פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

הכבוד

מילות מפתח:כבוד
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו בפרק יוטט בבירור חלקי החסידות
‫אנחנו באיפה שכתוב בסדר ‫העלאת הביקורים ילנו לעיניים

‫מה זה מידת החסידות? מידת החסידות ‫כפי שהסברנו מספר פעמים זה לעשות יותר

‫יש מה שחייבים מן הדין ‫ויש לעשות יותר ממה שחייבים

‫לעשות יותר ממה שחייבים זו מידת חסידות

‫הבהרנו גם כמה פעמים שאף ‫על פי שאדם לא נידון על חסידות

‫אבל האדם שראוי לחסידות נידון על זה

‫זאת אומרת אם האדם היה ראוי למידת ‫חסידות והוא לא נהג במידת חסידות

‫אז הוא נידון על כך

‫מה שאין כן אדם שעוד לא ‫הגיע למדרגת צדקות לפחות

‫לא נהג בחסידות בסדר אז הוא ‫לא נהג בחסידות לא סוף העולם

‫כלומר לפי זה יוצא שככל שאדם מתעלה ‫יותר הוא חשוף יותר לסכנות של מידת הדין

‫אבל אין מה לעשות כלומר זה חלק מן האידאליות

‫אין כך שאם אנחנו עונים על ‫השאלה האם כדאי להיות אידאליסט

‫התשובה היא שתיים א. זה לא כדאי וא. ‫האידאליסט לא אכפת לו מזה

‫לא בשביל זה הוא לא בשביל הכדאיות ‫הוא אידאליסט אלא בגלל האידאל

‫אז יש לנו דוגמאות שונות פה ‫אנחנו עסוקים באופן העשייה

‫אופן העשייה במידת החסידות זה ‫הכוונה שאדם עושה את הדבר בהידור

‫לדוגמה סדר העלת הביקורים

‫יהיה לנו לעיניים כאן אני ‫קורא מה שהוא מביא מהמשנה

‫לראות מהו הידורן של מצוות שכך שענינו

‫השור הולך לפניהם וכרנב מצופות זהב

‫ומי זה השור אגב? למה יש שור בעלת הביקורים?

‫למה שיהיה שור?

‫כן מביאים אותו לקורבן

‫אז נכון שמביאים את הביקורים אבל אם כבר ‫מביאים קורים אז מביאים אחד עם זה גם קורבן

‫אז השור הוא בשביל הקורבן

‫השור של קבוצה שלמה זה ‫לא דווקא השור של אדם יחיד

‫השור הולך לפניהם וכרנב מצופות זהב

‫מה עושים עם הזהב שמצפה את הכרניים?

‫מה עושים איתו אחרי זה? ‫שוחטים את השור איפה הזהב של הכרניים?

‫הוא חוזר, הוא ילך ככה ‫לבעלים, זה סתם בשביל התהלוכה

‫אז זה היה כנראה מקצוע של אסכרת כרני זהב

‫או ציפוי כרניים, יכול להיות גם שהיה גמח לזה

‫שהיה גמח של ציפוי כרני זהב

‫והאתרת של זית בראשו וכו'

‫ושם החליל מקה לפניהם וכו'

‫עוד שם השירים מביאים ביקוריהם בקלטות של זהב

‫והעניים בסלע נצרים

‫מה אכפת לנו שהעניים מביאים בסלע נצרים? ‫זה לגנאי

‫אז מה, סתם תגיד את זה

‫תגיד, השירים מביאים בקלטות של זהב

‫ממש אני אבין שהעניים מביאים בקלטות של נצרים

‫אלא שיש מהלה גם בקלטות של נצרים

‫שהעניים מביא את הכלט של נצרים

‫מה עושים עם הכלט הזאת?

‫הכלט זה סל

‫מה עושים עם זה?

‫נותנים את זה לקוהן

‫הוא לא מחזיר

‫מה שאין, כן, הקלטות של זהב

‫מחזיר, השיר מביא רק בשביל להביא את הביקורים

‫אחר כך לוקח את זה בחזרה

‫אז יש גם מהלה לזהב, גם מהלה לנצרים

‫עוד שם, שלוש מידות בביקורים

‫ביקורים, תוספת ביקורים ועיתור ביקורים

‫זאת אומרת שהיו מגישים את ‫הביקורים באופן שהכארה תהיה נאה

‫יש ויכוח, הם מביאים שם ‫דווקא מפירות שבעת המינים

‫או פירות נוספים

‫על כל פנים רצו שזה יהיה יפה

‫הרי לנו בהדיעה, כמה ראוי לנו ‫להוסיף על גופה של מצווה כדי להדרע

‫ומכאן נלמד לכל שאר מצוות שבתורה

‫זאת אומרת שיש ערך לאסתטיקה

‫האסתטיקה היא חלק ממדידת החסידות

‫אז השאלה היא כזאת, מה ‫יעשה אדם שאין לו חוש אסתטי?

‫יש לו טעם גרוע

‫אז איפה היידור מצווה שלו?

‫אז יידור מצווה בטעם גרוע

‫אתה רצוי להתאספר שלך?

‫ידור מצווה שמובא פה זה ‫בעניין הביקורים והקורבנות

‫אפשר להגיד שבאמת המדע שקיים

‫היום מובא שיש הרבה דברים ‫דווקא שגם גדולים עושים את זה

‫דווקא כדי שבגלל הסובד על ‫המדע שישים בדיוק על אפס

‫כל מיני סימנים כאלה

‫כן, אתה צודק

‫דווקא שלא יהיה מושלם

‫אתה צודק, אתה צודק

‫למשל שאדם נדע, משייר בסעודתו

‫או כל מיני דברים כאלה

‫כן, זה נכון

‫זאת אומרת שהמקורות מורים על כך

‫שהחוש האסתטי יש לו ערך ‫יותר בזמן שבית המידע שקיים

‫מאשר כשהוא לא קיים

‫יש מקום ממש שהוא לא קיים?

‫יש מקום אפילו להיות מכוער

‫כן, זו הגמרה המפורסמת על רבי יהושע בן חנניה

‫דיברנו על זה, לא?

‫לא? לא דיברנו?

‫כן או לא?

‫לא זוכר, אז סימן שלא דיברנו

‫כתוב בגמרה שרבי יהושע בן חנניה

‫הלו הוא רבי יהושע הגדול

‫והיה אדם מכוער

‫היו לו פנים מגעילות כאלה

‫והבת שלה, והוא היום ‫מגיע לארמון של קיסר רומא

‫הבת של הקיסר אמרה

‫היא חוכמה מפוארה בכלי מכוער

‫איך זה יכול להיות? אתה כזה חכם?

‫אתה כזה מגעיל?

‫אז הוא אמר לה, כנראה שהייתה ילדה קטנה

‫אז הוא אמר לה תקחי את היין של אבא שלך

‫שמעתי שהוא נמצא בכנכנים של חרס

‫לא מתאים יין כזה של מלכות

‫בכנכנים של חרס

‫תשים את זה בכנכנים של זהב

‫אז היא העבירה את זה לכנכנים של זהב

‫אז היין התקלקל

‫אז הוא אמר לה, הנה את רואה

‫גם כן, החוכמה צריכה להישמר בכלי לא נאה

‫ככה הוא אמר לה

‫אז התלמוד שואל איך זה יכול להיות

‫הרי מצאנו חכמים יפים

‫מה?

‫הגמרה שואלת הרי מצאנו חכמים יפים

‫עונה הגמרה, אם הם היו מכוערים

‫היו חכמים יותר

‫אז אתה רואה שלפעמים יש העלה על נס של הכיאור

‫זה דווקא מאוד תמוה הסיפור הזה

‫פעם שאלו את רב אברום שפירה ‫מה הוא אומר על הגמרה הזאת

‫הוא אמר, טוב זה מישהו מכוער שאמר

‫אבל צריך להבין, בכל זאת זה מובא בגמרה

‫רבי יהושע בן חנניאל לא סתם בן אדם

‫לעומת זה רבי יוחנן

‫כמו שהיית בכלל מסיין

‫רבי יוחנן, הגמרה מספרת על היופי שלו

‫ולא עוד, אלא שהיופי שלו לא היה דבר מקרי

‫הרי הוא סופר שהוא הלך לבקר את רבי לעזאר

‫רבי לעזאר היה חולה

‫והוא ישב בחשיכה

‫לא היה לו כסף בשביל להעיר את הבית

‫אבל רבי יוחנן

‫מה?

‫כן, הוא פשוט ראה שיש חושר

‫הרים את השרבול שלו

‫הרים את השרבול, היופי של הגוף של רבי יוחנן

‫היה כזה גדול שזה העיר את החדר

‫ואז רבי לעזאר התחיל לפקוט

‫שאל רבי יוחנן למה אתה בוכה

‫האם בגלל שהיו לך איסורים?

‫גם לי היו איסורים, הרבי ‫יוחנן היו לו איסורים איומים

‫ואומר בגלל שכסף וזהב

‫אין אדם מאוכל משני שולחנות

‫אי אפשר להיות גם בזה וגם בזה

‫והאם בגלל שלא למדת מספיק תורה?

‫אחד אמר הרבה ואחד אמיד

‫שחווה ניבול השמיים, אז אין סיבה לפקוט

‫אמר לו

‫על היי שופרה דיבר לי באפרה כבחינה

‫כלומר אני בוכה על היופי שלך

‫שעתיד לבלות באפר

‫אמר רבי יוחנן על דא יאה למווקא ובחו תרווייה

‫כלומר אמר על זה ראוי לפקוט ובחו שניהם

‫גם רבי יוחנן בחה על יופיו שעתיד לבלות באפר

‫אתה מואם, מה? מה אתה רוצה?

‫לימונים מוכים לתכונות של ירון במונד

‫לנבואה, לבין היתר כמות

‫בשלימות כן, גם יופי

‫נכון, נכון, בוודאי, בתכונות של הנבואה

‫גם יופי, אבל זה נהוגה בין הכי גבוהות

‫נכון, ודאי, זאת אומרת שיש פה ‫סתירה לכאורה בין שני הדברים

‫רבי יוחנן מוכן לבכות על ‫יופיו שעתיד לבלות באפר

‫זאת אומרת שהוא מעריך את היופי

‫אבל כשיש יותר כיוון ‫לעניין הזה, עניין נביא צריך

‫אתה צודק, אבל אני מביא מקורות מהתלמוד

‫קודם כל, נתחיל עם זה, בסדר

‫עכשיו, הרבה פעמים בדרך כלל הוא מסתמך על זה

‫אתה צודק, השאלה אם זה בסדר שאני ‫הבאתי מקור מהתלמוד ולא מהמורה הנבוכים

‫אין פה סתירה הרי בין המקור ‫שהבאתי למקור שאני הבאתי

‫בסדר, ומתחיל עם זה

‫זה נגיע לבעלי, זה נגיע יותר לכיוון

‫נכון

‫לא של הכיוון למרות מה ‫ש... הבנתי, הבנתי, הבנתי

‫אז עכשיו, המארשה שם עדן בשאלה

‫בשאלה מדוע רבי יוחנן עשה כזה מאיזה עניין

‫מהיופי שלו, הוא אומר

‫ויש בגמרה במסכת במציאה כתוב

‫שרבי יוחנן היה אחרון היפים שבירושלים

‫פירוש הדבר שבזמן שבית המקדש היה קיים

‫כשישראל היה על עדמתם

‫בני ישראל, היהודים, היו גם יפים

‫היפים היו מפורסמים ביופים

‫אגב, היופי של משפחת החשמונאים

‫התפרסם בכל האימפריה הרומית

‫יוסף אלוס פלוויוס מביא את זה

‫ורבי יוחנן היה הנציג האחרון של הטיפוס הזה

‫פעם היו בני ישראל יפים

‫והדבר הזה הלך ונעלם

‫נעלם, היו פתאום מכוערים

‫קריקטורות של דר שטירמר

‫היהודי יש לו אף ארוך כזה

‫כדי לתפוס את הדולרים

‫יש לו ציפורניים ארוכות כאלה

‫בקיצור, היהודים הפכו להיות מכוערים

‫מהקריקטורה אתה יכול להשליך על המציאות

‫עכשיו, רבי יוחנן היה הנציג ‫האחרון של הטיפוס הזה

‫אז זה ברור היה שברגע שרבי יוחנן ימות

‫נעלם היופי מן העולם

‫כלומר, התפארת של האומה הולכת ונעלמת

‫ועל זה הוא בחר

‫זאת אומרת שרבי יושע מייצג

‫את זה שאנחנו כבר הגענו ‫לעולם שבו היופי הוא של הגויים

‫אז כמה שתהיה יותר מכוער זה יותר טוב

‫ככה לא תתפתה להתחבר אל היופי של אומות העולם

‫ולכן החוכמה תשאר חוכמה פנימית

‫המשומרת היטב כמו בקנקנים של יין עתיק

‫לעומת זה רבי יוחנן הוא מבטא ‫את הנוסטלגיה לעולם המושלם

‫לעולם ההרמוני

‫ואפשר לומר שבימינו, הרי ‫אנחנו מתחילים לתקן את זה

‫ראיתם ילדים ישראלים?

‫ראיתם ילדים ישראלים?

‫אבל על הזמן

‫איזה מתוקים

‫יפים משהו, זוהרים כחמה

‫זאת אומרת שהשכינה חוזרת לישראל

‫זאת אומרת, זה חלק מהעניין

‫נכון? מה?

‫לפעולה גם לנגנים מבחינה מוסרית

‫היה טענה

‫שמישהו שולט על הפעולה בפרק חנדון

‫סליחה, אני לא הבנתי מה שאתה אומר

‫התחלת המשפט

‫למה זה לא היה נכון בתקופה של התפארת?

‫יש בזה סברה

‫אתה אומר, למה זה אופייני ‫לתקופת נפילת התפארת הישראלית

‫יש בזה סברה?

‫שברגע שהאדם שם לב ליופי

‫אז הוא יורד מבחינה מוסרית, נכון?

‫נכון, הוא בחוכמה

‫פשוט מאוד

‫כי מדובר בעולם שבו ‫החוכמה נמצאת בפנים ולא בחוץ

‫כלומר, היופי כבר איננו ביטוי לפנימיות

‫למשל, התורה מספרת לנו על האימהות

‫שהן היו יפות

‫מה יש לתורה לספר לנו שהן היו יפות?

‫אלא כנראה רוצים לספר לנו שהן היו צדיקות

‫ומכיוון שהן היו צדיקות

‫הייתה עקרנה בעולם החיצוני של עולם הפנימי

‫כמו שהן היו יפות בפנים, הן היו יפות בחוץ

‫אבל זה בעולם שבו הנוכחות האלוהית גלויה

‫בעולמנו שבו זה לא זה

‫אז באה הסברה שעדיף להיות מכוער

‫כדי לא להידבק בעולם החיצון

‫זה לא משהו שכיום בכלום, זה עדיין רלוונטי

‫לא, זה פחות רלוונטי, כי יש ‫קדושת הטבע בארץ ישראל

‫אני לא אמרתי שהן סכנות

‫אבל הקדושה הטבעית חזרה

‫יש משהו ספונטני שפורץ

‫למשל, תלמידי חכמים

‫בארץ ישראל שמתם לב שאין להם כובע?

‫אין להם כובע, מה קרה?

‫ארץ ישראל עשתה אותם בלי כובעים

‫יותר טבעיים, הם דומים לכולם

‫זו גמרה מפורשת, מסכת בשבת

‫שם שני המוראים שואלים

‫מדוע תלמידי חכמים שבבבל מצוינים?

‫מה זה מצוינים? ראשי

‫מצוינים בבגדיהם, זאת ‫אומרת שיש להם תלבושת רבנית

‫ואילו בארץ ישראל, ככה הגמרה אומרת

‫שלבשו כמו כולם

‫הרב לבוש כמו כולם

‫איך זה יכול להיות?

‫אז הגמרה אומרת, בגלל שאלה בבבל

‫הם לא ביני מקומם

‫הם לא במקום הנורמלי שלהם

‫התורה לא במקומה

‫אז היא עושה דאווינים, כל מיני רושם וכו'

‫אתה חוזר למקום, היא במקום הטבעי

‫לא צריך לעשות עניינים

‫כמו שהגמרה אומרת

‫במתאי שמי, ולמתאי תותוי

‫איפה שאני גר, אז מכירים אותי בשמי

‫לא צריך לעשות מזה עניין

‫איפה שלא מכירים אותי, אני צריך להתלבש יפה

‫כדי שיידעו מי אני

‫אז זה אומר שבארץ ישראל יש סיעתה

‫במיוחד ארץ ישראל בזמן הגאולה

‫יש סיעתה של הכרנה של הקדושה שבטבע

‫בסדר, בבקשה

‫את רואה את מקור של זה?

‫מה, המקור של מה?

‫המקור של הגמרה

‫המקור של הגמרה זה במציאות

‫איפה זה בגמרה אתה שואל?

‫משהו אחר, זה במסכת שבת

‫בפרק, זה אחד הפרקים האחרונים

‫נדמה לי בפרק תולין

‫נדמה לי

‫כן, מה אתה אומר?

‫שתי שאלות, אחת

‫אז האם יש באמת עניין

‫שהרבונות ראשית זה דבר קל בשביל

‫לדבר של רשמין או שאין עניין

‫אם אוכל להיות ישראל?

‫זה לא דבר אינסטרסי, זה חולצה

‫אבל כשאני חשבתי בה בדבר שני

‫מכילה, אבל זה

‫קצת נכנסתי את ההתחלה ולא הבנתי

‫איך זה נכנס לבירוך של החסידות

‫טוב, שתי שאלות שאלת

‫שאלה אחת, האם ראוי

‫שתהיה תלבושת רשמית של רבנים?

‫התשובה היא כן, ברגע שאדם תופס

‫תפקיד רשמי, אז הרשמיות מחייבת

‫תלבושת מיוחדת

‫יש אפילו חוקים במדינת ישראל

‫יש חוק שדיין חייב לתלבוש בגד ארוך וכדומה

‫שתיים, מה זה קשור לבירוך של חסידות

‫מה שאנחנו מדברים? פשוט זה מה שהוא דיבר

‫הוא מדבר על הידור מצווה

‫שהמצווה צריכה להיות אסתטית

‫ואז השאלה של מאור הייתה

‫האם זה לא קשור דווקא לזמן

‫שבית המקדש קיים, אבל אני אמרתי

‫נכון, בזמן שבית המקדש קיים

‫יש ערך ליופי

‫בזמן שהוא לא קיים יש ערך לקיאור

‫נכון? אלא שבימינו

‫אנחנו אמנם לא בנינו את בית המקדש עדיין

‫אבל אנחנו בדרך

‫אנחנו כבר יצאנו מן

‫המנהרה החשוכה

‫אז הידור מצווה יש עניין

‫שיהיה גם קצת אסתטי

‫זה המשמעות של הידור מצווה

‫הוא הביא כאן דוגמאות, נכון?

‫קראנו אותה, אם השור הולך לפניהם

‫וגם איתור ביקורים

‫וכדומה, נכון?

‫על זה הוא דיבר, טוב

‫ומכאן

‫אז הוא הביא עוד כמה דוגמאות

‫זאת אומרת שהחוש האסתטי

‫זה חלק מהידור המצווה

‫אני חושב שזה דבר שלא תמיד ‫שמים לב, כי אנשים עוסקים בקדושה

‫חושבים שהקדושה יש לה יחס אל הקיאור

‫אצל הנוצרים אגב

‫יש להם מושג

‫הם קוראים לזה ריח הקודש

‫יש מושג הזה של ריח הקודש

‫אתם יודעים מה זה מבחינה היסטורית?

‫זה הריח של הכמרים

‫כן, נכון

‫זה הריח של הזיעה של הכמרים

‫שלא היו מתקלחים

‫לא היו רוחצים את עצמם

‫זמן רב, מתוך

‫מאיסה בעולם הזה

‫כן?

‫אז זה נקרא ריח הקודש

‫כן, נצא לנוצרים

‫כן, נצא לנוצרים

‫זה מודה, זה הבדל מהותי

‫טוב, הלאה

‫ואמרו

‫רב הרמ פוזמקה ומוצאלה

‫אמר, היכון לקראת אלוהיך ישראל

‫עוד דוגמה

‫עוד אמרו

‫זה היה לפני התפילה הוא היה עושה את זה

‫זה לא שמגפיים?

‫רמ פוזמקה

‫זה היה נועל נעליים מפוארות

‫פוזמקה איזה נעליים מפוארות?

‫כן

‫לפני התפילה

‫עוד אמרו רבותינו זכרונם נברכה

‫על פסוק

‫בגדי עשיו

‫בנה הגדול החמודות

‫אמר רבן שמעון גמליאל

‫אני שימשתי את אבא בבגדים מלוכלכים

‫אבל עשיו

‫כשהיה משמש את אביו

‫לא היה משמש אלא בבגדי מלאכות

‫והנה אם כן לבשר ודן

‫כלב החומר למלאך מלאכים המלאכים

‫הקב' ברוך הוא שם עומד לפניו להתפלל

‫ראוי ושלבש בגדי חבוד

‫ויושב לפניו כמי שיושב לפני מלאך גדול

‫שאתה מכבד אותו

‫בזה שאתה מכבד את עצמך זה קצת מוזר

‫אני רוצה לכבד אותך אז אני מכבד את עצמי

‫אבל זה הולך ביחד

‫מדוע? כי אם אני מכבד אותך

‫אז אני מניח שהכבוד הראוי לך

‫מקרין גם עליי

‫ולכן זה שאני מתלבש יפה

‫זה ראייה לזה שאתה מכובד

‫יש צד כזה

‫לכן בשבת

‫לובשים בגדים מכובדים

‫ובגדי יום טוב צריכים להיות

‫עוד יותר מכובדים

‫זה כתוב בשכון ארוך

‫מנסה

‫והנה

‫בכלל זה יש כבוד השבתות

‫וימים טובים

‫שכל המרבה לך בדם

‫ודאי עושה נחת רוח ליוצרו

‫שכן צבענו וחיבתו

‫בספר הכוזרים מלאך הכוזר אומר לחבר

‫איזה יופי שיש לכם השבת

‫כי בלי זה אף אחד מכם לא היה

‫לובש בגד נקי מעולם

‫אבל אתם זוכים ביום הזה

‫למנוחה שאפילו לגדולי המלאכים

‫שאפילו גדולי המלאכים לא זוכים לה

‫שהרי מלך גדול, אפילו כשהוא יוצא עכשיו

‫לנופש, ברגע שתהיה

‫איזושהי בעיה כלשהי במדינה

‫על המקום הוא עוזב את הכל

‫כי הוא צריך לטפל בבעיות המדינה למרות שעכשיו

‫הוא הלך ויקייף

‫אתם פנויים מן הכל

‫וכיוון שכבר התאמת לנו שכבודו מצווה

‫הנה, מנה הכבוד

‫רבים הם

‫אך הכלל הוא שכל מעשה שבו נראה חשיבות

‫לשבת צריכים לנו לעשות אותו

‫על כן היו החכמים הראשונים

‫עוסקים בהכנות השבת

‫איש איש לפי דרכו

‫לא כולם היו בעלי ממון

‫אם יש לך ממון רב אז אתה

‫עושה את השבת, מוציא בממון רב

‫כלי כסף וזהב

‫וכל מיני דברים כאלה, ולא כל אחד יש לו

‫אתם לא צריכים לעשות הכנות השבת

‫אתה, זה כבודה של השבת שאתה תורח למענה

‫רבי אבא הוא

‫אבא יתב

‫תחתקא דשינה

‫הוא מושיף נורה

‫הוא יושב על תחתקא דשינה

‫אה

‫זה על כיסא

‫כיסא של שנהב

‫כן, כלומר, והוא מושיף נורה

‫מכיל את האש

‫הכנת האש זאת עבודה מלוכלכת, במיוחד במקדם

‫אתה צריך לעשות פחמים

‫ולחבות ולהדליק, בקיצור זה היה מלוכלך נורא

‫אבל כיוון שזה לכבוד השבת

‫אז הוא היה עושה את זה כשהוא יושב

‫על כיסא מכובל

‫כמו שכשעליו מקבלים אנשים

‫חשובים, רב ספרה

‫מחרך

‫רשע

‫הוא היה חורך את הראש

‫ראש של כבש, ראש של

‫צריך להוציא ממנו את

‫את השערות שנשארו

‫צריך לחרוך את זה באש

‫זאת עבודה לא הכי נעימה

‫היא קצת מסריחה

‫וזה שרוף, ריח של שיער שרוף

‫והוא היה מקביל להיות זה שעושה את זה

‫רבה

‫מלאך שיבוטה

‫מלאך? זה

‫היה מולח, את הדג

‫הנקרא שיבוטה

‫רב הונה מדליק שרגה

‫מדליק את האורות בבית

‫רב פאפה גדל פטילתה

‫הוא עושה את הפטילות

‫רב חיסדה פארם או פארס

‫סילקה, היה חותך את

‫הסלק

‫היום יש

‫מאבד מזון

‫רבה ורב יוסף

‫מצלחו סיבה, הם היו

‫חותכים את העצים

‫שימו לב, יש הרבה עבודות פה

‫שקשורות לבישול או לאש

‫רבי זרה מצטט

‫צטוטי

‫היה מדליק את

‫את הגפור

‫את

‫ההדלקה, שזה עבודה קשה

‫לשפשף עד שיצא מזה ניצוץ

‫רב נחמן

‫מחטא ואיל, מחטא ונפק

‫רב נחמן נכנס, נושא

‫מסעות, מביא את הבקבוקים, מוציא את הבקבוקים

‫אמר, אילו

‫מקלעין לי רבי עמי ורבי יסה מילה

‫מחטפנה כמה היו, אם היו מגעים רבי עמי

‫ורבי יסה אצלי, לא הייתי

‫עכשיו תורך כל התרחות האלה

‫זאת אומרת שהוא לומד, מי זה שאנשים

‫שהוא רוצה לכבד, אז גם את השבת הוא מכבד

‫אגב, פעם הרב קוק

‫קיבל

‫הצעה להיות

‫עפדין או משהו כזה

‫בבילנה

‫והצוות

‫שהיה צריך לבחון

‫אם הרב הוא רב מתאים לעיר, היו

‫בולשים אחרי המועמדים

‫בלשו, ראו שהרב קוק מבשל

‫אמרו, זה לא יכול להיות רב בבילנה

‫והאמת היא, למה הוא בישר?

‫זה היה לקראת שבת, לפי מה שהגמרה פה אומרת

‫סבכה בית השבת, אז הוא מבשל בעצמו

‫והרב צביעי יהודה קוק

‫אומר שזה היה בהשגחה עליונה

‫כי אם היו מקבלים אותו כרב בבילנה

‫הוא לא היה עולה לארץ, וכל התפקיד

‫שלו החשוב מבחינה

‫היסטורית לא היה מכיר

‫רגע, אני לא בטוח שזה קשור לשיעור

‫שלנו

‫הארון הוא זה

‫לא, לא

‫זה לא של השיעור הזה

‫כנראה, זה כנראה לשיעור של הרבי גון

‫על אהבת ישראל וכולי

‫אפשר את כל זה להוריד

‫כן, כשיהיו שאלות השייכות

‫לשיעור

‫אז תעדו אותם

‫טוב

‫ותראה הקשור של הרב נחמן

‫שיש לנו

‫ממנו מקום לימוד

‫רבי עמי ורבי עשי

‫כמה שאני זוכר, הם בדור

‫שלפני רב נחמן

‫לכן הוא מכבד אותם בתור הרבנים

‫של הדור הקודם

‫אבל קצת מוזר לי

‫כי רבי עמי ורבי עשי כבר היו בארץ ישראל

‫אז הכוונה

‫עזוב, זה אני מביא

‫אם הם היו באים מארץ ישראל לבבל

‫כי הרב נחמן היה בבבל

‫אם הם היו מגיעים, זה די ‫שהייתי עושה מזה עניין גדול

‫ותראה, מה

‫אני רואה שזה

‫אילו מקרים לי רבי עמי ורבי עשי

‫אם לא כתבתי כמה ירד, זאת אומרת לא הייתי

‫איך היא, לא הייתי מחטף לפניהם

‫כלומר, לקראתם

‫הייתי מסדר את כל הבעיה

‫כן, עניין השבת, כמו שאני

‫מכבד רבי עמי ורבי עשי, אם הם בגים

‫זה שני רבנים חשובים, זקנים

‫מארץ ישראל, אם יגיעו אליי הביתה

‫אז אני ודאי, אתחיל להזיז דברים

‫ואני אטפל

‫או אזיז ארגזים לפה לשם

‫אז גם לקראת השבת, ראוי לעשות כן

‫יש מהמקובלים כתבו

‫שהזיעה שאדם מזיע

‫לכבוד שבת

‫זה מתקן מה שהוא הזיע

‫לעשות עבירות

‫המאמצים שהוא עשה בשביל העבירות

‫כן

‫אהה

‫ותראה

‫כן

‫של רב נחמן, שיש לנו ממנו מקום לימוד

‫כי הנה היה מדבונן, מה היה עושה לפי דרכו

‫לאדם שהוא חפש לכבדו

‫וחזה עצמו היה עושה בשבת

‫ובדבר זה נאמר, לעולם יהיה אדם

‫אז שכל הדברים האלה הם לא על אחר

‫אין חובה לעשות כל הדברים האלה

‫זה לימדית חסידות

‫כי אדם יכול פשוט

‫לשלם למי שיעשה את העבודה

‫והוא ינוח לא בכיף

‫מה אתה אומר?

‫אבל אתה מתאמר להגדיר

‫אבל חסידות זה להבין את העומק של העניין

‫ולהגדיר אותו בעצמי?

‫חסידות זה לא להבין את העומק של העניין

‫זה לעשות יותר

‫זה יותר מתוך הבנה?

‫זה יותר טערה

‫שלום רבנו

‫זוהי שאלה כללית

‫איך ניתן ללמוד

‫מסיפוריה

‫ומהדרכותיה של הגמרא

‫כאשר רוב הדרכות הן גלותיות

‫ועבורות חיים

‫בחוץ לארץ

‫ואנו יודעים שהדרכות לדור הגאולה

‫הוא שונה על פי הרווקות

‫זהו

‫אז נגמר

‫אין יותר אכילת נקניקיות

‫שאנחנו בגאולה

‫זהו נגמר

‫איזה דברים שהשתנו

‫דברים שלא השתנו

‫שלום כבוד הרב

‫ודאי שאתה לא חייב היום ‫להדליק גחלים בשביל שלך

‫אש בשבת

‫מספיק לחבר את הפלטה

‫שלום כבוד הרב

‫שמעתי בשיעור שהיופי של ‫רבי יוחנן היה כל כך מיוחד

‫עד שיצא אור מבשרו

‫שאיר לחולה בית חשוך

‫על ידי חשיפת זרועו

‫היופי הזה נמשך מבית המקדש

‫וכל עוד רבי יוחנן חי

‫ידענו מה הפסדנו

‫ועל זה הבכה

‫וואי זה באמת יפה

‫מה?

‫שמעתם מה שהוא אומר?

‫הוא אומר דבר מאוד חשוב

‫שרבי יוחנן היה כל כך יפה

‫שכאשר הוא ביקר חולה

‫שהיה בבית חשוך

‫אז רוע שלו העירה את החדר

‫ושזה היה המשך

‫של אור של תקופת בית המקדש

‫ולכן ידענו מה הפסדנו

‫ולכן היה

‫והריון יפה תודה

‫מה אתה אומר?

‫למה זה מעניין

‫באיזה שיעור הוא שמע את זה?

‫גם בשיעור הזה

‫יכול להיות אבל זה לא יפה

‫להזכיר לבן אדם שנמצא

‫באמצע השיעור כנראה

‫שהדברים נאמרו כבר בשיעור

‫אז לכן אני

‫הלכתי לשתות

‫זה כמו שבמשנה

‫או בשנה

‫כשהיו באים רבים

‫להעיד על קידוש החודש

‫ראינו את הירח

‫כמה עדים צריך? מספיק שניים

‫באים שמונים זוגות עדים

‫רבי עקיבא רצה

‫לעכב אותם, אמרו לו לא, אם ככה אתה נמצא

‫מכשילן לעתיד לבוא, אלא כל אחד בא להעיד

‫מקבל את העדות שלו

‫למרות שלא צריכים אותה

‫אז גם פה

‫מייטשגמרא אומר

‫ועל דבר זה נאמר

‫לעולם יהיה אדם

‫ערום בעירעה

‫מה זה ערום?

‫חכם

‫ערום פירושו חכם

‫בעברית מודרנית המילה ערום

‫יש לה קונוטציה שלילית, ערמומי

‫אבל בעברית של פעם

‫ערום זה כאן החכם

‫לא בקונוטציה שלילית

‫לדעת, להתבונן

‫דבר מתוך דבר

‫ולחדש המצאות

‫לעשות נחת רוח ליוצרו ‫בכל הדרכים שאפשר להראות

‫להיות מכירים גודל רמותו עלינו

‫אשר על כן

‫כל מה שיתייחס לו

‫יהיה נכבד עלינו

‫כבוד גדול, כיוון שהוא התברך בטובו הגדול

‫אם כל שפלותנו

‫רצה בענותו

‫לחלוק לנו כבוד

‫ולמסור לנו דברי קדושתו

‫לפחות בכל כוחנו, נכבד דם

‫ונראה היקר אשר להם אצלנו

‫שזה לא טריוויאלי, לא מובן מאליו

‫קיבלת את התורה, אתה חושב שזה מובן מאליו?

‫לא, לא מובן מאליו, לכן צריך ספר תורה

‫שיהיה נאה, ותראה

‫שזאת היא היראה האמיתית, שהיא יירת הרוממות

‫שזכרנו, כן? לא היראה

‫של הפחד, שמה יקרה לי

‫שבה תלוי הכבוד

‫המתקרב אל חיבוב האהבה

‫וכמו שנכתוב עוד בשיעת הלשמיה

‫מה שהן כן יירת העונש, הן העיקרית

‫ובין מעלות עמידות האלה נמשכות

‫עם אלה

‫ונחזור לעניין השבת

‫הנה אמרו

‫רב ענן לבש גונדה

‫דהיינו שהיה לובש בגד שחור בערב שבת

‫כדי שיינקר יותר

‫כבוד השבת בלובשו בו בגדים נעים

‫מה זה ערב שבת?

‫יום שישי, נכון?

‫נכון, ערב שבת זה יום שישי

‫ומה זה ערב שישי?

‫יש ערב שישי

‫יום חמישי

‫ערב שישי זה יום חמישי

‫מתי מתחיל יום חמישי?

‫בראשית

‫בראשית בערב

‫נכון?

‫אז אם אני אומר לך בוא ניפגש בערב שישי

‫הכוונה יהיה בראשית בערב

‫בסדר? בראשית בלילה

‫לא כפי שהיום מקובל

‫אנשים אומרים

‫ארוחת ערב שישי

‫נכון?

‫אין דבר כזה ארוחת ערב שישי

‫יש סעודת ליל שבת

‫בסדר? טוב

‫אז מה ש... פעם הייתי

‫באיזה

‫מרכז קניות

‫ומוצאי שבת

‫ושמעתי ילד אומר לאביו

‫אבא איזה יום היום? אמר לו שבת

‫כן, יצא לחילונים

‫שבת זה מחצות עד חצות

‫ובלילה

‫הקודם זה ערב שישי

‫טוב

‫משהו כזה, בדיוק

‫עכשיו בואו נמשיך

‫אז מה היה עושה שם הרב ענן?

‫היה לבש גונדה

‫כלומר כדי שיוכר ההבדל בין בגדי שבת

‫לבגדי חול

‫אז לקראת השבת, כשהוא היה עובד לקראת השבת

‫מנקה וכולי, היה לובש בגדים

‫שחורים

‫נכון? זה לא

‫לכבוד השבת, לבוא בגד שחור

‫איכסה, כן? נכון?

‫מה?

‫להכין לשבת הוא לובש בגד שחור

‫אז יש כמרה מפורשת, שאדם שרוצה לעבור עבירה

‫מה יעשה?

‫אסור לו לעשות עבירה

‫אבל אם הוא כבר עושה עבירה

‫מה יעשה? ילבש שחורים

‫נכון?

‫ילבש שחורים וילך למקום

‫שלא מכירים אותו

‫ויעשה מה שליבו חפץ, ברור שלא יכילו לשם

‫ככה הוא אומר את הגמר

‫טוב, אז יש רשי ותוספות על זה

‫רשי אומר שיעשה מה שליבו ‫חפץ כדי שלא יכילו לשם בדבר

‫מה אומר התוספות?

‫על ידי שלובש שחורים

‫ליבו נכנע

‫ולא עושה

‫אז מי צודק? רשי או תוספות?

‫שנייה של שנייה

‫אומרים לו כמו רשי, הוא יעשה כמו התוספות

‫כן?

‫לא יודע אם שהכל נהיה ברור

‫כן, אז זה מה שהוא אומר כאן

‫שלובש שחור

‫אגב, יש גם גמרה

‫שאומרת

‫שאחד המורעים שלבש

‫נעליים שחורות

‫למה הוא נעל נעליים שחורות?

‫אז

‫שאלו אותו

‫הוא פגש את השוטרים

‫של הראש גלוטה, של ראש הגולה

‫אמרו לו, מה זה נעליים השחורות?

‫הוא אמר, אני מתאבלנע על ירושלים

‫אני אבל על ירושלים

‫אמרו לו, מה אתה חושב את עצמך?

‫ראו, לא ידעו שזה חכם גדול

‫אמרו לו, סתם, זה יהודי

‫התחילו לתת לו מכות

‫ברח מהם, עלה על העץ

‫יצא ראש הגולה, שמע שיש רעש בחוץ

‫מה?

‫אז הוא אמר לו

‫רבנו

‫למה כתוב

‫בכבס של שחרית

‫האחד, זה הייתה כבס אחד

‫הכבס האחד

‫אמרת, אם התחכמו

‫תורידו אותו, אל תעשו לו בעיות

‫בסדר? זאת אומרת

‫לשים נעליים שחורות זה נחשב

‫משהו מיוחד

‫יש חשש יוהרה בזה

‫שבגדים שחורים, זה בשביל

‫עבריינים, או בשביל מי שמנקה

‫לכבוד שבת

‫מה?

‫מה?

‫למה כתוב את הכבס אחד? מיוחד שבהדרו

‫ש... מה? לא

‫הוא רצה לשאול אותו שאלה, כדי להראות

‫שאתה נתחכם

‫נמצא

‫שלא לבד ההכנה לשבת

‫היא מכלל הכבוד

‫אלא, לכן, באמת

‫אנחנו יודעים שבשבת כולם לובשים בגדים

‫לבנים, נכון?

‫נכון, כי זה כבוד שבת

‫אפשר לדבוש בגד שחור

‫אבל יש כאלה שלובשים בגדים שחורים?

‫יש כאלה שלובשים בגדים שחורים?

‫לא, לא

‫אני לא מאמין

‫אולי הייתה יהודים

‫שלובשים שחור בשבת?

‫זה לא יכול להיות

‫הרי זה לא אומר שאתה צריך לדבוש לבן בשבת

‫אין לזה ש... מה?

‫יש תחתית ויש יהודים שלובשים שחור

‫כן? אני לא מאמין

‫לא מאמין, זה סתם לשון הרע

‫להגיד על יהודים שהתבשו שחור בשבת

‫זה לשון הרע, לא מוכן לקבל

‫טוב, לא מוכן לקבל

‫מילה סתם שזה... אפשר לדלם זכות

‫או אולי הם לא מצאו בגד אחר

‫או לא היה להם כסף וזה, לא יודע

‫זה יכול להיות, צריך לדאוג, אולי גמח, משהו

‫טוב, נמצא שלא לבד ההכנה לשבת

‫הוא מכלל הכבוד

‫הוא היעדר, שמכוחו

‫יבחן יותר מציאות הכבוד, כלומר הוא לובש

‫בגד לא נעל לפני שבת

‫כדי שיהיו קר כל השבת

‫גם הוא מכלל המצווה, וכן אסרו

‫לקבוע סעודה

‫בערב שבת, כן?

‫אסור לקבוע סעודה

‫מה זה? הכוונה סמוך לשבת

‫מה?

‫מפני כבוד השבת וכן

‫כל כיוצא בזה

‫אגב, יש פה בעיה, יש אופנה לאחרונה

‫שאנשים עושים חתונות ביום שישי

‫וזה, מבחינה הלכתית, יש בזה קושי גדול

‫בגלל הסעודה, שאנשים ממלאים את ביטנם

‫לקראת השבת, ואחרי השבת

‫את השבת לא מכבדים, זה בוודאי לא פשוט

‫מה שכן היו עושים פעם

‫בדורות יותר מתוקנים

‫היו עושים חופה ביום שישי

‫אחרי הצהריים

‫ואז סעודת השבת הייתה סעודת החתונה

‫זה משהו אחר, זה בסדר גמור

‫עד רבה, כך ראוי

‫היה דגים שלא יצאו הרבה

‫מה?

‫חתונות של יום שישי והפוקר

‫אה, זה משהו אחר, אם לא אוכלים הרבה זה בסדר

‫אבל מה שהיו עושים פעם בסעודות של ליל שבת

‫שהיו גם הסעודה של החתונה

‫היו עושים כך, כל אחד הרמימילי ‫היה מכין את האוכל של שבת

‫אז במקום שכל אחד יאכל בבית

‫היו אוכלים ביחד את מה שכל אחד הכין

‫וזו הייתה סעודה, סעודת החתונה

‫אז לא היית צריך גם תזמורת

‫נכון? שבת, איסור, תזמורת

‫בקיצור, כל הדברים האלה

‫ואדם לא היה לובש בגד אחר

‫מה שהוא לובש בשבת, אז לא צריך

‫להוציא כל כך הרבה הוצאות של החתונה

‫אני שמעתי שבירושלים

‫לפני שמונים שנה

‫היו בחופה, היו

‫עוברים שני אנשים עם סל מלא

‫ביוגיות, עוברים בין האנשים

‫הנה תיקח זה, זהו

‫הולכים הביתה

‫היום עושים סעודה של המשפחה

‫שלושים אנשים, משהו כזה, ביחד

‫וזהו, כי היום אנשים

‫משתגעו, חושבים שהם חייבים

‫את כל המשקנתה כבר

‫להוציא בלילה של החתונה

‫שוב, חבל, לא חבל

‫על הזוג שצריך את הכסף הזה

‫טוב

‫וכן יש פה מידת חסידות גם

‫שלא להרבות בהוצאות של החתונה

‫וכן אסור

‫לקבוע סעודה ורשעות לקבוע את השבת

‫וכן כל כך הרבה סעודות

‫כן, פעם ראיתי

‫מישהו שלח לי ביוטיוב, לא יותיוב

‫שלח לי במחשב סרט

‫על הרב עובדי יוסף

‫החתונה שלו נקבעה

‫לשעה ארבע וחצי אחרי צהריים

‫כי בחמש וחצי הייתה כבר

‫ההפעלה בזמן המדת הבריטי

‫אז היה צריך אחרי שעה ‫כבר לגמור את כל הסיפור הזה

‫רק שהאחים שלו

‫הגיעו ביחור, הגיעו בחמש

‫הם עשו פיגוע, הם היו בעצל

‫הם עשו פיגוע

‫אז הוא אמר, בסדר, פיגועים בסדר

‫אבל למה ביום החתונה שלי

‫טוב

‫זה החיים של פעם

‫ובכלל העירה עוד

‫כבוד התורה

‫ולומדיה

‫כן, אנחנו מדברים על הכבוד

‫כבוד צריך לכבד את החכמים

‫כמו שאדם צריך לכבד את ההורים

‫הוא צריך גם לכבד את החכמים

‫עכשיו, בעיה ככה, אם מדובר על רבו המובהק

‫אז כבודו זה לא במידת

‫חסידות, זו חובה

‫אדם חייב בכבוד רבו

‫אבל מדובר שהוא מכבד מישהו לא רבו

‫כי הוא חכם

‫במידת חסידות

‫ובהדיעה שנינו, כל המכבד

‫את התורה, גופו

‫מכובד על הביריות

‫ואמרו זכרונם מברכה, אמר רבי יוחנן

‫מפנימה זכה אח אב

‫למלכות עשרים ושתיים שנה

‫לפי שכיבד את התורה

‫שניתנה בין עשרים ושתיים אותיות

‫שנאמר, וישלח מלאכים

‫אל אח אב

‫והיה כל מחמד עיניך, ישימו בידם

‫ולקחו

‫ביומר למלאכי בן הדד, אמרו לאדוני המלך

‫כל אשר שלחת אל עמדיך בראשונה

‫היה יסה, והדבר הזה לא אוכל

‫לעשות. מה עם מחמד עיניך?

‫לאב ספר תורה?

‫זאת אומרת

‫שדבר תמוה מאוד

‫אח אב מלך ישראל

‫ידוע בהנהגה

‫לא סימפטית

‫הוא הרג את הנביאים, נכון?

‫הוא הרג

‫אליהו הוא לא הרג

‫אח אב

‫אליהו

‫הוא הרג את נביאי הבעל

‫מה זה קשור לעניין?

‫אח אב הוא הרג את נביאי השם

‫אז זהו, הוא שמע

‫לי איזבל, אין בעיה, שמע לי איזבל

‫שמע, נכון?

‫אולי הוא לא כל כך רצה להרוג אותם

‫אבל איזבל אמרה לו, אתה רוצה ארוחת בוקר?

‫אתה תקבל רק אחרי שאתה תהרוג לי

‫ארבעים נביאים, בלי זה

‫אין חביתות היום, טוב בסדר

‫הרג את הנביאים

‫הוא זה גם, הוא קצת עבד עבודה זרת

‫כמה שאני יודע, טוב תגיד זה לא הוא

‫זה חייל בית האלי, בסדר

‫הוא שמע לחייל בית האלי, זאת אומרת

‫אולי חלש אופי בתחום הדתי

‫הוא לא בדיוק, אבל

‫מלך גדול הוא היה, מלך תקיף

‫יצא למלחמות גדולות

‫יש לנו אידאות ארכיאולוגיות

‫על זה שהוא עמד בראש קואליציה של מלאכים

‫נגד אשור, בקיצור

‫אח אב זה חתכת מישהו, גדול

‫מלכות ארוכה, 22 שנה

‫למה?

‫הוא מכבד את התורה

‫הוא הורג את הנביאים, אתה ‫אומר שהוא מכבד את התורה?

‫אלא שבן הדד

‫מלך ערם דרש ממנו

‫כל מיני דרישות, כולל

‫שיתן בידיו את

‫מחמד עינו

‫מה זה מחמד עיניו?

‫בתגמרה זה ספר תורה

‫הוא לא עושה שום דבר עם מה שכתוב בספר הזה

‫אבל הוא מכבד אותו

‫מה?

‫יותר ממסורתי, יש לנו ערכים

‫לאומיים, יש לנו ערכים לאומיים

‫אצלנו התורה זה דבר חשוב

‫תורה לא נוטים לגוי, יש כבוד לאומי

‫מצד הכבוד הלאומי

‫לתורה, יש לו זכות

‫אולי יש מה ללמוד בימינו

‫אנשים אומרים שבמדינת ישראל

‫כל מיני ראשי ממשלה

‫הונסיים, חילונים

‫הם משתמשים בתורה

‫וברבנים מצד הכבוד הלאומי

‫ומה בכך?

‫גם אח אב זכה בזה

‫במידת החסידות

‫ביור, מידת החסידות במסיעת ישרים

‫היה

‫כשבן גוריון פגש

‫את הנשיא טרומן, נשיא

‫ארצות הברית

‫אז הוא נתן בידו ספר תורה

‫זה מה שיש לנו

‫גם

‫כשמדינת ישראל

‫שלחה אסטרונאוט

‫נכון? שלחו אסטרונאוט

‫אז מה הוא לקח איתו? ספר תורה

‫לקח ספר תורה לחלל

‫ראה בזה מעלה

‫אז זה גם שייך לאותה

‫מידה של חסידות שמתוארת כאן

‫כן, אז זה מה שכתוב

‫כאן

‫מה עם אחמד העיניך?

‫עליו ספר תורה

‫ואמרו זכרונם ברכה

‫היה הולך ממקום למקום

‫לא יניחנו

‫בסק וייניחנו

‫על החמור וירכב עליו

‫אלא מניחו בחכו וכו'

‫ואסור עוד

‫לשב על המיטה

‫שספר תורה עליה

‫כן, אסור לשבת

‫באותו גובה עם ספר תורה

‫להיכנס לספר תורה או לספר קודש?

‫שאלתך מתבקשת

‫מה דברים, נכון?

‫האם גם כל ספר קודש

‫אסור לשבת על אותו ספסל

‫שהוא מונח עליו

‫נחלקו בזה

‫אכנו האשכנזים

‫הם נוהגים שלא לשבת

‫על ספסל שעליו יש ספר

‫אכנו הספרדים אומרים

‫לא, זה לא נאמר אלא בספר תורה בדבד

‫בסדר?

‫לכן תתראה בבתי כנסת

‫ספרדים שיש

‫ספרים מונחים על הספסלים

‫אף אחד לא מתרגש מזה

‫בבקשה

‫יש בית כנסת מאוד עתיק

‫בדרך אגב מחוץ לגבולות

‫ישראל

‫שהעתה של הבתים הוא מאוד ישנה

‫מהחמש עשרה או מתיים

‫אז על מה שתיושב

‫למטה נמצאים הספרים והכפילים

‫אתה צודק

‫זה בכלל שאלה גדולה

‫בבתי כנסת וחוץ על הארץ יש כמה מקומות כאלה

‫שיש תא בשביל הנחת ספרי קודש

‫ותפילין מתחת למושב

‫של האנשים

‫אני ראיתי את זה בחוץ

‫לארץ וכמה מקומות

‫אבל אומרים

‫מכיוון שיש חלל גדול והכל

‫איכשהו

‫אבל רואים פה מדברי רמחל שזה לא מכובד

‫לא מכובד

‫שלום הרב

‫העניין בגד שחור

‫הרי אמרת קודם שלא כל דבר לומדים מנהגי מראה

‫ומתחשבים במנהגי התקופה

‫תודה

‫נכון

‫בסדר

‫אז היום זה בסדר מותר לדבוש בגד שחור

‫בסדר

‫יש כמה פה בכיתה אני רואה שיש להם בגד שחור

‫נכון

‫אז זה בסדר, זה מותר

‫זה אופנתי

‫זה אופנתי

‫תלוי באיזה שנה

‫טוב

‫רק מי שמתחתן

‫אתה אומר שרק מי שמתחתן

‫הוא יש בגד שחור, אז אתה נשוי

‫רוב החתנים

‫אתה אומר הולכים עם שחור

‫דווקא לא, ראיתי אצל אחינו אשכנזים

‫שלושים כיתל בחתונה

‫והכיתל הוא לבן

‫כן

‫כך שאני לא יודע על מה אתה מדבר

‫במיוחד אני ראיתי שהכלות

‫בימינו נוהגות ללבוש בסמלה לבנה

‫בחתונה

‫מה?

‫כן, למרות שזה אגב

‫מנהג הזה הוא לא בדיוק בא מאיתנו

‫אבל בסדר, כן, והאמת היא שראיתי

‫על ההוגה המרכזית הזאת

‫מלאה במרציפן ובמרגרינה

‫שעומדת במרכז העולם

‫אז יש שם באמת שני

‫פסלונים קטנים, אז באמת

‫זה נכון שהפסלון המכוון

‫כנגד החתן הוא בשחור

‫זה נכון, אתה צודק

‫כן, טוב

‫אבל למה

‫כל כך הרבה ברגרינה על זה אני לא הבנתי

‫טוב, אלגונים

‫ועשו עוד לשבע למיטה

‫שספר תורה עליה

‫וכן אמירו

‫אין זורקים כתבי הקודש

‫ואפילו

‫הלכות והגדות, כלומר לא לזרוק

‫לפח, כן צריך לגנוז

‫יש אחת הבעיות

‫שהיום יש אלונים

‫הרי האדם הולך לבית הכנסת

‫יש לו גם סידור

‫אבל יש לו בעיקר אלונים

‫ואלונים מלאים בדברי תורה

‫ובנופש בטורקיה

‫בהונגריה, סליחה

‫אז מה עושים עם כל זה? הנופש בהונגריה

‫אני חושב שמותר לזרוק

‫אבל יש גם על זה דברי תורה

‫כן, אז דבר תורה

‫על זה שאסור לצאת לחוץ לארץ

‫ולמטה יש גם פרסומת על ‫זה שאפשר לצאת לחוץ לארץ

‫אז מה עושים עם כל זה?

‫אז היום מנסים

‫בעולם הרבני למצוא

‫פתרונות הלכתיים לדבר הזה

‫ויש כאלה שמתאירים לזרוק אפילו

‫יש כאלה שמתאירים לשים שתי סקיות

‫מה?

‫יש כאלה שאומרים שאפשר למחזר

‫יש כאלה שאומרים שאפשר למחזר וכו'

‫כל הדברים האלה קשים מאוד בעיני

‫אני לא רואה באמת

‫עתר ולכן אין ברירה

‫אלא להמשיך לצבור

‫טונות של

‫גניזה, שאני לא יודע מה נעשה

‫באיזשהו שלב, זה שכנראה חושבים

‫לכבוש את המאדים

‫זה כנראה כדי לשים שם את כל הגניזה

‫כי מה נעשה עם כל זה

‫סליחה

‫לדעתי

‫בעולם הירוק

‫ששואפים ויש

‫בחולק מאוד מאוד חזקות

‫יש פה בעיה

‫שאין לו ברירה

‫אני מסכים איתך להגיד שהבעיה

‫קשה ואני עוד לא מצאתי את הפתרון

‫בסדר

‫אבל זה באמת שאלה

‫נזכר רק שהייתי

‫ילד

‫אז היה

‫אלון אחד, שניים

‫מה זה אלונים? זה היה דווקא זה

‫A4 מקופל לשניים עם שיחה של

‫הרבי מלובביץ' או של נחמה ליבוביץ'

‫זהו, זה מה שהיה

‫אחר כך זה הפך להיות משהו

‫טוב

‫על כובענים

‫אין זורקים כתבי הקודש

‫אפילו הלכות והגדות, ועשרו להניח

‫נבימים מוכתובים על גבי

‫חומשים

‫למה? כי הקדושה של המחומש

‫היא גדולה מקדושת נבימים מוכתובים

‫אין אלה דברים שאסור חכמים

‫זכרונם לברכה לכל עדת ישראל

‫והחסיד יש לו ללמוד

‫מאלה ולהוסיף

‫עליהם כהנא וכהנא לכבוד

‫השם השם אלוהיו

‫כן

‫לעשות את

‫לדאוג

‫לכבד את התורה

‫אה זה כבר ראינו

‫טוב, ובכלל זה הניקיון

‫והתארה צריכה לדברי תורה

‫שלא לעסוק בה אפילו בהרהור

‫במקומות המתונפים

‫אין אדם עובר ליד מקום

‫שבו יש ריח רע

‫אסור לו אפילו להרהר בדברי תורה

‫ולא בידיים שלם נקיות

‫וכבר ירבו חכמנו זכרונם לברכה

‫להזהיר על זה במקומות רבים

‫כן מה?

‫אני זוכר לפתוח את זה אבל ‫רותן אני שאלתי אם זה קשור

‫לא רק לעניין של

‫היום

‫למקום שהוא

‫המקומות המתונפים נשארו מתונפים גם היום

‫וגם אתמול

‫היום נגיד בחדר המבט ירו

‫אתה שואל מה מוגדר

‫כמקום המתונף

‫זה משהו אחר

‫אבל

‫זו כבר שאלה הלכתית מה נקרא מקום המתונף

‫אבל מקום שהוא לכולה

‫על מה מתונף אסור להרהר בו דברי תורה

‫זה דמו על כל אדם

‫פה זה

‫לכאורה הלכה לכולם

‫נכון

‫ובעניין לומדי תורה

‫הנה מקרא

‫כתוב, כאן עד עכשיו דיברנו בעצם

‫דיברנו על כבוד התורה

‫לא דיברנו על כבוד לומדיה

‫נכון? הוא אמר לפני כן דבר על כבוד התורה

‫ולומדיה, אז קודם כל דיברנו על כבוד

‫התורה, היינו הספרים

‫וכל המיוחס ללימוד

‫עכשיו יש לומדיה

‫ובעניין לומדי תורה

‫הנה מקרא כתוב

‫מפני סבא תקום

‫ועדרת פני זקן

‫ומינה הילפינה לכל מיני כבוד

‫שאפשר לעשות להם

‫שראוי ודאי לחסיד שיעשהו

‫כן, אבל זה זקן

‫זקן זה חכם, אפילו צעיר

‫נקרא זקן, למה?

‫זה קנה, זה זקן, זה קנה

‫חוכמה, מה יש לאדם לקנות

‫אם לא חוכמה

‫דעת קנית, מה חסרת

‫דעת חסרת, מה קנית

‫וכבר אמרו זכרונם לברכה

‫ותראה השם יכבד

‫זה יהושפט

‫מלך יהודה

‫שכיוון שהיה רועד

‫על מין חכם

‫היה עומד מכיסאו

‫מחבקו ומנשקו

‫ואומר לו רבי רבי מורי מורי

‫רבי זרה

‫כשהיה חלוש מלימודו

‫היה מסים על עצמו על פתח בית המדרש

‫לעשות מצווה כשיקום לפני התלתך החני

‫כלומר אין לו כוח ללמוד

‫כוח לקום יש לו

‫זה נצל את זה

‫כל אלה דברים

‫שכבר רואים אנחנו ויהיות הבורית ברך שמו

‫חפץ בהם וגילה דעתו העליון בזה

‫וכיוון שכן

‫מי היה שחפץ לעשות נחת רוח

‫להיות זו, אם לא בדרך זו יהיה לך

‫ויוסיף לגבות החבולותיו ולעשות את הישר

‫לפניו יתברח

‫יש בתשובות של הרב קוק

‫עורך משפט, דיון לגבי

‫שמן קטניות בפסח

‫התווכח

‫הרב קוק מטיר שמן קטניות

‫הרבני ירושלים מסרו שמן קטניות

‫ואז הם מתווכחים ביניהם

‫ושם אחת הטענות של חכמי

‫ירושלים זה שצריך להחמיר

‫למה צריך להחמיר? ככה, כי זה טוב להחמיר

‫אז הרב קוק אומר להם

‫שזה לא טוב להחמיר, אין דבר כזה

‫חומרות סתם, אבל

‫אם כבר ראוי להחמיר

‫משהו בדור הזה, זה בעקבות

‫הנדלג החמים שמושם למרמס

‫ולכן אני מציע לכם

‫שתכבדו אותי קצת, כי אתם כל הזמן

‫עובדים עליי, אז אני מציע לכם שבכל

‫זאת תכבדו אותי, כי זה דבר שצריך לעשות

‫בדור הזה, זה מה שהוא רומז להם שם

‫שהם נהגו בו מנהג

‫או משהו, טוב

‫ובכלל זה, כמו כן

‫כיבוד בית הכנסת ובית המדרש

‫שאין די שלא ינהג בהם

‫קלות ראש, אין די שלא ינהג בהם כל מיני

‫כבוד ומורה, בכל מנהג וכל פעולותיו

‫וכל מה שלא יעשוי בריכן ‫מלך גדול, לא יעשוי שם

‫למשל, מקובל בימינו

‫שאנשים מנהגבים

‫את הפעם בתישו של גלילי נייר טואלט

‫ומניחים אחר כך

‫את הנייר המלוכלך

‫בתוך

‫הגליל

‫ואחר כך, והגליל אחר כך

‫מניחים את זה על השולחן בבית המדרש

‫וכי אין אחד יכול לשים את זה בכיס

‫או בפח, מה קרה לך?

‫למה להשאיר כוסות קפה

‫עם העיגול שהם משאירים על השולחן?

‫איכסה

‫אתה נכנס לזה שלא לדבר

‫במקומות שברוך השם

‫אצלנו זה לא קורה, אבל יש מקומות שבאים

‫מאשנים

‫שגם בדלי סיגריות

‫יש שם, והריח של האשן

‫שעולה בתוך

‫מרכז בית המדרש, הדברים האלה

‫לא יעלו על הדעת

‫כלל וכלל

‫שלא לדבר על האופן שבו אנשים יושבים

‫כאילו בית קפה שם, בית המדרש

‫בית המדרש, מקום קדוש, שבו ניתן

‫את התורה, ממשיכה תורה שבעל פה

‫ודאי שאדם צריך להיות במורה

‫אתה אומר, לא הולך להגזים בשום דבר

‫אז כאן ראינו

‫לגבי אופן העשייה

‫של היראה, זאת אומרת

‫למדנו שיש

‫מידת חסידות

‫ביראה

‫ויש גם מידת חסידות באהבה

‫כל מה שראינו עד עכשיו ‫היה שייך לתחום של היראה

‫מכאן ואילך

‫יהיה שייך

‫להעבה

‫בוא נמשיך

‫לא, בעצם

‫הגענו כאן, לסיום השיעור

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230716702″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 46
חסידות דרך מידת היראה
מידת השמחה
פרק יט’ בביאור חלקי החסידות
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230716702″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכבוד

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן