ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 

קבלת ה"אחר"

התורה והתרבות הפוסטמודרנית

הרב דוד לנדאו / כ"ח שבט ה'תשע"ה / 56 דק'
קוד שיעור: 15998
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • נחת
  • מהנכדות- חנה אודיה בת יהודית, מושקה בת יהודית.
  • לרפואה
  • שלמה והצלחה ליהונתן יצחק בן דבורה
  • לעילוי
  • נשמת טובה בת אברהם יצחק ז"ל.
  • לע"נ
  • נעימה בת דבורה לע"נ שמעון בן מרים לע"נ הרב שמעון בן דיאמנטה. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל. לע"נ חיים בן יצחק ורגינה רחל ע"ה. לעילוי נשמת לאה מלוס בת מרים ע"ה. לעילוי נשמת חיים נתן בן יעקב. לעילוי נשמת אברהם בן חיים נתן.
  • בע"ה
  • להצלחת דוד גצל בן יעקב הכהן, לרפואת שלמה זלמן בן משה יעקב. לרפואת אוריה בת טל. לזרע בר קיימא בת-אל בת מיכל. לשחרור מהיר ורפואה שלמה ליהונתן פולארד. זיווג הגון ליהודה חי בן צידוניה אפרת ורפואה שלימה ליטבת בת קלרה.
  • לע"נ
  • רבי נחום יצחק בן מנחם אליעזר ואסתר זצ"ל.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אליהו נח בן חנה זצ"ל.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • הרב סבא עווד' בן סליאמן וחממה לע"נ יחיא דרין בן דרין שוקר וזורה
  • לרפואת
  • מש' דוד גיל אורלי והבת אילה.
  • לעילוי
  • נשמת מו"ר אביה: שמעון סטמקר בן שאול ומלכה
  • נהורה
  • בת חנה- פרנסה טובה לשלם את החובות, בריאות וכוחות. ניר בן נהורה- זיווג, שילמד ויעבוד וימצא דירה טובה. יהונתן בן נהורה- שיהיה רגוע ויקבל כל באהבה פרנסה לו ולאשתו יהודית בת שרה חיה ושתעבוד בע"ה. ושישלמו את כל החובות.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

על השיעור:
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***


קבלת האחר פירושה התייחסות בצורה חיובית לאדם השונה בדעותיו מאחרים, יש לקבל בצורה יפה את האחר.קבלת האחר זהו מושג פוסט מודרני.
בפוסט מודרניזם אין אמת, יש לכל אחד את הנרטיב (הדעה,סיפור) שלו, וצריך להתחשב בנרטיב זה, אין דעה או אמונה מעודפת.
המושג המקורי של קבלת האחר הוא פלורליזם, אין אמת, יש לתת מקום לכל דעה.

במדינת ישראל מחנכים את הילדים לקבל ילדים השונים מהחברה, זה צד חיובי בקבלת האחר.
אך יש להבין את שורש הרעיון על מנת להיזהר מהגזמות.
יש אמת אובייקטיבית, ישנו אדם בריא וישנו אדם נכה, א''א לטייח וליפות את המציאות.
אין עניין ''לכבס'' את המילים כשכולם יודעים בדיוק מיהו אותו אדם.

היום דואגים להנגיש כל מקום ציבורי לנכים, זהו דבר חיובי, אך יש לעשותו בערבון מוגבל.
אין זה הוגן לעזור למיעוט על חשבון כל הציבור, זוהי הגזמה פוסט מודרנית.

ישנו ניסיון בתרבות לערבב בין יהודים לגויים.
במוצאי שבת אנו מברכים ''המבדיל'', התורה אינה רוצה שעם ישראל יתערבב ויקבל את שאר העמים.
תפילת ''עלינו לשבח'', תוקנה על ידי יהושע בן נון לאחר כיבוש יריחו, כהודיה על הניצחון.
בתפילה זו, אנו מודים לה' על ''שלא עשנו כגויי הארצות'', כלומר, שאנו שונים כי אנו עובדים את הקב''ה, וכאן יש שבח לה'.

אנו אומרים שיש לנו עדיפות על הגויים כיון שאנו הולכים אחרי האמת והגויים הולכים אחרי ההבל והשקר, המסקנה המתבקשת מכך היא שבהמשך התפילה תהיה בקשה לעזרה מה', אך כאן מתגלה בקשה שונה בתכלית, אנו רוצים בסילוק העבודה זרה כדי שייתקן העולם וכולם יעבדו את ה'.
אין כאן שום מחשבה אנוכית אלא רצון לעזור לכל העולם.
לא כולם שווים, הנרטיב של הגויים הוא הבל וריק, לעומתם, אנו יודעים את האמת ואנו רוצים שגם הם יגלו אותה, זו המטרה של עם ישראל.

לאומיות היא אגואיזם, לכן היא פחות מורגשת בעם ישראל המצטיינים וביישנות, רחמנות וגמילות חסדים.
כותב הרצי''ה, הלאומיות שלנו היא קוסמו פוליטית כלומר אנושית כללית ועולמית כללית.
יסוד הלאומיות של עם ישראל הוא באידיאלים האלוקיים הנצחיים.

התורה נתנה במדבר, במקום הפקר, כל מי שרצה יכל לקבלה, אך הגויים לא רצו.
עם ישראל מקבלים את התורה בשביל כולם, לאחר שילמדו אותה, ילמדו אותה לעולם כולו.
השכינה שורה רק על ישראל כדי לא לבלבל את אומות העולם שאם יהיו להם נביאי אמת, הם יחשבו שאינם זקוקים לתורה.

חשוב לדעת כי אנו לא שונאים את אומות העולם, אנו שונאים את הרשעים, לפעמים יש להעניש את הרשעים, יש להילחם ברוע בלי פשרות.
אין תיקון לעולם ע''י הורדת הרמה של עם ישראל, עמ''י יתקן את העולם בהתעלותו.
אנו רוצים בטובת הגויים וממילא נתייחס אליהם בצורה מכבדת אך על פי כללי התורה.
אנו לא יכולים לסבול יחס מזויף, לבנות מדינה בלי היחס האמיתי לגויים.

מצד אחד הפוסט מודרניזם פוסל את הלאומיות, ומצד שני הלאומיות הגויית אנוכית ופוסלת את כולם.
שתי גישות אלה לא יכולות לבנות את מדינת ישראל.
בגלות לא הייתה אפשרות להקים מדינה, אך גם עכשיו אי אפשר להקים מדינה על יסודות לא נכונים.
כשמדברים על ''אחר'', במובן של עמים ותרבויות שונות , אנו לא מקבלים את האחר בסבר פנים יפות, יש לנו ביקורת והתנגדות, ישנן הלכות המדריכות אותנו להיות יהודים שלמים ולשמור על הייחוד שלנו.
עמי'' נגאלו ממצרים כי בלטו בשונותם מהמצרים ולא התערבבו בתוכם.

תגיות: קבלת השונה כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בעולם האינטרנט והמדיה