פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וירא > החולשה של אברהם אבינו כלפי הפלישתים והשלכתה לימינו

החולשה של אברהם אבינו כלפי הפלישתים והשלכתה לימינו

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ובכן אנחנו ממשיכים בלימודנו ‫החשוב בספר בראשית ואנחנו בפרק
‫לא זוכר מה סיימנו את כף ב' לא?

‫אז זו טוב אז פרק כף ב' פסוק א'

‫לא סיימנו את השלום עם הפרק כף א'

‫עד איזה פסוק הגענו?

‫נכון, נשאר שאלה על השלום, ‫מה אברהם ממהר בכלל?

‫אם זה מוריד?

‫טוב, פסוק כף ז'

‫בפרק כף א' פסוק כף ז'

‫ויקח אברהם צד ובקר ויתן ‫להבין מלך ויחריטו שניהם ברית

‫למה אברהם עושה את זה?

‫מחווה, למה הוא עושה את המחווה הזאת?

‫אז למה שהם לא יעשו מחווה בעצמם?

‫כי הם שקרנים, נכון?

‫על שקרנים אי אפשר לסמור, ולכן הוא ‫אומר נעשה לפחות מחוות וזה יקדם את השלום

‫נכון?

‫והייתה אברהם את שבעה כפסות עצון לבדיהן

‫והיה אומר אבי מלך לאברהם מהן ‫השבעה כפסות עצון אשר יצאת לבדהנה?

‫הוא אומר כי את שבעה כפסות ייקח מידי ‫ואבותי לי לדע כי חפרתי את הבהירה הזאת

‫ועל כן קרא למקום ההוא בהר שווה, ‫כי שם יישבו שניהם ויחריטו ברית בשווה

‫ובכל זאת היו שוב אל ארץ פלשתין. ‫יוצא לפי זה שעל ידי ההסכם הזה

‫ויתר אברהם על האזור שבו ‫היה יושב אבי מלך, מלך פלשתין

‫מהו האזור הזה?

‫רצועת עזה? לא נכון.

‫ירושלים? לא נכון.

‫באר שעה? לא נכון.

‫אזור גרר. איפה זה גרר?

‫זה ברצועת עזה, נכון, אבל לא כל ‫רצועת עזה, זה האזור שבין רפיח לבין עזה

‫מה שנקרא באקטואליה שלנו גוש כתיף

‫כלומר שאברהם הסכים ‫לוותר על אותו חלק של הארץ

‫עכשיו מעניין מה הדבר הזה אומר

‫זה אומר שיש חולשה ‫בסיסית של האומה באזור ההוא

‫נכון?

‫האמת היא שהדברים מפורשים בדברי הרשבם

‫אומר הרשבם בפירושו לבראשית

‫על הפסוק

‫והאלוהים ניסה את אברהם

‫מה פירוש המילה ניסה?

‫אחת המשמעויות של המילה ניסה

‫זה מלשון צער

‫אומר אדם שעבר ניסיונות, הכוונה אדם שהתייסר

‫מסביר הרשבם

‫איפה זה?

‫איזה מסובך פה

‫זה מהדורה הבעייתי

‫הנה

‫והי אחר הדברים האלה, כל מקום שנאמר ‫אחר הדברים האלה מחובר עם הפרשה של מעלה

‫אחר הדברים האלה שרג אברהם את המלאכים אמר ‫לו הקב' ברוך הוא על טברה אברהם מן האומות

‫והי אחר הדברים האלה שנולד ‫יצחק והיו גד לאברהם למור

‫ופתוע לילד את רבקה

‫וכן אחר הדברים האלה שיגיד מרדי חי על ‫בקטן וטרש גידה למלאך החשבי ראש את עמאן

‫שרצה להרוג את מרדי חי והועיד לו ‫מה שהציל את המלאך ונטלה עמאן

‫אף כאן אחר הדברים שקראת אברהם ‫ברית לאבי מלך לא לנהו לנכדו של אברהם

‫ונתן לו שבע כבשות עצון

‫וחרא אפו של הקב' ברוך הוא על זאת

‫שהרי ארץ פלשתים דהיינו ‫האזור גרער דהיינו גוש כתיף

‫בכלל גבול ישראל

‫והקב' ברוך הוא ציווה עליהם לא תחיה כל נשמה

‫וגם ביושוע מתילים על הרי חמשת פלשתים

‫צרנית פלשתים גורל

‫ולכן והאלוהים ניסה את אברהם

‫כנתרו וציערו כדי לכתיב הניסה ‫הדבר אליך תלאה על נסותם את השם

‫מסה ומריבה מכנני השם ונסעני

‫כלומר כל זה בר אשבן

‫נתגעת בבן שנתתיך לכרות ‫ברית ביניכם ובין ביניהם

‫ואתה לך והעלהו לעולה ויראה ‫מה הועילה כריתות ברית שלך

‫במילים אחרות אומר הקב' ברוך ‫הוא לאברהם תראי נתתי לך בן

‫בשביל מה? בשביל להרשת את הארץ נכון?

‫אתה לא רוצה את הארץ אז תחזיר את הבן

‫היה לזה לפי הר אשבן

‫כל הסיפור של ההקדה הוא על ‫רקע מסירת ארץ ישראל לגויים

‫זה לפחות מה שאומר הר אשבן

‫כן? מה זה כתוב בלילה של אברהם תודה?

‫אני עוד לא יודע עכשיו בספר דברים

‫יש בפרק

‫מה? לא יודעתי מה זה?

‫מפחדים להדליק את המזגן

‫בעיה שלהם

‫בסוף כשאני אמס לגמרי יהיה לגמרי ‫מבושל מי יעביר להם את השיעור?

‫אז תעשו מה שהם רוצים

‫הנה

‫כתוב כך בספר דברים פרק

‫בית פסוק כף ג'

‫והאבים היושבים בחצרים עד עזה

‫מה זה האבים היושבים בחצרים עד עזה

‫אומר אונקלוס ועבאה דיתבין ברפיח עד עזה

‫כלומר בין רפיח לעזה

‫שוב חוזרים לדבר על האוכלוסייה הזאת

‫כפתורים היוצאים מכפתור

‫השמידו והיישבו תחתם

‫זה דבר מעניין

‫והכפתורים שיצאו מכפתור ‫השמידו את האבים שבין רפיח לעזה

‫מה תורה מספרת את זה בכלל? מה זה מעניין?

‫אומר רשי

‫אבים מפלשתים הם שנאמר וכו

‫ומפני השבועה שנשמע אברהם להביא מלך

‫לא יכלו ישראל להוציא ארצם מידם

‫והבאתי עליהם כפתורים והשמידו ויישבו תחתם

‫ועכשיו אתם מותרים לקחתה מידם

‫כלומר כדי לצאת מהסבך שהסכמים ‫בינלאומיים בלתי נגיטימיים יכניסו אותנו אליו

‫הקב' ברוך הוא מסדר שהשלטון ‫בעזה עובר למישהו אחר

‫ואומרים איתו לא חתנו על הסכם

‫אז זה בסדר אפשר לכבוש

‫זה מה שכתוב

‫אתם שמים לב שהדברים ‫האלה הם כן התורה כבר

‫דיברה עליהם בתור נקודת ‫החולשה בזהות הישראלית

‫כשמישהו בא ואומר זאת הארץ שלי אני ‫מרשה לך לשבת בה כמו שאבי מלך אמר לאברהם

‫זה יוצר איזושהי חולשה

‫עכשיו הדבר הזה הוא לא קטן ‫כי אחר כך כתוב בפרשת בשלח

‫והיא בשלח פרו את העם ולא נחם ‫אלוהים דרך ארץ בלשתים כי קרוב הוא

‫כי אמר אלוהים פן ‫הנלחם העם וירותם מלחמה

‫ושאבו מצרים והיה סבל ‫אלוהים דרך עמיד ור ימצוף

‫כלומר מפני החולשה של ‫אברהם נעשתה איזושהי

‫חולשה מוסרית בהכרה של ‫בני ישראל כלפי הפלשתים

‫וזה היסוד של עקדת יצחק שהיא ‫מורה על איזה סכנה בקיום שלנו

‫בואו נחזור לנושא פסוק ועמד ג'

‫אתה שואל מתי צריך להתנהג בדרכי חסד?

‫אם אתה צריך להתנהג בדרכי חסד אימומות העולם, ‫אתה צריך להתנהג בדרכי דין אימומות העולם

‫מתי לעשות מלחמה, מתי לעשות שלום?

‫צריך לעשות שלום כשאתה ‫יכול, אם אין ברירה, תעשה מלחמה

‫איך יודעים שעזה זה עזה? ‫אתה שואל, יש רצף היסטורי

‫לא היה נתק, הרצף ההיסטורי של עזה נשמע

‫אבל הבעיה היא שהצאצא האחרון של ‫אבי מלך עדיין שלט בירושלים בימי דוד

‫ולכן היה קושי לכבוש את ‫ירושלים בימי דוד, זה העיכוב

‫טוב, נמשיך פסוק למד ג' ואיתה אשל ‫בבאר שבע ויקרשם בשם השם אל עולם

‫ויגור אברהם בארץ בלשתים ימים רבים

‫ויהי אחר הדברים האלה, מה?

‫מה מהפסוק הזה נשמע שבאר שבע זה בארץ בלשתים?

‫אתה אומר שמהפסוק הזה משתמע ‫שבאר שבע זה בארץ בלשתים

‫כלומר אתה רואה סתירה בין ‫הפסוק הזה לבין פסוק למד ב' אם ככה

‫נכון, אז אולי זה אומר שאת ‫הפסוק הזה לא הבנת נכון

‫בסדר, הלאה, אולי, אני ‫לא יודע, אני מעלה אפשרות

‫טוב, ויהי אחר הדברים האלה ‫והאלוהים ניסע את אברהם

‫ואומר אליו אברהם ואומר הנני

‫עכשיו, יש הרבה הרבה פה מה ‫להבין, מה זה אחר הדברים האלה

‫אז ראינו שהרשבם קושר את זה להקשר ‫של ההסכם הפוליטי בין אברהם לאבי מלך

‫אבל אם אנחנו, אפשר להעמיק בזה עוד

‫המדרש אומר אחר דבריו של ישמעאל

‫איך הוא היה עם ישמעאל דיבר?

‫כשישמעאל אמר ליצחק, ככה מוגב בראשי

‫אתה כשעשית ברית מילה הייתה ‫בין שמונה ימים, לא יכולתה להתנגד

‫אין לך כל זכות, אני הייתי בין שלוש ‫עשרה, יכולתי להתנגד, אז יש לי זכות

‫יש לי מסירות נפש, אני מוכן להתפוצץ

‫אמר לו יצחק, אתה בא אליי באיבר אחד

‫אני, אם הקב' היה אומר לי ‫להקריב את כולי, הייתי מסכים

‫והיא אחר הדברים האלה והאלוהים ניסע

‫עכשיו, איפה זה כתוב שישמעאל דיבר פה?

‫שחזאל אומרים שישמעאל דיבר

‫אבל התכנה את בניך, את יחידך, של אף אחד

‫אבל איפה כתוב שהוא דיבר? אחר הדברים האלה

‫אתה נהיה את ישמעאל

‫זה כתוב מפורש בפרשה הקודמת

‫אתם לא זוכרים שהייתה עקדת ישמעאל?

‫דיברנו על זה בעריכות?

‫ואז בעצם הדבר הזה דורש התמודדות ‫עם אותה עקדה שהייתה לישמעאל

‫היא צריכה עכשיו לעבור להיות עקדת יצחק

‫כדי לבחון ביניהם

‫כן בבקשה

‫איפה זה כתוב?

‫איפה זה כתוב? מספר פסוק

‫איזה פסוק קראנו עכשיו?

‫קראנו פסוק א'

‫אז כך שאתה מדבר על פסוק ‫שאני לא מכיר אותו בכלל

‫אני לא יודע מה כתוב בפסוק הבא

‫אני קורא פסוק א' אני לא רואה מי מתר

‫ואי אחר הדברים

‫חוסר בהירות בנוגע לעקדת ישמעאל?

‫מה למדנו לפני שבועיים?

‫וישכם אברהם בבוקר נכון? כתוב בפרק קף א'

‫פרק קף א'

‫פסוק י' וישכם אברהם בבוקר מזכיר לך משהו?

‫נכון?

‫מזכיר נכון?

‫עכשיו כתוב גם

‫פסוק ת' וייכלו המים מנחמת ‫ותשלך את הילד תחת אחת לשיחים

‫יש פה בן של אברהם שנמצא בסכנת מוות

‫יש פה מי שמתערב

‫פסוק י' וישמע אלוהים את כל הנער ויקרא מלאך ‫אלוהים אל הגר מן השמיים וייאמר למלאך הגר

‫נכון? אז יש פה מלאך שמתערב ומציל

‫נכון?

‫אחר כך פסוק י' ויפקח אלוהים את עינייו ותר ‫איבר מים ותלך ותבלט תחמד מים ותשכנן ער

‫אז יש מישהו שראה משהו

‫אחד ההורים שראה שיש אפשרות להציל

‫ואחר כך גם פסוק י' קום ‫מסיד הנער ואחזיק ידע לרבו

‫כי לגוי גדול עשימנו יש הבטחה ‫על הזרע בעקבות המעשה

‫פסוק ק' וישבם אלוהים אל פרם ותיקח לו ‫אימוי שמר את מצרים ואחרי זה הוא מתחתן

‫מזכיר לך משהו?

‫כל זה זה כמו עקידת יצחק ‫בול רק עם הבדל אחד זה טיוטה

‫זאת אומרת זה טיוטה ‫של עקידת יצחק מבחינה

‫מוסרית העולם הערכי ‫שיש פה הוא הרבה יותר נמוך

‫מהעולם הערכי של עקידת יצחק

‫אבל הוא דורש בעצם את הבירור

‫זה הכוונה אחר דבריו של ישמעאל

‫הנה אתה רואה ישמעאל גם כן עמד בסכנה

‫כן?

‫זה לא בכלל דו שיח שהיינו מחדשים?

‫לא, זה לא הכרח שהיה דו שיח ביניהם ‫אבל יש דו שיח שהתורה מזמינה אותנו אליו

‫טוב אחרי כל ההקדמות האלה אני מבקש להתרכז

‫אז הוא גם הוא מסכים לבדל על כל הכוף שלו?

‫נכון בעצם כן רק שזה לא היה מרצון

‫אז זה לא נסתדר למדרש?

‫נכון המדרש לא אומר הכל ‫המדרש דורש ממך לעשות השלמות

‫ברקע עכביד פסוק א'

‫והיא אחר הדברים האלה אבל אני רוצה ‫לומר שהדברים האלה זה אחרי כל פרשת וירה

‫מה העניין של כל הפרשה?

‫המעבר של אברהם ממדת החסד למדת הדין

‫אז כשאברהם עבר את כל מה שעבר לדת יצחק

‫סדום ואמורה אבי מלך ושרה

‫ההסכם עם אבי מלך שילוח וישמעאל

‫כל הדברים האלה חינכו את אברהם ‫באופן הדרגתי לקבלת מדת הדין

‫ואז אחרי שאברהם קיבל ‫מנות גדולות של מדת הדין

‫והאלוהים ניסה את אברהם

‫עכשיו בוא נבדוק אם זה עובד

‫אתה מכין איזושהי מכונה

‫עכשיו אתה משתמש בה

‫אחר כל הדברים האלה והאלוהים ניסה את אברהם

‫כן?

‫אנחנו מיד נגיע לזה

‫כן, מה?

‫אני רוצה אולי, יש לי הצעה

‫גם לי מותר לשאול שאלות

‫ולכן מותר לי גם לענות עליהן

‫אז אני מציע שתיתנו לי את ‫הזכות לשאול שאלות גם כן

‫והיא אחר הדברים האלה

‫והאלוהים ניסה את אברהם

‫אם אנחנו אומרים שמי שצריך ‫להעמיד את אברהם בניסיון

‫זה מדת הדין

‫אז מובן שמופיע פה שם אלוהים

‫עכשיו יש פה שאלה

‫מדוע כתוב והאלוהים

‫במקום לכתוב אלוהים

‫השם של הקבל בתור מדת הדין זה אלוהים

‫מה זה האלוהים?

‫התשובה

‫אני גם אספק תשובה הפעם

‫בין כל המקומות שכתוב האלוהים

‫מה שאני הולך להגיד זה קצת מסוכן

‫אבל זו האמת, מה אני יכול לעשות

‫בכל המקומות שהתורה אומרת האלוהים

‫זה עם קונוטציה אלילית

‫של עבודה זרה

‫למשל, בפרשת משפטים

‫זווח לאלוהים יחורם בלתי לשם לבדו

‫למשל, ואי כאשר

‫לא, זה לא משהו אחר

‫אבל יש כל מקום שבו כתוב האלוהים

‫צריך להיחפש

‫אתם תראו שזה משהו שדומה לעבודה זרה

‫זה אמרת האלוהים ללשון ריבוי?

‫נכון

‫זאת אומרת האלוהים זה לשון ריבוי

‫אלוהים זה שם פרטי של יחיד

‫כשכתוב האלוהים זה לשון עבודה זרה

‫עכשיו אני רוצה להסביר למה

‫הרעיון הזה להקריב את יצחק

‫זה היה נוהג אלילי

‫האם הקב' הוא התכוון

‫באמת שיצחק יוקרב

‫אנחנו מכירים מסוף של הסיפור

‫מפסוקים ששמעתי שקיימים

‫שבאמת הכוונה הייתה

‫שלא להקריב אותו

‫יוצא לפי זה שהמחשבה של אברהם

‫שהוא צריך להקריב את יצחק

‫זאת נטייה לעבודה זרה

‫והאלוהים ניסה את אברהם

‫עכשיו, פה נשאלת השאלה החריפה

‫כשאתה שאלת ניסה את אברהם

‫למה לא תגיד ניסה את יצחק?

‫זה השאלה שלך, נכון?

‫אגב, חז'ל אמרו

‫שבאותה שעה יצחק, הבינו, היה בן 37 שנים

‫הרמב'ם אמר שהוא לא מאמין לזה

‫ככה רבי אברהם בן הרמב'ם מוסר בשם אביו

‫שהוא היה ממען לקבל את דברי חז'ל

‫ומדוע?

‫כי אם זה היה נכון שהוא היה בן 37

‫היה צריך שיהיה כתוב

‫והאלוהים ניסה את אברהם ואת יצחק

‫מכיוון שכתוב ניסה את אברהם

‫סימן שאברהם היה ילד קטן

‫שלא מבין מה קורה איתו

‫שיצחק היה ילד קטן

‫כן, זה רק צריך לבדוק אם אתם מקשיבים

‫שיצחק היה ילד קטן

‫שלא ידע מה קורה איתו

‫זאת השיטה של רבי אברהם בן הרמב'ם בשם אביו

‫שיש לי בעיה

‫בסדר, הרמב'ם מותר לו לא לקבל את דברי חז'ל

‫אבל חז'ל, הם מקבלים את דברי עצמם

‫איך נבין, לפי חז'ל

‫שהאלוהים ניסה את אברהם ולא ניסה את יצחק?

‫מובן את השאלה? מה אתה רוצה?

‫אולי השורש של ניסה זה נס ודגל

‫נכון, אז מה?

‫אז גם העניין של ‫ניסיון זה... לא משנה

‫גם אם תגיד שניסה זה משון נס ודגל

‫כן, אז רק אברהם מומד בניסיון

‫הוא צריך להחליט

‫ויצחק גם צריך לדעת אם ‫הוא מסכים להישחט או לא

‫זה גם כן ניסיון

‫זה גם מעלה אותו

‫מה היה מידת הדין?

‫אה, יפה

‫יפה, זאת התשובה

‫התשובה היא שעבור יצחק זה לא ניסיון

‫כי יצחק היה בעל מידת הדין

‫מה זה מידת הדין?

‫זה שאני צריך לשלם את המחיר של מה שאני מקבל

‫מה הוא המחיר של עצמי?

‫עצמי

‫לכן עבור יצחק זה מובן מאליו

‫שהוא צריך לשלם את המחיר של עצמו

‫עד רבה זה מה שמתבקש, זה מה שנדרש

‫כי הוא לך עד הסוף עם מידת הדין

‫אם כבר יש ניסיון ליצחק זה ‫כשאומרים לו תרד מהמזבח

‫מה, אני לא בסדר?

‫זאת הבעיה

‫זהו, מובן

‫אז אם כן, בעצם כל העניין ‫כאן זה השינוי של אברהם

‫שעופר לקבל מידת הדין

‫אגב, מה אומר לו המלאך?

‫אתה ידעתי כי ירד אלוהים

‫אלוהים, אתה

‫ולא ירד האלוהים

‫כיוון שהוא לא שוכט אותו

‫טוב

‫עכשיו אני רוצה קצת להתקדם

‫והי אחר הדברים האלה

‫והאלוהים ניסה את ה... מה?

‫מה?

‫האלוהים הרואה אותי

‫נו, בסדר

‫כן, נכון

‫ודאי

‫הוא אומר ככה

‫האלוהים אשר יתהלכו אבותיי לפניו

‫אברהם ויצחק

‫האלוהים הרואה אותי

‫מהעודי עד היום הזה

‫המלאך הגואל אותי מכל רע

‫זאת אומרת, הוא מזכיר ‫כל מידה ומידה בפני עצמה

‫זה השורש של העבודה זרה

‫מה?

‫לא, ואחר כך הוא מאחל את כל זה

‫יברך את הנערים

‫ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק

‫וידגו לרוב ויקרא בארץ

‫כלומר, בדיוק מה שרוצה יעקב אבינו שם להסביר

‫זה כיצד המידות מתאחדות

‫איך שכל אחד בפני עצמה יהיה אלוהים

‫ואחר כך שאתה מאחל אותם

‫זה שם הוויה

‫זה בדיוק מה שהוא רוצה להסביר

‫טוב, בואו נחזור

‫והיי אחר הדברים האלה

‫והאלוהים ניסה את אברהם

‫אף אחד לא עצר אותי

‫והיא אומר אליו

‫לא, זה בכל זאת מעמד מיוחד

‫והיא אומר אליו

‫אברהם

‫מה זה האמירה הזאת?

‫והיא אומר אליו

‫אברהם

‫שמי לא צריך להגיד אברהם?

‫אולי כל פעם שהוא פנה אליו

‫הוא אמר את שמו? בסדר, אבל זה לא מצוין בתורה

‫אז כנראה

‫שכאן הקב' אורחו דרש מאברהם

‫להיות אברהם

‫כלומר, השאלה הייתה

‫אתה מוכן להיות אברהם?

‫זאת הייתה השאלה

‫והיא אומר, הנה אני, אני מוכן להיות אברהם

‫מה פירוש הדבר שאתה מוכן להיות אברהם?

‫אפשר

‫להקריב

‫בין

‫על גבי המזבח

‫מתוך שאתה שוכח מי אתה

‫אתה יכול

‫מתוך שיגאון

‫מתוך סמים, אלכוהול

‫ריקוד פרנטי

‫כל מיני שטויות

‫טופים ומחולות

‫ואז מתוך אקסטזה

‫שאתה כבר לא יודע בדיוק מי אתה

‫כשנדמה שהשכחה

‫כשנדמה שהשכחה

‫לא יפציע עוד לעולם

‫אז מתוך מצב

‫כזה, אפשר

‫לשחוט

‫אבל זה בעצם אובדן

‫האישיות. כאן הקדוש אומר

‫לא, לא, אני לא מעוניין ‫בזה, אני רוצה שתהיה אברהם

‫אתה צריך להיות עם כל

‫מלוא הכוחות שלך

‫כל מלוא ההכרה, כי מה שאני הולך לעשות

‫זה משהו רציני

‫משהו שתובע ממך את כל

‫כולך, מבחינת אובחול נפשך

‫והוא אומר, הנני

‫מי היה צריך

‫לענות את התשובה הזאת הרבה לפני

‫אברהם?

‫אדם הראשון

‫והיא אומר אליו, והיא אומר לו

‫היקה, הוא היה צריך לומר

‫הנני

‫והוא אומר, כל חש אמרתי בגן

‫והירה והיחבא וזה

‫והאישה עשתה ולא אשמתי וזה

‫הנחש

‫ומאז הקדוש הלכו מחכה שמישהו יגיד הנני

‫אחרי כמה

‫תשעים סוף סוף, הקדוש הלכו אמר

‫אברהם? נני

‫הושתם המעגל, אפשר להתחיל עכשיו את ההיסטוריה

‫ברצינות, עד עכשיו הכל היה

‫בהמתנה, כי לא היה

‫דיאלוג אמיתי בין הבורא לנברא

‫והיא אומר

‫כך נע

‫את בנך

‫למי הכוונה?

‫מה זאת אומרת? מה?

‫מה שתאפשר לראות? הקדוש הלכו לא מדבר ברור?

‫ליצחק?

‫אם הקדוש הלכו אומר בנך

‫והקדוש הלכו לא מדבר בכידות

‫הקדוש הלכו מדבר דברים ‫ברורים, הוא מתכוון למישהו אחד

‫למה הוא ישמעאל?

‫תגיד לי

‫מי הבן של אברהם? יצחק או ישמעאל?

‫ישמעאל, הפועל הבחור

‫מה פתאום

‫תסתכל, אני רואה שאתה שוכח את

‫פרק כף

‫פרק כף א' סליחה

‫כתוב כך

‫בפסוק

‫י'

‫ואתה אומר

‫לאברהם גרש העמה

‫הזאת ואת בנה

‫כי לא יירש בין העמה הזאת

‫עם בני, עם יצחק

‫וירה הדבר מאוד

‫בעיני אברהם על אודות

‫בנו

‫עכשיו אברהם כשהוא מדבר על

‫אודות בנו, מי זה בנו?

‫זה ישמעאל, כשאומר את

‫שרה בני, היא מתכוונת

‫ליצחק

‫ואיך היא קוראת לישמעאל?

‫בן העמה, היא רוצה שלפי דעת

‫שרה לאברהם אין בן

‫יש בן להגר

‫זה ישמעאל, יש בן לשרה

‫זה יצחק, אברהם צריך

‫להחליט מי הבן שלו

‫אז אברהם הוא רוצה

‫שישמעאל יהיה בנו

‫אבל הקב' יש לו דעה מאוד ברורה

‫נכון? ‫פסוק י' והיום הרלוי מאל אברהם על ירה בעיניך

‫על הנער, ולמטה

‫כלשהו אתה אומר, יש לך שרה, שמה בכל

‫כי ביצחק יגרש לך זרה

‫זאת אומרת שהדבר אצל אברהם

‫איננו מבורר, אבל אצל הקב'

‫זה ברור לחלוטין, כשהקב' אומר

‫בנך, הוא מתכוון רק לאחד מהם

‫וזה בעצם המבחן

‫של אברהם, האם הוא יודע מי מדובר

‫המדרש שם בפה של אברהם

‫את המילים

‫אבל רבו י' יש לי שניים

‫אה, לא הבנת למה התכוונתי

‫אומר, את יחידך

‫מי שמשניהם

‫הוא יחיד

‫ואברהם אומר

‫זה יחיד לאמו

‫וזה יחיד לאמו

‫אתה לא רוצה להבין

‫אז במה יצחק יחיד?

‫מה?

‫הוא יחיד לאמו, וזה יחיד לאמו

‫אבל מה עליו את זה?

‫יחיד

‫הוא היחיד שהוא יחיד

‫זה כמו שפעם מישהו אמר

‫לרב ציהודה קוק

‫שאומרים על הרב קוק שהוא דת יחיד

‫אז הוא אמר

‫הוא יחיד

‫טוב

‫אז את יחידך

‫אז הוא אומר

‫לא הבנת, אז אני אסביר לך

‫אשר אהבת

‫מה חשב אברהם?

‫ישמעאל

‫הקדוש אוכל אומר לו

‫את יצחק

‫דהיינו מי שאני התכוונתי כשאמרתי

‫אהבת זה מי שאתה צריך לאהוב

‫דהינו יצחק

‫עכשיו הוא עוד לא יודע מה הולכים לבקש ממנו

‫נכון

‫אז הוא מבשל לעשות משהו טוב

‫הרב קהנה פעם אמר

‫למה הוא כל כך התלבט?

‫הוא הולך להכיף את ישמעאל

‫גזענים

‫הוא אומר כך נע את בנך

‫אשר אהבת את יצחק

‫ולך לך

‫מעניין

‫מכירים את הביטוי הזה באיזשהו מקום?

‫פרק י' ב'

‫פסוק א' והיום אומר השם אל אברהם

‫לך לך

‫אז כתוב כאן ולך לך

‫משמע שיש עוד פעם התחלה מחדש

‫ריסט מוחלט של כל מה שהיית

‫בהתחלה היית מי שמכיר אותי בתור

‫הבורא דהיינו מידת החסד

‫עכשיו אתה צריך להבין אותי

‫משהו חדש לגמרי

‫ולך לך יש היסטוריה חדשה

‫מידת הדין

‫כן זה חדש

‫מידת הדין של אברהם

‫אל ארץ המוריה

‫ועלה הוא שם לעולה

‫על אחד ההרים אשר אומר אליך

‫בדיוק כמו אל הארץ אשר הרקע

‫הוא לא אומר איפה ההר הזה בכלל

‫זה דורש אמונה זה פתיחות

‫וישכר אברהם בבוקר

‫ויחבוש את חמורו

‫והיקח את שני נערביתו

‫ואת יצחק בנו

‫מי אמרו לו לקחת איתו

‫את יצחק הוא לוקח פתאום את החמור

‫ועוד שני נערים

‫ואת יצחק

‫מה פתאום

‫מי הם הנערים האלה

‫אמרו חזל אליעזר

‫וישמעאל

‫אז יוצא לפי זה שיש

‫ארבעה אנשים וחמור

‫שיוצאים אל העקדה

‫מה המחנה המשותף

‫של ארבעת הנערים

‫אשר ארבעת האנשים

‫מה המשותף

‫לארבעתם

‫כולם נימולים

‫כולם עברו ברית מילה

‫עכשיו כל אחד עבר ברית מילה

‫מסיבה אחרת לגמרי

‫אברהם נימול

‫בתור מקבל המצווה

‫יצחק נימול

‫בתור הבן

‫יש הלכה, הקדוש אמר לאברהם

‫אתה צריך למול את כל הבנים שלך

‫אליעזר נימול בתור

‫עבד אברהם

‫מקנת כספו

‫צריך למול אותו

‫מה זאת אומרת להיות עבד של אברהם

‫עבד של אברהם

‫זה בעצם תלמיד

‫איך משלמים שכר לימוד במי אברהם

‫אתה עבד

‫זה האופן שבו אתה משלם את שכר הלימוד שלך

‫וישמעאל גם נימול

‫בתור

‫בתור בן

‫או בתור בן השפחה

‫כלומר בתור עבד או בתור בן

‫גם וגם אולי לא זה ולא זה

‫אולי זה מעלה יותר גדולה

‫בקיצור

‫הספק כאן צריך להתברר פעם אחת

‫ולתלמיד

‫מההמשך האמיתי של אברהם

‫האם הבן, האם התלמיד

‫או מישהו גם בן וגם תלמיד

‫החמור?

‫לא, זו שאלה, מה עושה החמור שם?

‫החמור לא נימול

‫החמור לא נימול, נכון

‫החמור לא נימול

‫האמת היא שאין אורלה אצל החמורים

‫כן, בבקשה

‫אם חמור לא נימול

‫איזה זמן יש לו?

‫איפה הוא יכול להסתדר?

‫אז כנראה שהוא לא יודע

‫כן, הוא לא יודע

‫אז

‫אם כן, הולכים בעצם

‫כל ההליכה הזאת היא הליכת ברור

‫לזהות של אברהם

‫מההמשך האמיתי שלו

‫עכשיו, שימו לב שהדבר הזה מאוד מסובך

‫מדוע אברהם ראה פתאום ‫לנכון לצרף את שני האחרים

‫הוא אומר לעצמו רגע

‫אם מצד אחד, הקב". הוא אומר לי

‫אבןך, יחידך

‫אשר אהבת את יצחק

‫משמשי יצחק הוא המשך

‫מצד שני הוא אומר לי לשחוט אותו

‫אז מה?

‫ככה הוא מבין, ועלו שם לאורלה

‫אמר לו, נכון, פסוק ב'

‫מודפס לפני פסוק ג'

‫ובחכת ההפך, שזה קרה לפני

‫עכשיו, אם כך

‫אברהם נמצא, איך לומר, בבעיה

‫לוגית

‫מצד אחד, יש כאן

‫בחירה מפורשת של הקב".

‫עבור יצחק, מצד שני הוא אומר לי לשחוט אותו

‫אז כשיצחק

‫יישחט, מי ימשיך אותי?

‫אומר אברהם, אליעזר?

‫או ישמעאל? או אולי

‫יצחק בדרך שאני לא יודע?

‫לכן חייבים להביא את כולם

‫לעשות ברור פעם אחת ולתמיד

‫נחשב.

‫אבל יש הסבר שרומן שאומר

‫שזה מחכת הנבואה

‫שהכול היה ודאי להמר לו. אז מה זה

‫ודאי לו? ולא יודע מי ימשיך אותו?

‫ודאי לו שנאמר לו לשחוט

‫את יצחק. זה מה שזה אומר.

‫ודאי לו.

‫עכשיו, אין לו שום נבואה

‫שאומרת לו מהו ההמשך.

‫זה לא נאמר לו.

‫וההיווגה

‫עצר עולה, והיה קום וילך אל המקום

‫אשר אמר לו האלוהים.

‫ביום השלישי

‫ואיסה אברהם את עיניו

‫ואייר את המקום לרחוק.

‫איך הוא יודע שזה המקום?

‫רע

‫ענן קשור על ההר.

‫לראות ענן קשור על

‫ההר זה סימן שהוא

‫במצב של נבואה.

‫כדי להגיע לנבואה

‫צריך להיות

‫במצב של שמחה.

‫הלכה מפורשת. אין הנבואה שורה,

‫אלא מתוך שמחה. אם כן, ברור שאברהם

‫נמצא במשבר קיומי נורא

‫בסגנון קרקגורי

‫שאומר שהוא

‫קרוע לחלוטין בגלל שהוא הולך לשחוט

‫את יצחק. זה ממש לא.

‫אלא הוא במצב של עילוי.

‫של הבנה שפה דבר גדול הולך

‫להתרחש.

‫כן?

‫ודאי.

‫כי הוא לא אמר לו

‫לשחוט. פה הוא חושב שהוא הולך לשחוט.

‫אני אמרתי כל מקום.

‫כן.

‫והיום הוא אומר, מה?

‫לא הבנתי, מה אתה רוצה?

‫התה.

‫כן, זה תה.

‫הוא מבקשים לעבודה זרה?

‫עבודה זרה אומרת לו לשחוט ‫את הבן, והוא הולך ומבקשים?

‫הוא חושב שצריך

‫לשחוט את יצחק.

‫זה לא בסדר.

‫פסוק ה'.

‫והיום אמר אברהם אל נעריו

‫שבו לכם פה.

‫עם החמור.

‫אני רוצה להבין משהו. איפה זה פה?

‫מה?

‫במרחק שלושת ימים?

‫למה? הוא הלך כבר שלושה ימים.

‫עכשיו הוא רואה את ההר מרחוק.

‫ואז הוא אומר לנערים שבו לכם פה.

‫אני שואל אתכם מה זה פה?

‫זה לא שם.

‫זה נכון.

‫רחוק מנהר.

‫באיזה מרחק? כלומר, ‫האם מותר להם לזוז

‫עשרים מטר?

‫או לא. או שהם צריכים להיות תקויים

‫בדיוק איפה שאברהם מניח אותם.

‫אולי מאתיים מטר מותר להם ללכת.

‫מה זה פה?

‫מחק ראייה.

‫מחק ראייה?

‫אתם יכולים לראות.

‫אני אגיד לכם מה זה פה.

‫אני רוצה לדעת.

‫סתם מעניין אותי.

‫אני אגיד לכם מה זה פה.

‫פה זה העולם הזה.

‫הקב' אורחו אומר

‫לאיליהו הנביא

‫מה לך פה איליהו?

‫הוא מזמין אותו לאר חורב.

‫ואז הוא נגלה אליו ואומר לו

‫מה לך פה?

‫מה עונה איליהו?

‫הוא לא עונה רגע אבל הזמנת אותי.

‫הוא עונה? כנוק, הנטילה, שם, מלואי צבעות.

‫כלומר, הקב' אורחו שאל איליהו

‫איך אתה רואה את התפקיד שלך

‫בעולם הזה.

‫ולכן הוא עונה.

‫אז לכן שבו לכם פה.

‫הכוונה אתם תישארו בעולם הזה.

‫מה?

‫איזה פעמים החמור

‫נוסעות חומר.

‫אני עוד לא יודע. אני במילה פה.

‫אני במילה פה.

‫אתה רץ למילים שאני עוד לא קראתי.

‫כן, שבו לכם פה.

‫תישארו בעולם הזה.

‫שאלה.

‫כמה זה בגמת ראייה פה?

‫85, אתם אומרים.

‫זו אפשרות.

‫לי נראה שפה

‫זה בגמת ראייה 86 פחות 1.

‫זה קצת פחות

‫מ-86.

‫כמה זה 86

‫גמת ראייה? שאל.

‫אלוהים.

‫אז מעט מאלוהים.

‫איך כתוב בספר תהילים?

‫ותחסרו מעט

‫מאלוהים. תוריד מעט מאלוהים.

‫נשאר לך פה.

‫זאת אומרת, התפיסה

‫הפילוסופית, ההכרתית, הסגתית,

‫המיסטית שאתם יכולים להגיע אליה

‫מגיעה עד

‫אלוהים. שבו לכם

‫פה. וביחס

‫להכרה הזאת, אתם והחמור

‫זה אותו הדבר. עם החמור.

‫כי החמור

‫בעצם מה זה? השכל של האדם

‫זה סוג של שכל של חמור

‫מפותח יותר. אבל

‫זה חמור. כלומר

‫ביחס למה שאני עכשיו הולך לעשות

‫כל מה שאתם משיגים

‫זה מגיע עד אלוהים

‫ולא יותר. אתם והחמור

‫ביחד. החמור

‫אפשר להגיד

‫שזה בהמעה

‫חומרית. אולי יש קשר

‫אני לא חושב שיש קשר בין חומר לחמור. ‫מסגר פשוטה

‫המילה חומר עוד לא הייתה קיימת

‫במיעת הנחת.

‫חומר רוכב על חמור.

‫זה נכון. הוא לא על חומר.

‫רוכב על החומר זה בגלל שאתה

‫מסביר את זה על פי מילה שאומצעה

‫בימי הביניים.

‫בימי הביניים רבותינו כשרצו

‫להסביר את המילה הלטינית

‫מטריה, המציאו את המילה חומר.

‫אבל היא לא הייתה קיימת

‫בימי התנך.

‫זה היה חומר של ימי. כן.

‫בזמן התנך המילה חומר הייתה קיימת

‫אבל לא במשמעות הזאת.

‫אלא אחד החומרים קראו לו החומר.

‫סוג של בוץ.

‫קראו לו חומר.

‫כחומר ביד היוצר.

‫אבל זה לא החומר במובן הכללי

‫של המילה כמו שאנחנו משתמשים היום.

‫חומרים וכדומה.

‫גם חומר זה הרמה והצבירו אותו חומרים חומרים.

‫אבל

‫זה נכון שיש

‫מבחינה עניינית קשר בין החמור לחומר

‫אבל לא בגלל המילה.

‫יש הרבה מילים כאלה. גם המילה

‫גשמיות היא מילה שהומצאה

‫מאוחר.

‫זה לא קיים. לא בתנך

‫ולא בחזל.

‫זה מוצא מאוחר

‫אז זה לא

‫מוצא במקרה המילה. אתה צודק.

‫אני רק פשוט רוצה להבין את המילה התנכית.

‫אני פשוט לומד עברית תנכית

‫ולכן אני לא יכול להשתמש

‫במילים מאוחרות בשביל להבין עברית תנכית.

‫כמו שאתה נח אומר

‫תלפיים אני לא אגיד שזה מילשון טלפון.

‫כי המילה טלפון

‫אף על פי שהיא נכנסה לעברית

‫היא לא מבארת מילים בתנך.

‫בסדר? זה הכל. בבקשה.

‫מה זה מה שהתפיסה שלהם

‫את אלוקים?

‫אני אגיד את זה. ‫בדיוק זה מה שאמנואל קאנט הבין.

‫כשקאנט מדבר על הנאומן

‫שמופיע בתוך

‫הפנומנט. דהיינו

‫שהמופיע נמצא בהופעות

‫של קטגוריות ההכרה

‫הוא קורא לזה בעצם הצורה של

‫לומר אלוהים.

‫כלומר המקסימום של ההכרה

‫הפילוסופית האנושית מגיע עד פה.

‫שבו לכם פה.

‫עם החמור.

‫ואני. מה?

‫מה אתה רוצה?

‫כל היכולת של תפיסה של המנדל

‫זה הכל חושית שלו?

‫לא דווקא חושית אבל קרוב לזה.

‫ואני. והנער.

‫מעניין.

‫הוא היה צריך לקרוא לו אני וה...

‫והבן. הוא לא קורא לו הבן.

‫הוא לא יודע מי פה הבן. כולם נערים.

‫שניהם נערים

‫וגם יצחק הוא נער.

‫אני והנער.

‫נלחם עד כה.

‫כמה זה בגימטריה כה?

‫26 פחות 1.

‫26 פחות 1.

‫שם הבעיה. כלומר אנחנו הולכים

‫להשיג את האלוהות

‫המתגלה.

‫זה לא בשבילכם זה בשבילנו.

‫אבל

‫יש לנו מטרה בשביל זה.

‫לא סתם הבנו אתכם ונשתכלו

‫ונשובע עליכם. אנחנו רוצים

‫להביא לכם. אתם בני

‫ובאות העולם. אנחנו רוצים להביא לכם תוכן

‫עליון שמתגלה בהתחלה

‫רק אלינו. מתוך כך

‫נביא אותו אליכם.

‫מה?

‫למה?

‫כי בהקדה עושים ברור.

‫ואין שמחה כאתרת הספקות.

‫והספק מוסר רק

‫במפגש עם האלוהות.

‫וזאת המשמעות של המילה ונשתך הווה.

‫כאן אני רוצה לשאול שאלה פשוטה.

‫רק רגע. אל תהיו לחוצים.

‫השורש

‫של המילה

‫נשתך הווה. מה הוא?

‫אז אם אתם נבחנים לבגרות

‫אז בבגרות

‫באמת אומרים לכם שין חטאה או

‫שין חטביו זה השורש

‫של ונשתך הווה.

‫יש רק בעיה שאם ככה היה צריך להיות

‫כתוב ונשתכה.

‫או ונשתכה. אבל

‫ונשתך הווה זה מראה איזה קשור

‫קושי. וזה בגלל

‫שלבגרות לומדים רק שבעה בניינים.

‫קל פיאל, מפעל, הופעל, פועל, ‫פיאל, התפעל, יפיל, התפעל.

‫לומדים שבעה בניינים.

‫אבל ברמות

‫יותר מתקדמות של לשון יודעים שיש בעברית

‫עוד בניינים.

‫למשל הוטפאל.

‫מוזכר בספר במדבר כמה

‫פעמים. והלוויים לא

‫הוטפקדו בתוך בני ישראל.

‫זה לא התפעל ולא הופעל.

‫זה הוטפאל.

‫יש גם

‫בניין שנמצא בעיקר

‫בערבית. זה סטפאה עלה.

‫אבל, בעברית

‫זה השטפאל.

‫בניין השטפאל. יוצא שאם

‫אנחנו נבין ונשתך הווה בתור השטפאל

‫אז מה השורש? חווה.

‫ח' ו-ו'.

‫מי זאת חווה?

‫אין כל חי. זאת אומרת, אנחנו ונשתך הווה

‫אנחנו נשוב את שורש החיים שלנו.

‫וזה על ידי

‫ההתפשטות של

‫הגשמיות. הרי, איך

‫משתחווים?

‫לא כמו הקריאה המוסלמית

‫שהרמב״ם אומר

‫שהיא שריד של בעל פאור.

‫ככה הוא כותב הרמב״ם

‫בעיגרתו לרבי עובד יאגר. הוא אומר שההשתחוויה

‫של המוסלמים זה שריד

‫קדום של עבודת בעל פאור.

‫לא סימפטי.

‫אבל, ההשתחוויה ההלכתית

‫זה פשוט ידיים ורגליים.

‫זאת אומרת, שהאדם לגמרי שוכב.

‫וזה

‫הביטול המוחלט. ונשתה

‫חווה. אנחנו נחזור לשורש

‫החיים שלנו.

‫ומתוך כך, ונשוב

‫עליכם, יהיה לנו מה לתת לכם.

‫לעומות העולם. עכשיו רציתי

‫להגיד משהו. נו, דבר.

‫מצד אחד הרמב״ם אמר שהאבא עדיין בבירור.

‫מצד שני, הוא כאילו

‫כבר נשמע ככה שהוא כבר יודע.

‫הוא אומר להם, אנחנו נלך ונוריד לכם את

‫הידוכות הראשונה.

‫אז הוא בברר או כבר יודע?

‫הוא לא יודע.

‫אז איפה נמס איזשהו, ‫כמו שאמרים, עדכו?

‫הוא יודע שזה משהו שצריך לעשות.

‫להגיע עדכו. אבל הוא לא יודע איך זה

‫יתבצע. כלומר, עדיין התעלומה אצלו שלמה.

‫כן. בבקשה.

‫למה פחות מ-26 ולא

‫ל-26?

‫26? ממש?

‫אה, זה... או הם

‫מתמזגים האלוהות? לא היה חוזר.

‫כן?

‫מה אתה אומר?

‫יש כאן קשר לפרחת כסף.

‫קו-י-ז-ה-ר-ח-ה.

‫נכון.

‫כן?

‫טוב, נמשיך.

‫ואי-כך אברהם מתעצה העולה.

‫מה?

‫על הנסוב עליכם רשי כותב

‫שהוא מבטא בה שעשונו שניהם.

‫נכון. וזה אגב לא נכון.

‫אבל זה אגב

‫לא נכון.

‫כלומר, מה שרשי כותב

‫כאן דווקא לא נכון.

‫הוא אומר, נתנה בה שישובו שניהם

‫באמת הם לא חזרו שניהם.

‫צריך להבין למה

‫רשי כתב את זה.

‫מה? אני עוד לא יודע.

‫אתה רוצה להבין רשי? ‫אני מנסה להבין את הפסוקים.

‫רשי זה עוד יותר

‫עמוק. כן?

‫קשה להבין את רשי. טוב.

‫ואי-כך אברהם מתעצה העולה

‫ועשה מה יצחק בנו.

‫לא כתוב שאברהם רואה בו בן.

‫זה הכתוב אומר לנו שהוא בנו.

‫והיא ייקח בידו את האש

‫ומה?

‫כדי שאנחנו נבין שהוא לא צריך לשחוט אותו.

‫והיא ייקח בידו את האש ואת המאכלת

‫והלכו שניהם

‫יחדיו.

‫לכאורה המילה יחדיו ‫היא יותר, גם המילה שניהם.

‫וכי זה לא היה מובן

‫מאליו. הרי אם הם הולכים והנערים לא פה

‫החמור לא פה, אז איך הם הולכים?

‫הם משחקים שניהם.

‫ואיך הם הולכים שניהם? יחדיו.

‫יש פה משהו לא מובן.

‫אז כן, כן.

‫אז כמובן ששניהם בהצעה אחת.

‫אבל הם עוד לא יודעים על מה הם מסכימים.

‫זה מעניין מה קרה כאן.

‫ויומר יצחק

‫אל אברהם אביו

‫ויומר אבי

‫ויומר ינני בני

‫ויומר

‫איך אומרים?

‫יותר כבד מזה אתה מת.

‫מה זה פה?

‫ויומר יצחק אל אברהם אביו

‫ויומר אביו ויומר ינני בני

‫ויומר

‫זה קביד אותנו.

‫צריך לקרוא את זה לעומק.

‫יצחק אומר

‫לאברהם שהוא אביו.

‫ויומר יצחק אל אברהם אביו

‫כלומר יצחק אומר לאברהם

‫שאברהם הוא אביו.

‫ואיך הוא אמר לו את זה?

‫והוא אומר

‫אבי.

‫זאת אומרת, זאת הפעם הראשונה

‫בחיים של יצחק

‫רגע, זו פעם ראשונה שהוא בכלל לא מדבר.

‫עד עכשיו לא שמענו אותו.

‫אבל

‫זאת הפעם הראשונה שיצחק אומר לאברהם

‫אני מכיר בך כאבי.

‫מה זה החידוש הזה?

‫עבור יצחק זה לא היה ‫פשוט להיות הבן של אברהם.

‫יצחק הוא צדיק של מידת הדין.

‫איך הוא

‫מסתובב בעולם

‫כשכולם יודעים

‫שאבא שלו מידת החסד?

‫מאוד קשה לקבל את זה.

‫איך אפשר לחיות ככה?

‫כל החברים שלו בגן

‫אמרו לו, מידת הדין, אה?

‫אני יודעים מי אבא שלך.

‫זה מאוד לא נעים.

‫כן, מה?

‫זה מידת הדין ומידת החסד.

‫זה מידות תופחיות, סותרות.

‫לכן, כאן יצחק עובר מהפכה.

‫ויאמר

‫הנני

‫בני.

‫זאת אומרת, אברהם

‫הכיר לראשונה ביצחק

‫כבנות, פעם ראשונה שאברהם אומר

‫סוף סוף בני על יצחק.

‫כן.

‫וישיב לבנים על אבותם.

‫ויאמר

‫הנה האש והעצים

‫ואיזה עשה לעולה?

‫אמר אברהם

‫אלוהים יראה לו עשה לעולה

‫בני.

‫אז הוא מגלה לו את הכוונה

‫והחושניהם יחדיו. בעצם, ‫אפשר לומר שבפסוק הזה

‫המטרה של העקדה הושגה.

‫המטרה הייתה איחוד המידות.

‫אז זה הופסק.

‫הוא קורא לו אבי, הוא קורא לו בני. ‫אפשר לרדת.

‫גמרנו. כל השאר

‫מיותר לחלוטין. כבר אין צורך בכל זה.

‫ואיך כתוב אלוהים?

‫כלומר, כל היסוד האלה

‫להסתלק, יתאחדו המידות, זה ‫אלוהים. זה כבר לא האלוהים.

‫כן, בבקשה.

‫אבל אין מה לדבר פה על זה של ישמעאל? ‫יש משהו מהחסד

‫שאמרתם, הוא דבר עליו?

‫בוודאי. זה לא מפה יוצא.

‫זה ראינו הרבה. ידו בכל ויד כל בו.

‫נכון? לגבי ישמעאל.

‫זאת אומרת שהוא מבטל את הגבולות.

‫אז זה גזל והרעיות.

‫אבל זה ביטול הגבולות. זה החסד.

‫כן, בבקשה.

‫האם לא שהמידות התאחדות כבר בסיפור עם סלום

‫שהבראה מכיר שצריך את מידת הדין בעולם?

‫הוא לא. הוא הכיר שכך הצדק שלה בורא.

‫אבל הוא לא משלים בזה בחיים הקיומיים שלו.

‫ולכן עד שזה לא מגיע אל בנו, ‫הוא לא יכול להשלים עם זה.

‫הוא לא משלים עם זה שהבן שלו הוא מידת הדין.

‫הוא מסכים מבחוץ עם מידת הדין, לא מבפנים.

‫כן.

‫וכאן נגמר הניסיון.

‫נכון. כאן נגמר הניסיון.

‫ומה טעות?

‫מכאן ואילך הוא לא היה צריך להמשיך.

‫כן? בואו נראה.

‫ויבואו אל המקום אשר אמר לו האלוהים.

‫חבל, לא הבנת כבר. אמר לך אלוהים.

‫והאם אין שם אברהם את ‫המזבח, והיה אורך את העצים,

‫והיה קודי יצחק בנו, והיה ‫שם אותו על המזבח, על העצים,

‫והישלח אברהם את ידו, והיקח ‫את המאכלת לשחוט את בנו.

‫תחילת הפסוק. והישלח אברהם את ידו.

‫מה זה?

‫והישלח אברהם את ידו.

‫איך הוא שלח את ידו?

‫עם מה?

‫אז רבים מנחם מנדל מויטבסק,

‫בעל פרי הארץ, אמר דבר מאוד יפה.

‫אמר, אצל אברהם אבינו הייתה ‫טעמה, פנימית, הייתה הרמוניה,

‫בין רצון השם לבין העברים שלו.

‫אבל כאן, מה שאברהם רצה לעשות

‫היה בניגוד לרצון השם.

‫אז היד לא הסכימה.

‫לכן אברהם היה צריך להכריח ‫אותה, והישלח אברהם את ידו.

‫כי הוא חשב, בשכלו, שצריך ‫לשחוט את יצחק, והוא לא הבין.

‫אבל היד הבינה אובינטואיטיבית, ‫שלא. והישלח אברהם את ידו.

‫בסדר?

‫ואז, מה קורה מכאן ואילך?

‫את זאת נראה הפעם הבאה.

‫שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234906116″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 35
"וה' פקד את שרה כאשר אמר"
"ויקרא אליו מלאך ה' מן השמים ויאמר אברהם אברהם ויאמר הנני"
פרק כא’ פסוק כז’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234906116″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החולשה של אברהם אבינו כלפי הפלישתים והשלכתה לימינו

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן