ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: ואתחנן
פרשה נוכחית: עקב
פרשה הבאה: ראה
 

"ויהי אחרי מות משה עבד ה' "

ספר יהושוע

הרב אורי עמוס שרקי / כ"ח אדר ה'תשע"ב / 53 דק'
קוד שיעור: 15508
  • לעילוי
  • נשמת סבלוולף ישראל בן נחמה ושלמה
  • לעילוי
  • נשמת אישתו אסתר בת חיים ושושנה ע"ה.
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • בני משפחת עטר ההורים יריב ושושנה. והילדים: יעקב ישראל, עטרת תפארת, איילה, מוריה, ידיד ואביגיל. ת.נ.צ.ב.ה. אמן.
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • בונינה בת שמחה ע"ה לע"נ אבי יעקב בן פריחה.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • ברהנו בן אורה ונגש בן בוסנה ע"ה.
  • לע"נ
  • אליהו נח בן חנה זצ"ל.
  • לעילוי
  • נשמת בונינה בת שמחה -- כ"ג תמוז לעילוי נשמת יעקב בן פרחה ז"ל -- כ"ג אב. זכריה בן טאוס אליהו בן אשמט הרב אלישיב זצוק"ל זיע"א.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה

*
על השיעור:
פרק א'
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***

ספר יהושע: פרק א':
''ויהי''- לשון צרה
ויהי, שינוי ביחס למה שהיה.
זה רע, אך לא באופן מוחלט כי יש גם התהוות חדשה.
אחרי שמשה מת יש עולם חדש וזה לא טוב כי משה היה בדרגה עליונה.

ויהי- תוכנית משה נכשלה, כיוון שתכנן לתת לעם את התורה ואת הארץ ונתן להם רק את התורה.
בגלל חטאי העם משה לא הספיק לתת להם את הארץ לפני מותו.
''ויהי אחרי מות משה, עבד ה'''
בזוהר נאמר:
עבודת עבד- בזוי, עבודת בן- נעלה.
כל מה שעבד עושה לרבו עושה גם אם לא מבין, אך מהבן מצפים להבין מה הוא עושה.
עבד ה'- מדרגה שלישית, בן שהחליט מרוב אהבה להיות כמו עבד.

משה היה מלך, שופט, נביא וכהן, אך זה אסור שאדם אחד יהיה הכל.
איסור זה הוא כדי שנזכור שבעל הסמכות האמיתית הוא ה' ולא אדם.
במדבר היה מותר למשה להיות בעל כל הסמכויות, כיוון ששם אין סכנה שנחשוב שהוא האלוקים, עד אותו רגע שהכה בסלע.

מכאן ואילך הסמכויות מתפזרות.
יהושע יהיה המלך, אלעזר יהיה כהן גדול, נשיא הסנהדרין יהיה עתניאל בן קנז והנביא יהיה פינחס.
הזקנים והשופטים עד ימי דוד המלך מנהלים את השלטון.
בתקופה שבין בית המקדש הראשון לשני שלטו הנביאים.

פס א'- ''משרת משה''- ולא עבד משה כדי שלא יחשבו שמשה הוא אלוה.
''לאמר.. משה עבדי מת''- להגיד לעם שמשה מת, העם לא ידע, כי משה עלה להר ולא חזר.
כיוון שמשה מת, אין מה לצפות למדרגה כמו שלו.

פס' ב'-''ועתה''- מתוך המצב הזה שמשה מת, יהושע צריך להכניס את העם לארץ למרות שלא יהיה בדרגת משה.
''להם, לבני ישראל''- הם מקבלים את הארץ לא בגלל מעלתם אלא בגלל ההבטחה לאבות.

פס' ג'-ד' ''כל מקום...''- העתק של הפס' בסוף פרשת עקב- ''כל המקום אשר תדרוך...''.
יוצא שהסגנון של ספר יהושע דומה לסגנון של ספר דברים.
את ספר דברים כתב משה, ואת ספר יהושע כתב יהושע, לתלמיד ולרב אותו סגנון.
ספר דברים הוא היחיד שמשה כתב לפי הסגנון האמיתי שלו.
יש הבדל בין משמעות הפסוקים בספר יהושע לבין המשמעות בפרשת עקב.
בפרשת עקב נאמר שרק לאחר כיבוש כל הארץ, כל מקום נוסף שייכבש ייחשב גם לארץ ישראל.

(החיתים- הממלכה החיתית הושמדה..
מבוא השמש- מערב)

תגיות: פרשת וזאת הברכה | ויהי | עבודת בן ועבד כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בספר יהושע