ואנחנו מלאים בפרק קף נכון? או קף א' פה?
קף א' טוב מי מתנדב לקרוא?
אף אחד לא רוצה לקרוא? טוב אז אני אקרא
עכשיו שיביאו ספר אני יכול לעשות את זה
כן מה השאלה?
כן
ערב נדבר בשעור הקודם של
התפילה של אברהם ולילים ולילים
נכון
רציתי לשאול אם אנחנו אמורים לקחת את המגישה
הזאת בתפילה שלנו או שאצלנו זה מאחוז רחמים?
אתה שואל בעקבות מה שאמרנו שהתפילה של
אברהם היא מידת הדין להתפלל, לעמוד בפלילים
האם זה משהו לגבי התפילה
שלנו שהיא כולה רחמים?
הגמרא אומרת שהתפילה
רחמנינו זה דברי בקשת רחמים
אין שום סתירה, כשאני
מבקש רחמים אני עומד בדין
כי אני בא לבקש משהו שהוא שינוי משורת הדין
אז אני מבקש רחמים כי לפי שורת הדין
לא קיבלתי ועכשיו אני בא לבקש שינוי
כל שינוי בדין נקרא רחמים
אבל בודקים אני ראוי זה המידה בדין זה
להתפלל כך שאין פה שום סתירה בין שתי האמירות
טוב אנחנו הגענו לפרק כף א', איזה פסוק?
מה?
הגענו לפרק כף א', איזה פסוק?
א', בטוח? טוב
אם כך נתחיל את פסוק א'
אנחנו לומדים שכל הפרשה של וירא זה
הלימוד של אברהם את מידת הדין, נכון?
ו' אדוני פקד את צרה
כשאומרים ו' לפני י' כ' ו' כ' מה מתכוונים?
הוא ודינו
אז פה שוב מידת הדין מתערבת
כדי להביא את אברהם לידי מידת הדין
להוביל את מידת הדין לעולם
הצדיק של מידת הדין זה?
יצחק? בטוח?
מסכימות?
אז הצדיק של מידת הדין זה יצחק
אז כשהוא נולד ברור שהוא ודינו ו' פקד את צרה
כאשר אמר
ו' יעש את שם לצרה כאשר דיבר
אין שום שם שלמדנו את כל זה, לא?
לא? לא למדנו? טוב בסדר
ותר ותלת צרה לאברהם בן לזכוניו
למועד אשר דיבר אותו אלוהים
ויקרא אברהם את בנו יצחק
לא כתוב כך?
כתוב הרבה יותר כבד
ויקרא אברהם את שם בנו
הנולד לו אשר ילדה לו צרה יצחק
יותר כבד מזה, אתה מת
מה זה המשפט הארוך הזה?
ויקרא אברהם את שם בנו
הנולד לו אשר ילדה לו צרה יצחק
אלא מה?
צריך לדעת לי איך לקרוא את הפסוק
אולי צריך לקרוא את זה ככה
ויקרא אברהם את שם בנו
אז מי היה בנו?
זה לא מה שכתוב, אני חוזר עוד פעם על הפסוק
ויקרא אברהם את שם בנו, אז מי זה בנו?
שם
מצאנו שם כזה?
מצאנו שם כזה, נכון?
שם חם ויפת, נכון?
אז אם כך, אברהם קרא את שם בנו
אז אם שם זה בנו של אברהם, מי זה אברהם?
נוח, נכון
כל הזמן בפרשת נוח למדנו אין
איש צדיק תאים היה בדורותיו
נחלקו רבותינו, אם זה לגנאי או לשבח
יש מי שאומר אם היה בדורו של אברהם
היה יותר צדיק
ויש מי שאומר לא, אם היה בדורו של אברהם
לא היה נחשב לכלום
מה כל ההשוואות האלה לאברהם?
כלומר בעצם אפשר לומר, נוח
זה הגרסה הראשונה של אברהם
אברהם זה הנוח המושלם
ולכן, אם לא הצלחנו להקים את אבות העולם
מנוח, שם ועבר
אז אנחנו עושים גרסה
משופרת, אברהם, יצחק ויעקב
יוצא לפי זה, שנוח בא לידי השלמתו באברהם
אתם זוכרים את הפסוק
שראינו בפרק זין, פסוק א'
כי אותך ראיתי צדיק לפניי
האחרון זוכרים שאמרנו
שאברהם היה גנוז בתוך נוח
ואז יוצא שיצחק הוא שם
והקרא אברהם את שם בלו
אני נולד לא אשר ילדה לא
שרה, הפעם זה שרה שילדה
אז קוראים לו יצחק, על שם הצחוק של שרה
מובן?
זה מתאים מאוד לתורת הגלגול
גם בלי תורת הגלגול זה מתאים
עוד יותר טוב לפי תורת הגלגול
כן?
אולי שאלתי על הפסוק זה
על דרך פשט או על דרך מה?
האם מה שאמרתי על זה על
דרך הפשט או על דרך מה?
אינני יודע מה להגיד לך
הייתי אומר ככה, זה על
דרך הרמז, זה מה שנשמע כך
אבל זה ממש ככה, הרמז המתבקש
כלומר, זה לא רמז במובן של בקשת אלגוריות
אלא, הכתוב יש לו הקשרים אסוציאטיביים
עבור הנפש דוברת העברית
כמובן איזו עברית, העברית המקראית
וכאשר העברי המקראי שומע שם
זה מצטייר אצלו בתור שורש הזהות הישראלית
עד כך שאפילו הקדוש ברוך הוא נקרא בשם הזה
יענך השם ביום צרה, יסגבך שם אלוהי עקב
נכון?
זאת אומרת, זה מצטלצל, זה מתבקש כך
אז אני אמרתי שקוראים לזה רמז
השאלה היא, מדוע אתה שואל עוד פעם?
טוב, למה הוא קרא לו יצחק?
על שם הצחוק של שרה, נכון?
יש עוד מישהו שצחק, מי זה היה?
אברהם, איפה ישמעאל צחק?
לא קראת עוד כלום פה
אבל אברהם צחק, נכון?
כן או לא?
ברק ירוזיין בא איפול אברהם על פניו
בא יצחק
והיא אומר בליבו, הלבן מאה שנה יבלד
ועם שרה בא תשעים שנת אלף
זאת אומרת שיש לנו פה כבר שני צוחקים
אברהם ושרה
יש פה צוחק שלישי, זה הבן
הבן נקרא יצחק
הוא לא נקרא צוחק, הוא נקרא יצחק
כלומר הוא מבטא את הצחוק העתידי
כמה דעת אמרת?
מי שצוחק, אחרון
זה מפורש לספר משלה, ותצחק ביום אחרון
ואברהם, בן מאת שנה
והיה מול אברהם את יצחק בן שמונת ימים
כאשר ציווה אותו אלוהים
מדת הדין
כל האווירה היא של דין
ואברהם בן מאת שנה
והיוולד לו את יצחק בנו
מה זה חשוב?
זאת אומרת, זה האדם המושלם
כדי להוליד צדיק של מדת הדין
צריך להיות בן מאה
זוכרים למה? נכון?
דיברנו על זה בהרחבה
מה?
נכון
לא, ההפך
מדת הדין זה חידוש
לכן יש פה צחוק
עד עכשיו העולם מתנהג בחסד
פתאום יש צדיק של מדת הדין
חידוש, זה מצחיק
אז למה נולדו צריך להיות בן מאה?
ותומר שרה
צחוק עשה לי אלוהים
אז יש פה צוחק רביעי
מי הצוחק הרביעי?
אלוהים
כל השומע יצחק לי
יש פה כבר צוחקים חמישיים
כל העולם כולו
ותומר מי מילא לאברהם
הניקה בנים שרה
כי הילדתי בן נזקונה
הגדל הילד והיא גמל
והיה עשה אברהם משתה גדול והיא גמלת יצחק
זאת אומרת יש פה צחוק גדול
יש צחוק של אברהם
צחוק של שרה
צחוק של יצחק
צחוק של הקב". צחוק של העולם כולו
חמישה גורמי צחוק יש כאן
אני עוד לא יודע למה זה חשוב להדגיש
בינתיים אני מתוודה
אולי בהמשך אני אבין למה
ואברהם עושה משתה גדול
אז וטרס הרעד בן הגר המצרית השרד
ללאל אברהם מצחק
מה אמר לעצמו ישמעאל?
אמר לעצמו טוב זה מה שהולך היום נכון?
זה האווירה
זה האופנה
אז גם אני אנסה
זה אולי מזכיר למה זה מוזכר
ישמעאל אומר עכשיו האווירה היא הצחוק
זה הנהגה בעולם
אפילו הקדוש ברוך הוא צוחק
אז גם אני יצחק
ואתה אומר לאברהם
גרש העמה הזאת ואת בנה
כי לא יירש בנה העמה הזאת עם בני
עד כאן היית צריכה לדבר
אבל היא הוסיפה עוד שתי מילים מוזרות
עם יצחק
למה קוראים לבן שלך יצחק?
כי את צחק אז מה אתה עושה
בעיות מזה שאנשים צוחקים?
באמת קבוע משהו לא מובן
או שליצחוק זה טוב
אז מה... והרי היה שקוראים לבן שלך יצחק
ואם לא אז תשתכי אל תגידי אם הבנים לי יצחק
יש פה משהו לא ברור
אבל אפשר לומר ככה
ישמעאל ניסה לעשות מה שכולם עושים
ואומרו לו אתה לא יודע לספר
אנשים ניסו לספר בדיחה
ושאחד נספר בדיחה כמו כולם
ואחד לא צוחק
למה אתה לא יודע לספר?
יש משהו בצחוק של ישמעאל
שכנראה לא עובר
לא עובר מסך
משהו לא בסדר כאן
ושרה הרגישה את הדבר הזה
והרגישה שדווקא הצחוק העולמי שנעשה כאן
הוא ההזדמנות לברר
מי הוא הצוחק האמיתי
מי הוא הצוחק המזויף
אתה צריך להבין
האם לצחוק זה טוב?
אמרו חזאל
אמר רבי שמעון בן לקיש
משום רבי שמעון בן יוחאי
אסור לאדם שימלא פיו צחוק בעולם הזה
שנאמר
אז ימלא צחוק פינו
זאת אומרת שבעולם הזה
אתה לא יכול למלא את הפה צחוק
זאת אומרת שהאם הצחוק הוא שלילי? לא
הצחוק נשמר לעתיד לבוא
מה זה הצחוק?
הצחוק זה הרבה יותר משמחה
אפשר להגיד לך
יש שלוש מדרגות בזה
ששון, שמחה, צחוק
ששון דומה לכוס שהולכת ומתמלאת
שופכים מהבקבוק לתוך הכוס
זה ששון
כמו דבר
אני רואה שעוד מעט יהיה לי מה שאני רוצה
אני שש
כמו שש אלה קרב
כשאדם שש אלה קרב
או כמוצא שש אנוכי על אמרתיך
כמוצא שלל רב
האדם עוד לא מימש את הדבר שמשמח אותו
אבל הוא שמח כי הוא עתיד להשיג משהו
הוא בדרך אלה, זה הששון
מתי יש שמחה?
כשאדם ישיג, זה כמו שהכוס מלאה ורוויה
על כל גדותיה
אם ממשיכים אחרי שהכוס מלאה
ממשיכים לשפוך
אז מה יש?
זה כבר צחוק, זה כבר
מעבר למה שאני יכול לעשות
הצחוק מרים את הגוף שלי מעבר ליכולת הכיבול
זה יוצא מן החוק
מעבר למה שאני יכול
זה פורץ
לא שכחתי, פשוט לא הספקתי ידיים
זה יוצא מן החוק
עכשיו, האם אפשר
אז זה שצחוק בא
כאשר העולם מושלם מאוד
עכשיו, האם העולם מושלם?
בניגוד לדעת הגשש
העולם לא מצחיק
שערי, תפתח עיתון
תשמע רדיו, תראה טלוויזיה
אתה רואה שהעולם לא מצחיק?
אז איך אפשר לצחוק בעולם הזה?
כאילו שהעולם מושלם
אבל מצאנו שהצדיקים צוחקים
למה הם צוחקים?
כי הם רואים את העתיד
לכן הצדיק האולטימטיבי נקרא
יצחק, שמעטין
אבל ישמעאל מצחק והעובה
זה אגב בפיאל, לא בקל
לא כתוב צוחק, אלא מצחק
שזה הדגשה של הצחוק
וזה כנראה בגלל שהוא מרוצה ממצב העולם
מי שמרוצה ממצב העולם זה רשע
רציניות, איך אתה יכול להיות מרוצה?
אם אתה צוחק על מה שאתה רואה
את המגמה העתידית
הצחוק הגדול שיהיה
אז בבקשה אבל לצחוק עכשיו
על מה שקורה עכשיו
זה נורא
בעצם הצחוק של ישמעאל
מעכב את העולם וההתפתחות שלו
יש פה גסות רוח של ישמעאל
כן?
זה בשום מצחק בעולם הזה
מצחק, אה יפה
הוא מצא איפה להסתדר בעולם
הוא חקוק בעולם הזה
כן יפה
אז זאת אומרת ששרה הבחינה
שיש פה משהו שצריך פה בירור
עכשיו צריך להבין שכנראה
כשיצחק הבינו נולד
הייתה איזה מין השתקפות
איזה מין התרמה של העולם העתידי
הרי כתוב בפסוק זין
ותומר ממילא ללא אברהם
העניקה בנים שרה
היא לא העניקה בנים היא עניקה בן
יש לה רק בן אחד
לא שמענו על עוד בנים של שרה
אלא העניקה בנים שרה
זה שזה מדרש כזה
שכאשר אברהם עשה את הסעודה
הגדולה לכבודו של יצחק
אז כל העולם אמר
אה זה לא הבן שלו
הוא לקח איזה אסופים מן השוק
לקח איזה ילד ככה
שעזבו אותו ברחוב
אמר זה הבן שלי
והיא בוודאי לא יכולה לעניק
היא עושה כאילו שהיא מניקה
היא לא מניקה
וכל מלכי העולם היו שם
מלכי קנאן וודאי הגיעו
לסעודה הגדולה
והיו באו עם נשותיהם
ועם תינוקיהם
ונעשה נס
שפתאום כל המלכות העולם
לא יכלו לעניק
התקנו קורט
התחילו לבכות
ואז לא הייתה ברירה
ביקשו משרה לעניק אותם
הניקה בנים שרה
אבל באיזה יום זה היה
ביום שבו נגמל יצחק
זאת אומרת כשעם ישראל נגמל
אז הוא מתחיל לעניק אחרים
יש פה לימוד גדול בדבר הזה
צריך קודם כל לגייר את היהודים
אתם גייר את היהודים?
אחרי זה אתם גייר את הגויים
אם המצחק זה על הרבי עקיבא ואיזה שאלה
למה הרבי עקיבא מצחק?
יפה, לפני זה נשאלת השאלה
למה הרבי עקיבא מצחק
אני אפילו יכול לשאול יותר מזה
בספר בראשית עצמו
בפרשת תולדות
כתוב בפרק
פרק קווה
בפסוק ח'
והי כי ערכו לו שם הימים
והי השקפה ומלך מלך פלשתין בעד החלון
והיה והנה יצחק מצחק את רבקי אשתו
מצחק אם כן זה היה
אותו ביטוי, הפסול אצל ישמעאל
חוזר פה ברבי עקיבא
נכון
הבנתי, הבנתי, הבנתי
אז את שואלת
צריך להיות כתוב
ורבי עקיבא יצחק
אבל מצחק זה לא מתאים, נכון?
יש לי תשובה
רבי עקיבא לא צפה את העתיד
רבי עקיבא היה בעתיד
זו המדרגה שלו
זה כמו שיצחק מצחק את רבקי אשתו
הרי זה דבר מאוד לא צנוע
מה שכתוב כאן
יצחק מצחק את רבקי אשתו
מספרים לנו דברים כאלה
לפי ראשי זה תשמיש
זה מה שהם מספרים לנו
אלא שיצחק הבינו היה
במדרגת האדם הראשון לפני אחת
אז הוא כבר בעתיד
בסדר?
כן
אולי בוא נסבר על זה שהוא מצחק
הסבר אחד יכול להיות שהוא פשוט לא נתון
לא יכול לראות את העתיד אחר
אם הוא מצחק פה הרבה
יכול להיות
והסבר השני אולי הוא רואה את העתיד
אבל העתיד שלו לא עתיד שיכול לסמוך
אז הוא מעדיף לצחוק על העולם הזה
הוא דיג את סתום הכתורה
הוא לא יגומר לך
שעתיד של ישמעאל הוא לא עתיד ש...
שני הסברים שלך מוצאים מכן בעיניי
אני אחזור עליהם בקצרה
אתה אומר
ישמעאל לא צוחק על העתיד
כי הוא לא יכול לצפות את העתיד
כי הוא לא נביא
או
אלטרנטיבה אחרת
הוא רואה את העתיד והוא
רואה שזה לא עתיד משמח
אז הוא מעדיף לצחוק על העולם הזה
בסדר?
שני הסברים דווקא מוצאים מכן בעיניי
טוב
שלום
אם יש ציווי לא למלות פינוס בשחוק
סימן שהדבר הוא בר השגה כבר כעת
כלומר שהתנאים של אז ימלא
כבר קיים
אין זו תרתי דסיטרה
תרתי דסיטרה?
לא יודע מה זה תרתי דסיטרה
לא יודע, הוא התכוון בטח למשהו אחר
לא משנה, בכל מקרה
אני לא בדיוק מבין למה זה תרתי דסיטרה
זה ברור
שזה לא נכון
כלומר, אדם יכול למלא פיו שחוק
אם הוא יתעלם מן המציאות
עוד שאלה
אז ימלא שחוק פינו
על פי הפסוק
על פי הפסוק מדבר על שבע ציון
האם זה מתיש שכיסחנו
להשמל את הצורה במלחמת ששת הימים
ואנחנו הצוחקים האחרונים
כמקמה לכל מה שהוא עשה לנו בגלות
קודם כל, אם כבר לקסח
אז קודים בכף, ולא בכוף
זו בריתה מפורשת
במסכת מועד קטן
אבל
נאמר את זה אחרת
יש מקום
שבו היהודים
רגילים להתפלל
הכותל המערבי
ובמשך דורות רבים
הלכו שמה היהודים לבכות
כלומר, התפילה של היהודים
זה תפילה של ביחיה
מתי היהודים היו שמחים?
כשהם למדו תורה
לימוד התורה זה משמח
התפילה זה ביחי
מדוע? כי התפילה באה לעסוק בעולם הזה
והעולם הזה הוא מלא צרות
לימוד תורה
זה עולם נפלא, תיאורטי
אפשר לסמוך
אבל, בדור האחרון
מאז מלחמת ששת הימים
אנשים הולכים לכותל
וכולם שמחים
נגיד אם תייר מגיע
שואל את נהג אמונית
תיקח אותי לאיפה שהיהודים בוכים
לוקח אותו למסך נסעה
אבל
בכותל, כולם מרוצים
אפילו יש הפנינג גדול
בתשע בעב
כל הרחבה מלאה
שמחים לפגוש אחד את השני
אסור להגיד שלום, זה תשע בעב
אבל
יש איזה משהו השתנה
כלומר, יצחק התחיל להיוולד
אבל
הזמן נהיה רציני
הלימוד
כי הלימוד הפסיק להיות תיאורטי
הגויים באים ואומרים
נו, מה יש לכם להגיד לנו?
אז זה מתחיל להיות רציני
כן?
אנחנו צריכים להיות ערוכים לדבר הזה
טוב, על כל פנים
ותומר, אני חוזר פה לפסוק יהודי
ותומר
אברהם
גרש העמה הזאת
ואת בנה
כי לא יירש
בן העמה הזאת, האם בני
האם יצחק
אז צריך לברר מה יירעת בדיוק
בצחוק שלו
מצאנו בחזל
ארבע דעות
לגבי הצחוק של ישמעאל
ארבע דעות זה הרבה?
בשביל צחוק אחד?
בן כמה היה ישמעאל אז?
בערך בן 16
כן?
הרי הוא היה בן 13
כשהוא נימול, שנה אחרי זה
נולד יצחק אז
ישמעאל היה בן 14
עוד שנתיים בערך של גמילה
עד ייגמל את יצחק
אז הוא בערך בן 16
נער, בגיל הטיפש 16
נער בגיל הזה עושה הרבה שטויות
עשוי לעשות הרבה שטויות
על כל פנים, ברור שאם הוא עושה שטויות
אפשר להתלות את זה בנערות שלו
יוסף בן 17 שנה
והוא נער
לא עשו אותו רשע
מה בישם סלסל בסערון?
לא עשו מזה עניין
פתאום ישמעאל
שרה רואה את זה אומרת
שמה אחד כזה הוא חייב להעוף מפה
מה קרה?
אז יש
שלושת הדעות הראשונות בתנאים
אמרות כך, אחד אומר
צחוק
מצחק, אין מצחק אלא עבודה זרה
וואו
היה באמת
אצל עובדי עבודה זרה
היה בפולחן שלהם
היה מה שנקרא
הצחוק המקודש
הצחוק של קדושה
שבו הם היו עובדים את עילי להם
ושרה
הרגישה שהצחוק
של ישמעאל הוא מהסוג הזה
מעניין?
אבל זה נער קטן
אז חזר אומרים שהוא היה מביא צלם קטן הביתה
והיה
מקריב לו חגבים
כמו ילדים
עושים שטויות, חגבים וזה פה ושם
הוציאים מהקופסת
גפורים שלו והיא הביא חגב
שוחט אותו, שורף אותו
אבל זה מעשה
נערות, עכשיו בכלל יש קושי גדול
איך אפשר שדברים כאלה
יהיו בביתו של אברהם
הרי גדול הלוחמים בעבודה זרה
זה אברהם, אז הבן שלו עושה עבודה זרה
משהו לא מסתדר
הסבר שני
אין מצחק
אלא שפיכות דמים
אצל הרוצחים
יש סוג של צחוק
אופייני לרציחה
ואז שרה
נחרדה כשהיא הרגישה שהצחוק הזה
זה צחוק של רוצח
ודעה שלישית
אין מצחק
אלא גילוי עריות
הרי בגילוי העריות יש גם צחוק
זה הצחוק עם
של מגלי העריות
והיא הרגישה את זה
אצל ישמעאל
כן מה אתה אומר?
זה מחלק את הדברים שכתוב פה
שלא יגדל עם בני
זאת אומרת, מפחדת המצחק
לא כתוב שלא יגדל עם בני
זה בנה כי לא יירש
לא יירש, לא כתוב לא יגדל
זה לא כתוב לא יגדל
לא כתוב לא יגדל
אמרת שהיא אמרה לא יגדל עם בני
כאילו כתוב כאן לא יירש
מה?
רגע, אבל אתה אמרת
שהיא אמרה לא יגדל
נכון
אז באמת אם היה כתוב יגדל אתה צודק
אבל זה לא מה שכתוב, כתוב לא יירש
כנראה שהבעיה שלה זה לא ההווה אלא העתיד
אז באמת כאן
מגיע הדעה הרביעית
של רבי שמעון בר יוחאי
רבי שמעון בר יוחאי הוא
תלמידם של שלושת התנאים
שאמרו את הדעות האלה
שהזכרנו כאן של עבודה זרה
שפיכו דמים וגילוי עריות
ורבי שמעון
לא מסכים עם גדולי התנאים
הוא אומר הם מפרשים
לגנאי ואני מפרש לשבח
מעניין מה שבח שהוא מצא
שישמעאל
רצה
את הירושה
של אברהם
וזה
והצחוק שלו
זה שהוא היה אומר
אני בחור
ונוטל פי שניים
והראיה שמביא רבי שמעון
זה מההמשך
כאילו יירש
כלומר על זה הם רווים
על ירושת אברהם
ומהי הירושה של אברהם?
הארץ
ארץ ישראל
כלומר המאבק היה על ארץ ישראל
וזה לשבחו של ישמעאל
שהוא רוצה את ארץ הקודש
מה אתה אומר?
אתה אומר
ישמעאל הוא מצטעק
הוא עדיין שתויות
מסכם את הגליות
ואז הוא עוד פוגע
כן, אז זה בדיוק ההסבר של רבי שמעון בר יוחאי
שהיה
כדי להריב עם יצחק
יש בעיה
לישמעאל
הרי איך הוא יכול
לומר שהוא
בחור? הרי זה שטויות
הוא בן השפחה
הוא רק בן שפחה
גם אם הוא נולד ראשון הוא לא יורש
אבל מה
האבא אמינה שישמעאל יירש?
אם יצחק
לא יוולד
אבל אם יצחק נולד
זה דוחה אותו להיות
בן השפחה
עכשיו יוצא לפי זה שמצד האמת
ישמעאל לא יכול לדבר עם יצחק
כי בעצם פתיחת הפה
אפילו כדי להגיד לו
אתה איכסה
אז האמירה הזאת היא כבר הכרה
בקיומו של יצחק
והפיכתו לבן השפחה
לכן חזאל אמרו
הוא היה עושה משהו אחר
היה זורק אבנים בכיוון של יצחק
הוא אומר לא שמתי לב
מצחק אני
כלומר הוא צריך להתנהג
כאילו שיצחק לא קיים
אם יצחק לא קיים
אז יש לגיטימיות לזהות של ישמעאל
בתור היורש של אברהם
זה קשור למה שאתה אומר
זה אותו פירוש כמו רבי שמעון בר יוחאי
בסופו של דבר
עכשיו
צריך להבין מה הביא את רבי שמעון בר יוחאי
לדחות את דברי קודמם
כלומר זה שהוא רוצה לומר שהוא רוצה
את הירושה בסדר אבל למה לדחות את
ההסבר של מצחק של עבודה זרה
גילוי הרעיות שפיכות דנים
ההסבר הוא פשוט
מה שאמרנו מקודם
לא ייתכן שנער בביתו
של אברהם
יחאתה ברצינות
של שלושת האווירות האלה
טוב?
אז למה הם פירשו ככה?
כי
כנראה
החזאל הבינו שיש בהיסטוריה
של ישמעאל שתי תקופות
יש תקופה
שבה הוא בבית אברהם
ויש תקופה
שהוא מחוץ לבית אברהם
ובאמת כך קרה
לישמעאל ההיסטורי
ישמעאל בנו של אברהם
חלק מהחייו היה בבית אברהם
חלק מחייו מחוץ לבית אברהם
וכשהוא מחוץ לבית אברהם
ברור
שהוא נוהג בעבודה זרה
בשפיכות דמים וגילוי הרעיות
עכשיו מבחינת ההיסטוריה
של בני ישמעאל אנחנו רואים שתי תקופות
מעניינות
התקופה בערך שוות באורכן
בינתיים עד עכשיו
התקופה הראשונה
שהמוסלמים מכנים אותה
על ג'היליה
היא התקופה של הבערות
לפני האסלאם
אז התקופה הזאת
הייתה תקופה שבהם היו
עובדי עבודה זרה
שופחי דמים ומגלי הרעיות
זה היה הנורמה אצלם
וזה שלושת החטאים
שהתנאים ראו
אבל אחר כך
הגיע מישהו ממקה
והוא אמר להם
לחזור בתשובה
ולחזור לאלוהי אברהם
והם הסכימו
אז זה מה שרבי שמון בר יוחאי אומר
כלפי אלוהי אברהם
הם בסדר, לכן אתם לא יכולים
להגיד שהם עובדי עבודה זרה
שופחי דמים ומגלי הרעיות
אז מה הבעיה
שישמעאל לא חזר בתשובה
לפני אלוהי
יצחק
כי הרי הוא רוצה את הארץ
יוצא שפה מדובר
לא על מחלוקת באמת
אלא על דיון לגבי אופיו של אותו ישמעאל
האם הוא היה כישמעאל
שבבית אברהם או כישמעאל
שמחוץ לבית אברהם
האם הוא חותק לפי אלוהי אברהם
או שהוא חותק לפי אלוהי יצחק
כן
גם אחרי שמוחמד הגיע
הם המשיכו להיות שופחי דמים
עבודה זרה הפסיקו
אתה אומר שגם אחרי
שמוחמד הגיע
הם המשיכו לשפוך דמים
ולגלות הרעיות
אמנם עבודה זרה הם הפסיקו
אבל הם המשיכו
הם שפיחו דמים וגילו הרעיות
אז אם כן אתה אומר מה זה חזרה בתשובה
התשובה היא לא נכון
הם הפסיקו גם את זה
כלומר האיסלאם
הוא דרישה
כקבלה שלא לעבוד עבודה זרה
לא לשפוך דמים ולא לגלות הרעיות
שלושת הדברים האלה
עכשיו כשבכל זאת הם ממשיכים לעשות את זה
זה מצד יצר הרע
זה לא מצד קבלתם
לפני חיינת זה היה נורמה
זה היה בסדר
אחר כך זה הופך להיות מצד עבירה על הדת
משהו אחר לגמרי
לכן
אגב כשהוא מוסלמי
הוא צדיק לפי האיסלאם
אז הוא צדיק באמת
רק שזה לא תמיד עובד
מה אתה אומר
ישמעאל חזר בסוף ימיו בתשובה
אמרו חזל
מאיפה חזל לקחו את זה שהוא חזר בתשובה
והקברו אותו יצחק וישמעאל בניו
שהוא הקדים את יצחק לפניו
בהלוויה של אברהם
זאת אומרת שחזר בתשובה
לארץ
עכשיו יש פה בעיה אנחנו לא
יודעים איך הוא חוזר בתשובה
כי הרי
אין אף פעם דיבור
בינו לבין יצחק
כלומר בין יעקב לבין איסאב
יש דיאלוג
מצאנו במהלך ההיסטוריה
דיאלוג יהודי נוצרי
לא נעים אבל היה
אבל בין היהדות לבין האיסלאם
מעולם לא התקיים דיאלוג
אז איך הוא חוזר בתשובה
אז מצאנו
אצל אמא שלו
שובי אל גברתך
זו תשובה
והתענית אחת ידיה
ארבעה הרבה את זרח
זאת אומרת ברגע
שישמעאל מקבל את העול של יצחק
יש סיכוי שיחזור בתשובה
עכשיו מאז מלחמת ששת הימים
מה שאחד השואלים קינה בשם
איך הוא קרא לזה
כיסורך
אבל הוא כתב את זה בקוף אז זה ודאי לא נכון
אז השואל
שדיבר על כיסורך
מתאר איזה עובדה חדשה
בתולדות האסלאם
מלחמת ששת הימים יצרה את המצב
שבו לראשונה
ישמעאל נתון
תחת הולגלות
ולא סתם הולגלות אלא של ישראל
של יצחק בעצם
וזה עשוי לעבוד שינוי
זה לא כל כך פשוט
עד עצם היום הזה
ישמעאל עושה הכל
כדי לקבל מדינה לא מיצחק
זה מאוד מאוד חשוב
אנחנו מבינים עד כמה
שזה מושרש בתיאולוגיה
שחייב להיות
שפתרון הסכסוך המזרח תיכוני
יבוא על ידי
הקהילה הבינלאומית
וללא הכרה
של מדינת ישראל
זה מאוד מאוד חשוב כי
ישראל לא יכולה להיות קיימת
אם עם ישראל קיים
אז ישמעאל חוזר להיות בן השפחה
במובן?
יש פה שתי הערות
שלום, אולי בגלל זה
האיראנים וכל שונאי ישראל מכנים את ישראל
בשם הכובש הציוני ולא בשם ישראל
זה נכון?
היה חבר כנסת מרושע
בשם אז מי בשרה
אימך שמו תפועליו
והוא
אמר, בא מתראיין
לעיתונות הישראלית
הוא אמר דבר מאוד מעניין
הוא אמר לעיתונאי הישראלי
כמו שאני אומר, עיתונאי ישראלי זה בהגדרה
מי שלא יודע שום דבר על אסלאם
הוא אומר לו, אתה יודע
כולם יודעים שאין דבר
כזה העם היהודי שזה המצאה של הציונים
אז העיתונאי
הישראלי נופל מהכיסא
אבל יש דבר
כזה העם היהודי, לא?
והוא אומר לו
מה פתאום, זה המצאה של הציונים
אתה לא יודע?
ברור? כלומר, זה מאוד
מעניין. אגב, היום יש תזה שמתהלכת
בציבור המוסלמי
מעולם לא היה מקדש
בחרם השריף
מה ההוכחה שלא היה
מקדש ליהודים שם?
שערי
מסגד אל עקצא
קיים שם כבר שבעת אלפים שנה
לפני בריאת העולם
אז איך אפשר היה לבנות שם מקדש?
ראיית טובה, לא?
כן, מה אתה אומר?
האם זה נכון לפנות אליה
ולנסות שלהרד אותה?
אז אתה יודע, אתה מזכיר לי
פעם מישהו שאל את ערב צבי
יהודה קוק
האם לא צריך לחנך את הערבים
ואז הוא ענה
ליטוי לא פוליטיקאוריטי
אמר, כן, אני מחנך אותם
בטנקים
אבל זה לא לגמרי
בימינו, שניצחנו
אז יש כן מה לדבר איתם
ויש בציבוריות הערבית
אנשים שזה מדבר אליהם
הדברים האלה וזה מאוד משמעותי עבורם
וחייבים להיפגש עם האנשים האלה
אני לא יכול
לספר כל הדברים
שיצא לי לראות
בדבר הזה, אבל זה בהחלט קיים
כי אפשר לומר אפילו
האגרסיביות
הנורא
של החמאס
המטבדים, האגרסיביות
הזאת היא ניזונה גם
מן החשש
שם ישראל זה באמת ישראל
אז הם עושים הכל
לומר, לא, לא, זה בעצם אמריקאים
עם קיפה
אבל הם יודעים שזה לא נכון
באיזשהו מקום
אולי אנחנו עוד לא יודעים
אני רוצה להבין את התורת החינוך הזה,
איך הוא מצא מישהו בן ממש בת לאבא
של עצמו, אבל לעברם הוא סימן משהו
מסוים והבן שלו ממש עשה הפוך ממנו
ישמעאל לא עושה הפוך
מעברם, הוא עושה הפוך מיצחק
למה? עבודה זרה, גיבור
זה כן
אבל זה בדיוק נגד החינוך
אבל אתה יודע, כל פסיכואנליסט יודע
שהבן
רוצה לעשות הפוך מהביב
יש גמרא שאומרת
שאינה דומה
תפילתו של צדיק בן צדיק
לתפילתו של צדיק בן רשע
אז הרב אשכנזי היה רגיל לומר
מדוע צדיק בן צדיק
התפילה שלו נענית יותר
בגלל שאם הצדיק הזה
הצליח להיות צדיק
למרות שאבא שלו צדיק
זה סימן שהוא צדיק באמת
שלום הרב, הרי מצוות הג'יהאד
כולה שפיכו דמים
ובכלל ידוע הסיסמה איסלאם בחרב
כן, אבל מצוות הג'יהאד
עם כל הברבריות שלה
היא מכוונת כנגד עובדי עבודה זרה
וזה אחת משאלה מסוד מלנוח
שלא לעבוד עבודה זרה ולדון אותה
אבל הם עשו את זה בצורה
ממש לא
לא מוצאו סימפטים
אם כך, איך נסביר את עניין
מלחמת יום הכיפורים
אני שומע איך נסביר את
עניין מלחמת יום הכיפורים
הם עשו מלחמה
זה נכון, זה ממש לא היה בסדר
טוב
אז אני חושב שהדברים
עכשיו יותר ברורים, כן
מה הוא הצחוק לשמוע
עכשיו, מה שמעניין מאוד
מה היא
התגובה
של אברהם לכל הסיפור הזה
כן, שרה אומרת
הפעם זה לא עובר
אני לא מבטרת
תזרוק אותו
עכשיו, מה היא אומרת
על ישמעאל, מי הוא לדעתה
פסוק יהודי
מבט אומר לאברהם גרש
העמה הזאת ואת בנה
אז מי הוא ישמעאל?
הוא הבן של העמה
האם היא מזכירה
איזשהו קשר
בין הילד הזה
לבן אברהם
לא
כלומר, הקורא התמים
לא יודע שמדובר בבן של אברהם
נכון
עכשיו היא מוסיפה
כי לא יירש בן העמה הזאת
עם בני
עם יצחק
מי הוא יצחק עבור שרה?
הבן שלה
האם מוזכר קשר כלשהו
מהבן הזה לבן אברהם
יוצא שלאברהם אין בנים
פשוט
לעמה יש בן
לשרה יש בן, אברהם ישר בלי בנים
פסוק יהודי א'
ויירה הדבר מאוד
בעיני אברהם
על עודות בנו
על מה הוא מדבר? מי זה בנו?
ישמעאל
יוצא לפי זה שיש מחלוקת
בין שרה לבן אברהם
מי הוא הבן
אברהם אומר הבן
זה ישמעאל, שרה אומרת הבן זה יצחק
ואם האחד הוא הבן
אז מי הוא השני?
הוא נער
הוא סתם
זה רע
ויאמר אלוהים אל אברהם
אל ירע בעיניך
על הנער
ועל המתך
כל אשר תאמר אליך שרה
שמה בקולה
כי ביצחק יקרא אליך זרה
זה נער, תעזוב אותו
וגם את בן האמה לגוי הסימנו
כי זרה רע הוא
אז תחליט, זה זרה וזה זרה בסוף
כן אבל זה
לא אמרנו מי הבן, ברור שיש אחד שהוא נער
והשני זרה, למרות שגם הנער
הוא זרה
אבל זה פה תשטוש
תשטוש מכוון
לא ברור
עדיין מי הוא הבן
זה לקח הרבה מאוד זמן
עד שאברהם הסכים שיצחק הוא הבן
ועדיין לא בפרק הזה
כן בבקשה
למה שרה אומרת לו בנך יצחק
וזה הביקורת
היא לא אומרת בנך יצחק
בגלל שהיא יודעת
שאברהם לא רואה בו עדיין בן
ברור
כלומר, אם היית שואל את אברהם
את מי אתה מעדיף כהמשך
אתה מעדיף את ישמעאל או את יצחק
מה אברהם היה עונה?
ישמעאל, כמובן
מדוע?
ביה שישמעאל דומה לו
הרי ישמעאל הוא בעל מידת החסד
כמו אברהם
יצחק זה מידת הדין, זה אנטיטזה של אברהם
נכון, יצחק צדיק כמו אברהם
וישמעאל ראשה
אבל הוא ראשה של מידת החסד
זאת אומרת שברגע
שישמעאל יעשה תשובה
כי הרי להיות ראשה או צדיק זה עניין של בחירה
ברגע שישמעאל יחזור בתשובה
הוא יהיה כאברהם
והאדם אוהב את הדומה לו
אוהב את עצמו, אז הוא רוצה מה שדומה לו
כל הרופאים רוצים
שהבן שלהם יהיה רופא, כל הרבנים רוצים
שהבן יהיה רב
זאת אומרת שכל אחד רוצה
שהבן ישלים
את מה שהוא לא הצליח לעשות
הוא לא עבר את המבחן ההוא, אז שהבן שלי יעבור
כלומר, יש איזו מין השלכה
של האישיות הפרטית
על ההמשך
ולכן יש לאברהם נטייה
שאומר טבעית
לחפש את הביטחון של העברת
המסורת שלו דרך הבן של מידת החסד
כן
זה הזכרת לך דיניי נגדה?
זה הזכרת
ועצם זה שהוא יבוחר
בין משפטים טובים
וזה עצם אני וראשיתה ואתה
כן, לדעתי, מדי
ולדברי שני, זה פרס הרב
אנחנו, בוא
פסוק ידאלת
וישכם אברהם בבוקר
נע להסתכל לרגע אחד
תחזיקו את הדף
תסתכלו בבקשה בפרק כפבד
פסוק ג'
וישכם אברהם בבוקר
מעניין
טוב, נמשיך
תראו שם גם כן
והיקח לחם
וחמת מים
וייתן אל הגר
שם על שכמה
תסתכלו בבקשה בפרק כפבד
פסוק ג'
ויחבוש את חמורו
הוא שם משהו על מישהו
הלאה
חוזרים לפרק כפלף
פסוק ידאלת
ואת הילד
וישאל אחר
אז גם בעקידת יצחק
אברהם לוקח את הבן
יש פה צאצא של אברהם שהולך לדרך
לקראת מה הוא הולך?
אל מותו
נכון?
ותלך ותתא
במדבר בער שוואה
ואיחלו המים
מן החמת
ותשלך את הילד
תחת אחד השיחים
ותלך
ותשב לה מנגד
ותעסק עם תחווי קשת כי אמרה
עליראה במות הילד
ותשב נגד ותעיסה את קולה
ותפק
כלומר, יש סיטואציה מעניינת
צאצא של אברהם, בן של אברהם
אחרי הליכה
של כמה ימים
עומד
לפקרת מותו
זה מסכיר לנו משהו
זה מסכיר לנו משהו
וישמע
אלוהים
איזה שמה היא בחרה?
האם, נכון?
הגר, הגר בחתה
וישמע אלוהים את קול הנער
זאת אומרת ההורה
לא משהו
אבל הבן ראוי
ויקרא מלאך אלוהים
אל הגר מן השמיים
תסתכלו בפרק כף ב'
בפסוק
י' א'
ויקרא אליו מלאך השם מן השמיים
ואברהם והוא אומר הנה לי
אל תשלחי אותך אל הנער
אז פה יש מלאך שמתערב
פה מלאך שמתערב
מעניין מאוד
והוא אומר לה
מה לך גר? אל תראי
כי שמה אלוהים אל קול הנער
באשר הוא שם
קום יסעי את הנער והחזיקי את ידך
בוא כי לגוי גדול עשימנו
תסתכלו בבקשה בפרק כף ב'
פסוק י'
כי וערך עברך איך והרבה הרבה זרחה
כן?
זה מהרפלאה
שמונה של שתי הקדושים?
אני לא יודע מה אני מכוון אני רק
אקרוא בשלב הזה
פסוק י'
ויפכח אלוהים את עיניה
ותראה בהר מים
ותלך ותמלא תחם את מים
ותשקט הנער
תסתכלו בבקשה בפרק כף ב'
בפסוק
בפסוק
י'
ותלך אברהם את עיניו
וייארו ביניה איל אחר נכז בסבר
ומכנה ואילך אברהם ויקח את העיל
ויעליעו לעולה תחת בנו
פסוק כ'
ואהיה אלוהים את הנער
ויגדל ויישב במדבר ואהיה רובי קשת
ויישב עם בר פרן ותיקחנו עמו
אישה מארץ מצרים
תסתכל בבקשה בפרק כף ב'
פסוק כ'
ואהיה אחרי הדברים האלה
ואוגד לאברהם למור ואהיה ילדה מלכה
גם היא בנים יכולה להכריחה את עוץ ויכולה
להכריח את בוז אחריו ולהכריח את מול אביהרם
פסוק כ' וב' ילדת רבקה
שמונה אליה
שהיא אשתו של יצחק
מה זה?
רואים פה איזו הקבלה
ואני לא מכוון לשום דבר
הפסוק מכוון אותנו
הכתוב מכוון אותנו לזה שיש פה שתי עקדות
בעצם
יש עקידת יצחק ויש עקידת ישמעאל
וזה מאוד
זה כנראה השורש
לטענה המוסלמית
שאברהם עקד את ישמעאל
והם טוענים
שאברהם עקד את ישמעאל במקה
ויש שם
הבאר מים
ששם יש
מעיין שנקרא מעיין זם זם
במקה
שאומרים שאברהם שטע ממנו
וכו'
מעניין הדבר הזה
ההקבלות האלה
אם תשימו לב
זה ההבדל תהומי
בין שני הסיפורים
כלומר שני הסיפורים הוברו אחד ליד השני כנראה
כדי שנשווה ביניהם ונראה את ההבדל
ההבדל בו במדרגה המוסרית
כלומר
בעצם זה שישמעאל עמד
בסכנת מוות זה לא מכוון
אף אחד לא כיוון את זה
לא היה ציווי ולא כלום
בסופו של דבר ההורא
בעצם פרק מעל עצמו כל אחריות
בתשבלה מנגד
אל ירד במות הילד
שיש לו זכויות זה הילד
לא האב לא האם
שמי אלוהים אל כל הנער
מה שאין כן אצל אברהם
עם יצחק שזה לך יש זכויות
לא חשפת את מלך
וגם
אנחנו רואים שבסוף הילד
הופך להיות רווה קשת
במקום לשבת בה אוהלים
בקיצור
כל הסיפור הזה זה טיוטה
זה כתוב
על נייר מחוק
בקהילו כזה
אז מה זה ישמעאל?
זה בקהילו כזה ישראל
זה טיוטה
ברור?
מה?
אפשר להתגאות בזה
שאתה טיוטה אבל צריך לדעת
מה?
אין קין של הבל
למה הוא קין של הבל?
קין זה מה היית מסוכן
זה יכול להיות להגיד
כן, אה יפה
אבל יש פה נקודות חיוביות
אין מה לדבר, יש דברים חיוביים
בישמעאל
אבל, לכאורים, זה לא עוזר
זה עוד לא מושלם
יש גמרא במסכת סוכה
שהקב' הוא מצטער על שלושה דברים שברא אותם
שלושה, הקב' הוא מצטער
שברא אותם
והם כסדים
וישמעאל ויצר הרע
מה זאת אומרת שקב' הוא מצטער
שברא משהו? מה, הקב' הוא לא שם לב?
אז המערל מסביר
שהכוונה
שדבר שמטרתו
לשמש למה שבא בעקבותיו
זה נקרא שאין לו מטרה עצמית
ישמעאל, יצר הרע
זה טוב שיש יצר הרע
אבל זה לא מטרה
יצר הרע משמש למטרה אחרת
כסדים
זה משמש לזה שאברהם יופיע
ישמעאל, שישראל יופיע
אז זה לא שאין זכויות
יש זכויות
אבל זה לא המטרה
אבל אחרי כל הסיפור הזה יש באמת פריון
ויש במדבר פרן
ותיקח לו אימור, אישה
מארץ מצרים
והיא באה את ההיא
והיא אומר אבי מלך
אז פה אברהם למד את מדעת הדין
זה חידוש עצום
הוא למד משרה לשמוע בכולה
חז'ל אמרו כל רוח הקודש
שבה, אבל לא מבין, כשהקדוש אוכל אומר לאברהם
לשמוע לשרה, אז גם לאברהם יש רוח הקודש
כי הוא שומע את דבר השם
אלא אמרו חז'ל מכאן
שאברהם תפל לשרה בנביעות
כלומר נבואה של אישה
היא נבואה יותר גבוהה
מנבואה של איש
מדוע? מפני שלאישיות
אנשית יש רוחניות יותר
אז אם כבר יש נבואה
אז הנבואה הנשית גבוהה יותר
פסוק אחדית
ואיהי בית אי
ואיהי בית אי
ואומר אבימלך
ופיכול שר צבעו אל אברהם למור
אלוהים עמך בכל אשר אתה עושה
ואתה אישה ועלי
באלוהים הנה
אם תשכור לי
ולניני ולנכדי
כחסד אשר עשיתי
עמך תעשה עמדי
ועם הארץ אשר גרתה בה
רגע של מי הארץ?
של אברהם או של אבימלך?
רגע ואיזה חסד עשה אבימלך עם אברהם?
חטף לו את אשתו לא?
לא בדיוק חסד גדול
כלומר בקיצור אבימלך
מציב את הנתונים
באור אחר ממה שהם באמת
ואומר אברהם
אני אוכי אישה ועה
וזו התגובה הזאת
אברהם שמע שאבימלך רוצה לעשות
שלום
את אברהם
זה קונה
מיד אישה ועה
והוכיח אברהם את אבימלך על עודות בעיר המים
אשר יזלו עבדי אבימלך
רגע
אז זה לא בסדר
אז היית צריך קודם כל
לפתור את בעיית הבערות אחרי זה נדבר על שלום
אבל זה קנה אותך
ואבימלך אומר שהוא רוצה שלום
אתה שכחת את סיפור הבער
והיום אמר אבימלך
לא ידעתי
מי עשה את התפר הזה
ואז הוא פונה
לפיכול ואומר וגם אתה
לא הגדת לי
אז מה הוא נפיכול
הוא גם אנוכי
לא שמעתי בלתי על יום
אז בקיצור יש פה עסק עם חבורה
של שקרנים
מה עושה אברהם בעקבות השקר הזה
והייקח אברהם צון ובקר
והיתן לאבימלך והחליטו שני ברית
כלומר
צריך לעשות מכוות כדי לקדם את העניינים
מי עושה את המכווה אגב
צד האחד
מי נותן את הכבשות
אברהם
מה אתה אומר
זה כאילו חוונה נכנסת למה שרשו לי יותר
ולמה שמותר אותה למדבר אלי
נכון
והיה צון אברהם בצבע הכבשות
והצון לבדל והיא אומר אבימלך
מהן השבע הכבשות האלה
והיא אומר כאילו שבע הכבשות תיקח מידי
ותבוא תהיי לי לידה כי חפרתי את הבעיר הזאת
על כן קרה למקום ההוא ביר שבה
וחליטו בירית ביבר שבה
ומאמילך ופרודס עזבו
והשוב על ארץ פלשתין והייתה אשל ביר שבה
וקרא שם בשם השם אל עולם והגור אברהם
בארץ פלשתין ימים רבים
טוב כאן אנחנו רואים התנהגות מוזרה ביותר
והשאלה היא
לאן זה מוביל
את זה נראה בפעם הבאה
עכשיו פעם הבאה זה לא יהיה שבוע הבא
שבוע הבא באופן חד פעמי
השיעור לא יתקיים, שיעור של הערב
אבל בעוד שבועיים בעזרת השם
יתברח אינשאללה יהיה שיעור
תודה רבה לכולם