‫בכל מכניהם בשניים

‫שאלה

‫מי טיפל בכל המכנה העצום הזה

‫שהגיע ליוסף

‫מה

‫המאגרים

‫לא היו מאגרים

‫עוד לא הגיעו לפי רשי

‫המצרים עצמם

‫הם המשיכו לטפל בזה

‫כלומר, אותו אדם גדל עם אותן בהמות

‫שהוא נתן ליוסף

‫רק שעכשיו רשמית זה כבר לא היה שלו

‫זה היה של המדינה

‫מה?

‫כן, אבל זהו, בדיוק

‫כלומר, אתה כבר לא הבעלים

‫על המכנה, זה לא שלך

‫אבל אתה ממשיך לטפל בו

‫כלומר, יש לך חדר אוכל משותף

‫ויש לך תורנות במחלבה

‫אבל זה לא שלך

‫וטיתום השנה היא

‫ויבוא אליו בשנה השני

‫והם אומרו, לא, לא נכחד מהאדוני

‫כי אם תמה כסף, הוא מכנה בימי אל אדוני

‫לא נשאר איתי אדוני בלתי עם גבייתנו

‫ועדמתנו

‫למה נמות לעיניך גם אנחנו, גם עדמתנו

‫כנה אותנו

‫ואת עדמתנו בלחם

‫ונהיה, אנחנו ועדמתנו עבדים לפרוב את הנזרה

‫ונחיה ולא נמות, והאדמה לא תהיה שם

‫אגב, אם הוא יקנה אותם

‫נו, ואז מה הוא יעשה איתם?

‫הם ימשיכו לעבוד את אותה אדמה

‫כלומר, פורמלית

‫הכלכלה עברה לרשות המדינה

‫מה אתה אומר?

‫הם רוצים את התבואה

‫אין להם תבואה

‫התבואה נמצאת במאגרים, נכון?

‫במחסלים

‫מה?

‫אני עוד לא יודע

‫כלומר, אם אני אקרא אולי אני יודע

‫והיי כן יוסף את כל הדנות מצרים לפרעה

‫כי מכום מצרים השתדעו כחזק עלי מרעה

‫ואתה יהיה ארץ לפרעה

‫כלומר, הוא מיטל את הקניין בעצם

‫אין יותר מטבע

‫אין יותר קניין של מיטלטילין

‫גם איך שם אין מקרקעין

‫הכל שיהיה אולאם

‫במונחים מודרניים

‫זאת אומרת, זה קומיוניזם מוחלט

‫מה עם החירות האישית?

‫הרי הם אמרו, תקנה אותנו לעבדים

‫לא כתוב במפורה שהוא קנה אותם

‫אבל פסוק אף א' נאמר

‫ואת העם, העביר אותו לערים

‫מקצה גבול מצרים ועד קצהו

‫מה הוא עשה איתם?

‫עשה חילופי אוכלוסין

‫מי שישב בדרום עבר לצפון

‫מי שבצפון בדרום

‫כלומר, הוא עקר אותם משורשים התרבותיים

‫בנה אומה חדשה

‫נטולת שורשים

‫נטולת רכוש

‫והוא עכשיו מכניס להם לראש מה שהוא רוצה

‫גם ראינו בפרשת מקץ

‫שכתוב

‫שפרו אמר למצרים

‫לכו אל יוסף

‫כל אשר יאמר לכם תעשו

‫מה זה מרומז?

‫מה מרומז שם?

‫שהוא עשה להם ברית מילה

‫כלומר, הוא עשה להם מהפכה תרבותית

‫לכל מצרים

‫הוא החליט להכניס אותם ברית אברהם

‫כלומר, הוא משתמש בכלכלה

‫בתור אמנוף

‫לשינוי העולם

‫יש לו רעיון מאוד אוטופי

‫אם כן, של

‫הכל יהיה טוב

‫כשכולם יהיו בדיוק

‫כמו כולם

‫ללא שורשים

‫ויהיו

‫אההה

‫אההה

‫משחק בידי המדינה

‫מה אמרת?

‫סטלין אמר?

‫יוסף מרקס

‫לא, לא

‫יוסף מרקס

‫אה, מרקס

‫אבל זה הרבה יותר מתקדם ממרקס

‫זאת אומרת שיש פה

‫כמה חבר'ה

‫שהיו יכולים ללמוד ממנו

‫וכנראה למדו ממנו

‫זאת אומרת, הרעיון היה

‫אדיר, מבחינתו של יוסף

‫המחשבה

‫שהכלכלה תיתקל את העולם

‫ינתק אותם מהעבודה זרה

‫והכול

‫פששששש

‫יפה מאוד

‫מעניין, מה קרה דור אחד אחרי זה?

‫והיה קום

‫בלך חדש על מצרים

‫אשר לא ידע את יוסף

‫לא רוצים לשמוע על זה יותר

‫מעניין מאוד

‫והיא אומר

‫פסוק כבד

‫פסוק כבד

‫אהה

‫רק

‫אדמת הכוהנים לא קנה

‫זה משמעותי מאוד

‫כי חוק לכוהנים

‫את פרו ואכלו את חוקם

‫אשר נתנאים פרו

‫על כן הוא מכלו את אדמתם

‫אז על מה יוסף לא הצליח להשתלט?

‫על הגרעין

‫האידיאולוגי

‫הבסיסי של התרבות המצרית

‫אז בעצם הוא לא עשה כלום

‫כשאתה לא בבית

‫אתה לא יכול לשנות באמת

‫בסוף יזריקו אותך

‫זה בעצם תעודת הכישלון של השיטה

‫והיא אומר יוסף אל העם

‫הל קניתי אתכם היום

‫ואת אדמתכם נפרו

‫הל לכם זרה, הוזרתם את האדמה

‫והיה בתיבואות

‫מוטטם חמישית לפרו

‫והרבה ידות תהיה לכם לזרה

‫השדה לכולכם ועל אשר בבתיכם

‫יכולת הפיכם

‫והוא אמר יחי איתנו

‫ועם צחן ועיני ה'

‫והיינו עבדים לפרו

‫והיה שם אותם יוסף

‫ועשה יוסף לחוק

‫עד היום הזה

‫על אדם מצרים לפרו

‫על החומש

‫על אדמת הכוהנים

‫לבדם לא הייתה לפרו

‫אז אם כן זה נכשל

‫ויש ישראל בארץ מצרים

‫זה כבר מבשרים לך שזה ייקשה

‫כי אדמת הכוהנים לא קנה

‫אז בעצם מצרים נשארה

‫מכונסת במנזריה

‫והיא מחכה רק

‫לרגע המתאים

‫כדי לבטל את כל מה שעשה יוסף

‫כן

‫אז יש כאילו שיש כאילו תיאות היסטורית

‫מחוץ לתורה

‫האם יש תיאות היסטורית לדבר הזה

‫מחוץ לתורה

‫יש

‫בכתובות המצריות

‫של השושלת השלישית

‫כתוב שהיה חכם גדול בשם עמכותפ

‫שצפה שיהיה רעב שבע שנים

‫והוא הציל את מצרים מן הרעב

‫ושהוא היה אדם כל כך חכם

‫שעשו אותו בסוף לאל

‫אבל הוא התחיל כמשנה למלך

‫כך כתוב

‫עכשיו עניין מאוד

‫שלפי הקורנולוגיה המקובלת במחקר

‫זה בלתי אפשרי שזה יהיה יוסף

‫כי יוסף לפי המקובל במחקר

‫היה בזמן השושלת ה-12

‫לא בשלישית

‫אבל אולי זה מעורר כמה שאלות

‫לגבי הקורנולוגיה המצרית

‫טוב, עד כאן להיום

‫בלב!
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234869636″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 65
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו"
"וישב ישראל בארץ מצרים"
פרק מו’ פסוק כח’
אורך השיעור: 54 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234869636″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו גושנה”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן