פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

“והאדם ידע את חווה אשתו ותהר ותלד את קין”

מילות מפתח:חווה, קין, קין והבל
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫האדם ידע
‫דיברנו על זה לא?

‫כמעט לא את הפסוק הזה

‫לא התחלנו ללמוד

‫התחלנו ללמוד את המחצית הראשונה של הפסוק

‫והאדם ידע אתך ואשתו

‫בזה עסקנו

‫אבל לא עסקנו בהמשך

‫ואתה הר ואתה לדת קין

‫אם היא ילדה

‫זה ברור שהיא הרתה מפודם

‫נכון?

‫אם היא הייתה בהיריון בלי ילדת

‫הפלה

‫חלילה

‫אז אפשר היה להבין למה כתוב התהר

‫אבל אם היא ילדה

‫והברכי עלה על דעתך שהיא לא הרתה

‫אז אלא מה כתוב בתהר ואתה ילד

‫במיוחד

‫שיש פעמים רבות בתנאך

‫שמצוין על אישה שהיא ילדה

‫ולא מצוין שהיא הרתה

‫כך שזה לא חוק ברזל

‫אם כן צריכה להיות סיבה

‫למה כתוב בתהר?

‫קיבלתי מרבותיי שיש אומרים בתהר הכוונה

‫שזה נושא שהוא מהותי

‫להתפתחות התולדות

‫זאת אומרת שיש פה התקדמות

‫בדרך של הגשמת

‫המשימה של התולדות

‫מה זה המשימה של התולדות?

‫למדנו בפרק ב'

‫פסוק ד'

‫זה ספר תולדות אדם

‫זאת אומרת האדם צריך להוליד את האדם

‫ויש כאן חידוש

‫יש התקדמות

‫ותהר ותלד

‫אם כן קרה משהו משמעותי שינוי בזהות

‫לפעמים יולדים ואין שינוי משמעותי בזהות

‫מה שהיה מקודם זה מה שיש עכשיו

‫אין הבדל

‫מה שהיה הוא שנהיה

‫כשיש התפתחות יש גם הרעיון

‫כן?

‫אתה שמע את הכלל

‫ורוצה להסיק מזה מסקנות למה לא? תסיק

‫אם כי לגבי זנפה

‫זה שלא כתוב התהר

‫אמרו חלק מהמפרשים

‫שזה בגלל שהייתה קטנה

‫ולכן לא ניכר היה הרעיון

‫ותהר

‫ותלד את קין

‫ותומר

‫קניתי איש את השם

‫את מי ילדה? לכאורה אני הייתי כותב אחרת

‫כלומר אם היו שואלים אותי איך לכתוב

‫בסגנון הפשוט שלי הייתי כותב ככה

‫ותהר ותלד בן

‫ותקרא את שמו קין

‫זה הכי טוב נכון? כמו למשל בריאובן

‫שלאה ילדה בן ותקרא את שמו ריאובן

‫אבל כאן כתוב ותהר את קין

‫זאת אומרת שהוא עוד לא הספיק לקבל שם

‫הוא היה קין מלכתחילה

‫למה? בגלל שהיותו הראשון זה עושה אותו קניין

‫קין, ראשון קניין

‫ותומר קניתי

‫כלומר אחרי שהוא היה קין

‫אז היא אמרה קניתי

‫לא שותומר קניתי ותקרא את שמו קין

‫מדוע? בגלל שהוא הראשון

‫שהצליח להקנות בעצם לדתו

‫את המעמד של הורים לאבא ואמא שלו

‫זה דבר גדול

‫הוא הפך אותם להורים

‫מה זה כל כך חשוב להיות הורים?

‫כי ברגע שהם הורים

‫הם חדלים להיות כפויי טובה

‫כי איך האדם יכול להיות

‫שיקבל חיים ולא ייתן חיים?

‫קיבלת? תיתן

‫כל מה שהאדם מקבל הוא גם צריך לתת

‫קיבל חיים נותן חיים

‫קיבל כסף נותן צדקה

‫קיבל חוכמה מלמדה וכדומה

‫זאת אומרת כל דבר שהאדם יש לו

‫הוא משתף את זולתו בזה

‫אלא מה זה חשוב?

‫בגלל, כאילו אנחנו משתמשים במונחים

‫שנהפכו לשגורים על ידי בעל הסולם, על הזוהר

‫בגלל שהנברא

‫מקולל מעצם להיות הוא נברא

‫זו כללה להיות נברא

‫מדוע?

‫בגלל שאין דבר יותר טוב מאלוהים

‫ואין דבר יותר הופכי לאלוהים

‫מאשר להיות נברא

‫וזאת מדוע?

‫משום שהאלוהה הוא מי שכל כולו

‫רצון לתת הוויה לזולתו

‫מה שנקרא רצון להשפיע

‫הוא נותן, הוא הבורא

‫ואני בתור נברא, מה שמגדיר אותי כנברא

‫זה העובדה שאני מקבל הוויה

‫אני מוכרח לקבל כי אני נברא

‫ולקבל זה רע

‫כי זה הופכי לבורא

‫אם כן, יש כללה

‫מולדת בעצם העובדה שאני נברא

‫אז איך מתגברים על הכללה הזאת?

‫אחת האפשרויות זה להתאבד

‫אבל זה לא התגברות

‫כלומר, אם אני מבטל את הקיום

‫אז מטרתי את השאלה אבל לא נתתי לתשובה

‫כלומר, בעצם מנעתי את השאלה מלכתחילה

‫לכן יש פתרון אחר

‫הפתרון הוא, הפתרון המוסרי

‫זה לקבל על מנת להשפיע

‫אני מקבל כי אני לא יכול להשפיע אם לא אקבל

‫אם לא יהיה לי חיים, איך אני אתן חיים?

‫אם לא יהיה לי ממון, איך אני אתן ממון?

‫לכן אני מקבל על מנת להשפיע

‫ובזה אני הופכת קבלתי עצמה להשפעה

‫אז אני יוצא מן הכללה

‫והדבר הזה מורגש עוד יותר ‫אצל האישה מאשר אצל האיש

‫כי אצל האישה, מטבע הדברים

‫היא קיבלה בקרבה חיים

‫וזה גדל בתוכה

‫והיא לא נתנה כלום

‫ועכשיו היא יולדת, היא נותנת חיים

‫היא הפכה, מי? מקבלת לנותנת

‫מבת לאמא

‫ובזה היא התעלתה

‫אפילו מעל האיש

‫זה מה שכתוב כאן, זה בעצם תרועת ניצחון

‫ואתה הרווטל את קין ואת תומר

‫כי אני תאיש את השם

‫ואת האם

‫כלומר אני עכשיו שותפה למעשה בראשית

‫איזה יופי זה להיות נברא

‫אין דבר יותר יפה מאשר להביא חיים

‫זה בעצם כאן ההצלחה

‫של התוכנית שלה

‫יוצא שקין, במובן אמיתי, הוא הגואל

‫קין זה הגואל

‫ואפשר לומר שהוא המשיח הפוטנציאלי

‫כלומר הוא יכול להיות מי שגואל את כל האנושות

‫כי יש הבדל מהותי בינו לבין ההורים

‫ההורים היו אדם

‫ומה הוא? בן אדם

‫בן אדם זה השם של המשיח בתורה

‫בנביאים

‫תארו מידך על ימינך

‫ועל בן עימת סטלח

‫בן עימת סטלח זה המשיח, משיח בן יוסף

‫וגם בספר דניאל כשמתואר שם

‫המשיח נאמר

‫ואהרו אם על ידי שמיה כבר ענש

‫כבן אדם אתה, בא

‫זאת אומרת שלהיות בן אדם

‫זה בעצם ההצלחה של התוכנית של התולדות

‫זאת בעצם ההצלחה של התוכנית של התולדות

‫בן אדם

‫אנחנו יודעים בהמשך הסיפור ‫שזה לא הצליח ונצטרך להבין למה

‫יוצא שיש שלוש זהויות אנושיות

‫הזהות של ההתחלה שהיא אדם

‫הזהות של הסוף שהיא בן אדם

‫ובאמצע מה יש?

‫יש אנחנו

‫אנחנו כבר לא אדם

‫אנחנו לא במקור

‫אנחנו עוד לא בן אדם

‫עוד לא הגענו אל ההשלמה

‫המתח הקיומי של האדם ‫נמצא בין הראשית לבין האחרית

‫בין העובדה שאני כבר לא ‫אדם ואני עוד לא בן אדם

‫מובן?

‫אבל פה יש פוטנציאל אדיר

‫כלומר, קין זה המשיח

‫כן בבקשה

‫למה אנחנו לא במין האדם?

‫כי עוד לא השלמנו את הזהות האנושית

‫מה אנחנו צריכים לעשות כדי להשלים את זה?

‫מה צריך לעשות כדי להשלים?

‫למה? נו, הקדושה

‫הקדושה

‫אנחנו נראה עוד מעט שיש משימה נוספת

‫כן, לא נוספת, אבל שהיא הביטוי של הקדושה

‫זאת משימת האחווה

‫אנחנו נברר את זה

‫בסדר?

‫על כל פנים

‫קין

‫מה הוא יודע על עצמו?

‫הוא יודע שהוא הבן

‫כן, מה אתה רוצה?

‫מה?

‫איפה ראינו את מגמת הקדושה?

‫בפרק ב'

‫פסוק ג'

‫מפורש, מה?

‫והיוורך אלוהים את יום השביעי

‫והיקדש אותו

‫כיוון שבת מקודמך תואש הרברא אלוהים

‫לעשות, כי צריך עוד אחרי הבריאה לעשות

‫סברים הרענם

‫עכשיו

‫כן, מה?

‫זה ממש לא מסתדר, איך קין גם

‫הוא חיימש לו

‫גם כדבר כאילו חלק מחלת מעלה של ספקילם

‫לא, הוא אמור להיות הסיום

‫אם קין מצליח, הוא הסיום של התוכנית

‫הכל מסתיים בקין

‫לפחות ככה נראה על פניו

‫עכשיו, השאלה היא

‫מה קין יודע על עצמו?

‫קין יודע על עצמו שהוא הבן

‫הוא בן

‫עכשיו, יש פה בעיה

‫הוא יודע אם כן שהוא מרכז העולם

‫זה לא, מכאן שאימו הייתה יהודיה

‫ו...

‫יש כאלה שהבינו, ויש כאלה שלא הבינו

‫זה צריך להבהיר קורס בחושומו

‫עכשיו, על כל בנים

‫הוא יודע על עצמו שהוא הבן

‫ממלא שהוא מרכז העולם

‫אז הכל נמדד ביחס אליו

‫לכן הוא מוכרח

‫מטבע בריאתו להיות אגוצנטרי

‫הוא ברא את ההורים בעצם

‫אפשר לומר

‫הוא כמעט אלוהה

‫ואז יוצא

‫שכל מה שבא אחריו

‫ייקרא בשם

‫תוספת

‫זה על גביו

‫איך כתוב בפסוק ב'

‫ותוסף ללדת

‫מה זאת אומרת תוספת?

‫אפשר להביא ותלד עוד?

‫ותוסף ללדת משמע שיש עיקר ותפל

‫ותוסף ללדת את?

‫הבל

‫לא

‫את אחיו

‫כלומר, הוא האח של קין

‫את

‫הבל

‫זאת אומרת, ההבל

‫זה מה שאין לו משמעות

‫למשל, הבל בהלכה זה החום שיוצא

‫מן הסיר

‫אני מבשל

‫הסיר מתחמם

‫למה הוא מתחמם? כדי לחמם את המאכל

‫אבל מן המאכל

‫יוצא גם

‫הבל

‫ההבל הזה הוא מיותר

‫לא צריך אותו, צריך שהמאכל יהיה חם

‫אני לא צריך את ההבל שיוצא ממנו

‫יש פסוק בקהלת

‫ככל הסירים תחת הסיר

‫כן כל הקסיל

‫אז חזן אומר מה זה ככל

‫הסירים תחת הסיר, סירים זה קוצים

‫היו משתמשים בקוצים בתור חומר עסקה

‫אבל החומר עסקה הזה

‫משמיעה קולות של

‫נכון? כי כל הסירים

‫תחת הסיר, כן כל

‫הקסיל, כלומר שהדברים

‫שלו לא חשובים, גם זה

‫הבל, אז חזן אומרים מה זאת אומרת

‫על גבי הסירים דהיינו

‫הקוצים מונח סיר

‫על גבי הסיר והסיר

‫מתחמם ומן הסיר הזה יוצא

‫חום

‫ובחום הזה

‫אפשר להשתמש כדי לחמם

‫סיר נוסף

‫וגם

‫מהסיר הנוסף יוצא חום

‫שהמחמם סיר שלישי

‫הוא רבי וחמישי ושישי

‫ושבי, אבל

‫בסופו של דבר מהסיר השבי

‫יוצא הבל

‫שלא תפקיד, ועל זה אומר

‫כהלת גם זה הבל

‫הבל אבלי, כלומר

‫משהו תוספת אין לו מטרה

‫ולכן

‫אבל מה יש רק בעיה אחת

‫מאחר ויש עוד

‫מישהו חוץ ממנו

‫כאן נוצרה משימה

‫חדשה, משימת

‫האחווה

‫ותוסף ללדת את

‫אחיו, הוא האח שלו

‫האחווה

‫טוב בסדר

‫ברור שצריך לציין, זו הפעם הראשונה שדבר מוזר

‫כזה קורה, לא היה שום מרעיון

‫או הורות לפני מקרה זה, בסדר

‫הבעיה היא

‫שכיוון שיש לו אח

‫אז מרכז

‫הכובד של המציאות

‫זז

‫עד עכשיו הוא היה מרכז העולם

‫אם יש לו אח

‫זה אומר שהוא צריך לטפל

‫באח

‫הוא הגדול, יש לו אח קטן

‫אז הוא צריך

‫לטפל בו, הוא אחראי

‫עליו, אם כן מרכז הכובד

‫נמצא מחוץ לו

‫בעצם, עצם העובדה שיש לו

‫אח, זה ביטל את מעמדו

‫כבן והפך אותו לאח

‫מה הדבר המתבקש?

‫לבטל את האח

‫כדי לחזור להיות בן

‫כלומר, אפשר לומר

‫קין נולד

‫רוצח

‫כי הוא לא רוצה

‫אח

‫ולכן אין לו ברירה

‫כלומר, מטבע הדברים

‫וצריך להבין שהמצב הזה

‫הוא מצב מאוד לא פשוט

‫איפה הבחירה החופשית שלו?

‫מסכן

‫אין משהו נורא בגורל של קין

‫הוא נולד

‫באופן שהוא לא יכול שלא לקנא

‫פסיכולוגים עשו בדיקה

‫שואלים ילד, כמה אחים יש לך?

‫אז הילד אומר

‫יש לי אח אחד

‫אהה, ולאח שלך

‫כמה אחים יש לו?

‫אין לו

‫כי אדם מודד בהתחלה

‫את הכל ביחס אליו

‫הוא לא מודד את עצמו ביחס לזולתו

‫אני לא בפריפריה של מישהו

‫הכל בפריפריה שלי

‫אני המרכז

‫וזה הכרחי אצל הבחור

‫הבחור בעצם

‫מטבע הדברים

‫הוא רוצח

‫ואז השאלה היא

‫האם יש תיקון לדבר הזה?

‫אבל רואים פה שזה מאוד לא פשוט הסיפור הזה

‫כן?

‫ואתה עושה את הילד את האחיו, את האבל

‫עכשיו, מה קורה מצד הבל?

‫הבל יודע שהוא

‫שני

‫מי ששני

‫יודע

‫שהזולת הוא ראשון

‫כלומר, ההכבה

‫אצל הבל היא מובנת מאליה

‫ומאוד לא מובנת

‫מאליה אצל קין. רואים שאם כן, ההכבה פה

‫היא לא סימטרית בכלל

‫ההכבה היא משימה עבור קין

‫ונתון אצל הבל

‫מובן?

‫לכן אפשר לומר

‫שהבחורה האמיתית היא של השני

‫לא בכדי

‫האותיות של בחור זה ב', ק', ר'

‫שתיים, עשרים, מתיים

‫זאת אומרת, השני

‫מי שיודע שהוא שני הוא הבחור

‫באמת. עכשיו נשאלת השאלה

‫מה עושים עם זה?

‫מי שיודע שהוא שני

‫אז הוא חש באופן טבעי

‫אחריות

‫ויהי הבל רואה

‫מה?

‫ב', ק', ר'

‫כי

‫הוא הראוי להנהגה

‫בגלל שהוא יודע שהוא שני

‫אז הוא מטפל באחרים. מי שמטפל באחרים

‫הוא הראוי להנהגה

‫בסדר? לכן

‫הבל בחר באופן מיידי

‫להיות אחראי על אחרים

‫הוא מחנך

‫אפשר לומר

‫והיי הבל רואה

‫צון

‫זה מה שיש. מה אתה אומר?

‫זה לא נראה ככה על ידעי היהדות

‫שהרקור מכבד יותר

‫וגם הרקור מעניין במיוניות

‫ללמודת, להביא לטעם

‫גם חד השפדים, מובן נעשה

‫שמת לב שכמה פעמים

‫אתה אמרת את המילה היה צריך להיות

‫זאת אומרת שביהדות

‫דווקא רואים שמשהו השתנה

‫הבחורה הטבעית בוטלה

‫בדיעבד

‫אבל בדיעבד, אתה יודע שהמושגים של

‫בדיעבד ולכתחילה הם מושגים שאני עד היום

‫לא הצלחתי להבין אותם

‫כי אם דבר הוא בדיעבד

‫זה סימן שזה מה שהיה לכתחילה

‫כי הרי סוף מעשה

‫בדיעבד לכחילה

‫זאת אומרת שבסופו של דבר

‫הבחורה

‫היא קדושה שבוטלה

‫אז ודאי שיש יתרונות

‫מצד הטבע שנותרו

‫ונוטל פי שניים וכדומה

‫אבל בסופו של דבר בוטלה הבחורה

‫היה צריך, קרה משהו

‫מעניין

‫מתי ראינו בחור

‫ששמח בגדולת אחיו

‫הארון

‫נכון?

‫יוצא לקראתך

‫הארון הכריחה על לוי

‫ידעתי כדבר ידברו, הנה יוצא לקראתך

‫ורעך ושמח בליבו

‫זאת אומרת

‫הארון הוא הבחור הראשון

‫שהיפך את התכונה של הבחורה

‫אם הוא

‫היפך את התכונה של הבחורה

‫אז הוא ראוי להנהיג

‫הוא מידת הדין שהפכה למידת החסר

‫זה הכהן

‫עכשיו בואו נחזור אחורה

‫אל תקופת קהל והבל

‫והיהבל רועצון

‫אם כן הוא המנהיג

‫המנהיג האחראי

‫וכהן היה עובד אדמה

‫כלומר, כשאדם עובד את האדמה

‫הוא נמצא בינו לבין עצמו

‫שימו לב איך כתוב עובד

‫עין

‫בית ד'

‫חסר הפועות

‫עין וו, בית ד'

‫אסר לקרוא את זה עבד

‫הוא עובד כמו שעבד עובד

‫זאת אומרת, הוא עובד

‫כי הוא משועבד

‫הוא נמצא בינו לבין עצמו

‫קבוע בקרקע

‫והיהים מקץ ימים

‫והיה ו... מה?

‫יש שני אופנים להתייחס

‫אל האדמה, או שאתה עובד

‫או שאתה עבד

‫כלומר, האם יש עדנות

‫של האדם על אדמתו

‫ואז בעצם הוא מרומם את האדמה

‫אל מדרגתו

‫או שהוא משועבד לסדר הטבעי

‫למה דווקא קין היה עבד?

‫בגלל שאין לו למי להתייחס

‫כלומר, אין לו אחווה

‫המושג של אחווה זר לו, ‫לכן הוא מסוגר מסביב לעצמו

‫מרגיש שאדם מסוגר

‫מסביב לעצמו, הוא עובד

‫כן?

‫נכון, רואה בליביו

‫זאת אומרת שהוא ראה

‫הוא הראה של עצום, יפה

‫ראה עצום

‫נכון? זה אותיות, ראה עצום

‫למה? הוא מנהיג

‫הוא גם מנהיג

‫הוא מתחיל מהאחווה, זאת אומרת

‫המנהיג הוא לא מנהיג בגלל שהסמכות

‫בידו, אלא קודם כל ביש הוא ראה

‫ביש הוא אוהב, כמו שכתוב

‫כי מרחמם ינהגם

‫שכל המרחם על הבריאות

‫זוכה ומנהיגם לעתיד לבוא

‫ברור? אבל אם הוא לא מרחם

‫למה שינהיג אותם? רק בגלל שיש לו סמכות?

‫כן

‫והיא

‫מקץ ימים

‫מה זה מקץ ימים?

‫זה אחרית הימים

‫הנה גנו לימות המשיח

‫קץ הימים, זה אפשרות

‫יש אפשרות להפוך את המעמד

‫של מקץ ימים, לקץ הימים

‫אבל

‫בינתיים, מעמד קץ הימים זה פה

‫סיום ההונה החקלאית

‫הסתיימה ההונה החקלאית והיא

‫מקץ ימים

‫ואייבק אין

‫מפרי האדמה

‫מנחה לשם, אז מתי הוא מביא?

‫בסוף

‫ההונה החקלאית

‫זאת אומרת שמה הוא עשה עם ראשית

‫הטבועה? שמר אותה

‫לעצמו

‫והיא פשוט, והיא הייתה שערית

‫נתן לקבל אושר ברוך הוא

‫כולם, במילים אחרות, אם אני

‫ראשון

‫אז הראשית זה בשבילי

‫השערית

‫בשביל הזולת

‫מובן?

‫האם האדם היה צריך לעבוד את האדמה?

‫האם האדם היה צריך לעבוד את

‫האדמה? נכון, יכול להיות, למה לא?

‫אז איך זה כתוב

‫שמה?

‫שרק קין עבד את האדמה?

‫שרק קין יכול לעשות

‫רק כתוב שרק קין עבד את האדמה?

‫לא כתוב

‫לא כתוב, לא כתוב מה עשה האדם

‫עכשיו

‫אם כן, ואייבק אין

‫מפרי האדמה, מנחה להשם

‫הוא מביא את השערית

‫לזולת

‫ראשית ושערית, ראשית לא, שערית לזולת

‫והבל

‫הביא גם הוא, אבל מה הוא הביא?

‫מבחורות

‫צונות, ומחלבן

‫מהמשובח, מזה אתה גם

‫למד, שלא רק שקין הביא את השערית

‫הביא מן הגרוע

‫ואילו

‫הבל הביא מן הטוב

‫ומן הראשית, הבחורות

‫הוא מביא ביקורים

‫מי שמביא ביקורים, הוא ראוי לעבודת השם

‫הוא מביא

‫בבחורות צונות, ומחלבן

‫כלומר, כי הוא רואה את הזולת

‫בתור עיקר

‫הראשית לזולת, השערית

‫לי

‫לפי תורת הסוד נולדו עם קין

‫ומתי תורת הסוד נולדו עם קין

‫הבראש של מי שמביא את זה

‫איך זה מסתדר

‫את זה, שאתה אומר שלא הייתה לו

‫מדרות בסודה?

‫אתה אומר

‫מספר דברים שצריכים בראות, אתה אומר

‫שלפי תורת הסוד נולדה עם קין אחות

‫למה אתה אומר שזה בתורת הסוד?

‫זה גמרה מפורשת

‫מדרש מפורש

‫זה בתורת הנגלות

‫מה?

‫נכון, עלו להם את השניים

‫ירדו שבעה, גם להבל נודדו שתי אחיות

‫אבל זה לא נקרא

‫זולת

‫זה אחרות

‫כי בין הבן לבין הבת אין תחרות

‫כי הם בעלי גורלות

‫שונים

‫מה שאין כן, בין בן לבן יש תחרות

‫כי הם מתחרים על אותו גורל

‫יש פה הערה

‫שלום, בהרבה משפחות הבכור

‫לוקח אחריות על אחד

‫זה לא סותר את האמירה לבכורים

‫שאינם רואים בטבעית את תמצאות אחיהם

‫תודה

‫ודאי שזה לא סותר

‫כי זאת התגברות

‫זאת סובלימציה

‫זאת אומרת, אתה תמודה

‫הוא פועל באופן שהבכור יש לו קושי עם אחד

‫ויש פיצוי

‫לקושי הזה, זה ההנהגה

‫כן

‫אידום

‫עכשיו

‫ואי מקץ ימים

‫ואי אבי קין מפירי האדם המלכה להשם

‫ואבל אבי גם הוא

‫מבכורות שונו ומחלבהן

‫התולדה האכרחית

‫היא מוסרית

‫ואישה השם אל הבל

‫ואל מנחתו

‫ואל קין ואל מנחתו

‫לא שמה

‫כנראה ההבחנה היא

‫הבחנה מוסרית

‫מי שמתייחס אל הזולת

‫בעצם מתדמה לבורא, כי גם הבורא

‫מתייחס אל זולתו

‫אל קין ואל מנחתו לא שמה

‫כן

‫מה שפורשנו

‫זה שזה יחל

‫מה שבסביבה הוא מנחה

‫מה שזה הצון

‫וכך קורבן

‫למה

‫הצון נקרא

‫מנחה

‫למה פה הצון נקרא מנחה ולא קורבן

‫מצאנו גם בעלי חיים

‫שנקראים מנחה, למשל קראנו השבוע

‫מנחה היא של אוכל ה' לאסף

‫קחנה את מנחתי

‫אשר הוא ודלך

‫שמה מדובר לבעלי חיים

‫לא?

‫הכתוב מנחה

‫כן

‫אם כי באמת יש דמיון בין הבל

‫לבין יעקב, אז יכול להיות שיש איזה קשר

‫יכול להיות

‫שאצל הבל

‫בעלי חיים הם עדיין במדרגת

‫הקדושה שיש במנחה

‫יכול להיות, כן מה אתה אומר?

‫למה יש סוף פסוק?

‫בלפני ואין מנחתו

‫ואין קין ואין מנחתו לא שעה

‫היה צריך להיות סוף פסוק

‫בלא שעה ולא להיות סוף פסוק

‫אחרי ואין מנחתו, נכון? זאת שאלתך?

‫תשובה

‫בגלל שמה שחשוב

‫זה התוצאה שהייתה לעובדה של

‫קין ואין מנחתו לא שעה

‫זו הסיבה

‫עכשיו

‫התולדה היא כפולה

‫והיא חר

‫לקין מאוד

‫והיא פלו

‫פניו

‫למה

‫חרה לו קודם כל?

‫כי אין מנחתו לא שעה

‫והיא חר לקין מאוד

‫כלומר, אני הבאתי לך קורבן, אתה לא מקבל? ‫מה צריך להיות?

‫לא בסדר

‫והיא פלו פניו

‫מה זה?

‫כי הוא הבין

‫שאין לו ברירה

‫שאין לו ברירה

‫מכיוון שהוא בחור

‫הוא לא יכול שלא להעדיף

‫את עצמו על זולתו

‫ולכן

‫וכיוון שהקבל

‫הוא איננו מקבל

‫הוא לא יחליט ללחוץ את עצמו על זולתו

‫יוצא שהוא דחוי

‫מלפני השם

‫בהכרח

‫אז מבחינתו

‫זה נורא

‫בעצם זה אומר שהגורל שלו

‫הוא ללא תקנה

‫זה גורל טרגי

‫הוא נולד בחור

‫הוא לא יכול שלא לסנו את אחיו

‫מובן?

‫כן

‫איך זה יחרות כי הוא יכול ‫לא פציעה לא אמיתית?

‫אני לא יודע

‫למה אתה אומר שהוא לא ‫פציעה לא אמיתית להיות משיח?

‫הקבל הוא גוזר

‫צדיק מבטל?

‫אז יש פה איזה

‫וודאי שהוא יכול היה להצליח

‫עכשיו

‫העניין הוא שכשאנחנו אומרים

‫את הדברים האלה זה נראה סותר

‫לעיקרון מאוד מאוד ברור

‫ביהדות שהוא

‫הבחירה החופשית

‫כלומר, עד רבה

‫אתה מתחיל בנתונים גרועים?

‫אז זה עוד יותר טוב

‫אם אתה תתגבר יש לך יותר זכות

‫אז מה אתה מתלונן על זה שיש לך

‫נתוני פתיחה גרועים?

‫נתוני פתיחה גרועים? עכשיו אתה צליח

‫אני גם חושבת שאם היו

‫לבד בעולם

‫למה צריך להיות בסדר?

‫למה הוא לא יתעלם עם כמה סנותים?

‫רק אם הוא בחור

‫הם לא לבד בעולם

‫כל אחד יש לו את השני

‫כן, אבל

‫איך הוא יכול ללכת בלעדיו?

‫הם על אותו כדור

‫כדור הארץ, אז הם לא לבד

‫יש רק כמה עשרות אלפי

‫קילומטרים שמפרידים ביניהם

‫סך הכל, זה לא הרבה

‫הם ביחד

‫אותו מקום, מסכנים

‫זה קצת צער, שניים, כל העולם

‫בשביל שניים

‫אבל

‫אז אם כן

‫כשאני קורא

‫כשקין מצטער על מעמדו

‫על נתוני הפתיחה, אני טמאה

‫עד רבה, יש לך קושי

‫התחלתי? תתגבר

‫ויש לך זכות אדירה, אתה יותר גדול

‫מהבל

‫ואז אתה תהיה באמת המשיח

‫אז איך אפשר להבין את זה?

‫מה? הוא לא ידע את זה

‫יפה, אף אחד לא גילה לו

‫שיש לו בחירה חופשית

‫שיש לו

‫בחירה חופשית

‫אף לא אחד גילה לו

‫שיש לו בחירה חופשית

‫מה יעשה?

‫והוא אומר, השם אלקין

‫למה

‫חרלך ולמה

‫נפלו פניך? מה?

‫אני אעשה בחירה חופשית

‫זה לא בחירה חופשית? לא

‫בחירה חופשית זה נתון

‫זה לא דבר שמקבלים

‫אני נולד עם זה, אני חופשי

‫בין שאני רוצה ובין שאני לא רוצה

‫אבל הוא לא יודע את זה

‫כיוון שהוא לא יודע

‫אז רע לו, כי הוא חושב שאין לו

‫אפשרות של בחירה

‫אבל אם אדם לא יודע שיש לו בחירה חופשית

‫אז אין לו אפילו הבאמינה לחשוב

‫שהוא יכול... אבל יש לו

‫בחירה חופשית, בין שהוא ‫רוצה ובין שהוא לא רוצה

‫אני אגיד, אדם חושב שהוא כוף

‫בגלל זה הוא כוף? הוא אדם

‫נכון, אבל

‫אם אדם הגיע למטה שבו הוא צריך

‫לבחור בין להתגבר על איזשהו יטר

‫או בין לו, אם הוא לא יודע שיש לו

‫בחירה חופשית, יתייאש מראש

‫יכול להיות שהוא יתייאש מראש

‫אבל זה לא אומר שאין לו

‫בחירה חופשית

‫אלא יש לו נסיבות מקהילות

‫אתה אומר שהבחירה חופשית נמצאת אצלו רק בפועל

‫בפועל היא לא יכולה לתת

‫לא, היא נמצאת אצלו בפועל

‫רק הוא לא יודע עליה, הוא לא יודע

‫שהוא בוחר להתייאש

‫ידוע שיאוש זה דבר

‫שבוחרים בו, זה לא דבר נתון

‫כן, איך אמרו

‫יאוש, ככה רב אבו משפיר תמיד אומר

‫יאוש שלא מידעת

‫זה שאין דעת

‫לא, זה בעצם

‫רבים מקוצחים אומרים את זה

‫אתה אומר

‫אבל אתה בוחר ביאוש

‫רק מאחוריו אתה יודע שיש לך

‫אבל זאת האמת, מה אני אעשה

‫זאת האמת שיש לו בחירה

‫ועשוי בוחסת שגילו לו את זה

‫הנה, גילו לו, והיום אומר השם אלקין

‫למה חרא לך ולמה נפלו פניך

‫ההפך

‫הלא אם תתי... פסעת

‫אתה תהיה יותר גדול

‫מהבל

‫ואם לא תתי

‫לפתח חטאת רובץ

‫היצר הרם מתאים לך בפינה

‫הוא רובץ, כמו

‫חיה שרובצת

‫שעומדת לתרוף

‫ואליך תשוקתו

‫החטאת משתוקק

‫אליך

‫ואתה תמשול בו

‫זאת אומרת, אתה יכול

‫להתגבר עליו, אז אין פה שום בעיה

‫עד רבה, מה אתה מתעונן

‫למה חרא לך, למה נפלו פניך

‫כן

‫אף אחד לא אמר לו, שלשתול

‫או לא לשתול, לעשות או לא לעשות

‫זה בחירה חופשית

‫כי בחירה חופשית משמעותה בין טוב לרע

‫אחרי ששם בעלי חיים

‫שגם כן שוקלים את עצמם, שוקלים את הצעדים

‫שלהם, אם לתרוף או לא לתרוף

‫להתחבא או שלא להתחבא

‫לשתות או שלא לשתות

‫אבל זה לא טוב ורע, טוב ורע זה הבחנה מוסרית

‫כלומר, מה שקין אומר

‫זה שכל זמן שאין לי

‫בחירה חופשית, אני גם לא

‫ישות מוסרית, אם אני לא ישות מוסרית

‫אז למה, לא אישיות מוסרית

‫אז למה לא רוצים את

‫מנחתי

‫אני הרי מוכרח להיות כזה, אני מוכרח

‫להיות אחד כזה שמביא את השארית ולא את הראשית

‫כמובן? כן

‫נתנים שלא להגיד איך להיות אחראי בפי סט

‫וכו'

‫לא

‫טוב אולי

‫אבל ניסי את זה כתוב ככה

‫טוב

‫לא יודע, לי זה לא מפריע

‫טוב, והיום אומר קין אל הבל

‫אחיו, כלומר, ברגע שקין

‫שמע את הדבר הזה

‫הוא הבין שיש בידו

‫לשנות את מצבו

‫ועכשיו יש לו משימה

‫מה המשימה?

‫האחווה

‫בואו נראה

‫ויום אמר

‫קין אל הבל אחיו

‫ויהי ביותם בשדה

‫אני שוב חוזר

‫ויום אמר קין אל הבל אחיו

‫ויהי ביותם בשדה

‫מה הוא אמר לו?

‫איזה חברה כתוב?

‫אז זה אולי כתוב

‫והיום אמר קין אל הבל אחיו, בוקר טוב

‫אבל לא כתוב

‫אמר לו ויהי ביותם בשדה

‫זה יכול להיות

‫רגע, יכול להיות שהוא אמר לו ויהי

‫יכול להיות

‫יפה

‫הוא אמר לו שהוא אחיו

‫ויום אמר אל הבל, קין אל הבל, אחיו

‫הוא אמר לו שהוא אחיו, ניסה להיות האח שלו

‫זה אפילו עובד לפי הטעמים

‫זה אפילו עובד לפי הטעמים

‫והיום אמר

‫קין אל הבל אחיו

‫ומה כתוב שם? התנח

‫או התנחת, תלוי, נכון?

‫זאת אומרת שכאן נעצר המשפט

‫היה צריך להיות כתוב, והיום ‫אמר אל הבל אחיו, זקף קטון

‫ורק אחרי זה יהי ביותם בשדה

‫וכאן אתה רואה שדרה

‫המשפט מסתיים פה

‫קין אל הבל אחיו, סוף משפט

‫מה הוא אמר לו? שהוא אחיו

‫או שהוא ניסה להגיד משהו

‫ולא הצליח

‫כלומר מה זה האלימות?

‫מה זה הרצח? זה דיבור שהתחיל

‫ולא הסתיים, הוא ניסה לדבר

‫אגב

‫זה התפתחות חיובית

‫כי אדם וחבר היינו

‫שהם לא דיברו בכלל

‫מה הייתה התוצאה?

‫שניהם מתו

‫ומנסה לדבר, אז רק אחד מת

‫והשני חי

‫יש התקדמות

‫בסדר? יש את התפתחות

‫אבל

‫זו הפעם הראשונה שיש אדם

‫שמנסה לדבר עם בן מינו

‫אתם מבינים מה שזה אומר?

‫להתייחס אל השני

‫כאישיות

‫יש עוד אני מחוץ לעני שלי

‫והיום אמר קין אל הבל אחיו

‫מה הוא אמר לו?

‫אפשרות ראשונה, לומר שהוא אחיו

‫אפשרות שנייה, שהוא אמר לו

‫ואהיהי

‫מה זה ואהיהי? צרות

‫או יכול להיות שהוא אמר לו

‫ואהיהי ביותם בשדה

‫כלומר

‫המדרשים ראו כאן

‫את התוכן של השיחה ביניהם

‫ואהיהי ביותם בשדה

‫או אפשר לומר שהצרה הייתה

‫שהדיבור היה בשדה

‫השדה הוא המקום שבו

‫הדברים משתנים, זה הזירה

‫של ההתפתחות, במילא גם

‫זו הזירה של הסכסוך

‫כל אחד מאיתנו רוצה

‫את השדה, אז מה הם רוו?

‫הם רוו על השדה

‫ומהי השדה?

‫אז המדרשים מציעים את כל הגורמים הקיימים

‫לצרות

‫לתחרויות

‫יש מי שאומר שדה

‫שכיוון ש

‫קין

‫היה בשדה

‫והבל

‫היה בצון

‫והוא ראה שקין לובש

‫צמר

‫אמר לו תחזיר את זה מיד, זה שלי

‫אמר לו

‫קין, אם כך

‫שהכבשים שלך יעופו

‫באוויר, השדה זה שלי

‫כלומר, זו היריבות

‫הכלכלית בין בעלי

‫בין הנבדים

‫לבין בעלי הקרקעות

‫וצריך אז לברם מפה

‫הפרוליטליסט ולבין פה הפרוליטר

‫אבל הכובענים יש יריבות

‫מעמדית שהיא הגורמת

‫לאלימות בעולם

‫כמו בבמדרש ובמרקס

‫ו

‫אפשרות שנייה

‫שדה

‫זאת האחות השנייה

‫של הבל, הרי ראינו

‫בקין כתוב וטלד

‫את קין, את

‫משמע שיש עוד מישהו

‫מי זה המישהו הזה הנוסף?

‫אחותו, למה זה אחות ולא אח?

‫את

‫את זו מישהו שאומרים לה

‫את

‫אבל טלד, את קין, אחות עם קין

‫זאת אומרת, זה בראשית

‫האנושות, כמו שאדם וחווה

‫נבראו כל אחד עם

‫בן זוג, בת זוג, זכר ונקבה

‫זה חוזר על עצמו

‫בדורות הראשונים, לקין יש אחות

‫להבל, שתי אחיות

‫את אחיו, את הבל

‫מובן, כי אצל

‫הבל יש תמיד תוספת, יש מה של מיותר

‫בשביל לעשות זוג מספיק, איש ואישה

‫למה שתיים, שתי בנות

‫יש פה בת מיותרת

‫מתחילים להריב עלה מותרות

‫שקין אומר, הבת השנייה

‫היא שלי

‫האחות השנייה היא שלי, ‫והבל אומר, לא, היא שלי

‫כלומר, יש להם

‫תחרות על רקע

‫מיני

‫זה כתוב במדרש

‫ובפרויד

‫יש דעה שלישית, לא

‫הם רוו

‫על חווה הראשונה

‫על האמא שלהם

‫כל אחד טען, ליתר אהבה

‫מצד אמו, יש אדיפוס כפול

‫ובגלל האדיפוס הכפול

‫זה מגיע גם לרצח

‫כתוב במדרש

‫וגם בפרויד

‫יש בכלל, הם אומרים, לא

‫מה פתאום, שדה, זה בכלל לא זה

‫שדה זה הר הבית

‫הם אמרו, תראה, בוא נחלק

‫את כדור הארץ לשניים

‫צריך להגיע בשביל זה גבול

‫חצי שלי, חצי שלך

‫איפה הגבול עבר? בירושלים

‫כרגיל

‫וקין אמר

‫אני רוצה את המקום של המזבח

‫שבו התקבלה מנחתך

‫זה הר הבית

‫הבל אומר, מה פתאום, אני הקרבתי שם

‫והי ביותם בשדה

‫שנאמר, ציון שדה תחרש

‫כלומר, יש

‫מיניים של פנאציות דתית

‫שהם הגורמים של האלימות

‫עכשיו, מה כל המדרשים האלה רוצים לומר?

‫כל המדרשים האלה רוצים לומר

‫שאנחנו מכירים את גורמי

‫המלחמה בעולם

‫אנחנו יודעים איך זה פועל, יש תפקודים

‫בתוך הנפש, ולמרות כל

‫זאת, היה אפשר להתגבר

‫כן, מה אתה אומר?

‫האם הבל ניסה לדבר עם קין?

‫האם הבל ניסה לדבר עם קין?

‫זאת השאלה, אני עוד לא יודע

‫אני משער שכן, אבל אני צריך

‫לפחות מהפסוקים

‫כן?

‫האם חווה דיברה עם קין?

‫זה מה שמציב אותה

‫כמו מה להיות

‫מדמה לדברים

‫היא מדמה, לקב".

‫בזה שהיא יולדת

‫בזה שהיא יולדת, נו ואז מה?

‫אני לא יודע מה הדבר הזה שגרם

‫את זה בפתח

‫תראה, אם התורה לא אמרה שהם דיברו

‫סימן שמה שנאמר לא נקרא דיבור

‫כלומר, זה לא שלא עברה אינפורמציה

‫מהאחד לשני, למשל

‫תעביר לי את המלח בבקשה

‫ויכול להיות שדיבורים כאלה היו

‫אבל הם לא ראויים להיות מצוינים

‫בתורה כדיבור, לכן הם לא נכתבו

‫כי בדיבור

‫יש מסירת חלקי נפש

‫מהאחד לשני

‫והשאלה אם זה היה, כנראה שלא

‫כאן קין ניסה, אפשר לומר

‫לשבחו של קין שהוא ניסה

‫והיום אמר קין אלה ולחיל

‫ואת אומר קניתי אישי את השם

‫למי אמר את זה?

‫לעצמה כנראה

‫היא אמרה

‫כן

‫והיום אמר קין אלה ולחיל

‫והיהי ביותם בשדה

‫וזה לא הלך

‫ויקום קין אלה ולחיל

‫והיה הרגיעו

‫שימו לב לביטוי

‫אלה ולחיל

‫הוא היה צריך להתגבר על האחווה

‫ויש דבר שאני לא הבנתי

‫מה זה ויקום קין

‫לקוראים לו קין

‫לקום

‫זאת פעולה של שינוי מצב

‫איפה הוא היה לפני שהוא קם

‫יש כמה אפשרויות

‫או שהוא ישב, יש לשבת לקום

‫לשבת לקום

‫ויש לשכב ולקום

‫בשוך בכר וקומך

‫כן, מה אתה אומר?

‫זה רק מולי מציין מעמד

‫זאת אומרת זה לא בא לו בקלוד לא בטבעיות

‫כן

‫הוא היה צריך להתגבר על משהו

‫נכון, הוא קם, הוא קם עליו

‫אבל כדי

‫אני חושב שזה כן משנה

‫כן, אז מה

‫הזרם הטבעי שלו

‫הזרם הטבעי שלו היה כנראה לשכב

‫כי לקום זה המאמץ הגדול

‫וההפך של המאמץ הגדול זה השכיבה

‫כן, אבל אם אני מציין את הנטייה של

‫לא לרצוח, איך אני אציין אותה

‫בתור תנוחה, בתור שכיבה

‫וחזאל אמרו

‫שמה זאת אומרת ביקום?

‫שהוא שכב

‫איפה הוא שכב?

‫תחת הבל

‫מדוע?

‫משום שהבל היה חזק

‫כשהבל ראה

‫שקין בא אליו

‫אז הוא הפיל את קין על הרצפה

‫על הארץ

‫ואז מה

‫מתבקש? הקם לאורגיך

‫אז שקם לאורגו

‫אז אם כך

‫הבל, מה היה צריך לעשות?

‫להרוג את קין

‫אני לא יודע

‫והיה קום קין אל הבל אחיו

‫זאת אומרת שהבל היה

‫מעליו

‫אז איך קין יכול היה להתגבר?

‫התחילו לדבר

‫והדיבור

‫היה אלים

‫הבין הבל שהוא בסכנה

‫הפיל את קין על הארץ

‫אז איך

‫קין יכול להתגבר?

‫אמר לו

‫קין להבל, כנראה הוא יכול רק על ידי דיבור

‫מובא כך

‫במדרש, אמר לו, אחי

‫אם תהרוג אותי

‫מה תספר

‫להורים שלנו?

‫אמר לו, אתה צודק, אז אבו טוב

‫והיה קום קין אל הבל אחי והרגיע

‫עכשיו אנחנו

‫מבינים פה דבר מאוד עמוק

‫מה החטא של הבל?

‫מה?

‫לא, זה לא רחמנית דעה

‫הוא ייחס את

‫סולם הערכים שלו

‫לקין

‫כלומר, קין השתמש

‫בסולם הערכים של הבל, כדי להרוג את הבל

‫אמר לו, תאמין

‫לי שאני כמוך

‫איזה חטא זה?

‫זה חטא בחינוך

‫זה טעות בחינוך

‫המחנך צריך לדעת את

‫מצבו של החניך

‫הבל, כיוון שהוא

‫הרועה

‫אצלו שגגת תלמוד

‫עולה זדון

‫הוא לא לימד נכון

‫לכן גם

‫העונש של הבל

‫היה יותר

‫קשה מהעונש של קין

‫העונש של קין מה היה?

‫נע ונעד תהיה בארץ

‫מה העונש של הבל?

‫מת

‫עכשיו, זה לא כל כך פשוט הדבר הזה

‫אם זה נכון מה שאמרתי

‫זה כבר מתחיל לעורר שאלות לגבי מעמדו של קין

‫קין הוא רוצח או שופט?

‫רוצח

‫שהוא בדיעבד שופט

‫זה עונש הוא זכאי

‫זה לא פשוט, אנחנו נבדוק את זה

‫אנחנו נבדוק את זה בפסוקים

‫מה?

‫זה כל הבעיה, התשטוש

‫בין הרוצח לבין הקורבן

‫אה, זאת שאלה

‫כן, זה נכון

‫מה שאתה אומר, אבל זה נצטרך להוכיח מהפסוקים

‫כן, מה אתה אומר?

‫הרולבותים הזה שהוא מתחס

‫לעצמו לצולם הרכוש

‫כן, הרי מה קין אומר לו?

‫אכפת לך ממה שיאמרו האבותינו, נכון?

‫זאת אומרת

‫שהוא אומר וגם אני

‫אכפת לי

‫ולכן אל תדאג, אם אתה ‫יעזוב אותי אני לא ארוג אותך

‫כי הרי אותה טענה

‫היא יכולה להיות כלפיי, אם אני ארוג אותך

‫מה אני אגיד להורים שלי

‫אז אם כך, הבל חושב

‫שהגענו אל הגשר של האחווה

‫ולכן הוא

‫מקיים, איך שהוא אמר

‫הסכם הבנות

‫עם קין

‫ברור?

‫כלומר, קין תחת ידו

‫והוא

‫החליט שקין צדיק

‫מדוע? כי הערכים שלו

‫מן הסתם נמצאים גם אצל זולתו

‫זה טעות בחינוך

‫כמובן

‫שאנחנו לא לומדים לשום דבר

‫אנחנו רק לומדים פסוקים בתורה

‫כן?

‫הלאה

‫אגב, כל זה כתוב מפורש

‫במלך העריות

‫אתה מבין שהיום בספרות

‫גם הספרות הקולנועית

‫וכדומה, יש הרבה מוטיבים נוצריים

‫שחדרו

‫שלעשות צדק זה בסופו של דבר

‫רע

‫ואין לך לעשות זאת אלא

‫כשקלו כל הקיצים ואין לך ברירה ואתה בעצמך

‫עמדת בסיכון

‫ממשי ואפילו בפציעה

‫מכוח הרשע

‫ואז בדלת ברירה

‫אתה אורג אותו

‫זו חשיבה נוצרית שאומרת שהחסד הוא המוסר

‫והצדק לא

‫אלא הצדק זה הכרח

‫שמעתי פה

‫מפקד בצהל שאמר

‫אנחנו צריכים למצוא את דרך

‫האמצע בין המוסר לבין

‫צורכי הביטחון

‫שימו לב למשפט המושחת

‫ובעצם אתה אומר

‫אני רשע

‫אתה מרשה לעצמך להיות רשע

‫אם זה רשע לעשות בביטחון

‫אז עדיף שתתאבד

‫למה שזה יהיה מוטע

‫בעצם אתה אומר

‫שלנצח זה רע

‫שהצדק נצח זה רע

‫טוב

‫אז אם כן פה נעשה הרצח

‫אפשר גם להבין את זה

‫אם אנחנו נחזור

‫אל מעמד המחשבה של

‫קין לפני שנתגלתה לו הבחירה החופשית

‫אפשר לומר

‫שהפרשנות שלו

‫לקבלת הקורבן של הבל

‫יכולה להיות אחרת לגמרי

‫ממה שאנחנו מבינים

‫הרי אנחנו נתנו פרשנות מוסרית

‫מדוע הקדוש ברוך הוא שעה

‫אל מנחתו

‫אל הבל ואל מנחתו

‫בגלל מדרגתו המוסרית של הבל

‫שבמילא השפיע גם על מנחתו

‫ולכן כתוב

‫אל הבל ואל מנחתו

‫ואל קין ועל מנחתו לו שעה

‫לא רק המנחה עצמה

‫אבל אפשר לפרש שהכל רק בגלל המנחה

‫כלומר יאמר לעצמו קין

‫אני הבאתי

‫מן הצומח

‫הקדוש ברוך הוא לא רצה

‫האח שלי הביא

‫מן החי והקדוש ברוך הוא רצה

‫סימן שמה

‫הקדוש ברוך הוא אוהב יותר

‫מה שיותר חי

‫אז אני אביא לו את האח שלי

‫גם זה עוד יותר חי

‫כן זה רציני

‫אדם

‫איך אני מדייק את זה

‫לא אני אומר שזאת האפשרות

‫זה לא מהפסוקים, זה אפשרות

‫כלומר ייתכן מאוד שקין

‫איננו מתייחס אל המדרגה המוסרית

‫שהייתה הסיבה של העדפת הבל

‫אלא רק אל התוכן של המנחה

‫והראיה

‫שבסוף הוא מביא אדם

‫בסדר

‫זאת אומרת אפשר לתת עם מיני הצדקה

‫דתית

‫לא מוסרית, הצדקה דתית

‫לרצח

‫כמובן?

‫כן

‫ברור שזה לא היה לשם?

‫מי אמר לך?

‫כן?

‫בוא נבדוק את זה, לא בטוח

‫אנחנו נלמד את הפסוק הבא

‫ונראה מה הדברים שלך עומדים במבחן הביקורת

‫אה, בפסוק הבא צריך להקריב את עצמו

‫זה בסדר

‫לכרוע צריך להקריב את עצמו

‫תראה, בסך הכל הוא הביא צמחים

‫שהם לא הוא

‫הוא הביא, הבל הביא בעלי חיים שהם לא הוא

‫אז צריך להביא אדם שהוא לא הוא

‫רוצה להגיע לרמה הכי מוחרת

‫האם הוא רוצה להקריב את אדם הראשון?

‫זה גם היה יכול להיות

‫זה מה שהיה תחת ידו, אחיו

‫כן?

‫אה?

‫למה הם הביאו מנחה?

‫הם הביאו מנחה

‫כי הם הרגישו שחייבים

‫לתת משהו למי שנתן לי את החיים

‫כלומר, זה נקודה טבעית

‫באדם. הקורבן

‫זה הדבר הייתי אומר, כמעט הכי ספונטני

‫שיש בבני אדם מאז ומעולם

‫התפילה

‫לעומת זה, היא דבר מאוד ‫מאוחר בתולדות האנושות

‫כן? זה לא דבר מובן

‫שאני יכול לקיים

‫שיח עם הבורא

‫אבל לתת לו אני יכול

‫בסוף

‫פסוק תת

‫מי שהביא אותם לעולם?

‫מי שהביא אותם לעולם

‫זה ההורים שלהם, לא רק

‫את השם, כתוב

‫את השם, זאת אומרת

‫שלושה שותפים באדם, נכון?

‫ואתה אומר, קניתי את השם

‫שלושה שותפים יש באדם

‫אבי ואמו והקב' ברוך הוא

‫אז הם צריכים להביא מנחה

‫אולי גם להורים שלהם

‫יכול להיות

‫איך הם ידעו איך מביאים מנחה?

‫איך הם ידעו איך מביאים מנחה?

‫כמו שאתה מביא מנחה ‫לאדם, כך אתה מביא מנחה לשם

‫איך אתה מביא מנחה לאדם?

‫אתה שוכט לפניו כבש

‫זאת אומרת, אוכל

‫נכון? אז לקב' ברוך הוא גם

‫נותנים כבש, והוא אוכל

‫הוא שולח את האש

‫הרי כתוב

‫ואי שעה השם אל הבל

‫איך הוא שעה?

‫ירדה אש מהשמיים

‫בסדר?

‫אכל

‫אותו דבר

‫יש שאומרים שהחטא של הבל בגלל זה

‫שהחטא של הבל היה שהוא הסתכל על האש הזאת

‫הסתכל בשכינה

‫כמו חטא נדב אביו

‫פסוק... מה?

‫כן

‫אני לא אמרתי את זה בתור הפרשנות המרכזית

‫פסוק ת'

‫והיום אירע השם אל קאין

‫אי הבל

‫אחיך

‫למה עשית את זה?

‫והוא אומר

‫לא ידעתי

‫השומר הכי

‫אנוכי?

‫מאחורי

‫השאלה הזאת

‫מסתתרת הבנה

‫מאוד מיוחדת

‫השומר הכי אנוכי?

‫מזה משתמע

‫שיש מישהו אחר שצריך לשמור עליו

‫לא אנוכי אלא אתה

‫אתה שקוראים לך

‫אנוכי השם אלוהיך

‫אבל

‫אם אתה לא רצית שאני

‫אהרוג את הבל

‫אז למה נתת לי לעשות את זה?

‫היית צריך

‫בזמן שאני חנקתי אותו

‫לשתק לי את האצבעות

‫לא השיתקת אותי

‫סימן שאתה מעוניין

‫אז מה אתה בא אליי וטענות?

‫ברור שעשיתי את רצונך

‫אם עשיתי רצונך זה סוג של קורבן גם

‫ברור? טענה יפה?

‫מה?

‫לא ידעתי

‫למה אני צריך להכריע פה במשהו

‫כלומר למה אני צריך להכריע שמעשה זה

‫הוא טוב ומעשה זה הוא רע?

‫נכון יש לי בחירה חופשית אבל שני הדברים

‫גם הטוב וגם הרע שני הם רצונך

‫עשיתי מה שאתה רוצה בעצם

‫אז בסופו של דבר

‫תגידי תודה נעשה רצונך על ידי

‫השומר האחי אנוכי

‫טענה מעניינת מאוד

‫מה? הקב' הוא ישיב על זה

‫את זה נראה בפעם הבאה

‫עד אז לא לרצוח אף אחד
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234931480″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 11
"ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי עירומים הם"
"ויצא קין מלפני ה' וישב בארץ נוד קדמת עדן"
אורך השיעור: 52 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234931480″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“והאדם ידע את חווה אשתו ותהר ותלד את קין”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן