פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > “לא טוב היות האדם לבדו” – הרע המוחלט – הבדידות

“לא טוב היות האדם לבדו” – הרע המוחלט – הבדידות

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו, נדמה לי, התקדמנו מאוד
‫שערי אנחנו בפרק ב'

‫פסוק יותחת

‫כבר התחלנו להבין ממה מדובר

‫אני קורא שוב

‫והיא אומר, השם אלוהים

‫פרק ב'

‫של ספר בראשית

‫פסוק יותחת, מה כל כך מסובך?

‫והיא אומר, השם אלוהים

‫לא טוב

‫לא טוב זה ביטוי של רע מוחלט

‫כי אם אני אומר על משהו שהוא רע

‫אין זה אומר שאין בו טוב

‫אמרתי שהוא רע

‫אבל אם אני אומר לא טוב

‫משמע שאין שם שום טוב

‫זה הרע המוחלט

‫מובן?

‫הוא אמר, זה בניגוד למה שנאמר בפרק א'

‫פסוק למד א'

‫והיה על אלוהים את כל אשר עשה

‫והנה טוב מאוד

‫אם כן יש פה ניגוד

‫בין השיפוט הכללי של הבריאה

‫שבפרק א'

‫לבין השיפוט הכללי של הבריאה שבפרק ב'

‫נאמר והיום מרשם אלוהים לא טוב

‫עכשיו כפי שכבר ציינו בשבוע הקודם

‫שבוע שעבר

‫מתחת למילה טוב נמצא טעם

‫שמכונה ברשימת הטעמים

‫גם אצל האחינו הספרדים

‫וגם אצל האחינו האשכנזים בשם תביר

‫נכון?

‫מה זה תביר? מה קורא שם מילה תביר?

‫שבור

‫למה זה שבור?

‫כי התביר מציין הפסקה

‫זה כמו סיום משפט

‫כאילו שכתוב

‫והיום מרשם אלוהים לא טוב

‫נקודה

‫על מה הקב' רחוי יכול להגיד לא טוב?

‫אם יש נקודה

‫משמע שהכל לא טוב

‫והיום מרשם אלוהים שום דבר איננו טוב

‫הכל רע

‫זאת השקפה פסימית קוראים לזה

‫זה רע מאוד

‫ומה גרם שפתאום כל העולם שהוא טוב מאוד

‫הפך להיות רע מאוד

‫היות האדם לבדו

‫אפשר אפילו כמו שאומרים בעברית מודרנית

‫היות ו

‫מאחר והאדם לבדו

‫אז כל העולם הוא רע

‫מה קרה?

‫זה שהאדם לבדו זה הופך את כל העולם לרע?

‫פשוט מאוד

‫מאחר

‫והקב' ברוך הוא בהתחלה היה השופט היחיד

‫אין זה פלא שמישהו שעושה מלאכה

‫והוא השופט של אותה מלאכה

‫יגיד שזה טוב

‫במיוחד אם זה הקב' ברוך הוא שעושה

‫והוא עושה את זה טוב מאוד

‫לא יכולה להיות טענה נגדו

‫לכן והיום מרשם אלוהים

‫כל מה שעשיתי זה טוב

‫זה הבעיה אלוהים כל השעשעה והנה טוב מאוד

‫הבעיה היא מה קורה כשמגיעה הכרה נוספת

‫חוץ מהשיפוט האלוהי יש עוד שופט

‫זה צריך למצוא חן בעיני השופט השני גם כן

‫והשופט השני הלוא הוא האדם

‫הוא היצור היחיד

‫בעל יכולת של שיפוט

‫בכל הבריאה כולה

‫והוא מחליט

‫שהכל לא טוב

‫ואם האדם שופט שהכל לא טוב

‫גם הקב' ברוך הוא שופט שהכל לא טוב

‫והיום מרשם אלוהים לא טוב

‫ולמה זה כזה לא טוב?

‫בגלל שהאדם

‫הוא מצד אחד המסקנה של הבריאה

‫הוא היצור המשלים את כל הבריאה כולה

‫קוראים לזה בעברית נזר הבריאה

‫ואם הקיום שלו מחוסר משמעות

‫אז אפשר לומר שהכל מחוסר משמעות

‫ומדוע קיומו של האדם הוא חסר משמעות?

‫כי הוא לבדו

‫מה פירוש לבדו?

‫שהוא מחובר לעצמו

‫לפי מה שלמדנו בפעם שעברה

‫זה לא שהוא היה בודד

‫כי הרי הוא לא היה בודד

‫הוא היה זכר ונקבה

‫אם הוא גם זכר וגם נקבה

‫אז הוא לא בודד

‫אבל הוא לבדו

‫זאת אומרת הוא עם עצמו

‫או במילים אחרות

‫אין לו אפשרות להסתכל על עצמו

‫מבחוץ

‫ברגע שאני לא יכול לראות את עצמי מבחוץ

‫אינני יכול להבין את המשמעות של הגורל שלי

‫ואז נשאלת השאלה

‫מה זה מועיל לי שאני יכול לדעת כל דבר

‫אם את עצמי לא אוכל לדעת?

‫אני ידע הכל

‫אסטרונומיה, אסטרולוגיה, ‫ביולוגיה, מתמטיקה, אומנות, גיאולוגיה

‫הכל אני ידע

‫סוציולוגיה, אני ידע את הכל

‫את עצמי אני לא ידע

‫אז מה זה נותן לי?

‫הכל חסר משמעות

‫וזהו המצב שבו היה האדם

‫כשהוא לא יכול היה להכיר את עצמו

‫חייבים למצוא פתרון

‫הפתרון

‫לחתוך אותו לשניים

‫היעשה לו

‫העזר כנגדו

‫מה פירוש שהיעשה לו? למי?

‫לזכר? לנקבה?

‫לא!

‫לאדם

‫האדם בכללו

‫זקוק לזה שהוא יחתך לשני חלקים

‫על ידי שהוא יחתך

‫הוא יוכל להסתכל על עצמו

‫בבקשה, מה רצית?

‫זה אומר שלפחות היה מצב ‫שהאדם יוכל להסתכל על עצמו

‫אז נראה שהפתרון היותר טוב

‫זה שיהיה עוד אדם בדיוק כמו

‫ולא שייחתוך אותו לשניים ויורא רק חצי ממנו

‫כי בצורה כזו

‫היוצא שאדם יורא רק חלק ממנו

‫לא יורא את כל עצמו

‫האדם יורא את החלק הנקבי שבו

‫החלק הנקבי הוא יורא את החלק

‫האיש שבו

‫החלק הזה פלי שבו

‫אתה שואל שאלה איפה

‫אתה אומר, אם רוצים לפתור את האדם

‫במקום לחתוך אותו לשניים

‫שיעשה עוד אדם

‫ואז על ידי שהוא יסתכל על אותו אדם

‫הוא ידע מי הוא

‫נכון? תשובה

‫אם האדם השני

‫זהה לאדם הראשון

‫אין שום סיבה שהאדם הראשון

‫יתעניין באדם השני

‫זה לא מעניין אותו

‫אבל אמרנו שמטרה היא שהוא יכיר

‫זאת אומרת שהוא יתעניין או לא יתעניין

‫לא, אבל הוא צריך למצוא זיקה אליו

‫כך לא תיווצר שום זיקה

‫הוא רק היאתק

‫ולכן צריך לחתוך אותו לשניים

‫והשאלה היא איך לחתוך?

‫יש כמה אופנים לחתוך

‫אפשר לחתוך

‫לאורך

‫לרוחב

‫או בהלכסון

‫זה שלושת האפשרויות

‫יש פה שאלה

‫לא הבנתי מדוע עצם זה שהאדם

‫שופט שהכל לא טוב גם הבורא שופט שהכל

‫לא טוב במיוחד לאור העובדה שקודם לכן

‫אמר שטוב מאוד מדוע האדם יכול לשפוט

‫אחרת מהבורא והבורא בוחר להתאים את שפיטתו

‫לשפיטת האדם

‫תשובה

‫הקב'

‫שופט שהכל טוב

‫כל זמן שנזר הבריאה

‫שלמענו נעשתה כל הבריאה

‫אני לא שופט הפוך

‫אבל אם מי שלמענו הוא עשה את הכל שופט הפוך

‫שואלת את הקב'

‫אז למה עשיתי את כל העולם הזה?

‫הרי העולם הזה נעבר בשביל ההוא

‫וההוא חייו מרים וחסרי משמעות

‫אז אם כן בשביל מה בראתי?

‫נחזור עכשיו לעניין

‫אם כן איך לחתוך את האדם?

‫אפשר לחתוך אותו לאורך

‫ולחזור

‫מדובר כדי שכולו בראה את האדם חתוך

‫כי אם הוא היה

‫בורא אותו חתוך

‫הוא היה רואה בזולת עוד נברא

‫הוא לא היה יודע שיש לו שייכות

‫זה לא חתוך בעצם

‫זה נברא אחר

‫הוא צריך לדעת שיש לו

‫מה לחפש בשני שונגע

‫עלו

‫אם אני אגיד האיש ייברא

‫והאישה תיברא

‫אז האיש יגיד אישה זה דבר מעניין

‫אבל זה שום קשר אליי

‫זה כמו שהוא מכיר

‫עוד נברא אחר

‫יש ג'ירפות, יש שמש וירח

‫יש גם אישה

‫הוא צריך להכיר את עצמו

‫אם הוא יכיר את האישה

‫אז הוא יכיר את עצמו

‫אם האישה תיברה לא ממנו

‫והאיש לא ייברה ממנה

‫למה השם אלוהים?

‫כל הפרש הכל הזה על השם אלוהים

‫דיברנו על זה

‫שפרק ב'

‫יש פתרון

‫השיעורים נמצאים בארכיון

‫אפשר לשמוע

‫אז אם כך

‫איך לחתוך את האדם?

‫יש כמה אפשרויות

‫יש כמה אפשרויות

‫למשל, בואו נסתכל בפסוק

‫כף א'

‫אז אנחנו נבין איך לחתוך אותו

‫פסוק כף א'

‫ויפל השם אלוהים תרדמה

‫על האדם

‫וישן

‫ויקח

‫אחת מצלעותיו

‫ויסגור

‫בשר תחתינה

‫מה הפירוש

‫מצלעותיו?

‫מה?

‫אחד מצלעותיו

‫זו אומנם מחלוקת בחז'ל

‫אבל רשי בחר

‫מכל המדרשים, את המדרשים שמסבירים צלע

‫במובן של צד

‫כמו

‫אולצלע המשכן

‫מה זה צלע המשכן? צד

‫יש משולש שווי

‫צלעות

‫מה זה שווי צלעות? שווי צדדים

‫לכל זווית יש

‫כמה צלעות? לזווית כמה צלעות יש?

‫שניים

‫כלומר, צלע זה חצי

‫כלומר, אם

‫כתוב היקח אחת מצלעותיו

‫משמש, הוא חתך את האדם לשני

‫חצאים

‫לשני צדים

‫ויסגור בשר תחתינה

‫מה זה

‫ויסגור בשר תחתינה?

‫במקום

‫לפי זה אגב, יוצא שהחצייה

‫היא לא בדיוק כמו שאנחנו מבינים

‫אפשר לחצות משהו

‫ואז יש לנו שני צדים

‫אחד מצד ימין של הסכין

‫אחד מצד שמאל של הסכין

‫אבל אפשר

‫לחתוך ולהשאיר

‫מחצית ולהרים מחצית

‫נכון?

‫כלומר, אפשר שחצי

‫חתוך

‫יישאר במקום, והחצי השני

‫יורמה

‫יש אפשרות לחתוך ולהשאיר את שניהם

‫באותו מקום

‫ואפשר לקחת אחד

‫להשאיר והשני להרים

‫אפשר גם להשאיר אותם באותו מקום

‫רק להזיז את שניהם או אחד מהם

‫כאן אנחנו רואים לפי התיאור

‫שיש מחצית שנשארה במקום

‫ויש מחצית

‫שהורמה

‫נכון?

‫והעיקר אחת מצלעותיו

‫משמע שיש צלע שהוא ישאיר במקום

‫ויש צלע שהוא הרים

‫מחצית ישאיר, מחצית הרים

‫נכון? כך כתוב

‫אם האדם אכל מצלעת

‫אז הוא אמור לדעת מיהו בשביל מה הוא

‫צריך ללמוד זאת מהאישה

‫עוד לא הגענו להכנת את צלעת

‫אנחנו בכלל לא יודעים על זה

‫לא ידעתי שהוא אכל מצלעת, ‫אני עדיין בפרק בית פסוק

‫כאף משהו

‫כשנגיע אולי יש פרק שכתוב

‫שהוא אכל מצלעת, באמת זה מפתיע מאוד

‫טוב, עכשיו

‫איפה היינו?

‫אז אם כן יש צלע

‫שהוא נחר, צלע שהוא הורמה

‫זה אומר משהו

‫זאת אומרת שהאחד

‫כשהוא חוזר אל השני

‫אז החלק שהוא רם

‫חוזר אל החלק שהוא נח

‫ולא הפוך, מעניין

‫טוב

‫ואי ואין

‫אני עכשיו חוזר, ואי קח אחת מצלעותיו

‫ואי סגור בשר תחתינה

‫כלומר הוא שם פיצוי

‫למחצית

‫שהוא נחה

‫הוא נח פיצוי כנגד

‫המחצית שנלקחה ממנו

‫כן, במקום של החתך

‫הוסיף

‫השם אלוהים חתיכת בשר

‫נכון? והסגור בשר

‫או תפר שם, והסגור

‫בשר תחתינה

‫בגלל המחצית שהוא לקח

‫עד כאן זה ברור

‫טוב, אני עוד לא הבנתי

‫כלום, כן, אבל זה מה שכתוב

‫ואי ואין

‫השם אלוהים

‫את הצלע אשר לקח

‫מן האדם, כלומר החלק

‫שהוא רם

‫או שהוא פרש

‫הוא לקח את הצלע אשר לקח

‫מן האדם, והיה הבן השם אלוהים את הצלע

‫אשר לקח מן האדם לאישה

‫הוא הפך

‫את החלק שנלקח, הפך אותו

‫לאישה

‫ויביאה

‫אל

‫האיש

‫מה זה?

‫לא היה כתוב על האדם?

‫זה ענייני, צריך לתקן

‫היה כתוב שהוא לקח את ‫האישה, אז למי הוא מביא אותה?

‫אל האיש

‫הרי מה זה האדם, לפי מה שלמדנו?

‫זה שניהם ביחד

‫אז איך הוא מביא חצי

‫אל הכל?

‫השאלה ברורה?

‫היה צריך לתקן

‫אל האיש, אולי צריך לתקן

‫יש לי משהו עת? אני רוצה לבחור כבר

‫לפני שאני אתקן, אני אחשוב

‫אולי יש בו חלק יגיון, בואו נבדוק

‫והיוויה

‫אל האדם

‫זאת אומרת שהמצב החדש הזה

‫הובא לשיפוטו

‫של האדם, של מי זה אם כן?

‫של שניהם

‫שניהם ביחד צריכים לומר

‫מה קרה, זה כמו בקומיקס שיש

‫אותה בועה

‫בשביל שני אנשים

‫הם מדברים ביחד, נכון?

‫זאת אומרת

‫שאני לא יודע איזה מין

‫הרגשה זאת, אדם הולך לישון

‫אחד, והוא

‫נקם שניים

‫זה מפחיד מאוד

‫זאת אומרת

‫אני עכשיו שניים?

‫מי אני?

‫אני חושב שרק עם LSD ‫אפשר להגיע למצבים כאלה

‫עכשיו, אז איך עושים את זה?

‫והיוויה אל האדם

‫המצב החדש הזה צריך להגיע לשיפוטו

‫של שניהם, של האדם

‫והיומר

‫האדם, אז שניהם אמרו ביחד

‫מה הם אמרו?

‫זאת הפעם, כלומר

‫זאת אומרת שההפרדה לשתי ‫הכרות עוד לא הייתה שלמה

‫בעצם זה הכרה אחת

‫בשני

‫בשני אנשים, כלומר, בשני

‫יצורים, והיומר

‫האדם

‫זאת הפעם

‫מה זאת אומרת זאת הפעם?

‫הפעם הזאת

‫זמן שהייתה פעם קודמת

‫זאת הפעם

‫עצם מעצמיי ובשר מבשרי

‫עכשיו פה מתברר משהו מעניין

‫חצי ממני

‫הפך להיות

‫עצם מעצמיי

‫וחצי ממני הפך להיות

‫בשר מבשרי

‫כלומר

‫האדם לפני ההפרדה היה עשוי

‫משני חלקים, היה עשוי

‫מעצם ובשר

‫מעורביו, ועכשיו

‫חצי הוא הפך להיות עצם

‫חצי הוא הפך להיות בשר

‫בסדר?

‫לזאת

‫היא קרא אישה, כי מאיש לוקח

‫הזאת

‫זו עוד מסקנה

‫היא לא נלקחה מהאדם

‫המחצית שנשארה

‫היא עכשיו איש

‫זאת אומרת בהתחלה היא לוקחה

‫מן האדם, אתה צודק, ועכשיו היא לוקחה

‫מן האיש, יש פה שינוי בהכרה

‫כלומר ברגע

‫שהיא מסומנת כאישה

‫אז הוא מסומן כאיש

‫זאת אומרת

‫האיש לומד את זהותו מן האישה

‫היא בהתחלה אישה

‫הוא הופך לאיש בגלל שיש אישה

‫כלומר יש איזה

‫הפחנה

‫ובעצם ההפחנה הזאת

‫היא באה בעקבות שיפוט

‫כשהאדם היה

‫זכר ונקבה

‫אף אחד לא לימד אותו

‫להיות זכר ונקבה, הוא לא שפט שהוא זכר ונקבה

‫זאת הייתה פשוט העובדה הטבעית

‫אבל הכינוי

‫איש אישה במקום זכר נקבה

‫זה כינוי שבא

‫מן השכל, לראשונה

‫השכל התערב

‫בהגדרת האדם

‫והשכל שפט שיש כאן

‫איש ויש כאן אישה

‫כן

‫מה זה זאת הפעם?

‫אתה אומר שעוד לא הבנת

‫גם אני עוד לא הבנתי

‫מה זה זאת הפעם ומה זה

‫עצם מהצמאי ובשר ממשרי

‫לאט לאט

‫אמרנו שקודם כל

‫לגבי עצם מהצמאי ובשר ממשרי

‫חצי הפך לעצם

‫חצי הפך לבשר

‫עכשיו נשאלת השאלה

‫למי אנחנו קוראים

‫עצם? למי אנחנו קוראים בשר?

‫למה זה מתחלק

‫לאחד עצם ולשני בשר?

‫עצם מהצמאי זה ממש משהו

‫זה עצם מהצמאות שיש לי עכשיו

‫אבל מי אמר

‫ששניהם דיברו

‫הרי והיום מראה אדם

‫זה לא רק האיש דיבר

‫אז אם כן

‫מה החידוש? הרי זה מה שהיה מקודם

‫אם זה נשאר מעורביו

‫עצם ובשר משני הצדדים

‫אז לא יתחדש פה כלום, אפשר להגיד

‫עצם מהצמאי ובשר ממשרי, ‫אפשר להגיד פשוט נחתכתי

‫אם אתה, אבל אם

‫באמת הוא רוצה לשפוט את החיתוך

‫הוא צריך להגיד

‫אחד מהם הוא עצם, השני בשר

‫אז שאני שואל

‫למי הוא קורא עצם?

‫לאישה, אתה אומר?

‫לכבוד מה אתה אומר את זה?

‫יש גמרה שאומרת שהאישה

‫היא מהעצם

‫אתה אומר שיש גמרה שאומרת שהיא מהעצם

‫אני עוד לא קראתי את ‫הגמרה, אני בינתיים בפסוקים

‫מה אתה אומר?

‫והיסגור בשר תחתינה, מה זה אומר?

‫במקום העצם הוא שם בשר

‫אז במקום העצם

‫הוא שם בשר, זה פיצוי לא מתאים

‫אני לא מבין

‫אם אני לקחתי ממך

‫אני יודע תפוח

‫אז אני אתן לך עכשיו תפוז

‫יש פה שאלה

‫אז האישה זה העצם?

‫אני לא יודע, זה מה שאני שואל בינתיים

‫כן, מה אתה אומר?

‫הוא שם במקום

‫למה שתן לי מקום? מה שגנבת ממני

‫תחזיר

‫הוא הפריד שתי חלקים

‫הוא הפריד שתי חלקים, אז למה הוא שם בשר?

‫כנראה שמה שהוא לקח זה בשר

‫ולכן הוא מחזיר בשר

‫נכון?

‫יוצא לפי זה

‫שהוא

‫העצם והיא הבשר

‫הוא העצם בעצם

‫מה?

‫הוא העצם

‫עכשיו, הוסיפו לו חתיכת בשר קטנה

‫הוא בעיקר עצם

‫מה? הוא בעיקר עצם

‫עם קצת בשר

‫זאת אומרת שהיא בשר

‫כנראה

‫עם קצת עצם, לא כתוב מפורש

‫היא בעצם בשר

‫היא בעצם בשר

‫כן? היא בשר

‫הוא בעצם עצם

‫הוא בעצם עצם, יפה, נכון?

‫זאת אומרת, אם אנחנו היינו

‫מפרשים צלע

‫במובן של עצמות

‫כמו שרשי פירש

‫אז היינו מגיעים לדעה במדרש

‫שאומרת שהיא העצם

‫אבל

‫מאחר ואנחנו הולכים פה לשפיש את התרשי

‫שצלע פירושו צד ולא עצמות

‫יוצא שאין לנו שום הכרעה

‫מהמילה צלע

‫מי הוא מה

‫אבל זה שכתוב, היסגור בשר תחתינה

‫זה אומר שהיא בעצם היה בשר

‫היא הבשר והוא העצם

‫רק דבר אחד

‫אני עוד לא הבנתי מה זה עצם

‫ומה זה בשר, אני עוד לא הבנתי מה זה

‫ואני עוד לא הבנתי מה זה זאת הפעם

‫כן? מה אתה אומר?

‫שמה יותר שובה בשר כי הוא פתח את הבשר

‫והיסגור את הבשר

‫מה שרון אומר, אתה צריך להגיד ויסגור בשר

‫כי כבר ניתן לתת כל הבשר

‫ויסגור בשר במקום...

‫אה, זה לא זה ויסגור, הכוונה, ‫אתם מבינים שהוא תפר את זה

‫כן?

‫אז הוא לא צריך להגיד ויסגור בשר

‫הוא צריך להגיד ויסגור תחתינה

‫זה ברור שאתה לא צריך לדבר

‫ויסגור

‫כן

‫כן

‫מה?

‫תחתינה, במקום

‫תחתינה זה הכוונה שהוא מחזיר

‫כמו עין תחת עין, אתה מחזיר משהו

‫כן

‫אז בקיצור, יש פה

‫בפשטות, האישה היא הנקראת

‫בשר, והוא הנקרא עצם

‫זה ההגדרה שהם נתנו

‫השאלה היא, אני עוד לא הבנתי

‫מה המשמעות של המילי מעלה?

‫מה זה עצם? מה זה בשר?

‫אם מבחינה פיזית, אנחנו רואים

‫באיש יש גם עצמות, גם בשר

‫באישה יש גם עצמות, גם בשר

‫אז מדובר על משהו אחר

‫שאלה

‫למה משמשות העצמות

‫בגוף שלנו?

‫מה?

‫מבנה, יפה

‫העצמות זה המבניות

‫תכונה גברית, אגב

‫מבניות

‫כשאומרים על מישהו שהוא

‫יודע מה הוא רוצה

‫יש לו יציבות

‫זה גבר זה

‫גם אישה, קרייריסטית

‫תופסת מקום בחברה

‫אומרים, זה גבר זה

‫מה הכוונה?

‫הכוונה

‫יש כישרון של מבניות

‫כשאומרים בשר, למה משמש

‫הבשר בגוף שלנו?

‫להרגיש

‫לחוש

‫חווייתיות

‫חווייתיות זה תכונה

‫מצויה יותר אצל נשים, מאשר אצל גברים

‫לכן, אפשר לומר

‫הנה, התחלקנו לשניים

‫עצם, בשר

‫אבל אם זה היה נכון לגמרי, הייתה פה בעיה

‫זאת אומרת

‫אם נגיד שאנחנו חותכים

‫את כל האדם כולו לאורך

‫חצי כולו בשר

‫שני כולו עצם

‫ואז יש לנו אישה ואיש

‫ואז שום דבר

‫לא קושר ביניהם

‫כי הוא עצם

‫היא בשר

‫מה הקשר ביניהם?

‫אלא מה? אפשר לחתוך לרוחב

‫חצי חצי, נכון?

‫הוא יקבל חצי בשר וחצי עצם

‫והיא גם כן חצי בשר וחצי עצם

‫מה יקרה?

‫אף אחד לא יתעניין בשני

‫מה שיש בי יש בך, מה שיש בך יש בי

‫אז אנחנו

‫זרים זה לזה

‫לכן אין ברירה, אלא לחתוך

‫ואלך סוד

‫ואז יוצא כך

‫שהאיש רובה עצם

‫עם קצת בשר

‫היא רובה בשר

‫עם קצת עצם

‫ואז יוצא דבר נפלא

‫א', הם מזדקקים זה לזה

‫ב', יש שונות ביניהם

‫והוא מגלה את האישה

‫שבו על ידה

‫והיא מגלה את האיש שבה

‫על ידו

‫מובן?

‫ומכאן לחשיבות העצומה של

‫השונות הזהותית בין אישה

‫לאיש, כי על ידי זה

‫האדם מכיר את עצמו

‫אגב, השונות הזאת

‫באה לידי ביטוי מבחינה נפשית

‫בתכונות השכל

‫נכון? שלושה מרכיבים

‫יש בסכל האנושי לפי

‫הטרמינולוגיה של חז'אל, חוכמה

‫בינה, דעת

‫נכון? מה שתבואות

‫חבד, כן

‫חוכמה, בינה, דעת

‫חוכמה, איפה יש יותר?

‫שניהם אותו דבר

‫נכון, לא מצאנו

‫גם במקורות, הבדל

‫בייחוס של החוכמה לגברים או לנשים

‫מצאנו איש חכם, אישה חכמה

‫אותו דבר

‫בינה

‫יותר באישה, נכון? בינה יתרה

‫נתן באישה שנאמר

‫ואייבן את הצלע, אם כן

‫נתן בה בינה יתרה

‫ונשים

‫דעתן קלה, זאת אומרת

‫יש יותר דעת באיש מאשר

‫באישה, זאת אומרת

‫בסך הכל, בינה נשית, דעת

‫גברית, בשר

‫ועצמות

‫ואמרו חכמים במסכת אבות

‫אם אין דעת אין בינה

‫אם אין בינה אין דעת

‫מכאן שצריך להתחתן

‫כן?

‫מכאן שצריך להתחתן, עכשיו, זאת אומרת

‫שזה אגב

‫זה אגב דרש היפה

‫של הברכות

‫עכשיו

‫יוצא שיש פה חיבור של תכונות

‫נפשיות, אופחיות

‫אגב, מכיוון שיש קצת

‫מן הכל בכל אחד

‫זה מסביר מדוע לפעמים יש

‫הבלטה של תכונה נשית

‫אצל גברים וגברית אצל נשים

‫אבל אנחנו מדברים פה על דרך

‫הדומיננטיות

‫וזה מה שבעצם אמר

‫כאן אדם הראשון

‫שסוף סוף יש לו דרך

‫להכיר את עצמו

‫איש, אישה

‫ולכן הכתוב מי יד מסיק את המסקנה

‫על כן יעזוב איש את אביו ואת אימו

‫ודבק באשתו והיו לבשר אחד

‫איך הם נהיים לבשר אחד אגב?

‫איך איש ואישה נהיים לבשר אחד?

‫זה שני בשרים, זה תינוק

‫כן, הילד, איך אומר רשי

‫אבל עד הוא אוסווהי

‫כלומר יש גורם שלישי

‫דבר מאוד חשוב, אנחנו לומדים כאן

‫לגבי זוגיות בכלל

‫זה פותר לנו

‫הזוגיות פותרת שאלה

‫עתיקה בתחום המתמטיקה

‫כן, דיברנו על זה

‫כמה פעמים, זה השאלה

‫כמה שווים

‫אחד ועוד אחד

‫יש בזה

‫שיטות שונות

‫השיטה המצויה היא השיטה של

‫המתמטיקאים שטוענים שאחד

‫ועוד אחד זה שווה שניים

‫זה שטוט שאין כמותה, מדוע?

‫שערי היינו שניים לפני החיבור

‫אחד ועוד אחד

‫זה שניים, אז בעצם

‫אין פה שום חידוש

‫עשית אחד, הוספת אחד

‫ואתה אומר לה עכשיו שזה שניים

‫זה היה שניים גם מקודם

‫אלא מה? יש השיטה

‫המסוכנת מאוד

‫של הרומנטיקאים

‫הרומנטיקאים אומרים

‫וגם שמעתי רבני אומרים כך

‫בהשפעה רומנטית

‫אחד

‫ועוד אחד שווה

‫אחד

‫מסקנה, להתחתן

‫זה למות

‫זה חמור מאוד

‫כי זה בא לומר שהחיבור

‫בינינו זה הביטול של

‫האישיות שלי, או שלך, לא משנה

‫כלומר, אז

‫אנחנו נעלם, אני רוצה

‫לחיות, לכן הרווקים

‫שמאמינים שאחד ועוד אחד

‫שווה אחד לא רוצים להתחתן, זה מובן

‫וזה הגיוני מאוד, כלומר יש

‫פחד עצום, יש אפילו

‫ביטוי עממי, אני מת

‫עלייך, זאת אומרת

‫הביטוי הזה הוא משמעותי

‫הוא בא לומר

‫הוא בא לומר שהמפגש בינינו

‫מאפיס את האישיות שלי

‫אפשר להבין

‫את הפחד העצום

‫לגבי

‫בספר שיר השירים כתוב, כי עזאח

‫המוות אהבה

‫ויש

‫האמת

‫זה מה שכתוב בפסוק הזה

‫והיו לבשר אחד, בבלד, דהיינו

‫אחד ועוד אחד

‫שווה שלוש

‫במילים אחרות, כן

‫מה אתה רוצה?

‫מה?

‫והיו

‫לבשר אחד, כן

‫כשהבלד נולד, הוא קודם כל נקבי, הוא מקבל

‫עכשיו

‫אז זאת אומרת שאחד ועוד

‫אחד שווה שלוש, במילים אחרות

‫אני שומר על הזהות שלי

‫את שומרת על הזהות שלך

‫ויחד עם זאת, יש לנו

‫עניין משותף, קופה משותפת

‫מהי הקופה?

‫הזוג

‫יש אפילו דבר כזה

‫ראיתי בחתונות שקוראים לו

‫חופה

‫מעניין, אתה רוצה לחבר בין שני אנשים

‫מה אתה שמה עליהם משהו

‫החיבור זה ביניהם, לא?

‫הוא נותן לתאבעת את כמה שאני יודע

‫אבל, כנראה

‫מבינים שכדי

‫לחבר שניים צריך משהו שלישי

‫שחופה עליהם

‫במהלך הזמן זה גם הופך להיות

‫הילד, הילד הוא השלישי

‫אבל יש, גם

‫בלי הילד, יש עצם הזוגיות

‫איך אמורים

‫בכל הדרשות של שבע ברכות

‫זכו

‫שכינה ביניהם, זאת אומרת שיש

‫גורם שלישי

‫שהוא העניין שמחבר

‫ביניהם

‫ברור? השכינה

‫בקרה הזה, כבן?

‫כן, זה אמרתי, יש כמה ביטויים

‫לדבר הזה, כן?

‫יש החופה, יש השכינה, יש הילד

‫לרב

‫שלום, לכאורה בפסוקים

‫לא רמוז שגם באישה יש מעט עצם

‫וגם כידוע

‫בעל העבידה מחזר אחרי

‫עבדתו ולא להיפך

‫והפסוק אומר, והיוויה

‫אל האדם, כלומר, הוא

‫אדם שווה עצם פלוס בשר

‫והיא רק אישה שווה בשר

‫וכיצד ניתן

‫להבין

‫זה נכון, לא כתוב

‫מפורש

‫שגם באישה יש מינה עצם

‫משמע שיש רק הבשר

‫נכון

‫אבל

‫זה הגיוני

‫יש דברים שלא כתובים, אבל הם הגיונים

‫עכשיו אני רוצה פה

‫להבין מה זה זאת הפעם

‫זאת הפעם

‫שהוא יוצא מהצמאי

‫ומה מהפעם הקודמת

‫איפה הייתה הפעם הקודמת

‫מה זה? זאת הפעם שהוא בא לחיות?

‫אתם מאמינים לזה?

‫שהוא בא לחיות?

‫תבין את הדברים של חזק, זה לא מה

‫אתם הפכתם את אדם הראשון

‫למשהו נורא

‫יש דבר שאני

‫אז אני עוד לא הבנתי

‫אבל יש דבר שאני רוצה פה לשים לב

‫מה השם שהוא נתן לה?

‫אישה, נכון?

‫לזאת יקרא

‫אישה

‫לזאת יקרא אישה

‫שמעתם אדם

‫שכשהוא מדבר עם אשתו

‫הוא אומר לה

‫אישה

‫זאת, זה עוד יותר גרוע

‫אבל, כן? איזה מין שם זה?

‫תקרא לה בשם

‫יולנדה, למשל

‫כן?

‫זה דוגמה, כן?

‫קטרינה, משהו

‫אבל מה זה

‫בושרה?

‫משהו

‫אבל, למה אתה קורא לה אישה?

‫מעניין מאוד

‫שהוא כנראה לא יודע

‫שיש לה שם

‫או שצריך לתת שם

‫לפני כן הרי, כשהוא הביא לו את כל החיות

‫לכולם הוא נתן שם

‫וכאן הוא נותן לה שם סתמי

‫לא שם פרטי

‫מה ההבדל בין שם סתמי לשם פרטי?

‫הוא יכול להגיד, יבוא אליו וטענות

‫למה? נתתי לה שם, קוראים לה אישה

‫כן, אבל יש בעיה

‫אם זה לא שם פרטי, משמע שהיא לא מישהו

‫היא אובייקט

‫היא משהו

‫אז גם אתה אובייקט, אתה איש, היא אישה

‫כלומר, זה לוקח

‫זמן עד שאדם

‫מבין שיש

‫זולת עצמו

‫עוד מישהו בעולם

‫מה?

‫זה מנהין

‫למשל, אם שואלים ילד קטן

‫כמה אחים יש לך?

‫אז הילד אומר, אני יש לי

‫אחד

‫ולאח שלך

‫כמה אחים יש לו?

‫אין לו

‫לא

‫לא? מדוע?

‫כי זה עוד לא מובן מאליו שאני

‫האח של מישהו

‫הכל מיוחס אליי

‫אני בעצם הנושא היחיד

‫במציאות, וכל השאר זה

‫אובייקטים מסביב

‫להבין שיש עוד מוקד

‫מחוץ לעצמי

‫שאני מיוחס אליו

‫זה חידוש בנפש

‫של האדם, אז בשלב הזה

‫האדם איננו מסוגל להכיר

‫שיש עוד מישהו

‫מחוץ לו

‫מה התוצאה של זה?

‫שלא מדברים

‫תחפשו בכל התורה כולה

‫אין לנו מילה אחת

‫שאדם וחווה

‫החליפו ביניהם, אין

‫הוא לא דיבר

‫איתה, היא לא דיברה איתו

‫מה התוצאה?

‫אחת

‫הרי, מה כתוב?

‫היא לקחה מן ה... אני מגלה לכם

‫משהו שכתוב בפרק הבא, שהיא לקחה

‫מעץ הדעת

‫והיא אכלה ונתנה לבעל

‫נתנה לאישה

‫ככה כתוב

‫בין מה

‫הרכב הטורמלית היה צריך להיות כתוב ככה

‫אדם אלה

‫הבאתי לך משהו

‫מתנה, משהו מיוחד

‫אכן?

‫כן חבלה, מה זה?

‫זה

‫אתה תראה משהו מיוחד

‫זה מעץ הדעת

‫את הדעת

‫כן, כן, אבל אלוהים אמר

‫אני דיברתי עם הנחש

‫והוא אמר שזה בסדר

‫מה אתה מאמין על הנחש?

‫זה עושים ברור

‫נותנים שני פליקים לנחש

‫זורקים את הפרי

‫כל מסודר

‫למה זה לא קרה?

‫כי הם לא דיברו

‫את הנחש, את המתנה לאווחד

‫זה אוטומציה

‫התוצאה זה אחרת

‫בעקבות כך

‫יש

‫ההתערבות של הקב". הוא

‫קבלת הנחש, קבלת האישה, קבלת האיש

‫ואז

‫קורה דבר מאוד מעניין

‫בפסוק, בפרק ג'

‫פסוק קף

‫ויקרא

‫האדם שמשתו

‫חווה

‫ראשית התיקון של החטא

‫זה שהוא נותן לה שם פרטי

‫אז לראשונה

‫יש

‫יחס בין

‫אדם חווה

‫אדם הופך להיות שם פרטי גם

‫סליחה הרב, אני רק מבקש להבין

‫הרב אומר, זה לא כתוב, אבל זה הגיוני

‫יש הרבה שאומרו דברים הגיונים

‫אבל סותרים את התורה, אז כיצד

‫נדע מה האמת?

‫אתה צודק, אני בהחלט מקבל מה שאתה אומר

‫אני סולח גם

‫אבל, מה אני יכול לעשות?

‫יש דברים שאני חושב

‫אותם להגיונים, אז לפחות בעיני עצמי

‫אני אומר אותם

‫עכשיו, איך נדע מה האמת?

‫איך אומר

‫המערל בהתחלה, תפארת ישראל

‫דרך האמת רחוק

‫משהיא מצא

‫כן, מה רצית?

‫למה?

‫למה אני מצליחה לדבר עם הנחש?

‫כי היא נחש

‫כן

‫הרי איך אומרים נחש בערמית?

‫חביה, לכן הוא קרא לה חבה

‫זאת אומרת, הוא קורא לה נחש

‫כי היא הייתה נחש, באמת, אבל טוב, נצטרך לדבר

‫עוד נבין את הכל, בסדר

‫מה אתה אומר?

‫טוב, עם הנחש היא מצליחה יפה מאוד לדבר

‫ויש איזה סיבות

‫אנחנו עוד לא הבנו בדיוק מה קורה כאן

‫בסדר, לאט לאט אנחנו נבין

‫עכשיו

‫אני

‫עכשיו, לפי מה שאני מבין

‫יש שלוש מערכות יחסים

‫בתוך נפש האדם

‫יש מערכת יחסים אחת

‫זכר נקבה

‫יש עוד אחת

‫איש אישה

‫עוד שלישית, אדם חבה

‫המערכת הראשונה היא טבעית

‫השנייה סכלית

‫השלישית נשמתית

‫בסדר?

‫במישור הנשמה

‫אנחנו נותנים אחד לשני או לשנייה שמות

‫במישור הסכלי

‫אנחנו יכולים להבחין שאנחנו שונים

‫במישור הטבעי

‫אין צורך להבחין שאנחנו שונים, רק צריך

‫לפעול כזכר ונקבה

‫עכשיו, השאלה היא

‫אפשר להגיד שאני לא נמצא

‫עכשיו

‫ונשמתית

‫כן

‫טבעית, סכלית, נשמתית

‫עכשיו

‫השאלה היא כשנגיד

‫בני זוג מתקשרים זה לזה

‫מה הם מצפים אחד מהשני

‫אם זה במדרגה הנמוכה

‫ביותר, הם מצפים להיות זכר ונקבה

‫יש גם אצל החתולים

‫אותו דבר

‫וגם אצל הג'ירפות

‫למה אני מביא דוגמא גם ‫מן החתולים וגם מן הג'ירפות

‫כי החתול

‫זו חיית תמיה והג'ירפה

‫חיית קשרה, שלא יגידו

‫שיש לי העדפה לעשות מסויה

‫על כל בנים, זאת פונקציה שמצויה

‫אצל בעלי חיים גם כן

‫יש לפעמים

‫שמצפים להחלפת דעות

‫קוראים לזה איש אישה

‫ולפעמים רוצים קשר מנפש אל נפש

‫וזה אדם חווה

‫עכשיו

‫עוד איכשהו

‫זה בסדר כשקיימים המישורים האלה

‫מה קורה כשיש פער

‫נגיד, הוא

‫רוצה להיות איש

‫לא רק זכר

‫היא רוצה גם להיות חווה

‫יש לה ציפיות נשמתיות

‫או יכול להיות הפוך

‫הוא רוצה כבר להיות אדם

‫היא רוצה להיות רק אישה או רק נקבה

‫ואז יש

‫מערכת לא הרמונית

‫אני זוכר פעם אחת

‫הגיע אליי זוג

‫עם ויכוח מעניין

‫הוא אמר שאין בעיות ביניהם

‫הוא אמר שיש בעיות ביניהם

‫והיא אמרה אין בעיות

‫למה?

‫כי היא לא ציפה לדברים מסוימים

‫והיא לא ציפתה לאותם הדברים

‫אז מבחינתה הקשר היה מצוין

‫מבחינתו הקשר היה חסר

‫זה דברים שיכולים

‫אז כמה מערכות יחסים כאלה יכולות להיות בזוג?

‫תשע

‫למה? בסביב השורשת השבור

‫יכול להיות

‫זכר נקבה

‫זכר איש

‫לא סע, זכר אישה

‫זכר חווה

‫נקבה

‫לא, נקבה זכר כבר אמרנו

‫כן, זכר

‫נקבה איש

‫נקבה

‫אדם

‫אה, ויש איש אישה

‫ואדם חווה, זה יוצא?

‫שבע

‫יש לי מישהו תוכנה אולי

‫מיוחדת לדברים האלה

‫אם מישהו יועץ ניסוי

‫הוא צריך לערוך לעצמו טבלה

‫של כל המערכות האפשריות

‫ולהבחן קודם כל איפה נמצא הזוג

‫כן

‫הגמרה בהוריות

‫על הפסוק ישארים דרכי השם

‫צדיקים אל חובם, האוכל קורבן פסח

‫ומכוון לשם מצווה, ופושים יקשלו בם

‫האוכל קורבן פסח ואינו מכוון לשם מצווה

‫מכאן שאותה אכילה משתנה בהתאם

‫לתודעה, יפה

‫זה רעיון יפה

‫שקשור למה שאמרנו ביחס לעץ הדעת

‫ועץ החיים, אבל לא לשיעור שלנו כעת

‫טוב, אז

‫עכשיו יש עוד

‫מערכת יחסים אחת

‫שלילה כלולה

‫בתרשים הזה שעשינו אותו

‫באופן וירטואלי

‫יש עוד מערכת יחסים אחת

‫שהתורה לא רוצה לכתוב

‫אבל היא רק רומזת אליה

‫והיא כנראה לא לגיטימית

‫ולכן אם היא קיימת, זה

‫סיבה לפירוק

‫מהי אותה מערכת? בואו נראה

‫אני חוזר עוד פעם

‫לפסוק הפגימת, זה ברמז

‫והיא אומר

‫האדם זאת הפעם

‫משמע שהייתה

‫פעם קודמת

‫שלא הצליחה

‫אמרו חזל

‫בהתחלה האדם הראשון

‫נחתך לשניים

‫ונוצרה ממנו

‫כלומר הוא נשאר איש, היא נוצרה

‫אישה

‫בלי ארדמה

‫בלי ארדמה

‫ואז כתוב כך, שהוא ראה

‫אותה

‫מלאה ברירין

‫ודם

‫וזה הגעיל אותו

‫והפליגה

‫ממנו

‫זאת חווה הראשונה

‫יוצא שהחווה שאנחנו מדברים

‫עליה כאן היא הנקראת

‫אצלנו חווה השנייה

‫אבל הייתה חווה הראשונה

‫והשם שלה

‫לילית

‫כן, לילית

‫כן, זה השם שלה

‫והיא

‫מה קרה לה? מסכנה

‫כן, לא מוזכרת יותר

‫אז יש בחזל

‫שתי דעות, יש דעה אחת שאומרת שהיא

‫מתה, כן

‫כלומר עוד לפני החטא

‫עצם זה שהוא הרחיק אותה, אז אין לך חיים כבר

‫היא מתה, נעלמה

‫דעה שנייה

‫שהיא הפכה להיות

‫האימא של השדים

‫מה זה השדים?

‫זה יצור

‫שלא מוצא את מקומו

‫אז הוא מזיק

‫יש הרבה פעמים אנשים לא מוצאים את מקומם

‫אז הם מזיקים

‫המערכת יחסים

‫בין האדם לילית

‫זאת מערכת פסולה

‫אסור שהיא תהיה, מהי המערכת הזאת?

‫זאת מערכת

‫שדית, זה השד

‫מה זאת שד?

‫שד הכוונה, מצב של כפייה

‫אנחנו אומרים כפה או שד

‫זו התקשרות של האחד אל השני

‫בקשר דמוני

‫שאי אפשר להיפרד ממנו

‫והוא משעבד את האדם

‫זה מין אובססיה מינית

‫שלא נותנת לאדם יותר

‫את האוטונומיה שלו

‫ואת זה התורה אמרה

‫תשים בצד, אם זה קורה

‫צריך להיפרק את הקשר

‫בסדר? אבל כל השאר

‫זכר נקבה, לגיטימי

‫כמו החתולים, מוטה

‫יש חתולים, יש בני אדם, גם האדם הוא חתול

‫יש איש אישה

‫יש אדם וחווה

‫כמו שאמרנו, קשר של טבע

‫של שכל

‫של נשמה

‫כן?

‫אמרנו שזה יוצא דווקא שהוא

‫חש חייאלי מן הזאת

‫שיכה את הסיד

‫הוא נהיה שד בסוף

‫אבל הוא נהיה שד

‫לכיוון שהיא הייתה שד

‫הוא הפליג אותה ממנה

‫כי הוא רצה להישאר אדם

‫כלומר, איך האדם משתחרר

‫מאובססיה

‫על ידי שהוא רוצה להיות

‫בן חוריד

‫בסדר? טוב

‫היא הייתה יכולה לקרות

‫הייתה יכולה לקרות

‫מה?

‫לא שומע

‫האובססיה שלה או שלא?

‫האובססיה? אני לא יודע

‫זה לא חשבתי עלי

‫זה מה שמייד כש... הוא משהו מגניב

‫האדם מה 30 שמע

‫לא, לא, זה סיפור אחר

‫זה דומה לזה, ככה, כתוב שבמשך

‫זה קשור לזה קצת

‫יש

‫ומסופר בפרק ה'

‫שאדם הראשון, פרק ד' בעצם

‫כשהוא נהיה בין 100 ו-30

‫הוליד עוד ילד שלישי

‫נכון? אחרי קין והבל

‫הוא הוליד גם את שת

‫מה קרה במשך 130 שנה?

‫מה הקשר היה בין אדם לחווה?

‫התשובה היא

‫לא היה קשר, נכון?

‫אז הוא הוליד בכל זאת

‫הוא אומר, חזל, מה הוא הוליד? הוא הוליד שדין

‫שדין ולילין, כתוב

‫זאת אומרת ש... המשיך הקשר ‫כנראה בין האדם לבין חווה

‫אבל הוא כבר לא היה קשר אנושי

‫הוא היה קשר טכני-אוטומטי

‫טוב, רגע רגע

‫יש פה שלוש שאלות

‫וואלה

‫שלום עליך הרב, האם עצם העובדה

‫שאדם הראשון קרא בשם לחווה

‫רק לאחר החטא

‫יש משמעות בשם של חווה?

‫האם תמון בשם גם החטא

‫או אולי בכיוון ההופכי

‫תיקון שלו וחצל?

‫פשוט מאוד, הוא קרא לחווה

‫כי לפני כן לא קראו לחווה

‫לפני כן השם האמיתי שלה היה חיה

‫כי היא הייתה עם כל חי

‫נכון?

‫והאדם שם אשתו חווה

‫כי היא הייתה עם כל חי

‫אז צריך לקרוא לה חיה

‫מה אתה קורא לה חווה?

‫אלא היא נפלה

‫היא נפלה מלהיות חיה

‫להפכה להיות חווה

‫היא ירדה מיודקה לבבקה

‫ולכן היא הפכה להיות הנחש

‫אגב מי זה הוא? מי זה היא?

‫אנחנו לא יודעים, כל זה קורה בתוך בן אדם אחד

‫טוב, רגע

‫מה עושה אותו אדם שרוצה ‫את המערכת הגבוהה יותר

‫במערכת היחסים כאשר ‫בן הזוג איננו מעוניין בכך?

‫זה מצב דם מבאס

‫תלך לייעוץ

‫שלום הרב

‫נדמה לי שהרב צדק בחשבונו

‫יש לנו תשע מערכות יחסים אפשריות

‫והאישה החווה הוא כמוכן

‫האיש הוא כמוכן האדם, בסדר, קיבלתי

‫תשע מערכות, בסדר

‫איפה היינו?

‫תודה שאתה אומר שצדקתי

‫טוב

‫עכשיו כל זה קורה

‫בגן עדן, נכון?

‫כל מה שדיברנו, מה אתה רוצה?

‫היא יולדת כל מה חיה?

‫האישה יולדת נקראת חיה, נכון

‫שהיא יולדת את עצמה ועדן

‫אז מתגלה את הצד החי שבה

‫עכשיו

‫כל זה קורה, כפי שאמרנו

‫בגן עדן

‫אז בתוך גן עדן

‫כמה גופים היו?

‫לא היה שום גוף

‫נכון? לפי מה שלמדנו

‫אם לא היה שום גוף

‫כמה יצורים אנושיים יש כאן?

‫אחד בלבד

‫כלומר, ביצור האנושי

‫המקורי

‫נמצאים שלוש דמויות בבת אחת

‫חלק ממנו נקרא איש

‫חלק ממנו נקרא אישה

‫וחלק ממנו נקרא נחש

‫שלושתם זה אותה האישיות

‫יוצא שבכל אדם

‫בן זכר, בן נקבה ובתוכנו

‫יש שלושת הדמויות

‫אנחנו בבת אחת איש, אישה ונחש

‫כן

‫מאיפה הנחש הגיע?

‫דיברנו על זה בשיעור הקודם

‫אבל אנחנו נחזור לזה עוד מעט

‫בסדר?

‫אבל זאת אומרת שיש

‫האמת היא, באופן בסיסי שני חלקים

‫נפש ונחש

‫והחלק הנקרא נפש

‫מחולק לשניים, איש אישה

‫וחוץ מזה

‫יש מסביב לזה גוף

‫שקוראים לו קוטונת אור

‫יוצא שכל אדם

‫מורכב מארבעה חלקים

‫אנחנו איש

‫אישה, נחש

‫וקוטונת אור

‫זה מה שאנחנו

‫בסדר?

‫הרב

‫אבל יש הרבה זוגות שחיים

‫מסביב לאותה אובססיה

‫האם אכן ההדרכה היא לפרק

‫קשרים אלו? תשובה, לא צריך להדריך אותם

‫הם יפרקו את זה לבד

‫כן, מה אתה אומר?

‫האם אין ספורטן מתכוון

‫לחזור לפרקים של האדם

‫ולעשות את כל החיות?

‫אולי, אולי

‫תלוי איך זה יצא לי

‫עכשיו, רגע

‫באמצע הסיפור

‫אני אעשה להבין משהו, איפה היינו?

‫באדם יש

‫מארבע חלקים

‫יש קוטונת אור

‫איש אישה נחש

‫מה? זאת הפעם? לא, לא

‫זה כבר דיברנו

‫מהם החלקים האלה?

‫בעצם עוד לא הסברנו בדיוק מה זה

‫כן, הסברנו, יש עצם ובשר

‫מבניות וחווייתיות

‫אבל זה, נגיד

‫שאנחנו מפרידים בין איש לאישה

‫באופן מושלם, כלומר, בעולם שלנו

‫יש אישה, יש איש, שני דברים שונים

‫ויש לזה

‫תוצאות גם אפילו בתחום

‫התחרויות הבינלאומיות

‫למשל, יש תחרויות לנשים

‫ויש תחרויות לגברים, למה?

‫אם זה באתלטיקה

‫אפשר להבין למה

‫כי המבנה של העצמות

‫הוא אצל אישה

‫שונה מאשר מבנה העצמות אצל איש

‫ולכן, ההישגים באתלטיקה

‫של גברים, הם שונים

‫מההישגים באתלטיקה לנשים

‫זה אפשר להבין

‫אבל למה יש תחרויות בינלאומיות

‫בשחמת

‫לגברים

‫ושחמת לנשים

‫זה ממש לא מובן

‫עד כמה שאני יודע, להערים את

‫הכלים לא דורש

‫מאמץ מיוחד

‫אם אני אומר שכן, עדיין אפשר על ידי

‫לחצנים דיגיטליים

‫זה מצד הצניעות, אתה אומר

‫זאת אומרת

‫שבתחרויות הבינלאומיות

‫זה מאוד מאוד חשוב

‫למארגנים, לשמור על הצניעות

‫נכון? ולכן יש

‫תחרויות לגברים, תחרויות לנשים

‫זה מה שאתה חושב?

‫לא, ההסבר הוא שונה לחלוטין

‫ההסבר הוא פשוט

‫שאופי ההתמצאות

‫במרחב, הוא שונה

‫בין גברים לנשים

‫אם תשאל

‫למשל, איך מגיעים לתחנה המרכזית?

‫אתה שאל את האיש

‫הוא אומר לך, תיקח בפנייה

‫השנייה ימינה, עוד אחת

‫שמאלה ועוד פעם ימינה, נכון?

‫תשאל אישה, תגיד

‫אחרי הקיוסקים, אתה פונה

‫לכיוון ישיבת מרכז הרב, יש שם

‫הגשר המטרים, אתה עובר מתחת

‫ואחרי הסיבוב אתה

‫מגיע, נכון?

‫מה הסיבה לשונות הזאת?

‫זה יותר ציורי, זה יותר

‫מופשט, נכון? עובדה

‫עכשיו, זה נכון

‫ההבחנה הזאת, כשאנחנו מדברים על

‫גברים של העולם הזה

‫נשים של העולם הזה, אבל

‫אותו יצור שנמצא בגן עדן

‫מה הוא?

‫הוא גם איש, גם אישה

‫וגם נחש, והוא עדיין אין לו

‫קוטונת אור, מה הוא? פשוט

‫יש לו שכל

‫רגש ושכל

‫טבעי

‫נדאג את זה

‫השכל שלו זה שכל אלוהי

‫הרגש שלו הוא רגש

‫אלוהי, עליון

‫ויחד עם זה, יש לו

‫נתונים של השכל הטבעי שחודרים

‫אליו, כלומר, זה הנחש

‫מה?

‫מה ההבדל בין השכל

‫האלוהי לשכל הטבעי?

‫עצום

‫אדיר

‫השכל הטבעי

‫הוא מחובר אל הטבע

‫דהיינו, ההכרות

‫שלו אינן סובייקטיביות

‫ואילו השכל

‫האלוהי הוא אפריורי

‫מה שאמנואל קאנט כל כך

‫רצה למצוא, שכל

‫העומד מכוח עצמו

‫וזה לא קיים במציאות האנושית

‫זה בא מן העליונים

‫שהוא מברר את האמת מצד עצמה

‫זה השכל האלוהי

‫בסדר?

‫מהי נקודת החיבור בין השכל

‫האלוהי לשכל

‫הטבעי?

‫מה יכול לגרום

‫בכלל איזשהו יחס? הרי הם פשוט הפוכים

‫זה מזה. הרגש

‫מחבר. לכן

‫המגשר בין הנחש

‫לבין האיש היה האישה

‫זה הרגש האלוהי

‫נכון, אבל

‫זה רגש. ברגש

‫יש מקום לסובייקטיביות

‫בסדר? מה?

‫אבל זה רגש

‫עכשיו, זה מה

‫שמבוער כאן

‫ויהיו שניהם

‫אני קורא עכשיו פסוק תפה

‫ויהיו שניהם

‫ערומים

‫זאת אומרת

‫כפי שהסברנו

‫בשיעורים הקודמים

‫שלא היה להם גוף

‫נכון?

‫והרי היה

‫שהם היו ערומים

‫מה זה ערום?

‫זה בלי כיסוי

‫זאת אומרת שלא היה גוף

‫כי הגוף הוא הזה שמחסה עלינו

‫הוא מחסה על הנפש. ‫הוא מונע מהנפש לבוא לידי ביטוי

‫או נגיד

‫הוא מעלים את פעולת הנפש

‫אז אם כן

‫היו שניהם בלי גוף

‫האדם ואישתו

‫לא יודע

‫ולא התבוששו

‫מה זה לא התבוששו?

‫לא חיכום. אפשר להגיד

‫ויהיה רם כבושש משה

‫אבל זה גם מלשון בושה

‫למה אין מה להתבייש?

‫כי אין חטא

‫כיוון שאין חטא

‫אין צורך בגוף

‫כי אין מה לחסות

‫בסדר?

‫זאת אומרת שלפי זה שהבושה

‫זה השורש של הרע

‫איך אומרים

‫רע בערמית?

‫בישה

‫זאת אומרת הבושה

‫זה כאשר יש כבר רע

‫אז מן הרע אני צריך להתבייש

‫בסדר? אז אין ניצם בושה

‫שלום הרב

‫האדם הראשון היה הידרוגני

‫יחידה אחת

‫לפני שחטא ולפני הנסירה

‫לכן איך גירש את אישתו הראשונה?

‫לילית

‫אחרי שחטכו אותה

‫מה? מתי קורה כל הסיפור הזה?

‫האם זה פרהיסטוריה?

‫איפה פרהיסטוריה?

‫כל זה קורה

‫בגן עדן

‫אז גן עדן

‫זה לא בהיסטוריה

‫גן עדן זה מקום רוחני

‫עד כמה שאני יודע

‫זה המקום שאומרים עליו

‫שאליו הולכות נשמות האדם

‫נכון? כשאדם מת

‫אז מה אומר החזן הצבאי הראשי?

‫בגן עדן תהיה מלוכתו

‫נכון? זאת אומרת גן עדן

‫זה מקום שבו נמצא את הנשמה

‫זה לא מקום של הגוף

‫הגוף זה פשוט שיש לו הקבר

‫זאת אומרת שכל זה מתרחש

‫זה לא בפרהיסטוריה בכלל

‫הפרהיסטוריה לא מוזכרת פה

‫חוץ ממקום אחד שבו היא מוזכרת

‫כן

‫כשחל המפגש הראשון

‫בין האדם לבין הגוף

‫הגוף של האדם

‫מאיך הוא נוצר?

‫זה התורה לא סיפרה אבל אנחנו יודעים

‫הוא נוצר דרך תהליכים אבולוציוניים

‫שהגיעו עד הפרהיסטוריה האנושית

‫וזה כתוב בפסוק

‫בפרק ג' פסוק אף א'

‫והיה השם אלוהים

‫לאדם הוא לשתור קוטנות אור

‫זה ניתן להם את הגוף

‫יש גם אנשים שנכנסו לגוף

‫שהם מגן עדן

‫כן

‫נכון

‫לא

‫האנשים שאומרים עליהם שנכנסו עם הגוף בגן עדן

‫זה לא שבגן עדן יש גוף

‫אלא זאת אומרת

‫שלמרות שהיה להם גוף הם נכנסו לגן עדן

‫כלומר הגוף לא עיקב אצלם את המדרגה הזאת

‫כן

‫מה השלימות היותר גדולה ‫של האדם עם גוף ובלי גוף?

‫השלימות היותר גדולה של האדם זה עם גוף כמובן

‫זה אנחנו עוד לא למדנו

‫אנחנו נראה בפרק הבא

‫תודה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234933829″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 8
האדם נברא כדי ... לאכול
"והנחש היה ערום מכל חית השדה"
פרק ב’ פסוק יח’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234933829″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“לא טוב היות האדם לבדו” – הרע המוחלט – הבדידות

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן