פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

בביאור יראת החטא

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫והנה אנחנו ממשיכים בספר הקדוש מסילת ‫ישרים ואנחנו בעיצומו של פרק כף דלת
‫די קרוב להתחלה למרות שהתחלנו ‫את הפרק בביור ירעת החטא

‫המין השני

‫שני סוגי ירעה

‫המין השני

‫לעומת המין הראשון

‫המין הראשון ירעת העונש

‫שאיננה ראויה להיות במעלות הגבוהות

‫אף על פי שיש לה מקום

‫אבל איננה ראויה לה מעלות הגבוהות

‫ולכן אי אפשר לשים אותה בכלל ירעת חטא

‫שהיא קרובה למידת הקדושה

‫שהיא האחרונה ברשימת המידות של מסילת ישרים

‫אז אם כן ברור שכשאנחנו מדברים על ירעת חטא

‫אנחנו מדברים על הירעה שמהמין השני

‫נכון?

‫הוא אמר זה הירעות שתיים שהן שלושה

‫האחת ירעת העונש

‫והשנייה ירעת הרוממות

‫ובתוך ירעת הרוממות יש סעיף הנקרא ירעת חטא

‫דבר משהו מאוד מאוד גבוה

‫המין השני הוא ירעת הרוממות והיא

‫שהאדם ירחק מן החטאים ולא ייעסם

‫מפני כבודו הגדול יתברך שמו

‫גם בשולחן ארוך

‫באורחיים סימן ראשון

‫סעיף א' יש שם הערה של הרמה

‫ציטוט ממורה נבוכים

‫שכאשר האדם ייתן על דעתו

‫שהקבלו שרחו מלוא כל הארץ כבודו

‫מתמלא בהירעה

‫עכשיו מה זה ההכרה של מלוא כל הארץ כבודו?

‫איך מגיעים להכרה הזאת?

‫זה לא דבר פשוט על ידי עצם ההצהרה

‫אני מצהיר שאני חושב ‫שכאשר חו מלוא כל הארץ כבודו

‫זה לא דבר פשוט

‫אבל מי שמגיע להכרה הזאת

‫אז הוא גם מתמלא בהירעה

‫אז בוודאי שההירעה שמדובר ‫עליה איננה הירעה מהגהינם

‫שמה יישרף או שמה ייענש

‫לא מדובר על זה

‫אלא מדובר על ירעת הכבוד

‫כמו שלמשל

‫כאשר אני עומד בפני מלך גדול

‫זה שאני לא מחטאת באף

‫זה לא בגלל שיש על זה כנס

‫אלא בגלל

‫המעמד מאוד מכובד

‫אז מה שאומרים המילה השני הוא ירעת הרוממות

‫והיא שהאדם ירחק מן החטאים ולא ייעשה

‫מפני כבודו הגדול יתברך שמו

‫כי איך יאחל

‫או איך יערי ליבו

‫של בשר ואדם שפל ונמאס לעשות דבר

‫נגד רצונו של הבורית ברך ויתעלה שמו

‫והנה זאת הירעה אינה כל כך קלה להשיג אותה

‫כי לא תיוולד אלא מתוך ידיעה

‫והשכלה

‫להתבונן על רוממות היתברך ‫ועל פחיתותו של האדם

‫אז איך עושים? צריך בשביל זה ללמוד

‫ככל שאדם ילמד יותר, יבין יותר

‫אז הוא יוכל גם להגיע לירעת הרוממות

‫אבל מה הוא צריך ללמוד בשביל זה?

‫האם הוא צריך ללמוד

‫סוכי תהילים אומרים לו שהקדוש הוא גדול?

‫זה לא עוזר

‫כן, אבל זה רק רגשות

‫פה מדובר על השכלה

‫לא מדובר על רגש, מדובר על שכל

‫לכן, הרב קפח מביא בהקדמתו לספר מורה נבוכים

‫בשם אחד מהדמורים, ששכחתי מזה היה

‫שאמר שכאשר ספר מורה נבוכים בבית

‫יש עירת שמים בבית

‫עכשיו, ספר מורה נבוכים ‫זה ספר שכלי, פילוסופי

‫אבל הוא מברר את האמת על דרך השכל

‫והרי השכל הוא החלק היותר נכבד בנפש האדם

‫וכאשר השכל מתוקן, אז במילא גם יש

‫יש עירת שמים, יש שמחה

‫כן, אין שמחה כי זה רק הספקות

‫יש אפשרות להגיע לזה בלי בירושלמות?

‫האם יש אפשרות להגיע בלי בירושלמות? ‫התשובה היא לא

‫זה מה שהוא אומר לך

‫הוא אומר, הנה זאת העירה, ‫אינה כל כך קלה להשיג אותה

‫כי לא תבלד אלא מתוך ידיעה והשכלה

‫להתבונן על רמותו היברף ועל פחיתותו של האדם

‫כי כל אלה דברים מתולדות השכל

‫המבין ומשכיל

‫והיא העירה אשר שמנו על החלק השני

‫מאחד מחלקי החציוד אשר זכרנו

‫עכשיו, יש בעגרות הראייה

‫התכתבות של הרב קוק עם ‫אחד מגדולי ישראל הרדבז

‫רבי יעקב בין דוד, זאב ולובסקי

‫הנקרא רדבז

‫הרב קוק מתכתב איתו

‫יש להם ויכוחים על כמה דברים

‫בין היתר על היתר, המכירה בשמיטה

‫ועל הציונות

‫ועל החילונות ועוד כמה דברים שמתווכחו עליהם

‫רבי יעקב רדבז

‫ומתוך התשובה של הרב קוק אליו

‫רואים מה הייתה הקושייה של הרדבז עליו

‫שהרדבז כותב אליו, מדוע אתה ‫עושה כל כך הרבה בירורים עמוקים

‫במחשבת ישראל ואימונה וכו'

‫אני די לי באימונה של סבתא שלי

‫ואז הרב קוק עונה לו

‫בוודאי שהסבתא של כבודו הייתה צדיקה

‫ומקום שמור לה בגן העדן עם כל חסידי האומה

‫ובוודאי שאלווי וכולנו נהיה כמוה

‫אבל

‫ובוודאי שכבודו יסכים שלא ‫די באימונה של הסבתא שלו

‫כדי להניג את כלל ישראל

‫כלומר, כשנדברים על כלל ישראל

‫מדובר בבירורים מעמיקים ומורציניים

‫שיכולים להתמודד עם כל רמה פילוסופית נגדית

‫אז ברור שלא מספיק האימונה הרגשית

‫כבוד הרב, בבקשה

‫שהשיעור יעמוד לזכות רפואתו

‫של הילד איתי בנימין בן ליעת

‫אמן כנרצון, הרי הוא לרפואתו

‫איזה טיפ ריבונו של העולם ‫נותן למבקשים להיות מרעב

‫כשהם מסתכלים מסביבם ורואים המונב את ישראל

‫שלא שמים קצוץ על מלוא כל הארץ כבודו

‫ובוודאי שצריך לשאול את האנשים

‫מדוע הם שמים קצוץ

‫לא שהם לא שמים קצוץ, הם שמים קצוץ

‫ההפך, כן, על מלוא כל הארץ כבודו

‫משום שהם לוקחים כל כך ברצינות את זה

‫שמלוא כל הארץ כבודו

‫שהם אינם מוכנים לניסוחים ‫שמקטינים את ההכרה הזאת

‫והניסוחים הרגשיים, החווייתיים

‫שמצויים בשוק, למרות כוונתם הטובה

‫מקטינים את האמת הגדולה הזאת

‫ולכן, היהודי באופן אינסינקטיבי מרגיש

‫שמה שהדתי המצוי מוכר לו

‫הוא נמוך מן האמת, זה הטיפ

‫מה קודם למה, הידיעה או האמונה?

‫מה קודם למה, הידיעה או האמונה?

‫אני לא יודע אם יש הבדל ‫בכלל במושגים האלה בעברית

‫אין הבדל?

‫לא, אני לא בטוח בכלל שיש הבדל

‫למרות שיש ספר, האמונות והדעות, כן?

‫על אמנת או על תקדת

‫אבל הרמב״ם כבר כתב במורים נבוכים

‫שאין האמונה העניין הנאמר בפה

‫אלא הדבר המתברר בראיות

‫לכן, אף על פי שיש

‫יש מה שנקרא שכל של מאמינים

‫אבל זה שכל

‫זו צורת שכל מיוחדת למאמינים

‫אתה רואה בהרבה ספרים עתיקים כתוב כך

‫דע והאמן שכך וכך

‫אז מה זה דע והאמן?

‫אלא יש צורת ידיעה המיוחדת למאמינים

‫אבל זה ידיעה

‫מובן מה שאני אומר?

‫טוב

‫לא, זו שאלה מאוד רצינית

‫כאמור, אפשר לרמב״ם כתב

‫בספרו מורים נבוכים

‫אין לו מורים נבוכים, שמונה פרקים

‫הרמב״ם כתב

‫אוסמע על החק ממלכהלהו

‫נכון?

‫השאלה היא, אבל ממי כן?

‫כן? מה אתה אומר?

‫לא, זה לא מה שהוא אומר

‫אז זה, חק מגלל בני אברהם

‫אוסמע על חק ממלכהלהו

‫שמה האמת ממי שאמרה

‫למורה?

‫הרמב״ם אומר את זה כדי להסביר מדוע

‫כשהוא מברר את סודות הנפש

‫הוא משתמש במקורות של גועים

‫נכון? הוא מי שמע דברי גועים

‫הוא אומר שמה האמת ממי שאמרה

‫מי שאמר, אמר

‫אם זה אמת, זה אמת, תקבל

‫נכון?

‫ביטוי ידוע

‫נשאל את השאלה

‫בסדר, אבל איך אני יודע שזה אמת?

‫כלומר, שמה האמת ממי שאמר

‫וצריך שזה אמת

‫איך אני יודע שזה אמת?

‫כן? זה מה שלא ברור כאן

‫ולכן

‫אנחנו תמיד עומדים באיזה מין ספק כזה

‫עד כמה החשיבה הפילוסופית

‫היא נאמנת לאמת

‫לא כל כך ברור

‫אבל זה דבר שצריך לבירור

‫למשל, השאלה היא מה עומד ‫בראשית כל ההוויה הרוחנית

‫מאוד מקובל לומר שבראשית כל ההוויה הרוחנית

‫עומדת החוכמה

‫החוכמה וכל מה שיש בעולם

‫הוא תולדה של אותה החוכמה

‫אבל יש גם התנסכויות אחרות

‫שהכל מתחיל מן הרצון

‫ה' רצה

‫מהרצון משתלשל הכל

‫המקובלים קוראים לזה טריין ראשין

‫שתי רשיות

‫יש ראשית ברצון

‫יש ראשית בחוכמה

‫אפשר לומר שאחת המשימות העמוקות

‫של בעלי החוכמה

‫זה לדעת לאחד את שניהם

‫רצון וחוכמה כאחד

‫זה לא דבר פשוט בכלל

‫למשל, בספר משלה

‫יש בכמה מקומות

‫דיבורים נשגבים על החוכמה, נכון?

‫אני חוכמה, לי גבורה וכו' וכו'

‫ובכל המקומות שבספר משלה כתוב חוכמה

‫הדרשות של חז'ל זה על התורה

‫אז מי אמר שזה אותו הדבר?

‫תורה וחוכמה

‫ברור שבמציאות אנחנו רואים הבדל

‫הרי אם יאמר לך אדם יש תורה בגויים

‫אל תאמין, יש חוכמה בגויים תאמין

‫אז יש הבחנה בין תורה לחוכמה

‫השאלה, ממתי נולדה ההבחנה הזאת?

‫אתם מבינים מה שאני אומר?

‫הו, אתה הייתי?

‫כן, כן, כן, בסדר

‫מי שיתלבט בשאלה הזאת

‫איננו פחות מערב קוק

‫בספר

‫שמונה קבצים

‫דקובץ א'

‫סימן

‫ט'

‫ט' ק'

‫כדי לזכור

‫ט' ט' ק'

‫נקרא בקצרה

‫ט' ט' ק'

‫פתק

‫או אם תרצה, צ'

‫זה קובץ א'

‫ט'

‫הוא אומר כאן

‫אני אקרא באמצע הפסקה, לא מההתחלה

‫בדרך כלל, כלומר באופן כללי

‫אין המחיצה

‫בין התורה והחוכמה

‫גדורה כראוי

‫ההגדרה, איפה זה תורה ואיפה זה חוכמה

‫זה לא כל כך פשוט, ההבחנה הזאת

‫הרי אנו צריכים לדעת כמעט את כל המדעים

‫כדי לברר יפה את התורה

‫ומתי הוצאו אלה מן התורה

‫אין לנו ברור

‫עסק הרפואה תלולו בתורה

‫שהרי באגדות השס הכניסו אותו

‫והעסק דה חיידי ברייתה

‫היה העיקר שהזכיק את רב הונה

‫שיצווה לברה למי זל

‫לקמת רב חיסדה, עוד יותר ‫מהטעם של חידות שימאתי

‫במשלה

‫הנה נו מוצאים את השבח של החוכמה בדרך כלל

‫יוכל להיות שכלכולים מוסריים של חכמים אחדים

‫גרמו להגדלת הרעיון של ההבדל

‫שבין התורה והחוכמה

‫בכלל מביאים כל המדעים

‫להכרה האלוהית ולאהבת אלוהים

‫אם כן, הם כלולים בציווי של שמה ואהבת

‫שעל זה סובב, והיו הדברים האלה

‫אשר אנוכים צווה היום על לבבך

‫ושננתם לבניך

‫אם יש צורך לדעת את המעשה

‫אשר יעשה מה שאין החוכמה מספקת על זה

‫מספיק הבדל זה גם ליתר המקצועות שבתורה

‫שאינם מעשיים

‫ופשוט הוא שחובה היא

‫ההקדמת ידיעת המעשה

‫וגם הרגילות ברוח התורה

‫שבאה על ידי כל מה שעוסקים בה

‫היא מעלה את האדם לדשלימות מעשית

‫ושגול הזו יש גם כן בכל חוכמה בפנים ידועים

‫וכל חוכמה, באמת

‫חכמה שם היא

‫והאגדה הברורה

‫המבדלת בין התורה לחוכמה הכללית

‫היא שאלה גדולה

‫הוא לא אמר אין הבדל

‫הוא אומר

‫האגדה הברורה המבדלת בין התורה לחוכמה הכללית

‫היא שאלה גדולה

‫הרב מסיים עם סימן שאלה

‫ואתה מסיים עם סימן קריאה

‫העובדה שהניסוח שלו עצמו

‫זה קשה לתאחם מה זה ומה זה לא

‫נכון, זה מה שהוא אמר, אתה אמרת אין הבדל

‫זה לא אותו דבר

‫אם היה והיה מהיר לו, הוא היה אומר למה

‫אבל זה לא משהו מה

‫הוא אמר, זה שאלה

‫כלומר, באיזשהו מקום

‫נכון, אנחנו מבחינים

‫יש תורה ויש חוכמה, יש קודש ויש חול

‫אבל

‫האם יש לך קריטריון ברור איפה זה נעצר

‫אין לך יודע

‫טוב, אבל

‫למשל היה יהודי אחד, רמחאל, ‫כתב ספר מוסיית אישרים

‫מכירים אותו?

‫הוא היה אדם שהיה בקיא

‫בכל המדעים

‫הייתה ספרייה

‫לדוד שלו

‫שבספרייה הזאת

‫היו

‫הייתה ספרייה עשירה מאוד, באיטליה

‫בפדובא, ושם היו כל

‫ספרי המדע

‫והפילוסופיה

‫של ימיו, הכל

‫חוץ מזה היה גם כל הספרות התורנית

‫בגיל

‫12 רמחאל גמר לקרוא את הכל

‫כנראה שהוא

‫זקוק לכל זה

‫כדי להגיע לדעת אלוהים

‫ברור?

‫זאת אומרת, יש דברים בכלח פתחי חוכמה

‫שזה ספר הקבלה הגדול של רמחאל

‫יש דברים שרואים שזה תגובה

‫לפילוסופיה של לייבניץ

‫וגם דברים שהוא לקח כנראה

‫מג'אן בטיסטה ויקו

‫אז זאת אומרת

‫אי אפשר לעשות הבחנות חתוכות

‫ברור שכשאתה מדבר

‫על מדרגה של עירת אלוהים, זה כולל כבר את הכל

‫זה מה שאומר לך

‫לכן הוא אומר

‫והנה זאת העירה אינה כל כך קלה

‫להשיג אותה, כי לא תיוולד

‫אלא מתוך ידיעה והשכלה

‫להתבונן על רעמותו, ידבר אבל בחיטותו של האדם

‫כל אלה דברים מתולדות השכל

‫המבינו מזכיל, והיא העירה

‫אשר שמנו לה לחלק שנים, אחד בחלקי החסידים

‫אשר זכרנו

‫אז אל תחשוב שזה יבוא לך לבד

‫סתם על ידי התרגשות

‫בה יבוש האדם

‫ויחרד בעומדו לפני קונו להתפלל

‫או לעבוד כל העבודה

‫היא העירה המשובחת שנשתבכו בה חסידי עולם

‫והיא מה שמשה מדבר

‫ואומר

‫להיראה את השם הנכבד והנורא הזה

‫את השם אלוריך

‫יש פה גם השאלות

‫שלום לרב ותלמידיו בכל אתר ואתר

‫האם יהיה נכון לומר

‫כי הנהגת הרמב״ם מתאימה לדורו

‫שעסקו בפילוסופיה

‫בעוד בדור יערוד

‫היום העיסוק בין אלו רק יוצר

‫טעויות וטהיות

‫ועדיף את כיוון החסידות

‫ואלי להגיד לך לא, אבל גם ולי להגיד לך כן

‫זאת אומרת

‫אחד הדברים שלמדנו

‫מבית מדרשו של הרב קוק

‫במאמר הדור

‫זה דבר מאוד מאוד עמוק

‫שהרב אומר שכל הבעיות של הדור

‫מתחילות מן הראש ולא מן הלב

‫כלומר בסופו של דבר

‫מה שגורם

‫לאנשים בלבול

‫זה שהאמונה לא

‫מבוררת בסכלם

‫ולכן

‫אנחנו לא יכולים להזניח

‫את הממד הזה של הלימוד

‫גם אם לא תמיד

‫אלה שעוסקים בקירוב רחוקים

‫יש להם היכולת

‫להיות במגע עם התרבות הכללית

‫לא תמיד יש יכולת, אבל בגלל שאין לך יכולת

‫אל תעשה מזה אידאל

‫מה שהציג הרב

‫את שווח

‫חוכמת התורה וחזל

‫הנה כיום

‫דברים רבים התגלו כאינם נכונים

‫כל ענייני הרפואה

‫או אסטרולוגיה

‫וכן הרבה יסודות וכולי

‫מה ראו חכמי ישראל

‫להכניס חוכמות אלו לחוכמת התורה

‫חכמי ישראל רצו לדעת את השם

‫וכיוון שדעת השם

‫זה גם כלול

‫זה כולל גם את ההשתתפות

‫של החוכמה האנושית

‫לכן חזל שיתפו

‫את מה שהם ראו כחוכמה אנושית

‫לפי ההבנה של זמנם

‫ככה המדע מתקדם

‫עכשיו

‫גם הדברים שהתבררו כלא נכונים

‫במדע העתיק

‫נכון שהם לא נכונים באופן נקודתי

‫אבל ניצרו תבניות חשיבה

‫שמאפשרות

‫להתקדם בדעת אלוהים

‫לרב, שלום ושבוע טוב

‫מהו התהליך הלימודי

‫שצריך לעשות

‫על מנת לאחד את הטרן ראשין

‫והאם הוא אפשרי

‫או שבדובר בעניין פרטי, כל אחד בשורש נשמתו

‫תודה רבה

‫תשובה

‫כדי לאחל את הטרן ראשין

‫כלומר את החוכמה ואת הרצון

‫את האמונה והידיעה

‫שאתה העלית לפני כן

‫צריך לעשות עבודה

‫מיוחדת, שהיא

‫ללמוד כל תחום מצד עצמו

‫כלומר אתה לא יכול

‫לעשות ייחודים מלאכותיים

‫אלא עוסקים באמונה

‫כאילו אין חקירה

‫ובחקירה כאילו שאין אמונה

‫ואז מתיילד

‫מעצמו הקשב המאחדם

‫מובן?

‫טוב

‫אההה

‫עכשיו אנחנו

‫ממשיכים במסיעת ישרים

‫זאת היראה

‫שאנחנו בביאורה עתה

‫דהיינו יראת ח'

‫היא כמו חלק

‫מיראת הרוממות שזכרנו

‫הוא כמו מין בפני עצמו

‫כן הרי הוא אמר לנו שהיראה

‫היא שתיים שהם שלוש

‫נכון?

‫מה מין הראשון?

‫יראת העונש

‫השני יראת הרוממות

‫בתוך יראת הרוממות

‫יש ענף שהוא יראת ח'

‫אז בואו נראה

‫הוא כמו מין בפני עצמו והיינו

‫כי הנה העניין הוא שיהיה ‫אדם יערב וידואג תמיד על

‫מה עשיו, בין יתערב

‫בא מאיזה שם מצחט או בין יהיה

‫בא מאיזה דבר קטן או גדול

‫שאינו לפי גודל כבודו יתברח

‫ורוממות שמו

‫והנחה רואה היחס הגדול שבין יראה זו

‫ויראת הרוממות שזכרנו

‫כי התכלית בשניהם שלא לעשות דבר

‫נגד רום כבודו יתברח, אבנם

‫ההבדל שביניהם

‫שבעבורו תחשב כמין אחר

‫ובשם אחר תיקרא הוא

‫כי יראת הרוממות היא בשעת המעשה

‫או בשעת העבודה

‫או בפרק העבירה

‫דהיינו או בשעה שהוא מתפלל

‫או עובד, שאז יבוש

‫ויקלם

‫ירעש וירעד מפני רום כבודו יתברח

‫או בשם יש להזדמנת עבירה

‫לפניו ומכיר בה

‫שיעזוב מלעשותה

‫למען אשר לא יעשה דבר

‫למרות העיני כבודו חס ושלום

‫אך יראת אחרת היא

‫בכל עת ובכל שעה

‫כלומר גם לא

‫בקשר לעבירה או למצווה

‫ספציפית, שהנה בכל רגע

‫הוא יערה, פני קשל

‫ויעשה דבר או חצי דבר

‫שיהיה נגד כבוד שמו יתברח

‫ועל כן יקראת ירעת חטא

‫ירעת חטא

‫כי יקרא ירעה מן החטא

‫שלא ייכנס

‫להתערב במעשה, מחמת פשיעה והתרשתות

‫או מחמת היעלם

‫יהיה באיזה דרך שיהיה

‫כלומר, הוא

‫בעצם אפשר לומר ירעת חטא

‫זאת ירעת הרוממות

‫איך אומרים את זה? מחסנת

‫כלומר, לפני שהאדם

‫נפגש עם האפשרות

‫של החטא, הוא

‫חי בזהירות

‫מתמדת, שמה יבוא

‫לידו חטא שאיננו

‫טועם את הגודל

‫האלוהי, והנה על זה נאמר

‫אשר האדם מפחדת תמיד

‫ופרשו זיכרונם נברכה

‫ההוא בדברי תורה כתיב

‫אז מה זה מפחד? מפחד ממה?

‫הוא מפחד שהוא

‫לא יעשה טוב, נכון?

‫נכון, לא שהוא מפחד מהעונש, הוא פרשו

‫זיכרונם נברכה, הוא בדברי תורה כתיב

‫כי אפילו בשעה שאינו רואה המכשולה נגד עיניו

‫צריך שיהיה ליבו חרד, בגלל שהוא

‫פן תמונו לרגליו, והוא לא נשמע

‫ועל ירעה זאת

‫אמר משה רבנו עליו השלום

‫ובא עבורתי ירעתו על פניכם לבלתי תכתאו

‫כי זה

‫עיקר הירעה, שיהיה האדם ירע

‫ומזדהזה תמיד, עד שלא

‫תעשו ירעה זו ממנו

‫כי על ידי זה ודאי לא יבוא לידי חטא

‫זה מה שקרה, ירעתו על פניכם לבלתי ‫תכתאו, אז ממה אתה ירע? כדי שלא תכתא

‫וישעיהו אמר בדבועתו

‫ועל זה הביט

‫אלעני אונחי רוח וחרד על דברי

‫ודוד המלך השתבח בזה ואמר

‫שרים, רדפוני חינם

‫ומדברך פחד ליבי

‫עכשיו, זה קצת מתאה

‫בגלל העברית המודרנית, בעברית מודרנית

‫לפחד, יש לזה מושג, יש לזה קונוטציה שלילית

‫אבל בעברית מקראית

‫לפחד, פירושו

‫להיזהר

‫ומה שאנחנו קוראים לפחד

‫נקרא בתנף במילה אחרת

‫לפחוד

‫כלומר, המילה השלילית בתנף זה

‫לפחוד, והמילה החברית זה

‫לפחד, בעברית

‫מודרנית זה הפוך

‫אז צריך לשים לב לזה

‫כן

‫טוב, וכבר מצאנו

‫שהמלאכים הגדולים

‫והרמים חרדים

‫ורועשים תמיד

‫לפני גאות השם

‫אז זאת אומרת, יש לנו ממי ללמוד? המלאכים

‫מי שרוצה לדעת איך

‫מגיעים לירת חץ, פשוט צריך

‫לשאול את המלאך, איך אתה

‫פועל, ולפי זה לפעול

‫אתה צוחק, אה? אבל תראה

‫כתוב מפורש בגמרה

‫על הפסוק, כי ספתי כהן

‫ישמרו דעת, ותורה

‫יבקשו מפיהו, כי מלאך השם צבעות הוא

‫אם דומה הרב

‫למלאך השם צבעות

‫תורה ידרשו מפיהו, ואם לא

‫ידרשו תורה מפיהו, השאלה

‫למי נאמרה ההלכה הזאת?

‫התלמיד, כן, אבל התלמיד

‫הוא צריך לראות, האם הרב

‫אני רוצה לשאול, איזה רב ללמוד?

‫יש רב כזה, רב כזה, צלמי ללמוד

‫אם הוא דומה למלאך, תלמד אצלו

‫אבל אני לא פגשתי מלאך ‫בחיים שלי, איך אני יכול לדעת?

‫שאלת הרב, אבל אולי הרב הוא לא מתאים

‫אלא ברור, למי נאמרה ההלכה הזאת במקור?

‫היא נאמרה לנביאים

‫הרי זה נביא שכתב את זה, נכון?

‫זאת אומרת, הנביאים

‫שהם באו במגע עם מלאכים

‫יכלו לזהות

‫אצל הרב, האם הוא דומה למלאך

‫הרי הם מכירים את המלאך, ברור?

‫יוצא לפי זה ש

‫עבורנו ההלכה הזאת היא ‫רק בצורה, הייתי אומר, נגזרת

‫היא נגזרת של ההלכה המקורית

‫אצלנו, מה זה מלאך השם?

‫אתה אומר, הבן אדם הזה ‫נראה לי אדם ישר, מידות טובות

‫אז אני אלמד אצלו

‫אבל זה ברור שזאת לא ‫המשמעות המקורית של הביטוי

‫בסדר?

‫כלומר, אנחנו לא רגילים

‫אנחנו לא חיים בעולם שבו המפגש עם המלאכים

‫הוא דבר של יום יום

‫או שבכלל קורה

‫אבל צריך לדעת שכדמוננו

‫היו חיים בעולם שבו היה מפגש עם המלאכים

‫בסדר?

‫לכן זה כן ראוי ללמוד

‫ירעת שמיים מן המלאך

‫נגזרת בעצם

‫כן, היום אנחנו לומדים מן נגזרת

‫אבל אבותינו היו לומדים ממש

‫היית שואל את אבותינו

‫למה למדת אצל פלומי ולא אצל אלמוני?

‫הוא אומר, זה מזכיר לי את המלאך שפגשתי

‫וזה לא

‫יש

‫בתלמוד

‫כמה שיחות של מלאכים

‫עם תנאים

‫ראינו שהתנאים נפגשו עם מלאכים

‫ויש שאלה גדולה

‫האם הדבר הזה הוא אפשרי או לא אפשרי

‫רבי שמואל בן חופני גאון

‫דוחה את כל המקומות

‫האלה שבתלמוד

‫מדוע? כי רבי שמואל

‫רבנו שמואל בן חופני טוען

‫שרק הנביאים יכלו לראות מלאכים

‫ולכן כל המקומות בתלמוד

‫שמסופר על שיחות בין מלאכים לבין תנאים

‫רבנו שמואל בן חופני

‫דוחה אותם. הוא אומר אינה מלאכה

‫אבל מה נעשה

‫עם כל הכבודי רבנו שמואל בן חופני

‫שאני מקווה שלא יבוא אליי בחלום הלילה

‫אבל בכל זאת

‫התלמוד מושפר את הסיפורים האלה

‫אז כנראה שבכל זאת

‫יש אפשרות להיפגש עם מלאכים

‫לפחות אצל התנאים

‫הוא כבר מצאנו

‫הנה כאן הוא אומר לנו

‫לכן הוא לא במקרה הוא מביא לנו את זה רמחן

‫הוא כבר מצאנו

‫שהמלאכים הגדולים והרמים

‫חרדים ורועשים

‫תמיד מפני גאות השם

‫עד שאמרו זכרונם נברכה

‫במשל חוכמתם

‫נהר דינור מאיכן יוצא

‫מזה עתן

‫של חיות

‫והוא מפני

‫האימה אשר עליהם תמיד

‫מרוממותו יתברך

‫בין יעדרו דבר קטן מן הכבוד

‫והקידושה

‫הראוי לפניו

‫שאני לא מבין

‫את הסיפור הזה

‫מה זה היראה הזאת שיש לחיות

‫עד כדי כך שהן מזיעות

‫ומזה יוצא נהר דינור

‫כן?

‫קצת מוזר, לא?

‫מה זה נהר דינור בכלל?

‫זה נהר של אש

‫איפה הוא נמצא הנהר הזה?

‫בכניסה לגן עדן

‫יש נהר דינור

‫להבדיל, במיתולוגיות

‫דיברו על אסטיקס

‫איזה מנהר כזה מאש

‫שדרכו הנשמות צריכות לעבור

‫כדי להגיע לגן עדן

‫גם אצל העיוונים דיברו על זה

‫אז להבדיל, גם אצלנו בגמרה מסופר על זה

‫ש... זה בעצם עלומר

‫שהאדם שרוצה להגיע למדרגות עליונות

‫הוא צריך לעבור דרך איזשהו מבחן

‫מבחן של העמידה

‫בפני המוחלט, זה הכוון הנהר דינור

‫עכשיו

‫אבל מה זה הזהה של החיות?

‫אז בספר הזוהר

‫יש הסבר על זה

‫בספר הזוהר אומר הרי

‫מי הנושא

‫את כיסא הכבוד?

‫לא ראיתם? בספר חזקאל

‫זה כתוב מי נושא את כיסא הכבוד, לא?

‫חיות הקודש, נכון?

‫אז זה כתוב בזה ספר אמרנו

‫חזקאל

‫חזקאל, מה הוא מדבר?

‫ואני בתוך הגולה

‫על נהר כבר

‫ועל השמיים

‫וההראה מראות אלוהים

‫אז הוא הקדים, ואני בתוך הגולה

‫מה שהמראה שהוא רואה

‫של החיות שנושאות את כיסא הכבוד

‫זה מראה גלותי

‫זה לא המראה האמיתי

‫שפתאום החיות

‫החיות הקודש נושאות את כיסא הכבוד

‫לא נורמלי, לא צריך להיות בכלל

‫אמרו חזקאל

‫האבות הן הן המרכבה

‫הצדיקים הם הן המרכבה

‫אז מי צריך לעשות את כיסא הכבוד?

‫צדיקים, בני אדם

‫בקיצור, אנשים

‫אבל

‫אז למה

‫יחזקאל ראה שהחיות נושאות את כיסא הכבוד?

‫כן צדיקים

‫זאת אומרת, יש מצב

‫מקולקל שבו

‫אין מי שראוי להיות כיסא הכבוד

‫אז בדלת ברירה

‫זה כמו שמשל יש שביטה של

‫עובדי הניקיון

‫אז יש מדינות שולחים את הצבא

‫בינתיים, כדי שלא יהיו מחלות

‫אז שולחים חיילים

‫לקפל בזה, אבל זה לא התפקיד שלהם

‫הם סובלים מזה

‫אז גם החיות

‫החיות זה לא התפקיד שלהם לעשות את כיסא הכבוד

‫הצדיקים צריכים לעשות את כיסא הכבוד

‫ולכן אומר

‫הזוהר

‫זה מצב שבו סדר העולם

‫מקולקל, ובגלל זה יש

‫זעה של החיות

‫הזעה באה כשאני עושה מעשה שאני לא רגיל

‫אליו, משהו שלא מתאים לי

‫והזוהר מוסיף

‫שהחיות בוכים גם

‫לא רק יש זעה, אלא יש להן גם דמעות

‫והדמעות האלה

‫מתערבות בזעה שלהן

‫וכל זה הופך להיות דמעות של אש

‫והדמעות האלה

‫נופלות לעולם, ובגלל זה יש

‫צרות בעולם

‫כי כשהמלאכים בוכים בעולם אחר

‫אז בעולם הזה

‫עצוב לנו יותר

‫כי זה לא כל כך

‫קל להיות מלאך

‫בעולם עצוב

‫כל כך

‫זאת אומרת

‫שזה בדיוק

‫זאת אומרת, אבל בכל זאת, המלאכים

‫עושים מה שאומרים להם לעשות

‫אבל הם ירעים

‫כיוון שהמצב הזה הוא לא מצב נורמלי

‫אז יש זעה

‫ומזה אנחנו לומדים

‫יירת הרוממות, וירת חטא

‫מבין? משם אנחנו לומדים

‫כלומר, יירת החטא זה

‫בעצם הירעה שיש לי

‫מפני כלכל סדר העולם

‫לא שאני אישית לא בסדר

‫אלא שהמעשה שלי

‫מפר את ההרמוניה הקוסמית הכללית

‫זה הכוונה

‫אז זה מה שאומר כאן הרמחל

‫נכון? וכבר מצאנו

‫שהמלאכים הגדולים והרמים, חרדים ורועשים

‫תמיד בגאות ה' שאמרו זכרונה לברכה

‫במשל חוכמתם, נהר דין ונויוצא

‫מזעתן של חיות, והוא מפני האמה

‫אשר עליהם תמיד מרוממותו יתברכ

‫פן יעדרו דבר קטן מן הכבוד הקדושה הראו

‫לפניו, ובכל שעה שנגלה את ‫השכינה על איזה מקום שיהיה

‫כבר רקד ורעש ורגז

‫כלומר לא רק המלאכים יראים

‫אלא גם המקומות

‫המקומות יראים

‫ומה שאמר הכתוב

‫ארץ רעשה, אף שמיים נטפו מפני אלוהים

‫זה סיני מפני אלוהי ישראל

‫ואומר

‫איך הוא קראת, שמיים ירדת מפניך הרים נזולו

‫כל שכן בני האדם

‫שראוי שירגזו וירעשו ויודעם

‫שלפני השם הם עומדים תמיד

‫ונקל להם לעשות איזה דבר שאינו לפי רוממותו

‫לפי רוממות כבודו יתברך שמו

‫והוא מה שאמר אליפז לאיוב

‫מה אנוש כי יזכה וכי יצדק כאילו דישה

‫הן בקדושיו לא יאמין

‫ושמיים לא זקו בעיניו

‫ואומר

‫הן בעבדיו לא יאמין

‫ובמלאכיו יסים תהולה

‫אף שוכני ובתי חומר

‫אשר באפר יסודם

‫ידע כאום לפני אש

‫בסדר? הפסוק השני הוא גם כן דברי אליפז

‫מעניין שהוא הביא קודם ‫כל את הפסוק שבפרק תתווהו

‫ואחרי זה את הפסוק שנאמר בפרק ד'

‫יש לזה סיבה? ‫אני אולי אגיד גם מה אני חושב על זה

‫כן מה אתה רוצה?

‫זה לא הפוך מה שנאמר מקודם?

‫אם אנחנו אומרים שהצדיקים

‫בניגוד נכון מתכוון לנביאים לא?

‫אם נותנים תיארון

‫יפה מאוד

‫אז אנחנו אומרים שהם בעבדיו לא יאמינים

‫נכון נכון

‫שאלתך היא שאלה נפלאה

‫שאלה גדולה שאלת בני

‫אתה שואל בעצם אני הבאתי לכם מהזוהר

‫שבעצם האדם הוא זה שצריך ‫לצפוס את מקומו של המלאך

‫וכאן בכלווחומר של אליפז משמע הפוך

‫שאם המלאך לא מצליח ‫כלווחומר של האדם לא יצליח

‫נכון? אז זה לכאורה הפוך מה שאמרתי מקודם

‫נכון? זאת שאלתך

‫תשובה אתה צודק

‫זה הפוך אני אסביר למה

‫אנחנו רואים בפרק דלת בספר יוב

‫רגע רגע

‫בסדר אני באמצע לענות

‫חכה רק שנייה אני נודע שאלה של הבחור פה

‫עושים לי סימנים שם אבל

‫בספר יוב אנחנו רואים שיוב שאל את עצמו

‫למה הוא סובל

‫נכון?

‫ויש לו טענות אני הרי צדיק

‫אז לא עשיתי שום דבר רע

‫למה מגיעים לי כל הצהרות האלה

‫וזה הטענה של יוב

‫ובאים החברים שלו כדי לדובב אותו קצת

‫לדבר איתו לתת לו את הרעיונות שלהם

‫אחד מהם אליפז נכון?

‫אליפז התימני

‫הוא בא מדבר עם יוב ואומר לו

‫יש לי הסבר לכך שאתה סובל

‫מה הוא אומר לו? אני שמעתי מלאך

‫כך אומר אליפז אני שמעתי מלאך

‫הוא הסביר לי

‫ואליי דבר יגונב ותיקח אוזני שמץ מנעון

‫בסייפים וחזיונות לילה בנפול תרדמה על הנשים

‫פחד פחדתי ואירע ורוב עצמותי

‫הפחיד רוח לפניי יחלוף תסמר סערת בשרי

‫יעמוד ולא עקיר מראהו דממה וכל אשמה

‫כל זה זה הקדמה של אליפז למראהו

‫הוא מספר מה שהוא שמע מהמלאך

‫והמלאך אומר לו כך

‫האנוש מאלוה יצדק

‫אם מעושהו יתהר גבר

‫מה אתה חושב?

‫הן בעבדיו לא יאמין

‫ומלאכיו ישים תעולה

‫אף שוכני בתי חומר אשר באפר יסודם

‫ידקאום לפני אש

‫הפסוק שהביא כאן רמחל

‫נכון?

‫כלומר עושה לו כלב החומר שמה המלאך

‫הוא אומר אנחנו המלאכים מפחדים

‫של לעשות טעויות

‫אז כלב החומר שעדיין מפחד לעשות טעויות

‫לכן אין אדם בעולם שהוא נקי

‫ולכן בטוח שיוב חטא

‫וכיוון שיוב חטא מגיע לו כל הצערות

‫בסדר? עד כאן דברי אליפז בשם המלאך

‫נכון?

‫יש רק בעיה אחת

‫שאליפז אחר כך בהמשך הנאום שלו

‫חולק על המלאך

‫חולק על המלאך

‫הוא אומר

‫אמנם אני אדרו של אל

‫ועל אלוהים עשים דברתי

‫עושה נפלאות עדן נספר

‫גדולות עדן חקר

‫לעשום שפלים למרום

‫וקודרים סגבו ישע

‫כן בדיוק

‫מה שהמלאך לא מבין

‫המלאך יש לו תפיסה יררכית של העולם

‫יותר רוחני יותר קדוש

‫האדם הוא שוכן בתי חומר

‫יש לו גוף

‫אז ברור שייך אתה

‫אבל מה שלא יודע

‫המלאך זה שהאדם זה מעלית

‫מעלית

‫הוא עולה ויורד

‫נכון?

‫מה זה רושע עולה ויורד?

‫זאת אומרת שאומנם

‫האדם יש לו נתוני פתיחה

‫גורים של המלאך

‫אבל אם הוא עושה מה שצריך

‫בוחר נכון

‫הוא יכול לעלות מעל המלאך

‫אבל המלאך לא חותה נכון?

‫המלאך חותה לא מרצון

‫הוא חותם מחוסר ידיעה

‫חותם כבי... כי הוא ‫חותם מחוסר ידיעה

‫כן? חסר עלו אינפורמציה

‫אז הוא עושה פאשלה

‫מה שאין כן האדם

‫אף על פי שהוא עלול לחטא

‫אבל הוא עלול

‫הוא יכול גם להתעלות מעל לזה

‫זאת אומרת מה שכאן הביא לנו

‫כאן רמחאל

‫הוא הביא לנו חצי מנאומו של אליפאזה

‫הוא לא הביא לנו את החלק השני

‫שתואם את מה שאני אמרתי מקודם

‫ולכן זה עונה לך על הקושיה

‫בסדר, הלאה

‫יש פה כמה שאלות

‫שלום, ראשית

‫אנשים גדולים בדעת

‫שהשקיעו בידיעת השם

‫אך לא במוסר

‫וכן למרות ידיעת השם בקרבם

‫לא היה נראה כיירת השם בליבם

‫שנית, האם מציאות זו של פחד

‫לא פוגעת בעבודת השם בשמחה?

‫תשובה, אותם אנשים

‫שחושבים שהם הגיעו לדעת אלוהים

‫אבל בלי אירת שמיים

‫באמת לא הגיעו לאירת אלוהים

‫אלא נדמה להם שהם הגיעו לאירת אלוהים

‫באמת הם לא הגיעו

‫שתיים, האם זה לא פוגע

‫בעבודת השם בשמחה?

‫ההפך

‫אני כל כך שמח בעבודת השם

‫שאני יערה לעשות משהו

‫שיקלקל את זה

‫הרב ציין פעם

‫שמלאך הוא כוח

‫רפאייל הוא כוח הרפואה

‫איך נפגשים עם מלאך?

‫אני אף פעם לא אמרתי

‫שמלאך הוא כוח

‫מלאך הוא אישיות

‫הוא מישהו

‫ואיך נפגשים עם מלאך?

‫אם הייתי יודע

‫הייתי פונה אליהם

‫אבל אני לא... אני מדבר איתם

‫לפני הקידוש תמיד בליל שבת

‫אני אומר להם

‫שלום עליכם, מלאכי השלום וזה

‫אני לא שמעתי אותם מדברים

‫זה קצת בעיה

‫זאת אומרת, האם נכון

‫להגיד שהפחד הנפוץ

‫נובע מכך שאנשים תופסים את השם

‫כדמות מאיימת

‫ולא כהרמוניה נצופית

‫וכולל את כך שלמעשה

‫חטאו דיזהרמוניה

‫נכון

‫אליפז הצמני הוא אליפז בנו של איסאב?

‫יש אומרים

‫לרב שלום

‫האם החיות של יחזקאל

‫מתאות את ארבעת המלכויות

‫והאם זה אומר

‫שכשעם ישראל בגלות המרכבה

‫היא המלכות של הגויים

‫והאם על זה אנחנו אומרים

‫כי המלכות שלך היא תודה

‫זו דעת רבי יצחק הברבנל

‫מה שהבאת

‫אם גם המלאכים אינם מצליחים

‫וכל מה חומר האדם

‫אם כן מה הסיכוי של האדם

‫ומה תכליתו בעולמו

‫הרי אי אפשר להגיע לפסגה כל גבוהה

‫הוא מובטח לנו כי נתעה

‫לא נכון

‫זאת הייתה טענתו

‫של המלאך שנגלה אליליפז

‫אבל אליפז עצמו אמר

‫אמנם אני

‫אדרו של אל

‫ועל אלוהים עשים דברתי

‫לשום שפלים למרום

‫וכודרים

‫ולגיבוי ישע

‫נכון

‫זה מה הוא אומר לא

‫זאת אומרת שהאדם הוא

‫מעלית

‫אף על פי שהוא

‫אמתי ככה יש

‫גימל דעות בנושא הזה

‫רבנו סעדיה גאון אומר

‫שהאדם עליון מן המלאך

‫הרמב״ם אומר

‫שהמלאך עליון מן האדם

‫ורבי נחמד ברסלב אומר

‫שהאדם מתחיל נמוך מהמלאך

‫והעתיד להיות גבוה מן המלאך

‫זה עניין של מאמץ

‫כן

‫ברור

‫איפה אנחנו

‫כי נעל כן צריך ודאי

‫שיחירת תמיד וירש כל האדם

‫וכמאמר אליהו

‫אף לזאת יחירת דיבי ויתר ממקומו

‫שימעו ושמעוה ברוגז

‫קולו וכולי

‫כן

‫מי זה אליהו

‫מי זה אליהו

‫אחד מהארים של יהודה

‫אחד מהארים של יהודה

‫כן יפה

‫אליהו בן בראחאל אבוזי

‫משפחת רם

‫זאת היא הירה האמיתית שראוי לאיש החסיד

‫שתהיה על פניו תמיד ולא תסור ממנו

‫אז זו יראת חטא

‫יראת חטא איננה עצבנות

‫כן לפי זה

‫לא חרדה פיזית

‫שהאדם מבולבל

‫ללפך

‫מרוב ידיעה

‫מרוב שמחה בעבודת השם

‫ומראה שמה הוא יעשה דבר שיפר את האיזון

‫למשל הרפוק

‫כותב באורות התשובה

‫שהחטא של הצדיקים

‫זה שהם

‫מפירים את האיזון בין אהבת השם

‫להירת השם

‫הוא מלא באהבת השם מלא בהירת השם

‫אבל האיזון המדויק מופר לפעמים

‫וזה החטא של הצדיקים

‫נו

‫יש סיפור

‫כזה על הרפוק

‫עצמו שפעם אחת

‫מישהו אמר לו

‫שהגיע הזמן להתפלל מנחה

‫הם היו בחוץ

‫מישהו אמר לו

‫שצריך להגיע לבית הכנסת

‫כי הגיע זמן תפילת מנחה

‫אז הרפוק אמר לו שהוא לא יכול

‫אמר לו הרפוק כי אני עכשיו

‫בוער באהבת השם

‫ואני חושש שאם אכנס לבית הכנסת

‫שאשרף לגמרי

‫ולכן

‫אבקש ממך שנמשיך

‫לסוחר בניינדי אלמה

‫כדי שירגע

‫קצת ואז הוא יכול לעשות את בקשתך

‫להיכנס לבית הכנסת

‫זה משלים לסיפור אחר אגב

‫שפעם הרב

‫איסר זלמן מלצר

‫אמר לרב

‫חיים אויזר גרודזנסקי

‫הרב חיים אויזר גרודזנסקי

‫היה

‫רבו של החזוניש

‫בבילנה

‫אז רב איסר זלמן מלצר

‫ראש ישיבת אצחיים

‫מה שנקרא זקן ראשי הישיבות

‫אמר על הרפוק

‫הלוואי ותהיה תפילת נעילה

‫של יום הכיפורים

‫שלנו

‫כתפילת מנחה של יום חול שלו

‫של הרפוק

‫אך

‫חלקי העירה הזאת

‫שניים

‫האחד הוא בהווה

‫או עתיד

‫והשני בעבר

‫בהווה הוא שיהיה האדם יערה

‫ודואג על מה שהוא עושה או מה שהוא הולך לעשות

‫או פן ידבו דבר

‫או פן ייכנס בו איזה דבר

‫אשר לא לפי כבודו יתברח

‫או כמו שכתבתי לאלה

‫בעבר הוא שיהיה האדם ‫חושב תמיד על מה שכבר עשה

‫והעירה והדאג

‫פן יצא מתחת ידיו איזה חטא בלא שידה

‫והוא כעניין בהווה בן בוטה

‫שהיה מקריב

‫אשם תלוי בכל יום

‫אבל זה אשם תלוי?

‫זה אשם שבא על ספק

‫כן

‫זה אשם שבא על ספק

‫כמה זה עולה אשם?

‫הרבה כסף

‫זה איל שלם

‫איל זה הרבה כסף

‫זה איל שלם

‫איל זה הרבה כסף

‫כמה זה עולה איל?

‫אני חושב

‫על שלושת אלפים שקל נכון?

‫משהו כזה

‫אז כל יום הוא היה מקריב ושם תלוי

‫כנראה שהוא היה אשיף גם

‫טוב, ואיוב

‫אחר משתי בניו

‫היה משקים

‫והעילה עולה את מספר כולם

‫כי אמר איוב

‫אולי חטאו בניו וברחו אלוהים בלבבם

‫כך היה עשה איוב כל הימים

‫זאת אומרת שאיוב גם דאג

‫לתקן מה שהיה

‫לא רק מה שיהיה

‫אלא מה שהיה

‫וזה חלק מעבודת ירעת חטא

‫אגב

‫החשא של איוב הוא לא על חטא

‫בפועל אלא על חטא שבלב

‫ולחטא גם

‫במקריב עולות דווקא

‫כי העולה היא על ירור הלב

‫ואמרו זכרונם נברכה

‫על משה ואהרון

‫בעניין שמן המשחה

‫שמשך משה לאהרון

‫שהרי נאמר בו

‫על בשר אדם לא ייסך

‫ולאהרון הצטבע

‫שימשכהו בו

‫והיו מתייארים שמה מעלו בו

‫באיזה צד שנהגו שלו כמצווה

‫וזה לשונה

‫ועל דבר זה דאג משה ואמר

‫שמה מעלתי בשמן המשחה

‫יצטע בת קול ואמרה

‫כשמן הטוב על הראש יורד על הזקן זקן אהרון

‫שיורד על פי מבדותיו כתל חרמון

‫שיורד על הררי ציון

‫מה טל חרמון אין בו מעילה

‫אף שמן המשחה של זקן אהרון

‫אין בו מעילה

‫אגב מה זה קשור לחרמון?

‫איפה באה המילה הזאת חרמון בכלל?

‫איפה זה באה? מה השורש?

‫חרם

‫חרם זה דבר קדוש

‫נכון?

‫אגב כנראה שהשם של החרמון

‫בא מזה שהקנענים הקדמונים

‫היו רואים בו הר קדוש

‫וכן קראו לו חרמון

‫וכן קראו לו חרמון

‫וכן קראו לו חרמון

‫אבל להלכה

‫כן צידונים יקראו לי חרמון סיריון

‫וכו'

‫אבל בסדר, אבל מאיפה באה השם חרמון?

‫לא סיריון ו... מה?

‫כנראה שהקנענים הקדמונים

‫היו מקדשים את ההר הזה

‫הרי ראינו הרבה פעמים שהערים גבוהים

‫קודשו על ידי עובדי עבודה זרה

‫לכן החרמון יכול שנקרא

‫חרמון על שם חרם קדוש

‫ואף על פי כן אנחנו

‫לא אומרים שיש שם מהילה

‫כתל חרמון אין בו מהילה

‫זה בא להדגיש את הנקודה הזאת

‫אז גם כתל חרמון

‫שאין בו מהילה, אף זקן הארון

‫לא מעל בשם מן המשכה

‫ועדיין היה

‫הארון דואג, שמע משה

‫לא מעל ואני מעלתי

‫יצא בתקופה ואמרה, הנה מה טוב ומנע

‫עם שבת אחים, גם יחד

‫מה משה לא מעל, אף אתה

‫לא מעלת, הרי לכם

‫ידעתם של חסידים שאפילו במצווה שעשו

‫היו דואגים ואומרים, שמע

‫נתערב בהם שמץ פסול

‫חזו שלום

‫בסדר? אז זה מדרכם של

‫גירת חד

‫בעלי גירת חד

‫אגב מעניין

‫מוזכר זקן הארון, מה אם זקן משה?

‫ברור שלמשה לא היה זקן

‫נכון?

‫איפה הוא גדל?

‫במצרים, נכון

‫מה היו עושים

‫המשפחה של הפרעונים במצרים?

‫היו עוקרים את שורשי הזקן

‫נכון? והיו

‫במקום זה מניחים איזה זקן מלאכותי

‫אתם רואים שם בציורים של

‫הפרעונים, תמיד אתם רואים שם שיש להם

‫צ'ופ צ'יק כזה בסנטר

‫זה זקן מלאכותי שהיו שמים במקום

‫הזקן הטבעי, כי בזקן הטבעי היו עוקרים

‫אז מן הסתם

‫משה כשגדל בבית פרעון

‫עשו לו אותו הדבר, לכן כל הציורים

‫העממיים של משה עם זקן גדול

‫לא הולך

‫טוב

‫ולכן הכתוב מדבר על זקן הראש

‫אז יש כאן גובלים מנגולות?

‫לא לא, לא קשור לזה

‫טוב, כיצד איוב

‫התורה אוסרת לעשות את זה, לפי התורה זה אסור

‫לעקור את שורשי הזקן

‫כיצד איוב מקריב עבור בניו

‫הרי כל אחד אחראי למעשה

‫וכי אפשר להקיף קורבן על חברו

‫הרי כפי שהרב מסר בשיעור על קורבנות

‫הקורבן והקרבה

‫שייך בעצם הסמיכה והקרבה של הבעלים

‫טוב, מן הסתם שהם היו עושים את זה

‫הוא היה מקנה להם את הקורבן

‫והם היו סומכים את ידיהם מן הסתם

‫ואברהם

‫אחרי שיצא לעזור לבין החבלות

‫ששוו אותו, היה מתפחד ואומר

‫שמה לא זקו מעשיו לגמרי

‫ובמה שפרשו זכרונו נברכה

‫על פסוק על תירה אברהם

‫רבי לוי אמר, לפי שהיה אברהם מתפחד

‫ואומר, בין כל אוכלוסין שהרגתי

‫שמה היה ביניהם צדיק אחד וירא שמיים אחד

‫לפרח נאמר לו

‫על תירה אברהם

‫אז מה זה הסיפור הזה

‫שעל תירה אברהם זה מעניין

‫מה היראה של אברהם

‫הוא יראה יראה מוסרית, נכון?

‫איך אני יודע, כתוב בהתחלה

‫באים ארבעה מלאכים

‫נלחמים בחמישה מלאכים

‫ומנצחים אותם

‫לוקחים את יובה שבי

‫זו מלחמה גדולה

‫אברהם יוצא

‫עם צבא יחסית קטן

‫ביחס לארבעת המלאכים

‫יוצא למלחמה, מנצח אותם

‫לוקח את לוט ואת אנשי סדום בחזרה

‫בקיצור, אברהם התגלה כאן

‫כגיבור גדול

‫ואחרי כל המלחמה

‫נגלה אליו השם ואומר לו

‫על תירה

‫אני הייתי אומר על תירה בתחילת המלחמה

‫אברהם כבר ניצח

‫נהרגו כל הצבאות

‫של האויב, ועכשיו אומרים לו על תירה

‫סמוע, לא?

‫לכן חזאל אמרו

‫שהוא היה יערי בגלל שהוא ניצח

‫זו מאוד ישראלי התפיסה הזאת

‫זה לא בסדר שאני ניצחתי

‫ונס כתוב כאן, רבי ליבי אמר

‫לפי שהאברהם מתפחד, הוא אומר

‫בין כל האוכלוסין שהרג לי, ‫שמה היה ביניהם צדיק אחד

‫הוא יראה שמה עם אחד

‫עכשיו, נשאלת השאלה, למה אברהם חשש

‫בדבר כזה? איך הוא אמר מלחמה?

‫כמו מלחמה, לא?

‫אלא מה?

‫יש שני סוגי אימות

‫יש אימות ש... למשל, אני הולך ברחוב

‫בשעת לילה מאוחרת, קבוצה של פושטקים

‫מתנפלת עליי

‫רוצים להרוג אותי

‫טוב, אני מתגונן, מקסח לזה ‫את הצורה, לזה את הצורה

‫אבל אני צריך להיזהר

‫לא לפגוע באדם שנקלה שם

‫באופן מקרי

‫מותר לי אומנם להתגונן

‫אבל צריך לדעת, להבחין בין צדיק לרשם

‫אבל, כשאני יוצא למלחמה

‫זה בכלל לא קשור לזה

‫בין מדינה למדינה

‫היחיד בתאי לעומת הכלל

‫ולכן אנחנו יורים בלא הבחנה

‫על כל מי שאנחנו מזהים אותו כאויב

‫לא משנה אם הוא צדיק או רשם

‫נכון?

‫אז, לכאורה, מה יש לאברהם לדאוג?

‫זה בדיוק הבעיה

‫השאלה אם אברהם ראה את עצמו

‫כיחיד, או ראה את עצמו כאומה

‫אם אברהם הוא יחיד

‫אז הוא צריך להיזהר את מי הוא הורג

‫אם הוא אומה, הוא לא צריך להיזהר

‫אז זה בדיוק היה על זה

‫המתח בין הקב' ברוך הוא לאברהם

‫אם אפשר לומר, שאברהם ראה את עצמו

‫כיחיד, והקב' ברוך הוא אמר לו

‫אל תירא כאת אומה

‫אבל אני מתעורר את שאלה

‫אם הוא יצא למלחמה בתור יחיד

‫אז איך הוא ניצח במלחמה? זה בלתי אפשרי

‫לא, הוא יצא עם כוח

‫אבל הוא לא ראה את עצמו כישות מדינית

‫הקב' ברוך הוא אמר לו

‫את אומה, אבל הוא ראה את עצמו כפרט

‫אז הוא נתן תקודה להרוג

‫בוודאי, ואמרו בטענה דה ויליהו

‫אל תירא אברהם, הם אומרים

‫אל תירא אלא למישהו יראה שמיים לעמיתו

‫והיא זאת היראה האמיתית

‫שאמרו עליו, אין לו לקב' ברוך הוא בעולמו

‫אלא הוצר של ירד שמיים בלבד

‫שרק למשה היה קל להשיגה מפני רוב התביקותו

‫והוא התברך שמו, כי האחרים ודאי

‫שהחומר מונה הגדול הוא להם

‫אומנם, כל חסיד וחסיד

‫ראוי לו שישתדל

‫להשיג מבנת כל מה שיוכל

‫כלומר, גם אם אתה לא מסוגל להגיע לזה

‫אז משהו מזה

‫ונאמר ירו את השם כדושיו

‫מה דחוף לרבינו

‫לזעזע את עמות הסיפים שוב ושוב

‫משה רבנו ללא זקן?

‫אני לא מתכוון לזעזע שום דבר

‫אלא המטרה שלי היא

‫להגיד את האמת

‫וזאת מדוע? כי אם אני לא

‫זעזע עכשיו את עמות הסיפים בתוך בית המנרש

‫מישהו יום אחד יגיע

‫תוך כדי קריאת מאמר אקדמי

‫כלשהו, לידיעה הזאת

‫וזה יערע את העירת שמיים שלו

‫לכן, אם אני בתוך בית המדרש

‫איפה שיש עירת שמיים

‫אני מלמד מה באמת

‫המציאות ההיסטורית

‫זה לא מזעזע אף אחד

‫זה שומר על העירת שמיים של האנשים

‫טוב, עד כאן להיום

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230712120″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 59
דברים המפסידים את הענוה
דרך קניית היראה
פרק כד’
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230712120″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בביאור יראת החטא

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן