פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מידת הענוה – חלק ב

מילות מפתח:מידת הענוה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בספר מסילת ישרים
‫בפרק כף ב'

‫בביאור מידת הענבה

‫מידת הענבה

‫מצד הסברה

‫דרךי הענבים

‫מבחינת המחשבה

‫מבחינת החופשית

‫חסרונות רבים

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫וכן אמרו עוד

‫האם מותר לשקר בשביל הנבה?

‫האם היה מותר לדוד לשקר ולומר שהוא תולעת?

‫התשובה היא שהוא לא שיקר, הוא באמת היה תולעת

‫מה זאת אומרת? זה כתוב במפורש

‫שקראו לו עדינו העצני

‫אחד מהגיבורים של דוד ‫בספר שמואל נקרא עדינו העצני

‫חזאל אומר שזה כינוי לדוד עצמו

‫עדינו העצני

‫שהיה עוסק בתורה היה מעדן עצמו כתולעת

‫וכשהיה יוצא למלחמה היה מקשה עצמו כעץ

‫אז הוא גם עדין וגם עץ

‫רק עצד הוא עדין כתולעת מצד ‫ההתבטלות שלו כלפי האלוהות

‫אז הוא כתולעת

‫כזה שקוויקש

‫כן

‫מה שאין כן כשהוא יוצא למלחמה

‫אז הוא יוצא בכל הכוח כעץ

‫אז הוא לא שיקר

‫כן

‫אבל זה לא שיקר כי זו תחושה פרקטית

‫כן התחושה הזאת הייתה אמיתית

‫הייתה באמת תחושה טוב של תולעת

‫אבל לפני עדין העלית האמונה

‫מה זה?

‫עדין העלית האמונה

‫אפשר כן זה אחת הסיבות

‫איך הזוהר חולק על פסוק בתורה

‫נכון

‫כתוב האיש משה ענה מכל האדם אשר על פני האדמה

‫אז איך הוא יכול להגיד שדוד היה יותר

‫אני אתן לך כמה תשובות

‫תשובה אחת הזוהר יש לו בעיה

‫אבי הזוהר זה רבי שמעון בר יוחאי

‫והזוהר אומר שדברים שלא נגלו למשה נגלו לרשבי

‫אז יותר גדול מתפסות בתורה

‫זה דבר אחד דבר שני

‫מה שאתה יכול להגיד בסדר פשוט

‫שבדורו משה היה ענב מכל ‫האדם אשר על פני האדמה

‫אבל ההסבר האמיתי הוא אחר

‫ההסבר האמיתי הוא השלישי

‫שבאמת משה הוא ענב מכל אדם

‫אבל אין לזה ביטוי כל זמן שהוא לא בארץ ישראל

‫לכן דוד מצד הנתונים שבהם הוא נתון

‫הוא יכול להיות ענב יותר ממשה

‫כל זה ממה שאין הלב הישר

‫מניח עצמו להתפתות משום מעלה

‫אשר יבואהו ביודעו באמת

‫שכבר לא מפני זה יוצא מדי שפלותו

‫מצד החסרונות האחרות שאי אפשר שלא יהיו בו

‫זאת אומרת אדם אומר יש לי מעלה

‫בסדר כל הכבוד שחטן יש לך מעלה

‫ומה עם החסרונות שלך

‫הן עדיין מתקיינות

‫ועוד שאפילו באותן המיצות עצמם שהשיג

‫לא יגיע ודאי לתכלית האחרון

‫כפי שהבחור עם הקיפה העיר שמה

‫ועוד אפילו לא יהיה בו חיסרון אחר

‫אלא איותו בשר ואדם ילודי שעה

‫די לו זה ועותר לפחיתות וגרעות

‫עד שלא יהיות לו העין הזה כלל

‫הרי אנחנו סוג של ג'וק

‫שערי כל מעלה שהוא משיג

‫הנועלה חסד אל עליו

‫שרוצה לחון אותו

‫אם איותו מצד טבעו וחומריותו

‫שפל ונפזעד מאוד

‫על כן אין לו אלא להודות למי שחננו

‫ולהיכנע תמיד יותר

‫הלמה זה דומה?

‫לעני ואויון שמקבל מתנה בחסד

‫שאי אפשר לו שלא יבוש

‫כי כל מה שירבה החסד שיקבל

‫כך ירבה הבושת שיבוש

‫כן הדבר הזה בכל אדם

‫שאינף פיקוחות יראות את עצמו

‫ביותו משיג מעלות טובות

‫מאת השם יתברך

‫וכעניין שאמר דוד

‫המלך מעשיב לשם

‫כל תגמולו היא עליי

‫יש גם כשנתן הנביא אומר לדוד

‫שהוא צריך לבנות בית לשם

‫רק שלא הוא יבנה אלא הבן שלו יבנה

‫אומר מי אני ומי ואתי

‫כי הביאותני עד הלום

‫כלומר ומכאן הביטוי שעבר ‫לכל הדרשות בר מצווה שבעולם

‫תודה להוריי שהביאו ני עד הלום

‫שזה בלי זה לא יוצאים את חוב הדרשה

‫ורק בפנים רואים שדוד

‫ככל שעלה במעלות יותר

‫לא ייחס לעצמו מעלה

‫רואים את זה בהתחלת הקריירה ‫שלו בסיפור של דוד וגוליאט

‫שגוליאט אומר תביאו מישהו חזק ככה ללחם בי

‫ונראה מי פה החזק יותר ומי ינצח במלחמה

‫ודוד אומר אתה בא בחרב ובחנית

‫ואני בא בשם אלוהי מערכות ישראל אשר הרבת

‫זאת אומרת דוד לא בא בשם עצמו ‫כי בשם עצמו הוא ידע שאין לו כוח

‫וכבר ראינו חסידים גדולים

‫מה?

‫אתה פגשת בשיר שצריך ‫להגיע לענבה על ידי לימוד

‫נכון

‫אבל משה רבנו אין הגיע ‫לענבה, הוא גדל בבית ראון

‫איך משה רבנו הגיע לענבה?

‫אתה אומר ככה, בתחילת השיעור אני ‫פגשתי שהענבה מגיעים על ידי לימוד

‫אז איך משה רבנו הגיע לענבה? ‫הרי היה בבית פרו

‫אז בואו נחבר את שני הדברים

‫על ידי לימוד

‫מי אמר שצריך תורה בשביל להיות ענב? ‫צריך לימוד

‫אתה אומר ללמוד תורה, אבל מי ‫אמר שזה דווקא תורה שצריך ללמוד

‫לא אמרתי מכל לימוד, אולי תשאל ‫את השאלה הנכונה, אני אעזור לך קצת

‫שהשאלה הנכונה היא מה צריך ‫ללמוד כדי להגיע לענבה? מהו הלימוד?

‫אתה אמרת, שמעת את המילה ‫לימוד וראית שיש לי זקן וקיפה

‫אז אמרת לעצמה בטח הוא מדבר על תורה

‫נכון?

‫אבל השאלה האמיתית היא מהו ‫הדבר שצריך ללמוד כדי להגיע לענבה?

‫בזה עסקנו בשיעור של שנה ‫שעברה, שהיה לפני שבוע ושעה

‫בגלל הפרש השעות של שעון חורף

‫למדנו שצריך ללמוד אלוהות

‫כלומר המדע המודיע לנו את הנבדלות ‫של האלוהות, ה-transcendent-יות

‫ברגע שהאלוהות היא נבדלת מן ‫העולם, אז מלא הענבה מתבקשת

‫כי יש לי כלפי מי להיות ענב

‫לעומת זה הבאנו את השיטה ‫של היהודי המסובך ברוך שפינוזה

‫שהוא סבר שהאלוהות זה הטבע

‫ולכן גם הוא לא יכול היה לפתח ענבה

‫בספר האתיקה שפינוזה כותב ‫שהענבה זו מידה לא טובה

‫כי זו חולשה בנפש

‫אז מה גורם לשפינוזה לא להעריך את הענבה?

‫זה שהוא לא למד, מה הוא לא למד? ‫את הנבדלות האלוהית

‫אז עכשיו, האם משה למד את הנבדלות האלוהית? ‫יש להניח שכן

‫יכולת לשאול גם על אברהם אבינו מאיפה הוא ידע

‫אבל אברהם אבינו דווקא למד ‫לפניו, הוא לא ידע, הוא נשים בעבר

‫ולתוך שבמצרים אי אפשר היה ללמוד כלום

‫משה רבנו גדל בבית פרו, ‫את יודע מה זה בית פרו?

‫זו הייתה המרכזייה הלימודית של ‫כל התרבות האנושית באותם הימים

‫מי שנמצא שם יודע הכל

‫בסדר?

‫באמת, כהנים מצרים, אנחנו יודעים שהם ידעו

‫ידעו על טרנסנדנטיות, הם דיברו על זה

‫רק מה? הם שמרו את זה בחוגים פנימיים, נסתרים

‫כי הם היו בסברה של הרמב״ם

‫שהרמב״ם מספר על עובדי עבודה זרה הקדמונים

‫שחכמהם ידעו את האמת

‫רק לא האמינו שזה ניתן להעברה אל הציבור הרחב

‫אז ברור שמשה רבנו, שחי ‫בין חכמי מצרים, ידע את האמת

‫בסדר?

‫כן?

‫פרו לא ידע את השם

‫לכן פרו ידע את הענצוף ולא ידע את השם

‫כלומר, לדעת את השם הכוונה לדעת את הפנים

‫ואת הפנים הוא לא הכיר

‫הוא הכיר פנים אחרות אפשר לומר

‫הוא הכיר את העורף, פרעות, אותיות, העורף

‫אז מה הפנים אני לא מכיר, מכיר את העורף

‫והוא לא יודע מה יותר גדול, הפנים או העורף

‫כי משה בא בשם הפנים

‫והספק הזה לא היה ספק פשוט

‫גם משה רבנו היה לא ספק בזה

‫כי הרי כתוב, בוא אל פרו

‫והוא אומר השם אל משה, בוא אל פרו

‫אבל מה זה בוא אל פרו? איפה השם נמצא?

‫אצל פרו

‫כתוב בזוהר, באותה שעה נתיארה משה

‫מפני התנין הגדול

‫זאת אומרת, הוא רצה לברר ‫האם הגילוי האלוהי שדרך פרו

‫הוא עליון או נמוך מהגילוי האלוהי שדרך משה

‫ודבר הזה התברר, זה יודע איפה?

‫מכת בכורות, יפה

‫מכת בכורות היה ברור

‫לפני כן היה קשה מאוד להגיע לזה

‫כן?

‫משה לא ראה את הפנים, אבל דיבר פנים אל פנים

‫וזה כתוב בהפרש של ארבעה פסוקים

‫ודיבר השם אל משה פנים אל פנים

‫כאשר ידבר אי של ראה הוא

‫זה הגיוני, איך יכול להיות ‫שהוא לא רואה את הפנים

‫וזה השני, כאשר ידבר אי של ראה הוא

‫התשובה היא, שצריך להבין מה פירוש המילה כאשר

‫מה פירוש המילה כאשר בעברית?

‫אז זה יכול להיות כמו ש, כאשר, כמו אשר

‫כאשר, זה כמו

‫או בזמן ש

‫נכון?

‫כאשר

‫זה יכול להיות כלפי העתיד, נכון?

‫אמת או לא?

‫כן?

‫כאשר הגיע, נכון?

‫זאת אומרת, כשהגיע, בזמן שהגיע, נכון?

‫עכשיו, בואו נבדוק את המילה ודיבר השם אל משה

‫ודיבר, איזה זמן זה?

‫ודיבר זה עבר?

‫עובר או עתיד?

‫בעברית מקראית ודיבר זה לשון עתיד

‫כן, שמעתם על המושג ווה והיפוך?

‫דיבר זה עבר ודיבר זה עתיד

‫נכון?

‫ודיבר זה כמו ידבר

‫ידבר השם אל משה מתי?

‫כאשר ידבר אי של ראה הוא

‫זאת אומרת, כשעכשיו אנחנו ‫מדברים בינינו, דברי תורה

‫אז עכשיו השם מדבר עם משה

‫אז אין קושייה שלא יירני ‫אדם וחי, כי זה אחרי חייו

‫מובן?

‫אה, את הייתי?

‫ראיתי שפססת, אז בואו נחזור עוד פעם

‫מה שכתוב ודיבר השם אל משה פנים ‫אל פנים כאשר ידבר אי של ראה הוא

‫תרגום לעברית מודרנית

‫הקבוה הוא ידבר עם משה בזמן ‫שאנשים ילמדו תורה אחרי מותו של משה

‫זה נקרא ודיבר השם אל משה

‫מה הקושייה? שכתוב לא יירני אדם

‫לא תוכל לראות פניי, כי לא יירני אדם וחי

‫אבל אחרי שחי, אפשר

‫נכון?

‫מעט?

‫זה שאתה ואני עכשיו מדברים ‫זה גורם את הדיבור פנים אל פנים

‫בסדר?

‫טוב

‫האם יש עצות מעשיות להתנהג ‫בענווה או להרגיש כאדם ענוו?

‫להרגיש זה על ידי המחשבה

‫וזה מה שהוא מסביר לנו כאן

‫אם לומדים את הדברים האלה ברצינות

‫אז אנחנו מגיעים לידי ענווה אמיתית

‫אחר כך יש גם מעשים התנהגותיים

‫שבהמשך הפרק הוא יסביר אותם

‫אם יתנו לי בעזרת השם יתברך להגיע עד לשם

‫ביסידתי תשמעייה

‫שלום כבוד הרב

‫התורה אומרת שמשה הוא ‫ענב מכל האדם אשר על האדמה

‫האם הזוהר חולק על התורה?

‫הקיצד

‫דבר נוסף

‫ואנחנו מה?

‫משתמע כמפשט את הספק אצל השני

‫מה אתם חושבים או מחשבים אותנו?

‫ולא אצל משה והארון

‫האם הזוהר חולק על התורה?

‫זה באמת קשה לומר אבל נגיד לך שלוש תשובות

‫התשובה האחת

‫הזוהר אומר שדברים שלא נגלו ‫למשה נגלו לרבי שמעון בר יוחאי

‫אז באופן עקרוני הוא יכול גם לחלוק על משה

‫אבל זה כנראה לא הפשט האמיתי

‫אפשר אולי גם להגיד

‫שמה שכתוב והאיש משה ענב ‫מכל האדם אשר פני האדמה

‫הכוונה בזמנו של משה

‫בזמן שאתה פרשה עם מרים קרת

‫אבל גם זה לא הפירוש האמיתי

‫הפירוש האמיתי הוא שבאמת משה ‫הוא בעל ענבה גדולה יותר מזו של דוד

‫אבל כיוון שהוא במדבר ‫היא לא יכולה לבוא לידי ביטוי

‫כי התנאים אינם מאפשרים ‫את תופעת הענבה בכל שלמותה

‫ואצל דוד התנאים הם מאפשרים את זה

‫כך שיש לו יתרון על משה נסיבתי

‫אני חושב שיש לי הרגשה ‫של דייג'אבובה בדבר הזה

‫אבל עכשיו מה שאתה מבין אנחנו מה?

‫משתמע כי מפשט את הספק אצל השני

‫מה אתם חושבים או מחשבים אותנו?

‫ולא אצל משה ואהרון

‫כן נכון אתה צודק

‫אבל עצם השימוש בביטוי

‫הביטוי שנותן מקום לספק ‫זה כבר פגם בשלמות הענבה

‫לא שמשה חשב שהוא משהו

‫אבל בכל זאת הביטוי אפילו גאווה

‫בלשון גאווה גם שאדם לא מתכוון יש בה בעיה

‫יש אפילו דעה שבפוסקים בנשב מגיד משנה

‫אומר שאסור לאדם לומר ‫ביצחוק שיש לו רוח הקודש

‫כי זה נביא שקר

‫לא יודע אם פסקו כמוהו לא נראה לי

‫ראיתי כאלה שעשו את זה כן ביצחוק

‫טוב בשרכי אבות מובא ועניק של עצמי מה אני

‫ובמקביל במקום של אנשים היא איש

‫אם כך האם אני צריך להיות מה או איש

‫ובכל מצב המה או האיש אינה מצב של ענבה

‫אם אתה באמת ענב אז אתה תהיה אחראי

‫הרי אדם שבפני שאומר אני שום ‫דבר ולכן אני לא עושה כלום זה גאווה

‫מי אתה כדי לא לעשות כלום

‫אם אתה בעל ענבה באמת אז אתה צריך לעשות

‫כי זה לא אתה קובע

‫אז בדיוק ההפך מההרגשה ‫המזויפת של מה אני שום דבר

‫מי אני מה אני כדי לעשות משהו

‫כן זה גאווה האמירה הזאת

‫שנה טובה לכבוד הרב כלפי ה' מידת הענבה ברורה

‫אבל אם בנו נברחו משפחות האדמה

‫איך אני יוצא מהמחשבה שאני ‫יחידה תעילית בתוך הבריאה

‫להכוון הנבחר את גאווה כלפי יתר האנושות

‫בוודאי שלא כיוון שזה לא אתה קבעת את זה

‫זה לא בכוח עצמך שאתה הגעת להיות בן נבחר

‫אלא זה שהטילו עליך להיות ‫בן נבחר זה מחייב אותך עכשיו

‫כלפי שער בני אדם למלא תפקידך כבן נבחר

‫אתה לא ממלא את התפקיד

‫אתה שפל שבשפלים אומר הרב קוק באורות

‫מי שאיננו מודע למעלתו ברור שהוא שפל

‫טוב בואו נמשיך בתוך הטקסט

‫מה אתם אומרים כדאי לא

‫וכבר ראינו חסידים גדולים ‫שנענשו על שיחזיקו טובה לעצמם

‫עם כל חסידותם

‫הדברים קשים

‫נחמיה בן חחליה אמרו זכרונם נברכה

‫מפני מה לא נקרא ספרו על שמו

‫מפני שיחזיק טובה לעצמו

‫כן הרי בסוף הספר כתוב זוכרה לי אלוהי לטובה

‫זאת אומרת שנחמיה הרזיק קצת טובה ‫לעצמו על כל המעשים הטובים שהוא עשה

‫ולכן ספרו לא נקרא על שמו

‫מה זה לא נקרא על שמו

‫ספר נחמיה

‫זה יכול להיות, כן נקרא על שמו

‫נכון

‫אלא שאצל חזל ספר נחמיה כלול בספר עזרה

‫עזרה ונחמיה זה שניהם נקראים עזרה

‫בתנ״ך שלנו כתוב נחמיה

‫זה בגלל הנוצרים

‫הנוצרים חילקו את עזרה ‫ונחמיה אגב בצדק לשני ספרים

‫כי באמת החלק הראשון נכתב על ‫ידי עזרה והחלק השני על ידי נחמיה

‫אבל המסורת היהודית היא מעבר לבית צדק

‫היא אומרת גם את הצדק המוסרי

‫כיוון שנחמיה הרזיק טובה לעצמו אז ‫הכלילו את הספר שלו בתוך ספר עזרה

‫לכן תראה הרבה פעמים כתוב ‫אצל הראשונים פסוק הוא בעזרה

‫ואתה מוצא אותו בנחמיה

‫יד, מה אתה אומר?

‫איך נביא מחזיק נביא?

‫כתב הרמב״ם בספר שמונה פרקים

‫בפרק שבעי

‫ואין מתנאי הנבואה שיהיה ‫הנביא שלם בכל עמידות

‫שכבר מצאנו גדולי הנביאים שהיו ‫להם חסרונות והוא מוביל שם רשימה

‫אלא מה? הנביא צריך להיות ‫מתוקן ברוב עמידות ובחשובות שבהן

‫אבל קצת חיסרון אפשרי אצל הנביא

‫נשאלת השאלה איך זה?

‫מדוע אפשר להיות נביא עם קצת חסרונות? ‫אני אגיד לך למה

‫כי הנבואה זה אמיתי

‫אם הדרישה הייתה כדי להיות נביא ‫להיות ב-100% תיקון של עמידות

‫זה היה אומר שאנחנו לא מאמינים בנבואה

‫כי אין אדם בעולם שהוא לא חסר

‫הגדלות של הנבואה זה שהקדוש ‫ברוך הוא הסכים לדבר עם בריאה חסרה

‫אבל צריך לא להגזים

‫קצת, זה מולא כולה, זה מספיק

‫זהו, הקדוש ברא אותנו חסרים

‫לא צריך להיעדר

‫אבל הקדוש ברא אותנו חסרים ‫והוא החליט גם לנבא אותנו

‫אז זה סימן שהנבואה היא כוללת גם את ‫ההתחששות באיזושהי חולשה של האדם

‫כמו שלמשל מצאת בתקיעות של ראש השנה

‫שאנחנו לא יודעים מהי התרועה המקורית

‫אם זה תו תו תו או תו ‫תו תו תו או תו תו תו תו תו

‫אנחנו לא יודעים, זה שלושת האפשרויות

‫אומר הרמב״ם שכחנו

‫תגידי, דווקא במצווה של יום הזיכרון שכחת?

‫זה משהו קצת מוזר, לא?

‫יותר מזה, אני לא מבין למה ‫הריזאל אומר שכשאני תוקע תשרת

‫אז כל המלאכים האלה עושים בלגן בשמיים

‫תוקעים תשת, מלאכים אחרים ככה באים לעומתם

‫אתה עושה תרת, בכלל בא ‫מחני שלישי של מלאכים שם

‫בוקע בין שני ה...

‫יש פה שני שלישי של המלאכים שנבראו בטעות

‫כן, זה מלאכי טעות, מרוצרי להיסחה

‫אתם בכלל לא קיימים, מה אתם עושים פה?

‫אלא שזה בא לומר שהטעויות ‫של ישראל גם זה פועל למעלה

‫זה מייצר מלאכים

‫כלומר, זה המעלה של הנבואה

‫שהקב' הוא בא ממקום גבוה אל מקום שפל

‫בסדר? טוב, הלאה

‫וכן חזקיה אמר

‫הנה לשלום מר לימר

‫מתי זה היה?

‫כשהקב' הוא שם הציל את ירושלים, את אסן חיריב

‫שחזקיה הוא מלך יהודה עמד בגאון מול האויב

‫חוזק על ידי ישעיהו הנביא

‫והנביא אומר לו אל תדאג, יהיה בסדר

‫למעני ולמען דוד אבדי

‫ואז כשהוא שמע את זה חזקיה אמר

‫הנה לשלום מר לימר

‫כלומר, הוא שמע שיהיה שלום אבל היה מר לו

‫למה? כשהקב' הוא אמר למעני ולמען דוד אבדי

‫ולא למען חזקיה

‫זה עשה לו איזה משהו

‫לפי שהנבוא הקב' ברוך הוא וגן אותי על ‫העיר הזאת לאושיעה למעני ולמען דוד אבדי

‫וכמאמרה מזכרונה נברכה

‫כל התעולה בזכות עצמו, תעולים לא בזכות אחרים

‫הרי לך שאין לאדם אפילו ‫להחזיק תובה לעצמו על טובותיו

‫וכל שכן שלא יתנשא ויקבע בהם

‫ואומנם כל זה הוא, כפי שאמרנו, ‫ממה שראוי להשיב אל ליבו

‫מי שיהיה, כאברהם, כמשה, כאהרון, כדוד

‫ושאר החסידים שזכרנו

‫אם אתה במדרגה של דוד ‫המלך, אז תזכור את הדברים האלה

‫אבל אנחנו יתומי יתומים, ‫ואיננו צריכים לכל זה

‫כי כבר יש ויש איתנו חסרונות רבות

‫שאין צריך עיון גדול לראות ‫בחידותנו וכל חוכמתנו כהן נחשבת

‫כה יותר חכם גדול שבינינו עינוקים ‫מתלמידי התלמידים אשר בדורות הראשונים

‫לכן לא צריך לעשות כל כך הרבה ‫תחבולות כדי להגיע לנבא, כי אנחנו כלום

‫וזה מה שראוי שנבין מנדע ‫באמת ולא יזוח עלינו ליבנו חינם

‫אלא נכיר שדעתנו קלה ושכלנו חלש עד מאוד

‫השכלות רב בנו והטעות גוברת

‫ואשר נדע אותו, אינו אלא מעט מן המעט

‫אם כן ודאי שאין ראוי לנו להעין נעשה כלל

‫אלא הבושל והשפלות וזה פשוט

‫אגב לפי זה אפשר גם ליפול לבטלנות

‫למשל יש אנשים שיגידו, ‫למשל היוויכוח אחרי השואה

‫האם לקבוע בסידור התפילה קינות על השואה

‫שישה מיליונים של יהודים זה לא דבר פשוט

‫נקראו הראוי לחבר קינות

‫זה הוויכוח שהתפתח באותם הימים

‫בין הרבנים השונים, יש רבנים גם שכתבו קינות

‫יש רבנים שאמרו שלא לחבר זה אסור

‫כי אנחנו לא הראשונים

‫ויש כאלה שכתבו שהיה ראוי אבל אין לנו

‫הידע איך לפתוח שערי דמעה משהו כזה

‫ואני אומר על זה, אני הקטן

‫שאדם מותר לו להגיד שהוא קטן ומותר לו באמת

‫אם הוא באמת קטן, לומר שהוא קטן

‫יש רק בעיה אחת, המאורה הוא גדול

‫לכן הוא לא מתחשב בקטנות שלך

‫אם המאורה הוא גדול, אז הוא תובע ממך גדולה

‫כמו אחת הטענות נגד יום העצמאות

‫מי אנחנו כדי לקבוע הלכות ‫וימים טובים ודברים כאלה

‫וקריאה תהלל, נכון אתה באמת לא יכול

‫אתה קטן, אבל המאורה תובע ממך גדלות

‫אז המאורה דורש ממך להיות גדול

‫כמאמר דברי אדם ברוך זל

‫נראה כי המצרח בשם ‫ענבה וצניעות אינה פופולרית

‫ואיננה משרתת את תקופתנו בחברה המודרנית

‫שלום רבנו, הרב קוק כותב שמי ‫שלא מודע למעלתו הרי הוא שפל

‫לכאורה יש כאן פרדוקס, כי ‫אם הוא שפל אז אין לו יותר מעלה

‫כיצד ליישב את הקושי הלוגי הזה? תודה

‫השואל קורא לעצמו ענב

‫התשובה היא שיש מה שנקרא ‫מעלה עצמית ויש מעלה מודעת

‫אז מי שלא מודע למעלתו ‫העצמית הוא שפל במעלתו המודעת

‫זה מה שמתארץ את הקושי הלוגי

‫הבנת את זה ענב?

‫עד כאן להיום, שנה טובה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230714078″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 54
מידת הענוה - חלק א
מידת הענוה
פרק כב’
אורך השיעור: 43 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230714078″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידת הענוה – חלק ב

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן