פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

“ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו לטובת דורו כולם לזכות אותם ולהגן עליהם”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ואנחנו ממשיכים בלימוד ‫הספר הקדוש מסילת ישרים
‫את רבנו הרמחל פרק ‫יותק ואנחנו בסופו של הפרק

‫ואומנם עוד עיקר שני יש בכוונת החסידות

‫כן יש כוונה של החסידות לשם שמיים

‫ויש כוונה של החסידות

‫לטובת הדור

‫אז זה מה זה מזוהיר כאן ‫זה הנקודה השנייה ועוד עיקר

‫ואומנם עוד עיקר שני יש ‫בכוונת החסידות והוא טובת הדור

‫שהנה ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו ‫לטובת דורו כולו לזכות אותם ולהגן עליהם

‫זאת אומרת מדוע אני נוהג בחסידות

‫מצד כוונתי להתיב בכל מעשיי

‫לדור לא למען עצמי

‫והוא עניין הכתוב אמרו צדיק כי טוב כיפרים ‫מעל אליהם יאכלו שכל הדור אוכל מפירותיו

‫וכן אמרו זכרונם נברכה היש בה עץ

‫אם יש מי שמגן על דורו כעץ על ‫מה מדובר שמה מדובר על ארץ קנאנה

‫שכאשר משה רבנו שולח את המרגלים

‫אז הוא אומר אתם צריכים ‫לראות, ראיתם את הארץ מה היא

‫אחד הדברים שצריך לבדוק זה היש בה עץ עם עין

‫אז זה כוונה בפי הפשט עץ זה כוונה עצים

‫כלומר האם זה מקום מיוער או מקום לא מיוער

‫אבל כיוון שזה כתוב ‫בלשון יחיד אז חזל שאלו מה

‫וכי עלה לדעתו של משה ‫שלא יהיה אפילו עץ אחד

‫ברור שבארץ גדולה כמו ארץ קנאן ברור ‫שלפחות עץ אחד יש אפילו במדבר יש עצים

‫אלא מה? הכוונה היש בה עץ ‫התכוון לצדיק שמגן על דורו כעץ

‫והוא התכוון למישהו ספציפי מי ‫הוא אותו המישהו הספציפי? יוב

‫יוב שהיה גדול הצדיקים אצל אומות העולם

‫ומשה ידע שהוא חי בתוך האומה ‫המושחתת ביותר שבאותו הדור

‫האומה הקנאנית זאת אומרת ‫בתוך הג'ורה של התרבות האנושית

‫נמצא שם גדול הצדיקים יוב ‫והוא מגן על דורו כל זמן שיוב חי

‫אי אפשר לכבוש את ארץ קנאן ‫חזל אמר איך יכול להיות שהמרגלים

‫הסתובבו בארץ ואף אחד לא עשה להם שום דבר? ‫כולם היו עסוקים

‫באספדו של יוב שבאותו זמן יוב ‫מת וזה מה שמשה כנראה הרגיש

‫צריך לבדוק אם הזכות של הקנאנים תאמה ‫או לא אם יש עדיין מי שמגן עליהם או לא

‫היש בעץ אם יש מי שמגן על דורו כעץ

‫אז זה נדבר אפילו אצל ‫גויים כלווה חומר אצל יהודים

‫שהצדיק צריך לפעול באופן שהוא מגן על הדור

‫אז הסברנו בפעם הקודמת ‫עם בלי ושמורי ופנחס פיקוריץ

‫שיש סכנה אצל הצדיק הצדיק ‫עשוי להיות דווקא המקטרג על הדור

‫כלומר כיוון שכל הדור איננו כמוהו ‫והוא הצליח להיות במעלה יותר עליונה

‫אז הוא מביא כתרוג על אחרים שאינם כמוהו

‫כל זמן שהצדיק לא הגיע לאותה מעלה אין כתרוג

‫ברגע שמגיע הצדיק למעלה יש כתרוג

‫ותראה ולכן צריך הצדיק לכוון את ‫מעשה באופן שהוא ירומם את הדור

‫שהוא יועיל לדור במקום לקטרג על הדור

‫ותראה זה מה שנאמר על אליהו הנביא

‫קנו קינטי לשם אלוהי צבעות ‫כי עזו בריתך בני ישראל

‫ושהקבל ברוך הוא בגלל שהוא ראה את קנאותו ‫הרבה של אליהו למרות שהייתה קנאות מוצדקת

‫אמר שאם הוא ימשיך ככה הוא ירוג את כולם

‫אז עדיף לקחת אותו מן העולם

‫ואז הוא הופך להיות מסנגר ‫על ישראל במקום שבו הוא נמצא

‫ותראה שזהו רצונו של מקום שיהיו חסידי ‫ישראל מזקים ומחפרים על כל שאר המדרגות שבהם

‫והוא מה שאמרו זיכרונם לברכה בלעוליו ומניו

‫יבוא אללה ויחפרו על אלה

‫אחרי שצדיקים מתים או צדיקים ‫נהרגים או צדיקים מתייסרים

‫אנחנו יודעים שזה בגלל המוכנות ‫שלהם להיות כפרה על הדור

‫שאין הקבוה חפץ בעובדן הרשעים אלא מצווה ‫מוטלת על החסידים להשתדל לזקותם ולחפר עליהם

‫מה שאנחנו רואים גם בספר יחזקאל

‫אנחנו מביאים את הפסוק ‫הזה בנעילה של יום הכיפורים

‫לכמור להם חייני נאום השם עם אכפות סלמות רשע

‫כי בשובו מדרכיו וחיים

‫וזה צריך שיעשה בכוונת ‫עבודתו גם בתפילתו בפועל

‫דהיינו שיתפלל על דורו לחפר על מי שצריך כפרה

‫ולהשיב בתשובה מי שצריך ‫לה וללמד סנגוריה על הדור כולו

‫ובר אמרו זיכרונם לברכה ‫על פסוק ואני באתי בדבריך

‫שלא חזר גבריאל ונכנס לפי מן הפרגוד

‫אלא כשלימד סנגוריה על ישראל

‫וגדעון נאמר לו

‫לך בכוכחה זה

‫לפי שלימד סנגוריה על ישראל

‫על מה מדובר שם

‫זה כדאי לראות את זה בתוך ספר שופטים

‫ספר שופטים

‫יש פה תנף

‫מדובר במשהו די מעניין

‫בימי גדעון בן יואש מאופרה

‫האבי האזרי

‫היו חדירות של המדיינים בארץ

‫המדיינים היו שודדים

‫הייתה להם המלאכה אמנם אבל

‫הם היו עושים פשיטות

‫בתוך היישוב

‫ובוזזים את הכל

‫עכשיו למה זה קרה?

‫אז זה כתוב

‫ספר לנו למה זה קרה

‫ויעשו בני ישראל הרע בעיני השם

‫ויתנם השם ביד מידיין

‫שבע שנים

‫ותעוז יד מידיין על ישראל

‫מפני מידיין עשו להם בני ישראל את המנהרות

‫אשר בהרים

‫ואת המערות

‫ואת המצדות

‫כלומר היו צריכים להתחבא

‫והיה עם זרע ישראל

‫ועלם מידיין והמלא כובני קדם ועלו עליו

‫ויחנו עליהם וישחיטו את ‫יבול הארץ עד בוח העזה

‫ולא ישאירו מחייה בישראל וסב השור

‫כי הם ומקניהם יעלו ועו להם

‫ובאו כדי הרבה לרוב ולהם ולגמליהם אין מספר

‫ויבואו בארץ לשחטה

‫וידל ישראל מאוד מפני מידיין

‫ויזעקו בני ישראל אל השם

‫כלומר באמת היה מצב קשה

‫אבל לפי מה הקדמה שלה כתוב

‫זה מגיע לא?

‫עשו הרע בעיני השם

‫והיא כי זעקו בני ישראל ‫אל השם על עודות מידיין

‫והיא השלחה שם איש נביא אל בני ישראל

‫והוא אמר להם

‫מה הוא אמר להם?

‫מגיע לכם

‫נכון?

‫כה אמר השם אלוהי ישראל

‫אנוכי, העליתי אתכם ממצרים

‫והוציא אתכם מבית עבדים

‫והציל אתכם מיד מצרים

‫ומיד כלו חציהם

‫והגרש אותם מפניכם

‫והיתנה לכם את ארצם

‫והאומרה לכם אני השם אלוהיכם

‫לא תראו את אלוהי העימורי ‫אשר אתם יושבים בארצם

‫ולא, שמעתם, בקולי

‫אז נו, מגיע לכם

‫והיה בו

‫אז הנביא הזה, הוא מדבר בשם השם, נכון?

‫איזה פרק זה?

‫זה בפרק ו' בספר שופטים

‫הוא מדבר בשם השם

‫והיה בו מלאך השם

‫וישב תחת האלה אשר באופרה

‫אשר ליועש אביה האזרי

‫כלומר מלאך השם זה מן הסתם פה הנביא

‫נכון?

‫הנביא, או אולי מלאך, אבל כל פנים

‫מישהו בשם השם, אחרי שהוא גמר

‫לזרוק את כל הנאום

‫מלא התוכחה כלפי ישראל

‫הולך לשבת

‫איכאן

‫תחת האלה

‫אשר באופרה

‫אשר ליועש אביה האזרי

‫וגדעון בינו חובת חיטים בגת

‫להניס מפני מדיין

‫מה זה חובת חיטים בגת?

‫בטח לחבות חיטים עושים את זה בגורן

‫במקום פתוח

‫אבל הוא חושש שהמדיינים יבואו

‫אז הוא חובת בגת

‫הגת, מקום נמוך

‫שבדרך כלל בו דורכים את הענבים ליין

‫ושמה, כדי שאף אחד לא יראה

‫הוא חובת את החיטים שם

‫והירא אליו מלאך השם

‫והיומר אליו

‫השם עמך

‫כיבור אחייל

‫למה עמך?

‫אתה היחיד, אנחנו רואים את זה מההמשך

‫אתה היחיד בעיר שלך

‫שממשיך לעבוד את השם

‫ולא עובד עבודה זרה

‫כולם באופרה

‫עבדו לבעל, עבדו עבודה זרה

‫כולל האבא של גדעון, יואש

‫שהיה ראש העיר בעצם

‫היה בעצם המנהיג של הקבוצה

‫ראש עובדי עבודה זרה

‫אז אומר לו המלאך

‫סוף סוף מצאתי דתי אחד

‫השם עמך, כיבור אחייל

‫והיומר אליו גדעון

‫בי אדוני

‫ויש השם עמנו

‫אגב, הוא אמר עמך

‫הוא אמר עמך

‫במקום זה מה עושה גדעון?

‫עושה כאילו שהוא אמר עמכם

‫כי הוא לא רוצה להיפרד מן הכלל

‫אז אומר

‫בי אדוני ויש השם עמנו

‫ולמה מצאתנו כל זאת?

‫מה זה למה מצאתנו?

‫אנחנו יודעים למה מצאתנו

‫כולם עובדים עבודה זרה

‫גדעון עושה כאילו שעם לא עובד עבודה זרה

‫ולמה מצאתנו כל זאת?

‫והיה כל נפלאותיו

‫אשר סיפרו לנו אבותינו למור

‫הלא ממצרים ואילנו השם

‫ועתן את אשנו השם

‫והיתננו בכף מדיין

‫עכשיו אני שואל את השאלה

‫מאיפה גדעון יודע על יציאת מצרים?

‫הרי הוא בכפר שכולם עובדים את הבעל

‫אז המדרש אומר

‫שאותו יום היה יום פסח בבוקר

‫והוא אומר למלאך אתמול בלילה

‫אבא קרא לי את ההלל

‫ושם כתוב ביצאת ישראל ממצרים

‫כלומר באותה משפחה של עובדי עבודה זרה

‫ממשיכים מסיבות תרבותיות

‫לעשות את ליל הסדר

‫זה ליל הסדר החילוני הזה

‫אבל הוא צריך לומר ביצאתי ישראל ממצרים

‫אז גדעון מיד מקיש

‫רגע אם הקב". הוא הציל את אבותינו

‫אז למה הוא לא מציל אותנו?

‫המדרש אפילו מכניס את זה כך

‫הוא אומר אם תאמר

‫שאבותינו היו צדיקים ואנחנו לא

‫אז תעשה בזכות אבותינו

‫ואם תאמר שאבותינו לא היו צדיקים

‫אז כשמציצלת את אבותינו תציל אותנו

‫כלומר האדם הדתי הזה

‫גדעון שהוא היחיד שעדיין ‫עובד את השם בתוך הכפר

‫הוא לא מוכן לקטרוג על עם ישראל

‫אפילו כשזה מוצדק

‫ואייפן אליו השם

‫זה כבר לא המלאך

‫אחרי האמירות האלה המחוצפות של גדעון

‫ואייפן אליו השם ויאמר

‫לך בחוכך זה

‫ואושרת את ישראל מכף מדיין

‫הלא שלחתייך

‫זאת אומרת

‫זה מדומה קצת למראה השנה

‫מה זה כוחך הזה?

‫אמר חזל בכוח השנה גוריה שלך

‫אתה מוכן לפעול מעלם

‫להגן עלם, לסנגר עלם

‫ולא להגיד כל בוקר כמה שהמצב גרוע

‫כמה שעובדים עבודה זרה

‫אתה מוכן לזה

‫אז אתה יכול להושיע את ישראל

‫זו הנחיה מאוד מעניינת

‫זו הנחיה של החסידים

‫למלא שיש אדם שלא מוכן לקבל את הכתרוג

‫והתוכחות הדתיות של השכם והערב

‫אי אפשר היה להתנצל ממדיין

‫כן

‫הנביא הוא תמיד בא לאוכל את המקום

‫לא נגיד, לא לסנגר על העם

‫יש לך כל מיני דברים קשים

‫הנביא בא לסנגר על העם

‫או להוכיח את המקום

‫תלוי

‫נגיד, אני תסתכל בתנ״ך

‫תראה שזה מוחולק בערך חצי חצי

‫חצי סניגוריה

‫חצי קטגוריה

‫ותלוי, גם ככה

‫וגם כך

‫למשל בתלת הליפורנות

‫אנחנו קוראים מפתרות קשות

‫של קטגוריה

‫בסדר

‫נכון

‫אם אין הקב״ה חפץ

‫במותן של הרישאים

‫מדוע דוד המלך מתפלל

‫יתעמוך התיימין הארץ

‫איין בגמרה

‫מה שברור יד הרשה על זה

‫נכון, מפליא אותו לגמרה

‫בברכות, דברי ברור יד

‫למה המדרש

‫צריך להרחיק עד ליל הסדר

‫כאשר כמה פסוקים לפני כן מסופר

‫שבא הנביא ואמר זאת במפורש

‫אני אגחל למה

‫כי כשהנביא אמר זאת במפורש

‫אף אחד לא שמע

‫אז מה שאומר כאן הרמחל

‫וגדעון נאמר לו

‫לך בכוכה זה

‫אין לישראל

‫כן הקב״ה אוהב

‫אלא למי שאוהב את ישראל

‫יש ביטוי כזה

‫הוא ראה בטוב ירושלים

‫כשאתה מסתכל על ירושלים

‫צריך לראות את הטוב שבה

‫יש לפעמים

‫שאומרים אי אפשר לי למצחות

‫מצב כל כך גרוע אי אפשר לי למצחות

‫עכשיו יש הלכה

‫כשהולכים לסקול מישהו

‫עבד עבודה זרה

‫או בעל נערה מאורסה

‫או כל מיני דברים קשים ביותר

‫חייב סקילה נכון?

‫אז מה עושים? מביאים בדין

‫23 דיינים

‫כולם בודקים

‫מגיעים למסקנה

‫חייב סקילה טוב מה עושים לבן אדם הזה?

‫מכינים אותו לסקילה

‫מביאים אותו אל הבור

‫שבו עומדים לזרוק אותו

‫נכון? בשביל הסקילה

‫ועדיין

‫מדובר שמה

‫בעשר עמות מרחק

‫מן הבור

‫עדיין יש שמה

‫על הראש הגבעה הרחוקה ביותר

‫מבית הדין

‫אדם שעומד על סוס

‫עם דגלים

‫ולמה הוא עומד

‫עם דגל על הסוס?

‫בגלל

‫שאם מישהו יבוא ויאמר

‫רגע אל תסכלו אותו יש לי זכות ללמד עליו

‫אז עדיין

‫אי אפשר להרים את הדגל

‫ושאנשים שם בבית דין

‫לא יעשו שטויות לא יסכלו אותו

‫אז מדובר עדיין

‫בעשר עמות שזה פחות

‫מחמישה מטרים מבית הסקילה

‫עדיין מחפשים עליו זכות

‫אומרים אולי יש לו זכות?

‫אחרי שב23 דיינים

‫כבר פסקו את דינו לרע וכו'

‫ואיך אתה לומד מזה?

‫שכשאתה בא להגיד על מישהו ‫שאי אפשר ללמד עליו זכות

‫תבדוק אם הוא יותר רעשה

‫מאותו אדם שעומדים לסכל אותו

‫בסדר?

‫אז תבדוק

‫כן

‫כן בסדר

‫דיברתי באופן שברור

‫שלפי ההלכה הוא חי

‫לכן אומר כאן

‫לפי שכן הקבל שאוכל אלא למי שאוהב את ישראל

‫יש ביטוי יותר חריף

‫אצל הגאון מבינלה

‫הוא כותב שהקבל שאוכל

‫שונא את המקטריגים על בניו

‫מישהו שכל הזמן אומר

‫הדור לא בסדר

‫הנשים לא בסדר

‫מוריי ורבותיי זה חמור מאוד מה שקורה

‫הקבל שאוכל שונא אותו

‫פורש?

‫בתיקוני הזוהר

‫טוב

‫מה?

‫איך זה שונא מהנביא?

‫מה זה הנביא?

‫הנביא יש לו תפקיד גם להגיד את זה

‫אבל אם הוא זה כל מה שהוא אומר

‫יש פה בעיה

‫הרי זה מה שחזל אמרו על ישעיהו הנביא

‫מי לנו גדול מישעיהו הנביא

‫שאמר

‫לולי השם צבעות הותיר לנו שריד

‫כמעט כסדום היינו לעמורה דמינו

‫אחרי שהוא אמר את זה

‫מה המשך הפסוק

‫שימעו דבר השם כצינסדום

‫האזינו תורת אלוהינו עם עמורה

‫כלומר אומרים חזל

‫בגלל שהוא דיבר עם העם בצורה כזאת

‫זה איפיל את העם יותר

‫באים לתענות אל הנביא

‫אבל מה

‫האמת היא

‫אפשר לקרוא את זה אחרת

‫הוי! זה גוי שחוטא

‫עמקבד אבון

‫זה רע מראים

‫זה רע של הרעים

‫אברהם יצרק ויעקב

‫נכון, לפעמים בנים משחיתים

‫עזבו את השם

‫נעצו את קדוש ישראל

‫אבל מייד נזורו אחור

‫אפשר גם את זה לקרוא

‫וכל מה שאדם מגדיל אהבתו לישראל

‫גם הקדוש ברוך הוא

‫מגדיל עליו

‫ואלה הם הרועים האמיתיים

‫של ישראל, שהקדוש ברוך הוא

‫חפץ בהם הרבה

‫שמוסרים עצמם על צונו

‫אגב זה לא דבר פשוט

‫כי כשהצדיק מוסר את עצמו

‫על הציבור, זה סימן שהציבור

‫לא בסדר

‫קל לנסור את עצמך

‫עבור אנשים צדיקים

‫אבל עבור רשעים קשה

‫יש באורח חיים

‫משהו מעניין, הוא אומר

‫וזאת הברכה

‫אשר ברח משה איש האלוהים

‫את בני ישראל

‫לפני מותו

‫זה המקום היחיד בתורה

‫שבו משה מכונה בשם איש האלוהים

‫וזה דווקא

‫קורה לפני מותו

‫במה הוא זכה שלפני מותו

‫נהיה איש האלוהים?

‫הוא אומר, בגלל שהוא ברך את בני ישראל

‫באותה שעה, למה?

‫כי הרי למה הוא מת, משה?

‫לא נכנס לארץ, למה?

‫מה?

‫אבל למה הוא עשה אותם?

‫בגלל העם, נכון?

‫גם בי, את ענף השם, בגללכם

‫זאת אומרת, משה יודע שהוא הולך למות

‫בגלל העם

‫אז בשעה ש... אז בוודאי ‫שהוא צריך לכעוס עליהם

‫ובוודאי בשעת מותו, שזה בכלל לא בגלל העם

‫הכעס צריך לגדול יותר

‫ודווקא באותה שעה הוא מברך אותם

‫אז בזה נעשה איש האלוהים

‫כך אומר ההורכים

‫וזאת הברכה, אשר ברך משה

‫זה הפך אותו לאיש האלוהים

‫לפני מותו

‫שהוא ברך את בני ישראל

‫כן, אז זה הרואים האמיתיים

‫של ישראל, שככה הוא חפץ בהם הרבה

‫שמוצרים עצמם על צונו

‫ודורשים ומשתדלים על שלומם

‫וטובתם בכל הדרכים

‫ועומדים תמיד בפרץ, להתפלל עליהם

‫לבטל הגזרות הקשות ולפתוח עליהם

‫שערי ברכה

‫וזאת השאלה למה זה באמת ככה

‫למה שבאמת הרואים האלה יגנו על עם ישראל

‫איך הוראה? יש בעולם צדיקים ורשאים

‫אנחנו נציל את הצדיקים

‫נכסח את הרשאים, נגמר

‫כן?

‫אבל זה לא מרגיש, יש מי שמצילים צדיקים?

‫צדיקים ואימא תושיה ה'

‫מה זה?

‫אדם ואימא תושיה ה'

‫אז אני שואל למה

‫כן, אתה צודק

‫אני רק שואל למה? למה אדם ואימא תושיה ה'

‫כנראה שהצדיק יודע

‫שבתוך הציבור של רשאים

‫זה לא ממש רשאים

‫כלומר, כשעם ישראל מרושע

‫הרי חמוך הזל

‫לא עבדו ישראל לעבודה זרה

‫אלא כדי להטיר הרעיות

‫זאת אומרת, היהודי לא באמת

‫כל כולו שלם עם יצר הרע

‫יש לו

‫כלומר, עם העבירה, יש לו

‫מסיבות מכילות מה שנקרא

‫מצד הסגולה

‫למה זה דומה? אומר רמחאל

‫לאב, שאינו אוהב שום אדם

‫יותר ממי שהוא רואה

‫שאוהב את בניו, אהבה נאמניו

‫והוא דבר שהטבע יעיד עליו

‫והוא עניין כהן גדול

‫שאמרו עליו

‫שהיה להם לבקש רחמים

‫על דורם, ולא ביקשו

‫אגב, יש שאלה מעניינת

‫כהן גדול

‫היה צריך לבקש רחמים

‫ולכן, העונש

‫של ה... מה יצטרף לבקש רחמים?

‫שלא יהיה רצח, נכון?

‫שלא תהיה רציחה בשוגג

‫כן? וכיוון שהכהן

‫הגדול לא התפלל לדור, לכן

‫היה רציחה בשוגג

‫ולכן

‫לכן

‫הרוצח צריך לגלות ליר

‫מקלט, עד מות

‫הכהן הגדול, מה זה יגרום?

‫שהוא יתפלל, שהכהן הגדול יהיה מותמהר

‫אז זה מה ש... כתוב שבני המשפחה

‫של הכהן הגדול

‫הם כאילו מאכילים את הרוצחים

‫כדי שהם לא יתפללו

‫נגיד, טוב טוב, הבאנו לכם היום

‫חבילת נקניקיות

‫מיוחדות

‫וזה, וגם הבאנו לכם

‫פרחים וזה, כן? ככה

‫כל הזמן הרוצח בשוגג היה יושב לו

‫בעיר מקלט, מקבל

‫כל שבוע חבילה

‫מהאימא של הכהן הגדול

‫רק שלא יתפלל על הבת שלה שיהיה מותה

‫העלכה הזאת היא גם

‫אם כהן גדול מת

‫אחרי שהתחיל

‫דינו של הרוצח

‫אבל לא נגמר, ומינו כהן גדול אחר

‫אז הוא יושב

‫עד מות הכהן הגדול השני

‫שאלו המפרשים

‫מה הכהן הגדול השני השם

‫הוא היה צריך להתפלל על הדור

‫זה לא התפקיד שלו להתפלל על הדור

‫זה הכהן הגדול הקודם

‫שהיה צריך להתפלל

‫הוא סתם כהן גדול חדש

‫למה באים אליו בטענות

‫אז ראיתי מי שכתב

‫כתוב בגמרא בעצם

‫שהוא היה צריך להתפלל

‫שהרוצח יצא זכאי בדין

‫לא יתפלל על זה

‫כן, טוב

‫וכן אמרו

‫ההוא גברה בהחלה

‫אריה, שאכל אותו

‫אריה, בריחוק

‫תלת פרסה, במרחק של שלוש

‫פרסאות, כמה זה פרסה?

‫כמה זה פרסה?

‫ארבע

‫ארבע קילומטרים

‫אז שלוש פרסאות?

‫שניים עשר

‫קילומטרים

‫אז היה, ההוא גברה בהחלה אריה

‫בריחוק תלת פרסה, די רבי

‫יהושע בן לוי

‫כן, כלומר, ב-12 קילומטר

‫ממקום מגורב של רבי יהושע בן לוי

‫מישהו נאכל על ידי אריה

‫ולה

‫השתעה אליהו בעדי

‫הפסיק אליהו הנביא להגיע אליו

‫רבי יהושע בן לוי היה פוגש ‫את אליהו הנביא כל הזמן

‫כן, אליהו אומר, אין דבר כזה

‫מה, נרצח מישהו

‫באזור שלך, אתה עוד רוצה שאני אתגלה לך?

‫אריה לך

‫חובה מוטלת על החסידים

‫לבקש ולהשתדל על בני דורם

‫אם מישהו נהרג

‫בקרבתו של רבי יהושע

‫בן לוי, סימן שרבי יהושע בן לוי לא בסדר

‫משהו לא טוב פה

‫והנה כבר, מה לא בסדר?

‫לא שהוא עשה אבירה חס ושלום

‫הוא לא התפלם

‫והנה כבר ביארנו

‫חלקי החסידות הראשיים

‫ופרטיהם מסורים

‫לכל

‫סכל ולכל לב טהור

‫להתנהג בהם בדרך הישר לפי השורשים

‫האלה, כל דבר בעיתו

‫עכשיו, בבינתיים דיברנו

‫על השבח של החסידות, שהחסידות

‫זה דבר טוב, נכון?

‫זה טוב למי שראוי לזה כמובן

‫מי שלא ראוי

‫שקודם כל יצא את חובת הצדקות

‫אבל מי שכבר ראוי לחסידות

‫עמידות האלה, זה באמת

‫פרק ארוך מאוד מה שקראנו

‫ויש פה הרבה דברים ראויים וטובים

‫עכשיו, יש פה בעיה

‫כאן יש פרק מיוחד

‫שאין כמוהו בכל שאר מסעיית ישרים

‫פרק קף, הנקרא במשקל החסידות

‫זה פרק ייחודי ביותר

‫כי בכל שאר הפרקים

‫לא מצאנו במשקל

‫הזהירות, משקל הזריזות, משקל

‫הניקיות, משקל התהרה

‫ומשקל הפרישות

‫לא מצאנו, וכאן יש

‫משקל החסידות

‫מאוד מוזר, פרק הזה

‫הפרק הזה הוא

‫הכרחי בגלל הסכנות

‫המרובות

‫שיש בחסידות

‫כלומר, האדם יכול להשתמש במידת

‫החסידות באופן שזה הפך המכוון

‫בחסידות, ולכן

‫צריך להזהיר אותו שלא

‫ינהג מידת חסידות במקום

‫שהדבר הזה מגיע למטרה

‫הפוכה

‫בסדר? מה?

‫תן לכם דוגמה

‫בחור ישיבה, שסיפרו לי לאחרונה

‫לא רצה לעלות לאוטובוס

‫למה? כי

‫משני הצדדים של הכניסה לאוטובוס

‫היו שתי נשים

‫והוא קרא בגמרא

‫שלא עוברים בין שתי נשים

‫והוא עשה סקנדל

‫והוא אמר שהוא דורש שהאישה אחת

‫תעבור לצד השני, ולא

‫הסכימו, ובסוף הוא לא עלה

‫לאוטובוס, בקיצור

‫חילול השם שאין כמו

‫כל הדברים האלה מידת חסידות

‫זה דין ממש

‫זה בעצה טובה של חזאל

‫בגלל עצה טובה

‫עשה חילול השם

‫הלבין פני חברו ברבים, מה הרביעה?

‫זה נקרא משקל החסידות

‫אדם צריך להיזהר בדברים הזה

‫או למשל

‫אדם יש לו הכפדה באכילה

‫מסוימת

‫הוא מקפיד על מאכל מסוים

‫שהוא, למשל, הוא מקפיד על חלק

‫הוא מקפיד על חלק

‫הוא מזדמן אצל מישהו

‫שמעו שהוא מגיע

‫עשו במיוחד בשבילו

‫קנו בשר, בשבילי

‫שהוא אוהב וכו' וכו'

‫אחרי שעשו לו את כל

‫התר הרם ותרחו בשבילו הרבה

‫חלק או לא חלק?

‫כן? ברור

‫אז איפה משקל החסידות כאן?

‫נכון? בעיה

‫נכון? אז דברים האלה

‫אפשר להיכשל בהם, לכן

‫כתב רמחל את הפרק הזה

‫יש פה כמה שאלות

‫ברור שהתשובה על דברי ברוריה

‫במסכת ברכות אינן פשט

‫המילים הטעים

‫אם דגש בט' ופשט הכתוב

‫מתכוונת לאנשים חותאים

‫אז הקושייה נשארת

‫טוב, תשובה

‫יש מה שדוד אומר

‫ויש מה שהקב' הוא רוצה

‫אה לא, אה לא

‫אה

‫טוב, לא, יש שאלה

‫מתחת לזה שאתם, זהו

‫מה תועלת בתוכחת הנביאים

‫הרי הוא לא מחדש, הוא מועיל לישראל

‫כלום! לעומת זאת הרב קוק

‫זה צהל כתב על צדיקים ‫התיאורים אלא מקווים על הרישאה

‫אלא מוסיפים צדק אלא מקווים ‫על הכפירה אלא מוסיפים אומנה

‫לא נכון, הרב קוק אומר

‫בעצמו, באחת מהעגרות

‫שזה שהוא יכול להרשות לעצמו להיות עם

‫התפקיד של המוסיף צדק וכו'

‫זה בגלל שיש כאלה שלקחו על עצמם את התפקיד

‫של התוכחה, אם אף אחד לא היה ‫עושה את זה, הוא היה עושה את זה

‫שלום כבוד הרב, עצם ‫המעשה של הצדיק לטובת הכלל

‫גורר חטא יעקב, משה ודוד

‫האבות שלהם

‫האבות שלהם לא חטאו

‫אולם הבנים כן חטאו כאשר ‫פעלו לקידום עם ישראל

‫תורת ישראל

‫ארץ ישראל בית אם, זה לא פרדוקס?

‫לא

‫זה נכון

‫שאנשים ש

‫עושים עבודה מעשית

‫תמיד יש איזה משהו שדבק בהם

‫אבל זה בגלל

‫אופיו של העולם

‫שבעולם יש קלקול

‫מדוע הצדיקים נעיידרים

‫ממה שקורה בחברה הישראלית?

‫איך רואים מסתפקים בתפילות ועוד בסתר?

‫האם הם חותאים לתפקידם?

‫כן, אני לא ראיתי שהצדיקים נעיידרים

‫ממה שקורה בחברה הישראלית

‫אבל זה שהם לא מסתרפים לכל שטוט

‫זה בגלל שעם ישראל

‫עושה שטוט אז צריך להצטרף אליה?

‫לא

‫מישהו כתב

‫אם לא נצטרף למחאה

‫נאבד דור שלם

‫כן, באמת

‫ואז אם לא

‫אולי תלך גם למקרה שכדורגל

‫בשבת אחרי הצהריים

‫צריך לראות איפה שעם ישראל נמצא

‫לרב

‫מישהו כתב

‫אחד הרבנים אמר

‫להתאם לה עשירים ולתת לעניים

‫זה אני קראתי ברובין הוד

‫לרב שלום

‫שבוע טוב

‫מי אמר שזה רע שיש עשירים?

‫זה טוב שיש עשירים

‫בלי עשירים, בלי קפיטליזם חזירי

‫אי אפשר היה לכלכלה להתקדם?

‫כן

‫לרב שלום

‫שבוע טוב

‫הוא

‫האמת הצרופה

‫ואני לא חושב שהוא נטול דמגוגיה

‫יאין לכבוד

‫הסכמתי שזה לאו דווקא

‫זה או זה, אבל בכל זאת

‫אני רב פשוט רוצה לעשות תשובת המשקל

‫פה על הנטייה

‫הפופוליסטית

‫הדמגוגית שיש היום לומר שצריך

‫שוויוניות כלכלית וכו'

‫בשם מה? למה שהעשירים

‫לא יהיו עשירים?

‫אתה רוצה להיות עשיר, גם אתה תהיה עשיר

‫מה יש?

‫הדגשו על החזיריות

‫שהם עושים את זה

‫בצורה כזאת

‫שהם אפילו לא דואגים למראית עין

‫שהם איכשהו דואגים גם לעם

‫עצם זה

‫שיש עשירים זה דאגה לעם

‫חברה שאין בה עשירים

‫היא חברה מנוונת

‫ולא בכדי, הכלכלה הישראלית

‫היא אחת הטובות בעולם

‫יש אחוז גבוה

‫של עשירים גדולים

‫לרב שלום, שבוע טוב

‫איך רבי יהושע בן לוי יכול להתפלל על משהו

‫אני יודע שזה ממש לא ‫פופולרי וזה עכשיו יוריד לי

‫את הרייטינג, משהו, חבל הזמן

‫טוב, לרב שלום, שבוע טוב

‫איך רבי יהושע בן לוי

‫יכול להתפלל על משהו

‫שלא ידע שקורה, שהרי זה קרה

‫שלוש פרסאות ממנו, תודה רבה

‫כן, זה בדיוק הטענה

‫אתה לא מתפלל על הדור שלא יקרו

‫דברים כאלה, ולכן זה קורה

‫לגבי לעבור בין שתי נשים

‫לא הבנתי למה זו המלצה

‫כי השולחן ערוך מביא כאיסור

‫לא נכון

‫השולחן ערוך לא כותב אסור לעבור בין שתי נשים

‫השולחן ערוך אומר לא יעבור בין שתי נשים

‫יש הבדל כשהשולחן ערוך אומר

‫אסור אז זה אסור, כשהוא כותב לא יעבור

‫זו המלצה, דבר נוסף

‫יש כל מיני דרכים אחרות לפתור את הבעיה

‫אם מה שהרב אומר לגבי משקל החסידות

‫ואם באמת זה מפריע

‫לא לאותו בחור שלא ילא לאוטובוס

‫הוא יעשות בלגן, למשל ‫פעם הרב שלמה זלמן אוירבח

‫שהיה צדיק לא קטן מהבחור הזה

‫היה יושב באוטובוס מקדימה

‫התיישבה לידו אישה לו צנועה

‫מה יכול היה לעשות? להגיד לה לקום?

‫לא יפה, שהוא יקום יעבור למקום אחר

‫הוא יתרגיש, מה עשה?

‫ירד מהאוטובוס, עשה כאילו שזה התחנה שלו

‫ועלה לאוטובוס הבא

‫אם באמת אתה נוהג בחסידות

‫אז תעשה ככה

‫אם מה שהרב אומר לגבי משקל החסידות הוא נכון

‫אז בכלל צריך להיות גם ‫משקל התהרה, נקיות וכו'

‫למה זה שחד דווקא לחסידות?

‫כי בחסידות הסכנה הזאת מצויה

‫הבא נקרא עכשיו, בתוך הבתוכו

‫מה שצריך לבאר עתה הוא משקל החסידות הזה

‫והוא עניין עיקרי מאוד מאוד

‫ותדע, באמת, שזו הייתה ‫המלאכה הקשה של החסידות

‫כי דעקותו רב

‫ויש לייצר בדבר הזה כניסה גדולה

‫אגב, אני לא אומר שאין ‫מצוקת דיור במדינת ישראל

‫שלא יבינו אותי לא נכון

‫יש מצוקת דיור

‫הבעיה היא

‫השימוש הציני שנעשה על ידי בעלי אינטרסים

‫במצוקת הדיור

‫לכוון את האינטרסים שלהם

‫שבכלל לא קשורים לפתרון בעיית הדיור

‫זו העניין

‫בכל מחיים שיקפוץ

‫אבל במקרה הזה זה כל כזה בולט

‫שלא בא לי להצטרף

‫אני רוצה באמת לפתור את בעיית מצוקת הדיור

‫איזה בעלי אינטרסים?

‫הקרן החדש על ישראל, למשל, וכדומה

‫טוב, מה?

‫השיעורים, הקיטניסטים, הם בעלי האינטרסים

‫יש כמה משפחות אחרות שתורשים את המדינה

‫ומנהלותים את כל... ‫יכול להיות שגם הם מעוניינים

‫במחאה הזאת באיזושהי צורה

‫מדוע זה טוב שיש עשירים וחברה שוויונית

‫כמו הקיבוץ של פעם היה סמל ואידיאל חברתי?

‫כן? אז אני רוצה להבין משהו

‫והחברה ההיא, שהייתה סמל וכולי

‫הצליחה?

‫מה הרב?

‫קרא רובין הוד?

‫טוב

‫ו... ואם אדם... מה זה רובין הוד?

‫ואם אדם ספרדי

‫קיבל על עצמו לאכול רק חלק

‫למה שיבטר על כך?

‫רק כי תערכו בשבילו?

‫ויתור על עקרונות ולפעמים אפילו לשם, לא? ‫כבוד הרב

‫יש הלכה מפורשת

‫שבשעת עד ח' קצת סומך על דעת מיעוט, נכון?

‫אז הרמה, נגיד שהוא דעה שנדחה

‫נדחתה להלכה

‫הרמה הרי מתיר לאכול לא חלק

‫ונגיד שאתה, מאלה שרבותיך

‫פסקו לך שאתה חייב לאכול חלק

‫ועכשיו יש בעיה של

‫עלבנת פנים שזה איסור דהורה איתה

‫ומחלוקת הפוסקים

‫האם צריך לאכול חלק או לא

‫וזה נקרא שעת עד ח'

‫כשעת עד ח' סומכים על דעת מיעוט שנדחתה

‫דבר נוסף, אתה יכול להגיד שאתה חולה

‫ושאתה לא מסוגל לאכול בשר היום

‫ושהרופא אסר עליך

‫זה כן, זה בסדר, מותר

‫תשקר, תגיד אני לא בריא לי בשר

‫תישאר רעב, בסדר

‫בשביל חסידות צריך קצת משהו

‫איך אתה נאח?

‫חלק, זה מחלוקת

‫בדיני השחיטה לגבי בדיקת הראיה

‫בסדר, כן

‫זה נכון גם לגבי

‫איסור של לא יודע אם אתה מגיע לקרובי משפחה

‫חילוניים ורוצה לבצע

‫לא יודע אם אנשים רוצים לבצע

‫אז זה בדיוק אותו הדבר, אתה מגיע

‫לקרובי משפחה חילוניים

‫והם אינם ביקים בהלכות

‫והם חושבים שהם עושים לך כבוד גדול מאוד

‫שהם דאגו במיוחד בשבילך

‫וכולי וכולי ואתה יודע שזה לא בסדר

‫נכון? אתה יודע

‫מדובר שאתה יודע, אז אתה צריך למצוא דרכים

‫תהיה חכם

‫אז ככל שתהיה יותר תהנית חכם, תדע יותר איפה

‫הוא לאכל, בסדר

‫ותדע יותר איפה הוא לא לאכל

‫אתה מדבר על חיבוקים?

‫כן, על חיבוקים, בואי נספר לך סיפור

‫אתה רוצה לשמוע סיפור?

‫רוצה לשמוע סיפור או לא?

‫כן, בסדר

‫לא צריך לשלב ידיי

‫מעשה

‫באחד מגדולי אפוסקים

‫בצפון אפריקה, אחר כך היה בצרפת

‫הרב רחמים נאורי, זכרונו לברכה

‫מה?

‫הציעו לו להיות רב ראשי לישראל

‫אחרי הרב אוזיאל, הוא סירב

‫אתה הכרת אותו?

‫לא, אני הכרתי אותו

‫הרב רחמים נאורי שהיה אדם שמקפיד

‫בקלקי וחמורה, הוא אחד

‫מחשובי אפוסקים ממש

‫ופעם אחת

‫הוא הלך ברחוב, אישה אחת צעקה

‫אליו ואמרה לו, או

‫רבי רחמים, איזה

‫יופי שאני פוגשת אותך

‫חיתנת אותי, עשית לי את החופה

‫לפני 40 שנה, בוא אני אחבק אותך

‫עד כאן דברי קודשה

‫אגב, זה סתם מעניין

‫עוד לפני שאני ממשיך את הסיפור

‫שמסביב

‫לרב הזה

‫היה שדר כזה, שאי אפשר

‫לאישה לחשוב שיש מקום לזה

‫בכלל לא

‫היה עליה לדעת, שהיא תוכל לחבק

‫את הרב

‫מה עשה הרב?

‫אמרו לי לספר את זה רק לאנשים

‫תיאוריים, אז מי שלא תיאור

‫שלא יספר את זה לאחרים

‫זה בכלל מוקד

‫הוא עמד כמו פסל, והיא חיבקה

‫אותו ונשקה אותו, וזהו

‫הוא לא הולך את דרכו

‫הוא לא עשה שום דבר לטובתה

‫והוא

‫וייסת, הבנת?

‫זו חוכמה של אותו חכם

‫כן, בבקשה

‫סתם קשה, אבל אני חושב

‫שהיום מי שחושב שככה זה מורגש

‫לדעת השני שלא מחזירים בחיבור

‫היה מספיק חכם

‫טוב

‫בכלל, אתם מכירים את זה

‫כולכם מכירים את הסיפור עם הרב מורדכא איליהו

‫והגברת טאצ'ר

‫שהתפרסם, מודפס, הרבה

‫בשדה התעופה

‫בשדה התעופה, כן

‫כשראש ממשלת בריטניה, מר גרת טאצ'ר

‫הגיע למדינת ישראל

‫זה היה פעם ראשונה, מאז הקמת המדינה

‫שהיה ראש ממשלה בריטי בכלל שהגיע לארץ

‫זה בכלל היה, מאז

‫שנלחמנו בבריטים וזה, זה היה

‫משהו היסטורי

‫כמובן, היא יורדת ממתוס

‫כל נכבדי המדינה, כולל הרב הראשי

‫לישראל, הרב מורדכא איליהו, הם נמצאים שם

‫והיא לוחצת את היד לכל אחד

‫אומרים לרב, כבוד הרב

‫צריך לדעת, עוד מעט

‫היא מגיעה, לוחצת את היד

‫הוא אמר, יהיה בסדר

‫אמרו, כבוד הרב, יהיה פה תקרית דיפלומטית

‫יהיה בסדר

‫טוב, הולכים ומתקרבים

‫מגיע לרב מורדכא איליהו

‫והוא שואל אותה, האם זה בעליך?

‫אז היא אומרת כן

‫אז הוא לוחץ את היד

‫לבעל

‫והוא לוחץ לו פעם שנייה, אומר

‫זה בשבילך

‫אחרי ש... כשעמדה לעזוב את

‫הארץ, היא ביקשה למסור את

‫תודתה לרב הראשי על הכבוד

‫שעשה לה

‫בסדר?

‫זה ש... צריך להיות חכם

‫זה מה שקרא משקל החסידות

‫זה מה שכתוב, בסדר?

‫טוב, מה שצריך

‫לביאר, עכשיו, תגידו

‫אבל לא תמיד יודעים איך למצוא את כל

‫הפרטים ופה, אז תהיה יותר מתחכם

‫ככל שאתה יותר חכם בתורה

‫אתה יודע יותר את משקל החסידות

‫אגב, אם כבר אני ספרתי לכם על הרב נאורי

‫רוצים לשמוע עוד סיפור? רוצים?

‫עוד סיפור. פעם אחת, היה לו

‫חוג

‫חוג של תלמידים שלמדו איתו כל יום

‫והגיע

‫באמצע החוג הגיעה אישה אחת

‫אמרה, כבוד הרב, הבאתי לכם

‫אוגיות שוקולד

‫שעשיתי

‫לתלמוד תורה והם לא רצו לקבל

‫ולכן הבאתי לכם את זה

‫אתם לומדי התורה

‫אמר הרב, איך עשית את זה?

‫אז היא סיפרה את הכמח

‫והשוקולד והתנור

‫ופה ושם ושם

‫והוא שאל אותה, ומה עם הכלים?

‫והיא לא הבינה מה השאלה

‫היא אומרה, לא, הכבודה הרב, זה בסדר, זה בסדר

‫ואז הוא שאלתה עוד כמה שאלות

‫ועוד פעם שאלתה שאלה, מה עם הכלים?

‫והיה ברור

‫שהיא לא מבינה על מה מדובר

‫ואז הוא אמר לה, תודה רבה

‫אנחנו נאכל את זה ואכלו

‫אחרי שהיא הלכה

‫שאלו התלמידים, למה הכבודה הרב התיר?

‫אמר פשוט מאוד, סתם כלים

‫אינם ביני יומם

‫וסתם כלי אינו ביני יומו

‫אז הוא נותן טעם נפגם

‫אז זה לא אסור, בדיעה ועד

‫וכאן זה בדיעה ועד, כיוון שהיא כבר עשתה

‫מובן? טוב

‫אגב

‫עוד סיפור על הרמור דחאי אליהון כבר

‫פעם אחת הייתה איזה בחורה

‫שהביאה אוגה לבית הספר

‫ואמרו לה

‫שלא יאכלו את זה

‫בגלל שזה נאפה בתנור

‫שבו בישלו ירקות של עתר מחירה בשמיטה

‫אז היא הלכה לרב אליהון

‫בוכה

‫והרב אליהון אמר, שאל אותה

‫האם יש לך אומץ?

‫היא אמרה כן

‫טוב, אז תלכי

‫לרבנית שלך

‫ותבקשים ממנה להתארח בשבת

‫אצלה

‫כך עשתה

‫וכאשר נתנו לה לאכול, ‫לפי ההוראה של הרב אליהון

‫היא אמרה, אני, אסור לי לאכול כאן

‫לא יכולה לאכול, אסור לאכול כאן

‫אז מה קרה?

‫הרב אליהון אמר

‫שאסור לאכול אצלכם

‫רב ורבנית

‫היא אמרה, כי אתם עושים תה

‫ויש דעה שאומרת

‫שאין שום אפשרות לעשות תה בשבת

‫אז הבינו את הטעות

‫ביקשו ממנה סליחה

‫גם משה התחיל ממאבק למען החלש

‫וגם הרצל

‫התחיל מערבות הדדית

‫ולא קיבלו אותו בהתחלה

‫האם אנחנו המאמינים עלולים שוב לפספס?

‫האם במחאה הנוכחית לא ניתן

‫לזהות דרישה של עם לערכים חדשים?

‫תודה, כבוד הרב

‫אמת, יש בציבור

‫משבר זהות עמוק מאוד

‫ובאמת

‫המחאה היא איננה מחאה על הדירות

‫זה מחאה על משהו אחר

‫זה חיפוש, חיפוש אחרי

‫עולם ערכי אחר

‫ולא יודעים איך להיבטא את זה

‫ברור, ולכן לזה צריך להיות קשוב

‫ולכן אחרי שיתחיל הסמסטר

‫וכולם יפרקו את האוהלים, אז יהיה מקום

‫בהחלט לדיאלוג

‫בינתיים, מה שכאן

‫אפשר לעשות זה לחלק כרם שיזוף

‫האם מכאן מותר

‫ללתת יד לאישה, אמושיתה

‫יד בסמכות מחוסר ברירה?

‫מה זה ללתת?

‫הוא מושב, האם מכאן מותר

‫ללתת יד לאישה

‫אמושיתה, מה זה?

‫מה? ללתת?

‫מה? לא, מה?

‫ללתת?

‫אין מילה

‫אין מילה כזאת

‫לתתה זה

‫לשים חיטה במים

‫אז זה מתכוון שללתת

‫את היד של האישה?

‫מה היא עשתה, מסכנה?

‫זה ללפת, זה לא ללתת

‫ללפת, לזה הוא התכוון

‫יכול להיות

‫שלזה הוא מתכוון, אבל אישה שמושתה יד

‫למה ללפת לה את היד?

‫גם זה לא כל כך מובן

‫יש לי מישהו השערה אולי למה הוא התכוון?

‫אולי הייתה לו שני למדים

‫אה? אולי הייתה לו שני למדים

‫אה, הוא הקליט פעמיים את הלמד

‫וואי, איזה תירוץ

‫טוב, האם מכאן מותר לתת

‫עכשיו הבנתי את השאלה

‫לתת יד לאישה, אמושיתה יד בשמחות

‫מחוסר ברירה

‫יש מצבים שכן, מצבים שלא

‫אז כדאי לשאול את הרב שלך אישית

‫את הנקודה הזאת

‫אני אספר לכם סיפור, אתם שומעים סיפור?

‫פעם אחת הייתה אישה אחת

‫שבאה לרב צבי יהודה

‫שהיא מתכוונת להושיט לו את היד

‫מה עשה הרב? ‫עוד לפני שהיא הספיקה להושיט את היד

‫הוא הושיט לה את היד

‫ומיד החזיר

‫ואז היא לא ידע אם היא אושיטה או לא אושיטה

‫בינתיים התיישבו והתחילו לדבר

‫אבא עשה לי אהיה נותן גם

‫אני יודע ששמעתי ככה

‫יכול להיות, יכול להיות, כן

‫יכול, נכון

‫יש, אמרתי, יש מה לדבר

‫הלכתי את הדברים האלה מורכבים יותר

‫ממה שחושבים

‫היום יש סיסמאות

‫רבנו הצדיק, האם על פי הסיפורים ננהג בהלכה

‫איךן יהיה הגבול בין השולחן ‫ארוך לבין סיפורי חכמים?

‫האם היום נתנהג כמו הרב החמים זצל

‫ולא נמנע מחדבוק עם בנות בלי להגיב?

‫לכן אני אמרתי שהדברים האלה

‫אגב, נידונו בפוסקים, זה לא

‫שיש השולחן ארוך והסיפורים, זה לא נכון

‫הסיפורים האלה הם ביטוי רק

‫אני רוציתי להראות להלכה למעשה ‫שאותם רבנים ידעו את ההלכה טוב טוב

‫ולא סתם למדו איזה סיסמא, ‫כתוב איזה סעיף בשולחן ארוך

‫והיהודים חושבים שיודעים את ההלכה

‫זה טעות חמורה, שאנשים חושבים

‫קראו פסוק, משפט אחד בשולחן ארוך

‫כבר כל העולם כולו רשעים

‫והם הצדיקים והם יודעים מה צריך לעשות

‫זה נקודה אחת

‫דבר נוסף, לכן אני אמרתי כמה פעמים

‫עוד לפני ששאלת את השאלה

‫שבהלכות האלה יש דברים שלא כותבים

‫ולכן צריך אדם לקבל הדרכה מרבו, זהו, הלאה

‫רבי, יש, במספר סוכאי יש מוריך על מי

‫שהיה מוקד עם הקווה, והיה זה והוא אומר כן

‫אני מכיר את המקום

‫יאיין הכבודו בריטבל

‫זה מובא בדגול מרווהבה בעבן העזר

‫בסדר? הנה, ככה אנשים יכולים

‫אנשים מחפשים, נכון, אז אני אומר

‫כיוון שאנשים אוהבים דברים מודפסים

‫אז אני מציע להם להסתכל בדגול מרווהבה

‫בעבן העזר שמה בהלכה שהתרחקו

‫מהרעיות בשם הריטבה

‫אחרי שיקראו את הריטבה המובא בדגול מרווהבה

‫בעבן העזר, אז מוכן להמשיך לדבר

‫זה על סמך על מה שהבאת שם

‫כן?

‫כפי שקורה את ההלכות של הרמב״ם

‫הוא צריך להיות מאוד מרע

‫נכון, מה שצריך לבראתה הוא משקל החסידות

‫הזה, והוא עיקרי מאוד מאוד

‫ותדע באמת שזוהי המלאכה הקשה

‫בחסידות, כי דעקותו רב

‫ויש לה יצר בדבר הזה כניסה גדולה

‫על כן נמצאת סכנתו עצומה

‫כי הרבה דברים טובים, יוכל ליצר לרחק

‫כאילו הם רעים

‫באמת הם לא

‫והרבה חטאים לקרב כאילו הם מצוות גדולות

‫ובאמת שלא יוכל איש להצליח במשקל הזה

‫אלא בשלושה דברים

‫צריך שלושה דברים כדי לנצח פה

‫אחד, שיהיה ליבו ישר שבלבבות

‫שלא תהיה פנייתו אלא לעשות

‫הנחת רוח לפן המטברח

‫לא זולת זה כלל, כלומר לא

‫מה יגידו עליך ומה יכתבו עליך בעיתון

‫צריך לעשות מה שאמת

‫שתיים, ושיהיה מעיין על מעשיו

‫עיון גדול וישתדל לתקנם

‫על פי התכלית הזה, תבדוק את עצמך

‫ואחר כל זאת

‫יהיה משליך, יבוא על השם

‫צריך להתפלל

‫שאז יאמר בו אשר אדם עוז לו

‫בח, לא אם נעטוב לא הולכים בתמים

‫אמנם, אם אחד מן התנאים האלה

‫שלושת התנאים האלה יחסר לו

‫לא יגיע אל השלמות וקרוב הוא

‫להיכשל וליפול

‫דהיינו, או אם הכוונה לא תהיה מובחרת וזקה

‫או אם יתרשל מן העיון במה שיוכל

‫לעיין במעשיו

‫או אם אחר כל זה לא יתלה ביטחונו בקונו

‫קשה לו שלא ייפול, אך אם שלושתם

‫ישמור כראוי תפעימות המחשבה

‫עיון וביטחון, אז ילך בטח

‫באמת ולא יעונה לו כל רעה

‫הוא הדבר שאמרה חנה בנבואתה

‫רגלי חסידיו ישמור

‫ודוד כמוכן אמר ולא יעזוב את חסידיו

‫לעולם נשמרו

‫אז יש לנו פה, אם כן, כמה כללים חשובים

‫בהבנת החסידות

‫ובזה נעסוק בפעם הבאה

‫בחודש אלול, כל טוב!
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230715200″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 50
כוונת החסידות לכבוד ה' ולטובת הדור
משקל החסידות - כמה זה עולה לנו והאם תמיד כדאי ?
פרק יט’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230715200″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו לטובת דורו כולם לזכות אותם ולהגן עליהם”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן