ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 

מקומו של הרגש

התורה והתרבות הפוסטמודרנית

הרב דוד לנדאו / ז שבט ה'תשע"ה / 57 דק'
קוד שיעור: 15994
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • נחת
  • מהנכדות- חנה אודיה בת יהודית, מושקה בת יהודית.
  • לרפואה
  • שלמה והצלחה ליהונתן יצחק בן דבורה
  • לעילוי
  • נשמת טובה בת אברהם יצחק ז"ל.
  • לע"נ
  • נעימה בת דבורה לע"נ שמעון בן מרים לע"נ הרב שמעון בן דיאמנטה. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל. לע"נ חיים בן יצחק ורגינה רחל ע"ה. לעילוי נשמת לאה מלוס בת מרים ע"ה. לעילוי נשמת חיים נתן בן יעקב. לעילוי נשמת אברהם בן חיים נתן.
  • בע"ה
  • להצלחת דוד גצל בן יעקב הכהן, לרפואת שלמה זלמן בן משה יעקב. לרפואת אוריה בת טל. לזרע בר קיימא בת-אל בת מיכל. לשחרור מהיר ורפואה שלמה ליהונתן פולארד. זיווג הגון ליהודה חי בן צידוניה אפרת ורפואה שלימה ליטבת בת קלרה.
  • לע"נ
  • רבי נחום יצחק בן מנחם אליעזר ואסתר זצ"ל.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אליהו נח בן חנה זצ"ל.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • הרב סבא עווד' בן סליאמן וחממה לע"נ יחיא דרין בן דרין שוקר וזורה
  • לרפואת
  • מש' דוד גיל אורלי והבת אילה.
  • לעילוי
  • נשמת מו"ר אביה: שמעון סטמקר בן שאול ומלכה
  • נהורה
  • בת חנה- פרנסה טובה לשלם את החובות, בריאות וכוחות. ניר בן נהורה- זיווג, שילמד ויעבוד וימצא דירה טובה. יהונתן בן נהורה- שיהיה רגוע ויקבל כל באהבה פרנסה לו ולאשתו יהודית בת שרה חיה ושתעבוד בע"ה. ושישלמו את כל החובות.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

על השיעור:
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***

ישנו כח נוסף שמחליף את השכל, כח הרגש.
אדם מחליט על פי הרגש במקום על פי השכל.
תופעה זו יכולה להופיע בקיום מצוות, אדם מרגיש שאינו מחובר למצוות.
אך הקב''ה יודע מה טוב לאדם גם אם אינו מרגיש כך.
התרבות הפוסט מודרנית מעמידה את הרגש העכשווי, הזמני, הקטן מול כל החשבונות הגדולים, של עמ''י , של האנושות וכו'.

התורה מתייחסת ישירות לרגש.
אומר הרצי''ה, הכח הראשון בבנין כוחות האדם הוא השכל ''אתה חונן לאדם דעת''.
השכל צריך להנחות את האדם, לא השכל של תקופה המודרנית, השכל המדעי, אלא השכל על פי התורה.
הכח השני הוא הרגש, הכח שמושפע מהחוץ ואנו חולקים אותו עם בעלי החיים.
אדם שפועל רק על פי הרגש, אינו מממש את הפוטנציאל שלו ואף עלול לחיות כבהמה.

על פי הרצי''ה, השכל הוא מלך הכוחות ועליו להאיר את הרגש.
הרגש צריך לבוא מתוך השכל, הוא אינו אותו רגש המשתולל בעולם סביבנו.
בספר חובות הלבבות מוזכרות חובת האיברים (מצוות פיזיות כמו תפילין), וחובת הלבבות (מצוות רוחניות כמו אהבת ה').
לא מספיק שאדם יעבוד את ה' בגוף, הוא צריך לעובדו גם בנפש וברגש.

על פי התפיסה של היום, אי אפשר לצוות על הרגש, אך אנו לומדים כאן יסוד גדול.
ממצוות ''ושמחת בחגך'' למדונו חז''ל כיצד ניתן להשפיע ולצוות על הרגש.
על ידי השמחה החיצונית במאכלי החג מגיעה השמחה הפנימית העמוקה של החג.

באותה מידה שהתרבות הפוסט מודרנית משפיעה עלינו מה ואיך להרגיש, כך אנו יכולים להשפיע על עצמנו ולנתב את הרגש לאפיקים הנכונים.
כשלומדים את העניין הזה, אפשר לבנות את הרגש בצורה נכונה, להפעיל אותו בעזרת הכלים הנכונים.
כאשר אדם קם יום יום, מתפלל ומברך, הוא מחנך את הרגש שלו להודות לה' ולשמוח.
זו עבודה קשה להרגיש את התפילה, אך כשמתאמצים בזה בונים כך את הרגשות.

על פי חובת הלבבות, עבודה גלויה היא עבודת הגוף אך עבודה צפונה, היא עבודת הנפש
אם בונים נכון את הרגש, מצליחים לעבוד את ה' לא רק בגוף אלא גם בנפש, ברגש.
אדם צדיק מקיים מצוות בהתרגשות ושמחה (הרצי''ה היה מתרגש להניח תפילין שוב לאחר הפסח).
אנו צריכים להיות מודעים, מהו רגש אמיתי, אסור לתת לרגשות החיצוניים הקטנים לנהל לנו את החיים וחלילה אף לפגוע בקיום תורה ומצוות.
גם אם אדם לא מתחבר למצוות עליו להמשיך לקיימן ולמצוא דרכים לעורר ולמשוך את הרגש אליהן.

בתורה הרגש תופס מקום חשוב אך אינו מכריע לגבי קיום התורה.
הרגש אינו בא לבד אלא מתוך בניה על פי התורה, הוא חלק מעבודת ה' ולמעשה מחבר את האדם לנשמתו, לצד הפנימי שלו.
רגש בריא ומתוקן, מתאים לעולם התורה והמצוות.
אנו פועלים מתוך השכל וההבנה העמוקה של התורה, זהו המקום האמיתי של הרגש על פי התורה.

תגיות: פוסטמודרניזם כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בעולם האינטרנט והמדיה