פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > “ויצא קין מלפני ה’ וישב בארץ נוד קדמת עדן”

“ויצא קין מלפני ה’ וישב בארץ נוד קדמת עדן”

מילות מפתח:קין
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בפסוק ת'זיין
‫ויצא קין מלפני ה'

‫ככה אני זוכר

‫וישב בארץ נות קדמת העדן

‫הפסוק הזה מעורר שאלה ‫הרי מה הייתה הכללה של קין?

‫נא ונד

‫וכאן כתוב הישב

‫מה זה אומר?

‫שהוא תיקן

‫כלומר הוא הגיע לשלב בתשובה שלו ‫שהוא יכול היה לתקן את הצורך שלו בנבדות

‫השאלה היא איך הוא עשה את זה?

‫מה הביא אותו לאפשרות ‫לתקן את הצורך שלו בנבדות?

‫למה בכלל הוא היה צריך נבדות?

‫הוא היה צריך נבדות בגלל שהוא היה רוצח

‫הרוצח חש מאוד את התחרותיות של העולם הזה

‫ולכן הוא מוכן גם להרוג את ‫חברו כדי לתפוס את מקומו

‫חברו מהווה איום עליו ולכן הוא הורג את חברו

‫מה שאין כן אצל הנבדים רועי הצון הם ‫אנשים שאצלם האחיזה בעולם הזה רפויה

‫אין להם כל כך הרבה שורשים ולכן ‫הם גם לא כל כך מתחרים על העולם הזה

‫ולכן העונש של קין היה ‫העונש המתקן שהוא יהיה נבנת

‫אבל איך הוא הצליח להגיע ‫למצב שהוא יכול היה לשבת?

‫יש לזה רמז בפסוק הבא

‫וידע קין את אשתו וטהר ‫וטלת את חנוך והיא בונה עיר

‫זאת הפעם הראשונה שאנחנו ‫שומעים על עיר והיא בונה עיר

‫והבונה נקרא בשם או בכלל ‫שקין מכנה את בנו בשם חנוך

‫מה זה לחנוך? מה זה לחנוך? ‫מה זה לחנוך? התנועה הזאת לא עוזרת

‫מה? לחנוך זה לתת שם למישהו? זה לחנות

‫לחנוך זה משהו אחר מה זה לחנוך? ‫להתחיל יפה מאוד

‫אז כמו שאמר רבי נחמן ברסלב ‫מה שהיה העיקר להתחיל מההתחלה

‫אז אם כך מה עושה קין? הוא חונך

‫הוא חונך מההתחלה, הוא עושה אנושות חדשה

‫וכדי להתחיל את זה הוא בונה עיר

‫עיר זה דבר מאוד מעניין, לא ‫מצאנו בעלי חיים שעושים ערים

‫אבל האדם בונה עיר

‫העיר זה ארגון המרחב לפי מידתו ‫של האדם ולא לפי מידתו של הטבע

‫הטבע, יש בו תחרות, הטבע אלים

‫לעומת זה קין מארגן מחדש את המרחב הטבעי

‫ובעצם מסלק את השליטה של הטבע

‫כך שהעיר מבחינה מסוימת מהווה התקדמות

‫העיר היא האפשרות לחיות ‫בעולם שהוא כל כולו אנושי

‫בעולם אנושי יש סיכוי לתיקון הנזקים של הטבע

‫אולי, מובן?

‫כך שאפשר לומר שהעיר זה כמין ‫מעמד פסגתי של התרבות האנושית

‫יש יושבי מערות, יש יושבי ביקטות, כפרים

‫ובסוף עיר

‫עיר זה הצורה שבה האדם חי במלוא האנושיות שלו

‫השאלה אם זה עובד

‫והעיקרה שם העיר כשם בנו חנוך

‫וכאן עולה שאלה גדולה

‫מה קרה כאן?

‫יש שם לבן ואת השם הוא נותן לעיר

‫אפשר לפרש את זה בשני כיוונים אפשריים

‫אפשר להגיד שהוא רוצה לתת נמד אנושי לעיר

‫נותן לה שם

‫פעם ראשונה שנותנים לחפץ דומם שם

‫אף אחד לא קורא, חוץ מהקיבוצים, לפרה שלא בשם

‫זאת אומרת, יש לי פרה וזהו

‫לתת שם לפרה או לתת שם פרטי

‫לא שם של דבר, אלא שם אישי לחפץ

‫במיוחד עם חפץ מורחב כמו העיר זה מעורר שאלה

‫אז אפשרות האחת היא לומר, לשבח

‫שהוא רוצה להעניש, בנשאון אנושיות, את המקום

‫אבל ייתכן שיש פה משהו אחר

‫ברגע שנותנים שם למקום

‫זה אומר שהמקום הוא העיקר

‫והתושבים בו תפל

‫זה כמו שלמשל, אם שואלים אדם

‫שלום, מי אתה?

‫אפשר לקבל שתי תשובות אפשריות

‫התשובה האחת היא, אני אלברט

‫זה דוגמה, כן?

‫אפשר באותה מידה גם להגיד יוסי

‫או אפילו יולנדה, כלומר הכל אפשרי

‫אבל כל פנים יש שם פרטי, אני יוסי

‫יש אפשרות אחרת לומר, אני שוטר

‫אני דבר

‫אני תלמיד חדש במכון

‫כל מיני הגדרות כאלה

‫שבהן האדם מגדיר את עצמו

‫ביחס לפונקציה שהוא ממלא

‫אני ממלא פונקציה פלונית בתוך המערכת

‫זה אומר שמי שאני זה כבר לא חשוב

‫כי הרי אפשר להחליף אותי

‫במישהו אחר שימלא את הפונקציה

‫אם זה מה שמגדיר אותי

‫אפשר להגדיר את התפקיד

‫אבל ברגע שאני מגדיר את עצמי

‫ביחס למקום

‫אז אני נפלתי מבחינת הזהות האנושית שלי

‫להיות חפץ, להיות אובייקט

‫במקום סובייקט

‫זה בעצם מה שעלול לקרות כאן

‫הוא נותן את השם של האדם לעיר

‫אז העיר עיקר ולא האדם

‫זו האפשרות לפרש את זה לגנאי

‫והשאלה היא מה משתי האפשרויות כאן

‫הוא הנכון

‫יש ביטוי בספר תהילים

‫לכו חזו מפעלות אלוהים

‫אשר שם שמות בארץ

‫אומר המדרש

‫אל תקרא שמות

‫אלא שמות

‫מה זה אומר? אשר שם שמות בארץ

‫שאלכסנדרוס נתן את שמו לאלכסנדריה

‫וטיבריוס לטיבריה

‫זאת אומרת, ההגמרה

‫אתם רואים את זה בעתור דבר

‫שלילי, אתם יודעים שרישרוש לסכיות

‫זה עושה רעש אדיר?

‫אותו דבר אגב לגבי

‫רישרוש לסוכריות

‫שמחלקים בבית הכנסת

‫אם זה סוכריות טופי

‫שהעטיפה אישה אבנית

‫זה לא עושה רעש

‫אם מדובר בסוכריות כאלה

‫שאתם יודעים, המרשרש הזה

‫אפילו ילד אחד יכול להפריע

‫לכל התפילה או לכל הדרשה

‫זה רק היה הערה

‫היא מתודית אבל היא חשובה

‫אם כך, יש... בסדר, לא קרה כלום

‫טוב, אז איך אנחנו נדע

‫באיזה כיוון היה מתן השם

‫של העיר אצל קין

‫פשוט מאוד, על פי הפסוק הבא

‫ויבלד לחנוך את עיר ירד

‫זאת אומרת, העיר הורידה את אדם

‫עיר רד

‫האדם נמשך כלפי מטה

‫על ידי העיר

‫העיר עיקר, האדם תפל

‫במילים אחרות, התרבות האנושית

‫כשהיא מתארגנת

‫מנתקת את עצמה משורשה הערכי

‫מה נכפת לנו בשביל מה

‫הקימו את העיר הזאת

‫העיקר שיש עכשיו עיר

‫זאת נפילה, עיר רד

‫והתולדה של עיר רד

‫ועיר רד ילד את מחוי יעל

‫מוחים שם שמיים

‫מחוי, אין יותר אלוהים

‫בחברה הזאת

‫זאת חברה שקנתה לעצמה

‫כמין אוטונומיה

‫ואז היא מנסה את כוחה להתנתק

‫משורש החיים שלה

‫זה דבר שמאוד מצוי בחברה המודרנית

‫של ה-200 שנה האחרונות

‫כאשר המדינה נתקה את עצמה

‫מן ההסמכת האלוהית שלה

‫פעם היו אומרים על המלאכים

‫שמלכה המדינות שלהם בחסד האל

‫ואז יוצא שכל המדינה כולה

‫ראית את עצמה בתור איזה מין עופה

‫איזה מין הגשמה של רעיון אלוהי

‫אבל קרה מה שקרה

‫והחברה האנושית חשה

‫שהיא יכולה להמציא את מושג הריבונות

‫הסוברנות

‫כלומר המוסדות של המדינה

‫הם מקור הסמכות

‫באיזשהו מקום זה אומר שהם במקום האלוהים

‫העירד מולדת מחוי האל

‫ומחוי האל ילד את מתוש האל

‫יש נטישה

‫משון להטיש, להחליש

‫מתוש האל

‫לא נשאר כלום

‫ומתוש האל ילד את למה

‫מה אתה רוצה?

‫מה ההבדל?

‫מדוע המעבר ממחוי האל למחי האל?

‫אין לי שום מושג

‫לא יודע

‫יש לך הסבר?

‫טוב, גם לי לא

‫אתה רואה אנחנו שווים

‫פיטים

‫טוב

‫מתוש האל ילד את למה

‫זאת אומרת

‫החברה שנוצרת במצב כזה

‫היא חברה שמעמידה את הרגשות

‫מעל הסכם

‫מה?

‫למה אני אומר את זה? כי זאת האמת

‫איך אני רואה את זה בתוך למה?

‫עם שתי סיבות

‫א

‫בגלל הדרוש

‫למה?

‫לב מוח כבד

‫בדרך כלל הסדר הוא מלך

‫מוח לב כבד

‫מה זה מוח לב כבד?

‫הסכל שולט על הרגשות

‫והרגשות על הדחפים

‫אבל אם אתה שם את הלמד, את הלב, מעל המוח

‫זאת אומרת שהרגש הוא ‫הכובע את הופיעה של החברה

‫זה הערכים

‫הערכים הם ערכי רגש ולא ערכי סכל

‫וזו חברה שבקלות נופלת אחר כך לייצר הרע

‫כי הרגש הרי נוטה ימינה ושמאלה

‫שלא כמו הסכל שנותן כיוון ברור

‫אבל יש פה משמעות יותר

‫מצד הפשט

‫למה? מלשון נמוך

‫מח, מה שיורד

‫למה?

‫בסדר?

‫והתוצאה היא מיידית

‫והייקח לו להימך שתי נשים

‫מאוד מוזר

‫זה מה שאנחנו שומעים על אדם באופן רשמי

‫שיש לו שתי נשים

‫למה צריך שתי נשים?

‫איש, אישה, כמו הזוג הראשון

‫אדם וחווה

‫איש ואישה

‫למה שתיים?

‫כנראה שהאדם הרגיש שהוא צריך מאישתו

‫שתי פונקציות סותרות זו את זו

‫ולכן צריך להפריד את התפקידים

‫בשביל מה יש אישה?

‫אז בואו נראה

‫והייקח לו להימך שתי נשים

‫שם האחד עדה

‫מה פירוש המילה עדה?

‫עדה זה לא מלשון עדות

‫עדה זה מלשון תכשיט

‫עדי

‫אבל אם אנחנו משתמשים גם במקור הערמי

‫עדה בערמית מה זה?

‫עיבור, הרעיון

‫כלומר, אחת הפונקציות של הניסויים

‫זה להביא ילדים, לא?

‫אז בשם האחד, עדה

‫היא צריכה להרות, בשביל זה הוא התחתן איתה

‫ושם השני היא צילה

‫צילה מלשון צל

‫לא, לא צל השם

‫זה מלשון צל, מלשון נקבה

‫צל זה זכר, צילה נקבה

‫בכלל, כל הדרשות של מקרה אותיות רק מהשם

‫זה רק בגלל הטעות

‫שבעברית מודרנית, כשרוצים ‫לכתוב השם, כותבים ה' עם צ'ובצ'יק

‫אבל אין לזה שום משמעות בעברית מקראית

‫אז זה לא צל השם, אלא זה צל

‫עכשיו, בשם השנית, צילה

‫כלומר, היא צריכה להיות צל

‫היא צריכה לפחות לא להרות

‫כלומר, אם עדה היא זו שמביאה ילדים

‫אז צילה צריכה להיות יפה

‫אם כן, יש פה שתי בחינות

‫את תלדי ותשתקי, ואת תהיה יפה ותשתקי

‫זאת אומרת, יש פה הפרדה ‫בין האתיקה לבין האסתטיקה

‫זה שבלונה מה שאני אומר, אבל זה מובן

‫זאת אומרת, יש הפרדה בין החיים ‫לבין ההופעה החיצונית של החיים

‫אין זהות בין האומנות לבין החיות

‫יש איזה הפרדה

‫ואז מחפשים את היופי לשם היופי

‫ואת החיים לשם החיים

‫ולא קרב זה אל זה

‫זה מה שקורה כאן

‫זאת חברה חולה, חברה שמפרידה

‫בין החיים לבין היופי

‫כן?

‫אתה צודק

‫אבל, כשעדה, אם זה תכשיט, ‫אז זה עוד תהיה בשביל היופי

‫ולכן נעזרתי בערמית

‫דבר נוסף, יש עוד כמה דברים שפועלים מזה

‫התכשיט שלו, זה זה שהיא בהיריון

‫יש לו תכשיט, יש לו ילדים

‫ואגב, אנחנו נראה גם את ההמשך

‫הדברים ברורים ביותר, תסתכל בפסוק קף

‫כתוב, ותה לנעדה

‫לעומת פסוק קף ב', מה כתוב שם?

‫אתה מסתכל עליי, אבל אתה לא שם לב

‫אה, אני חמש לפעמים

‫פסוק קף אומר, ותה לנעדה

‫פסוק קף ב' אומר, וצילה גם היא ילדה

‫זה לא צפוי

‫כלומר, זה שעדה ילדה, מובן

‫זה שצילה גם היא ילדה, פי, קרה משהו

‫זו התקלה

‫אם צעי המניעה לא עבד, משהו

‫כן?

‫זה מה שחזן אומר, שכך דרכם של דור המבול

‫שעד כל אדם היה נושא שתי נשים

‫אחת הייתה הורה לו

‫הרה לו

‫והשנייה הייתה שותה כוס של עקרינה

‫מה זה כוס של עקרינה?

‫זו תרופה, שגורמת לעקרות

‫כדי שהיא תשאר יפה

‫אז זו המחלה של למח

‫כשהרגש נמצא מעל הסכל

‫אז זה מה ש... עכשיו ‫בואו נראה את פסוק קף

‫במה עוסקים... מה?

‫בבקשה

‫לאברהם אבינו היו שתי נשים

‫כי לא הייתה לו ברירה

‫כי מי שהוא רצה להביא ממנה בן

‫הייתה עקרה

‫אה?

‫רגע, רגע, אנחנו... דיברנו משהו על אברהם?

‫אחר כך דוד, אחרי זה שלמה

‫נכון?

‫אברהם, היו לו שתי נשים

‫בלט ברירה, הוא לא רצה את זה

‫הוא רצה שאשתו היפה

‫שאמר עליה, הנה נא, ידעתי

‫כי אישה יפת מראית

‫תהיה זו שתביא ילדים

‫זה מה שהוא רצה

‫אלא מה? המציאות לא הייתה כך, זה סיפור אחר

‫מה אם דוד הוא שלמה?

‫כן? דוד הוא שלמה

‫דוד זה בסדר

‫קודם כל בשלמה יש ביקורת עליו, לא?

‫כמה שאני זוכר

‫כן, אז יש ביקורת, אז אם כן הוא לא בסדר

‫מה אם דוד? למה דוד נעשה?

‫כמה נשים דוד נעשה?

‫שש

‫שש נשים

‫היו לו סיבות טובות

‫היו לו סיבות טובות

‫האחת הייתה

‫יפת תואר, זה היה נישואים דיפלומטיים

‫האחת

‫זאת הייתה

‫הבת של שאול

‫שהוא זכה בה בגלל מה שקרה

‫עם גוליאט, אבל אחר כך לקחו לו אותה

‫ואבי גיל יש את נוול הקרמלי

‫בגלל שהיא אמרה, תשמע אני ‫לא יכולה להסתדר עם הנוול הזה

‫אני רוצה להצטרף אל מה שהוא אידאלי

‫טוב, בסדר, אז נתחתן

‫יש לו פעם סיבה

‫אישת יפת תואר זה לא יפת מרז, זה משהו אחר

‫אישת יפת תואר זה ביטוי

‫זה ביטוי ששייך לדיני מלחמה

‫דיני מלחמה

‫אז זאת אומרת שאצל לויד היו סיבות לזה

‫עכשיו

‫בואו נמשיך

‫אם כן, אולי למלך זה כן ראוי

‫אצל המלך יש בחינה שהוא אישיות כללית

‫אבל סתם אדם, מה פתאום

‫אז זה מה שהם מערצו

‫הם רצו לשמור על היופי באשר הוא יופי

‫וטלד, אז בואו נראה פסוק קאף

‫וטלד עדה את יבל

‫שם יפה, לא?

‫מאיפה זה בא השם הזה, יבל?

‫מזכיר לנו מישהו שאנחנו כבר מכירים אולי?

‫הבל, נכון?

‫יבל, הבל, דומה

‫מעניין? במשפחה של קין

‫מישהו יקרא בשם של הבל?

‫טוב, בואו נבדוק מי זה האיש הזה

‫הוא היה אבי יושב, אוהל ומקנה

‫מה זה המקצוע הזה?

‫זה מקצוע שמזכיר לנו משהו, לא?

‫רועצון של הבל

‫אם כן, יש ניסיון במשפחה של קין

‫לאמץ את היסודות ההבליים

‫רוצים להשלים מה שחסר

‫אבל בואו נראה, האם זה בדיוק מה שהבל עשה?

‫עד כמה שאני זוכר, הבל היה רועצון

‫מה יבל? הוא יושב, אוהל ומקנה

‫זה בדיוק הפוך, הרועה זה לא אחד שיושב

‫זה אחד שנד, נא ונד

‫ואילו יבל יושב

‫דבר נוסף, הבל היה רועה מה?

‫צון

‫ואילו יבל, מה יש במקום צון?

‫מקנה, מה זה מקנה?

‫זה הצון, הצון הוא מקנה

‫אז מה ההבדל בין צון למקנה?

‫מקנה זה מילשון?

‫קניין

‫הוא הופך את המקצוע ההבלי למקצוע קייני

‫הוא הופך את הצון לריחוש

‫אצל הבל, בתור רועצון, הצון הוא לא ריחוש

‫הוא מי שזקוק להנהגה, הוא רועה אותו

‫רועה, מילשון

‫רע, ידיד

‫יש ידידות, יש איזה השפעת ‫יחסי גומלין בין הרועה לבין הצון

‫הוא הופיף חינוכי לעבודה של הבל

‫אצל יבל, לוקחים את המקצוע ההבלי

‫אבל נותנים לו צבע קייני חזק מאוד

‫זה הריחוש, זה כלכלה

‫ושם אחיו?

‫יובל

‫וואי שם יפה

‫מזכיר לנו משהו?

‫את מי?

‫את יבל

‫טוב, זה גם את יבל

‫אז גם הוא מנסה ליימץ ‫משהו מההבליות, בוא נראה

‫הוא היה אבי כל תופס כינור ועוגב

‫מי לראשונה השתמש בכלי נגינה?

‫הרועה הצון, נכון? ‫כלומר, הבל, איך אפשר לנקצון בלי חליל?

‫אז אם כן, המוזיקה, הכלי הנגינה הראשון

‫שאולו הוא מדבר על הפעמונים של הצון

‫זה בא מהבל

‫מה עשה יובל?

‫הוא הפך את זה למוזיקה

‫לסוג של אמנות, למדע, מדע האמנות

‫הוא נתן איזו צורה שיטתית

‫סיסטמטית

‫ואצלה גם היא ילדה

‫מה?

‫אני עוד לא יודע

‫אבל לכאורה, כשהבל מנגן בחליל

‫יש לזה צורך, צורך ערכי

‫אבל הוא לא ינגן סתם

‫הוא מנגן כי צריך להוביל את הצון

‫אבל האם יש דבר כזה, אמנות לשם האמנות?

‫דבר שקיים בימינו, המושג של אמנות לשם האמנות

‫זה לא עבודה זרה?

‫ואצלה גם היא ילדה

‫מעניין, היא לא הייתה צפויה, ‫היא הרי לא התכוונה ללדת

‫אלא כנראה שזה לא עבד, היא לקחה כושר לה

‫ובכל זאת היא ילדה

‫כיוון שהיא יולדת, זה בוודאי לא רצוי

‫זה הרעיון לא רצוי

‫יש פה תסכול שמתלווה לזה

‫אבל מעניין איך היא קוראת לו

‫ואצלה גם היא ילדה את תובל קין

‫זה מעניין, אני אזכיר לכם משהו המילה תובל?

‫יובל, יפה, או את הבל

‫אבל מעניין, קוראים לו גם תובל וגם קין

‫זה כבר, אפשר לומר, זה חיבור פצצה

‫זה חומר נפץ

‫מה הוא עושה?

‫לוטש כל חורש נחושת וברזל

‫הוא ממציא את הטכנולוגיה של כלי הנשק

‫אז הוא רוצח

‫זה מברר רטרואקטיבית, ‫מה ששוב ששאלנו את עצמנו

‫האם קין היה רוצח או שופט?

‫לא חייבים לשאול את השאלה הזאת?

‫הייתה בשיעור הראשון?

‫השאלה הזאת עלתה ואמרתי שהיא תתברר

‫באחד הפסוקים הבאים, הנה הפסוק

‫אם אחרי שבע דורות של קינות

‫מגיעים ליצירת כלי הנשק

‫אז זה אומר שקין היה רוצח

‫זה מברר

‫מה הוא עושה שם?

‫מי הראשון שהשתמש בכלי מתכת?

‫איך גוזזים צאן?

‫מספריים

‫הראשון שימציא כלי ברזל

‫היה הבל

‫אלא מה?

‫טובלקין הופך את זה לטכנולוגיה

‫הוא לוטש כל חורש, נחושת וברזל

‫למה אפשר לומר שקין השתמש במאדר?

‫אפשר להגיד שקין השתמש במאדר

‫כדי לעבוד את האדמה

‫אבל האמת היא שעובדי האדמה הראשונים

‫לא השתמשו במאדרים

‫השתמשו מקסימום בענף מקופף

‫עד עצם היום הזה יש שבטים באפריקה

‫שאינם יודעים מה האדר מהו

‫ואפילו גם לא מכרשה

‫הם משתמשים בענף ארוך מקופל עם שפיץ

‫ובזה הם עושים כעין תלן

‫אז מה שאין כעין אצל הרואים

‫אי אפשר לגזוז בלי מספריים

‫אם כן טובלקין

‫הוא הופך את המקצוע של הבל

‫למקצוע שיטתי

‫מעניין אצל הרומים

‫היה להם שם לאל של הנפחים

‫היה להם אל נפח

‫איך קראו לו?

‫וולקן או וולקיין

‫וולקיין, כן טובלקין, מעניין

‫וזה מראה לכם שהשמות של המיתולוגיה

‫השמות של האלים במיתולוגיה הרבה פעמים

‫הם שמות של גיבורים קדמונים

‫שאם הזמן הפכו אותם לאלים

‫והאחות הוא וולקיין

‫אגב, לא היה הרעיון נוסף

‫היא כנראה התאומה שלו

‫והאחות הוא וולקיין

‫נעמה

‫מה זאת אומרת נעמה? במה היא עוסקת?

‫בנועם, היא עוסקת במה שנעים בחיים

‫אז כן, יש לנו פה חברה

‫שעוסקת בארבעה דברים

‫בכלכלה, באומנות, בטכנולוגיה ובידור

‫זה מה שיש כאן

‫שאלה, האם ארבעת הדברים האלה שמניתי

‫דהיינו, הכלכלה, האומנות, הטכנולוגיה והבידור

‫זה דברים רעים או טובים?

‫זה לא רע, נכון?

‫זה חלק מהתרבות האנושית

‫אז מה לא בסדר כאן?

‫מה שלא בסדר זה מה שאין כאן

‫לא מה שיש, זה טוב שיש

‫כלכלה, שיש אומנות, שיש בידור

‫שיש טכנולוגיה, כל הדברים האלה הם חשובים

‫אבל הם לא מספיקים

‫כי צריך עוד משהו

‫העוד משהו הזה, אנחנו ‫נראה איפה הוא נמצא עוד מעט

‫אבל כאן ברור שהם בסך הכל

‫פיתחו את האנושיות בתור אנושיות

‫קוראים לזה הציביליזציה

‫וכאן פסוק כפגימל קורא, קוראת איזה טרגדיה

‫ויומר למך לנשב

‫מזכיר לכם משהו?

‫לא, משהו שכבר ראינו

‫ויומר קיינל הבל, אחיו

‫זוכרים למה הוא הלך לדבר איתו?

‫כי הוא ניסה להיות האח שלו

‫ויומר קיינל הבל, אחיו

‫הוא ניסה להיות האח שלו

‫אבל ברגע שהוא מנסה ולא מצליח

‫אז זה הופך להיות רצח

‫ניסית לדבר ולא הלך, אז אתה הורג

‫פה, סוף סוף, זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה

‫שמישהו מדבר ולא הורג

‫ויומר למך לנשב הוא מדבר

‫יש התקדמות

‫אבל מעניין, מה הוא אומר?

‫עדיו וצילה שמען קולי, נשא למך, העזנה עמרתי

‫כלומר, הוא אומר

‫תקשיבו, יש לי משהו להגיד

‫יש לי משהו לומר

‫נוסע תגיד כבר

‫במקום להגיד

‫אתה אומר שיש לך משהו להגיד

‫יש כאן איזושהי מבוכה

‫אם אתה אומר, תשמעו לי

‫סימן שהשני לא רוצה לשמוע

‫כלומר, יש דיאלוג אחד כיווני

‫הוא מדבר, הם לא רוצות לדבר

‫הם אפילו לא רוצות לשמוע

‫מעניין, צריכה להיות איזושהי סיבה

‫למה הם לא רוצות לשמוע?

‫תראו את ההמשך

‫כי שהרגתי לפצעי וילד לחבורתי

‫יש פה איום, סמוי

‫לא כל כך סמוי, אבל איום

‫בתוך הדיבור הזה

‫כדאי לכן לשמוע

‫אני הרגתי מישהו

‫ואני יודע להרוג

‫אז תשמעו לי

‫זה לא דיבור

‫זה בעצם אלימות של אבשת צורה של דיבור

‫אבל זה לא דיבור

‫לכן הם לא רוצות לשמוע

‫מי הוא הרג?

‫אז חזל אמרו

‫שהוא הרג את הסבא שלו, את קין

‫ואת הבן שלו, את טובלקין

‫רצח בתוך המשפחה

‫כי שבעתיים מוקם קין

‫ולמר שבעים ושבע

‫אז שימו לב גם לצורת הדיבור

‫צורת הדיבור היא שירית

‫פיוטית, ליריקה

‫זה לא דיבור רגיל

‫זה שירה

‫זה אפילו נשמע יפה, נכון?

‫אדב וצילה שמע ענקולי

‫נשא למח, עזנה, אמרתי

‫זה מצטלצל יפה כזה, יש איזה חרוז

‫יש משקל על כובעים

‫כי שרגתי לפיצאים

‫וילד חבורתי

‫כי שבעתיים מוקם קין

‫ולמר שבעים ושבע

‫אפשר אפילו לנגן את זה

‫מה זה אומר?

‫זה אומר שכאשר האדם

‫אלינו מצליח לתקן את עצמו מבחינה מוסרית

‫אז הוא נופל לתוך הדרמה

‫הוא עושה מאיזה שירה

‫והאתגר המוסרי זה מה שאמרה דבורה

‫דבורה מלשון דיבור

‫עורי עורי דבורה

‫עורי עורי, מה המשך?

‫דברי שיר

‫להפוך את השיר לדיבור

‫לגאול את השיר

‫להפוך אותו לדיבור

‫שזה יהיה ממשי

‫אין ערך לשירה

‫הרי החלקים היותר נשגבים של התורה

‫זה החלקים השיריים

‫אבל זה כש... מתי אומרים שיר?

‫כשרוצים לעלות לגובה שהוא לא במציאות

‫אז זה יכול להיות חיובי

‫זה יכול להיות שלילי

‫אצל למר זה שלילי

‫אז פה אנחנו רואים שבכל החברה הזאת

‫יש חיסרון גדול מאוד

‫והחיסרון הזה צריך השלמה

‫איך תבוא ההשלמה?

‫בשביל זה יש פסוק הבא

‫וידע אדם עוד את אשתו ותל את בן

‫כלומר חסר

‫גם בלי הפסוק הזה אנחנו מבינים מה חסר

‫במשפחה של קין

‫מה שחסר זה הבל

‫כלומר עם כל הניסיון

‫להצליח את החיים של קין

‫ההבליות חסרה

‫מה שהבל מייצג

‫אבל יש בעיה

‫הבל מת

‫אז מה נעשה? צריך להוליד אותו עוד פעם

‫וידע אדם עוד את אשתו

‫ותל את בן ותקרא את שמו שת

‫כי שת לי אלוהים

‫זרע אחר

‫תחת הבל

‫כי הרגו קין

‫אז זה אומר טוב

‫נעשה עכשיו הבל חדש

‫שת לי אלוהים זרע אחר

‫שת

‫נתן

‫ועוד ניסיון תשתית

‫בסיס, יסוד

‫עכשיו אנחנו מייסדים מחדש את האנושות

‫מעניין, כבר קין ניסה לייסד

‫אנושות חדשה, חנוך

‫ואילו כאן

‫אדם הראשון, שוב

‫בונה תשתית

‫אבל יש לי קושי על אדם הראשון

‫אם

‫את הבל

‫קין הרג

‫אז אם מולידים עוד פעם את הבל, מה יקרה?

‫גם אותו יהרוג

‫אתה אומר בעיה שקין מת

‫אז מה? יחסר קין בעולם?

‫זה לא טוב

‫ואם יקום קין חדש, אז הוא ‫יהרוג עוד פעם את ההבל הזה

‫אלא

‫פה אנחנו רואים שהאדם מוליד

‫כלומר, האישה

‫יולדת

‫יולדת

‫הבל משופר

‫היא אומרת, את ההבל הזה שאני עכשיו יולדת

‫קין לא יצליח להרוג

‫זה הבל מודל אלפיים

‫גרסה חדשה

‫את זה אי אפשר להרוג

‫כן

‫זה מעניין מה שאתה אומר

‫כלומר, אתה אומר שבעצם

‫קין זה יצר הרע

‫והבל זה יצר הטוב

‫זה דואליסטי

‫מדוע?

‫כי אתה אומר שקין מאחר והוא חומרני

‫התרבות שהוא מודיל

‫היא תרבות חומרנית

‫אתה מזהה את זה עם היצר הרע

‫אני לא מסכים

‫ואני אסביר לך למה

‫בגלל שהיהדות

‫היא מונותאיסטית

‫שמעת על המושג הזה?

‫כן או לא?

‫כן, היא מונותאיסטית

‫אם היא מונותאיסטית, היא מאמינה שהשם אחד

‫אם השם אחד

‫לא ייתכן

‫שהוא יתגלה ברוח

‫בלבד ולא בחומר

‫דווקא האלוהי

‫נמצא במקום שבו נמצא הכל

‫אם יש רק חומריות

‫או רק רוחניות

‫זה תומע

‫זה לא ימצא

‫אז ולכן

‫העולם נברא בבית

‫אבל העולם נברא בבית

‫כי יש גם חומר וגם רוח

‫זה אומר

‫שאי אפשר לראות את קין כיצר רע

‫אלא אם כן נגיד

‫ניתן משמעות חיובית ליצר רע

‫שזה גם אפשר

‫אבל הדואליזם הזה

‫שטוב ורע זה שחור לבן

‫זה לא עובד ככה

‫אם יש משמעות חיובית ליצר רע

‫אז בואו נראה

‫מה זה אומר עכשיו

‫אנחנו מנסים להבין מה קוראים הבל

‫הבל

‫הקין, ההבל החדש הזה

‫שט, קין לא יכול להרוג

‫אז למה הוא לא

‫יוכל להרוג אותו

‫כי זה אחד כזה, שט

‫שעף על פי שהערכים שלו

‫הם הערכים של הבל

‫אבל כשקין מנסה להרוג אותו, ‫הוא לא נותן לו לעשות את זה

‫אתם זוכרים מה היה

‫החד של הבל?

‫שהוא נתן

‫לקין להרוג אותו

‫זה היה החד של הבל

‫עכשיו, זה מזכיר לנו משהו

‫דווקא שאנחנו מוצאים אותו בהמשך התורה

‫אתם שמעתם, קראתם את המשך החומש?

‫יש שם

‫מדברים על שני אחים

‫יעקב והאסף

‫אחד רועצון

‫השני יוצא לשדה

‫מזכיר לנו משהו

‫ו... באיזשהו שלב

‫האסף רוצה להרוג

‫את יעקב

‫כלומר, קין רוצה שוב להרוג את הבל

‫אבל זה לא יהיה לך לו, מדוע?

‫כי יעקב הופך להיות ישראל

‫כלומר, האידאל של ‫עם ישראל איננו יעקב

‫האידאל הוא ישראל

‫ישראל, מי שמסוגל

‫לקחת בידו את החרב

‫של האסף, הוא להשתמש בה

‫כי יש בשיח

‫למשל, השיח השמאלני של ימינו

‫יש איזה מין אמירה כזאת

‫אם אתה משתמש בכלים של האסף

‫אתה הופך לאסף

‫אם אתה

‫מנצח, אז אתה רומאי

‫וזה

‫הנצרות ניסתה באמת

‫להישדר את הרעיון הזה

‫שעצם השימוש בכוח

‫זה כשלעצמו

‫רע

‫גם כשזה משרת

‫מטרה חיובית

‫וזה

‫בוודאי ההפך

‫מהעולם הערכי

‫של התורה, שמדברת על

‫אחדות הערכים

‫זאת אומרת, השט הוא

‫סוב של הבל שלא מפחד

‫שיגידו עליו שהוא קין

‫ברור? טוב

‫בואו נמשיך

‫אתה רושום שירדו קין

‫על הלב

‫אבל לפני לענות על זה

‫שכנות אשר הם אהבו אותו, רצו אותו

‫אז אתה רושום שאהב אותו

‫לא, לא שהוא רצה

‫זה האחר תחת הזה

‫אני לא יודע על מה אתה מדבר

‫נראה לי שאתה ראית את הכתביית

‫של רבינו בעצמו

‫נכון? אז איך אתה אומר שזה רשום?

‫אתה ראית את הכתביית?

‫אתה מתכוון כתוב

‫כי רשום זה כשאתה רואה

‫את הדיו שבו השתמש משה רבינו

‫אתה רואה אותו רשום

‫אז אתה מתכוון לכתוב, נכון?

‫בסדר, אז קודם כל זה קצת מבייר לי מה התכוונת

‫וכאן כתוב הרגו

‫לא כתוב רצחו

‫נכון?

‫אתה מדבר

‫אני מדבר על פי העברית המודרנית

‫שבעברית המודרנית

‫רציחה, פירושו

‫הריגה שהיא מגונה

‫וההריגה זה לאו דווקא מגונה

‫נכון? ככה אתה אומר?

‫אבל זה בעברית מודרנית

‫לא בעברית התנכית

‫בעברית התנכית כתוב

‫גוהל אדם הוא ירצח את הרוצח

‫לפי גאובו

‫הוא יארגנו

‫אין בעברית התנכית

‫ההבחנה הזאת

‫היא לא מוגלת בעברית מודרנית

‫טוב

‫אולשט

‫גם הוא יולד בן

‫והיקרא את שמו

‫אנוש

‫מה זה אנוש?

‫מה? אדם, נכון?

‫אנוש זה אדם

‫אז מה עושה שט?

‫מה זה אנוש זה אדם?

‫אנחנו משתמשים במושג אנושים

‫לא

‫אנחנו לא משתמשים במושג אנושים מתוך אנוש

‫איך אתה אומר? מה הרבים של איש?

‫אנשים, איפה זה באה המילה אנשים?

‫מה היחיד של אנשים?

‫מה היחיד של אנשים?

‫מה פתאום? אנש?

‫דבר, דברים

‫אז היחיד של דברים זה דבר

‫למה אתה מוריד את הי' ואת ה'

‫נכון?

‫אתה מוריד מאנשים את הי' ואת ה'

‫אתה לא מקבל איש

‫אני לא לשונאי

‫לא, אתה לא שונאי

‫אני שואל אותך שאלה פשוטה

‫אם אתה רוצה לדעת מהו ‫היחיד של מילה שאיבר רבים

‫מה אתה עושה?

‫אתה מוריד את סימן הרבים

‫אני לא מאמין בסיפור הזה של יוצאי דופן

‫יוצאי דופן זה המצאה קלה

‫בשביל לעבור את הבגרות בלשון

‫אבל אם אנחנו לוקחים את הדברים ברצינות

‫היחיד של אנשים זה אנוש

‫מובן?

‫בסדר?

‫אז אם כן

‫אתה מבין שהמילה אנוש

‫פירושה אדם

‫לא בגלל האיש הזה

‫אנחנו קוראים לה אינושות אינושות

‫בסדר?

‫אז אם כך

‫ואני אקרא את שמו

‫אנוש

‫אתה חונן לדמדעת ומלמד

‫אתה חונן לדמדעת ומלמד לאנוש ואינה

‫נכון?

‫אז אם כן

‫מה עושה כאן שט?

‫הוא מוליד אנושות חדשה

‫מה?

‫יש לה תכונה? אנחנו נראה איזה תכונה יש

‫לא כל כך פשוט

‫אז הוא חל לקרוא בשם השם

‫כלומר מה האנוש עושה?

‫הוא ממציא את הדת

‫מה עם שט?

‫אדם לא קרא בשם השם?

‫אדם לא קרא בשם השם?

‫פשוט

‫למה צריך לקרוא בשמו של מישהו בכלל?

‫אתם יודעים למה צריך לקרוא?

‫כי הוא רחוק, יפה

‫כי הוא רחוק

‫אבל אדם

‫הוא אומר את כל חשמתי בגן

‫מה הוא צריך לקרוא בשמו?

‫זאת אומרת הריחוק

‫מן האלוהות

‫זה השורש של הדתיות

‫אז זה לא חיובי כל כך

‫בכלל

‫יש אצל חזל

‫לכאורה הם עשו משהו לא יפה לאנוש

‫הם אמרו, הוא חל

‫שהוא המציא את העלילות

‫סער הכל, הם אמרו ביטוי יפה

‫הוא חל לקרוא בשם השם, מה אתה יורד עליו?

‫מסכן, מה עשה לך?

‫הוא חל לקרוא בשם השם, זה לא חיובי?

‫גם אברהם אבינו קרא בשם השם, לא?

‫גם בוודאי בשם המפורש

‫והקרא שם אברהם בשם השם

‫כתוב שם בשם המפורש, הוא קיבל כיף

‫גם פה?

‫אז מה ההבדל?

‫ההבדל הוא שהוא רק התחיל

‫ולא גמר

‫להתחיל לקרוא בשם השם

‫זה בהכרח עבודה זרה

‫בגלל שברגע שאתה

‫לא מקיף את כללות הערכים

‫אתה מפריד חלק

‫מן הגילוי משאר הגילויים

‫ואתה לוקח ערך

‫מבין הערכים

‫זה השורש של העבודה זרה

‫אבל אין ברירה

‫כנראה שלא הייתה לאנוש ברירה

‫אלא להתנהג כך, לכן אין כל כך טענות נגדו

‫מה אתה אומר?

‫כן, אין טענות

‫אבל זאת המציאות

‫ראשית האמונה בעילילות

‫זה העבודה הדתית, כן בבקשה

‫מה גרם שנוצר הריחוק

‫דווקא בדור הזה?

‫מה גרם שנוצר הריחוק דווקא בדור הזה?

‫זה הדור השלישי

‫הדור השלישי תמיד בא אחרי השני

‫השני הוא תמיד

‫בין הראשון לשלישי

‫כלומר, הוא ממוצע

‫הראשון הוא ראשון

‫אז אין ריחוק

‫השני הוא לא כל כך רחוק

‫כי הוא דווקא בראשון

‫אבל השלישי אין לו דווקא בראשון

‫כי השני מפריד

‫מה זה משפחת שומרים?

‫זה כמו משפחת שומרים

‫אתה מכיר את משפחת שומר?

‫יש משפחת השומרים

‫דור ראשון

‫זה שומר מצוות

‫הדור השני זה שומר מסורת

‫הדור השלישי זה שומר הצעיר

‫והדור הרביעי זה שומר משקל

‫למה עירד לא קרה בשם השם?

‫למה עירד לא קרה בשם השם?

‫זהו, כי השאלה היא

‫איך יפסו במשפחה הזאת?

‫אם תסתכל בפסוק

‫ג' של הפרק הבא

‫אני קצת מדלג

‫והייחי אדם שלושים ומעט שנה

‫ויולד בדמותו כצלמו

‫והקרא את שם מושט

‫מה זה בדמותו כצלמו?

‫מה המשמעות של

‫דמותו כצלמו של אדם הראשון?

‫מה הייתה דמותו וצלמו

‫של אדם הראשון?

‫לא, לא של השם

‫של אלוהים

‫לא צלם השם

‫בצלם אלוהים עשה את האדם

‫והיום אומר אלוהים נעשה אדם

‫אצל מינוק דמותנו

‫זאת אומרת שצלם אלוהים שבאדם

‫ממשיך אצל שט

‫ולא ממשיך אצל קין

‫מה זה אומר?

‫זה אומר שצריך לחפש

‫מה מעניין את המשפחה

‫המשפחה של קין מתעניינת

‫בדבר אחד פשוט

‫להיות עשירים

‫ואילו המשפחה של שט

‫מתעניינת

‫בלהיות חכמים

‫חכמים

‫והחוכמה מביאה לדת אלוהים

‫זאת אומרת

‫שהנושא האלוהי

‫הוא משמעותי במשפחה של שט

‫תראו למשל

‫בפסוק ו'

‫ויחי שט חמש שנים ומעט שנה

‫ויולדת אנוש

‫ואנוש ידענו שהוא מתעסק בלעדת את השם

‫הוא יוכל לקרוא בשם השם

‫פסוק ת'

‫ויחי אנוש תשעים שנה ויולדת

‫קין הקטן

‫קינן

‫הוא מקטין את היסוד הקיני

‫מאמץ אותו

‫אבל הוא מקטין אותו

‫פסוק י'

‫ויחי קינן שבעים שנה

‫ויולדת מהלל אלה

‫וואי איזה שם יפה

‫זה נשמע כמו יהודי

‫מהלל אלה

‫הוא מהלל את השם

‫מה אתה אומר?

‫זה אותו הדבר

‫הקטנה של קיינות

‫זה לפנות את השם

‫כן?

‫זאת אומרת כי עולם הכיוונה הפוך

‫זה כמו שהקיינים

‫לקחו את ההבליות והקטינו אותה

‫או שינו אותה

‫אגב, מה חסר לקין?

‫בינה

‫נון

‫שערי בינה

‫קין תוסיף לזה נון

‫ויוצא קינן

‫מה אתה אומר?

‫אה, זו שאלה מעניינת

‫האם אצל הבל יש צלם אלוהים או לא

‫זה לא מפורש בכתוב

‫רבי יהודה הלוי אומר שכן, אגב

‫בספר הכוזרי

‫עכשיו, השאלה היא למה

‫זה כך

‫ביה שאם שט הוא תחת הבל

‫אז זה רומז שגם בהבל היה

‫כן? אבל יש

‫מקום לדון בזה

‫טוב, אנחנו רואים שיש פה

‫שתי מגמות

‫עשיר וחכם

‫השאלה היא מה זה נותן

‫מה זה נותן?

‫את זה אנחנו נראה בעזרת השם

‫תודה על הפעם הבאה, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234930569″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 12
"והאדם ידע את חווה אשתו ותהר ותלד את קין"
ממשיך דרכו של אדם הראשון - שת
פרק ד’ פסוק טז’
אורך השיעור: 46 דקות
מילות מפתח:קין

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234930569″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויצא קין מלפני ה’ וישב בארץ נוד קדמת עדן”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן