פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת תולדות > “וישב יצחק בגרר וישאלו המקום לאשתו ויאמר אחותי היא”

“וישב יצחק בגרר וישאלו המקום לאשתו ויאמר אחותי היא”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ערב טוב
‫ומוצאי ראש חודש טוב

‫חודש טוב ומבורך

‫אנחנו ממשיכים בדימוד

‫הספר הקדוש

‫ספר בראשית

‫פרק כביו

‫פסוק וו

‫וישב יצחק בגרר

‫וישאלו אנשי המקום לאשתו

‫ויאמר אחותי היא

‫כי הרי למור אשתי

‫פנייה הרגוני אנשי המקום על רבקה

‫כי טובת מראה היא

‫זאת אומרת אותו סיפור שהיה עם אברהם ואבי מלך

‫חוזר יצחק ורבקה אצל אבי מלך

‫והיא כי ערוכו לו שם הימים

‫והיה שקף

‫אבי מלך מלאך בין אשתים בעד החלון

‫והיא אמר והנה יצחק מצחק את רבקה אשתו

‫אפשר לכתוב את רבקה

‫למה הוסיפו את המילה אשתו

‫כי האופן שבו יצחק היה מצחק

‫העידה לכך איזו אשתו

‫יש כמה אופנים של צחוקים

‫אפשר לצחוק עם אחותו

‫אבל מצחק את רבקה אשתו

‫באופן שראוי רק לאנשים נישואים

‫ולכן הוא מבין שזאת אשתו

‫עכשיו חזאל אפילו הולכים יותר חריף

‫שהוא ראה אותם עוסקים בתשמיש

‫כלומר יחסי אישות

‫עכשיו זה דבר מאוד תמור

‫כלומר לא מצאנו בתורה תיאור כזה

‫כל כך ישיר של יחסי האישות

‫ובמיוחד השימוש בפועל מצחק

‫הרי הפועל מצחק הוא פועל שלילי

‫כל מקום שכתוב ויקומו לצחק

‫ואתה ראה שרה את בן אגר המצרית

‫אשר ילדה לאברהם מצחק

‫בכל מקום שבו כתוב לצחק בתנך

‫זה שלילי

‫יש לצחוק זה משהו אחר

‫לסחוק אבל לצחק

‫הוא בא אליי לצחק בי והקרא בקול גדול

‫אומרת אשת פוטיפר

‫כל הביטויים האלה זה ביטויים של גנאי

‫הקיצב פתאום מצאנו

‫לגבי אחד מעמודי העולם

‫יצחק אבינו

‫שהכתוב השתמש בביטוי שהמשמעות שלו מגונה

‫מצחק

‫במיוחד שעל רקע הפעולה הזאת

‫ישמעאל גורש מן הבית

‫הרי מה אמרה השרה

‫גורש את העמה הזאת ואת בנה

‫כי לא יירש בין העמה הזאת

‫עם יצחק

‫כשהיא מדגישה את ההבחנה

‫בין ישמעאל לבין יצחק

‫שישמעאל מצחק

‫לשון הווה ולשון פיאל

‫ואילו יצחק זה לשון קל ועתיד

‫ויש כנראה אם כן הבחנה בתוכן

‫בין הצחוק הזה לצחוק הזה

‫ועד רבה

‫ההבחנה בין שני סוגי הצחוק

‫היא זו שהכריעה על גירוש

‫ישמעאל ובחירת יצחק

‫והנה פתאום יצחק מצחק

‫כלומר הדבר הזה לוודאי מעורר שאלה

‫אלא מוכרחים לומר

‫שאצל יצחק הבינו

‫מדרגת החיים שלו היא כזאת

‫ששום דבר איננו מגונה אצלו

‫הרי כבר ראינו

‫בפרשת חיי שרה

‫שנאמר על יצחק

‫ואיזה יצחק לסוח

‫בשדה

‫לפנות ערב

‫מה זה לסוח?

‫לסוח יש כמה פירושים

‫יש אומרים שהוא הולך למטוע שיחים

‫יש אומרים שהוא הולך לטפל במיראה

‫במזון של הבהמות שלו

‫ויש לסוח לטיין

‫או לשוחח

‫בקיצור כל מיני דברים

‫שהם עשיות של רישוד של חול

‫אולי אפילו דברים של מה בכך

‫כן הרי דברי שיחה אצל חזל

‫זה דברים בטלים

‫כל העוסק בדברי תורה

‫הוא פורש לדברי שיחה

‫מאכלים אותו

‫ככה לרתמים

‫ככה ביטוי

‫פורש לדברי שיחה יש בזה דבר מגונה

‫והנה וייצא יצחק לסוח

‫מה אומרים חזל?

‫תיקן תפילת מנחה

‫עצום

‫זאת אומרת ההתקשרות אל האלוהות

‫דרך הזמן של תפילת המנחה

‫שזה המדרגה המיוחדת

‫של צדיקים של ידעת הדין

‫זה נתגלה על ידי יצחק

‫ודבר שהוא כל כולו

‫דבר של מה בכך?

‫שיחה

‫כלומר אנחנו רואים שהוא אדם

‫שאצלו אין דברים בטלים

‫כי כל הדברים

‫כולם

‫כולל הדברים הבטלים

‫שייכים לארמוניה של האישיות שלו

‫שהיא כל כולה

‫דבקות באלוהות

‫הוא קדוש

‫אז הוא קדוש גם בשטויות שהוא עושה

‫לכן דווקא כאן

‫לגבי סוג כזה של צדיק

‫שהוא הצדיק המוחלט

‫דווקא הוא בא

‫הביטוי מצחק את רבקי אשתו

‫כביטוי למדרגה שלו

‫ייתכן שזה בעצם מה שהבין אבימלך

‫כלומר שאבימלך לא סתם ראה אותם

‫עסוקים בדברי צחוק

‫אלא שאבימלך הבין

‫באיזו מדרגת חיים מדובר

‫איך אני יודע

‫כתוב וישקף אבימלך

‫בעד החלון

‫איך הוא רואה?

‫אי אפשר? מה זה וישקף בעד החלון?

‫מה אנחנו צריכים את הפרטים האלה?

‫אומר הזוהר

‫אישקיף בעד חלון החוכמה

‫כלומר אבימלך לא היה סתם אדם קטן

‫הוא ידע להפחין היה לו חוש

‫לבחון מהו האופי של הצחוק

‫שמתרחש לפניו

‫ואז הוא הבין

‫שמדרגת הצחוק של יצחק הבין

‫הוא מדרגה עדיונה מאוד

‫ולכן הוא גם מבין

‫שהוא לא צריך להעיז להתקרב לשם

‫זה לא שייך לו

‫בניגוד לאבימלך עם שרה

‫שאבימלך עם שרה

‫כנראה אסלאברהם ושרה

‫עוד לא הגיעו לאותה מדרגה

‫שראוי הצחוק ביניהם להיכתב בתורה

‫מה שאין כאן אצל יצחק

‫שזה ראוי להיכתב בתורה

‫ולכן הזוהר מכנה אותו

‫תושבחת דאבהן

‫המשובח שבאהבות

‫אז אצלו אבימלך לא ניסה להתקרב

‫אל המדרגה הזאת

‫האם זה אותו אבימלך?

‫אין לי יודע

‫או שזה אותו אחד

‫או שזה לא אותו אחד

‫יש שתי אפשרויות

‫ומה שבטוח

‫אולי

‫והעקרה

‫אבימלך ליצחק

‫אגב

‫מה יצא מהתשמיש הזה?

‫השאלה היא כרונולוגית

‫כאמר

‫אנחנו רואים שיצחק יוצא

‫מלך פלישתין

‫עכשיו לכאורה יש לו כבר שני ילדים לא?

‫יש לו יעקב ואסאב

‫שני תאומים שגדלים יחד איתו בבית

‫אז קשה לומר שבמצב כזה

‫הוא יוכל לומר על אשתו אחותיהי

‫רואים גדלת ילדים

‫וגם את אמא אבא

‫הם אומרים ככה

‫זה ברור שסביר להניח

‫למרות שזה לא הסדר בכתוב

‫שהפרשה הזאת היא בעצם פרשה קדומה יותר

‫למה היא עוסמה לאחר מכן?

‫חזן אומרים

‫כיוון שבאז אסאב הייתה בכורה

‫זה הביא רעב לעולם

‫ולכן הוא הצלח להביא מלך מלך פלישתין

‫זה נכון מצד סדר הפרשיות

‫אבל יכול להיות שמבחינה קרונולוגית

‫זה באמת קדם

‫ואז יוצא שאב רבה

‫כי והנה יצחק מצחק את רבקא אשתו

‫מזה נולדו יעקב ואסאב

‫כלומר הוא ראה שם

‫את המשך החיים

‫של הדורות

‫של תיקון העולם

‫והוא הבחין שזה נמצא אצל יצחק ורבקא

‫כי הרמותו תשמיש

‫יצאו אבות העולם

‫יעקב אבינו

‫וגם המועמד להיות אב העולם למרות שזה נכשל

‫כן

‫עכשיו אתה אמר שיצחק שהוא ילדת הדין

‫הוא האחי הרמוני

‫כן יצחק הוא האחי הרמוני מצד עצמו

‫לא מצד תולדותיו

‫מצד תולדותיו קשה לעמוד

‫במגריאת מטרדים של יצחק

‫ולכן תולדות חסר

‫אז אם כך

‫פסוק ת'

‫והקרא אבימלך ליצחק

‫והוא אומר אך הנה אשתך היא

‫ואיך אמרת אחותי

‫והוא אומר רבי צפקי אמרתי פנימות עליה

‫והוא אומר אבימלך מה זאת עשית לנו

‫כמעט שחוך אדם את אשתך

‫ובאת עלינו אשם

‫מי זה האח אדם הזה שמדובר

‫המלך

‫המלך נקרא אחד העם

‫כי הוא המאחד את כל העם באישיות שלו

‫והיצע ומנהלך את כל העם למור

‫הנוגע באיש הזה הוא אשתו מוטיומט

‫והעזרה יצחק בארץ ההיא

‫והמצא בשנאים מאה שערים

‫בהיווה רכאו ה'

‫זאת אומרת שכאן יצחק

‫הופך להיות

‫מקור של ברכה

‫ברגע שהוא מפסיק

‫לשקר

‫להגיד אחותי היא

‫זה לא מתאים

‫שיצחק לומר דבר כזה

‫ברגע שהוא פרש

‫מן הצורך לשקר

‫ודאי שהשקר היה מותר

‫אבל בכל זאת יש פגימה מסוימת

‫ברגע שמתברר

‫שאשתו זאת אשתו

‫מכאן ואילה והעזרה בארץ ההיא

‫והמצא בשנאים מאה שערים

‫והיווה רכאו ה'

‫אנחנו רואים דבר מאוד מעניין

‫שיצחק אבינו הוא היחיד

‫מבין שלושת אבותינו

‫שעסק בחקלאות של קרקע

‫של אדמה

‫אברהם ויעקב

‫עוסקים במיראה

‫יש להם צאן ובקר, גמלים

‫חמורים

‫יש להם אפילו עבדים ושפחות

‫כדי לטפל בכל זה

‫אבל, שדה?

‫לא, אנחנו ראינו רק שאברהם קנה שדה

‫בשביל לקבור

‫אבל לא כדי לאבד את השדה

‫והנה אנחנו רואים כאן

‫יצחק עוסק בזריעה

‫וזאת מלאכה לא פשוטה

‫מצאנו כבר

‫של ראשוני האנושות

‫קין והבל

‫הבל רואה צאן

‫וקין היה עובד אדמה

‫ואנחנו רואים שרואה הצאן

‫מנחתו הייתה רצויה לפני השם

‫ואילו הוא עובד האדמה

‫כנראה לא ידע איך לעבוד את השם

‫ומנחתו לא הייתה רצויה

‫ומנחתו לא הייתה רצויה

‫וזה צריך להבין למה

‫וכנראה שיש בה

‫התקשרות אל האדמה

‫סכנות

‫הסכנה של הגאווה

‫של הניתוק מן האלוהות

‫כי הרי העבודה של האדמה

‫היא עבודה הרבה יותר קשה

‫ודורשת הרבה יותר תשומת לב

‫מאשר עבודת המראה

‫הרואה שעות רבות

‫נמצא לבדו בינו לבין האלוהים

‫והוא אמנם צריך להיות עם גוף חזק

‫אבל בסופו של דבר הוא עוסק בפעולה של

‫הנהגה, חינוך

‫הוא רואה את הצאן

‫רואה מלשון ראה

‫הוא עושה איתם ראות

‫והם רואים

‫זאת אומרת שיש מנהיגות רוחנית

‫טבעית אצל הרואה

‫מה שאין כאן אצל עובד האדמה שום שועה בדה

‫עד כדי כך שכתוב אומר וכאן היה

‫עובד אדמה, עובד כתוב

‫בליוו, אין ב' ד'

‫כאילו עבד אדמה

‫ולכן אפשר להבין שעבודנו

‫התרחקו, נרתעו

‫מלמצוא קדושה בעבודת האדמה

‫ולכן היו עוסקים

‫בעיקר בצון

‫יצחק אבינו מאחר והוא שלם

‫עד רבה, האתגר שלו זה לזרוע

‫ולמצוא מהשערים

‫אל זו המדרגה של יצחק אבינו

‫והגדל האיש

‫כן

‫מה?

‫אפשר לומר עלי שהוא קצת עושה את עצמו

‫כי בין אם זה הוא עצמו

‫מאברהם ובין אם זה הבן שלו

‫אני זוכר את הסיפור, והעובדה גם

‫שאף אחד יש חיקה הרבה ימים

‫הוא לא ישר לקח אותה תנועה טובה

‫כן, יכול להיות שאבי מלך הוא לא הכי ישר

‫כן

‫מה כתוב בפסוק זין

‫פניה הרגוני

‫הוא מצחק וספר את

‫אתה אומר שבפסוק זין כתוב

‫פניה הרגוני

‫אנשי המקום על רבקה

‫כן, זה כמו שהוא אמר

‫פניה הרגוני

‫לפעמים הכתוב עושה מה שנקרא משפט אליפטי

‫משפט חסר

‫זה היה כייבא למור

‫זה מישהו אחר

‫נכון, זה היה סגנון התנכי

‫למשל תראה

‫יושב בסתר עליון

‫בצל שדאי יתלונן

‫אומר לשם אחסי ומצודתי

‫אתה רואה שהמעבר

‫מדיבור על הקב' ברוך הוא לבין

‫דיבור על האדם אחר כך בגוף ראשון

‫זה דבר מצוי בעל כתוב

‫כן

‫אבי אמר שבפסוק

‫הוא מזכיר בהתחלה את הכבלה

‫וזה יצטרך לנסוע בסודר לנסוע לתפילת מנכה

‫אני מזמין אם יש קשר לתפילת מנכה

‫בבקשה

‫יש קשר לתפילת מנכה אבל זה

‫עסקנו בזה אז

‫כן

‫מה זה במה שערים

‫יש פה לזה מגילה

‫מה שערים זה פי מאה

‫מאה זה עשר כפול עשר

‫עשר כפול עשר

‫עשר זה המספר השלם

‫אז עשר כפול עשר

‫זה שלם שבשלם

‫שלם מוחלט

‫אפשר להבין אגב שבמצב כזה

‫הסיכוי שיצחק יהפוך

‫לאלוה הוא גדול

‫כן כלומר ביניה רואים

‫ופה

‫פסוק יותגימל מגלה לנו משהו מעניין

‫ויגדל האיש

‫וילך הלוך לגדל

‫עד כי גדל מאוד

‫שלוש פעמים גדול

‫ואונה מה שאומר רשי

‫שהיו אומרים

‫זבל פרדותיו

‫של

‫זבל פרדותיו של יצחק

‫ולא

‫כספו וזהבו של אבי מלך

‫מעניין

‫כלומר כנראה שכסף וזהב של אבי מלך

‫לא היה בכמות גדולה

‫מה שאין כן

‫הזבל של הפרדות של יצחק היה בכמות כזאת

‫שהיה שווה הרבה יותר מהזהב

‫טונות של זבל של פרדות

‫כן

‫זה מעניין מאוד

‫כל כך הרבה פרדות וחוזה מה זה קשר לפרדות פה

‫הרי הוא זורע

‫מה זה קשר

‫לא צריך פרדה בשביל לזרוע

‫מה

‫כדי לחרוש לא צריך פרדה

‫מספיק חמור

‫וחוזו מזה מה זה הסיפור הזה

‫כן דווקא זבל פרדותיו

‫פרדות זה לא בדיוק טוב לעשות פרדות

‫כן

‫פרדה אסור לעשות

‫כן חמור וסוס ביחד

‫זה איסור כלאיים

‫אמנם בזמן יצחק זה לא היה אסור ‫אבל זה העתיד היה להיות נאסר

‫אז מה זה הסיפור הזה

‫במיוחד שלפי דברי רשי

‫בעצמו הרי הפרדה

‫הוא נמצא על ידי ענה

‫אשר מצא את הימים במדבר

‫והוא היה

‫נכד של איסאו

‫אז קשה לומר שכבר אז יש פרדות

‫הרי אם זה הפרדה הוא נמצא יותר מאוחר

‫אז איך זה יכול להיות

‫אלא מוכרח להיות כאן שיש ‫פה רמז עמוק בדברים האלה

‫הפרדה

‫היא לא

‫לא יולדת

‫זה יצור חזק הפרד או הפרדה

‫זה מאוד חזק אבל זה לא מביא ילדים

‫זה עקר

‫יחד עם זאת

‫אבל פי שזה עקר

‫זה בכל זאת יצרני

‫יש תוצרת שיוצאת מהפרדה

‫זה הזבל

‫הזבל של הפרדה

‫זה בכל זאת תוצרת

‫ראויה להערכה

‫אפשר לעשות מזה הרבה

‫אפשר לזבל את השדה

‫והפרדה

‫בזבל שלה היא מזינה

‫היא מזינה את השדות

‫אפשר לאכול מכוח זה

‫אז מעניין מאוד שכאן מתארים לנו

‫שאצל יצחק יש פרדה

‫כלומר יש כוחות באומה

‫שהן כוחות חזקים ולא יולדים

‫שכל מה שהם יודעים לתרום

‫זה זבל

‫אבל הזבל שהאומה מייצרת

‫דרך הפרדות שלה

‫זה מזין את אומות העולם

‫כלומר יש הזנה

‫יש הזנה לאומות העולם

‫מכוח הצועה

‫של החלקים המקולקלים

‫הבלתי פוריים של האומה

‫זה גמרה מפורשת

‫זה מסכת גיטין לא?

‫על דינו של אותו האיש

‫כן הגמרה שואלת

‫מה עושים לישו שם למעלה?

‫מה עושים איתו?

‫אז הגמרה אומרת

‫שהם עדנים אותו

‫בצועה רותחת

‫למה דנים אותו בזה?

‫לומר שזה מגדיר אותו

‫זאת אומרת אדם נידון במה שהוא

‫אז מה הוא?

‫הוא צועה רותחת

‫מה פירוש צועה רותחת?

‫צועה זה תוצרת של פסולת

‫של האומה

‫הוא מבחינתנו נפרד

‫הוא פרדה

‫אבל הוא תוסס

‫הוא רותח

‫הוא מלא חיים

‫החיים האלה מחיים את אומות העולם

‫זה יותר טוב מכספו וזהבו

‫של אבימלך

‫הנצרות בסופו של דבר

‫מעניין שהנצרות

‫מתחילה בעצם מיצחק אבינו

‫לא מאברהם אבינו

‫כי אצל

‫בעצם הבסיס של המיתוס הנוצרי

‫זה לקחת יהודי

‫ולראות

‫בהקרבה שלו

‫את תיקון העולם

‫זה בעצם קריאה לרצח

‫אם אתם מבינים

‫אבל בעצם הדגם שהם לוקחים

‫זה הדגם של יצחק אבינו

‫ומזה הם מתפרנסים

‫כשיש רעב בעולם

‫מה זה רעב בעולם?

‫הנה ימים באים נאום השם

‫והשלחתי רעב בארץ

‫אומר הנביא

‫נכון? מה המשך הפסוק?

‫לא רעב ללחם

‫ולא צמה למים כי אם נשמע את דבר השם

‫אז אם כן כשיש רעב רוחני בעולם

‫משתמשים בזבל של הפרדות של יצחק

‫כדי להזין את העולם

‫וכמו שהגמרה אומרת

‫שהכלב רעב הוא מוכן גם לאכול גללים

‫אז זה בעצם מה שמתואר כאן

‫כמובן ברמזים

‫זה העוצמה שיצחק אבין

‫כן?

‫אבל למה?

‫אבל ברכהו השם בא אחרי שהוא מצא את

‫המאה שערים וברכה את זה?

‫מאה שערים זה דבר מדיד

‫פי מאה

‫ברכה אינה שורה בדבר שבמניין

‫אז למרות שבדבר שבמניין

‫היה עוד ברכה

‫זה החידוש

‫והיא לא

‫מקנה צהון ומקנה בקר ועבודה רבה

‫והיא קנאו אותו פלישתים

‫מה זה פלישתים?

‫הפלישתים

‫הם רוצים גם כן את הארץ

‫הם רוצים את הארץ

‫אנחנו רוצים את הארץ

‫הם רואים את העוצמה

‫העלייה של התוצר הלאומי הגולמי

‫אצל יצחק הייתה אדירה לעומת עמי האזור

‫ואז

‫מה הם יכולים לעשות?

‫הם לא יכולים לתחרות עם התעשייה

‫היצחקית

‫אז הם מציעים במקום זה דלגיטימציה

‫טענות

‫מוסריות במוסדות הבינלאומיים

‫והיא קנאו אותו פלישתים

‫אבל מה תגיד?

‫אבל יצחק יש לו בכל זאת מקורות מים חיים

‫וכל הבעירות

‫אשר חפרו אבדים ואביב

‫סיתמום

‫פלישתים

‫ועם על אום עפר

‫מה זה סיתמום?

‫אני בעברית לא הייתי אומר כך

‫הייתי אומר

‫סתמום נכון?

‫או סתמום

‫לסתם זה לא לסתום

‫יש לסתום זה לשים פקק

‫אבל

‫לסתם זה משהו אחר לגמרי

‫הם הפכו את זה לסתם

‫מה זה סתם?

‫סתם זה מה שמכוסר אישיות

‫כלומר

‫אנחנו רואים בסיפור בספר שופטים

‫בימי

‫שמשון הגיבור

‫שמע שהפלישתים

‫היו לצנים

‫היו מתלוצצים שם

‫בבית דגון וכו'

‫כלומר הלצנות הפלישתית

‫היא עומדת מול האישיות

‫של המקורות החיים

‫שבבית אברהם ויצחק

‫ולכן כשהם רואים משהו

‫שהוא בעל תוכן אישיותי

‫הם מסתנים אותו

‫הם הופכים אותו לסתמי

‫אז השיר שעבר

‫אמר שפלישתים לא היו

‫נכון, נכון, אבל למה הם נקראים פלישתים?

‫על שם העתיד

‫והיא אומר אבימילך

‫אל יצחק

‫לך מאימנו

‫כי עצמת ממנו מאוד

‫והיה לך משם יצחק

‫ויחן בנחל גרר וישב שם

‫והיה שם יצחק

‫אבל איפה זה נחל גרר?

‫זה האזור של כפר מימון בערך

‫כן, האזור שם

‫מה אתה אומר?

‫אם זה כאילו מעריך את ‫יצחק ולא עושה אותו מסתם

‫ברור

‫כלומר באופן פנימי הם יודעים

‫איפה מצאנו שמקנאים בנו?

‫יש

‫קנאה סתמית

‫היהודים גנבים

‫אז גם מקנאים בהם

‫אבל כשמדובר בראש האומה

‫אז הקנאה שלו היא קנאה הרבה יותר מעמיקה

‫שבאה מתוך הכרת הערך

‫אצל שני אנשים לפחות

‫אצל בלעם

‫ואצל ניטשה

‫ניטשה

‫הגלגול כנראה של בלעם

‫אז הוא העריך מאוד את עם ישראל

‫דברים שהוא כותב על עם ישראל

‫אני לא יודע אם איזה יהודי ‫העז פעם לכתוב דברים כאלה

‫מאוד דומה למה טוב הוא

‫עליך יעקב ישכנותיך ישראל

‫ודווקא מתוך הקנאה

‫העצומה שיש לו, מתוך הערכה הגדולה

‫שיש לעולם ישראל הוא מקנא בהם

‫והוא אנטישמי

‫אנטישמי לפי הסגדון שלו

‫לא הוא אנטישמי זול

‫שאומר היהודים רעים

‫לא, דווקא מתוך מעלתם

‫הוא רואה בהם את עוצמתם ולכן הוא מקנא בהם

‫אז זה תלוי אם אתה מדבר בראש האומה

‫שרואה את האיכות

‫או אם אתה מדבר מצד האומה עצמה

‫פלישתים, לא מצד אבי מלך, מלך פלישתים

‫שהם רואים את הכמות

‫ומצד הכמות הם מסתמים את זה

‫זה הרעי נכון

‫אבל אנחנו רואים גם, גם שיצאו

‫ממצרים

‫שפראו יש לו הכרה אחת

‫הוא אומר לעם ישראל

‫קום וצאו מתוך עמים וכו' וכו'

‫וברכתם גם אותי

‫הוא מכיר את הערך של הברכה של ים ישראל

‫לעומת מצרים, ותחזק מצרים עלם

‫למהר לשלחם מן הארץ כי אמרו כולנו מתים

‫יש פה שתי בחינות

‫כן

‫לסתום, לסתם סליחה

‫הכוונה, לומר התוכן

‫שהוא תוכן אישיותי

‫והפוך אותו לישותי

‫מסובייקט לאובייקט

‫אבל הם רואים את זה סתם

‫סתם זה דבר חסר תוכן

‫כן בדיוק

‫פסוק ת' זין

‫ויהוא אומר אבי מלך

‫אל יצחק, לך מאימנו

‫כי עצמתם ימינו מאוד

‫ויהיה לכנו שם יצחק ואיכן בנחל גרר

‫וישב שם, זה באזור

‫כפר מימון

‫הוא ציפה שאולי

‫מתוך המתנה שלו

‫בנחל גרר הוא יוכל סוף סוף

‫להיכנס לגרר עצמה

‫היו לו כיסופים

‫והיה שוב יצחק

‫רק זה נחסם לגמרי

‫והיה שוב יצחק

‫ויחפור

‫את בעירות המים

‫אשר חפרו במים אברהם אביב

‫והיסתום פלשתי מחרימות אברהם

‫והקלה להן שמות

‫את השמות אשר קרא להן אביב

‫מה זה מוכיח?

‫שהפעולה של קריאת השמות היא ההפך של סתמום

‫כלומר

‫סתמי זה מה שאין לו שם

‫לתת שם זה להפוך

‫את הסתמי לאישיותי

‫כן, מצאנו דבר דומה

‫בספר שמות

‫ואלה שמות בני ישראל

‫הבאים מצרים מה?

‫את יעקב, איש ובתולה ואור, ראובן, שמעון

‫לוי ויהודה, כל מיני שמות, שמות, שמות

‫אחר כך

‫ובני ישראל, פרעו וישרצו

‫כבר אין שמות

‫אחר כך

‫ויאמר פרעו, הנה עם

‫כבר אין שמות

‫ואז במעמקי

‫המצריות נמחקו השמות

‫עד ש

‫ויהיה לך איש

‫מבית לוי, וייקח את בת לוי, כבר אין שמות

‫ותתעצב אחותו

‫ותלך העלמה

‫ותווה את אם הילד

‫יותר את בת פרעו, כבר אין שמות

‫ואת תקרא את שמו

‫משה, אבל משה

‫זה לא שם, משה

‫פירושו בן, במצרית

‫השם שלו זה בן

‫עד שבסוף

‫כשהוא

‫מגיע ליתרו

‫אז אצל יתרו הוא לומד מחדש

‫להיות בעל שם, ואז הוא קורא שמות לילדים

‫שלו, ואז

‫הקב' הוא נזכר באברהם

‫יצחק ויעקב, חוזרים השמות

‫כן

‫אבל בסדר

‫זה יגדל איש

‫מה קוראים לוי יצחק

‫וייגדל הכוונה שנייה

‫איש עשיר

‫איש

‫האיש, כן, זה למדנו מה פירוש המילה איש

‫כן, אבל בקשה

‫כן, למדנו מה פירוש המילה איש

‫מלאך, כן, כשיצחק

‫הבינו עצמו היה מלאך

‫כלומר הוא מצד עצמו היה מעל העולם הזה

‫בבקשה

‫זה לא שמרות שם, לא שימו את שמם

‫זה בדיוק העניין

‫המלחמה נגד מצרים זה לא לשנות את שמם

‫כי המטרה של

‫מצרים זה למחוק את השמות

‫זה בדיוק העניין, לכן השמות נעלמים

‫במצרים, והם שמרו את שמם

‫אז זה מה שכתוב כאן

‫והקרא להם

‫שמות

‫בעיה שיש שמות, יש אישיות

‫אם יש אישיות, יש מטרה

‫כי מה פירוש המילה שם בעברית

‫מה

‫שם בעברית

‫זה מטרה, כן, כלומר לשם מה

‫אז זאת אומרת פה מתגלה

‫הייעום, מה

‫מה זה הבעירות

‫אנחנו רואים בהמשך

‫הוא מסביר מהם הבעירות

‫פסוג יוטט

‫ויחפרו עבדי יצחק בנחל

‫ויימצאו שם בער מים חיים

‫ויריבו רועי גרער

‫עם רועי יצחק למור

‫לנו המים

‫והקרא שם הבעיר עסק כי התעסקו

‫עם מו

‫אז מה קרה שם

‫לא הלך לו, נכון

‫מי חפר את הבער

‫עבדי יצחק

‫מים יצחק עצמו

‫כנראה נשאר באוהל ללמוד תורה או משהו כזה

‫הוא אמר, טוב תלכו תחפירו לי בער

‫חזרו אמרו

‫עשו לנו עסק, לא הולך

‫והחפירו בער אחרת

‫והירבו גם עליה

‫והקרא שם סיתנה

‫וקראו עוד פעם, אומרים לו העבדים

‫לא הולך, יש סיתנה

‫חזר ראו פה רמזים לבית ראשון בעית שני

‫זה מאוד הגיוני

‫יצחק מקום משרת השכינה

‫מנסה לשרות את השכינה ‫בעולם וכל פעם יש עסק וסיתנה

‫והיה עתק משם

‫והיה פה

‫בער אחרת, אז מי חפר

‫הוא

‫ולא רבו עליה

‫כלומר ברגע שהצדיק

‫יוצא מן ההתכנסות שלו

‫והוא בעצמו

‫הולך לפעול בעולם

‫הקדושה שלו גורמת שלא רבים עליה

‫זה שוב אופייני

‫ליצחק

‫שהוא מטפל באדמה

‫כי הרי לא ידענו על אברהם

‫שהוא חפר בעירות, עד שלא שמענו את זה

‫דרך יצחק

‫הרי פה כתוב לפני כן שאברהם חפר בעירות

‫פה כתוב כלום

‫פה כתוב, הוא חופר את ‫הבעירות שחפר אברהם אביב

‫אז זאת אומרת שעיקר

‫המעלה של חפירת

‫הבעירות זה אצל יצחק

‫והוא מתמודד עם קדושת האדמה

‫ולכן

‫הוא חופר ולא רבו עליה

‫והעיקר

‫שמע רחובות, כן החזל ראו

‫רמז לבית שלישי שלו יחיריו

‫והיא אומר כי אתה הלכיבה של אבנות פריר

‫בארץ

‫טוב אז מה זה אומר? זה אומר שכל פעם שהצטרכו

‫לחפור

‫בעיר, הצטרכו לקרוא ליצחק

‫העבדים ישבו בצד

‫ויגידו רבנו יצחק

‫אתה מוכבד

‫בחפירה

‫אז זה כל מה שיש לו לעשות בחיים

‫ראינו שבלי זה רבים

‫אבל בכל זאת אולי יש איזה פתרון

‫בואו נראה

‫נסתכלו

‫ביותר מאוחר

‫בפסוק למטבט

‫והיא ביום ההוא

‫ויבואו

‫עבדי יצחק ויגידו לו

‫על עודות הבעיר אשר חפרו

‫ויאמרו לו

‫מצאנו מים

‫והקראו את השיבה על כן שמעיר ברשב

‫והדרמה זה. מה קרה כאן?

‫שבאו

‫עבדי יצחק

‫והם כנראה למדו

‫מיצחק איך לחפור

‫כלומר החפירה

‫נעשתה בהתחלה באופן המושך

‫עסק וסיתנה

‫ועכשיו

‫האופן שבו הם חפרו הם למדו

‫מיצחק אביהם, מיצחק רבם

‫כיצד לחפור באופן

‫ולא יעריבו

‫והקראו אותה שיבה וזה עבדי יצחק שבאים

‫כך שבאמת הצדיק

‫פותח, איך שאולומר

‫פתח, הוא סולל

‫מסלול שדרכו אחרים

‫יבואו

‫זה נכון

‫זה מאוד נוגע למה שאנחנו אומרים

‫נכון? זאת אומרת

‫אבל מי שחפר

‫זה הם

‫אז

‫עכשיו אפשר תוכל לחזור

‫וללמוד

‫את

‫פסוק

‫מה?

‫איזה בית רביעי?

‫האם זה בית רביעי עוד בער?

‫לא

‫לא, לא, לא

‫נמצא פתרון

‫טוב, אני צריך הכל לעשות

‫פסוק אף ג'

‫ועיין משם, אני הייתי אומר

‫שזה לא מה שהכוונה לשורשי הנשמות

‫הרי

‫הזוהר וגם רבי חיים

‫בנתר ואורך חיים

‫מסביר את זה שבער שבע

‫זה שורש הנשמות

‫כלומר, הבער

‫שמזין את השבע

‫דהיינו ספירת הדינה

‫שמשם באים הנשמות

‫אז זה בעצם גם עדן

‫אז אולי זה בער נוספת

‫שהיא לא בעולם הזה כבר

‫יכול להיות

‫שבער

‫יכול להיות גם שזה נרמז

‫העלייה, שעולה לעולם העליון

‫הנה, אתה עוזר לי לעשות חידושים

‫ואירא אליו השם בלילה הו

‫ויום יום, אנוכי אלוהי אברהם

‫אביך על תירה כי אידך אנוכי

‫וברכתיך וירביתי את זרחה בעבור

‫אברהם עבדי

‫ואייבן שם מסבח

‫ואיקרא בשם השם

‫ויית שם אהולו

‫ואיחרו שם עבדי יצחק בער

‫מישהו אמר לי

‫היום אמר לי את זה

‫שברגע שיצחק

‫קורא בשם השם, אין שום בעיות

‫זה עבודה שלו

‫כן

‫מי אמר לי את זה היום

‫לא זוכר, מישהו אמר לי

‫טוב, ואבימלך

‫הלך אליו

‫מגרר

‫ואחוזת, אה כן, אני יודע מי אמר לי

‫אבל הם לא מכירים את זה

‫ואבימלך הלך אליו מגרר

‫ואחוזת

‫מראהו ופיכול שר צברו

‫והיום אמר עליהם יצחק

‫אגב, מאיפה השם הזה

‫פיכול

‫פיכול זה שם מצרי, מבחינה איתימולוגית

‫שם מצרי

‫יש קרבה למצרים, בן גרר למצרים

‫והיום אמר עליהם יצחק

‫מדוע באתם אליי ואתם שנתם אותי

‫ושלכו לי מאיתכם והיו אומרים

‫ראו ראינו כי היה השם עמך

‫ואומר תהינה עליו ונותנו בינינו וביניך

‫ונחלטה ברית עמך אם תעשה

‫עמנו רע כאשר נדגג עמנוך

‫וכאשר עשינו עמך רק טוב

‫ואני אשלח אחיו בשלום אתה אתה ברוך השם

‫שוב אותה

‫צביעות של אפלישתים

‫שמעניין

‫האם הבקשה שלהם

‫לכרות ברית

‫נענת באופן חיובי על ידי יצחק

‫אברהם כשביקש ממנו

‫אבי מלך לכרות ברית

‫אז הוא קראת

‫מה אם יצחק

‫קראת או לא קראת

‫הם מבקשים נחלטה ברית

‫האונקלוס

‫מייר הכוונה

‫שתתקיים הברית שעשינו

‫בימי אברהם

‫אז מה התגובה שלו

‫והיה אסלאם משתה והיוכלו והשתו והשקעו בבוקר

‫והישברו איש של אחיו

‫מה עם ברית

‫הם נשביעו לקיים את הברית ההיא

‫אבל לא עשו ברית נוספת

‫כלומר יש מחויבות גם מימי אברהם

‫זה תקועים עם זה

‫אבל לעשות ברית נוספת לא

‫דבר נוסף אברהם כשהוא הקראת ברית נתן

‫שבע כבשות

‫ואבי מלך לא נתן כלום

‫כאן יצחק לא נותן כלום

‫כלומר יש לו יותר

‫עוצמה מאברהם

‫כיוון שהוא עומד מצד ‫מידת הדין יש לו כוח לעמוד

‫מול אומות העולם

‫והיה חוג מאיתו בשלום והיא ביום ההוא

‫עברו אבי יצחק וגידלו לבדוד הבא

‫והם לא מצאנו מים והקראו אותה שבעה

‫על כן שם העיר

‫בער שבע עד היום הזה יש פה בעיה

‫בפרק כף א'

‫מה ראינו

‫והקראו למקום בער שבע

‫כי שם

‫נשביעו שניהם אז מה זה

‫הסיפור הזה שפה

‫על שם העיר בער שבע

‫אז יש ההבחנה יש כאלה שכתבו

‫שההבחנה היא בין

‫המקום לבין העיר

‫בימי אברהם לא הייתה עיר

‫ולכן קראו למקום בער שבע

‫מה שאין כן בימי יצחק

‫שיש כבר עיר על כן שם העיר

‫בער שבע

‫אפשר להגיד את זה זה בהחלט סביר

‫ואז זה מראה על הקדושה המיוחדת

‫של יצחק שהוא מסוגל לקדש את החיים

‫העירוניים בדיוק כמו שעשה

‫בונה והוא מתמודד עם

‫מה שעשה הבן של קין

‫שהיה בונה עיר

‫ולקדש את קדושת העיר

‫זה לא דבר קל

‫אלא שאצל יצחק הבינו זה אפשרי

‫על כן שם העיר בער שבע

‫אבל נראה גם על דרך הפשטה יותר פשוט

‫כל מקום שהתנ״ך אומר

‫על כן קרא

‫מקום פלוני כך וכך

‫על כן קרא לאדם פלוני כך וכך

‫בניגוד למה שחושבים

‫זה לא הסיבה שבגללה קראו כך וכך

‫אלא זה מדרש

‫רטרואקטיבי

‫כלומר באים להסביר לך

‫כבר קראו למקום בער שבע

‫באמת ראוי השם הזה

‫שערי

‫על שם נשבעו שניהם

‫כמו שמצאנו גם

‫למשל ויבואו

‫עד נחל אשכול

‫והחרטו משם

‫זמועה ואשכול הענבים

‫ויסעאו בהמות

‫בשיניים. למקום ההוא קרא

‫נחל אשכול על אודות האשכול

‫אשר קרטו משם בני ישראל

‫באמת

‫למה למקום ההיו קוראים נחל אשכול לפני כן

‫היו אחד מהחברים של אברהם

‫ענר

‫אשכול וממרה

‫הם שלטו באזור

‫אז ברור שיש במקום הזה

‫נחל שקוראו לו נחל אשכול

‫ולכן באמת כתוב היה

‫עד נחל אשכול שכבר קראו למקום נחל אשכול

‫אלא

‫למקום ההוא קרא

‫נחל אשכול על אודות האשכול

‫אשר כתוב בשם בני ישראל

‫זאת אומרת רטרואקטיבית מתברר שיש סיבה נוספת

‫אותו דבר לגבי בבל

‫בבל

‫באקדית

‫שזו השפה שדיברו בבל

‫נקראת בשם

‫בבילו נכון?

‫זה נקרא בשפה האקדית

‫העתיקה

‫בני העיר בבל

‫קראו למקום בבילו מה זה בבילו?

‫שער האל

‫בב כמו בערבית

‫באב

‫האלים שער האלים

‫כמו שער השמיים

‫אגב באמת בבל ובללה

‫זה לא הולך ביחד נכון?

‫כי שם בלל את שפת כל הארץ

‫זה לא בללה זה סתם כל מקום

‫למקום ההוא קרא בלל אבל לא בבל

‫אלא שהכתוב אומר לנו

‫על כן קרא שם בבל

‫כלומר כשהם קראו בבילו

‫הם התכוונו לדבר אחד אבל הכתוב אומר לנו

‫על כן קרא שם בבל

‫וכדומה

‫ואגב אתם רוצים הוכחה למה שאני אומר?

‫אולי נסתם נמציא

‫מה פתאום

‫אתם יודעים

‫קראנו את זה השבת אגב

‫כשהאסף

‫מגלה שיעקב גנב לו

‫את הברכה מה הוא אומר?

‫אחי קרא שמו יעקב

‫ויעקבן

‫זה פעמיים

‫מה זה אחי קרא שמו יעקב?

‫הקראו לו יעקב

‫מסיבה אחרת וידוע

‫הוכזת בעקב אסף והקראו שמו יעקב

‫אלא אסף עושה מדרש

‫באמת מתאים לו השם הזה

‫גם על כן שם העיר

‫בער שבע אותו דבר

‫לא שבגלל זה קראו למקום בער שבע

‫ובזה שרו מעלינו עשרות קושיות

‫של מבקרי המקרא

‫במיוחד הקושיה המפורסמת

‫שכתוב לגבי אברהם

‫וירדוף עד דן

‫וירדוף עד דן

‫אז מה זה דן?

‫זה מקום בצפון הארץ נכון?

‫יש שמורת הדן

‫קיבוץ דן וכו'

‫יובל עד דן

‫והנה בספר יהושע

‫וגם בספר השופטים

‫כתוב שבני דן

‫יצאו ממחנה דן שבאזור

‫הירקון והלכו וכבשו

‫לפי

‫ספר יהושע זה

‫לשם, לפי ספר השופטים

‫ליש, ליש ולשם

‫זה בעצם שני שמות של אריה

‫והקראו

‫והקראו שם

‫כבשו כזכות כל האוכלוסייה

‫הקנאנית שהייתה שם

‫והקראו את שם העיר

‫דן

‫בשם דן אביהם אשר יולד

‫לישראל

‫אז אם כך, למקום

‫בוקר הוא דן מתודד

‫איך זה אברהם אבינו רודף עד דן?

‫עוד קושייה של מבקרי המקרא

‫התואלים אם כן, אתה רואה שהפסוק הזה

‫נכתב, אחרי ששבת דן כבר

‫כבש את המקום, אז מה אתה מדבר תורה של

‫מפי משה וכו' זה יהיה הרבה יותר מאוחר

‫עד כאן קושיית מבקרי המקרא

‫אלא

‫שהם לא הבינו מה זה

‫והקראו שם המקום דן בשם דן אביהם

‫זאת אומרת, שעד אז למקום

‫קראו דן, אבל לא בשם דן אביהם

‫למה קראו למקום דן?

‫כי הייתה עבודה זרה

‫בשם דן

‫כן, זה דבר מפורשת

‫שדן זה שם של עבודה זרה

‫ולכן

‫בעצם כשאברהם רודף, הוא רודף עד

‫המקום הנקרא דן, שהוא באמת על שם עבודה זרה

‫ולכן לא בכדי שמע

‫עשו העגל של עבודה זרה, אחר כך

‫קראו למקום הזה לשם ולאיש

‫ובני דן, אמרו אם כבר קבשנו

‫מקום שפעם קראו לו דן

‫אז נקרא לו דן בשם דן אבינו

‫אשר היו הולד בישראל

‫זה הרבה יותר פשוט

‫ובזה שרה עוד קושייה

‫של מבקרי המקרא

‫עלינו, חלטה שהם לא שמעו את השיעור שלי

‫טוב, מה?

‫קשר לברית

‫מה זה משנה

‫אם מחדש את הברית או

‫עשה ברית חדשה

‫יש הבדל, כי אם הוא מחדש את הברית

‫אז הוא מחויב לברית

‫שאברהם עשה

‫אבל זה בדיל

‫לברירה, כלומר מישהו חתם

‫אז אין לו ברירה, אלא להשרר את זה, אבל

‫הוא עצמו לא היה יוזם כזאת ברית

‫וגם לא היה נענה לבקשה כזאת

‫אבל הוא כבר היה מחדש את הברית

‫הוא לא מחדש שום דבר, הוא רק נשבע

‫הוא נשבע לא לעבור על היסוד

‫כלומר הברית לא מחודשת

‫זה לא ברית

‫כן

‫יש מקור חיצוני לעבוד עזר בשביל

‫כן, כן, כן

‫כלומר זה מובא בגמרא, כן, ויש גם

‫מקור חיצוני, אני כעת לא זוכר אותו

‫אבל ראיתי

‫יש עוד אפשרות ששמעתי על דן

‫כן, אני מכיר את הטענה הזאת

‫לא קודם

‫יש גם שאומרים שזה דן עיין, שזה דן אחרת

‫כן

‫טוב, כן

‫איזה מפתוח אים הנבחרת

‫על כן קרה שם אילון ועל כן קרה שם נבחרת

‫והעיקר על הנבח בשמו, לא על כן קרה

‫לא, לא, לא

‫כן

‫פסוק

‫למד'

‫והיא עשה בן ארבעים שנה

‫והעיקר אישה

‫את יהודית

‫בת באריה החיתי

‫ואת בסמט

‫בת אילון החיתי

‫מעניין, איפה זה בא השם הזה

‫יהודית

‫זה לא שם יהודי

‫היא הרי אחיתית

‫אין למה קוראים לה יהודית

‫איפה זה בא השם הזה

‫כן, הרי אם מדברים על יהודה

‫יהודה עוד לא נולד

‫יהודה זה בנו של יעקב

‫יעקב עתיד להתחתן

‫ולהוליד בן בשם יהודה

‫אז שם נאמר

‫וטומר

‫הפעם הודה את השם

‫כי ילדתי לו

‫ארבעה בנים

‫ותקרא את שמו

‫יהודה

‫אז אנחנו מבינים שיהודה

‫זה על שם

‫ההודעה שהיא מודה לשם

‫לא נכון

‫השם יהודה

‫היה שם מצוי

‫והיא השתמשה, כיוון שהיא רצה להודות לשם

‫היא קראה לו יהודה

‫אבל זה לא שיהודה מלכתחילה

‫היהודה הראשון שהיה, עוד לפניה

‫קראו לה על שם כך

‫והיא הייתה אותה יהודית

‫שבערי החיתי

‫בוודאי

‫לא רצה

‫להודות לשם

‫הרי הוא היה חיתי

‫אז אם כן, את יהודית

‫היא שונה הודעה אולי

‫אבל הודעה אולי לעבוד הזרה

‫בת בערי החיתי

‫ואת בסמט

‫בת אילון החיתי

‫היא מתחתנת עם שתי נשים חיתיות

‫עכשיו, האם זה בסדר

‫להתחתן עם שתי נשים חיתיות? התשובה היא

‫לא, שערי

‫אברהם נשא קרבתו

‫והוא מקביל שיצחק

‫יישא בת משפחתו

‫ושיעקב

‫יישא את בת לבן

‫והנה כאן

‫נושא קנענית, מה הרע בקנענית?

‫הרי מן הסתם

‫יש גם

‫קנעניות צדיקות

‫אז לפי מה שלמדנו

‫שכיוון שהזהות של ישראל

‫עוד לא נולדה, אי אפשר להכניס

‫מרכיב חיצוני, כן

‫למה יצחק לא מקפיד על זה

‫שישאב ייקח בת

‫למה יצחק לא מקפיד על זה

‫שהוא ייקח בת מהמשפחה

‫שישאב ייקח בת מהמשפחה

‫כנראה שהוא לא

‫שם עליו

‫כן, שישאב לא

‫אכפת לו, כן

‫ולכן

‫לישאב לא אכפת

‫מה שחושב יצחק

‫אבל אחרי ההתחתון שלהם היה ישאב

‫אחר כך כתוב, סימן שהידע הזה לא אכפת לו

‫כן

‫אז זאת אומרת שיש פה

‫אך שצריך להבין מה היה השיקול

‫של ישאב, הרי ישאב לא סתם טיפש

‫מה הוא הולך סתם להתחתן עם שתי קנעניות

‫כן, או שתי חיטיות

‫נכון, מה הוא מחפש שם

‫אצל החיטים האלה

‫הוא, למדנו הרי

‫צעי בפיו, נכון

‫שהוא רצה לדעת, היאך

‫מאסרים את המלאך

‫ואת הטבן

‫ולמדנו מזה, הרי היה לגדלותו

‫של ישאב

‫שהוא אדם שמחפש

‫את הקדושה בכל

‫אז כשהוא מחפש את הקדושה

‫בכל, הוא מחפש את זה ברצינות

‫אז הוא הולך לחפש את זה

‫אצל האומות היותר מסובכות

‫שהתורה העתידה להרחיק אותם

‫שמה הוא מחפש

‫איפה הליצוצות

‫לכן אפשר לומר, זה חלק ממסע

‫של טיפוסים של איסאב

‫ותהיינה מורת רוח

‫ליצחק ולרוכא

‫האם יש מה ללמוד מהשמות?

‫האם יש מה ללמוד מהשמות?

‫האם יש מה ללמוד מהשמות?

‫האם יש מה ללמוד מהשמות?

‫אם לא היה מה ללמוד מהשמות

‫התורה לא היית אומרת את השמות

‫גם בוודאי שיש מה ללמוד

‫יש אפילו דרשות

‫למה קרא לזה כך וכו'

‫עכשיו

‫פסוק

‫פסוק למדהה

‫ותהיינה מורת רוח

‫ליצחק ולרוכא

‫אם נעבור

‫באופן מיידי

‫לפרק

‫קפזיין

‫פסוק

‫מן וב

‫תחזיקו את הדפים, אני יודע זה הרבה דפים

‫אבל מאוד מעניין

‫פסוק מן וב של פרק קפזיין

‫ואת אומר רוכא

‫אל יצחק, קצתי בחיי

‫מפני בנות ח'

‫אם לוקח יעקב וישע מנות ח' כאלה

‫מנות הארץ למה לי חיים

‫באופן הגיוני אפשר את הפסוק הזה

‫פסוק מן וב, להדביק

‫באופן מיידי

‫לפסוק למדהה של פרק קפזיין

‫ותהיינה מורת רוח ליצחק

‫ולרוכא, ואז

‫רוכא פונה ליצחק ואומרת לו מה זה צריך להיות

‫מבנות כאלה

‫ואז והקרא יצחק אל יעקב

‫והיוורך אותו ואומר לו ‫לא תיקח ישע מבנות כנען

‫קום לך בדנה הרם

‫בית הבתואל אבי עמך וקח לך

‫משם משם עמיות לבן אחי עמך

‫כלומר אפשר היה

‫לדלג על כל הסיפור

‫באמצע

‫של הסיפור של גניבת הברכה

‫ועשיית המטעמים

‫בעצם אפשר לעשות את ההעתק הדבק

‫ולחבר מיד

‫את הפנייה של רוכא ליצחק

‫לסיפור הקודם, במיוחד

‫שמה שמורר כאן שאלה

‫זה שיצחק קורא ליעקב

‫ולא מהיר לו אפילו

‫עשירית הערה

‫על כך שהוא גנב את הברכות

‫שהוא בא לרמות אותו

‫איך זה יכול להיות?

‫כן כלומר מה

‫זה ככה זה עורב

‫כן הרי

‫ביום לפני כן

‫יעקב עשה לך

‫רמאות

‫ואתה אמרת בא אחיך במרמה

‫ואתה ייקח ברכתיך

‫ואחר כך רוכא אומרת לו

‫אתה יודע מה זה לא בסדר שיעקב

‫יתחתן עם קננית בוא נשלח אותו

‫למשפחה וקורא לו

‫הולך

‫תמוה מאוד מה?

‫אמר גם ברוכייה אבל בכל זאת

‫זה היה מן הסתם מבקש איזושהי

‫התייחסות

‫ובמקום ההתייחסות

‫כאילו שזה לא קיים

‫אז יש פה שתי אפשרויות

‫מה?

‫כן אפשר גם

‫להגיד את זה שיצחק בעצם ידע

‫והוא הסכים אבל בכל זאת היה צריך שרוכא

‫תגיד לו איזה משהו

‫אתה יודע

‫עבד עליך יפה יעקב

‫משהו כזה

‫ופתאום יש התעלמות מוחלטת

‫מכל הסיפור במיוחד

‫שהרי יצחק

‫ותהיינה מורת רוח

‫ליצחק ולרוכא

‫והנה יצחק מבקש לברך

‫את האסף כלומר יש פה משהו

‫שלא מסתדר באחידות

‫של הסיפור

‫אלא

‫אני הייתי מציע שני פירושים אפשריים

‫האחד

‫שבאמת הסיפור הזה

‫של גניבת הברכות

‫לא קרה אז

‫אלא הוא קרה מאוחר יותר

‫למור שביות

‫יעקב

‫בן 40

‫הוא נשלח פעם ראשונה

‫ללבן

‫לבית לבן

‫והיא תכן שאז

‫עבד בשביל

‫רחל שבע שנים או משהו כזה

‫יכול להיות ואז שהוא

‫חזר פעם שנייה

‫אז הוא יוצא לפי זה שכשאם שמצאנו

‫שאצל אברהם היו שתי יציאות

‫מהגלות לארץ ישראל

‫ייתכן שהיו שתי יציאות וצריך לברר את זה

‫מבחינה קרונולוגית עד לא עסקתי בזה עד הסוף

‫לבדוק ייתכן שהיו שתי יציאות

‫של יעקב

‫מביתו אל בית לבן

‫זה יכול להיות

‫כן

‫כן זה מבריכת אברהם

‫נכון

‫עכשיו מדובר על משהו אחר לגמרי

‫הברכה שמדובר עליה כאן

‫אינה בריכת אברהם בכלל

‫אלא היא בריכת

‫קטל השמיים משווני הארץ

‫השפע החומרי

‫עכשיו זו אפשרות אחת, אפשרות שנייה

‫שנראית לי יותר מעמיקה

‫מה שאני אומר עכשיו

‫זה שהסיפור הזה

‫של גניבת הברכות

‫זה מתרחש בספירה

‫עליונה מאוד

‫כלומר זה קורה כביכול בעולם עליון

‫למה אני מתכוון

‫שאבותינו

‫היו חיים תמיד בשני מישורים של חיים

‫היה המישור הארצי

‫הפרגמטי

‫ויש המישור העליון

‫האתרי שבו דברים

‫מתרחשים לפי פרמטרים אחרים לגמרי

‫מה שקורה

‫בסיפור של גניבת הברכה

‫נמצא בעולם העליון

‫ולכן איננו רלוונטי

‫לדיון ארצי

‫כשרבקה הולכת

‫ליצחק, היא בעצם

‫ממשיכה את הדיון הארצי

‫הפרגמטי עם מי יעקב התחתן

‫שלא התחתן עם בחורה לא טובה

‫זה ההמשך

‫של הסיפור. מה שקרה

‫באותו ערב בניכם

‫שם שיצחק

‫שעשה הבא מבוא

‫ובסוף החליפו וכו'

‫אפשר לומר

‫זה כמעט בגן עדן

‫הרי שם אנחנו רואים שיצחק אומר

‫ראה ריח בניקי, ריח שדה אשר ברחו השם

‫שריח ריח של גן עדן

‫והיה הרע ליצחק

‫חרדה גדולה

‫שראה גאינם פתוחה תחתיו

‫כלומר העולם שבוכה יצחק

‫באותו פרק זה העולם

‫של גן עדן וגאינם, זה לא העולם הזה

‫ולכן

‫אפשר לומר זה כמין, יש כמין

‫השכחה של מה שהיה שם

‫עכשיו חוזרים לארץ

‫ואז רבקה אומרת

‫ליצחק

‫אם יתחתן יעקב

‫עכשיו אחרי כל זה

‫אפשר לחזור אחורה לפרק תפזיין

‫פסוק א' כן

‫אפשר אולי גם ללמוד מהשוואה

‫שערוי ספרים הפסוקים שרבקה פרוט

‫אכפת מאסף

‫למה לא אכפת לה מאסף

‫אתה רואה עד רבא

‫למה לא מורת רוח

‫ליצחק ולרבקה

‫בקצתי בחיי

‫בנות חיל, אז קשה לה עם הניסוי של איסף

‫זה הבן שלה

‫כן

‫למה להתחתן

‫עם בנות לבן

‫ולא עם בת ישמעאל

‫בנות תגיד אתה

‫כי ישמעאל הוא בן השפחה

‫טוב פסוק

‫בפרק תפזיין פסוק א'

‫והיא כי זקן יצחק

‫אז זה גם אחת הראיות שלו

‫לכל שהסיפור הזה קרה מאוחר יותר

‫ותכהנה עיניו מראות

‫אז מה הוא רואה

‫הוא לא רואה כלום

‫הוא לא רואה את העולם הזה

‫אז מה הוא כן רואה

‫את העולם העליון

‫זאת אומרת שהוא לא רואה

‫את העולם הזה

‫הוא רואה את העולם העליון

‫והיקרא את

‫הסבא בנו

‫הגדול

‫מי כתב את זה

‫משהו רבנו כתב את זה

‫כמו שהתורה מוסרת בידינו

‫שאסב הוא גדול

‫כי הרפא חילו ידנו

‫שאסב נולד ראשון

‫בשביל כמה דקות

‫קראו לו הגדול

‫אלא מכאן אומרים חכמי הקבלה

‫ששורש הנשמה של אסב

‫גבוה משורש הנשמה של יעקב

‫וזאת הסיבה שבגללה

‫יצחק אוהב את אסב יותר

‫אנחנו דיברנו על זה

‫שהאהבה של יצחק לאסב

‫מוצדקת

‫איננה צריכה הסברה

‫מה שאין כן ורבקה אוהבת את יעקב

‫שזה הקושי

‫מדוע יש לה העדפה ליעקב

‫הרי יעקב הוא אדם חלש לכאורה

‫אלא שיש לה

‫ידיעה נבואית שהוא עתיד לגדול

‫אבל מצד יצחק

‫יצחק הוא מוחלט

‫הוא רוצה את אסב דווקא

‫והיקרא את אסב בנו הגדול

‫והוא אומר אליו

‫בני

‫מה?

‫לא כתוב בבחור

‫נכון אבל כתוב הגדול

‫כי הוא כבר לא בחור הוא מכר את בחורתו

‫והיה אומר

‫הננה זקנתי לא ידעתי

‫ואתה

‫סנק אליך

‫תן לי איך וכשטיך וצא השדה

‫וצוד עלי צעיד

‫ועשה לי

‫מתעמים כאשר אהבתי

‫והביא

‫עלי ואוכל

‫בעבור תברכך

‫נפשי בתרם עמות

‫פסוק תמוה מאוד

‫אתה רוצה לברך את אסב

‫אז תברך אותו

‫אבל אתה רוצה

‫גם שיהיה פה משהו לאכול

‫מה אין מה לאכול בבית

‫הרי עובדה

‫רבקיה יש לה שם גדייזים

‫כל מה שרוצים יש מלא יש לאכול

‫אלא שיצחק רוצה

‫שאסב יגלה את הכישרון שלו

‫הכישרון זה

‫הכישרון הצעיד

‫הוא אדם גדול, הוא יודע לקחת חרב

‫ביד, הוא יודע לקחת חיצים, כשת

‫זה אדם רציני

‫הוא יכול לכבוש את העולם

‫הרי זאת המעלה של אסב

‫שאסב יכול להנהיג

‫מדינה, הוא גם יכול להקים

‫מדינה, הרי זה בדיוק

‫הפרויקט, כן

‫והיא צריכה לגוי גדול

‫לא איזה קהיליה דתית

‫אלא זה יישות מדינית

‫שצריך להקים, לכן

‫יצחק רוצה לברך את אסב

‫דווקא בכישרון שלו

‫וצא הסבא וצא דליצייד

‫עכשיו, יש עוד דבר

‫יצחק רוצה

‫שזה יהיה טעים

‫כן, זה לא סתם אני רוצה

‫לאכול, אני רוצה שזה יהיה טעים

‫והטעם שלי, אומר יצחק

‫זה לא טעם של היום, אתה מכיר אותו

‫כאשר אהבתי

‫אתה מכיר את הטעם שלי

‫יש היסטוריה ארוכה לטעם ‫שלי, אז תעשית בי כמו שאני אוהב

‫זה חומרני כזה

‫נכון?

‫שהוא אופייני

‫ליצחק

‫שהוא אדם שלם בכל

‫כן

‫למה יצחק היה נביא?

‫למה הוא לא באה?

‫כי הוא היה הכי גבור בעצם

‫ולכל הוא היה איזה שיאמר את המדינה

‫יצחק הוא נביא, ולכן הוא רואה את המוחלט

‫הוא נביא גבוה מאוד

‫כיוון שהוא רואה את המוחלט

‫הוא רואה את המעלה של אסב

‫כן, אבל זה נבואות פרגמטיות

‫מה שיקרה בפועל

‫אבל הוא לא רואה את ‫הפועל, הוא רואה את האידאל

‫הוא אדם גדול

‫לכן הוא אומר

‫זה צריך להיות טעים

‫ואל תגיד שזה יהיה טעים רק עכשיו

‫כי אני כבר מזמן

‫זה שנים רבות שאני יודע מה טעים

‫ואתה יודע מה טעים לי

‫זאת אומרת, זה קדושת החושים של יצחק

‫ורבכה שומעת

‫שומעת, בדבר יצחק

‫אסב בנו

‫וילך אסב השדה

‫לצוד צעיד להביא

‫רבכה יש לה כוח נגדי

‫לכוח הראייה

‫וזה כוח השמיעה

‫כוח השמיעה מיוחד

‫לישראל

‫כשאנחנו מדברים על ‫עימונתנו, לא אומרים ראה ישראל

‫אלא שמה ישראל

‫על פי תורת ההיגיון העברי

‫השמעי של מרן הנזיר

‫ז'צאל הדברים מובנים

‫השמיעה מבססת

‫את האופי הייחודי

‫של עם ישראל

‫וזה מה שאנחנו נראה בזרת השם בפעם הבאה

‫תודה רבה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234896012″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 44
"ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי"
"ורבקה שומעת בדבר יצחק אל עשו בנו וילך עשו השדה לצוד ציד להביא"
פרק כו’ פסוק ו’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234896012″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וישב יצחק בגרר וישאלו המקום לאשתו ויאמר אחותי היא”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן