אנחנו בפרק יוטט בבירור חלקי החסידות
אנחנו באיפה שכתוב בסדר
העלאת הביקורים ילנו לעיניים
מה זה מידת החסידות? מידת החסידות
כפי שהסברנו מספר פעמים זה לעשות יותר
יש מה שחייבים מן הדין
ויש לעשות יותר ממה שחייבים
לעשות יותר ממה שחייבים זו מידת חסידות
הבהרנו גם כמה פעמים שאף
על פי שאדם לא נידון על חסידות
אבל האדם שראוי לחסידות נידון על זה
זאת אומרת אם האדם היה ראוי למידת
חסידות והוא לא נהג במידת חסידות
אז הוא נידון על כך
מה שאין כן אדם שעוד לא
הגיע למדרגת צדקות לפחות
לא נהג בחסידות בסדר אז הוא
לא נהג בחסידות לא סוף העולם
כלומר לפי זה יוצא שככל שאדם מתעלה
יותר הוא חשוף יותר לסכנות של מידת הדין
אבל אין מה לעשות כלומר זה חלק מן האידאליות
אין כך שאם אנחנו עונים על
השאלה האם כדאי להיות אידאליסט
התשובה היא שתיים א. זה לא כדאי וא.
האידאליסט לא אכפת לו מזה
לא בשביל זה הוא לא בשביל הכדאיות
הוא אידאליסט אלא בגלל האידאל
אז יש לנו דוגמאות שונות פה
אנחנו עסוקים באופן העשייה
אופן העשייה במידת החסידות זה
הכוונה שאדם עושה את הדבר בהידור
לדוגמה סדר העלת הביקורים
יהיה לנו לעיניים כאן אני
קורא מה שהוא מביא מהמשנה
לראות מהו הידורן של מצוות שכך שענינו
השור הולך לפניהם וכרנב מצופות זהב
ומי זה השור אגב? למה יש שור בעלת הביקורים?
למה שיהיה שור?
כן מביאים אותו לקורבן
אז נכון שמביאים את הביקורים אבל אם כבר
מביאים קורים אז מביאים אחד עם זה גם קורבן
אז השור הוא בשביל הקורבן
השור של קבוצה שלמה זה
לא דווקא השור של אדם יחיד
השור הולך לפניהם וכרנב מצופות זהב
מה עושים עם הזהב שמצפה את הכרניים?
מה עושים איתו אחרי זה?
שוחטים את השור איפה הזהב של הכרניים?
הוא חוזר, הוא ילך ככה
לבעלים, זה סתם בשביל התהלוכה
אז זה היה כנראה מקצוע של אסכרת כרני זהב
או ציפוי כרניים, יכול להיות גם שהיה גמח לזה
שהיה גמח של ציפוי כרני זהב
והאתרת של זית בראשו וכו'
ושם החליל מקה לפניהם וכו'
עוד שם השירים מביאים ביקוריהם בקלטות של זהב
והעניים בסלע נצרים
מה אכפת לנו שהעניים מביאים בסלע נצרים?
זה לגנאי
אז מה, סתם תגיד את זה
תגיד, השירים מביאים בקלטות של זהב
ממש אני אבין שהעניים מביאים בקלטות של נצרים
אלא שיש מהלה גם בקלטות של נצרים
שהעניים מביא את הכלט של נצרים
מה עושים עם הכלט הזאת?
הכלט זה סל
מה עושים עם זה?
נותנים את זה לקוהן
הוא לא מחזיר
מה שאין, כן, הקלטות של זהב
מחזיר, השיר מביא רק בשביל להביא את הביקורים
אחר כך לוקח את זה בחזרה
אז יש גם מהלה לזהב, גם מהלה לנצרים
עוד שם, שלוש מידות בביקורים
ביקורים, תוספת ביקורים ועיתור ביקורים
זאת אומרת שהיו מגישים את
הביקורים באופן שהכארה תהיה נאה
יש ויכוח, הם מביאים שם
דווקא מפירות שבעת המינים
או פירות נוספים
על כל פנים רצו שזה יהיה יפה
הרי לנו בהדיעה, כמה ראוי לנו
להוסיף על גופה של מצווה כדי להדרע
ומכאן נלמד לכל שאר מצוות שבתורה
זאת אומרת שיש ערך לאסתטיקה
האסתטיקה היא חלק ממדידת החסידות
אז השאלה היא כזאת, מה
יעשה אדם שאין לו חוש אסתטי?
יש לו טעם גרוע
אז איפה היידור מצווה שלו?
אז יידור מצווה בטעם גרוע
אתה רצוי להתאספר שלך?
ידור מצווה שמובא פה זה
בעניין הביקורים והקורבנות
אפשר להגיד שבאמת המדע שקיים
היום מובא שיש הרבה דברים
דווקא שגם גדולים עושים את זה
דווקא כדי שבגלל הסובד על
המדע שישים בדיוק על אפס
כל מיני סימנים כאלה
כן, אתה צודק
דווקא שלא יהיה מושלם
אתה צודק, אתה צודק
למשל שאדם נדע, משייר בסעודתו
או כל מיני דברים כאלה
כן, זה נכון
זאת אומרת שהמקורות מורים על כך
שהחוש האסתטי יש לו ערך
יותר בזמן שבית המידע שקיים
מאשר כשהוא לא קיים
יש מקום ממש שהוא לא קיים?
יש מקום אפילו להיות מכוער
כן, זו הגמרה המפורסמת על רבי יהושע בן חנניה
דיברנו על זה, לא?
לא? לא דיברנו?
כן או לא?
לא זוכר, אז סימן שלא דיברנו
כתוב בגמרה שרבי יהושע בן חנניה
הלו הוא רבי יהושע הגדול
והיה אדם מכוער
היו לו פנים מגעילות כאלה
והבת שלה, והוא היום
מגיע לארמון של קיסר רומא
הבת של הקיסר אמרה
היא חוכמה מפוארה בכלי מכוער
איך זה יכול להיות? אתה כזה חכם?
אתה כזה מגעיל?
אז הוא אמר לה, כנראה שהייתה ילדה קטנה
אז הוא אמר לה תקחי את היין של אבא שלך
שמעתי שהוא נמצא בכנכנים של חרס
לא מתאים יין כזה של מלכות
בכנכנים של חרס
תשים את זה בכנכנים של זהב
אז היא העבירה את זה לכנכנים של זהב
אז היין התקלקל
אז הוא אמר לה, הנה את רואה
גם כן, החוכמה צריכה להישמר בכלי לא נאה
ככה הוא אמר לה
אז התלמוד שואל איך זה יכול להיות
הרי מצאנו חכמים יפים
מה?
הגמרה שואלת הרי מצאנו חכמים יפים
עונה הגמרה, אם הם היו מכוערים
היו חכמים יותר
אז אתה רואה שלפעמים יש העלה על נס של הכיאור
זה דווקא מאוד תמוה הסיפור הזה
פעם שאלו את רב אברום שפירה
מה הוא אומר על הגמרה הזאת
הוא אמר, טוב זה מישהו מכוער שאמר
אבל צריך להבין, בכל זאת זה מובא בגמרה
רבי יהושע בן חנניאל לא סתם בן אדם
לעומת זה רבי יוחנן
כמו שהיית בכלל מסיין
רבי יוחנן, הגמרה מספרת על היופי שלו
ולא עוד, אלא שהיופי שלו לא היה דבר מקרי
הרי הוא סופר שהוא הלך לבקר את רבי לעזאר
רבי לעזאר היה חולה
והוא ישב בחשיכה
לא היה לו כסף בשביל להעיר את הבית
אבל רבי יוחנן
מה?
כן, הוא פשוט ראה שיש חושר
הרים את השרבול שלו
הרים את השרבול, היופי של הגוף של רבי יוחנן
היה כזה גדול שזה העיר את החדר
ואז רבי לעזאר התחיל לפקוט
שאל רבי יוחנן למה אתה בוכה
האם בגלל שהיו לך איסורים?
גם לי היו איסורים, הרבי
יוחנן היו לו איסורים איומים
ואומר בגלל שכסף וזהב
אין אדם מאוכל משני שולחנות
אי אפשר להיות גם בזה וגם בזה
והאם בגלל שלא למדת מספיק תורה?
אחד אמר הרבה ואחד אמיד
שחווה ניבול השמיים, אז אין סיבה לפקוט
אמר לו
על היי שופרה דיבר לי באפרה כבחינה
כלומר אני בוכה על היופי שלך
שעתיד לבלות באפר
אמר רבי יוחנן על דא יאה למווקא ובחו תרווייה
כלומר אמר על זה ראוי לפקוט ובחו שניהם
גם רבי יוחנן בחה על יופיו שעתיד לבלות באפר
אתה מואם, מה? מה אתה רוצה?
לימונים מוכים לתכונות של ירון במונד
לנבואה, לבין היתר כמות
בשלימות כן, גם יופי
נכון, נכון, בוודאי, בתכונות של הנבואה
גם יופי, אבל זה נהוגה בין הכי גבוהות
נכון, ודאי, זאת אומרת שיש פה
סתירה לכאורה בין שני הדברים
רבי יוחנן מוכן לבכות על
יופיו שעתיד לבלות באפר
זאת אומרת שהוא מעריך את היופי
אבל כשיש יותר כיוון
לעניין הזה, עניין נביא צריך
אתה צודק, אבל אני מביא מקורות מהתלמוד
קודם כל, נתחיל עם זה, בסדר
עכשיו, הרבה פעמים בדרך כלל הוא מסתמך על זה
אתה צודק, השאלה אם זה בסדר שאני
הבאתי מקור מהתלמוד ולא מהמורה הנבוכים
אין פה סתירה הרי בין המקור
שהבאתי למקור שאני הבאתי
בסדר, ומתחיל עם זה
זה נגיע לבעלי, זה נגיע יותר לכיוון
נכון
לא של הכיוון למרות מה
ש... הבנתי, הבנתי, הבנתי
אז עכשיו, המארשה שם עדן בשאלה
בשאלה מדוע רבי יוחנן עשה כזה מאיזה עניין
מהיופי שלו, הוא אומר
ויש בגמרה במסכת במציאה כתוב
שרבי יוחנן היה אחרון היפים שבירושלים
פירוש הדבר שבזמן שבית המקדש היה קיים
כשישראל היה על עדמתם
בני ישראל, היהודים, היו גם יפים
היפים היו מפורסמים ביופים
אגב, היופי של משפחת החשמונאים
התפרסם בכל האימפריה הרומית
יוסף אלוס פלוויוס מביא את זה
ורבי יוחנן היה הנציג האחרון של הטיפוס הזה
פעם היו בני ישראל יפים
והדבר הזה הלך ונעלם
נעלם, היו פתאום מכוערים
קריקטורות של דר שטירמר
היהודי יש לו אף ארוך כזה
כדי לתפוס את הדולרים
יש לו ציפורניים ארוכות כאלה
בקיצור, היהודים הפכו להיות מכוערים
מהקריקטורה אתה יכול להשליך על המציאות
עכשיו, רבי יוחנן היה הנציג
האחרון של הטיפוס הזה
אז זה ברור היה שברגע שרבי יוחנן ימות
נעלם היופי מן העולם
כלומר, התפארת של האומה הולכת ונעלמת
ועל זה הוא בחר
זאת אומרת שרבי יושע מייצג
את זה שאנחנו כבר הגענו
לעולם שבו היופי הוא של הגויים
אז כמה שתהיה יותר מכוער זה יותר טוב
ככה לא תתפתה להתחבר אל היופי של אומות העולם
ולכן החוכמה תשאר חוכמה פנימית
המשומרת היטב כמו בקנקנים של יין עתיק
לעומת זה רבי יוחנן הוא מבטא
את הנוסטלגיה לעולם המושלם
לעולם ההרמוני
ואפשר לומר שבימינו, הרי
אנחנו מתחילים לתקן את זה
ראיתם ילדים ישראלים?
ראיתם ילדים ישראלים?
אבל על הזמן
איזה מתוקים
יפים משהו, זוהרים כחמה
זאת אומרת שהשכינה חוזרת לישראל
זאת אומרת, זה חלק מהעניין
נכון? מה?
לפעולה גם לנגנים מבחינה מוסרית
היה טענה
שמישהו שולט על הפעולה בפרק חנדון
סליחה, אני לא הבנתי מה שאתה אומר
התחלת המשפט
למה זה לא היה נכון בתקופה של התפארת?
יש בזה סברה
אתה אומר, למה זה אופייני
לתקופת נפילת התפארת הישראלית
יש בזה סברה?
שברגע שהאדם שם לב ליופי
אז הוא יורד מבחינה מוסרית, נכון?
נכון, הוא בחוכמה
פשוט מאוד
כי מדובר בעולם שבו
החוכמה נמצאת בפנים ולא בחוץ
כלומר, היופי כבר איננו ביטוי לפנימיות
למשל, התורה מספרת לנו על האימהות
שהן היו יפות
מה יש לתורה לספר לנו שהן היו יפות?
אלא כנראה רוצים לספר לנו שהן היו צדיקות
ומכיוון שהן היו צדיקות
הייתה עקרנה בעולם החיצוני של עולם הפנימי
כמו שהן היו יפות בפנים, הן היו יפות בחוץ
אבל זה בעולם שבו הנוכחות האלוהית גלויה
בעולמנו שבו זה לא זה
אז באה הסברה שעדיף להיות מכוער
כדי לא להידבק בעולם החיצון
זה לא משהו שכיום בכלום, זה עדיין רלוונטי
לא, זה פחות רלוונטי, כי יש
קדושת הטבע בארץ ישראל
אני לא אמרתי שהן סכנות
אבל הקדושה הטבעית חזרה
יש משהו ספונטני שפורץ
למשל, תלמידי חכמים
בארץ ישראל שמתם לב שאין להם כובע?
אין להם כובע, מה קרה?
ארץ ישראל עשתה אותם בלי כובעים
יותר טבעיים, הם דומים לכולם
זו גמרה מפורשת, מסכת בשבת
שם שני המוראים שואלים
מדוע תלמידי חכמים שבבבל מצוינים?
מה זה מצוינים? ראשי
מצוינים בבגדיהם, זאת
אומרת שיש להם תלבושת רבנית
ואילו בארץ ישראל, ככה הגמרה אומרת
שלבשו כמו כולם
הרב לבוש כמו כולם
איך זה יכול להיות?
אז הגמרה אומרת, בגלל שאלה בבבל
הם לא ביני מקומם
הם לא במקום הנורמלי שלהם
התורה לא במקומה
אז היא עושה דאווינים, כל מיני רושם וכו'
אתה חוזר למקום, היא במקום הטבעי
לא צריך לעשות עניינים
כמו שהגמרה אומרת
במתאי שמי, ולמתאי תותוי
איפה שאני גר, אז מכירים אותי בשמי
לא צריך לעשות מזה עניין
איפה שלא מכירים אותי, אני צריך להתלבש יפה
כדי שיידעו מי אני
אז זה אומר שבארץ ישראל יש סיעתה
במיוחד ארץ ישראל בזמן הגאולה
יש סיעתה של הכרנה של הקדושה שבטבע
בסדר, בבקשה
את רואה את מקור של זה?
מה, המקור של מה?
המקור של הגמרה
המקור של הגמרה זה במציאות
איפה זה בגמרה אתה שואל?
משהו אחר, זה במסכת שבת
בפרק, זה אחד הפרקים האחרונים
נדמה לי בפרק תולין
נדמה לי
כן, מה אתה אומר?
שתי שאלות, אחת
אז האם יש באמת עניין
שהרבונות ראשית זה דבר קל בשביל
לדבר של רשמין או שאין עניין
אם אוכל להיות ישראל?
זה לא דבר אינסטרסי, זה חולצה
אבל כשאני חשבתי בה בדבר שני
מכילה, אבל זה
קצת נכנסתי את ההתחלה ולא הבנתי
איך זה נכנס לבירוך של החסידות
טוב, שתי שאלות שאלת
שאלה אחת, האם ראוי
שתהיה תלבושת רשמית של רבנים?
התשובה היא כן, ברגע שאדם תופס
תפקיד רשמי, אז הרשמיות מחייבת
תלבושת מיוחדת
יש אפילו חוקים במדינת ישראל
יש חוק שדיין חייב לתלבוש בגד ארוך וכדומה
שתיים, מה זה קשור לבירוך של חסידות
מה שאנחנו מדברים? פשוט זה מה שהוא דיבר
הוא מדבר על הידור מצווה
שהמצווה צריכה להיות אסתטית
ואז השאלה של מאור הייתה
האם זה לא קשור דווקא לזמן
שבית המקדש קיים, אבל אני אמרתי
נכון, בזמן שבית המקדש קיים
יש ערך ליופי
בזמן שהוא לא קיים יש ערך לקיאור
נכון? אלא שבימינו
אנחנו אמנם לא בנינו את בית המקדש עדיין
אבל אנחנו בדרך
אנחנו כבר יצאנו מן
המנהרה החשוכה
אז הידור מצווה יש עניין
שיהיה גם קצת אסתטי
זה המשמעות של הידור מצווה
הוא הביא כאן דוגמאות, נכון?
קראנו אותה, אם השור הולך לפניהם
וגם איתור ביקורים
וכדומה, נכון?
על זה הוא דיבר, טוב
ומכאן
אז הוא הביא עוד כמה דוגמאות
זאת אומרת שהחוש האסתטי
זה חלק מהידור המצווה
אני חושב שזה דבר שלא תמיד
שמים לב, כי אנשים עוסקים בקדושה
חושבים שהקדושה יש לה יחס אל הקיאור
אצל הנוצרים אגב
יש להם מושג
הם קוראים לזה ריח הקודש
יש מושג הזה של ריח הקודש
אתם יודעים מה זה מבחינה היסטורית?
זה הריח של הכמרים
כן, נכון
זה הריח של הזיעה של הכמרים
שלא היו מתקלחים
לא היו רוחצים את עצמם
זמן רב, מתוך
מאיסה בעולם הזה
כן?
אז זה נקרא ריח הקודש
כן, נצא לנוצרים
כן, נצא לנוצרים
זה מודה, זה הבדל מהותי
טוב, הלאה
ואמרו
רב הרמ פוזמקה ומוצאלה
אמר, היכון לקראת אלוהיך ישראל
עוד דוגמה
עוד אמרו
זה היה לפני התפילה הוא היה עושה את זה
זה לא שמגפיים?
רמ פוזמקה
זה היה נועל נעליים מפוארות
פוזמקה איזה נעליים מפוארות?
כן
לפני התפילה
עוד אמרו רבותינו זכרונם נברכה
על פסוק
בגדי עשיו
בנה הגדול החמודות
אמר רבן שמעון גמליאל
אני שימשתי את אבא בבגדים מלוכלכים
אבל עשיו
כשהיה משמש את אביו
לא היה משמש אלא בבגדי מלאכות
והנה אם כן לבשר ודן
כלב החומר למלאך מלאכים המלאכים
הקב' ברוך הוא שם עומד לפניו להתפלל
ראוי ושלבש בגדי חבוד
ויושב לפניו כמי שיושב לפני מלאך גדול
שאתה מכבד אותו
בזה שאתה מכבד את עצמך זה קצת מוזר
אני רוצה לכבד אותך אז אני מכבד את עצמי
אבל זה הולך ביחד
מדוע? כי אם אני מכבד אותך
אז אני מניח שהכבוד הראוי לך
מקרין גם עליי
ולכן זה שאני מתלבש יפה
זה ראייה לזה שאתה מכובד
יש צד כזה
לכן בשבת
לובשים בגדים מכובדים
ובגדי יום טוב צריכים להיות
עוד יותר מכובדים
זה כתוב בשכון ארוך
מנסה
והנה
בכלל זה יש כבוד השבתות
וימים טובים
שכל המרבה לך בדם
ודאי עושה נחת רוח ליוצרו
שכן צבענו וחיבתו
בספר הכוזרים מלאך הכוזר אומר לחבר
איזה יופי שיש לכם השבת
כי בלי זה אף אחד מכם לא היה
לובש בגד נקי מעולם
אבל אתם זוכים ביום הזה
למנוחה שאפילו לגדולי המלאכים
שאפילו גדולי המלאכים לא זוכים לה
שהרי מלך גדול, אפילו כשהוא יוצא עכשיו
לנופש, ברגע שתהיה
איזושהי בעיה כלשהי במדינה
על המקום הוא עוזב את הכל
כי הוא צריך לטפל בבעיות המדינה למרות שעכשיו
הוא הלך ויקייף
אתם פנויים מן הכל
וכיוון שכבר התאמת לנו שכבודו מצווה
הנה, מנה הכבוד
רבים הם
אך הכלל הוא שכל מעשה שבו נראה חשיבות
לשבת צריכים לנו לעשות אותו
על כן היו החכמים הראשונים
עוסקים בהכנות השבת
איש איש לפי דרכו
לא כולם היו בעלי ממון
אם יש לך ממון רב אז אתה
עושה את השבת, מוציא בממון רב
כלי כסף וזהב
וכל מיני דברים כאלה, ולא כל אחד יש לו
אתם לא צריכים לעשות הכנות השבת
אתה, זה כבודה של השבת שאתה תורח למענה
רבי אבא הוא
אבא יתב
תחתקא דשינה
הוא מושיף נורה
הוא יושב על תחתקא דשינה
אה
זה על כיסא
כיסא של שנהב
כן, כלומר, והוא מושיף נורה
מכיל את האש
הכנת האש זאת עבודה מלוכלכת, במיוחד במקדם
אתה צריך לעשות פחמים
ולחבות ולהדליק, בקיצור זה היה מלוכלך נורא
אבל כיוון שזה לכבוד השבת
אז הוא היה עושה את זה כשהוא יושב
על כיסא מכובל
כמו שכשעליו מקבלים אנשים
חשובים, רב ספרה
מחרך
רשע
הוא היה חורך את הראש
ראש של כבש, ראש של
צריך להוציא ממנו את
את השערות שנשארו
צריך לחרוך את זה באש
זאת עבודה לא הכי נעימה
היא קצת מסריחה
וזה שרוף, ריח של שיער שרוף
והוא היה מקביל להיות זה שעושה את זה
רבה
מלאך שיבוטה
מלאך? זה
היה מולח, את הדג
הנקרא שיבוטה
רב הונה מדליק שרגה
מדליק את האורות בבית
רב פאפה גדל פטילתה
הוא עושה את הפטילות
רב חיסדה פארם או פארס
סילקה, היה חותך את
הסלק
היום יש
מאבד מזון
רבה ורב יוסף
מצלחו סיבה, הם היו
חותכים את העצים
שימו לב, יש הרבה עבודות פה
שקשורות לבישול או לאש
רבי זרה מצטט
צטוטי
היה מדליק את
את הגפור
את
ההדלקה, שזה עבודה קשה
לשפשף עד שיצא מזה ניצוץ
רב נחמן
מחטא ואיל, מחטא ונפק
רב נחמן נכנס, נושא
מסעות, מביא את הבקבוקים, מוציא את הבקבוקים
אמר, אילו
מקלעין לי רבי עמי ורבי יסה מילה
מחטפנה כמה היו, אם היו מגעים רבי עמי
ורבי יסה אצלי, לא הייתי
עכשיו תורך כל התרחות האלה
זאת אומרת שהוא לומד, מי זה שאנשים
שהוא רוצה לכבד, אז גם את השבת הוא מכבד
אגב, פעם הרב קוק
קיבל
הצעה להיות
עפדין או משהו כזה
בבילנה
והצוות
שהיה צריך לבחון
אם הרב הוא רב מתאים לעיר, היו
בולשים אחרי המועמדים
בלשו, ראו שהרב קוק מבשל
אמרו, זה לא יכול להיות רב בבילנה
והאמת היא, למה הוא בישר?
זה היה לקראת שבת, לפי מה שהגמרה פה אומרת
סבכה בית השבת, אז הוא מבשל בעצמו
והרב צביעי יהודה קוק
אומר שזה היה בהשגחה עליונה
כי אם היו מקבלים אותו כרב בבילנה
הוא לא היה עולה לארץ, וכל התפקיד
שלו החשוב מבחינה
היסטורית לא היה מכיר
רגע, אני לא בטוח שזה קשור לשיעור
שלנו
הארון הוא זה
לא, לא
זה לא של השיעור הזה
כנראה, זה כנראה לשיעור של הרבי גון
על אהבת ישראל וכולי
אפשר את כל זה להוריד
כן, כשיהיו שאלות השייכות
לשיעור
אז תעדו אותם
טוב
ותראה הקשור של הרב נחמן
שיש לנו
ממנו מקום לימוד
רבי עמי ורבי עשי
כמה שאני זוכר, הם בדור
שלפני רב נחמן
לכן הוא מכבד אותם בתור הרבנים
של הדור הקודם
אבל קצת מוזר לי
כי רבי עמי ורבי עשי כבר היו בארץ ישראל
אז הכוונה
עזוב, זה אני מביא
אם הם היו באים מארץ ישראל לבבל
כי הרב נחמן היה בבבל
אם הם היו מגיעים, זה די
שהייתי עושה מזה עניין גדול
ותראה, מה
אני רואה שזה
אילו מקרים לי רבי עמי ורבי עשי
אם לא כתבתי כמה ירד, זאת אומרת לא הייתי
איך היא, לא הייתי מחטף לפניהם
כלומר, לקראתם
הייתי מסדר את כל הבעיה
כן, עניין השבת, כמו שאני
מכבד רבי עמי ורבי עשי, אם הם בגים
זה שני רבנים חשובים, זקנים
מארץ ישראל, אם יגיעו אליי הביתה
אז אני ודאי, אתחיל להזיז דברים
ואני אטפל
או אזיז ארגזים לפה לשם
אז גם לקראת השבת, ראוי לעשות כן
יש מהמקובלים כתבו
שהזיעה שאדם מזיע
לכבוד שבת
זה מתקן מה שהוא הזיע
לעשות עבירות
המאמצים שהוא עשה בשביל העבירות
כן
אהה
ותראה
כן
של רב נחמן, שיש לנו ממנו מקום לימוד
כי הנה היה מדבונן, מה היה עושה לפי דרכו
לאדם שהוא חפש לכבדו
וחזה עצמו היה עושה בשבת
ובדבר זה נאמר, לעולם יהיה אדם
אז שכל הדברים האלה הם לא על אחר
אין חובה לעשות כל הדברים האלה
זה לימדית חסידות
כי אדם יכול פשוט
לשלם למי שיעשה את העבודה
והוא ינוח לא בכיף
מה אתה אומר?
אבל אתה מתאמר להגדיר
אבל חסידות זה להבין את העומק של העניין
ולהגדיר אותו בעצמי?
חסידות זה לא להבין את העומק של העניין
זה לעשות יותר
זה יותר מתוך הבנה?
זה יותר טערה
שלום רבנו
זוהי שאלה כללית
איך ניתן ללמוד
מסיפוריה
ומהדרכותיה של הגמרא
כאשר רוב הדרכות הן גלותיות
ועבורות חיים
בחוץ לארץ
ואנו יודעים שהדרכות לדור הגאולה
הוא שונה על פי הרווקות
זהו
אז נגמר
אין יותר אכילת נקניקיות
שאנחנו בגאולה
זהו נגמר
איזה דברים שהשתנו
דברים שלא השתנו
שלום כבוד הרב
ודאי שאתה לא חייב היום
להדליק גחלים בשביל שלך
אש בשבת
מספיק לחבר את הפלטה
שלום כבוד הרב
שמעתי בשיעור שהיופי של
רבי יוחנן היה כל כך מיוחד
עד שיצא אור מבשרו
שאיר לחולה בית חשוך
על ידי חשיפת זרועו
היופי הזה נמשך מבית המקדש
וכל עוד רבי יוחנן חי
ידענו מה הפסדנו
ועל זה הבכה
וואי זה באמת יפה
מה?
שמעתם מה שהוא אומר?
הוא אומר דבר מאוד חשוב
שרבי יוחנן היה כל כך יפה
שכאשר הוא ביקר חולה
שהיה בבית חשוך
אז רוע שלו העירה את החדר
ושזה היה המשך
של אור של תקופת בית המקדש
ולכן ידענו מה הפסדנו
ולכן היה
והריון יפה תודה
מה אתה אומר?
למה זה מעניין
באיזה שיעור הוא שמע את זה?
גם בשיעור הזה
יכול להיות אבל זה לא יפה
להזכיר לבן אדם שנמצא
באמצע השיעור כנראה
שהדברים נאמרו כבר בשיעור
אז לכן אני
הלכתי לשתות
זה כמו שבמשנה
או בשנה
כשהיו באים רבים
להעיד על קידוש החודש
ראינו את הירח
כמה עדים צריך? מספיק שניים
באים שמונים זוגות עדים
רבי עקיבא רצה
לעכב אותם, אמרו לו לא, אם ככה אתה נמצא
מכשילן לעתיד לבוא, אלא כל אחד בא להעיד
מקבל את העדות שלו
למרות שלא צריכים אותה
אז גם פה
מייטשגמרא אומר
ועל דבר זה נאמר
לעולם יהיה אדם
ערום בעירעה
מה זה ערום?
חכם
ערום פירושו חכם
בעברית מודרנית המילה ערום
יש לה קונוטציה שלילית, ערמומי
אבל בעברית של פעם
ערום זה כאן החכם
לא בקונוטציה שלילית
לדעת, להתבונן
דבר מתוך דבר
ולחדש המצאות
לעשות נחת רוח ליוצרו
בכל הדרכים שאפשר להראות
להיות מכירים גודל רמותו עלינו
אשר על כן
כל מה שיתייחס לו
יהיה נכבד עלינו
כבוד גדול, כיוון שהוא התברך בטובו הגדול
אם כל שפלותנו
רצה בענותו
לחלוק לנו כבוד
ולמסור לנו דברי קדושתו
לפחות בכל כוחנו, נכבד דם
ונראה היקר אשר להם אצלנו
שזה לא טריוויאלי, לא מובן מאליו
קיבלת את התורה, אתה חושב שזה מובן מאליו?
לא, לא מובן מאליו, לכן צריך ספר תורה
שיהיה נאה, ותראה
שזאת היא היראה האמיתית, שהיא יירת הרוממות
שזכרנו, כן? לא היראה
של הפחד, שמה יקרה לי
שבה תלוי הכבוד
המתקרב אל חיבוב האהבה
וכמו שנכתוב עוד בשיעת הלשמיה
מה שהן כן יירת העונש, הן העיקרית
ובין מעלות עמידות האלה נמשכות
עם אלה
ונחזור לעניין השבת
הנה אמרו
רב ענן לבש גונדה
דהיינו שהיה לובש בגד שחור בערב שבת
כדי שיינקר יותר
כבוד השבת בלובשו בו בגדים נעים
מה זה ערב שבת?
יום שישי, נכון?
נכון, ערב שבת זה יום שישי
ומה זה ערב שישי?
יש ערב שישי
יום חמישי
ערב שישי זה יום חמישי
מתי מתחיל יום חמישי?
בראשית
בראשית בערב
נכון?
אז אם אני אומר לך בוא ניפגש בערב שישי
הכוונה יהיה בראשית בערב
בסדר? בראשית בלילה
לא כפי שהיום מקובל
אנשים אומרים
ארוחת ערב שישי
נכון?
אין דבר כזה ארוחת ערב שישי
יש סעודת ליל שבת
בסדר? טוב
אז מה ש... פעם הייתי
באיזה
מרכז קניות
ומוצאי שבת
ושמעתי ילד אומר לאביו
אבא איזה יום היום? אמר לו שבת
כן, יצא לחילונים
שבת זה מחצות עד חצות
ובלילה
הקודם זה ערב שישי
טוב
משהו כזה, בדיוק
עכשיו בואו נמשיך
אז מה היה עושה שם הרב ענן?
היה לבש גונדה
כלומר כדי שיוכר ההבדל בין בגדי שבת
לבגדי חול
אז לקראת השבת, כשהוא היה עובד לקראת השבת
מנקה וכולי, היה לובש בגדים
שחורים
נכון? זה לא
לכבוד השבת, לבוא בגד שחור
איכסה, כן? נכון?
מה?
להכין לשבת הוא לובש בגד שחור
אז יש כמרה מפורשת, שאדם שרוצה לעבור עבירה
מה יעשה?
אסור לו לעשות עבירה
אבל אם הוא כבר עושה עבירה
מה יעשה? ילבש שחורים
נכון?
ילבש שחורים וילך למקום
שלא מכירים אותו
ויעשה מה שליבו חפץ, ברור שלא יכילו לשם
ככה הוא אומר את הגמר
טוב, אז יש רשי ותוספות על זה
רשי אומר שיעשה מה שליבו
חפץ כדי שלא יכילו לשם בדבר
מה אומר התוספות?
על ידי שלובש שחורים
ליבו נכנע
ולא עושה
אז מי צודק? רשי או תוספות?
שנייה של שנייה
אומרים לו כמו רשי, הוא יעשה כמו התוספות
כן?
לא יודע אם שהכל נהיה ברור
כן, אז זה מה שהוא אומר כאן
שלובש שחור
אגב, יש גם גמרה
שאומרת
שאחד המורעים שלבש
נעליים שחורות
למה הוא נעל נעליים שחורות?
אז
שאלו אותו
הוא פגש את השוטרים
של הראש גלוטה, של ראש הגולה
אמרו לו, מה זה נעליים השחורות?
הוא אמר, אני מתאבלנע על ירושלים
אני אבל על ירושלים
אמרו לו, מה אתה חושב את עצמך?
ראו, לא ידעו שזה חכם גדול
אמרו לו, סתם, זה יהודי
התחילו לתת לו מכות
ברח מהם, עלה על העץ
יצא ראש הגולה, שמע שיש רעש בחוץ
מה?
אז הוא אמר לו
רבנו
למה כתוב
בכבס של שחרית
האחד, זה הייתה כבס אחד
הכבס האחד
אמרת, אם התחכמו
תורידו אותו, אל תעשו לו בעיות
בסדר? זאת אומרת
לשים נעליים שחורות זה נחשב
משהו מיוחד
יש חשש יוהרה בזה
שבגדים שחורים, זה בשביל
עבריינים, או בשביל מי שמנקה
לכבוד שבת
מה?
מה?
למה כתוב את הכבס אחד? מיוחד שבהדרו
ש... מה? לא
הוא רצה לשאול אותו שאלה, כדי להראות
שאתה נתחכם
נמצא
שלא לבד ההכנה לשבת
היא מכלל הכבוד
אלא, לכן, באמת
אנחנו יודעים שבשבת כולם לובשים בגדים
לבנים, נכון?
נכון, כי זה כבוד שבת
אפשר לדבוש בגד שחור
אבל יש כאלה שלובשים בגדים שחורים?
יש כאלה שלובשים בגדים שחורים?
לא, לא
אני לא מאמין
אולי הייתה יהודים
שלובשים שחור בשבת?
זה לא יכול להיות
הרי זה לא אומר שאתה צריך לדבוש לבן בשבת
אין לזה ש... מה?
יש תחתית ויש יהודים שלובשים שחור
כן? אני לא מאמין
לא מאמין, זה סתם לשון הרע
להגיד על יהודים שהתבשו שחור בשבת
זה לשון הרע, לא מוכן לקבל
טוב, לא מוכן לקבל
מילה סתם שזה... אפשר לדלם זכות
או אולי הם לא מצאו בגד אחר
או לא היה להם כסף וזה, לא יודע
זה יכול להיות, צריך לדאוג, אולי גמח, משהו
טוב, נמצא שלא לבד ההכנה לשבת
הוא מכלל הכבוד
הוא היעדר, שמכוחו
יבחן יותר מציאות הכבוד, כלומר הוא לובש
בגד לא נעל לפני שבת
כדי שיהיו קר כל השבת
גם הוא מכלל המצווה, וכן אסרו
לקבוע סעודה
בערב שבת, כן?
אסור לקבוע סעודה
מה זה? הכוונה סמוך לשבת
מה?
מפני כבוד השבת וכן
כל כיוצא בזה
אגב, יש פה בעיה, יש אופנה לאחרונה
שאנשים עושים חתונות ביום שישי
וזה, מבחינה הלכתית, יש בזה קושי גדול
בגלל הסעודה, שאנשים ממלאים את ביטנם
לקראת השבת, ואחרי השבת
את השבת לא מכבדים, זה בוודאי לא פשוט
מה שכן היו עושים פעם
בדורות יותר מתוקנים
היו עושים חופה ביום שישי
אחרי הצהריים
ואז סעודת השבת הייתה סעודת החתונה
זה משהו אחר, זה בסדר גמור
עד רבה, כך ראוי
היה דגים שלא יצאו הרבה
מה?
חתונות של יום שישי והפוקר
אה, זה משהו אחר, אם לא אוכלים הרבה זה בסדר
אבל מה שהיו עושים פעם בסעודות של ליל שבת
שהיו גם הסעודה של החתונה
היו עושים כך, כל אחד הרמימילי
היה מכין את האוכל של שבת
אז במקום שכל אחד יאכל בבית
היו אוכלים ביחד את מה שכל אחד הכין
וזו הייתה סעודה, סעודת החתונה
אז לא היית צריך גם תזמורת
נכון? שבת, איסור, תזמורת
בקיצור, כל הדברים האלה
ואדם לא היה לובש בגד אחר
מה שהוא לובש בשבת, אז לא צריך
להוציא כל כך הרבה הוצאות של החתונה
אני שמעתי שבירושלים
לפני שמונים שנה
היו בחופה, היו
עוברים שני אנשים עם סל מלא
ביוגיות, עוברים בין האנשים
הנה תיקח זה, זהו
הולכים הביתה
היום עושים סעודה של המשפחה
שלושים אנשים, משהו כזה, ביחד
וזהו, כי היום אנשים
משתגעו, חושבים שהם חייבים
את כל המשקנתה כבר
להוציא בלילה של החתונה
שוב, חבל, לא חבל
על הזוג שצריך את הכסף הזה
טוב
וכן יש פה מידת חסידות גם
שלא להרבות בהוצאות של החתונה
וכן אסור
לקבוע סעודה ורשעות לקבוע את השבת
וכן כל כך הרבה סעודות
כן, פעם ראיתי
מישהו שלח לי ביוטיוב, לא יותיוב
שלח לי במחשב סרט
על הרב עובדי יוסף
החתונה שלו נקבעה
לשעה ארבע וחצי אחרי צהריים
כי בחמש וחצי הייתה כבר
ההפעלה בזמן המדת הבריטי
אז היה צריך אחרי שעה
כבר לגמור את כל הסיפור הזה
רק שהאחים שלו
הגיעו ביחור, הגיעו בחמש
הם עשו פיגוע, הם היו בעצל
הם עשו פיגוע
אז הוא אמר, בסדר, פיגועים בסדר
אבל למה ביום החתונה שלי
טוב
זה החיים של פעם
ובכלל העירה עוד
כבוד התורה
ולומדיה
כן, אנחנו מדברים על הכבוד
כבוד צריך לכבד את החכמים
כמו שאדם צריך לכבד את ההורים
הוא צריך גם לכבד את החכמים
עכשיו, בעיה ככה, אם מדובר על רבו המובהק
אז כבודו זה לא במידת
חסידות, זו חובה
אדם חייב בכבוד רבו
אבל מדובר שהוא מכבד מישהו לא רבו
כי הוא חכם
במידת חסידות
ובהדיעה שנינו, כל המכבד
את התורה, גופו
מכובד על הביריות
ואמרו זכרונם מברכה, אמר רבי יוחנן
מפנימה זכה אח אב
למלכות עשרים ושתיים שנה
לפי שכיבד את התורה
שניתנה בין עשרים ושתיים אותיות
שנאמר, וישלח מלאכים
אל אח אב
והיה כל מחמד עיניך, ישימו בידם
ולקחו
ביומר למלאכי בן הדד, אמרו לאדוני המלך
כל אשר שלחת אל עמדיך בראשונה
היה יסה, והדבר הזה לא אוכל
לעשות. מה עם מחמד עיניך?
לאב ספר תורה?
זאת אומרת
שדבר תמוה מאוד
אח אב מלך ישראל
ידוע בהנהגה
לא סימפטית
הוא הרג את הנביאים, נכון?
הוא הרג
אליהו הוא לא הרג
אח אב
אליהו
הוא הרג את נביאי הבעל
מה זה קשור לעניין?
אח אב הוא הרג את נביאי השם
אז זהו, הוא שמע
לי איזבל, אין בעיה, שמע לי איזבל
שמע, נכון?
אולי הוא לא כל כך רצה להרוג אותם
אבל איזבל אמרה לו, אתה רוצה ארוחת בוקר?
אתה תקבל רק אחרי שאתה תהרוג לי
ארבעים נביאים, בלי זה
אין חביתות היום, טוב בסדר
הרג את הנביאים
הוא זה גם, הוא קצת עבד עבודה זרת
כמה שאני יודע, טוב תגיד זה לא הוא
זה חייל בית האלי, בסדר
הוא שמע לחייל בית האלי, זאת אומרת
אולי חלש אופי בתחום הדתי
הוא לא בדיוק, אבל
מלך גדול הוא היה, מלך תקיף
יצא למלחמות גדולות
יש לנו אידאות ארכיאולוגיות
על זה שהוא עמד בראש קואליציה של מלאכים
נגד אשור, בקיצור
אח אב זה חתכת מישהו, גדול
מלכות ארוכה, 22 שנה
למה?
הוא מכבד את התורה
הוא הורג את הנביאים, אתה
אומר שהוא מכבד את התורה?
אלא שבן הדד
מלך ערם דרש ממנו
כל מיני דרישות, כולל
שיתן בידיו את
מחמד עינו
מה זה מחמד עיניו?
בתגמרה זה ספר תורה
הוא לא עושה שום דבר עם מה שכתוב בספר הזה
אבל הוא מכבד אותו
מה?
יותר ממסורתי, יש לנו ערכים
לאומיים, יש לנו ערכים לאומיים
אצלנו התורה זה דבר חשוב
תורה לא נוטים לגוי, יש כבוד לאומי
מצד הכבוד הלאומי
לתורה, יש לו זכות
אולי יש מה ללמוד בימינו
אנשים אומרים שבמדינת ישראל
כל מיני ראשי ממשלה
הונסיים, חילונים
הם משתמשים בתורה
וברבנים מצד הכבוד הלאומי
ומה בכך?
גם אח אב זכה בזה
במידת החסידות
ביור, מידת החסידות במסיעת ישרים
היה
כשבן גוריון פגש
את הנשיא טרומן, נשיא
ארצות הברית
אז הוא נתן בידו ספר תורה
זה מה שיש לנו
גם
כשמדינת ישראל
שלחה אסטרונאוט
נכון? שלחו אסטרונאוט
אז מה הוא לקח איתו? ספר תורה
לקח ספר תורה לחלל
ראה בזה מעלה
אז זה גם שייך לאותה
מידה של חסידות שמתוארת כאן
כן, אז זה מה שכתוב
כאן
מה עם אחמד העיניך?
עליו ספר תורה
ואמרו זכרונם ברכה
היה הולך ממקום למקום
לא יניחנו
בסק וייניחנו
על החמור וירכב עליו
אלא מניחו בחכו וכו'
ואסור עוד
לשב על המיטה
שספר תורה עליה
כן, אסור לשבת
באותו גובה עם ספר תורה
להיכנס לספר תורה או לספר קודש?
שאלתך מתבקשת
מה דברים, נכון?
האם גם כל ספר קודש
אסור לשבת על אותו ספסל
שהוא מונח עליו
נחלקו בזה
אכנו האשכנזים
הם נוהגים שלא לשבת
על ספסל שעליו יש ספר
אכנו הספרדים אומרים
לא, זה לא נאמר אלא בספר תורה בדבד
בסדר?
לכן תתראה בבתי כנסת
ספרדים שיש
ספרים מונחים על הספסלים
אף אחד לא מתרגש מזה
בבקשה
יש בית כנסת מאוד עתיק
בדרך אגב מחוץ לגבולות
ישראל
שהעתה של הבתים הוא מאוד ישנה
מהחמש עשרה או מתיים
אז על מה שתיושב
למטה נמצאים הספרים והכפילים
אתה צודק
זה בכלל שאלה גדולה
בבתי כנסת וחוץ על הארץ יש כמה מקומות כאלה
שיש תא בשביל הנחת ספרי קודש
ותפילין מתחת למושב
של האנשים
אני ראיתי את זה בחוץ
לארץ וכמה מקומות
אבל אומרים
מכיוון שיש חלל גדול והכל
איכשהו
אבל רואים פה מדברי רמחל שזה לא מכובד
לא מכובד
שלום הרב
העניין בגד שחור
הרי אמרת קודם שלא כל דבר לומדים מנהגי מראה
ומתחשבים במנהגי התקופה
תודה
נכון
בסדר
אז היום זה בסדר מותר לדבוש בגד שחור
בסדר
יש כמה פה בכיתה אני רואה שיש להם בגד שחור
נכון
אז זה בסדר, זה מותר
זה אופנתי
זה אופנתי
תלוי באיזה שנה
טוב
רק מי שמתחתן
אתה אומר שרק מי שמתחתן
הוא יש בגד שחור, אז אתה נשוי
רוב החתנים
אתה אומר הולכים עם שחור
דווקא לא, ראיתי אצל אחינו אשכנזים
שלושים כיתל בחתונה
והכיתל הוא לבן
כן
כך שאני לא יודע על מה אתה מדבר
במיוחד אני ראיתי שהכלות
בימינו נוהגות ללבוש בסמלה לבנה
בחתונה
מה?
כן, למרות שזה אגב
מנהג הזה הוא לא בדיוק בא מאיתנו
אבל בסדר, כן, והאמת היא שראיתי
על ההוגה המרכזית הזאת
מלאה במרציפן ובמרגרינה
שעומדת במרכז העולם
אז יש שם באמת שני
פסלונים קטנים, אז באמת
זה נכון שהפסלון המכוון
כנגד החתן הוא בשחור
זה נכון, אתה צודק
כן, טוב
אבל למה
כל כך הרבה ברגרינה על זה אני לא הבנתי
טוב, אלגונים
ועשו עוד לשבע למיטה
שספר תורה עליה
וכן אמירו
אין זורקים כתבי הקודש
ואפילו
הלכות והגדות, כלומר לא לזרוק
לפח, כן צריך לגנוז
יש אחת הבעיות
שהיום יש אלונים
הרי האדם הולך לבית הכנסת
יש לו גם סידור
אבל יש לו בעיקר אלונים
ואלונים מלאים בדברי תורה
ובנופש בטורקיה
בהונגריה, סליחה
אז מה עושים עם כל זה? הנופש בהונגריה
אני חושב שמותר לזרוק
אבל יש גם על זה דברי תורה
כן, אז דבר תורה
על זה שאסור לצאת לחוץ לארץ
ולמטה יש גם פרסומת על
זה שאפשר לצאת לחוץ לארץ
אז מה עושים עם כל זה?
אז היום מנסים
בעולם הרבני למצוא
פתרונות הלכתיים לדבר הזה
ויש כאלה שמתאירים לזרוק אפילו
יש כאלה שמתאירים לשים שתי סקיות
מה?
יש כאלה שאומרים שאפשר למחזר
יש כאלה שאומרים שאפשר למחזר וכו'
כל הדברים האלה קשים מאוד בעיני
אני לא רואה באמת
עתר ולכן אין ברירה
אלא להמשיך לצבור
טונות של
גניזה, שאני לא יודע מה נעשה
באיזשהו שלב, זה שכנראה חושבים
לכבוש את המאדים
זה כנראה כדי לשים שם את כל הגניזה
כי מה נעשה עם כל זה
סליחה
לדעתי
בעולם הירוק
ששואפים ויש
בחולק מאוד מאוד חזקות
יש פה בעיה
שאין לו ברירה
אני מסכים איתך להגיד שהבעיה
קשה ואני עוד לא מצאתי את הפתרון
בסדר
אבל זה באמת שאלה
נזכר רק שהייתי
ילד
אז היה
אלון אחד, שניים
מה זה אלונים? זה היה דווקא זה
A4 מקופל לשניים עם שיחה של
הרבי מלובביץ' או של נחמה ליבוביץ'
זהו, זה מה שהיה
אחר כך זה הפך להיות משהו
טוב
על כובענים
אין זורקים כתבי הקודש
אפילו הלכות והגדות, ועשרו להניח
נבימים מוכתובים על גבי
חומשים
למה? כי הקדושה של המחומש
היא גדולה מקדושת נבימים מוכתובים
אין אלה דברים שאסור חכמים
זכרונם לברכה לכל עדת ישראל
והחסיד יש לו ללמוד
מאלה ולהוסיף
עליהם כהנא וכהנא לכבוד
השם השם אלוהיו
כן
לעשות את
לדאוג
לכבד את התורה
אה זה כבר ראינו
טוב, ובכלל זה הניקיון
והתארה צריכה לדברי תורה
שלא לעסוק בה אפילו בהרהור
במקומות המתונפים
אין אדם עובר ליד מקום
שבו יש ריח רע
אסור לו אפילו להרהר בדברי תורה
ולא בידיים שלם נקיות
וכבר ירבו חכמנו זכרונם לברכה
להזהיר על זה במקומות רבים
כן מה?
אני זוכר לפתוח את זה אבל
רותן אני שאלתי אם זה קשור
לא רק לעניין של
היום
למקום שהוא
המקומות המתונפים נשארו מתונפים גם היום
וגם אתמול
היום נגיד בחדר המבט ירו
אתה שואל מה מוגדר
כמקום המתונף
זה משהו אחר
אבל
זו כבר שאלה הלכתית מה נקרא מקום המתונף
אבל מקום שהוא לכולה
על מה מתונף אסור להרהר בו דברי תורה
זה דמו על כל אדם
פה זה
לכאורה הלכה לכולם
נכון
ובעניין לומדי תורה
הנה מקרא
כתוב, כאן עד עכשיו דיברנו בעצם
דיברנו על כבוד התורה
לא דיברנו על כבוד לומדיה
נכון? הוא אמר לפני כן דבר על כבוד התורה
ולומדיה, אז קודם כל דיברנו על כבוד
התורה, היינו הספרים
וכל המיוחס ללימוד
עכשיו יש לומדיה
ובעניין לומדי תורה
הנה מקרא כתוב
מפני סבא תקום
ועדרת פני זקן
ומינה הילפינה לכל מיני כבוד
שאפשר לעשות להם
שראוי ודאי לחסיד שיעשהו
כן, אבל זה זקן
זקן זה חכם, אפילו צעיר
נקרא זקן, למה?
זה קנה, זה זקן, זה קנה
חוכמה, מה יש לאדם לקנות
אם לא חוכמה
דעת קנית, מה חסרת
דעת חסרת, מה קנית
וכבר אמרו זכרונם לברכה
ותראה השם יכבד
זה יהושפט
מלך יהודה
שכיוון שהיה רועד
על מין חכם
היה עומד מכיסאו
מחבקו ומנשקו
ואומר לו רבי רבי מורי מורי
רבי זרה
כשהיה חלוש מלימודו
היה מסים על עצמו על פתח בית המדרש
לעשות מצווה כשיקום לפני התלתך החני
כלומר אין לו כוח ללמוד
כוח לקום יש לו
זה נצל את זה
כל אלה דברים
שכבר רואים אנחנו ויהיות הבורית ברך שמו
חפץ בהם וגילה דעתו העליון בזה
וכיוון שכן
מי היה שחפץ לעשות נחת רוח
להיות זו, אם לא בדרך זו יהיה לך
ויוסיף לגבות החבולותיו ולעשות את הישר
לפניו יתברח
יש בתשובות של הרב קוק
עורך משפט, דיון לגבי
שמן קטניות בפסח
התווכח
הרב קוק מטיר שמן קטניות
הרבני ירושלים מסרו שמן קטניות
ואז הם מתווכחים ביניהם
ושם אחת הטענות של חכמי
ירושלים זה שצריך להחמיר
למה צריך להחמיר? ככה, כי זה טוב להחמיר
אז הרב קוק אומר להם
שזה לא טוב להחמיר, אין דבר כזה
חומרות סתם, אבל
אם כבר ראוי להחמיר
משהו בדור הזה, זה בעקבות
הנדלג החמים שמושם למרמס
ולכן אני מציע לכם
שתכבדו אותי קצת, כי אתם כל הזמן
עובדים עליי, אז אני מציע לכם שבכל
זאת תכבדו אותי, כי זה דבר שצריך לעשות
בדור הזה, זה מה שהוא רומז להם שם
שהם נהגו בו מנהג
או משהו, טוב
ובכלל זה, כמו כן
כיבוד בית הכנסת ובית המדרש
שאין די שלא ינהג בהם
קלות ראש, אין די שלא ינהג בהם כל מיני
כבוד ומורה, בכל מנהג וכל פעולותיו
וכל מה שלא יעשוי בריכן
מלך גדול, לא יעשוי שם
למשל, מקובל בימינו
שאנשים מנהגבים
את הפעם בתישו של גלילי נייר טואלט
ומניחים אחר כך
את הנייר המלוכלך
בתוך
הגליל
ואחר כך, והגליל אחר כך
מניחים את זה על השולחן בבית המדרש
וכי אין אחד יכול לשים את זה בכיס
או בפח, מה קרה לך?
למה להשאיר כוסות קפה
עם העיגול שהם משאירים על השולחן?
איכסה
אתה נכנס לזה שלא לדבר
במקומות שברוך השם
אצלנו זה לא קורה, אבל יש מקומות שבאים
מאשנים
שגם בדלי סיגריות
יש שם, והריח של האשן
שעולה בתוך
מרכז בית המדרש, הדברים האלה
לא יעלו על הדעת
כלל וכלל
שלא לדבר על האופן שבו אנשים יושבים
כאילו בית קפה שם, בית המדרש
בית המדרש, מקום קדוש, שבו ניתן
את התורה, ממשיכה תורה שבעל פה
ודאי שאדם צריך להיות במורה
אתה אומר, לא הולך להגזים בשום דבר
אז כאן ראינו
לגבי אופן העשייה
של היראה, זאת אומרת
למדנו שיש
מידת חסידות
ביראה
ויש גם מידת חסידות באהבה
כל מה שראינו עד עכשיו
היה שייך לתחום של היראה
מכאן ואילך
יהיה שייך
להעבה
בוא נמשיך
לא, בעצם
הגענו כאן, לסיום השיעור
שלום