פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

ענייני חילול השם

מילות מפתח:חילול השם
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ושבוע טוב, היום יום ראשון, ‫כף ה' בשבט, השיניים א',
‫והנה אנחנו ממשיכים בספר מסילת ישרים,

‫בפרק י' א', בפרט עמידת הניקיות.

‫והגענו ל... איפה אנחנו?

‫אנחנו עסוקים... כן, ‫אנחנו בענייני חילול ה'

‫כלומר דיברנו על הנזקים ‫שנגרמים מחברת בני האדם.

‫הרי בני האדם חיים אחד עם השני.

‫ויש הרבה הלכות של התורה, ‫המסדירות את יחסי האדם עם חברו.

‫ודיברנו על רכילות, שקר, ‫לשון הרע, נקמה, תודה רבה.

‫וכדומה מהעיסורים, שהם ‫עיסורים מפורשים בתורה.

‫שבני האדם עלולים להיכשל בהם שבועות וכדומה.

‫אחד הדברים, אחד העיסורים החמורים,

‫שבהחלט שייכים לחברת ‫בני האדם, זה עיסור חילול ה'

‫אז כמו שאמרנו, במידת ‫הניקיות אנחנו לא עסוקים

‫בעיסור גופה, כי העיסור גופה מפורסם,

‫אנחנו עסוקים בענפים של העיסור.

‫ענפי חילול ה'

‫ענפי חילול ה' גם כן הם רבים וגדולים.

‫כי הרבה צריך האדם להיות חס על כבוד קונו.

‫יש מצוות דהורייטה ולא תחללו את שם קודשי.

‫יש גם מצוות עשה ונקדשתי בתוך בני ישראל.

‫כלומר, מצוות עשה לקדש את השם,

‫ויש מצוות לא תעשה שלא לחלל את השם.

‫אז מה זה לחלל את השם?

‫השם זה השינמם.

‫ולא י' כ' ו' כ'.

‫אי אפשר לחלל את י' כ' ו' כ'.

‫אפשר לחלל את שמו.

‫שימו לב גם בביטוי בתורה, ‫אבל לא לחללו את שם קודשי.

‫לכן כשאנשים כותבים חילול ‫ה' עם צ'ופצ'יק, זה טעות.

‫זה טעות שאפילו גובלת בכפירה.

‫מבחינה מסוימת.

‫בגלל שאת השם עצמו אי אפשר חלילה, לחלל.

‫אפשר לחלל את שמו.

‫מה זאת אומרת שמו?

‫מה זאת אומרת?

‫י' כ' ו' כ' זה השם, לא?

‫לא. זה בדיוק העניין.

‫הקב' הוא י' כ' ו' כ'.

‫זה שמו.

‫אפשר גם לחלל את השם שלו.

‫דהיינו, את הפרסום שלו.

‫זה כמו שאומר, שמו הולך לפניו.

‫אומרים על מישהו, שמו הולך לפניו.

‫והגדלה שמך.

‫אז פרסומו.

‫אז יש עניין בתורה, שיתגדל ‫שמו של הקב' ברוך הוא,

‫שיבדע שמו בעולם, ‫ועל ידי התנהגות מסוימת,

‫אפשר לחלל את ההתפשטות הזאת.

‫כן, בבקשה.

‫זה שמי לעולם, ‫וזה זכרי לדור ודור.

‫נכון.

‫אז מה הבעיה?

‫זה שמי.

‫זה שמי.

‫כלומר, השם, הכוונה, ‫האופן שבו הוא נודע.

‫הרי לא נותנים שם, אלא אם ‫כן יש מישהו שיקרא לו בשם.

‫כלומר, תינוק נולד.

‫נותנים לו שם.

‫לפני כן, לא נותנים לו שם, ‫כי אין לו יחסים עם זולתו.

‫אז כמו כן, היחסים של הקב' ‫ברוך הוא איתנו, נקראים שמו.

‫בסדר?

‫ואפשר לחלל או לקדש.

‫מה זה לחלל?

‫ללשון חלל.

‫לעשות ריק.

‫בתוך הקודש.

‫אז זה נקרא חילול ה'

‫עכשיו, יש הלכות רבות בחילול ה'

‫והן משתנות מאדם לאדם.

‫יש אדם, הבריאות לא ‫מחשיבים אותו כל כך,

‫לכן התנהגותו, גם אם היא בלתי ראויה,

‫איננה גורמת לחילול ה'

‫לעומת זה, אם זה אדם ‫מכובד, בעל עמדה גדולה,

‫או עמדה של חשיבות, ‫שבני אדם מחשיבים אותו,

‫אז אם הוא יתנהג שלא ‫קראו, יש בזה חילול ה'

‫ויש בזה ענפים רבים.

‫כן, מה אתה רוצה?

‫העניין הזה של חילול ה'

‫זה לא ברור.

‫איך אתה יכול לחלל את ה'

‫וגם משתמשים את זה ביום יום?

‫כל התנהגות בלתי ‫ראויה, בין שהיא עבירה,

‫בין שהיא בלתי ראויה מצד המוסר,

‫היא חילול ה' בעיני הבריאות.

‫זה למשל התייחסות רעה

‫לבני מיעוטים בארץ, זה חילול ה'

‫אם יש התנהגות שגורמת

‫שבני האדם יירננו אחרי התורה, ‫יש בה חשש חילול ה' בהחלט.

‫למשל, לא מחזירים עבודה ‫לגוי, אבל מפני קידוש ה' מחזירים.

‫זאת אומרת שיש מושג של חילול ה'

‫אפילו כלפי הגויים, למרות ‫שמעיקר הדין חילול ה'

‫זה בפני יהודים.

‫אבל גם יש שלא יתחלל שמו

‫של הקב' באולם, שזה ‫אחת המגמות הגדולות

‫שאני ואימדיבר עליהן.

‫לא כל דבר אתה צריך ‫להתחשב, לפעמים אנשים ידברו

‫שמה שידברו, האמת ‫היא יותר חשובה מן הכל.

‫אבל יחד עם זה צריך לדאוג

‫איפה שזה אפשרי

‫שלא יהיה חילול ה' בדבר.

‫לפעמים גם מפני חילול ה'

‫עוקרים עות מן התורה.

‫הגמרא שואלת מדוע נענו לגבעונים.

‫הגבעונים הרי שיקרו.

‫כיוון שהם שיקרו, אז ‫השבוע שנשבעו להם

‫לא הייתה צריכה לחול.

‫אף על פי כן, החליטו לקיים ‫את השבוע שנשבעו להם

‫מפני חילול ה'

‫אז יש חשיבות לזה.

‫כן, מה אתה אומר?

‫אני רוצה לומר שלפני זה

‫שזה תבלוי במה שאחרים

‫יסתכלו ויגידו.

‫אבל יש רציאות שאנשים

‫מסתכלים עליך בזכוכית מגדלת

‫וכל מחפשים אותך.

‫זה לא יכול לזוז, זה אני.

‫נכון.

‫כלומר, אם אתה אחד כזה

‫שמסתכלים עליו בזכוכית ‫מגדלת, אז באמת אל תזוז.

‫לא, אבל אם זה על ציבור שלם.

‫מה?

‫זה על ציבור שלם.

‫ציבור שלם גם צריך להיזהר.

‫אם יש ציבור שמחפשים אותו בפינות,

‫אז הציבור הזה צריך להיזהר

‫פי כמה וכמה.

‫כן, בבקשה.

‫מכאן האף כמה מינה שאסור ‫ללבוש כפותה ולזרוק אבנים?

‫מכאן שאסור ללבוש כפותה ולזרוק אבנים.

‫אני לא מבין.

‫ללבוש כפותה אם קר לך, למה שלא תלבש?

‫לזרוק אבנים זה דווקא ספורט ידוע.

‫זאת אומרת, אתה צריך לזרוק אבנים.

‫לזרוק משקל, גם זה אפשר.

‫אני לא הבנתי על מה אתה מדבר.

‫כן.

‫לפעמים יש גם מה שנקרא פריקת הצבים.

‫יש אדם, הוא אכל צ'ונט, וזה נורא כבד.

‫והוא צריך איכשהו לפרוק את המתחים.

‫אז כשהוא צועק שבס, ‫ככה בכל הכוח, זה משחרר.

‫זה קטרזיס קוראים לזה בשפיים הקצונות.

‫אבל מה ההבדל בין זה לבין איזה

‫מי שצועק על הוואגבר, או זה עושה משהו רע,

‫לבין מישהו שבא בשם השם.

‫בסדר, אל תעשה הכללות בבקשה.

‫אבל אתה צודק באופן כללי שיש התנהגות

‫שיכולה לנבוא באופן כללי מאירת שמיים.

‫אבל באמת יש בה חילול השם.

‫צריך להיזהר בדבר הזה.

‫אני אספר לך, פעם היו תלמידים

‫מישיבת מרכז הרב, שהלכו ‫להפגין על חילול שבת.

‫זה דבר טוב לכאורה, נכון?

‫גם הרב קוק בעצמו השתתף

‫בעצרות של מכאה על חילול שבת.

‫אז בימי הרב צבי יהודה, הבן ‫שלו, היו כמה תלמידים מהישיבה

‫שהלכו להפגין על חילול שבת.

‫איך יש לך דבר טוב מזה?

‫בא הרב צבי יהודה אל הישיבה

‫ואמר, אני מבקש, ואני מתכנן, ואני דורש

‫שיפסיקו להשתתף בחילול השם הזה.

‫כלומר, הפגנה זה טוב, צריך להפגין

‫על חילול הקודש וכו'.

‫אלא השאלה היא, באיזה אופן זה נעשה?

‫אם זה נעשה באופן שסחרו

‫יוצא באפסדור, אז לא.

‫צריך למצוא דרך איך לעשות את זה.

‫יש כזה דבר, חילול השם מול המציאות

‫או זה תמיד מול בני האדם החדש?

‫חילול השם זה אני חייבתי לעצמי,

‫או שבגלל שהם מסתכלים עלי?

‫בגלל שהם מסתכלים עליך.

‫יש גם חילול השם פרטי.

‫למשל, הרמב'ם אומר שאם אדם

‫נמצא בסיטואציה שהוא יכול לעשות

‫עבירה כיוסף הצדיק, ימשל פוטיפאר,

‫והוא גבר על יצרו ולא ‫עשה, הרי זה קידש את השם.

‫זה ענף של קידוש השם.

‫קידוש השם פרטי.

‫היא נמצאת שם.

‫לא, זה לא מצד שהיא נמצאת שם.

‫זה מצד שאף אחד לא שם.

‫מה הכוונה?

‫אם היא צידה, מה אכפת לה?

‫עובדה גם שזה לא עשה לה רושם.

‫מבחינתה, עד רבה.

‫היא שנאה אותו על זה.

‫אז יש דבר כזה, אבל ‫זה רק הרחבה של הדין.

‫הדין עצמו זה בפני ציבור.

‫בפני השרה מישראל.

‫טוב, אבל, למשל, מעניין מאוד.

‫שף על פי שההלכה דיברה על חילול השם

‫בפני השרה מישראל, או ‫קידוש השם בפני השרה מישראל,

‫רואים שהנביאים מדברים על קידוש השם

‫וחילול השם במונחים אוניברסליים.

‫איך כתוב בנביא יחזקאל?

‫ויתגדילתי ויתקדישתי

‫ונודעתי לעיני עמים רבים

‫ויעדרו כי אני השם.

‫זאת אומרת, הקדוש ברוך הוא פועל

‫על מנת שלא יתחלל שמו בעולם כולו.

‫יותר מזה, מצאנו, לא רק ‫בנביאים, אלא בתורה עצמה.

‫כשהקדוש ברוך הוא אומר

‫שהוא רוצה להעניש את כל ‫האומה, משה מוציא את הג'וקר.

‫מה הג'וקר?

‫מה אמרו הגויים?

‫הוא אומר, זה מה, אתה צודק.

‫כל פעם שהקדוש ברוך ‫הוא, כשמשהו רוצה לעצור,

‫ככה, אם הוא רוצה להשתמש ‫בנשק חזק, הוא אומר לקדוש ברוך,

‫אם תעשה את זה, יחילול ‫השם, מזה ככה אני יפסק.

‫אם יש רגילות בציבור הרחב, ‫להתנהגו שציבור מסוים,

‫אז יקרא לו חילול השם.

‫אם יש חילול השם, ‫אז יקרא לו מרגל.

‫זה עדיין.

‫ברור שאם אתה יודע שציבור מסוים

‫זורק כוונים, אז מה, זה לא חילול השם?

‫זה חילול השם.

‫ואתה אומר עוד יותר מזה, ‫שזה הפך להיות רגילות.

‫אז בכלל רגילים לחשוב שיהדות

‫זה מה שזורק כוונים בשבת.

‫אז זה ברור שיש בזה חילול השם.

‫אז בואו נראה.

‫ענפי חילול השם, גם ‫כן, הם רבים וגדולים.

‫כי הרבה צריך האדם להיות חס

‫על כבוד כונו.

‫יש אפילו הלכה, אגב, שתלמיד ‫חכם, כשהוא מגיע לחתונה

‫של עמי הרצות, אסור לו לאכול.

‫למה אסור לו לאכול?

‫כי יגידו שהוא בא לחתונה

‫בשביל האוכל.

‫יש אפילו פסוק כזה, ‫והביטו אחרי משה.

‫והביטו אחרי משה.

‫זה דווקא טוב, כן?

‫להסתכל על משה, זה דבר טוב, נכון?

‫אז יש דיון וחזל שאומרים, ‫אמרו, ראו כמה שמינים

‫קרעב, כמה שמינים

‫שוקב, כל מה

‫די אחיל, מן די יהודה אה אחיל.

‫כל מה שאכל, אכל מן היהודי.

‫משה רבינו שמן בזמן האחרון, ‫הוא אכל הרבה מאיתנו.

‫זה... זה בא להסביר.

‫הם במצב של חטא, אחרי חטא ‫העגל, ומשה נותן להם תוכחה,

‫להסביר את החטא העגל, ‫כדי שהקב' רחוי יסלח להם,

‫והם אומרים עליו.

‫וביטו אחרי משה.

‫או שחשדו אותו באשתיש.

‫כן, מה אתה אומר?

‫הרמב'ם כותב שיש על כל ‫דבר תשובה, חוץ מהחילול ה'

‫הרמב'ם לא כותב מה שאתה אומר.

‫אני אגיד מה שאמרת.

‫אמרת שלפי הרמב'ם, יש על ‫כל דבר תשובה, חוץ מהחילול ה'

‫לא נכון, הרמב'ם לא כתב כדברים האלה,

‫לא על תשובה אלא על הכפרה.

‫שכל דבר יש לו כפרה, ‫רק שיש דירוג בכפרה.

‫שיש ארבע חילוקי כפרה.

‫שאם אדם עבר על מצוות עשה, ‫ועשה תשובה, מוכנים לו נגמר.

‫נגיד, למשל, אדם לא רצה

‫לקיים מצוות ישיבה בסוכה.

‫לא ישב בסוכה.

‫מה הוא עשה? ביטל, ‫עשה, עושה תשובה, מכון לו.

‫עבר על לא תעשה, סתם ‫לא תעשה רגיל, למשל, הוא

‫אכל ארנבת.

‫אסור לאכול ארנבת, כתוב בפורש,

‫ואת הארנבת, כתוב בפורש שלא לאכול.

‫עושה תשובה, זה לא מספיק. צריך גם

‫יום הכיפורים.

‫צריך להתענות ביום הכיפורים, ‫להתכפר ביום הכיפורים,

‫ואז מכופר.

‫זה מה לדבר כל כך קשים על הרבנו יונתן

‫בצבא?

‫זה לגבל לא תעשה.

‫זה הדבר השני מתוך הארבעה.

‫אם אני אמרתי שזה השני מתוך הארבעה,

‫זו הוכחה שיש עוד שניים.

‫מה שדורש? סבלנות.

‫אם אדם עבר

‫על

‫הדבר שחייבים עליו, ‫מיטת בדין או כרת,

‫או שבועת שווה ושקר.

‫על הדברים האלה, לא ‫מספיק תשובה ביום הכיפורים,

‫אלא תשובה, יום ‫הכיפורים, ויסורין.

‫ייסורין הבאים עליו, ‫גומרים לו הכפרה.

‫אומר הרמב״ם, כל זה, שלושת הדברים

‫האלה, בשלו חילל

‫את השם בשעה שעבר.

‫אבל אם היה בדבר

‫חילול השם, גם זה שלושת הדברים

‫האלה לא מספיקים, אלא

‫תשובה, יום הכיפורים

‫ויסורין תולין, אבל ‫אינו מתכפר לו, אלא

‫במיטתו שנאמר, אם ‫יכופר לכם מאבון הזה,

‫עד תמותון, אז יש גם כפרה

‫לכילול השם, ברגע שהוא ‫מת, וזה קורה לכל אחד,

‫ולא צריך להתאמץ, יש לו כפרה.

‫כן, זה אחרי מיטב.

‫אבל זה דווקא

‫תעודת ביטוח, הוא יודע ‫שכשהוא ימות, יתכפר, למה?

‫כבר עשה תשובה, יום הכיפורים ויסורין

‫באו עליו. אז עכשיו מה נשאר לו?

‫למות.

‫מה?

‫מה יומדים פרקי אבות?

‫שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש ‫שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש

‫שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש ‫שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם שיש שם ש

‫אבל יש כפרה אפילו לחילול השם רק ‫שזה הדבר הקשה ביותר מה אנחנו לומדים

‫מזה שחילול השם זאת העבירה החמורה ‫ביותר כי זה נוגד את מגמתה של התורה

‫כלומר יש בתורה הרבה עבירות ‫חמורות שפיכות דמים עבודה זרה כאילו

‫הריות לשונה לעבירות חמורות אבל ‫יש עבירה שהיא נוגעת במטרה של כל זה

‫במטרה היא קידוש השם ‫לכן ברגע שהיה חילול השם

‫הגענו לעבירה החמורה ביותר ‫מהבחינה של מגמת התורה

‫אלא שרבינו יונה בהסתמך על הירושלמי ‫הציע שכן יהיה גם בחיים של האדם קידוש

‫השם כפרה לחילול השם על ידי שאדם ‫מרבה בקידוש השם ובמיוחד במקום שבו חילל

‫האמת היא שיש ירושלמי מעניין ‫שאומר גדול קידוש השם מחילול השם

‫בכאורה זה בניי לאללה מה התחדש ‫פה גדול קידוש השם מחילול השם

‫זה כמו שתגיד טוב להיות ‫עשיר ובריא מאשר אני וחולה כל

‫אחד יודע יותר טוב להיות ‫עשיר מאשר אני בריא מאשר חולה

‫אז מה הסיפור אלא שיש על ‫זה שני פירושים יש הפירוש

‫של פני משה וקרבן העדה ‫ויש הפירוש של הרב ציהודה

‫הפירוש של פני משה וקרבן ‫העדה זה שיש לאדם סיטואציה

‫שבה הוא יכול יש איזה ‫משהו שאנשים רוצים לעשות

‫יצא מזה גם קידוש השם וגם ‫חילול השם אז אולי כדאי להצטרף

‫מפני קידוש השם אולי כדאי ‫שלא להצטרף מפני חילול השם

‫מה אומר הירושלמי קידוש ‫השם גובר גדול קידוש השם

‫מחילול השם כלומר תצטרף ‫למרות שיצא מזה חילול השם

‫כיוון שיצא מזה גם קידוש ‫השם אז גדול קידוש השם

‫מחילול השם יצטרפים ‫לבוקר מנה למה למדינת ישראל

‫למדינת ישראל יש בה ‫חילול השם מה חילול השם

‫של מדינת ישראל היה ‫אומר הרב ציהודה שני דברים

‫משרד המשפטים משרד החינוך זה שני חילול השם ‫אבל המדינה בכללה היא קידוש השם אז מצטרפים

‫כמו כן אבל יש הסבר יותר פנימי של הרב ציהודה ‫והוא שגדול קידוש השם כשהוא בא מחילול השם

‫כי הרי יש מי שמחלל שם ‫שמיים יש לעומתו מי שמקדש

‫אז מי שמקדש זה לא פותר ‫את הבעיה של זה שמחלל

‫אבל אם מתוך החילול השם דווקא ‫מתוך המצב הזה צמח קידוש השם זה גדול

‫זה גדול קידוש השם שבא מי שהוא לשם מממקו

‫וסלם מה אתה אומר? לכן משרד פינוי גוש ‫כתיף כמו שאתה בהחלט מאיר זה חילול השם

‫אנחנו מחכים עדיין לראות ‫את הקידוש השם שיצמח מזה

‫כמו כן רבנו יונה הוא בעצמו הייתה ‫לו איזו השלכה אישית בנושא הזה

‫זה לא סתם שהוא חיפש את הפתרון למחלל שם ‫שמיים כי הוא בעצמו קצת הסתבך עם הסיפור הזה

‫כן הרי הוא דרש נגד הרמב״ם בהרבה מקומות ‫ואפילו הביא לסרפת ספרי הרמב״ם בציבור

‫עשו מדורה ושרפו את ספרי הרמב״ם

‫חודש לאחר מכן מלך צרפת לוי התשיעי אני ‫אקרא לוי הקדוש למה קוראים לו לוי הקדוש?

‫כי הוא הרג הרבה יהודים הוא שרף בכיכר ‫המרכזי של פריס את התלמוד והוא מפרשב

‫ארבעים עגלות של כתבי יד

‫אתם יודעים מה זה לשרוף ‫ארבעים עגלות של כתבי יד?

‫זה פשוט בלתי נתפס אז זה מה שהוא ‫עשה ואז רבנו יונה הרגיש שזה בגללו

‫הוא אמר אני שרפתי את הספרים ‫של הרמב״ם אולי בגלל זה היה סיפור

‫ואז הוא עשה תשובה על זה עשה תשובה ואז ‫הוא הלך בכל הקהילות שבהם הוא דרש נגד הרמב״ם

‫הוא דרש בשבחו של הרמב״ם

‫רב אבו משפירא היה רגיל לומר זה לא ‫שרבנו יונה חזר בו מהדעות שלו נגד הרמב״ם

‫הוא חשב הוא ימשיך לחלוק ‫עליו אבל הוא הבין שזה

‫שהוא חולק עליו זה לא ‫סיבה לשרוף לו את הספרים

‫רב ציהודה אמר פעם שעל הפסוק עם ‫השם אלו ומארצו יצאו אין לך חילול השם

‫גדול מזה אז השאלה שלי מה זה נקרא ‫חילול השם גדול או הכי גדול או הכי חזק

‫אתה שואל כן מה פשר הדברים שאמר רב ‫ציהודה שאין חילול השם גדול מזה שיש גלות

‫עם השם אלו ומארצו יצאו ‫זה הנביא יחזקן ותחללו

‫את שם קודשי ואמור עליהם ‫עם השם אלו ומארצו יצאו

‫כן זה ברור כי הרי קידוש ‫השם וחילול השם בקנה

‫מידה של האנושות אין ‫לך גדול מזה רק בקנה מידה

‫הרי בשביל מה אברהם הבינו נבחר ‫ונברחו בך כל משפחות האדמה זה היהוד

‫אז אם אתה במקום להיות ברכה לכל משפחות האדמה ‫אתה גורם שכל העולם מדבר נגד אלוהי ישראל

‫אז מה זה יותר חמור מהכל

‫אבל יש גם ענפי חילול השם היותר ‫פשוטים יותר קטנים זה מה שכאן מדבר רמחל

‫ענפי חילול השם גם כן הם רבים וגדולים

‫כי הרבה צריך לאדם להיות חס על כבוד קונו

‫ובכל מה שיעשה צריך ‫שיסתכל ולהתבונן מאוד שלא יצא

‫משם מה שיוכל להיות חילול ‫לכבוד שמיים חס וחלילה

‫וכבר שנינו אחד שוגג ואחד מזיד בחילול השם

‫מה זאת אומרת אחד שוגג ואחד מזיד ‫בשניהם יש דין וחשבון על הדבר הזה

‫אתה לא יכול להגיד אני שגגתי ‫עשיתי חילול השם אבל זה היה בשוגג

‫אז מה אם זה היה בשוגג חילול השם היה

‫אז זה לא שזה אותו עונש

‫כי הקב' עושה הבחנה בין שוגג למיזין

‫אבל בכל זאת אחריות יש גם לחילול השם שבשוגג

‫ואפילו בגמרא שדוד נענש על זה ששאול רדף אותו

‫זה מעניין

‫הוא נענש על זה ששאול רודף אותו

‫כי הוא יכול היה לגרום אולי ‫בזו שהיא צורה שזה לא יקרה

‫ולכן זה ששאול הרג את כהנא נוב

‫בגלל שהם הסתירו את דוד

‫אז זה נזקף כעונש על דוד

‫ואז באמת מזה גרם שזרעו נחרץ וכולי

‫מה אתה רוצה?

‫אם כך זה הדבר אז למה אחר ‫כך דוד הסגר בנוב וכהנא נוב

‫וכל הצאצאים של שמואל ומנחדיו וכל הילד בניו

‫ואת הילדים של נחר שזה ‫חמישה ילדים שהיא הזכירה לנוב

‫אם זה היה נכון לפי הדבר הזה

‫אתה שואל שאלה יפה

‫אם כך אז למה דוד הסגיר ‫את צאצאי שאול לכהנא נוב

‫התשובה היא שמעולם הוא לא עשה את זה

‫זה סיפור שאתה המצאת אז זה בסדר

‫הוא התכוון לגיוונים אבל לא לכהנא נוב

‫זה משהו אחר מה זה קשור לעניין

‫מהי החילול השם בעונס?

‫אם זה חילול השם בעונס אז זה משהו אחר

‫יש הבדל בין ענוס לשוגג

‫ענוס זה לא אשמתך בכלל

‫טוב אז בואו נראה

‫יש לפעמים צריך לעשות חשבון

‫אם לעשות מצווה מסוימת ‫שיכולה לראות חילול השם?

‫נכון יש לפעמים למשל

‫יש דבר שהוא מותר על פי ההלכה

‫או רצוי לעשות על פי ההלכה

‫אבל יגרום לחילול השם

‫לכן לא עושים

‫לפעמים זה שיקול יותר גדול

‫אם אני צריך להוציא למשל אדם שנמצא

‫נגיד בחבורה שמאשמת סמים

‫ואין לי ברירה

‫אני מסתכן בזה שיראו אותי שם

‫מה אתה אומר?

‫אני רוצה להוציא מישהו

‫נגיד ממקום שיש שם חבורה

‫שלובחים סמים

‫ואני מגיע למקום על מנת כדי להוציא אותו משם

‫ומישהו עובד במקום ורואה אותי

‫ורואה מה היהודי הזה, הדתי הזה עושה שם

‫אז הוא יחשוב שזה חילול השם

‫אבל אני חושב שזה קידוש השם

‫כי אני מציל את ה... אז לכן ‫גם בזה צריך להתחשב לפעמים

‫בוא נקח את הדוגמה שאתה הבאת

‫כי לא כולם שמעו

‫אתה בא להציל מישהו מחבורת פשע

‫מסמים

‫רואים אותך, אתה יהודי כבר

‫איזה זקן, איזה קיפה

‫וואלה, משהו, אתה נראה כזה צדיק

‫רואים אותך, נכנס לעורבה הזאת

‫אז אומרים, מה קרה לבחור הזה?

‫מה, השתגע? מתחילים לרענן אחריך

‫אז אתה אומר, אולי אבל

‫אני עכשיו בא להציל מישהו

‫אז אולי צריך לא להתחשב

‫תשובה, אם אתה יכול ‫להתחשב, תתחשב אם לא, אז לא

‫מה זאת אומרת תתחשב? אולי אתה בוא בלי קיפה

‫ואז לא ידעו מי אתה

‫כמו הרבה פעמים אנשים שואלים

‫האם כשאני מתנהג ככה זה חילול השם או לא

‫אז אני אומר, תלוי מה חושבים עליך

‫אם בחברה שבתוכה אתה פועל

‫אתה נחשב לרב הראשי לישראל

‫אז אתה כן צריך להיזהר

‫כלומר, הכל תלוי לפי העמדה

‫החברתית שהאדם ממלא

‫ברור?

‫זה האמתי, היה דיון על זה

‫בגמרה בזמן רבי זרה

‫רבי זרה, ככה מסותר בגמרה

‫הוא היה מתחבר לפושטקים של טבריה

‫היה יושב על הברזלים, עם החברה

‫וואלה, איזה צחוק

‫טוב, משהו כזה

‫אז כדור בגמרה

‫שהרבנים בטבריה

‫היה להם ביקורת על רבי זרה

‫על זה שהוא עשה את זה

‫אבל אחר כך, כשרבי זרה מת

‫אז כל הפושטקים של טבריה אמרו

‫עד עכשיו הוא מבקש עלינו רחמים

‫עכשיו מי יבקש עלינו רחמים?

‫חזרו בתשובה

‫איך זה מסתדר עם זה שרבי זרה מעולם לא צחק?

‫רבי זרה מעולם לא צחק

‫אז מה?

‫אז הוא יצא צחוק עם החברה

‫לא, הוא ישב עם החברה שעושים צחוקים

‫אז רבה, הוא עזר להם לעשות צחוקים

‫כי ראו אחד שלא צוחק

‫אז הוא יצא צחוק

‫כיצד ייתכן שרב גדול מאוד

‫כתב חילול השם?

‫טוב, האמת היא שאפשר ללמד זכות

‫על הביטוי, אלה שכותבים חילול ד'מצ'ובצ'יק

‫כי ד'מצ'ובצ'יק או ה'מצ'ובצ'יק

‫זה קיצור של המילה השם

‫אז איכשהו זה בסדר

‫שלום לרב והתלמידים

‫שאלה שלא ממש קשורה, אך מאוד מציקה

‫מה ההתייחסות של הרב לנושא הגיורים בצהל?

‫האם גם כאן נאמר

‫קידוש השם מול חילול השם?

‫צדקת מאוד

‫זו באמת שאלה שהיא מציקה

‫היא ממש לא קשורה

‫ואני גם לא רואה איך זה קשור

‫לשאלה של קידוש השם וחילול השם

‫יש מחלוקת

‫הלכתית, יש רבנים שמכשירים

‫את גיורי צעד

‫יש רבנים שמתנגדים להם

‫זה כמו כל מחלוקת הלכתית

‫עצם זה שיש מחלוקת בעולם

‫זה חילול השם, זה נכון

‫אבל מה יעשו בעלי הדעות?

‫כיוון שאין לנו סנדרין היום

‫שיכולה להכריע

‫אז אין לך ברירה

‫אלא שאלה יגידו אסור ואלה יגידו מותר

‫וככה זה עובד

‫טוב

‫אגב, אני צריך לומר את האמת

‫שכל הצדדים במחלוקת הזאת

‫הם באמת פועלים לשם שמיים

‫ושניהם מתוך כוונה

‫של קידוש השם

‫אין שום ספק

‫פעם מישהו סיפר לי

‫שהוא שמע שיחה בין שני דיינים

‫שאחד אמר, אני ביום הכיפורים

‫אני מתוודא

‫על כל האגירים שגיירתי

‫והשני אומר

‫אני מתוודא על כל אלה שלא גיירתי

‫כן, מה אתה אומר?

‫אולי כל עבירה של מפרחי סיכר

‫נשמע שזה כן

‫כן, אמור

‫הנה, לפי שיש לנו פה דוגמאות יותר חריפות

‫מעבירה, עבירה, זה פשוט שאסור לעשות עבירה

‫אבל מדובר שאדם לא עשה עבירה

‫ואף אחד לא חדש בזה חידול השם

‫הנה, ואמרו זכרונם מברכה

‫מה?

‫אני לא יודעת אי שאפשר לעשות בעבירה

‫על מנת לעשות קידוש

‫על פני שם שמיים

‫לפעמים כן, לא זמן

‫כן, יש לפעמים שאנחנו

‫מפני קידוש השם, וכשלא יתחלנו לשם שמיים

‫עושים עבירה, יש דבר כזה

‫מה שנקרא עבירה דשמה, יש דבר כזה

‫או למשל

‫את לעשות

‫לעשות להשם אפשרות תורתיך, הורד שעה

‫ודברים כאלה, יש דבר כזה

‫לא כל אחד

‫זה לא קל, כן, אבל לא קל לקבוע

‫את הקריטריונים, אבל זה לא בגלל

‫שלא קל לקבוע קריטריון

‫לאיזה רעיון הוא לא נכון

‫לא כל אחד עכשיו יתחיל לעשות לעצמו

‫את לעשות להשם אפשרות תורתיך

‫לא כל אחד

‫יאמר את לעשות להשם אפשרות תורתיך

‫נכון, נכון, לא כל אחד

‫כלומר, אתה רוצה שאני אגיד

‫חבר'ה תזהרו, את יודע שזה לא

‫מפעיל על הפדגוגי שלי

‫טוב, אני רוצה להבין אם אני יכול

‫להגיד את זה לעצמי

‫האם אתה יכול להגיד לעצמך

‫למשל יש את האמירה הזאת של

‫אני יודע שאני אכשל בזה אז אני כבר ילך

‫כפי פעם, לא נעים לי

‫זה שאחר כך, כן

‫זה מצאנו בגמרא מה שאתה אומר

‫כתוב בגמרא, אדם שיצרוג

‫עובר עליו

‫והוא יעשה את העבירה

‫אז הגמרא אומרת שיעשה את זה לפחות

‫לא באופן שיש כזה חילול השם

‫אלא שילך למקום שלא מכירים אותו

‫דוגמה

‫היה מקרה לפני כמה עשרות שנים

‫זה עשה הרבה מאוד רעש

‫היה איזה אברך

‫ששאל את אחד הרבנים

‫הוא אמר אשתי מאוד רוצה שנצא לקולנוע

‫מאוד מאוד מאוד רוצה, שלום הבית, מה אני עושה

‫עכשיו לא מדובר בסרט

‫עם איסורים

‫כן, זה משהו

‫מסגנון לסיבוי הביתה

‫כן

‫אז

‫אבל מה, לא נעים לו

‫הוא אברך, צריך לסתובב בית קולנוע

‫וזה

‫אז בסוף הרב, זה בסוף עשה הרבה מאוד רעש

‫אז באותם הימים, אמר לו תלך

‫רק תשים כיפה שרוגה

‫איפה היינו

‫שחרונם נברכה

‫איך דוגמה

‫אמר רב

‫הנה, זו דוגמה

‫והדוגמה הזאת אגב

‫זה לא סתם כי בגמרה

‫מסופר שבמשך

‫שלוש עשרה שנה היה לו

‫לרב, היה לו

‫ריב עם איזה

‫קצב

‫ובשנה שלוש עשרה

‫ותמיד בערב יום כיפור

‫אז רב חיכה

‫שהקצב הזה יבוא לבקש

‫ממינו מכינה ולא בא

‫בשנה שלוש עשרה, רב אמר טוב אז אני אלך

‫אמרו האנשים

‫עזל רב

‫למקטל גברה

‫הגיע לשם

‫ו

‫כשראה אותו הקצב

‫דיבר איתו, לא זוכר בדיוק

‫מה היה הביטוי? ביטוי חריף, ביטוי לא יפה

‫העליב אותו

‫ותוך כדי שהוא חתך עצם

‫אז חתיכת עצם נכנסה לו

‫לגרון ומת

‫זה קשה

‫אז שם היה

‫רואים גם בגמרה

‫על כמה סיפורים על רבנים

‫אצל הקצבים, שאיך שהיו

‫מסברים עליהם, כל מיני

‫לשונרה

‫מה זה קשור לכלול השונרה?

‫לא, כנראה

‫שלמה אותו קצב היה לו משהו נגד רב

‫כנראה שאצל רב

‫היה, כמו שרב אומר כאן

‫כי גונדל שקן לביסרה ולא היה הבינה

‫דמי לאלתר, הוא מדבר על משהו שקרה איתו

‫שכנראה זה הסיבה

‫על הריב ההוא

‫מה שכתוב כאן

‫לא היה הבינה דמי לאלתר

‫מה אתה לא מבין?

‫למה לא שאלת?

‫לא, לא שאלת, כי אני כל הזמן

‫קראתי את המשפט

‫רק בערמית

‫וידעתי שיש כאלה שלא מבינים ערמית ולא ישאלו

‫אז זה לא בסדר

‫אז אני אחוזר פה על המשפט

‫כגון

‫ענה, כגון אני, דשקל

‫נביסרה שאני קונה בשר

‫ולא יהיב נדמי

‫ואני לא נותן את הכסף

‫לאלתר מיד

‫אז כנראה שזה הרקע

‫ואנחנו פייס אותו

‫היה לפייס אותו

‫אמרו בטח הוא רוצה לגנוב, משתמש במעמדו

‫כרב וכו' וכו'

‫יכול שלרב לא היה כסף מאותו שם

‫יש גם על

‫רב יהודה בר יחזקל

‫תלמידו של רב

‫שהיה גם כן איזה

‫קצב כנראה, אולי אותו אחד

‫אולי הבן שלו, שקראנו

‫רב יהודה בר

‫שוויסקל

‫למה שוויסקל?

‫שוויסקל זו כוונה שעושה על האש

‫שעושה על האש

‫כן, הוא כל הזמן

‫קונה בשר, הוא כל הזמן אוכל בשר

‫כן, אז זה

‫חילוש

‫אז הקצב הזה צודק, למה אתה לא משלם לו?

‫הוא ביקש

‫שלם לו לאלתר, למה הוא לא

‫שילם לו? מה הוא עושה כרדון

‫לחפור בה? זה תורה

‫אז אני יכול להסביר לך למה רב

‫לא שילם

‫זה למה הוא לא שילם? אני אגיד לך משהו

‫היה איזה פדיון שבועים

‫פדיון שבועים זה המצווה הכי חשובה

‫שלו, נכון? מצוות העשייה החשובה

‫שאני אגיד אותה מכולם, ובדיוק היה לו

‫הכסף שהיה נצרך כדי לפדות

‫את הבן אדם הזה, אם הוא לא ‫היה פודה אותו, האיש הזה לא היה

‫נפדם והוא הולך לאיבוד

‫ולכן הוא לא שילם כי

‫הוא באמצע שני, הוא יצרך את הבשר הזה

‫כדי להארגן

‫סעודת מצווה

‫לחתונה של אני שלא היה לו כסף

‫אז הוא הלך גם לקחת את הבשר

‫עכשיו, הוא לא רצה להגיד, ‫תשמע, זה לא אני חייב

‫את הכסף הזה, הוא לא רצה לווייש אותו

‫אז הוא היה מוכן לקחת על עצמו

‫זה הסיפור בזמן

‫זה יכול להיות שזה מה שהיה

‫עכשיו, אני רואה, הלילה

‫אחרי שאני לימדתי זכות על רב

‫אולי הלילה הרב ירוי יגיד ‫לי, זה בדיוק היה מה שקרה

‫אני לא יודע

‫בבקשה

‫שאומרים שלא היה לו כסף

‫מדובר על רבי שהיה

‫המסייע שלו היה

‫עשיר משפועי מלכות

‫מדובר על רבי, מדובר על רב

‫כן, אבל רב זה אותו משפחה

‫לא, זה לא קשור, זה לא קשור

‫רבי בבל, רבי בארץ ישראל

‫רבי גון, רבי יוחנן, אני ‫עכשיו מביא לכם דוגמה

‫ארץ ישראלית, רבי יוחנן אמר

‫מה זה קשור לשם? כי גון ענה

‫זה מסגן ה-400 בלא תורה ובלא תפילין

‫זה גם, אז כולם אומרים

‫אההה, מה קרה לו עכשיו

‫ורבי יוחנן

‫כן, שאנחנו

‫מי מדבר נגדו? כאלה שלא

‫מניחים תפילין בכלל

‫ולא לומדים תורה, אבל אומרים

‫אההה, הוא הולך 400

‫ראינו אותו, הוא הולך בלי תורה ובלי תפילין

‫כן, שוב, אתה יכול לשאול את השאלה

‫למה הוא עשה את זה באמת? למה רבי יוחנן

‫הלך 400 בלי תורה ובלי תפילין?

‫הוא היה

‫חולים מאיים, כתוב בגמרא

‫שרבי יוחנן הייתה לו מחלת מאיים

‫והוא סבב שאדם

‫שיש לו מחלת מאיים, אסור לו להניח תפילין

‫שלושה ימים עד שמתרפה

‫יש לו ימים אחרי רפואתו

‫כן, אז יכול להיות

‫שבגלל זה רבי יוחנן לא הניח תפילין

‫אבל אחרים אומרים

‫אההה, רבי יוחנן, מה קרה לו

‫מידת לש, אההה

‫מה אתה אומר?

‫זה לא מסתדר עם מה שרבי יוחנן

‫בעצמו מביא ואומר שבימי החורף

‫הייתי לבש תפילין שליד

‫ושראשו בימי הקיץ שהיה לי חם

‫הייתי לבש רק תפילין שליד?

‫יכול להיות

‫אגב, רבי יוחנן תמיד יש הסבירים טובים

‫נכון? אנחנו סומכים על רבי יוחנן

‫שמה שהוא עושה זה בסדר, כן, מה אתה אומר?

‫רואים שהם בכל זאת עשו את זה

‫לא, לא הייתה לו ברירה

‫יכול להיות שלא הייתה לו ברירה

‫זה בסדר, זה בסדר

‫מה זה? יניח תפילין כשזה אסור לו לניח?

‫לא, זה בקשר של ה' אבל לא תפילין

‫אבל הוא צריך להשתדל שלא יראו אותו

‫כן? זה הכיוון

‫כן, זה העניין

‫עכשיו, זה לא שכל אחד

‫מאיתנו, אם הוא הולך בלי תפילין

‫יגידו עליו חילוי ל'

‫כי אנחנו לא רגילים, כן?

‫אבל אדם כמו רבי יוחנן שלפי מדרגת

‫קדושתו היה מניח תפילין כל היום

‫אז אם היה בלי תפילין

‫הוא צריך לזהר מחילוי ל' שיש בזה

‫כן

‫אותו רב שהלך לחתונה

‫הוא הלך לחתונה

‫אמר רב שלא יישב עם עם הארץ

‫הוא יכול להתרבשר בחתונה

‫נכון

‫אז קודם כל הוא יכול לשבת לא עם ‫עם הארץ, הוא יכול לשבת עם עוד רבנים

‫ואם אין עוד?

‫אם אין עוד, אישה

‫ואמר הוא יישב עם הרבנים

‫אז כולם יגדלו, שולחן הרבנים קיבל יותר

‫אתה לא מכיר את האנשים

‫אבל פה יש מצווה

‫שכל מי שלא מסמך חתן וקלה

‫עובר בחמישה קולות

‫מי אמר שלסמך זה שהוא יאכל

‫אתה רבה שירקוד

‫אני מכיר את המתחכם

‫שלא אוכל אף פעם בחתונות

‫הוא רק רוקד, למה?

‫הוא אומר אולי אני לא מסמך את החתן

‫וכתוב שכל מי שאוכל בסעודה

‫של חתן וקלה ואינו מסמך

‫עובר בחמישה קולות

‫אז אולי אני רק הגעתי

‫ורק אכלתי ולא סימכתי אותו

‫אז אסור לי לאכול

‫כן, כתוב

‫מי שאוכל בסעודה חתן וקלה ואינו מסמך

‫זה אומר שזה לא זה שהבן אדם אוכל

‫שמסמך

‫נכון?

‫אלא יש דברים אחרים שמסמכים

‫קודם כל, משטויות שעושים

‫זה משהו אחר

‫אבל אני אומר, מה שמסמך חתן וקלה

‫זה השטויות שאתה עושה, זה בסדר

‫כתוב בגמרא על אחד המוראים

‫בירושלים, שהוא היה

‫עושה שטויות

‫בפני חתן וקלה

‫הוא משחק עם הדסים

‫בגלל זה הוא זכה

‫שבפטירתו

‫היה עמוד אש הולך לפני מיטתו

‫בבבלי

‫סר צוקה

‫זה בבבלי?

‫אה, זה בבבלי, טוב, בסדר

‫בבקשה

‫אני חושב שהוא לומד זה מבר כפרה

‫שבא לרבי פעם אחת בערוכה

‫והוא לא אכל שום דבר, הוא ‫אמר שלא תגיד שבאתי לאכול

‫אלא באתי להיות עם חברה

‫יחסים של בר כפרה ורבי

‫זה מה, רואים שם, יש דברים מוזרים

‫זה באמת מוזר

‫אם אתם לוקחים את יחסים שם, רואים שזה

‫שזה תקיעות

‫אחד לשני

‫כן, זה סגנון

‫רבי כפרה היה כמו

‫רבי נפתלי מירובשיץ

‫רבי נפתלי מירובשיץ היה מגדולי החסידות

‫הוא היה בדרן

‫כל הזמן בדיחות

‫זה סגנון

‫איך אתה מתחכם

‫יכול ללמד דברי תורה וגם להתבדח

‫זה בלתי אפשר

‫לפחות אני לא קולט את זה

‫חילון השם, זה לא רק

‫מה שקשור למצוות זה

‫אם אתה רואה מישהו שאתה מחזיק

‫הוא לא פתאום זורק זבל ברקוב

‫נכון, מדובר על כל התנהגות

‫בלתי ראויה

‫והעניין שכל אדם

‫לפי מדרגתו, לפי

‫מה שהוא נחשב, אני זוכר פעם

‫הייתה חתונה

‫של אחד מתלמידי מכון מאיר

‫וזה קיבוץ

‫והיה שם

‫מזנון וכולם עמדו בתור

‫ואחד נכנס

‫באמצע התור

‫אמרתי לו רגע, למדתי ללמד בסוף

‫הוא אומר, אני לומד תורה

‫הם לא

‫טוב

‫אבל אם הוא לומד תורה

‫אז שלא יוכל

‫טוב

‫והעניין הוא

‫שכל אדם, לפי מדרגתו

‫לפי מה שהוא נחשב בעיני הדור

‫צריך שיתבונן לבלתי לעשות דבר בלתי אגון

‫לאיש כמותו

‫ולעשות חשיבותו וחוכמתו

‫כן ראוי שירבה

‫זהירותו בדברי העבודה

‫ותקדוקו בה, ואם איננו

‫עושה כן, הרי שהם שמעים מתחלל

‫בו, חס ושלום, כי

‫כבוד התורה הוא שמי שמרבה הלימוד בה

‫ירבה כמו כן

‫ביושר ובתיקון המידות

‫וכל מה שיחסר

‫מזה למי שמרבה בלימוד

‫גורם מזיון ללימוד עצמו, וזה חס ושלום

‫כאילו לשמוע את ברך

‫שנתנו את תורתו הקדושה וציוונו לעסוק בה

‫להשיג על ידה של לימודנו

‫כלומר, אז אנשים יגידו, לא כדאי ללמוד תורה

‫תראה מי שלומד תורה, תראה איך הוא נראה

‫אם ככה הוא נראה, אז אולי

‫עדיף לא ללמוד תורה, כן זה כמו שכתוב

‫ואהבת את השם מלואיך

‫שיהיה שם שמיים

‫מתאהב על ידך, לפי זה

‫זה דור הייתה, כן

‫שאנשים יגידו, ראו זה שלמד

‫תורה כמה נעים מעשיו

‫אשרי מי שלמד תורה

‫מה שאין כענים אדם שלומד תורה

‫מעשיו מגונים

‫אז הבריאות יאמרו

‫או אליהם לבריאות שלומדות ‫תורה, יותר טוב לא ללמוד תורה

‫דברים כאלה

‫הם מצויים בשוק

‫מה?

‫גם אם הוא לומד הרבה ‫תורה, אין הרובה למידות שלו?

‫אם אדם לומד הרבה תורה

‫אין הרובה למידות שלו, כי המידות זה קודם

‫דרך ארץ קדמה לתורה

‫לכן אמרו רבותינו

‫זכה נעשית לו שם חיים, ‫לא זכה נעשית לו שם המוות

‫זכה ולא זכה על פי מה?

‫על פי זיכוך מידותיו

‫מקודם

‫מעור שבה

‫מחזירו למותיו, אם כן צריך שיהיה זה מותיו

‫צריך לחזור למשהו

‫אז זהירות זה רק במצוות?

‫זה לא במידות?

‫אז זהירות

‫רק במצוות לא במידות?

‫ודאי, כלומר מידות זה לא תלוי בתורה

‫מידות זה

‫גורם, מידות זה דבר

‫שקודם, אם אין לאדם רגישות

‫מוסרית ראשונה, תורה לא תוהיל לו

‫תורה רק תגלגל אותו

‫לכן אמרו תלמיד שאינו הגון

‫מה זה אינו הגון? שיש לו מידות רעות

‫אין מכניסים אותו לבית המדרש

‫למה?

‫כי אם אתה מכניס אותו לבית המדרש

‫אז הוא יבוא עם הכלכולים שלו ועוד ימצא להם

‫לגיטימציה

‫שאלה איפה, דרך כלומר, תורה זה

‫קרונולוגית

‫או פנת חשיבות?

‫שאני מבין שאני כל הזמן

‫רוצה להיות לי

‫לא, לא, זה קרונולוגית

‫דרך ארץ קודמת

‫ולכן גם מבחינה קרונולוגית בחיים של האדם

‫התורה פותרת את האדם מן המצוות

‫במשך 13 שנה

‫לבנים ו12 שנה לבנות

‫13 שנה של ביטול תורה

‫של ביטול מצוות, מה קרה?

‫כן? כי צריך לבנות משהו אחר

‫יש קומה אחרת

‫זה מה שהם מכניסים אותם לחדר בגיל 3

‫מה?

‫לכן צריך להכניס את האדם

‫לחדר של לימוד

‫מידות, מגיל 0

‫עד גיל 13

‫13 שנה כדי ללמוד מוסר

‫זה לא רע

‫אחרי זה האדם הוא מתוקן

‫יש סיפור על הרב ציודה ‫שפעם רואה מישהו שמחזיק ספר

‫סיפור ידוע

‫אבל כיף אני שואל את השאלה

‫ששאל אותו איזה ספר יש לו

‫הוא התנגד בהתחלה, בסוף הוא אמר לו

‫שלא ימצאי לה תשענים

‫אז הרב ציודה פרץ בבכי

‫בכי שלא, אי אפשר היה לעצור אותו

‫זה סיפור שאמרתי מהרב המשפט

‫אחרי עשר דקות שהוא נרגע

‫שאלו את הרב מה קרה, אולי התפגענו

‫אמר הרב לא

‫איך אפשר לרדוף את הרמחל?

‫אה, כן, כן

‫אז אני שואל

‫על ידי זה שהרמחל

‫בעצמו כותב את הדברים האלה

‫גרם לחילול השם

‫שאנשים חשבו אותו למשיח

‫רגע, רגע, רגע

‫אני לא מבין מה שאתה אומר

‫זה שטענו כבר מטענות על הרמחל

‫זה לא בגלל המסינת ישרים שלו

‫בגלל ספרים אחרים

‫צעיר ואומר שכבר רוח הכול

‫נכון

‫חשבו אותו כבר למלך המשיח

‫הוא מתקשר לרבו, לרב בסן

‫וככה אומר, מתכתב איתו

‫ואומר לו, אז האם אין פה חילול השם

‫בזה שאתה מתגדל בתורם

‫אתה גורם לאחרים

‫שיחשבו עליך ככה

‫אתה אומר ככה, רמחל לכאורה גם חטא בזה

‫שהרי

‫רטפו אותו, לא אבל בכפו

‫אבל רטפו אותו בגלל התנהגותו הבלתי זהירה

‫ולכן הוא גרם לחילול השם

‫ככה אתה אומר

‫תשובה, זה לא רמחל עשה את זה

‫זה רב שלו, שגילה את סודו

‫כן

‫הרב יקותיאל גורדון מבילנה

‫שהיה תלמיד של רמחל

‫הוא היה בלתי זהיר

‫והוא פרסם את כתבי רמחל

‫ואת מדרגת רבו בציבור

‫חשב שבזה הוא יעשה משהו טוב

‫ואז התחילו הרדיפות

‫ואז רבו של רמחל

‫כותב אליו, איזה שטות עשית

‫למה גילית על התלמיד הזה

‫כן, ככה הסיפור

‫כן, זה לא מה

‫כן, הוא כותב שם גם ביטויים חריפים

‫כן

‫מה לעשות

‫אם מישהו שינהו

‫אז זה אומר, רמחל לא היה השם בזה

‫כן, יש רק

‫יש איזה שלב אחד שרבני

‫ונציה התחילו גם כן

‫לדרוש מרמחל להתנהג באופן מסוים

‫ואז הוא ענה, ידעו

‫שאיני משועבד להם כלל

‫אני מפדובה ולא מונציה

‫כן

‫אבל זה לא התחיל ממנו

‫זה התחיל מחוסר זהירות

‫של אחד התלמידים

‫שהיה אגב תלמיד חכם גדול וצדיק

‫כן, שום ספק

‫כי בסוף, נכון שרבו

‫של רמחל כותב לו

‫זה לא בסדר שגילית על התלמיד הזה

‫רמחל עונה כדור בנות

‫הוא אומר, אתה לא יודע מי זה התלמיד שלי

‫איזה אדם מיוחד

‫הוא לא כמו כולם

‫נכון, נכון, זה מה שהוא כותב

‫הוא לא כמו כל האשכנזים, ככה הוא עונה לו

‫כן

‫לא, אבל מה הבעיה שלו שם עם האשכנזים?

‫לא מצד ש... זה לא גזענות הדתית

‫לא, ביוזנה, מה שגריר ביוזנה

‫בגלל הבעיה עם

‫עם השבתאות

‫כן, זה היה לשבתאות

‫מה לעשות

‫אם מישהו שלא בנה את כל

‫המידות

‫אגונות

‫בדוח השלוש עשרה שנות

‫אדם שלא בנה מידות אגונות

‫במשך שלוש עשרה שנה

‫מה זה אומר? זהירון טוב, נאוחר

‫נאושר אף פעם

‫אבל איפה הולך?

‫אם לא בבית מדרש?

‫לא באמת במדרש, במכינה

‫כל ישיבה יש לה מכינה

‫שבה בודקים את הדרך הארץ של האדם

‫מלמדים אותו דרך הארץ

‫ואחרי זה הוא

‫הוא לומד תורה

‫נכון?

‫לא, זה לא יכול להיות

‫אין ישיבה

‫אין ישיבה שבה אין רעיון קבלה

‫מכיר את זה?

‫אם הוא לא לומד בישיבה, ‫אז הוא הולך לראש הישיבה

‫או למי שמקבל

‫רגע, רגע, רגע

‫ובשביל מה השיחה הזאת עם ראש הישיבה? ‫למה שהוא לא ממלא תופס?

‫כמו שמי נרשמים לאוניברסיטה

‫כשאתה רוצה להירשם לאוניברסיטה

‫אתה ממלא תפסים, לא שואלים אותך

‫איזה אישיות יש לך

‫אתה רוצה לומד בישיבה, אתה ‫הולך לאיזה רב שמקבל אותך

‫למה? כי הוא בודק אם אתה ראוי או לא

‫בשיחה אחת הוא יודע

‫בשביל זה לוקחים אנשים שמבינים

‫בשיחה אחת ולכן כל אלה ‫שלומדים כאן, מכון ניר, כולם עגונים

‫שארי קיבלו אותם

‫ומי שהוא לא עגון?

‫מי שלא עגון לא יקבלו אותו

‫אז מה הפתרון שלו?

‫הפתרון שלו, לא כתוב שלא ילמד תורה

‫כתוב שאין מכניסים אותו לבית הבדרש

‫זאת אומרת, הוא לומד מחוץ לבית המדרש

‫למה זה טוב שהוא ילמד מחוץ לבית המדרש?

‫כי הוא ידע שיש לו מה לתקן

‫מובן?

‫בימינו אין דבר כזה

‫מה?

‫אתה אומר שבימינו אין דבר כזה?

‫אז כנראה שכולם ראויים כבר

‫כן? מה אתה רואה?

‫לפי כך איזה מסדר עם העניין הזה?

‫שתי דברים, אחד שאילה ‫לא הכניסו אותו לבית המדרש

‫היה צריך לשלם תרפיק

‫אילה לא הכניסו אותו לבית ‫המדרש מסיבות כלכליות

‫לא היה לו מה לשלם, זה משהו אחר, ‫לא בישוי שהוא לא היה עגון חנילה

‫אבל בית המדרש זה חובה ללמד בחינם

‫חובה ללמד בחינם?

‫מי אמר לך?

‫זה דת בית אילן, מה שאתה אומר?

‫בית שמיים? דת רבה, רק עשירים שהדמדו תורה

‫זה תוספת המפורשת

‫שבית שמיים הם אומרים ‫רק בן טובים שהדמדו תורה

‫אבל לאחר כך היה את הסיפור הזה של בית המדרש

‫שלא הכניס ועד שלקח את ‫השלטון של ראש בית המדרש

‫שהקח רבי אליעזה ואז ‫הכניסו את 700 אסף ספספים

‫אז זה מחלוקת בין רבים

‫הנה, זה עוד הראיה שזה מחלוקת בדבר

‫שרבן גמניאל הוא סבר שלא כל אחד

‫לא, רבן גמניאל

‫אתה לא בעיה שהוא חשד באנשים

‫ובצדק, זאת אומרת, הוא אומר

‫אנחנו לא יכולים להכניס כל אחד ללמוד תורה

‫היום זה הפך להיות תופנה כזאת

‫כולם חייבים ללמוד בישיבה

‫אתה רואה שאצל התנאים ואצל המוראים

‫לא הסתכלו על זה ככה בכלל

‫אתה רוצה ללמוד תורה באותו חיך שאתה ראוי

‫לא כל אחד

‫אז רבן גמניאל כשהוא ראה ‫שאחר כך הכניסו 700 אנשים

‫אז הוא אמר אוי לי שמנעתי תורה מישראל

‫אחר כך הראו לו בחלום שהוא צדק

‫שכולם היו כחוויות מלאות באפר

‫אז הגמרא דנה האם החלום ‫הזה היה רק לפייס אותו או לא

‫אבל זה ברור ש... אגב, פה יש פה שאלה

‫איך יכול להיות שאדם לא נכנס לבית המדרש?

‫זה יש בגמרא במסכת סנדרין

‫שכל המונע ההלכה מתלמידו

‫כאילו גוזלו מנחלת אבותיו

‫שנאמר תורה ציבה לנו משה

‫מורשה, קהילת יעקב

‫כל ישראל זה שייך

‫אז אמר ששם הדן על איזה תלמיד מדובר

‫הרי אם מדובר בתלמיד הגון

‫אין שום סיבה שרבו לא ירצה ללמד אותו

‫אם מדובר בתלמיד שאינו הגון

‫אז ברור שהרבו צודק שהוא לא רוצה ללמד אותו

‫אלא מדובר במי שיש בו ספק

‫ספק עם הגון, ספק לא הגון

‫ועל זה אמרו שצריך כאן ‫להכניס אותו לבית המדרש

‫וזו הבעיה עם רבן גמניאל

‫שרבן גמניאל אמר אם זה בספק לא מכניסים

‫ורבי לעזר בן עזרי אמר אם זה ספק מכניסים

‫איזה דבר מסתדר עם דברי משלי

‫שאומר אל תמנע חסיד מאיבלתו

‫ואז אומר תמנע חסיד מאיבלתו

‫דיברנו בתורי תורה

‫אל תמנע חסיד מאיבלתו

‫אין פסוק כזה

‫טוב, אל טען כסיל כאיבלתו

‫משהו אחר, מדובר על כסיל

‫טוב, אז אם כך

‫למה דיברנו על כל זה? אני לא זוכר

‫למה דיברנו על זה?

‫לימוד תורה, שזה יכול לגרום לחיול ה'

‫עכשיו, עד כאן ראינו את רשימת

‫האיסורים שנולדים מחברת בני האדם

‫נכון?

‫עכשיו, אנחנו עוברים לדברים אחרים לגמרי

‫סוג אחר של איסורים

‫לשבתות וימים טובים

‫שגם שמה יש

‫לא עצם האיסור, כמו כל אחד יודע

‫שאסור לכתוב עצים בשבת

‫זה לא חדש

‫אבל יש ענפים דקים

‫שבני האדם לא שמים לב עליהם

‫וכאן צריך זהירות רבה

‫והנה, גם שמירת השבתות וימים טובים

‫רבי, כי המשפטים רבים

‫וכן אמרו, הלכת רבתה לשבת

‫ואפילו דברי השבות

‫אף על פי שמדברי חכמים הם

‫העיקרים הם

‫יש אפילו מחלוקת

‫בין הפוסקים

‫האם איסורי שבות הם מדהורה איתה או לא

‫אומנם, אנחנו פוסקים שאיסורי שבות

‫מדהיר רבנן

‫יפה, כל הכבוד

‫מה זה איסורי שבות?

‫תשאל את כל, מזה שמאחוריך

‫למה לא שאלת?

‫אה, טוב, אז תשאלו

‫מה זה איסורי שבות?

‫שבות זה איסורים

‫של שבת

‫שאינם בכלל למתת מלאכות

‫כגון אמירה לנוכרי

‫למשל, אסור להגיד לגוי

‫תדליק לי את הנר, נכון? אסור

‫אבל זה לא מלאכה

‫זה לא מלמתת מלאכות

‫ויש מחלוקת האם הדבר הזה

‫הוא איסור דהר רבנן או דהורה איתה

‫רוב הפוסקים, וכך אנחנו נוקנים הלכה למעשה

‫שאיסורי שבות הם מדהיר רבנן

‫אף על פי כן

‫יש מחילתא שממנה משתמע

‫שכל האיסורים של שבות כלולים

‫במצוות השש וביום השבית

‫ישבות

‫כך מובא במחילתא וכך דעת אגרה

‫גם, כלומר אגרה נוטה לזה

‫שאיסורי שבות הם דהורה איתה

‫אף על פי כן אנחנו פוסקים שדהר רבנן

‫גם דהר רבנן זה חמור

‫הנה, כאן הוא מוביל

‫לכן אמרו

‫האמת היא זה גמר בפורשת

‫מה אתה אומר?

‫פה, כאילו, לגבי הנושא של לימוד תורה ועמיות

‫פה, אני, איפה מה שאני אומר

‫מה שאני קורא

‫שמי שמעלווה לימוד פה

‫יעלווה כמוכן ביושר ובתיקון עמיות

‫ראוי, ראוי שמי שירבה בלימוד תורה

‫יערבה בתיקון של עמידות

‫ולכן מי שאצלו עמידות מקולקלות

‫למרות שהוא למד, זה חילול השם

‫כי זה הכלי

‫כלומר, הכלי של קבלת התורה

‫זה עמידות מתוקנות

‫ולכן אם הכלי לא נקי

‫הכלי מקולקל

‫אז זה חילול השם

‫זה לא שחר תוצאת תוצאת

‫לא, לא, זה כמו שיש לאדם, אני יודע

‫חווית שצריך למדו אותה ביין

‫אז אם החווית מלוכלכת מבפנים

‫או שיש בחורים או סדקים

‫אז זה ברור שזה חבל שיכנסנו שם את היין בכלל

‫נכון? זה הכוון

‫אז אם האדם יש לו עמידות מקולקלות

‫והוא לומד תורה

‫חבל שהוא למד תורה

‫כל התורה הזאת הולכת לאיבוד

‫זה כבר פתעת בקד, סיין וחבית

‫יפה מאוד

‫קד וחבית

‫שים לב שקד בגמת ראיה 24

‫וחבית זה 420

‫אותן ספרות

‫רק שחבית זה גדול וקד זה קטן

‫זה 24, זה 420

‫כן

‫איפה היינו?

‫אז וגם שמירת השעה

‫שלום לרב

‫אם כך

‫איך הדבר מסתדר אם כולנו נבונים

‫כולנו חכמים

‫כולנו יודעים את התורה

‫והרי לפי זה כולנו ראויים לכך, לא?

‫זה נכון

‫אם באמת היה משפט כזה

‫אם היה כזה משפט, אתה צודק

‫הקושי הייתה במקום

‫אבל

‫מה שאני זוכר, הציטוט הזה כתוע

‫זה מה שנקרא, הוצאו הדברים מהקשרם

‫באגדה של פסח שלי כתוב

‫ואפילו כולנו חכמים

‫כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה

‫מצווה עלינו לספר מציאת מצרים

‫אפילו אם היה מצב כזה שכולנו חכמים

‫אז אנחנו בכל זאת צריכים לספר

‫מציאת מצרים, אז זה לא קושי

‫טוב

‫יש מקומות שאפילו אם לא נרצה

‫הרי שיצא מהם חילול השליל

‫כגורם

‫כנסת ישראל וחילול השם

‫גם בשוגר כפי שציימתם

‫האם לא עדיף להפריד דת ממדינה

‫ולבנוע את האווירה כי הרבנים

‫בוחשים בפוליטיקה עבור אינטרסים?

‫אני לא מבין כלל

‫אם אתה מפריד דת מהפוליטיקה

‫זה חילול השם

‫וחזקת

‫אין

‫כן?

‫ואין שווה מה שאתה רוצה

‫זאת אומרת

‫זה הרי

‫אין לך חילול השם גדול מזה

‫שמדינת ישראל תתנהל על פי

‫ההנחה הנוצרית של תנו לכסר

‫את אשר לכסר ולאלוהים את אשר לאלוהים

‫אלא עד רבה יש מגמה של

‫קדושה בכל, אלא שהקדושה בכל

‫צריכה לעשות באופן

‫ישר וטוב

‫ולכן עד רבה צריך שהרבנים

‫ייכנסו לפוליטיקה ויהיו ישרים

‫בפיקאות

‫אמרה ש... מה?

‫פעם מישהו שאל אותי למה ‫הרבנים עוסקים בפוליטיקה

‫אז אני אמרתי, אז במה הם יעסקו?

‫כן, מה אתה אומר?

‫אה, זה כאילו... לא, אני ‫לא בטוח ש... שלא תדעי

‫אל תתוודה לרשות

‫שאינן מקרבים

‫בלי להיצורך עצמה, נכון?

‫זאת אומרת, אם אתה רוצה

‫אם אתה חושב שלך יהיה טוב

‫בגלל שתתוודה לרשות, אתה טוב

‫אז בגלל זה לא נעשות ברשות

‫איך היא לא צריכת לעשות בפוליטיקה

‫מה זאת אומרת שהרבנים יעסקו פוליטיקה

‫כשהם חברי כנסת?

‫לא, רבנים לא צריכים להיות חברי כנסת

‫כאילו בשביל זה, זה לא הכשרה שלהם

‫אבל הרבנים כן צריכים להיות מעורבים

‫בנעשה בתחום הפוליטי

‫ולהביע את דעתם

‫ולפעול להשפעה לציבור

‫כמו שאמר הרב צבי יהודה קוק

‫אם הרבנים אינם עוסקים בפוליטיקה

‫הם בוגדים

‫כן, בבקשה

‫מה שאתה חושב, למי שתדע למי שאינו עגוב

‫כדי ללמוד מושג

‫חוץ למסגרת של בית המדרש

‫מה יעשו לתלמיד שאינו עגון?

‫צריך לבנות מסגרות

‫לתלמידים לא עגונים

‫צריך לבנות, כן

‫בואו נעשה רישום מיוחד

‫זה לא ילד שיכולים לחלף בפוליטיקה

‫זה ילד שלא יכולים לחלף בבית

‫מה הדרך, מה העזיר

‫אם יש מחזירה?

‫אז יש, זה אסטרטגיה שלמה

‫ברוך השם

‫יש הרבה במדינת ישראל אנשים שעוסקים

‫בטיפול

‫באנשים שמדותיהם כולכלות

‫הרבה

‫יש לך גמרא

‫על הראש שלי

‫חד איציגו לה שנהנה בגליאדה

‫בגליאדה הם בוג שונים

‫אז הלכה והוא אומר לו, נו מה אתה עושה?

‫אז הוא אומר לו, אני

‫עושה את כל הילדים של העברים, ‫לא רצו להכניס אותם לישיבות

‫ולעבד אותם

‫זה היה כזה

‫זה היה מעלה

‫כן, אז זה

‫בזוהר, במפורש, איך זוכים לרוח הקודש

‫על ידי דמזקאלי חייביה

‫כן, שהאדם

‫הולך להחזיר בתשובה

‫זה הדבר, המעלה היותר גדולה

‫ככה אמרו שהוא גדול היה כמו נתן הנביא

‫שמה ש?

‫אמרו שהוא נתן הנביא שהוא

‫זה לא נתן הנביא, זה היה

‫רבי חיה הגדול אבל בסדר

‫כל טוב
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230721810″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 29
חטאים חברתיים - שבועות , שקרים , סיפורי בדים
שמירת שבתות וימים טובים ונקיות במידות
פרק יא’ בפרטי מידת הנקיות
אורך השיעור: 57 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230721810″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ענייני חילול השם

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן