פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מידת הקדושה

מילות מפתח:מידת הקדושה, קדושה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫לפי הבנתי הגענו לפרק אבוו, נכון?
‫בבירור מדעת הקדושה.

‫זה גם הפרק האחרון של הספר,

‫שהוא בעצם מהווה גולת הכותרת של הספר.

‫למה זה חשוב להבין את זה?

‫משום שלא תמיד מבינים מהי ‫המגמה של ספר מסיעת ישרים,

‫כי מתוך קריאה שטחית בתחילתו נראה,

‫אפשר לחשוב, בטעות, זאת לא הייתה הכוונה שלו,

‫אבל אפשר לחשוב בטעות שהמגמה ‫של רמחן היא ספיריטואליסטית,

‫דהיינו, רוחניות קיצונית, ‫ושהאדם צריך למועוס בעולם הזה,

‫להידבק בחיי העולם הבא וכדומה,

‫למרות שכפי שהוכחנו ‫מקריאה מדוקדקת של ההקדמה,

‫ראינו שזאת לא הכוונה שלו,

‫אבל במיוחד צריך לשים לב ‫לזה בגלל שמידת הקדושה,

‫היא הולכת בכיוון אחר לגמרי.

‫אולי אני אסביר למה הכוונה.

‫היהדות, כידוע לנו, היא מונותאיסטית.

‫מה זה שהיא מונותאיסטית? ‫היא מאמינה שהשם אחד.

‫אם השם אחד, אז גילוי ‫האחדות חייב להיות כולל,

‫זאת אומרת, חייב להיות ‫שעבודת השם, דבקות בשם,

‫תהיה דרך כל תחומי המציאות,

‫במיוחד דרך שני התחומים שאנחנו ‫רגילים לראות אותם כמנוגדים,

‫זה לא זה, אנטיטטיים, אלוהם, החומר והרוח.

‫כלומר, חומר ורוח, ביחד, ‫הם גילוי אותה האחדות.

‫ולכן, אף על פי שיש הדרכות מוסריות,

‫שמרחיקות את האדם מאחד ‫מהקצוות, במיוחד מקצה החומרי.

‫קצה החומרי בהחלט יכול ‫להביא את האדם לידי חטא,

‫לידי שפלות, לידי קטנות,

‫אבל מוכרח להיות שהדרכה ‫הזאת היא זמנית ולא מוחלטת.

‫כלומר, לא ייתכן שכאידאל ‫היהדות תחנך לפנייה מן החומר,

‫הרחקה מן החומריות,

‫בגלל שאז אנחנו נופלים, מבחינה תיאולוגית,

‫לסכנה של שתי רשויות.

‫ההנחה שכאילו יש אלוהה ‫של החומר ואלוהה של הרוח,

‫ושהם מתנגדים זה לזה,

‫והדבר הזה בידי קיצוניות, בין ‫היתר בנצרות ובעוד כמה קטות,

‫שדיברו על טוב ורע כאנטיטטים זה לזה.

‫כאילו, בסדר, בנצרות החומר ‫שייך לסתן, הרוח לאלוהים,

‫המדינה שייך לקיסר והנשמה ‫לאלוהים וכדומה, שייכת לקיסר,

‫ואילו בבודיזם הדברים עוד יותר מוחלטים,

‫כלומר, ייאוש כללי מכל העולם הזה,

‫וגם יש קטות מסוימות, גנוסטיות בעיקר,

‫שדיברו על אל טוב מול אל רע, שנלחמים זה בזה.

‫היהדות, למרות שהיא מכירה ‫בדואליות של הטוב והרע,

‫הרי יש יצר הטוב ויצר הרע,

‫מכירה בזה גם שהיצרים הם שניהם של האדם,

‫לכן לא ייתכן שבאופן מוחלט, הרע,

‫זה נכון, שיצר הרע יעמוד מחוץ לכלכלה אלוהית,

‫ולכן אמרו רבותינו,

‫ואהבת את השם אלוהיך בכל לב אביך בשני יצריך,

‫ביצר טוב וביצר רע.

‫כלומר, יצר הרע הוא חלק מעבודת השם גם כן,

‫ולכן צריך לדעת איך להשתמש בו.

‫אז על כל פנים, יש הדרכות של פרישות.

‫העבודה של הפרישות היא ‫המעטת המרחב של דברי הרישות.

‫הרי יש לנו שלושה מרחבים,

‫מה שמצווה, מה שעבירה ומה שרישות.

‫מה שעבירה אסור לעשות, ‫מה שמצווה חייבים לעשות.

‫מהי מה שרישות?

‫למשל, לאכול בננות, זה רישות.

‫אין מצווה בתורה לאכול בננות,

‫אבל גם אין איסור לאכול בננות.

‫כמובן, יש תנאים מסוימים לאכילת הבננות,

‫אבל אין איסור עקרוני לאכול בננות.

‫יאמר אדם, תשמע, אני ‫רוצה להימנע מאכילת בננות,

‫מכל מיני סיבות, זה מביא אותי ‫לידי עבירה, ולכן אני לא אוכל בננות.

‫בסדר, תהיה בריא, זה עוזר ‫לך להתקדש, זה עוזר לך להתאר.

‫אבל, לא ייתכן שבאופן מוחלט, ‫אכילת הבננות תהיה אסורה.

‫לכן מוכחת להיות בשלמות ‫המוסרית היותר עדיונה,

‫הכללה של אכילת הבננות בתוך הקדושה.

‫עד כאן מובן.

‫אפילו גם טעמי האיסור צריכים ‫להיות מוכללים בתוך הקדושה,

‫כפי אותה אגדה מפורסמת על ילתא ‫אשת רב נחמן חולין קופצת המודבץ.

‫זוכרים?

‫מה לא?

‫סיפור ידוע, ילתא אשתו של רב נחמן.

‫רב נחמן היה אדם גדול, חתנו של ראש הגולה,

‫אשתו הייתה ילתא ביתו של ראש הגולה,

‫והוא היה תנית חכם מגדולי ‫האומה, מגדולי ישראל.

‫ואשתו הייתה אישה עם אופי.

‫ופעם אחת הוא לא שלח לה כוס של ברכה.

‫כשאומרים ברכת המזון, צריך בסוף ‫לשלוח את הכוס, לשתות, גם לאשתו.

‫לא שלח.

‫היא התעצבנה, תפסה נרווים,

‫שברה 400 חביות של יין של רב נחמן.

‫אם אתה לא שולח לי כוס ‫של ברכה, אני אראה לך מה זה.

‫חבית של יין של פעם זה לא כמו היום בקבוק.

‫זה 15-20 ליטר של יין.

‫אז 400 תכפילו, זה משהו ענק.

‫זה עולה המון כסף.

‫יום אחד אמרה לו, מה?

‫יקב שלם.

‫מה אתה אומר?

‫יקב שלם, אולי אפילו יותר מזה.

‫אני לא יודע בדיוק, צריך לראות ‫את גודל היקבים באותם הימים.

‫אבל אתה יודע, כשהגמר אומר ‫את 400, זה לפעמים זה דרך גוזמה.

‫על כל פנים, ילטה זה אישה שמקפידה על הדברים.

‫על הכבוד שלה גם.

‫אז פעם אחת, ככה מובן מסכת חולין, אמרה לו,

‫מכדי כל דעסר לנו רחמן, אשר עלנו כבתי.

‫כל מה שהקבוש ברוך הוא ‫אשר עלינו, יתיר לנו כמוהו.

‫אשר לנו בשר חזיר, ‫יתיר מוח שיבוטה.

‫מוח שיבוטה זה, יש דג שקוראים לו שיבוטה,

‫המוח שלו יש לו אותו טעם כמו חזיר.

‫אם כן, מי שרוצה טעם של חזיר, יש מוח שיבוטה.

‫אשר לנו את אשת איש, ‫אסור לבוא על אשת איש.

‫אבל יתיר לנו גרושה בחיי בעלה.

‫אדם יכול להתחתן עם אישה גרושה,

‫למרות שבעלה הראשון עדיין ‫חי, ויש לה את הטעם של אשת איש.

‫הוא אשר לנו את ‫הגויה, יתיר לנו... מה?

‫לא, לא, איפה התואר?

‫במלחמה.

‫כן, במלחמה.

‫אשר לנו אשת אחיו, ‫יתיר לנו את היבמה,

‫אשר לנו חלב של בהמה, ‫יתיר לנו חלב של חיה,

‫אשר לנו את...

‫יש שם כמה דברים שגם לא ‫כבר ברור במפרשים, מה זה?

‫אז אמרה לו בסוף, ‫באינה למרחל בשרה בחלב,

‫ואני רוצה לאכול בשר בחלב.

‫רב נחמן לא משחק עם ילדה, כן?

‫הוא יודע שהוא חושש על כל החלב,

‫ועל כל הפרות שלו, ומה יהיה?

‫בכל מקרה, אמר ‫לשמעאה, זביקו לה כחלה.

‫יש מחלוקת מה זה בדיוק מה שהוא אמר,

‫אבל דעת רשי שהוא אמר, ‫לקחת עטינים של פרה, צלויים,

‫כלומר בשיפוד,

‫ככה עטין של פרה, שמים על שיפוד, ככה על האש,

‫זה יש לזה טעם של בשר ‫בחלב, כי הרי עטינים של הפרה,

‫משם בחלב, אבל זה גם בשר.

‫אז בשר בחלב, זה מותר ‫לאכול, יש סימן שלם ביורדיה,

‫איך מכינים בדיוק את העטין, ‫כדי שזה יהיה מותר באכילה,

‫יש מחלוקות ספרדית ‫ואשכנזים, איך עושים את זה?

‫מה? אם דווקא בצליה, או ‫אפשר גם לבישול בשיר מיוחד,

‫ואם צריך להוציא את החלב, לא צריך להוציא ‫את החלב, קיצור, בלאגן שלם, עשה את זה.

‫טוב.

‫וניצלו ככה הפרות של רב נחמן.

‫עכשיו נשאלת השאלה, למה הגמרה מספרת את זה?

‫היא יכולה לספר לנו את זה, ‫להגיד שזו אישה אחת דרשה,

‫אבל להגיד, להזכיר את השם שלה, ‫אשתו של אחד מגדולי המוראים,

‫ככה לגנות אותה, שהיא ‫כזאת לאותה, אחרי בשר בחלב,

‫זה לא מתאים לתלמוד לספר דבר כזה, אלא מה?

‫כנראה שהתלמוד מבין שיאלתה ‫הייתה אישה גדולה ואידאליסטית,

‫אידאליסטית אמיתית, ‫והיא אמרה, זה חילול השם,

‫שיהיה טעם אחד במציאות, שלא ‫יכול להיכנס לכלכלה של הקודש.

‫ולכן היא אומרת,

‫לא יכול להיות שבשר בחלב אסור באופן מוחלט,

‫לכן מוכרח להימצא איזשהי ‫דרך, כדי להכשיר את הבשר בחלב.

‫ומצאה.

‫זאת אומרת, זה מדרכי הקדושה.

‫כיוון שהיא אישה קדושה, היא ‫רוצה לחבר את הכל אל הקודש.

‫טוב, זה הקדמה לביאור מידת הקדושה,

‫שהיא בעצם במידה מסוימת ‫הופכית למידת הפרישות.

‫אחרי כל ההקדמות ‫האלה, הווה, נסתכל, בפנים,

‫בביאור מידת הקדושה, פרק קבב.

‫עניין הקדושה, כפולו.

‫אגב, מספרים שהרב הנזיר, ‫זה צהרל, הרבי דוד הכהן,

‫כשהוא למד את מסילת ‫ישרים, התחיל עם פרק קבב.

‫למה? כי הוא רוצה לדעת לאן מגיעים.

‫מה המטרה?

‫אחרי זה, לומדים מההתחלה.

‫לא כל ספר הוא ככה, לא?

‫לא יודע אם כל ספר זה ‫ככה, אבל כיוון שזאת מסילה,

‫מסילת ישרים, אז יש איזו פרוגרסיה,

‫יש איזו התעלות, אז צריך לדעת לאן מגיעים.

‫כן.

‫יש מישהו שהגשה על דברי הרב הנזיר האלה.

‫מישהו הגשה, אמר, אבל, ‫רמחאל כתב את פרק קבב בסוף.

‫ואני מקשה על מי שהגשה.

‫איך שהנזיר לא יודע את זה?

‫טוב, עניין הקדושה כפול הוא.

‫דהיינו.

‫תחילתו עבודה וסופו גימול.

‫תחילתו השתדלות וסופו מתנה.

‫זה דבר מאוד מעניין.

‫הרי מאיפה הוא לקוח בכלל ‫כל הסדר הזה של המידות?

‫זהירות, זריזות, נקיות וכו'.

‫איפה הוא לקח את זה?

‫רמחאל.

‫מהבראיתה של רבי בן חז-בן יאיר, נכון?

‫יש בראיתה של רבי בן חז-בן יאיר

‫לפי הגרסה של מסכת עבודה זרה.

‫ומה כתוב שם?

‫תורה מביאה לידי זהירות.

‫זהירות מביאה לידי זריזות, נקיות,

‫רישות, תהרה, חסידות, ‫ענבה, ירד חד, קדושה.

‫קדושה מביאה לידי רוח הקודש.

‫רוח הקודש מביאה לידי אליהו הנביא.

‫אליהו הנביא מביא לידי תחילת המתים.

‫אז אם כן, אנחנו רואים שרמחאל

‫קיצץ בתוך הרשימה של 13 מידות.

‫הוא הוריד את התורה.

‫הוא לא כתב תורה.

‫הוא התחיל מהזהירות.

‫תורה מביאה לידי זהירות.

‫הוא התחיל מהזהירות.

‫וגם קדושה מביאה לידי רוח הקודש

‫אליהות תחילת המתים.

‫גם זה, אין פרקים על זה במסילת ישרים.

‫למה?

‫בגלל שרמחאל מדבר על מה שבידי האדם.

‫תורה זה לא בידי האדם.

‫הקב' רחון נותן תורה.

‫רוח הקודש, אליהו הנביא תחילת המתים,

‫זה הקב' ברוך הוא עושה.

‫אז מה כן אפשר?

‫משהו מזהירות עד קדושה.

‫זהירות, המהלך מהזהירות עד הקדושה,

‫זה כדי לשחזר את התורה.

‫כן, תורה זה ממעלה למטה.

‫אבל מה אני עושה כדי לזכות לזה עוד פעם?

‫צריך לעבור את כל תשע המידות

‫של ספר מסילת ישרים, ‫ואז אני מקבל עוד פעם.

‫עד כאן מובן.

‫טוב, אז לכן, וגם הקדושה ‫עצמה, זה על הגבול.

‫הרי תחילתו, השתדלות, סופו מתנה.

‫לכן, מבחינתנו, אנחנו הלומדים

‫ספר מסילת ישרים, מה שחשוב ‫כאן זה התחילתו, השתדלות.

‫סופו מתנה, זה הקב' הוא ייתן.

‫בעיה שלו, לא בעיה שלי.

‫אפשר לומר, כן?

‫שזה כמו שהלך לרוח הקודש?

‫כן, זה התחלה של רוח ‫הקודש, אליהו, תחילת המתים.

‫זה לא ממש תחילת רוח הקודש, ‫כי זה עדיין בתחום הקדושה.

‫אבל צריך לפי זה להבין ‫שקדושה, זה מציאות אובייקטיבית.

‫למשל, יש אדם שאומר, ‫קדושה, יש למשל ביטוי כזה,

‫ירושלים קדושה לשלושת הדתות המונותאיסטיות.

‫יש מקומות שהם קדושים ליהדות,

‫קדושים לנצרות, קדושים לאסלאם.

‫שטויות ומצגבניות, ‫קדוש זה לא קדוש למישהו,

‫זה קדוש מצד עצמו.

‫או שהמקום קדוש, או שהוא לא.

‫טוב?

‫האם יש מישהו שמכיר בזה?

‫זה סיפור אחר.

‫הר רבי, הוא קדוש, ‫בין שאתה מכיר בזה,

‫ובין שאתה לא מכיר בזה.

‫זה לא קדוש למישהו.

‫זה לא איזה מין הכרה ‫סובייקטיבית, פולקלוריסטית,

‫שזה מה שמשתמע מהביטויים האלה.

‫זה אובייקטיבי.

‫יפה.

‫מה זה קדושה?

‫קדושה, זה מקום שבו יש נוכחות אלוהית.

‫איפה שיש נוכחות של ‫הבורא, זה נקרא קדושה.

‫בסדר?

‫טוב.

‫יש ציוני קדושים תהיו.

‫כן.

‫אה כן?

‫איפה לקחת את זה?

‫אני חוזר על דבריך.

‫סליחה, תן לי לחזור על דבריך, בבקשה.

‫אתה אמרת שזה שכתוב קדושים תהיו,

‫משמע שזה תלוי בפעולה שלנו.

‫על זה אני שואל, מי נעים לך זאת?

‫מדוע שקדושים תהיו לא איננו אבטחה?

‫קדושים תהיו.

‫זה מה שיהיה.

‫יכולת להביא פסוק אחר.

‫מתקדשתם וייתם קדושים.

‫לא.

‫המילה וייתם קדושים איננו ראייה לכלום.

‫אבל הראייה הראשונה, ‫אם כבר להביא ראייה,

‫זה מהמילה ויתקדשתם.

‫שזאת פעולה שלי. נכון?

‫אז בסדר, אבל לא הבאת את זה.

‫אתה הבאת קדושים תהיו.

‫עכשיו בזה יש באמת מחלוקת גדולה מאוד

‫בין הרמבן, הרמבם, רשי.

‫מה המשמעות של קדושים תהיו?

‫כן?

‫זה אבריהו.

‫זאת אומרת, משמע שעל ידי מעשים מסוימים

‫תחול בכם הקדושה.

‫כן? בסדר.

‫אבל המעשה עצמו זה ההתקדשות.

‫וייתם קדושים זה כבר ממלא למטה.

‫קדושים תהיו לכאורה לא מהווה שום ראייה.

‫כן?

‫קדושים תהיו.

‫זה מה שיקרה בסוף.

‫אבל... אם קדושים תהיו זה תפעלו.

‫לא.

‫אתה אומר שתהיו זה קדושים.

‫זה פעולה. לא.

‫למשל, אם אני אומר, תהיה פזמניק.

‫צריך לעשות משהו בשביל זה?

‫כדי להיות פזמניק צריך לעשות משהו?

‫לא צריך לעשות שום דבר.

‫אתה לוקח חייל, אתה לוקח ‫תוראי, כושר אותו לעמוד,

‫אחרי עשר שנים יש לך סגן אלוף.

‫למה? פזמניק. נכון?

‫בסדר.

‫אז קדושים תהיו.

‫זה מה שיקרה בסוף.

‫בסדר?

‫זה נקודה מאוד חשובה.

‫כי, למשל, יש אחד שכתב

‫שקדושה זה יעוד.

‫שארי כתוב קדושים תהיו.

‫יש מישהו שכתב ככה.

‫כן?

‫אבל הוא לא שם לב שכתוב בתורה גם

‫כי עם קדוש אתה.

‫מה?

‫עכשיו, אותו אחד שכתב

‫שקדושה זה יעוד ולא מציאות, ‫הוא אמר ככה, הוא אמר דברים

‫שקשה מאוד לאוזן לשמוע את זה.

‫אז אם יש מישהו רגיש שיצא עכשיו,

‫או שיחבא את המחשב לכמה שניות,

‫הוא אמר, שלושה אמרו אותו דבר,

‫והם קורח, רבי יהודה הלוי והרב קוק.

‫ששלושתם אמרו כל העדה כולם קדושים.

‫נכון היה קשה לשמוע?

‫כן. ברור.

‫דברים האלה אין להם שחר.

‫ונטולים מן המציאות.

‫אפוסים מן היש.

‫שהרי, קורח אמר כל העדה כולם קדושים.

‫והרב קוק ורבי יהודה הלוי ‫אמרו כל העדה כולה קדושה.

‫כלומר, העדה מצד הכלל, ‫עם קדוש אתה לשם אלוהיך.

‫עכשיו, אני באופן אישי צריך להפנים

‫את הקדושה של הכלל בתוכי.

‫זה לא דבר המובן מאליו שאני קדוש.

‫זה תלוי בי שזה יחדור בקיר בי.

‫כאילו, דבר שאמרת בהתחלה, ‫הקדושה זה דבר שהקדושה...

‫שהוא אובייקטיבי, נכון?

‫מה שיחדור בי הוא אובייקטיבי,

‫בין שאני מרגיש ושאני לא מרגיש.

‫אם אני אעשה מעשים המביאים עליי קדושה,

‫אני אהיה קדוש בין שאני ‫רוצה בכך, בין שאני לא רוצה.

‫בין שאני מרגיש את זה, ‫בין שאני לא מרגיש את זה.

‫מובן?

‫מצד?

‫מצד? לא.

‫גם אם אני עושה את המעשים שכפרט

‫מביאים עליי קדושה.

‫למשל, אשר קידשנו במצוותיו.

‫מצוות זה מביא קדושה.

‫נגיד קיימתי מצוות.

‫אז לפי מה שהתורה אומרת, ‫קיימתי מצוות, אני קדוש.

‫אבל אני לא מרגיש.

‫בתשובה היא, אתה לא צריך להרגיש.

‫זה אובייקטיבי.

‫זה חל בך, בין שאתה ‫מרגיש ובין שאתה לא מרגיש.

‫זאת אומרת הפוטנציאל...

‫שלא כמו טהרה. טהרה זה דבר שאני מרגיש אותו.

‫בסדר?

‫כן.

‫מה זה השלבים עם הגיעון הנביא?

‫רגע, רגע, אנחנו... ‫הוא ידבר על זה.

‫מה? הוא כותב על זה בסוף.

‫כן.

‫בסדר, בשביל לדעתי שמה יעצה, ‫הרב הזכיר את מדרגת המידות.

‫מדוע ירת ח' מדורגת

‫מדרגה כל כך גבוהה

‫בסולם הרחיב? הרי זה מתבקש

‫לפני הכל. ‫לא, הרב יכול להרחיב בתודעה ובמשך יום נפלא.

‫גיל.

‫אדוני היקר, כשלמדנו

‫את מידת היראה, עסקנו בשאלה הזאת.

‫אז אתה מוזמן

‫לפתוח מהארכיאות

‫את כל השיעורים שהיו

‫על ביור מידת היראה.

‫ירת ח'.

‫תשובה לשאלתך.

‫היין שם היטב

‫ודעת לנפשך

‫הנעם.

‫ובכן, אנחנו עכשיו ממשיכים

‫במידת הקדושה.

‫אז הקדושה, כפי שאמרנו, ‫היא נתון אובייקטיבי שחל

‫באדם. לפעמים זה חל

‫בלי שאדם יעשה שום דבר.

‫לפעמים זה חל על ידי שאדם נפתח

‫אל הקדושה.

‫אני אנסה להרחיב את זה קצת.

‫יש מושג שלא קיים ביהדות, ‫אבל קיים בתרבות הכללית.

‫נקרא מיסטיקה. מכירים את זה?

‫מה זה מיסטיקה?

‫זה המחשבה, האמונה ‫הזאת, שהאדם יכול

‫על ידי מעשיים, הכרות, ‫מידות, לא משנה מה,

‫הוא יכול להגיע

‫אל האלוהים. זה נקרא מיסטיקה.

‫אני עולה עד למעלה.

‫זה גאווה וטיפשות כאחד.

‫כי ודאי שהיא

‫אפשר להגיע עד האנצוף, ‫מה המרחק ביןי לבין האנצוף?

‫מה המרחק?

‫אז כמה זמן לוקח להגיע?

‫אינסוף זמן, אז אי אפשר להגיע.

‫נכון?

‫אבל מה יש כאן ביהדות? במקום המיסטיקה

‫יש ביהדות קבלה.

‫קבלה זה בדיוק הפוך.

‫מה זה קבלה? זה לקבל.

‫אני פותח את עצמי למה שבא אליי.

‫הרי האנצוף לא מוגבל

‫על ידי

‫הגבלות השכליות, מנטליות,

‫הפיזיות שלי. הוא יכול לבוא אליי כאן

‫מתי בא לו.

‫לכן יש ביהדות קבלה.

‫דהיינו, הכנת השטח

‫להופעת הקדושה.

‫ולכן אמרו רבותינו במסרת אבות,

‫לא מצאתי לגוף טוב מיסטיקה.

‫בסוף הכל, עניין של מידתיות.

‫אף אחד לא בעד התנזרות טוטאלית.

‫טוטאלית כתבתי. אבל אף אחד לא בעד

‫נהנתנות גמורה. לא?

‫מה שאתה אומר כאן, ‫זה על דרך הרמב״ם.

‫שעל דרך הרמב״ם, ענייני הגוף ‫צריכים לא להשתלט על האדם,

‫גם לא צריכים להיות מבוטלים לגמרי.

‫זו מידת האמצע.

‫יש ברמב״ם הרבה מהממד הזה

‫שהגוף הוא בעצם

‫יישוט ניטרלית.

‫וצריך לעשות הכל כדי שהוא לא יפריע.

‫אז מה הוא זקוק, הגוף?

‫הוא זקוק לאוכל? תן לו אוכל. ‫כדי שהוא לא יפריע לך.

‫מה הוא זקוק? לחיי משפחה?

‫תן לו חיי יישוט, חיי משפחה.

‫למה? כדי שהוא לא יפריע לך.

‫הוא צריך מנוחה, הגוף?

‫תן לו מנוחה.

‫הרי כדי שהוא לא יפריע לך.

‫ברגע שנתת לגוף מה שהוא צריך,

‫הוא מסופק. כיוון שהוא מסופק,

‫אתה נשאר בשלווה. ‫אתה בשלווה, אתה יכול לעסוק בחוכמה.

‫על ידי החוכמה אתה ידע את האלוהים.

‫זה דרך הרמב״ם.

‫כלומר, הרמב״ם לא שונא את הגוף.

‫הוא כותב מפורש. אין הקב' הוא שונא את הגוף,

‫ואינו רוצה בעיבודו.

‫זאת שנייה, זהו, אל תתלהב מזה.

‫העיקר זה החוכמה. הרמחל, ‫לעומת זה, הוא מן המקובלים.

‫ואצל המקובלים יש קדושה בגוף.

‫יש משימה של גילוי הקדושה שבגוף.

‫אבל הגוף עושה הרבה בעיות.

‫אז לכן צריך, באופן פרדוקסלי, ‫מי שמדבר על קדושת הגוף,

‫זה אומר רמב״ן בספר היגרת הקודש.

‫דווקא מי שמדבר על קדושת הגוף,

‫מייסר הרבה את הגוף בסיגופים,

‫כדי לתקן אותו, כדי שתתגלה הקדושה שבו.

‫לכן גם רמחל העביר אותנו דרך הפרישות.

‫צריך הרבה פרישות כדי להגיע לקדושה.

‫אבל המטרה איננה הפרישות.

‫אבל בדרך אתה צריך גם לעבור דרך זה.

‫שלום ושבוע טוב לרב ולתלמידים ‫בכל אתר ואתר אינטרנט.

‫כפי ששאל אחד התלמידים, קדושים תהיו.

‫מבאר את התורה כי קדוש אה אני, כי זה סיבה.

‫אם כן, זו לא רק מציאות ‫אלא ציווי בכל ערך הדעהו,

‫להיות פרוש כאלוהים.

‫וואו וואו וואו, כמה דברים ‫לא מדויקים נאמרו כאן.

‫אני רוצה כאן באמת להיכנס קצת ‫לעומק של המושג קדושים תהיו.

‫כי זה אני רואה שיש פה כמה בעיות.

‫קודם כל, אם אנחנו מסתכלים בתורה.

‫והתדבר השם אל משה, למור, דבר ‫אל כל הדת בני ישראל ואמרת עליהם,

‫קדושים תהיו.

‫כי קדוש אני, השם אלוהיכם.

‫אז קודם כל, לא מובן מה זה קדושים תהיו.

‫התורה משתמשת בביטוי קדושים, ‫בלי שנדע מה המשמעות של הביטוי הזה.

‫אז אני רואה אצל השואל, ‫שהשואל טעה, שלא באשמתו,

‫בתאות המצויה.

‫שקדוש פירושו פרוש.

‫דווקא, יכול להיות פרוש כאלוהים.

‫הוא כתב כאלוקים, אבל אני סולח לו.

‫פרוש כאלוהים.

‫מאיפה הוא לקח שקדוש פירושו פרוש?

‫מאיפה הוא לקח את זה שקדוש פירושו פרוש?

‫אז זה לא רק הוא.

‫אם זה היה רק הוא מלא, ‫אבל זו תאות מצויה מאוד.

‫שכולם חושבים שקדושים פירושו פרושים.

‫מאיפה הוא לקח את זה?

‫כולם אומרים שרשי אומר את זה.

‫הבעיה שרשי לא אומר את זה.

‫אה, יפה.

‫רשי כותב בדיוק ההפך.

‫הוא אומר כך.

‫קדושים תהיו.

‫פירושים תהיו מן ההריות.

‫שבכל מקום שאתה מוצא גדר ‫ערווה, שם אתה מוצא קדושה.

‫עכשיו, לא הבנתי כלום.

‫איפה רשי לקח שפירושים מן ההריות?

‫איפה בפסוק מופיעה הריות?

‫דבר על כל הדת בין ישראל.

‫לא אמרת עליהם קדושים ‫תהיו כי קדוש שני ישר מלוכל.

‫איפה כתוב פירושים מן ההריות?

‫מה?

‫בדיוק, בפרק הקודם.

‫סוף פרשת החרמות.

‫שם יש רשימה של ייסורי הריות.

‫לא לבוא על אחותו ולא על דודתו ‫ולא על הזכר ולא על הבאמה וזה.

‫בסוף כתוב.

‫אז הוא אומר, פירושים תהיו מן ההריות.

‫איך תהיו פירושים מהריות?

‫על ידי הפרשה הקודמת.

‫פירושים תהיו מן ההריות.

‫זה הפרשה הקודמת.

‫שכל מקום שאתה מוצא גדר ‫ערווה, כלומר בפרשה הקודמת,

‫שם אתה מוצא קדושה.

‫בפרשה הזאת.

‫מה שמה שקדושה?

‫זה לא הפרישות מן ההריות.

‫הפרישות מכינה לקדושה.

‫יפה, הפרישות היא ההכנה לקדושה, ‫אבל לקדושה זה לא הפרישות.

‫והראיה, גם פה, בסיעת ישרים, יש ‫בביאור מידת הפרישות וביאור מידת הקדושה.

‫שני דברים שונים.

‫הפרישות מביאה לקדושה, ‫אבל לקדושה זה לא פרישות.

‫אז מה זה כן?

‫זאת השאלה.

‫בסדר?

‫יש ביטוי כזה בחזל.

‫קדוש, להעולם קיים.

‫קדוש זה דבר נצחי.

‫מה שהקיום שלו, קיום חזק, תקיף, ‫הרבה ישות, הרבה עוצמה, זה קדוש.

‫לפעמים יש עוצמת חיים כל כך גדולה, שביחס ‫אלינו, זה מחלה את העוצמת חיים הנמוכה שלנו.

‫זה כמו שלמשל, להבדיל בתחום הפיזיקלי, ‫זרם חשמלי חזק, אי אפשר לגשת לזה.

‫אבל זה לא בגלל ששם אין ‫חיים, אלא ששם הרבה חיות.

‫ואם אני לא מוגן, קשה לי עם זה.

‫אז עכשיו, אני עוד לא הבנתי ‫מה זה להיות קדוש בדיוק.

‫וזה דבר שדורש קצת התבוננות.

‫גם הריבור נראה דבר אחד ברור.

‫דבר אל כל הדת ישראל ‫ואמרת אליהם קדושים תהיו.

‫מה המשך?

‫כי קדוש אני.

‫זה מאוד תמנוע הדבר הזה.

‫למשל, תארו לעצמכם אדם שיש לו עיניים כחולות.

‫הוא אומר, אף אתם היו בעלי עיניים ‫כחולות, כי לי יש עיניים כחולות.

‫מה יענו לו?

‫לך יש עיניים כחולות, לנו יש עיניים ירוקות.

‫מה זה קשור אחד לשני?

‫זאת אומרת, למה אם הקדוש הוא ‫קדוש, זה אומר שגם אני צריך להיות קדוש.

‫מונח בפסוק הזה משהו תמוע מאוד.

‫התשובה היא שאם נתרגם את ‫זה בשפה פשוטה שבפשוטות,

‫זה כאילו שהקדוש אומר, אני היחיד שקדוש.

‫אין פה עוד קדושים אולי?

‫אני בודד.

‫היו אף אתם קדושים, ככה נוכל לשחק ביחד.

‫זאת אומרת, השעשוע האלוהי ‫מכריח שיהיה לו עימי להשתעשע.

‫ולכן אנחנו צריכים להיות ‫קדושים כמו שהוא קדוש,

‫כדי שנוכל לדיאלג.

‫נכון? לדיאלג מלשון?

‫דיאלוג. מה זה דיאלוג?

‫דו-שיח.

‫אז תגיד, לדס-שיח.

‫לדס-חיח.

‫זאת אומרת, אנחנו מעוניינים בדס-חיח,

‫שיחה פנים אל פנים עם הקדוש ברוך הוא,

‫ואי אפשר כל הזמן שאנחנו לא קדושים,

‫לכן ביקש הקדוש ברוך הוא ‫ויהיו קדושים כדי שנוכל להיפגש.

‫בסדר?

‫יוצא שגם בלי להגדיר עדיין מהי הקדושה,

‫ברור שבמצב של ‫הקדושה, יש פנים אל פנים,

‫בין הבורא לבין הנברא.

‫כן, בבקשה.

‫אבל אנחנו יודעים הרי שבכל דבר מה שחי,

‫יש בו גם קצת מהקדוש ברוך הוא, איזה חלק קטן.

‫אז למה לא כל מה שחי ‫בעולם, חי האנפש, אפילו בואי,

‫לא יכול להיות קדוש?

‫אני חוזר על שאלתך היפה.

‫אתה אומר, אנחנו יודעים שבכל מה שחי,

‫יש בזה משהו מהקדוש ברוך הוא, אפילו חלק קטן.

‫אז אם כן, מדוע אי אפשר להגיד ‫בכל דבר שהוא קדוש, כולל גוי?

‫עד כאן שאלתך.

‫דבריך אלה אינם נכונים כלל וכלל.

‫ואני אסביר מדוע.

‫בגלל שאלוהים אין לו חלקים,

‫ואי אפשר לומר שיש חתיכות של הקדוש ברוך הוא.

‫ברור?

‫ולכן, הייתי אומר אפילו יותר מזה,

‫היהדות בלויה על ההנחה שהבורא זה לא הנברא,

‫והנברא הוא לא הבורא.

‫במילים אחרות, אני לא אלוהים,

‫אני מקווה שאתה לא תיפגע אם ‫אני אגיד שגם אתה לא אלוהים.

‫ולכן, אי אפשר להגיד שיש ‫חתיכה של אלוהים בשום דבר.

‫כי אלוהים הוא אחדות, והאחד לא מתחלק.

‫אז זה לא נכון שבכל דבר יש רוח הקודש?

‫בכל דבר רוח הקודש?

‫סליחה, חלק קטן שלה אתה יודע בורח הקודש?

‫בוודאי שזה לא נכון שיש בכל דבר, להגיד,

‫אי אפשר להגיד שיש בו כל דבר ‫חלק קטן של הקדוש ברוך הוא.

‫אי אפשר להגיד דבר כזה.

‫אלוהים הוא אחד, כיוון שהוא ‫אחד, הוא למעלה מכל חלוקה,

‫הוא למעלה מכל הרעיונות האלה.

‫הרעיון הזה שהוא כל כך ‫מצוי, גם הוא בא מהתפשטות

‫של רעיונות עמוקים של תורת ‫החסידות, בתפיסה העממית.

‫התפיסה העממית היא קצת שטחית, ‫ואז היא תופסת את הדברים בצורה כזאת.

‫אבל זה פשוט לא נכון.

‫ולכן ברור שלהיות קדוש, ‫לכאורה זה דבר בלתי אפשרי.

‫אם הקדוש הוא קדוש, איך אני אהיה קדוש?

‫זה דבר לא מובן.

‫אבל ברור שבמידה של הקדושה ‫יש מה שנקרא פנים אל פנים.

‫שוב, כאן אנחנו מתרחקים מן המושג של מיסטיקה.

‫כי במיסטיקה הרעיון הוא להתאחד עם אלוהים.

‫זה המשמעות של המיסטיקה.

‫להתאחד עם אלוהים, אני ‫אגיד את זה במילה יותר פשוטה.

‫אתם יודעים מה זה להתאחד עם אלוהים?

‫זה למות.

‫זה בעצם למות.

‫זה הדרה של המוות.

‫זה הפיכת המוות לאיזה מין אידאל.

‫כן? ברור?

‫ועל זה נאמר, דווקא בתורה, ‫החיים והמוות נתתי לפניך.

‫נו, מה תבחר?

‫ברור שאתה מוות.

‫אם כדי להתאחד עם אלוהים צריך למות,

‫אז אם המוות זה התאחדות ‫עם אלוהים, אז כדאי למות.

‫נכון? החיים והמוות נתתי לפניך.

‫נו, מה תבחר? ברור שהמוות.

‫אומרת התורה, לא. ובחרת בחיים.

‫השאלה היא למה? למה לתקוע אותי פה?

‫אם באמת יש כזאת אפשרות של מוות מתוק כל כך,

‫כיל מי סופטלי, כל כך נחמד, ‫נרוונה, איך שתרצו לקרוא לזה,

‫אז מדוע בעצם לא למות?

‫ודווקא התורה היא תורת ‫חיים, שנותנת ערך לחיים.

‫צריך להגיד למה הדבר הזה.

‫האמת היא שאנחנו רואים את זה בפרשת וית חנן.

‫הדברים מפורשים שם. מה נאמר פרשת וית חנן?

‫ואי כשומעכם את הכל מתוך ‫החושך, וההר בוער באש,

‫ותקרבו אליי כל ראשי שבטכם ושוטריכם ותאמרו,

‫הן הראהנו, השם אלוהינו, את כבודו ואת גודלו,

‫ודבריו שמענו מתוך האש.

‫היום הזה ראינו כי ידבר אלוהים את האדם וחי,

‫ועתה למה נמות.

‫כלומר עד עכשיו, מעיקר ‫המייק הסבר ולוותר מייק הסבר,

‫מה הם חשבו בהתחלה, מה הם חשבו בסוף.

‫לפני ההתגלות הם חשבו שכדי ‫לדבר את אלוהים צריך למות.

‫ולכן רצינו למות. ראינו שזה כדאי.

‫כמו שבתרבות המצרית העתיקה, כל ‫חיי האדם היו מכוונים לקראת מותו.

‫אבל היום הזה ראינו כי ידבר אלו את האדם וחי,

‫ועתה למה נמות.

‫כבר אין צורך, זה מיותר לגמרי.

‫זאת אומרת, מה גילינו במעמד הר סיני?

‫שיש אפשרות של מפגש עם ‫האלוהות שאיננו מחלה את הנפגש.

‫קוראים לזה בעברית פנים אל פנים.

‫זה הפוך לגמרי מההתאחדות המיסטית.

‫בהתאחדות המיסטית יש בעצם ‫תפיסה פסימית ביחס לבריאה,

‫ובפנים אל פנים יש עד ‫רבה אופטימיות ביחס

‫לאפשרות של הקיום של ‫פנים אל פנים, של הבריאה.

‫עכשיו, בכל זאת, זה לא כל כך פשוט.

‫כן, מה?

‫איזה חלק באדם יכול להידבק?

‫אזו, מהו החלק של האדם ‫שיכול להיפגש עם האלוהות?

‫פשוט נגיד הנשמה.

‫כן, נשמת האדם.

‫אבל לדי נשמת האדם הוא רוצה להעלות את הכל,

‫לתת ערך לכל החיים.

‫אפשר להגביר את הנשמה, ‫כי אמרנו לפני שזה לא חלק.

‫הנשמה זה אני.

‫בסדר?

‫או אם תרצה, החלק שבי שרוצה.

‫שהוא בעל רצון.

‫כן?

‫מה, מה קרה?

‫משהו לא ברור?

‫מי קשור למושה לדבר אתה איתנו לנשמה,

‫והוא ידבר איתנו אלוהים בן נמות.

‫אה, זה בדיוק כן.

‫יש פה סתירה פנימית בתורה פסוק.

‫מצד אחד, היום הזה ראינו כי ‫ידבר אלוהים איתה אדם וחי.

‫ואתה, למה נמות? כי תוכלנו האש הגדולה הזאת.

‫דבר אתה ונשמה, ואל ‫ידבר איתנו אלוהים בן נמות.

‫לפני כן אמרת שאיפה אתה ‫מדבר עם אלוהים בן נמות.

‫עכשיו יש לי שאלה.

‫אם זה נכון, אז למה הם שורחים את מושה?

‫מושה לא ימות מזה?

‫אני חושב ש...

‫אה, אז כנראה שידבר אלוהים ‫איתה אדם וחי, אבל יש לזה תנאים.

‫כשנהיה כמו מושה אפשר.

‫זאת אומרת שיש פה משימה.

‫יפה, גילינו שזה אפשרי, רק ‫אנחנו גילינו שאנחנו עוד לא מוכנים.

‫עכשיו אנחנו מקדישים את ‫חיינו להגעה למדרגה שבה אפשר.

‫אז למה הראשי ביאר את פירוש ‫הקדושה עם כל ערכיו בפרשה הקודמת?

‫אני לא מבין מילה ממה שכתוב.

‫נקרא עוד פעם את המשפט.

‫אז למה הראשי ביאר את פירוש ‫הקדושה עם כל ערכיו בפרשה הקודמת?

‫אני לא יודע למה הוא מדבר.

‫טוב, מה זאת אומרת למה לא למות?

‫בגלל שאתה לא לבד.

‫הרי הדבר היום ביותר זה ‫להשאיר אחריך את משפחתך.

‫זה כל הסיפור.

‫אז תיקח אותם איתך.

‫הרי זה בדיוק המגמה של הבודיזם.

‫לקחת את כל העולם כולו לנרוואנה.

‫בסדר?

‫אם זאת הבעיה.

‫אבל גם אלה שהיו לפני מעמד הר ‫סנאים גם היו אלה שדוגלים בנרוואנה.

‫בדיוק, בדיוק.

‫כלומר, לפחות אנשים בעלי ההכרה, זה ברור.

‫אבל מצד האמת, מצד האמת ‫זה לא טוב לעזוב את העולם הזה.

‫כי זה בדיוק המקום של המפגש.

‫המקום שבו אפשר להיפגש עם ‫הבורא, זה דווקא בעולם הזה.

‫כפי שהיא הסביר לנו רמחן ‫באריכות בפרק בביאור מדת הקדושה.

‫פרק קווה.

‫ברור?

‫אבל אני עוד לא הבנתי את כל הסיפור הזה.

‫כן?

‫פנים אל פנים, כן, כמו שאמרת, בצדק.

‫היה רשחי בחברת נכונה.

‫זה לא אפשר עם מיד.

‫צריך לבוא 25 פרקים.

‫ואז הקדושה אי אפשרית.

‫פרק 26.

‫לפני כן, מי שמנסה להיות קדוש לפני, נופל.

‫נכון?

‫יש פסוק על זה.

‫בספר פהילים.

‫פרק, פדלת אני חושב.

‫לנצח על הגידית לבנה כורח ‫מזמור, מה ידידות משכנותיך וכו'.

‫מכירים? זה פרק שהחינו הספרדים ‫אומרים אותו בתפילת מנחם.

‫שם נאמר, כי שמש הוא מגן, השם אלוהים.

‫נכון?

‫לא.

‫כי שמש הוא מגן, השם אלוהים.

‫זה הפסוק.

‫חן וכבוד ניתן השם, ולא ‫אם טוב לא הולכים ותמים.

‫השם צבעות, השם אדם, וותח בך.

‫ודבר השם מושד עם אך.

‫אז אם כן, כי שמש הוא מגן, השם אלוהים.

‫איך להבין את הפסוק הזה?

‫בא לטעניה מסביר.

‫שמש, זה טוב, נכון?

‫מה עושים עם שמש?

‫מתחממים, גם מקבלים אור, גם לצמיחה, ‫הרבה דברים טובים באים מהשמש, נכון?

‫אבל מה?

‫יש לשמש גם סכנות.

‫זה שורף, זה מסנבר.

‫אז איך מסתדרים עם השמש?

‫כדי ליהנות ממנה, אבל ‫בלי להיסרף ובלי להסתנבר.

‫אז מה צריך להוסיף לשמש?

‫מגן.

‫מה זה מגן?

‫קרם שיזוף.

‫זה שמשייה, מסננת.

‫יש הרבה דברים שמסננים את האור ‫של השמש, ואז השמש היא הוליברכה.

‫אז לכן צריך שמש ומגן.

‫השם, אלוהים.

‫שמש כנגד השם.

‫אלוהים כנגד המגן.

‫כלומר, להיפגש ישירות ‫עם י' כ' ו' כ', וואו, זה מסוכן.

‫אתה לא במדרגה בכלל, אתה לא ‫ראוי לזה, אתה תסרף, אתה תכלה.

‫אז הקבל הורחוץ ידער בטובו הגדול ‫שבין י' כ' ו' כ' לבין האדם יהיה איזשהו מסך.

‫המסך הזה קוראים לו אלוהים.

‫אם תרצו, יש מסכים מנטליים, מסכים טבעיים.

‫הטבע, אלוהים בגמטריה הטבע.

‫אלוהים מסתיר את נוכחותו.

‫ואז על ידי ההסתרה הזאת נוצרת איזושהי ‫בועה אוטונומית שבתוכה אנחנו חיים.

‫מכוח זה אנחנו יכולים להיפגש עם ה'

‫בסדר?

‫הבעיה היא שאם אתה בבועה ‫אוטונומית, אז אתה מחוץ למפגש.

‫בעצם אתה בגלות.

‫מה עושים? זה סקנדל.

‫מוכרח להיות שההבדלה הזאת, המגן הזה, זמני.

‫המגן הזה מכשיר אותנו, ‫נותן, נותן נכון, נותן לנו

‫את האפשרות להכשיר את ‫עצמנו למפגש עם האלוהות.

‫כאשר נהיה קדושים, נוכל ‫להסיר את המסך ולא נשרף.

‫ולכן אומר הנביא ישעיהו, ‫ונשגב ה' לבדו ביום ההוא.

‫מה זה ה' לבדו? בלי מי?

‫בלי אלוהים.

‫אבל יהיה לבדו עם האדם.

‫זאת אומרת, יש מפגש ‫ישיר בין י' כאי ועו' כאי

‫לבין האדם לעתיד לבוא, ‫כשיוסר המסך של אלוהים.

‫זה המצב של הקדושה.

‫אז מה זה אין גוף בעצם לאלוהים?

‫אני אמר שאין גוף.

‫אני אמר שאין מסך, הכוונה שאין גוף.

‫אלא הכוונה שהגוף לא חוצץ.

‫שהגוף לא חוצץ.

‫הטבע לא חוצץ.

‫למשל אתה מתפלל בתפילת ‫18, ומלוך אתה ה' לבדך.

‫ה' לבדך, לא יהיה מלך?

‫הרי שמיצא שיהיה מלך.

‫נכון?

‫אלא הכוונה שיבצר מצב שבו ‫המשטר המדיני לא מסתיר אותך.

‫נכון? ומלוך אתה ה' לבדך.

‫מלך אוהב צדקה ומשפט.

‫כמו כן גם, הגוף הוא היום ‫נגיד מאפיל על זוהר הנשמה.

‫יכול להיות מצב שבו הגוף ‫במקום להאפיל על זוהר הנשמה,

‫הגוף יהיה גילוי הנשמה.

‫שקוף כזה.

‫הגוף יהיה גילוי הנשמה.

‫נכון?

‫זאת אומרת, זה משדר אלוהות בעצמו.

‫נכון.

‫אז זאת אומרת שזה שאנחנו היום ‫במצב של מסכים, זה מצב זמני.

‫עכשיו, אם מה שאני אומר זה נכון, יש פה בעיה.

‫אז אני מדבר על מדרגה של עולם ‫עתידי רחוק מאוד מאיתנו, נכון?

‫זה לא עדיין רחוק.

‫מה?

‫אבל יש לנו בכל זאת שלוש ‫קטגוריות של מפגש עם הקדושה.

‫ועשו לי מקדש.

‫מה פירוש מקדש?

‫אומר רשי, בית של קדושה.

‫כך אומר רשי על הפסוק ועשו לי מקדש.

‫בשמות פרק אף פסוק.

‫פסוק כמה?

‫חטא.

‫כמובן.

‫כן?

‫פסוק חטא, אומר רשי על הפסוק ‫ועשו לי מקדש, בית של קדושה.

‫דהיינו, מקום בטופוגרפיה של העולם ‫שבו המפגש בין הנברא לבורא אפשרי.

‫ולכן השלכות איך ניגשים אל המקדש.

‫יש גם זמן כזה.

‫יש יום קדוש, מהו?

‫וייברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו.

‫כלומר, יש גם יום בימי ‫השבוע שבו הקדושה אפשרית.

‫אז יש לנו מקום קדוש, יש לנו ‫יום קדוש, ויש לנו גם נפש קדושה.

‫ואתם טיולים, המלאכת כהנים, וגוי קדוש.

‫כלומר, דרך כלל ישראל יש גם מפגש כזה.

‫אם כן, דרך הזמן, המקום והאדם, ‫יש לנו שלושה צינורות של קדושה.

‫אלא שהצינורות האלה צריכים טיפוח.

‫כלומר, אי אפשר סתם להיפגש ‫עם האלוהות, זה מאוד מסוכן.

‫בסדר?

‫אז לכן, יש כללי... מה?

‫איך נפגשים עם כלל ישראל?

‫זה... הגויים יודעים את זה.

‫כי אנחנו בתוך כלל ישראל, אז ‫אנחנו לא מבינים מה אנחנו מייצגים.

‫אומות העולם שואבים מאיתנו הערה.

‫ולכן הם מנסים להיות ישראל, או ‫מקימים דתות מתוך היהדות וכדומה.

‫בסדר?

‫ועל זה נאמר, אז יאמרו ‫בגויים, יגדיל ה' לעשות עם אלה.

‫כלומר, היהודים לא מבינים מה קורה. ‫הם כחולמים.

‫אבל הגויים אומרים.

‫אז כשהגויים אומרים, היהודים ‫מקשיבים, מה הגויים אמרו הבוקר?

‫הם אמרו, אה, יגדיל ה' לעשות עם אלה.

‫אז מה אנחנו אומרים? יגדיל ה' לעשות עם אנו.

‫יש לנו אישור מהגויים לומר ‫שיגדיל ה' לעשות עם אנו.

‫היינו שמחים. כן?

‫לא, זאת אומרת, זה מתחיל מהגויים, אחר ‫כך היהודים מבינים את זה, אחר כך הדתיים,

‫ולסוף גם הרבנים מבינים את זה.

‫כן.

‫ואז הם מוכנים להגיד, אלל ביום העצמאות.

‫זה לוקח זמן.

‫טוב. עכשיו, אה... כן.

‫בקדושה שאנחנו מורים בתפילה.

‫אישה?

‫כן, בקדושה שאנחנו מורים בתפילה. נכון.

‫אנחנו, אנחנו, אה, כדוש כדוש ‫אנחנו נציין להתקרם לתדות ברקוב?

‫או לשמור על ההרחק שצריך לשמור על זה?

‫קדוש, זה רחוק. לפי זה.

‫קדוש? מה, לשים בהכרנה ש...

‫תשמע, תשמע, זה מספיק במשובח גם ‫ככה, סליחה, זה מספיק במשובח גם ככה.

‫תן, תן לי לדוגמא, תן לי לדוגמא.

‫אם לא, אז אנחנו פשוט נפרוץ לכל ‫הכיוונים, ואז לא יצא לנו משהו בנוגע.

‫אה, יש במעשה בראשית.

‫כן, אנחנו ניקשים לעומק הדבר.

‫במעשה בראשית, אנחנו אומרים ‫שבכל יום ויום יש ארבעה שלבים.

‫מהם ארבעה שלבים?

‫תוכנית, ביצוע, שיפוט, סיכום.

‫למשל, ביום הראשון, ‫תוכנית, ביום האלוהים יהי אור.

‫זאת תוכנית.

‫ויהי אור, ביצוע.

‫והיה האלוהים את האור כי טוב, ‫והיו די אלוהים בין האור ובין החושך,

‫והיה יקרא אלוהים לאור יום ולחושך גר הלילה.

‫משפט.

‫והיה ירב, היה בוקר.

‫יום אחד, סיכום. נכון?

‫ככה זה בכל יום ויום.

‫ויש בסיכומו של היום הראשון,

‫הוא אומר, כתוב, והיה ירב, היה בוקר יום אחד.

‫בסיכומו של יום השני, ‫והיה ירב, היה בוקר יום שני.

‫אחר כך כתוב, והיה ירב, היה בוקר יום שלישי.

‫והיה ירב, היה בוקר יום רביעי.

‫והיה ירב, היה בוקר יום חמישי.

‫והיה ירב, היה בוקר יום השישי.

‫והאחל אלוהים יום השבעים, מלאכתו אשר עשה.

‫והיה חול שם, והיה רץ בכל סבליים.

‫והאחל אלוהים יום השבעים, מלאכתו אשר עשה.

‫והיה שבועות יום השבעים, מלאכתו אשר עשה.

‫והיה ברך אלוהים את יום ‫השבעים, והיה יקדש אותו,

‫כי הוא שבת במקום מלאכתו, ‫אשר בראה אלוהים לעשות.

‫והיה ירב, היה בוקר, היה יום השבעים. נכון?

‫מה נכון? לא נכון.

‫הפסוק הזה לא קיים. נכון?

‫זה פסוק שלא קיים.

‫והיה ירב, היה בוקר, היה יום השבעים. ‫לא קיים.

‫מה כתוב במקום? סברים הרנה. אני חושב. מה?

‫כן, אבל לא כתוב, היה ירב, ‫היה בוקר, היה יום השבעים.

‫והשאלה היא למה?

‫זה כל התלת דרכים. כל התלת דרכי הבוריה.

‫תחפש, תמצא.

‫אם תמצא את הפסוק הזה, ‫אני אתן לך חמישים שקל.

‫נכון?

‫אבל זה לא קיים.

‫הפסוק הזה לא קיים.

‫המצאתי אותו. עכשיו, צריך להבין למה.

‫התשובה היא פשוטה מאוד, ‫בגלל שיום השבעי לא הסתיים.

‫כלומר, כל ההיסטוריה ‫האנושית נתונה בתוך היום השבעי.

‫אנחנו בתוך היום השבעי הזה.

‫אז באיזה יום אנחנו היום?

‫ביום השבעי. יפה מאוד.

‫אנחנו בתוך היום השבעי של הבריאה.

‫ויש ליום הזה משימה, כמו ‫שמצאנו שבכל הימים יש תוכנית,

‫ביצוע, שיפוט.

‫אז צריך להבין מהי התוכנית של היום השבעי.

‫התוכנית של היום השבעי זה קידושים תהיו.

‫אז זה מה שכתוב, ואי ורך ‫אלוהים את יום השבעי ואי קדש.

‫זאת אומרת, נתן לו משימה.

‫המשימה היא קידושים תהיו.

‫ואז יבוא יום שיהיה כתוב ואי יהיו קידושים.

‫ואי הר אלוהים כי טוב.

‫ואי הערב, ואי בוקר יום השבעי.

‫ואז יתחיל היום השמיני.

‫יפה. בסדר?

‫אנחנו עדיין עוד לא הגענו אל זה.

‫עד כאן ברור?

‫עכשיו יש פה בעיה.

‫לפי זה, יום השמיני זה היום שבו יש קדושה.

‫הקדושה מצליחה.

‫זה מובן, הרי אם ביום השביעי ‫הקדוש הוא שובט מכל מלאכתו,

‫אז מה הדבר שגורם לשביטה?

‫זה הטבע.

‫הטבע זה השבטה של הבריאה.

‫ואז יוצא שכל זמן שיש ‫שביטה, אז האדם צריך להתקדש.

‫כשיהיה קדוש, אז ‫נוכל להסיר את המסך,

‫ונוכל להיכנס אל היום השמיני.

‫עד כאן מובן?

‫עכשיו יש לי פה בעיה.

‫כל מה שאמרתי לכם זה לא נכון.

‫כמעט. ואני אסביר למה.

‫אם מסתכלים בספר ויקרא פרק ת'

‫פסוק א', מה כתוב שם?

‫ויהי ביום השמיני.

‫מסקנה, יום השמיני כן התחיל.

‫אבל לא כתוב, יהי ערב היי בוקר יום השביעי.

‫משמע שיום השביעי לא הסתיים.

‫אז איך אתה מתוך שני?

‫אזו, יש אחד בתוך השני.

‫מכאן אתה לומד שיש מקום ‫שבו היום השמיני התחיל.

‫איזה מקום זה?

‫המקדש. הרי על מה כתוב יהי ביום השמיני?

‫על חנוכת המקדש.

‫זאת אומרת, המקדש הוא איזה ‫חתיכת יום שמיני בתוך היום השביעי.

‫בגלל זה מותר לספיק מלאכה במקדש.

‫ולכן עושים מלאכה בשבת במקדש. ודאי.

‫כי זה אחרי. אנחנו אחרי השבת שמה. ‫זאת אומרת שהמקדש הוא בעצם שגרירות,

‫איזה מין עטרמה בטט של ‫היום השמיני בתוך עולם מנואנו.

‫עכשיו יש פה בעיה. ‫אם זה נכון, יוצא שהמקדש הוא גוף זר.

‫מה קורה לי גוף זר?

‫נפלט. נכון?

‫לכן, מדי פעם המקדש נחרב.

‫כמובן. כי הוא באמת לא מתאים לטבע של העולם.

‫לכן העולם דוחה אותו.

‫מה? מה שמועתי מחנוכה?

‫שזה מה?

‫מן העולם עד העולם, תסביר.

‫שאנחנו בעצם כבר רואים את היום השמיני.

‫אה, כן. בחנוכה הייתה איזה מיני ערה כזאת. ‫כן? ברור.

‫ולכן זה שמונה ימים.

‫אבל יש, זאת אומרת, אבל מה שלא טבעי נפלט.

‫ברור? מה אבל מסביר את זה שהמקדש שייך לנבדל,

‫והעולם הזה הוא עולם ‫הטבע, הטבע דוחה את הנבדל.

‫ברור? אבל מתי אז המקדש לא יחרב?

‫כאשר העולם יעלה למדרגת היום השמיני.

‫מובן?

‫אז זה מה ש... זה בעצם המשימה.

‫עכשיו, יש אפשרות של...

‫הייתי אומר, של המשכה, של מידת ‫הקדושה בחיים הפרטיים דרך תורת המידות.

‫וזה מה שאנחנו לומדים כאן ‫במסילת ישרים, בביאור מידת הקדושה.

‫עד כאן ברור?

‫טוב, אז עכשיו, מתוך כך... מה ‫זה קשור לקדוש, קדוש, קדוש?

‫אני לא אמרתי שזה קשור. ‫אני אמרתי שדווקא אני לא אדבר על זה,

‫כי אני לא רוצה להתבלבל.

‫כן? בסדר.

‫עכשיו, המושג קדוש אצלנו הוא מושג רחוק.

‫לכן, הקדוש אצלנו רחוק.

‫ברור. ‫אבל כשאני מגיע לקדושה, זה כבר לא רחוק.

‫ברור? לכן, קדוש, קדוש, קדוש, ‫זו כוונה רחוק מאופן מוחלט.

‫מסביר רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי,

‫שכשחוזרים על ביטוי שלוש ‫פעמים, הכוונה אינסוף פעמים.

‫כלומר, שהשרפים היו אומרים ‫קדוש, קדוש, קדוש, קדוש, קדוש, קדוש,

‫בלי הישג.

‫בסדר.

‫לכן, הם שרפים.

‫שרופים הכול.

‫לעומת האופנים, האופנים ‫דווקא הם מאוד נחמדים כאלה.

‫ברוך כבוד ה' במקומו, זה ‫מנמטי, לא טרנסנדנטי, וזה מסתדר.

‫אבל הבעיה היא שמי צודק?

‫כלומר, השרפים אומרים ‫קדוש, האופנים אומרים ברוך.

‫מה האמת?

‫ליושב תהילות, לרוכב הערבות, קדוש וברוך.

‫נכון? ככה אמרו בידליים.

‫וגם אנחנו קוראים לריבועין שלו, ‫אלא אנחנו קוראים לו, הקדוש, ברוך הוא.

‫זאת אומרת, הוא הקדוש והוא הברוך.

‫לא קדוש, ברוך יהיה, כן? לא יתברך.

‫אלא הקדוש, ברוך הוא.

‫זה אותו אחד.

‫הוא רשת תיבות, הוא ושמו אחד.

‫עכשיו, אם כן, לפעמים אנחנו מבינים קצת ‫מה זה המשימה של הקדושה בחיים האישיים.

‫מה זה אומר?

‫זה מצב שבו יש מפגש מתמיד של פנים אל פנים, ‫כמו המפגש של אהבה בין הבורא לבין הנברא.

‫והמצב הזה יש לו השלכות אחר ‫כך גם על ההתנהגות של האדם.

‫בואו נראה על מה מדובר.

‫עניין הקדושה, כפול הוא.

‫דהיינו, תחילתו העבודה וסופו גמול.

‫תחילתו השתדלות וסופו מתנה.

‫והיינו, שתחילתו הוא מה שאדם מקדש עצמו.

‫וסופו, מה שמקדשים אותו.

‫והוא מה שאמרו זיכרונה מברכה.

‫אדם מקדש עצמו מעט.

‫מקדשים אותו הרבה.

‫מלמטה, מקדשים אותו מלמעלה.

‫ההשתדלות.

‫עכשיו, מה זה ההשתדלות?

‫לפני שאנחנו רואים מה הקדוש הלכו נותן לו.

‫הוא שיהיה האדם נבדל ונעתק מהחומריות לגמרי.

‫הוא מדבק תמיד בכל עיית ובכל שעה באלוהיות.

‫זאת אומרת, מה זה נעתק ונבדל מהחומריות?

‫הוא מפסיק להיות חומר.

‫אבל הוא חומר, אז איך הוא ‫יכול להתנעתק מהחומריות?

‫אלא כיוון מה מוקד העתעניינות שלו.

‫איפה הוא שם את מעייניו.

‫יש אדם שמה שמעניין אותו ‫זה כסף, ענאות, כבוד, שטויות.

‫זה מה שמטריד אותו.

‫אז הוא עוד לא קדוש.

‫ברור?

‫והדבר הזה נקראו הנביאים מלאכים.

‫כי העניין שנאמר בהארון, כי ‫סבתאי כהן ישמרו דעת ותורה,

‫יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבעות הוא.

‫כן, ברור.

‫אז הכהן הוא מלאך.

‫ואומר, והיו מלאבים במלאכי ‫האלוהים ובוזים דבריו ומצעתיים בנביאב.

‫אז מי זה מלאכי האלוהים שהיו מלאבים בהם?

‫הכוונה, בנביאים.

‫ואפילו בשעת התעסקו במעשים ‫הגשמיים המוכחים לא מפיעת גופו,

‫הנה לו תזוז נפשו, מדבקו תה העליון, ‫וכעניין שנאמר, דווקא נפשי אחריך,

‫בי תמיך ימינך.

‫כן, רואים את זה אצל האבות.

‫האבות, ומה הם עסקו?

‫מסתכלים בתורה, זה מאוד מעניין.

‫אברהם, יצחק ויעקב, שאנחנו ‫מתפללים לקב' ואומרים אלוהי אברהם,

‫אלוהי יצחק, אלוהי יעקב, ומה הם עסקו?

‫כפסים.

‫יש להם כפסים, עיזים, תיישים.

‫יעקב, הבינו, וואלה, איך מה נעשה ‫כדי שיהיה להם נמשים לעיזים האלה?

‫יש לי רעיון, ניקח מקל, נעשה פצלות לבנות,

‫נשים את זה בתוך המים ‫שבשוקת, בזמן שהן מיוחמות,

‫ואז ירעו וזה, בזמן שהצאן עולות, ‫ואז יהיה עקודים, ניקודים וברודים.

‫נעשה הרבה כסף.

‫זה יעקב הבינו?

‫כן, זה אותו ספר, הוא מתעסק, נכון?

‫הוא מתעסק בזה, אבל אצלו כל הכוונה שלו זה,

‫כדי שתקום אומה שיודעת את השם, ‫ככה מסבירה המבן למורה נבוכים,

‫אז הכל קדוש אצלו.

‫בסדר?

‫טוב, אז כדי להבין את זה בהרחבה, אנחנו ‫צריכים להרחיב בתוך דברי רמחל עצמו,

‫אבל אין באפשרותנו כעת שהרי הגיע המבזק,

‫אז נמשיך, בעזרת השם, הפעם הבאה.

‫שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230711418″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 61
דרך קניית היראה
הקדושה - תחילתה השתדלות וסופה מתנה - סיום ספר מסילת ישרים
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230711418″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידת הקדושה

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן