שופך דם האדם, באדם דמו יישפך
כי בצלם אלוהים עשה את האדם
אז בשיעור האחרון עלה תירוץ לשאלה שנשאלה
מדוע כתוב כי בצלם אלוהים עשה את האדם
והרי בפרשת בראשית ראינו
שהקבל שחור הגברה את האדם
או יצר את האדם אבל עשה ראינו שהוא לא נעשה
למרות שבתוכנית נאמר ויאמר אלוהים נעשה אדם
אבל במציאות הוא לא עשה
אותו, במציאות הוא רק גברה אותו
אז איך כתוב כאן שהוא עשה את האדם?
מוכרחים לומר שזה מתייחס
לחלק של האדם שהוא באמת עשוי
מהו החלק שהקבל שחור עשה באדם?
התשובה היא כותונת האור
כאן כמה הגוף
הגוף של האדם שעליו נאמר ויאס השם
אלוהים לאדם הוא לשתוק כותנות אור
והיה על גישם
אז הוא החלק שנעשה בצלם אלוהים גם כן
זאת אומרת כשאדם שופך דמו
של האדם הוא לא שופך את נשמתו
הוא שופך את גופו או את דם גופו
ולכן כאן צריך לתקן בצלם
אלוהים עשה את האדם דיינו את גופו
שנייה יוצא לפי זה שיש כאן מכאורה
אחראה לכיוון הדעה של המאר על מפראג
שצלם אלוהים הוא בגוף
ולא רק בסכל כדעת הרמב״ם
כן מה אתה רוצה?
שתי שאלות
כבר שתי שאלות
בגושי קראנו חצי פסוק
זה כפות של תלויותור
הראשונה זה בעיה של מה לעשות עם כותנות אור
לאדם ולאדם ולישון ולמישה
זה נאמר אחרי וההחללים בפסוקה שעשה
זאת אומרת שהעשייה כבר נגמרה וזה נכתב אחרי
וזה לא נכתב בצורה של
דבר מוקדם אז איך זה נגמר
דבר שני
אז האיסור על הרצח ואיסור
בעצם להרוג את הגוף ולא את המוח
זאת אומרת לא את המוח ולא את הצורה של העולם
שתי שאלות איתך בכלל לא מובנות
אני אעסק בך על מהם לא מובנות
אתה שואל מדוע כתוב היה עשה
שם אלוהים לאדם ולאשתו כותנות אור
ולא כתוב והאלוהים עשה
משהו כזה
מדוע לא כתוב בעבר מוקדם
כי כמעט כתוב רק אחרי אחת
שאלה זו לא שייכת לפסוק שלנו
היא שייכת לפסוק שם
לכן אני לא מבין את הלגיטימיות של השאלה
דבר נוסף
אתה שואל האם מתוך דבריי
משתמע שאסור להרוג את הגוף
ואני אסור להרוג את הנשמה
נכון
למה אתה מייחס את זה לדבריי ולא לפסוק עצמו
הרי אדם שרוצח את חברו מה הוא רוצח
את הגוף לא את הנשמה
אתה לא צריך לשאול אותי אם ככה
כשהתורה אמרה לו תרצח ברור
שהתכוונה לו לרצוח את הגוף
כי הייתה נשמה הרי האדם לא מסוגל לרצוח
בסדר
אז אם כן הדברים הם ברורים
לכן שתי השאלות לא מובנות כלוכלל
ואתם
אז כי בצלם אלוהים עשה את האדם
אם כן מדובר פה
באיסור הרצח
הזכרנו רק שכתוב שופך דם האדם באדם
אז אדם באדם חזל דרשו זילי רבות את העוברים
ברור שזה לא עיקר פשטה פסוק
אלא הכוונה שמי ששופך את דם
האדם שהוא האדם
כי הרי מה עיקרו של גופה
מה עיקרה של החיות הנפשית של האדם
אדם
ולכן שופך דם האדם באדם
אלא מה שברור שאם מנקדים
את הפסוק לפי הפיסוק המתבקש
זה שופך דם האדם
והאדם דמו יישפך
כלומר האדם מצווה לשפוך את דמו
של מי ששפך את הדם
ומכאן החיוב לדון
בתי דינים שדנים את הרוצחים
אלה גם כל העוברים על שבע מצוות בריני נוח
עכשיו נשארת השאלה
מה זה
יש פה תרגום מונקלוס שצריך קצת לראות
כי התרגום מונקלוס מעורר פה שאלה גדולה
כתוב
פסוק וואב
די ישוד דמה דענשה
בסהדין
על ממר דעניה
דמה יתשד
הרי בצלמד השם עבד יתענשה
השאלה פה מבקשת
הוא אומר שופך דם האדם
די ישוד דמה דענשה
בסהדין
מה זה בסהדין
בעדים
בן נוח נהרג על פי עד אחד
לא צריך עדים
אז זה כתוב בסהדה
ופה כתוב בסהדין
איך זה יכול להיות
זה יכול להיות עדות
סהדין זה שונה עדות
אבל הם סהדו אותה
סהדין, או יש גרסות במונקלוס סהדיה
אז ברור שפה מדובר בשני עדים
הקיצד
אז יש כאלה שרצו לדייק מזה כל מיני דיוקים
שלפי המונקלוס
בן נוח היה נהרג בשני עדים
לפני מתן תורה וכו' וכדומה מהדברים האלה
ועוד פירושים אחרים
שאי אפשר להזכיר כאן
מרוב שהם לא מתכוונים לדעת
אבל בפשטות
הכוונה
ששופך דם האדם
באדם דמוי ישפך
זאת אומרת כיוון שהאדם
מורג את חברו
ייתכן שיצא מחברו
מדובר בגויים
אדם
שעל הריגתו מתחייבים בשני עדים
דהיינו ישראל
כלומר
בכל אחד מבני אומות העולם
יש איזה ישראל פוטנציאלי
ואז יוצא שכאשר האדם
מורג את חברו הוא מורג את הישראל
הפוטנציאלי שבו
כך מסביר בעל מדרש שמואל
רבי שמואל דיוזדה
תלמידו של הארי בפירושו מדרש שמואל
על דרכי אבות
שכאשר האדם
שהתורה מקפידה על שפיכת דמו
של גוי
זה גם כשיהודי הורג גוי
מדוע? משום
שאפילו מבחינתו של היהודי
אולי הוא הורג את היהודי העתיד לצאת ממנו
שהרי
כתוב במושה רבנו
ואיף אין קו וחו ויר
כי אין איש
שהוא ראה שלא
עתיד לצאת ממנו אדם שיתגייר
ולכן הוא יכול היה להרוג את המצרי
אבל זה מהנרגיה של מושה רבנו
שהוא רואה ברוך הקודש
מה העתידו של כל אחד
מה הדבר הזה אומר? זה אומר שבכל נפש
מהאינושות יש בחינה
ישראלית שרוצה להתגלות
וזה היסוד
של כי באצלם אלוהים עשה את האדם
טוב, ואתם
פירורו
מה? כן
כן, כן, כדאי
אז בסע הדין בא לרמוז את זה
בסוג זין
ואתם פירורו
שרצו בארץ
ועורבו
ואולי כן נזכיר איזה
אני רוצה להזכיר עוד משהו באצלם אלוהים
הרי כתוב במשנה
חביב אדם
כן כך אומר רבי עקיבא
חביב אדם
שנברא באצלם אלוהים
חיבה יתרה
נודעת לו שנברא באצלם אלוהים
שנאמר כי באצלם אלוהים עשה את האדם
זה הפסוק שלנו
אם כן מי הוא האדם שרבי עקיבא מדבר עליו
יהודי או גוי
אני שואל
אם הוא מביא פסוק
הפסוק שלנו והפסוק שלנו על מה מדבר
על יהודי או גוי
על גוי
אז אם רבי עקיבא אומר חביב אדם
שנברא באצלם שנאמר כי באצלם אלוהים
עשה את האדם על איזה אדם דיבר רבי עקיבא
על גוי נכון? בסדר
המשך הדברים של רבי עקיבא
חביבים ישראל
שנקראו בנים למקום
ואחר כך רבי עקיבא מוסיף עוד
חביבים ישראל שניתן להם כלי חמדה
אז אם בשתי הבבות האחרונות
הוא אמר במפורש את המילה ישראל
ואילו בבבה הראשונה
הוא אמר אדם
אז למי הוא התכוון כשהוא אמר אדם?
לישראל או לגוי? לגוי
בסדר
פשוט צריך לדעת להכריע בפרשנויות של המשנה
אז המשנה אומרת חביבים
חביב אדם
הכוונה לגוי
ויש עוד חיבה בישראל שנקראו בנים למקום
זה ברור
עכשיו
המארל אומר
בספר נצח ישראל
שמה שרבי עקיבא אמר
חביב אדם שנקרא בסלם
הוא התכוון לישראל
מה איך המארל?
לא יודע לקרוא משנה?
לא יודע לדייק מהפסוק?
מובן את השאלה שלי?
תשובה
ברור שהמארל יודע לקרוא
רק המארל אומר
שהחביבות הראשונה של ישראל
זה מצד להיות אדם
וזה משותף לכולם אבל זה גם חביבות לישראל
כלומר כשאתה בא לחבב את ישראל
אתה מחבב אותם גם מצד להיות אדם
ואז מסביר המארל
פשוט מאוד שאצל אומות העולם
יש צלם אלוהים
אלא שהוא נבלע
בעוד שבישראל
הוא מובלט
ואני אסביר לך מה הכוונה
מה זה
האדם?
האם האדם זה סוג של
באמא?
משוכללת? או שיש באדם גם
יש מה?
מוסר. נו מה אתם אומרים?
יש בו מוסר
אלא מה?
שלפעמים הצד המוסרי של האדם
שקוע
בתוך המימד הבאמי שלו
נכון? הקצה. איפה רואים את זה?
אני אנסה להביא לצורך זה
ספר שכתב
פילוסוף עירי
מלפני
350 שנה
תומאס הובס
תומאס הובס
כתב ספר
מה שנקרא מדעי המדינה
בשם הלוויתן
מכירים הלוויתן?
של תומאס הובס
מכירים הלוויתן של תומאס הובס?
מה זה הלוויתן? הלוויתן זה המדינה
ולמה הוא קורא לו לוויתן?
לוויתן כי זאת חיה מפלצתית
איזה מפלצת תנכית
מפחידה
צינית
מאיימת
ועל השאר של הספר
הוא מצייר את המפלצת הזאת
המפלצת הזאת
מה?
שהיא הבהמה
שהיא המדינה
יש לה איזה חיוך כזה
סתני
שהיא מורכבת
ממאות, מאלפים רבים
של פרצופים אנושיים קטנים
מה זה אומר?
שאיפה נמצאת האנושיות בפרט
אבל המדינה
החברה כמכלול
פועלת כבהמה
עכשיו, מי אמר את זה לפני הובס?
דניאל
כשדניאל רואה את המלכויות
את האימפריות הגדולות
שעתידות למלוך בה היסטוריה
הוא רואה אותן כמו
מפלצות, בהמיות
שעולות מן הים
מה זה הים? זה הטבע
הוא ראה
את הכוח הבהמי של המדינה
שמכניע את צלם
אלוהים של היחיד
לכן אצל אומות העולם
שהמסגרת המדינית שלהם
היא כבהמה גדולה
יש אכנע, יש אבלעה
של צלם אלוהים של היחיד
כי המדינה חזקה מן היחיד
היוצא מן הכלל זה בישראל
שבישראל
המדינה יש לה צורת אדם
מי אמר את זה?
דניאל
שהוא רואה אחר כך, אחרי 4 המלכויות
הוא רואה את המלכות החמישית
מלכות ישראל בדמות אדם
שבה עם ענני השמיים
זאת אומרת, הוא לא בא מן הים
הוא לא בא מן הטבע, הוא בא מלמעלה
ויש לו פנים של אדם
בלים אחרות, יש התאמה
בין הצלם אלוהים של היחיד
לבין הצלם של הציבור
בוא נגיד את זה אחרת
אצל אומות העולם נמצא צלם אלוהים
יחידי
ובישראל יש צלם אלוהים ציבורי
זו יסוד של ההבחנה
וזה מסביר הרבה מאוד סוגיות
בנושא הזה
כן, מה אתה רוצה?
שישראל נמשלים ליונה לסל
ישראל נמשלים ליונה לסל
נכון, ומה זה אומר?
זה אומר שבני אדם
הם דומים ליונה ודומים לסל
ישראל לא בני אדם
כן, כל אדם
ישראל בתור כלל
כי כל אדם, באשר הוא אדם, גם אדם פרטי
שיש לו צלם אלוהים אצל האומות
הוא כמו יונה, הוא כמו סל
בסדר?
לא הבנת, אני אסביר את זה עוד פעם
אמרתי
אני לא יכול לברר את זה, בעיה היא לזה
הבנתי שזאת הבעיה
כן
יש לבני אדם צלם אלוהים
נכון?
כיחיד יש צלם אלוהים לכולם, נכון?
בין ליהודי בין לגוי, אוקיי? בסדר
עכשיו, אחרי שהבהרנו את הנקודה הזאת
בואו ננסה להבין מה זה אדם
אדם זה יצור
הנברא בצלם אלוהים
שדומה ליונה ודומה לסל
גם דומה לחזיר
דומה לקוף, דומה להרבה דברים
דומה לאריה
מה ההבדל בין...
סליחה, אתה הבנת את זה? אני לא רוצה עוד שאלה
אני רוצה שתבין מה שאני אומר עכשיו
מי שמתייחס לפרטים
אני שואל, אדם הפרטי
האם ברור לך מה שאני אומר?
כשאני אומר שאדם פרטי
דומה ליונה
דומה לסל, דומה לקוף
דומה לפיל, דומה לכל מיני דברים
אדם בעל צלם אלוהים
כן? האם אתה מבין את זה? כן או לא?
הנימוס מחייב אותך לענות כששואלים אותך שאלה
אה, סוף סוף, אני מבין שאתה לא מבין
אם לא, אז הייתי ממשיך
והייתה אחר כך שוב חוזר לשאלה
אז אני חוזר עוד פעם
מה זה יונה?
כשאמרו ישראל במישורים ליונה
למה התכוונו?
מה התכונה?
לא
הכוונה נאמנות
כן? שאצל היונים יש בני זוג
כמו אצל בני אדם
זאת אומרת שיש באדם תכונה של נאמנות
התכונה הזאת היא תכונה יונית
בסדר? כשאני אומר
שהאדם דומה לסה
מה זה סה?
מה?
תמימות, נכון?
ישראל נמשלו לסה
זאת אומרת יש באדם צד סהי
יש באדם צד יוני
כן, אוקיי, וזה שהאדם יש בו צד יוני
וצד סהי זה עושה אותו לא בצלם אלוהים?
כן או לא?
זה שיש לו את זה
זה עושה אותו לא בצלם אלוהים כן או לא?
לא, יפה, זאת אומרת
כשאני אומר שישראל נמשלו ליונה
אין לה כוונה שישראל היונה
ואם ישראל נמשלו לסה
אין לה כוונה שישראל הם סה
אלא שהאדם, באשר הוא אדם
הנברא בצלם אלוהים
יש לו תכונה יונית ותכונה סהית
כמו כן גם, צלם אלוהים הכללי שלנו
דומה לזה, אוקיי
הטען זה ברור
כן או לא?
ברור, אה יופי
תודה על האינפורמציה
האם תודה שלארץ של השפיעים
ולארץ של הילדים ולארץ
של המפתעים ולעצים אלוהים
מרפקים שלהם לעומת עצמאו?
בוודאי
בסופו של דבר, עצמאו לעומת של
הגורם ולעצמאו מרפקים של נשיאה לגמרנו?
בוודאי
טוב, אופכם
פסוק
זין
אחרי כל ההבהרות האלה
אנחנו יכולים להתקדם
ואתם פירו רבו שרצו
בארץ ורבו ו
מאחר
ואדם נברא בצלם אלוהים
לכן הוא צריך לפרוט ולרבות
כדי להגדיל את הצלם הזה
לכן אמרו מי שלא עוסק בפיריה ורביה
ממעט את הדמות
ממעט את הדמות, מה שהוא לא נותן לצלם אלוהים
להופיע
פסוק חד
כן
מה אתה עושה כל הזמן שרצו בארץ ורבו?
אז למה הוא
עושה את זה לשרצו ורבו?
אתה שואל
מה ההבדל
בין הרבו שבה התחלה
ואתם פירו ערבו
לבין הערבו
שבה אחרי שרצו בארץ
נכון? זאת השאלה?
יפה מאוד
תשובה
יש הבדל בין לפרוט ולרבות לבין לשרוץ ולרבות
לפרוט ולרבות
זה תוספת איכויות
כמו שהפרי, הוא תוספת איכות
בעץ
לשרוץ ולרבות זה תוספת ריבוי
לשרוץ ורק לרבות?
כן בדיוק
וזה הסיבה שאצל הקדמונים
הייתה הבחנה בין אישה לפילגש
שהיו נושאים פילגשים
משום שלא כל הנשמות
לא כל הנפשות
הם בעלות אותה נשמה
אז למה כדור חומר
לאדם לעשות את זה?
כי יש תפקיד לאדם
לפרוט ולרבות, יש לאדם תפקיד
לשרוץ ולרבות
וזה שכן מבורד
כי אתה צריך למלא את העולם מחדש
וחוץ מזה שזה גם נאמר
עד כמה שאני מבין, גם לבעלי החיים
כן
אמרת שזה ספציפי
להכניס מחלף לעולם
הציבורים האלה
הם מצחיים
זה תקף גם להיום
לשרוץ
האם זה תקף גם להיום?
אני לא בטוח
גם לפרוט? אני לא בטוח
כי לפי ההלכה
כל מצווה
שנאמרה לבני נוח
ולא נשנתה לישראל
רק ישראל חייבים בה
ולא בני נוח
זאת אומרת שחיוב פרורבו
היום לפי רוב הפוסקים
הוא רק לישראל ולא לעומות העולם
אנחנו כן בכל זאת אבל
רוב הפוסקים
פסוק ח'
ויומר אלוהים אל נוח
ואת בניו איתו למור ואני אליני
מקים את בריתי איתכם ואת זרחם אחריכם
ואת כל נפש החיה שאיתכם
באוף ובאמה ובכל חיית הארץ איתכם
מכל יוצאי הטבע לכל חיית הארץ
ועקימו אותי את בריתי איתכם ולא ייקרד כל בשר
עוד ממאה מבול
ולא יהיה עוד מבול לשחר את הארץ
ויומר אלוהים זאת אותה ברית
אשר אני נותן ביני ובניכם
ובין כל נפש חיה שאיתכם
לדורות עולם
ואני נתתי בענן והייתה
לעוד ברית ביני ובין הארץ
והיה בענני ענן על הארץ
ונראתה הקשת בענן
וזכרתי את בריתי אשר ביני ובניכם
ובין כל נפש חיה בכל בשר
ולא יהיה עוד המים למבול לשחר את כל בשר
והייתה הקשת בענן ורותיה לזכור ברית עולם
בין אלוהים ובין כל נפש חיה
בכל בשר אשר על הארץ
ויומר אלוהים ונוער זאת
אותה ברית אשר הקימותי
ובין כל בשר אשר על הארץ
ברית הקשת
ברית הקשת היא באה ללמד לנו הרבה דברים
א', שימו לב מי הוא נשוא הברית?
האדם והחיה
כלומר, זה שהקב' ברוך הוא נמצא בעסק
אבל הברית היא משולשת
הקב' ברוך הוא האדם והחיה
זה מוכיח את דת הרמבן
שאכילת הבשר שהוטרה אחרי המבול
עניינה ליצור הדדיות, איזה מין סולידריות
של כל העולם החי
כמו איזושהי התגדלות של מדרגת החיים
שהאדם יוצא מהפרטיות האנושית שלו
והוא מיוחד עם כל העולם החי כולו
בין היתר, דרך זה שהוא אוכל בשר
כן, אכילת הבשר מי ביטוי
והשותפות הגדולה הזאת
לזה שהאדם והחיה הם חלקים של אורגניזם גדול
איך הארץ קשורה לזה?
בארץ, שהארץ לא תישחט יותר
כלומר, יש התאחדות, הארץ זה כינוי לטבע
זה כינוי לטבע, כלומר, הטבע בתור ישות כוללת
בתור ישות חיה, שמצמיחה את כל החיים
אבל הברית בעצם היא כוללת את הארץ?
כן, כן, הכל, גם את הארץ
והדבר הזה נעשה בדרך של ברית
מה זה אומר שיש ברית?
ברית זה דבר שאי אפשר להפר, נכון?
מצאנו בתורה כמה פעמים, בתנך בכלל
מצאנו מספר פעמים בריתות
שהקדוש ברוך הוא קראת
קראת, פה, עם האדם, עם החיה, עם הארץ
קראת ברית עם אברהם, עם יצחק, עם עקב
קראת ברית עם ישראל, קראת ברית עם אהרון
ובניו, קראת ברית עם פנחס
קראת ברית עם דוד
יפה מאוד
מה המשותף של כל הבריתות האלה?
שכולן מעת השם אל מישהו
ולא מצאנו מעולם שאדם כלשהו
קראת ברית עם השם
זה עוניין, זה שהם הולכים
להשחרר את כל העבודים שלהם
כתוב ברית, נכון, אז מה?
תסתכל טוב טוב בנוסח שם
לעולם לא תמצא שבני אדם קראתו ברית עם השם
אלא תמיד תראה שהשם קורא ברית עם האדם
תסתכל, אני מוכן להסתכל איתך
זאת אומרת, תמיד, זה חד צדדי
זה שבני אדם קוראים ברית ביניהם
זה כן, זה דוד צדדי
אבל כשזה מעת השם אל האדם
זה תמיד חד צדדי ולא בכיוון השני
מה אין אף כמינה?
שזה לא ניתן להפרה
זאת אומרת, גם אם האדם יפר, הקב". מחויב
אז יש את השאלה, האם זה לא
סיכון גדול מדי מצידו של הקב".
הוא קוראת ברית עם מי שעלול
להתנהג שלא בהתאם לנדרש מן הברית
זה מסוכן מאוד
איך תדע? הקב". הוא הביא מבול על העולם
זה בגלל שלעולם היה מגיע מבול
מה יקרה עכשיו, בני האדם עוד
פעם יהיו רישאים כמו בדור המבול
והקב". ידיים מזוקות, לא יכול לעשות כלום
הוא רוצה להביא מבול, לא יכול, קראת ברית
הקיצת, מובן את השאלה שלי?
תשובה, כשיש ברית, זה אומר
שנשתנה משהו בטבע האדם
כלומר, נשתנה באופן כזה שברור
שהוא לא ייסוג יותר אל המדרגה שהייתה
כלומר, גם אם האדם ישחיט הרבה
לעולם לא תגיע האנושות לאותה אשחטה כוללת
של כל האנושות שהייתה במי המבול
אבל, בהחלט ייתכן
שאומה בין האומות תשחיט
ומה הוא הסוד המאפשר את זה?
החלוקה של האנושות לאומות
לפני כן האנושות הייתה אחידה
ולכן, אם הנגע נגע בחלק
מסוים של החברה האנושית
כל החברה האנושית כולה מתקלקלת יחד עם זה
עכשיו זה כבר יותר אורגני, זה עשוי טעים טעים
נגיד, יש אומה אחת שמשחיטה, סדום ואמורה
גרמניה הנאצית, אז היא מושמדת ולא כל השאר
יש איזה מן מנגנון, ויסוט,
שמונע מנהרה להתפשט על הכל
היה מישהו שאמר את זה באנגליה
שמו היה ווינסטון צ'רצ'יל
שמעתם על ווינסטון צ'רצ'יל?
בזמנו החופשי הוא גם היה ראש ממשלה
והוא עמד במצב מאוד קשה
כשהוא עלה לשלטון זה היה כאשר
גרמניה כבר קבשה את צ'כוסלווקיה
את אוסטריה
קרתה ברית עם איטליה ועם רוסיה
כשארה״ב הייתה ניטרלית
והגרמנים קבשו בינתיים את
הולנד, לוקסנבורג, בלגיה וצרפת
והמדינה היחידה שנותרה מול הגרמנים
הייתה אנגליה, בריטניה הגדולה
הדבר המתבקש מבחינת הפוליטיקה הריאלית
היה לכרות בריטי מהיטלר
ולוותר, כלומר בזה לסיים את המלחמה
איזה מין קנייה בתנאים פחות או יותר טובים
ובזה לסיים את המלחמה
וצ׳רצ'יל אמר שלא
הוא ממשיך במלחמה נגד כל הסיכויים
והוא נימק את זה, הוא אמר משום
שאלוהים לא ייתן לרע לנצח את העולם
זה היה שיקול מדיני
לא באתי להצזיק את כל המדיניות של צ׳רצ׳יל
יש לי הרבה בעיות איתה אבל לפחות הנקודה הזאת
יש פה נקודה אמיתית
וזה בעצם ביטוי לאות ברית הזאת, הקשת
שאומרת שלעולם לא ישו במבול
זה מה שזה אומר
עכשיו דבר נוסף, מה זה הקשת?
אתה יודע
הקשת זו תופעה פיזיקלית
שיוצרת בתוך העננים והיום המעונן
אחרי הגשם, בגלל טיפות המים, תודה רבה
זה יוצר צורה קשתית
של אור מפוצל
יש צבעי הקשת
אם אנחנו מדמים את זה לקשת
כלי המלחמה נקרא קשת
לאן מכוון את הקשת הזאת?
החץ, לאן מכוון?
כלפי מעלה
בסדר?
זאת אומרת זה כביכול,
הקבלון של חוא מזהיר את עצמו
זה הציור
הוא שם לעצמו חץ בכיוון שלו כביכול
אין ש... לעצור
בניגוד לציור המיתולוגי של הקשת של האלים
שמכוונת כלפי בני האדם
כן? זה... מה?
אה?
שזה לא... שהקבלון של חוא מה?
הקבלון של חוא הוא לא בשמיים, זה נכון
אבל לפעמים בא לו להיות בשמיים
זאת אומרת
בציור, הציור של נגיד
הטבע האנושי
מדברים על גירעת שמיים
נכון? גירעת שמיים
והמשמעות של שמיים
וזה אנחנו נראה גם בהמשך
השמיים הוא המקום של הערכים
נאמר שהמלאכים הם בשמיים
מה יש בשמיים? יש בשמיים ערכים
מלאך
כן? אמת, צדק
שלום, חסן וכדומה
כל הערכים האלה נמצאים בעולם העליון
מה שיש על הארץ זה המקום
של הביטוי של הערכים
אז אפשר לומר שכשהקבלון
של חוא לא שופט את העולם
הוא בשמיים, כשהוא שופט הוא יורד על הארץ
לכן נאמר כמה פעמים וירד השם
זה במשמעות גם של שפיטה
פסוק
יותחת
והיו בני נוח היוצאים מן הטבע השם וחם ויעפת
וחם הוא אביק אנען
זאת אומרת פה, ראשית הפיצול של האנושות
לשלוש תרבויות יסוד
תרבות אחת, שם
מה הפירוש המילה שם?
וקיבלתי פה שלוש תשובות, מהות, משמעות, מטרה
מה? תוהר
תוהר, אהה, אז ארבע תשובות קיבלתי
מה אני אעשה עכשיו?
צריך לבחור
טוב, אז כמה כל אחד נותן על זה?
טוב, שם, במובן של מטרה
פעם ראשונה, מטרה פעם שנייה
שלישית זכרה
שם פירושו מטרה
כמו שבעברית, אפילו בשפה שלנו אומרים
לשם מה?
לשם במובן של לאיזו מטרה
אז אם כן, שם זאת תרבות שמחפשת מטרתיות בעולם
אנחנו רואים שבבחינה היסטורית
העמים השמים היו הראשונים
שרשמו שושלות של מלאכים
מעניין, מה צריך לרשום, זה
מלאך, וזה מלאך אחריו וכו' וכו'
זה הביצבות של התחושה
הראשונית שיש כיוון להיסטוריה
זה בנשם
זה מאוד מאוד כללי, אבל זה כבר אומר משהו
זה חיפוש המטרה
לעומת זה, חם
מה זה חם?
איפה הוא שם מילה חם?
חם זה חם
חם זה חם
נכון? חם היום
זאת אומרת, שזה העבלתה
של מה שחי בנפש של האדם
מה שחם
ואז מילא, יש כאן שליטה של היצרים באדם
וזאת הכללה של חם, שאפשר לראות אותה באמצע
מהם יפת? מה הפירוש יפת?
יפה? איפה ראית שיפה זה משנה יפה?
בארמית, כי אנחנו רוצים להבין מילה
בעברית, אנחנו משתמשים בארמית
מה זה יפת בארמית?
לא... מתפשט
היפתיות זאת ההתפשטות,
זה בדיוק ההפך של השמיות
בנקודת שבשם יש התמקדות במטרה, בנקודה
בנקודה המרכזית, ביפת יש התפשטות
אל הצדדים
ומתוך כך גם, העבלתה של האסתטי
שהוא בהכרח מניח את ההתפשטות
בסדר?
אז שם ויפת הם הופכים זה לזה
ונקודת החיבור ביניהם זה דווקא יכול להיות חם
כי חם זה מה שחי
זה מה שמחבר בין האמצע לבין ההיקף
אז בעצם מדובר פה בשלוש תרבויות שמשלימות
זו עת זו
וחם הוא אבי כנען
מה הפירוש לחם הוא אבי כנען?
שמתוך החמיות אפשר להגיע לכנעניות
לכנעניות יש לה סכנות שלה, אנחנו נראה מה זה
מה הפירוש של המילה כנען?
כנוע
כנוע
כלומר כנוע זה מי שיש לו נפש משתעבדת
נפש עבדותית
זה כנען
עכשיו מה קורה למי שיש לו נפש עבדותית?
אתם יודעים מה קורה לו?
קורה לו שהוא מתנהג על פי מי שהוא משתעבד לו
פשוט
כן
קודם כל, אני לא יודע אם זה
קשר בין ההסתתפות וההתפשטות
דבר שני, האם זה קשור למה
שאנחנו חושבים שזה היה דוקטור גיידן
מה נעניין
או איך הוא מתנהג על פי מי שהוא משתמע
אתה שואל שתי שאלות
א', שלא הבנת את הקשר
בין ההתפשטות לבין האסתטיקה
ב', אתה שואל האם זה קשור למה
שהרב כותב לדוקטור זיידל בעניין העבדות
טוב, אז זה שהקשר בין ההתפשטות
לבין האסתטיקה הוא דבר ברור
כי האסתטי זה מה ששולח קרניים
בקבל הזה נקרא הוד
אין הוד בלי התפשטות
זה המשמעות של היופי
איננו העצמיות של הדבר
אלא הוא מה שיוצא מן הדבר
עכשיו לגבי האם זה קשור לקנעניות
בוודאי שלא, יפת זה לא קנען
אז אתה שואל האם הדבר השני שאמרנו
קשור לדברי הרב לדוקטור זיידל
לא אמרת את זה
עכשיו, אז התשובה היא שאני עוד לא יודע
כיוון שאני באמצע להסביר את זה
כן, עכשיו, הקנעניות אם כן, התכונה של הקנייה
יש בה, התוצאה של הקנייה היא
שהאדם מתנהג על פי אותו
גורם שאליו הוא משתעבד
זה טוב או זה רע?
תלוי למה הוא משתעבד
אם הוא משתעבד אל דברים טובים
אז בסדר, יצא לו קלף
אם הוא משתעבד בדברים רעים
הלך עליו, נכון?
זאת אומרת, זו כללה להיות קנען
כן, תראו, יש פסוק נפלא פה
פסוק כפה
ויומר ערור קנען
אז מה הפתרון?
עבד עבדים יהיה לאחיו
זה הפתרון, נציל אותו
כיוון שהוא ערור
הוא צריך להיות עבד עבדים לאחיו
ואז הוא יצא מן הכללה שלו
זה מה שנאמר כאן
אז אולי אפשר לקשור את זה לדברי
הערב לדור זיידל בנושא העבדות
רעיון, לא חשבתי על זה
אבל קודם כל להבין את הפסוקים
עכשיו, השאלה היא ככה
אני שוב רוצה לחזור לפסוק יותרית
והיו בן נוח היוצאים מן הטבע, שם וחם ויעפת
ויעפת וחם הוא אביא קנען
איך זה יכול להיות?
איך חם הוא אביא קנען?
הרי רק עכשיו יצאו מן הטבע
פוטנציאל
אז הוא גם אביא מצרים וקוש ופוט
נכון?
אלא שהוא שימש בטבע
זה הכוונה
לכן הוא חם אביא קנען מאז הטבע
כמו שהוא לא יכול לשלוט בעצמו
כי הוא עבד
שלושה אלה בני נוח ומלא נפיצה כל הארץ
ויחל נוח איש האדמה ואיתה קרם
וישט מן היין וישקר
שאלה
למה נוח השתקר?
יפה
אני רואה שקראתה את הנסיך הקטן
ואתה יודע שמה שהשיקור שותק כדי לשכוח
אתם יודעים מה נוח רע
הוא היה העד היחיד
לשואה של העולם כולו
הרבה יותר קשה מהשואה שלנו
בנאב הם היו עסוקים בלבנות את העולם
הוא שלח אותם לבנות את העולם
עכשיו הוא לבד
ומאלה נפצה הארץ
הוא בעצם צריך לסת לבדו
את צרת העולם
במצב כזה הוא משתקר
שאלתך היא יפה
אתה אומר
מאחר ונוח המציא את הים
איך הוא יכול היה לדעת שזה ישקר אותו?
נכון?
זאת שאלתך
תשובה
הוא לא המציא את הים
מה?
הרי מי המציא את הים?
אדם הראשון, נכון?
איך אתה יודע?
כתוב
מה זה העץ הדעת?
לפי חז'ל
גפן היה
אז מי הראשון שהשתמש בגפן?
מה?
אה, אתה אומר
שעץ הדעת זה לא יין
איך זה יכול להיות?
הרי זה בדיוק העניין
אם תשימי לב
הרי פה שניהם רואים עולם חדש
שניהם לוקחים איזשהו פרי
ושניהם פתאום
מסתבכים עם הארום
נכון?
והתגל בתוך ההולות
בסדר?
כלומר, זה בעצם
מהדורה חדשה של חתד אדם הראשון
תהייתי?
טוב
אגב, יש לנו עוד מקרה כזה
של מישהו ששתה יין בתורה
בספר בראשית, רמז?
לוט
יפה מאוד
מתי זה קרה?
אחרי חורבן העולם שלו
כלומר, זה מהדורה שלישית
של חתד אדם הראשון
בסדר?
לא משנה
ונזדמן לו יין מאיפה?
לפי רשי
מגן עדן
מעניין
כלומר, זה אותו יין
זה חוזר על עצמו
כלומר, כשיש עולם חדש
יש ניסיון מחודש
אולי להגיע למדרגה
שלפני חתד אדם הראשון
כלומר, הוא מתגלה בתוך ההולות
אז הוא רוצה לחזור למדרגה שלפני החת
כיוון שהוא רוצה לחזור למדרגה שלפני החת
הוא חושב שהוא כבר יכול
עכשיו ללכול מצד עת
כן
מה עם השפטים שמשתקרים עם יוסף?
מה עם השפטים שמשתקרים עם יוסף?
כן, הם שתו איתו
והם משתקו, כן
מה?
מה זה החלט?
זה קשור לחתד אדם הראשון?
הוא אמר שזה חתד אדם הראשון שם
סתם, לחפש
גם לפרו יש כבר יין
גם לפרו יש כבר יין
יפה
אתם רוצים לעשות רשימה של כל המקומות שיש
נדב ואביהו גם שתו יין וכו'
כן, בסדר
אבל מה שאני אומר כאן שבעצם יש
איזה מין ניסיון
כיוון שזה עולם חדש
יש מחשבה שאולי אפשר
להגיע לעדן
הרי מה אומרים חזל? מה זה עדן?
יין
המשומר בענביו
מששת ימי בראשית
כן, אז נוח
רצה להגיע לעדן
בדיוק כמו שרצה אדם הראשון
כן, על כל פנים
האנושות נופלת בגלל
הנקודה הזאת
והיא הנקודה של התעוררות
היצרים
ו... למה זה דלוק?
אה, אבל זו הדרך להגיע
להגדל איזה יין
זה בדיוק דרך
לא, זה בדיוק עניין
זה קיצור דרך
ולכן הוא נפל
יכול להיות שפעם
יצאו ויצאו
וכבר חוזרו
זאת אומרת, אולי פעם
יצאו ויצאו
כן, יש פעם שזה כן יכול להצליח
שזה בשבת
זה מה החדש
של אדם הראשון
שהוא השתמש ביין
לפני השבת
צריך לחכות על שבת
היה עושה על זה קידוש
היה בסדר
כן? מה?
לא יודע
עכשיו, יש פה כמה שאלות
נתחיל משאלה 7
כיוון ששאלה 1 ו2 נסתרות
טוב, אז נלך בכיוון ההפוך
הרב הסביר את משמעות
פיצול האור בקשת
כל אומה תדון ליחוד
ולא כל העולם במקשה אחת
האם יש משמעות לצבעי הקשת?
קודם כל זה הסבר יפה
העניין של פיצול האור בקשת
דבר נוסף
האם יש משמעות לצבעי הקשת?
אני מותר לעצמי שכן
אני לא יודע מה בדיוק מה וכולי
הרי אם תשימו לב
שהצבע המרכזי
זה הירוק
כן? זה קו אמצעי
שזה החיבור של הקצוות
למה הקשת כל כך יפה?
למה הצבעוניות?
מבחינה מהותית
ולא פיזיקלית כמובן
לא יודע
אולי כי כשיש הכל זה יפה
יש כל הצבעים אז זה יפה
לפני המבול לא הייתה
קשת אחרי גשם ביום מאונן?
אה, מה אתה אומר?
הרי מה, הקשת נוצרה אז?
הקשת זו תופעה פיזיקלית קדומה
הרמבן כבר העיר על כך
כן? הרמבן
בפירושו לתורה
הוא אומר אנחנו יודעים לעשות קשת עם מין שרה
לא צריך בשביל זה יום גשם
אז הוא אומר הרמבן
הכוונה שלפני כן זה לא שימש כעות ברית
ומכאן ואילך זה משמש כעות ברית
מה האספקט המוסרי שהשתנה כתוצאה מהמבול?
איזה תיקון נעשה?
הרי העולם שהשחית לא קיים יותר
ואילו נוח נותר באותו סטטוס לפי דלות הבנתי
נוח כנראה התפתח מאוד
אנחנו רואים שהוא גם
לוקח על עצמו אחריות עכשיו
הוא אומר זה מקולל זה ברוך וכו'
הוא לוקח אחריות על מה שנעשה
איזה תיקון נעשה?
כך שהעולם כבר לא ישחית את עצמו באופן מוחלט
אלא רק אומה אחת או שתיים משהו כזה
ולא כל האנושות
עכשיו שאלות שלוש, שתיים ואחת
שלוש רואים רק את חצייה
ואילו שאלות שתיים ואחת נעלמות לחלוטין
כך שאני לא יכול לענות עליהן
אז אני מציע עבור כל מי ששאל את השאלות
אחת, שתיים ושלוש
אני מנוע מלענות עליהן
טוב
פסוק כ'ב'
ויאר חם אביך נע את ערוות אביו
ויגל ישנחב בחוץ
שוב אנחנו רואים שיש קשר בין חם לכנן
שכנראה מצד יהי אותו אביו של כנן
הוא עשה מה שעשה
ויקח שם ויפת את הסמלה
ויעסימו על שכם שניהם
והם הלכו אחורה ניד
והכנסו את ערוות אביהם
וכנן אחורה ניד
והרבה פעמים לא ראו
וכל זה מזכיר לנו את לבישת קוטנות האור
ואת עלי התענה
כל מה שנעשה בגן עדן
חוזר על עצמו בגרסה אנושית
והייקע צנוח מיינו
והייתה את אשר עשה לו בנו הקטן
ואז הוא עושה תיקון
הוא בא לתקן את הנטיות הרעות שבה אנושות
ואומר אור כנן איבד אבדים ילך
ויאמר ברוך השם אלוהי שם
וייכנע נא איבד למו
אף תלוי אם ליפת וישכון
באו לשם וייכנע נא איבד למו
כלומר הוא עושה סדר בעולם
חם יהיה אבד לאכב
לא זרע, כנן יהיה אבד לאכב
שם ויפת
שם יהיה מי שהשכינה שורה אצלו
ויפת יהיה שכן של שם
מעניין מאוד לראות
במהלך ההיסטוריה האנושית
מה קרה לכנן
כנן נעשה אבד לאכב
מי הם אכב?
מצרים וראש
קטון
מה אתם לא יודעים מה קרה לכנן
קודם כל מה עשו הכננים בהיסטוריה
הם ניו פניקים
הם ניו פניקים, מה עוד?
הם עשו, קודם כל הייתה מדינה כננית לא?
הייתה ממלכת כנן
הייתה קיימת לא?
איפה הייתה קיימת?
איפה שאנחנו יושבים היום? מה?
בסדר, אבל הייתה ממלכה כננית?
הייתה ממלכה כננית
חוץ מזה הכננים התחילו לכבוש את העולם
הם הקימו אימפריה
האימפריה הפניקית
ולכן הם הקימו מדינות
איפה הם הקימו מדינות?
קודם כל בצפון אפריקה
כל האזור של קרטגו
כל זה הפך להיות ממלכה פניקית גדולה מאוד
המחצית הדרומית של ספרד הייתה פניקית
וגם את כמה ערים בחוף הדרומי של ספרד
כגון ארל וכדומה
הוקמו על ידי הפניקים
וגם מצאנו בצפון מצרים שהייתה מושבה פניקית
בקיצור, הפניקים הלכו והתפשטו
והתחילו להילחם בממלכה מתחרה
הלוי הממלכה הרומית
האימפריה הרומית
שהתחילה להתפשט גם כן באותם הימים
היו שלוש מלחמות עקובות מדם
בין הפניקים לבין הרומים
מי ניצח בסוף?
רומא, יפה
אבל הייתה תקופה שהיה ספק גדול מי ינצח
כלומר יכול היה להיות
שכל העולם, כל הים התיכון וכל המדינות מסביב
היו הופכות להיות נתונות לשלטון של קנאן בעצם
הם היו קנאנים כל אלה
דיברו את השפה הקנאנית
ועבדו לאלוהי קנאן
והיו מקריבים קורבנות למולך
ילדים וכו'
ובסוף הרומאים בניפת
הם אלה שניצחו את קנאן
כך שקנאן בעצם הוכנעה בשני המקומות שלה
בארצה המקורית, זה היינו ארץ ישראל
על ידי בן אשם
ובהתפשטותה האימפריאליסטית
על ידי בן איפת
כך שמה שאמר נוח התקיים
בתקופה הרבה יותר מאוחרת אגב
אפילו אחרי חתימת התנחת
אגב אני שוב מציין אולי בתקווה אחרונה
שאנשי האינטרנט ישמעו
אולי תשימו לב ששאלות 1, 2 ו3
חסומות, אינני יכול לקרוא אותן
אז אם תעלו את זה במסך
אני אוכל לקרוא את שאלות 1, 2 ו3
לא אכפת לכם? לא נורא
בבקשה
איפה חם היה כשהבן שלו עשה צרות?
זה חם שעשה את הצרות
אבל הרעיון הוא קנעני
כלומר החמיות, הצד המקולקל של חם
בא לידי ביטוי בקנען
בסדר?
כן
אתה שואל האם רומא זה לא אדום
ודאי, רומא זה אדום
אמרתי לפני רגע שהם מבני יפת
אם כן, ישנה סתירה לדבריי
סתירה מסוימת, זה נכון
זאת אומרת רומא זה משורש אדום
אבל האוכלוסייה היא מייפת
כן, בבקשה
אנחנו רואים כאן שיש חיבור בין השם לבין שם
כן, נכון
אנחנו רואים כבר שהקדוש
ברוך הוא בוחר בשם דווקא
הוא אלוהי שם
ויפת הוא אקלים
וחם נעלם מהתמונה לגמרי
חם נעלם מהתמונה לגמרי
נכון, אנחנו גם רואים בהיסטוריה שזה כך קרה
זאת אומרת התרבות האנושית
התפתחה מתוך שני מוקדים
שם ויפת
זאת עובדה
בבקשה
אז בני ישראל שהם נזר השם היו עבדים במצרים
שהיו עבדים של חם
אנחנו נראה כשנגיע למגדל בוויל
בסדר
טוב
פסוק
כף ח' וכף ת' כבר למדנו אותם
ואנחנו עוברים כן לפרק י'
פסוק א'
ואלה תולדות בני נוח
שם חם ויפת
ויבלדו להם בנים אחר המבול
בני יפת גומר ומגוג מדאי ויוון וטובל
ומשך וטירס
ובני גומר אשכנז וריפת וטוגרמה
ובני יוון אלישה וטרשיש קיטים ודודנים
מאלה נפרדו אייה הגויים בארצותם
איש ללשונו למשפחותם וגויהם
שימו לב פה לדגש המיוחד שיש אצל בני יפת
מאלה נפרדו אייה הגויים
מה זה איים? מה כולם באי?
יש רבים מבני יפת שהם לא חיו באיים
היוונים אני מבין
אבל בני גומר, טירס, מה הם באיים?
אלא שסגנון החיים שלהם זה של אי
כלומר שכל אומה ואומה חיה את
עצמה כאילו שהיא מוקפת באוקיינוס
והיא עומדת לבדה
יש פה גם הבחנה בין בארצותם
איש ללשונו למשפחותם וגויהם
פה אנחנו מבינים הבחנה מאוד מעניינת
בין סוגים שונים של קבוצות אנושיות
שנקראות או גויים או
משפחות או לשונות או ארצות
אני בינתיים עוד לא מסביר
את זה כי זה דבר שצריך הרחבה
אבל בינתיים אני רק ניסה ותשומת הלב
ובניכם כוש ומצרים ופטוחנן ובניכוש
סבבה חבילה וסבתא ורעמה וסבתא
חא ובנירעמה שווה ודדן וכוש ילדת נמרוד
הוא החל להיות גיבור בארץ
מעניין מי זה הכוש הזה שילדת נמרוד?
אולי הקרנה לקוש בן חמה
אולי
על כל פנים מה שידוע מן השושלת הבבלית העתיקה
שקראו לה שושלת הקשית
אז אולי זה גם רומז לזה
יש גם דבר מעניין שכתוב במדינת אסתר
הוא החשבי ראש המולך מהודו ועד כוש
השאלה איפה זה הכוש הזאת?
הודו יודעים אבל איפה זה כוש?
אז הגמרה, המדרש בעצם מביא שתי דעות
גם הגמרה בעצם
דעה אחת אומרת הודו בקצה העולם
וכוש בקצה העולם
זה לא מאמד לך שהוא המלך על כל העולם כולו
מהודו ועד כוש, בשני הקצוות
ויש דעה אחרת שאומרת הגמרה
הודו וכוש סמוכים זה לזה
הוא חשב שמלך על שני מקומות סמוכים זה לזה
מלך על העולם כולו
איפה מצאנו שהודו וכוש סמוכים זה לזה?
לא יודעים?
מה?
מה יש באטלס?
קוש, ים ואפריקה
אז זאת אומרת שאפריקה זה קוש
אז זה לא סמוכ כל כך זה לזה
כי שבכלל יש ים באמצע
אז זה קצת קשה
למרות הבורידג'נים באוסטרליה
הבורידג'נים באוסטרליה זה עוד יותר רחוק
פשוט מאוד
תסתכלו בכל מפה של אפגניסטן
ותראו שיש הרים, אני אקרא להם הרי כוש
ליד האינדוס
יש הרי כוש
נקרא הרי הודו כוש
לא, זה לא כוש
אז מה? אבל כתוב זה הרי כוש
זאת אומרת השם כוש נמצא במספר מקומות בעולם
לא רק באפריקה השחורה
אלא גם כן סמוך להודו
יש מקום הנקרא כוש
עכשיו, האם יש קשר היסטורי
בין כל המקומות הנקראים כוש
וגם אותו כוש שילדת נמרוד?
ייתכן, אנחנו לא יודעים
אבל ייתכן שיש איזו משמעות,
בהמשך אנחנו גם נלמד מזה משהו
בסדר? אני רק בינתיים זורק רעיונות
אחרי זה נראה מה זה אומר
וכוש ילדת נמרוד
הוא החל להיות גיבור בארץ
עד עכשיו איפה היו גיבורים?
בשמיים
עכשיו, הוא החל להיות גיבור בארץ
כן, הם הגיבורים
אבל הוא החל להיות גיבור בארץ אחרי המבול
הרי כבר כל הגיבורים האלה מתו
אבל הוא החל להיות
הם מתו במבול, לא?
אז מה זה הוא החל להיות גיבור בארץ?
עד עכשיו הם היו גיבורים בטבע אולי
או גיבורים בשמיים, לא יודע
אבל עכשיו הוא גיבור בארץ
הוא רוצה לעשות משהו עם הגבורה שלו
בסדר?
מה הוא?
הוא עשה את זה לחולין, אולי
הוא היה גיבור צעיד לפני השם
על כן יאמר כנמרוד גיבור צעיד לפני השם
אני צריך להבין מה הוא רצה האיש הזה
כדי להבין מה הוא רצה צריך לבין שזה הרחבה
אתם רואים שמתיים פתחנו רק בכל מיני רעיונות
והשארנו סוגיות פתוחות
מדוע הן פתוחות?
בגלל שנצטרך להשלים אותן
בשיעור הבא כי כבר הגיע המבזק
שלום