פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > שבועות > חטאים חברתיים – שבועות , שקרים , סיפורי בדים

חטאים חברתיים – שבועות , שקרים , סיפורי בדים

מילות מפתח:שקר
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום וברוכה ובוקר טוב ‫ושבוע טוב. היום יום ראשון י' ח'
‫בשבט תשע' א'. אנחנו ממשיכים ‫בספר מסילת ישרים בפרק י' ת'.

‫בפרטי מידת, נשמע, פרק י' ‫א', גבלתי, בפרטי מידת הנקיות,

‫ואנחנו בנזקים שנגרמים בחברת ‫ביני האדם והנקיות בנזקים האלה.

‫אני רוצה, אם כן, זה בגדול, אני ‫חושב, אל השבועות. אל השבועות, נכון?

‫אז מי מתנדב לקרוא? טוב, ‫אין צורך, כי כיוון שהגיע

‫אליי ספר בשעה טובה, אני ‫יכול עכשיו לקרוא בעצמי.

‫אנחנו אם כן, בפרק י' א', ‫בדיבור המתחיל, אולם השבועות.

‫כלומר, השבועות. לכל אופן, השבועה ‫זה לאו דווקא קשור ליחסי בני האדם, אבל

‫השבועה בדרך כלל נגרמת בגלל יחסים ‫בין בני האדם, לפי הביטוי המפורסם, נשבלך.

‫הנה, יש פה ספרים גם לכולם, זה ‫דבר נפלא, שדאגתם שיהיו ספרים לכולם.

‫למשל, אתה יכול להביא ‫לאדון שם ספר, שיהיה לו.

‫אז אולם השבועות. אף על ‫פי שמן הסתם, כל מי שאינו מן

‫העדיותות נשמר מהוציא שם ‫שמיים מפיו לבטלה, כל שכן בשבועה.

‫יש עוד איזה ענפים קטנים, שאף ‫על פי שאינה מן החמורים יותר,

‫על כל פנים ראוי למי שרוצה ‫להיות נקי, להישמר מהם. תודה רבה.

‫יש איזה הנחת יסוד מובלעת בדברי רמחל שלא ‫כולם מודעים לה, והיא שכל שבועה זה בשם השם.

‫גם כשלא מזכירים שם שמיים ‫מפורש, אבל זה כאילו הנחה מובלעת.

‫כלומר, אני אומר, אני נשבע לך, זה ‫כאילו אמרתי, אני נשבע לך בשם השם.

‫ולכן יש חומרה מיוחדת ‫בשבועות, משום שזה הזכרת

‫שם שמיים. וגם על דבר ‫אמת אין ראוי להישבה,

‫כי הרי גם שם שמיים אין ‫ראוי להזכיר אותו לבטלה.

‫ולמשל, יש משפט שאומרים אותו כשאדם ‫מוציא בטעות שם שמיים לבטלה, מה הוא אומר?

‫ברוך שם כבוד, מלכותו לעולם ועד. נכון? ‫ככה אומרים. למה? מה הסיבה של האמירה הזאת?

‫כי אומרים, אם כבר הזכרתי שם שמיים, אז ‫שלא יהיה לבטלה, כי כשאני אומר ברוך שם כבוד,

‫אני כאילו משבח את הקב' ברוך הוא. ‫אז זה כבר לא לבטלה, זה היה לשם שבחו.

‫אז מעניין שאנחנו רואים את המשפט ‫הזה גם אחרי אמירת שמה ישראל.

‫בין פסוק ראשון של קריאת ‫שמה, שמה ישראל, ה' אלינו

‫ה' אחד, מוסיפים מיד ברוך ‫שם כבוד, מלכותו לעולם ועד.

‫וכי מדוע? מסביר הרב צבי יהודה קוק בספר ‫אורלין טבעתי, ששמה ישראל זאת הזכרת שם שמיים

‫היותר מיוחדת, היותר בולטת. ‫אין כי אני מזכיר אותו על מנת לקבל מלכותו.

‫וכל הזכרת שם שמיים, אומר הרב צבי יהודה, ‫היא תמיד לבטלה מבחינה מסוימת. מדוע?

‫משום שאין יכולת בהכרה שלנו ‫להכיל את המשמעות של שם שמיים.

‫ולכן תמיד כשאני אומר שם שמיים זה תמיד ‫לבטלה, ולכן תמיד צריך להגיד ברוך שם כבוד,

‫מלכותו לעולם ועד. את כאן מובן?

‫כן, ברוך אתה, אני אהיה ‫לך עולם שקל, נהיה בדור.

‫מה? אני לא בטט.

‫יהודה א' אבל ב...

‫יהודה א' מה? אתה אמרת אבל ב, לא ‫הבנתי את מה שאתה עושה כאילו עם האצבע.

‫מה אתה מתכוון? ‫אין פסקת טט כי אין פסקאות בפרק יהודה א'.

‫אצלך זה מחולה כי זכית למעדורה שבה ‫חילקו לפסקאות, אבל מאחר ויש לרבים פה

‫מעדורות שונות, אז אני לא יכול להגיד ‫בעמוד זה או כדומה, זה לא ייתן כלום.

‫למשל אם אני אקח שבה ‫מעדורה שאני מחזיק זה בעמוד

‫א', זה לא יעזור כלום ‫למי שיש לו מעדורה אחרת.

‫אבל אמרתי שזה בדיבור המתחיל עולם השבועות.

‫עולם השבועות.

‫מצאת?

‫אתה רוצה אני אגיד לך איפה זה.

‫הכל כפות.

‫טוב.

‫כן.

‫מה עושים במקרה שמתחילים ברכה ‫ואז באמצע נוגע נמשיך אוכל לבטא?

‫אז כשאדם מתחיל ברכה, נגיד ברוך ‫אתה ה' ואז אומר שזו ברכה הזאת מיותרת,

‫היא לא צריכה לאמר, אז הוא ‫משלים את הפסוק למדני חוקך.

‫יש פסוק כזה, ברוך אתה ה' למדני ‫חוקך, זה פסוק בתהילים כופתת,

‫ואז זה הופך את זה לפסוק.

‫בסדר.

‫אז אמרים על דטלש שמהלך בדרך עם חברו ‫ומוציא תפוח והוא מתחיל לברך ברוך אתה ה'

‫אבל אתה דטלש, למדני חוקך.

‫כן.

‫כשלומדים על הנביא, על הנביא ‫חומש, תמיד נוכל להגיד שם השם?

‫כשלומדים חייבים להגיד שם ה' ברוך הוא.

‫מה סומע?

‫איך אפשר לא להזכיר את שמו?

‫טוב, אז כמו שנאמר בפרשה של שבוע ‫שעבר, בכל המקום אשר אזכיר את שם,

‫יבוא אליך וברכתיך.

‫אבל פה אנחנו מדברים על זה ‫שבשבוע יש הזכרת שם שמיים.

‫מה כל כך חמור בשבוע?

‫כשאדם נשבע, הוא אומר ‫בעצם שמה שהוא אומר הוא אמת,

‫באותה המידה שה' ברוך הוא אמת.

‫וזה הרי אף פעם לא נכון.

‫כי עמיתתו של הבורא היא עמיתות ‫מוחלטת, שהרי הוא מוכרח המציאות.

‫וכל דבר אחר במציאות הוא רק אפשרי המציאות.

‫לכן אין להשוות בין מציאות ה' ‫לבין מציאות הדבר שאני מעיד עליו.

‫ולכן כל שבועה, גם כשהיא אמת, ‫היא שבועת שווא מבחינה מסוימת.

‫לכן כתוב במדרש שכל ‫העולם נזדעזה כשאמר הקב'

‫ברוך הוא לא תעיסה את ‫שם ה' אלוהיך על השווא.

‫למה העולם נזדעזה?

‫כי כל העולם כולו, קיומו לעומת ‫הקיום האלוהי הוא קיום פחות.

‫ולכן צריך להיזהר בשבועה בכלל.

‫עד כדי כך שמצאנו בהלכה, בדין השבועות, ‫שאדם לפעמים משלם כדי לא להישבה.

‫למשל על מציאת עבידה.

‫הוא צריך להישבה שהוא לא גנב את העבידה הזאת.

‫או את הפיקדון.

‫ולפעמים הוא מעדיף לשלם למרות שהוא דובר אמת.

‫רק כדי לא להישבה.

‫משמע שהדיבור של האדם הוא ‫משמעותי ביותר, הוא יוצר מציאות.

‫ולכן ראוי להיזהר בדיבור.

‫עכשיו אם כן אומר הרמחל,

‫כי הוא מניח שלומד הספר ‫כבר יודע את כל מה שאמרתי.

‫הוא אומר, בזה אנשים לא נכשלים.

‫בסתם להישבה.

‫כל מי שאינו מן האדיותות לא יישבה.

‫אבל יש ביטויים שאדם לא ‫שם לב שהם בכלל השבוע.

‫למה שאני זוכר הענפים.

‫והוא מה שאמרו בגמרא, שאני קורא בפנים.

‫רבי אלעזר, לב שבועה והן שבועה.

‫מה?

‫יש איסור להישבה בשביל השקר?

‫מה הבעיה?

‫באמת כן, בשקר לא?

‫יש איסור להישבה לשקר.

‫אין איסור להישבה לאמת.

‫אבל גם זה לא ראוי.

‫זאת אומרת כי האדם ניזהר בשבועות.

‫לפעמים גם האדם לא יודע, ‫כשהוא נשבע שיש איזה פרט מסוים,

‫שהוא לא ידע, שהוא לא כנות בשבוע.

‫למשל, אדם הסבר בגמרא על אחד שנשבע,

‫שלא יחזירו לו את החוב.

‫והוא לא ידע שבזמן שהוא נשבע,

‫מי שחייב לו נתן לו את המקל שלו לשמו.

‫בתוך המקל היה הכסף.

‫ברור? עובדים עליך.

‫לכן בשבוע צריך לזהר.

‫אם נגיד שלשקר אסור להישבה, ‫אז יהיה מצווה באמת כן להישבה.

‫לא, יש מה שנקרא, ובשמו תשווה.

‫שאם כבר אתה התחייבת בשבוע, ‫שהשבוע תהיה בשם שמיים.

‫ובשמו תשווה.

‫זה פסוק כזה.

‫מה אתה אומר?

‫מה הכוונה שהדיבור יוצר דבר מציאות?

‫הדיבור של האדם הוא לא דבר ‫פחות מציאותי מאשר שימוש בהקדח.

‫הקדח יוצר מציאות?

‫כן או לא?

‫כן, הקדח יוצר מציאות.

‫נכון?

‫אז גם הדיבור.

‫יותר חזק.

‫כי הקדח, סך הכול, זה כלי.

‫הדיבור זה עצם האדם.

‫אבל דיבור לא עורק בנאדם.

‫דיבור עורק בריבוע.

‫בסדר? זה בדיוק העניין.

‫לכן, השמור של מה שאומרים.

‫בבקשה.

‫בתפילה, מה זה התפילה? זה דיבור.

‫התפילה משנה את כל העולם?

‫כן, מה אתה אומר?

‫אדם שנשפט בבית דין של גועים.

‫נו.

‫אדם שלא אפשרות להישבע בבית ‫הדין של הנוצרים, בברית החדשה ובתנאח.

‫נו.

‫אז הדיבור יש לשבע בברית החדשה, ולא בשם השם.

‫אה, יפה.

‫אתה אומר, כן, מה אתה אומר ככה?

‫אם הוא צריך להישבע... אני ‫מבין, אני מבין מה שאתה אומר.

‫כלומר, אתה אומר, אדם, ‫אני חוזר על השאלה שלך.

‫אתה אומר, האדם עומד לבשפט אצל גועים,

‫ונותן לו אפשרות להישבע או ‫בברית החדשה או בתנאח. איך הוא

‫רעדיף שיישבע בברית החדשה, ‫כדי לפחות לא להזכיר שם שמיים.

‫אבל אז שהוא מזכיר שם אלוהים אחרים.

‫זה גם בעיה.

‫אסור להישבע בשם אלוהים אחרים.

‫מה אתה רוצה?

‫אבל זה כמו שאומר יוסף, מאחים.

‫לא חי פרעו, זה משהו אחר.

‫חי פרעו, אבל הוא לא עושה את פרעו לאלוהות.

‫אבל ברגע שאתה מזכיר את הברית החדשה, אתה ‫מזכיר שם בעצם באופן מובלע את האלוהות שלהם.

‫זה ודאי לא ראוי.

‫יש גם בעיה בכלל באמת להישבע במי שאיננו ה'

‫אתה אומר, בחיים שלי.

‫או בחיי... בחייך.

‫זה סוג של שבועה.

‫אמר רבי אלעזר, לב ‫שבועה, והן שבועה.

‫אמר רבה, והוא דאמר, לב, לב, תראה זמנה.

‫והוא דאמר, הן, הן, תראה זמנה.

‫ככן אמירו, והן צדק.

‫שיהיה לב שלך צדק, והן שלך צדק.

‫זאת אומרת שיש איסור, מן ‫התורה, לא לעמוד באמירות הן ולב.

‫אם זה כפול, אז זה כבר לשון שבועה.

‫הן, הן, או לב, לב, זה לשון שבועה.

‫מה לא הבנת?

‫מה הבעיה במילה הן, הן?

‫לא יודעת, איך זה מתשווה?

‫מה?

‫אה, כי זה, כאילו, למה אדם אומר פעמיים הן?

‫כדי לחזק את דבריו.

‫מה משהו של חיזוק דבר, ‫כרונה שזה כמו שבועה.

‫זה לא כמו נדר, זה כמו שבועה.

‫כן? שבילי, בין נדר לשבועה.

‫המילה לב, המילה הן, זה שבועה?

‫כן.

‫מי אומר את זה?

‫בגמרת, כתוב.

‫מה קצת, זה גם משוואת, מה?

‫המילה הן, זאת מילה בעברית, ‫שבאנגלית אומרים אותה yes,

‫או בצרפתית oui, וברוסית d'a.

‫אז בעברית, הן.

‫בעברית מודרנית, המציאו מילה חדשה,

‫שלא הייתה קיימת בימי חז'ל, ‫ולא בימי התנ'ב, זה המילה כן.

‫היום, ההפך של המילה ‫לא, זה המילה כן.

‫זאת המצאה של העברית החדשה.

‫כן? אבל בימי אבותינו, היו ‫אומרים הן, לא היו אומרים כן.

‫אז איך, אם את אומר פעמיים ‫כן, אתה נשבע בשם שמיים?

‫כן, זה כאילו שנשבעתה בשם שמיים.

‫כן, מדוע?

‫כי כך דרכם של בני אדם, להישבע.

‫כן, מה אתה אומר?

‫במילה ערבית, שהמדע הן זה אין?

‫בערבית, אומרים אינה, בשביל כן.

‫או בשביל להן.

‫כן, כן, אינה.

‫זה מה שנקרא, מי ‫שמקיימת דבריו, הוא אין.

‫כן.

‫בימינו זה לא תקף?

‫בימינו זה תקף ועודך.

‫זה לא מתקיים, מי מתקיים עם אישה,

‫שאומר כן, כן, אני אומרת כן.

‫כן, כן, זה שבוע.

‫כן, זה מדובר בהתחייבות.

‫כשיש אדם התחייבות, אם הוא ‫אומר פעמיים, אז זה כמו שבוע.

‫כן.

‫זאת אומרת, זה לא כל כך שאני מגיש את דבריי,

‫או חופר אותם, זה אומר, ‫אתה שכנע את זה אחרי השבוע?

‫נכון.

‫טוב.

‫אז מה המצוות של כן ‫בנות, אצל אופחד, דוברות?

‫לא, רק שזה לא איסור, ‫זה לא בגדל איסור להישבע,

‫רק שזה צריך, זה ‫מחייב, לעמוד בזה.

‫כן, כן בנות, אצל אופחד, דוברות.

‫מה זאת אומרת כן, שמה?

‫כן, הכוונה שזה דברים נכונים.

‫אז אני מאסביר לך, שבפסוק ‫כן בנות, אצל אופחד, דוברות,

‫הכוונה שזה דברים נכונים.

‫מה זה?

‫כן, זה כאילו, אדם אומר לי, ‫תשמע, תהיה בירב על היחס אחר,

‫זה אומר לו, כן, אני אהיה.

‫כן, זה כמו כן, בנות ‫אומרו כן, כן, אני אהיה.

‫זה בכלל לא אותו דבר, ‫אז מה אני מאסביר לך.

‫כן פירושו, מה שאומרים, ‫זה דברים נכונים.

‫משן כנות?

‫כן, או למשל, ואהיהי כן.

‫למה לא הבאת את הפסוק הזה?

‫ואהיהי כן.

‫זאת אומרת, שהיה כך.

‫שהיה כפי ש... כך.

‫כן, ברור.

‫אז כן, בנות, אצל אופחד, ‫דוברות, זה דברים נכונים,

‫מה שבנות, אצל אופחד, דוברות.

‫כן.

‫אז אם כן, מצאנו שצריך להיזהר ‫בשבועה, והנה, דבר השקר.

‫גמור חולי רע, נתפשק ‫מאוד בבני האדם.

‫כן, אסור לשקר.

‫אז זה מעניין, שלא אצל ‫כולם איסור השקר מובן.

‫למשל, באסלאם, אין בין ‫ציווי האסלאם איסור לשקר.

‫אוקיי.

‫יש להם מזל, כי אם לא, ‫זה היו נכשלים הרבה.

‫כן, זה מעניין.

‫עכשיו, צריך להבין את זה,

‫כי באמת, איך אפשר בעולם הזה שלא לשקר?

‫מישהו שאומר לך, מה השעה?

‫אתה אומר לו, חמש.

‫לא נכון, זה חמש ודקה.

‫אבל הוא לא התכוון שתדייקת כדי כך.

‫בסדר, אבל זה אומר שאין שום אמירה במציאות

‫שיכולה להיות מדויקת.

‫אין אמירה שיכולה להיות מדויקת.

‫זה העיקרון שאי אפשר לצמצם, ‫ולא נתנתורה למהלך הישרת.

‫לכן, תמיד יש בעיה.

‫הזוהר מכנה את העולם שלנו על מה זה שקרה.

‫לכן באמת, אין בתורה גם לב מפורש לא לשקר,

‫אבל יש חיוב מדבר שקר, תרחק.

‫אז תרחק, זה תרחק, כמה ‫שאפשר להתרחק, שזה הרבה.

‫אבל באופן מוחלט לא ייתכן ‫שתמלט לגמרי מן השקר.

‫כן?

‫רב, אז מה זה בעצם, ‫את תענה ברעך את שקר?

‫לא תענה ברעך.

‫סליחה, אתה מביא פסוק שלא קיימן.

‫אמרת פסוק, כביכול, ‫אל תענה ברעך את שקר.

‫אין פסוק כזה.

‫לא תענה ברעך את שקר.

‫אתה רואה כבר שיקרת.

‫כן.

‫כן.

‫אז זה בעדות בבית דין.

‫בבית דין אסור.

‫כן?

‫או למשל, לא תשקרו.

‫זו הכוונה כשאדם נטבע ‫בבית דין, שלא יכחיש.

‫כן?

‫אבל סתם ככה, אם אתה שואל ‫אותי, האם אתה בא מירושלים,

‫ואני אגיד לך, אני בא מבת התקווה,

‫בזה לא עברתי על איסור לא תענה ברעך את שקר.

‫כן?

‫אני מעניין שאנשים אוהבים,

‫שוכנעים שהאיסור לשקר כתוב בסרט הדיברות.

‫הוא לא כתוב שם.

‫טוב.

‫רב.

‫מה?

‫בעצם, אז זה גם מעניין של ‫השבוע, שכל מה שיגיד או יעשה,

‫זה שיקרית לפני הרציאלת האלוהית.

‫נכון.

‫כן.

‫זאת אומרת ש... אפשר ‫להגדיר את השקר שינוי,

‫זה משקר או לשנות?

‫כן.

‫אצל חזאל אומרים ‫לשנות, במקום לשקר.

‫כן, אז אכן די לי, ‫מתי מותר לשנות?

‫לשנות מפני השלום וכדור.

‫כן.

‫והנה, דבר השקר, גם הוא ‫חולירה, נתפשט מאוד בבני האדם,

‫ואולם מדרגות מדרגות יש בו.

‫יש בני אדם, שאומנותם ‫ממש הוא השקרנות.

‫אבל לא היו פוליטיקאים ‫באותם... טוב.

‫הם ההולכים ובודים ‫מליבם, כזבים גמורים.

‫למשל, אני אביא רווחה כלכלית לכל האזור.

‫כשאתם תבחרו בי, לא יהיו ‫מיסים, החופים יהיו נקיים,

‫יהיה שלום, לא יהיו ‫ערבים, יהיה בית המקדש,

‫ובכלל לא יהיו מחלות.

‫אז תבחרו בי.

‫בסדר.

‫אז יש כאלה שאומנותם ממש הוא השקרנות.

‫הם ההולכים ובודים מליבם כזבים גמורים.

‫למען הרבות שיחה בין הבריאות,

‫הולך השם מן החכמים ויודעי דברים הרבה.

‫ועליהם נאמר תואבת השם, ‫ספטה שקר, ואומר, ספטותיכם,

‫דיברו שקר לשונכם עבלה תהגה.

‫וכבר גזרו דינה, ובכך ‫אמינו זכרונם ברכה,

‫ארבעה כיתות אינם מקבלות ‫פני השכינה, ואחת מהן קטשקרנים.

‫אבל זה לכאורה לא היה צריך ‫בכלל להיות בפרטי מידת הניקיות.

‫כי אמרנו שמידת הניקיות זה על ענפים.

‫אז למה הוא הביא את זה?

‫כי הרי פה מדובר לא על ‫ענף, מדובר פה על העיקר.

‫שאדם שהומנו אותו לשקר.

‫אז למה הוא הביא את זה?

‫רמחאל, יש לו פרק פה ‫שנקרא בפרטי מידת הניקיות.

‫הסברנו שההבדל בין הניקיות לזהירות,

‫שהזהירות עוסקת בעיסורים הגלויים לכל.

‫שכולם יודעים שהם אסורים.

‫והניקיות עוסקת בעיסורים דקים מן הדקים.

‫אז פה, מה שהוא הביא כאן ‫על השקרנים המדופלמים,

‫אז דך אורה, זה לא מהדברים ‫הדקים, זה מהדברים הגסים.

‫אז למה הוא הביא את זה כאן?

‫הוא הביא את זה כאן,

‫בגלל שהוא רוצה להסביר על המדרגות שפחות מזה.

‫זה הכל.

‫מדרגות מדרגות יש.

‫אז כיוון שהוא דיבר על מדרגות מדרגות,

‫הוא מביא לך את החמור, ‫ומתוך כך הוא יגיע לענפים.

‫נכון?

‫טוב.

‫ויש אחרים קרובים להם במדרגה, ‫אף על פי שאינם כמו הם ממש,

‫והם המחזבים בסיפוריהם ‫ודבריהם, והיינו שאין אומנותם בכך,

‫ללכת ולבדוד סיפורים ‫ומעשים אשר לא נבראו ולא יהיו,

‫אבל בבואם לספר דבר מה,

‫יערבו בהם מן השקרים כמו שיעלה על רוחם,

‫והתרגלו בזה עד ששוו להם כמו טבע.

‫והם הם הבדאים.

‫יש בידים כן בין שקרנים לבדאים.

‫שקרנים זה מי שאומנותו בכך,

‫הבדאים הם הבדאים אשר ‫אי אפשר להאמין את דבריהם,

‫וכמאמרם זכרונם נברכה, ‫כך הוא עונשו של בדאי,

‫שאפילו הוא אומר אמת, אין שומעים לו.

‫שכבר התביעו בהמראה הזאת,

‫שלא יוכלו לצאת דבריהם ‫נקיים מן הכזב, מתוך פיהם.

‫למשל אתה אומר, אני יצאתי ‫למסע, אני הגעתי ראשון לפסגה.

‫לא נכון, הגעת רביעי.

‫אבל אתה, כיוון שאף אחד פה ‫כדי לבדוק את דבריך, אז אתה,

‫קצת מגזים, הייתי הראשון להגיע.

‫היית רביעי.

‫מתוך הארבע.

‫בעצם הייתה האחרון.

‫טוב.

‫הוא מה שהנביא מצטער ‫ואומר, לימדו לשונם דבר שקר,

‫העווה נלאו.

‫ויש עוד אחרים.

‫שחולים קל מחולי הראשונים,

‫והם אותם שאינם קבועים כל כך בשקר,

‫אלא שלא יחושו להתרחק ממנו.

‫ואם הזדמן להם, יאמרו הוא.

‫ופעמים רבות יאמרו דרך שחוק,

‫אוקיי, הוצא בזה, בלא כוונה רעה.

‫ואומנם, החכם ‫הודיענו, שכל זה הוא,

‫הפך רצון הבורא ברוך הוא ומדעת חסידיו.

‫הוא מה שכתוב, דבר שקר יסנע צדיק.

‫והוא מה שבא עליו ‫ההזרה, מדבר שקר תרחק.

‫ותראה שלא אמר, משקר ‫תשמר, אלא מדבר שקר תרחק.

‫להעיר אותנו על ההרחק ‫הגדול, והבריחה הרבה,

‫שצריך לברוח מזה.

‫כל דבר שיכול להשתמע כאילו משהו כזה,

‫כן, למשל לגנוב דת הבריאות.

‫כן, למשל, אתה משחק משחק, ‫שיחשבו שאתה מי שאתה לא.

‫כן, לא אמרתי כלום, אני ‫רק התנהגתי באופן מסוים.

‫כן, אבל זה יטעה את בני אדם.

‫חשבו שאתה מי שאתה לא, ‫ולמשל, אתה רצית להיכנס...

‫מי שאתה באמת לא.

‫למשל, רצית להיכנס, לאיזה ‫מחלקה סגורה, בבית חולים,

‫ואתה לא עשית כלום, רק ‫לבשת חלוק לבן ושמת סטטוסקופ.

‫כן?

‫ואז אתה נכנס לחדר הניתוח.

‫אני אמרתי שאני רופא?

‫לא אמרתי שום דבר. נכון?

‫אני רק לבשתי חלוק לבן וסטטוסקופ.

‫כן? זה נהיה.

‫אבל התנהגת באופן שיחשבו שאתה מי שאתה לא.

‫בסדר.

‫זה גם סוג של שקר בלי דיבור אפילו.

‫כן, מה אתה רואה?

‫הכוונה לא בעצם שהשקר הוא ‫ביחס למי ששומע את הדברים?

‫ברור. שקר זה ביחס למה שאנשים מבינים מדבריך.

‫נברור שאתה אמרת רק מילים בסדר.

‫מה שנקרא לגנוב דעת.

‫מה זה לגנוב דעת?

‫לא אמרתי שום דבר לא נכון.

‫אבל אתה הבנת את זה אחרת.

‫זה גם הסוס.

‫שקרים לא מבינים?

‫אני לא יודע מה זה שקר לבן.

‫זה דבר פשוט בונים ‫של... כן, משתמע.

‫משתמע ככה, משתמע ככה.

‫זה מה לעבוד.

‫כן?

‫עכשיו, לדבר המצווה, אבא ‫מעייר את הבנה שלו לתפילה,

‫הוא אומר עכשיו, הוא מוקדים ‫פעמית, כל שבע וחצי הוא אומר,

‫הוא אמר, כבר שבע וחצי.

‫הנה, זו דוגמה.

‫הנה, אני אחזור על הדוגמה, יפה.

‫אתה אומר, אדם צריך להעיר את בנו לתפילה.

‫ולכן הוא מספר לו שהשעה לא בדיוק השעה,

‫אלא הוא מעכר לו, כבר מאוחר.

‫זה אסור. אסור.

‫יש בגמרא סיפור על רב.

‫כן, רב, אשתו הייתה אישה רעה.

‫זה ידוע.

‫והיא הייתה, כל פעם שהוא מבקש מאכל מסוים,

‫הייתה עושה מאכל אחר.

‫אם הייתה מבקש עדשים, הייתה עושה לו פעולים.

‫אם הייתה מבקש פעולים, הייתה עושה לו עדשים.

‫בדיוק הפוך מה שהוא רצה.

‫יום אחד, הבן שלו התחיל לשקר.

‫כן? ‫כלומר, הוא אומר, תגיד לאמא שהיא תעשה עדשים,

‫היה הולך לאימא, הוא ביקש פעולים.

‫ואז הייתה עושה עדשים.

‫ואחרי כמה זמן שזה עובד ‫ככה, אומר לו רב לבנו,

‫נדמה שאמא העטיבה דרכיה.

‫אז הוא סיפר לו, זה לא ‫בגלל שהיא עטיבה דרכיה,

‫זה בגלל שאני סיבנתי אותה.

‫אז רב אמר לו, אל תעשה את זה,

‫אף על פי שזה מותר היה, להטיל ‫שלום, כי אתה תתרגל לשקר.

‫ואסור להתרגל לשקר.

‫אז אפילו זה, כן.

‫במיוחד שאם אתה כל פעם, ‫כשאתה מהיר את הבן שלך,

‫אתה כל פעם משקר לו בשעה, הוא כבר יודע.

‫כן?

‫כן.

‫אבא, אבא, סליחה.

‫זה אותו דבר.

‫יש באמת עניין שאבא יהיר את הבן שלו לתפילה?

‫האם יש עניין שאבא יהיר את בנו לתפילה? ‫למה לא?

‫כי אתה מחייך אותו, תפלל.

‫לא מחייך אותו, אני מהיר אותו, זה לא טובה.

‫הוא לא ביקש להתפלל, זה לא תורך.

‫למה זה תורך?

‫כי לפעמים יש כאלה ש...

‫זה לא תורך בכלל, זה כיף, זה להתפלל.

‫מה?

‫לא, בצדנות, אני שומע, ‫שאני ממש מגיד לנשים ש...

‫שידעים שלא כל כך רוצים ‫להתפלל, אז הם ההירים אותם.

‫אם הם לא רוצים להתפלל, זה סיפור אחר,

‫אבל הוא רוצה להתפלל,

‫כשהוא לא רוצה לקום ‫מהמיטה, זה שני דברים שונים.

‫הוא רוצה להתפלל, אבל ‫הוא לא רוצה לקום מהמיטה.

‫אז כשאתה מקים אותו מהמיטה, ‫אז כר הוא לא במיטה, אז...

‫הוא עכשיו רוצה להתפלל.

‫אתה מבין?

‫זה משהו דק.

‫אולי שהוא יעיר אותי.

‫טוב, כן.

‫איפה היינו?

‫בכלל כל דבר במציאות הוא אף פעם לא נעים.

‫אתה חושב שזה כיף לאכול סודת שבת?

‫לא רוצה לאכול סודת שבת.

‫אני רוצה לבהות בטלוויזיה.

‫אבל לא, יש מצוע לי לאכול סודת שבת.

‫טוב, הלאה.

‫אולי יש מסירות נפש עצומה.

‫כל שבת, סודה שלישית, זה מה זה?

‫איזה מסירות נפש זה?

‫שבת חורפית, מה?

‫טוב, זה מראה, זה מסירות ‫נפש עצומה של עם ישראל.

‫שאלה שאולי לא בעניין 100% אבל...

‫מה אם עשיית מצווה גולם לך לחטא,

‫זאת אומרת, אתה לא רואה לך מצווה,

‫ואתה עושה אותה מכל מקום,

‫זה באמת גורם לך שאתה תהיה ככה, לחטא עצום.

‫מה קורה אם מצווה גורמת לתרחה, לחטא וכדומה?

‫זה תמיד ככה.

‫הרי האדם רוצה לא לעשות יותר מאשר לעשות.

‫נכון?

‫אם תהיה מצווה לנוח בין 2 ‫ל-4, תאמין לי שאף אחד לא ישן.

‫או יהיו הרבה שלא ירצו.

‫יש מצוות שכן ומצוות שלא.

‫מה השאלה?

‫האם אתה שואל אותי, תחשוב ‫טוב טוב על השאלה שאתה שואל,

‫אתה שואל אותי, אדם שקשה לו לקיים מצווה,

‫אם הוא צריך לקיים את המצווה, זו השאלה?

‫אבל בזמייה... מה?

‫בזמייה מסוימת, כאילו...

‫אני רוצה שתסביר לעצמך את השאלה עד הסוף.

‫האם אתה רוצה להגיד שמצוות זה המלצות,

‫ואז יוצא שאם קשה לך ‫לא תעשה, זו הכוונה?

‫אני לא מבין אם קשה לך זה אפשרי,

‫אבל קשה לא אורן ‫לך להיות כך... מה?

‫שלם, מה?

‫אני לא הבין את השאלה עדיין.

‫האם נשאלתי אם קשה לך ‫לקיים מצווה, אני שואל, מה אם...

‫אם המצווה גורמת נזק.

‫מה?

‫אם המצווה גורמת נזק.

‫כן.

‫נו, אז מה הבעיה?

‫אז היא גורמת נזק, מה יש?

‫גם אם היא גורמת עצבות?

‫גורמת עצבות. עצבות זה עבירה.

‫אז מה לעשות? לעשות אותה או לא?

‫בלעד לעשות אותה, ולשמוח.

‫אני לא מבין את הבעיה בכלל.

‫כן?

‫אמרו כבר רבותינו משפט גדול

‫שפותר הרבה מהשאלות האלה.

‫הם אמרו? לא.

‫רבותינו אמרו משפט עוד יותר גדול.

‫החיים לא פיקניק.

‫טוב.

‫הרב מותר לשקר כדי למנוע חילוש ‫שבת גדול של ציבור וראש וימים?

‫טוב, אתה שואל, על הלכות שקרים.

‫שמתי מותר לשקר, מתי אסור לשקר.

‫בסדר, בסדר, זה דיון בפני עצמו.

‫מה השאלה, אם מותר לשקר בשביל...

‫יש אישום ציבור, והתחלה ‫היא שיטת קלחה שמאלית,

‫והם שואלים אותך, איך אפשר לזה?

‫אתה או תשקר, או שלא תגיד, או שאין לזה בכלל.

‫זאת אומרת, זה יכול לגרום ‫לכך שלא יהיה חילוש שבת גדול.

‫אם לא תגיד להם... האם מותר ‫לשקר בשביל למנוע חילול שבת?

‫כן, זה סיפור מישוב שפרש את חילול של שבת,

‫בשורה ולמה, כדאי.

‫אה, למשל, שמוטב שיהיו שוגגים ואולי מוזים.

‫זה דווקא הפוך מהשאלה שלו.

‫אתה שואל, במקרה שאתה יודע שהעירוב נקרא,

‫ואתה לא מודיע כדי שהם לא יהיו מזידים.

‫אבל זה הפוך מהשאלה שלו.

‫זה הפוך, הפוך.

‫כן, השאלה שלך היא, האם ‫מותר לי לעשות עבירה קטנה,

‫כדי למנוע עבירה גדולה?

‫אז זה הסוגיה במסכת שבת.

‫האם אומרים לאדם חטא ‫כדי שיזכך עביריך, או לא?

‫נכון? כן או לא?

‫יש שם מסעית מחלוקת.

‫יש דיון, דיון בהגמרה.

‫האם אומרים לאדם חטא כדי שיזכך עביריך,

‫או שלא אומרים לו את זה?

‫כן, אז המסקנה, לכל הדעות שאמרה,

‫שאם זה כדי למנוע ממנו חיוב סקילה, מותר.

‫כן, אם זה כדי למנוע ממנו חיוב סקילה, מותר.

‫אבל אם זה כדי למנוע ממנו חיוב חטאת,

‫אז אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכך עביריך.

‫ויש מן הראשונים שכתבו,

‫שאף על פי שאין אומרים ‫לאדם לחטא כדי שיזכך עבירו,

‫אבל רשא יהיו להתנדב לחטא כדי שיזכך עבירו.

‫כן, מחלוקת בין הראשונים, הדבר הזה.

‫כן, יאיין הכבודו, בנציקלופיה התלמודית,

‫בערך אין אומרים לאדם חטא.

‫יש שם ערך שלם על הנושא הזה.

‫כן, ויש לפעמים, שלכתחילה, אנחנו אומרים,

‫את לעשות ל'הם, אפרעו תורתך.

‫אני מביא לך דוגמה מעניינת,

‫של את לעשות ל'הם אפרעו תורתך.

‫דת החתם סופר היא, שלא מברכים ‫ברכת הגומל בלילה, רק ביום.

‫יום אחד החתם סופר היה ‫צריך להגיע לאיזשהו מקום,

‫והוא התעכב מאוד,

‫והקהל שאליו הוא היה צריך ‫להגיע, מאוד מאוד דאג לו,

‫והתפללו, אמרו תהילים, כי ‫חשבו שאולי קרה לו משהו.

‫הוא הגיע, זה היה כל הלילה,

‫כל כך שמחו הקהל שמתעשו ‫בבית הכנסת, ואמרו מזמורי הודעה.

‫אז הוא ברך הגומל.

‫בלילה.

‫למה? כי הוא אמר שזה חילול ה'

‫שכל הקהל מודה להקב'ה ‫על זה שהוא הגיע, והוא לא.

‫אז מצד חילול ה' הוא עבר על דבר

‫שלכל דעתו אסור, ואפילו לפיכן עשה.

‫את יודעת מה אתה אומר?

‫כל כך אני מבין לשלום בית מותר לשקר.

‫כן, לשלום בית מותר לשקר.

‫אבל יש בו בעיה, כמו ‫שאמרת מרק טוויין,

‫מרק טוויין הסופר האמריקאי,

‫הוא אמר, הדבר הטוב ביותר שיש בלומר את האמת,

‫זה שאתה לא צריך להיזכר במה אמרת.

‫אז נכון שמותר לשקר מבני...

‫יש כמה דברים שמותר לשקר בשבילה.

‫אבל ההתרגלות לשקר היא דבר רע, בכל מקרה.

‫הוא כבר נאמר, שאירית ‫ישראל לא יעשו עוולה,

‫ולא ידברו חזב, ולא ‫יימצא לפיהם לשון תרמית.

‫וחכמנו זכרוננו ברכה אמרו, ‫חותמו של הקדוש ברוך הוא, אמת.

‫ובוודאי, שאם האמת הוא מה שבחר ‫בו הקדוש ברוך הוא לקחתו לחותם,

‫לא, כמה יהיה הופכו.

‫הופכו מתואב לפניו.

‫לכן ראוי מאוד להיזהר, שלא ‫לשקר, גם אם זה דברים המותרים.

‫וגם נגיד שמותר לך לשקר, ‫או אפילו מצווה לשקר,

‫לצמצם את השקר למינימום הנדרש.

‫נגיד אם צריך שאדם אחד ישקר, אז לא ‫שעשרים אנשים יתנדבו לשקר וכדומה.

‫טוב.

‫והיזהיר הקדוש ברוך הוא על האמת.

‫אזהרה רבה.

‫ואמר, דברו אמת, איש את רעיהו.

‫ואמר, והוכן בחסד ‫כיסא, וישב עליו באמת.

‫ואמר, ויאמר, אך עמי ‫הם מה בנים לא ישקרו.

‫הלמדת שזה תלוי בזה, ‫ונקרא ירושלים, האמת,

‫להגניל חשיבותה.

‫יש מה שנקרא, עם איזה מושג ‫שאימציו בדורות האחרונים,

‫שנקרא אמת חינוכית.

‫מכירים את הביטוי הזה?

‫זה מילה אחרת בשביל שקר.

‫זה מילה אחרת בשביל שקר.

‫אבל זה לא יפה להגיד שקר, ‫אז קוראים לזה אמת חינוכית.

‫צריך קצת לא להגיד את הכל וכדומה.

‫הייתי אפילו, שזה תלמוד תורה אחת,

‫שלא מלמדים את הילדים עקידת יצחק.

‫כי זה מזעזע את הנפש הצעירה.

‫והייתה שרת חינוך שהחליטה

‫להוציא מתוכנית הלימודים של התנך

‫את ספר יהושע.

‫ספר יהושע שם, מה, להרוג ‫את הקנענים, זה לא סימפטי.

‫אז זה לא שלא אמרנו, ‫לא ששיקרנו, רק לא אמרנו.

‫העבר שאתה לא אומר, ‫אתה מוות את התמונה.

‫תתמודד עם זה שספר יהושע אומר

‫להשמין את הקנענים.

‫תתמודד עם זה שהקדוש ברוך הוא אמר

‫לאברהם לשחוט את בנו.

‫תתמודד, אבל אל תעשה כאילו שהוא לא אמר.

‫ומה עם כל מיני ביטויים יותר לא צנועים?

‫כביכול.

‫מה, למשל, לוויח שווה על איזונה?

‫כן, נו אז מה?

‫זה כתוב בתורה, לא?

‫מה?

‫זה כתוב בחומש.

‫אתה לא תלמד חומש לילד?

‫אתה צריך להסביר לו את זה.

‫הוא לא תמיד מבין, אבל צריך להסביר לו.

‫אבל אם אתה, תראה, אל תהיה יותר חכם

‫מהקדוש ברוך הוא.

‫הרי הקדוש ברוך הוא, הוא ‫החליט שזה יהיה בספר בראשית.

‫והוא גם החליט שאת ספר בראשית

‫ילדים ילמדו.

‫אבל, תראה, אם הקדוש ברוך הוא היה יודע

‫איזה נזקים חינוכיים זה יגרום,

‫אז בוא'ת הוא לא היה כותב את זה.

‫אז מזל שיש לו, לקדוש ברוך הוא,

‫שאני פה כדי לצנזר את ‫הפסוקים, הוא בטוח יסכים איתי.

‫אז הרב אומר שאתה צריך לעשות את זה

‫ספו של תמר ויהודה לכיתה א'

‫ודאי שצריך ללמד תמר ויהודה לכיתה א',

‫רק צריך להסביר, רק תנסה להסביר לו מה זה.

‫מה זה קדשם, מה זה זונה, וזה, איך הוא יבין.

‫צריך להסביר לו.

‫להסביר לו בשפה שהוא מבין.

‫ספר בראשית בראשית צריך ללמד לילד בכיתה א',

‫הרי זה כתוב בתורה.

‫זה יוצר את דמיון של מה?

‫מה נשאר לו כל החיים?

‫שמה?

‫שאדם וחווה, מה?

‫מוחשי.

‫אז תחשוב ככה, מה יש?

‫לא קרה כלום.

‫זה לא פוגע משום דבר באימונה.

‫נכון?

‫זה לא מקטין, זה דווקא ‫מקרב את זה לשפה שהוא מבין.

‫זה בדיוק הסיבה שהתורה כתבה ‫את זה כפי שהיא כתבה את זה.

‫והתפירו על התאנה, והנחש מדבר, וזה.

‫מה יש? מה רע בזה?

‫אם אתה הסברת את כמה ‫שורות שמותר להסביר לילד,

‫מה שכתוב, על לא לאשן את הדעת השורותית.

‫נכון, נכון, נכון.

‫במיוחד בעניין האלוהות.

‫אבל זה לא על אלוהות, כל ‫מה שכתוב שם בעבר אישית,

‫כתוב היומר אלוהים, לא כתוב איך הוא אמר.

‫אמרתם קודם שהיא אמת צניעות, ‫תסביר את זה לילד, איך שהוא מבין.

‫בלקסיקון שהוא מבין.

‫ברור.

‫אין לו שם לקסיקון שיכול להבין את זה.

‫פשוט מאוד.

‫מה זה שמע ויבוא אליה?

‫אתה צריך להסביר לילד, הם חיו כאיש ואישה.

‫מה זה?

‫הוא לא שואל מעבר לזה, תאמין.

‫לא, באמת.

‫הוא לא שואל.

‫לא, השאלה היא גדולה ‫באמת, אבל האם האמת היא...

‫כי הוא גם לא יכול להבין יותר מזה.

‫או שהיא יחסית.

‫יש אמת לאמיתה, שהיא שורש לאמת, ‫שהעד שם משום דבר אין יותר אמת,

‫או שאפשר גם להפחיד ‫קצת ועוד קצת ועוד קצת ו...

‫אתה אומר שמותר לשקר.

‫לא, אני לא אומר שמותר לשקר.

‫האם השאלה כתוב ככה, ויה הרשם כי סנועה לאה.

‫זה לא שהוא שנה אותה, הוא באמת ‫לא שנה אותה, הוא באמת אהב אותה.

‫אבל כתוב סנועה, מה אתה עושה?

‫אז תכתוב שהייתה סנועה.

‫תסביר מה זה סנועה.

‫אבל אל תגיד לי שהיא לא הייתה סנועה.

‫זה כמו שפעם היה...

‫פעם איזה יהודי אחד נתן דרשה ‫שלמה להסביר שמה שכתוב שמרים,

‫כתוב תיקח מרים הנביאה, אחות ‫הארון, זה לא שהייתה נביאה.

‫כי לא יכול להיות, מה, אישה תהיה נביאה?

‫היא הכוונה שהייתה צדקת כזאת וכו'.

‫נתן דרשה שלמה, בסוף שאמר איזה ‫יהודי אחד, וכתוב שהייתה נביאה.

‫אני צופה בשיעורים שלך בהנאה מרובה.

‫אני לומד המון ממך.

‫אתה מפרש תורת ישראל ברמה ‫גבוהה ביותר ואמיתית ביותר.

‫שאלתי, האם אתה וחס ושלום צדוקי?

‫כי מי שלא מאמין בעולם הבא, זה צדוקי.

‫לא, אני לא צדוקי. אני מאמין בעולם הבא.

‫מה? הוא שואל, כן, הוא שואל, האם אני צדוקי.

‫לא, אני חושב שאני לא צדוקי, כי אני ‫חושב שאני כן מאמין בחיי העולם הבא.

‫לא יודע איפה הוא לקח את זה, אבל בסדר.

‫צריך להרגיע אותו. ‫אז אני לא צדוקי. טוב, נו, רק יש שם.

‫אז... לא יודע, אין ‫אדם יש לו שאלה.

‫צריך לדיחס לכל שאלה.

‫נו, שפעם מישהו ככה, רב מרדכי ‫איליהו הלך ברחוב עם כל הפעמלייה וזה,

‫מישהו ככה בא אליו ואמר ‫לו, הרב, מה מברכים על תפוח?

‫רצו שמה לטרוף אותו, הכל אלה מסביב.

‫אז הרב אמר, תראה, אם אתה ‫אוכל אותו שלם, בואי פרי העץ,

‫אבל אם אתה מגרד אותו, שעקול.

‫אם אתה עושה אותו בתוך עוגה, מזונות.

‫עשינו שם.

‫זה היה ביחס לשאלות של אנשים. טוב.

‫אז כל זה דיברנו.

‫לא, זה נאמר שאפשר לא לשקר, ‫אפשר פשוט להסביר לפי ההבנה שלו.

‫אבל להסביר לפי ההבנה שלו.

‫יש אגב, מלבד המושג אמת חינוכית,

‫שהוא מילה אחרת בשביל לשקר, כפי שאמרתי,

‫יש מה שנקרא חינוך לאמת, ‫שזה גם דבר חשוב מאוד.

‫צריך לחנך לאמת.

‫אלא מה? מה שאני כן מסכים, שיש ‫אופן של עברת האמת לפי סדר מסוים.

‫כלומר, הדבר הראשון שאתה תלמד,

‫יהיה שונה מהדבר השני שתלמד.

‫אבל לא צריך להחסיר שום דבר.

‫צריך למדת הכל.

‫הרב, גם חז'ל אומרים לא לספר חלק מן הדברים.

‫כגון מעשה ראובן, כיוון שהעם לא יבין וכו'.

‫לא. חז'ל אמרו לו לתרגם.

‫אבל לא אמרו לו לקרוא את הפסוקה. ‫אפשר גם לא לקרוא את הפסוק.

‫לא לתרגם בציבור.

‫רגע, יש תרגום למעשה ראובן או לא?

‫יש תרגום. התרגום קיים.

‫רגע, לא בציבור, זה ההבדל.

‫אבל כי זה מעמד שאיננו לכבודו של ראובן,

‫ולכן אתה לא תתרגם.

‫מעשה ראובן נקרא ולא מתרגם.

‫איפה? בבית הכנסת.

‫אבל בתלמוד תורה, הילדים ‫יתרגמו את הפסוק או לא יתרגמו?

‫יתרגמו. נכון.

‫וזה ילדים קטנים שאולי אפילו ‫עוד לא מגיעים לבית הכנסת.

‫כי הם מפריעים.

‫והם כבר יודעים את התרגום.

‫אלא מה שכשאתה קורא בציבור,

‫אתה לא תעשה בושות ציבוריות ‫לראובן, לכן נקרא ולא מתרגם.

‫כן, אבל מי ביקש ממך להבייש אותו?

‫זאת האמת, ולכן אתה צריך ‫לתרגם את זה בבית הספר.

‫מה עשו יהודה ודמר?

‫מה עשו יהודה ודמר לא כתוב שנקרא ולא מתרגם.

‫אבל אם זה האמת, זה מה ‫שקרה, אז מה קורה בבית הכנסת?

‫אז זה מה שאני מסביר לך.

‫אז באמת אומרים על מעשה יהודה ודמר.

‫ועל מעשה ראובן לא אומרים.

‫אז מה, יהודה מותר לעשות בושות ולראובן לא?

‫ליהודה זה לא בושות. איזה בושות יש פה?

‫הרי זה היה מותר.

‫רגע, אני רוצה להסביר לך.

‫הרמב״ם כותב מפורש שהקדשה ‫לפני מתן תורה הייתה מותרת.

‫אז אין פה שום בושות.

‫פשוט מה?

‫גם זה אמת.

‫בימינו זה אסור.

‫וגם כתוב שיעקב נעשה שתי ‫אחיות, אז גם את זה תמחוק?

‫ביש שבימינו אסור לעשות שתי אחיות?

‫או תגיד שתמחק את זה שאמרם נעשה את דודתו,

‫שזה אחת מן ההריות?

‫אז זה בושייה גודלת, אז למה אתה ראובן?

‫כי איזה ראובן זה באמת בושה, זה לא יפה.

‫אלא מה, לא תעשה לו בושות,

‫אלא לא צריך לעשות לו מסדר ביזיון לפני כולם.

‫אה, זה כתוב בתורה.

‫זה כתוב בתורה.

‫בציבור.

‫אבל התורה לא תוקנה לעיקרי בציבור.

‫זה חכמים החליטו לתקן קריאת התורה בציבור.

‫ולכן הם החליטו לעשות מה שהם רוצים בה.

‫איפה שהם החליטו לקרוא ‫בציבור, איפה שהחליטו שלא.

‫בעיה שלהם.

‫אבל אם זה החיוב דהורה הייתה ‫לקרוא, לא היית עושה את זה אחרת.

‫למשל, כתוב בפרשת סוטה, ‫שכותבים את כל הפרשה, כל העלות,

‫כולל שם הוויה, וכתוב, הוא מכה אל מאמרים.

‫אז אתה מוכרח גם שם הוויה שם.

‫אז מה אתה עושה, בגלל ‫שזה שם הוויה לא יפה למחות?

‫אבל התורה אמרה, אתה עושה.

‫בסדר.

‫כן, בבקשה.

‫אני לא חושב שמישהו אמר כאן להכסיר מהאמת.

‫נראה לי שתפסות הכוונה היא ‫כאילו, לחשוף את האמת בעברגה.

‫כל ילד צריך שיחשף את זה בצורה תפוקרת.

‫גם לא סתם התורה אדריכה שחמש שנים נקרא,

‫עשרה למשנה, כי יש ילדים ‫שביחד יבין את זה לא נכון,

‫את המשנה, את הגמרה בגיל קטן.

‫כנראה גם, לא יודע, אמירות כמו ‫מישהו שבא למישהי במשנה או בגמרה,

‫צריך שילד ייחשף את זה בגיל עשרה או חמש,

‫ובגיל אין שום מבין.

‫אני חושב שגם, כאילו מה ‫שאמרו, שיש דברים שכדאי לחשוף,

‫אתה בגיל יותר מוכר,

‫לא עושה שמישהו ימנע לבן שלו ‫לדעת את מה שיהודה ותמר בגיל חמש.

‫זה לא שיש עניין שהוא יידע את האמת בעברגה.

‫כאילו מה שאתה אומר.

‫אני לא מבין את הבעיה שלך.

‫אינני לא מבין.

‫זה שאתה אומר שיש הדרגה ‫בחשיפת האמת, אתה צודק.

‫אבל כשאתה בא ללמוד טקסט, ‫אם אתה מכסיר משהו מן הטקסט,

‫אתה כבר שיקרת.

‫אתה יכול להגיד, את הטקסט הזה אני לא מלמד. ‫כלומר, אני לא מלמד חומש.

‫אתה יכול להגיד.

‫אני, לילדים, לא מלמד חומש.

‫אפשר להגיד את זה.

‫אבל בריה שהחלטה שאתה מלמד חומש,

‫אם זה חומש מצונזר, זה כבר לא היה חומש.

‫נגיד לילד בן שלוש צריך ללמד את חומש.

‫ילד בן שלוש לא צריך ללמוד חומש,

‫וכשילד בן שלוש עוד לא הגיע לגיל חמש,

‫אז אין בן חמש למקרא.

‫לא, זה משהו אחר.

‫זה משהו אחר.

‫טוב.

‫אבל כשאתה מלמד את הילד בן החמש ‫את המקרא, אל תחסיר מעשי עודוי תמר.

‫כן, בבקשה.

‫אבל מה עם לפרסם, נגיד, חצי ‫הדברים של חכמים כמו של הרב קוק?

‫נגיד, דברים כן, דברים לא.

‫אם הוא לא מפרסם את כל זה.

‫כן, בוודאי.

‫אלא מה?

‫אתה שואל, מדוע לפעמים יש כתבים שלא מפרסמים?

‫כי הרב קוק בעצמו ביקש שלא לפרסם.

‫הוא אמר בעצמו שיצנזרו אותו.

‫בעיה שלא.

‫הרב, גם חז'ל אומרים לו ‫לספר, אה, זה כבר רעיון.

‫כן, טוב.

‫וכבר אמרו זכרונם מברכם, ‫ודובר אמת בלבבו כגון רב ספרה.

‫להודיעך עד איכן חובת האמת מגעת.

‫כן? כגון רב ספרה.

‫מה?

‫מה?

‫בלבבו, כי הוא דובר אמת על פי ‫מה שהיה בלבבו, כמו רב ספרה.

‫רב ספרה זה שמישהו הגיע ‫והוא נתן לו במחיר הראשוני?

‫נכון, נכון.

‫בואו נקרא, הנה פה יש רשי בשם בעל השילטות.

‫שהיה לו חפץ אחד למכור.

‫הוא בא אדם אחד לפניו ‫בשעה שהיה קורא קריאת שמה.

‫כי כשהוא קורא קריאת שמה הוא לא יכול לענות.

‫ואמר לו תן לי החפץ בכך וכך דמים ולא ‫ענה הוא מפני שהיה קורא קריאת שמה.

‫כסבור זה שלא היה רוצה לתנוע בדמים הללו.

‫ואוסיף.

‫אמר תנעו לי בכך יותר.

‫כן? הוא חשב, והוא רצה ‫ב-100 שקל ורב ספרה לא ענה לו.

‫אז הוא אומר טוב, 150.

‫יכול היה לנצח, ורב ספרה רצה למכור לו ב-100.

‫כן?

‫ואחר כך שסיים קריאת שמה אמר לו ‫תוד החפץ ודמים שאמרת בראשונה.

‫שבאותן דמים היה דעתי לתנם לך.

‫כן?

‫הוא יכול להגיד בסך הכל אני ‫לא אמרתי כלום, זה הוא רצה יותר.

‫וכבר אסור לדענית חכם לשנות ‫בדיבורו חוץ משלושה דברים.

‫ואחד מן העמודים שהעולם עומד עליו, הוא האמת.

‫ככה הוא מגיע כבר למדים הרבה יותר גדולים.

‫מדים קוסמולוגיים.

‫אם כן, מי שדובר שקר ‫כאילו נוטל יסודו של עולם.

‫וההפך מזה, מי שזהיר באמת ‫כאילו מקיים יסודו של העולם.

‫וכבר סיפרו עומר זכרונם נברכה ‫מאותו המקום שהיו זהירים באמת.

‫שלא היה מלאך המוות שולט שם.

‫ולפי שאשתו של רבי פלוני שינתה בדבריה, ‫אף על פי שהייתה, שהיה לכוונה טובה,

‫גרתה בהם מלאך המוות ‫עד שגירשוה משם בעבור זה.

‫וחזרו לשלוותם.

‫אין סיפור על רב טביומי שהוא הגיע ‫למראש אבא אמינה לקע קושטה בעלמה.

‫בהתחלה חשבתי שאין אמת בעולם.

‫עד שהגעתי למקום וקושטה שמי.

‫זה מקום שקוראים לו קושטה.

‫מה זה קושטה?

‫אמת.

‫ושם אף אחד לא היה מת צעיר.

‫כולם היו מתים זקנים.

‫והוא בא לשם ויום אחד ‫אשתו הייתה חופפת את ראשה.

‫מה שקוראים היום מקלחת.

‫ובאה שכנה ודפקה בדלת ואמרה איפה פלונית.

‫ואז הוא אמר היא לא פה.

‫כי זה לא היה צנוע להגיד שהיא מתקלחת.

‫אז הוא אמר היא לא פה.

‫מתו לו שני בנים על המקום.

‫אמרו לו אנשי המקום,

‫אוהו, אתה פה אדם מסוכן, אנחנו ‫מבקשים מכם שתעזוב את המקום.

‫כלומר לא רק שמתו לו בניו, גם ‫בסוף הוא הצלח לעזוב את ביתו.

‫עכשיו, מה זה הסיפור הזה?

‫אתם מאמינים לסיפור הזה?

‫בדאי שלא.

‫אלא הכוונה, מה זה, קוראים לו אלאי ‫שזה קראו לו רב טבוט או רב טביומי.

‫הגמרא לא יודע אם קורא לו טבוט או טביומי.

‫מה המכנה המשותף של שני השמות האלה?

‫טוב. כלומר זה אדם שפועל ‫על פי הטוב, לא על פי האמת.

‫דהיינו לפי המוסר ולא לפי המוחלט.

‫בעולם הזה אתה מוכרח לשמור על המוסר.

‫הרי הצניעות זה חלק מן המוסר.

‫אבל הצניעות סותרת את האמת.

‫בסדר, אז אם ככה אתה לא בעולם הזה, ‫אז איפה זה המקום הזה שנקרא האמת?

‫בגן עדן.

‫בסדר.

‫טוב.

‫כן.

‫איפה עובר הקו בין מוסר לאמת?

‫איפה עובר הקו בין מוסר לאמת?

‫בין האובייקטיבי לסובייקטיבי.

‫זאת אומרת שאדם הראשון, למשל, ‫בגן עדן הוא בלי בגדים. למה?

‫כי זאת האמת.

‫אבל כשהוא חוטא, הוא צריך להתלבש. ‫כי זה המוסר.

‫יש לו מה להסתיר.

‫כן, בבקשה.

‫מהם שלוש הדברים שמותר לתארים לחגי האיש?

‫מהם שלוש הדברים שמותר ‫לתארים לחגי החגי האיש?

‫זה במסכתא, בפוריה ומה עוד השלישי?

‫היה שם עוד איזה משהו שלישי.

‫מה? באושפיזה.

‫כן, באושפיזה.

‫מה? הכרונה ששואלים אותו, תגידי, ‫אתה למד את המסכת בבאבטרה?

‫מותר להגיד לא. למרות שהוא כן למד.

‫מותר לו לשקר בזה.

‫כן? לגבי פוריה, שמותר לו להסתיר את ‫דבר, מצבה של אשתו, אם היא נדע או לא.

‫ואושפיזה, מה זה?

‫אורח. אורח, כן, אבל מה זה, מה השקר שם?

‫שאומר, כן, אפשר להתארח אצל פלוני.

‫כן, אז זה דברים שמותר לשקר בהם.

‫מה זה אומר אמת מארץ תצמח?

‫אמת מארץ תצמח.

‫זה אומר שהאמת זה לא דבר גלוי, ‫אלא זה דבר שלוקח זמן עד שזה מתגלה.

‫תצמח. תצמיחה זה דבר שלוקח זמן.

‫כן?

‫הסיפורים מתארגנים, אנחנו רואים ‫שהמוסר, גם אם יש היה מוסר לא צריך לשקר.

‫לא, זה אומר שהמוסר זה העולם.

‫שהעולם מתנהג על פי המוסר.

‫העיר ההיא מסורת מחוץ לעולם.

‫ואין צריך להעריך בדבר הזה ‫שהשכל מחייבו והדעת מחריכו.

‫אני הזכרתי בעוד משהו שנוגע לשבועות.

‫יש הרבה ביטויים שאנחנו משתמשים ‫בהם, או שהציבור משתמש בהם,

‫שיש בהם חשש לא רק של ‫שבועה, אלא אפילו של גידוף.

‫כל מיני ביטויים שבערבית ‫הכלולים את המילה רבק.

‫שזה, רב בערבית זה אלוהה.

‫כן? זאת כלונה אלוהיך.

‫אז אם אתה מוסיף לזה בחיית, אז בכלל זה בעיה.

‫כן? ‫לכן צריך למאוד להיזהר בשימוש בביטוי הזה.

‫כן? במיוחד אם זה נוסף עם מילה ‫שמשמעות הכללה, כגוני נעל וכדומה.

‫כן? בערבית.

‫אז מי שיודע קצת ערבית, ‫תזהר בשימוש בביטויים האלה.

‫כן, בבקשה.

‫שלושת היוצאים מהכלל האלה שאפשר לשנות בהם,

‫אז רק הם דברים פרטיים שרק בהם אפשר לשנות?

‫או גנים אותנו כללים שבהם אפשר לשנות?

‫יכול להיות שיש בזה ללמוד כללים.

‫זאת אומרת, יש לפעמים שאפילו ראוי לשקר.

‫כן? אבל במלחמה, למשל, אחד או מי.

‫טוב.

‫מה? כן, כן, זה בעיה.

‫כן. עכשיו, כן, כשאתה אומר ביחיית, למשל,

‫כי זה כאילו שאתה נשבע בחיי פלוני.

‫ואסור להישבע בחיי פלוני.

‫אבל הכוונה היא בכלל לא כזאת.

‫גם מקבלים קודם המילים ‫שאומר כן, כן, לאו, לאו.

‫במיוחד את מקבלתי למה?

‫זה מה שהוא קורא לזה ענפי הניקיות.

‫כן. טוב.

‫עד כאן להיום, אנחנו צריכים לקצר ‫קצת כי הגדימו את תפילת מנחה.

‫לא ידעו עליכם. טוב.

‫שלום, שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230722183″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 28
לשון הרע , לא תשנא, נקימה ונטירה
ענייני חילול השם
פרק יא – בפרטי מידת הנקיות
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230722183″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חטאים חברתיים – שבועות , שקרים , סיפורי בדים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן