פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויגש > “ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף ! העוד אבי חי ? “

“ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף ! העוד אבי חי ? “

מילות מפתח:יוסף ואחיו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫על היכור אנחנו ממשיכים בלימודנו ‫המרתק בספר בראשית והנה אנחנו בפרשת
‫ביגש

‫בפרק ממהה

‫פסוק ג'

‫האמת היא שכבר התחלנו את הפסוק ‫ולמדנו חלק ממנו אבל לא את כולו

‫ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף

‫העוד אבי חי ולא יאחלו אחיו ‫לענות אותו כי נבהלו מפניו

‫יש הרבה דברים ללמוד כאן אחד הדברים זה ‫קודם כל לגבי זה הדבר שעמדנו עליו בשבוע שעבר

‫מה משמעות השאלה העוד אבי חי

‫הרי אם הוא מבקש אינפורמציה הרי את ‫האינפורמציה הזאת הוא כבר קיבל לפניכם

‫הרי כבר כשאחיו הגיעו ‫בפעם השנייה הוא שאל אותם

‫השלום אביכם הזקן אשר אמרתם העוד אנו חי

‫והם אומרו שלום לאבדך אבינו עוד אנו חי

‫מאז הם לא חזרו לארץ קנאן ‫ולכן ודאי שאין להם ידיעה חדשה

‫ולכן השאלה העוד אבי חי היא מוזרה מאוד הרי

‫הוא יודע מה שהם יודעים ‫הם אמרו לו שהוא עוד חי

‫אם הוא מת בינתיים אין לו אפשרות ‫גם להם אין אפשרות לדעת את זה

‫לכן לא מבינה את השאלה העוד אבי חי

‫אלא אם אנחנו נקבל את ההסבר ‫שדיברנו עליו בשבוע שעבר

‫שבעצם נודע לו לראשונה ‫שאביו איננו שותף למכירה

‫אלא להפך מודאג מן ההיעדרות של יוסף

‫אז המשמעות של העוד אבי ‫חי היא משמעות אחרת לגמרי

‫הוא רוצה לראות את אביו

‫לכן העוד אבי חי מקבל פתאום משמעות חדשה

‫אף על פי כן עדיין מלצד הקושי הלוגי לא יצאנו

‫כי הרי עדיין ברור שהם לא יכולים לענות לו

‫אז איך כאלה שהסבירו על דרך המוסר

‫הרי מה הטענה של יהודה

‫יהודה אומר אתה אכזרי

‫אתה בעצם רוצה לקחת את בנימין

‫לא אכפת לך מה שיקרה לאבא, האבא ימות מזה

‫ולך לא אכפת, אתה אדם אכזרי

‫עונה על זה יוסף, אני יוסף

‫העוד אבי חי אחרי מה שעשיתם לו

‫כשמאכרתם אותי

‫ואז הם לא יכולים לענות לו

‫כי הרי הוא עונה להם בדיוק ‫בטענה שהם טוענים נגדו

‫על זה מובן בגמרא אמר אבי יוחנן

‫או ילנו מיום הדין או ילנו מיום התוכחה

‫ומה יוסף שהוא בשר ודם

‫לא יכלו איכיו לענות אותו כי נבהלו מפניו

‫המלך מלכי המלכים הקבוצה ‫של החוג שנעמוד לפניו בדין

‫על אחת כמה וכמה

‫מה הרציונל של הבהלה של אבי יוחנן

‫שאבי יוחנן פתאום ראה שדווקא במה שהאדם טוען

‫בזה באים בעינו בטענה

‫כמו שלמשל אדם אומר לעצמו תראה

‫על עבירה זאת וזאת בטח יבואו אליי בטענות

‫אבל יש דברים שאני בסדר

‫ודווקא במה שאתה רושם שאתה בסדר דווקא שמה

‫מראים לך שפה אתה לא עומד בתנאים שלך

‫אז לכן נבהלו מפניו

‫זו אפשרות נוספת להבין את זה

‫אפשרות שלישית

‫הביטוי אני יוסף קודם כל ‫להבין אותו מה המשמעות שלו

‫הרי אם אנחנו מסתכלים על המצב ‫בדיוק לפני ההתגלות של יוסף אל איכב

‫מה זה בנה הצהרות של התשובה הראשונה השנייה?

‫התשובה הראשונה הייתה

‫שזה שהעוד אביחי מעניין אותו

‫על פי מה שסברנו שבוע שעבר

‫זה לא מכוון כלפיהם

‫עכשיו אנחנו מדברים על שאלה אחרת

‫והאפשרות השנייה הייתה שהוא בא לתת להם תוכחה

‫והאפשרות השנייה שבאה להם ‫תוכחה זה מחוזק על ידי המשך הפסוק

‫ולא יכלו איכב לענות אותו

‫יש נקודה שלישית שעומד עליה בעל מהשילוח

‫האדמור מיסביצה

‫שהיה רבו של רבי צדוק הכהן מלובלין

‫הוא מירי הרמה מעניינת

‫שלפני שיוסף אומר אני יוסף

‫המצב בעיני האחים נראה ללא מוצא

‫קטסטרופה מוחלטת

‫הכל מתמוטט

‫וכאשר יוסף אמר אני יוסף לא השתנה שום דבר

‫חוץ מדבר אחד הידיעה שזה יוסף

‫ומדבירה שהעומד מולם הוא ‫יוסף משנה את כל התמונה

‫אבל מבחינתו של יוסף

‫בעצם שום דבר לא השתנה ‫הוא ידע מראש שהוא יוסף

‫גם בשעה שהוא העלים את זהותו

‫מה הדבר הזה בא לומר?

‫שלפעמים כך אומר באדמי השילוח

‫יש מצבים שנראים לאדם ללא מוצא

‫ונראה שמאופן רציונלי אין לו ‫שום אפשרות לצאת ממצבו הרע

‫אבל יזכור שגם כך הרגישו האחים

‫לפני שיוסף אמר להם אני יוסף

‫וכאשר אמר להם רק שתי המילים האלה הכל השתנה

‫אז יכול להיות לפעמים שרק ‫נקודת מבט מסוימת חסרה לנו

‫ופתאום הכל משתנה

‫אז על דרך המוסר ייתכן גם על דרך האומה כולה

‫שלפעמים האומה יכולה להרגיש שהיא בצרה

‫ודווקא איזו התגלות של תפיסה חדשה

‫פתאום משנה את הכל והכל ‫נראה טוב איפה שחשבת שהכל רע

‫בדומה למה שאומר ספר הזוהר

‫שכדי להיכנס לישיבה של המשיח

‫צריך להיות מסוגל להפוך חושך לאור ומר למתוק

‫מי שלא מסוגל להפוך חושך לאור ומר למתוק

‫הוא לא יכול ללמוד בישיבה של המשיח

‫כי בימות המשיח יהיה כל כך קשה

‫שמי שלא למד אורות יקשה ‫לו להתמודד עם המציאות

‫כן, זה הכן, אני אוהב את זה ללמוד אורות

‫לראות איפה האור נמצא בתוך ‫מה שנראה בעיני האחרים כחושך

‫אמרו שאומר הנביא הנה יום בא לשם

‫לא יום ולא לילה והיה לעת ערב יהיה אור

‫זאת אומרת מה זה לא יום ולא לילה?

‫יש מצבים שאנשים מתווכחים

‫יש כאלה שאומרים מה שאתה רואה כאן זה אור

‫אלה אומרים לא, זה לילה

‫לעת ערב, בסוף של היום, מתברר יהיה אור

‫מתברר שבאמת אלה שאמרו שזה אור

‫הם הם הצודקים

‫כפי שמצאנו גם בגמרה במסכת סנדרין

‫הוויכוח בין המורעים האם ‫כדאי לחיות בתקופה שלנו או לא

‫שחלק גדול מהמורעים אמרו ‫שלא כדאי לחיות בתקופה שלנו

‫בגלל שיהיה קשה

‫חוץ מרב יוסף שאמר לא רבי רבה

‫אתם חושבים שיהיה קשה

‫אני דווקא רואה את האור שמסתתר

‫בגללים של החמור של המשיח

‫כן?

‫לא שמחים עם השמש

‫אה?

‫האחים לא שמחים עם השמש

‫האחים לא שמחים, הם ודאי כן שמחים

‫שעכשיו משהו השתנה

‫כלומר המפה השתנתה ולכן אפשר כבר לדבר אחרת

‫עכשיו לא יכלו אחד לענות אותו כי נבעלו מפניו

‫הדבר הוא פשוט מאוד

‫מתברר להם שהם טועים

‫כלומר עד עכשיו ראינו שיוסף בכה

‫למה? כי התברר לו שהוא טעה

‫נכון? ככה הסברנו בשיעור הקודם

‫הבכי של יוסף הוא בגלל שהתברר שהוא טעה

‫עכשיו הבהלה שלהם ביש שמתברר שהם טועים

‫בעצם המפגש הזה מברר שכולם טעו

‫אין? יש ביטוי? מה?

‫יוסף טעה בזה שהוא חשב ‫שהוא צריך לדתק מהמשפחה

‫והם טעו בזה שהם חשבו שהמצב עבוד

‫אז כולם טעו

‫יש על זה מדרש מעניין בילקוד שמונים נראה לי

‫שראובן היה עסוק

‫בסכו וטעניתו

‫למה? הוא היה צריך לחפר על מעשי בלהה

‫יש לו בעיה של תשובה פרטית

‫הוא צריך לטפל בזה והוא מתעסק בזה

‫ויעקב היה יושב בסכו וטעניתו

‫כי עבד לו יוסף אז הוא ‫לא מצליח להקים את האומה

‫כישלון לאומי

‫ויוסף היה במצרים

‫בכלל איזה צרות להיות במצרים תקוע

‫ויהודה הלך לחפש לו אישה

‫והקב' ברוך הוא

‫היה הולך ובורא אורו של משיח

‫כלומר כולם עסוקים כל אחד בפינה שלו

‫בינתיים הקב' בורא אורו של משיח

‫אז אני רוצה להבין מה היחס בין אורו של משיח

‫לבין ארבעת העיסוקים האלה של ראובן

‫יוסף, יהודה ויעקב

‫ב' מה זה אורו של משיח?

‫אז נתחיל קודם כל עם הבת

‫משיח אנחנו יודעים מה זה

‫מה זה משיח?

‫מלך, יפה

‫כלומר זה אישיות פוליטית שמולכת בישראל

‫ומצליחה את ההיסטוריה

‫בסדר

‫אבל מה זה אורו של משיח?

‫אורו של משיח

‫כתוב במדרש ששמו של משיח

‫קדם לעולם

‫אז אורו של משיח בא משמו של משיח

‫מה זה שמו?

‫שם זה מגמה, מטר

‫כיוון

‫זאת אומרת נגיד את זה אחרת

‫יש דברים שאנחנו עושים

‫אנחנו בני האדם

‫כדי שאנחנו מקבלים דחיפה ממעורעות של העבר

‫למשל, יציאת מצרים

‫אנחנו זוכים שיציאת מצרים זה משהו גדול

‫זה דוחף אותנו, זה מכוון אותנו

‫ויש לפעמים שמה שדוחף ‫אותנו זה לא העבר אלא העתיד

‫העתיד מושך אותנו אליו

‫המשיכה שלנו אל העתיד

‫היא אורו של משיח

‫זאת אומרת הקב' ברוך הוא בורא את החץ המגנטי

‫שכבר מסומן את לו המטרה ושבטוח יגיע עיניו

‫וזה אורו של משיח

‫אבל מתוך מה זה מופיע, ‫החץ המגנטי והמטרה המתחתית

‫זה פשוט נובע מההתעסקות של כל אחד בתחום שלו

‫יעקב בתחום שלו, ראובן, יהודה, יוסף

‫כל אחד בכלל אין לו ראייה של התמונה הכוללת

‫הוא לא מבין מה קורה

‫ומתוך האינטראקציה בין העיסוק של כל אחד

‫מתוך זה נברא אורו של משיח

‫וזה בעצם מה שמתחיל להתברר במפגש הזה

‫שכל אחד הבין שהוא ראה ‫את התמונה בצורה חלקית ביותר

‫הם האחים ראו בצורה חלקית

‫יוסף ראה בצורה חלקית

‫מתוך כך נבנה אורו של משיח

‫כן בבקשה

‫זה חייב שכל אחד יראה את התמונה בצורה חלקית?

‫בוודאי, חייב להיות שכל אחד יראה באופן חלקי

‫כי יש תמונה גדולה, אין אדם ‫בעולם שיכול לראות אותה

‫זה כמו שאנשים אומרים, אז מה האמת?

‫הרמב״ם אומר, האמת זה הקדוש ברוך הוא

‫שנאמר, והשם אלוהים, האמת הוא לבדו, האמת

‫אז מה כל השאר? ‫כל השאר זה חצאי אמת, חלקיקי אמת

‫ומילים אחרות, שקרים

‫בסדר? טוב

‫מה?

‫יהודה צדק

‫איזה יהודה צדק?

‫בגים אדם ישראל, ערבות, יש לה מאוד

‫יהודה עשה דבר נכון, אבל ‫גם יוסף עשה משהו נכון

‫כלומר, יוסף ראה את ‫החלומות, יהודה ראה את הערבות

‫כל אחד עשה את העבודה שלו

‫אבל איך היא בנה כלל ישראל? לא מיהודה בלבד

‫אם הייתה רק יהודה, אז יוסף היה בחוץ

‫אז אנחנו נראה מה הולך כאן

‫עכשיו, יש בדברי יוסף בהמשך

‫עכשיו יוסף פותח איזה נאום שלם

‫ובנאום הזה אנחנו רואים שהוא ‫מבטא איזושהי השקפת עולם

‫שמתחלפת מפסוק לפסוק

‫כלומר, יוסף עכשיו יגיד שלושה דברים

‫סותרים אחד את השני ואת השלישי

‫בואו נראה

‫והיומר יוסף אל אהב

‫גשונה אלי והגשו

‫והיומר, אני יוסף אחיכם

‫אשר מכרתם אותי מצרים

‫מה ההשקפה כאן?

‫למכור אח זה דבר מאוד רע

‫זה דבר מאוד לא יפה, לא עושים דבר כזה

‫התורה היא גם כן מאוד חריפה נגד מכירת אחים

‫ברור שהדברים האלה זה דברים אשר לא יעשו

‫אבל מי עשה את זה? האחים

‫האחים הם אנשים שעשו מעשה רע

‫למי מיוחס המעשה הרע הזה? עליהם

‫אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרים

‫ועשיתם רע

‫זאת השקפת עולם אחת שמניחה ‫שיש לאחים בכירה חופשית

‫ושיש בכירה חופשית לאדם לעשות רע

‫וזה מה שהם עשו

‫עכשיו, הפסוק מיד אחר מוכן

‫אומר את ההפך

‫ואתה, אל תעצבו ואני אחר ‫בעיניכם כי מכרתם אותי הנה

‫כי למי חייש לך אני אלוהים לפניכם

‫כלומר זה מצוין, תודה רבה שמכרתם אותי

‫מה היינו עושים אם לא הייתם מוכרים אותי

‫כלומר עכשיו הקב' הוא רצה בעצם שאני אגיע

‫כדי לעשות משהו מצוין

‫וזה טוב מאוד שמכרתם אותי ‫כי אם לא הייתם מוכרים אותי

‫אז בעצם אי אפשר היה להכין ‫את כל ההתמודדות עם הרב

‫כל התכלית של הגלות וכו' וכו'

‫זה לא היה מסתדר

‫אז תודה רבה שמכרתם אותי הנה

‫לכן אתם לא צריכים להצטרך

‫אז לא מבין, פסוק ד' אומר דבר אחד

‫פסוק ה' אומר דבר אחר

‫אפשר לומר שההבדל בין פסוק ד' לפסוק ה'

‫זה לפני התשובה ואחרי התשובה

‫כל זמן שאדם לא עשה תשובה על מה עשה הוא הרע

‫הוא מיוחס לו

‫וגם אומרים לו מה שעשית זה רע באמת

‫אחרי שאדם התחיל לעשות תשובה

‫הוא אומר, אתה יודע מה, נכון עשית רע

‫אבל הסוף של הרע הזה לטובה

‫יש קצת נחמה בדבר הזה

‫זה דומה למה שאמרו גדולה ‫תשובה שהופכת סדונות לשגגות

‫כלומר, השגגה זה לא מעשה כל כך רע סך הכול

‫יש איזו מעורבות אלוהית בשגגה שלי

‫כי זה לא בזדון, זה לא הכל בידי

‫ריבונו של העולם גם לוקח איזשהו טרמפ על זה

‫לכן, הרע הוא בשעה שעשיתי

‫אבל הקדוש ברוך הוא עושה את זה לטובה

‫זו ההשקפה השנייה של יוסף

‫איפה כתוב בפסוק דלת שזה היה רע?

‫כן, כתוב מפורש, אשר מכרתם אותי מצרים

‫זה תיאור מציאות, זה עדיין לא נדבר כ...

‫זה תיאור מציאות רע

‫למשל, אנחנו יודעים שלמכוח זה דבר רע

‫וכיוון שזה מה שכתוב, אין ‫לנו סיבה לחשוב שזה טוב

‫יותר מזה, הפסוק הם הוכיח שפסוק דלת

‫הוא צריך להיקרא כמו שקראתי

‫כי הרי מה זה ועתה? אל תיעצבו

‫למרות כל זאת, בגלל המצב הזה

‫זה המשמעות של ועתה

‫זה כמו שמשל כתוב בדברי משה

‫ענה, חתה העם הזה חתה גדולה

‫ויעשו להם אלוהי זהב

‫מכאן, שהאחותי צריך לפרט את החטא

‫ועתה, אם תיסחתתם ועם עין וכן הנה

‫זאת אומרת, מה זה ועתה?

‫במצב הזה, אף על פי שאני הודיתי שזה היה רע

‫אם תיסחתתם

‫אז הביטוי ועתה דווקא הוא הראיה

‫לחילוף שיש בין ה' לדלת

‫אז דלת מורה שזה מעשה רע

‫וה' אומר זה רע בהווה וטוב בעתיד

‫כן?

‫מה?

‫למה לא?

‫נכון, זה הרע, אבל הוא מגלה להם

‫שזה טוב בעתיד

‫זה כמו שפעם אמר לי יהודי יקר

‫תדע לך שאני אומר לכל אלה שעשו לי צרות תודה

‫כי הצרות יכולות לקדם את האדם

‫גם כן, אז מה, בשבילת הצרה אתה תגיד לאדם

‫תשמע זה לטורה, ודאי שלא אומרים דברים כאלה

‫אבל אנחנו גם צריכים להכיר

‫שבסופו של דבר יש לזה תכלית

‫זה קצת נחמה

‫נכון?

‫הגיע לי

‫כן, שאלה אם לדבר רע זה

‫יש לו מוציאות של דלת?

‫יכול להיות שכן, יכול להיות שלא

‫כלומר, האם זה הכרחי שזה יעבור דרך הרע?

‫התשובה היא לא לב דווקא

‫יכול היה להיות מסלול אחר

‫אבל אנחנו לא כותבים את ההיסטוריה מחדש

‫מאחר וזה מה שיתרחש

‫אנחנו אומרים שזה מביא לטובה

‫לא אמרנו שאי אפשר היה להגיע לטובה בלי זה

‫בסדר?

‫יש מסלולים אופציונליים

‫עכשיו

‫כי זה שנתיים הרב וקרה בארץ

‫ועוד חמש שנים אשר נחרש וקציר

‫והשלכים אלוהים לפניכם

‫נעשו לכם שהריד בארץ

‫והחיות לכם נפידה גדולה

‫כלומר, הכל זה

‫אפשר לומר, רוח הקודש

‫או הנבואה של יוסף

‫פסוק ח' אומר דבר מעניין ביותר

‫השקפה שלישית לגמרי

‫ואתה, לא אתם

‫שלחתם אותי הנה

‫כי האלוהים

‫וישימני לאב לפרו ולאדון לכל ביתו

‫ומרשד בכל ארץ מצרים

‫בכלל, השקפה השלישית של יוסף

‫אומרת

‫ושימו לב, שזה תוך שתי דקות

‫הוא מחליף השקפת עולם

‫השקפה השלישית של יוסף אומרת

‫שהאחים בעצם לא עשו כלום

‫הם היו בובות

‫ובכלל, לא רק שהם לא צריכים להצטר

‫זה כאילו לא הם שעשו

‫לפני כן דיברת הייתי על בכירה חופשית

‫עכשיו אתה אומר לי שאין בכירה חופשית

‫תחליט

‫מה השקפה שלך?

‫בסדר?

‫מובנה את השאלה

‫אני חושב שזה מאוד ברור

‫שיש פה שאלה ברורה

‫שיוסף אומר

‫שהאחים לא מכרו אותו

‫לא שלחו אותו, לא מכרו אותו, לא כלום

‫מה?

‫לא אתם שלחתם אותי

‫אחר כך ואייסים מנהילה לפרות

‫כן? אבל הוא בהתחלה אומר

‫לא אתם שלחתם אותי

‫לפני כן הוא אמר

‫מכרתם אותי מצרים

‫אז תחליט

‫מה אתה חושב?

‫בולבל לגמרי כנראה

‫או שהוא מתכוון למשהו עמוק ביותר

‫וכי עליה לדעתכם

‫שיוסף לא למד את אורות התשובה

‫ברור שהוא למד את אורות התשובה

‫והוא למד את אורות התשובה

‫אפילו במהדורה של ישיבת אורי ציון

‫כי זה מובר רק שם

‫בפרק ט' זין

‫פסקה א'1

‫עם כוכבית לביצוע השיחה

‫אומר הרב כך

‫אחד מהיסודות של התשובה

‫במחשבתו של האדם

‫הוא הכרת האחריות של האדם

‫על מעשיו

‫ברור

‫אם אני לא אחראי למה שעשיתי

‫אז למה שיידרישו במיני לעשות תשובה?

‫אני צריך לעשות תשובה

‫כי אני עשיתי את הרע

‫שבא מתוך אימונת הבחירה החופשית של האדם

‫וזהו גם כן תוכן הווידוי

‫המחובר עם מסוימת התשובה

‫שמודד אדם שאין שום עניין אחד

‫שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו

‫כי אם אותו בעצמו

‫זאת אומרת

‫אדם אומר חטאתי

‫אז זהו

‫הוא לא אומר חטאת

‫הוא לא מכיר על החזה של חברו

‫אלא על החזה של עצמו

‫ובזה הוא מברר על עצמו

‫את חופש רצונו

‫כן? הרי אם אתה יכול לחטא

‫אז אתה יכול גם לחזור בתשובה

‫אם לא היית אחראי על החטא

‫לא היית גם יכול לחזור בתשובה עליו

‫ובזה הוא מברר על עצמו

‫את חופש רצונו ועוצם יכולתו

‫על סדרי חייו ומעשיו

‫ומתוך כך

‫הוא מפנה לפניו את הדרך

‫לשוב אל השם

‫לחדש את חייו בסדר הטוב

‫וכו' וכו'

‫זה בעצם מתאים לפסוק ד'

‫ואחרי הידיעה הבהירה

‫עכשיו הרב כאן נכנס לעומת יותר גדול

‫שהשאלה על דבר שני הפכים בנושא אחד

‫היא רק תכונה יחסית לנו לגבי שיחתנו המוגבל

‫מה הוא מכוון כאן?

‫מה זה שני הפכים בנושא אחד?

‫מה זה המושג הזה?

‫שני הפכים בנושא אחד?

‫זה מושג שלקוח מתורת הלוגיקה של אריסטו

‫כן? אחד מהיסודות והלוגיקה של אריסטו

‫שלא התכנו שני הפכים בנושא אחד

‫כלומר אי אפשר להגיד על ‫דלת שהיא פתוחה וסגורה גם יחד

‫או שהיא פתוחה או שהיא סגורה

‫אתה לא יכול להיות דבר שהוא ישנו ואינו כאחד

‫או שישנו או שאינו

‫אתה צריך לבחור

‫תחליט או ככה או ככה

‫או A או B פה או A או אנטי A

‫זו ההחלטה של הלוגיקה הפורמלית

‫מה שנקרא

‫אבל הרב קוק

‫הוא כבר למד את המהפכה הקנטיאנית

‫המהפכה הקנטיאנית אומרת ‫שכל החשיבה הלוגית שלך

‫זה קטגוריות מחשבה סובייקטיביות

‫זה אתה בנית את זה

‫הוא נגיד לך אתה נברטה באופן כזה

‫שאתה תופס את הדברים כך

‫אבל הקב' הוא לא רק שהוא בורא ברצונו החופשי

‫הוא גם בורא את הקטגוריות של המחשבה

‫זה דבר שהרמבן לא ידע

‫אבל זה דבר שהרב קוק כן יודע

‫מה שאומר כאן הרב

‫אחרי הידיעה בהירה שהשאלה ‫על דבר שני הפכים בנושא אחד

‫היא רק תכונה יחסית לנו לגבי שיחלנו המוגבל

‫ואינה שייכת כלל בחוק

‫בורא כל אדון כל החוקים וסיבת כל הסיבות

‫מקור החוכמה ובונה התבונה ברוך הוא

‫שימו לב כאן להשפעות

‫רואים פה אפילו במינוח שהרב משתמש בו

‫מרגישים את ההשפעה של עמנואל קאנט

‫שהקב' ברוך הוא

‫מקור החוכמה ובונה התבונה

‫זאת אומרת שאפילו דרכי התבונה הם נבראים

‫מתוך כך אומר הרב

‫הננו נכונים להבין

‫שיש מקום

‫גם להשקפה של בחירתו של האדם וחופשו

‫כלומר אם תשאל אותי

‫האם לפי היהדות יש בחירה חופשית

‫התשובה תהיה כן

‫וגם לאי בחירתו ואי חופשו

‫כך שאם תשאל אותי

‫האם לדעת היהדות אין בחירה חופשית

‫אני אגיד לך כן

‫כלומר זה העולם המחשבתי הוא מספיק רחב

‫כדי להכיל שתי השקפות עולם מנוגדות זו לזו

‫לפחות בהוויה האלוהית

‫זה בסדר

‫והדברים נמשכים מכל הזרמים שבהוויה

‫כן

‫מה אתה אומר למה דיברנו מקודם על הלוגיקה?

‫כן כי מבחינה לוגית

‫מבחינת הלוגיקה הפורמלית

‫או שיש בחירה חופשית או שאין בחירה חופשית

‫אתה לא יכול להגיד שיש ואין כאחד

‫אומר הרב זה נכון מצד התבונה שלנו

‫אבל מצד שהוא מקור התבונה

‫הוא יכול בעולמו לסדר גם השקפת עולם

‫שיש בחירה חופשית

‫וגם השקפת עולם שאין בחירה חופשית

‫זה קשור שיעול כאן?

‫כן זה בדיוק קשור לכאן

‫שהרי כאן אתה אומר שתבניות המחשבה

‫אינן דבר אובייקטיבי

‫כי אם סובייקטיבי

‫אם כן מי ברא את הסובייקטיביות הזאת?

‫האובייקטיביות העליונה יתברח

‫האובייקטיביות העליונה יתברח

‫הוא קבע את חוקי התבונה

‫לפיהם לא ייתכנו שני הפכים בנושא אחד

‫אבל מצדו ייתכנו שני הפכים בנושא אחד

‫ייתכנו ויתכנו

‫לכן מצדו אפשר להגיד גם שיש בחירה חופשית

‫וגם שאין בחירה חופשית

‫זה בסדר גמור

‫בסדר?

‫אבל מה זה?

‫באיזה מידה האמירה הזאת היא שימושית?

‫כמו פה אתה מדבר

‫זה נשמע כמו

‫זה נראה כמו פילוסופיה הודית

‫כן?

‫פילוסופיה הודית

‫אפשר להגיד כל מה שרוצים

‫זה תמיד טוב

‫כן?

‫אז הרב אומר לך

‫מה הצד השימושי של הידיעה הזאת

‫הנה הוא מסביר

‫אך כל זמן שלא שווה אדם

‫מחטאו

‫לא סידר לו את אורחות תשובתו

‫הרי הוא מונח תחת הסבל של בחירתו

‫והאשמה של כל מעשיו

‫וכל תוצאותי נראות

‫מוטלות עליו

‫כלומר אומר הרב זה תלוי

‫אם אתה לפני התשובה או אחרי התשובה

‫לפני התשובה אנחנו דנים אותך

‫כבעל בחירה חופשית

‫אתה מיוחס להשקפה היהודית

‫אומרת שיש לאדם בחירה חופשית

‫ולכן אתה אוכל אותה

‫לכל מה שעשית

‫אתה אוכל מה שבישלת

‫זהו לך

‫אמנם אחרי הערת התשובה

‫מיד נמסרים למפריע

‫כל המגרעות שבחייו

‫וכל המעשים

‫שלגבי ערכו של האדם

‫מן המטובים ותוצאותיהן נדמרות לו

‫לרשות הגבוהה

‫כלומר הקב' ברוך הוא

‫וכולם נערכים

‫מחוץ ליסוד חופשו ובחירתו

‫ומצטרפים הם לרשות ההנהגה העליונה

‫רשות הגבוהה

‫אשר כל מעשינו פעלת לנו

‫כלומר אומר הרב

‫אם עשיתי תשובה

‫אז אני ניתקתי את הרצון שלי

‫מן המעשה הרע

‫אני לא רוצה את המעשה הזה

‫אה אתה לא רוצה?

‫אז של מי הוא?

‫אז מי לוקח אחריות על המעשה?

‫הרי המעשה נעשה

‫הוא צריך לנבוא מהזה שהוא רצון

‫אה זה לא הרצון שלי

‫הרצון שלי מזמן כבר מנותק מן המעשה

‫אני לא רוצה את המעשה הזה

‫אז הקב' ברוך הוא לוקח אותו

‫וכשהקב' ברוך הוא לוקח מעשה רע לרשותו

‫הוא יודע להשתמש בו

‫אצלו הכל מסודר

‫לפי כוונה טובה

‫כל מעשינו פעלת לנו

‫זאת אומרת הבחירה החופשית נעלמת

‫במפרע ברגע שיש תשובה

‫כלומר עשיתי תשובה

‫לפני שעשיתי תשובה

‫יש לי בחירה חופשית על המעשה הרע

‫ברגע שעשיתי תשובה

‫ניתקתי את רצונים מן המעשה הרע

‫ואז הוא הופך להיות חלק מהנהגה האלוהית

‫וזה בדיוק מה שאומר כאן יוסף

‫לא אתם שלחתם אותי הנה

‫כי באותה שעה

‫בין פסוק ה' לבין פסוק ח'

‫הספיקו האחים לעשות תשובה

‫מהאהבה

‫כי הרי יש הבדל בין תשובה

‫מהיראה

‫שהופכת זדונות לשגגות

‫לבין תשובה מהאהבה

‫שהופכת זדונות לזכויות

‫זאת אומרת על ידי התשובה מהאהבה

‫שגורמת לאדם נמאוס

‫באופן מוחלט במעשה הרע

‫ממלא אצלו כבר אין לו שייכות אל אחת

‫ולכן הוא יכול לתבונן במעשה הרע

‫כחלק מהנהגה האלוהית הכללית

‫מובן? כן בבקשה

‫אבל לא קצת קראתי בהגדל

‫אבל בשעה שהם מכרו אותו ‫זה היראה לפי ההשקפה השנייה

‫זה חלק מהנהגה האלוהית אז מה אכפת לך? ברור

‫עכשיו מה תגידו על המעשים הטובים של האדם?

‫לא שלא, לא, אומר הרב זה שלא ‫וכל זה הוא ביחס לצד הרע שבמעשה

‫למה? כי הצד הרע זה לא הוא באמת

‫מה שאין כן הצד הטוב כולו ‫הוא קשור עם חופשתו של האדם

‫וכפי אותה המידה שתוכן התשובה מתגבר

‫והצד הרע שבמעשה הוא הולך ‫וניתק מראשות הבחירה החופשית שלו

‫ונמצא מראשות העדיון ששם ‫כולו הוא טוב ולא ייגור הרע

‫ככה מתקשר יותר הצד הטוב שבמעשה ‫וכל תוכן חייו לראשות בחירתו וחופשו

‫להגדיל אורו ואושרו לשאול ‫נצח והאדם וכל עולם מובדי ידוע

‫כל העולמים מתעלים בזה ומתבהרים ‫בהכרה העליונה של הטוב העליון

‫שהמידה הטובה היא היסטורית הכוללת ‫והראשית וגם האחרית של כל הבעיה

‫טוב השם יעקב ה' וכל מה עשה

‫בסדר? אז זה מאיפה הרב קוק למד את כל זה?

‫מפסוק ח' טוב יש בעיה כי ‫אמרנו שיוסף למד את זה מהרב קוק

‫טוב אני צריך לעשות מחקר היסטורי מי קדם למי

‫בסדר כן בבקשה מה?

‫אה בין ה' לחץ?

‫בין פסוק ה' לפסוק חץ

‫בפסוק ה' הם עושים תשובה מהירה ‫ואחר כך הוא כל כך סימפטי איתם

‫שהם עושים תשובה לא מפני ההירה אלא מפני העבר

‫למה בטוב זה?

‫כי הטוב הוא עצמי לי כי הרצון ‫שלי זה הרצון האלוהים וכו'

‫עוד השלמה אורות התשובה זין זין

‫למדתם פרק זין פסקה זין?

‫גם כן פסקה זין לא מופיעה במעדורות הראשונות ‫אבל במעדורה של ישיבת אורי ציון זה מופיע

‫אבל זה הרבה יותר גצר זה רק שלוש שעות וחצי

‫אז אפשר נכון? יאללה

‫להעמיק הרבה צריכים ביסוד ‫התשובה מה שאני אגיד עכשיו זה

‫מסוכן מבחינה פדגוגית ולכן ‫אני מתלבט מאוד אם נקרוא את זה

‫להעמיק הרבה צריכים ביסוד ‫התשובה עד שאורה יאיר כל כך

‫עד שזיכרון כל חץ יעורר בו רגש שמחה עצומה

‫מפני הידיעה של הזכות הגדולה ‫שמהירה בהם על ידי קדושת

‫התשובה שהיא אור ה' הפועל ‫בתיקון העולם יסוד הבריאה

‫אם האחים של יוסף למדו את הפסקה ‫הזאת כל פעם שהם זכרו את המחירה

‫הם שמחו או איזה יופי איך שמחרנו אותו

‫איזה יופי ששננו אותו כי אם לא היינו ‫שונאים אותו לא היינו מוכרים אותו

‫או אם היינו יודעים ששנאתנו ‫היא מצטרפת דווקא להצלחתו

‫וודאי שהיינו מפסיקים ‫לשנוא אותו כדי שלא יצליח

‫אז איזה יופי שלא הבנו את זה

‫והכל מצטרף להבנה של הערך של התשובה העליונה

‫אני לא אמרתי את זה

‫שמעתי את זה בשיעורים סתם רגילים בו מה

‫נכון? שמעתי בשיעורים לא בשיעור שלי

‫שכדי לעלות מנגדות גבוהות ‫צריך לניפול עמוק מאוד

‫וזה מצטרף לשאלה הקודמת שלך שאתה אמרת ‫האם לא הייתה בריאה אלא לעבור דרך באופן הזה

‫אפשר לסמוך מחד כי אני עכשיו רואה איך ‫הוא מצטרף לסדר הגדול של הנהגת השם בעולמו

‫ואיך שזכיתי להיות שותף לזה

‫אבל זה כשאני רואה אחרי התשובה ‫מיראה ואחר כך התשובה מהאהבה

‫כיצד כל זה וכאשר אני כבר מנותק ‫רגשית מהרצון לעשות את החד

‫אז אני יכול לראות את ההנהגה שלו

‫לכן אנחנו יכולים לדמות בשקט ‫על החד של אבותינו שמכרו את יוסף

‫וזה לא מפריע לנו, כלומר אנחנו לא מרגישים ‫שאנחנו עלולים למכור בגלל זה את החד

‫מה אתה אומר?

‫אבל בגלל מה שאמרנו שאנחנו ‫צריכים לנותק את הצורים לחד

‫ודאי, זה מה שקרה להם

‫אני לא יכול לסמוך אם זה לא החד שלו

‫הכמגל גילין זכות על ידי זכאי

‫וזה היה אפשרי רק בגלל שפתאום ‫יהודה היה מוכן למסור את נפשו

‫כדי שאחיו לא יהיה עבד

‫זה מה שכמובן שידד את המערכות של יוסף

‫שחשב שהוא אוכל לקחת את בנימין לעבד אצלו

‫לא לעבד אבל כאילו עבד

‫אז פסוק חד

‫ראינו עכשיו שלושה שקפות של יוסף

‫כך שאם נשאל את עצמנו מה השקפתו ‫של יוסף ביחס לבחירה החופשית

‫נצטרך לשאול האם נתכוון להשקפתו הראשונה

‫השנייה או השלישית

‫פסוק תת

‫מהרו ועלו אל אביו ואמרתם אליו

‫כה אמר בניך יוסף סמני אלוהים ‫וידון לכל מצרים ורידי אליי אל תעמוד

‫ישבת בארץ גושן והיית קרוב אליי

‫אתה קרוב אליך ואני קרוב אליך ‫ואני קרוב אליך וככה וכך וכך וכך

‫ואל תהיו אותך שם כי עוד חמש שנים רעב

‫אין תיברש אתה ואתך וכל אשר לך

‫והנה עיניכם רועות

‫ועיני אחי בנימין כפי המדבר עליכם

‫אז מה זה הסיפור הזה

‫עיניכם רועות ועיני אחי ‫בנימין כפי המדבר עליכם

‫אז יש כאן כמה דברים לא ‫סימפטיים כתובים בראשי

‫והנה אני קורא כאן בראשי

‫והנה עיניכם רועות בכבודי

‫ושאני אחיכם

‫למה? שאני מהול ככם

‫אז מה זה עיניכם הרועות?

‫שהוא יראה להם שהוא מהול

‫ועוד כפי המדבר עליכם בלשון הקודש

‫כן? פתאום הוא מתחיל לדבר עברית

‫אז אמרו אה באמת מצרית דובר עברית? מעניין

‫עכשיו הדברים של ראשי ממש לא אסתטיים

‫זאת אומרת אתם מבינים

‫המפגש הזה בין יוסף לבין האחים

‫הוא מפגש כל כך דרמטי

‫כל כך נאה

‫פתאום יש לי משהו להראות

‫זה לא... כן זה לא... זה ‫לא יפה, לא אסתטי, מה?

‫כן אבל שמע

‫לא ככה עובדים

‫אלא הפשט הוא אחרת

‫צריך להבין את זה כך

‫עיניכם רועות ועיני אחי בנימין

‫כי פיה מדבר עליכם

‫איך אתם יודעים שאני מהול?

‫בגלל איך שאני מדבר

‫אפשר לדעת שאדם מהול

‫לפי סגנון הדיבור שלו

‫כן

‫פשוט, יש אינטונציה אחרת

‫מעשה בהרב יהודה אשכנזי

‫שפעם נתן הרצאה בפני

‫כמה מאות אנשים בחוץ על הארץ

‫ואישה אחת שאלה שאלה

‫שאלה את הבן אדם

‫שהיה בצדו מה יהודיה

‫ואז כולם צחקו

‫מה היה?

‫התברר שהיא מומרת

‫זאת אומרת שיש משהו

‫בסגנון הדיבור של האדם

‫מעבר למילים, יש איזה תון

‫האם הלשון שלו זה

‫לשון הקודש או לא לשון הקודש

‫לא עברית

‫הלשון שדרכה, הקודש מתגלה

‫ולכן מי שערל

‫יש איזה חיסרון בתובנה שלו

‫מי שמהול

‫הוא מדבר אחרת

‫ולכן הוא אומר אתם לא יודעים שאני מהול

‫איך? כי פייאם מדבר עליכם

‫והגעתם לאבי

‫וזה מתאים כמובן

‫למידתו של יוסף

‫שהוא תיקון היסוד

‫ויכול להמתלהביל זה

‫והגעתם לאבי

‫את כל כבודי במצרים

‫ואת כל אשר הייתם ואומרתם ואורטם את אביהמנה

‫מה קיצור בנימין?

‫בנימין

‫הנה רשי כותב

‫ישבה את כולם יחד ואומר שכשם שאין לי

‫שנאה על בנימין אחי

‫שערל לא אהבים בכירתי ‫כך אין בליבי שנאה עליכם

‫ואיפול על צברי בנימין אחי ואייף

‫כי בנימין בחה על צבריו

‫ואינשק לכל אחד ואיף כליהם ‫ואחריכם דיברו איכם איתו

‫והכל נשמע בפרוד למור באו אחי יוסף

‫ואיטב ונפרו ונעבדיו ואימר פרוד יוסף

‫למור אל אחיך זאת

‫עשו טענות ברכם והולכו בו ארץ הקנן

‫וקחו את אביכם ובבתיכם ועברו אלי ויתנה ‫לכם את טו בארץ מצרים ואיכלו את חלב הארץ

‫עכשיו לא הבנתי

‫יוסף לפני כן אמר לאחים

‫שהם צריכים להביא את האבא

‫נכון

‫שיקחו איתם לצד על הדרך

‫וכל מיני דברים כאלה

‫ויורידו את יעקב

‫והוא יישב בארץ גושן

‫אחרי שיוסף פריחליט על כל הדברים האלה

‫פרו אומר לי יוסף אגב אני ‫רוצה שתביא את אבא שלך לפה

‫ושהוא יישב בארץ גושן

‫אז מי החליט על זה יוסף או פרו?

‫עכשיו אנחנו נראה מכאן ועד סוף ספר בראשית

‫שתמיד הסיפור כפול

‫יש גרסה עברית של הסיפור ‫וגרסה מצרית של הסיפור

‫ושתי הגרסאות נמצאות זאת ליד זאת

‫זאת אומרת שיש המהלך של ‫המאורעות כפי שהוא נראה

‫מצד האינטרס של המעצמות

‫ויש המהלך הפנימי כפי שהוא ‫נראה מצד האינטרס הישראלי

‫של גלות או השבת השכינה

‫זה תמיד כך כך אפשר לראות ‫את זה גם במהלך של הציונות

‫במהלך של הציונות מה הביא ‫בעצם להקמת מדינת ישראל

‫אפשר לעשות ניתוח גאופוליטי ‫סוציולוגי מאוד מעניין

‫שמראה את ההתמוטטות של האימפריה האוטומנית

‫והרצון של המעצמות להשתלט ‫על האיש החולה במזרח

‫ככה הם קוראים לאימפריה האוטומנית בסוף ימיה

‫וכל מיני, אפשר לראות, מאזן ‫של אינטרסים שפעל באותם הימים

‫שבסופו של דבר הביא להקמת מדינת ישראל

‫או אפשר לומר לא, ריבונו של עולם

‫ישב במועצתו העליונה במרומים ואמר

‫חבר'ה עכשיו יש החלטה, מחזיר שכינתו לציון

‫מכאן והלך זה מתגלגל

‫אז כל מיני משוגעים מתחילים ‫לפעול, פוליטיקאים מתחילים לפעול

‫אינטרסנטים, רבנים וכולם

‫כל מיני אנשים מתחילים ‫לפעול ובסוף קמה המדינה

‫זאת אומרת זה בעצם מה שכאן מתואר כאן

‫יוסף אומר אני החלטתי להביא את אבא

‫והאחים יעשו את זה, זה בעצם מוחלט בין האחים

‫ואחר כך פרעור חושב שזה הוא שעושה את זה

‫איפה אנחנו?

‫לפעמים יש מהפכים כאלה ‫שפתאום מושגת אחדות בין כל

‫מפלגות האחים

‫זאת אומרת הם חושבים, כל אחד ‫בטח שזה האינטרס שלו לעשות את זה

‫אבל יש גם כוונה של הקב' ‫ברוך הוא שתתגלה האחדות

‫נכון?

‫זה לא רומז לכלום, אנחנו עסוקים בתנך

‫פסוק יוטד

‫פסוק יוטד

‫פסוק יוטד

‫כלומר שיעקב ירד ממדרגת ‫ישראל למדרגת יעקב בשעת אבלו

‫וברגע שנודע לו עד יוסף הוא חוזר להיות ישראל

‫ישראל אהב את יוסף

‫ישראל זו כוונה שלימות האומה

‫יש אפשרות אם כן, מעשית, ‫להקים את האומה בעוד שיעקב

‫הרי התייאש מזה כל כך ‫שהוא חשב שיוסף לא בעניינים

‫עכשיו הוא חוזר והיא אומר ישראל ‫רב עוד יוסף בני חי אל חברנו בתרמבות

‫שאלתי שאלת השאלה

‫יוסף מת או לא?

‫הוא חי נכון? עוד יוסף חי

‫אבל במשך תקופה זה ארוכה

‫יעקב, לא אדם סתם קטן וגם האחים חשבו שהוא מת

‫חשבו שהוא מת אבל התברר שהוא חי

‫מה יוסף ידע על עצמו? הוא ידע שהוא חי או לא?

‫הוא ידע, האחים לא ידעו

‫עכשיו יש שמצאנו מחלוקת בין ‫הנגלה לבין הנסתר ביחס למשיח בן יוסף

‫יש בתלמוד במסכת סוכר כתוב ‫שמשיח בן יוסף עתיד להיארג

‫זה ככה, הוא ימות, הוא ייארג

‫מי יארוג אותו זה מובא ‫במדרשים שזה ארמילוס הרשה

‫יארוג את משיח בן יוסף

‫לא סימפטי

‫האריזאל אמר שאם יתפללו אז הוא לא ימות

‫ולכן נהגו הספרדים לכוון בברכת בונה ירושלים

‫שלא ייארג משיח בן יוסף

‫אגב זה תלוי בסידורים, יש סידורים שכתוב

‫יהיה חבל שלא ייארג משיח ‫בן יוסף על ידי ארמילוס הרשה

‫אז גם אם אדם לא למד מדרשים הוא מבין ‫שיש מישהו שרוצה להרוג את משיח בן יוסף

‫ושקוראים לו ארמילוס

‫ואם הוא יבוא, הארמילוס הזה, ‫הוא יעלול להרוג את משיח בן יוסף

‫ותפלל אז הוא לא יארג

‫לא יודע מי זה ארמילוס, לא ‫יודע, הוא תמיד שיש פה משהו נורא

‫מישהו רוצה להרוג את משיח בן יוסף

‫ארמילוס זה נשמע רומאי ‫כזה, זה בטח שר צבא או משהו

‫עכשיו במאדורות המעודנות ‫כדי שלא יטעו הציבור חז ושלום

‫שאנחנו מיליטריסטים, אז כתבו ככה

‫יתפלל שלא ימות משיח בן ‫יוסף על ידי ארמילוס רשיעה

‫אז האדם שלא יודע, לא קרא מדרשים, ‫הוא חושב שהוא יכול למות ממחלה מסכן

‫מה זה ארמילוס? זה סוג של וירוס

‫איזה חיידק

‫ובעבונותינו הוא עלול למות

‫אז נתפלל בחוזקה ונקיים מצוון, ניתן צדקה

‫תפילה, תשובה, צדקה, אז הוא לא ימות

‫עכשיו אני לא חושב ‫שהמדפיסים בכוונה עושים את זה

‫אבל יש איזה טרנד שבא למחוק מן ‫התודעה היהודית את הממד הלאומי

‫ואז הופך להיות, אתם ‫מבינים, חזבי חלילה, חזבי שלום

‫משיח בן יוסף שלא ימות

‫אז צריך להבין, לפעמים מהפכים אידאולוגיים

‫נעשים על ידי לפעמים שינוי של עוד ‫אחת, שתי מילים, משהו כזה בסידור

‫עגאון מבילנה אמר שמשיח בן יוסף לא ימות

‫כי עוד יוסף חי

‫עכשיו יש לנו כאן שלוש דעות

‫דת, תורת הנגלה, התלמוד, שהוא ימות

‫דת, הערי, שאם התפללו הוא ‫לא ימות, אם לא התפללו הוא ימות

‫ודת, עגאון מבילנה, ‫שהוא לא ימות, אז מי צודק?

‫זו שאלה גדולה, איך אפשר להגיד?

‫אם תגיד שהנגלה צודק, אז ‫מה, אתה לא מאמין בנסתר?

‫אם תגיד שהנסתר צודק, אז אתה לא מאמין בנגלה?

‫אנחנו צריכים להגיחה, בנגלה ‫הוא ימות, בנסתר הוא לא ימות

‫מה היה הנגלה? ‫הנגלה הייתה אצל יעקב, יעקב ידע שיוסף מת

‫הנסתר היה שיוסף לא מת

‫בואו, כלומר השורשים של המחלוקות ‫האלה נמצאים כבר בפסוקים האלה

‫והדברים די מפורשים בהמשך, אנחנו נראה

‫למה הוא עדיין ממשיך להעדיף את בן ימין?

‫מי? יוסף? ודאי שהוא מעדיף את ‫בן ימין, כל אחד רוצה את בן ימין

‫כי הרי בן ימין הוא היהודי של העתיד

‫וישר ישראל בכל אשר לו

‫ויבוא בירש ארבע ויסבך ‫זבחים אל אלוהי אביו יצחק

‫למה לא אלוהי אברהם?

‫כי אלוהי אברהם מסכים שירדו למצרים

‫אלוהי יצחק אמר ליצחק אל תרד מצרים

‫אז צריך לבקש רשות ממי שמתנגד

‫לכן הוא שואל את אלוהי אביו יצחק

‫זה שאמר לו לא לרדת

‫ויאמר אלוהים לישראל

‫במראות הלילה ויאמר יעקב יעקב

‫ואומר הנה לי אתם זוכרים שכשהוא ‫הגיע לארץ ישראל הוא הפך מיעקב לישראל

‫בצאתו מן הלילה

‫עכשיו הוא נכנס אל הלילה כלומר אל הגלות

‫אז הוא מחליף שם מישראל ליעקב

‫תסתכלו לרגע אחד בתחילת פרשת היחי

‫איך כתוב שם

‫בפרק ממזין פסוק כפחת

‫וייחי יעקב בארץ מצרים

‫מה כתוב פסוק כפתט

‫ויקריבו ימי ישראל למות

‫כלומר אם יעקב חי

‫הישראל מת

‫אז דווקא ותחי רוח יעקבים ויומר ישראל

‫אבל זה זמני

‫עכשיו צריך לחזור למצרים

‫נכנס אל הגלות ועכשיו ‫שמים בסטנד ביי את ישראל

‫עכשיו זה יעקב

‫ויומר אלוהים ואני חוזר ‫כאן לפרק ממבר פסוק ב'

‫ויומר אלוהים לישראל במהות הלילה

‫ויומר יעקב

‫ויומר הנה לי

‫ויומר אנוכי האל אלוהי אביך

‫כלומר למרות שאני אמרתי לאביך לא לרדת

‫אתה אל תירא מרדה מצרים

‫מה כי לגולגול אשים לך שם זה חלק מתוכנית

‫אנוכי הרד עמך מצרים

‫ואנוכי הלכה גם אלוהו ויוסג השירות על עיניך

‫ויעקב ויעקבים וירשבה ואיסו ‫בין ישראל את יעקב ואיהם

‫וטפם ונשאם באגלות השלח פרו לסדר טוב

‫והקחו את מקנהם וטרחו שם אשר החישוב ברז קנה

‫והביאו מצרים יעקב ולסועל זרוע איתו

‫בניו ובני בניו איתו בנותיו ובנות בניו

‫בכל זרוע הביא איתו מצרים

‫אז אני עוד לא יודע לפי איזה שיטה הולכים

‫בינתיים לכאורה זה יוסף שיודע

‫מה אתה אומר?

‫יוסף יכורא יודע לכאורה

‫הוא קובע מהי השיטה נכון?

‫עכשיו באים אל הגלות לכאורה

‫נכון?

‫לכאורה

‫אני הבנתי מה אני אמרתי מקודם

‫אני רק אומר שזה... מה אתה רוצה?

‫מה אתה אומר?

‫טוב, בקיצור

‫מה?

‫מה הכוונה שיוסף ישית על ידו על עינך?

‫אבל אנחנו נקרא אולי את הכל

‫לא יודע אם הערב

‫ואז אנחנו נבין השיטה של מי בסוף צודקת

‫יש פה כמה דברים צריכים לבירור

‫מה אתה אומר?

‫מה זה יוסף ישית ידו על עינך?

‫כן, הכוונה שאתה תמות

‫אז אתה תמות, מי שיזגור ‫לך את העיניים זה יוסף

‫מה שזה אומר?

‫זאת אומרת שענוכי הלכה גם ‫עלו אבל לא בימיך אלא אחרי ימיך

‫יש לזה משמעות

‫אנחנו גם נצטרך ללמוד את הדברים האלה

‫כשנגיע למותו של יעקב

‫עקב ואני כאן מתחילים את התקופה של גלות

‫והתקופה הזו של גלות באה לא ‫מתוך שילוח של אדם פרטי, יוסף

‫שבא להפרות את מצרים

‫אלא יש איזה מין קהילה שנוצרת

‫מה ההבדל בין הקהילה של יוסף

‫לבין התוכנית הפרטית, ייחודית של יוסף

‫זה הבדל מאוד מאוד מהותי

‫נצטרך ללמוד את הדברים האלה

‫לפרטיהם בפעם הבאה כי בינתיים הגיע המבזק

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234871930″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 63
"ותכלינה שבע שני השבע אשר היה בארץ מצרים"
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו"
פרק מה’ פסוק ג’
אורך השיעור: 47 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234871930″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף ! העוד אבי חי ? “

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן