פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת לך לך > “ויאמר ה’ אלהים במה אדע כי אירשנה” ?

“ויאמר ה’ אלהים במה אדע כי אירשנה” ?

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אורחה וערב טוב
‫למרות המאורעות הקשים

‫אנחנו מוכרחים ללמוד תורה

‫לתורה אין הפסקה

‫חוץ מלאבלים ישירים

‫ותפקידנו היא בשעה שכל כך הרבה ‫אנשים מאבלים ולא יכולים ללמוד תורה

‫ללמוד תורה

‫היום הרב חגי לונדין

‫יוחלף על ידי הרב רענן ביגון

‫שגם הכיר את הנרצחים

‫וידבר קצת גם על האישיות

‫ובכן, כעל כזה שאנחנו ממשיכים כן בפרשת

‫לך לפי מה שאני זוכר

‫בפרק תת וו

‫אנחנו בעצם קראנו את הדברים אבל קצת בדילוג

‫פסוק ח'

‫ויאמר

‫אדוני אלוהים במה אדע כי אי רשנה

‫כן הרי הקושי של אברהם ‫לפי מה שלמדנו בשיעור הקודם

‫הוא להבין כיצד זרעו

‫שלא עבר את החוויה של אורכזדים

‫איך הוא יירש את הארץ

‫הרי למדנו שכדי להרשת את הארץ

‫כדי שנגיד ירושת הארץ תהיה באופן שיביא ברכה

‫צריך לעבור דרך אורכזדים

‫אז הוא אומר וזה מה שנאמר לו מקודם פסוק 2

‫ואומר אליו אני ה' מה שרוצה אותך מאורכזדים

‫לתת לך את הארץ הזאת לרשתה

‫והוא אומר אדוני אלוהים במה אדע כי רשנה

‫בסדר זה טוב לי

‫אבל הילדים שלי שהם צריכים ‫להיות אלה שירשו את הארץ

‫הרי הם לא עברו דרך אורכזדים

‫והוא אמר שהסכנות של הארץ לא תהיינה להם

‫אז הוא אומר לו יש פתרונות ‫יש תחליפים לאורכזדים

‫מהם התחליפים לאורכזדים? הגלות

‫כן כלומר אם הם לא עברו דרך אורכזדים

‫נסדר להם אורכזדים קולקטיבית ‫שזה למשל גלות מצרים

‫אז בואו נראה מה נאמר פסוק 2

‫והוא אומר אליו כך הלי

‫עגלה משולשת ועז משולשת ‫ועיל משולש ותור וגוזל

‫ויקח לו את כל אלה ויוותר אותם בתווך

‫והיתן איש ביטרול לקראת ‫הערער ואת הציפור לוותר

‫והירד העי את הפגרים וישב ‫אותם אברם והיה שמש לבוא

‫ותרדמה נפלה על אברם והנה ‫המח השכן גדולה נופלת עליו

‫והוא אומר לאברם ידוע תדע

‫מה זה כל הסיפור הזה ‫של העגלה עז עיל תור וגוזל

‫אז חזל דרשו כנגד ארבע מלכויות

‫כלומר הקבה ה' הודיע לו שתהיינה גלויות

‫גלות אחת שדומה לעגלה ואחת ‫שדומה לעז ואחת שדומה לעיל

‫ואחת שדומה לתור וגוזל וכדומה

‫מה הן האומות המכוונות דרך המשלים האלה

‫יש דעות שונות במדרשים

‫העגלה יפפייה מצרים אומר הנביא

‫אז העגלה המשולשת זו מצרים

‫אבל יכול להיות גם שהעגלה זה בבל

‫יש כל מיני דעות

‫מה שחשוב לענייננו זה שאברהם צפא אם כן

‫היסטוריה שבה יהיו התמודדויות ‫עם הרבה חיות או בהמות

‫כן העגלה עז עיל תור וגוזל

‫אלה הן אומות שיש להן צורה בהמית

‫מדוע האומות הן בהמות

‫הרי באומות יש בני אדם

‫בני אדם זה לא בהמות

‫אלא שהקולקטיב הוא בהמי

‫היחיד הוא אנושי

‫למה הכוונה?

‫היה גוי אחד בשם תומאס הובס

‫שהוא הסביר את זה יפה

‫הוא הסביר שהעמים

‫הם דומים לסוג של מפלצת

‫הוא קרא לזה המדינה

‫המדינה זה סוג של מפלצת

‫הוא קרא לה בשם תנכי בשם הלוויתן

‫מה זה לוויתן?

‫זה סוג של מפלצת תנכית קדומה

‫שיש לה חיוך סתני

‫וכך צייר אותה הובס

‫בתור איזה מין מפלצת

‫שמורכבת מאלפים רבים

‫של פרצופים אנושיים

‫כלומר הצלם אלוהים נמצא בפרט

‫ואילו הקולקטיב, היישות הפוליטית

‫היא חייתית, בהמית

‫והאמיתי הוא הביא מאמר

‫הוא קרא מאמר שדומה מאוד ‫למאמר של רבי חנינס גן הכהנים

‫במסכת אבות

‫במסכת אבות רבי חנינס גן הכהנים אומר

‫הווה מתפלל בשלומה של מלכות

‫שאלמלא מוראה איש את ראו חיים בלאו

‫אז אותו רעיון גם כן אומר הובס

‫המלכות זה מה שמציל את בני האדם מלהיות חיות

‫והוא מביא לזה ראיה

‫הוא אומר שהמלכויות בעצמן, המדינות

‫אין להן מוראה מלכות מעליהן

‫ולכן הן בולעות אחת את השנייה

‫אז לכן אפשר לומר שהקולקטיב

‫המדינה זה נחשב לסוג של בהמה

‫ואילו היחיד הוא זה שהוא בעל המוסר

‫לכן כל המלכויות שעתידות להופיע

‫במהלך ההיסטוריה להתנגד לישראל

‫דומאות לבהמות

‫אגלה, עז, אייל, תור, גוזל

‫כן

‫זה אומר שהבהמה שולטת על האדם

‫בדיוק, זאת אומרת המדינה חזקה יותר מן היחיד

‫כמו שאני אעשה לאומות העולם

‫הרבה מדברים שהמוסריות

‫זה מה שהוא שהיחיד מפתח

‫לעומת האכזריות של הקולקטיב

‫אבל בסוף יש דבר מי חזק יותר

‫המדינה חזקה יותר

‫העולם הוא אכזרי

‫כן הרעיון שמדינה יכולה להיות ביטוי של מוסר

‫וממלא של צלם אלוהים

‫זה רעיון זר אצל האומות

‫ואילו אצלנו בספר דניאל

‫אנחנו רואים שאחרי ארבעה החיות

‫שמתארות את המלכויות

‫מופיעה מלכות חמישית בצורת אדם

‫וזו מלכות המשיח שהיא אנושית בקולקטיביותה

‫אבל בכל מקרה זה מה שהולך להיות

‫אבל ואיוותר אותם בתווך

‫זה אומר שהיום נגיד אנחנו נמצאים במצב

‫שבאמת הכלל הוא בהמי או שמתי בהמי

‫נכון

‫אבל לקראת הביאת משיח זה יעלה יותר הרבה

‫זהו, עם ישראל הוא מביא את הבשורה הזאת

‫עם ישראל אולי מושך את כולה

‫או הוא מרמה של נפש, מרמה של רוח, של הכלל

‫עם ישראל מביא בשורה

‫הבשורה של עם ישראל זה ‫שפוליטיקה יכולה להיות מוסרית

‫אבל צריך להוכיח את זה

‫אז עם ישראל הוא ההוכחה לזה

‫כלומר שאנחנו מדינה שהיא מוסרית בקולקטיבי

‫ומתוך כך האומות גם לומדות

‫כלומר אנחנו בונים כאן דגם לייצוא

‫שילמד בעולם כולו

‫ומרב יאמן ואמן

‫טוב, מה?

‫יש אומות שכן, או שהן מסתכלות ‫על עצמם בתור אומות מוסריות

‫כמו הארצונוביל של היום

‫אולי אם אנחנו מסתכלים על זה בצורה ציבית

‫ככלכלי ונפט וכאלה

‫אבל אם כן, רוצות לעזור לעולם וכל הכבוד

‫כלומר יש מדינות

‫מעצמות אפילו

‫שמעמידות פנים

‫שהשיקול שלהם הוא שיקול מוסרי

‫אולי אפילו מצליחות לשכנע את עצמן בזה

‫אבל ברגע שהגיעו להסכמה

‫עם קדאפי בעניין הנפט

‫פתאום הפסיקו לדרוש את התפטרותו

‫עובדה, כן?

‫ברור

‫כשהאיראקים פלשו לקואט

‫כל העולם נזעק כדי להציל את המדינה המסכנה

‫כשהם פלשו לקורדיסטן

‫אף אחד לא זז

‫בקורדיסטן אין נפט

‫בכל זאת, זה מה שאלות לגבי

‫השימוש בתאון המוסרי

‫אני גם חשבתי שכדאי לשנות את השם של

‫יהודה ושומרון לקורדיסטן

‫ואז יפסיקו לעשות לנו בעיות

‫זה גם אפשרות, נכון?

‫טוב

‫בכלל, יש גמרה על זה

‫במסכת העבודה זרה

‫שהגויים לעתיד לבוא ובאים לבקש מהקב' אחו סחר

‫כי הם אומרים, אנחנו עשינו, ‫אנחנו יישבנו את העולם

‫וכל זה לא עשינו אלא ‫בשביל ישראל שיעסקו בתורה

‫עכשיו, השאלה אם הטענה הזאת של האומות

‫שהם יישבו את העולם כדי שישראל יעסקו בתורה

‫היא טענה נכונה או לא?

‫מה אתה אומר?

‫הגמרה לא אומרת שזה לא נכון

‫הטענה היא טענה נכונה

‫כלומר, אי אפשר שהתורה תינתן בעולם פרימיטיבי

‫אז היה צריך שמישהו ידאג ‫לפיתוח של הציביליזציה

‫של הטכנולוגיה

‫אז אומות העולם אומרים, ריבונו ‫של העולם, אתה רצית התורה

‫נתת אותה לעם ישראל

‫בסדר, אנחנו יצרנו את הרקע ‫הנותן משמעות לתורה הזאת

‫בסדר, זו טענה אמיתית

‫ולכן באים אומות העולם ודורשים ‫את שכרם על זה שהם עסקו בתורה

‫מה עונה להם הקב' ברוך הוא?

‫שוטים שבעולם כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם

‫כלומר, זה לא שזה לא נכון

‫שמה שעשיתם זה באמת בשביל שישראל יעסקו בתורה

‫רק אצלכם הכוונה התהפכה

‫זאת אומרת, שיש בראשית ‫כל התנועות האנושיות הגדולות

‫האימפריות הגדולות, המהפכות הגדולות

‫יש כוונה אוניברסלית

‫אמיתית בהתחלה

‫אבל מהר היא מתבררת כסוג של אימפריאליזם

‫למשל, הייתה מהפכה לפני קצת יותר מ-200 שנה

‫באחת המדינות הברבריות של אירופה

‫והם קראו לזה המהפכה האוניברסלית

‫והם באו בשם שלושה יסודות

‫השוויון, החירות, השוויון והאחווה

‫והם סיפרו שהם באים לגאול את כל העולם

‫מהעול של האריצים

‫כן, ככה הם עשו

‫הם אפילו ערפו את המלך וכו'

‫ותוך עשרים שנה

‫זה הפך להיות אימפריאליזם

‫שהשתלט בצורה ברוטלית מאוד על כל אירופה

‫שמעת על נפוליאון, כן

‫וזה בשם הערכים של הרפובליקה וכו'

‫זאת אומרת שיש הרבה פעמים

‫איזו כמים כוונה כזאת

‫אבל בסופו של דבר לצורך עצמכם עשיתם

‫כן, זאת אחת הבעיות

‫כי אנחנו דיברנו על זה ‫כשלמדנו את סוף פרשת נוח

‫ויש לנו במהלך ההיסטוריה התמודדויות

‫אם מתחרים איתנו

‫כלומר אלה שאומרים שהם באים בשם הערכים וכו'

‫עד שמתברר ההפרש

‫כן

‫והיא ייקח לו את כל אלה

‫והיוותר אותם בתאבך

‫והיא ייתן איש ביטרו לקראת ראיהו

‫ואת הציפור לא ותר

‫אז מה זה אומר הביטור הזה?

‫זה אומר שהעולם מבוטר

‫נכון? העולם הוא בטרים בטרים

‫זאת אומרת שיש הרבה ערכים בעולם

‫והערכים האלה אינם מאוחדים

‫כי כל אומה לקחה לעצמה את אחד הערכים

‫ויש תפקיד למישהו לחבר ‫את כל הערכים האלה ביחד

‫המישהו הזה זה אנחנו, זהנו עם ישראל

‫וזה הברית שנעשתה כאן בין הביטרים

‫לחבר את כל הביטרים כאחד

‫וזה נעשה בארץ ישראל

‫על ידי עם ישראל

‫על ידי יציאה מן הגלות

‫כאן צריך להרחיב את זה קצת יותר

‫המדרש אומר ככה

‫שהקב' ברוך הוא אמר לאברהם

‫שהוא צריך לבחור בין שתי אפשרויות

‫האפשרות האחת

‫זה שבניו ירדו לגלות

‫או שהם ירדו לגהינם

‫אברהם מסיבות שקצת קשה לי להבין

‫בחר בגלות, חשב שזה יותר טוב מן הגהינם

‫כי הוא עוד לא עבר את זה

‫עכשיו כשאנחנו עברנו לגלות של אלפי שנים

‫אנחנו מבינים שלא כל כך ברור מה ההבדל

‫בין גלות לגהינם

‫אבל כל פנים, מה זה הברירה הזאת

‫שאברהם צריך לבחור לו

‫צריך לברור לו

‫האם הוא מעדיף שבניו יהיו בגלות או בגהינם

‫מה זה הסיפור הזה

‫אז הרב אשכנזי היה מסביר כך

‫שאם ישראל לא יסכימו לצאת לגלות

‫כדי לגאול את האנושות ואת הניצוצות שבה

‫אז האומות ירדו לגהינם

‫ואז היא צריכה לרדת ‫לגהינם כדי להוציא אותם משם

‫ואברהם העדיף שהברור ייעשה במהלך ההיסטוריה

‫ולא במישור המטאפיזי

‫זאת הסיבה, אם כן, שירדנו לגלות

‫כלומר, יש תפקיד של ירידה לגלות ‫כדי לעשות ברית בין הבת ארים

‫במילים אחרות, מה זה הניצוצות האלה

‫של הניצוצות הקודש של האנושות שמפוזרים בעולם

‫הכוונה שהפרופיל המקורי של האדם הראשון

‫הפרופיל של האדם האידיאלי

‫הפרופיל הזה כבר לא קיים מזמן

‫הוא התנפץ, התפוצץ תרסיסים

‫מאז דור הפלגה ואולי אפילו לפני כן

‫ואז יוצא שכל אומה מייצגת ‫אופן מסוים של הזהות האנושית

‫ולא את כללות הזהות האנושית

‫ולכן היה צריך בעצם לחבר מחדש את הפאזל

‫איך עושים את זה?

‫יש 70 סוגים של יהודים

‫יש יהודים מהסוג הנורבגי

‫ויש יהודים מהסוג האינדונזי

‫והם מתחברים ביחד

‫ונבנת מחדש הזהות האנושית המקורית

‫דרך יחסי הגומלין בין הסוגים השונים האלה

‫יוצא לפי זה

‫שהמהלך של הגלות יכול ‫להצליח רק אם יש שני מומנטים

‫המומנט האחד זה היציאה אל הגלות

‫ואחר כך העלה של הניצוצות בקיבוץ הקובים

‫ויקבץ נפוצות קובך מארבע כנפות הארץ

‫יכירו וידעו כל בעיה עולם

‫כי אתה אלוהים לבדיך אליון לכל מנבחות הארץ

‫כלומר יש צורך אם כן בציונות

‫כדי שזה יצליח

‫כלומר הגלות אפשרית היא ‫בעלת משמעות רק אם היא זמנית

‫אם היא לא זמנית אז היא אובדן

‫בסדר?

‫שאלה גם יהיה על כמה סוגים בעולם

‫שגם יהודי יפה וגם מעובדים ‫באותו זמן ואותו יהודי?

‫כן יש כל מיני אופציות

‫איך אפשר להיות כמה סוגים של יהודים

‫או של בני אדם

‫יש כל מיני אפשרויות

‫אתה לוקח את כל סוגי האנשים שיש בעולם

‫מערבב וטב

‫ולאש יוצא לך יהודי

‫כן? ברור

‫כן

‫אז ממש הגלות זה משהו שהוא בילט אין

‫יוצא לפי זה שהגלות זה משהו בילט אין

‫כן בילט אין או בלתי נמנע

‫זה דלוי איך אתה רוצה להעריך ‫את המילה או לקצר אותה

‫מה?

‫כל הפייטמוס של ישראל לתור ‫אתה פוסטורית המדניאלית זה משהו

‫נכון לפי זה יוצא שכל הסיפור הזה

‫שמפני חטאינו גלינו מארצנו

‫זה סוג שאחד של בלוף

‫זאת אומרת

‫בכל מקרה היינו צריכים לצאת לגלות

‫אבל חיכו לנו בפינה

‫והפעילו עלינו תיק

‫בסדר?

‫כי זה לא יפה להוציא אדם לגלות אם הוא לא חטא

‫לכן באמת מפני חטאינו גלינו מארצנו

‫אבל זה היה אפשר מפני ‫חטאינו וכל מיני דברים אחרים

‫דווקא הגלות

‫כנראה שזה מה שציפו מאיתנו

‫כן?

‫זה בעצם יש הרמה של עם ישראל

‫אבל זה לא מפעלים כלום

‫זה לא... על עד רבה

‫כלומר כל האומות תורמות את חלקן

‫בהיווצרות הזהות הזאת

‫זה מה שאנחנו מכנים את המאורה

‫שאנחנו חוגגים בפסח

‫יציאת מצרים

‫מי יצא אם כן?

‫מצרים

‫יצא

‫כן? כי אם לא יצא

‫כלכל זה יציאת ישראל

‫אבל יציאת מצרים

‫כלומר שמצרים יוצא דרכנו

‫כלומר אנחנו מעניקים זכות למצרים

‫זו זכות עצומה שיש למצרים

‫שהיא יצרה את עם ישראל

‫אז במצרים לא נשאר כלום

‫אבל דרך ישראל

‫מצרים מקבלת משמעות

‫כמו שכתוב בזכריה פרק ידאלת

‫שלעתיד לבוא משפחת מצרים תעלה

‫ירושלים וכולי

‫כן בבקשה

‫כל ארבע גלויות במילה גולה

‫זה בנושא גילוי

‫נכון

‫וגם אנחנו יודעים שהציעה מגולה זה לגאולה

‫וכדאי שנכנס לאלת

‫נכון

‫כמו שלא נכנס בגולה

‫נכון

‫יש את הדברים האלה

‫נכון שהסיבה לזה נמצא חתם

‫אבל כנראה שיש גם סיבה יותר עמוקה

‫למה יש גולה

‫נכון

‫זה בלי כמו שאמרנו

‫כל מה שאתה אומר

‫אינו אלא מה שאמרנו

‫רק שניסחת את זה בסגנון של המהרל

‫בפרק א' של ספר נצח ישראל

‫שמסביר שיש שני צדים של גל

‫ג' ול'

‫גילוי

‫גולל זה מה שמסתיר

‫אבל גילוי זה גם מה שמגלה

‫כמו הגל

‫ולכן יש לך שתי אפשרויות או געל

‫או גלו

‫געל זה כשיש חיבור באמצע

‫לכן יש א'

‫וגלו זה הפיזור

‫הה' שזה ארבעה צדדים ואמצע

‫מה הגלויות האלה אמורות לגלות?

‫אז הגלויות האלה אמורות לגלות הרבה צדדים

‫בזהות שלנו

‫אני אביא לך דוגמה

‫למשל היה

‫יש הרבה פירושים נכתבו על זה

‫אני רוצה להביא דוגמה אחת

‫מה שכתב רבי אברהם ביבאגו

‫רבי אברהם ביבאגו

‫מה? מה אתה מסתכל עליי ככה?

‫אה, לא מכיר

‫רבי אברהם ביבאגו היה חכם בספרד

‫שני דורות לפני הגירוש

‫הגירוש הכלל הגירוש ספרד

‫כן

‫כן

‫אז

‫שני דורות של הגירוש היו בספרד

‫יהודי בשם רבי אברהם ביבאגו

‫כתב ספר חשוב מאוד בשם דרך אמונה

‫ובספר הזה שבאמת יש בו הרבה מאוד דיונים

‫הוא התלמיד של ארן שרבינו ניסים אני חושב

‫ברבי רובן מגרונה

‫אז שמה הוא דן בשאלה

‫מדוע יש גלות שהיא קצרה וגלות שהיא ארוכה

‫הרי יש שלוש גלויות, נכון?

‫גלות ראשונה מצרים, מאתיים ועשר שנים

‫גלות שנייה בבל, שבעים שנה

‫גלות אדום השלישית, ארוכה מאוד

‫הוא לא ידע אגב מתי זה ייגמר

‫אבל הוא הרגיש שזה ארוך

‫משנת שישים ושמונה, חורבן הבית

‫עד אלף תשע מאות ארבעים ושמונה

‫יציאה מהגלות, אלף שמונה מאות שמונים שנה

‫זה המון

‫אז צריך לברר למה זה בינוני

‫למה זה קצר, זה ארוך

‫מאתיים ועשר, שבעים, אלף שמונה מאות שמונים

‫זה דיספרופורציה

‫אז הוא משתמש שם בביטוי מאוד מעניין

‫ביטוי פילוסופי עתיק

‫הסכל גולה בן החושים

‫זוכר, דיברנו על זה פעם, נכון?

‫אה, אז לא לדבר על זה

‫מבחינתך לא

‫אבל אתה יכול ללכת עם ככה

‫אני לא רוצה שתשתמם

‫מה? זה ביטול תורה בשבילך

‫טוב, לא משנה, רבי אברהם מבאגו מסביר

‫שיש מה שנקרא

‫הצורה הישראלית

‫לעומת כל מיני צורות מתחרות

‫מה זה הצורה הישראלית?

‫מה שנקרא הסכל העליון

‫מה זה הסכל העליון?

‫מה? הנבואה

‫כן, הסכל העליון

‫זה בעצם כינוי אחר לנבואה

‫למה זה נקרא סכל עליון?

‫למה באמת?

‫זה נקרא סכל עליון

‫כי זה אובייקטיבי

‫כי זה בא מלמעלה, כלומר כל הכרה שכלית שבעולם

‫היא סובייקטיבית

‫כלומר אני מושפע מהנתונים

‫מהמבנה של הנפש שלי וכולי

‫מהגוף, כל מיני דברים שמשפיעים עליי

‫בתפיסת האמת, אז אני אפילו לא יכול לדעת

‫אם מה שאני תופס כאמת זה באמת אמת

‫מה שאין כן הנבואה

‫כיוון שהיא התרונומית, היא באה מלמעלה

‫היא הסכל העליון, בסדר?

‫עכשיו, כדי שהסכל העליון יתברר

‫הוא צריך להתמודד עם תרבויות

‫שבאות בשם

‫ערכים

‫מתחרים

‫לסכל העליון

‫ואז יש לנו

‫שלוש תרבויות כאלה

‫יש לנו תרבות אחת של מצרים

‫שהיא תרבות החושים

‫וזה לוקח

‫210 שנים לראות את ההבדל

‫בין הסכל העליון, דהיינו הנבואה

‫לבין הקשפים של מצרים

‫עכשיו מה זה הקישוף של מצרים?

‫מה זה החרטומים?

‫זה המודעות

‫העמוקה, הרצינית

‫לעוצמת החוש

‫כן?

‫ויש שם שאפשר לומר שמצרים העתיקה

‫הייתה הביטוי המזוכק לתרבות

‫האפריקאית

‫התרבות האפריקאית מודעת מאוד

‫לעוצמת החיים שיש בה דומה, שיש בכוחות

‫החיים וכולי

‫וזה קיבל צורה

‫משוכללת במצרים

‫וזה בעצם

‫התוכן התרבותי הזה טען

‫וזה בקבל תרבות על פני כל תוכן אנושי אחר

‫כשבא משה

‫להתמודד

‫עם חרטומי מצרים

‫הוא מתנהג כמוהם

‫הופך מתה לנחש

‫דם צפרדע

‫הגמרה מספרת

‫שכאשר הוא בא לפני

‫חרטומי מצרים והם ראו אותו

‫הופך את המתה לנחש, אמרו לו מה אתה

‫זה צחוק? זה אנחנו עושים

‫בסמסטר ראשון

‫תבן אתה מביא לעפריים

‫איזה זה

‫ומתי הם

‫התחילו קצת להתקרר

‫כשהם ראו שמשה גם עושה את הכינים

‫הכינים זה אנחנו לא יודעים למה?

‫כי אין אשד שולד

‫בבריאה שהיא קטנה מסאורה

‫אבל למה משה מתחיל עם כזה דבר?

‫הקבל השלוך הוא שהולך אותו לעשות

‫להפוך מתה לנחש, להפוך את המים לדם

‫להוציא את הצפרדע מן היעור

‫כי הוא

‫עד רבה, הוא מתחיל מהקומה שבה

‫הוא משתווה איתם כדי שיתפס

‫מהו ההבדל

‫כדי שיגיעו לנקודת השבר

‫כאשר הנקודה הזאת

‫התבררה, היה אפשר לצאת ממצרים

‫אחרי 210 שנים

‫זה הזמן שזה לוקח

‫להשתחרר מזה

‫לעומת זה, יש קליפה אחרת

‫אפשר לומר, מתחרה אחרת, שזה הרבה יותר

‫קל להתמודד איתו

‫וזה הדמיון, לעומת החוש הדמיון

‫הדמיון, יש לו צדדים שדומים לנבואה

‫כי גם בשביל להיות נביא

‫צריך דמיון, אבל זה יחסית

‫קל לראות את ההפרש בין הנבואה

‫לדמיון, ולכן גלות בבל

‫שכל כולה בנויה לדמיון, הרי חוכמת

‫בבל הייתה חוכמת

‫פתרון החלומות וחוכמת המלאכים

‫ועוד כמה דברים כאלה, ואסטרולוגיה

‫אז אומר

‫רבי אברהם בגור, זה לקח 70 שנה, זה כלום

‫שליש ממצרים

‫זה הרבה יותר קל להתמודד

‫אבל

‫בגלות אדום, שהוא הגלות

‫שבו אנחנו נמצאים, הוא מתכוון לימיו

‫של רבי אברהם אבגור

‫הוא אומר, שם זה הרבה יותר קשה

‫למה? כי המתחרה

‫הוא הרבה יותר קרוב, הוא הרבה יותר דומה

‫לנבואה

‫והוא קורא לו בשם, שימו לב

‫לשם שהוא נותן את זה, החוש

‫התבוני

‫וזה חוש תבוני

‫זה הפילוסופיה

‫כלומר, אף על פי

‫שזה באמת נראה כתבונה

‫באמת

‫אין זה אלא חוש

‫אבל

‫זה לוקח זמן לברר את זה

‫וכל זמן

‫שזה לא יתברר, תימשך

‫גלות אדום, ככה הוא אומר

‫מעניין שהוא כותב את זה כמה מאות

‫שנים לפני המהפכה הקנטיאנית

‫ומהפכה הקנטיאנית באה לברר

‫את זה, הרי מה עשה אמנואל קאנט? מה החידוש

‫הגדול של קאנט בפילוסופיה?

‫הוא שאל שאלה פשוטה

‫לפני שאני חושב, אני רוצה לדעת איך חושבים

‫מה הלגיטימיות של המחשבה?

‫יש לזה שם יפה

‫אפיסטמולוגיה

‫רוצה לדעת

‫מה זה המחשבה של המחשבה?

‫האם יש היגיון לעצם

‫זה העובדה שאני חושב? ‫כלומר, האם יש לגיטימיות

‫לפילוסופיה?

‫אחרי כמה מאות עמודים

‫מגיע למסקנה, אין

‫מדוע? משום שכל הכרס

‫החליט, מקורה בחושים

‫ולכן היא סובייקטיבית

‫ובזה התמוטטה הפילוסופיה

‫לחלוטין, ומאז קאנט

‫היא לא השתקמה

‫זאת אומרת, שזה מה שאומר

‫רבי אברהם מבאגו, כאשר

‫התברר שהחוש התבוני הוא רק חוש

‫אז נוכל

‫לצאת מן הגלות, ואכן

‫מיד, בסוף ימיו

‫של קאנט

‫התחיל הרעיון הציוני, איך?

‫דרך נפוליאון

‫דיברנו עליו מקודם

‫שהוא, כאשר הגיע

‫לארץ ישראל, יצא בקריאה אל היהודים

‫להקים מדינה

‫זה לא יריך הרבה זמן

‫אבל הייתה קריאה כזאת

‫ואחר כך היו דורשי ציון

‫והייתו אמנציפציה של

‫הס וכו' וכו' עד שהגיעו

‫בסוף לחובבי ציון, ואחר כך לציונות

‫הארץ אידיאלית. כלומר

‫ברגע שהקליפה מתבררת

‫אפשר לצאת

‫זאת אומרת שיש פה

‫למה אני הבאתי את כל זה?

‫כדי להראות שיש כל מיני

‫דוגי גלויות

‫והגלויות באות לברר מי אנחנו

‫כשזה מתברר אפשר לצאת

‫כן, אבל זה לוקח הרבה

‫זמן. אוכש התבוני הזה

‫נכבד ביותר

‫ולכן לוקח הרבה זמן

‫אז קאנט הוא זה שברר את הבירור לאישראלי?

‫לפי זה קאנט הוא זה שברר

‫את הבירור ולא ישראל

‫נכון. זאת אומרת

‫הוא רק הפיל את הקליפה

‫אבל הוא לא הראה את הנבואה

‫הנבואה זה אנחנו צריכים לעשות

‫את הנבואה אל קנה, אנחנו צריכים

‫לבנות את התרבות הנבואית

‫לבנות את התרבות הנבואית זה לוקח זמן

‫אנחנו עסוקים בזה

‫בגלות הראשונה של מצרים

‫משהו זה שמראה את ההבדל

‫אבל פה זאת אומרת... ובגלות ‫בבל זה הדניאל שראה את ההבדל

‫נכון. ובגלות

‫אדום, אחרי והיציאה של גלות אדום

‫מי שמראה את ההבדל

‫זה הנביא שלנו

‫אני לא מכיר אותו

‫אבל הוא יבוא

‫כשהתברר, אני אתברר

‫אולי קנטו שפעם היה עם משהו יהודי

‫האם קנטו שפעם היה עם משהו יהודי

‫הייתי מת למצוא משהו כזה

‫מה אני אעשה

‫אולי תראה

‫הוא אומר שהאינטואיציה המקורית

‫לכל השטה שלו זה מדויד יום

‫אבל דויד יום, הוא מדויד שם יהודי

‫הוא לא היה יהודי

‫אז זה קצת לא עובד

‫כן

‫שאלות? כן

‫מה זה קשפטים?

‫מה פירוש המילה?

‫מה זה אומר?

‫עוד שאלה

‫העניין הזה של

‫הקשפטים

‫מה פירוש המילה?

‫מה זה אומר?

‫מה זה קישור?

‫אנחנו לא רואים את זה בסרטים מצוירים

‫אבל מה זה אומר

‫זה מה שכתוב בתורה

‫לא?

‫טוב

‫אני חוזר על השאלה שלך

‫מה זה קשפטים? בעצם מה זה קישור?

‫אנחנו רואים את זה בסרטים מצוירים

‫אבל בעצם מה זה קישור?

‫כן, מה זה?

‫אמרתי שיש לך עוד שאלה שנייה

‫עוד שאלה שלישית

‫השנייה התחלת

‫שלישית בכלל אני לא יודע מה היא

‫אז תשאלי מה זה קשפטים

‫קשפטים

‫זה

‫ההתחברות

‫אל כוחות החיים

‫הנמוכים

‫מה שיש בחיים המיידיים

‫בחיים המיידיים

‫לא הנשמתיים, אלא מיידיים

‫מה שבאופן מיידי אני נפגש איתו

‫למשל אצל

‫המצרים היה מאוד חשוב לשמר את הגוף

‫החניתה

‫המומיות

‫כי הם היו מודעים לעוצמת החיים

‫שיש בגוף המת

‫כלומר

‫הדבר הראשוני

‫גם כשאתה רואה את הפיסול המצרי

‫לעומת הפיסול היווני למשל

‫אתה רואה הבדל תהומי

‫שהפיסול המצרי

‫היה ביטוי מסיבי

‫לעוצרות החיים

‫שהם ראו בדומן

‫לעומת הדיווני

‫שאומנם זה יפה

‫זה אסתטי

‫אבל זה חסר חיות

‫במיוחדי

‫אצל היוונים הם הקפידו לא ‫לצייר את האישונים של העיניים

‫זה עיניים בלי אור

‫זה רק

‫איך לומר

‫הצורה, הסטרוקטורה של החיים

‫זה לא החיים עצמם

‫לכן במקום יופי הם המציאו את האסתטיקה

‫שזה מדע היופי

‫במקום היופי עצמו

‫כן, מה עוד?

‫לא שומע

‫חרטום ממצרים

‫הם היו חכמים גדולים

‫באפשר לומר, כיבוש הכוחות האלה

‫בשימוש, בגיוס הכוחות האלה

‫איך אפשר להפוך מזה

‫למשל

‫כל מיני

‫להפוך את המים לדם

‫איך אפשר מזה להפוך מים לדם?

‫אני לפעמים לא הייתי חרטום

‫אם הייתי לומד

‫אם הייתי לומד קצת באוניברסיטה של חרטום

‫אז הייתי אולי יודע

‫אפשר להגיד שהקישוף זה בעולם הטבע

‫והמומיות שהמצרים בנו

‫זה כדי לשמר את הגוף

‫אנחנו יודעים שיש צדיקים

‫כן, כן, ברור

‫הם עושים את זה בטכניקה

‫אז הם רצו את הגוף לשמר

‫כדי שאני שמר גם כדי לבחור

‫איזה כוחות חיים יש בגוף מת?

‫איזה כוחות חיים יש בגוף מת?

‫אף פעם לא עסקת

‫בחניתה של מומיות

‫אז את לא יודעת

‫אבל עובדה שהם עשו את זה

‫והם עשו את זה בטכניקות

‫ששימרו את המומיות עד עצם היום הזה

‫4000 שנה

‫זה פשוט

‫שגרם עצום

‫עד היום הזה לא הצליחו לשחזר

‫את הטכניקה של יצירת הצבעים שלהם

‫הצבע

‫של הפרסקות שלהם

‫זה צבע שלא מתקלקל

‫שלא משתנה

‫עד היום הזה לא הצליחו לייצר כזה דבר

‫גם את יוסף חנקו

‫המדע הזה

‫הלך לאיבוד

‫יודעים קצת כמה דברים פה ושם

‫גם את יוסף חנקו

‫זה מאוד מעניין

‫מה אתה רוצה להגיד בזה?

‫מה זה מוסיף?

‫יש לזה מעבר למשהו שהוא לא נותן לו בגלל

‫אני לא מבין למה אתה אומר את זה

‫אני שואל למה יוסף ביקש שיחנתו אותו?

‫למה חנתו אותו?

‫האם יוסף ביקש שיחנתו אותו?

‫לא, מעולם לא ביקש שיחנתו אותו

‫אז למה בכל זאת חנתו אותו?

‫למה חנתו אותו?

‫נו תגיד אותה

‫אני כל דבר צריך להסביר

‫טוב

‫עכשיו

‫אז אני חוזר פה לנושא של

‫ברית בין הבתרים

‫שיש תפקיד לגלות

‫שזה העלאת הניצוצות

‫ברור הצורה

‫של ישראל ומתוך כך

‫הקרנה לעולם

‫פסוק י'

‫והי השמש לבוא

‫מה זה?

‫כן, מה?

‫זה אומר שלא בוטו את הציפור

‫נכון

‫אבל זה לא משנה

‫למה הציפור לא בוטו את הציפור?

‫אבל הציפור לא בוטו את הציפור

‫אבל הציפור לא בוטו את הציפור

‫למה הציפור לא בוטו?

‫יש כוסאה והציפור

‫שיש מעצוב עליו לגל

‫ובבית

‫אם אתה ספיק שזה בוטו

‫אז אפשר להסוף את כל המשארים

‫נכון

‫אז יש כל מיני דעות מזה הציפור

‫הנה רשי, ניקח את הפירוש של רשי

‫הוא הכי פשוט

‫רמז שיהיו ישראל

‫קיימים לעולם

‫דוגמה

‫כן

‫כן

‫מה?

‫הציפור

‫מה זה הציפור? זה תור וגוזל

‫זה ציפורים

‫כן, ציפור זה מה שקרה

‫שם קיבוצי בדקדוק

‫כן

‫ואיילי שור וחמור צון ועבד ושפחה

‫אז כמה שברים

‫היה לו יעקב? שור אחד? חמור אחד?

‫היה כמובן הרבה שברים

‫והציפור, כל מה שעף

‫לא בטר

‫פסוק י' ב'

‫אגב, מי שרוצה פרטים

‫על הציפור ולמטור

‫וגוזל וכו'

‫אז יש על זה בספר גבורות השם

‫של המערב

‫הוא מביא את כל המדרשים שנראו על זה

‫מפרש אותם אחד אחד

‫יש כל מיני אופציות, לכן ‫בכוונה אני לא מביא כי אי אפשר

‫טוב, פסוק י' ב'

‫והיא השמש לבוא

‫שאלה

‫עד עכשיו מה זה היה?

‫אם השמש באה, סימן שעד עכשיו זה היה?

‫יום או לילה?

‫יום או לילה?

‫היום

‫הייתה שקיעה

‫זאת אומרת, השמש שקעה

‫השמש זה שקיעה

‫כן, באה השמש וגאה שקיעה, סימן שלפניכם היה?

‫יום, יפה

‫עכשיו, מה כתוב בפסוק ה'?

‫והוא יוצא אותו החוצה

‫ואומר, הבאת נשמה עם אוספור הכוכבים

‫סימן שזה היה

‫ומתי שזה היה?

‫המחזה היה במחזה

‫נכון

‫אז זה היה במחזה, יפה

‫לכן אתה לא יכול לדעת ‫אם זה היה ביום או בלילה

‫זה בכלל לא משנה מצד האמת

‫זה היה מתי שזה היה

‫והוא ראה

‫בחזונו

‫גם את הכוכבים

‫וגם הוא ראה את השמש שוקעת

‫ומה המשמעות אם כן

‫שבאי השמש לבוא

‫זה חלק מן המחזה

‫שזה אומר

‫ששוקעת השמש

‫של ישראל

‫אז יש הגלויות

‫והנה

‫אימה חשיכה

‫גדולה

‫נופלת עליו

‫ופתאום טרח

‫מה? מה זה?

‫מה זה הטרדמה?

‫אם הוא עדיין במחזה

‫הוא נקשן?

‫תראה, יש כמה אפשרות

‫אפשר לשאול, אפשר לתת לי להסביר

‫אני רציתי להסביר, תן לי

‫כן

‫והי השמש לבוא וטרדמה נפלה על אברהם

‫איפה מצאנו טרדמה בתורה?

‫אדם הראשון

‫יפה, ויפה להשם אלוהים

‫טרדמה לאדם ואישה

‫והייקח אחד מצלר אותיו

‫נכון? זאת אומרת

‫הטרדמה זה אובדן ההכרה

‫ברגע שאני בטרדמה

‫אני לא יודע מי אני

‫כדי שאדם יהפוך לאיש ואישה

‫היה צריך שהוא ישכח לרגע מיהו

‫כדי שהזהות שלו

‫תיפרד

‫גם פה, בהגלות

‫יש אובדן הזהות

‫ישן טרדמה

‫והטרדמה הזאת באה לי לביטוי

‫בארבעה אופנים

‫אימה, חשיכה, גדולה ונופלת

‫כנגד

‫ארבעה מלכויות

‫והיא אומר לאברהם

‫והתוצאה היא, והיא אומר לאברהם ידוע תדע

‫כגר יזר אחה

‫בארץ עוליים, למה כתוב ידוע וגם תדע?

‫אמרו חזל

‫ידוע שאני

‫מגלה אותם

‫תדע שאני גוהל אותם

‫ידוע שאני

‫מפזרן

‫תדע שאני מחנצן

‫אומר המערל

‫מפראג, מכאן אתה מבין

‫שהגלות והגאולה הם שני

‫הפכים, המשלימים

‫זה את זה, מה שנקרא אחדות ההפכים

‫יש הכרח שיהיה חיבור

‫בין שתי ההכרות

‫כך הוא מסביר בנצח ישראל

‫בפרק א'

‫בכלל, המערל שלנו

‫בפרק א'

‫מסביר לנו מה זה גלות

‫והוא נותן שלושה

‫מאפיינים של הגלות, של הגדרת הגלות

‫ולפי זה גם יש לנו

‫שלושה מאפיינים של הגאולה

‫עכשיו, מהם שלושת המאפיינים

‫של הגלות לפי המערל?

‫א', שאנחנו

‫לא במקומנו

‫שאנחנו מפוזרים

‫ושאנחנו

‫משועבנים

‫זה שלושת

‫הדברים שמגדירים מצב כגלות

‫אתה, מחוץ

‫למקומך, מפוזר

‫ומשועבד

‫לפי זה, מה זה הגאולה?

‫שאתה במקומך

‫מכונס ועצמאי

‫זו הגדרה של גאולה

‫מה אין כאן

‫שום מרכיב

‫דתי או מיסטי

‫לגאולה

‫ההגדרה של הגאולה

‫היא הגדרה

‫גאופוליטית

‫סוציולוגית

‫אתה או משועבד או עצמאי

‫או במקומך או שלא במקומך

‫גאוגרפית

‫כן, מה אתה רוצה?

‫זה מה שנקרא אחרית הימים?

‫אה, אחרית הימים זה היציאה

‫כל פעם שיוצאים מגלות

‫זה נקרא אחרית הימים

‫אז יש הרבה אחרית ימים בהיסטוריה

‫והאחרית הימים האחרונה גם נקראת קץ

‫כן, בבקשה

‫אבל אפשר להגיד שמשועבד

‫זה משהו

‫נכורן להגיד לה

‫אנחנו עכשיו נגידו עצמאים

‫כי אנחנו משועבדים לתערויות אחרות

‫וכל עוד אין את הדת

‫אז אנחנו יודעים משועבדים לדעת צדק

‫כפי שאתה אומר בצדק

‫הנוצרים אומרים

‫שעבדות וחירות

‫זה מושגים דתיים ולא פוליטיים

‫דהיינו

‫אם אתה

‫משוחרר מן החטא

‫אתה נגאל

‫אם אתה משועבד אל החטא

‫אתה בשעבוד

‫כן, זה דת הנצרות, נכון

‫כפי שציינת בצדק

‫והרי הגמרא אומרת מפורש

‫שהסיבה שלא אומרים הלל בפורים

‫זה בגלל

‫שבהלל נאמר

‫הללויה הללו עבדי השם

‫ואי אפשר להיות עבדי השם

‫אי אפשר לקרוא לנו עבדי השם

‫כשאנחנו עבדי החשבי ראש

‫והרי בסיומו של

‫הסיפור של פורים

‫זה עבדי החשבי ראש

‫אז אם כן לא היינו עבדי השם

‫למרות שקיבלו היהודים

‫וקיבלו את התורה מרצון וכל מה שאתה רוצה

‫מה?

‫לא?

‫כי הגמרא אומרת שם הללויה

‫הללו עבדי השם ולא עבדי פרעה

‫כלומר ברגע

‫שפרעה אמר שאנחנו יכולים לצאת

‫מאותה שעה נהיינו עבדי השם

‫למרות

‫שהיינו אז

‫עובדי עבודה זרה

‫עבודי הריות ושופחי דמים

‫כלומר אנחנו חוגגים

‫באמירת ההלל בפסח

‫את יציאתם לחירות

‫של שישים ריבו עובדי עבודה זרה

‫או?

‫מה?

‫לא כל כך מובן

‫יש את... אבל הוא

‫יש לו רוח של לב והפוך

‫כן כן ברור אבל זה לא קשור לאומה

‫אנחנו מדברים עכשיו על ‫גאולת האומה ושיעבוד האומה

‫גם הרוח של אומה יכולה

‫לא לא לא זה שום דבר ברגע שרוח האומה

‫משועבד זה אומנם מצער

‫אבל זה לא נקרא

‫זה לא נקרא גלות

‫אביא לך דוגמה הרמב״ם

‫בעצמו כותב

‫בלכות חנוכה

‫שבעקבות הניצחון של החשמונאים

‫חזרה מלכות לישראל

‫יותר על 200 שנה ולכן אומרים את ההלל

‫ועושים את חג החנוכה וכו'

‫רק שבמשך אותה 200 שנה

‫מי שמלך בישראל

‫הם גדולי השודדים של ההיסטוריה שלנו

‫ינאי, אריסטובלוס

‫הורדוס

‫ארכלהוס, אגריפס

‫כל הדפוקים

‫הם אלה שמלכו

‫ואתה אומר חזרה מלכות לישראל

‫יותר על 200 שנה

‫כן מה אתה אומר

‫אה אתה שואל עכשיו שאלה פוליטית

‫מהי הגדרה

‫של עצמאות פוליטית

‫למשל כשיש לחצים

‫של מעצמות

‫שרוצים לקבוע לנו את האג'נדה

‫הפוליטית שלנו

‫אז זה סימן שאנחנו לא עצמאים פוליטית

‫זו השאלה שלך

‫תשובה, לא נכון

‫ואני אסביר לך למה

‫בגלל שעצמאות מדינית

‫אין פירושו שאתה לא נתון

‫ללחצים

‫שארי אם לא כך, ארי מעולם לא הייתה מדינה

‫בהיסטוריה העצמאית

‫כי מעולם לא הייתה מדינה

‫בדקקה למדינות אחרות

‫ולא עמדה בלחצים של מדינות אחרות

‫חוץ מרומא באיזושהי תקופה

‫מה?

‫מלאכות שלמה ודאי

‫שלמה היה זקוק לזהב של מצרים

‫לסוסים, לא לזהב של אופיר

‫לסוסים של מצרים

‫לעצים של הלבנון

‫קיצור

‫זה גם קבע לו את האג'נדה הפוליטית

‫זאת אומרת

‫למשל

‫כשהוא לקח את בת פרו

‫ונתן לה את גזר

‫בתור נדוניה

‫זה בגלל שבעצם זה פרו

‫נתן את גזר בתור נדוניה

‫כי בעצם שלמה

‫לא הצליח לכבוש את גזר

‫זאת אומרת בקיצור

‫היה צורך גם בבריטות פוליטיות וכולי

‫אבל ההגדרה של מלאכות

‫לפי ההלכה היא

‫כל גוף שעונה על שני הדברים

‫של

‫מונופול

‫על הכוח הצבאי ועל

‫קביעת המטבע

‫זה רמבן מפורש

‫בלכות גזלה

‫פרק י' א' נדמה לי

‫אז אם כן ברוך השם

‫אנחנו עצמאים וזאת הסיבה גם שאנחנו

‫ממהלל ביום העצמאות

‫על עצמאותנו

‫יש אפילו הוכחה שאנחנו עצמאים

‫שהרי היום שבו אנחנו ‫מציינים את העצמאות נקרא יום

‫העצמאות

‫סימן שאנחנו עצמאים

‫טוב

‫והיום אומר לעבורם

‫ידוע תדע כי ארי זרחה

‫בארץ לא להם ועבדו

‫ועננו אותם ארבע מאות שנה

‫וגם מתגלגלו שעי עבדו דן ענוכי ואחריכן

‫יצאו מחרוש גדול ואתה תבוא

‫לאבותיך בשלום תתקרב לסביבה טובה ודור

‫יביא ישובו הנע כי לא שלם עבון

‫האמורי עד הנע

‫פירוש הדבר שהגלות

‫היא המקנה את הזכות על הארץ

‫ועבדו

‫ועננו אותם

‫גר יזרחה

‫ועבדו ועננו אותם

‫מצאנו במצרים

‫שלוש קבוצות

‫רוב העם במצרים

‫היה גם גר

‫וגם משועבד

‫התוצאה הייתה

‫שכאשר יצאנו ממצרים

‫העם שהיה משועבד וגר

‫זכה לארץ ישראל

‫הייתה קבוצה שנייה שבט לוי

‫שבט לוי היו גרים

‫בארץ מצרים

‫אבל לא השתעבדו

‫התוצאה

‫נכנסו לארץ

‫אבל לא נחלו בנחלה

‫קבוצה שלישית

‫אדם אחד משה

‫גם גר הוא לא היה במצרים

‫איש מצרי

‫הצילנו מיד הרואים

‫לכן הוא גם לארץ לא נכנס

‫הולך ביחד

‫דווקא זה היום היורצאית שלו היום

‫זאת אומרת שיש פה תנאים

‫מה אם אתה עובר

‫את קור הצירוף של הגלות

‫אז אתה יכול להיכנס לארץ

‫ולנחול בנחלה

‫זה מה שכתוב כאן

‫ועבדו ועננו אותם 400 שנה

‫ודור אבי ישובו הנה

‫עכשיו

‫אני רוצה להתמקד לסלבי פסוק ירדלת

‫מה?

‫בבקשה

‫יפה, מאה אחוז

‫מה שאתה אומר זה יפה שיש שתי ‫החרפות שמופיעות בספר הכוזרי

‫החרפה של לא רוצים לצאת מהגלות

‫והחרפה של לא מוכנים לקבל את הגלות

‫הכאב והחרפה שם

‫סרטן מקום כזה

‫עכשיו, בפסוק ירדלת

‫יש משהו שצריך לתבונן בו

‫וגם את הגוי אשר יעבוד

‫הוא דן אנוכי ואחריכן יצאו

‫ברכוש גדול

‫אם אני מתרגם

‫היטב את מה שאנחנו קוראים פה

‫יוצא ככה

‫אברהם יקירי, רציתי להגיד לך

‫שהילדים שלך יסבלו

‫סך הכל

‫זה יהיה קשה

‫זה יהיה 400 שנה

‫אבל אל תדאג, בסוף יהיה הרבה כסף

‫זה מה שכתוב, לא?

‫הרי

‫יורדים לגלות, יוצאים מהגלות

‫זה שהעולם זה שיורד

‫בשביל מה? גם לרדת, גם לעלות

‫אפשר פה

‫אבל מה? יש רווח. מהו הרווח?

‫רכוש גדול

‫מפורש

‫מה זה אומר?

‫זה אומר שירדו לגלות

‫בשביל לעשות כסף

‫וכאן אני שואל, האם זה באמת יתקיים

‫אבל כתוב במפורש

‫שמדוע הקב".הביא את פרעו

‫לרדוף אחרי בני ישראל

‫כדי שתהיה ביזת הים

‫כדי שלא יאמר אותו צדיק

‫ועבדו ועינו אותם

‫כי עמת בהם

‫רכוש גדול לא קיימת

‫אז צריך לטביע את המצרים בים

‫כדי שיקחו את הביזה וכו' וכו'

‫פשוט לא יאומן הסיפור הזה

‫מה זה הסיפור הזה? אגב, באמת

‫בני ישראל לפני שיצאו ממצרים גם כן שאלו

‫איש מתראהו, אישה מתגרת ביתה וכו'

‫כלי חסף

‫וכלי זהב וסמלות

‫ישראל יוצאים ממצרים

‫יש להם כיסים מלאים בכלי זהב וכסף

‫גם החמורים מן הסתם

‫עם כל הערימות

‫האלה של הזהב והכסף

‫מה?

‫הצליחו ללכת

‫הלך לאט לאט

‫הצליחו

‫אין לי מוצאות

‫אין לי מצות

‫מצות

‫לא לא לא לא

‫אם אנחנו לומדים את הפרק הזה

‫בספר שמות כראוי

‫אנחנו רואים שאין לזה שום קשר למצות

‫מי שיצא עם המצות

‫זה נכון עם הבצק

‫זה היה ערב רב

‫אבל זה צריך להיכנס

‫למילים של הפרק

‫זה לימוד

‫אבל מה שאני רוצה לומר

‫זה שבעצם

‫למה שימש הזהב הזה?

‫הזהב הזה שהוצאנו ממצרים

‫מה עשינו איתו?

‫משכן

‫משכן אתה אומר?

‫עגל הזהב?

‫גם וגם?

‫לא, קודם עגל הזהב

‫קודם עגל זהב?

‫משכן

‫שני מקומות

‫וישב ערך

‫טוב, בקיצור

‫עשינו מהזהב הזה

‫שני דברים, משכן והעגל

‫עכשיו

‫אם מהזהב של מצרים

‫אפשר לעשות משכן

‫הרי המשכן הוא

‫הנוכחות האלוהית

‫בעולם

‫דהיינו, השרת השכינה

‫אתם מבינים מה זה אומר

‫על התרבות המצרית?

‫איזה עוצמה יש לה?

‫הזהב הרי הוא נשא התרבות

‫בצל החוכמה, בצל הכסף

‫זאת אומרת

‫זהב מצרים הוא זהב

‫שמסוגל להביא את הקדוש ברוך הוא

‫לשכון בקרב האנושות

‫עצום

‫אז למה

‫שמצרים לא תעשה את זה?

‫כי במצרים הזהב הזהב

‫מעורב בזהב אחר

‫בזהב של העגל

‫זה מה שאמר

‫משה לפרעו

‫אין נסבך את תורבת ‫מצרים לעיניהם ולא יסכלו נו

‫ואחרי זה אנחנו רוצים לצאת דרך שלושה שנים

‫במדבר

‫אנחנו נעשה לכם טובה, ניקח את הזהב שלכם

‫ואנחנו נעשה לו הבחנה

‫אנחנו בעצם

‫משמשים כשפני

‫ניסיון בניסוי

‫אלוהי רחב ומדהים

‫ואז לוקחים את הזהב הזה

‫למעבדה

‫ומפרידים, חלק מהזהב

‫הולך לעגל, חלק הולך

‫למשכן, צריך להיות ברור

‫וזה זכות

‫עצומה למצרים, דרך זה

‫ניצלה מצרים

‫מעבדון מוחלט

‫אותו דבר

‫ביציאת אירופה

‫ביציאת אירופה הבאנו, ‫מאירופה הרבה מאוד דברים

‫הרבה רכוש, מה הבאנו?

‫למשל, תתן לי דוגמה אחת

‫המשטר הדמוקרטי

‫המשטר הדמוקרטי

‫זה טוב או רע?

‫מה אתה אומר?

‫גם טוב גם רע

‫יש עוד דעות?

‫רע, עוד דעה?

‫טוב

‫אז אני ארצה ככה

‫מה שטוב

‫מה שישאר

‫מן המשטר הדמוקרטי בהיסטוריה

‫זה מה שהעם ישראל ישמר ממנו

‫אותו דבר, מה שנשאר

‫ממצרים בהיסטוריה, זה מה שישראל

‫ישמרו ממנו

‫ממנה

‫ולכן יש מה שנקרא בימינו מלחמת תרבות

‫במדינת ישראל

‫מתחילים להתווכח על ערכים

‫אחד אומר, אתה רואה את הערך הזה?

‫זה זהב של העגל, צריך לזרוק אותו, לסרוף אותו

‫שאומר, מה השתגעת?

‫זה זהב של המשכן, צריך לשמור אותו

‫זהב זה יקר

‫לא סתם זורקים ערכים

‫כלומר, יש פה מלחמה מאוד מאוד

‫צמודה, מלחמת התרבות

‫לברר מה שייך, מה לא שייך

‫אבל בסופו של דבר

‫זה הרכוש הגדול

‫שיוצא ממצרים

‫יוצא מאירופה, יוצא מכל הגליות

‫מכל גלות אנחנו מביאים משהו

‫ובזכותנו, האומות האלה

‫יש להן חלק בנצח

‫כי הרי, מה נותר ממצרים הקדומה?

‫פירמידות, זה לא

‫שאירית חיה

‫נשאר עם ישראל

‫זה אנחנו, נע להכיר, אנחנו

‫המצרים האחרונים

‫כלומר

‫מצרים התביעה בנו

‫את צורתה

‫בתור שלילה אפילו

‫כן? זה תשליל

‫זה לא סתם להיות התשליל שמוליד את עם ישראל

‫הנגטיב בעברית

‫זאת אומרת, אם אתה רוצה

‫לדעת מה זה מצרים העתיקה

‫תיקח את עם ישראל, תעשה ‫הפוך, אתה מקבל את מצרים

‫אז אם כן, זו תבנית

‫משהו גדול

‫וכל מה שנשאר

‫ממצרים העתיקה

‫זה מה שאנחנו חווים

‫כאומה בתוכנו

‫דוגמה מפורסמת שאני רגיל להביא

‫הנחת התפילין

‫אנחנו האומה האחרונה שעדיין

‫מניחה תפילין

‫בעוד שהמצרים הקדומים

‫אצלם זה מה שהמלאכים היו שמים, נכון?

‫הרי כל אחד שראה

‫תמונות, כלומר, פסלים

‫של פרעונים

‫רואה שבמקום של תפילין של ראש הם מניחים

‫שם נחש קטן, נכון?

‫תחשית כזה

‫נכון, התוטפת

‫תן תוטפת בצורה של נחש

‫והתורה המירה את הנחש

‫לתפילין, יש לזה סיבות

‫מדוע הם עושים נחש, מדוע אנחנו עושים תפילין

‫מדוע אצלם זה עגול, אצלנו זה מרובה

‫יש לזה סיבות, זה כתגובה

‫אבל בעצם

‫הרעיון לשמר תחשית מצרי

‫זה רעיון ישראלי

‫כן, מה אתה אומר?

‫יש גם נחש ראיית

‫אבל התשליל של ישראל זה לא המלאק?

‫התשליל של ישראל זה לא המלאק

‫המלאק זה הניגוד

‫זה הקצה האחר

‫יש כמה אופנים להיות

‫ההפך של ישראל, יאין עקבודו

‫ספר נצח ישראל

‫שהוא מדבר על כמה סוגים של ראשית

‫יש ראשית גועים המלאק

‫וייך כל בחור במצרים, ראשית עונים בעולה חם

‫קודש ישראל ה' ראשית תבועתו

‫אז ראשית לאיזה עניין?

‫כל פעם לעניין

‫טוב, עד כאן

‫להיום

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234917625″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 25
"ויאמר אברם אל מלך סדום הרימותי יד אל ה' אל עילון קונה שמים וארץ"
"ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמר לזרעך נתתי את הארץ הזאת"
פרק טו’ פסוק ח’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234917625″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויאמר ה’ אלהים במה אדע כי אירשנה” ?

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן