פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת לך לך > יוצאים אל ארץ כנען

יוצאים אל ארץ כנען

מילות מפתח:אברהם אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫הראשונים אבל כדאי לחזור והיום ‫אומר ה' אל אברהם לך לך מארצך
‫ומלטיך ומתביאיך אל הארץ אשר עקר

‫אז לפי מה שלמדנו לך לך פירושו הולך לבד

‫פירוש הדבר ללך לבד זה בא ‫להפוקה זה בא להוציא אחרים

‫שאברהם היה עשוי לקחת איתו

‫מי הם אותם האחרים שאברהם היה עשוי לקחת איתו

‫ושהדיבור אומר לו שלא לקחת אותם

‫אז זה מתברר בפסוק

‫זה מדובר על הנפש אשר הוא ושרה עשו בחרם

‫זאת אומרת היו להם הרבה ‫מאוד אנשים שהצטרפו אליהם

‫מעמדם כעבדים או כתלמידים הוא לא לגמרי מבורר

‫אבל באותם הימים זה בערך אותו הדבר

‫והכתוב אומר לאברהם תודה רבה לעזוב אותם

‫השאלה היא בעצם מה אברהם עשה עד אז

‫ומה הוא מתבקש מכאן והלך לעשות

‫עד אז הוא... איזה שלי

‫אתה באמת צריך? תיקח

‫אם שחדיך תשעו זה יותר טוב

‫אז אם... אה, בסדר

‫זה בסדר, איסטרה

‫אם כך אנחנו מבינים שאברהם

‫אני מסכם דברים שהגענו ‫עליהם למסקנה בשיעור הקודם

‫אברהם היה עסוק בהקמת

‫כתוב כאן

‫נא לא להניח על שולחן בימה זה

‫שתיה לרבנים גם לא מים

‫לצורך זה יש שולחן מיוחד ‫ליד הרב תודה ערוץ מאיר

‫בישוע הרב דב גיגון ראש הישיבה שניתן

‫בסדר, עכשיו אתה יודע

‫אם כך אנחנו לפי מה שהבנו בשיעור הקודמים

‫הבנו שאברהם היה עסוק בהקמת דת קוסמופוליטית

‫פירוש הדבר שהוא רצה ‫לעשות מה שנקרא קדושת הפרט

‫הוא רצה לקדש את החיים של ‫כל אדם ואדם על פני כדור הארץ

‫על ידי הפצת האמונה

‫באל אחד

‫שלילת עבודה זרה

‫ועבודת אותו האלוה

‫כן זה פחות או יותר היה תוכן של הדת האברהמית

‫בטרם ההתגלות

‫הדת של אברהם דומה מבחינת התוכן שלה

‫לאחת הדתות המוכרות לנו היום, הלואי האיסלאם

‫שהאיסלאם, אף הוא מדבר על

‫הפצת אמונת הייחוד

‫עבודת השם

‫שלילת עבודה זרה

‫ועל ידי כך להביא את בני האדם לקדושה

‫זה פחות או יותר התוכן

‫שהאיסלאם מציע

‫אמנם דרך ההתפשטות של ‫האיסלאם היא שונה מזו של אברהם

‫זה בדרך אלימה

‫וזה אולי הפגם של הצורה הזאת

‫אבל באופן כללי זה מה שאנחנו מוצאים

‫לעומת זה יש שני תחומים אחרים ‫שקוראים להם בתאות דתות מונותאיסטיות

‫הנצרות והיהדות

‫הנצרות היא אמנם דת אבל היא לא מונותאיסטית

‫כיוון שהיא מאמינה בשילוש ובהגשמה

‫אז אי אפשר לקרוא לה דת ‫מונותאיסטית במובן הטהור של המילה

‫היהדות היא אמנם מונותאיסטית אבל היא לא דת

‫היהדות היא לא דת כי היא אומה

‫היא זהות לאומית תחילה

‫אבל האיסלאם הוא אכן גם דת וגם מונותאיסטית

‫בסדר?

‫אז אפשר לומר שבזה עסק אברהם

‫לפני ההתגלות

‫מה שמסביר מדוע האיסלאם רואה

‫באברהם דמות מכוננת

‫דמות מייסדת של האיסלאם

‫אז זה לא בדיוק כמו שהם מבינים

‫אבל יש איזה גרעין של אמת בתפיסה הזאת

‫זהו תגלת תנועה חסידית אפשר ‫לומר שהיא תמקדמות בפרסה של הפרט

‫שאלה יפה

‫אתה אומר ככה גם החסידות לכאורה

‫התמקדה בקדושת הפרט

‫אז אולי זורג רסיה

‫עד כאן שאלתך

‫הבנתי אותך נכון?

‫תשובה

‫כדי להבין מה החסידות אומרת

‫תמיד צריך לזכור דבר אחד

‫שהחסידות זה על בסיס של יהדות

‫זה מאוד חשוב להבין את זה

‫כי אם אתה לא מבין את זה

‫אז זה כבר לא יהדות

‫כלומר, ספר הכוזרי

‫וענייני קדושת הכלל המבוהרים כאן בספר בראשית

‫הם העומדים בתשתית העלייה ‫הפרטית שהחסידות מדברת עליה

‫בסדר?

‫הוא מסכים עם תעודת ביטוע

‫כיוון שקדושת הכלל כבר ידועה

‫מתוך כך אפשר להעמיד גם בקדושת הפרט

‫כן? זה נקודת מוצא אחרת

‫אז אם כן

‫ה' אמר לאברהם לעזוב את זה

‫ובמקום זה

‫במקום לעסוק בדת

‫אברהם נדרש לעסוק מכאן ואילך בפוליטיקה

‫הרי מה הוא עושה?

‫הוא נדרש לו בפסוק א'

‫אל הארץ אשר הרעקה

‫בפסוק ב' ועסכה לגוי גדול

‫החיבור הזה

‫גוי וארץ

‫זה נקרא בעברית מדינה

‫כן?

‫הגוי הוא ישות פוליטית

‫זה לא כמו עם

‫עם זה

‫זה ישות הייתי אומר

‫סוציולוגית

‫יש חיבור בין האנשים

‫אבל החיבור הזה הוא לאו דווקא פוליטי

‫ברגע שזה הופך להיות גוי

‫והגוי הזה נמצא בטריטוריה

‫זה הופך להיות ישות מדינית

‫בעצם מה שה' אומר לאברהם

‫עזוב דת

‫בוא נעסוק בפוליטיקה

‫במילים אחרות

‫הוא רוצה להיווסס את קדושת הכלל

‫עכשיו קדושת הכלל זה לא דבר מובן מאליו

‫זה דבר מאוד קשה

‫מכמה סיבות

‫א' באינטואיציה ראשונית

‫אתה תשאל סתם אדם

‫אין שם פוליטיקה

‫אומר זה מלוכלך

‫מגיל, הפוליטיקאים

‫אין שם הקדושה, אין שם המוסר

‫הכל אינטרסים, הכל כוחנות

‫אם כן

‫מובנת הנטייה הכללית שיש

‫לבני האדם

‫דתיים, רוחניים

‫להתרחק מן הפוליטיקה

‫זה נקודה ראשונה

‫וגם הנצרות למשל היא כל כולה בנויה

‫על שלילת המימד הפוליטי

‫דבר נוסף

‫זה שברעיון הזה של קדושת הכלל

‫איזה קושי גדול מאוד

‫כי הכלל

‫הוא יצירה

‫שבה הטבע פועל חזק מאוד

‫בעוד שהפרט

‫הוא הרבה יותר חופשי

‫כלומר, אני כיחיד יכול

‫להחליט על עצמי ללכת ימינה או שמאלה

‫איך שאני רוצה, למעלה, למטה, לקפוץ

‫לישון, אני יכול לעשות מה שאני רוצה

‫לעומת זה

‫לציבור יש דינמיקה

‫הרבה יותר

‫קפויה

‫לציבור כציבור יש דינמיקה

‫קרובה מאוד אל הטבע

‫קשה מאוד לראות

‫איפה יש מוסריות

‫בכוח טבעי

‫ולכן, אם קשה למצוא מוסריות

‫כלומר קדושה

‫בכלל, זה דבר שמאוד קשה

‫לתפוס

‫זה הנקודה השנייה, גם ‫בלי הלכלוך של הפוליטיקה

‫קושי שלישי

‫נכון, קדושת הכלל

‫אם היא אפשרית, זה מדרגה הרבה יותר

‫גבוהה מקדושת הפרט

‫נכון

‫אבל האם זה לא גזענות?

‫הכלל שלי ולא הכלל של אחרים?

‫כלומר, האם

‫אין בעליית מדרגה הזאת

‫צמצום?

‫כיוון שאין

‫כלל של האנושות כולה, לא מצאנו שהאנושות

‫כולה פועלת כאומה אחת

‫יוצא לפי זה שכשאני מגיע

‫לקדושת האומה

‫אני בעצם בא לפסול אחרים

‫יש בזה בעיה של

‫גזענות

‫אלא מה? הכתוב אומר

‫ונברחו בכל משפחות האדמה

‫אה, אז אם זה כך, זה שווה

‫אבל מי אמר שזה אפשרי?

‫כלומר, אלה הם

‫שלושת הקשיים העיקריים

‫שיש בקדושת

‫הכלל, מה שהקדוש אהוד הרש מהבואה

‫ולכן אפשר להבין עמדות

‫אפילו בתוך היהדות השוללות

‫את הרעיון של קדושת הכלל

‫או קדושת המדינה

‫יש חבר כנסת אחד

‫עם כובע

‫שאלו אותו

‫מה זה בשבילו הכנסת

‫אז הוא אמר

‫הכנסת בשבילי

‫זה ועד בית

‫בוועד בית

‫אני לא מדבר על אידיאולוגיה

‫הנה, אנחנו חיים ביחד

‫צריך להסתדר, תשלומים

‫מי ינקה את המדרגות

‫לא משנה מה, אם אני חושב כמוך

‫לא חושב כמוך, צריכים להסתדר ביחד

‫אז בואו נעשה ועד בית

‫יש ועד בית

‫גדול יותר, כמה מיליוני אנשים ביחד

‫עשרות מיליוני אנשים ביחד

‫צריך להסתדר, אז בואו נעשה ועד בית

‫זה הכנסת

‫יוצא לפי זה שהקדושה, על יבה לאותו חבר כנסת

‫עם כובע

‫היא נושא של הפרט ולא של הכלל

‫כן

‫אני לא יודע מה זה אומר

‫הרעיון היווני של מדינה

‫זה לא דווקא קשור לדמוקרטיה

‫זה לא דווקא קשור לדמוקרטיה

‫זה יכול להיות גם בדיקטטורה, זה יכול להיות

‫בכל תורת שלטון שהיא

‫השאלה, האם יש קדושה בצורת השלטון

‫או לא

‫אז יש עמדה, למשל גם פרופסור

‫לייבוביץ' הוא היה אדם ציוני

‫אבל

‫ציוני מסיבות חילוניות

‫והוא היה אדם דתי

‫מסיבות דתיות

‫כן, זה ההבחנה הזאת

‫זה קצת יותר טוב מהנצרות שאומרת

‫שאין שום ערך לפוליטיקה, אבל זה לא רחוק

‫בסופו של דבר

‫זאת האמירה שאין למדינה

‫ערך

‫בעוד שזה בדיוק

‫מה שהקדוש ברוך הוא דרש מהבראם

‫אז כפי שאמרנו בשורה הקודם

‫אפשר להבין שבמשך שנים רבות

‫מאות בשנים, הרבנים

‫הפסיקו לדבר על הדברים האלה, מדוע?

‫למרות שזה פשוט הצוקים

‫הפסיקו לדבר כי לא הייתה אפשרות

‫מעשית לממש את הדברים האלה

‫אז מה בשביל מה להיכנס לתסכולים כל הזמן

‫ולכן

‫כשרב

‫היה צריך לדרוש בקהילה

‫היה דורש על הבעיות של הקהילה

‫מגיע לפרשת כתצא למלחמה

‫על אוי וחא, שואלת את עצמו רגע

‫כתצא למלחמה, מה נדרוש בשבת?

‫הקהילה מחכה שאני אגיד להם דברי אלוהים

‫חיים. טוב, מה פרשת השבועה?

‫כתצא למלחמה

‫וואי איזה ברוך, מה נעשה עם זה

‫צריך לחשוב

‫רגע, מה הבעיות בקהילה?

‫אה, אנחנו במאלול, כן הרי

‫תמיד כתצא קוראים באלול

‫זה חודש התשובה, הרחמים והסביחות

‫רק כתצא למלחמה על אוי וחא

‫וואו, אבזק

‫אוי וחא, יצר הרע

‫ואז יש לו דרשה

‫ממש פלעית

‫נפלאה, כל הציבור ככה עם עניים בחוץ

‫הוא שמע, כן, אוי וחא זה יצר הרע

‫וראית בשביליה

‫יש את יפת תואר שיש נקודה של חיוב

‫בתוך היצר הרע שצריך לדעת להעלות אותה

‫ואיך לעשות

‫הכנעה

‫על היצר הרע, ואחר כך הבדלה

‫וכו' וכו'

‫ודרשה נפלאה על מלחמת היצר

‫בא מישהו אחר כך

‫בסוף הדרשה אומר כבוד הרב, יש לי רעיון

‫אה כן?

‫חשבתי שכתצא למלחמה על אוי וחא

‫זה מדבר על חיילים

‫שנלחמים בחיילים אחרים

‫עם כלי נשק

‫גם זה טוב, חידוש, יפה, ‫יפה, אני לא רוצה לייאש אותו

‫אבל צריך לזכור שפה אנחנו מדברים על הפשט

‫לא דרש, רמז וסוד, אנחנו מדברים על פשט

‫השאלה היא, התחלנו בזה בסוף השורה הקודם

‫איך אברהם אבינו קיבל את הרעיון הזה?

‫האם הדבר הזה מצחן בעיניו?

‫האם הוא האמין בזה?

‫הרי לכאורה, ההתגלות הזאת שוברת את מפעל חייו

‫מפעל חייו היה להקים ‫דת, ועכשיו אומרים לו תעזוב

‫זה אבין

‫עכשיו, בואו נראה

‫כדי לדעת מה שהתורה אומרת צריך לקרוא בתורה

‫פסוק ד'

‫ויהיה לך אברהם

‫כאשר דיבר אליו השם

‫כלומר, יש פה נאמנות, יש צייתנות, כן

‫למה זה לא?

‫אבל הוא לא רוצה שהילדים שלו יעשו את זה

‫הוא רוצה שהעולם כולו יאמין בשם

‫הוא רוצה את קדושת הפרט ‫לעבור כל מיליארדי בני האדם

‫הוא לא רוצה קדושת המדינה, הוא לא רוצה גזע

‫דרכו יהיה, מה, תיקון העולם?

‫לך תדע אם יש כוח לעשות את זה

‫אבל הקב' הוא הבטיח לו

‫הבטיח לו, אבל תראה, זה שקב' הוא הבטיח

‫אברהם היה אדם גדול, הוא רצה גם להבין

‫אם הוא לא נזדהה, הוא לא יכול ‫לומר את זה, הוא לא יכול לעשות את זה

‫בואו נקרא את פסוק ד'

‫ואהיה לך אברהם כאשר דיבר אליו ה'

‫אז הוא הלך, כל הכבוד

‫הוא הסביט כמו שה' אמר לו, הלך לבד

‫כן, מה אתה אומר?

‫למה לא כתוב אהיה לך לו?

‫למה לא לכלך?

‫נכון, היה צריך להיות כתוב אהיה לך לו, נכון?

‫כתוב לכלך, היה צריך להיות כתוב אהיה לך לו

‫למה לא כתוב אהיה לך לו? בגלל ההמשך

‫כן? כי כתוב, ואהיה לך איתו לאת

‫עכשיו, מי אמר ללאת להצטרף?

‫זה בסדר, נכון?

‫לאת הלך לבד

‫האם יש ציווי לאברהם להרחיק את לאת?

‫לא, כלומר, אברהם מצידו הולך לבד

‫מישהו מצטרף, בסדר, זה לא כאשר דיבר ה'

‫רק ההליכה של אברהם היא כאשר דיבר אליו ה'

‫ואהיה לכתוב לאת

‫אבל כנראה שההליכה של לאת כבר מתחילה להכביד

‫משהו מתחיל להשתבש

‫למרות שאין שום איסור פורמלי בדבר

‫ואברהם בין חמש שנים ושבעים שנה ביצאתו מכרן

‫עד כאן פסוק ד'

‫עכשיו בואו נראה את פסוק ה' שאומר ‫את ההפך הגמור מכל מה שאמרנו עד עכשיו

‫ואי כך אברהם את שרה אשתו ואת לאות בן אחיו

‫ואת כל ריכושם, מה שחשוב ואת הנפש שעשו בחרן

‫ואי יצאו להליך את ארץ הקנן ואיבו ארץ הקנן

‫יש דבר אחד שחסר בפסוק

‫כאשר דיבר אליו ה'

‫כלומר פסוק ד' מתאר את אברהם נאמן לציווי

‫פסוק ה' מתאר את אברהם לא נאמן לציווי

‫כמו כן, לאן מופנות פני אברהם לפי פסוק ד'

‫זה מהיכן שהוא יוצא, אני שואל לאן הוא הולך

‫הוא הולך אל הארץ אשר הרעקה

‫לא מוגדרת הארץ כלל

‫אתה הולך, מתוך אמונה, בעצם ‫אתה לא יודע אפילו לאן אתה הולך

‫אתה הולך ואילך אברהם אל הארץ אשר הרעקה

‫פסוק ה' מתאר את אברהם בתור ‫אחד שיודע בדיוק לאן הוא רוצה להגיע

‫רוצה להגיע לארץ כנען

‫מזכיר לכם מישהו שכבר רצה להגיע לארץ כנען?

‫תרח, נכון, בפרק י' מצאנו ‫שתרח כבר רצה להגיע ארצה כנען

‫זאת אומרת שפסוק ה' הוא ‫המשך של ההליכה של תרח

‫זה לא המשך של דבר ה'

‫מובן את הבעיה?

‫אם כן, פסוק ד' אומר דבר ‫אחד, פסוק ה' אומר דבר הפוך

‫הפתרון המקובל לביקורת המקרא

‫שתי מסורות שונות

‫בסביר? לא

‫עכשיו בואו נקרא את זה עוד פעם

‫אם כתוב בפסוק ד' ואהיה ‫לך אברהם כשרדיבר עליו ה'

‫ופסוק ה' כתוב והיקח אברהם לצרה אשתו וכו'

‫זה אומר שאברהם יצא פעמיים

‫מה? ‫לא יודע, אני רואה פה שכתוב שהוא יצא פעמיים

‫פעם אחת הוא יצא כדי לצאת ידי חובת הציווי

‫של התוכנית האלוהית

‫פעם שנייה כדי לצאת ידי ‫חובת, לא הציווי, התוכנית שלו

‫כלומר בעצם אפשר לומר שאצל ‫אברהם יש שתי תוכניות שוכנות זו בצד זו

‫התוכנית האחת שהייתה שנייה בזמן ‫היא התוכנית של הקדוש ברוך הוא

‫לבנות את קדושת הכלל, אומה, אוניברסלית

‫בעוד שהתוכנית השנייה שהיא ‫התוכנית הקדומה של אברהם

‫תוכניתו של אברהם היא להקים דת קוסמופוליטית

‫עכשיו אברהם סבר כנראה בשלב ‫הזה שיש בידו לקיים את שתי התוכניות

‫ה' ברוך הוא אמר לו לך ‫לך, הוא לא אמר לו אל תחזור

‫אז הוא הלך פעם אחת ‫לבד, פעם שנייה חזר עם כולם

‫מובן מה שאני אומר?

‫פעם ראשונה הוא הלך, הוא הגיע לארץ קנה

‫מן הסתם, פעם ראשונה הגיע ‫לארץ קנה, פעם שנייה חזר

‫עוד פעם לקח את כולם

‫עכשיו מעניין, באמת הנאציב ‫מבולוג'ין קצת חולק על מה שאמרתי

‫הנאציב מבולוג'ין גם כן הרגיש שלך לך זה לבד

‫אבל הנאציב היה לו קשה, ‫הפסוק החמישי, פסוק ה'

‫והיא קח אברהם, אז הוא ‫אומר שאברהם התחיל ללכת לבד

‫ואז כולם רצו אחריו, ואז הוא אמר טוב בואו

‫אבל פשוט אפשר לדבר על שתי יציאות

‫הוא לא הלך עם לוט, לוט ‫הלך איתו, זה לא אותו דבר

‫יש הבדל, הוא הולך לבד, לוט הולך איתו

‫כל הפפרצים נמצאים שם, מצלמים אותו

‫טוב

‫אז אם כן יש תוכנית של ‫אברהם ליישם את שתי התוכניות

‫פסוק ו'

‫ויעבור אברהם בארץ

‫משפט מיותר לחלוטין

‫ויעבור אברהם בארץ עד מקום שכן

‫אם הוא גיע למקום שכן, משהו שהוא עבר

‫פשוט מה לכתוב את זה

‫שאלה נוספת

‫מה המרחק בין חרן לשכם?

‫אלף קילומטרים

‫יש בערך אלף קילומטרים בין חרן לבין שכם

‫אז אתה יכול להגיד שזה ‫קצר יחסית, לדעתי זה ארוך

‫במיוחד בתנאי הנסיעה של אותם הימים

‫זאת אומרת שיש לו גמלים

‫יש לו כך פשוט, יש לו צוד, יש לו ‫חמורים, יש לו הרבה אנשים איתו

‫זה לא כל כך קל

‫אז מה הכתוב רוצה לומר כאן שהוא עבר בארץ

‫יש לזה הדגשה

‫מה קרה בזמן שהוא הולך מחרן עד שכם?

‫אתם יודעים מה קורה?

‫לא קורה שום דבר

‫לא קורה כלום

‫זאת אומרת, אבל נחשוב

‫הקב' ברוך הוא דיבר איתו בחרן

‫והיום הרשם אל עברה

‫והוא עובר בארץ על מקום שכם

‫ולא קורה כלום

‫כלומר, מה לא קורה?

‫הקב' ברוך הוא לא מדבר איתו

‫מה זה הוא אומר?

‫הקב' ברוך הוא דיבר איתו

‫עכשיו אלף קילומטרים הוא ‫הולך, הקב' ברוך הוא לא מדבר

‫שמה?

‫שהוא לא עמד בניסיון?

‫לא עמד בניסיון כי לא הייתה עברה פה

‫אבל יש תעש

‫ושכחו שהוא לא מדבר איתו

‫והיא תכן שיש אפילו מבחינה אסוציאטיבית ‫משמעות של ויעבור מלשון עברה

‫או מלשון עברה

‫אז אמנם זה לא עברה פורמלית

‫כי לא היה לו איסור

‫אבל קב' ברוך הוא לא מרוצה

‫הוא הולך עם כולם וקב' ברוך הוא שותק

‫עד מקום שכם, עד אלון מורה, וקנא אני אז בארץ

‫וירא השם אל אברהם

‫זאת אומרת אחרי אלף ‫קילומטרים מסכים לדבר איתו

‫כדי להגיד לו מה

‫והיה אומר לזרעך אתן את הארץ הזאת

‫ולא?

‫לא לכל אלה שהבאת איתך

‫כלומר, הקב' ברוך הוא נותן לו שיעור

‫גם לא הקנא אני

‫אבל הוא אומר, ברור שכשהוא אומר לזרעך

‫זה בא להוציא מכלל זה כל מי שלא זרעך

‫וזה ברור שיש פה סתירה גלויה לפעולה של אברהם

‫שהביא איתו הרבה מאוד אנשים

‫כמה? אני לא יודע כמה הוא הביא

‫אבל הוא הביא הרבה

‫ואחרי שאוכל אומר לו לזרעך אתן את הארץ הזאת

‫מה עושה אברהם?

‫והיוון שם מסבח

‫לשם הנראה אליו

‫מה זה? אני הייתי כותב והיוון שם מסבח לשם

‫אלא הוא הסכים שמה שנראה אליו

‫דהיינו התוכן הזה של לזרעך ולא לאחרים

‫זה האופן שהוא צריך בו לדעת את השם

‫המסבח, מה?

‫הוא קיבל, כן

‫הוא קיבל שזה יהיה לזרעך

‫דהיינו התוכנית האלוהית ולא התוכנית שלו

‫עכשיו אני רוצה קצת להבין משהו

‫אני רוצה לחזור לפסוק ו'

‫ויאבור אברהם בארץ עד

‫מה כתוב כאן?

‫מקום שכם

‫מה זה מקום שכם?

‫זה לא עברית

‫צריך להגיד עד שכם

‫אני הגעתי, לאן הגעת?

‫למקום מכון מאיר

‫אני לא מגיע למקום של מכון מאיר

‫אני לא מגיע למכון מאיר

‫אולי שכם זה בן אדם

‫ואין מקום כזה בשם שכם?

‫יש עיר עריק בשם שכם

‫אה, יפה

‫אתה אומר בעצם מה שמתבקש

‫שהעיר עוד לא הייתה

‫הוא הגיע למקום שעתיד להיות שכם

‫אבל במקום הזה אין כלום

‫יש רק איזה אלון

‫אולי איזה עץ

‫אולי אלון במובן של מישור

‫אל קטן

‫אל צ'יק

‫אבל לכל פנים

‫כשהעברה מגיעה

‫בעצם שכם עוד לא קיימת

‫זה מעניין, מדוע הכתוב רוצה לרמוץ לי את זה

‫כי הכתוב הרי רומזי

‫שכם, תדע לך, היא עוד לא קיימת

‫מתי שכם קיימת?

‫מתי אנחנו מוצאים בתורה

‫הסיפור של יעקב היא דינה, נכון?

‫מדינה הוא שכם, יש כבר עיר

‫יש אדם שקוראים לו שכם

‫בנו של אדם ששמו חמור

‫והם שולטים בעיר

‫ורוצים לקרות ברית עם בית יעקב

‫יש כבר עיר

‫ויהו יעקב שלם

‫העיר שכם

‫לא רק מקום שכם

‫אז אפשר לומר שהעיר נבנתה

‫בין לבין

‫מי הקים את העיר הזאת?

‫בואו נבדוק

‫פסוק זין

‫זה הפסוק ח'

‫ויעתק משם ההרה

‫הרי שכם היא במקום מישורי

‫בין הרגזים לרבעל

‫או למרגלות, לא יודעים בין או בין

‫אבל איפה שכבר בלעתה היום

‫ויעתק משם ההרה

‫אז הוא עולה למקום גבוה

‫מקדם לבת אל

‫וית

‫מה כתוב כאן?

‫אהולו

‫אני חושב ש... היו לו הרבה אוהלים

‫מאות אוהלים

‫אלפי אוהלים

‫כתוב כאן וית אהולו

‫כולם נשארו בשכם

‫ויעתק משם הוא לבד

‫עם אשתו

‫אהולו עם ה

‫למה? כדי לרמוס גם האוהל שלה

‫שני אוהלים

‫יפה

‫אולי גם האוהל של לוט

‫לוט הוא אח של שרה

‫משפחה נשארה

‫זאת אומרת, מי שהקים את שכם

‫זה הנפש

‫שאשר עשו בחרן

‫הם הקימו את העיר

‫עכשיו לפי זה אפשר להבין

‫במי היו מאמינים אנשי שכם?

‫באלוהי אברהם

‫לכן אין פלא

‫שכשערכב חוזר מחרן

‫והוא מחפש חתן לדינה

‫הוא פונה אל אומות העולם

‫על איזה אומות?

‫אל אנשי שכם

‫שהם זרה, הנפש

‫אשר עשו בחרן

‫הוא הולך למחפש שם חתן לדינה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫העמידה האחרונה היא בייעתק

‫לא כל כך בייעליה

‫בייעתק

‫זה דווקא מאוד משמעותי

‫להיות נעייתק

‫זה קונוטציה של ניתוק

‫זאת אומרת, עד עכשיו

‫אם הנפש עשה בחרן, עכשיו הוא נעייתק מהם

‫וייעתק משם

‫ההרה

‫זה מקום גבוה יותר

‫מקום ש... אי אפשר לומר

‫שאם שכם היא מישורית, זה מזכיר קצת את בבל

‫וההרה זה לחזור למה שלפני בבל

‫זה לא אותו שורש

‫אני מדבר עם זה במשמעות

‫לא שורש

‫אלא משמעות

‫אני נעייתק מכאן

‫נעייתק, זאת אומרת, ‫אני לא רק הולך

‫אלא מה שהיה שם

‫אני מנעייתק מזה

‫זה המשמעות

‫מה? טוב

‫וייעתק משם ההרה

‫מקדם לבט אלה

‫והיה תהולו

‫אפשר להבין שיש פה חיכוך עצום

‫בתוך הנפש של אברהם

‫בין התוכנית שלו לבין התוכנית האלוהית

‫והוא צריך, ברור

‫זה לא רק פה משחק של הורדת ידיים

‫זה לא שהקב' הוא יראה לאברהם שהוא יותר חזק

‫צריך באמת, ברור

‫השאלות שעמדנו

‫הן בוודאי שאלות שאברהם שאל את עצמו אותן

‫וכנראה שהסיפור הזה

‫נכתב כדי לפתור את הבעיות האלה

‫אז זה ייקח פרשה שלמה

‫כדי לפתור את הבעיות

‫טוב, אנחנו נעשה את זה מהר

‫טוב

‫בט אל, אני שוב ממשיך

‫בפסוק ח'

‫ויעתק משם ההרה מקדם לבת אל וייתה הולו

‫בט אל מים

‫והאי מקדם

‫ואי בן שם

‫מסבח לשם ויקרא בשם השם

‫מה זה המקום הזה בין בט אל ובין האי

‫בט אל מכיר, האי מכיר

‫זה ערידה

‫אבל מה יש בין בט אל לבין האי

‫ירושלים

‫בין בט אל לבין האי

‫המערב של יהושע

‫יהושע עשה שם מערב, זה נכון

‫אבל מה יש שם

‫פשוט צריך להכיר את השומרון קצת

‫יש שם הר

‫יש שם הר

‫אתם יודעים איך קוראים לה הר הזה?

‫הר בעל חצור

‫להבדיל מחצור בגליל

‫יש הר בעל חצור

‫ההר הזה

‫הוא ההר הגבוה ביותר בשומרון

‫עכשיו, כשנמצאים על הפסגה של ההר הזה

‫כשיש רעות טובה

‫אומר

‫המדריך, אגב למה תמיד

‫המדריך אומר אם הייתה פה רעות טובה

‫למה הוא צריך להגיד את זה

‫כי כשיש טיולים

‫אף פעם אין רעות טובה, למה?

‫מתי יש רעות טובה?

‫אחרי הגשם, מי עושה טיול?

‫בבוץ לא עושים, נכון?

‫לכן

‫המדריך יודע, כי הוא קרא במדריכים

‫בספרים

‫שכשיש רעות טובה מן המקום הזה

‫רואים כך, בסדר?

‫אז זאת בעיה

‫כי אחרי הגשם, שזה הזמן שהרעות

‫האוויר צלול לגמרי ורואים למרחוק

‫לא עושים טיולים

‫מהר בעל חצור

‫כשיש רעות טובה

‫אפשר לראות את הדברים דלהלן

‫אם רואים טוב

‫אפשר לראות את החרמון, מצפון

‫את רמת הנגב

‫מדרום

‫את הים התיכון

‫ממערב

‫ואת המדבר מעבר לירדן

‫כלומר

‫זאת נקודה שמבחינה גיאוגרפית

‫ממש, אפשר לראות

‫ממנה את כל עירת ישראל

‫לפחות את החרמון

‫שזה חתיכת משהו, עירת סכנן לפחות אפשר לראות

‫ואת עבר הירדן המזרחי

‫עכשיו

‫מה זה חשוב לומר שאברהם הגיע לנקודה הזאת?

‫בשלב הזה

‫של הלימוד, אני עוד לא יודע למה

‫בפרק י'

‫יש לי תקווה שאני ידע למה

‫בסדר?

‫בשלב הזה מסיימים לנו, אתה יודע לך שאברהם

‫הגיע לנקודה הזאת, שממנה

‫כשיש ראות טובה, רואים את כל הארץ

‫כן

‫למה המקדש לא נבנה שם?

‫למשל

‫נכון, נכון, אז כנראה ‫שהמקדש לא צריך להיבנות שם

‫אנחנו מיד נגיע לזה

‫אבל יש בהחלט

‫מקום, הוא בונה שם מסבך

‫יש מקום למחשבה הזאת

‫עכשיו, יש עוד דבר

‫שצריך לשים לב

‫יש שם

‫אבל זה סוד צבאי

‫יש שם מחנה

‫של חיל מודיעין וחיל האוויר

‫אבל, אני מבקש

‫מהציבור היקר לא לגלות את זה

‫מה?

‫לא גם מהגולשים, אני מבקש לא לגלות את זה

‫כי זה סוד צבאי

‫אבל זה מקום שבו יש הרבה

‫אנטנות וכדומה

‫בקיצור, מקום מאוד אסטרטגי

‫זה המקום של אברהם

‫אולי אם פעם יחפשו אותך

‫תחת למחנה ימצאו את הסריבים ‫של המסבך של אברהם אבינו

‫טוב

‫ואיבן שם מסבך לשם ואיקרא בשם השם

‫כאן ואיקרא בשם השם זה ‫פונה לכל המרחבים שבעולם

‫כמו שהרמב״ם כותב על אברהם אבינו

‫בלחות עבודה זרה

‫שהוא היה הולך וקורא, הולך ‫מארץ לארץ וקורא בשם השם

‫מדוע אני מדגיש את זה?

‫בגלל הפסוק הבא

‫והאיסה אברהם

‫הוא לא נשאר שם

‫הלוך ונסוע הנגבה

‫לאן הוא רוצה להגיע?

‫מן הסתם

‫לאן?

‫למצרים

‫למצרים?

‫לאן אפשר עוד להגיע?

‫להגיע למצפה רמון?

‫אין הרבה אנשים שישמעו אותו

‫מצרים היא הגדולה בתרבויות בעולם העתיק

‫אברהם התנסה באורכסדים

‫בחרן

‫בכנען

‫עכשיו הוא הולך לכבוש את העניין

‫של המסביבים של המסביבים

‫ומתחיל להגיע למוצפה רמון

‫עכשיו הוא הולך לכבוש את היעד הרוחני הגדול

‫אם אברהם כובש מבחינה רוחנית את מצרים

‫הוא בעצם אפשר לומר ניצח

‫הוא כבר יכול בהחלט לראות כאן הצלחה אדירה

‫לתקן את העולם כולו

‫כן

‫הוא הסכים עם הקב' רחון

‫נכון

‫אבל הקב' רחון אמר לו אל תיקח את אלה

‫אולי את אלה לא צריך לקחת

‫אולי את המצרים צריך לקחת

‫אבל אברהם צריך לברר

‫האם הפסול הוא בעצם צירוף אנשים

‫או שיש הבדל בין אנשים לאנשים

‫לזרחה

‫לזרחה נכון

‫ואז מה?

‫ולא לאלה, אבל אולי לאחרים כן

‫לזרחה דווקא

‫לגומת אלה שאיתך

‫אולי, על כל פנים רגע

‫וגם אם הוא לא נותן לאחרים את הארץ

‫אבל אסור לדבר איתם

‫האם הקב' רחון אמר לאברהם

‫שזה ארץ ישראל

‫אברהם אומר יפה טוב מאוד

‫ממשיכים בעבודה

‫כן

‫מה אתה אומר

‫אז זה מה שאומר

‫ואילך אברהם הלוך ונסו הנגבה

‫אני מתפלא על הציבור הקדוש

‫שלא מקשה עלי קושיה

‫לא, תסתכלו בראשי

‫מה זה הנגבה

‫מאומר ראשי

‫ללכת לדרומה של ארץ ישראל

‫ולהיא לצד ירושלים

‫שהיא בחלקו של יהודה

‫שנטלו בדרומה של ארץ ישראל

‫להר המוריה שהיא נחלתו

‫כמו מאמר ראשי, שאברהם רצה להגיע לירושלים

‫זה נכון אגב

‫שאברהם רצה להגיע לירושלים

‫ברור שלא

‫הוא רצה להגיע הנגבה

‫הקדוש ברוך הוא

‫יודע שזה לכיוון ירושלים

‫ושבסוף הוא יגיע לשם

‫אבל זה ייקח לו הרבה זמן

‫כמה זמן זה ייקח לו?

‫54 שנים ייקח לו

‫עד הקדת יצחק

‫אבל זה ברור

‫שכל המסעות של אברהם

‫זה בסוף כדי להגיע להר המוריה

‫הלוך ונסו הנגבה

‫אבל הוא לא מתכוון להגיע לשם

‫והרי היה שמיד אחר כך

‫הוא יורד למצרים

‫אני אמשר להרחיץ את המושג

‫מה זה לקרוא בשם השם?

‫מה זה לקרוא בשם השם?

‫זה ההפך של מה שעשה אנוש

‫אנוש, בימי אנוש

‫הוכל לקרוא בשם השם

‫זה הוכל, התחילו

‫וחזאל אמרו זה עבודה זרה

‫כי כל דבר שהוא רק התחלה

‫זה עבודה זרה, כי זה חלקי

‫לקרוא בשם השם זה לקרוא בשם מלא

‫דהיינו, הוא מצפה

‫לאחדות הערכים

‫פסוק יהודי

‫ואירע אברץ

‫ואירע אברהם מצרים אל הגבושה

‫אז זה בדיוק מה שהוא רצה

‫למה זה סתירה על מה שאני אמרתי?

‫כן, אתה אומר שאם לא ‫היה רב אולי הוא לא היה יורד

‫אבל יש לי קושיה

‫על דבר אחד

‫אם נקרא את פסוק יהודי בשלמותו

‫לא כמו שעשיתי

‫תיווצר אצלנו יוונה

‫והיא רעב בארץ

‫והירד אברהם מצרים על הגורשם

‫כי חבד הרעב בארץ

‫שמתי לב לאיזה קושי בפסוק?

‫שהוא חוזר על עצמו

‫והיא רעב בארץ

‫והירד אברהם מצרים על הגורשם

‫כי חבד הרעב בארץ

‫ידענו, בשמה הוא ירד בישאי הרעב

‫לפי דבריך

‫עצם זה שיש רעב זה הסיבה שהוא יורד

‫אתה רואה שהכתוב לא אומר את זה

‫לא, זה שהכתוב צריך להוסיף

‫זאת אומרת שלא הרעב הביא אותו

‫אלא זה שכי חבד הרעב בארץ הביא אותו

‫לא הרעב הראשון אלא הרעב השני

‫סימן של שני סוגי רעב

‫איזה שני סוגי רעב יש בעולם?

‫יש רעב ללחם

‫ויש לא רעב ללחם

‫הנה ימים באים לאום השם

‫והשלכתי רעב בארץ

‫לא רעב ללחם

‫ולא צמה למים

‫כי אם לשמוע את דבר השם

‫זאת אומרת יש שני סוגי רעב

‫נגיד גשמי ורעב רוחני

‫בספה שלנו

‫זאת אומרת שיש שני סוגי רעב

‫רוחני בספה שלנו

‫זאת אומרת והיא רעב בארץ

‫רגע

‫אז רגע

‫אם יש רעב בארץ כל שאלה מה לאכול בארץ

‫נכון אין מה לאכול בארץ

‫והירד עברה מצרים על הגורשם

‫כי חבד הרעב בארץ

‫היא

‫זאת אומרת הוא מרגיש שיש רעב בעולם

‫וצריך את הרעב הזה

‫להזין

‫אז הוא צריך ללכת אל המוקד

‫של התרבות האנושית

‫המפותח ביותר בעולם למצרים

‫ולפתור את הבעיות

‫פשוט

‫והיא כאשר

‫הקריב לבוא מצרים

‫והיא אומר אל שרי אשתו

‫הנה נא ידעתי

‫כי אישה יפת מראית

‫בפעם הראשונה בחיים

‫הוא אומר לה את יודעת

‫שמתי לב שאת יפה

‫זה מעניין מה קרה

‫עכשיו הוא נזכר

‫אלא עכשיו

‫זה התחיל להיות משמעותי

‫עכשיו מה פירוש הדבר

‫שמי שהיא יפה

‫הרבה פעמים רואים בתורה

‫מדברים הרבה, נשים יפות

‫גם בנות

‫בני האלוהים שאומרו בנות האדם כתובות

‫הן נעברו למה? מה רצו לומר?

‫מה קרה?

‫אישה יפה

‫זה מי שמושכת אליה

‫וכשמתחילה

‫ההיסטוריה של עם ישראל

‫מתחילה ההיסטוריה של

‫האבות

‫אז יש

‫ראשית ההופעה של נשמת ישראל

‫הדבר הזה

‫גורם למהפכה

‫ממש בעולם כולו

‫כולם רוצים להיות ישראל

‫מרגישים שמשהו מתרחש

‫אז רוצים את האימהות

‫כלומר רוצים לכתוב את האימהות

‫מאיתנו

‫מדוע? כי האימהות הן השורש של האומה

‫וכולם רוצים להיות עם ישראל

‫לכן פרעו רוצה את צהרה

‫כי הוא רוצה בעצם להיות הוא

‫עם הסגולה

‫זה הכוונה שהיא יפה

‫והדברים שלהן היו יפות

‫אבל מה זה אומר כתוב בתוכנית של אברהם

‫היא מושכת את כולם

‫ברור, כיוון שאנחנו התחלנו ‫עכשיו את ההיסטוריה

‫מחדש

‫ואין להם איזה שירות

‫אבל כמה ערצות הוא עבר על מצרים?

‫נכון

‫הוא עבר כמה ערצות על מצרים?

‫איזה?

‫אבל עד שהוא מגיע לארץ לא קורה כלום

‫חרא בשם השם, על יפניו

‫כלומר, כיוון שעד אז

‫זה היה תוכן שבו

‫לא היה צריך דווקא להיות שייך למשפחה

‫כדי להשתייך אליו

‫משער שהוא מגיע לארץ קנן

‫לזרחה את אין את הארץ הזאת

‫אז מכאן והילך מתחילה הבעיה

‫ארץ מצרים, והיא?

‫גראר, נכון?

‫ארץ פלישתים, וגם שם יש בעיות

‫כן?

‫השאלה מה קרה לפני מה, זה סיפור

‫כאן לפי פשט הכתוב

‫כפי שרגעים לקרוא, המעשה במצרים

‫קרה לפני המעשה בגראר

‫אבל יש לי סיבות טובות לחשוב את ההפך

‫אבל בואו נלך בינתיים לפי

‫הסדר של הפסוקים, מה?

‫רב נאמן, זה

‫תפקד פה הפעם הראשונה

‫שמישהו מדבר על היסטוריה?

‫פעם ראשונה שמדברים עם הישתו?

‫לא, בכלל

‫נכון, שמישהו מדבר על הישתו

‫חוץ מלמך, נכון?

‫אבל ראינו שזה לא היה דיבור, נכון?

‫זאת אומרת שפה האחווה מצליחה

‫נכון?

‫איפה שאדם וחווה לא הצליחו

‫הם מצליחים

‫כן, מה?

‫פה נולדה האחווה

‫סוף סוף זה הצליח

‫מצליחים לעשות משהו ביחד, איש ואישה

‫זה חידוש, נכון?

‫והוא אומר לה

‫שהיא יפה

‫והדבר הזה

‫יוצר בעיות

‫והיה

‫כי יראו אותה

‫אגב, ראינו גם

‫אצל בני ישראל ומצרים

‫ויצא ולאמור

‫כל הבן הילוד

‫היעורה תשלחו

‫וכל הבת

‫תחיון

‫יש פה שתי גזרות נוראות של פרות

‫גזרה ראשונה

‫כל הבן הילוד היעורה תשלחו

‫שיארגו את כל הזכרים

‫גזרה שנייה

‫וכל הבת תחיון

‫זה גזרה נוראה

‫כי אם אורגים

‫את הזכרים

‫הנקבות יישארו בלי זכרים

‫אז איזה זכרים יקבלו?

‫את המצרים

‫ואז מה יקרה?

‫הבלדות מה יהיו?

‫יהיו יהודים לפי ההלכה

‫מצרים לפי הזהות

‫זאת אומרת

‫שמצרים תהיה המסגולה

‫זאת התוכנית

‫מה?

‫יהיו הרבה מצריות תנויות?

‫לא, לא כל כך, כי היה נהוג

‫לעשות כמה אנשים

‫בסדר? טוב

‫והיה

‫כי הראו אותך המצרים

‫ואמרו

‫אשתו זאת

‫והרגו אותי ואותך יחיו

‫שוב, הבן הילוד היורד השליחו

‫וכל הבת יחיו

‫אז אם כן, יש פה שתי בעיות

‫יהרגו אותי

‫זו הבעיה הראשונה

‫ואותך יחיו, זאת הבעיה השנייה

‫כן, מה אתה אמר?

‫זה משנה לעשות היום

‫שהארגון יחיו מרונות יהודיות

‫יש בזה משהו, כן, בהחלט

‫אז אם כן, יש פה

‫יש פה בעיה כפולה

‫צריך לפתור את שתי הבעיות

‫כי ויהרגו אותי זה בעיה

‫ואותך יחיו זה גם בעיה

‫אגב, שימו לב

‫להדגשה, ואמרו אשתו זאת

‫למה לא אמרו?

‫ואמרו, יפה זאת

‫נכון?

‫יש פה איזה דבר שצריך

‫שכנראה ישמש לנו כמפתח

‫להבנת הפסוקים בהמשך

‫פסוק יותגימל

‫אם רינה אחותי את

‫למה אני תבליבה עבורך

‫לחייתה נפשי

‫בגללך

‫מה זה ייתב ליבה עבורך?

‫מה אומר רשי?

‫מה?

‫ייתנו לי מתנות

‫נכון?

‫ייתנו לי מתנות

‫זה מאוד מעניין את אברהם, הוא רוצה מתנות

‫אז תגיד לי שאת אחותי

‫מה?

‫מה אם שאני מתנות?

‫מה אם שאני מתנות? תחיה?

‫רסד וכו'

‫אגב, זה מפורש בהמשך, תסתכלו בפסוק ת'זה

‫אם הוא לאברהם היטיב בעבורה

‫והיא לא צונווה קרבה חמורים ועבדים מושפחות

‫להתנות תוגמלים

‫אז ממש הפשט, ייתב ליבה עבורך

‫עכשיו, בכלל

‫אני לא כל כך הבנתי את הסיפור

‫אם אני הייתי כזה אגואיסט

‫הייתי אומר, קודם כל

‫אני אחיה, ב' ייתנו לי מתנות

‫פה מה הוא אומר

‫תגידי שאת אחותי, כי ככה

‫יהיו לי שני דברים, א' ייתנו לי מתנות

‫ב' לא יארגו אותי

‫בכל זאת, זה

‫שהוא יחיה, לכאורה

‫יותר חשוב ממתנות שהוא יקבל

‫והוא דווקא מקדים את המתנות

‫לזה שהוא יחיה

‫אז פה משהו לא מובן

‫וחוץ מזה, למה שייתנו מתנות עם זו אחותו?

‫שייתנו מתנות

‫ל... לא

‫אני לא יודע, אני רוצה להבין

‫מה הרציונל פה?

‫הוא אומר

‫אם תגידי שאת אחותי, ייתנו לי מתנות

‫יפה

‫זאת אומרת, אם יחשבו

‫שאת אשתי

‫ידעו שאת אשתי

‫הדרך היחידה להשיג אותך, זה להרוג אותי

‫אז זה משמעסות

‫אשתו זאת, והרגו אותי

‫אבל אם

‫יחשבו שאת אחותי

‫אז כדי להשיג אותך

‫ילכו בדרכים המקובלות

‫מה הדרכים המקובלות כדי להשיג את אחותו?

‫להביא מתנות

‫כן? כמו אברהם יושב

‫בפתח האוהל

‫וכולם אומרים

‫יש לך אחות נכבדה, אגב

‫הבאתי ספינגס

‫כן?

‫הוא אומר, טוב, תניח את זה פה

‫מחורת בא

‫איזה מצרי אחר, אומר, ‫תשמע, יש לי איזה פירמידה

‫קטנה

‫הוא הביא ספינגס אתמול, אתה יודע

‫טוב, תשים את זה פה

‫בצד הזה

‫ואז מתחילים להריב המצרים ‫ביניהם, כל אחד מביא מתנה אחרת

‫נו, אברהם, מה אתה אומר

‫על אחותך?

‫אני צריך לחשוב וזה

‫כיוון שהם רוצים

‫להשיג אותה בדרכים

‫חוקיות, אין עניין להרוג את אחיה

‫למה לצער

‫את האישה על ידי שאתה הורג את אחיה

‫אם זה בעלה, אין ברירה, ‫אתה צריך להרוג את בעלה

‫אבל אם זוהה באחיה

‫עד רבה, ככה מרוויחים זמן

‫לכן, יתנו לי מתנות

‫זה הפתרון

‫של הבעיה של שרה

‫וחייתה נפשי בגללך

‫זה פתרון של הבעיה שלו

‫לכן, הוא קודם כל

‫מקדים את פתרון בעיותיה היא

‫יתנו לי מתנות

‫ואז את תנצלי מלהתחתן עם מצרי

‫וחוץ מזה

‫שגם אני אחיה, וחייתה נפשי בגללך

‫עכשיו זה מובן

‫זה אחרת לגמרי

‫זה לא שאברהם הוא אגואיסט

‫עד רבה, הוא דואג לשרה

‫עכשיו

‫יש רק דבר אחד שאברהם לא ידע

‫זה שהוא עלול

‫להיפגש עם

‫האדם היחיד במצרים

‫שלא צריך את רשותה אך

‫כדי להתחתן

‫זה המלך

‫איך הוא ירד?

‫מצרים זה הרוחני

‫למה רשת מצרים?

‫אם הוא ירד שאתה ירד למצרים

‫צריך לתקן את מצרים

‫נכון?

‫צריך לתקן את מצרים

‫אז אין ברירה, צריך להרדת למצרים

‫ולשדה שני יש סכנות

‫אז הסכנות הוא פותר אותן

‫זה אם רינה אחותי את

‫בסדר?

‫מה?

‫כאילו, אישה אפרק מרד

‫בגלל שהוא קיבל את

‫בגלל שהוא והיא התחילו לקבל את ההבטחה

‫הוא והיא רוצים להקים את האומה

‫נכון?

‫ואז אברהם אומר

‫אבל יש פה בעיה

‫שזה ימשוך אחרים

‫אנחנו צריכים לדעות אסטרטגיה

‫שתציל אותנו

‫בסדר? האסטרטגיה זה אם רינה אחותי את

‫ואז יתנו לי מתנות

‫וחייתה נפשית בגללי, אז יהיה בסדר

‫אלא אם כן נפגוש את פרו

‫אבל זה הוא חשב שהוא ימלט מפרו

‫מה גרם שהוא פגש את פרו בכל זאת?

‫בואו נראה

‫והיא כבו אברהם מצרים

‫מה זה כבו?

‫בכניסה

‫בשער של מצרים

‫הוא מגיע אם כן

‫לתחנת המחס

‫כן

‫והראו המצרים

‫את האישה

‫כייפה היא מאוד, מי זה המצרים האלה?

‫סתם, זה עובדי המחס

‫והראו אותה

‫שרי פרו

‫מה עשו שם השרי פרו?

‫זה אני כבר לא מבין, עובדי מחס אני מבין

‫מה עשו שם השרים?

‫מה?

‫לא, פשוט עובדי המחס

‫קראו להם

‫כי הם ראו אישה יפה, אמרו צריך לקרוא לה בוס

‫אז אם כן

‫הם קראו לשרי פרו

‫אמרו בוס בוא תראה

‫ויהללו אותה אל פרו

‫מה זה ויהללו אותה אל פרו?

‫מה אומר רשי?

‫הללוה ביניהם

‫הללוה ביניהם

‫כלומר, הגונה זו למלך

‫אמרו, אחת כזאת

‫זה רק למלך

‫לא שהם דיברו עם המלך

‫וככה אישה בית פרו

‫מה אתה אומר?

‫כן, אמרו שהיא ראויה

‫הגונה זו למלך

‫זאת אומרת שבעצם קרה פה

‫דבר שאברהם לא ציפה לו

‫מבחינה טכנית, הוא לא ציפה שזה יגיע למלך

‫כיוון שהוא לא התכוון לפגוש את המלך

‫אבל אחרים מספרים למלך

‫עד עכשיו

‫אפשר להבין, אבל יש דבר אחד שאני לא מבין

‫אני רוצה לחזור לפסות ותגימל

‫אם רינה

‫מה אתה רוצה?

‫הוא תכנן בגשת דעם לעקופת

‫זה קצת סתירה, אם היא לא מביאה דעם

‫את קריציות השם

‫היא לא נהיה חמק או רע

‫כן, זה קצת קשה באמת

‫איך לא להיפגש עם פרו, בסופו של דבר

‫כי אם הוא מרוצה לתקן את מצרים

‫בסופו של דבר זה יגיע לפרו

‫אבל הוא מתחיל עם מצרים

‫אם יהיו איתו, אז הם יגנו עליו

‫מפני פרו

‫יעשו הפגנות כאלה

‫שפרו אם מוכרח להתפטר, הוא ייקח את שרה

‫עכשיו ראי, אני נוסה להבין פה משהו

‫פסוק יותגימל, מטריד אותי

‫אם רינה

‫אחותיית

‫מה המילים

‫ששרה צפויה לומר

‫מה אמרת?

‫אני אחותו

‫אז היה צריך לכתוב

‫אם רינה, אני אחותו

‫אבל פה כתוב אחרת

‫אם רינה, אחותיית

‫למי צריך להגיד אחותיית?

‫לפרו פרו, איש או אישה

‫לישת פרו, צריך ללכת לישת פרו

‫להגיד לה אחותיית?

‫או כל מצרייה שהיא תפגוש ברחוב

‫היא צריכה להגיד אחותיית?

‫מה קרה פה?

‫זה ביוק ההפך מהכוונה

‫מה?

‫זה לא ציטוט, אז מה צריכה לעשות?

‫מה צריכה להגיד?

‫שאחותיית, אם רינה שאחותיית

‫מה?

‫אני אחות שלו, אבל זה לא מה שכתוב

‫אחותו אני, אם רינה

‫אחותו אני

‫זאת המשמעות?

‫הם רוצים שזאת תהיה ‫המשמעות, אבל זה לא מה שכתוב

‫מה?

‫תגידי לי שאת אחותי

‫ואז מה זה יעזור?

‫לא, אני אגיד לכם פשוט מאוד

‫הביטוי אחותיית הוא ביטוי פה

‫ייחודי

‫הביטוי הזה מופיע פעמיים בתנ״ך

‫הוא מופיע פעם אחת בתורה

‫בפסוק הזה

‫ועוד פעם אחת בספר משלה

‫אמור לחוכמה

‫החוכמה אחותיית

‫אז כאן מתגלה פה משהו אחר לגמרי

‫שאברהם

‫גילה לשרה איזשהו סוד

‫הוא גילה לה

‫מפני מה ירדנו למצרים

‫הוא אומר

‫ירדנו לכאן כדי ללקט

‫משם את החוכמה

‫יש חוכמה במצרים

‫ועל זה נאמר אחותיית

‫ואותה באנו לקחת מכאן

‫כמו שנאמר

‫והעבדתי

‫את חוכמת מצרים ביום ההוא

‫משמע שיש חוכמה במצרים

‫ויותר מזה

‫על שלמה המלך כתוב

‫ותרב חוכמת שלמה

‫מכל חוכמת מצרים

‫זאת אומרת מה זה ותרב

‫מכל חוכמת מצרים שהשורש של חוכמת שלמה

‫הייתה חוכמת מצרים

‫ומחוכמת כל בני קדם

‫זאת אומרת שהחוכמה היא

‫הרי איזה הוא חכם אומר את המשנה

‫הלומד בכל אדם

‫אז זאת אומרת החכם

‫האמיתי זה מי שלומד את החוכמה של

‫האחרים

‫לכן אומר

‫אברהם לסרת תראי יש איזה בעיה

‫פעם החוכמה הייתה מאוחדת

‫הרי כתוב

‫ונער יוצא

‫מהעדן להשקוט את עגן

‫נער

‫יוצא מהעדן להשקוט את עגן

‫כמה נערות? אחד

‫ומשם

‫נער פרד

‫והיה לארבעה ראשים שם האחד

‫פישון ושם השני גיחון

‫ושם השלישי חידקל והנער הרביעי ופרט

‫כלומר בעולמנו

‫אותה חוכמה שהייתה מאוחדת

‫אותו תוכן אלוהי שהיה מאוחד בגן עדן

‫אצלנו נפרד

‫ואז יש

‫תרבויות מנופצות

‫ונער פישון נפל

‫למצרים

‫נער גיחון

‫להודו

‫חידקל לאשור

‫והפרט לבבל

‫מה אומר אברהם לשרה?

‫יאללה צריך לחבר מחדש

‫נער פישון שהוא נער החוכמה

‫נפל למצרים

‫אמור לחוכמה אחותי את

‫כי אנחנו באנו לקחת משם את מה שצריך לקחת

‫לכן מה נתבלי בעבורך?

‫יתנו לי מתנות

‫יתנו לי את מתנות החוכמה

‫להשיב אותה אל מקורה

‫שזה אחת התכליות

‫הנשגבות של הגנות

‫לכן זה מה שאומר אברהם לשרה

‫אמרינה אחותי את

‫למה נתבלי בעבורך? וחיית נפשי בגללך

‫מתחילים ממצרים

‫ואחר כך החוכמות שבכל העולם

‫כן

‫אמרינה אחותי את

‫כלומר תחפשי את החוכמה במצרים

‫והחוכמה במצרים

‫עוברת דרך

‫צאון ובקר ועטונות וגמלים וכו'

‫היא תגיד את זה לעצמה

‫לפי זה

‫כן

‫הגיע המבזק. שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234922233″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 21
"וימת תרח בחרן ויאמר ה' אל אברם לך לך "
עלית אברהם ממצרים והפרדותו מלוט
פרק יב’ פסוק א’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234922233″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יוצאים אל ארץ כנען

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן