פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

לשון הרע , לא תשנא, נקימה ונטירה

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫הנה איזה יופי, אנחנו ממשיכים ‫בלימוד ספר מסילת ישרים
‫את רבנו הרמחל בפרק ‫ידיע א', בפרטי מידת הנקיות

‫והגענו אל...

‫אנחנו בעניינים הקשורים בחברת ביני אדם

‫והגענו ל... הרכילות

‫כיוון שיש פה מהדורות שונות, אז אי ‫אפשר להגיד עמוד פלוני כי זה לא יעזור

‫רק ואולי במהדורה שאני ‫מחזיק בה כעת זה בעמוד עין זין

‫הרכילות ולשון הרע

‫כן, אנחנו מדברים פה על דיני נקיות, ‫אז נקיות זה שייך בפרטים רחוקים

‫זאת אומרת, פרטים לא מדובר על העבירה הגלויה

‫כל אחד יודע שלמשל להגיד על חברו

‫האיש הזה הוא גנב מדופלן, זה לשון הרע

‫אבל יש כל מיני ענפים רחוקים שלא ‫תמיד שמים לב עליהם, גם הם בכלל אייסור

‫וזה נחל למידת הנקיות, הרכילות ולשון הרע

‫כבר חומרו נודע וגודל ענפיו קירבו מאוד

‫עד שכבר גזרו עומר חכמנו ז'ב במאמר ‫שכבר הזכרתי וכולם באבק לשון הרע

‫עכשיו, לגבי לשון הרע, זה דבר ‫מעניין שזה אמנם איסור בתורה

‫לא תלך רכיל בעמך וגם לא תיסע ‫שם עשיו שאסור לקבל לשון הרע

‫זה שני לווין חמורים וחפץ חיים הרבה ‫מאוד ברשימת הלווין הקשורים ללשון הרע

‫יחד עם זאת מפתיע הדבר ‫שזה לא כתוב בשולחן ארוך

‫השולחן ארוך לא הביא ללכות לשון הרע

‫למרות שהרמב״ם כתב מפורש

‫ללכות לשון הרע, איסור ללשון הרע בלכות דעות

‫בפרק ו' נדמה לי

‫והשאלה היא למה בשולחן ארוך זה לא מובן

‫הרי בשולחן ארוך כתובים כל ‫ההלכות של דינים הנוהגים בזמן הזה

‫אז כאילו שזה בא לומר ‫שלשון הרע לא נוהג בזמן הזה

‫מעניין שבסימן כף כף א' נדמה לי

‫אז שם מובא בשם המגן אברהם

‫המגן אברהם מעריך מאוד בלכות לשון הרע

‫וגם החפץ חיים במשנה ברורה ‫מביא שם בלכות לשון הרע

‫אבל זה כאילו שזה נשמט

‫אז אפשר להגיד את זה בכמה אופנים

‫קודם כל זה כל כך ברור שאסור לדבר לשון הרע

‫שלא כתבו את זה

‫דבר נוסף אפשר להגיד אולי

‫שבזמן הגלות אמנם אסור לדבר לשון הרע

‫אבל אי אפשר להימלט מזה

‫כלומר הדיבור של היהודי ‫בזמן הגלות הוא דיבור מקולקל

‫הדיבור של היהודי בזמן הגלות ‫מוכרח להיות דיבור מקולקל

‫כי הגלות מקלקלת אותנו

‫ולכן לא ייתכן שלא יהיה לשון הרע

‫אז אולי כבבחינת מובטב ‫שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין

‫כאילו שההשגחה סדרה

‫שהושמט עניין לשון הרע מהשולחן ערוך

‫כי היהודי הגלותי לא יוכל להימלט מזה

‫אולי אני אגיד אפילו קצת יותר חריף

‫אולי זה בא לומר שמותר לדבר לשון הרע בגלות

‫אז זה מותר, ברור שזה נשאר אסור

‫אבל זאת לא הנקודה המרכזית

‫מאחר ואנחנו נמצאים בגלות במציאות שפלה כל כך

‫אז הדיבור הוא פחות משמעותי

‫למשל למה הדבר דומה?

‫לכללות, אסור לכלל, נכון?

‫זה ממש לא יפה לבריאות

‫זה ממש לא יפה לכלל

‫אבל יש הבדל באיזה מסגרת הוא שמיע הכללה

‫כלומר אם אדם יעמוד על בימת הכנסת למשל

‫ובאמצע נאום שכל הכנסת נמצאת

‫הוא מוציא איזה דבר כללה

‫אז זה יהיה בכותרות הראשיות

‫והאיש הזה גם כנראה יצטרך להתפטר

‫יהיה משבר קואליציוני, לא יודע מה

‫מה שאין כן, אם זה בזמן שצריך ‫להחזיר את הנשק להפסנאות

‫כשכולם עומדים בתור ויש חום וכו' וכו'

‫אז שם מושמעים, נדמה לי, אני לא בטוח

‫אבל עשויות להישמע ביטויים אלה או אחרים

‫וזה לא כל כך נורא, על ידי אותו אדם

‫שלמחורת הוא גם ידבר במימת הכנסת

‫זאת אומרת שיש הקשר מסוים

‫עוד דבר לגבי הלשון הרע

‫לשון הרע זה תמיד אסור

‫השאלה היא מהו עיקף הפעולה

‫יש תקופות בהיסטוריה ‫שבהן הדיבור הוא חזק מאוד

‫יש תקופות שבהן הדיבור חסר משמעות

‫כשאנחנו בארצנו ובכל מלוא עצמאותנו

‫הדיבור שלנו הופך להיות יותר חשוב

‫בגלות הדיבור שלנו חסר משמעות

‫אפילו מבחינת הדיבור כלפי אומות העולם

‫ההשפעה האוניברסלית של עם ישראל

‫בזמן הגלות היא אפסית ומטה

‫מ-0 עד מינוס 5

‫לעומת זה, ברגע שאנחנו חוזרים לארץ ישראל

‫מה שאנחנו אומרים זה חשוב מאוד

‫העולם כולו שומע אותנו

‫כן?

‫אבל מה נותן למידי אם אני בגלות או בגאולה

‫שאני מדבר למשל על חבר שלי לשון הרע או לשכן

‫זה ברור שגם שאתה בגלות או גם שאתה בגאולה

‫לדבר לשון הרע או לשכן זה מזיק לו

‫הבעיה היא מהוי העוצמה של הנזק

‫אז מה שאני אסביר

‫אדם שמשל הדיבור שלו הוא חזק

‫משמעותי, אז מילה אחת שלא משנה את הכל

‫אתה רואה למשל איך שעשיו כל כך נבהל

‫מדיבורים שסך הכל אמר יצחק ליעקב ולא לא

‫נכון? סך הכל מה אמר יצחק?

‫וייתן לך האלוהים מטל ‫השמיים ו... זה מילים

‫ובגלל זה יש שנאת מוות בין האחים לדורות עולם

‫כנראה שהדיבור של יצחק ‫מקובל בתור משהו משמעותי מאוד

‫לעומת זה שאחד ככה תוך כדי נסיעה

‫ההוא חתך אותו מימין, אומר לו שתסרף

‫מה אכפת לו? זה לא כך משנה, נכון?

‫אז גם לשונה רעה כנראה יש לו עוצמה אחרת

‫זאת אומרת

‫שמה שאני אומר כרע על חברי

‫יפעל יותר רע על חברי

‫כשאני במצב של גאולה, משל כשאני במצב של גלות

‫כי ממלא מה שאני אומר נבלה

‫בתוך השפלות של הגלות, ‫בתוך האווירה האחורה שיש שם

‫אפשר להגיד את זה גם על כל המצוות?

‫אפשר להגיד את זה גם על כל המצוות

‫כן, הרי אנחנו מבינים שהמצוות ‫בחוץ לארץ זה לא המצוות שלנו

‫אבל במיוחד הדיבור, כי מה שקורה בארץ ישראל

‫זה שנפתח הפה

‫כן, הרי הגאולה זה השחרור של הדיבור קודם כל

‫הפה שח, הפה נפתח

‫הרי כל זמן שאתה בגלות

‫אתה יכול לדבר מה שאתה ‫רוצה, לא מקשיבים לך בכל מקרה

‫זה מה שאמר מלך כוזר

‫די לי לראות את היהודים ‫מושפלים, אין מה לשמוע מהם

‫אגב, מעניין מאוד לראות שבספר במדבר

‫בפרשת מתות, שהיא פרשה של יציאה מן המדבר

‫יש הלכות נדרים

‫מה המשמעות של מה שהאדם רוצה מפיף

‫רוצה מפיף

‫או למשל, הרב צדד מציין את זה

‫שלקראת שיבת ציון

‫ההשגחה סדרה שיגיע החפץ חיים

‫ויכתוב ילכות לשון הרע

‫יש ספר שלם של ילכות לשון הרע, חפץ חיים

‫כל זה כדי לתקן את הדיבור ‫הישראלי לקראת חזרתו לארץ

‫כן

‫יכול להיות שכל הקשר של עניין לשון ‫הרע זה קשור לא רק לגלות לבן אדם

‫כי יכול להיות, למשל כל הקטע, רב ‫נתן את הדוגמה של בן אדם שמוצא ברכב

‫אז יכול להיות גם פה וגם בגלות

‫שבן אדם שהוא רגוע, יקבל את זה בשמחה

‫ובן אדם אחר זה יכול ‫להסתיים ברצח כמו שהוא רגע

‫כן

‫שאלה אם זה קשור לא רק לגלות לבן אדם

‫כן, כי ברגע שדבר הוא יותר ‫חזק אני מרגיש שהוא יותר חזק

‫זאת אומרת שאם מישהו מוציא כללה

‫וזה אדם שכללתו לא כל כך חזקה

‫אז מלא גם זה יורגש כך על ידי השומע

‫לעומת זה, הרי כללת חכם, ‫אפילו על חינם, היא מתקיימת

‫אז כללת חכם, השומע גם מתרשם מזה יותר חזק

‫כן, בבקשה

‫מה היה בשלב שלנו לספר שלחן ארוך

‫זה נשמע כאילו אני בא הפוך

‫אני בא ואומר, הוא לא כתב את ההלכה

‫אבל אני יודע שיש הלכה, ‫בוא נתחיל לחשוב למה הוא

‫מה אתם רוצים ש... בטוח יש הלכה

‫פשט הוא שוב לא כתב, אין הלכה

‫עכשיו אני אומר, לא לא אני יודע שיש הלכה

‫בוא נחשוב אתם רוצים למה

‫יפה

‫למה אני לא מידע על כל המצוות

‫זה שאלה מתעודית מה שאתה אומר

‫איך אתה בעצם אומר שאתה ‫יודע שאיסור דיבור לשון הרע

‫אולי שלחן ארוך יודע יותר טוב ממך

‫הוא אומר שאין איסור לזה

‫עובדה שהוא לא כתב, נכון?

‫איך על יסוד ידיעה שכביכול יש לי

‫ידיעה מוקדמת

‫אני מקשה על הספר שלחן ארוך

‫הרי הוא זה שמנמד אותי את ההלכה

‫תשובה, את ההלכה אנחנו ‫לא יודעים מה שלחן ארוך

‫את ההלכה אנחנו יודעים מתורה שבעל פה

‫ממסורת של דורי דורות

‫והיא גם עובדת בשלחן ארוך

‫ולכן כאשר השלחן ארוך משמיט דין

‫אז יש מקום לשאלה מדוע ישמיטו

‫מובן?

‫אז עושים את זה על כל השלחן ארוך?

‫אני עושה כל הזמן בעין ‫ביקורתית על השלחן ארוך

‫לראות למה לא פספס

‫לא, אתה צריך לעשות דווקא

‫לעבור עם העין ביקורתית

‫כי אתה צריך להספיק גם

‫ללכת לעבודה ועוד כך

‫ולקחת את הילדים לגן

‫אז יש לך עוד הרבה דברים לעשות

‫אבל הרבנים, בשביל זה מקבלים מזכורת

‫כדי לדעת מה התורה אומרת

‫זה ודאי שזה חלק מעבודתם לדבריה

‫מדוע השלחן ארוך ישמיט

‫וזה דבר מצוי מאוד בספרות ההלכתית

‫ששואלים מדוע רמבה משמיט

‫מדוע השלחן ארוך ישמיט

‫וכדומה

‫כן

‫זה קשה אם אנחנו מבינים

‫שהעבודה של השלחן ארוך

‫זה הכנה לקיבוץ כאלויות

‫זאת אומרת קובץ ההלכה לגוף אחד

‫זה גוף העבודה לקיבוץ כאלויות

‫משהו שזה לא הלכה לגלות

‫אלא זה הלכה לארץ ישראל

‫של העתיד

‫הדבר השני

‫ההסבר הזה מובן

‫ביחס של אמירות לישראל

‫תלפי אומות העולם

‫אבל בין אדם לחברו

‫בתוך ישראל הנזק

‫הוא עדיין קיים

‫זאת אומרת לא מספיק

‫חזק התעוז של עוצמת הדיבור

‫בתוך העדה עצמה

‫אז שוב על שתי שאלותיך

‫השאלה הראשונה היא

‫דווקא השלחן ארוך הוא לא ספר גלותי

‫כי דווקא קיבוץ כל ההלכות

‫בידי סמכות אחת

‫ספר אחד

‫זה הכנה לשיבת ציון

‫דבר נוסף

‫זה שיש הבדל בין עוצמת הדיבור הישראלי

‫כלפי אומות העולם

‫בין בארץ וחוץ לארץ

‫בסדר אבל פה מדובר על

‫אם אני מזיק לשכן שלי

‫זה אותו נזק גם פה וגם שם

‫עד כאן שתי שאלותיך

‫תשובה

‫נכון

‫השלחן ארוך נכתב על מנת

‫לאפשר את שיבת ציון

‫זאת הייתה אחת המטרות

‫המוצהרות אפשר לומר

‫של כתיבת הספר הזה

‫כי רצו ליצור איזשהו ספר

‫שיאחד את האומה

‫יחד עם זאת

‫הוא החליט שהוא כותב שם

‫רק דברים הנוהגים בזמן הזה

‫כלומר בגלות

‫נכון

‫ככה הוא כתב

‫דבר שני

‫אז יכן יש פה

‫מזה ומזה

‫דבר נוסף

‫לגבי הנזק שאני עושה לחברי

‫זה נכון שבאופן נקודתי

‫כשאני מדבר על השכן שלי

‫עם השכן האחר

‫אני גרמתי את אותו הנזק

‫אבל בכל זאת

‫כשאני פועל

‫במסגרת הקהילה שלי

‫נגיד שאני חי בקהילה פלונית

‫באיזה אזור מרוחק

‫במדבר סהרה

‫אז זה נכון שאני גרמתי

‫נזק חמור מאוד לאותו אדם

‫שיושב לידי

‫אבל

‫בעולם היהודי כולו

‫אף אחד לא יודע שאני קיים אפילו

‫ומה שאני עושה

‫הנזקים שאני עושה

‫הם לא יהיו נזקים בעלי

‫משמעות לדורות

‫מה שאין כן

‫כשאנחנו בארץ ישראל

‫פה נקבעת ההיסטוריה

‫ופה

‫המריבות הן מריבות מאוד רציניות

‫ביש אנחנו עסוקים

‫בבניין לדורות

‫ולכן זה מאוד מאוד חשוב

‫לא להגיד לשונרה על פלוני פה

‫בארץ כי א' כל העולם היהודי

‫ידע

‫לא רק הגויים, כל העולם היהודי

‫ב' אני מעכב אותו

‫מלתרום את חלקו

‫בבניין הדורות

‫אז זה נכון

‫טוב, כן, מה?

‫יש מישהו כמו חפצחיים

‫או יותר קודם הראשונים

‫גם חזק על אלחות לשונרה

‫זה משהו מיוחד?

‫האם יש עוד מישהו חוץ מחפצחיים

‫שדיבר חזק

‫על אלחות לשונרה

‫כן, התלמוד

‫הרמב״ם

‫באופן ספקי רצי קובץ מיוחד

‫קובץ מיוחד, אני לא יודע

‫אבל לא, אף אחד לא כתב ‫ספר רק על אלחות לשונרה

‫אבל המגן אברהם

‫הוא עריך בזה הרבה

‫מה היחס

‫כיום לגבי

‫יו שוגגין ואל יום מזידין

‫לגבי נגיד שעושים

‫מכרעות נגיד נגיד חילול שבת

‫או דברים כאלה

‫זה נושא אחר, אתה עדיין עכשיו ‫בסודיה של מתי אומרים מוטב

‫יו שוגגין ואל יום מזידין

‫זו שאלה רחבה מאוד

‫שהיא עומדת מחוץ לנושא הנלמד ולכן

‫לא תזכה

‫שלעזור להתייחסות

‫טוב, כן

‫אבל מה תחומרה שלה ומה ההשפעה שלה

‫בקריטריון למה לכתוב

‫הלכה בשולחן ארוך?

‫בוודאי

‫תראה

‫אם השולחן ארוך

‫הוא היה ספר שמקיף את כל

‫התורה כולה

‫והוא היה מכסיר דין זה או אחר

‫היה מקום לקושייה

‫אבל מאחר שהשולחן ארוך ‫הבינו מקיף את כל התורה כולה

‫אז הוא ידבר

‫על משהו יותר חשוב ודחוף

‫למשל יש לנו דוגמה מפורשת לזה

‫בעלכות פסח

‫שיש כל מיני דיני אחברים

‫אחבר נכנס ואחבר יוצא

‫עם חמץ בפה

‫שבמפורש השולחן ארוך לא כתב אותם

‫למרות שזה בעלכות פסח

‫וכיצוד שם במפורש

‫אחבר

‫שם יש את זה הערה עם כוכבית בשולחן ארוך

‫אחבר נכנס

‫אחבר יוצא

‫ישמיתו הרב

‫הרב מרדכי יעוקבן

‫הוא מספר

‫במקרה מקודם אבל

‫בחדר השירותים של זוהרי חמה

‫במחנה יהודה

‫יש שם נכנסים הרבה

‫נכנסים יוצאים

‫ויש שם איזה רב אחד

‫שחיכה אבל לא

‫עבדתו לו את הכבוד נכנסו יצאו

‫הוא אמר אחבר נכנס אחבר יוצא

‫ישמיתו הרב

‫בסדר טוב

‫עריכילות ולשון הרע

‫אז בואו נקרא עכשיו

‫מפני

‫עריכילות ולשון הרע כבר

‫חומרו נודע

‫וגודל הנפף כי רבו מאוד

‫עד שכבר גזרו עומר חכמנו

‫זכרונם לברכה במאמר שכבר

‫הזכרתי

‫וכולם בעבק לשון הרע ואמרו

‫איך היא דמה

‫עבק לשון הרע הרי אמרנו

‫שלשון הרע ממש יש להניח

‫שהרבה אנשים ניזרים לא ‫הייתי אומר שכולם אבל יש הרבה

‫ניזרים אבל עבק לשון הרע

‫אז מה זה

‫איך הכיגונדה אמר

‫איך המשטחך נורה אליו בפלניה

‫אני חושב שכבר

‫למדנו את זה אבל טוב

‫או שיספר טובתו

‫לפני שונאיו

‫אתה אומר לו פלוני הוא אדם

‫נפלא אתה יודע שכשאתה אומר

‫את זה אתה אומר דבר אמיתי

‫אבל אתה יודע שאתה משמיע את זה לאוזניים

‫של מי ששונא אותו ואתה יודע שאתה מזמין

‫את זה שהוא ידבר לשון הרע

‫כי אני לא אמרתי לשון הרע

‫רק אמרתי דברים טובים

‫אבל אני אביא את האדם השני

‫לומר לשון הרע

‫אף על פי שנראים דברים קלים או רחוקים

‫מן הרכילות אלא באמת

‫מאבק שלא הם

‫אז איזה אני מספר שבח

‫על בן אדם ששונה בפני שונאיו

‫זה לא אמר בשון הרע בגלל ‫שאני יודע שהוא יחשוב על סוג ישר

‫יחשוב על הבחרת ובראש שלו

‫יש מטרה לפעמים

‫שאני דווקא מדבר שבח בפני שונאיו

‫כי אני רוצה לשנות את השונא

‫אבל פה מדובר

‫אז הכל הולך אחרי כוונת הלב

‫אבל אם אני סתם יודע

‫לי הוא עשה טובה

‫אבל אני יודע שזה יביא את השני לגדרה

‫אז

‫אם זה לא הולך אחרי להביא ‫אותו לגדרה אלא לחשוב רע

‫זה גם אבק לשון הרע?

‫אם זה יביא אותו לחשוב רע

‫זה לא אבק לשון הרע

‫זה דבר אחר, זה גם כן לא בסדר

‫אבל זה לא בגדר אבק לשון הרע

‫זה לא לפני או לפני מרשוק?

‫זה לא דווקא לשון הרע

‫אז אולי יש פה בעיה של לפני עבר

‫כן, נכון

‫אבל כן, אבל למשל איך המשתקח נורה

‫אלה בפלניה זה לא בדיוק לפני עבר

‫נותן מחשב, אבל זה קצת

‫מה?

‫למה לא שאלת בבעיה הראשונה מהשלושה?

‫רק עכשיו קיבלת אור

‫איך המשתקח נורה אלה בפלניה

‫הכוונה

‫איפה תמצא אש אלה אצלו

‫כן, כלומר, אתה אומר שם כל הזמן

‫מבשלים, כל היום בבית הזה

‫רק שעותות

‫על האש כל היום, אתה רוצה אש?

‫חפש שמה

‫אז בעצם בא לרמוז

‫איפה יש אש? כן, יש אש אצלו

‫אתה מתכוון כאן

‫לגנותו בסופו של דבר

‫כלומר, מה שקובע זה לא התוכן

‫של האמירה, אלא מה האמירה הזאת עושה

‫אם היא גורמת

‫לגנאי או לא גורמת לגנאי

‫כללו של דבר

‫הרבה דרכים

‫זה כמו שפעמים, אתה יודע

‫יש פלוני

‫אני יודע, כל העיתונות

‫שמעה על איזה פרשייה שקשורה

‫ואני בדרך אגב

‫מזכיר את השם שלו בהקשר מסוים

‫גורם לי כל מיני בעיות

‫טוב, זה כמו שפעם שאלו

‫היה איזה מקרה באנגליה

‫היה איזה שר

‫שר בממשלת

‫אנגליה שנעף

‫והיה צריך להתפטר בגלל זה

‫אז שאלו את

‫דוד בן גוריון בזמנו

‫מה הייתה עושה אם זה היה נודע

‫על אחד השרים שלך

‫הוא אמר הייתי מוציא לו את העין השנייה

‫כן

‫אז זה סוג של אבק לשונרה

‫כן, טוב

‫כן, כללו של דבר

‫מה

‫כללו של דבר

‫הרבה דרכים

‫ליצר

‫אבל כל דבר שיוכל

‫להיוולד ממנו נזק

‫או בזיון לחברו

‫בין בפניו, בין שלו בפניו

‫הרי זה בכלל לשונרה

‫אז סנוי ומתועב לפני המקום שאמרו עליו

‫כל המספר לשונרה

‫כאילו כופר בעיקר וקרקטיב

‫מלא שני בסטר ראהו אותו עצמית

‫טוב, אז כאן הוא פשוט

‫בלי להיכנס לפרטים, הוא מזמין אותנו

‫ללמוד פרטי הלכות לשונרה

‫לפי דקדוקיהם וכו'

‫אגב, שאלה כללית

‫אסור לדבר על לשונרה?

‫אסור לדבר?

‫לפעמים מותר, לפעמים חובה

‫זה כמו שאתה מדבר

‫האם מותר להרוג?

‫תלוי, לפעמים מותר, לפעמים אסור

‫לפעמים מצווה

‫תלוי בזה מצב אתה נמצא

‫למה אני אומר את זה?

‫בגלל שאנשים אומרים

‫אני לא רוצה ללמוד ללכות לשונרה כי ‫אם ככה אני לא אוכל לפתוח את הפה

‫אז זה לא נכון, ההפך

‫כשאתה לומד מה מותר

‫ומה אסור, אז אתה יודע מתי כן לפתוח את הפה

‫ואז אפשר

‫לדבר יותר בחופשיות

‫לגבי זה, לא תרצה הפעם

‫הכתוב, פתוח הפעם הכתוב בכמת

‫נכון, יפה

‫גם

‫עכשיו אנחנו עוברים כאן לרשימה נוספת

‫של הנזקים

‫שבאים מחברת בני

‫האדם

‫גם הסנאה

‫והנקימה

‫כתוב בתורה, לא תסנה

‫את אחיך בלבביך

‫וגם נאמר בתורה

‫תקום

‫ולא תתור את בני העמך

‫אז קשה מאוד

‫לשימלת מבנה לב ותל

‫לאשר לבני האדם

‫כי האדם מרגיש מאוד

‫באלבונותיו

‫ומצטער צער גדול

‫והנקימה לא מתוקה

‫מדווש

‫כי היא מנוחתו לבדה

‫אני מצפה

‫לחכה לו בסיבוב

‫עוד חמש עשרה שנה

‫נמתין

‫בינתיים שומר את זה

‫ועל כן

‫כשיהיה בכוחו לעזוב מה שטבעו

‫מכריח אותו ויעבור על מידותיו

‫ולא יסנה

‫מי שירבו השנאה

‫ולא ייקום ממנו בהזדמן לו

‫שיוכל לנקם ולא יתור לו

‫אלא את הכל ישכח

‫ויסיר מליבו כאילו לא היה

‫חזק ואמיץ הוא

‫והוא קל

‫רק למלאכי השרת

‫שאין ביניהם המידות הללו

‫לא אל שוכני בתי חומר אשר בעפר

‫יפסו דם

‫אמנם גזירת מלאכית

‫נכון זה לא קל אבל זה לא בלתי אפשרי

‫אם זה היה בלתי אפשרי זה לא היה מצווה

‫אז זו שאלה ששאלו את רבנו

‫סעדיה גאון האם אפשר שאדם

‫יקיים את כל המצוות אומר רבנו סעדיה

‫אם אי אפשר היה לקיים את כל המצוות

‫לא היה הקב' רחו מצווה אותן

‫אז אמנם

‫זה קשה מאוד לקיים

‫עד לא תיקום

‫אבל זה אפשרי

‫רק צריך ללמוד גם בזה את ההלכות של לא תיקום

‫יש לי למשל אדם

‫כל יום

‫כשאני עובר הוא

‫זורק עליי בלי מים

‫של הספונג'ה כל יום

‫אני עובר דרך מתחת לחלון

‫שלו הוא רק מחכה לי

‫האם יש איסור לא תיקום? לא אין כמו שהוא ‫לא איסור לא תיקום צריך פשוט לבוא עם התריעה

‫קודם כל ואני אשפריץ עליו בחזרה נכון? ‫זה בסדר

‫זה אפילו רצוי

‫כדי שהוא יפסיק לנהוג איתך בצורה הזו

‫אתה רואה ששנו שמל על הנרפסת ‫שיחלק שהוא בא לעשות את זה? מה זה?

‫אתה רואה ששנו שמל על הנרפסת ‫שיחלק שהוא בא לעשות את זה?

‫אם אתה שם שמל על הנרפסת כשהוא ‫עושה את זה כדי שיחליק יש בעיה כי

‫אתה יכול להיות שאתה גורם לו ‫נזק הרבה יותר גדול מה שהוא גרם לך

‫יכול שהוא ימות

‫הוא בחריך את זה

‫זה לא

‫לב הוטל זה מלשון מהטלה? ‫זה מלשון שהוא עושה איתנו משבר?

‫לב הוטל פירושו לצון מתלוצץ

‫מהטלה

‫אבל כשזה לא כך אז יש דברים פורשים

‫והמקראות גלויים בערת תו ואינם ‫צריכים פירוש לא תסנה את אחיך בדבביך

‫לא תיקום ולא תתעור את בני העמך

‫אי אפשר לסנות

‫אותו אחד שזרק על העתדים

‫לאחר שנגמר כל הפרשי אני חייב לסגור אחרון?

‫מי שפגע בך והוא ביקש ממך מחילה

‫לא ביקש ממך מחילה אתה לא צריך למחולות

‫אתה לא צריך לסנות אותו

‫אתה לא צריך למחולות

‫אבל מתי נקרא שאתה באמת מחזיר או ‫שאתה ממש שוכח את זה או שאתה גם זוכר

‫או אתה לא מחזיר לו באותה מידה שאתה רוצה

‫יש שני דברים יש לשכוח ויש לסלוח

‫והרי היה החולצה שכתוב עליה לא נשכח ולא נסלח

‫זאת אומרת שזה שתי פעולות שונות

‫אפשר לסלוח ולא לשכוח אפשר לשכוח ולא לסלוח

‫אפשר שניים

‫זאת אומרת אם זה עדיין מפנים ‫אצלך ואתה זוכר את מה שהוא עשה לך

‫זה עדיין משפיע על היחס שלך אליו

‫זה הוא יסביר בהמשך

‫אנחנו נראה

‫אתה תשמע ממני שישה ממני

‫לסלוח, לשכוח ולצמוע

‫אין חובה לנכון או כי ‫המקורי גרעת שמר על המיטב?

‫אתה שואל האם אין חובה לסלוח?

‫לא, אין חובה, כלומר אם ‫הוא לא ביקש ממך נכילה

‫אתה לא חייב לסלוח, אתה ‫יכול לסלוח, אין איסור לסלוח

‫אבל אני קורא את זה לפני השינה

‫אם אתה קורא את זה לפני השינה ‫ואתה מתכוון מה שאתה אומר

‫אתה לא יכול לשקר

‫אתה יכול גם להגיד, אני ‫שולח לכולם חוץ מפלוני

‫אתה יכול לעשות את זה

‫ראיתי פעם איזה נוסח כזה שכתב חכם אחד ממרוקו

‫לקראת יום הכיפורים היה ‫קורא שהוא מוכן לכל מי שפגע בו

‫חוץ ממי שחייב לו כסף

‫ככה הוא כותב

‫חוץ ממי שחייב לי כסף, שעל זה אני לא מוכן

‫כי הוא רוצה את הכסף

‫העניין הנקימה

‫מה זה לסנוא?

‫זה לא דבר פשוט

‫זה לא אהוב פחות

‫זה כפידה כזאת

‫זה לא שנאה שמוציאה אותי ‫מדעתי והעריר נוזל לי מהלשון

‫והציפורניים פתאום מזדקפות

‫לא, זה לא זה

‫אלא מדובר שיש לי יחס של ריחוק אליו

‫זה נקרא לסנוא

‫זה דבר מאוד קשה מה שכתוב כאן

‫תערו לסוכם את הדבר הזה

‫טוב

‫מה?

‫עם העריר והציפורניים

‫זה נקרא לסנא

‫כתוב, הלוא מסנאיך

‫השם מסנא

‫ויש לסונא

‫בוקר טוב לרב

‫אם אני מבקש מאדם לעשות לי טובה והוא לא רוצה

‫אך בגלל גושה כלפי הזולת הוא יעשה

‫ואני יודע זאת

‫האם זה לא תיתן מכשול לפני עיוור יום מקסימי

‫השאלה היא למה

‫איזה מכשול פה נתתי לפני עיוור

‫אתם מבינים את השאלה?

‫אני גורם למישהו לעשות לי טובה

‫רק בגלל שלא נעים לו להגיד לי לא

‫כן?

‫אז האם זה משום לפני עיוור? למה?

‫צריך למצוא פה איזה איסור

‫באיזה איסור?

‫הונאה

‫כמו חמאס

‫איזה הונאה?

‫עשיתי לו מניפולציה

‫זה כן?

‫זה לא חמאס?

‫לא, אני מבקש מין הוא טובה

‫אני אומר לו, תשמע, אני צריך ‫מישהו שיחסים לי את זה בטבעת הדואר

‫אתה מוכן בבקשה

‫לעשות סיבוב של חמש דקות נוספות ‫כדי לעבור לטבעת הדואר ולעשים

‫ועכשיו מאוד לא נעים לו להגיד לי לא

‫אבל זה קצת מטריח אותו

‫האם הדבר הזה הוא אסור או לא?

‫אני יודע מפורש שלא נוח לו

‫שהוא מצידו היה אומר לי לא, אבל ‫רק בגלל שלא נעים לו הוא יעשה את זה

‫ובכלל אני לא רואה באיזה שהוא מיסור

‫מה ששנע עליך לא תעשה אז

‫אז אולי אני עברתי ואהבתי לראה לך כמוך

‫אבל לא על לפני עיוור, אני לא תתן לי למחשב

‫כי השאלה הייתה אם זה לפני ו...

‫אז אולי אני עברתי ואהבתי לראה לך כמוך

‫אולי

‫אבל יש איסור חמאס גם

‫חמאס זה משהו אחר

‫זה שיש פה ממון

‫אני בעצם מכריח אותו לעשות ‫איתי עסקה שהוא לא רוצה

‫זה כשממון מעורף בזה

‫אבל פה לא מדובר על ממון

‫זה דווקא ממש מעניץ אותו ‫לעשות את כל מה שאני עושה

‫זה ממש ואהבתי לראה לך כמוך

‫במקום שאני אליך הוא...

‫טוב, אתה כאילו אחראי על החינוך שלו

‫זה אפשר להסתדר גם בלי

‫ולכל גל גדול

‫זה, לצד מחנכים בכלל צריך ללמוד את זה

‫שזה יצר הרע לחנך

‫לא, צריך מאוד להיזהר

‫לא לחשוב שאתה אחראי על החינוך של מישהו

‫כשאתה בא לחנך אותו

‫דבר קצת מורכב מה שאני אומר

‫אבל זה אמיתי

‫כלומר, אתה מביא לפני האדם את הנתונים

‫שעל פיהם הוא יחליט מה לעשות

‫אם טוב או רע

‫הוא צריך לדעת מה טוב ומה רע

‫זה אתה מודיע לו, זה טוב, זה רע

‫גם ילדים?

‫גם ילדים

‫ודאי, גם אצל ילדים

‫הילד הוא המחליט בסופו של דבר

‫על סמך המידע שנתת לו

‫האם הוא יעשה את הטוב או יעשה את הרע

‫איך הוא מחליט אם הוא לא בר דעת?

‫איך הוא מחליט אם הוא לא בר דעת?

‫אתה שואל, נכון?

‫תשובה

‫כל אדם בין בר דעת

‫בין לא בר דעת

‫הוא בר דעת

‫בדרגה זאת או אחרת

‫כלומר, אם אתה מתייחס אל ילד

‫אל תינוק למשל

‫כאל גוש בשר

‫אתה יודע, זה גוש בשר

‫אז אתה בעצם נתת לה מבינו את האנושיות

‫אם אתה מתייחס אליו כאל אישיות

‫אז הוא יגיב אליך בתור אישיות

‫כמובן?

‫אני אספר לכם סיפור בהקשר הזה

‫סיפרתי אותו כאן פעם

‫אתם זוכרים את זה?

‫אם אתם לא

‫אז אני לא אספר את זה

‫לא, לא, אם אתם זוכרים, אני לא אספר

‫מה? אמרת שאתה זוכר

‫אמרתי כן תספר

‫אה, כן תספר, אה

‫אז זהו, זהו

‫בסדר, זה בסומץ, הבחור חזק

‫עכשיו, תראו, אני זוכר פעם אחת

‫התארח אצלי זוג

‫בליל שבת

‫עם ילד בן חודש

‫בסדר, עשינו קידוש, התחלנו לאכול

‫חילקנו את האוכל

‫פתאום אני רואה שהאימא

‫כל הזמן מחזיקה את הילד ביד

‫אמרתי למה את לא שמה אותו במיטה?

‫אז הוא לא שמה עכשיו לאכול סודת שבת, נכון?

‫היא אמרה לי כי אם לא הוא יפקה

‫אמרתי לה תביאי לי את הילד

‫היא פחדה ממשפט שלמה, לא יודע מה

‫אבל כיוון שאני סמכותי

‫היא נתנה לי את הילד

‫לקחתי את הילד ביד

‫אמרתי לו, חמודי

‫עכשיו הגיע הזמן לישון

‫אז תלך לישון

‫שמתי אותו במיטה נרדם

‫היא לא האמינה למראה עיניה

‫עכשיו אני אסביר לך מה הרציונל מאחורי הדברים

‫היא חשבה שהילד

‫הוא משהו עם כוחות בלתי נשלטים

‫מסכן, הוא בריא שעוזרים אותו

‫הוא בוכה, ככה הוא בנוי

‫אז היא לא התייחסה אליו כאישיות

‫אני פשוט קיימתי דיאלוג עם הילד

‫אמרתי לו תשמע, בוא נהיה רציונליים

‫הגיע הזמן לישון, זה הזמן לישון

‫אז הילד נשעה

‫הילד קיבל את העדיה

‫זה לא שהוא מבין עברית

‫אבל הוא הבין מה שאומרים לו

‫זה עובד דורי הזמן?

‫זה עובד דורי זמן?

‫זה עובד תמיד

‫הוא יכול להחליט שהוא לא יסכים לזה

‫אבל זו החלטה, החלטה שלו

‫זה מאוד חשוב

‫להבין שאנחנו מדברים עם בני אדם

‫עם אנשים

‫מאוד לא ברור לי, אני הרבה פעמים מנסה לדבר

‫ולהבין, ולהסביר

‫ולהסביר

‫ואני לא מצפה שמייעשו

‫זה בכלל לא רומן תשיעה

‫טוב, רגע, בוא נחזור על השאלה שאתה

‫הרבה פעמים אני מנסה

‫לדבר עם הילדים

‫וזה לא הולך, תשובה, כי אתה מנסה

‫מה הכוונה?

‫בריאה שאתה מנסה לעשות משהו

‫אתה כבר הכנת על עצמך את הכשלות

‫ניסיתי

‫מה סמוי בזה?

‫זה לא ילך

‫זה מה שסמוי בזה

‫אני חושב שבפעם הראשונה שניסיתי

‫לא הייתי אומר את המילה

‫ניסיתי, אלא דיברתי

‫ואז אחרי חמש פעמים שדיברתי

‫וזה לא הצליח, התחלתי לנסות

‫כלומר

‫אבל אמא, דיברת

‫על זה רק חמש פעמים

‫את רגילה לי לדבר תשש פעמים

‫עד שאני מבין

‫אמא, למה

‫את כועסת?

‫אמרת לי רק חמש פעמים

‫לנסות את זה, בדרך כלל צריכה

‫להגיד לי איזה עשר פעמים, אז לכן

‫חמש פעמים, אז למה את כועסת?

‫מה המונח מאחורי זה?

‫שכל הפעמים הראשונות, אתם חסרות משמעות

‫אז מה רב מציע?

‫אתה אומר משהו לילד

‫והוא קופץ מהגג

‫יפה, כלומר

‫אתה אומר משהו לילד והוא קופץ מהגג

‫לא יודעי שזה שיעור הגבל חינוך ילדים

‫כן

‫הוא צריך לדעת שלכל מעשה יש תוצאות

‫כלומר

‫זאת הבחירה שלו, אם הוא יודע

‫אם הוא יעשה דבר פלוני יש עונש

‫או יעשה דבר פלוני יש שכה

‫אבל אחרי שבררת שהוא יודע

‫כן

‫אז זה כבר חלטה שלא

‫כלומר הדבר היחיד שאתה צריך להיות בטוח

‫זה שהאינפורמציה הוא עברה

‫יכול להיות

‫שהוא לא שמע אותך

‫אבל אתה צריך להיות בטוח שהוא המרוכז

‫והוא שמע, הוא הבין

‫שדבר זה הוא אסור

‫מכאן ואילך יש אני שם

‫כלומר

‫הוא צריך לדעת שלדבר כזה נהנה שים

‫אם הוא לא

‫עכשיו אם אתה אומר לו אבל אמרתי לו את זה רק

‫ארבע פעמים

‫אז זה סימן שהמילה שלך היא חסרת משמעות

‫סימן שאתה בעצם לא אתה

‫זה הרציונל הזה שייך בילד בגיל חודש?

‫הרציונל הזה

‫אני אמרתי שהוא שייך בילד בגיל חודש

‫זה נכון

‫למרות שאני בזה נורא מקל

‫זאת אומרת אתה צריך להגיד ילד כבר שרק נולד

‫ברגע שילד נולד

‫הגיע אל העולם

‫הוא כבר מקיים איזושהי אינטראקציה

‫איזשהו דיאלוג עם העולם

‫הוא מוסר מסרים

‫הוא מקבל מסרים והוא מגיב ביתם

‫אז זה צריך להיות

‫ערות ספר ביתם

‫זאת אומרת אני לא יכול לשדר

‫במערכת

‫שתקשורתי תרבה יותר

‫מסובכת מה שהוא יכול להבין

‫ברור אתה צריך לדבר בשפה שהוא שומע

‫אבל השפה צריכה להיות ברורה

‫כלומר הוא מבין שפה

‫בסדר?

‫אגב נעשו מחקרים על זה

‫על קולות של תינוקות

‫ויתברר שיש הרבה מאוד מילים שם

‫אופנים שונים של הבעת

‫ורצונות וחוויות

‫ורגשות

‫דבר אחד אין לו

‫שכל

‫חצי שנה תשע חודשים ואוכלים להבין דימום ממש

‫זה נכון

‫טוב

‫בואו נחזור לנושא של

‫אה יש פה שאלה

‫שלום לרב שרק

‫כאשר ידוע ובטוח

‫שאיש ציבור אינו מכת השקרנים

‫עבר ים וחיוצה בזל

‫ואנשים המהותרים וזקנים

‫מתפללים בשבת בבית הכנסת ונראים כצדיקים

‫תומכים בו

‫מה דינם

‫ומה מעמדם של אנשים מהסוג הזה

‫תודה

‫אני לא יודע

‫מאיפה אתה יודע

‫אם אתה אומר שיש אנשים עם זקנים

‫שמותרים כצדיקים

‫שהם תומכים באדם

‫שאתה אומר שידוע ובטוח שהוא מכת השקרנים

‫אז אולי זה סימן

‫שאותם הצדיקים לא חושבים שהוא שקרן

‫לא יודע

‫זאת אומרת זה דבר שצריך לבירור

‫אני לא בא עכשיו לקבוע לגבי אדם זה או אחר

‫אני אפילו לא יודע על מי אתה רומז

‫אבל אני אומר שזה שאומרים

‫ידוע ובטוח שפלוני שקרן

‫זה עוד לא אומר כלום

‫יש גם האנשים ההפוכים שאומרים

‫ידוע ובטוח שהם

‫צדיקים ואוהבי שלום

‫יש גם

‫אני לא אשכח כמה זמן בעיתונות

‫אחרי הסכם האוסלו

‫דיברו על

‫ערפאת ימח שמו ויזכרו לעולמי עד

‫שאמרו עליו

‫השטן שהפך לאדם

‫הוא אוהב שלום

‫וכו' אפילו שרים הממשלה

‫האמינו את זה

‫שלום הרב

‫זה היה לוי אשכול שאישאל

‫מי אחראי למחדל

‫שבמלחמת קדש לא השתמשו

‫בקצין מצרי בכיר שבוי

‫בתור קלט מכוח לשחרור

‫שמי פרשת לבון

‫הוא ענה שאינו יודע

‫אבל אילו ידע היה מוציא לו גם את העין השנייה

‫טוב אין פה ראייה

‫שלא הייתה התקה

‫טוב

‫וזה לא רשום נראה להגיד ‫שלוי אשכול לאתיקים בן גוריון

‫מותר להתיק

‫טוב

‫לא במתחנה

‫בואו נמשיך בספר

‫ועניין הנקימה

‫והנטירה ידוע

‫דהיינו נקימה

‫אגב שאלה לפני שאנחנו אומרים את זה

‫מותר לנקום?

‫יפה

‫סוף סוף יודעים לענות

‫לפעמים יש מצווה

‫לפעמים אסור לנקום

‫כל ספר פעילים

‫כן אז זאת אומרת שכמו כל דבר

‫אף פעם לא להיות פשטני

‫יש לפעמים שמותר לפעמים שאסור

‫כל בוקר אנחנו אומרים אין לי כמות השם

‫למה שאמרים כל בוקר אין לי כמות השם

‫גם ביהודים?

‫אני לא נכנסי לפרטים אבל אני רק אומר

‫יש כל דבר צריך לבחון לגופו

‫דהיינו נקימה

‫לימנע מהתיב

‫למי שלא רצה להתיב לו

‫או שאירה לו כבר

‫ומתירה

‫להזכיר בעת שהוא מתיב

‫למי שאירה לו איזה זיכרון מן הרע

‫שעשה לו

‫כן

‫למשל מה הלכה אומרת

‫אדם זקוק

‫האם אתה יכול

‫בבקשה להשאיל

‫לי את המברג

‫אומר

‫לא

‫אני לא משאיל לך את המברג

‫אז הוא לא רצה להתיב לו

‫זה מאחורת אותו אדם שלא רצה להשאיל

‫אומר

‫אתה יכול

‫לתת לי רגע את

‫המכשיר רדיו שלך

‫אני רוצה לשמוע חדשות

‫אינני משאיל מכשיר רדיו

‫למי שלא משאיל

‫מברג

‫זה נקרא

‫זה נקימה

‫הנקימה

‫אם תתראה זה הפוך

‫בבקשה תשתמש במברג שלך

‫זה נקימה זה למעשה

‫אני חושב שבלי קשלה הייתי נותן לו

‫כלומר אני עכשיו עם הרדיו

‫בלי קשלה לא נותן לו

‫הנקימה שלא נותן לו את הרדיו בגלל

‫זה במוחשבה

‫לא זה הסיבה

‫מדוע אני לא משאיל לו את המכשיר

‫בגלל שהוא לא משאיל את

‫המברגים שלו

‫אני לא נותן לך בגלל או שמספיק

‫לא לא לא גם אם אתה לא אומר לו

‫אלא שאתה עושה את זה בגלל זה

‫כן

‫אז אם ברגע שאני נותן לו את זה

‫ואם אני מוכרח אותו

‫אתה רוצה להוכיח אותו

‫אתה יכול להוכיח אותו בהזדמנות אחרת

‫כלומר עוד לפני שהוא מבקש ממך טובה

‫אתה יכול להגיד מדוע עשית לי כך וכך

‫זה משהו אחר

‫נכון

‫צריך לנתק זה מזה

‫כן

‫אתה בעצם רוצה ללמד אותו

‫שיש לך עבודה שדהיינו אתה רוצה להיות

‫המחנך שלו

‫זה אחד הדברים שאמרתי שאסור

‫לאחד האנשים

‫אז אם אנחנו מציבים את הטובה

‫אז אתה מציב לו

‫הוא לא הילד שלך

‫הוא גם לא הפקוד שלך

‫שום כלום

‫לא הוא חייב לך

‫אז גם אם שאין את זה מהמשוואה שלו

‫ולפי שהיצר

‫הולך ומרתיח את הלב

‫הוא מבקש תמיד להניח

‫לפחות איזה רושם

‫או איזה זיכרון מן הדבר

‫ואם לא יוכל להשאיר

‫זיכרון גדול

‫ישתדל להשאיר זיכרון מועט

‫יאמר דרך משל לאדם

‫אם תרצה לתן לאיש הזה

‫את אשר לא רצה הוא לתת לך

‫כשנצרכת

‫כלומר זה אישור לא לתת לו את המכשיר

‫לפחות לא תתנאו בסבר

‫פנים יפות

‫כלומר אתה נותן לו את מכשיר הרדיו

‫עם פנים חתומות

‫או

‫אם אינך רוצה

‫להראה לו

‫לפחות לא תתיב לו טובה גדולה

‫ולא תסייענו סיוע גדול

‫או

‫אם תרצה גם לסייעו הרבה

‫לפחות לא תעשו בפניו

‫שהוא לא ידע שאתהפת עמו

‫או לא תשוב להתחבר

‫עמו ולהיות לו לרעה

‫אם מחלת לו שלא תראה לו

‫לאויב די בזה

‫ואם גם להתחבר

‫אם הוא תרצה אך לא תראה לו כל כך

‫חיבה גדולה כבר ראשונה

‫לכן כל כך יוצא בזה

‫במיני החריצות שבייצר

‫מה שהוא משתדל לפתות

‫את ליבות בני האדם

‫על כן באה התורה וחללה כללה

‫שהכל נכלל בו

‫ואהבת לרעך

‫כמוך

‫כמוך בלי שום מפרש

‫כמוך בלי חילוקים

‫בלי תחבולות ומזימות

‫כמוך ממש

‫כל הסעיפים שאמרנו שלפחות

‫כל זה יצר הרע

‫כל הסעיפים האלה

‫זה יצר רע

‫לא התפשרויות?

‫לא לא זהו

‫במידת הדיקיות הוא לא בא לדבר על מידת חסידות

‫במידת חסידות זה משהו אחר

‫פה הוא מדבר על עיקר הדין ממש

‫אני לא אומרת שזה קל

‫אבל כבר

‫פסקו רבותינו

‫שהחיים לא פיקניק

‫ומאחר והחיים הם לא פיקניק

‫אנחנו צריכים פה לעשות

‫זה מה שצריך לעשות

‫לפני מידות חסידות כל מיני דברים כאלה

‫כן

‫הנדיעה

‫רצה להגיד משהו

‫כן כן

‫כשגדורו בנת כל העולמו

‫נכון

‫זה זמן שהעשייה היא העיקר

‫עכשיו

‫זה אם כן לגבי דיני

‫נקימה ונתירה

‫עכשיו

‫במלחמת

‫המפרץ הראשונה

‫שהייתה בזמני

‫אני זוכר

‫אז

‫זרקו על מדינת ישראל

‫טילים

‫כמה זרקו?

‫39

‫40 יקד

‫אז שלחו לנו

‫טילים

‫וטיל אותיות

‫40 חסר 1

‫ואני אוכל

‫אני זוכר שבאותם

‫היה לחץ בינלאומי גדול מאוד

‫על מדינת ישראל שלא להגיב

‫מדינת ישראל

‫מרוב שהייתה נחמדה

‫הסכימה לא להגיב

‫והגדיל לעשות

‫באותם היום צריך לומר

‫שהיינו פופולריים בעולם

‫חבל על הזמן

‫כל העולם אהב אותנו

‫במשך חודש וחצי שנשאכה המלחמה

‫כל העולם היה בעדינו

‫ממש

‫ולא קיבלנו ולא

‫הרזרנו

‫רק שנגמרה אותה המלחמה

‫ביום, מיד אחרי הטיל האחרון

‫מיד

‫כולם התחילים, מדינה פלסטינאית

‫נפטרות הסכסוך במזרח התיכון

‫בנייה התנחלויות מה פתאום

‫מיד חזר

‫אבל זה הייתה תקופה כזאת

‫מה שמעניין

‫שההגדיל לעשות

‫אחד הרבנים

‫כתב בעלון שלו

‫שאסור להגיב לטילים

‫משום שנאמר בתורה

‫לא תקום

‫שכן

‫רב

‫אני עכשיו לרב חשוב, כתב

‫באחד מהלוני פרשת השבוע

‫אסור להשיב לטילים

‫שנאמר לא תקום

‫גם איך כתוב

‫ברור שזה שטויות

‫ממין סגבניות

‫אפילו אם יהודי נותן לך

‫מותר להחזיר בלוא מקות

‫זה דבר מינימלי וטבעי

‫כאן רחוב אומר

‫כשאומרות העולם תוקפים את מדינת ישראל

‫שזה לא רק שזה מותר

‫זה אפילו

‫מצווה

‫שנאמר נקום נקמת בני ישראל

‫נכון?

‫ונתתי נקמתי בדם

‫ביד עמי ישראל

‫כתוב

‫ונתתי נקמתי בדם

‫ביד עמי ישראל

‫אם מישהו מרביץ לך

‫ואתה מחזיר לו, זה לא נקימה?

‫אם מישהו מרביץ לך

‫ואתה מרביץ לו, האם זאת לא נקימה?

‫ודאי שזאת נקימה

‫זאת נקימה מותרת

‫זאת נקימה מותרת

‫אלא מה שאמרנו, הנקמה אסורה זה בממון

‫שהוא רצה להשאיל לך

‫שאתה רצית שהיא ישאיל לך

‫והוא לא ישאיל

‫ואז אתה לא משאיל לו

‫שביקשת על מינות טובה ולא עשה

‫על זה יש איסור נקמה

‫אם הוא עשה לך רעה, זה משהו אחר לגמרי

‫הוא עשה רעה אקטיבית

‫נותן לך מכות או כללות

‫מותר להעקוט או לקללו

‫באותה המידה

‫אתה צריך למדוד בדיוק

‫רגע, נתת לי חמש מכות

‫בצד ימין

‫וגם

‫גם שמת לי רגל

‫בדיוק

‫להיות דייקן

‫אם הוא מחזיר עם ריבית, אז כבר...

‫מחזיר עם ריבית, איסור ריבית

‫מה אתה אומר?

‫שן תחת שן ועין תחת עין

‫טוב, זה במשפט

‫שן תחת שן ועין תחת עין

‫זה במשפט

‫כן, אבל זה במשפט

‫זה משהו אחר לגמרי

‫הוא עושה משפט לעצמך?

‫האם מותר לאדם לעשות דינה לנפשי

‫אין אבי דין, אין דינה לנפשי

‫זה תלוי במה, יש דברים שכן, דברים שלא

‫זה קשה

‫אני רוצה שאתה אומר לו

‫שישה תחת עולם ישיר

‫אבל אתה עדיין זוכר

‫שאתמול הוא לא עשה את לחטת המברך

‫מה ההבדל, מה עושה את זה

‫שכאן עברת על לא תטור

‫לכאן לא עברת על לא תטור

‫על לא תטור זה הכוונה

‫שאני מזכיר לו את זה

‫לא, לא הזכרת לו

‫אין בזה איסור לא תטור, יש בזה בעיה של

‫לא תסנה אחיך מלבביך

‫מה, הזיכרון שהוא

‫זיכרון, כן, אז זה נאמר

‫לא תסנה את אחיך מלבביך

‫למשל, אם אני

‫גלה למישהו שאני שונא אותו

‫אני אומר לו אני שונא אותך

‫אז אמנם זה עבירה

‫ואהבת לרחק המוחה אבל אין בזה איסור

‫לא תסנה את אחיך מלבביך כיוון שאמרתי לו

‫במפורש, זאת אומרת זה ירד מהדרגע

‫טוב

‫אם מישהו ירביץ לך וכבר הסכנה חלפה

‫הוא עזב את המקום

‫ירביץ לך והסכנה חלפה, האם מותר לחפש אותו

‫לתת לו מכות, התשובה היא מותר

‫מצב שאתה כן

‫טוב, אבל

‫זה לא תמיד רצוי

‫גם לא כן, לפעמים

‫איך אומרים, כן, גם לכל הדברים

‫אשר אמרו אל תשת לי בך

‫מה אכפת לך, אז מה

‫אתה עושה מעצמך כזה חשוב

‫ש... טוב

‫אולם, השבועות

‫אנחנו מדינאי

‫שבוע עכשיו, כן, גם כן זה נולד

‫מחברת בני אדם

‫אולם השבועות, אף על פי

‫אגב, לגבי דיסן, נקמה אונטירציה

‫אז כן, יש גם מה שנקרא גוהל אדם

‫זה אפילו מצווה בתורה

‫בדיני רציחה, אפילו, יש דבר כזה

‫נקימה, כן, בבקשה

‫הנקמה צריך להבין, זה חלק

‫מעשיית הצדק, אלא

‫שהתורה מבחינה

‫בין נקימה

‫או נקמה, זה יצור, לבין

‫נקמנות, המידה

‫של הנקמנות היא מידה רעה בנפש

‫אבל הנקמה

‫בתור חלק מעשיית הצדק

‫אדרבה, זה בסדר

‫זה טביעה

‫שעשיית הצדק

‫ויש סיפור

‫שהפסיכואנליסט

‫ברונו בטלהיים מספר

‫מכיף את הסיפור של שלגיה

‫הסיפור של שלגיה

‫זה בסוף מסתיים בזה

‫שהמלכה הרעה

‫נידונה לרקוד

‫בנעלה ברזל מלובנות

‫זה אחזריות

‫של הגויים

‫אז בטלהיים מספר

‫שאיזה אבא רצה

‫לספר סיפור לפני השינה לילד

‫והילד ביקש את שלגיה

‫אז הוא סיפר, אבל האבא

‫החליט להשמיט את הקטע הזה

‫השמיטו הרב

‫והילד

‫התקומם בכל

‫כוחות נפשו, זה לא בסדר

‫מדוע היא לא

‫רוקדת עם

‫בנעלה עם המלובנות

‫זה פגע בחוש הצדק

‫אפשר להבין את הנקודה הזאת

‫שהיא נקמה, זה חלק מהסיעת הצדק

‫אלא מה שלא צריך לראות

‫זה ההנאה הסדיסטית

‫והרגש

‫של הנקמנות שיש בזה

‫שזו מדערה, כיוון שהיא מוציאה

‫את האדם משיבויו

‫אבל אין לה מין הצדק, לא מין ההגנה

‫הילד הנה מהצדק משהו אחר

‫כתוב, ישמח צדיק

‫כי חזן נקם

‫הצדיק שמח שהיית נקם

‫יש המשך לפסוק

‫פעמיו ירחץ

‫בדם הרשע

‫זה כלום לעומת

‫שירים פלסטינאים בבית ספר

‫כן, מה?

‫רב, אז ממש אתה נותן לבית ספר הצדק

‫להשמע

‫אתה אומר, במילו זה

‫המצב מתאזן

‫לא, אתה לא חייב, זאת אומרת

‫זה לא טוב תמיד לנקום, זה ‫לא עושה לך טוב על הנשמה

‫לפעמים אתה צריך

‫בגלל שצריך שהצדק ייעשה בעולם

‫אבל זה לא מצד שלך יש חשבון אישי

‫חשבון אישי זה סוג של גאווה

‫אבל זה תפקיד של כל אחד לעשות צדק?

‫כל אחד מאיתנו צריך לעשות צדק בעולם, לא?

‫אלא כל אחד בעמדה שבו הוא יכול

‫ודאי שאנחנו

‫הצדק הוא חשוב לנו

‫כי יחם לבבו דווקא

‫זה לגבי

‫לא, זה לגבי רוצח בשוגג

‫שאמרו כי יחם לבבו

‫שזה לא בסדר, כן?

‫כלומר, בסך הכל, האוטור אחד שוגג

‫לא שונא לו ולא מבקש רעתו

‫אבל אם זה היה רוצח במזיד

‫אז יש מצווה

‫זה מצווה על גוהל אדם, נכון?

‫אבל איך הוא ידע שזה מזיד?

‫אין גוהל אדם מוידע

‫יש רק מי שיחם לבובה צחריו עכשיו באותו רגע

‫מי אמר לך את זה?

‫האדם שרצח את זה בעוד חמש שנים

‫הוא יכול לבצע את המקימה הראשונה

‫בוודאי!

‫זה לא רשום, כתוב

‫אבל אני מזמין לך

‫איך אתה יודע שפלוגי הרצח במזיד?

‫איך אתה יודע את זה?

‫אתה יודע שבדין קבע את זה

‫היהודים והכל

‫אז זאת אומרת שאיפה הוא ‫נמצא הבן אדם הרוצח הזה?

‫הוא עכשיו נמצא בכלא

‫הוא רק מחכה לביצוע גזר הדין

‫אז מה זה שגוהל אדם יש לו מצווה?

‫הוא המוציא אל הפועל את גזר הדין של הבדין

‫זו הכוונה

‫אבל אם זה בשוגג, אף על פי שמותר לו

‫אז כיוון שעל זה אומרת התורה

‫כי ייחם לבבו אז מרגיעים אותו

‫בסדר

‫טוב, עד כאן להיון

‫תודה רבה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230722518″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 27
חטאים חברתיים
חטאים חברתיים - שבועות , שקרים , סיפורי בדים
פרק יא – בפרטי מידת הנקיות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230722518″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לשון הרע , לא תשנא, נקימה ונטירה

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן