פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מידת השמחה

מילות מפתח:שמחה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים בספר מסילת ‫ישרים לרמחל בפרק י' ת'
‫ודיברנו על הענפים של האהבה

‫והגענו אל הקנאה, אני חושב, לא?

‫השני הוא השמחה

‫איזה עמוד היא שאלה שאי אפשר לענות עליה? ‫בגלל שיש מהדורות שונות

‫של ספר מסילת ישרים, כשאני ‫משתמש בה כעת, שאיננה זה ה' שלך

‫זה בעמוד קוף כפתט, אבל זה לא יעזור

‫אז אנחנו בביור חלקי החסידות

‫איפה שהרמחל אומר, עונבר, אתה ‫ענפי האהבה והם השלושה שזכרתי

‫הדבקות, השמחה והקנאה, דבקות למדנו

‫ועכשיו השמחה, השני הוא השמחה

‫זה מה שאני יכול להגיד

‫אצלך זה צדיק מה? ‫צדיק זין, במהדורה שלך זה בעמוד צדיק זין

‫אז כך שבאמת השאלה באיזה ‫עמוד זה, היא שאלה קרדינלית

‫אבל בלתי ניתנת לתשובה ממוקדת וברורה

‫השני הוא השמחה והוא העיקר גדול בעבודה

‫והוא מה שדוד מזהיר ‫ואומר, איבדו את השם בשמחה

‫והוא לפניו ברננה ואומר וצדיקים ‫ישמחו יעלצו לפני אלוהים ויסיסו בשמחה

‫ואמרו רבותינו זכרונם נברכה, אין ‫השכינה שורה אלא מתוך שמחה של מצווה

‫מעניין מאוד כי הרבה ‫פעמים במסורות דתיות אחרות

‫יש זהות בין העצבות לבין הקדושה

‫והלכה ברורה אצלנו שאין ‫השכינה שורה מתוך עצבות

‫יש עצבות אין שכינה, אין מה לדבר

‫יש האדם חסר וזה כתוב ‫במגמורה מסכת ברכות פרק חמישי

‫רבה לא גזר טענית ביום עד עיבה

‫כלומר רבה לא היה גוזר טענית, אם ‫היה צריך לגזור טענית על איזה משהו

‫נגשמים או יש איזה צרה כלשהי, ‫רבה לא היה גוזר טענית ביום של עננים

‫למה היה אומר משום סקוטה בענן לך נעבור תפילה

‫כשיש עננים התפילה לא עוברת

‫זה נשמע קצת פרימיטיבי מאוד

‫זאת אומרת, אתה אומר כאילו ‫העננים מעקבים את התפילה מלעלות

‫כאילו שהתפילה צריכה לעבור איזשהו מרחק פיזי

‫אז הרב קוק מסביר בעיניי שם ‫שהכוונה שכשיש עננים אנשים עצובים

‫והטענית זה בא לדכא את הכוח החומרי של האדם

‫אם יעשו טענית ביום שבו יש עננים

‫יחשבו שהטענית גם באה לדכא את הנפש

‫וזה אין שום כוונה כזאת

‫הטענית באה כדי לדכא את הנטיות הנמוכות

‫החומריות היתרות של האדם, לכן אדם לא אוכל

‫אבל הנפש צריכה להיות בשמחה

‫לכן רבה בכוונה כדי למנוע את הטעות הזאת

‫של הזיהוי של החוויה הדתית עם העצבות

‫לא יהיה גוזר טענית אם יש עננים

‫צריך דווקא שיהיה שמח ביום של טענית

‫הרבים אין דבר פיזי בתפילה ‫שארי אנחנו מתכוונים דרך הר הבית

‫חבי ראשם בתפילה עולה דרך שמי

‫אתה אומר ככה, רחי אין דבר פיזי בתפילה

‫שארי אנחנו מתכוונים לכיוון ‫הר הבית ומשם זה עולה השמיים

‫אז מה יקרה אם מטוס יעבור מעל הר הבית

‫והתפילות תתעכב נבות השם, לא שווה

‫התפילה תיכנסו למנוע

‫אז ברור שאין הכוונה כך

‫אנחנו מחבנים את ליבנו להר הבית

‫ואז זה גורם שהתפילה עולה

‫אבל מה זה עולה?

‫הכוונה שהיא מתאחדת עם הרצון העליון

‫הרצון שלי והרצון של הקב' נעשים אחד

‫ברור שיש פעולה פיזית כי המתפלל הוא פיזי

‫גם הר הבית הוא פיזי

‫והתפילה היא לא פיזית

‫ולכן אי אפשר לומר שרבה אמר ‫שהתפילה צריכה לעבור את העננים

‫צריכה לעשות תחנות בחלל ‫לדעת איפה בדיוק הגיעו התפילות

‫אלא ברור שהכוונה היא מצד העצבות שיש בזה

‫והעצבות היא נינה ראויה לעבודת השם

‫יש יום שבו מתענים מן התורה זה יום הכיפורים

‫יום הכיפורים מתענים

‫וכתוב שם וקראת לשבת עונג זה מציאת עונג שבת

‫לקדוש השם מכובד זה יום הכיפורים

‫שצריך לכבד את יום הכיפורים בקסות נקייה

‫האדם צריך להיות לבוש יפה לכבוד יום הכיפורים

‫לטבול לפני יום הכיפורים

‫זאת אומרת שיום הכיפורים ‫הוא יום שבו האדם מתהדר

‫אמנם לא בתכשיטים אמרו שלא ‫לדבוש תכשיטים ביום הכיפורים

‫אבל הדר צריך להיות

‫אחרת גם המנגינות של יום הכיפורים

‫הן מנגינות שמחות בדרך ‫כלל חוץ ממנגינת כל נדרי אולי

‫זאת אומרת שיש ממד אסתטי חיובי

‫של שמחה בעבודת השם

‫הודעה טכנית

‫ההקלטה של השיעור במסידת ‫ישרים שבוע שעבר התקלקלה

‫מי שהקליט את השיעור מוזמן ‫למסור את ההקלטה לערוץ מאיר

‫לזיקוי הרבים

‫תבדקו לילי יש?

‫או ששכחתי להביא את המקלט?

‫שלי לא הקליט

‫אה יכול להיות

‫אז אם מישהו יש לו

‫הן פה הן בבית ההקלטה של שיעור של שבוע שעבר

‫יזכה את הרבים

‫אני כפתור אחד שלומד בכולם ‫צריך להיות מנגינות עוצרת שובות

‫לא מנגינות של שמחה

‫למה?

‫כי זה זה זה

‫למה?

‫מה שמי זה היה קשורים

‫יום הכיפורים המנגינות שמחות?

‫יצא לך להתפלל ביום הכיפורים?

‫שלא

‫לא נראה לי שלא, זה שאלה רטורית אתה יודע

‫אז נראה לי שאתה מתפלל

‫המנגינות הן שמחות או עצובות?

‫הן צריכות להיות עצובות

‫הן צריכות להיות עצובות אבל ‫בפועל איך עם ישראל נוהג?

‫משמחות

‫משמחות זאת אומרת שעבודת השם וגם ‫הפעולה של התשובה צריכה להיות מלווה בשמחה

‫התשובה עצמה זה משהו שיש בו ‫קצת עצבות כי אדם מתחרט על חטאיו

‫אבל באותו רגע שהוא ‫מתחרט על חטאיו הוא באותו

‫רגע ממש שמח כי הוא יודע ‫שחרטתו מתקנת את העבירות

‫אבל איך שאומרים על הרצינות?

‫רצינות זה לא קשור לעצבות

‫זה בדיוק העניין שאצל אומות ‫העולם הם קושרים את הרצינות לעצבות

‫זה לא קשור, רצינות זה בשמחה

‫אם כן, לפי מה שבדקתי גם הרב לא הקליט, בסדר

‫זה אמרו גם כן, אם כן ‫מדוע יש הרבה רבנים גדולים

‫שהפנים שלהם תמיד רציניות ‫ואין שום רושם של שמחה על פניהם

‫תשובה, ב-Amaise von Zayn-Betlers

‫כותב, Amaise von Zayn-Betlers

‫מה? זה לא מי זה, זה שם של סיפור

‫מעשה בשבעה קבצנים

‫כן, אז יש בטלר שם, זה היינו קבצן

‫שנראה עצוב מאוד

‫כתוב שם, הוא נראה עם ‫פנים עצובות, חבל על הזמן

‫ואז הוא אומר לחתן והקלה

‫שהם הילד והילדה שעזבו ‫אותם ביער ביום הבריחה הגדולה

‫אז הוא אומר להם, אתם חושבים שאני עצוב?

‫אני האדם הסמך ביותר בעולם

‫אלא מה? השמחה שלי היא כל ‫כך גבוהה שאין לה ביטוי בעולם

‫כי כל שמחה שיש לאדם היא ‫שמחה על זה שנתמלה חסרונו

‫היא רוצה שבכל שמחה יש זכר לחיסרון

‫אבל השמחה שלי היא שמחה ‫עצמית כי לא חסר לי דבר

‫מלכתחילה

‫ולכן אני נראה כזה עצוב כי אי ‫אפשר לתת ביטוי לשמחה הזאת בעולם

‫ואני מברך אתכם שתהיו שמחים כמוני

‫ככה כתוב ב-Amaise von Zayn-Betler

‫אז לכן אותם רבנים שנראה ‫לך שהם כאילו רציניים

‫זה לא שהם לא רציניים, זה לא שהם לא שמחים

‫הם שמחים כל כך שהם לא יכולים לוותא את זה

‫ואם חז וחלילה, חז ושלום, יש ‫אחד שהוא באמת עצוב בפנים

‫אז זה חטא, צריך לחפר על זה, לתקן את זה

‫רבי עמום שפירא היה אומר

‫שחשוב תמיד לחייך כי זו המתנה ‫הגדולה ביותר שאפשר לתת לבני אדם

‫וזה לא עולה כלום

‫אז זה... לא, ודאי, עבודת השם זה בשמחה

‫אם אין שמחה, יש תלמיד של הבעל שם טוב

‫קראו לו רבי יעקב יוסף עם פול נאה

‫הייתה עם חכם ענק והיה מתנגד של הבעל שם טוב

‫וגם היה עוד אחד, זה המגיד ממזריץ'

‫מפורסם מאוד, גדול התלמידים ‫של רבי ישראל, בעל שם טוב

‫והוא תמיד חכם גדול

‫שבהתחלה גם כן התנגד לבעל שם טוב

‫הרבה מהתלמידים של הבעל ‫שם טוב היו בהתחלה ממתנגדיו

‫ולגבי הראשון, רבי יעקב יוסף ‫עם פול נאה, שהיה אדם כזה רציני

‫הבעל שם טוב סידר לעצמו איזו פגישה איתו ככה

‫עשה לו איזה טריק, בסוף נפגש איתו

‫ואמר לו יש לך מערה שחורה, זה לא רצינות

‫ואז הבן אדם זה שינה לו את כל ‫החיים, הוא נהיה תלמיד של הבעל שם טוב

‫פעם, כשהמגיד מזריץ' נכנס לראשונה ‫לבעל שם טוב, הבעל שם טוב זרק אותו מהבית

‫אמר לו בעלי מערה שחורה לא נכנסים לכאן

‫מערה שחורה זה דיכאון, מלנקוליה, בלעז

‫לא ככה עובדים את השם, אתה עושה כאילו ‫דמי, יש לך בעיות, עבודת השם לא מתחיל מזה

‫עבודת השם מתחיל מנקודה של ‫זה, תגיד אבל אני לא שמח, נכון

‫אז תמצא נקודה אחת של שמחה, ‫מתוך נקודה אחת של שמחה הכל ילך

‫זה איגולים של שמחה נכון, ‫זה הולך ומתפשט, זה כזה מדבק

‫כן, מה אתה אומר?

‫הבן אדם, אז כמה תנאי להשגת ‫רזי התורה זה מערה שחורה?

‫אני, זאת הפעם הראשונה שנשמע שאלה כזאת

‫בעשרות השנים שזכיתי ללמד תורה

‫אני חוזר על שאלתך, המדהימה

‫אתה אומר, אז מדוע אחד מן התנאים ‫ללימוד סטרי תורה זה מערה שחורה?

‫עכשיו מדוע אני אמרתי שזה משפט מדהימי?

‫כי הוא ההפך מכל מה שלמדתי

‫מעולם לא שמענו דבר כזה

‫שכדי ללמוד סטרי תורה ציירתי אותי מערה שחורה

‫אפילו הנבואה, שזה יותר מסטרי תורה, ‫אין לה נבואה שחורה אלא מתוך שמחה

‫הקיצד, איפה ראית דבר כזה?

‫קונטרס ההתפעלות

‫מה זה? קונטרס ההתפעלות?

‫מה, של אדמור האמצעי?

‫כן, שאומר שמי שבילתותו לא מגבל מערה ‫שחורה, אחר כך שאומר צריך להגיע ללמוד תורה

‫מה, לא הבנתי שאלה?

‫מי שלא מגבל מערה שחורה כשהוא ‫צעיר, הוא לא אכל לגעת לגמרי סטרי תורה

‫אהההה, עכשיו זה מתברר, ‫זה לא משווה אחר לגמרי,

‫אתה אומר בשם אדמור ‫האמצעי בקונטרס ההתפעלות

‫שהוא אומר שאי אפשר להגיע לסטרי ‫תורה אם לא עבר דרך מערה שחורה, בוודאי

‫כי הוא צריך להבין עד כמה שזה רע, ושאי ‫אפשר לעבוד את השם בצורה כזאת, זה הכוונה

‫אם לא היה לך מגע כל שיעוי מערה, אז ‫קשה להבין מה הערך של הטוב לעומתו

‫זה הכוונה, זה לא חזר חדירה, ‫מספיק נגיעה קטנה, נגיד אלפית אחוז

‫שבערה שחורה פעם אחת בחיים, ‫זהו, מספיק, רק כך, רק שמחה

‫מה אתה אומר?

‫אתה מבין שגם הסטרי תורה, לימוד ‫סטרי תורה אמור להקיף את הכל?

‫כן, זה בדיוק העניין, זה לימוד סטרי תורה ‫אמור להקיף את הכל, גם את המשמעות של הרע

‫אז יש בסטרי תורה הרבה התעסקות ‫גם כן במדורות התאומה וכו' וקליפות

‫אז תבין פעם אחת מה זה, ‫זהו, אחר כך לעזוב את זה

‫בכלל המקובלים מאוד מאוד מזהירים ‫שלא להיות בעצבות וגם לא להיות בכעס

‫אחד הדברים שהמקובלים ‫מזהירים עליו מאוד זה הכעס

‫אפילו רבי חיים ויטאל מספר על ‫עצמו שפעם אחת הוא כעס על אשתו

‫והיא הייתה אישה לא קלה, ‫והוא כעס על אשתו והיכה אותה

‫ככה הוא כותב, על עצמו, הוא לא, ‫צריך לראות את הכנות האדירה של הרב

‫ואז ניטל ממנו כוח הדיבור וניטב תו פניו

‫וכדי לתקן את זה היה צריך שהאריזה על יסל ‫לו תיקונים על גבי תיקונים עד שיחזור לעצמו

‫אמרו המקובלים שאדם שכועס ‫צריך בשביל לחפר על זה 151 טעניות

‫למה? כי כעס זה בגימטריה 150, אז צריך 151

‫גם מקווה זה בגימטריה 151 כדי לתקן את הכעס

‫עכשיו העניין הוא כזה שזה בעיה ‫קצת, כי אדם שלא אוכל עצבני

‫אז זה מגדיל עליו עוד יותר, ‫151 היא מעצבנות וצריך לא לכעוס

‫אבל אם הוא יכנס עוד פעם אחת, עוד 150 ואיך

‫עדיף להיות שמח

‫ממש אפשר לבחור בשמחה לא מעט כעס

‫יפה מאוד, תמשיך את השאלה

‫זה באמת נכון מה שאתה אומר

‫זאת אומרת, אתה אומר שמדבריי משתמע, זה ‫לא רק שלי, זה כל הגדולי ישראל שדיברו על זה

‫שכעס ושמחה זה דברים שאפשר לבחור בהם, יפה

‫כלומר מכאן אתה למד ‫שעולם הרגשות הוא דבר רצוני

‫איך בוחרים בשמחה? פשוט

‫העובדה נגיד למשל שאני יושב על כיסא, ‫היא עובדה משמחת או עצובה, מה אתה אומר?

‫אתה הולך להסתכל על זה, נכון?

‫זאת אומרת, על כל דבר במציאות אני ‫יכול להחליט שהדבר מדכא או שהוא משמח

‫כמו שפעם לפני כמה שנים ‫אמר לי בחור אחד במכון מאיר

‫תגידי, למה זה קורה רק לי, שאני ‫פוגש כל יום אנשים בלתי נסבלים?

‫למה זה קורה רק לי, שכל יום ‫אני פוגש אנשים בלתי נסבלים?

‫התשובה, כולם פגשו את האנשים הבלתי נסבלים

‫נגיד, אני נותן לו טענתו ‫שבאמת הם אנשים עצבנים

‫אבל הוא החליט להתמקד ‫עליהם, הרי כשאתה שורק נוף

‫אתה נעצר איפה שאתה רוצה לייעצר

‫אז יש מי שמחליט לשים לב על משהו, ‫ויש מי שמחליט לא לשים לב על משהו

‫זה עניין של החלטה, בוודאי

‫אותו דבר לגבי הקעס

‫האדם מחליט אם דיחוס או לא

‫אז בעצם זה שאני מפרד שמה שקורה עכשיו ‫איתי זה משמח, אז זה ליבי עביד השמחה?

‫נכון

‫זאת אומרת, אני שומע לקיסאי שלו, אני ‫אומר, טוב, זה דבר משמח, אז עושה כזה דבר

‫איזה יופי, שזה ההתפתחות ‫של הטכנולוגיה האנושית

‫שמאפשרת לאדם למצוא מקום נוח לישיבתו

‫לא על הסלעים ועל הקוצים ‫כמו שהיה באדם הקדמון

‫איזה יופי, ותראו איזה חומרים

‫כמה האדם השקיע מחוכמתו ‫וממרצו כדי לאפשר לבני אדם לשבט

‫כן?

‫זה יופי, אתה יכול להגיד לו איזה דיכאון

‫עד שאדם מצליח לשבט

‫כמה פעולות צריך לעשות בעולם

‫כמה בזבוז של כסף ואנרגיות ולהביא פועלים

‫וכל מה שזה דורש

‫בעלי חיים הם יושבים בלי בעיות

‫בגלל זה, כל כך הרבה

‫וברגע שזה צ'ופצ'י קצת ככה שרוט על הכיסא

‫איי, זה כואב

‫צריך לעשות פיזיותרפיה אחר כך לתקן את הגב

‫זה לא מדכא את הגיל

‫זה עניין של החלטה

‫מדוע?

‫זאת אומרת שבעצם עושר ‫זה לא מטרה, זה נקודת מוצא

‫אפשר לומר

‫דבר שני, האם אפשר להגיד... ‫אני רוצה לחזור על דבריך

‫מה שאומר זה שעושר זה ‫לא מטרה, זאת נקודת מוצא

‫יפה מאוד

‫והאם בסופו של דבר זה נכון ‫להגיד שאין כעס לגיטימי?

‫האם זה נכון לומר שאין כעס לגיטימי?

‫זו שאלה גדולה

‫שנחלקו בגדולי העולם

‫הרמחאל והרב קוק

‫שהרמחאל אומר שאין כעס לגיטימי

‫ולפי הרב קוק כן

‫השאלה היא על מה בדיוק הם נחלקו

‫אבל יש מה שנקרא כעס קדוש

‫כן, אביתך דהורה איתה או שרואים חילול השם

‫אבל גם זה מבוקר

‫זה לא העובדן השליטה הזמני

‫מה זה כעס באמת?

‫כעס באמת זה סוג של שיגעון

‫שיגעון זמני, אדם איבל את השליטה על עצמו

‫אז יש משהו לא בסדר פה

‫זה לא כל כך כמו שאנחנו נחלשנו אותה היום?

‫השאלה היא, יש מדרגות בזה

‫יש מדרגות בכעס

‫אחד קשור בשני

‫כעס אחד מוביל לכעס השני

‫אז זה שאדם בלתי שולט בעצמו יש איזה בעיה

‫סימן שהאדם נפעל מבחוץ

‫כן, מה אתה אומר?

‫אני לא נצלם לבחירה

‫שבדרך כלל אני יודע שהוא מסתובב לבחור בשמחה

‫זה השמחה שלנו

‫השמחה שאני משולט על... ‫אבל זה כל אדם יש לו את זה

‫כל אדם צריך לסמוח על ‫זה שהוא יכול לבחור בשמחה

‫הרי אין אדם שלא בחירה חופשית

‫זה קורה, המצב שלה

‫זה לא... זה מה שהיה בחירה

‫מה?

‫אני אומר לעצמות זה דבר שקורה לי

‫אין אחד לעצמות זה לא... לא ‫אחד רוצה לבחור להיות שמח

‫כל אדם רוצה ‫לבחור... לא... ממש לא

‫יש לי הוכחה שלא כל אחד בוחר להיות שמח

‫שיש כאלה שבוחרים להיות עצובים

‫אבל עכשיו קשה להם

‫הם החליטו שקשה להם

‫זאת אומרת, יש ההחלטה ‫לקחת את המצבים של החיים

‫בתור דבר שמדכא

‫עכשיו למה עושים את זה?

‫יש לזה הרבה סיבות

‫הסיבה המרכזית היא

‫שהאדם רוצה לבחוק מעליו אחריות

‫ולכן זה מאוד נוח לא להיות שמח

‫כי אז האדם משותק

‫יש משהו שכובל אותו

‫והכבילה הזאת מצדיקה

‫את זריקת האחריות על אחרים

‫כי האדם לא יודע כמה שזה שמח להיות אחראי

‫אז אפשר לומר מה עושים לך?

‫זאת אומרת, אני יכול לקוף את הכאב

‫ולתת לזה משהו

‫הכאב זה כאב, זה משהו אחר

‫זה כמו... תראה לעצמך, האדם למשל

‫שאמרו לו הרופאים

‫יש לך מחלה קשה

‫לא עליכם

‫ואומרים לו תראה

‫יש לנו תרופה ניסיונית

‫זה לא בטוח שהיא עובדת

‫אולי כן תעבוד, אולי לא תעבוד

‫תיקח את זה

‫אם בעוד שעתיים יש לך כאב ובטן עזים

‫זה סימן שזה עובד

‫אחרי שעתיים

‫שעה חמישים ותשע

‫עוד לא כואב כלום

‫אוי ובוי, איזה דיכאון

‫חמישים ותשע וחצי

‫לא כואב כלום

‫עוד שנייה

‫לא כואב כלום

‫שעתיים, דח! כואב!

‫וואי, איך הוא שמח

‫נכון?

‫זאת אומרת, הכאב והשמחה

‫הם לא קשורים זה לזה

‫מנגינות התימנים

‫הן מתוך ירעה

‫והמנגינות עצובות

‫אני אגיד לך למה

‫אני לא יודע, אני לא בדקתי את זה

‫אני מכוון במנגינות יום הכיפורים

‫לא הייתי ביום הכיפורים

‫אצל תימנים

‫אבל

‫גם אם זה נכון

‫זה מן הסתם בגלל שהם כל כך שמחים

‫שבשבילם קצת מנגינה עצובה

‫זה לא משנה

‫אם כך

‫מה עניין ההלכה

‫להתפלל לכיוון

‫לכוון ירושלים

‫ומה לגבי היום בער הבית

‫וברחבת הכותל

‫ישנם שמכוונים את גופם ברחבה

‫לכיוון אבן השתייה

‫האם זה מנהג נכון?

‫נו באמת

‫זה הנושא עכשיו

‫לא, זה לא משהו נושא

‫מה?

‫שאלה במקום

‫כי היום השפיעה לא משהו פיזי

‫כן, אבל זה שאני הזכרתי

‫שהתפילה היא לא משהו פיזי

‫זה לא היבא שזה נושא הלימוד

‫הנושא של הלימוד שלנו זה השמחה

‫ובדרך אגב

‫הזכרתי משהו שנוגע לתפילה

‫ולכן להרחיב פה את הנושא

‫לדעתי זה לא לגיטימי

‫כן

‫מנגינות התימנים

‫הם מתוך, אז זה כבר ראינו

‫שלום הרב

‫אם כן, מה תפקיד הרגשות

‫אם הן רצוניות?

‫עד רבה

‫כיוון שהרגשות זה דבר רצוני

‫יש לזה תפקיד חשוב

‫זה דרך עבודת השם

‫דרך ידיעת השם

‫כי הרי אם אדם לא יהיה שמח

‫איך ידע את השם?

‫עד רבה

‫כן, בבקשה

‫הרי אפשר להחליט לאהוב

‫להחליט לאהוב, הנה, יש מצוות אהבה

‫סימן שזה רצוני

‫אם אהבה

‫יש ביטוי צרפתי

‫מפורסם

‫זה חזק ממני

‫מכיר את הביטוי הזה?

‫לכל הרומנים הגרועים

‫זה חזק ממני

‫אז זה שטוי

‫אם זה חזק ממך, אז למה התורה אמרה

‫לאיהוב את זה, לסנוע את זה

‫או לא לסנוע

‫אז זה סימן שהדברים האלה הם רצוניים

‫זה בניגוד למקובל

‫בחברה המערבית, שהחברה המערבית רוצה

‫לפרוק מעל האדם את האחריות

‫המוסרית שלו

‫אבל זה ברור

‫להחליט להיות שמח או לא

‫זו החלטה שלך

‫כן

‫מה?

‫מה שמתאר לכלל זה שאתה ‫רואה לגיס את זה במצב גדלגי

‫אבל שאדם הוא בהתפופות

‫או בזמנים, או ‫שהוא... אה, יש זמנים

‫שמותר לו לאדם להיות בעצבות

‫הוא עכשיו עושה תשובה על חטא

‫יש לו את זה, חטא, הוא רוצה לעשות תשובה

‫אז חלק מעבודת התשובה

‫זה להצטער, להתחרט על החטא

‫הוא צריך לסמוח שיש לו יכולת כזאת

‫למשל, יש מצווה

‫להיות באבל בתשעה באב

‫הנה, זה אפילו קרוב לנייני דיומה

‫כן, אדם צריך

‫לקיים בשמחה את המצווה להיות אבל בתשעה באב

‫זאת אומרת, אם האדם

‫בתשעה באב

‫בוכה על החורבן, בכל ליבו

‫הוא שבור כולו, הוא צריך לסמוח

‫שיש לו הרגישות הנכונה

‫לגלות השכינה

‫לצרת האומה, לצרת האנושות

‫לעומת זה, אם אדם בתשעה באב

‫הוא שמח, זה ממש עצוב

‫מובן?

‫מה שאומרים?

‫מה?

‫אה, הוא שמח

‫שזה מבטא אצלו

‫שייכות אמיתית, אותנטית

‫הוא באופן אותנטי

‫שייך לצרת האומה

‫כלומר, אם אדם עדיש לצרת האומה

‫יש משהו מקולטל אצלו

‫ולכן הוא צריך להצטער על זה, שהוא שמח

‫למרות שזה תשעה באב היום

‫או משהו כזה

‫שמחה ועצבות לא נוגדים אחד את השניים?

‫שמחה ועצבות נוגדים אחד את השניים

‫בהחלט

‫אז איך אפשר להיות שמח ועל ידי זה לא תעצוב

‫בתשעה באב?

‫זה בדיוק מה שהסברתי, יש העצבות הרגשית

‫והשמחה השכלית

‫נכון? הוא מדבר במשורח אחר

‫יש העצבות הרגשית, הוא כל כולו בוכה

‫והוא כל כולו

‫שנחה על זה שהוא בוכה

‫שיש פה הרגישות הזאת

‫מסופר

‫על מה ערכו

‫שיפסיד עיבור נשמות צדיקים

‫כיוון שבזמן שלמד תורה

‫עם אחיו התלהט יותר על המידה

‫מדוע? הרי זה כעס קדוש

‫בסדר

‫זה כעס קדוש, ואף על פי כן

‫הוא יפסיד עיבור, מה יש?

‫בסמחה שלא עוברת על תלוי זה

‫שמחה שלא נושאים את השערות במקום

‫כשיש כזה זה דמית מה ש...

‫בסמחה יש עליות וירידות, זה כמו כל הרגשות

‫רגשות יש להן גם תפקוד עצמאי

‫זה כמו שסוסים

‫יש להן תפקוד עצמאי, אבל זה

‫שהסוסים יש תפקוד עצמאי ‫זה לא אומר שאתה לא יכול

‫לרתום אותם לעגלה

‫אותו דבר לגבי הרגשות, יש לה רגשות

‫תפקוד של עלייה וירידה, עלייה וירידה

‫אבל יחד עם זה אתה יכול להשתמש

‫ברגשות וללוות אותן לכיוון שאתה רוצה

‫אפשר גם, כן, כן, בודאי

‫אפשר לפעמים

‫להפסיד שמחה קטנה

‫בשביל שמחה גדולה וכו'

‫אבל לדעת שזה מעבר

‫כן? ברור

‫יפה

‫יפה, אבל כמו שאמרת

‫סדיאן של פרספקטיבה

‫יפה, טוב

‫אז בוא נמשיך

‫אם כן, השמחה

‫משהו מהותי

‫בעבודת השם

‫כי האדם השמח הוא האדם השלם

‫והאדם השלם

‫הוא יכול להיפגש עם השלם ברוך הוא

‫אבל אם הוא חסר

‫איך החסר יידבק בשלם?

‫אלא אם כן

‫יש פה איזה יוצא מן הכלל

‫הקב' ברוך הוא עושה לפעמים טובה

‫שהוא משחק אותה חסר

‫כדי

‫להעלות את האדם מתוך חסרונו

‫למה אני מתכוון

‫יש

‫משנה במסכת טענית

‫שאומרת שבשבעה עשר בתמוז

‫הובכאה העיר

‫נכון?

‫שבעה עשר בתמוז

‫הבעיה שאם תסתכל בספר ירמיהו

‫תראה שזה לא בשבעה עשר בתמוז

‫אלא זה בתשעה בתמוז

‫כתוב בתשעי

‫לחודש הרביעי

‫כתוב מפורש

‫אז יש מחלוקת בבלי וירושלמי

‫איך להבין את זה

‫הבבלי אומר זה בית ראשון

‫מה שכתוב במשנה זה בית שני

‫בית שני היה בשבעה עשר בתמוז

‫כיוון שאנחנו יותר קרובים אל המאורה

‫של שבעה עשר בתמוז

‫של בית שני

‫אז אכן אנחנו מציינים את זה אז

‫עד כאן ההסבר של הבבלי

‫הירושלמי אומר לא

‫זה היה בשבעה עשר בתמוז

‫גם בבית ראשון

‫מה שכתוב בנביא

‫תשעה בתמוז

‫זה הנביא התבלבל

‫אתה רואה

‫הירושלמי בלי להתבלבל

‫אומר שהנביא התבלבל

‫ועכשיו מה זה הנביא התבלבל? זה נבואה

‫זה דבר השם

‫אז

‫הירושלמי אומר ככה

‫משל למלך

‫שהיה כותב חשבונות

‫ובזמן שהיה כותב את החשבונות

‫הודיעו לו שמת בנו

‫התבלבל לא כתב נכון

‫זאת אומרת שכביכול

‫הקדוש ברוך הוא

‫עשה את עצמו

‫מבולבל, טועה

‫כדי בשביל מה?

‫כשאתה במצב של משבר

‫הרי אנחנו בני ישראל בזמן שהובכה

‫העיר אנחנו נתונים במשבר

‫עכשיו יש בעיה

‫כשיש צרה יש שתי דברים

‫יש שתי בעיות. א', הצרה עצמה

‫שהובכה העיר למשל

‫הדבר השני

‫כיוון שאנחנו עצובים

‫אז אין לנו דבקות בבורא

‫כי הבורא שלם ואנחנו חסרים

‫אז מה עשה הקדוש ברוך הוא?

‫עשה את עצמו חסר גם כן

‫מה הוא חסר אף אתה חסר ואז יש דבקות בבורא

‫כן? הקדוש הוא עושה טובה

‫כזאת, שעושה כאילו טועה בכתיבת החשבונות

‫שאלה קטנה

‫למה הוא כתב תשע?

‫הוא רצה לכתוב שבע עשר

‫יצא לו תשע, נכון? למה?

‫איך מי י' ז' יוצא ת?

‫עלי שהוא אמר ככה

‫י' וז' זה מחבר קצת ככה

‫חתיכת ג'

‫הופך להיות ת

‫נכון? כי הוא נשפך לו

‫הוא רצה לכתוב י' ז' יצא לו ת

‫שערות אחת, שערות שנייה

‫י' ז' זה הוא רצה לכתוב את המילה טוב

‫טוב בגימטריה שבע עשר

‫שבע עשר

‫הוא כתב ת

‫זה בעצם את ההתחלה

‫כי הראשית זה הטוב

‫כי הרואה תת בחלום

‫יצפה לטוב

‫כי זו הפעם הראשונה שכתוב תת בתורה

‫זה במילה טוב, היה ראוי מתאר כי טוב

‫נמשיך

‫ועל הפסוק שזכרנו למעלה

‫עבדו את ה' בסמחה

‫אמרו במדרש

‫אמר רבי עיבוד

‫כשתהיה עומד להתפלל

‫יהיה לבך

‫שמח עליך

‫שאתה מתפלל

‫לאלוהים שאין

‫כיוצא בו

‫כי זאת היא השמחה האמיתית

‫שיהיה ליבו של אדם

‫עליז על שהוא זוכה

‫לעבוד לפני

‫ה' נתברך

‫שאין כמוהו ולעסוק בתורתו

‫ומצוותיו

‫שהם השלמות האמיתית והעיקר הנצחי

‫ואמר שלעומו במשל החוכמה

‫מושכני

‫אחריך נרוצה

‫הביאני המלך חדריו

‫נגילה ונשמחה בהח

‫מעניין אגב

‫איך הוא קורא לשיר השירים משל החוכמה

‫זה מפתח להבין מה זה שיר השירים

‫יש כמה מפתחות

‫כמה פירושים מה זה בדיוק שיר השירים

‫לפי הרמחל זה משל החוכמה

‫צריך עכשיו לקרוא את כל שיר השירים על פי זה

‫זה אפשרי

‫כי כל מה שזוכה

‫שהאדם ניכנס יותר לפני בחדרי

‫דיעת גדולתו יתברח

‫יותר תגדל בו השמחה

‫ויהיה ליבו סס בקרבו

‫למשל

‫בבודדיזם להבדיל

‫יש צחוק על הפנים

‫ועצבות בפנים

‫ראיתם?

‫הבודדיסטים תמיד צוחקים, זה חלק מההנחיה שלהם

‫ההנחיות שהם מקבלים

‫כל הזמן נצחוק

‫אבל בעומק העומקים

‫של ההכרה יש ריקות מוחלטת

‫כי הרי אין במה להידבק

‫יש החיוך המפורסם

‫של הבודהה, מכירים את החיוך של הבודהה?

‫לא ראיתם אף פעם?

‫אשריכם שלא ראיתם

‫יש איזה מין פסל כזה

‫של בן אדם מבסוט ככה עם בטן מלאה

‫במזרח ששם אין מה לאכול

‫אז בטן מלאה זה סימן לאושר

‫והוא מחייך

‫אבל אם תשימו לב טוב טוב

‫החיוך הזה הוא חיוך ציני

‫הוא לא חיוך של שמחה

‫כלומר, אתה חושב שיש מה לדעת

‫אז אני רוצה להגיד לך

‫אין מה לדעת

‫כן

‫יש הצליל הזה

‫הגונג

‫שמעת פעם גונג?

‫לא?

‫לא ידעתי

‫וואלה לא

‫נכון, שמעת גונג?

‫כן, גונג

‫זה סוג של כלי כזה

‫שהוא משדר עומק

‫כל דבר שמה במנזרים

‫זה עובר עם הגונג

‫זה הופך להיות

‫זה דיכוני בסוף

‫האם אדם חולה בנפשו?

‫יש לו בכירה חופשית

‫לא לשתף פעולה עם הרפואה? ‫כי חושב שרודפים אותו?

‫ואם יש לו בכירה חופשית

‫בלי להיות שמח או בלי קיים מצוות?

‫ומי שיש לו בכירה חופשית

‫כלומר, האדם

‫שהוא חולה נפש

‫הוא יודע שהוא חולה נפש

‫ולכן

‫הוא אחראי לכך

‫שהוא ידע לסמוח

‫על אף מחלתו

‫כלומר, הוא יודע שיש לו מחלה

‫הוא צריך לשתף פעולה או ‫לא לשתף פעולה, זו החלטה שלו

‫כמו כן גם

‫הוא מבין מה שהוא יכול לקיים מצוות

‫וקיים מה שלא יכול, לא יכול

‫זה כמו שאדם ישן, הוא לא יכול לקיים מצוות

‫והוא צריך להיות מודע לזה

‫שיש לו מחלה, ברגע שהוא מודע

‫אז הוא עכשיו עובד

‫עם להיות שמח, הוא עצוב מזה

‫המקרה פה, לפי עדי, לא מדובר על זה

‫הוא מדבר על עצמו, מדבר על מישהו מדבר עליו

‫כאילו, לא אני חולה נפש

‫ואני אומר, האם אני חולה נפש

‫הוא מתאר לסמוח, אלא

‫אני מדבר על מישהו אחר שהוא חולה נפש

‫אז אם הוא מתאר לסמוח

‫אני לא הבנתי את השאלה

‫אתה אומר שהשואל

‫מתכוון לומר

‫הוא לא מדבר על עצמו בתור חולה נפש

‫לא, לא אמרתי שהשואל הוא חולה נפש

‫חס ושלום, לא אמרתי

‫אני אומר, השואל שואל

‫לכאורה על מישהו אחר

‫וכן, האם האדם שהוא חולה נפש

‫האם יש עליו חיות של סמוח

‫חיות של מצוות

‫כן, הבנתי את השאלה, זה מה שאני אמרתי

‫כלומר, האם החולה נפש מחויב

‫בשמחה

‫בקיום מצוות, התשובה היא כן

‫מה

‫זאת אומרת, יש איזה אולי דברים

‫שעוים בחיים קשיים, דברים כאלה שאולי

‫דורשים על בן אדם דווקא

‫לא להיות שמח, בגלל זה מה עכשיו קיים

‫אה, זאת אומרת, מדינה אבל

‫יש אבלות, יש להצטער

‫בצרת השכינה וכו'

‫כל הצערים האלה

‫הם לא עצבות, הם צער

‫משוחרר לגמרי

‫העצבות אמרו

‫החסידים, אין מה לתקן בזה, אין ניצותות

‫להעלות משם, אבל

‫הצער, כן

‫כי הצער זה אומר שאתה רגיש, שאיכפת לך

‫אבל העצבות זה מה שמשתק את האדם

‫בשביל מה להיות

‫הרי משל יש ביטוי כזה אצל חזל

‫הרחמנים חייהם

‫אינם חיים

‫אז מה אסור להיות רחמן?

‫צריך להיות מרחם

‫כל המרחם על הבריאות

‫זוכה ומנהיגם וכדומה

‫כלומר, הרחמן זה

‫האדם שהזעזוע

‫שיש לו מן הצערה של העולם

‫זה משתק אותו, והמרחם

‫זה מי שהזעזוע הזה גורם לו לפעול

‫כן?

‫יש פה

‫שאלה

‫לגבי עצבות בתשעה בעב

‫אפשר ללמוד

‫יפה שאתה מוריד לי

‫מזה קצת כדי שאני אראה את השאלה

‫בשלילה, כן, לגבי עצבות בתשעה בעב

‫אפשר ללמוד, רבי עקיבא

‫שצחק כששואל

‫יצא מהר הבית

‫האם גם אנחנו צריכים להיות בשמחה

‫על הבית העתידי? אם זה רק על

‫העובדן זמני, למה לטענות

‫בכל מנהגי האבלות ודומה לאבלות על מת?

‫תשובה

‫רבי עקיבא

‫כשעלה

‫מהר הבית

‫והחכמים התחילו לבכות

‫והוא התחיל להיות

‫מצחק

‫אז כתבו, כתוב בגמרא

‫שאמרו לו החכמים

‫מפני מה אתה מצחק?

‫מה הוא ענה?

‫מפני מה אתם בוכים

‫שומע מה שהוא אומר?

‫לא נכון מה שאתה אומר

‫מפני מה אתם בוכים

‫הוא ענה להם מפני מה אתם בוכים

‫ורק אחרי

‫שהם אמרו לו מפני מה הם בוכים

‫אז הוא ענה מה שאתה רצית לומר

‫השאלה היא

‫למה רבי עקיבא שאל אותם מפני מה אתם בוכים?

‫בגלל

‫שאם רבי עקיבא מצחק

‫בלי שאף אחד בוכה

‫זו ציניות

‫אתה רואה את המקדש חרב, ‫שואל יוצאים בית קדושי הקודשי

‫ואתה צוחק?

‫אבל אם יש מישהו שלקח

‫על עצמו את התפקיד של לבכות

‫אז רבי עקיבא יכול לצחק

‫לכן צריך לעשות

‫את העבודה, אם החכמים היו צוחקים

‫אז רבי עקיבא מן הסתם היה

‫בוכה, כלומר, אז לכן

‫העבודה היא יכולה להיות כזאת

‫שבשביל שם היה בוכים, אבל אין תחנון

‫מה אתה אומר?

‫אני רואה שמלוך ראו את העיר

‫מרחוק, אז הוא גם

‫בחר

‫וכשהוא הגיע למלוך המקדש

‫שם

‫זה לא כתוב ככה

‫כתוב שם שהם

‫הגיעו מהצופים

‫כבר ראו שם, אחרי זה הגיעו עד הרבע

‫אז שם והצופים

‫שהוא בחר?

‫אפשר לבדוק את זה, זה במועד

‫קטן, נכון? לא, זה לא במועד

‫איפה זה? במכות

‫איפה זה במכות?

‫הנה יש פה מספר

‫עכשיו מה לערב שזכרת?

‫תכין מה

‫הנה, הנה, הנה

‫הנה, אז יש פה

‫אשרד

‫שוב פעם, אחד היולים גירושלים, ‫כיוון שהגיעו לער הצופים

‫קראו בגדיהם

‫אה, יפה, אז כולם קראו בגדיהם

‫כולל רבי עקיבא

‫לא כתוב שהוא בחר

‫גם הם לא בחרו

‫כיוון שהגיעו לרבית

‫ראו שואל שיצא מבית קבוצה הקודשים

‫התחילו, הם בוכים

‫ורבי עקיבא מצחק

‫הוא גם עשה הקשל עבלות

‫הוא עשה הקשל עבלות, כן, כן, נכון

‫אבל כשהגיע לעומק, אה, יפה, זה יפה מאוד

‫אז כשהגיע לעומק של העבלות

‫אז הוא גם התחיל להיות מצחק, כן

‫אז זה שם עלול הרבית אחרי החורמה

‫זה יותר יפה

‫למה הם עלול הרבית?

‫הם לא שמעו שהרבנים אומרים לו לעלות לרבית

‫הם לא שמעו

‫טוב, צריך להבין

‫אנחנו עוד מעט נוצרים ‫מהדורה מצונזרת של הגמרא

‫ואז יהיה בסדר

‫טוב

‫טוב, איפה אנחנו?

‫אז אם כן, בקיצור צריך לעבוד את השם

‫שם שם, שם שם, שם שם, שם שם

‫ככל שיש יותר חוכמה, יש יותר שמחה

‫יש אפילו ביטוי כזה

‫אין שמחה כאתרת הספקות

‫כלומר, כשאין ספק, יש חוכמה

‫כל הזמן שיש ספק, יש עיכוב בחוכמה

‫שאלת השאלה

‫איפה זה כתוב, הביטוי הזה

‫אין שמחה כאתרת הספקות

‫מה המקור?

‫זו, אז גם על זה יש ספק

‫יש ספק, איפה כתוב

‫שאין שמחה כאתרת הספקות

‫בעיה?

‫זה משפט מפורסם באומה

‫ואין לו מקור, מה נעשה?

‫טוב, מובא

‫משהו דומה לזה בשוט הרמה

‫תשובה ה'

‫וגם

‫במצודת דוד על משלה

‫יש משהו דומה

‫אבל

‫המשפט הזה קשה לעצמו

‫כמו בצורה הזאת, לא כתוב ‫וגם לא ברור מאיפה זה לקח

‫איפה הם לקחו את זה

‫זה לא גדולי ישראל

‫מה נעשה

‫יש משפטים שאנחנו כן יודעים מאיפה הם באים

‫למשל המשפט המפורסם אין נביא בעירו

‫איפה זה לקוח?

‫מהברית החדשה

‫או למשל הביטוי מלאך הארץ

‫כן, מהברית החדשה

‫גם כן

‫או הושמע האמת

‫ממי שאמרה

‫הרמבה מביא את זה

‫אבל מאיפה הוא לקוח הביטוי

‫לא, לא מאריסטור

‫לא

‫מאבול עבאס, דודו של מוחמד

‫כן

‫אבל אל תגלו את כל זה, זה ממש לא חינוכי

‫הלאה

‫כי כל מה

‫שזוכה

‫האדם להיכנס יותר לפני בחדרי

‫עדיאת גדולתו

‫יתברך, יותר תגדל בו השמחה

‫ויהיה לבו סס מכרגו

‫ראיתם פעם אנשים שעוסקים בסטרי תורה

‫בזמן שהם עוסקים בסטרי תורה

‫עוד מעניין לראות פעם

‫כן, ראית את זה

‫ראית נכון

‫ועושים ישיבה של מקובלים

‫נשים רציניים ככה

‫עם זקן, לא כמו שלי

‫זה מגיע דר יצפה, הזקן

‫הקובע מגיע דת יקרא

‫ואתה רואה אנשים האלה

‫שהם סופר רציניים

‫הם עוסקים בסטרי תורה, בסטרי סתרים

‫והם צוחקים

‫למה? כי זה מה שהוא כותב כאן

‫בכל שני אדם נכנס יותר לפנים

‫בגדולתו ידועה

‫ככה תגדל בו השמחה

‫כן

‫יש לזה מסתדר

‫שפטים כמו דת יותר מחוב

‫ויוסיף דת יוסיף מחוב, נכון

‫יוסיף דת יוסיף מחוב

‫לא מי שיוסיף בינה

‫או יוסיף חוכמה, רק דת

‫מי שיש רק דת זה מי יוסיף מחוב

‫אגב, אמר הרבי מיקוץ

‫יוסיף דת יוסיף מחוב

‫רק שיוסיף, רק שיוסיף

‫כן, מה אתה אומר?

‫בדיוק על הנקודה הזו

‫שנגיד אורי קוץ יכול לדבר עם כל הצמחים

‫יש מעט כאילו קרע מסוים

‫כן, נכון, אבל זה אנשים קיצוניים

‫זאת אומרת, ברור שהרבי מיקוץ

‫זה לא היהדות עם כל הכבוד

‫אלא זה חלק מהיהדות

‫זאת אומרת, אם אתה לוקח את הרבי מיקוץ

‫ואתה מצרף לו

‫את בעל שם טוב

‫וכל מיני כאלה, אתה עושה איזון

‫כל אחד

‫כל צדיק וצדיק יש לו דרך משלו בעבודת

‫אז לפעמים יש אנשים

‫שהוא נטע אל הקצה

‫והוא יכול להרשות לעצמו את הקצה הזה

‫בגלל שיש מישהו אחר שהולך לקצה השני

‫אז זאת אומרת, יש פה כל מיני הדות

‫שגם יש את התעצבות

‫גם, זה מה שנקרא

‫הרבי מיקוץ לא יודע אם זה הייתה עצבות

‫זה היה משהו הרבה יותר עמוק לדעתי

‫זה היה

‫הוא עמד בדיוק על העצב הרגיש

‫של כאב האומה

‫כן

‫הוא

‫אומרים שכשהוא נכנס לחדרו

‫שם, הסתגר

‫באותה שבת המפורסמת, שבת השחורה

‫זה היה בדיוק מאה שנה

‫לפני השואה

‫אז כנראה שהוא הרגיש את זה

‫משהו, הוא הרגיש איזשהו שבר

‫כן

‫אז מה אפשר לעשות, הוא בדיוק לחץ על העצב

‫החשוף

‫טוב

‫ואומר

‫ודוד

‫ודוד

‫שכבר הגיע אל המעלה הזאת שיעור גדול

‫אמר

‫ואמר

‫ואמר

‫ואמר

‫ואמר

‫ואמר

‫ואמר

‫ואמר

‫ואמר

‫ונפשי

‫אשר פדיתה

‫והיינו, כי כל כך הייתה מתגברת בקרבו

‫השמחה

‫שכבר השפתיים היו מתנענעות

‫מעליהם ומרננות

‫ביותו עוסק בתהילותיו התברך

‫וכל זה מגודל התלהטות נפשו

‫שהייתה מתלהטת בשמחתה לפניו

‫ומה שסיים, ונפשי אשר פדיתה

‫ומצינו

‫שנתראהם הקב' ברוך הוא

‫על ישראל מפני שחיסרו

‫תנאי זה בעבודתם

‫הוא שנאמר

‫תחת אשר לא עבדת

‫את השם אלוהיך בשמחה ובטוב לבה

‫אומנם פשט הפסוק זה לא זה

‫פשט הפסוק זה

‫תחת אשר לא עבדת

‫את השם אלוהיך

‫כשהיית במצב של

‫שמחה וטוב לבה

‫ועבדת את אויביך

‫באירום וחוסר כל

‫זאת אומרת, כשאתה תצטרר

‫היית שמח, אז היית יכולת לעבוד את השם

‫ולא עשית זה

‫אבל גם זה משתמע

‫זאת אומרת, המצב הנורמלי ‫של עבודת השם זה מצב השמחה

‫ו... למה זה חתך ‫פסוק? בגלל הטעמים?

‫לא, פשוט

‫אתה מסתכל על המבנה הכללי של המשפט שם

‫אתה רואה את זה

‫אבל זה לא משנה

‫בקיצור, עבודת השם בשמחה

‫נשאלת השאלה, מדוע לא כתוב בתורה

‫שצריך לעבוד את השם בשמחה

‫למה זה כתוב רק בנביא?

‫עבדו את השם בשמחה, למה לא כתוב בתורה?

‫תודה לצהלה, היא מסביר, בגלל

‫שזה דבר כל כך עליון, שאי ‫אפשר לצמצם אותו למצווה

‫לכן זה הובה כדבר המשתמע בדרך אגב

‫בדרך אגב, סיפרו לך שצריך להיות בשמחה

‫הרב קוק, בעדר העיקר, מרבה להסביר

‫שהכללה העיקרית של הגלות

‫זה שחדרה לתוך היהדות

‫מחשבה נוצרית

‫שהקדושה

‫זה להיות רציני ועצוב

‫ושזה צריך לשרש

‫וזה צריך לשרש

‫וזה צריך לשרש

‫וזה צריך לשרש

‫ושזה צריך לשרש

‫אז צריך לעקור

‫זה חלק מהעבודה הגדולה של החזרה לארץ ישראל

‫לדעת שהשמחה היא חלק מעבודת השם

‫וזה דבר

‫שלא כל כך פשוט, אפילו

‫במגזר המכונה

‫שלנו, בעלי האידיאולוגיה

‫שלנויסטית

‫שממשיכים

‫לפעמים

‫כיוון מחשבה כזה

‫שעבודת השם זה שכלי

‫בלבד, ושאין מקום לרגשות וכדומה

‫אני בהלם טוטלי

‫שתלמידי תלמידיו של הרב קוק

‫לפעמים יכולים להגיד דברים כאלה

‫זה בניגוד לכל מה שאנחנו

‫לומדים. עכשיו, נושא

‫יש ביטוי שאמר

‫רבי נחמן מברסלב

‫זה ביטוי קיצוני

‫הוא אמר, מצווה גדולה

‫להיות בשמחה תמיד

‫זה דבר שבאמת שאלה מאיפה

‫מי נעין לו הדבר הזה, איפה ‫זה כתוב, בהלכה לא כתוב

‫דבר כזה, נכון? יש מצווה

‫להיות בשמחה בחגים

‫יש

‫שמחה בשבתות

‫יש במצווה

‫או בחתונה, יש במצווה

‫סתם במצווה, אדם מקיים ‫מצווה, צריך להיות בשמחה

‫אבל אדם לא מקיים מצווה

‫מאיפה לקחנו שהוא צריך להיות שמח? ‫מה אתה אומר?

‫שאלה מאוד טעים כאלה, הוא חושב

‫בהעיית הזאת, גם בשמחה

‫אבל לא, זה חייב להיות ברמה מסוימות

‫כן, אבל אני רוצה מקור לזה

‫כן, אני רוצה מקור לזה

‫שצריך להיות בשמחה תמיד

‫שזה מצווה

‫יש אפילו גרסה עליטאית

‫שמחה גדולה להיות במצווה תמיד

‫אומרים שהגאון

‫מבילנה אמר, אני לא יודע אם זה באמת

‫נכון מה שמספרים עליו, כי זה באמת קצת מוזר

‫שהגאון מבילנה אמר

‫שהמצווה הקשה ביותר בתורה זה להיות

‫שמח שמונה ימים בחג הסוכות

‫כן, אני לא יודע

‫זה, מי שאמר

‫את זה כנראה מסגיר את מקורו

‫עליטאי, האם זה גם מסגיר את מקורו

‫עליטאי של הגאון מבילנה אני לא יודע

‫אבל כל פעמים

‫כן

‫זה שיש מצווה להיות בשמחה תמיד

‫זה לא ברור

‫ראיתי ספר עונג יום טוב

‫שכתב אותו אחד בחסידי ברסלב

‫בעיר בירושלים

‫אז הוא שמע, באמת שואל את השאלה הזאת

‫מי נעין לו לרבינו

‫זה שמצווה גדולה להיות

‫בשמחה תמיד, ואז הוא מביא הוכחה

‫פשוטה מאוד, הוא אומר הרי

‫פיקוח נפש דוחה

‫דוחה לא רק שבת

‫כל המצוות חוץ

‫משלוש, נכון?

‫גילוי הרעיות של חודמים ועבודה זרה

‫זאת אומרת שפיקוח נפש

‫דוחה 610 מצוות

‫כן?

‫הרי אם יש רק שלוש שלא דוחה

‫אז 610 מצוות נדחות בפיקוח נפש

‫ואדם שנהנו

‫שמח, אז הוא יהיה עצוב

‫אם אדם עצוב, יכול להגיע לידי התאבדות

‫ואז

‫זה פיקוח נפש

‫לכן, השמחה היא מצווה

‫כל כך גדולה שהיא דוחה

‫610 מצוות אחרות

‫מכן, שמצווה גדולה להיות בשמחה תמיד

‫שכנע?

‫בסדר, אל תהיה חבור

‫טוב, בסדר, משהו כזה

‫על כל פנים

‫רואים שברגע שאדם נמצא

‫בעצבות, יש פה איזה מידה של חטא

‫כי זה מידה רעה

‫כיוון שהעצבות היא מידה רעה

‫ואסור להיות במידות רעות

‫כמו שאמר, והלכת בדרכיו

‫יוצא שיש מצווה להיות בשמחה תמיד

‫יותר פשוט

‫טוב, ודוד

‫לפי שראה את ישראל

‫בעת התנדבה

‫מעל בניין הבית

‫אגב, יש ברב קוק במוסר רביך הדיון

‫לגבי שמחה וטוב לבב

‫מזמין שיש אדם

‫מה זה שמחה בלי טוב לבב

‫ישר כתוב שמחה וטוב לבב

‫זה משהו ששמחה בלי טוב לבב

‫מה זה שמחה? מה?

‫לא, לא, אני רוצה לענות

‫אני רק הבאתי את השאלה

‫כדי לענות עליה

‫רב קוק אומר ככה, שמחה

‫יש אנשים שקראו בספרים שזה חשוב להיות בשמחה

‫למשל קראו בשירת ישרים

‫אז הם שמחים, למה? כי כתוב בשירת ישרים

‫שצריך להיות שמח, אבל זה עוד איזה תיק

‫לא רק זה, צריך גם להיות שמח

‫אז הוא שמח

‫אין ברירה, אבל

‫לא טוב לו בזה, אין לו טוב לבב

‫בדבר הזה

‫כיוון שהוא לא הפנים את זה

‫אז זה לקראת שמחה וטוב לבב

‫שיהיה טוב ליבו בשמחה

‫ודוד, זה כמו שפעם

‫זוכר, היה מישהו, חזר בתשובה

‫בלשובה, שאל אותי

‫איך מתכוננים

‫לימים נוראים?

‫אני לא יודע

‫שום דבר על הסידור

‫בוא, האם אתה יכול בבקשה ‫להסביר לי איך הסידור

‫בנוי לימים נוראים? עברתי איתו קצת

‫תפילות יסודיות

‫אמרתי לו מה צריך לעשות?

‫אמרתי לו וגם

‫עכשיו, אני עברתי יום ‫הקיפור, לקראת ימים נוראים

‫צריך לעשות תשובה

‫זה כבר יותר מידי

‫עשיתי כבר פעם אחת, מספיק

‫ואני עכשיו עובר על כל הסידור

‫אז אם אני צריך גם לעשות תשובה, נצבן אותו

‫טוב

‫ודוד, לפי שראית

‫ישראל בית התנדבה

‫מעל בניין הבית שכבר הגיעו למעלה הזאת

‫התפלל עליהם שתתקיים המידה הטובה בהם

‫ולא תסור

‫הוא מה שאמר, ואתה

‫הנמצאו פה

‫ראיתי בשמחה להתנדב לך

‫השם אלוהי אברהם, יצחק וישראל

‫אבותינו שומרה זאת, כלומר את השמחה

‫הזאת לעולם

‫לייצר מחשבות לבב העמך

‫ואכן לבבם אליך

‫זאת אומרת, מה שכתוב שומרה זאת לעולם, הכוונה

‫לשמחה הזאת שיש להם, שהיא תהיה

‫לעולם

‫כן

‫מה שאמר, זה לא פשט הפסוק, הוא אומר ‫להבין את זה כפשט, אבל דבריו זה אף אחד לא...

‫אה, זאת אומרת, איך אני מסתדר ‫עם זה שרמחאל הבין את זה כפשט?

‫אני אסביר לך, זה פשט למידת החסידות

‫הרי פה אנחנו לומדים את מידת החסידות

‫מידת החסידות זה תמיד לעשות יותר

‫אבל מידת החסידות כוללת גם הבנות דרשניות

‫אני לא מבין איך זה נכון, אחרי שאני ‫מסביר את הפשט, אני לא מבין איך זה נכון

‫האם הבנת מה שעניתי?

‫אז אני חוזר על מה שעניתי, ואז אולי תבין

‫יש דברים שמחויבים, שחייב ‫אדם לעשות כדי להיות צדיק

‫מידת חסידות זה מעבר לנצח

‫עכשיו, במידת חסידות

‫אנחנו משתמשים בהבנות מסוימות של המקורות

‫גם כשהן דרשניות

‫כי זה עצמו חסידות ביחס לפשט של הכתוב

‫זה כמו שלמשל, אני יודע

‫כתוב

‫יש בגמרא כיוון דה נפיק מפומד דה רב

‫כיוון שרב השתמש בביטוי ‫הזה, אז אנחנו עושים לפי זה

‫למרות שהוא לא התכוון לפשט הזה

‫זה הפשט, אבל הדרש זה הפור

‫החטא היה שלא עבדת השם בשמחה

‫כן, ודאי יכול, למה לא?

‫כי באמת, נשאלת השאלה, מה זה דרש?

‫אנחנו שואלים את עצמנו למה ‫התורה ניסחה את זה באופן כזה

‫שיש גם משמעות אסוציאטיבית כזאת

‫גם משמעויות אסוציאטיביות ‫זה חלק מכוונת הכתוב

‫זה מה שמסביר הנציב בגנמתו לתורה

‫מדוע התורה נקראת שירה?

‫הוא אומר כי כשאדם כותב פרוזה

‫מה שקוראים, הוא קורא את זה שיר פרזי

‫אבל כשאדם כותב פרוזה

‫הוא מתכוון למה שהוא כותב

‫וכשאדם כותב שירה, הוא מתכוון למה שהוא רומז

‫בסדר? עיקר כוונתו של המשורר זה הרמזים שלו

‫לכן כיוון שהתורה כתובה כשירה

‫אז עיקר כוונתה הרמיזות שבה

‫אז אם נסכם, השמחה היא ‫מהיסודות העמוקים והחשובים

‫בעבודת השם של החסיד

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230716382″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 47
הקנאות וכוונת החסיד
פרק יט’
אורך השיעור: 52 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230716382″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידת השמחה

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן