פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וירא > “ויקרא אליו מלאך ה’ מן השמים ויאמר אברהם אברהם ויאמר הנני”

“ויקרא אליו מלאך ה’ מן השמים ויאמר אברהם אברהם ויאמר הנני”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫נמצאים בספר בראשית
‫ונמצא בפרק כפבט

‫עד כמה שאני זוכר

‫אני לא זוכר רק לאיך נגענו בדיוק

‫אני חושב שאני זוכר

‫והגענו לפסוק י' א' נכון?

‫או שלמדנו את פסוק י' א'

‫מה?

‫לא למדנו את פסוק י' א'?

‫כן או לא? נכון

‫למדנו או לא?

‫למדנו את פסוק י' א'?

‫לא למדנו את פסוק י' א'

‫הגענו לפסוק י'

‫והשלח אברהם את ידו

‫זה אני זוכר

‫והיקח את המאכלת לשחוט את בנו

‫נשאל את השאלה

‫בעצם

‫עוד נעט

‫זה עוד לא הגיע זמן שישר

‫והקרא אליו מלאך השם מן השמיים

‫ויאמר

‫אברהם אברהם

‫ויאמר הנני

‫אם כן

‫זהו

‫שלום לרב שרקיה

‫אם הרב יכול להתייחס למחאה

‫האם יש להצטרף למחאה חברתית

‫שפוקדת את ארצנו

‫כלומר, האם לשחק

‫לידי קבוצות אינטרסים

‫חזרת

‫כלומר, האם

‫להיות כלי

‫בידי הקרן החדשה לישראל

‫ולעשות כאילו שמדינתנו ‫היא מדינה של העולם השלישי

‫בעוד שהיא מדורגת טוב מאוד באוסיידי

‫והאם

‫לעשות כאילו שהמצוקה החברתית ‫שלנו היא כזו שאנשים מגיעים לחרפת רב

‫ושכבר נגמרה האפשרות של ‫התיישבות בכל יהודה ושומרון

‫כן, צריך באמת למחות נגד כל המניפולציות האלה

‫נכון

‫עכשיו, איפה היינו

‫והקרא אליו מלאך השם מן השמיים

‫ואומר אברהם, אברהם ויאמר הנני

‫עד עכשיו, ידענו שיש להבינו הראשון

‫שני שמות

‫שבתחילה קראו לו אברהם

‫ואחר כך נאסר עליו השימוש בשם אברהם

‫והוא קיבל שם חדש

‫אברהם

‫גם אנחנו זוכרים שבתחילת הפרק

‫והיא אחר הדברים האלה והאלוהים ניסה את אברהם

‫והיא אומר אליו אברהם ואומר הנני

‫עכשיו אנחנו מגלים שיש לו שם שלישי

‫עד עכשיו ידענו שקוראים לו אברהם

‫עכשיו קוראים לו אברהם אברהם

‫זה שם חדש

‫שלא חוזר אחר כך אבל הוא שם משמעותי ביותר

‫אברהם אברהם

‫מה פירוש השם הכפול הזה

‫זה אומר, אגב אם שמתם לב

‫החלק הראשון של השם זהה לחלק השני של השם

‫כלומר אברהם אברהם

‫מה זה אומר?

‫זה אומר שיש הטעמה

‫בין אברהם של מטה

‫לאברהם של מעלה

‫האברהם של מעלה הידי

‫עכשיו משתתף גם עם האברהם של מטה

‫הנפשי, הקיומי

‫זה היה גם אברהם של מעלה?

‫ודאי שיש אברהם של מעלה

‫לכל אחד מאיתנו יש נשמה

‫לא, לפני שהוא היה אברהם

‫אה תמיד היה אברהם, כן

‫רק שזה לא התגלה

‫היה את השם הקודם גם לו?

‫כן, הבנתי מה שאתה שואל, אני עניתי

‫כן, שכן

‫זאת אומרת שלכל אחד מאיתנו יש נשמה

‫ולנשמה יש שם משלה

‫עכשיו, באותו רגע של שלמות

‫אברהם הפך לאברהם אברהם

‫דאינו שיש התאמה

‫בין נשמתו לבין נפשו, כן

‫אבל אולי יש אחת או כל הפעמיים אברהם

‫ויש אברהם ראשונה, אברהם לא יודעים

‫מה זה פה ספרות?

‫זה רומנים? מה זה?

‫זה הצעה?

‫הצעה יפה מאוד

‫אנחנו נבחן אותה

‫עכשיו, אבל למה זה?

‫אני מציע בינתיים את הפירוש שלי

‫עכשיו יש דבר מעניין

‫מצאנו בתנך

‫ארבעה אנשים

‫שהם שבעה

‫שהשם שלהם כפול

‫אלוהם, אברהם

‫ויא אומר אליו

‫ואברהם אברהם

‫השני

‫זה בפרשת ואיגש

‫ויבוא אלוהים אל ישראל במראות הלילה

‫ואיאמר יעקב יעקב

‫ואיאמר הנני

‫כלומר הפעם השנייה

‫יעקב

‫פעם שלישית

‫ואיאמר

‫משה משה

‫ואיאמר הנני

‫זה בפרשת הסנה

‫בספר שמות

‫ואיאמר

‫שמואל שמואל

‫ואיאמר דבר כי שומע עבדך

‫אם כן מצאנו

‫אברהם

‫יעקב

‫משה שמואל

‫ארבעה אנשים שזכו לשם הכפול

‫של ההטעמה בין הנשמה לבין הנפש

‫ספר הזוהר מאיר

‫שבכל הפעמים האלה

‫בין אברהם לאברהם יש טעם

‫שאחינו הספרדים מכנים אותו פסק

‫ואחינו האשכנזים מכנים אותו פסיק

‫הקו המאונך הזה

‫תסתכלו כן בין אברהם לבין אברהם

‫יש קו מאונך

‫אומר ספר הזוהר

‫זה אומר שבין אברהם שלמעלה לבין אברהם שלמטה

‫אמנם יש הטעמה

‫אבל עדיין יש הפסק

‫וכך גם אצל יעקב

‫ואיאמר יעקב

‫הפסק יעקב

‫שמואל שמואל

‫אבל בין משה למשה

‫ואיאמר משה משה אין הפסק

‫וכאילו הולך ביחד

‫למור שאצל משה

‫ההתלכדות של הנשמה עם הנפש

‫הייתה שלמה יותר

‫אפשר לומר שמשה הוא נשמה מהלכת

‫זה כמעט מחלה את הנפש שלו

‫הוא כל כולו נשמה

‫מה שאין כן

‫אברהם יעקב ושמואל

‫שאצלם המדרגה הזאת מושגת

‫אבל לא בשלמותה

‫לא בשלמותה

‫זה ההסבר של הזוהר

‫כן מה אתה אומר?

‫כן

‫השם השם אל רחום וחנון

‫רק שאצל הקבוצה הוא אין נשמה ונפש

‫אבל יש השם לפני החטא והשם אחרי החטא

‫כן כן ברור

‫החטא

‫השם לפני החטא

‫השם אחרי החטא

‫זה 13 מידות של רחמים

‫בעקבות החטא

‫כן השם

‫אם כך

‫אברהם מגיע למדרגה הזאת

‫עכשיו יש לנו כפי שאמרנו

‫ארבעה אנשים אבל הוספנו

‫שהם שבעה

‫אז צריך עוד שלושה

‫בואו נבדוק

‫בראשית

‫פרק

‫ואב

‫פסוק תת

‫ואב

‫פסוק תת

‫אלה

‫תולדות נוח נוח

‫גם פה אם כן יש לנו שם כפול

‫כמו כן

‫תסתכלו

‫בפרק יהודה א'

‫פרק יהודה א'

‫בפסוק

‫פסוק יהודה

‫פרק יהודה א' פסוק יהודה

‫אלה תולדות

‫שם שם

‫וגם

‫באותו פרק

‫עדיין פסוק

‫כפזיין ואלה תולדות

‫תרח תרח

‫אם כן יש לנו

‫עוד שלושה שיש להם שם כפול

‫אבל

‫יש הבדל

‫שהאחד זה סוף

‫משפט והשני תחילת משפט

‫אלה תולדות נוח נוח יש תדיק

‫אלה תולדות שם

‫שם בן מאת שנה

‫אלה תולדות תרח

‫תרח הוליד את אברהם

‫זאת אומרת שזה

‫זה הפסק הרבה יותר גדול

‫אבל בכל זאת

‫ציינו את הכפילות

‫יש התאמה בין נוח של

‫נוח של מטה אבל

‫שלושת אלה

‫נוח שם

‫תרח הם כמין

‫טיוטה הם ההקדמה

‫של מה שעתיד להיות של המצב של

‫ההתאמה המוחלטת של אברהם אברהם

‫יעקב יעקב משה משה שמואל שמואל

‫כן בבקשה

‫למה מנסים שאותם להפעל

‫למה מלאך מונה רבה

‫ולא למשל

‫כמו במילש הציבור מהרוח

‫למה מלאך

‫למה מלאך הוא זה שמציל את אברהם

‫לפגוע ביצחק

‫כי זה מצב בלתי רצוי

‫זה שהוא רוצה לפגוע ביצחק

‫זה דבר לא רצוי

‫כן עכשיו

‫אז אם כן זה מובן שיש לנו פה

‫שניים

‫כן בבקשה

‫איזה התאמה יש בטרח שהיה עובד עבודה זרה

‫איזה התאמה יש בטרח שהיה עובד עבודה זרה

‫שהיה עובד עבודה זרה

‫טרח לא היה סתם עובד עבודה זרה

‫הייתה לו חנות

‫הייתה לו חנות

‫שבה הוא היה

‫מוכר אידאולוגיות לעומות העולם

‫היה לו מדף מלא באידאולוגיות

‫והגויים

‫היו באים וקונים

‫מה אתה רוצה

‫יש לי אידאולוגיה חדשה

‫פה על המדף תיקח

‫עכשיו באותם הימים

‫האידאולוגיות קונו בשם אלים

‫ומה שמפתיע

‫זה שהגויים היו קונים

‫והם ידעו מי ייצר את האלים

‫האלה

‫ידעו שזה טרח

‫זאת אומרת שהם הכירו בעברי

‫הרי אם חושבים שהעברים

‫הם מסוגל ליצר אלים

‫אז מה הם חשבו על העברי

‫שהוא אל אלים

‫זאת אומרת

‫מכאן הנטייה הקדומה של עומות העולם

‫לקחת יהודי ולעשות אותו אל

‫זה התחיל כבר אז

‫אבל זה אומר דבר מאוד עמוק

‫שהעברים כולל טרח

‫הרגישו שהם המקור

‫של ידיעת העניינים האלוהיים בעולם

‫זה מה שעשה טרח

‫אז הוא שייך למשפחה

‫נכון

‫עובד עבודה זרה אבל

‫הוא מעל לזה

‫הוא מוכר אלים

‫בבקשה

‫מה הכוונה

‫מה הכוונה

‫שיש התאמה בין העברם העליון

‫לעברם התחתון

‫שיש התאמה בין חיי הנשמה

‫לחיי הנפש

‫תואמת את העני

‫האידאלי שלנו

‫מה שאנחנו צריכים להיות לפי התוכנית האלוהית

‫זה הנשמה

‫והנשמה נקראת בשם אברהם

‫אצל אברהם

‫אבל יש גם

‫האדם הקיומי המתהלך בעולם הזה

‫ואין תמיד התאמה

‫בין מה שמצופה ממנו

‫בין מה שהוא באופן אידאלי לבין המציאות

‫וכשאתה אומר שיש התאמה בין אברהם לעברם

‫הכוונה שהנשמה והנפש התלכדו

‫כי הרי הנשמה שלי

‫היא מאוד רוצה לעשות רצון השם

‫הנפש שלי יש לה בעיות

‫היא עושה חטאים

‫היא לא בדיוק, יש לה קשיים

‫אז לא תמיד יש התאמה

‫בין הנפש הנשמה

‫כן

‫עכשיו מתכוון לומר שתלך היה

‫מהמתייניות הראשונים

‫שהוא חיפש את השם בעצם

‫הוא לא חיפש את השם

‫הוא חיפש את מה

‫הוא היה עוסק בענייני אלוהות

‫זו הכוונה

‫הוא לא חיפש למה להשתעבד

‫הוא השתעבד

‫אבל

‫יש לו חוש לעניינים האלוהיים

‫שאין לאחרים, הרי הגויים רוצים להשתעבד

‫הם היו קונים ממנו את האלים

‫זה לא היכולת של ההשתעבדות

‫שעשתה אותו מיוחד

‫אז מה הזכות שלו בעצם?

‫אלא מה ש... חוש זה מתנת שמיים

‫אז זה מתנה, בסדר?

‫זה לא כתב

‫יש זכות שהוא מממש את המתנה הזאת

‫יש הרבה אנשים שיש להם מתנות שמיים

‫ולא מממשים את המתנות

‫זה חידוש

‫שאדם מממש

‫כן

‫הייתי אומר, יש עוד משהו

‫מיוחד אצל תרח

‫הוא הציוני הראשון

‫הוא זה שהחליט

‫בעקבות הרדיפה של נמרוד

‫את משפחת העברים, לחזור לארץ קנאה

‫זה בוודאי מעלה

‫כן?

‫מדוע לא אדם?

‫למשל

‫אדם הראשון

‫הקב' הוחוד ציפה ממנו

‫והיום מרלו היקה

‫במקום לענות עינני

‫הוא התחיל לברוח

‫בסדר?

‫גם הבל הוא מת

‫הוא לא היה מושלם

‫הבל הרי נענש

‫מה היה העונה של הבל?

‫שהוא נרצח

‫נכון?

‫מה היה העונה של קין?

‫שהוא גולה

‫אז אצל מי החטא יותר גדול?

‫אז דיברנו על זה בעריכות

‫כן, אבל אצל האבות

‫יש שחזור של מדרגת אדם הראשון

‫יפה

‫אז אני מבקש את השאלה, מדוע לא נאמר

‫יצחק, יצחק

‫מה התשובה?

‫מה זה אותו אחד?

‫אני אגיד לכם פשוט

‫יצחק אין לו נפש, יש לו רק נשמה

‫יש רק יצחק של מעלה, אין יצחק של מטה

‫וזה מה שאמרו חזל

‫שיצחק היה עולת מימה

‫ובתור עולת מימה

‫אז הוא למעלה

‫מכל השפלות של הנפש

‫מה אתה אומר?

‫אז לכן יעקב נקרא בכיר האבות

‫ויצחק נקרא בזוהר המשובח של האבות

‫משובחת הדאבהן

‫אבל צריך לומר דבר ברור

‫להיות כולו רוחני, כולו עולת מימה

‫זה לא מעלה

‫זה מעלה, אבל זה לא המעלה השלמה

‫מזה לא יכול לצאת עם ישראל

‫מזה יכול לצאת עשיו ויעקב

‫עשיו ויעקב

‫האידאל של עם ישראל הוא האידאל של האחדות

‫האחדות המונותאיסטית בין החומר לבין הרוח

‫למה אל תרח אמרנו שהוא רצה לחזור לארץ? ‫כי זאת האמת

‫דיברנו על זה בהרחבה כשלמדנו על תרח

‫אז למדנו שבעצם הוא חזר לארץ

‫אבל זה הבינו הוכחות ‫מהפסוקים אבל זה לא הזמן קיים

‫יש פה כמה שאלות

‫שלום כבוד הרב, שאלה לי אליך

‫איך כתוב שגוש כתיף שלנו מימי התנך?

‫מפורש? בפרשת דברים שאנחנו נקרא השבת

‫והאבים היושבים בחצרים על עזה

‫כתוב באונקלוס ברפיח על עזה

‫כפתורים היוצאים מכפתור ישמידו בישיבות אחתם

‫והעתה קום וכו' ורשי שם כותב

‫ששם ישבו צאצאי אבי מלך

‫אברהם קראת להם ברית ואי אפשר היה

‫להזיז אותם עד שבאו כפתורים וכבשו

‫ולכן עכשיו אפשר לכבוש אותם רשי מפורש

‫שלום, מה לגבי יצחק הרי ‫הוא נחשב למשובח שבעבוד

‫האם לא הגיע למדרגה של יצחק יצחק?

‫תשובה, יצחק הבינו היה לו ‫רק נשמה לא הייתה לו נפש

‫רצח רב גדול כמו הרב אל עזר

‫מעורר שאלות גדולות כיצד ניתן להסביר לילדים

‫מציאות כזו של רצח גדול בישראל

‫זה באמת קשה מאוד

‫השאלה הזאת אני שאלה לרבי עקיבא

‫וזה מובא בגמר אבי מלכות נכון?

‫כשמשה רבנו שאל זו תורה וזו סחרה

‫וענה לו הקדוש ברוך הוא

‫שתוק כך עליו במחשבה לפניי

‫זאת אומרת יש מחשבות עליונות

‫שמבינים אותם אחרי שמשתיקים את המחשבה הרגילה

‫חבר'ה צריך להתרגל לזה שיש רישיים בעולם?

‫טוב איפה היינו?

‫ויומר פסוק י' ב'

‫כן מה?

‫כמו שאתה שואל מדוע רק עכשיו אברהם ‫הגיע למדרגה הזאת של אברהם אברהם?

‫והתשובה היא בגלל שרק עכשיו הוא הגיע

‫בגלל שלפני כן לא היה איחוד עמידות

‫הרי אברהם נתנסה תשע ניסיונות של מידת החסד

‫ואחת של מידת הדין

‫זה הניסיון של מידת הדין

‫דהיינו שאברהם הצליח למזג את עמידות

‫ואז הוא ממלא את הפונקציה שבשבילה הוא נברא

‫בשבילה הוא נבחר

‫פסוק י' ב'

‫ויומר אל תשלח ידך אל הנער

‫תגיד לו שאני לא נשמע

‫ויומר אל תשלח ידך אל הנער

‫ואל תעס לו נעומה

‫כי אתה ידעתי כי הרי אלוהים אתה

‫דהיינו שהגיע למידת הדין

‫ולא חסכת את בינך את יחידך ממני

‫אם כך נעשתה הוכחה שאתה מסוגל

‫לאמץ את מידת הדין

‫ולכן אין צורך לממש את זה

‫כי אם אתה תהרוג את יצחק

‫אתה תהרוג גם את מידת הדין

‫חבל

‫ואיסא אברהם את עיניו

‫ויה ועיני איל

‫אחר

‫מה אתה רוצה?

‫כדי שתגידו

‫אתה עסקת את בינך את יחידך ממני

‫ושמעתי לה

‫אתה ידע מה שתהיה

‫שתהיה שני כאילו אותו

‫שבוע שעבר שאמרנו

‫דיברנו על המוכנות

‫שבוע שעבר אמרנו שלא צריך להיות מוכנות

‫רק תהיה לראש מכון

‫ואתה ידע אותה

‫תכתוב את זה

‫לא לא לא אני מיד אסביר את זה

‫מיד אני אסביר את זה

‫זה לא נכון מה שאתה אומר שאמרתי

‫לא אמרתי את זה אבל בוא נבוקר

‫אנחנו בפסוק הבא

‫מיד נזרק את השם נבין את השאלה שלך

‫והעיסה אברהם את עיניו

‫ויה ועיני איל

‫אגב, לשאת העיניים

‫באיזה כיוון זה?

‫למעלה

‫זאת אומרת אברהם מסתכל ‫על מקום שהוא גבוה יותר

‫ממקום המזבח

‫עכשיו אם המזבח

‫זה איפה שעתיד להיות המזבח

‫במקדש

‫אז איפה הוא זה יותר גבוה?

‫איזה ארץ סופים?

‫בטופוגרפיה של המקדש איפה נמצא המזבח?

‫לא נכון הוא לא הכי גבוה

‫לא נכון, ממש לא

‫מהי הנקודה היותר גבוהה במקדש?

‫קודש הקודשים הוא במקום יותר גבוה מהמזבח

‫אז איפה היה האיל?

‫בקודש הקודשים

‫ואיפה זה הסווח?

‫זה עץ החיים שנמצא שם

‫הרי עץ החיים היא למה חזיקים בה

‫התורה שנקראת עץ החיים ‫נמצאת בלב קודש הקודשים

‫זאת אומרת אז מהי ההליכה של אברהם כאן?

‫הוא הולך מן המזבח אל קודש הקודשים

‫מזכיר לכם משהו?

‫כהן גדול ביום הכיפורים

‫הוא בדיוק עושה את הפעולה ‫של הכהן הגדול ביום הכיפורים

‫שעתידה להיות מהמזבח

‫עד קודש הקודשים

‫ושם הוא הולך

‫בסדר?

‫ואיסב רמינא ואירבינא אילהר נחז וסווח

‫בקרנב

‫ואילך אברהם

‫ויקח את האיל

‫ויעלה הוא לעולה תחת בנו

‫אמרו חזל

‫מה זה תחת בנו?

‫אז חזל הם עשו את זה מאוד ציורי

‫אמרו ככה

‫שאברהם לקח את יצחק

‫והוא שם את יצחק על גבי האיל

‫ואת האיל על גבי העצים

‫והעצים על גבי המזבח

‫איזה סנדוויץ' כזה

‫ארבע שכבות

‫איל יצחק

‫ואז אברהם שחט את האיל

‫כשיצחק שוכב על גביו

‫ביחד

‫כאילו זאת בהמה אחת

‫שמורכבת משני חלקים

‫חלק בהמי חלק אנושי

‫ואברהם שוכט מלמטה

‫תחת בנו

‫קיפשוטו? תחת בנו

‫טוב לא חייבים להגיד שזה קיפשוטו

‫אבל זה בא להגיד איזה רעיון חשוב ביותר

‫בעצם מה שקורה כאן עם

‫כל המוכנות הזאת של ההקרבה

‫השאלה היא באמת

‫שלכאורה מה שהתורה אסרה עלינו

‫לעשות קורבנות אדם

‫זה ממש לא פר

‫זה לא יפה

‫הרי

‫אפילו המים

‫והמלח זוכים להיות קרימים על גבי המזבח

‫גם

‫הכמח, הסולט

‫היין

‫קרימים על גבי המזבח, כלומר לא רק מהדומה

‫גם מהצומח

‫גם אילים, כבשים

‫פרות, פרים

‫וציפורים

‫תורים ובני יונה

‫זוכים להיות קורבן על גבי המזבח

‫אז הם יכולים

‫והאדם לא יכול

‫ממש לא פר

‫מובן את השאלה?

‫כלומר מדוע התורה מתנגדת

‫לקורבן אדם?

‫רצח אני מבין

‫אבל גם בשר זה רצח

‫כלומר

‫לשחוט סתם בהמה

‫שלא לשם השם

‫זה באמת גם רצח

‫התורה אומרת זה מפורש בפרשת החרמות

‫אבל וגם לשחוט אדם זה גם רצח

‫אבל כקורבן

‫אתם מבינים איזה הרגשה

‫דפוקה הייתה לו ליצחק

‫שאמרו לו לא אתה יורד

‫מה מה אני לא בסדר

‫יש לי מום משהו לא טוב

‫השאלה היא מאוד רצינית

‫בגלל שאם אנחנו מבינים

‫מהי ההשתוקקות של הנשמה

‫אל השם

‫אנחנו מבינים שהדבקות העליונה הזאת

‫שמושגת על ידי עליית הנשמה

‫היא הדבקות היותר עליונה

‫ולכן הייתה באמת

‫מחשבה אצל אברהם לשחוט את יצחק

‫ולפי מה שלמדנו

‫אצל יצחק זה הרבה יותר רציני

‫מאשר אצל אברהם כי כתוב האלו

‫לא כתוב שהוא ניסה את יצחק

‫שארי אצל יצחק זה דבר המובן מאליו

‫אז למה התורה עוסרת

‫זו שאלה מאוד גדולה

‫זה מה שאומרת שהתורה עוסרת

‫אני רוצה להבין למה

‫כלומר או שקורבן זה ברברי

‫ואז תאסור כל קורבן

‫כולל של בהמה או של כמח

‫או של לא יודע מה

‫או שזה דבר נעלה אז למה שאדם לא ישתתף

‫ברור?

‫התשובה

‫אגב אמרו המקובלים שבשעה

‫שאדם נפטר מן העולם

‫צריך לעשות

‫אצל המקובלים יש הרבה כוונות

‫אז האדם צריך לכוון בשעה שנשמתו

‫יוצאת שהיא כמו קורבן

‫אז לא לשכוח

‫כי זה קורה

‫רק פעם אחת בחיים אחר כך זהו

‫אז לא לשכוח

‫מה אתה רוצה?

‫למה אתה רוצה שעברה מלאכים את הילד?

‫איתה?

‫הילד?

‫הוא לא יקריב הילד

‫איל

‫אז זה בדיוק כמו שאנחנו מנסים עכשיו להסביר

‫למה אתה חייב להקים?

‫אבל סגרה

‫אתה שם לב שאנחנו באמצע להסביר

‫זה בדיוק הכוונה שלנו להסביר

‫עכשיו אני רוצה לחזור לנושאים

‫כן של מדוע קורבן אדם

‫התורה לא מרשה

‫דבר תמוה מאוד

‫מה אתה רוצה?

‫לאכל דם יכול להגיע לזה לבד?

‫שאני שונה מזה

‫אני אמרתי

‫מה זאת אומרת?

‫אדם יכול להגיע לבד?

‫אז הוא לא צריך שישחטו אותו

‫הוא יעשה את זה לבד

‫זאת אומרת, הוא יעשה מדיטציה

‫ואז הוא לא יחזור

‫משהו כזה

‫מה? כשהוא מסיים את העבודה בעולם הזה?

‫אולי

‫זה היה דבר מאוד דברי

‫אבל הוא יכול לתת לנו דבר

‫כמו שאין משהו לדבר

‫אה, אתה אומר שהאדם הוא בעצמו אדם

‫אז איך הוא יכול לשחוט אדם?

‫צריך מישהו יותר גבוה מאיתנו

‫אולי שמלאך ככה

‫שהמלאך ישחט אותנו, כמו ‫שאנחנו שוחטים בעלי חיים

‫כן?

‫היה אפשר כזה דבר, נכון?

‫לכן המלאך אומר, אל תיגע

‫אני רוצה

‫כן

‫לא, אין שום שההסבר הוא

‫הוא הרבה יותר רציני

‫השאלה היא, מה?

‫מה זה פרה?

‫פרה

‫זה גוש של חיות ביולוגית

‫שעושה מו

‫נכון? זה פרה

‫אז מה הפרה יכולה

‫לתת מעצמה?

‫את החיים הביולוגיים שלה, את זה יכולה לתת

‫יש לתת השאלה

‫מה זה אדם? מי זה יצחק?

‫אדם זה לא פרה

‫אדם זה גם פרה

‫אדם זה גם פרה

‫אבל היא משהו הרבה יותר נעלה

‫יש לו כוונה ורצון

‫ואם אנחנו

‫שוחטים את יצחק

‫סימן שיצחק

‫אינו אלא פרה

‫אז לא הקרבנו את יצחק

‫הקרבנו את הפרה שבו

‫מה שאין כן

‫אם יצחק יש לו

‫כוונה להיות מוקרב

‫אז הוא יקריב

‫את כל כולו, הוא יקריב את הכוונה שלו

‫ומה עם הפרה שבייצחק?

‫טוב נביא איל במקום

‫זה עונה על השאלה שלך

‫כלומר בסדר, צריך להקריב

‫אז באמת יצחק יקריב את עצמו, מה יקריב?

‫את הכוונה

‫ואחר כך בחלק הבהמי שלו

‫הביאו בהמה במקומו

‫עכשיו אם תשימו לב, התורה אמרה את זה במפורש

‫בכל ענייני הקורבנות

‫והיא קראה אל משה

‫והידבר השם אליו

‫מאוהל מועד למור

‫אדם כי יקריב

‫מה עם שם? מכם

‫קורבן לשם

‫אז מה האדם רוצה להקריב? מכם

‫כלומר מבני אדם

‫מן הבהמה, מן הבקר ומן הצון

‫תקריבו את קורבנכם

‫כלומר די בזה שתהיה הכוונה

‫ואז מספיק

‫אחר כך להביא מן הבהמה, מן הבקר ומן הצון

‫מוגן?

‫כן

‫בעצם הסבר הזה הוא

‫שאתם מכירים את זה בחמים

‫יש בקבלתה קבלה שלא את עצמאי

‫ממש?

‫לא לא

‫האדם מקריב את עצמו ממש

‫אבל שלמי זה עצמו

‫עצמו זה לא הגוף שלו

‫עצמו זה הכוונה שלו, אז את זה הוא באמת יקריב

‫איך מקבלים את המשלם?

‫על ידי הרצון, זה מה שאומר הרמבן

‫בפירושו לספר בעקרא

‫שכאשר האדם

‫רואה את הקורבן, הוא מכוון

‫שכל מה שנעשה בקורבן

‫הוא ראוי להיעשות בו

‫בסדר?

‫היה רצוי לעשות

‫היה צריך לעשות בו, ועכשיו נעשה

‫בבהמה

‫כן?

‫אז בעצם אם אני נכון

‫הקורבן הוא ביטוי של ההשפטקות של האדם

‫את העצמו שלו

‫נכון

‫אז מה זה נראה

‫שקורבן חטאת?

‫מה זה מתקן?

‫קורבן חטאת?

‫קורבן חטאת?

‫אז מה נמצא?

‫איזה דיגוד יש פה?

‫אם אני צריך לתת את עצמי?

‫אז אני מוכן לתת את עצמי, ועכשיו

‫במקום זה, מביא קורבן חטאת

‫בבקשה

‫אם

‫נעמדים שאדם לא צדיק

‫אז לא מקרר אותך

‫שאדם ארשע, אלך לדעתו

‫אם אתה מתחיל צדיק

‫אז לא רואה למה

‫אז אי אפשר לדעת

‫את זה לא נתן לך

‫אתה מצא הסבר אחר

‫אתה לא מקטע בטובה שלי

‫לא יודע

‫זה גם הסבר, אני מסביר את ההסבר שלי

‫גם טוב, כן

‫אני חושב בגלל ששירתי שרים

‫על אמר שמדעת ה-A זה

‫בחרון R, מי ידיע

‫כן

‫ואחרי זה הוא משווה

‫שמדעת הרחמים זה מקצת ה-A נכון

‫אם אתה מסביר את הכוונה טובה לשפיר אותו

‫רבת הקורבן זה לא כל מה שאומר הרמבן

‫כי אני מצטער שזה היה רבי הכורלת

‫ואני

‫כן, אבל זה כשיש חטא

‫אתה מדבר על קורבן

‫אתה מדבר על חטא בשוגעי, לא משנה

‫אבל כאן

‫הפסוק

‫אדם כי יקריב מכם

‫אומר את הגמרה בעולת נדבה

‫הכתוב מדבר

‫לא מדובר על מה שבעל חטא

‫מדבר על הנטייה הראשונית של האדם

‫ויש גם, אם יש חטא

‫אז יש גם אפשר לביא קורבנות

‫אבל עיקר הקורבן זה לא מתוך הכוונה של הכפרה

‫כן, בבקשה

‫נחתן

‫נחתן

‫נכון

‫נחתן

‫נחתן

‫נחתן

‫נחתן

‫נחתן

‫נחתן

‫שאלה

‫יצחק נולד מחדש

‫ואז רבקה

‫ואז עוד פעם נולדת רבקה

‫אה, אתה אומר שיצחק נולד מחדש

‫ובאותו יום נולדת רבקה, ‫אז זה בסדר, הם באותו גיל

‫כן, יפה, בסדר

‫כן, בבקשה

‫העיל אחר

‫העיל אחר, כלומר אחורה

‫מהצד האחר

‫מאחר

‫כן

‫כן

‫לא שומע

‫את הסיפור הזה

‫כל הזמן

‫כן

‫אין פה איזו רצון

‫נכון, פעילו, נו

‫אם זה לא שומע

‫איך לעשות את זה

‫יש הדבן כאילו לבין ממש

‫איך לעשות את זה

‫כאילו

‫מה

‫אנחנו לא משתוקקים

‫שזה יצא לפועל

‫אנחנו מבינים שזה לא טוב

‫כלומר, מצד החוכמה

‫היה אולי מקום לזה

‫אבל מצד הרצון

‫זה הפוך, הקב' הוא אומר לך

‫הוא בחר את הבחיים

‫כלומר, ריבונו של עולם רוצה שיתקדש שמו

‫בין החיים

‫ולא בין המיתים, ולכן הוא עושה את זה

‫כן, בבקשה

‫מה זה משנה מאיזה זווית

‫איפה ראית שיש זווית

‫אחר

‫מזה משנה מאיזה זווית

‫לא יודע, כן

‫או שכן, או שלא, לא יודע, צד אחר

‫נו

‫איך ידעת שמעסקה בעת

‫בשלילה

‫שלא יתנשמו מה?

‫לא יודע, אתם שואלים אותי הרבה שאלות

‫שאני לא יודע

‫יש פה שאלה, ידוע שקורבן אדם

‫מעשה גויים

‫ואברהם יוצא כנגד

‫הגויים, איך הוא מוכן לבצע

‫זה בדיוק היה העניין

‫הוא יוצא כנגד מעשה גויים

‫אבל הוא יראה אלוהים

‫כיוון שהוא יראה אלוהים, ‫הוא מקבל את מידת הדין

‫עד שנעשה אצלו הבירור

‫אל תשלח ידך אל הנער

‫הרי ההלכה היא בסוף

‫שאסור להקריב את יצחק, נכון?

‫זה מה שאומר את הגמרא

‫אשר לא ציוויתי ולא עלתה על ליבי

‫לא ציוויתי זה בנו של מלך אדום

‫ולא עלתה על ליבי

‫זו הקדת יצחק

‫עכשיו צריך להבין פה משהו

‫מה אומר לו המלאך, זה ‫קצת לא נעים אבל זה כתוב

‫מה נעשה?

‫הוא אומר אל תשלח ידך אל הנער

‫אחר כך הוא מוסיף ואל תעש לו מאומה

‫רגע, רגע

‫אמר לו אל תשלח ידך אל הנער

‫אז מה זה אומר?

‫שאברהם אמר

‫בסדר אני לא ארוג אותו ‫אבל אפשר אולי לחתוך קצת?

‫משהו

‫אל תעש לו

‫קצת משהו

‫ואז זה כזה שהוא אומר

‫זה לא ציוויתי ולא עלתה על ליבי

‫כלומר

‫שאסור שתהיה פגיעה

‫גם במידת הדין

‫כן, ברור

‫אבל זה שאברהם חשב את הניסיון

‫כי הוא רצה לנהל את ההקריבה

‫נגיד יש פה אי הבנה

‫ברור, הוא רצה להקריב

‫אך איך שהוא לא רוצה שיקריב

‫טוב

‫אולי זה כישרון שאין ברירה אלא שיהיה עסק

‫אם לא איפה הניסיון?

‫כן, מה אתה אומר?

‫שאלה, אומר שברגע נמצא את העקריות שלו

‫שזה בעצם הצד הפרופלני

‫זה לא רק שנמצא שמוכל לקחת ‫חייו להקריד את העצמיות שלה

‫שזה אחריות שלו

‫עכשיו אני שואל מה בעצם בקורה לגיטימיות

‫לגיטימיות של הפרה ולקחת את הפרה במקומית?

‫מיניי לי הזכות לקחת את הפרה במקומית?

‫זה הכיף הגדול

‫היא מתעלה

‫יש במדרש

‫סיפרנו

‫על שני הפרים של איליהו הנביא

‫בער הכרמל

‫סיפרתי, אתה זוכר?

‫כן

‫שכתוב שם שאיליהו

‫כמו שאנשי הבעל

‫עובדי הבעל

‫הקריבו את הפר שאיליהו נתן להם

‫זה מה שאני מסתום איליהו הצלח לתת להם פר

‫לעבודה זרה

‫אלא המדרש אומר ככה

‫שהפר של הבעל לא רצה ללכת

‫אז עובדי הבעל

‫בלת ברירה פונים לאיליהו

‫אולי תגיד לו משהו

‫אז הוא בא לפר, אומר לו מה קרה

‫הוא אומר לא פר

‫אני ואחי גדלנו באותו רפא

‫התאכלנו באותו היבוס

‫הוא קורבן לשם ואני קורבן לעבודה זרה

‫אמר לו

‫כשם שמתקדש שם שמיים

‫על ידי אחיך

‫כך מתקדש שם שמיים

‫מעלתך

‫ואז הוא הלך

‫מה שמעבר ראייה מוחלטת

‫שזה היה פר

‫כי אני במקומו הייתי אומר בסדר

‫תגיד את זה לאחי

‫אבל מדבר כאן אנחנו רואים

‫שהפר

‫לשם לא עשה בעיות

‫הוא דווקא היה מרוצה

‫בסדר?

‫כן בבקשה

‫אנחנו מדברים

‫עכשיו תדעי אותי

‫מה זה מדבר

‫מה זה מדבר

‫מה זה אומר

‫המלאך מדבר בשם השם

‫איך מה קרבה

‫ואיך זה קרבה

‫אם אתה מתכוון

‫אני מתכוון, אני באמת רוצה

‫אבל הקבל לא רוצה, זה משהו אחר

‫אבל איך זה קורבן

‫זה קורבן אדם באמת

‫אם זה קורבן אדם זה קורבן הכוונה

‫שאדם מקריב את הכוונה

‫אם התכוון היא משהו

‫התכוון אדם לעשות משהו

‫לעשות איזה מצווה ונענס ולא עשה

‫כאילו עשה

‫נכון? יש זה הרצון שלו שהיה מעורב בזה

‫והרצון זה האדם

‫כן שתיים

‫השני

‫זה שאני רציתי לתפוס את החוקן

‫בנס של נשמה

‫שיש חלק שהוא בעילי

‫כי לא כל דבר

‫אפשר להקריב כל דבר

‫נכון

‫למה חלק אדם הוא שונה

‫הוא לא אדם

‫אפשר להקריב בהמות שדומות לחלק הבהמי של האדם

‫אז יצחק היה דומה

‫לעיל, לכן הוא קרב

‫בסדר?

‫כן

‫מידת הדין

‫זה הסברנו בשיעורים הקודמים

‫נכון? שמידת הדין

‫זה שאני צריך לשלם

‫את המחיר של מה שאני מקבל

‫אז המחיר של עצמי לפי זה הוא

‫עצמי

‫נכון

‫עכשיו

‫עוד שאלה

‫עובדה

‫מלאך המוות

‫שוכט כל האנשים כבר מיליון שנים

‫וכל המרכאות של החיים

‫אינם מועילים כלום

‫כנראה שיש מלאך

‫שמקריב אנשים

‫כן

‫אבל קראת את חד גדיה

‫ואתה

‫הקדוש ברוך הוא

‫ושחט למלאך המוות

‫לשחט לשוכט

‫לשחט לתורה, לשעתה

‫למיה וכול, נכון?

‫טוב

‫וגם

‫יש תחיית המיתים

‫זה דבר מאוד מעניין, תחיית המיתים

‫זה אומר שהמוות איננו מנצח

‫פסוק לודלת

‫והיא קראה אברהם

‫שם המקום ההוא

‫השם יראה

‫אשר יאמר היום

‫בהר השם יראה

‫כלומר, אברהם קורא

‫נותן שם מיוחד למקום

‫ובימי משה שכותב את התורה

‫ידוע, יש פתגם כזה

‫זה מין ביטוי

‫בהר השם יראה

‫ואברהם קורא למקום השם יראה

‫מה פירוש הדבר?

‫אם אברהם קורא

‫למקום

‫בשם מיוחד

‫והשם הזה כולל את שם השם

‫הוא מתכוון לומר

‫שהוא מקבל לדעת

‫את השם

‫דרך החוויה שהוא חווה

‫במקום הזה

‫שאצלו דעת אלוהים

‫עוברת דרך הנעשה בהר המוריה

‫מה שנפנכן לא היה

‫לפניכן דעת אלוהים שלו

‫לא הייתה קשורה למה שנעשה בהר המוריה

‫והקרא מלאך השם

‫אל אברהם שינית מן השמיים

‫אחרי קריאת השם

‫והיום הוא אומר

‫בין נשבעתי נעום השם

‫כיין אשר עשית את הדבר

‫הזה

‫איזה דבר?

‫שקראת למקום השם יראה

‫ולא חסכת את בנך את יחידך

‫כלומר עשית פה שני דברים

‫הדבר השני

‫זה שהיית מוכן להקריב את יצחק

‫בסדר, זה כבר דיברנו

‫אבל עשית פה עכשיו משהו חדש

‫הסכמת שדעת אלוהים שלך

‫תהיה קשורה למידת הדין

‫לא לפי הסדר

‫מה?

‫למה?

‫כיין אשר חסר

‫כן, בסדר, אז זה לא לפי הסדר

‫כי

‫אז בעקבות כך קורה משהו חדש

‫ברך אברכך

‫והרבה הרבה את זרחך

‫כחוכבי השמיים

‫וכחול אשר על שפת הים ‫וירש זרחך את שער אויביו

‫כלומר, בלי קריאת השם

‫עדיין

‫לא הייתה הקדה שלמה

‫מדוע? כי בהקדה היה מתברר

‫שבאופן אישי, פרטי

‫אברהם היה מוכן לעמוד באיזשהו

‫ניסיון, אבל לא שהמידה

‫הזאת של התאחדות מידת החסד

‫עם מידת הדין

‫הופנמה כדבר נצחי אצלו

‫אלא אם צריך, גם מידת הדין

‫אני עובר דרך מידת הדין

‫אם אני קורא למקום, מה שמראה

‫אז זה כבר אומר

‫שאני יודע את השם

‫דרך מידת הדין בקביעות

‫ואז יש אפשרות של איחוד עמידות

‫איפה בא לידי ביטוי

‫איחוד עמידות בעבוד? לא אצל אברהם

‫ולא אצל יצחק

‫אלא אצל יעקב, לכן

‫ברך אברכך והרבה הרבה את זרחך

‫יעקב מתחיל להיוולד

‫וזה מפורש בפסוק יוצחת

‫ויתברחו בזרחה

‫כל גוי הארץ

‫העקב

‫אשר שמעת בקולי

‫היה אפשר להגיד יען

‫אשר שמעת בקולי, כי שמעת בקולי

‫השימוש במילה עקב

‫מסגיר פה

‫כוונה, שנשמת יעקב

‫מתחילה להופיע

‫ולכן צריך

‫לחתן את יצחק

‫מה?

‫שאלה נאמר

‫בעיקר עלה

‫אשר אברהם

‫שנית מהשמיים

‫כי אנחנו נגיד שזה שנית

‫לא, יכול לתת לחשוב שזה המשך

‫הדיבור הראשון, עכשיו אני אומר לא

‫זה שנית, כי זה בעקבות

‫מה שאברהם עשה עכשיו, שהוא קרא

‫למקום אשר מיראה

‫לא יודע

‫אבל המילה

‫עקב, כן בבקשה

‫בגלל ראשון

‫למה זה נופל?

‫למה זה כתוב בעתיד?

‫יראה זה לא עתיד

‫יראה זה הווה

‫מתמיד

‫כמו למשל

‫ככה יעשה איוב כל הימים

‫זה יעשה תמיד

‫בבקשה, מה עוד?

‫אם אפשר לבחור

‫יראה, שם ישר יראה

‫וודאי זה... כן ודאי שיש פה

‫קונטנציה של יראה, חזאל אמרו שאברהם

‫קרא למקום יראה או יראה

‫ושם קרא לו שלם

‫יראה שלם ירושלים

‫כן, בבקשה

‫לא שומע

‫מה שאמרתי קודם

‫לפי זה הבנתי שחוקו את המקום

‫אבל כשאני שומע את זה ‫אני הולך לעוד פעם בעולם

‫עד אז מה נולדת דרכה?

‫נכון נכון, ממש, כן

‫וישוב אברהם אל נערב

‫עכשיו, הפסוק הזה הוא מאוד מעניין

‫הוא בעצם

‫השיא של השיאים של העקדה

‫כי הדבר

‫השעה ביותר אחרי מעמד העקדה

‫זה לשוב

‫והישוב אברהם אל נערב

‫הרי זה משהו הבטיח

‫ונשטח אבה ונשובה

‫מה?

‫יצחק לא שווה, נשאר תקוע

‫חזאל אמרו במדרש

‫פרחה נשמתו

‫וישב שנתיים ומחצה

‫בגן עידן

‫כך כתוב

‫אז כן, זה הטראומה

‫לא, אבל צריך להגיד פשוט

‫נעשה עולת תמימה

‫מכאן ואילך יצחק

‫קנה את המדרגה של יצחק של מעלה

‫ולא יצחק של מטה

‫אחרי זה יש לך אברהם אברהם ויצחק של מעלה

‫זאת אומרת שיצחק

‫לא יורד באמת

‫הוא נשאר מחוץ להיסטוריה

‫כן

‫מה תכלס? מן הסתם שחזר

‫אבל זה בכלל לא משנה

‫כן? זה כמו שאומרים

‫יש מישהו, הוא כאן אבל הוא לא כאן

‫הוא פסיק להיות כאן

‫מה אתה אומר?

‫כלומר אתה שואל מדוע

‫אתה לא מסכים עם דברי חזל

‫שהמקום שבו לן יעקב היה הרבית

‫אין לי הסבר מדוע אתה חולק על חזל

‫טוב

‫כן

‫בדיוק

‫זה ממש אותו דבר

‫כן

‫לא יודע בדיוק מה שנתיים וחצי

‫אולי בגלל שזה הזמן שבו

‫התווכחו בית שמי ובית הלל

‫אם נוח לו לדם שנברא או לא

‫אז יש ליצחק איזה צורך לברר את זה

‫חזר לו

‫יש גם מקום אחר שאומרים ‫שהוא הלך לישיבת שם ועבר

‫לכן הוא לא ירד מהצד של אברהם

‫הוא הלך לכיוון הישיבה

‫כן

‫אה?

‫כן

‫אנחנו נגיע

‫אבל יצחק הוא פעיל בארץ מתוך שהוא

‫עליון

‫אנחנו נראה את זה

‫והייחוד יחדיו את בר שווה והישב רם מבר שווה

‫כבוד הרב

‫מה דעתך

‫מתי נכתב הפסוק אשר ייאמר היום

‫בימי משה או כשכבר היה

‫בית המקדש בנון

‫תראה חזל אומרים שבימי משה

‫מבקרי המקרא אומרים

‫כשבית המקדש היה בנון

‫אבל אנחנו נאמנים לחזל

‫כבוד הרב שלום

‫בפרק תדבב התגיש הרב ‫כי עניין הכוכבים לא נועד

‫להמחיש כמות

‫אם כן מה העניין החול? החול זה מה שעוצר

‫עוצר את גלי הים

‫דהיינו שם גבול בעולם

‫איך ניתן להסביר את תחיית

‫המתים? פשוט מאוד

‫בלי תחיית המתים זה סימן

‫שהכוח החזק ביותר בעולם זה

‫המוות וזה דבר שלא

‫יעלה על הדעת שהדבר החזק

‫ביותר בעולם יהיה המוות

‫ולכן חייב

‫להיות שהחיים ינצחו

‫ולכן ישכח שתהיה תחיית

‫המתים. קול טוב
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234905006″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 36
החולשה של אברהם אבינו כלפי הפלישתים והשלכתה לימינו
שושלת האבות ושושלת האימהות במשפחת תרח
פרק כב’ פסוק יא’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234905006″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויקרא אליו מלאך ה’ מן השמים ויאמר אברהם אברהם ויאמר הנני”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן