פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > האם אפשר וכיצד להבין את התנ”ך? פתיחה לספר בראשית

האם אפשר וכיצד להבין את התנ”ך? פתיחה לספר בראשית

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫מאחר ואנחנו עכשיו לומדים את הספר ‫הראשון בתורה ובתנך בכלל ובכתבי הקודש בכלל
‫אז עלינו לקבוע לעצמנו כמה נקודות יסוד, מספר ‫נקודות יסוד שיסבירו לנו במה אנחנו עסוקים

‫ראשית כל אנחנו עסוקים בספר שאין ‫לנו שום מושג על מה הוא מדבר, שום מושג

‫אני לא מדבר רק על בראשית, אני מדבר על כל ‫התנך כולו, אין לנו מושג על מה הספר הזה מדבר

‫מסיבה פשוטה, הספרים האלה נכתבו ‫בתקופה ומעבירים תכנים מתקופה

‫שהאופי שלה שונה באופן מהותי מהתקופה שלנו

‫כלומר מה שעושה את הכתבים האלה שונים מהעולם ‫שלנו זה לא עתיקותם שהם ביני אלפי שנים

‫התורה נמסרה לנו לפני שלושת אלפים ‫ושלוש מאות שנה על ידי משה רבנו

‫אלא התוכן של הדברים ‫האלה בתקופה שבה הם נאמרו

‫כן מה אתה רוצה?

‫זה שאלה על גבי מה שאני רוצה לומר, אז ‫תן לי קודם כל לגמור מה שאני רוצה לומר

‫ואז נתייחס לשאלה ששונה, בסדר? אולי ‫תזכירי אותה אחר כך, קודם כל תן לי להסביר

‫אם כך אנחנו עסוקים בטקסט שביסודו הוא נבואה

‫הנבואה, דבר השם אל האדם, הנבואה פסקה

‫אין לנו היום נביאים וזה לא ‫רק היום, זה כבר די הרבה זמן

‫זה כבר בערך אלפיים וארבע ‫מאות שנה שהנביאים הפסיקו לדבר

‫ורק כשהם הפסיקו לדבר אין נביאים

‫אם כן אנחנו בעולם שונה, שבו הקשר הבלתי ‫אמצעי בין הבורא לבין הנברא פסק מאיתנו

‫אחד הדברים הבסיסיים ביותר ‫שיש להבין כדי לדעת מהי נבואה

‫זה לדעת שהנבואה פסקה, אין יותר נבואה

‫ומאחר שהנבואה פסקה, אז יש ‫לנו קושי להבין על מה היא מדברת

‫זה לא רק שאצל התופעה של הנבואה ‫פסקה, גם העולם שבו הנבואה הייתה

‫הוא עולם שונה מעולמנו

‫כלומר ערכי החיים הם אחרים

‫אני רוצה להגיד על מספר דוגמאות ‫רק כדי לקרב את זה קצת אל השכל

‫למשל, עבורנו זה מאוד חמור לעבוד עבודה זרה

‫דבר כל כך חמור שגם הוא לא יעלה לדעת

‫זאת אומרת בהכרה יהודית המצויה ‫אין נטייה ליהודי לעבוד אילילים

‫לא מצוי

‫מה כן יכול להיות?

‫שיהודי ישמע, יקבל, לשון הרע

‫לשון הרע?

‫אז מה הוא אומר?

‫זה יותר חמור מעבודה זרה מגילוי הרעיות

‫שפיכו דמים וכפירה בעיקר גם יחד

‫אז מה יותר חמור? ‫עבודה זרה או קבלת לשון הרע?

‫לכאורה, קבלת לשון הרע

‫זה יותר חמור, פחות מזדדים ‫מסוימים, מאשר עבודה זרה

‫עכשיו, ברור שאם אנחנו ‫נעלה לדעת שחז ושלום אחד

‫הצדיקים הגדולים שבתוכנו ‫נכשל באיזושהי עבירה

‫חז ושלום, אבל זה יכול לקרות, לפעמים יש

‫האם אנחנו נעלה לדעת שאחד ‫מהגדולים שבתוכנו ייקשל בעבודה זרה?

‫תשובה אי, לא

‫האם ייתכן שאחד מהגדולים ‫שבתוכנו ייקשל בקבלת לשון הרע?

‫תשובה אי

‫אז הארן הוא הרע? כן

‫כלומר, זה בתחום האפשרות שלנו להעלות על הדעת

‫אתה יכול להגיד את זה

‫אנחנו יכולים להעלות על דעתנו

‫ש... לא, אתה יכול להשאיר את זה ‫פה, כלומר, באזור, באזור, באזור, באזור

‫פה, פה למשל, הנה, זה בסדר, תודה

‫כן, אנחנו יכולים להעלות על דעתנו, דבר כזה

‫מפתיע מאוד, בימי התנאי היה בדיוק הפוך

‫שאחד מגדולי האומה ייקבל ‫לשון הרע, לא עלה על הדעת בכלל

‫כן, על דואג שאמר לשון הרע לשאול, ‫והכשיל אותו באיזושהי צורה בלשון הרע

‫לא ממרצונות

‫הכתוב אומר דברים חמורים ביותר, ‫אין לו חלק לעולם הבא, אין לו זכר בעולם

‫לעומת שלמה המלך, שבנה ‫את בית המקדש, היה נביא

‫נגלה אליו השם פעמיים, נביא

‫ובסוף ימיו הוא עבד עבודה זרה

‫כלומר, מה זה עבודה זרה? ‫זה לא שהוא בדיוק הלך ויקריב למולך, כן

‫אז הוא נתן לנשים שלו לעשות את זה

‫נשים של אדם צדיק כמו שלמה

‫אתם מבינים שערכי החיים ‫הפוכים לגמרי מאשר אצלנו

‫נגמר אחרת

‫אם אני אשאל יהודי דתי ירשע מים

‫אני אשאל אותו, תגיד, מה הדבר שאתה מצפה לו?

‫מה הדבר שאתה משתוקק שיקרה לך?

‫מה הוא יגיד לי?

‫אני מאוד מקווה שכל מאמצה יהיה עלו יפה

‫ואני אזכה לחיי העולם הבא

‫עולם הבא זה מאוד חשוב בהכרה הדתית של ימינו

‫בימי התנ״ך, לא יודע, חיפשתי ‫מביר ראשית עד סוף דברי הימים

‫לא רואים שזה מטריד מישהו

‫זאת אומרת, זה לא שהם לא ימינו בעולם הבא

‫אבל זה לא היה מרכז ההכרה

‫היו דברים אחרים שהעסיקו את הנשים

‫האם יהיה לי בן שימשיך לחרוש את השדה שלי

‫זה הרבה הרבה יותר חשוב מאשר חיי העולם הבא

‫תשאלו יהודי דתי היום

‫מה אתה מעדיף, עולם הבא או ‫בן שימשיך לחרוש את השדה שלך?

‫מה הוא יגיד? לא יודע, לחרוש שדה?

‫מה, הוא לא לומד בכלל?

‫כלומר, ערכי החיים השתנו

‫עכשיו, זה לא בגלל דברים מקרים

‫אלא יש הבדל בין עולם שבו ‫הקב״ה הוא מצוי אל האדם

‫נמצא באינטימיות איתו, ביחס ישיר

‫לבין עולם שבו אין היחס הזה

‫גם בתחום הכפירה

‫בימי הקדם, בימי התנ״ך, ‫התקופה שאליה שייך הספר הזה

‫שאנחנו לומדים עכשיו, ספר התנ״ך

‫אנחנו רואים שיש לעומת עובדי ה'

‫לעומת הנביאים, יש עובדי עבוד הזרע

‫חמור מאוד

‫אין אפילו רבע אתאיסט אחד

‫מה, לא חשבו על זה?

‫קצת יצירתיות?

‫אתאיזם קצת? משהו? לא, לא יכול להיות

‫בימי התנ״ך?

‫מה?

‫האתאיזם איננו עולה על הדעת, מדוע?

‫כי הוא סותר את המציאות

‫הנוכחות האלוהית היא כל כך ברורה

‫שלא יעלה על הדעת, לומר, אין אלוהים

‫זה פשוט שטוט

‫הסותרת הייתה מוכש

‫אתם מבינים עד כמה אם כן אנחנו צריכים

‫ולשים לב, כשאנחנו רוצים ‫להבין מילה אחת בתנ״ך

‫להבין באיזה הקשר היא נעמרה

‫אז ממלא לשאלת השאלה הגדולה

‫בשביל מי נכתבה התורה הזאת, אם כך

‫היא זקוקה לתרגומים

‫ואני רוצה להוסיף עוד נקודה

‫שמקשה מאוד על הבנת התנ״ך

‫והיא שרוב המושגים

‫שמוזגרים בתנ״ך

‫מובנים היום, הועברו אל התרבות הכללית

‫והם מובנים היום דרך הפירוש הנוצרי

‫למושגים האלה

‫כלומר, היום אתה מדבר במסגרת התרבות המערבית

‫שמקיפה לצערנו גם אותנו

‫אתה מדבר על מושגים כמו אלוהים

‫מצווה, נשמה, חטא, קדושה, ‫תומאה, טהרה, יופי, צדק, מוסר

‫והבאתי ככה מהר

‫ויש עוד הרבה מושגים כאלה

‫כל המושגים האלה מובנים היום

‫לפי הפרשנות הנוצרית שלהם

‫וזה חדר עמוק לתוך היהדות

‫לכן אנחנו צריכים לעשות עבודה גדולה מאוד

‫של שחזור המשמעות המקורית של המושגים האלה

‫בעולם שבו הם נאמרו

‫אז תביני, יש לנו כבר שני מסכים

‫א', להבין את העולם שבו הדברים נאמרו

‫כי הם נאמרו בשפת הנבואה

‫ב', להתגבר על הפרשנות שהשתרשה אצלנו

‫בעקבות ההשפעה של הנצרות

‫שהיא אגב, במידה רבה, תולדה של הפסקת הנבואה

‫אז כן יש לנו פה שני מחסומים גדולים

‫אפשר להוסיף איזה מחסומון שלישי

‫זה שמאחר ואנחנו דוברי עברית

‫אז אנחנו חושבים שאנחנו מבינים

‫את העברית של התנ״ך

‫והרבה פעמים אותם המושגים

‫הם בעלי משמעות שונה לגמרי בשני העולמות

‫ואפילו כעברית זה לא זה

‫אז זה המחסומון השלישי

‫אז אכן יש לנו פה הרבה עבודה

‫ואז אני שואל את השאלה מהי ‫הפרשנות האמיתית של התנ״ך

‫כלומר איך אנחנו יכולים ‫לשחזר את המשמעות המקורית

‫ברור שגדולי רבותינו במהלך הדורות

‫נתנו לנו פירושים על גבי פירושים

‫ואז אני שואל את השאלה ‫למי נכתבו הפירושים האלה

‫למשל אנחנו רואים על פסוק אחד במדרש

‫חמישה פירושים

‫יפה מאוד, סימן שיש חמישה ‫הופעים להבין את הפסוק

‫אחר כך אנחנו רואים בראשי

‫שראשי מביא את הפירוש הרביעי והחמישי

‫או הראשון והחמישי

‫מה קרה שראשי בחר מתוך כל הפירושים של הדורות

‫דווקא זה וזה

‫או לפעמים ראשי מביא פירוש מחדש משלו

‫כנראה שראשי הבין מה שהוא האמת

‫שכל דור ודור זקוק להבנה ‫שלו לסוג מסוים של פירוש

‫אז יש לנו פה עבודה נוספת

‫להבין מה הפירוש של הפסוקים האלה

‫עבור הדור שלנו

‫שאנחנו אפילו גם לא נוכל לדור של ראשי

‫כלומר עברו איזה 900 שנה מאז

‫אז יש לנו עכשיו עבודה להבין מה ראשי התכוון

‫ולמה אנחנו צריכים להבין אולי אחרת

‫כלומר זו עבודה מאוד גדולה

‫אבל אז נצטרך באמת להבין ‫מהו הפירוש המקורי של הדברים

‫טוב אין ברירה

‫אם אנחנו רוצים להבין

‫למשל אם אני אתייחס למחסום הראשון

‫שהוא המחסום של הנבואה

‫אנחנו צריכים לחפש בתוך הספרות שלנו

‫איפה שרידי הנבואה

‫איפה שוקעה הפרשנות הנבואית לפסוקים

‫והתשובה בספר הזוהר

‫כלומר ספר הזוהר משמר בצורה של

‫כלומר של שימורים

‫את מה שפעם היה חי בקרבנו

‫לכן הזוהר יכול לעזור להבין את התורה

‫לא במקרה הוא כתוב לפי סדר הפרשיות

‫ספר הזוהר

‫אבל אנחנו לא נלמד פה את הזוהר

‫אנחנו לא לומדים פה קבלה

‫אבל אנחנו צריכים להבין ‫ששמה השתמרה המסורת הקדומה

‫זה לא סותר כמובן את כל ‫מה שהתחדש במהלך הדרות

‫אז צריך להבין את זה

‫עוד הקדמה חשובה

‫הספר הזה שהוא ספר קדוש

‫נלמד או נקרא על כל פנים בעולם כולו

‫אין לך מקום בעולם שבו לא תמצא את הספר הזה

‫זה רב המחיר הבינלאומי

‫בכל כפר נידח בכל מקום ‫בעולם תמצא את ספר התנ״ך

‫אז יש מיליארד בני אדם שקוראים את הספר הזה

‫איך הם מבינים אותו?

‫אם תשימו לב הם מבינים אותו אחרת מאיתנו

‫יש כל מיני פרשנויות

‫והשאלה היא

‫מהי הפרשנות הנכונה?

‫מה התשובה?

‫שלנו נכונה

‫ואני אסביר למה

‫כי אחד הדברים שצריך לשים לב

‫שהתורה היא לא חוכמה

‫התורה היא דיבור

‫יש מישהו שמדבר

‫וידבר ה' אל משה אלמור

‫אם התורה הייתה חוכמה

‫אז חוכמה היא עומדת בפני עצמה

‫מי שזוכה להבין זוכה, מי שלא זוכה לא מבין

‫למשל חוקי פיזיקה

‫אתה צריך פשוט להיות איש מדע

‫פייקן

‫לעשות ניסיונות, להשתמש בשיטות נכונות

‫אתה מגיע לאמת או לא מגיע

‫אבל

‫אם מדובר בדיבור

‫המשמעות האמיתית של כוונתו של המדבר

‫כוללת את השאלה

‫אל מי הוא יפנה את דבריו

‫כי כשאני מדבר עם פלוני

‫אני מפנה את דבריי אליו

‫מתוך הנחה שיש לו אישיות מסוימת

‫הוא מישהו פלוני ולא אחר

‫ולכן, כשמישהו עומד מן הצד

‫ושומע את השיחה שלי עם מישהו

‫ורוצה לפרש את דבריי

‫יש יותר סיכוי שהוא יתאה

‫מאשר אותו אדם שהדברים אליו הופנו

‫זה מובן מה שאני אומר, נכון?

‫כלומר, אם, למשל

‫אחד אומר לחברו

‫תעשה לי

‫קוסטה, אבל כמו שאני אוהב

‫עכשיו

‫מי שפניתי אליו, מן הסתם

‫אני מניח שהוא יודע איך אני אוהב

‫מישהו אחר שלא מכיר אותי בדיוק

‫ואת הארגנים שלי ואת האישיות של השומע

‫הוא יתחיל לתת כל מיני פרשניות

‫והסיכוי הגדול ביותר זה שהוא יתאה

‫ואז צריך פה לשאול את השאלה

‫למי התורה הופנתה?

‫מהי הזהות האנושית

‫שאליה הדברים האלה

‫הופנו?

‫ואני אגלה לכם סוד

‫התורה ניתנה לעם ישראל

‫ולכן

‫דווקא בישראל

‫יש סיכוי שתמצא ההבנה האמיתית של התורה

‫נאמר את זה כך

‫כשרומאי לומד תורה

‫נקרא לו

‫לצורך העניין

‫קווינטוס

‫קיוס

‫אנטונינוס

‫זה שם אפשרי, יש כמה אפשרי

‫כשרומאי לומד תורה

‫מה הוא יעשה מזה?

‫באיזושהי צורה

‫דרך פילטרים שונים

‫זה יהפוך להיות הנצרות

‫כשערבי לומד את התורה

‫אז עד ידי כמה פילטרים זה יהפוך להיות הקוראן

‫האיסלאם

‫ואני לא מדבר פה על קט ‫מחלקות של נצרות ושל איסלאם

‫כשאדם השייך לתרבות הכללית בכלל

‫יקרא את התורה

‫זה יהפוך להיות הומניזם

‫וכאשר יהודי קורא בתורה

‫יש סיכוי שזאת תהיה התורה

‫מובן מה שאני אומר?

‫הדברים מפורשים בספרי

‫הספרי אומר על הפסוק

‫השם מסיני בא

‫וזרח מסעיר לעמו

‫הופיע מהר פרן

‫ועתה מריבות קודש

‫ממינו אשדטלם

‫מסביר הספרי כך

‫השם מסיני בא

‫סיני זה לשון הקודש

‫וזרח מסעיר זה לשון רומי

‫הופיע מהר פרן זה לשון ערבי

‫ועתה מריבות קודש זה לשון ערמי

‫כלומר שהקדוש ברוך הוא ‫דיבר באר סיני בארבע שפות

‫דיבר בלטינית, בעברית, בערמית ובערבית

‫זה השפות שהקדוש הוא דיבר באר סיני

‫הקדוש הוא דיבר בלטינית

‫מעניין וזה תרגום בדיוק

‫עכשיו מה זה אומר?

‫שאותה תורה נשמעת בעולם

‫שומעים אותה

‫בני אדום, בני ישמעאל, בני ערם

‫הם שומעים

‫אבל אם אתה רוצה לדעת מה התורה התכוונה

‫ממשיכה כתוב ואומר

‫תורה צבעה

‫לנו משה מורשה קהילת יעקב

‫לכן אתה רוצה לעמוד על עיקר הכוונה

‫אתה צריך ללמוד דרך בני ישראל

‫עד כאן מובן

‫הדבר הזה מבואר בראשי

‫ראשי, אתם זוכרים מה ‫כותב ראשי על בראשית ברא?

‫לא נכון, זה לא... מה?

‫יפה

‫מה שאתה ציטטת זה הקדמה של ראשי לתורה

‫אני מדבר על פסוק בראשית ברא

‫אז בראשית ברא אומר ראשי כך

‫אין המקרא הזה אומר אלא דורשני

‫מה הקושייה של ראשי?

‫בראשית ברא

‫אז בראשית מה?

‫לא כתוב בראשית של מה?

‫בראשית

‫אם היה כתוב בראשית, בסדר, אבל בראשית

‫אז זה היה להיות בראשית משהו

‫אז לכן אומר ראשי

‫לא בא כתוב הזה

‫אין המקרא הזה אומר אלא דורשני

‫ואז הוא אומר כמו שדרשו חזאל

‫ואז הוא מביא שני פירושים

‫בראשית, כלומר בשביל ראשית

‫ברא אלוהים את שם הבית הארץ

‫מה זה בשביל ראשית?

‫או בשביל התורה שנקראת ראשית דרכו

‫או בשביל ישראל שנקראו ראשית תבועתו

‫ברא אלוהים את שם הבית הארץ

‫עד כאן ראשי לפי איך שרגילים לנקד אותו

‫אבל אפשר גם לנקד את ‫דברי ראשי באופן קצת שונה

‫ככה מסביר הרב רוטנברג, ‫זכרונו בחריו של עדת יישורון בפריז

‫מסביר את זה לרב אשכנזי

‫לא צריך לקרוא ככה

‫אין המקרא הזה אומר אלא דורשני

‫נקודותיים

‫כמו שדרשו חזאל

‫נקודותיים

‫בשביל התורה שנקראת ראשית פסיק

‫בשביל ישראל שנקראו ראשית פסיק

‫נקודה

‫אלא צריך לקרוא את זה כך

‫אין המקרא הזה

‫למה אני מקווה להקשור עם המקרא הזה?

‫כל התנך כולו

‫הרי זה התחלת התנך

‫אין התנך כולו אומר אלא ‫דורשני כמו שדרשו חזאל

‫כלומר, אם אתה רוצה להבין אותי באמת

‫אתה צריך לדרוש אותי כמו שדרשו אותי חזאל

‫וזאת למה?

‫בשביל התורה שנקראת ראשית ‫היא בשביל ישראל שנקראו ראשית

‫כי התורה ניתנה בשביל ישראל

‫ולכן דווקא ישראל, דינו חכמי ישראל

‫הם יגידו לך איך להבין את התורה

‫כלומר, בעוד שבאוניברסיטה או אצל אומות העולם

‫שקוראים את הטקסטים האלה ולומדים ‫את זה כמו שלומדים את שייקספיר

‫דינו, הגיע אלינו איזה טקסט ‫מעניין ואנחנו צריכים לתת לו פרשנות

‫כמו יש לנו פה משהו לפענח

‫כשאנחנו לומדים את זה, אנחנו בפנים

‫זהו עבר אלינו

‫לכן זה מדבר בשפה שלנו

‫אומנם יש כל המחסומים שדיברתי עליהם מקודם

‫אבל בסופו של דבר, אנחנו ‫מי שהכתוב הזה הופנה אליו

‫ולכן אנחנו, דינו חכמי ישראל ועם ישראל כולו

‫מפרשים את הפסוק הזה ויודעים שזאת האמת

‫רק שצריך ללמוד איך לומדים

‫עד כאן ברור?

‫עוד הערה טכנית

‫אני מצטער שאני היום כל כולי בהקדמות

‫אבל אין ברירה

‫כשאנחנו לומדים פסוק

‫וזה יהיה כמעט כלל פלדה בלימוד שלנו

‫כשאנחנו לומדים פסוק

‫אנחנו לא יודעים

‫מה הפסוק הבא אומר

‫אנחנו לא למדנו את הפסוק הבא

‫אנחנו עדיין רק בפסוק הזה

‫ולכן אנחנו לא יכולים להקשות או לתארץ

‫מכוח הפסוק הבא

‫לפני שלמדנו מה שהפסוק הזה אומר מצד עצמו

‫אחר כך תימד את הפסוק הבא

‫ואז תראה באיזה מידה ‫הוא מאיר על הפסוק הראשון

‫אבל הפסוק הראשון צריך להיות מובן מצד עצמו

‫זה כלל גדול

‫וזאת למה בלי שכשהפסוק הראשון נאמר

‫עוד לא נאמר הפסוק השני

‫התורה היא שלמה בוודאי

‫והתורה יש לה גם סדר של האופה

‫למשל אם תכתוב ספר תורה

‫והוא תבלגן את סדר הפסוקים

‫ספר תורה פסול

‫זאת אומרת שהתורה ניתנה על דעת זה

‫שתקרא את הפסוק הראשון קודם

‫זאת אומרת שהפסוק הראשון

‫פועל אצלך פעולה עוד ‫לפני שקראת את הפסוק השני

‫אני רוצה לדעת מהי הפעולה שזה עושה עליי

‫הפסוק הראשון

‫ואז אני אבין יותר מה הפסוק השני רוצה לומר

‫ואז אני אקרא עוד פעם מתוך ידי הפסוק השני

‫ואז אני אקרא את הפסוק הראשון אחרת

‫ואז אתה נוגע כאן בנקודה יותר עמוקה

‫והיא שהתורה ניתנה על דעת זה

‫שנקרא אותה מספר פעמים

‫ובכל פעם ופעם

‫תתחדש לנו הבנה חדשה

‫מבין מה שאני אומר?

‫יש לי הוכחה על זה מרשי בסוף פרשת נוח

‫שאומר את זה שחור על גביל אבן

‫בסדר?

‫מה? בסדר

‫אם תרצה בזמנך החופשי תעיין שם

‫אולי נגיע לשם הערב אני לא מאמין

‫אבל יש סיכוי בכל זאת

‫מה זה מוקדם ומאוחר בתורה?

‫אין מוקדם ומאוחר בתורה

‫הכוונה כי פשוטו

‫אין מוקדם ומאוחר בתורה

‫הכוונה כי פשוטו

‫שהפסוקים לא נכתבו לפי סדר הזמנים

‫של התרחשות המאורעות

‫אלא לפי סדר אחר

‫כלומר אם אתה רואה שכתוב בתורה דבר מסוים

‫ואחרי זה דבר שני

‫זה לא אומר שהראשון קרה לפני השני

‫זה אומר שאין מוקדם ומאוחר בתורה

‫מה עם לימודים על פי ניתוח ספרותי?

‫נתונים מדעיים?

‫איך אומרים?

‫חז אלי הצטרופי

‫ראוי להצטרף

‫כלומר, ודאי אתה נעזר במילון

‫איך אתה יודע מי כתב את המילון הזה?

‫אולי זה הפיקור שכתב את המילון?

‫בסדר, אתה משתמש בנתונים מדעיים ואחרים

‫רק השאלה היא מה ההיקף ומה המרכז

‫זה בהיקף

‫עכשיו ההיקף הזה יכול להיות לפעמים חשוב מאוד

‫יעיר לנו הרבה את הפנים

‫רק זה היה שהוא היקף

‫כן?

‫שאלה קטנה על התורה הרלוונטית

‫אני מסוגל שאתה אומרת

‫שהתורה רלוונטית ‫לא... אתה אומר ככה

‫איך התורה הרלוונטית עבור עולמנו האתאיסטי

‫התשובה זה בדיוק זה

‫מאחר ועולם שלנו הוא אתאיסטי

‫התורה היא התשובה לאתאיזם

‫כלומר, בעוד שבימי נתינתה ‫התורה הייתה תשובה לאלילות

‫בימינו היא תשובה לאתאיזם

‫בא

‫וייתכן גם שהיא תשובה לעוד כמה דברים

‫היום

‫שלא כעת נפרד אותם

‫עכשיו, יש

‫עוד כמה עקרונות

‫אני מקווה שאני לא שוכח פה כלום

‫לא רק כשאנחנו לומדים פסוק

‫אנחנו לא יודעים את הפסוק השני

‫אנחנו גם עוד לא יודעים את הסוף של הפסוק

‫כשאנחנו יודעים את תחילת הפסוק

‫עוד דבר

‫וזה דבר מפתיע ביותר

‫והוא

‫שכדי לדעת

‫וזה עיקרון, הייתי אומר עיקרון עמוק

‫מהפכני ונועז

‫כדי לדעת מה שהתורה אומרת

‫צריך לקרוא בתורה

‫אני יודע שזה בלתי נסבל מה שאני אומר

‫אבל, יש בזה הרבה מן האמת

‫כלומר, הרבה פעמים אנשים יגידו לך

‫התורה סוברת ש

‫כן, מנעין לך?

‫מה, אתה לא ראית את הזקן שלי?

‫את רוחב השוליים של הקובע?

‫איך אתה בכלל שואל שאלות כאלה?

‫אז התשובה היא, לא, אנחנו רוצים לדעת

‫פעם מישהו נתן הרצאה שלמה

‫כדי להסביר שמה שכתוב שמריאמה הייתה נביאה

‫כתוב, בתיקך מריאמה נביאה אחות הארון

‫היא הייתה אישה, זה לא שהיא הייתה באמת נביאה

‫אלא הכוונה שהיא הייתה עירת שמיים וצדקת וכו'

‫נתן הרצאה שלמה לדבר הזה

‫בסוף היה יהודי פשוט, בסוף השיום

‫אבל כתוב שהיא הייתה נביאה

‫זה הייתה נביאה, מה לעשות?

‫או משהו כתוב

‫ויה רשם כי סנועה לה

‫אז יש מישהו נתן הרצאה, ‫זה לא שהיא הייתה סנועה

‫אבל כתוב שהיא הייתה סנועה

‫אתה צריך להבין מה זה, שנאה

‫אתה לא יכול להתעלם מן המילה

‫אתה יכול לדעת פרשנות למילה סנועה

‫אז אתה צריך מאוד לדעת שאנחנו ‫בעיקרון מפחדים מן הפסוקים

‫הפסוקים הם משמעותיים עבורנו

‫עוד דבר אחרון, אני חושב ‫שזאת תהיה הקדמה האחרונה

‫כשאנחנו לומדים תורה שבכתב

‫אנחנו לא לומדים תורה שבעל פה

‫כשאנחנו לומדים תורה שבעל פה

‫אנחנו לא לומדים תורה שבכתב

‫אחרי שגמרנו ללמוד תורה שבכתב ותורה שבעל פה

‫אנחנו עושים עבודה חדשנית ‫ומחברים בין שתי התורות

‫אתה צריך לדעת שאין לנו להיבהל

‫מהבנת הכתוב כפי שהוא כתוב בגלל ‫שהתורה שבעל פה אמרה משהו אחר

‫למשל, אדם שמוציא את העין של חברו

‫מה צריך לעשות לו?

‫להוציא את העין? מה השתגעת?

‫זה אכזריות!

‫בשולחן ארוך לא כתוב ככה

‫כתוב שהוא משלם

‫איך מעריכים עין זה כבר ‫שאלה אחרת אבל הוא משלם

‫מה להוציא לו את העין עם כפית? מה השתגעת?

‫או עם מקדחן? לא יודע

‫תחשוב על מה אני מציין

‫אבל בתורה כתוב שכן מוציאים לו את העין

‫עין תחת עין

‫כאשר ייתן מום באדם, כן יינתן בו

‫לא עושים פה חשבונות

‫אפשר לנסות להבין

‫האם אני צריך לעשות מאמצים

‫להסביר שכשהתורה אמרה עין תחת ‫עין היא בעצם התכוונה לממון או לא

‫אם אני אצטרך לעשות מאמצים ‫כאלה זה יכביד עליי מאוד

‫כי זה גם לא תמיד ישכנע

‫יותר פשוט להגיד

‫התורה שבכתב אמרה להוציא לו את העין, ‫התורה שבעל פה אמרה לו להוציא את העין

‫זה הטוב

‫עכשיו למה התורה שבכתב כתבת מה שהיא כתבה

‫ולמה התורה שבעל פה אמרה אחרת

‫זה גם נושא ללימוד

‫אבל צריך להבין מדוע ‫התורה כתבה כפי שהיא כתבה

‫וזה יש לה הרבה מה ללמוד

‫אחד הדברים הפשוטים

‫בעולם אלים, תדע לך ‫שאלימות לא נשארת בלי תגובה

‫עין תחת עין

‫אחרי זה נדבר

‫מי אומר את זה? הרמב״ם במורה ניווחים

‫הנה אתם רואים? אני מוחוסה

‫כן בבקשה

‫נכון, אפשר להבין את התורה פשוטו כמשמעור

‫אלא צריך להבין מה זה ‫פשוטו ומה זה משמעו של התורה

‫עכשיו זה לא חייב להיות תואם לתורה שבעל פה

‫כשאני רוצה לדעת מה עושים ‫להלכה בשביל זה יש לי תורה שבעל פה

‫יש רבנים

‫כשאני רוצה לדעת מה הכתוב ‫אומר אני צריך לקרוא בכתוב

‫בסדר?

‫אלא מה שיש הבחנה בין מדרגות שונות של הבנה

‫יש ההבנה הפשטנית

‫מה שאיש ההמון קורא

‫מה שאיש ההמון קורא קוראים לזה אצל חזל משמעו

‫יש מה שהכתוב באמת מתכוון לומר

‫אצל חזל קוראים לזה פשוטו

‫ויש לפעמים מצבים שפשוטו כמשמעו

‫כן רשי, יש כמה מקומות

‫שרשי מציין כעובדה ייחודית

‫בפסוק הזה תדע לך שפשוטו כמשמעו

‫זה דבר גדול, זה אומר שבדרך כלל פשוטו

‫איננו זהה למשמעו

‫אז יש לנו אם כן שתי מדרגות

‫יש מדרגה שלישית לפי רשי

‫מדרשו

‫כן רשי אומר זהו פשוטו

‫ומדרשו כך וכך

‫אם כן יש לנו פה כבר שלוש מדרגות אצל רשי

‫משמעו, פשוטו, מדרשו

‫מה זה מדרשו?

‫אני לא יודע מה זה מדרשו

‫אני רק יודע שרשי מסביר שיש שלוש מדרגות

‫כן כלומר יש משמעו

‫זה מה שהעמוד מבין

‫פשוטו זה מה שזה באמת אומר

‫מדרשו זה מה שנדרש להבין מתוך זה

‫מדרשו זה לא נדרוש

‫כן כלומר יש משהו מעבר

‫אבל מדרשו זה לא פשוטו

‫רשי אומר בכמה מקומות

‫ומדרשות הרבה יש

‫ואני לא באתי אליה לבאר פשוטו

‫של מקרא

‫זאת אומרת שרשי אומר

‫אני אביא לך מדרשים רק ‫במידה ומסבירים את הפשט

‫ואז יש לנו פה עבודה גדולה

‫כל פעם שרשי אומר דבר שנראה רחוק מן הפשט

‫צריך להבין, רשי חשב שזה הפשט

‫צריך להבין למה רשי אמר את זה

‫אולי עוד עיקרון אחרון לפני שניגש לפסוקים

‫אתכם רואים הרב ש... מה?

‫אתם רואים רב שרשי משלב הפשט מדרשים

‫והשאלה היא למה הוא עושה את זה

‫השאלה היא למה הוא עושה את זה

‫אז זה דבר שצריך ללמוד

‫כלומר כשרשי מביא מדרש

‫אם הוא לא אומר שיש הבדל ‫בין הפשוטו לבין המדרשו

‫זה סימן שהוא חושב שהמדרש ‫הזה במקרה הזה הוא פשוטו

‫צריך להבין למה

‫בסדר?

‫עכשיו אני רוצה בהקשר ‫הזה להוסיף איזה תת-צעיף

‫שהוא שייך לאופן שבו אני ‫לומד אבל הוא לא מחייב

‫הנטייה האישית שלי היא להצדיק את רשי תמיד

‫לא תמיד אני מצליח

‫אבל נגיד יש מחלוקות

‫רשי, בנזרה, רמבן, הרבנל, מלבין וכו' וכו'

‫מצד הניסיון הלימודי שלי

‫מי שצודק, אם אפשר להגיד כך

‫מי אנחנו כדי לחייה בן גדולי האומה

‫זה רשי

‫בסדר? ‫אבל זה אני מוכן לקבל שיש פרשניות אחרות

‫זה כבר נטייה אישית

‫טוב

‫כן בבקשה

‫גם בגמר

‫כן גם בגמר

‫עכשיו צריך פעם להרחיב בזה

‫עכשיו זה לא אומר שתמיד נפסוק כרשי

‫וזה לא תמיד ש...

‫לא תמיד אני יכול... ‫אני לא יכול לחתום לך שרשי תמיד צדק

‫אפילו... הרי הוא לא אלוהים

‫הרי הוא לא אלוהים, נכון?

‫אבל בכל זאת

‫זה גדול חכמי ישראל בפרשנות

‫רוב עם ישראל קיבל את רשי

‫לא, ואיך אתה יודע שרוב ‫עם ישראל קיבל את רשי?

‫הוא הזרמל אותי עם את רשי

‫ודאי, כולם לומדים את רשי, ‫אבל מי אמר שקיבלו את רשי?

‫כמסקנה

‫עם ישראל זה המינג של עם ישראל, זה ההלכה

‫אני לא הבנתי, המינג של עם ‫ישראל נוהג להלכה כמו רשי?

‫לא, מה שעם ישראל נוהג, זהו...

‫אז אני מסכים שמה שעם ישראל נוהג זהו הדרך

‫אני שואל, אבל למה אתה ‫אומר שעם ישראל נוהג לפי רשי?

‫זה לא נכון

‫לא, הוא נוהג לפי רשי, הוא קיבל את רשי

‫מה זה קיבל את רשי? ‫מה הפירוש של... כל חומש

‫אה, בחומש, רשי על התנך אתה מתכוון

‫כל חומש

‫אתה מתכוון, רשי על החומש

‫רשי על החומש

‫כי דיברנו לפני כן על ‫רשי על ה... על ה... לא

‫תתני לי לגמור את המשפט שלי, זה מאוד יעזור

‫אני דיברתי על רשי על התלמוד, על זה דיברנו

‫בסדר?

‫עכשיו, למה אני... ‫אני שמתי לב שאתה לא שמת לב

‫אבל אני רציתי, ויכולתי מיד לפתור את זה

‫אבל רציתי להראות מה קורה כשלא מקשיבים

‫בסדר? אז עכשיו, אני אומר

‫אז יש רשי, נכון, רשי על ‫החומש התקבל בכל עם ישראל

‫אגב, זה מפתיע, זה בגלל ‫שהמדפיס הנוצרי הראשון

‫של החומש בעברית

‫הוא התפיס רשי ועומקילוסקי, שזה ‫אחד הרבנים שאמר לו לעשות את זה

‫ואם זה היה נוצרי ערב שאומר לו תתפיס רמבן

‫זה היה אחר

‫בסדר

‫זו סיבה

‫מה?

‫זו סיבה

‫זו סיבה של ההשגחה

‫כן, טוב

‫מה?

‫יש חטאים שבדור מסוים הם חמורים יותר

‫או פחות, זאת אומרת, יש גם ‫אתגרים מסוימים של כל דור ודור

‫טוב, ובכן, עד כאן המבוא

‫יש לי הצעה, והיא שנלמד את הפסוקים

‫אני מציע שזה יהיה הפסוק ‫הראשון של הפרק הראשון

‫מקובל עליכם?

‫כן, מה?

‫זה מפני שהדישר אמרה שבנימות ‫דנאק לפי המשמעות המקורית

‫לא צריך לדמות את זה לפי ‫החנוכה המקורית של הפרקית?

‫יכול להיות

‫וזה מה שנעשה בשיעוריה?

‫אני לא יודע

‫הלאה

‫בואו נקרא את הפסוק הראשון

‫וננסה להבין משהו

‫בסדר? טוב

‫בראשית ברה אלוהים את השמיים ואת הארץ

‫אז כאמור יש פה כמה מילים? שבעה מילים

‫שבעה מילים, כן

‫קשה מאוד להבין מה שכתוב כאן

‫בואו נראה

‫המילה בראשית, כפי שאמרנו

‫חסרת מובן

‫כי אם נתרגם באופן מדויק את המילה בראשית

‫צריך לתרגם את זה בהתחלת

‫בהתחלת, כן

‫in the beginning ‫of או קומנסמנט ד

‫כן

‫כלומר, בראשית, בהתחלת

‫אבל בהתחלת מה?

‫כן, הרי זאת מילה נסמכת

‫ראשי מקשה את השאלה הזאת

‫אז אם כן בראשית, אני לא הבנתי

‫בואו נראה את המילה השנייה

‫ברה

‫מה זה ברה?

‫זה דבר שאני לא ראיתי בחיים שלי

‫אין לי שום חוויה קיומית

‫שאומרת לי מה זה ברה

‫נראה את המילה השלישית, אולי זה יהיה לך

‫אלוהים

‫עד שתבין מה זה

‫אולי אתה מדבר, וייכול לדעת

‫לא עירני אדם וחי, לא כלום

‫נתמזל, אולי מזלנו במילה הרביעית

‫את

‫מה פירוש המילה את?

‫חסרת משמעות המילה הזאת, לא?

‫היא מציינת מושא ישיר

‫אני לא יודע מה זה אומר

‫בואו נראה, אולי, בקרחה, בסוף

‫נגיע למילה השישית, משהו ככה

‫יזוז

‫השמיים

‫איפה זה?

‫מה זה השמיים?

‫אני שואל מה זה השמיים?

‫יש לך להסבר מה זה השמיים?

‫עננים? זה לא כתוב שהוא בראה את העננים

‫אם אתה מדבר על הכחול ‫הזה שרואים, זה פיקציה הרי

‫מה?

‫מה שמעלנו, מעלנו אין כלום שם

‫יש החלל הבין גלקטי

‫אולי זה זה, לא יודע, זה...

‫שאלה אם לזה הוא מתכוון, צריך לברוך חלל?

‫אלא אם אתה תגיד, הגלקסיות?

‫מה?

‫לא, אני רוצה להבין את ‫הפירוש של המילה, זה הכל

‫כן, גם אני לא, לא מבין

‫ואת?

‫גם מילה חסרת משמעות

‫הארץ

‫אולי, אנחנו מבינים על מה מדובר

‫אולי, אני לא בטוח

‫אבל מתוך שבעה מילים, שבעה ‫מילים, יש מילה אחת אולי מובנת

‫ושישה לא מובנות

‫מה?

‫כי אם תשאל בן אדם, ‫מאיפה מפוזע הארץ, הוא יגיד

‫לך, כן, זה האדמה, אני ‫דורך עליה, כדור הארץ

‫לפי זה השמיים זה למעלה, אבל למעלה אין כלום

‫אין לי משהו ממשי שם, ‫הרי הכחול הזה, אין לו...

‫אפשר לגעת בו, אין כלום

‫זה רק איזה אשליה אופטית שיש שם כחול

‫זה בעיל קרני השמש שוברים את האוויר

‫הנשברים שם, אז בעיל זה זה נראה כחול

‫אין כלום שם

‫טוב

‫אז אם כן, אולי הארץ זה כדור ‫הארץ, דבר שלא לגמרי ברור לי

‫מספרים שבתלמוד תורה, היה פעם ילד שקרא

‫פרשית, ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ

‫ואז הוא שאל את המורה, ‫ומתי הוא ברח חוץ לארץ?

‫עכשיו, זה לא שאלה טיפשית

‫כי בעברית, בהידהוד של ‫המילה הזאת בשפה העברית

‫לא רק בשפה המודרנית, אלא בשפה של כל הדורות

‫כשמישהו היה אומר, הארץ, ‫הוא התכוון לארץ ישראל

‫ואם הכתוב אומר, הארץ

‫ברור שיש פה כוונה אסוציאטיבית על כל פנים

‫שהתעוררת בנפש של הקורא

‫הקשר לארץ ישראל

‫עכשיו, אם תשימו לב, רשי

‫בהקדמתו לתורה, הוא שואל שאלה מנינת

‫מה טעם פתחות ברשית?

‫מה הוא עונה?

‫בשביל ארץ ישראל, נכון?

‫שאם יאמרו, מורות העולם, מה שיאמרו

‫אנחנו נגיד, הקב' הוא ברא ‫את הארץ, הוא נתנה לנו

‫סימן שאיך רשי הבין את הארץ?

‫ארץ ישראל

‫נכון? מה?

‫לא מוכרח

‫עכשיו אני שואל, אז באמת, ‫מה נענה לשאלה של הילד

‫מתי ברא חוץ לארץ?

‫השמיים, יפה

‫כלומר, חוץ לארץ, זה המקום של השמיים

‫מובן מה שאני אומר?

‫אתם רוצים הוכחה?

‫בואו נעשה מעשה בלתי רגיל, ‫נראה פסוקים יותר מאוחרים

‫נע להסתכל בבקשה בפרק כף דלת

‫מה? בבקשה

‫אם אנחנו אומרים חוץ לארץ והשמיים

‫זה לא דבר מאוד כזה, חוץ ‫לארץ זה לא דבר מאוד כזה?

‫חוץ לארץ, זה השמיים

‫כי אתה מניח שהשמיים זה יותר גבוה מהארץ

‫אבל אתה לא יודע, נכון?

‫אני לא יודע, אני לא בטוח ‫שהשמיים זה יותר גבוה מהארץ

‫לפחות לא לפי הגאון ‫מבילנה ותירושו לשיר השירים

‫שהוא אומר שנשמות ישראל יונקות מן הארץ

‫והאילו הגואים, הנשמות שלהם יונקות מן השמיים

‫ודאי נשמות ישראל יותר גבוהות

‫אבל בואו נסתכל לרגע אחד

‫בפרק כף דלת

‫בפסוק ג'

‫ואשביעך באדוני אלוהי השמיים ואלוהי הארץ

‫כלומר כאן אברהם אבינו ‫מקפיד לקרוא לקב' ברוך הוא

‫בכינוי הכפול, אלוהי השמיים ואלוהי הארץ

‫אשר לא תיקח אישה לבנים מבנות ‫הכנעני אשר הנוכי יושב יקיר בו

‫פסוק ז'

‫מה אומר אברהם?

‫אדוני אלוהי השמיים אשר לקחה לי מבית אבי

‫ומארץ מולדתי

‫מה זה אלוהי השמיים ומה חסר פה?

‫אלוהי הארץ

‫מה קרה? ‫אברהם חזר בו מזה שהשם הוא אלוהי הארץ?

‫אלא אברהם מתאר את הקב' ברוך הוא

‫בהתחלה בפסוק ג'

‫כשהוא בארץ ישראל

‫בבנות הכנעני אשר הנוכי יושב בקיר בו

‫אז הקב' ברוך הוא בארץ ישראל

‫הוא אלוהי השמיים ואלוהי הארץ

‫אבל אם לקשור לקחה לי מבית אבי

‫הוא היה רק אלוהי השמיים

‫כי אין שם ארץ

‫נכון?

‫זאת אומרת שחוץ לארץ זה בכלל השמיים

‫אתם מבינים איך אפשר ל... על מה?

‫אתם מבינים שחוץ לארץ זה רק השמיים

‫לא הארץ

‫חזרתי

‫עשיתי מה שביקשת

‫טוב, עכשיו

‫אם ככה

‫אה?

‫נחזור על זה עוד פעם

‫איך מגיעים לזה שהארץ... ‫פשוט, כשהאברהם...

‫אה, זה עכשיו זה שאלת נכון

‫אברהם אבינו, כשהוא מדבר על עצמו

‫כיושב בארץ ישראל

‫אומר, השם אלוהי השמיים ואלוהי הארץ

‫כשהוא מדבר על מה שקרה לו

‫כשהשם לקח אותו מחוץ לארץ

‫הוא קורא לקבל את השם אלוהי השמיים

‫ולא אלוהי הארץ

‫זה מה שכתוב

‫עכשיו, למה?

‫כי כנראה בחוץ לארץ הוא לא אלוהי הארץ

‫הוא רק אלוהי השמיים

‫עכשיו, זה מסביר מדוע אצל הגויים

‫כשהם רוצים להיות דבקים באלוהים

‫הם נהיים שמימיים

‫יש רוחניות עצומה אצל הגויים

‫אבל הרוחניות זה על חשבון הארציות

‫אין ארציות, זה לא אלוהית

‫ואם הוא האתגר של תורת ישראל

‫זה הקדושה בארץ

‫זה תפיסה אחרת לגמרי

‫לא אמרתי לכם שמה שאמרתי ‫עכשיו זה פשוטו של מקרא

‫אבל זה ברור שכתוב מהדהד ‫בנפש העברית באופן הזה

‫לכן, השאלה של הילד בתלמוד תורן

‫מתי ברח חוץ לארץ היא שאלה נכונה

‫איזה סיפור אמרתם שזה סיפור ארץ?

‫כן, מה ההבדל?

‫יש עוד סיפורים שזה סיפור ארץ?

‫מחוץ לקדור הארץ זה סיפור אחר

‫ודאי זה יקרא שמיים גם כן

‫אז לא נקרא רחשי דעת?

‫מה?

‫הפסוק הראשון מדבר

‫בכלל אני לא יודע אם מדבר על בריאה פיזית

‫אבל בהנחה נגיד שנקרא לזה בריאה פיזית

‫אז הכוונה יהיה

‫נגיד דבר האלו עם את הכל

‫וגם את ארץ ישראל

‫זה מה שזה אומר

‫הפרופורציה פה משתנה

‫הפחות נגיד, המבט שלנו הוא

‫שיש כאילו יכול שני עולמות

‫השמיים זה הכל

‫יש הארץ, נקודה קטנה

‫זה למה?

‫מה שאני רוצה לומר, אני חושב שהסיפור צעד

‫שעולה השמיים מבארת

‫וגם השמיים מבאמרת

‫אז מה?

‫בוודאי, בגלל שאם אתה תאמר שחוץ לארץ

‫יש שם כן ארץ

‫אז מי הוא אלוהיה?

‫יחזר לך לילה אל אחר?

‫רק בזמנו שהוא אלוהי הכל

‫כולל של הארץ

‫של חוץ לארץ

‫ובכל זאת שם הוא נקרא רק אלוהי ‫השמיים, סימן שזה בכלל השמיים

‫עכשיו

‫טוב, אפשר גם להרחיב בזה אבל

‫אולי לפני שהיא לימדת ‫בראשית בריאה משמעות הארץ

‫כי זה פסוק מאוד מאוד קשה להבנה

‫אבל שימו לב לפסוק ב'

‫מה המילה הראשונה

‫של פסוק ב'

‫זה הארץ

‫אז כמובן מכאן ואילך

‫ידברו על הארץ, על מה לא ידברו?

‫על השמיים

‫יש פה הבחנה מאוד מאוד ברורה

‫אמורה בראשית בראינו את השמיים

‫ואת הארץ

‫אבל עכשיו אני אדבר איתך רק על הארץ

‫מתי נדבר סוף סוף על השמיים?

‫אם בכלל

‫לא

‫לא

‫אם בכלל לא

‫מאיזה פסוק ח'

‫איפה כתוב פסוק ח' השמיים

‫דווקא פסוק ח' לא מדבר על השמיים

‫מדבר על הרקיע

‫והיקרא אלוהים לרקיע

‫נתן לו את השם של השמיים

‫והיקרא אלוהים

‫לרקיע השמיים, זה סימן שרקיע זה לא השמיים

‫מה?

‫עד הצהרורקיע לא היה השמיים

‫הוא ברא את הרקיע

‫עשה את הרקיע

‫עכשיו הוא נתן שם לרקיע, קרא לו שמיים

‫שם השמיים

‫כמו שנותנים שם לילד חדש

‫על שם הסבא שלו

‫אז מה זה השמיים?

‫גם לא כתוב שהוא קרא לרקיע השמיים

‫כתוב שמיים, אז מתי סוף סוף ידברו על השמיים?

‫לא

‫לא ברכביית, אני אגיד ‫לכם מתי ידברו על השמיים

‫לא

‫אני אגיד לכם מתי ידברו על השמיים

‫בספר ב'

‫כלומר בספר שמות

‫כשהתורה ניתנת מן השמיים

‫כה תאמר אבני ישראל

‫אתם ראיתם כי מן השמיים

‫של פרק א' של בראשית דיברתי

‫עמכם

‫כלומר זה לוקח הרבה זמן

‫עד שהשמיים יחזרו להיות נושא לדיון בכלל

‫אבל השמיים כלום מדברים

‫כן? בבקשה

‫אם נאמרים שזה באמת לא מיוחד

‫עכשיו על השמיים

‫למה קודם יש שמיים

‫ולא שמיים

‫אני לא מדבר על הארץ

‫לא אבל השמיים קדמו

‫כלומר השמיים

‫צריך להבין מה זה

‫צריך להבין מה ההבדל, מה היחס בין שמיים לארץ

‫נאמר ככה

‫אני אגיד את זה בשפה מאוד מאוד

‫כללית ובלי להביא יותר מדי הוכחות

‫השמיים זה מקום

‫הערכים, הארץ

‫זה מימוש הערכים האלה

‫בסדר?

‫אז ודאי שהערכים קודמים למימושם

‫אבל זה רק אמרתי

‫דרך אגב

‫מה?

‫כן, אבל אני לא יודע

‫מה קרה להם להשמיים והארץ האלה

‫הסתיים, אבל לא

‫הוסבר לי כלום על זה

‫עכשיו

‫תולדות השמיים והארץ

‫אני לא מדבר איתך על השמיים והארץ

‫אנחנו נגיע לפסוק הזה

‫אל תדאג, לא שכחתי שהוא קיים

‫ברוך השם

‫עכשיו

‫בואו נחזור עוד פעם

‫בראשית, ויש כאן

‫אני רוצה להגיע למקודה חשובה

‫ואני יודע שאפשר לדבר על זה שעות

‫יש ספר נקרא תיקוני הזוהר

‫שבו יש שבעים פרקים

‫לתת שבעים פירושים

‫למילה בראשית

‫וכנראה שעוד לא גמרו

‫אז אפשר

‫אפשר להתיישב תקויים כל השנה

‫רק על המילה הראשונה

‫אבל אני מציע שבכל זאת נתקדם

‫בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ

‫מה אומר רשי?

‫תסתכלו ברשי

‫אין המקרא הזה אומר אלא

‫דירשו ני

‫כמו שאמרו רבותינו זכרונם ברכה

‫בשביל התורה שנקראת ראשית דרכו

‫ובשביל ישראל שנקראו ראשית תבועתו

‫כלומר, איך רשי הבין את הבת של בראשית

‫ב, במובן של

‫בעבור

‫בשביל

‫מאיפה רשי לקח את זה? מפורש

‫העיוותך שבע שנים

‫ברחל

‫ביתך הקטנה

‫מה זה ברחל?

‫בעבור רחל

‫איך אומר הנביא

‫ויעבוד ישראל באישה

‫ובאישה שמה

‫מה זה באישה? בשביל אישה

‫אם כן, בראשית

‫מה עבור ראשית?

‫ברא אלוהים ושמהו את הארץ

‫עכשיו, אני רוצה שתסתכלו

‫בבקשה, בסוף הדיבור

‫הזה של רשי, זה משהו

‫כמו 17 שורות

‫יותר מאוחר, תסתכלו ברשי

‫ומה אומר רשי

‫בסוף בסוף?

‫אל קורחך

‫לא לימד המקרא בסדר המוקדמים

‫והמאוחרים

‫כלום

‫מה המטרה של הפסוק?

‫מה הפסוק הזה בא ללמד אותי?

‫היה אפשר לומר

‫שהפסוק הזה בא ללמד אותי

‫מה נברא בהתחלה, ומה נברא בהמשך

‫ומה נברא בסוף

‫ואז יוצא שהייתה פה

‫מטרה להודיע לי שהקדוש ברוך הוא

‫ברא את העולם

‫זה איך שגוי קורא בתורה

‫גוי קורא בתורה

‫בראשית, ברא אלוהים ושמהו את הארץ

‫וואו, עכשיו אני יודע משהו

‫אני יודע שאלוהים ברא את העולם

‫אצל היהודי אין שום צורך בזה

‫העברי הקדמון

‫שאלה ופנו הדברים האלה

‫יודע

‫שאלוהים ברא את העולם

‫השאלה היא רק

‫אבל מה המטרה?

‫מה המטרה של בריאת העולם?

‫זה אני לא יודע

‫אם הקדוש הוא לא יגלה לי אני לא יודע

‫לכן בראשית ברא אלוהים

‫בשביל ראשית

‫מהי הראשית? ברא אלוהים ושמהו את הארץ

‫ולכן אומר

‫ראשית, דבר מאוד חשוב

‫המטרה של ספר התורה

‫איננו לתאר לך

‫את המהלך של העובדות

‫אתה רוצה לדעת מה קרה

‫מבחינת העובדות?

‫לך למעבדה

‫במעבדה יש כל מיני תיאוריות

‫יפות, טובות יותר

‫טובות פחות, מפץ גדול

‫אבולוציה, גיאולוגיה, מה שאתה רוצה

‫יסבירו לך שמה, מה קרה

‫אבל התורה לא נכתבה בשביל זה

‫התורה נכתבה כדי

‫להסביר לך את המשמעות

‫לכן אל תבקש

‫בפסוקים האלה לדעת מה קרה

‫זה לא מה שתדע מכאן

‫רשי אומר את זה במפורש

‫והוא פוסל מתוך כך כל ניסיון לראות

‫ניגוד בין תורה לבין מדע

‫או התאמה בין תורה לבין מדע

‫זה לא הנושא בכלל

‫עד כאן להיום

‫תודה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234938961″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 1
לא קיימים פרקים קודמים בסדרה זו
בשביל מה נברא העולם?
שיעור ראשון בספר בראשית מחזור אלול התש”ע ***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע*** אין לנו מושג על מה מדבר ספר בראשית כיוון שהוא ניתן בנבואה והנבואה פסקה. רוב המושגים שמוזכרים בתנ”ך פורשו דרך הנצרות כמו לדוגמא חטא, קדושה, טומאה וכו’, זה חדר עמוק ליהדות ולכן צריך לעשות שחזור למושגים אלה כדי להבין את התנ”ך. כמו כן, עצם היותנו דוברי עברית מטעה אותנו לחשוב שאנו מבינים את שפת התנ”ך אך זו שפה שונה. לכל פסוק בתנ”ך יש מספר פירושים, כל פירוש מתאים לכל דור ולכן עלינו לזהות את הפירוש שמתאים לדור שלנו. ספר התנ”ך נמצא בכל מקום בעולם ומפורש ע”י כל אומה ותרבות, אך הפירוש שלנו הוא הנכון. הוכחה לכך היא שהתורה אינה חכמה, היא דיבור (”וידבר ה’ אל משה”), אם הייתה חכמה, אז מי שהיה זוכה להבין היה מבין, אך היא דיבור ולכל דיבור יש נמען, כלומר מי שאליו מופנים הדברים. הדיבור בתורה מופנה לעם ישראל ולכן הם מבינים אותו הכי טוב. הקב”ה דיבר בהר סיני בארבע שפות, התורה נשמעת בעולם לכל האומות אך כדי לעמוד על עיקר הכוונה צריך ללמוד אותה על פי פירושו של עם ישראל. יש ללמוד את התנ”ך לפי הסדר, ולא לפרש פסוק לפי הפסוק שאחריו. כדי לדעת מה שהתורה אומרת, צריך לקרוא בתורה, לא להגיד דברים על דעת עצמנו. כשאנו לומדים תורה שבכתב אנו לא מערבים בה תושב”ע, אחרי שנלמד גם תורה שבכתב וגם תושב”ע יש לערב בין הדברים. יש שלוש דרגות הבנה ברשי: משמעו- מה שההמון מבין פשוטו- פשט התורה מדרשו- יש צורך לדרוש את הפסוק ספר בראשית פרק א’ פס’ א’: ”בראשית ברא….” תרגום המילה ”בראשית” הוא ”בהתחלת”. בראשית מה?..זו מילה נסמכת. שואל רש”י, פתח בבראשית כדי להוכיח לאומות שארץ ישראל שייכת לעם ישראל. כך ניתן לפרש את ”השמים ואת הארץ” כלומר ”ארץ”- ארץ ישראל ”שמים”- חו”ל. הוכחות בפרק כ”ד פס’ ג’ ופס’ ז’.. המבט שלנו הוא שיש שני עולמות, השמיים ,שזה הכל והארץ, נקודה קטנה. פס’ ב’ מתחיל במילה ”ארץ” מכאן שמעתה ואילך ידובר על הארץ. על השמיים ידובר בספר שמות. ”כה תאמר אל בני ישראל.. כי מן השמיים דיברתי אליכם..”. רש”י מפרש את הב’ של בראשית ל”בעבור” כלומר, בעבור ראשית ברא ה’ את השמים והארץ. היהודי יודע שאלוקים ברא את העולם ולכן פסוק זה בא לומר מה מטרת בריאת העולם. אומר רש”י, ספר התורה לא בא לתת את העובדות איך נברא העולם. מתוך כך רש”י פוסל כל התאמה או ניגוד בין תורה לבין מדע כי התורה לא באה להסביר איך נברא העולם אלא, לשם מה נברא.

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234938961″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האם אפשר וכיצד להבין את התנ”ך? פתיחה לספר בראשית

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן