פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישלח > “ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר”

“ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫הנה כהרגלנו אנחנו ממשיכים בלימודנו ‫המרתק בספר הקדוש ספר בראשית
‫והנה נו בעיצומו של פרק למדבד פסוק כף ה'

‫ויבטר יעקב לבדו ויעבק ישעמו עד עלות השחר

‫לפי מה שלמדנו לפי הרקע של ‫הפרשה הזאת מדובר על מעבר

‫על איזה שהוא שינוי שיעקב ‫צריך לעבור באישיות שלו

‫וזה המסוגלות להילחם כן לפי ‫מה שלמדנו מקודם ואירע יעקב

‫מאוד ויצר לו ואירע שמה יהרג ‫ויצר לו שמה יהרוג את רבי מאיר

‫לפי מה שלמדנו אם כן ‫הוא צריך לדעת לנצח ואז יש

‫לו מאבק עם איש מי זה האיש ‫אנחנו רואים מספר ראשיה

‫שמדובר במלאך מה זה ‫מלאך שנלחם עם האדם האדם

‫נלחם עם כוח אלוהי כן ‫הרי המלאך מיוחס לאלוהות

‫אם כן יש ליעקב הכרה בצד האלוהי ‫של מי שכנגדו הוא עומד מי הוא

‫זה שכנגדו הוא עומד אלוהו עשיו ‫כלומר יעקב מכיר בכך שבתרבות

‫במדינה בכל העולם של עשיו ‫שבסופו של דבר עתיד להיות

‫העולם המערבי נוצרי יש שם ‫ערכים והוא גם נמשך אחריהם

‫והוא גם צריך לנצח אותם זה איזה ‫מאבק שהרבה יהודים עברו אותו

‫במהלך הגלות במיוחד מהסקופת ‫האמנציפציה ולכן הוא צריך להיאבק

‫עם האיש שעמו והאיש הזה ‫נמצא עמו כלומר אם הוא עמו

‫סימן שהוא בתוכו יש בתוכו ‫משהו שמכיר בערך של עשיו

‫אחד הדברים שמוצאים אצל יהודים ‫שנמשכים אחרי הנצרות למשל או אחרי

‫הליברליזם המערבי זה שכאשר הם מגיעים ‫אל אותם המחוזות הם פוגשים את יהדותם

‫את עצמם כי הרי הנצרות לקחה את היהדות ‫ועשתה אותה לילילית הערכים הליברליים

‫מקורם בצורה מקורית כלשהי בתוך עולמם ‫של חזל למרות שהם קיבלו צורה מעוותת

‫בקוסמופוליטיות המודרנית. אם כן ‫יעקב צריך להיאבק עם עצמו בסופו של

‫דבר וזאת עד זמן הגאולה עד עלות ‫השחר ויר כי לא יכול לו אני בפסוק כבב

‫ויגע בכף ירחו ותקע כף ירח יעקב ‫בהיאבקו עמו כלומר לקראת השחר יש מכה

‫והמכה האחרונה היא ממש לפני הגאולה ‫והיא מכה שמצליעה גורמת לצלוע בסופו

‫של דבר ואנחנו יודעים היום מבחינה ‫היסטורית על מה מדובר מדובר בשואה

‫כלומר מצליח שרו של אדום ‫לגרום מכה בירחו של יעקב

‫אבל בסופו של דבר יעקב מנצח ויאמר ‫שלחני כי עלה השחר ויאמר לא אשלחך

‫כי אם ברחתני כלומר המלאך צריך ‫להסתלק בשעת השחר בשעה שהוא כבר ממלא

‫גמר את תפקידו ויעקב אינו מסכים לשלחו ‫כן מה אתה רוצה? אנחנו אומרים שהשואה זה

‫הצליעה כי זה הרובן הכי טרי שיש לנו ‫ואולי מחר אחמנית תנפיל ונגיד שזה לא טוב

‫אתה אומר ככה אנחנו אומרים ‫שהצליעה זה השואה כי באמת זה הדבר

‫הטריב ביותר שיש בידינו לך תדע ‫מה יהיה מחר עם אחמדינה ג'אד

‫חלילה וחס אולי יותר מה ‫יש לך פה שישה מיליון אנשים

‫להרוג מה לא אם כבר אתם מדבר ‫במספרים כן לא אבל ברור שלא

‫כן כלומר יש מה שלפני השחר ויש מה ‫שאחרי השחר כלומר ההתמודדות שלנו עם

‫האומות אחרי שעלה השחר דהיינו אחרי ‫שהגאולה כבר התחילה זה כבר לא נקרא

‫זה כבר לא נקרא לילה

‫זה כבר גוג ומגוג

‫זה כבר לא ידון בסדר אם כבר ‫יש אופציה של הסוד נורא האופציה

‫זה גוג ומגוג אבל זה לא אופציה ‫של השואה תגידי כן בבקשה

‫מה ההשוואה בין קפא ירח לשואה

‫קפא ירח זה המקום שהוא צמוד ‫לגיד הנשא ואנחנו נראה את זה בהמשך

‫גיד הנשא זה הגיד שקרוי על שם הנשיאה ‫הזיכרון והשכחה כל פעם שיש ניסיון

‫לבטל את הזיכרון את ישראל בתור ‫הזיכרון של האנושות זה פגיעה בגיד הנשא

‫כן

‫תחלת דומה לים ים דומה ‫לרקיעה רקיעה דומה לחיסא

‫הכבוד אמור רבותינו ים ‫רקיעה כיסא רשת אבות ירח

‫ויאמר לא אשלחך כי אם ‫ברחתני אנחנו לא עוזבים

‫את גלות אדום לפני ‫שאנחנו מקבלים ברכה מאדום

‫מעניין מה הדבר הזה

‫מה זה הברכה שאנחנו צריכים לקבל מאדום

‫זאת שאלה ריטורית כמו ‫זה נאמר על מנת שאני הענה

‫לא תמיד אני מצליח לסמן את זה אבל אם ‫כן מהי הברכה שאנחנו צריכים לקבל מאדום

‫אנחנו רואים שבמהלך הגאולה אנחנו צריכים ‫להשתמש בכוח של אדום צריך להקים צבא

‫צבא על חרבכת יחיה זה דווקא כוחו של ‫איסאב לא הכוח של יעקב על חרבכת יחיה

‫מאיפה אנחנו נלמד להשתמש בחרבות

‫אנחנו רואים שמבחינה ‫היסטורית צהל הוקם על ידי

‫כוחות של יהודים ששרטו ‫בצבאות של אומות העולם

‫או של רוסיה או של גרמניה ‫או של בריטניה האנשים

‫האלה למדו אצל אומות העולם ‫את הכוח של חרבו של איסאב

‫ומכוח זה הכול כל יעקב היה עדיין ‫מידי איסאב על ידי הברכה של אדום

‫כלומר הברכה של אדום זה ההסכמה ‫שאנחנו נחזור אל הפוליטיקה הבינלאומית

‫אז אחד הביטויים זה גם ההצהרות ‫המדיניות של הצהרת בלפור כפתר בנובמבר

‫החלטת האום וכדומה אבל ביסודו של דבר ‫זה להשתמש באופן לגיטימי בכוח של איסאב

‫כי יש תמיד חשש שמי ‫שמשתמש בידיים של איסאב

‫יהפוך לאסאב בעצמו ויעקב ‫צריך להתגבר על החשש הזה

‫ולהכיר בזה שהוא תמיד יישאר יעקב ‫בעצמותו גם כשהוא ישתמש בכוחות של אדום

‫כן למרות כל הביקורת של אומות העולם עלינו

‫בבקשה אדוני

‫אני יודע שיצחק ברך יעקב בפרישו של אדום זו

‫כן

‫זאת אומרת הברכה שהאסאבים תהיו...

‫אז למה הוא צריך עוד פעם ‫לקבל את הברכה האסאבית?

‫להכיר באסאבים

‫אתה אומר ככה שיצחק הרי כבר ברך את ‫יעקב בברכה שהוא התכוון לתת לאסאב

‫לא נכון

‫יעקב ברך את... זאת אומרת יצחק ברך את יעקב

‫בברכה שהוא התכוון לתת לאסאב שיש לו כל יעקב

‫ברור? הרי זה מה שכתוב שם

‫והיום הוא אומר הכל כל יעקב

‫והידיים ידי האסאב

‫ולא יקירו כי היו ידיו כדי ‫האסאב אחיו סעירות ואי יברכם

‫כלומר ההסכמה של יצחק לברך ‫זה לא לברך את האסאב המקורי

‫אם זה היה האסאב המקורי, ‫נותן לו ברכה אחרת לגמרי

‫הברכה שהוא נתן באמת בפועל לאסאב

‫על חרבכת יחייה

‫ואילו כאן הוא נתן ברכה שמתאימה ‫לאסאב שיש לו כל של יעקב

‫מתי ראינו שאסאב אגב, המקורי

‫שמשתמש בידיים המקוריות ‫של האסאב מדבר בכל של יעקב?

‫קוראים לזה הנצרות

‫כשאדום אימצה את הכל של יעקב

‫ויש גם לפעמים שהכל של ‫האסאב עם הידיים של יעקב

‫מתי זה?

‫ליידיש, כשהיהודים מדברים ‫גרמנית, בשפה של אדום

‫ויש גם הכל של כל יעקב עם הידיים של יעקב

‫זה היהודי החלש של הגלות, ‫שלא מסוגל לצאת מהגטו

‫יש גם הכל, כל האסאב, הידיים ‫ידי האסאב, זה ראינו בשואה

‫כלומר יש כל האופציות האפשריות

‫אז אם כן אנחנו דורשים לקבל את הכוח של האסאב

‫יש מדרש מפורסם בבראשית רבא שכתבו עליו הרבה

‫שהקב' הוא לפני שהוא הציע את התורה לעם ישראל

‫הציע אותה לעומות העולם

‫המדרש אומר דבר טמוע שהם סרבו לקבל

‫ואז בדלת ברירה הקב' הוא לא היה לו למי לתת

‫אז חיפש מישהו שמוכן לקבל

‫מצא את היהודים נתן להם את התורה

‫זה נקרא מדרש לא מחמיא כזה

‫ברירת מחדל, אף אחד לא רצה לקבל

‫טוב אז אולי ישראל מוכנים לקבל

‫השאלה היא, מה זה הפנייה הזאת?

‫מה התוכן של הפנייה של הקב' הלעומות העולם?

‫האם זה אירוע היסטורי?

‫אז נכתב על זה הרבה, אני רק רוצה להתייחס פה

‫לדברי הזוהר בלבד

‫לא למה שהמערל כתב על זה ‫ולא למה שהרמב״ם כתב על זה

‫אני רוצה להתייחס כאן לדברי הזוהר

‫הזוהר אומר שהקב' הוא ‫מעולם לא נגלה אל אומות העולם

‫אלא הוא נגלה אל השרים של אומות העולם

‫אל המלאכים שלהם

‫ולמשל כאשר הוא בא לתת את התורה

‫לאסיו, הכוונה לשר של אסיו

‫ואז הזוהר מתאר בצורה קצת הומוריסטית את ‫השיחה בין הקב' ברוך הוא לבין השר של אדום

‫השר של אדום רואה שהקב' ברוך הוא בא עם תורה

‫ואומר לעצמו, אוי ואווי, איך אני אצא מזה?

‫הקב' אמר לו, תרצח, זה משהו נורא

‫איך אפשר להסתדר עם זה?

‫ואז השר של אדום, ככה הזוהר מספר

‫מדבר עם הקב' ברוך הוא ‫ואומר, תשמע, מתנה כל כך יפה

‫לא מתאים לי

‫תן את זה לישראל

‫הם באמת ראויים יותר למתנה כל כך יפה

‫ולכבוד יום המתנה הזה

‫אני גם אפילו מוסיף מתנה משלי

‫אני נותן את חרבי לישראל

‫לכבוד קבלתם את התורה

‫כאילו יענו הוא רוצה לעשות טובה

‫וככה הקב' נותן את התורה לישראל

‫יחד עם החרב של אסיו

‫אז זה בדיוק היאתק של מה שאנחנו רואים כאן

‫לא אשלח אחא, כי אם ברכתני

‫אני צריך קודם כל

‫להיכנס להיסטוריה הפוליטית מחדש

‫אני זקוק לברכה של אסיו

‫אבל איזה מין ברכה זאת?

‫ברכה שמכירה בעליונות המוסרית של ישראל

‫בואו נראה

‫ויאו אומר אליו, מה שמיך?

‫ויאו אומר, יעקב

‫מה המשמעות של המילה הזאת אגב?

‫מה זה יעקב?

‫כן, אני מכיוון כן נשאול

‫מישהו יודע מה פירוש המילה

‫עקוב?

‫מה זה?

‫לעקוב אחרי מישהו, מה עוד?

‫גוף תלת מימדים

‫גוף תלת מימדים, מורכב, מה עוד?

‫עקום

‫כן, עקוב הלב

‫יש איזה רוע, משהו עקום

‫כן, והיה העקוב

‫למישור

‫נכון?

‫עקוב, כלומר, גנוף כזה עם עליות וירידות

‫יבוא יום שהוא יהיה למישור, ישב

‫והיא אומר אליו, מה שמיך? והיא אומר יעקב

‫בעצם מה אומר יעקב כשהוא אומר את השם שלו?

‫הוא אומר אני עקום

‫אני

‫מסטדרוטניק כזה

‫אני צריך להסתדר בעולם ולכן ‫אני צריך לעשות כל מיני רמאויות

‫אני צריך לרמות את לבן

‫ואני צריך לרמות את עשיו

‫ואני צריך לרמות אולי את עצמי

‫בקיצור, אני יצור כזה שכדי לסרוד

‫עושה כל מיני פוילישטיק וקונצים

‫זה בשפה של עשיו

‫והיא אומר

‫לא יעקוב, היא אמר, עוד שמך

‫כי אם ישר

‫ויהיה עקוב

‫למישור

‫ישראל

‫כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ואת אוכל

‫אז מה הוכחת?

‫שעכשיו בזכות מגיע לך

‫להיות כעשיו

‫בואו נראה מה שרשי אומר

‫לא יעמר עוד שהברכות

‫באו לך בעוקבה ורמיה

‫כי אם בשררה וגילוי פנים מגיע לך

‫בסדר?

‫ברגע שאתה מוכן להתנהג עם פוליטיקה ישרה

‫שזה כולל גם הפעלת האלימות

‫איפה שצריך להפעיל אלימות

‫אז אתה נהיה ישראל

‫כי שרית עם אלוהים ואנשים ואת אוכל

‫זה מעבר, זה שינוי, זה המעבר מן הגלות

‫אל הארץ ישראליות

‫הוא מפסיק להיות יהודי והוא נהיה ישראלי

‫כן בבקשה

‫כן, בבקשה

‫אנשים, כתוב איש

‫כי שרית עם אלוהים

‫רגע, כי שרית עם אלוהים, מי זה אלוהים?

‫שהוא שר איתו

‫המלאך, שנקרא איש

‫ואם אנשים, מי זה האנשים?

‫זה היסב ולבן

‫ואת אוכל, הצלחת

‫מה?

‫הצלחת

‫זה עברית

‫מילים בעברית אנחנו אמורים להבין

‫מעצמנו

‫וישאל יעקב

‫ויאמר

‫הגיד ענה שמיך

‫ויאמר למה זה תשאל לי שמי

‫ואיבר איכותו שם

‫מה הפירוש כל המילים האלה

‫באמת אני שואל, מה אכפת לו ‫ליעקב את השם של מי שמדבר איתו

‫מה וכי הוא לא ידע מזה בכלל

‫הוא הבין שזה השר של עסאב לא?

‫וישאל יעקב ויאמר הגיד ענה שמך

‫כאן אנחנו צריכים להבין מה פירוש

‫שם

‫מה זה שם?

‫מטרה

‫איפה ראינו את זה?

‫לשם מה, יפה

‫זאת אומרת בעברית כשאומרים

‫לשם משהו הכוונה לאיזו מטרה

‫אם כן שמו של אדם

‫או שמו של כל דבר

‫מבחינת העברית המקראית

‫זה מורה על המטרה

‫אז אם כן מה מבקש יעקב לדעת?

‫מה המטרה שלו?

‫כלומר במילים אחרות מה ‫הצדקת הקיום של שרו של אדון

‫הרי אני לקחתי את הכוח שלך עכשיו

‫אז מה נשארת?

‫אתה הרע

‫בשביל מה הרע קיים?

‫אם הרע יאמר את שמו

‫דהיינו את סיבת קיומו

‫מה יתברר?

‫שהוא טוב

‫אז הוא כבר לא רע

‫כי הרי אמרו רבותינו

‫גדולה עבירה לשמה

‫ממצווה שלא לשמה

‫עבירה לשמה זה לעשות את הרע למטרה טובה

‫אבל ברגע שהמטרה הטובה של הרע היא גלויה

‫אז זה כבר לא רע

‫ולכן אי אפשר היה לגלות את השב

‫של השר של אדון

‫לפני שנגמרת ההיסטוריה

‫כי אז הוא יתבטל

‫ואז לא נוכל להשתמש בו

‫כך מסביר הרב קוק בפנקס יוד ג'

‫למה זה צריך לשמוע?

‫בואי ועריך אותו שם

‫למה צריך וישאל ויומר?

‫למה לא כתוב רק ויומר יעקב הגדנה שמך?

‫או למה לא כתוב רק וישאל יעקב הגדנה שמך?

‫למה גם וישאל וגם ויומר?

‫זאת שאלתך?

‫תשובתי היא שאינני יודע למה

‫לא כל דבר אני יודע

‫זהו ככה זה

‫אכזבה, מה אתה אומר?

‫הוא אמר שבעצם

‫וישאל יעקב שאלה כלשהי שאנחנו לא יודעים מה

‫ואז ויומר זה בעצם

‫יכול להיות, יכול להיות

‫נכון, יכול להיות

‫אני לא יודע

‫טוב

‫זה מלאך האלוהים כאן?

‫זה מלאך האלוהים

‫שרו של אדון

‫שרו של אדון, מה הבעיה?

‫זה המלאך האלוהים?

‫בוודאי, מה זה שר של אדון

‫אם לא מלאך אלוהים?

‫בסדר

‫ויקרא יעקב

‫שם המקום

‫פניאל

‫כי ראיתי אלוהים

‫פנים אל פנים

‫ותנצל נפשי

‫זאת אומרת הוא מדבר על מקום שבו הוא ראה

‫פנים אל פנים

‫מה זה ותנצל נפשי?

‫נפשו, לא גופו

‫ותנצל נפשי

‫כלומר, היה לו פה מאבק רוחני

‫מטאפיזי

‫שהוא הצלח לעמוד בו

‫או הייתי אומר מאבק מוסרי שהוא הצלח לעמוד בו

‫והיזרח לו השמש

‫תגידו

‫מה זה המגלומניה הזאת?

‫והיזרח לו השמש

‫השמש זורחת לכולם

‫נכון? אז צריך לכתוב, והיזרח השמש

‫מה זה והיזרח לו?

‫עד עכשיו למי היזרחה?

‫לעשיו, איך אתם יודעים?

‫כתוב, ויצא יעקב מבר שווא

‫וילך רנה

‫והפגע במקום

‫ויאלן שם

‫כי בא השמש

‫והיקח מאבני המקום

‫והיעשה מראשותיו

‫והישקע במקום ההוא

‫זה ראינו בשעה שיעקב יוצא

‫לגלות

‫יעקב יוצא לגלות

‫אז בא השמש

‫המילה בא השמש

‫בעברית מקראית, ביעת שמש

‫הכוונה שקיעה

‫אבל אפשר גם להבין את זה שהגיע השמש

‫בא השמש

‫הגיע שימשו של עשיו

‫למשול בעולם

‫כי הרי אי אפשר להזניח את הפוליטיקה

‫הבינלאומית בלי שמישהו יתפוס

‫אחריות על הפוליטיקה

‫נכון, זה מאוד נחמד שאנחנו

‫הסכמנו להיכנס, או הסכמנו, או הוכרחנו

‫להיכנס לגלות ארוכה

‫אבל בזמן הגלות

‫מישהו צריך לנהל את העולם

‫מי מנהל את העולם? עשיו

‫זאת הסיבה שכאשר

‫אנחנו חוזרים לפוליטיקה צריך

‫לבקש רשות מאשר

‫כי אנחנו אומרים לו שלום חזרנו לעבודה

‫כן, ומה איתי? אתה מתבקש

‫לבקשה לפנות את המקום

‫לא נעים, לא יפה, לכן צריך לבקש

‫מהאום, מהאומות המיוחדות

‫מחבר הלאומים

‫מבלפור, מוידע צנרמו, לא יודע מה

‫רשות להקים בית לאומי

‫לעם היהודי בארץ ישראל

‫כך נאמר

‫במכתב ללורד רוטשילד

‫על ידי לורד בלפור

‫שממשלת ומלכותה רואה

‫והאין יפה את הקמתה

‫את הקמתו של בית לאומי

‫לעם היהודי בארץ ישראל

‫ופלסטינה מה שקרו אז

‫אז אם כן, ועכשיו

‫חוזרת השמש לזרוח עבור

‫יעקב, מכאן ואילך

‫הוא צריך לתפוס מקום, תפקיד

‫במשפחת העמים

‫במשחק הפוליטי

‫והזרח לא השמש

‫כאשר עבר את מנוע אלה

‫והוא

‫צולע על ירחו

‫על כן, מה?

‫אז יש משהו עם הגליות שאחרי זה הייתה ‫עוד פעם גלות ועוד פעם משמש בעבוד?

‫לא, זהו, זה נגמר

‫אבל היה גלות אלפיים שנה עכשיו

‫אה, גלות של הבנים, לא של העבוד

‫אנחנו מדברים פה על ההיסטוריה של העבוד

‫זו, נגמרה, הגלות של העבוד

‫לכאורה

‫נכון?

‫זו, לכן אני הוספתי את המילה לכאורה

‫כן

‫אז איך אני אמשל לך זוכר

‫איך יודעים שזה לא יחזור?

‫כי זה הגלות השלישית

‫זהו, נגמר, רק שלוש גלויות יש לנו

‫נכון?

‫מצרים, בבל ואדום, זהו, נגמר

‫איך יודעים?

‫אני הוכחתי את זה כשלמדנו את הפסוק

‫בין יבוא ויקני הם על בנים

‫נכון?

‫שהתורה סיפרה לנו מראש

‫שתהיינה רק שלוש גלויות

‫אחת כדי להוציא אל הפועל את התורה שבכתב

‫זה גלות מצרים

‫השנייה להוציא אל הפועל את התורה שבעל פה

‫גלות בבל

‫ועוד אחת כדי להוציא אל הפועל את תורת הקבלה

‫גלות אדום

‫שנאמר

‫ביצים, אפרוחים ובנים

‫זוכר את זה? זהו, נגמר

‫אין יותר, ביצים, אפרוחים ובנים גמרנו

‫ועל זה נאמר במגילת 1

‫תם אבונך בת ציון

‫לא יוסיף להגלותך

‫פקד עלייך בת אדום

‫מה הקשר בין

‫לא יוסיף להגלותך

‫לבין בת אדום?

‫רשי, כשיצאו

‫מגלות אדום

‫לא יגלו יותר

‫וכן אנחנו אומרים שהנביא כבר

‫אמר לך שגלות אדום היא הגלות האחרונה

‫ולכן מדינת ישראל

‫אינשאללה לא תחרה

‫בכלל, כן בבקשה

‫רבי עקיבא אמר את התיאונים

‫האלה לתלוידים שלו?

‫רבי עקיבא אמר

‫שהזיהית התקופה שלו

‫הוא חשב שאפשר לצאת מהגלות

‫של אדום ולא הצביח

‫אבל אנחנו יצאנו מגלות אדום

‫נגמר

‫ב-48 בה'

‫ביער תשנחת

‫נגמרה גלות אדום

‫כיוון שנגמרה גלות אדום אז ‫אנחנו במצב הרבה יותר טוב

‫מרבי עקיבא, רבי עקיבא

‫ניסה לצאת מן הגלות ולא הצליח

‫בסדר, כן

‫יש אומרים, כן יש אומרים שאנחנו עדיין בגלות

‫הנוצרים למשל אומרים את זה

‫הם סוברים שגאולה

‫זה אקט

‫רוחני

‫ואילו היהדות צבורה

‫שהגאולה

‫זה אקט פוליטי

‫כן, יש גם, זה שיש יהודים שנמצאים

‫בפזורה של מדינת ישראל

‫זה נכון, בדיוק כמו שיש אמריקאים

‫בז'מאיקה

‫או באוסטרליה, יש אמריקאים אפילו בארץ

‫זה אומר שהארצות הברית לא עצמאית

‫אז אנחנו גם כן

‫האומה היא עצמאית

‫ויש יהודים בחוץ לארץ

‫זה שזה לא בסדר שהם בחוץ לארץ

‫זה סיפור אחר, אבל זה לא קשור לגלותנו

‫אנחנו ברוך השם

‫יצאנו מעבדות לחירות

‫אשרנו מטוב חלקנו

‫שאנחנו בדור של הגאולה

‫חשוב לדעת את זה

‫יש אנשים שאומרים, עוד מעט אוטוטוט

‫אבוא הגאולה, זה מזכיר לי

‫אנשים שב

‫11 בבוקר או בצהריים

‫אומרים חברה עוד מעט השמש תזרח

‫כל הכבוד

‫טוב

‫אז והזרח לו השמש

‫כאשר עבר את פנואל

‫והוא צולע על ירחו

‫על כן לא יוכלו בני ישראל

‫את גיד הנשא

‫אשר על קף הירח

‫עד היום הזה

‫כי נגע בכף ירח יעקב

‫בגיד הנשא

‫זה משהו תמוה מאוד

‫הפסוק הזה שעכשיו קראנו

‫זה פסוק בהלכות

‫כשרות

‫מה הבעיה אני יכול לעזור אולי

‫אני לא יודעת

‫מה המאבק המורוכני בגלל זה

‫היה כנדמה שהוא אלמנטי

‫אה אז למה שלא תשאל אותי

‫זה הרבה יותר טוב שתשאל אותי

‫כן אתה שואל שאלה יפה

‫האם המאבק הזה יתרחש

‫גם באופן פיזי

‫מוחשי

‫או שהוא כל כולו רוחני

‫זאת השאלה

‫נכון? התשובה היא

‫שזה היה בחלום

‫כל זה היה בחלום

‫אז איך הוא צולע?

‫כי אמפנח נפשט נרח

‫כאילו נפגע פיזית

‫ודאי שהוא נפגע פיזית

‫אבל המאבק היה רוחני

‫הקיצב

‫איך יכול להיות שאדם שחלם חלום

‫קם בבוקר והוא צולע

‫התשובה היא פשוטה

‫יש השפעה

‫פיזית

‫לחלומות

‫זה נקרא פסיכוסומטי

‫הוא חולם

‫שהוא נאבק עם המלאך

‫וזה כל כך ממשי אצלו שהוא כאן צולע

‫בבקשה

‫מכאן

‫שתמיד כדאי לשאול אותי

‫ולא את החבר שלך

‫כן

‫נכון

‫איך יודעים שהוא ישן?

‫איך יודעים שהוא ישן?

‫לא יודע אבל הרמבן אומר את זה

‫מה אני אעשה

‫מה אתה לא מאמין לגדוילים?

‫טוב

‫עכשיו אני רוצה שוב

‫מה?

‫אה?

‫למה אי אפשר להגיד שכל המאבק הזה

‫לא היה בעצם עולם אחר

‫זה מגדי כמו שאמרנו

‫אז גם הצליח הייתה שם

‫הבעיה היא שזה בבוקר שהוא צולע על ירחו

‫על כן לא יוכלו

‫בני ישראל את גיד הנשא

‫אשר על כף היערך

‫עד היום הזה

‫כי נגע בכף ירח יעקב

‫בגיד הנשא

‫כאן הייתי רוצה קצת יותר להעמיק בפסוק הזה

‫הפסוק הזה הוא מדיני הקשרות

‫כלומר אם אני רוצה

‫לאכול בשר אני שוכט איזושהי

‫בהמה אני צריך

‫להיזהר שלא לאכול את גיד הנשא

‫של הבהמה

‫במסכת חולין יש פרק שלם

‫פרק גיד הנשא הוא הפרק התשיעי

‫ששם יש כל

‫פרק גיד הנשא שכל כולו דינים

‫של אכילת גיד הנשא

‫האיסור, ההתר וכדובי

‫עכשיו

‫הלכות קשרות

‫בתורה אני יודע איפה לשים את זה

‫אני יודע לשים את זה בספר

‫שמות או עוד יותר טוב

‫בספר ועיקרא

‫בספר ועיקרא מלא בהלכות

‫על קשרות, פרשת שמיני

‫את זה תאכלו, את זה לא תאכלו

‫מה פתאום תקעו לנו

‫איזה סיפור פה

‫כלומר הלכה

‫באמצע הסיפור

‫הסיפור כל כך יפה

‫פתאום באמצע פלש כזה

‫יש הלכה שיוצאת לך מהסיפור

‫רוצים ללמד אותנו משהו

‫התורה רוצה ללמד אותנו דבר חשוב

‫והוא

‫שהטעם האמיתי

‫של המצוות

‫נמצא בסיפורים של חיי האבות

‫הנה גילינו עכשיו דבר

‫שלא תמיד ידנו

‫מה הטעם האמיתי של המצוות

‫אז כל מצווה הוא מצווה

‫יש לך עבודה עכשיו לעשות

‫זה מתחיל

‫מאיזשהו סיפור שהתחיל

‫עם האבות

‫כיוון שכאן התורה גילתה לנו לגבי

‫מצווה אחת כבניין אב

‫לכל המצוות כולן

‫אז כמה מצוות נשאר לנו עדיין לברר

‫שש מאות

‫ושתיים עשרה

‫אחת כבר התברר

‫לא יוכלו בני ישראל את גידן השם

‫כי נגע בכף ירח יעקב

‫זהו, אז אחת מהתרייג

‫נשאר לנו שש מאות ושתיים עשרה

‫מצוות לברר

‫עד כאן ברור

‫אתה רוצה להגיד משהו? אז תגיד

‫זה שאנחנו שעפות כבר שמות המצוות

‫זה יותר מזה שהם שמות המצוות

‫הם יצילו את המצוות? אני לא אמרתי שכן

‫ודאי, לא אמרתי פה שהאבות

‫קימו את המצוות או שמרו את המצוות

‫הם ייצרו אותם

‫הייצור של המצוות נמצא בחיי האבות

‫רק שאצל האבות

‫זה התנהגויות טבעיות

‫ואצלנו זה מצוות

‫ברור, אגב זה דבר מאוד מוזר

‫למה בגלל שנגע בכף ירח יעקב

‫אני לא אוכל את גידן השם?

‫מה זה קשור?

‫אולי בגלל שנגע בכף ירח יעקב אנחנו צריכים

‫ללכת עם מקל הליכה

‫אלא הכוונה שאם המלאך יכול לפגוע

‫בירח של יעקב

‫זה אומר שיש חולשה ליעקב בתחום הזה

‫החולשה שלנו זה בתחום של הזיכרון

‫הנשא

‫נשא מלשון לשיעה

‫מה שזז

‫שם האתגר שלנו

‫ושם אם כן הפגיעות הגדולה שלנו

‫ומאחר ואנחנו מה שאנחנו אוכלים

‫אם אנחנו אוכלים את הגיד הזה

‫זו הגלה החולשה שלנו

‫ולכן לא אוכלים

‫עכשיו נשאלת השאלה

‫למה התורה

‫בחרה מכל המצוות כולן

‫לגלות את טעמה של המצוות

‫דווקא במצוות הזאת

‫ולא במצוות אחרת

‫רגע אתה אומר שהמצוות הזאת

‫היא ממצוות

‫לא תעשי

‫יפה

‫אז אני שואל כמה מצוות

‫לא תעשי ישנן

‫כמה

‫שסה

‫שלוש מאות שישים וחמישה

‫שלוש מאות שישים וחמישה

‫מצוות לא תעשי

‫בארנה לי

‫אדוני מדוע ישנן שלוש מאות

‫שישים וחמישה מצוות לא תעשי

‫כנגד מה

‫כמספר הימים

‫בשנה

‫זאת אומרת שאתה החלטת

‫לקבל את דעת הגמרא

‫בתלמוד במסכת מקות

‫רבי סמלי אומר

‫ששלוש מאות שישים וחמישה מצוות לא תעשי

‫כנגד ימות החמה

‫ומדוע דחית את דעת

‫הזוהר

‫מה אומר הזוהר

‫כנגד שלוש מאות

‫שישים וחמישה גידים

‫שיש בגוף של האדם

‫מצוות עשי כנגד

‫מאתיים ארבעים ושמונה עברים

‫ולא תעשי כנגד

‫שלוש מאות שישים וחמישה גידים

‫הגידים שקושרים בין העברים

‫שלוש מאות שישים וחמישה

‫גידים אגב

‫בתורת הדיקור הסינית

‫יש שלוש מאות שישים וחמישה

‫נקודות של מפגשים של

‫המרידיאנים

‫בגוף של האדם

‫אז אתה בעצם מעדיף את דברי

‫הגמרא על פני

‫הזוהר

‫ככה אתה עשית

‫אבל פיכן אני דווקא

‫בעד הדחויים

‫בעד החלשים ולכן אני אגן על דעת הזוהר

‫הזוהר אומר

‫ששלוש מאות שישים וחמישה גידים

‫אז מה איזה סוג

‫מצווה צריך לשמש כאבטיפוס

‫להסברת

‫מצוות לא תעשי

‫מצווה קשורה לגיד

‫ואין לנו מצווה קשורה לגיד

‫אלא מצוות

‫גיד הנשי

‫לכיוון שהתורה רצה לגלות לנו

‫את הטעם האמיתי של

‫ששה מצוות לא תעשי

‫כנגד הגידים של האדם

‫עשתה זאת דרך המצווה הקשורה לגיד

‫עד כאן מובן

‫עכשיו אם זה נכון מה שאמרתי

‫חיזקתי מאוד את דעת הזוהר

‫עכשיו החלשתי את דעת הגמרא

‫כיצד

‫נחלקי לדברי הגמרא

‫מדוע התורה בחרה בגיד הנשי

‫אז אתה כבר

‫מסתמך על מידע המוקדם שיש לך

‫משיעורים שלי שכבר שמעת

‫ואולי אם כן אז נשאלת שאלה

‫מדוע אתה בזוהר זה הזמן שלך לבוא לשיעור הזה

‫כן

‫כתוב

‫ויזרח לו השמש

‫כלומר

‫אחד משלוש מאות שישים וחמישה

‫ימים שבשנה

‫והוא צולה לירחו

‫כלומר אחד משלוש מאות

‫שישים וחמישה ימות החמה

‫אם כן אנחנו רואים ששתי הדעות

‫גם דעת התלמוד וגם דעת הזוהר

‫נרמזו במצווה הזאת

‫בסדר

‫כן בבקשה

‫אבא אמר שיש הנקודות חולשה

‫וזיכרון נכון

‫לעם ישראל יש תפקיד להיות

‫הזיכרון של האנושות

‫ולכן

‫דווקא במה שאנחנו חזקים בו

‫ובמה שהוא הייעוד שלנו

‫שם החולשתנו

‫בזה שאנחנו עלולים לשכוח

‫כן

‫למשל אם אני אגיד שיש אדם

‫שהכישרון שלו זה לכתוב

‫אז איפה החולשה שלו

‫בידיים

‫וכדומה

‫ואיסא

‫יעקב

‫עיניו

‫כן בבקשה

‫זה לא בניין אב

‫זה רק על אבים

‫אתה אומר שמכאן בעצם בניין אב

‫לכל מצוות לא תעשה

‫מה יהיה הטעם

‫הגלוי של מצוות עשה

‫ברית המילה

‫יפה

‫נכון שהיא באה להשלים 248

‫עברים שבה אדם

‫לכן התורה שהיא רצה לגלות לנו את הטעם

‫של מצוות הקשורות לעברים

‫לקחה מצווה שקשורה בעבר

‫דהיינו ברית המילה

‫יפה מאוד

‫פרק למד ג'

‫פסוק א'

‫ואיסא יעקב עיניו

‫ויער ועיניי העשיו בן

‫ואימו ארבע מאות איש

‫ריחץ את הילדים

‫על לאב ועל רחל ועל שתי השפחות

‫רייסם את השפחות

‫ואת הילדיהן ראשונה

‫ואת לאב ואילדי האחרונים

‫ואת רחל ואת יוסף האחרונים

‫והוא עבר לפניהם

‫והשטחו ארצה שבע פעמים

‫עד גשתו עד אחיו

‫אם כן מה אומר לנו הכתוב

‫שכדי להצליח במפגש

‫בין ישראל לבין אדום

‫כלומר בשביל

‫הפיוס בין ישראל לבין האנושות

‫אנחנו צריכים לעבור

‫מצב של שבע

‫השטחוויות

‫נכון? כלומר שבע

‫קניעות של עם ישראל

‫במשך ההיסטוריה

‫מהן?

‫שבע קניעות

‫הראשונה

‫מה הקניעה הראשונה שלנו?

‫מול איזה אומה?

‫מצרים יפה

‫שתיים?

‫אשור. שלוש?

‫בבל. ארבע?

‫פרס. חמש?

‫יוון. שש?

‫רומא

‫שבע? ישמעאל

‫עד גשתו עד אחיו

‫עברנו את כל זה

‫ברוך השם

‫אפשר עכשיו אם תרצו

‫השביעי גוג ומגוג אם זה יכול להיות

‫ומכאן ואילך עד גשתו עד אחיו

‫אינני יודע

‫ויירוץ איסאב לקראתו ויחבקהו

‫ויפול על צבריו

‫וישקהו

‫ויבקו

‫מאוד מעניין

‫איסאב בא עם ארבע מאות איש ‫אז למה הוא עכשיו מחבק אותו?

‫או שהוא תכנן להרוג אותו

‫או שהוא אוהב אותו

‫משהו לא מובן כאן

‫אם אתה באת להתחבק עם יעקב

‫אז אל תטריח ארבע מאות איש

‫לבוא איתך

‫לבוא לבד או עם כמה אנשים

‫ברור שאם באת עם ארבע מאות איש

‫אתה התכוונת להרוג אותו

‫אז למה פתאום עכשיו

‫אתה מחבק אותו

‫אז בואו נראה, באמת השאלה היא גדולה

‫רשי

‫אומר

‫אמר רבי שמעון בן יוחאי

‫הלכאי

‫מה פורשה מילה הלכא

‫הלכא

‫אצל חזל פירושו

‫בדרך כלל

‫הלכאי

‫בידוע שאיסאב

‫שונא ליעקב

‫אלא שנחמרו

‫רחמו באותה שעה

‫ונשקו בכל ליבו

‫יש פה גם גילוי

‫וגם שאלה

‫גילוי חשוב שיעקב מסוגל

‫לאהוב את יסאב

‫שאיסאב מסוגל לאהוב את יעקב

‫אבל יש עוד משהו

‫שלא ברור

‫למה? מה קרה

‫באותה שעה

‫שגרם ליסאב

‫לרחם על אחיו

‫מה היה בעצם

‫יעקב ראוי לרחמים

‫מה?

‫הוא שהוא צולע

‫כלומר הצליעה

‫גרמה לההדה באותה שעה

‫מיד אחרי השואה

‫כל העולם כולו מסכים

‫מגיעה המדינה ליהודים

‫כל זמן שהוא צולע

‫עד מתי? עד מלחמת ששת הימים

‫ואז הוא פתאום

‫חזק? זה כבר

‫אתה מגזים

‫זה לא הרשנו לך

‫הרשנו לך להיות צולע

‫אבל אם אתה כבר חזק

‫אנחנו כבר לא כל כך אוהבים אותך

‫אבל זה מה שכתוב כאן

‫שיסאב אהב

‫את יעקב

‫ונשקו בכל ליבו באמת

‫זאת אומרת שיש פה ציפייה

‫לאפשרות של

‫הכללתה מחדש של הנצרות בתוך היהדות

‫זה אפשרי

‫של כל התרבות

‫המערבית, איזה מין פיוס

‫שאנחנו מצפים לו

‫יכול להיות שאנחנו יכולים עכשיו כבר

‫להתחיל את העבודה הזאת

‫כן

‫והעיסה את עיניו

‫והיה את הנשים ואת הילדים

‫והיום הוא ילד לך והוא אמר

‫הילדים מהשכנה נלווים את עבדך

‫ותיגשנה שפחות עיניו ילדים ותשתחוו

‫תיגש גם לידיה וישתחוו

‫ואחר ניגש יוסף ורחל וישתחוו

‫אז כולם ישתחוו חוץ מ

‫מבין ימין

‫בין ימין עוד לא נולד אז הוא יכול להשתחוות

‫כן

‫אז זה דבר חשוב זה אומר שבתוך

‫הזהות של עם ישראל

‫יש כוח שלא משתחווה

‫מי שלא משתחווה

‫הוא היסוד לניצחון בבוא הזמן

‫זה קשור לפורים

‫שבמורדכי שהוא משבט בין ימין

‫לא השתחווה לאסף וכודאי

‫מה אתה אומר?

‫האם הפיוס הזה אפשרי בלי הצליעה?

‫לכאורה לא

‫לא אבל

‫כיוון שהוא התרגל פעם אחת

‫לרחם עלינו ועכשיו יכול

‫כל הזמן

‫מה?

‫בהתחלה

‫זה מתחיל מהצליעה

‫והיום הוא אומר

‫מי לך כל המחנה הזה שפגשתי? והוא אומר

‫למצוא חלמי נעדוני והוא אומר

‫יש לי רב אחי לך

‫אשר לך והוא אומר יעקב

‫אם נא מצאתי חן בעיניך ולקחת

‫המנחתי בידי כי על כן ראיתי

‫פניך

‫קרעות בני אלוהים ותרצני

‫קחנה את ברכתי אשר הוא בת לך כי חנה

‫לי אלוהים וכי יש לי חול והקצר בו ואי כך

‫כלומר אנחנו רואים

‫שלאסף יש רב

‫ליעקב יש חול

‫למה לאסף יש רב?

‫כי יש לו הרבה

‫נכון?

‫נכון יש לו הרבה

‫אז אף פעם לא יהיה לו מספיק

‫כי מה שהאסף מעוניין בו

‫זה הכמות

‫אצל יעקב יש הייכות לכן יש לו כל

‫בסדר?

‫יש רבי נחמן ברסלב

‫יש לו איזה הקיצה בנושא הזה

‫הוא אומר שיש כאלה שיש להם

‫יש רב אבל זה אסף

‫והיה אומר

‫נסעה ונלך ואלך לנגדך

‫ואומר אליו אדוני יודע כי הילדים רכים

‫והצאן והבקר עלות עליי

‫ודפקו מיום אחד ומתו

‫כל הצאן יעבור נע אדוני

‫לפני עבדו ואני התנהלה לעיטי

‫מסביר הרב קוק

‫מה זה יעבור נע אדוני לפני

‫עבדו? הרי מדרש אומר

‫שיעקב שלח

‫לסב את הפורפירה

‫נכון?

‫מה? למה הוא העביר לו את הפורפירה?

‫אה

‫הילדים יודעים את הפורפירה?

‫פורפירה זה

‫ארגמן של מלכות

‫זה בגד שלובשים המלאכים

‫כאילו יעקב אומר

‫לסב

‫קח את השלטון

‫בזמן שצריך שתיקח

‫כלומר יעקב עכשיו מכין

‫את תקופות הגלות של האומה

‫הוא אומר יש איזה זמן

‫שבו יצטרך

‫העולם להתנהל על פי סב ולא על פי

‫יעקב

‫זאת למה? אומר הרב קוק

‫בספר הקדוש אורות

‫יש פה אורות?

‫יש

‫זהירות פסקה שמאלנית

‫איך אורה?

‫זה במלחמה

‫בעמוד ידלת באורות

‫כן? פסקה ג'

‫עזבנו את הפוליטיקה העולמית

‫כן? עזבנו את הפוליטיקה העולמית

‫מתי זה קרה?

‫מרת בר כוכבה

‫כן? מרת בר כוכבה

‫היה המעשה הפוליטי הגדול

‫האחרון של היהודים

‫אחרי זה יצאנו לגלות ארוכה

‫עזבנו את הפוליטיקה העולמית

‫רצינו את זה אגב?

‫אומר הרב

‫עזבנו את הפוליטיקה העולמית מאונס

‫שיש בו רצון פנימי

‫כן? אדם עושה פעולה או מאונס או מרצון

‫אז אבנם היינו ענוסים

‫באופן גלוי

‫אבל באופן נסתר פנימי מאוד

‫רצינו

‫רצינו לעזוב את הפוליטיקה

‫מניע למה?

‫עד אשר תבוא

‫עת מאושרה

‫שיהיה אפשר לנהל ממלכה

‫בלא רישעה וברבריות

‫זהו הזמן שאנו מקווים

‫טוב אז עד כאן

‫הנטייה

‫הייתי אומר העובדנית

‫אתה לא רוצה לעשות בפוליטיקה

‫יהודי הוא קוסמופוליטי

‫עכשיו התיקון

‫מובן הדבר

‫שכדי להגשימו

‫אנו צריכים להתעורר בכוחותינו כולם

‫להשתמש בכל האמצעים שהזמן מביא

‫כלומר אתה תנסה כל פעם

‫להחזיר את היהודים לארץ ישראל

‫להקים מדינה בארץ ישראל

‫לעולם לכוחות הפוליטיים שקיימים

‫אתה תנסה

‫הכל יד אל בורא כל עולמים מן האלה

‫כלומר ברגע שאני אצליח סימן ‫שהקב' הוא רוצה שזה יצליח

‫אבל האיחור הוא איחור מוכרח

‫כלומר אנחנו יודעים שיש איזה זמן של עיכוב

‫שהמאמצים לא מצליחים עד שמצליחים

‫אבל למה העיכוב הזה

‫בחלה נפשנו

‫בחטאים האיומים של נהגת ממלכה

‫בעת רע

‫הוא לא אומר שום דבר נגד השלטון העלאוי

‫אבל הוא אומר

‫בחלה נפשנו בחטאים האיומים

‫של הנהגת ממלכה בעת רע

‫והנה

‫הגיע הזמן

‫קרוב מאוד

‫העולם יתבשם

‫ואנו נוכל כבר להכין עצמנו

‫כי לנו כבר יהיה אפשר

‫לנהל ממלכתנו

‫לנסודות הטוב, החוכמה, היושר

‫וההערה האלוהית הברורה

‫כלומר הרב כאן מציין

‫שההופעה של הציונות

‫המדינית

‫זה בדיוק בתקופה

‫שבני אדום התחילו לדבר

‫על השלטון הדמוקרטי

‫פתאום אנחנו רואים

‫שבני אדום

‫מכריזים לפחות על כך שהם ‫לא רוצים יותר להיות ברברים

‫חירות, שוויון ואחווה

‫מה הם עשו מזה אנחנו יודעים

‫אבל לפחות הכרזה יש כאן

‫הכרזה על כך שאנחנו רוצים

‫הם אומרים

‫אנחנו רוצים עולם עם הערכים של עם ישראל בעצם

‫אז מה שאומר כאן

‫יעקב

‫שלח לאסיו את הפורפירה

‫אה, שמעתם את הביטוי הזה פעם

‫מה זה פורפירה

‫יעבורנה אדוני לפני עבדו

‫אין הדבר כדאי ליעקב

‫לעסוק בממלכה

‫בעת שהיא צריכה להיות

‫דמים מלאה

‫בעת שטובעת כישרון של הרשעה

‫אנו קיבלנו רק את היסוד

‫כפי ההכרח לייסד אומה

‫וכיוון שנגמל הגזע

‫הודחנו ממלוך

‫בגויים נתפזרנו

‫נזרענו במעמקי האדמה

‫עד אשר

‫העת הזמיר הגיעה

‫וכל התור יישמע בארצנו

‫כלומר הציונות מופיעה בדיוק בזמן

‫שבו יעסיו מפסיק להיות ‫זה שצריך לנהל את העולם

‫שבו אפשר לנהל את הממלכה

‫שוב על יסוד הצדק החוכמה

‫היושר וכולי

‫בסדר? אז זה מה שאומר כאן יעקב ליסר

‫יעבורנה אדוני לפני עבדו

‫ואני התנהלה לעתי

‫הלך לעת

‫כן יש לי סבלנות

‫למה ההתנהלות העתית הזאת?

‫אתה מדבר על יעקב או על אבי אומה?

‫אם אתה מדבר על יעקב אז הוא רצה לשבת בשלווה

‫אם אתה מדבר על אבי אומה

‫אז הוא אומר

‫אנחנו יודעים שעתיד להיות מצב

‫צריך לחכות עד שיעסיו יהיה מוכן

‫עד שהעולם שיעסיו מנהל יהיה מוכן

‫כן, בבקשה

‫פה הכל נראה כאילו שני אוהבים נפגשים

‫נכון

‫אבל בסדר, במציאות ראינו שזה

‫לא רק בעינת המדינת ישראל

‫בכלל בהיסטוריה

‫היה מלחצי דמים

‫אתה אומר שבהיסטוריה ראינו דוגמה

‫לאהבה הזאת למשל

‫אצל רבי ואנטונינוס

‫שרבי

‫אבי האומה הישראלית

‫ראש בני ישראל

‫הוא מיודד עם הקיסר הרומאי

‫אנטונינוס, הוא מקיים איתו שיחות פילוסופיות

‫והם שחבקים אחד של השני

‫כן, זאת אומרת, זה דוגמה יפה שהבאת

‫אבל אנחנו רואים שזה עניין של האומה פה

‫לא של פרטים

‫נכון

‫מבחינת האומה, היו מאבקים?

‫מבחינת האומה

‫היו מאבקים, אתה צודק

‫היו מאבקים בשלב של

‫היציאה אל הגלות

‫ובשלב של היציאה מן הגלות

‫כלומר, אני מסביר

‫כשיוצאים אל הגלות

‫אז יש מלחמה נורא עקובה מדם

‫חורבן הבית

‫הדיכוי מרד בכוכבה

‫מאוד מאוד קשה

‫אחר כך זה בשקט

‫עד מסעי הצלב

‫כלומר, תקופה של בערך אלף שנה

‫שבה, עם כל הצרות שעשו לנו הגויים

‫זה הסביל

‫אפשר לומר

‫איכשהו

‫משע שנגמרו אלף שנה

‫ואז כבר היינו צריכים לחזור לארץ ישראל

‫התחילו הצרות

‫איפה באות לדמיטוי הצרות?

‫אנחנו רואים שהוא מנשק אותו

‫או יסע בנכון?

‫איפה באות לדמיטוי הצרות?

‫למשל, לוויה וקשימור

‫ועוד כמה דברים, כן

‫בסדר

‫כן

‫מה קורה לכל מי רואים ‫שיעקב קורא ליסע ולאדוני

‫ולמה רוצים להרדן

‫מה קורה לחביבה הזאת

‫האם זה מצרה?

‫אתה שואל בעצם את השאלה ‫ששאלנו לפני שלושה שיעורים

‫מדוע יעקב מתרפס לפני יסע וקורא לו אדוני

‫נכון?

‫כלומר, אני מבין שהתשובה שנתנו לפני ‫שלושה שיעורים לא מוצאת אתכן בעיניך

‫ואתה רוצה תשובה אחרת

‫איי איי איי

‫התשובה היא שזה תלוי מתי

‫יש מצבים שצריך

‫יש מצבים שלא צריך

‫כשאנחנו צריכים להיות יעקב, יעקב צריך להתרפס

‫כשאנחנו צריכים להיות ישראל, אסור להתרפס

‫ואז בעצם מה שאסור זה לטעות ‫בגבי אופי התקופה שבה אתה חי

‫צריך לדעת האם אתה ‫בתקופת ישראל או בתקופת יעקב

‫כן

‫עכשיו, נראה אבל שכבר ‫קיבלנו את המשיקות ושירותים ו...

‫יעקב כבר חוזר לארץ צהר

‫דווקא עכשיו זה נראה שלא צריך להתרפס

‫הוא עוד לא עבר את הירדן

‫הוא עוד לא עבר את הירדן, הוא עדיין ‫תחת השליטה של הכוחות שמחזיקים אותו

‫עד שהוא יגיע לתחנת המעבר

‫בסדר?

‫טוב

‫הוא עדיין בגלעד

‫נכון? בשלב הזה

‫אז מי ששליט עליו זה עשיו עדיין

‫אחרי שהוא יעבור את גלעד ‫אז הוא כבר יהיה הוא השליט

‫כן

‫אבל הוא שינה שם ישראל, ‫הוא לא הולך לתת יותר את אותה

‫אהההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה

‫בנעמים ואנחנו גם נשפוט את הר עשיו

‫והי אומר עשיו

‫הציגה מנעם אשר איתי והי אומר למה זה אמצע ‫חן בני ה' וישוב ביום ההוא עשיו לדרכו שעירה

‫כלומר נשלח השעיר אל המדבר

‫מה שהוא השורש של מצוות ‫שילוח השעיר לעזאזל נכון

‫אם כן כמה מצוות נשאר לנו עכשיו לבהר

‫שש מאות ואחת עשרה

‫גם מילה אתה אומר אז שש ‫מאות ועשר אנחנו הולכים

‫מתקדמים בצעדי ענק כן ‫וישוב ביום ההוא עשיו לדרכו

‫שעירה ויעקב נסע לעשות ‫את חג הסוכות אז אם כן יש לנו

‫כבר שש מאות ותשע מצוות ‫שנשאר לנו ויעקב נסע סוכותה

‫כלומר סוכות ההשתקפות של ‫העולם העתידי, הסוכה זה כינוי לעולם

‫הבא אצל הנביאים וסוכה תהיה ‫אצל יומה מחורב וכו׳ והיוון לו בית

‫ולמקנה הוא עשה סוכות ‫על כן קרה שם המקום סוכות

‫אם כן זה השורש של חג הסוכות

‫עד כמה שאני זוכר כתוב בפרשת ‫אמור בספר בעקרא למען ידעו

‫דורותיכם כי בסוכות הושבתי את ‫בני ישראל והוציאו אותם מארץ מצרים

‫איפה זה היה

‫איפה זה היה המקום הזה שבו ‫הקב״ה הושיב אותנו בסוכות

‫איפה זה סוכות

‫דייד איתם כלומר בין רעמסס ‫לאתם נכון והעיסו בני ישראל

‫מרעמסס וכותה והעיסו מסוכות ‫ויחנו באתם בקצה המדבר אז באיזה

‫אזור זה בערך לא רחוק מפור צייד נכון ‫ואיפה קני עקב נמצא בעבר הירדן המזרחי אז איך

‫יכול להיות שקרה למקום סוכות יש סוכות אם ‫כן ליד רעמסס ויש סוכות בעבר הירדן המזרחי

‫מה

‫חג שני

‫או שהכוונה שבסוכות ‫הושבתי את בני ישראל והוציאו

‫אותם מארץ מצרים אין ‫הכוונה לסוכות של יד רעמסס

‫אלא לסוכות שבעבר הירדן המזרחי

‫בוא נבדוק מתי יצאו בני ישראל ממצרים

‫מה זה לצאת ממצרים

‫בשביל מה היו צימים ממצרים כדי להגיע לאן לארץ ‫ישראל כמה זמן לקח להם להגיע לארץ ישראל ארבעים

‫שנה זה לא נורמלי היה צריך להגיע מיד כלומר אם ‫היו נכנסים מרעמסס סוכות הישירות לארץ פלישתים

‫הסוכות אז זה היה תחנת הגבול כיוון ‫שלקח להם ארבעים שנה אז תחנת הגבול עברה

‫לאן לעבר הירדן המזרחי אראה איך בני ‫ישראל הסתובבו במדבר נסעו דרומה עברו

‫ליד אילת והמשיכו לכיוון ירדן והמשיכו ‫צפונה עד שהגיעו לעבר הירדן המזרחי נכון

‫ומה קרה שם

‫שהגיעו לעבר הירדן המזרחי מה הם עשו

‫מה פתאום חתם רגליים

‫מה קרה כשבני ישראל עברו ‫את נחל זרד נו נו מה קרה

‫מלחמה יפה עם מי סיכון מלך ‫האמורי יפה כלומר הכניסה הראשונה

‫לארץ ישראל הייתה מעבר ‫הירדן המזרחי במלחמה עם סיכון

‫באיזה תאריך זה היה

‫בסוכות יפה

‫אז בסוכות הושבתי את ‫בני ישראל והוציאו אותם

‫מארץ מצרים עכשיו מה ‫פתאום הם ישבו בסוכות שם

‫כי כשיוצאים למלחמה יושבים ‫החיילים בסוכות נכון וזה אופייני

‫לעבר הירדן המזרחי שהרי במלחמה ‫שבה אוריה אחיתי נהרג בהוראתו

‫העקיפה של דוד אז אוריה אומר ‫וזה היה מלחמה ליד רבת אמון נכון

‫אז אוריה אומר לדוד כל ישראל ‫יושבים בסוכות ואני אלך לביתי

‫משמע שהמקום הראוי לסוכות זה ‫ירדן המזרחי זאת אומרת זה השורש

‫של חג הסוכות ויעקב נעשה סוכותה ‫שזה החג של הכניסה לארץ ישראל

‫לפי זה יש לנו חג בשביל היציאה ‫מעבדות לחירות חג בשביל מתן תורה חג

‫בשביל ארץ ישראל עם ישראל תורת ישראל ‫ארץ ישראל חג הסוכות יפה בסדר בבקשה

‫אתה שואל למה זה חשוב שהמצוות באות אלינו מן האבות ‫וכי אין לקבל רצון סתם ככה כן ברור לקבל רצון יש

‫רצון אבל השאלה אם הרצון הזה צריך להיות מנוגד לטבע ‫האומה או שהוא צריך לתאום את הטבע הפנימי של האומה

‫אלמלא שאבותינו קימו את המצוות מלכתחילה אז היה לנו הרגשה הייתה ‫לנו הרגשה אומנם מעיקה מאוד שהמצוות הן תוספת על הטבע שלנו

‫ולכן היה צריך לפחות שפעם אחת בהיסטוריה יהיו אצל אבותינו ‫התנהגויות ספונטניות שמורות על המצוות שבאות אלינו בסדר בבקשה אדוני

‫אני זוכר ששמעתי אתה אומר ‫שהמצוות הם לא הטבע שלנו נכון

‫אז מה זה עזר שכאילו האבות ‫עשו אותם זה לא נכנס לטבע שלנו

‫כלומר אתה אומר שדברי אלה ‫סותרים דברים שאני אמרתי בשיעור

‫אחר שהמצוות אינן הטבע שלנו ‫אבל הם הטבע של האבות שלנו

‫כלומר אצלנו זה שהמצוות מנוגדות ‫לטבע זה בגלל שזה מנוגד לנפש אבל זה לא

‫מנוגד לטבע הנשמה יש טבע הנפש שמתנגד ‫למצוות ויש טבע הנשמה שתואם את המצוות

‫והמאבק בתוכנו זה המאבק בין הנפש לנשמה

‫האנשמה אפשר לומר של הנפש

‫ולפעמים הנחש רוצה את הגיוון ‫ההפוך הוא רוצה להנפיש את הנשמה

‫ואנחנו רוצים להנשים את הנפש כן בבקשה

‫ויעקב נעשה סוכותיו והיווין לו בית ‫ולמקנה הוא עשה סוכות על כן קרה

‫שם המקום סוכות אני לא מבין מדוע ‫שיעקב לא יעשה לעצמו גם כן סוכה

‫למה הוא צריך לעשות לו בית

‫מסיבה פשוטה אצל המקנה שלו דהיינו העם אנחנו

‫הסוכה מורה על ערעיות כי אצלנו ‫הקדושה היא ערעית אבל אצל האיש יעקב

‫הקדושה כבר הייתה מבויתת לכן ‫הוא עושה לו בית ולמקנה הוא סוכות

‫וזה היסוד של מחלוקת שמצאנו ‫במשנה בין התנאים האם המצוות

‫צריכה האם הסוכה צריכה ‫להיות דירת ערי או דירת קבע

‫מחלוקת חכמים ורבי יהודה. שחכמים ‫אמרו שסוכה שהיא גבוהה מעשרים

‫עמה פסולה בגלל שזה כבר לא ‫דירת ערי ואילו רבי יהודה מכשיר

‫מאיפה רבי יהודה למד ללכות סוכה הוא ‫למד את זה מן המקדש כך אומר הירושלמי

‫שהמקדש היה גבוה הרבה יותר מעשרים ‫עמה ואף אף בכן הוא סוכתו של הקדוש ברוך

‫הוא. אז זה תלוי לפי השורש נשמה ‫שלך אם אתה משורש נשמה של יעקב

‫אבינו אז אתה תסבור כי רבי יהודה ‫שדירת קבע בעינן שצריך שהסוכה תהיה

‫גבוהה ואם אתה משורש מקנהו של יעקב אתה תסבור ‫שהסוכה צריכה להיות דירת ערי. כך שאתם רואים

‫שגם מחלוקות התנאים מחלוקות חכמי ישראל בהבנת ‫המצוות גם להם יש שורש בהתנהגות של האבות

‫בסדר טוב מה. הרבה יותר משש מאות שלושה ‫יש לנו אבות. לא לא זה פרטים של מצווה כן זה

‫פרטים של מצווה על כן קרה שם מקום סוכות אבל ‫אמרנו נשאר לנו רק שש מאות ותשע מצוות עכשיו

‫זה אני חושב לפרש בסדר עד שבוע הבא בזרת ‫השם אתם תמצאו כבר הסבר לכל המצוות כולן שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234884442″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 53
"אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה" | הרב אורי שרקי
"ויבא יעקב שלם עיר שכם"
פרק לב’ פסוק כה’
אורך השיעור: 60 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234884442″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן