שלום וברוכה ובוקר טוב
ושבוע טוב. היום יום ראשון י' ח'
בשבט תשע' א'. אנחנו ממשיכים
בספר מסילת ישרים בפרק י' ת'.
בפרטי מידת, נשמע, פרק י'
א', גבלתי, בפרטי מידת הנקיות,
ואנחנו בנזקים שנגרמים בחברת
ביני האדם והנקיות בנזקים האלה.
אני רוצה, אם כן, זה בגדול, אני
חושב, אל השבועות. אל השבועות, נכון?
אז מי מתנדב לקרוא? טוב,
אין צורך, כי כיוון שהגיע
אליי ספר בשעה טובה, אני
יכול עכשיו לקרוא בעצמי.
אנחנו אם כן, בפרק י' א',
בדיבור המתחיל, אולם השבועות.
כלומר, השבועות. לכל אופן, השבועה
זה לאו דווקא קשור ליחסי בני האדם, אבל
השבועה בדרך כלל נגרמת בגלל יחסים
בין בני האדם, לפי הביטוי המפורסם, נשבלך.
הנה, יש פה ספרים גם לכולם, זה
דבר נפלא, שדאגתם שיהיו ספרים לכולם.
למשל, אתה יכול להביא
לאדון שם ספר, שיהיה לו.
אז אולם השבועות. אף על
פי שמן הסתם, כל מי שאינו מן
העדיותות נשמר מהוציא שם
שמיים מפיו לבטלה, כל שכן בשבועה.
יש עוד איזה ענפים קטנים, שאף
על פי שאינה מן החמורים יותר,
על כל פנים ראוי למי שרוצה
להיות נקי, להישמר מהם. תודה רבה.
יש איזה הנחת יסוד מובלעת בדברי רמחל שלא
כולם מודעים לה, והיא שכל שבועה זה בשם השם.
גם כשלא מזכירים שם שמיים
מפורש, אבל זה כאילו הנחה מובלעת.
כלומר, אני אומר, אני נשבע לך, זה
כאילו אמרתי, אני נשבע לך בשם השם.
ולכן יש חומרה מיוחדת
בשבועות, משום שזה הזכרת
שם שמיים. וגם על דבר
אמת אין ראוי להישבה,
כי הרי גם שם שמיים אין
ראוי להזכיר אותו לבטלה.
ולמשל, יש משפט שאומרים אותו כשאדם
מוציא בטעות שם שמיים לבטלה, מה הוא אומר?
ברוך שם כבוד, מלכותו לעולם ועד. נכון?
ככה אומרים. למה? מה הסיבה של האמירה הזאת?
כי אומרים, אם כבר הזכרתי שם שמיים, אז
שלא יהיה לבטלה, כי כשאני אומר ברוך שם כבוד,
אני כאילו משבח את הקב' ברוך הוא.
אז זה כבר לא לבטלה, זה היה לשם שבחו.
אז מעניין שאנחנו רואים את המשפט
הזה גם אחרי אמירת שמה ישראל.
בין פסוק ראשון של קריאת
שמה, שמה ישראל, ה' אלינו
ה' אחד, מוסיפים מיד ברוך
שם כבוד, מלכותו לעולם ועד.
וכי מדוע? מסביר הרב צבי יהודה קוק בספר
אורלין טבעתי, ששמה ישראל זאת הזכרת שם שמיים
היותר מיוחדת, היותר בולטת.
אין כי אני מזכיר אותו על מנת לקבל מלכותו.
וכל הזכרת שם שמיים, אומר הרב צבי יהודה,
היא תמיד לבטלה מבחינה מסוימת. מדוע?
משום שאין יכולת בהכרה שלנו
להכיל את המשמעות של שם שמיים.
ולכן תמיד כשאני אומר שם שמיים זה תמיד
לבטלה, ולכן תמיד צריך להגיד ברוך שם כבוד,
מלכותו לעולם ועד. את כאן מובן?
כן, ברוך אתה, אני אהיה
לך עולם שקל, נהיה בדור.
מה? אני לא בטט.
יהודה א' אבל ב...
יהודה א' מה? אתה אמרת אבל ב, לא
הבנתי את מה שאתה עושה כאילו עם האצבע.
מה אתה מתכוון?
אין פסקת טט כי אין פסקאות בפרק יהודה א'.
אצלך זה מחולה כי זכית למעדורה שבה
חילקו לפסקאות, אבל מאחר ויש לרבים פה
מעדורות שונות, אז אני לא יכול להגיד
בעמוד זה או כדומה, זה לא ייתן כלום.
למשל אם אני אקח שבה
מעדורה שאני מחזיק זה בעמוד
א', זה לא יעזור כלום
למי שיש לו מעדורה אחרת.
אבל אמרתי שזה בדיבור המתחיל עולם השבועות.
עולם השבועות.
מצאת?
אתה רוצה אני אגיד לך איפה זה.
הכל כפות.
טוב.
כן.
מה עושים במקרה שמתחילים ברכה
ואז באמצע נוגע נמשיך אוכל לבטא?
אז כשאדם מתחיל ברכה, נגיד ברוך
אתה ה' ואז אומר שזו ברכה הזאת מיותרת,
היא לא צריכה לאמר, אז הוא
משלים את הפסוק למדני חוקך.
יש פסוק כזה, ברוך אתה ה' למדני
חוקך, זה פסוק בתהילים כופתת,
ואז זה הופך את זה לפסוק.
בסדר.
אז אמרים על דטלש שמהלך בדרך עם חברו
ומוציא תפוח והוא מתחיל לברך ברוך אתה ה'
אבל אתה דטלש, למדני חוקך.
כן.
כשלומדים על הנביא, על הנביא
חומש, תמיד נוכל להגיד שם השם?
כשלומדים חייבים להגיד שם ה' ברוך הוא.
מה סומע?
איך אפשר לא להזכיר את שמו?
טוב, אז כמו שנאמר בפרשה של שבוע
שעבר, בכל המקום אשר אזכיר את שם,
יבוא אליך וברכתיך.
אבל פה אנחנו מדברים על זה
שבשבוע יש הזכרת שם שמיים.
מה כל כך חמור בשבוע?
כשאדם נשבע, הוא אומר
בעצם שמה שהוא אומר הוא אמת,
באותה המידה שה' ברוך הוא אמת.
וזה הרי אף פעם לא נכון.
כי עמיתתו של הבורא היא עמיתות
מוחלטת, שהרי הוא מוכרח המציאות.
וכל דבר אחר במציאות הוא רק אפשרי המציאות.
לכן אין להשוות בין מציאות ה'
לבין מציאות הדבר שאני מעיד עליו.
ולכן כל שבועה, גם כשהיא אמת,
היא שבועת שווא מבחינה מסוימת.
לכן כתוב במדרש שכל
העולם נזדעזה כשאמר הקב'
ברוך הוא לא תעיסה את
שם ה' אלוהיך על השווא.
למה העולם נזדעזה?
כי כל העולם כולו, קיומו לעומת
הקיום האלוהי הוא קיום פחות.
ולכן צריך להיזהר בשבועה בכלל.
עד כדי כך שמצאנו בהלכה, בדין השבועות,
שאדם לפעמים משלם כדי לא להישבה.
למשל על מציאת עבידה.
הוא צריך להישבה שהוא לא גנב את העבידה הזאת.
או את הפיקדון.
ולפעמים הוא מעדיף לשלם למרות שהוא דובר אמת.
רק כדי לא להישבה.
משמע שהדיבור של האדם הוא
משמעותי ביותר, הוא יוצר מציאות.
ולכן ראוי להיזהר בדיבור.
עכשיו אם כן אומר הרמחל,
כי הוא מניח שלומד הספר
כבר יודע את כל מה שאמרתי.
הוא אומר, בזה אנשים לא נכשלים.
בסתם להישבה.
כל מי שאינו מן האדיותות לא יישבה.
אבל יש ביטויים שאדם לא
שם לב שהם בכלל השבוע.
למה שאני זוכר הענפים.
והוא מה שאמרו בגמרא, שאני קורא בפנים.
רבי אלעזר, לב שבועה והן שבועה.
מה?
יש איסור להישבה בשביל השקר?
מה הבעיה?
באמת כן, בשקר לא?
יש איסור להישבה לשקר.
אין איסור להישבה לאמת.
אבל גם זה לא ראוי.
זאת אומרת כי האדם ניזהר בשבועות.
לפעמים גם האדם לא יודע,
כשהוא נשבע שיש איזה פרט מסוים,
שהוא לא ידע, שהוא לא כנות בשבוע.
למשל, אדם הסבר בגמרא על אחד שנשבע,
שלא יחזירו לו את החוב.
והוא לא ידע שבזמן שהוא נשבע,
מי שחייב לו נתן לו את המקל שלו לשמו.
בתוך המקל היה הכסף.
ברור? עובדים עליך.
לכן בשבוע צריך לזהר.
אם נגיד שלשקר אסור להישבה,
אז יהיה מצווה באמת כן להישבה.
לא, יש מה שנקרא, ובשמו תשווה.
שאם כבר אתה התחייבת בשבוע,
שהשבוע תהיה בשם שמיים.
ובשמו תשווה.
זה פסוק כזה.
מה אתה אומר?
מה הכוונה שהדיבור יוצר דבר מציאות?
הדיבור של האדם הוא לא דבר
פחות מציאותי מאשר שימוש בהקדח.
הקדח יוצר מציאות?
כן או לא?
כן, הקדח יוצר מציאות.
נכון?
אז גם הדיבור.
יותר חזק.
כי הקדח, סך הכול, זה כלי.
הדיבור זה עצם האדם.
אבל דיבור לא עורק בנאדם.
דיבור עורק בריבוע.
בסדר? זה בדיוק העניין.
לכן, השמור של מה שאומרים.
בבקשה.
בתפילה, מה זה התפילה? זה דיבור.
התפילה משנה את כל העולם?
כן, מה אתה אומר?
אדם שנשפט בבית דין של גועים.
נו.
אדם שלא אפשרות להישבע בבית
הדין של הנוצרים, בברית החדשה ובתנאח.
נו.
אז הדיבור יש לשבע בברית החדשה, ולא בשם השם.
אה, יפה.
אתה אומר, כן, מה אתה אומר ככה?
אם הוא צריך להישבע... אני
מבין, אני מבין מה שאתה אומר.
כלומר, אתה אומר, אדם,
אני חוזר על השאלה שלך.
אתה אומר, האדם עומד לבשפט אצל גועים,
ונותן לו אפשרות להישבע או
בברית החדשה או בתנאח. איך הוא
רעדיף שיישבע בברית החדשה,
כדי לפחות לא להזכיר שם שמיים.
אבל אז שהוא מזכיר שם אלוהים אחרים.
זה גם בעיה.
אסור להישבע בשם אלוהים אחרים.
מה אתה רוצה?
אבל זה כמו שאומר יוסף, מאחים.
לא חי פרעו, זה משהו אחר.
חי פרעו, אבל הוא לא עושה את פרעו לאלוהות.
אבל ברגע שאתה מזכיר את הברית החדשה, אתה
מזכיר שם בעצם באופן מובלע את האלוהות שלהם.
זה ודאי לא ראוי.
יש גם בעיה בכלל באמת להישבע במי שאיננו ה'
אתה אומר, בחיים שלי.
או בחיי... בחייך.
זה סוג של שבועה.
אמר רבי אלעזר, לב
שבועה, והן שבועה.
אמר רבה, והוא דאמר, לב, לב, תראה זמנה.
והוא דאמר, הן, הן, תראה זמנה.
ככן אמירו, והן צדק.
שיהיה לב שלך צדק, והן שלך צדק.
זאת אומרת שיש איסור, מן
התורה, לא לעמוד באמירות הן ולב.
אם זה כפול, אז זה כבר לשון שבועה.
הן, הן, או לב, לב, זה לשון שבועה.
מה לא הבנת?
מה הבעיה במילה הן, הן?
לא יודעת, איך זה מתשווה?
מה?
אה, כי זה, כאילו, למה אדם אומר פעמיים הן?
כדי לחזק את דבריו.
מה משהו של חיזוק דבר,
כרונה שזה כמו שבועה.
זה לא כמו נדר, זה כמו שבועה.
כן? שבילי, בין נדר לשבועה.
המילה לב, המילה הן, זה שבועה?
כן.
מי אומר את זה?
בגמרת, כתוב.
מה קצת, זה גם משוואת, מה?
המילה הן, זאת מילה בעברית,
שבאנגלית אומרים אותה yes,
או בצרפתית oui, וברוסית d'a.
אז בעברית, הן.
בעברית מודרנית, המציאו מילה חדשה,
שלא הייתה קיימת בימי חז'ל,
ולא בימי התנ'ב, זה המילה כן.
היום, ההפך של המילה
לא, זה המילה כן.
זאת המצאה של העברית החדשה.
כן? אבל בימי אבותינו, היו
אומרים הן, לא היו אומרים כן.
אז איך, אם את אומר פעמיים
כן, אתה נשבע בשם שמיים?
כן, זה כאילו שנשבעתה בשם שמיים.
כן, מדוע?
כי כך דרכם של בני אדם, להישבע.
כן, מה אתה אומר?
במילה ערבית, שהמדע הן זה אין?
בערבית, אומרים אינה, בשביל כן.
או בשביל להן.
כן, כן, אינה.
זה מה שנקרא, מי
שמקיימת דבריו, הוא אין.
כן.
בימינו זה לא תקף?
בימינו זה תקף ועודך.
זה לא מתקיים, מי מתקיים עם אישה,
שאומר כן, כן, אני אומרת כן.
כן, כן, זה שבוע.
כן, זה מדובר בהתחייבות.
כשיש אדם התחייבות, אם הוא
אומר פעמיים, אז זה כמו שבוע.
כן.
זאת אומרת, זה לא כל כך שאני מגיש את דבריי,
או חופר אותם, זה אומר,
אתה שכנע את זה אחרי השבוע?
נכון.
טוב.
אז מה המצוות של כן
בנות, אצל אופחד, דוברות?
לא, רק שזה לא איסור,
זה לא בגדל איסור להישבע,
רק שזה צריך, זה
מחייב, לעמוד בזה.
כן, כן בנות, אצל אופחד, דוברות.
מה זאת אומרת כן, שמה?
כן, הכוונה שזה דברים נכונים.
אז אני מאסביר לך, שבפסוק
כן בנות, אצל אופחד, דוברות,
הכוונה שזה דברים נכונים.
מה זה?
כן, זה כאילו, אדם אומר לי,
תשמע, תהיה בירב על היחס אחר,
זה אומר לו, כן, אני אהיה.
כן, זה כמו כן, בנות
אומרו כן, כן, אני אהיה.
זה בכלל לא אותו דבר,
אז מה אני מאסביר לך.
כן פירושו, מה שאומרים,
זה דברים נכונים.
משן כנות?
כן, או למשל, ואהיהי כן.
למה לא הבאת את הפסוק הזה?
ואהיהי כן.
זאת אומרת, שהיה כך.
שהיה כפי ש... כך.
כן, ברור.
אז כן, בנות, אצל אופחד,
דוברות, זה דברים נכונים,
מה שבנות, אצל אופחד, דוברות.
כן.
אז אם כן, מצאנו שצריך להיזהר
בשבועה, והנה, דבר השקר.
גמור חולי רע, נתפשק
מאוד בבני האדם.
כן, אסור לשקר.
אז זה מעניין, שלא אצל
כולם איסור השקר מובן.
למשל, באסלאם, אין בין
ציווי האסלאם איסור לשקר.
אוקיי.
יש להם מזל, כי אם לא,
זה היו נכשלים הרבה.
כן, זה מעניין.
עכשיו, צריך להבין את זה,
כי באמת, איך אפשר בעולם הזה שלא לשקר?
מישהו שאומר לך, מה השעה?
אתה אומר לו, חמש.
לא נכון, זה חמש ודקה.
אבל הוא לא התכוון שתדייקת כדי כך.
בסדר, אבל זה אומר שאין שום אמירה במציאות
שיכולה להיות מדויקת.
אין אמירה שיכולה להיות מדויקת.
זה העיקרון שאי אפשר לצמצם,
ולא נתנתורה למהלך הישרת.
לכן, תמיד יש בעיה.
הזוהר מכנה את העולם שלנו על מה זה שקרה.
לכן באמת, אין בתורה גם לב מפורש לא לשקר,
אבל יש חיוב מדבר שקר, תרחק.
אז תרחק, זה תרחק, כמה
שאפשר להתרחק, שזה הרבה.
אבל באופן מוחלט לא ייתכן
שתמלט לגמרי מן השקר.
כן?
רב, אז מה זה בעצם,
את תענה ברעך את שקר?
לא תענה ברעך.
סליחה, אתה מביא פסוק שלא קיימן.
אמרת פסוק, כביכול,
אל תענה ברעך את שקר.
אין פסוק כזה.
לא תענה ברעך את שקר.
אתה רואה כבר שיקרת.
כן.
כן.
אז זה בעדות בבית דין.
בבית דין אסור.
כן?
או למשל, לא תשקרו.
זו הכוונה כשאדם נטבע
בבית דין, שלא יכחיש.
כן?
אבל סתם ככה, אם אתה שואל
אותי, האם אתה בא מירושלים,
ואני אגיד לך, אני בא מבת התקווה,
בזה לא עברתי על איסור לא תענה ברעך את שקר.
כן?
אני מעניין שאנשים אוהבים,
שוכנעים שהאיסור לשקר כתוב בסרט הדיברות.
הוא לא כתוב שם.
טוב.
רב.
מה?
בעצם, אז זה גם מעניין של
השבוע, שכל מה שיגיד או יעשה,
זה שיקרית לפני הרציאלת האלוהית.
נכון.
כן.
זאת אומרת ש... אפשר
להגדיר את השקר שינוי,
זה משקר או לשנות?
כן.
אצל חזאל אומרים
לשנות, במקום לשקר.
כן, אז אכן די לי,
מתי מותר לשנות?
לשנות מפני השלום וכדור.
כן.
והנה, דבר השקר, גם הוא
חולירה, נתפשט מאוד בבני האדם,
ואולם מדרגות מדרגות יש בו.
יש בני אדם, שאומנותם
ממש הוא השקרנות.
אבל לא היו פוליטיקאים
באותם... טוב.
הם ההולכים ובודים
מליבם, כזבים גמורים.
למשל, אני אביא רווחה כלכלית לכל האזור.
כשאתם תבחרו בי, לא יהיו
מיסים, החופים יהיו נקיים,
יהיה שלום, לא יהיו
ערבים, יהיה בית המקדש,
ובכלל לא יהיו מחלות.
אז תבחרו בי.
בסדר.
אז יש כאלה שאומנותם ממש הוא השקרנות.
הם ההולכים ובודים מליבם כזבים גמורים.
למען הרבות שיחה בין הבריאות,
הולך השם מן החכמים ויודעי דברים הרבה.
ועליהם נאמר תואבת השם,
ספטה שקר, ואומר, ספטותיכם,
דיברו שקר לשונכם עבלה תהגה.
וכבר גזרו דינה, ובכך
אמינו זכרונם ברכה,
ארבעה כיתות אינם מקבלות
פני השכינה, ואחת מהן קטשקרנים.
אבל זה לכאורה לא היה צריך
בכלל להיות בפרטי מידת הניקיות.
כי אמרנו שמידת הניקיות זה על ענפים.
אז למה הוא הביא את זה?
כי הרי פה מדובר לא על
ענף, מדובר פה על העיקר.
שאדם שהומנו אותו לשקר.
אז למה הוא הביא את זה?
רמחאל, יש לו פרק פה
שנקרא בפרטי מידת הניקיות.
הסברנו שההבדל בין הניקיות לזהירות,
שהזהירות עוסקת בעיסורים הגלויים לכל.
שכולם יודעים שהם אסורים.
והניקיות עוסקת בעיסורים דקים מן הדקים.
אז פה, מה שהוא הביא כאן
על השקרנים המדופלמים,
אז דך אורה, זה לא מהדברים
הדקים, זה מהדברים הגסים.
אז למה הוא הביא את זה כאן?
הוא הביא את זה כאן,
בגלל שהוא רוצה להסביר על המדרגות שפחות מזה.
זה הכל.
מדרגות מדרגות יש.
אז כיוון שהוא דיבר על מדרגות מדרגות,
הוא מביא לך את החמור,
ומתוך כך הוא יגיע לענפים.
נכון?
טוב.
ויש אחרים קרובים להם במדרגה,
אף על פי שאינם כמו הם ממש,
והם המחזבים בסיפוריהם
ודבריהם, והיינו שאין אומנותם בכך,
ללכת ולבדוד סיפורים
ומעשים אשר לא נבראו ולא יהיו,
אבל בבואם לספר דבר מה,
יערבו בהם מן השקרים כמו שיעלה על רוחם,
והתרגלו בזה עד ששוו להם כמו טבע.
והם הם הבדאים.
יש בידים כן בין שקרנים לבדאים.
שקרנים זה מי שאומנותו בכך,
הבדאים הם הבדאים אשר
אי אפשר להאמין את דבריהם,
וכמאמרם זכרונם נברכה,
כך הוא עונשו של בדאי,
שאפילו הוא אומר אמת, אין שומעים לו.
שכבר התביעו בהמראה הזאת,
שלא יוכלו לצאת דבריהם
נקיים מן הכזב, מתוך פיהם.
למשל אתה אומר, אני יצאתי
למסע, אני הגעתי ראשון לפסגה.
לא נכון, הגעת רביעי.
אבל אתה, כיוון שאף אחד פה
כדי לבדוק את דבריך, אז אתה,
קצת מגזים, הייתי הראשון להגיע.
היית רביעי.
מתוך הארבע.
בעצם הייתה האחרון.
טוב.
הוא מה שהנביא מצטער
ואומר, לימדו לשונם דבר שקר,
העווה נלאו.
ויש עוד אחרים.
שחולים קל מחולי הראשונים,
והם אותם שאינם קבועים כל כך בשקר,
אלא שלא יחושו להתרחק ממנו.
ואם הזדמן להם, יאמרו הוא.
ופעמים רבות יאמרו דרך שחוק,
אוקיי, הוצא בזה, בלא כוונה רעה.
ואומנם, החכם
הודיענו, שכל זה הוא,
הפך רצון הבורא ברוך הוא ומדעת חסידיו.
הוא מה שכתוב, דבר שקר יסנע צדיק.
והוא מה שבא עליו
ההזרה, מדבר שקר תרחק.
ותראה שלא אמר, משקר
תשמר, אלא מדבר שקר תרחק.
להעיר אותנו על ההרחק
הגדול, והבריחה הרבה,
שצריך לברוח מזה.
כל דבר שיכול להשתמע כאילו משהו כזה,
כן, למשל לגנוב דת הבריאות.
כן, למשל, אתה משחק משחק,
שיחשבו שאתה מי שאתה לא.
כן, לא אמרתי כלום, אני
רק התנהגתי באופן מסוים.
כן, אבל זה יטעה את בני אדם.
חשבו שאתה מי שאתה לא,
ולמשל, אתה רצית להיכנס...
מי שאתה באמת לא.
למשל, רצית להיכנס, לאיזה
מחלקה סגורה, בבית חולים,
ואתה לא עשית כלום, רק
לבשת חלוק לבן ושמת סטטוסקופ.
כן?
ואז אתה נכנס לחדר הניתוח.
אני אמרתי שאני רופא?
לא אמרתי שום דבר. נכון?
אני רק לבשתי חלוק לבן וסטטוסקופ.
כן? זה נהיה.
אבל התנהגת באופן שיחשבו שאתה מי שאתה לא.
בסדר.
זה גם סוג של שקר בלי דיבור אפילו.
כן, מה אתה רואה?
הכוונה לא בעצם שהשקר הוא
ביחס למי ששומע את הדברים?
ברור. שקר זה ביחס למה שאנשים מבינים מדבריך.
נברור שאתה אמרת רק מילים בסדר.
מה שנקרא לגנוב דעת.
מה זה לגנוב דעת?
לא אמרתי שום דבר לא נכון.
אבל אתה הבנת את זה אחרת.
זה גם הסוס.
שקרים לא מבינים?
אני לא יודע מה זה שקר לבן.
זה דבר פשוט בונים
של... כן, משתמע.
משתמע ככה, משתמע ככה.
זה מה לעבוד.
כן?
עכשיו, לדבר המצווה, אבא
מעייר את הבנה שלו לתפילה,
הוא אומר עכשיו, הוא מוקדים
פעמית, כל שבע וחצי הוא אומר,
הוא אמר, כבר שבע וחצי.
הנה, זו דוגמה.
הנה, אני אחזור על הדוגמה, יפה.
אתה אומר, אדם צריך להעיר את בנו לתפילה.
ולכן הוא מספר לו שהשעה לא בדיוק השעה,
אלא הוא מעכר לו, כבר מאוחר.
זה אסור. אסור.
יש בגמרא סיפור על רב.
כן, רב, אשתו הייתה אישה רעה.
זה ידוע.
והיא הייתה, כל פעם שהוא מבקש מאכל מסוים,
הייתה עושה מאכל אחר.
אם הייתה מבקש עדשים, הייתה עושה לו פעולים.
אם הייתה מבקש פעולים, הייתה עושה לו עדשים.
בדיוק הפוך מה שהוא רצה.
יום אחד, הבן שלו התחיל לשקר.
כן?
כלומר, הוא אומר, תגיד לאמא שהיא תעשה עדשים,
היה הולך לאימא, הוא ביקש פעולים.
ואז הייתה עושה עדשים.
ואחרי כמה זמן שזה עובד
ככה, אומר לו רב לבנו,
נדמה שאמא העטיבה דרכיה.
אז הוא סיפר לו, זה לא
בגלל שהיא עטיבה דרכיה,
זה בגלל שאני סיבנתי אותה.
אז רב אמר לו, אל תעשה את זה,
אף על פי שזה מותר היה, להטיל
שלום, כי אתה תתרגל לשקר.
ואסור להתרגל לשקר.
אז אפילו זה, כן.
במיוחד שאם אתה כל פעם,
כשאתה מהיר את הבן שלך,
אתה כל פעם משקר לו בשעה, הוא כבר יודע.
כן?
כן.
אבא, אבא, סליחה.
זה אותו דבר.
יש באמת עניין שאבא יהיר את הבן שלו לתפילה?
האם יש עניין שאבא יהיר את בנו לתפילה?
למה לא?
כי אתה מחייך אותו, תפלל.
לא מחייך אותו, אני מהיר אותו, זה לא טובה.
הוא לא ביקש להתפלל, זה לא תורך.
למה זה תורך?
כי לפעמים יש כאלה ש...
זה לא תורך בכלל, זה כיף, זה להתפלל.
מה?
לא, בצדנות, אני שומע,
שאני ממש מגיד לנשים ש...
שידעים שלא כל כך רוצים
להתפלל, אז הם ההירים אותם.
אם הם לא רוצים להתפלל, זה סיפור אחר,
אבל הוא רוצה להתפלל,
כשהוא לא רוצה לקום
מהמיטה, זה שני דברים שונים.
הוא רוצה להתפלל, אבל
הוא לא רוצה לקום מהמיטה.
אז כשאתה מקים אותו מהמיטה,
אז כר הוא לא במיטה, אז...
הוא עכשיו רוצה להתפלל.
אתה מבין?
זה משהו דק.
אולי שהוא יעיר אותי.
טוב, כן.
איפה היינו?
בכלל כל דבר במציאות הוא אף פעם לא נעים.
אתה חושב שזה כיף לאכול סודת שבת?
לא רוצה לאכול סודת שבת.
אני רוצה לבהות בטלוויזיה.
אבל לא, יש מצוע לי לאכול סודת שבת.
טוב, הלאה.
אולי יש מסירות נפש עצומה.
כל שבת, סודה שלישית, זה מה זה?
איזה מסירות נפש זה?
שבת חורפית, מה?
טוב, זה מראה, זה מסירות
נפש עצומה של עם ישראל.
שאלה שאולי לא בעניין 100% אבל...
מה אם עשיית מצווה גולם לך לחטא,
זאת אומרת, אתה לא רואה לך מצווה,
ואתה עושה אותה מכל מקום,
זה באמת גורם לך שאתה תהיה ככה, לחטא עצום.
מה קורה אם מצווה גורמת לתרחה, לחטא וכדומה?
זה תמיד ככה.
הרי האדם רוצה לא לעשות יותר מאשר לעשות.
נכון?
אם תהיה מצווה לנוח בין 2
ל-4, תאמין לי שאף אחד לא ישן.
או יהיו הרבה שלא ירצו.
יש מצוות שכן ומצוות שלא.
מה השאלה?
האם אתה שואל אותי, תחשוב
טוב טוב על השאלה שאתה שואל,
אתה שואל אותי, אדם שקשה לו לקיים מצווה,
אם הוא צריך לקיים את המצווה, זו השאלה?
אבל בזמייה... מה?
בזמייה מסוימת, כאילו...
אני רוצה שתסביר לעצמך את השאלה עד הסוף.
האם אתה רוצה להגיד שמצוות זה המלצות,
ואז יוצא שאם קשה לך
לא תעשה, זו הכוונה?
אני לא מבין אם קשה לך זה אפשרי,
אבל קשה לא אורן
לך להיות כך... מה?
שלם, מה?
אני לא הבין את השאלה עדיין.
האם נשאלתי אם קשה לך
לקיים מצווה, אני שואל, מה אם...
אם המצווה גורמת נזק.
מה?
אם המצווה גורמת נזק.
כן.
נו, אז מה הבעיה?
אז היא גורמת נזק, מה יש?
גם אם היא גורמת עצבות?
גורמת עצבות. עצבות זה עבירה.
אז מה לעשות? לעשות אותה או לא?
בלעד לעשות אותה, ולשמוח.
אני לא מבין את הבעיה בכלל.
כן?
אמרו כבר רבותינו משפט גדול
שפותר הרבה מהשאלות האלה.
הם אמרו? לא.
רבותינו אמרו משפט עוד יותר גדול.
החיים לא פיקניק.
טוב.
הרב מותר לשקר כדי למנוע חילוש
שבת גדול של ציבור וראש וימים?
טוב, אתה שואל, על הלכות שקרים.
שמתי מותר לשקר, מתי אסור לשקר.
בסדר, בסדר, זה דיון בפני עצמו.
מה השאלה, אם מותר לשקר בשביל...
יש אישום ציבור, והתחלה
היא שיטת קלחה שמאלית,
והם שואלים אותך, איך אפשר לזה?
אתה או תשקר, או שלא תגיד, או שאין לזה בכלל.
זאת אומרת, זה יכול לגרום
לכך שלא יהיה חילוש שבת גדול.
אם לא תגיד להם... האם מותר
לשקר בשביל למנוע חילול שבת?
כן, זה סיפור מישוב שפרש את חילול של שבת,
בשורה ולמה, כדאי.
אה, למשל, שמוטב שיהיו שוגגים ואולי מוזים.
זה דווקא הפוך מהשאלה שלו.
אתה שואל, במקרה שאתה יודע שהעירוב נקרא,
ואתה לא מודיע כדי שהם לא יהיו מזידים.
אבל זה הפוך מהשאלה שלו.
זה הפוך, הפוך.
כן, השאלה שלך היא, האם
מותר לי לעשות עבירה קטנה,
כדי למנוע עבירה גדולה?
אז זה הסוגיה במסכת שבת.
האם אומרים לאדם חטא
כדי שיזכך עביריך, או לא?
נכון? כן או לא?
יש שם מסעית מחלוקת.
יש דיון, דיון בהגמרה.
האם אומרים לאדם חטא כדי שיזכך עביריך,
או שלא אומרים לו את זה?
כן, אז המסקנה, לכל הדעות שאמרה,
שאם זה כדי למנוע ממנו חיוב סקילה, מותר.
כן, אם זה כדי למנוע ממנו חיוב סקילה, מותר.
אבל אם זה כדי למנוע ממנו חיוב חטאת,
אז אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכך עביריך.
ויש מן הראשונים שכתבו,
שאף על פי שאין אומרים
לאדם לחטא כדי שיזכך עבירו,
אבל רשא יהיו להתנדב לחטא כדי שיזכך עבירו.
כן, מחלוקת בין הראשונים, הדבר הזה.
כן, יאיין הכבודו, בנציקלופיה התלמודית,
בערך אין אומרים לאדם חטא.
יש שם ערך שלם על הנושא הזה.
כן, ויש לפעמים, שלכתחילה, אנחנו אומרים,
את לעשות ל'הם, אפרעו תורתך.
אני מביא לך דוגמה מעניינת,
של את לעשות ל'הם אפרעו תורתך.
דת החתם סופר היא, שלא מברכים
ברכת הגומל בלילה, רק ביום.
יום אחד החתם סופר היה
צריך להגיע לאיזשהו מקום,
והוא התעכב מאוד,
והקהל שאליו הוא היה צריך
להגיע, מאוד מאוד דאג לו,
והתפללו, אמרו תהילים, כי
חשבו שאולי קרה לו משהו.
הוא הגיע, זה היה כל הלילה,
כל כך שמחו הקהל שמתעשו
בבית הכנסת, ואמרו מזמורי הודעה.
אז הוא ברך הגומל.
בלילה.
למה? כי הוא אמר שזה חילול ה'
שכל הקהל מודה להקב'ה
על זה שהוא הגיע, והוא לא.
אז מצד חילול ה' הוא עבר על דבר
שלכל דעתו אסור, ואפילו לפיכן עשה.
את יודעת מה אתה אומר?
כל כך אני מבין לשלום בית מותר לשקר.
כן, לשלום בית מותר לשקר.
אבל יש בו בעיה, כמו
שאמרת מרק טוויין,
מרק טוויין הסופר האמריקאי,
הוא אמר, הדבר הטוב ביותר שיש בלומר את האמת,
זה שאתה לא צריך להיזכר במה אמרת.
אז נכון שמותר לשקר מבני...
יש כמה דברים שמותר לשקר בשבילה.
אבל ההתרגלות לשקר היא דבר רע, בכל מקרה.
הוא כבר נאמר, שאירית
ישראל לא יעשו עוולה,
ולא ידברו חזב, ולא
יימצא לפיהם לשון תרמית.
וחכמנו זכרוננו ברכה אמרו,
חותמו של הקדוש ברוך הוא, אמת.
ובוודאי, שאם האמת הוא מה שבחר
בו הקדוש ברוך הוא לקחתו לחותם,
לא, כמה יהיה הופכו.
הופכו מתואב לפניו.
לכן ראוי מאוד להיזהר, שלא
לשקר, גם אם זה דברים המותרים.
וגם נגיד שמותר לך לשקר,
או אפילו מצווה לשקר,
לצמצם את השקר למינימום הנדרש.
נגיד אם צריך שאדם אחד ישקר, אז לא
שעשרים אנשים יתנדבו לשקר וכדומה.
טוב.
והיזהיר הקדוש ברוך הוא על האמת.
אזהרה רבה.
ואמר, דברו אמת, איש את רעיהו.
ואמר, והוכן בחסד
כיסא, וישב עליו באמת.
ואמר, ויאמר, אך עמי
הם מה בנים לא ישקרו.
הלמדת שזה תלוי בזה,
ונקרא ירושלים, האמת,
להגניל חשיבותה.
יש מה שנקרא, עם איזה מושג
שאימציו בדורות האחרונים,
שנקרא אמת חינוכית.
מכירים את הביטוי הזה?
זה מילה אחרת בשביל שקר.
זה מילה אחרת בשביל שקר.
אבל זה לא יפה להגיד שקר,
אז קוראים לזה אמת חינוכית.
צריך קצת לא להגיד את הכל וכדומה.
הייתי אפילו, שזה תלמוד תורה אחת,
שלא מלמדים את הילדים עקידת יצחק.
כי זה מזעזע את הנפש הצעירה.
והייתה שרת חינוך שהחליטה
להוציא מתוכנית הלימודים של התנך
את ספר יהושע.
ספר יהושע שם, מה, להרוג
את הקנענים, זה לא סימפטי.
אז זה לא שלא אמרנו,
לא ששיקרנו, רק לא אמרנו.
העבר שאתה לא אומר,
אתה מוות את התמונה.
תתמודד עם זה שספר יהושע אומר
להשמין את הקנענים.
תתמודד עם זה שהקדוש ברוך הוא אמר
לאברהם לשחוט את בנו.
תתמודד, אבל אל תעשה כאילו שהוא לא אמר.
ומה עם כל מיני ביטויים יותר לא צנועים?
כביכול.
מה, למשל, לוויח שווה על איזונה?
כן, נו אז מה?
זה כתוב בתורה, לא?
מה?
זה כתוב בחומש.
אתה לא תלמד חומש לילד?
אתה צריך להסביר לו את זה.
הוא לא תמיד מבין, אבל צריך להסביר לו.
אבל אם אתה, תראה, אל תהיה יותר חכם
מהקדוש ברוך הוא.
הרי הקדוש ברוך הוא, הוא
החליט שזה יהיה בספר בראשית.
והוא גם החליט שאת ספר בראשית
ילדים ילמדו.
אבל, תראה, אם הקדוש ברוך הוא היה יודע
איזה נזקים חינוכיים זה יגרום,
אז בוא'ת הוא לא היה כותב את זה.
אז מזל שיש לו, לקדוש ברוך הוא,
שאני פה כדי לצנזר את
הפסוקים, הוא בטוח יסכים איתי.
אז הרב אומר שאתה צריך לעשות את זה
ספו של תמר ויהודה לכיתה א'
ודאי שצריך ללמד תמר ויהודה לכיתה א',
רק צריך להסביר, רק תנסה להסביר לו מה זה.
מה זה קדשם, מה זה זונה, וזה, איך הוא יבין.
צריך להסביר לו.
להסביר לו בשפה שהוא מבין.
ספר בראשית בראשית צריך ללמד לילד בכיתה א',
הרי זה כתוב בתורה.
זה יוצר את דמיון של מה?
מה נשאר לו כל החיים?
שמה?
שאדם וחווה, מה?
מוחשי.
אז תחשוב ככה, מה יש?
לא קרה כלום.
זה לא פוגע משום דבר באימונה.
נכון?
זה לא מקטין, זה דווקא
מקרב את זה לשפה שהוא מבין.
זה בדיוק הסיבה שהתורה כתבה
את זה כפי שהיא כתבה את זה.
והתפירו על התאנה, והנחש מדבר, וזה.
מה יש? מה רע בזה?
אם אתה הסברת את כמה
שורות שמותר להסביר לילד,
מה שכתוב, על לא לאשן את הדעת השורותית.
נכון, נכון, נכון.
במיוחד בעניין האלוהות.
אבל זה לא על אלוהות, כל
מה שכתוב שם בעבר אישית,
כתוב היומר אלוהים, לא כתוב איך הוא אמר.
אמרתם קודם שהיא אמת צניעות,
תסביר את זה לילד, איך שהוא מבין.
בלקסיקון שהוא מבין.
ברור.
אין לו שם לקסיקון שיכול להבין את זה.
פשוט מאוד.
מה זה שמע ויבוא אליה?
אתה צריך להסביר לילד, הם חיו כאיש ואישה.
מה זה?
הוא לא שואל מעבר לזה, תאמין.
לא, באמת.
הוא לא שואל.
לא, השאלה היא גדולה
באמת, אבל האם האמת היא...
כי הוא גם לא יכול להבין יותר מזה.
או שהיא יחסית.
יש אמת לאמיתה, שהיא שורש לאמת,
שהעד שם משום דבר אין יותר אמת,
או שאפשר גם להפחיד
קצת ועוד קצת ועוד קצת ו...
אתה אומר שמותר לשקר.
לא, אני לא אומר שמותר לשקר.
האם השאלה כתוב ככה, ויה הרשם כי סנועה לאה.
זה לא שהוא שנה אותה, הוא באמת
לא שנה אותה, הוא באמת אהב אותה.
אבל כתוב סנועה, מה אתה עושה?
אז תכתוב שהייתה סנועה.
תסביר מה זה סנועה.
אבל אל תגיד לי שהיא לא הייתה סנועה.
זה כמו שפעם היה...
פעם איזה יהודי אחד נתן דרשה
שלמה להסביר שמה שכתוב שמרים,
כתוב תיקח מרים הנביאה, אחות
הארון, זה לא שהייתה נביאה.
כי לא יכול להיות, מה, אישה תהיה נביאה?
היא הכוונה שהייתה צדקת כזאת וכו'.
נתן דרשה שלמה, בסוף שאמר איזה
יהודי אחד, וכתוב שהייתה נביאה.
אני צופה בשיעורים שלך בהנאה מרובה.
אני לומד המון ממך.
אתה מפרש תורת ישראל ברמה
גבוהה ביותר ואמיתית ביותר.
שאלתי, האם אתה וחס ושלום צדוקי?
כי מי שלא מאמין בעולם הבא, זה צדוקי.
לא, אני לא צדוקי. אני מאמין בעולם הבא.
מה? הוא שואל, כן, הוא שואל, האם אני צדוקי.
לא, אני חושב שאני לא צדוקי, כי אני
חושב שאני כן מאמין בחיי העולם הבא.
לא יודע איפה הוא לקח את זה, אבל בסדר.
צריך להרגיע אותו.
אז אני לא צדוקי. טוב, נו, רק יש שם.
אז... לא יודע, אין
אדם יש לו שאלה.
צריך לדיחס לכל שאלה.
נו, שפעם מישהו ככה, רב מרדכי
איליהו הלך ברחוב עם כל הפעמלייה וזה,
מישהו ככה בא אליו ואמר
לו, הרב, מה מברכים על תפוח?
רצו שמה לטרוף אותו, הכל אלה מסביב.
אז הרב אמר, תראה, אם אתה
אוכל אותו שלם, בואי פרי העץ,
אבל אם אתה מגרד אותו, שעקול.
אם אתה עושה אותו בתוך עוגה, מזונות.
עשינו שם.
זה היה ביחס לשאלות של אנשים. טוב.
אז כל זה דיברנו.
לא, זה נאמר שאפשר לא לשקר,
אפשר פשוט להסביר לפי ההבנה שלו.
אבל להסביר לפי ההבנה שלו.
יש אגב, מלבד המושג אמת חינוכית,
שהוא מילה אחרת בשביל לשקר, כפי שאמרתי,
יש מה שנקרא חינוך לאמת,
שזה גם דבר חשוב מאוד.
צריך לחנך לאמת.
אלא מה? מה שאני כן מסכים, שיש
אופן של עברת האמת לפי סדר מסוים.
כלומר, הדבר הראשון שאתה תלמד,
יהיה שונה מהדבר השני שתלמד.
אבל לא צריך להחסיר שום דבר.
צריך למדת הכל.
הרב, גם חז'ל אומרים לא לספר חלק מן הדברים.
כגון מעשה ראובן, כיוון שהעם לא יבין וכו'.
לא. חז'ל אמרו לו לתרגם.
אבל לא אמרו לו לקרוא את הפסוקה.
אפשר גם לא לקרוא את הפסוק.
לא לתרגם בציבור.
רגע, יש תרגום למעשה ראובן או לא?
יש תרגום. התרגום קיים.
רגע, לא בציבור, זה ההבדל.
אבל כי זה מעמד שאיננו לכבודו של ראובן,
ולכן אתה לא תתרגם.
מעשה ראובן נקרא ולא מתרגם.
איפה? בבית הכנסת.
אבל בתלמוד תורה, הילדים
יתרגמו את הפסוק או לא יתרגמו?
יתרגמו. נכון.
וזה ילדים קטנים שאולי אפילו
עוד לא מגיעים לבית הכנסת.
כי הם מפריעים.
והם כבר יודעים את התרגום.
אלא מה שכשאתה קורא בציבור,
אתה לא תעשה בושות ציבוריות
לראובן, לכן נקרא ולא מתרגם.
כן, אבל מי ביקש ממך להבייש אותו?
זאת האמת, ולכן אתה צריך
לתרגם את זה בבית הספר.
מה עשו יהודה ודמר?
מה עשו יהודה ודמר לא כתוב שנקרא ולא מתרגם.
אבל אם זה האמת, זה מה
שקרה, אז מה קורה בבית הכנסת?
אז זה מה שאני מסביר לך.
אז באמת אומרים על מעשה יהודה ודמר.
ועל מעשה ראובן לא אומרים.
אז מה, יהודה מותר לעשות בושות ולראובן לא?
ליהודה זה לא בושות. איזה בושות יש פה?
הרי זה היה מותר.
רגע, אני רוצה להסביר לך.
הרמב״ם כותב מפורש שהקדשה
לפני מתן תורה הייתה מותרת.
אז אין פה שום בושות.
פשוט מה?
גם זה אמת.
בימינו זה אסור.
וגם כתוב שיעקב נעשה שתי
אחיות, אז גם את זה תמחוק?
ביש שבימינו אסור לעשות שתי אחיות?
או תגיד שתמחק את זה שאמרם נעשה את דודתו,
שזה אחת מן ההריות?
אז זה בושייה גודלת, אז למה אתה ראובן?
כי איזה ראובן זה באמת בושה, זה לא יפה.
אלא מה, לא תעשה לו בושות,
אלא לא צריך לעשות לו מסדר ביזיון לפני כולם.
אה, זה כתוב בתורה.
זה כתוב בתורה.
בציבור.
אבל התורה לא תוקנה לעיקרי בציבור.
זה חכמים החליטו לתקן קריאת התורה בציבור.
ולכן הם החליטו לעשות מה שהם רוצים בה.
איפה שהם החליטו לקרוא
בציבור, איפה שהחליטו שלא.
בעיה שלהם.
אבל אם זה החיוב דהורה הייתה
לקרוא, לא היית עושה את זה אחרת.
למשל, כתוב בפרשת סוטה,
שכותבים את כל הפרשה, כל העלות,
כולל שם הוויה, וכתוב, הוא מכה אל מאמרים.
אז אתה מוכרח גם שם הוויה שם.
אז מה אתה עושה, בגלל
שזה שם הוויה לא יפה למחות?
אבל התורה אמרה, אתה עושה.
בסדר.
כן, בבקשה.
אני לא חושב שמישהו אמר כאן להכסיר מהאמת.
נראה לי שתפסות הכוונה היא
כאילו, לחשוף את האמת בעברגה.
כל ילד צריך שיחשף את זה בצורה תפוקרת.
גם לא סתם התורה אדריכה שחמש שנים נקרא,
עשרה למשנה, כי יש ילדים
שביחד יבין את זה לא נכון,
את המשנה, את הגמרה בגיל קטן.
כנראה גם, לא יודע, אמירות כמו
מישהו שבא למישהי במשנה או בגמרה,
צריך שילד ייחשף את זה בגיל עשרה או חמש,
ובגיל אין שום מבין.
אני חושב שגם, כאילו מה
שאמרו, שיש דברים שכדאי לחשוף,
אתה בגיל יותר מוכר,
לא עושה שמישהו ימנע לבן שלו
לדעת את מה שיהודה ותמר בגיל חמש.
זה לא שיש עניין שהוא יידע את האמת בעברגה.
כאילו מה שאתה אומר.
אני לא מבין את הבעיה שלך.
אינני לא מבין.
זה שאתה אומר שיש הדרגה
בחשיפת האמת, אתה צודק.
אבל כשאתה בא ללמוד טקסט,
אם אתה מכסיר משהו מן הטקסט,
אתה כבר שיקרת.
אתה יכול להגיד, את הטקסט הזה אני לא מלמד.
כלומר, אני לא מלמד חומש.
אתה יכול להגיד.
אני, לילדים, לא מלמד חומש.
אפשר להגיד את זה.
אבל בריה שהחלטה שאתה מלמד חומש,
אם זה חומש מצונזר, זה כבר לא היה חומש.
נגיד לילד בן שלוש צריך ללמד את חומש.
ילד בן שלוש לא צריך ללמוד חומש,
וכשילד בן שלוש עוד לא הגיע לגיל חמש,
אז אין בן חמש למקרא.
לא, זה משהו אחר.
זה משהו אחר.
טוב.
אבל כשאתה מלמד את הילד בן החמש
את המקרא, אל תחסיר מעשי עודוי תמר.
כן, בבקשה.
אבל מה עם לפרסם, נגיד, חצי
הדברים של חכמים כמו של הרב קוק?
נגיד, דברים כן, דברים לא.
אם הוא לא מפרסם את כל זה.
כן, בוודאי.
אלא מה?
אתה שואל, מדוע לפעמים יש כתבים שלא מפרסמים?
כי הרב קוק בעצמו ביקש שלא לפרסם.
הוא אמר בעצמו שיצנזרו אותו.
בעיה שלא.
הרב, גם חז'ל אומרים לו
לספר, אה, זה כבר רעיון.
כן, טוב.
וכבר אמרו זכרונם מברכם,
ודובר אמת בלבבו כגון רב ספרה.
להודיעך עד איכן חובת האמת מגעת.
כן? כגון רב ספרה.
מה?
מה?
בלבבו, כי הוא דובר אמת על פי
מה שהיה בלבבו, כמו רב ספרה.
רב ספרה זה שמישהו הגיע
והוא נתן לו במחיר הראשוני?
נכון, נכון.
בואו נקרא, הנה פה יש רשי בשם בעל השילטות.
שהיה לו חפץ אחד למכור.
הוא בא אדם אחד לפניו
בשעה שהיה קורא קריאת שמה.
כי כשהוא קורא קריאת שמה הוא לא יכול לענות.
ואמר לו תן לי החפץ בכך וכך דמים ולא
ענה הוא מפני שהיה קורא קריאת שמה.
כסבור זה שלא היה רוצה לתנוע בדמים הללו.
ואוסיף.
אמר תנעו לי בכך יותר.
כן? הוא חשב, והוא רצה
ב-100 שקל ורב ספרה לא ענה לו.
אז הוא אומר טוב, 150.
יכול היה לנצח, ורב ספרה רצה למכור לו ב-100.
כן?
ואחר כך שסיים קריאת שמה אמר לו
תוד החפץ ודמים שאמרת בראשונה.
שבאותן דמים היה דעתי לתנם לך.
כן?
הוא יכול להגיד בסך הכל אני
לא אמרתי כלום, זה הוא רצה יותר.
וכבר אסור לדענית חכם לשנות
בדיבורו חוץ משלושה דברים.
ואחד מן העמודים שהעולם עומד עליו, הוא האמת.
ככה הוא מגיע כבר למדים הרבה יותר גדולים.
מדים קוסמולוגיים.
אם כן, מי שדובר שקר
כאילו נוטל יסודו של עולם.
וההפך מזה, מי שזהיר באמת
כאילו מקיים יסודו של העולם.
וכבר סיפרו עומר זכרונם נברכה
מאותו המקום שהיו זהירים באמת.
שלא היה מלאך המוות שולט שם.
ולפי שאשתו של רבי פלוני שינתה בדבריה,
אף על פי שהייתה, שהיה לכוונה טובה,
גרתה בהם מלאך המוות
עד שגירשוה משם בעבור זה.
וחזרו לשלוותם.
אין סיפור על רב טביומי שהוא הגיע
למראש אבא אמינה לקע קושטה בעלמה.
בהתחלה חשבתי שאין אמת בעולם.
עד שהגעתי למקום וקושטה שמי.
זה מקום שקוראים לו קושטה.
מה זה קושטה?
אמת.
ושם אף אחד לא היה מת צעיר.
כולם היו מתים זקנים.
והוא בא לשם ויום אחד
אשתו הייתה חופפת את ראשה.
מה שקוראים היום מקלחת.
ובאה שכנה ודפקה בדלת ואמרה איפה פלונית.
ואז הוא אמר היא לא פה.
כי זה לא היה צנוע להגיד שהיא מתקלחת.
אז הוא אמר היא לא פה.
מתו לו שני בנים על המקום.
אמרו לו אנשי המקום,
אוהו, אתה פה אדם מסוכן, אנחנו
מבקשים מכם שתעזוב את המקום.
כלומר לא רק שמתו לו בניו, גם
בסוף הוא הצלח לעזוב את ביתו.
עכשיו, מה זה הסיפור הזה?
אתם מאמינים לסיפור הזה?
בדאי שלא.
אלא הכוונה, מה זה, קוראים לו אלאי
שזה קראו לו רב טבוט או רב טביומי.
הגמרא לא יודע אם קורא לו טבוט או טביומי.
מה המכנה המשותף של שני השמות האלה?
טוב. כלומר זה אדם שפועל
על פי הטוב, לא על פי האמת.
דהיינו לפי המוסר ולא לפי המוחלט.
בעולם הזה אתה מוכרח לשמור על המוסר.
הרי הצניעות זה חלק מן המוסר.
אבל הצניעות סותרת את האמת.
בסדר, אז אם ככה אתה לא בעולם הזה,
אז איפה זה המקום הזה שנקרא האמת?
בגן עדן.
בסדר.
טוב.
כן.
איפה עובר הקו בין מוסר לאמת?
איפה עובר הקו בין מוסר לאמת?
בין האובייקטיבי לסובייקטיבי.
זאת אומרת שאדם הראשון, למשל,
בגן עדן הוא בלי בגדים. למה?
כי זאת האמת.
אבל כשהוא חוטא, הוא צריך להתלבש.
כי זה המוסר.
יש לו מה להסתיר.
כן, בבקשה.
מהם שלוש הדברים שמותר לתארים לחגי האיש?
מהם שלוש הדברים שמותר
לתארים לחגי החגי האיש?
זה במסכתא, בפוריה ומה עוד השלישי?
היה שם עוד איזה משהו שלישי.
מה? באושפיזה.
כן, באושפיזה.
מה? הכרונה ששואלים אותו, תגידי,
אתה למד את המסכת בבאבטרה?
מותר להגיד לא. למרות שהוא כן למד.
מותר לו לשקר בזה.
כן? לגבי פוריה, שמותר לו להסתיר את
דבר, מצבה של אשתו, אם היא נדע או לא.
ואושפיזה, מה זה?
אורח. אורח, כן, אבל מה זה, מה השקר שם?
שאומר, כן, אפשר להתארח אצל פלוני.
כן, אז זה דברים שמותר לשקר בהם.
מה זה אומר אמת מארץ תצמח?
אמת מארץ תצמח.
זה אומר שהאמת זה לא דבר גלוי,
אלא זה דבר שלוקח זמן עד שזה מתגלה.
תצמח. תצמיחה זה דבר שלוקח זמן.
כן?
הסיפורים מתארגנים, אנחנו רואים
שהמוסר, גם אם יש היה מוסר לא צריך לשקר.
לא, זה אומר שהמוסר זה העולם.
שהעולם מתנהג על פי המוסר.
העיר ההיא מסורת מחוץ לעולם.
ואין צריך להעריך בדבר הזה
שהשכל מחייבו והדעת מחריכו.
אני הזכרתי בעוד משהו שנוגע לשבועות.
יש הרבה ביטויים שאנחנו משתמשים
בהם, או שהציבור משתמש בהם,
שיש בהם חשש לא רק של
שבועה, אלא אפילו של גידוף.
כל מיני ביטויים שבערבית
הכלולים את המילה רבק.
שזה, רב בערבית זה אלוהה.
כן? זאת כלונה אלוהיך.
אז אם אתה מוסיף לזה בחיית, אז בכלל זה בעיה.
כן?
לכן צריך למאוד להיזהר בשימוש בביטוי הזה.
כן? במיוחד אם זה נוסף עם מילה
שמשמעות הכללה, כגוני נעל וכדומה.
כן? בערבית.
אז מי שיודע קצת ערבית,
תזהר בשימוש בביטויים האלה.
כן, בבקשה.
שלושת היוצאים מהכלל האלה שאפשר לשנות בהם,
אז רק הם דברים פרטיים שרק בהם אפשר לשנות?
או גנים אותנו כללים שבהם אפשר לשנות?
יכול להיות שיש בזה ללמוד כללים.
זאת אומרת, יש לפעמים שאפילו ראוי לשקר.
כן? אבל במלחמה, למשל, אחד או מי.
טוב.
מה? כן, כן, זה בעיה.
כן. עכשיו, כן, כשאתה אומר ביחיית, למשל,
כי זה כאילו שאתה נשבע בחיי פלוני.
ואסור להישבע בחיי פלוני.
אבל הכוונה היא בכלל לא כזאת.
גם מקבלים קודם המילים
שאומר כן, כן, לאו, לאו.
במיוחד את מקבלתי למה?
זה מה שהוא קורא לזה ענפי הניקיות.
כן. טוב.
עד כאן להיום, אנחנו צריכים לקצר
קצת כי הגדימו את תפילת מנחה.
לא ידעו עליכם. טוב.
שלום, שלום.