הנה כהרגלנו אנחנו ממשיכים בלימודנו
המרתק בספר הקדוש ספר בראשית
והנה נו בעיצומו של פרק למדבד פסוק כף ה'
ויבטר יעקב לבדו ויעבק ישעמו עד עלות השחר
לפי מה שלמדנו לפי הרקע של
הפרשה הזאת מדובר על מעבר
על איזה שהוא שינוי שיעקב
צריך לעבור באישיות שלו
וזה המסוגלות להילחם כן לפי
מה שלמדנו מקודם ואירע יעקב
מאוד ויצר לו ואירע שמה יהרג
ויצר לו שמה יהרוג את רבי מאיר
לפי מה שלמדנו אם כן
הוא צריך לדעת לנצח ואז יש
לו מאבק עם איש מי זה האיש
אנחנו רואים מספר ראשיה
שמדובר במלאך מה זה
מלאך שנלחם עם האדם האדם
נלחם עם כוח אלוהי כן
הרי המלאך מיוחס לאלוהות
אם כן יש ליעקב הכרה בצד האלוהי
של מי שכנגדו הוא עומד מי הוא
זה שכנגדו הוא עומד אלוהו עשיו
כלומר יעקב מכיר בכך שבתרבות
במדינה בכל העולם של עשיו
שבסופו של דבר עתיד להיות
העולם המערבי נוצרי יש שם
ערכים והוא גם נמשך אחריהם
והוא גם צריך לנצח אותם זה איזה
מאבק שהרבה יהודים עברו אותו
במהלך הגלות במיוחד מהסקופת
האמנציפציה ולכן הוא צריך להיאבק
עם האיש שעמו והאיש הזה
נמצא עמו כלומר אם הוא עמו
סימן שהוא בתוכו יש בתוכו
משהו שמכיר בערך של עשיו
אחד הדברים שמוצאים אצל יהודים
שנמשכים אחרי הנצרות למשל או אחרי
הליברליזם המערבי זה שכאשר הם מגיעים
אל אותם המחוזות הם פוגשים את יהדותם
את עצמם כי הרי הנצרות לקחה את היהדות
ועשתה אותה לילילית הערכים הליברליים
מקורם בצורה מקורית כלשהי בתוך עולמם
של חזל למרות שהם קיבלו צורה מעוותת
בקוסמופוליטיות המודרנית. אם כן
יעקב צריך להיאבק עם עצמו בסופו של
דבר וזאת עד זמן הגאולה עד עלות
השחר ויר כי לא יכול לו אני בפסוק כבב
ויגע בכף ירחו ותקע כף ירח יעקב
בהיאבקו עמו כלומר לקראת השחר יש מכה
והמכה האחרונה היא ממש לפני הגאולה
והיא מכה שמצליעה גורמת לצלוע בסופו
של דבר ואנחנו יודעים היום מבחינה
היסטורית על מה מדובר מדובר בשואה
כלומר מצליח שרו של אדום
לגרום מכה בירחו של יעקב
אבל בסופו של דבר יעקב מנצח ויאמר
שלחני כי עלה השחר ויאמר לא אשלחך
כי אם ברחתני כלומר המלאך צריך
להסתלק בשעת השחר בשעה שהוא כבר ממלא
גמר את תפקידו ויעקב אינו מסכים לשלחו
כן מה אתה רוצה? אנחנו אומרים שהשואה זה
הצליעה כי זה הרובן הכי טרי שיש לנו
ואולי מחר אחמנית תנפיל ונגיד שזה לא טוב
אתה אומר ככה אנחנו אומרים
שהצליעה זה השואה כי באמת זה הדבר
הטריב ביותר שיש בידינו לך תדע
מה יהיה מחר עם אחמדינה ג'אד
חלילה וחס אולי יותר מה
יש לך פה שישה מיליון אנשים
להרוג מה לא אם כבר אתם מדבר
במספרים כן לא אבל ברור שלא
כן כלומר יש מה שלפני השחר ויש מה
שאחרי השחר כלומר ההתמודדות שלנו עם
האומות אחרי שעלה השחר דהיינו אחרי
שהגאולה כבר התחילה זה כבר לא נקרא
זה כבר לא נקרא לילה
זה כבר גוג ומגוג
זה כבר לא ידון בסדר אם כבר
יש אופציה של הסוד נורא האופציה
זה גוג ומגוג אבל זה לא אופציה
של השואה תגידי כן בבקשה
מה ההשוואה בין קפא ירח לשואה
קפא ירח זה המקום שהוא צמוד
לגיד הנשא ואנחנו נראה את זה בהמשך
גיד הנשא זה הגיד שקרוי על שם הנשיאה
הזיכרון והשכחה כל פעם שיש ניסיון
לבטל את הזיכרון את ישראל בתור
הזיכרון של האנושות זה פגיעה בגיד הנשא
כן
תחלת דומה לים ים דומה
לרקיעה רקיעה דומה לחיסא
הכבוד אמור רבותינו ים
רקיעה כיסא רשת אבות ירח
ויאמר לא אשלחך כי אם
ברחתני אנחנו לא עוזבים
את גלות אדום לפני
שאנחנו מקבלים ברכה מאדום
מעניין מה הדבר הזה
מה זה הברכה שאנחנו צריכים לקבל מאדום
זאת שאלה ריטורית כמו
זה נאמר על מנת שאני הענה
לא תמיד אני מצליח לסמן את זה אבל אם
כן מהי הברכה שאנחנו צריכים לקבל מאדום
אנחנו רואים שבמהלך הגאולה אנחנו צריכים
להשתמש בכוח של אדום צריך להקים צבא
צבא על חרבכת יחיה זה דווקא כוחו של
איסאב לא הכוח של יעקב על חרבכת יחיה
מאיפה אנחנו נלמד להשתמש בחרבות
אנחנו רואים שמבחינה
היסטורית צהל הוקם על ידי
כוחות של יהודים ששרטו
בצבאות של אומות העולם
או של רוסיה או של גרמניה
או של בריטניה האנשים
האלה למדו אצל אומות העולם
את הכוח של חרבו של איסאב
ומכוח זה הכול כל יעקב היה עדיין
מידי איסאב על ידי הברכה של אדום
כלומר הברכה של אדום זה ההסכמה
שאנחנו נחזור אל הפוליטיקה הבינלאומית
אז אחד הביטויים זה גם ההצהרות
המדיניות של הצהרת בלפור כפתר בנובמבר
החלטת האום וכדומה אבל ביסודו של דבר
זה להשתמש באופן לגיטימי בכוח של איסאב
כי יש תמיד חשש שמי
שמשתמש בידיים של איסאב
יהפוך לאסאב בעצמו ויעקב
צריך להתגבר על החשש הזה
ולהכיר בזה שהוא תמיד יישאר יעקב
בעצמותו גם כשהוא ישתמש בכוחות של אדום
כן למרות כל הביקורת של אומות העולם עלינו
בבקשה אדוני
אני יודע שיצחק ברך יעקב בפרישו של אדום זו
כן
זאת אומרת הברכה שהאסאבים תהיו...
אז למה הוא צריך עוד פעם
לקבל את הברכה האסאבית?
להכיר באסאבים
אתה אומר ככה שיצחק הרי כבר ברך את
יעקב בברכה שהוא התכוון לתת לאסאב
לא נכון
יעקב ברך את... זאת אומרת יצחק ברך את יעקב
בברכה שהוא התכוון לתת לאסאב שיש לו כל יעקב
ברור? הרי זה מה שכתוב שם
והיום הוא אומר הכל כל יעקב
והידיים ידי האסאב
ולא יקירו כי היו ידיו כדי
האסאב אחיו סעירות ואי יברכם
כלומר ההסכמה של יצחק לברך
זה לא לברך את האסאב המקורי
אם זה היה האסאב המקורי,
נותן לו ברכה אחרת לגמרי
הברכה שהוא נתן באמת בפועל לאסאב
על חרבכת יחייה
ואילו כאן הוא נתן ברכה שמתאימה
לאסאב שיש לו כל של יעקב
מתי ראינו שאסאב אגב, המקורי
שמשתמש בידיים המקוריות
של האסאב מדבר בכל של יעקב?
קוראים לזה הנצרות
כשאדום אימצה את הכל של יעקב
ויש גם לפעמים שהכל של
האסאב עם הידיים של יעקב
מתי זה?
ליידיש, כשהיהודים מדברים
גרמנית, בשפה של אדום
ויש גם הכל של כל יעקב עם הידיים של יעקב
זה היהודי החלש של הגלות,
שלא מסוגל לצאת מהגטו
יש גם הכל, כל האסאב, הידיים
ידי האסאב, זה ראינו בשואה
כלומר יש כל האופציות האפשריות
אז אם כן אנחנו דורשים לקבל את הכוח של האסאב
יש מדרש מפורסם בבראשית רבא שכתבו עליו הרבה
שהקב' הוא לפני שהוא הציע את התורה לעם ישראל
הציע אותה לעומות העולם
המדרש אומר דבר טמוע שהם סרבו לקבל
ואז בדלת ברירה הקב' הוא לא היה לו למי לתת
אז חיפש מישהו שמוכן לקבל
מצא את היהודים נתן להם את התורה
זה נקרא מדרש לא מחמיא כזה
ברירת מחדל, אף אחד לא רצה לקבל
טוב אז אולי ישראל מוכנים לקבל
השאלה היא, מה זה הפנייה הזאת?
מה התוכן של הפנייה של הקב' הלעומות העולם?
האם זה אירוע היסטורי?
אז נכתב על זה הרבה, אני רק רוצה להתייחס פה
לדברי הזוהר בלבד
לא למה שהמערל כתב על זה
ולא למה שהרמב״ם כתב על זה
אני רוצה להתייחס כאן לדברי הזוהר
הזוהר אומר שהקב' הוא
מעולם לא נגלה אל אומות העולם
אלא הוא נגלה אל השרים של אומות העולם
אל המלאכים שלהם
ולמשל כאשר הוא בא לתת את התורה
לאסיו, הכוונה לשר של אסיו
ואז הזוהר מתאר בצורה קצת הומוריסטית את
השיחה בין הקב' ברוך הוא לבין השר של אדום
השר של אדום רואה שהקב' ברוך הוא בא עם תורה
ואומר לעצמו, אוי ואווי, איך אני אצא מזה?
הקב' אמר לו, תרצח, זה משהו נורא
איך אפשר להסתדר עם זה?
ואז השר של אדום, ככה הזוהר מספר
מדבר עם הקב' ברוך הוא
ואומר, תשמע, מתנה כל כך יפה
לא מתאים לי
תן את זה לישראל
הם באמת ראויים יותר למתנה כל כך יפה
ולכבוד יום המתנה הזה
אני גם אפילו מוסיף מתנה משלי
אני נותן את חרבי לישראל
לכבוד קבלתם את התורה
כאילו יענו הוא רוצה לעשות טובה
וככה הקב' נותן את התורה לישראל
יחד עם החרב של אסיו
אז זה בדיוק היאתק של מה שאנחנו רואים כאן
לא אשלח אחא, כי אם ברכתני
אני צריך קודם כל
להיכנס להיסטוריה הפוליטית מחדש
אני זקוק לברכה של אסיו
אבל איזה מין ברכה זאת?
ברכה שמכירה בעליונות המוסרית של ישראל
בואו נראה
ויאו אומר אליו, מה שמיך?
ויאו אומר, יעקב
מה המשמעות של המילה הזאת אגב?
מה זה יעקב?
כן, אני מכיוון כן נשאול
מישהו יודע מה פירוש המילה
עקוב?
מה זה?
לעקוב אחרי מישהו, מה עוד?
גוף תלת מימדים
גוף תלת מימדים, מורכב, מה עוד?
עקום
כן, עקוב הלב
יש איזה רוע, משהו עקום
כן, והיה העקוב
למישור
נכון?
עקוב, כלומר, גנוף כזה עם עליות וירידות
יבוא יום שהוא יהיה למישור, ישב
והיא אומר אליו, מה שמיך? והיא אומר יעקב
בעצם מה אומר יעקב כשהוא אומר את השם שלו?
הוא אומר אני עקום
אני
מסטדרוטניק כזה
אני צריך להסתדר בעולם ולכן
אני צריך לעשות כל מיני רמאויות
אני צריך לרמות את לבן
ואני צריך לרמות את עשיו
ואני צריך לרמות אולי את עצמי
בקיצור, אני יצור כזה שכדי לסרוד
עושה כל מיני פוילישטיק וקונצים
זה בשפה של עשיו
והיא אומר
לא יעקוב, היא אמר, עוד שמך
כי אם ישר
ויהיה עקוב
למישור
ישראל
כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ואת אוכל
אז מה הוכחת?
שעכשיו בזכות מגיע לך
להיות כעשיו
בואו נראה מה שרשי אומר
לא יעמר עוד שהברכות
באו לך בעוקבה ורמיה
כי אם בשררה וגילוי פנים מגיע לך
בסדר?
ברגע שאתה מוכן להתנהג עם פוליטיקה ישרה
שזה כולל גם הפעלת האלימות
איפה שצריך להפעיל אלימות
אז אתה נהיה ישראל
כי שרית עם אלוהים ואנשים ואת אוכל
זה מעבר, זה שינוי, זה המעבר מן הגלות
אל הארץ ישראליות
הוא מפסיק להיות יהודי והוא נהיה ישראלי
כן בבקשה
כן, בבקשה
אנשים, כתוב איש
כי שרית עם אלוהים
רגע, כי שרית עם אלוהים, מי זה אלוהים?
שהוא שר איתו
המלאך, שנקרא איש
ואם אנשים, מי זה האנשים?
זה היסב ולבן
ואת אוכל, הצלחת
מה?
הצלחת
זה עברית
מילים בעברית אנחנו אמורים להבין
מעצמנו
וישאל יעקב
ויאמר
הגיד ענה שמיך
ויאמר למה זה תשאל לי שמי
ואיבר איכותו שם
מה הפירוש כל המילים האלה
באמת אני שואל, מה אכפת לו
ליעקב את השם של מי שמדבר איתו
מה וכי הוא לא ידע מזה בכלל
הוא הבין שזה השר של עסאב לא?
וישאל יעקב ויאמר הגיד ענה שמך
כאן אנחנו צריכים להבין מה פירוש
שם
מה זה שם?
מטרה
איפה ראינו את זה?
לשם מה, יפה
זאת אומרת בעברית כשאומרים
לשם משהו הכוונה לאיזו מטרה
אם כן שמו של אדם
או שמו של כל דבר
מבחינת העברית המקראית
זה מורה על המטרה
אז אם כן מה מבקש יעקב לדעת?
מה המטרה שלו?
כלומר במילים אחרות מה
הצדקת הקיום של שרו של אדון
הרי אני לקחתי את הכוח שלך עכשיו
אז מה נשארת?
אתה הרע
בשביל מה הרע קיים?
אם הרע יאמר את שמו
דהיינו את סיבת קיומו
מה יתברר?
שהוא טוב
אז הוא כבר לא רע
כי הרי אמרו רבותינו
גדולה עבירה לשמה
ממצווה שלא לשמה
עבירה לשמה זה לעשות את הרע למטרה טובה
אבל ברגע שהמטרה הטובה של הרע היא גלויה
אז זה כבר לא רע
ולכן אי אפשר היה לגלות את השב
של השר של אדון
לפני שנגמרת ההיסטוריה
כי אז הוא יתבטל
ואז לא נוכל להשתמש בו
כך מסביר הרב קוק בפנקס יוד ג'
למה זה צריך לשמוע?
בואי ועריך אותו שם
למה צריך וישאל ויומר?
למה לא כתוב רק ויומר יעקב הגדנה שמך?
או למה לא כתוב רק וישאל יעקב הגדנה שמך?
למה גם וישאל וגם ויומר?
זאת שאלתך?
תשובתי היא שאינני יודע למה
לא כל דבר אני יודע
זהו ככה זה
אכזבה, מה אתה אומר?
הוא אמר שבעצם
וישאל יעקב שאלה כלשהי שאנחנו לא יודעים מה
ואז ויומר זה בעצם
יכול להיות, יכול להיות
נכון, יכול להיות
אני לא יודע
טוב
זה מלאך האלוהים כאן?
זה מלאך האלוהים
שרו של אדון
שרו של אדון, מה הבעיה?
זה המלאך האלוהים?
בוודאי, מה זה שר של אדון
אם לא מלאך אלוהים?
בסדר
ויקרא יעקב
שם המקום
פניאל
כי ראיתי אלוהים
פנים אל פנים
ותנצל נפשי
זאת אומרת הוא מדבר על מקום שבו הוא ראה
פנים אל פנים
מה זה ותנצל נפשי?
נפשו, לא גופו
ותנצל נפשי
כלומר, היה לו פה מאבק רוחני
מטאפיזי
שהוא הצלח לעמוד בו
או הייתי אומר מאבק מוסרי שהוא הצלח לעמוד בו
והיזרח לו השמש
תגידו
מה זה המגלומניה הזאת?
והיזרח לו השמש
השמש זורחת לכולם
נכון? אז צריך לכתוב, והיזרח השמש
מה זה והיזרח לו?
עד עכשיו למי היזרחה?
לעשיו, איך אתם יודעים?
כתוב, ויצא יעקב מבר שווא
וילך רנה
והפגע במקום
ויאלן שם
כי בא השמש
והיקח מאבני המקום
והיעשה מראשותיו
והישקע במקום ההוא
זה ראינו בשעה שיעקב יוצא
לגלות
יעקב יוצא לגלות
אז בא השמש
המילה בא השמש
בעברית מקראית, ביעת שמש
הכוונה שקיעה
אבל אפשר גם להבין את זה שהגיע השמש
בא השמש
הגיע שימשו של עשיו
למשול בעולם
כי הרי אי אפשר להזניח את הפוליטיקה
הבינלאומית בלי שמישהו יתפוס
אחריות על הפוליטיקה
נכון, זה מאוד נחמד שאנחנו
הסכמנו להיכנס, או הסכמנו, או הוכרחנו
להיכנס לגלות ארוכה
אבל בזמן הגלות
מישהו צריך לנהל את העולם
מי מנהל את העולם? עשיו
זאת הסיבה שכאשר
אנחנו חוזרים לפוליטיקה צריך
לבקש רשות מאשר
כי אנחנו אומרים לו שלום חזרנו לעבודה
כן, ומה איתי? אתה מתבקש
לבקשה לפנות את המקום
לא נעים, לא יפה, לכן צריך לבקש
מהאום, מהאומות המיוחדות
מחבר הלאומים
מבלפור, מוידע צנרמו, לא יודע מה
רשות להקים בית לאומי
לעם היהודי בארץ ישראל
כך נאמר
במכתב ללורד רוטשילד
על ידי לורד בלפור
שממשלת ומלכותה רואה
והאין יפה את הקמתה
את הקמתו של בית לאומי
לעם היהודי בארץ ישראל
ופלסטינה מה שקרו אז
אז אם כן, ועכשיו
חוזרת השמש לזרוח עבור
יעקב, מכאן ואילך
הוא צריך לתפוס מקום, תפקיד
במשפחת העמים
במשחק הפוליטי
והזרח לא השמש
כאשר עבר את מנוע אלה
והוא
צולע על ירחו
על כן, מה?
אז יש משהו עם הגליות שאחרי זה הייתה
עוד פעם גלות ועוד פעם משמש בעבוד?
לא, זהו, זה נגמר
אבל היה גלות אלפיים שנה עכשיו
אה, גלות של הבנים, לא של העבוד
אנחנו מדברים פה על ההיסטוריה של העבוד
זו, נגמרה, הגלות של העבוד
לכאורה
נכון?
זו, לכן אני הוספתי את המילה לכאורה
כן
אז איך אני אמשל לך זוכר
איך יודעים שזה לא יחזור?
כי זה הגלות השלישית
זהו, נגמר, רק שלוש גלויות יש לנו
נכון?
מצרים, בבל ואדום, זהו, נגמר
איך יודעים?
אני הוכחתי את זה כשלמדנו את הפסוק
בין יבוא ויקני הם על בנים
נכון?
שהתורה סיפרה לנו מראש
שתהיינה רק שלוש גלויות
אחת כדי להוציא אל הפועל את התורה שבכתב
זה גלות מצרים
השנייה להוציא אל הפועל את התורה שבעל פה
גלות בבל
ועוד אחת כדי להוציא אל הפועל את תורת הקבלה
גלות אדום
שנאמר
ביצים, אפרוחים ובנים
זוכר את זה? זהו, נגמר
אין יותר, ביצים, אפרוחים ובנים גמרנו
ועל זה נאמר במגילת 1
תם אבונך בת ציון
לא יוסיף להגלותך
פקד עלייך בת אדום
מה הקשר בין
לא יוסיף להגלותך
לבין בת אדום?
רשי, כשיצאו
מגלות אדום
לא יגלו יותר
וכן אנחנו אומרים שהנביא כבר
אמר לך שגלות אדום היא הגלות האחרונה
ולכן מדינת ישראל
אינשאללה לא תחרה
בכלל, כן בבקשה
רבי עקיבא אמר את התיאונים
האלה לתלוידים שלו?
רבי עקיבא אמר
שהזיהית התקופה שלו
הוא חשב שאפשר לצאת מהגלות
של אדום ולא הצביח
אבל אנחנו יצאנו מגלות אדום
נגמר
ב-48 בה'
ביער תשנחת
נגמרה גלות אדום
כיוון שנגמרה גלות אדום אז
אנחנו במצב הרבה יותר טוב
מרבי עקיבא, רבי עקיבא
ניסה לצאת מן הגלות ולא הצליח
בסדר, כן
יש אומרים, כן יש אומרים שאנחנו עדיין בגלות
הנוצרים למשל אומרים את זה
הם סוברים שגאולה
זה אקט
רוחני
ואילו היהדות צבורה
שהגאולה
זה אקט פוליטי
כן, יש גם, זה שיש יהודים שנמצאים
בפזורה של מדינת ישראל
זה נכון, בדיוק כמו שיש אמריקאים
בז'מאיקה
או באוסטרליה, יש אמריקאים אפילו בארץ
זה אומר שהארצות הברית לא עצמאית
אז אנחנו גם כן
האומה היא עצמאית
ויש יהודים בחוץ לארץ
זה שזה לא בסדר שהם בחוץ לארץ
זה סיפור אחר, אבל זה לא קשור לגלותנו
אנחנו ברוך השם
יצאנו מעבדות לחירות
אשרנו מטוב חלקנו
שאנחנו בדור של הגאולה
חשוב לדעת את זה
יש אנשים שאומרים, עוד מעט אוטוטוט
אבוא הגאולה, זה מזכיר לי
אנשים שב
11 בבוקר או בצהריים
אומרים חברה עוד מעט השמש תזרח
כל הכבוד
טוב
אז והזרח לו השמש
כאשר עבר את פנואל
והוא צולע על ירחו
על כן לא יוכלו בני ישראל
את גיד הנשא
אשר על קף הירח
עד היום הזה
כי נגע בכף ירח יעקב
בגיד הנשא
זה משהו תמוה מאוד
הפסוק הזה שעכשיו קראנו
זה פסוק בהלכות
כשרות
מה הבעיה אני יכול לעזור אולי
אני לא יודעת
מה המאבק המורוכני בגלל זה
היה כנדמה שהוא אלמנטי
אה אז למה שלא תשאל אותי
זה הרבה יותר טוב שתשאל אותי
כן אתה שואל שאלה יפה
האם המאבק הזה יתרחש
גם באופן פיזי
מוחשי
או שהוא כל כולו רוחני
זאת השאלה
נכון? התשובה היא
שזה היה בחלום
כל זה היה בחלום
אז איך הוא צולע?
כי אמפנח נפשט נרח
כאילו נפגע פיזית
ודאי שהוא נפגע פיזית
אבל המאבק היה רוחני
הקיצב
איך יכול להיות שאדם שחלם חלום
קם בבוקר והוא צולע
התשובה היא פשוטה
יש השפעה
פיזית
לחלומות
זה נקרא פסיכוסומטי
הוא חולם
שהוא נאבק עם המלאך
וזה כל כך ממשי אצלו שהוא כאן צולע
בבקשה
מכאן
שתמיד כדאי לשאול אותי
ולא את החבר שלך
כן
נכון
איך יודעים שהוא ישן?
איך יודעים שהוא ישן?
לא יודע אבל הרמבן אומר את זה
מה אני אעשה
מה אתה לא מאמין לגדוילים?
טוב
עכשיו אני רוצה שוב
מה?
אה?
למה אי אפשר להגיד שכל המאבק הזה
לא היה בעצם עולם אחר
זה מגדי כמו שאמרנו
אז גם הצליח הייתה שם
הבעיה היא שזה בבוקר שהוא צולע על ירחו
על כן לא יוכלו
בני ישראל את גיד הנשא
אשר על כף היערך
עד היום הזה
כי נגע בכף ירח יעקב
בגיד הנשא
כאן הייתי רוצה קצת יותר להעמיק בפסוק הזה
הפסוק הזה הוא מדיני הקשרות
כלומר אם אני רוצה
לאכול בשר אני שוכט איזושהי
בהמה אני צריך
להיזהר שלא לאכול את גיד הנשא
של הבהמה
במסכת חולין יש פרק שלם
פרק גיד הנשא הוא הפרק התשיעי
ששם יש כל
פרק גיד הנשא שכל כולו דינים
של אכילת גיד הנשא
האיסור, ההתר וכדובי
עכשיו
הלכות קשרות
בתורה אני יודע איפה לשים את זה
אני יודע לשים את זה בספר
שמות או עוד יותר טוב
בספר ועיקרא
בספר ועיקרא מלא בהלכות
על קשרות, פרשת שמיני
את זה תאכלו, את זה לא תאכלו
מה פתאום תקעו לנו
איזה סיפור פה
כלומר הלכה
באמצע הסיפור
הסיפור כל כך יפה
פתאום באמצע פלש כזה
יש הלכה שיוצאת לך מהסיפור
רוצים ללמד אותנו משהו
התורה רוצה ללמד אותנו דבר חשוב
והוא
שהטעם האמיתי
של המצוות
נמצא בסיפורים של חיי האבות
הנה גילינו עכשיו דבר
שלא תמיד ידנו
מה הטעם האמיתי של המצוות
אז כל מצווה הוא מצווה
יש לך עבודה עכשיו לעשות
זה מתחיל
מאיזשהו סיפור שהתחיל
עם האבות
כיוון שכאן התורה גילתה לנו לגבי
מצווה אחת כבניין אב
לכל המצוות כולן
אז כמה מצוות נשאר לנו עדיין לברר
שש מאות
ושתיים עשרה
אחת כבר התברר
לא יוכלו בני ישראל את גידן השם
כי נגע בכף ירח יעקב
זהו, אז אחת מהתרייג
נשאר לנו שש מאות ושתיים עשרה
מצוות לברר
עד כאן ברור
אתה רוצה להגיד משהו? אז תגיד
זה שאנחנו שעפות כבר שמות המצוות
זה יותר מזה שהם שמות המצוות
הם יצילו את המצוות? אני לא אמרתי שכן
ודאי, לא אמרתי פה שהאבות
קימו את המצוות או שמרו את המצוות
הם ייצרו אותם
הייצור של המצוות נמצא בחיי האבות
רק שאצל האבות
זה התנהגויות טבעיות
ואצלנו זה מצוות
ברור, אגב זה דבר מאוד מוזר
למה בגלל שנגע בכף ירח יעקב
אני לא אוכל את גידן השם?
מה זה קשור?
אולי בגלל שנגע בכף ירח יעקב אנחנו צריכים
ללכת עם מקל הליכה
אלא הכוונה שאם המלאך יכול לפגוע
בירח של יעקב
זה אומר שיש חולשה ליעקב בתחום הזה
החולשה שלנו זה בתחום של הזיכרון
הנשא
נשא מלשון לשיעה
מה שזז
שם האתגר שלנו
ושם אם כן הפגיעות הגדולה שלנו
ומאחר ואנחנו מה שאנחנו אוכלים
אם אנחנו אוכלים את הגיד הזה
זו הגלה החולשה שלנו
ולכן לא אוכלים
עכשיו נשאלת השאלה
למה התורה
בחרה מכל המצוות כולן
לגלות את טעמה של המצוות
דווקא במצוות הזאת
ולא במצוות אחרת
רגע אתה אומר שהמצוות הזאת
היא ממצוות
לא תעשי
יפה
אז אני שואל כמה מצוות
לא תעשי ישנן
כמה
שסה
שלוש מאות שישים וחמישה
שלוש מאות שישים וחמישה
מצוות לא תעשי
בארנה לי
אדוני מדוע ישנן שלוש מאות
שישים וחמישה מצוות לא תעשי
כנגד מה
כמספר הימים
בשנה
זאת אומרת שאתה החלטת
לקבל את דעת הגמרא
בתלמוד במסכת מקות
רבי סמלי אומר
ששלוש מאות שישים וחמישה מצוות לא תעשי
כנגד ימות החמה
ומדוע דחית את דעת
הזוהר
מה אומר הזוהר
כנגד שלוש מאות
שישים וחמישה גידים
שיש בגוף של האדם
מצוות עשי כנגד
מאתיים ארבעים ושמונה עברים
ולא תעשי כנגד
שלוש מאות שישים וחמישה גידים
הגידים שקושרים בין העברים
שלוש מאות שישים וחמישה
גידים אגב
בתורת הדיקור הסינית
יש שלוש מאות שישים וחמישה
נקודות של מפגשים של
המרידיאנים
בגוף של האדם
אז אתה בעצם מעדיף את דברי
הגמרא על פני
הזוהר
ככה אתה עשית
אבל פיכן אני דווקא
בעד הדחויים
בעד החלשים ולכן אני אגן על דעת הזוהר
הזוהר אומר
ששלוש מאות שישים וחמישה גידים
אז מה איזה סוג
מצווה צריך לשמש כאבטיפוס
להסברת
מצוות לא תעשי
מצווה קשורה לגיד
ואין לנו מצווה קשורה לגיד
אלא מצוות
גיד הנשי
לכיוון שהתורה רצה לגלות לנו
את הטעם האמיתי של
ששה מצוות לא תעשי
כנגד הגידים של האדם
עשתה זאת דרך המצווה הקשורה לגיד
עד כאן מובן
עכשיו אם זה נכון מה שאמרתי
חיזקתי מאוד את דעת הזוהר
עכשיו החלשתי את דעת הגמרא
כיצד
נחלקי לדברי הגמרא
מדוע התורה בחרה בגיד הנשי
אז אתה כבר
מסתמך על מידע המוקדם שיש לך
משיעורים שלי שכבר שמעת
ואולי אם כן אז נשאלת שאלה
מדוע אתה בזוהר זה הזמן שלך לבוא לשיעור הזה
כן
כתוב
ויזרח לו השמש
כלומר
אחד משלוש מאות שישים וחמישה
ימים שבשנה
והוא צולה לירחו
כלומר אחד משלוש מאות
שישים וחמישה ימות החמה
אם כן אנחנו רואים ששתי הדעות
גם דעת התלמוד וגם דעת הזוהר
נרמזו במצווה הזאת
בסדר
כן בבקשה
אבא אמר שיש הנקודות חולשה
וזיכרון נכון
לעם ישראל יש תפקיד להיות
הזיכרון של האנושות
ולכן
דווקא במה שאנחנו חזקים בו
ובמה שהוא הייעוד שלנו
שם החולשתנו
בזה שאנחנו עלולים לשכוח
כן
למשל אם אני אגיד שיש אדם
שהכישרון שלו זה לכתוב
אז איפה החולשה שלו
בידיים
וכדומה
ואיסא
יעקב
עיניו
כן בבקשה
זה לא בניין אב
זה רק על אבים
אתה אומר שמכאן בעצם בניין אב
לכל מצוות לא תעשה
מה יהיה הטעם
הגלוי של מצוות עשה
ברית המילה
יפה
נכון שהיא באה להשלים 248
עברים שבה אדם
לכן התורה שהיא רצה לגלות לנו את הטעם
של מצוות הקשורות לעברים
לקחה מצווה שקשורה בעבר
דהיינו ברית המילה
יפה מאוד
פרק למד ג'
פסוק א'
ואיסא יעקב עיניו
ויער ועיניי העשיו בן
ואימו ארבע מאות איש
ריחץ את הילדים
על לאב ועל רחל ועל שתי השפחות
רייסם את השפחות
ואת הילדיהן ראשונה
ואת לאב ואילדי האחרונים
ואת רחל ואת יוסף האחרונים
והוא עבר לפניהם
והשטחו ארצה שבע פעמים
עד גשתו עד אחיו
אם כן מה אומר לנו הכתוב
שכדי להצליח במפגש
בין ישראל לבין אדום
כלומר בשביל
הפיוס בין ישראל לבין האנושות
אנחנו צריכים לעבור
מצב של שבע
השטחוויות
נכון? כלומר שבע
קניעות של עם ישראל
במשך ההיסטוריה
מהן?
שבע קניעות
הראשונה
מה הקניעה הראשונה שלנו?
מול איזה אומה?
מצרים יפה
שתיים?
אשור. שלוש?
בבל. ארבע?
פרס. חמש?
יוון. שש?
רומא
שבע? ישמעאל
עד גשתו עד אחיו
עברנו את כל זה
ברוך השם
אפשר עכשיו אם תרצו
השביעי גוג ומגוג אם זה יכול להיות
ומכאן ואילך עד גשתו עד אחיו
אינני יודע
ויירוץ איסאב לקראתו ויחבקהו
ויפול על צבריו
וישקהו
ויבקו
מאוד מעניין
איסאב בא עם ארבע מאות איש
אז למה הוא עכשיו מחבק אותו?
או שהוא תכנן להרוג אותו
או שהוא אוהב אותו
משהו לא מובן כאן
אם אתה באת להתחבק עם יעקב
אז אל תטריח ארבע מאות איש
לבוא איתך
לבוא לבד או עם כמה אנשים
ברור שאם באת עם ארבע מאות איש
אתה התכוונת להרוג אותו
אז למה פתאום עכשיו
אתה מחבק אותו
אז בואו נראה, באמת השאלה היא גדולה
רשי
אומר
אמר רבי שמעון בן יוחאי
הלכאי
מה פורשה מילה הלכא
הלכא
אצל חזל פירושו
בדרך כלל
הלכאי
בידוע שאיסאב
שונא ליעקב
אלא שנחמרו
רחמו באותה שעה
ונשקו בכל ליבו
יש פה גם גילוי
וגם שאלה
גילוי חשוב שיעקב מסוגל
לאהוב את יסאב
שאיסאב מסוגל לאהוב את יעקב
אבל יש עוד משהו
שלא ברור
למה? מה קרה
באותה שעה
שגרם ליסאב
לרחם על אחיו
מה היה בעצם
יעקב ראוי לרחמים
מה?
הוא שהוא צולע
כלומר הצליעה
גרמה לההדה באותה שעה
מיד אחרי השואה
כל העולם כולו מסכים
מגיעה המדינה ליהודים
כל זמן שהוא צולע
עד מתי? עד מלחמת ששת הימים
ואז הוא פתאום
חזק? זה כבר
אתה מגזים
זה לא הרשנו לך
הרשנו לך להיות צולע
אבל אם אתה כבר חזק
אנחנו כבר לא כל כך אוהבים אותך
אבל זה מה שכתוב כאן
שיסאב אהב
את יעקב
ונשקו בכל ליבו באמת
זאת אומרת שיש פה ציפייה
לאפשרות של
הכללתה מחדש של הנצרות בתוך היהדות
זה אפשרי
של כל התרבות
המערבית, איזה מין פיוס
שאנחנו מצפים לו
יכול להיות שאנחנו יכולים עכשיו כבר
להתחיל את העבודה הזאת
כן
והעיסה את עיניו
והיה את הנשים ואת הילדים
והיום הוא ילד לך והוא אמר
הילדים מהשכנה נלווים את עבדך
ותיגשנה שפחות עיניו ילדים ותשתחוו
תיגש גם לידיה וישתחוו
ואחר ניגש יוסף ורחל וישתחוו
אז כולם ישתחוו חוץ מ
מבין ימין
בין ימין עוד לא נולד אז הוא יכול להשתחוות
כן
אז זה דבר חשוב זה אומר שבתוך
הזהות של עם ישראל
יש כוח שלא משתחווה
מי שלא משתחווה
הוא היסוד לניצחון בבוא הזמן
זה קשור לפורים
שבמורדכי שהוא משבט בין ימין
לא השתחווה לאסף וכודאי
מה אתה אומר?
האם הפיוס הזה אפשרי בלי הצליעה?
לכאורה לא
לא אבל
כיוון שהוא התרגל פעם אחת
לרחם עלינו ועכשיו יכול
כל הזמן
מה?
בהתחלה
זה מתחיל מהצליעה
והיום הוא אומר
מי לך כל המחנה הזה שפגשתי? והוא אומר
למצוא חלמי נעדוני והוא אומר
יש לי רב אחי לך
אשר לך והוא אומר יעקב
אם נא מצאתי חן בעיניך ולקחת
המנחתי בידי כי על כן ראיתי
פניך
קרעות בני אלוהים ותרצני
קחנה את ברכתי אשר הוא בת לך כי חנה
לי אלוהים וכי יש לי חול והקצר בו ואי כך
כלומר אנחנו רואים
שלאסף יש רב
ליעקב יש חול
למה לאסף יש רב?
כי יש לו הרבה
נכון?
נכון יש לו הרבה
אז אף פעם לא יהיה לו מספיק
כי מה שהאסף מעוניין בו
זה הכמות
אצל יעקב יש הייכות לכן יש לו כל
בסדר?
יש רבי נחמן ברסלב
יש לו איזה הקיצה בנושא הזה
הוא אומר שיש כאלה שיש להם
יש רב אבל זה אסף
והיה אומר
נסעה ונלך ואלך לנגדך
ואומר אליו אדוני יודע כי הילדים רכים
והצאן והבקר עלות עליי
ודפקו מיום אחד ומתו
כל הצאן יעבור נע אדוני
לפני עבדו ואני התנהלה לעיטי
מסביר הרב קוק
מה זה יעבור נע אדוני לפני
עבדו? הרי מדרש אומר
שיעקב שלח
לסב את הפורפירה
נכון?
מה? למה הוא העביר לו את הפורפירה?
אה
הילדים יודעים את הפורפירה?
פורפירה זה
ארגמן של מלכות
זה בגד שלובשים המלאכים
כאילו יעקב אומר
לסב
קח את השלטון
בזמן שצריך שתיקח
כלומר יעקב עכשיו מכין
את תקופות הגלות של האומה
הוא אומר יש איזה זמן
שבו יצטרך
העולם להתנהל על פי סב ולא על פי
יעקב
זאת למה? אומר הרב קוק
בספר הקדוש אורות
יש פה אורות?
יש
זהירות פסקה שמאלנית
איך אורה?
זה במלחמה
בעמוד ידלת באורות
כן? פסקה ג'
עזבנו את הפוליטיקה העולמית
כן? עזבנו את הפוליטיקה העולמית
מתי זה קרה?
מרת בר כוכבה
כן? מרת בר כוכבה
היה המעשה הפוליטי הגדול
האחרון של היהודים
אחרי זה יצאנו לגלות ארוכה
עזבנו את הפוליטיקה העולמית
רצינו את זה אגב?
אומר הרב
עזבנו את הפוליטיקה העולמית מאונס
שיש בו רצון פנימי
כן? אדם עושה פעולה או מאונס או מרצון
אז אבנם היינו ענוסים
באופן גלוי
אבל באופן נסתר פנימי מאוד
רצינו
רצינו לעזוב את הפוליטיקה
מניע למה?
עד אשר תבוא
עת מאושרה
שיהיה אפשר לנהל ממלכה
בלא רישעה וברבריות
זהו הזמן שאנו מקווים
טוב אז עד כאן
הנטייה
הייתי אומר העובדנית
אתה לא רוצה לעשות בפוליטיקה
יהודי הוא קוסמופוליטי
עכשיו התיקון
מובן הדבר
שכדי להגשימו
אנו צריכים להתעורר בכוחותינו כולם
להשתמש בכל האמצעים שהזמן מביא
כלומר אתה תנסה כל פעם
להחזיר את היהודים לארץ ישראל
להקים מדינה בארץ ישראל
לעולם לכוחות הפוליטיים שקיימים
אתה תנסה
הכל יד אל בורא כל עולמים מן האלה
כלומר ברגע שאני אצליח סימן
שהקב' הוא רוצה שזה יצליח
אבל האיחור הוא איחור מוכרח
כלומר אנחנו יודעים שיש איזה זמן של עיכוב
שהמאמצים לא מצליחים עד שמצליחים
אבל למה העיכוב הזה
בחלה נפשנו
בחטאים האיומים של נהגת ממלכה
בעת רע
הוא לא אומר שום דבר נגד השלטון העלאוי
אבל הוא אומר
בחלה נפשנו בחטאים האיומים
של הנהגת ממלכה בעת רע
והנה
הגיע הזמן
קרוב מאוד
העולם יתבשם
ואנו נוכל כבר להכין עצמנו
כי לנו כבר יהיה אפשר
לנהל ממלכתנו
לנסודות הטוב, החוכמה, היושר
וההערה האלוהית הברורה
כלומר הרב כאן מציין
שההופעה של הציונות
המדינית
זה בדיוק בתקופה
שבני אדום התחילו לדבר
על השלטון הדמוקרטי
פתאום אנחנו רואים
שבני אדום
מכריזים לפחות על כך שהם
לא רוצים יותר להיות ברברים
חירות, שוויון ואחווה
מה הם עשו מזה אנחנו יודעים
אבל לפחות הכרזה יש כאן
הכרזה על כך שאנחנו רוצים
הם אומרים
אנחנו רוצים עולם עם הערכים של עם ישראל בעצם
אז מה שאומר כאן
יעקב
שלח לאסיו את הפורפירה
אה, שמעתם את הביטוי הזה פעם
מה זה פורפירה
יעבורנה אדוני לפני עבדו
אין הדבר כדאי ליעקב
לעסוק בממלכה
בעת שהיא צריכה להיות
דמים מלאה
בעת שטובעת כישרון של הרשעה
אנו קיבלנו רק את היסוד
כפי ההכרח לייסד אומה
וכיוון שנגמל הגזע
הודחנו ממלוך
בגויים נתפזרנו
נזרענו במעמקי האדמה
עד אשר
העת הזמיר הגיעה
וכל התור יישמע בארצנו
כלומר הציונות מופיעה בדיוק בזמן
שבו יעסיו מפסיק להיות
זה שצריך לנהל את העולם
שבו אפשר לנהל את הממלכה
שוב על יסוד הצדק החוכמה
היושר וכולי
בסדר? אז זה מה שאומר כאן יעקב ליסר
יעבורנה אדוני לפני עבדו
ואני התנהלה לעתי
הלך לעת
כן יש לי סבלנות
למה ההתנהלות העתית הזאת?
אתה מדבר על יעקב או על אבי אומה?
אם אתה מדבר על יעקב אז הוא רצה לשבת בשלווה
אם אתה מדבר על אבי אומה
אז הוא אומר
אנחנו יודעים שעתיד להיות מצב
צריך לחכות עד שיעסיו יהיה מוכן
עד שהעולם שיעסיו מנהל יהיה מוכן
כן, בבקשה
פה הכל נראה כאילו שני אוהבים נפגשים
נכון
אבל בסדר, במציאות ראינו שזה
לא רק בעינת המדינת ישראל
בכלל בהיסטוריה
היה מלחצי דמים
אתה אומר שבהיסטוריה ראינו דוגמה
לאהבה הזאת למשל
אצל רבי ואנטונינוס
שרבי
אבי האומה הישראלית
ראש בני ישראל
הוא מיודד עם הקיסר הרומאי
אנטונינוס, הוא מקיים איתו שיחות פילוסופיות
והם שחבקים אחד של השני
כן, זאת אומרת, זה דוגמה יפה שהבאת
אבל אנחנו רואים שזה עניין של האומה פה
לא של פרטים
נכון
מבחינת האומה, היו מאבקים?
מבחינת האומה
היו מאבקים, אתה צודק
היו מאבקים בשלב של
היציאה אל הגלות
ובשלב של היציאה מן הגלות
כלומר, אני מסביר
כשיוצאים אל הגלות
אז יש מלחמה נורא עקובה מדם
חורבן הבית
הדיכוי מרד בכוכבה
מאוד מאוד קשה
אחר כך זה בשקט
עד מסעי הצלב
כלומר, תקופה של בערך אלף שנה
שבה, עם כל הצרות שעשו לנו הגויים
זה הסביל
אפשר לומר
איכשהו
משע שנגמרו אלף שנה
ואז כבר היינו צריכים לחזור לארץ ישראל
התחילו הצרות
איפה באות לדמיטוי הצרות?
אנחנו רואים שהוא מנשק אותו
או יסע בנכון?
איפה באות לדמיטוי הצרות?
למשל, לוויה וקשימור
ועוד כמה דברים, כן
בסדר
כן
מה קורה לכל מי רואים
שיעקב קורא ליסע ולאדוני
ולמה רוצים להרדן
מה קורה לחביבה הזאת
האם זה מצרה?
אתה שואל בעצם את השאלה
ששאלנו לפני שלושה שיעורים
מדוע יעקב מתרפס לפני יסע וקורא לו אדוני
נכון?
כלומר, אני מבין שהתשובה שנתנו לפני
שלושה שיעורים לא מוצאת אתכן בעיניך
ואתה רוצה תשובה אחרת
איי איי איי
התשובה היא שזה תלוי מתי
יש מצבים שצריך
יש מצבים שלא צריך
כשאנחנו צריכים להיות יעקב, יעקב צריך להתרפס
כשאנחנו צריכים להיות ישראל, אסור להתרפס
ואז בעצם מה שאסור זה לטעות
בגבי אופי התקופה שבה אתה חי
צריך לדעת האם אתה
בתקופת ישראל או בתקופת יעקב
כן
עכשיו, נראה אבל שכבר
קיבלנו את המשיקות ושירותים ו...
יעקב כבר חוזר לארץ צהר
דווקא עכשיו זה נראה שלא צריך להתרפס
הוא עוד לא עבר את הירדן
הוא עוד לא עבר את הירדן, הוא עדיין
תחת השליטה של הכוחות שמחזיקים אותו
עד שהוא יגיע לתחנת המעבר
בסדר?
טוב
הוא עדיין בגלעד
נכון? בשלב הזה
אז מי ששליט עליו זה עשיו עדיין
אחרי שהוא יעבור את גלעד
אז הוא כבר יהיה הוא השליט
כן
אבל הוא שינה שם ישראל,
הוא לא הולך לתת יותר את אותה
אהההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה
בנעמים ואנחנו גם נשפוט את הר עשיו
והי אומר עשיו
הציגה מנעם אשר איתי והי אומר למה זה אמצע
חן בני ה' וישוב ביום ההוא עשיו לדרכו שעירה
כלומר נשלח השעיר אל המדבר
מה שהוא השורש של מצוות
שילוח השעיר לעזאזל נכון
אם כן כמה מצוות נשאר לנו עכשיו לבהר
שש מאות ואחת עשרה
גם מילה אתה אומר אז שש
מאות ועשר אנחנו הולכים
מתקדמים בצעדי ענק כן
וישוב ביום ההוא עשיו לדרכו
שעירה ויעקב נסע לעשות
את חג הסוכות אז אם כן יש לנו
כבר שש מאות ותשע מצוות
שנשאר לנו ויעקב נסע סוכותה
כלומר סוכות ההשתקפות של
העולם העתידי, הסוכה זה כינוי לעולם
הבא אצל הנביאים וסוכה תהיה
אצל יומה מחורב וכו׳ והיוון לו בית
ולמקנה הוא עשה סוכות
על כן קרה שם המקום סוכות
אם כן זה השורש של חג הסוכות
עד כמה שאני זוכר כתוב בפרשת
אמור בספר בעקרא למען ידעו
דורותיכם כי בסוכות הושבתי את
בני ישראל והוציאו אותם מארץ מצרים
איפה זה היה
איפה זה היה המקום הזה שבו
הקב״ה הושיב אותנו בסוכות
איפה זה סוכות
דייד איתם כלומר בין רעמסס
לאתם נכון והעיסו בני ישראל
מרעמסס וכותה והעיסו מסוכות
ויחנו באתם בקצה המדבר אז באיזה
אזור זה בערך לא רחוק מפור צייד נכון
ואיפה קני עקב נמצא בעבר הירדן המזרחי אז איך
יכול להיות שקרה למקום סוכות יש סוכות אם
כן ליד רעמסס ויש סוכות בעבר הירדן המזרחי
מה
חג שני
או שהכוונה שבסוכות
הושבתי את בני ישראל והוציאו
אותם מארץ מצרים אין
הכוונה לסוכות של יד רעמסס
אלא לסוכות שבעבר הירדן המזרחי
בוא נבדוק מתי יצאו בני ישראל ממצרים
מה זה לצאת ממצרים
בשביל מה היו צימים ממצרים כדי להגיע לאן לארץ
ישראל כמה זמן לקח להם להגיע לארץ ישראל ארבעים
שנה זה לא נורמלי היה צריך להגיע מיד כלומר אם
היו נכנסים מרעמסס סוכות הישירות לארץ פלישתים
הסוכות אז זה היה תחנת הגבול כיוון
שלקח להם ארבעים שנה אז תחנת הגבול עברה
לאן לעבר הירדן המזרחי אראה איך בני
ישראל הסתובבו במדבר נסעו דרומה עברו
ליד אילת והמשיכו לכיוון ירדן והמשיכו
צפונה עד שהגיעו לעבר הירדן המזרחי נכון
ומה קרה שם
שהגיעו לעבר הירדן המזרחי מה הם עשו
מה פתאום חתם רגליים
מה קרה כשבני ישראל עברו
את נחל זרד נו נו מה קרה
מלחמה יפה עם מי סיכון מלך
האמורי יפה כלומר הכניסה הראשונה
לארץ ישראל הייתה מעבר
הירדן המזרחי במלחמה עם סיכון
באיזה תאריך זה היה
בסוכות יפה
אז בסוכות הושבתי את
בני ישראל והוציאו אותם
מארץ מצרים עכשיו מה
פתאום הם ישבו בסוכות שם
כי כשיוצאים למלחמה יושבים
החיילים בסוכות נכון וזה אופייני
לעבר הירדן המזרחי שהרי במלחמה
שבה אוריה אחיתי נהרג בהוראתו
העקיפה של דוד אז אוריה אומר
וזה היה מלחמה ליד רבת אמון נכון
אז אוריה אומר לדוד כל ישראל
יושבים בסוכות ואני אלך לביתי
משמע שהמקום הראוי לסוכות זה
ירדן המזרחי זאת אומרת זה השורש
של חג הסוכות ויעקב נעשה סוכותה
שזה החג של הכניסה לארץ ישראל
לפי זה יש לנו חג בשביל היציאה
מעבדות לחירות חג בשביל מתן תורה חג
בשביל ארץ ישראל עם ישראל תורת ישראל
ארץ ישראל חג הסוכות יפה בסדר בבקשה
אתה שואל למה זה חשוב שהמצוות באות אלינו מן האבות
וכי אין לקבל רצון סתם ככה כן ברור לקבל רצון יש
רצון אבל השאלה אם הרצון הזה צריך להיות מנוגד לטבע
האומה או שהוא צריך לתאום את הטבע הפנימי של האומה
אלמלא שאבותינו קימו את המצוות מלכתחילה אז היה לנו הרגשה הייתה
לנו הרגשה אומנם מעיקה מאוד שהמצוות הן תוספת על הטבע שלנו
ולכן היה צריך לפחות שפעם אחת בהיסטוריה יהיו אצל אבותינו
התנהגויות ספונטניות שמורות על המצוות שבאות אלינו בסדר בבקשה אדוני
אני זוכר ששמעתי אתה אומר
שהמצוות הם לא הטבע שלנו נכון
אז מה זה עזר שכאילו האבות
עשו אותם זה לא נכנס לטבע שלנו
כלומר אתה אומר שדברי אלה
סותרים דברים שאני אמרתי בשיעור
אחר שהמצוות אינן הטבע שלנו
אבל הם הטבע של האבות שלנו
כלומר אצלנו זה שהמצוות מנוגדות
לטבע זה בגלל שזה מנוגד לנפש אבל זה לא
מנוגד לטבע הנשמה יש טבע הנפש שמתנגד
למצוות ויש טבע הנשמה שתואם את המצוות
והמאבק בתוכנו זה המאבק בין הנפש לנשמה
האנשמה אפשר לומר של הנפש
ולפעמים הנחש רוצה את הגיוון
ההפוך הוא רוצה להנפיש את הנשמה
ואנחנו רוצים להנשים את הנפש כן בבקשה
ויעקב נעשה סוכותיו והיווין לו בית
ולמקנה הוא עשה סוכות על כן קרה
שם המקום סוכות אני לא מבין מדוע
שיעקב לא יעשה לעצמו גם כן סוכה
למה הוא צריך לעשות לו בית
מסיבה פשוטה אצל המקנה שלו דהיינו העם אנחנו
הסוכה מורה על ערעיות כי אצלנו
הקדושה היא ערעית אבל אצל האיש יעקב
הקדושה כבר הייתה מבויתת לכן
הוא עושה לו בית ולמקנה הוא סוכות
וזה היסוד של מחלוקת שמצאנו
במשנה בין התנאים האם המצוות
צריכה האם הסוכה צריכה
להיות דירת ערי או דירת קבע
מחלוקת חכמים ורבי יהודה. שחכמים
אמרו שסוכה שהיא גבוהה מעשרים
עמה פסולה בגלל שזה כבר לא
דירת ערי ואילו רבי יהודה מכשיר
מאיפה רבי יהודה למד ללכות סוכה הוא
למד את זה מן המקדש כך אומר הירושלמי
שהמקדש היה גבוה הרבה יותר מעשרים
עמה ואף אף בכן הוא סוכתו של הקדוש ברוך
הוא. אז זה תלוי לפי השורש נשמה
שלך אם אתה משורש נשמה של יעקב
אבינו אז אתה תסבור כי רבי יהודה
שדירת קבע בעינן שצריך שהסוכה תהיה
גבוהה ואם אתה משורש מקנהו של יעקב אתה תסבור
שהסוכה צריכה להיות דירת ערי. כך שאתם רואים
שגם מחלוקות התנאים מחלוקות חכמי ישראל בהבנת
המצוות גם להם יש שורש בהתנהגות של האבות
בסדר טוב מה. הרבה יותר משש מאות שלושה
יש לנו אבות. לא לא זה פרטים של מצווה כן זה
פרטים של מצווה על כן קרה שם מקום סוכות אבל
אמרנו נשאר לנו רק שש מאות ותשע מצוות עכשיו
זה אני חושב לפרש בסדר עד שבוע הבא בזרת
השם אתם תמצאו כבר הסבר לכל המצוות כולן שלום