פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

איסורי גזילה גניבה עושק וכחש

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בפרטים מדעת הניקיות.
‫אז מה שהסברנו מדעת ‫הניקיות, הכוונה ניקיות הדעת,

‫שאין אדם נוטה להתיר את האסור.

‫במה? בדברים שיתרם, ‫שאיסורם ידינו גלוי כל כך.

‫פה לא מדובר על דיני חומרות,

‫מדובר על דברים שהם באמת אסורים

‫בעיקר הדין.

‫רק שזה שהם אסורים, הרוב ‫בני אדם לא שמים לב עליהם,

‫ולכן יש נטייה לנפש

‫להתיר אותם.

‫ברור?

‫אז זה צריך ניקיות

‫מלהתיר את האסור

‫בדברים שלא כל כך מפורסמים.

‫למשל, כולם יודעים שאסור לרצוח.

‫זה ברור.

‫אבל להלבין בפני ‫חברו, זה גם אסור.

‫זה גם סוג של רצח, נכון?

‫יש אפילו דעה שאומרת

‫שיערג ואל יעבור

‫שלא להלבין בפני חברו.

‫ברבים.

‫אז זה אסור, אבל ‫אנשים פחות מקבילים.

‫על לא תרצח, לקחת אקדח ‫ולרעות בבן אדם, זה כן מקבילים.

‫אבל להלבין בפני חברו פחות.

‫אז זה הכוונה מידת ‫הניקיות, זה שהאדם נמנע

‫גם מן האסורים האלה.

‫זה הכוונה.

‫פרטי מידת הניקיות רבים הם מאוד,

‫והנם ככל הפרטים שבכל השעשן

‫מצוות לו תעשה, כי אומנם ‫עניין המידע, כבר אמרתי,

‫שהוא להיות נקי מכל ענפי העבירות.

‫לא מן העבירות, שזה במידת ‫הזהירות, אבל ענפי העבירות,

‫זה במידת הניקיות.

‫ואולם אף על פי שבכל העבירות

‫משתדל היצר הרלכתי את האדם, ‫כבר יש מהם שהטבע מחמדן יותר,

‫ובהן מראה לו יותר עתירים,

‫אשר על כן יצטרך והן יותר חיזוק

‫לנצח את יצרו ולנהקות מן אחת.

‫כלומר, יש לאדם נטייה להקל

‫בדברים מסוימים, לא בכל דבר,

‫אבל יש דברים שיותר נטייה להקל בהם.

‫וכן אמרו, גזל ועריות ‫נפשו של אדם מחמדתן

‫ומתאווה להן.

‫זאת אומרת, לאדם יש נטייה ‫לגזול, יש נטייה לעריות.

‫מזה למדנו גם דבר חשוב, ‫שאם האדם מרגיש שיש אצלו

‫נטייה של חמדה לממון חברו, ‫או נטייה של חמדה לעריות,

‫שלא יחשב שהוא לא בסדר, ‫זה אומר שהוא פשוט בן אדם.

‫הרי כך טבעה אדם.

‫חזל אמרו, גזל ועריות, נפשו ‫של אדם מחמדתן ומתאווה להן.

‫לכן, הרגשות השמה על זה שיש לאדם

‫יצרד העריות, למשל, שזה ‫מצוי מאוד, במיוחד אצל צעירים,

‫זה רגשות השמה מטופשים.

‫ככה הקב". ברא אותך, אם ‫לא הייתה לך נטייה לעריות,

‫הייתי לוקח אותך מהר לרופא.

‫זה סימן שיש בעיה.

‫אדם שאין לו חשק, אין לו ‫יצר מין, למשל, הוא אדם חולה.

‫אז הוא זקוק או ‫לפסיכולוג, או לרופא.

‫טוב.

‫והנה אנחנו רואים, שאף ‫על פי שלא רוב בני האדם

‫גנבים בגלויהם.

‫אנחנו מדברים על הדבר הראשון, גזל.

‫דהיינו שהשלחו יד ממש

‫בממון חבריהם לקחת ולסום בכליהם.

‫זה נכון שיש קייסים, ‫אבל הם מעטים.

‫הקייסים מעטים הם.

‫אבל לכן, רובם טועמים טעם גנבה

‫במסם ומתנם, במה שיורו

‫היתר לעצמם להסתכר איש

‫בהפסדו של חברו

‫ויאמרו להרוויח שנה.

‫כלומר, שיש לאדם

‫היתרים איך לגזול את חברו

‫באופן המותר.

‫ואולם, לבים הרבה נאמרו בגזל.

‫צריך ללמוד דלחות גזל.

‫הרבה איסורים יש.

‫איסור לא תעשוק.

‫לא תגזול, לא תגנוב, ‫ולא תחכשו, ולא תשכרו

‫יש בעמיתו, ולא תוניש את ‫אחים, ולא תשיגי מול רעך.

‫הנה פה, מנה כמה לבים?

‫שבע. נכון?

‫בוא נראה. לא תעשוק, נספור עוד פעם.

‫לא תעשוק, לא תגזול, לא תגנובו,

‫ולא תחכשו, ולא תשכרו. ‫יש בעמיתו, לא תוניש את אחים,

‫לא תשיגי מול רעך.

‫בסך הכל, אם אני סופר ‫נכון, שבעה לבים נמנו כאן.

‫וכל אחד יש לו ידין שלו.

‫למשל, מה זה לא תגזול?

‫נגזול, הכוונה שאתה גוזל ממנו בגלוי.

‫בא הבן אדם, אתה חוטף ‫ממנו, זה איסור לא תגזול.

‫מה זה לא תגנובו?

‫בסתר.

‫מה זה לא תונוי שתחיב?

‫מה זה איסור הונאה?

‫זה בגזל הוא מדבר.

‫יש לו תונוי שתעמיתו, ויש לו תונוי שתחיב.

‫אז לא תונוי שתעמיתו אתה צודק,

‫זה הונאה דברים, שאדם מצער את חברו.

‫אומר לו, אתה איכסה.

‫זה ממש לא יפה לדבר ככה.

‫אז זה מצער אותו.

‫אבל לא תונוי שתחיב, זה בממון.

‫במשחר.

‫שהוא מוכר לו יותר ממה שזה שווה.

‫זה נשאר איסור הונאה.

‫אומר, כמה עולה המסטיק הזה?

‫שני שקלים.

‫כשמצד האמת, אינו עולה אלא שקל ותשעים.

‫זה איסור הונאה.

‫זה איסור דאוראיטה.

‫לא תונוי שתעמיתו.

‫איסור תחיב.

‫הן כל אלה, מה זה לא תעשוק?

‫לא תעשוק, הכוונה שאתה ‫למשל, מנצל את חולשתו.

‫כדי להכריח אותו, מה?

‫לעשות לך עסק.

‫או למשל, לא תכח שו.

‫זו הכוונה שהוא תובע ממך ממון בבית דין,

‫ואתה אומר, אני לא חייב לך את זה.

‫אתה מתכוון לשלם לו, אבל אתה כעת,

‫אין לך כסף, אתה אומר, אני לא חייב לך.

‫כשבאמת אתה יכול לשלם.

‫לא תשיג גיבורייך, גם כן.

‫זה דבר פשוט.

‫איך שהוא מנצל את זה, שהוא לא שם ‫לב בדיוק איפה עובר הגבול בין השדות,

‫ואתה קובע, אתה לוקח ממינו חתיכת אדמה.

‫או למשל, אתה, או שאתה יורד לאומנותו.

‫הוא פתח עסק, ואתה השתלטת על העסק שלו.

‫זה לא תגנוב.

‫זה קרוב לזה.

‫זה לא נקרא לא תגנוב, כי ‫בלא תגנוב זה לקחת חפץ.

‫לקחת חפץ, אז צריך לשלם עליו פי שניים.

‫כן?

‫כיצד ניתן לנהל כלכלה?

‫כיצד ניתן לנהל כלכלה מודרנית?

‫זהו, זה הבעיה.

‫זאת אומרת שהנחת היסוד של הכלכלה המודרנית...

‫אתה מסביר כמה שאתה יכול?

‫אני מסביר.

‫ההנחת היסוד של הכלכלה המודרנית, ‫של כל הכלכלנים פחות או יותר,

‫מאז המאה ה-18 נגיד, הפיזיוקרטים ועד היום,

‫זה שהאדם הוא תחרותי.

‫זה הבסיס של הכלכלה.

‫זה המנוע של הכלכלה, זה התחרותיות.

‫ואנחנו רואים הרבה פעמים ‫בהנחיות הכלכליות של התורה,

‫שהאדם הוא אנושי.

‫יש אנושיות.

‫זאת אומרת, מותר להיות עשיר, אין בזה בעיה.

‫תהיה עשיר,

‫אבל כי אתה רוצה להתאים ‫לעולם, וזה שתהיה עשיר.

‫כן?

‫וזה לך הכי להיות עשיר, ‫כדי לתורם ולתביקד את השם?

‫לא.

‫לא, לא, וידך רוצים, תהיה עשיר.

‫אם אתה תעשה מה שצריך, אתה תהיה עשיר.

‫אם אדם מקדיש את החיים ‫שלו, להיות עשיר, הוא יהיה.

‫הוא יהיה.

‫השאלה היא, איך הוא עושה את זה?

‫האם בגלל זה הוא צריך לדרוס אחרים או לא?

‫שואלים שלא, הוא לא חייב ‫לדרוס אחרים בשביל זה.

‫למשל, רבי לעזר בן חרסום, ‫מהתנאים, היו לו אלף עוניות.

‫לא יודע אם זה מספר מוגזם, אבל ככה חזר למור.

‫היו לו אלף עוניות.

‫רבי לעזר בן חרסום, מן הסתם, היה אדם ישם.

‫הם לא קוראים לו רבי.

‫נכון?

‫או למשל, על רבי תרפון.

‫רבי תרפון, היו לו שדות וחרמים.

‫גם רבי יוחנן, היה אדם מאוד עשיר.

‫היה לו אחוזות וכו'.

‫ולכולם קראו רבי.

‫סימן שהם היו בסדר.

‫מה?

‫רבי יהודה הנשיא.

‫טוב, רבי יהודה הנשיא, ישו היה נשיא.

‫אז בתור נשיא, הוא גבה מיסים וכדומה.

‫זה לא מצד המלאכה שלו.

‫למשל, היה רבי נותם.

‫רבי נותם היה אדם מאוד עשיר.

‫ממה הוא התפרנס, רבי נותם?

‫הוא התפרנס ביושר.

‫מה הוא היה?

‫מלווה בריבית.

‫המלווה בריבית.

‫לגוי, כמובן.

‫זה נקרא בנקאי.

‫מה?

‫מה שהנוצרים לא יושבו ‫לעצמה, אבל נתנו להלוות.

‫כן, טוב, זו הייתה בעיה בזמן הגויים.

‫כי הרי הנוצרים רואים בהלווה בריבית חטא.

‫ואז הייתה בעיה.

‫לא רק זה, לא רק שהם אסרו להלוות בריבית,

‫הם אסרו גם ללוות בריבית.

‫ואז יוצא שכשהיהודים מלווה להם בריבית,

‫מבחינתם הם חוטאים.

‫זאת אחת הסיבות לכך שבימי הראשונים

‫היו רבנים שאסרו להלוות ‫בריבית לגוי, בגלל הנקודה הזאת.

‫כי זה משך אלינו אש.

‫בימינו זה לא מקובל.

‫איך עושים השקעות בבורסה?

‫והכל עובד על... השקעה בבורסה.

‫מה הבעיה בזה? זה בסדר גמור.

‫זה עובד על... זה עובד על ‫הלכי רוח, על שטויות בעצם.

‫נכון? פתאום יש שני יודעי שריפה בקרמל,

‫אז המניות של זה, לא יודע, עולות.

‫זה דברים לא רציונליים בכלל שם.

‫אבל הפעולת הכניעה והמכירה היא בהחלט

‫על הפסדו של השני.

‫זאת אומרת, אני ארוויח ‫אם אני אקנה את המניית,

‫רק אם הוא יפסיד מהמניית הזאת.

‫זה בדיוק כמו שהוא עושה לנו כאן.

‫הוא לא עושה לקחת בזול.

‫הרי מישהו שמוכר בזול, יש ‫לו סיבה למה הוא מוכר בזול.

‫כי הוא צריך כסף.

‫אתה, שיש לך כסף, תחתו את זה.

‫מה?

‫בסדר להסתכם איפה... אני ‫יכול ללכת אותו בינם, תשמע,

‫אתה יכול למכור לטלטלוניים.

‫כל מכירה היא בנויה על הכרח מסוים.

‫אני מוכר לך הגווניות, למה אני עושה את זה?

‫כי אני צריך כסף.

‫אם לא הייתי צריך כסף, לא הייתי ‫עומד בבסטה, הייתי נשאר בבית.

‫נכון?

‫טוב.

‫בקיצור, הדברים האלה זקוקים ללימוד.

‫הן כל אלה חילוקי דינים שבגזל.

‫שכוללים מעשים רבים מן המעשים ‫הנעשים בכלל המסע והמתן המדיני,

‫ובכולם, איסורים רבים.

‫יש ספר בשם תולדות אדם.

‫כתב אותו הרב יחזקל פייבל ‫משהו, לא זוכר בדיוק את שם.

‫וזה ספר על יהודי בשם רבי זלמן מבולוג'ין.

‫רבי זלמן מבולוג'ין היה ‫אחיו של רבי חיים מבולוג'ין.

‫היה גאון צעיר שנפטר בגיל צעיר, בגיל 37,

‫אבל היה מגאוני עולם.

‫אז לזכרו כתבו ספר עם הרבה חידושי תורה.

‫שם המסופר שרבי זלמן אמר ‫שהכללה העיקרית של הגלות

‫זה שהאומה הפכה לאומה של סוחרים.

‫ואי אפשר לעם שלם לעסוק במסחר ולהישאר ישרים.

‫זה לא שאי אפשר להיות סוחר וישר,

‫אבל אם כולם עוסקים בזה, ‫אם כל האומה עוסקת בזה,

‫אז בהכרח גם שיהיו רמאים.

‫אז הרב נשאל אותי השאלה, ‫איך אני מגיע למידת העקיות

‫כשכל העולם הוא מציאותי?

‫אז בשביל זה יש הלכות.

‫לא, לא יש כלכלה חדשה.

‫פשוט תלמד הלכות, יש הלכות.

‫אני מכיר אנשי עסקים ‫שעוסקים בסכומים לא קטנים

‫והם שואלים שאלות בהלכה על לגבי המסחר שלהם.

‫האם מותר להם לעשות מהלך כזה או אסור להם?

‫ותאמיני שהם מרוויחים טוב.

‫רק הם שואלים, האם פה זה לא ‫רמא אומת, האם פה זה בסדר?

‫אם אני מוכן לכווניות,

‫האם מותר לך להגיד שהגווניות ‫שלי יותר טובות משל פלוני?

‫יש בעיה של לשון הרע.

‫אם אתה אומר משל פלוני.

‫אבל אם אתה אומר ‫שהגווניות שלי טובות, זה בסדר.

‫אתה אומר את האמת.

‫אם אתה אומר שהגווניות שלי ‫יותר טובות מכולם, זה קורה שקר.

‫כי מן הסתם יש הגווניות יותר טובות משלך.

‫מישהו כבר כתב על איזה בירה,

‫Probably the best beer in the world.

‫כנראה הבירה הטובה ביותר בעולם.

‫זה טוב.

‫זה מבחינה שיווקית, זה חכם מאוד לכתוב ככה.

‫אז אפשר להשוות כלום?

‫לא אמרתי שאי אפשר להשוות.

‫אני רק אומר, צריך להיזהר.

‫ויש גם איסורי לשון הרע.

‫במיוחד אם זה כלפי יהודי.

‫בעיקרון אין איסור של לשון הרע כלפי גודי.

‫אבל יהיה מדעת היושר.

‫של לנהוג באגינות.

‫טוב, אז כאילו המעשה, ‫הניכר ומפורסם,

‫בעושק ובגזל הוא לבדו האסור.

‫אלא שכל שסוף סוף יגיע אליו ויגרום אותו,

‫כבר הוא בכלל לאיסור.

‫ועל זה אמרו זכרונם לברכה, ‫ואת אשת רעהו לא תימה.

‫זה מאוד תמוע שיחזקאל משבח ‫את מי שלא תימה את אשת רעהו.

‫את האשת רעו זה מהאיסורים החמורים.

‫אז מה יחזקאל מדבר?

‫שלא יערה לאומנות חברו.

‫מעניין אגב שהאומנות של ‫האדם, דהיינו המקצוע שלו,

‫זה כמו אשתו.

‫כמו שאדם מכבב את אשתו, ‫יש לאדם חיבה אל המקצוע שלו.

‫יש מי שאצלו, אשתו ‫זה רק כמו המקצוע שלו.

‫זה בעיה.

‫אבל, לא, בפשטות, הכוונה שהאדם חי

‫מן המלאכה שהוא עוסק בה.

‫זה לא דבר של מה בכך.

‫יש ביטוי בחזל

‫שלעולם יעבוד אדם עבודה זרה

‫ועד יזדקק לבריאות.

‫מאיפה למדנו את זה?

‫למדנו את זה מהנכד של משה רבנו.

‫שמו היה יונתן.

‫יונתן בן שבועל בן מנשה, או בן משה.

‫יונתן הזה, יונתן בן ‫שבועל, או יונתן בן גרשום,

‫זה השם היותר מצוי ‫שלו, היה כהן בבית מיכא.

‫זה איסור, זה בדיוק עבודה זרה,

‫אבל זה איסור במות לכל הפחות.

‫קיצור, זה לא מומלץ

‫לעבוד בבית מיכא במקום במשכן בשילו.

‫כתוב בגמרא שאנשי שבט דן

‫שאלו אותו, מה קרה, אתה הנכד של משה רבנו,

‫אתה הולך להיות כהן לעבודה זרה?

‫אמר, מה אתם רוצים?

‫כך קיבלתי מאבי אבא.

‫מי זה אבי אבא? משה.

‫שאמר לי, לעולם יעבוד אדם ‫עבודה זרה, ואני אזדקק לבריאת.

‫אז הגמרא אומר, יכול להיות שמשה רבנו

‫אמר לעבוד עבודה זרה? איך זה יכול להיות?

‫אלא אפילו עבודה שהיא זרה לו.

‫זאת אומרת, אדם, יש לו מקצוע,

‫הוא לא מוצא עבודה במקצוע שלו.

‫אז עדיף שהוא יעבוד במקצוע ‫אחר, שלא מתאים לכישורים שלו,

‫לא בדיוק הכיף שלו, לא בדיוק החשק שלו,

‫זה יותר טוב מאשר לפשוט יד.

‫בסדר? לעולם יעבוד אדם עבודה שהיא זרה לו,

‫ואני אזדקק לבריאת.

‫נשאלת השאלה, האם משה ‫רבנו אמר את המשפט הזה כך?

‫משה רבנו אמר עבודה זרה, ‫הוא לא אמר עבודה שהיא זרה לו.

‫אבל הוא התכוון עבודה שהיא זרה לו.

‫נשאלת השאלה, מדוע משה רבנו לא נזהר בלשונו?

‫הרי הוא גרם לנכד שלו לטעות.

‫אז היה עדיף אולי שמשה יוסיף עוד שתי מילים,

‫שהיא זרה, או אפילו מילה אחת, כן?

‫לא, שהיא והמילה לא, ‫ובזה היה מונע מחשוב.

‫אלא, מה הבין כנראה משה רבנו?

‫שהמקצוע של האדם זה עבודת ה' שלו.

‫ולכן, אם אני עובד במקצוע שלא מתאים לי,

‫זה באמת עבודה זרה.

‫במובן העמוק של המילה.

‫באמת, באמת, זה עבודה זרה.

‫נכון. אלא מה?

‫זה עדיף מאשר להזדקק לבריאות ‫שזו עבודה זרה הרבה יותר קשה.

‫לכן משה אמר, יש עבודה זרה מותרת.

‫עבודה שהיא זרה לו, כדי לו להזדקק לבריאות.

‫זאת אומרת שהמקצוע שלי זה עבודת ה' שלי.

‫אותו דבר, הקשר שיש לאדם עם אשתו.

‫הקשר של האדם עם אשתו הוא ‫קשר אמיתי עמוק מאוד של עבודת ה'

‫איך אומר רבי אליהודי ‫וידאס בספר ראשית חוכמה?

‫מי שלא ידע אהבת אישה, לא ידע אהבת ה'

‫עכשיו, יוצא לפי זה גם, שאם ‫זה היחס למקצוע של האדם,

‫יוצא שכאשר אני גוזל ממישהו את פרנסתו,

‫זה כאילו שטימתי את אשתו.

‫כן? אז אני נכנסתי לתחום של הרחבת הנפש שלו.

‫כמו שאדם מרחיב את האישיות שלו כלפי אשתו,

‫יש הרחבה של הנפש של ‫האדם במקצוע שבו הוא עוסק.

‫לכן החדירה אל התחום שלו ‫זה כאילו שלקחו לו את אשתו.

‫אז זה מה שאומר כאן, שלא ירד לאומנות חברו.

‫הוא כבר היה, מה?

‫הוא כבר היה רבי יהודה עוסר לחנבני,

‫שלא יחלק כליות ואגוזים ‫לתינוקות להרגילן שיברו אצלו.

‫אומנם אין על החקירה ביהודה,

‫אבל בכל זאת, הדעה של רבי יהודה היא מעניינת.

‫כלומר, אם יש לך קיוסק,

‫ואתה אומר, מי שבא לקנות אצלי ‫גם מקבל בחינם כליות ואגוזים.

‫יש לזה סוכריה, נותנים היום סוכריות.

‫מי שמגיע לקנות אצלי גם מקבל סוכריה.

‫רבי יהודה עוסר את זה.

‫למה הוא עוסר את זה?

‫כי אתה יוצר לעצמך יתרון כלכלי על החבר שלך,

‫באופן מלאכותי.

‫אז זה אסור, לדעת רבי יהודה.

‫אבל חכמים לא מסכימים איתו.

‫למה? ולא יתירו חכמים, אלא ‫מפני שגם חברו יכול לעשות כן.

‫אני אחלק אגוזים, והוא יחלק שקדים.

‫זה אומר שאחד הרי מוצאים את זה.

‫לא, זאת אומרת שאני לא עושה ‫משהו על חשבון החבר שלי,

‫כי גם הוא יכול להתנהג ככה.

‫לא הכוונה.

‫אם הייתי עושה דבר שרק אני יכול ‫לעשות ולא הוא, אז זה לא היה בסדר.

‫אבל אתה עושה משהו על חשבון המקצוע שלך.

‫במקום למכור רעיתים, אתה עכשיו מחלק אגוזים.

‫לא סוכר רעיתים.

‫אני סוכר ברעיתים.

‫אתה עושה את זה נקי, אתה לא רק סוכר את זה.

‫זה כאילו אתה עובד את השם, אבל גם עבודה זרה.

‫כן, אז זה מותר.

‫בסדר, זה מותר.

‫אז זה מה שנקרא עבודה זרה מותרת.

‫זה בסדר, זה עשרה במסר.

‫יש תחרות רעיתיים אצלי, יש ‫גם קיבוץ בחינם למי שבא לקנות.

‫אבל אתה צריך לדעת את הזכות בזה.

‫לבדוק שזה באמת המחלק הכי קדאי בשורה.

‫כן, כן, ברור.

‫אז יש בזה בעיה.

‫אז מה שאומר כאן רמחא,

‫הוא רוצה להראות לך כמה שחכמים זהירים בזה,

‫כי הרי להלכה זה מותר.

‫כן, מה אתה אומר?

‫יש חברה גדולה, לידה יש איזה מקול אקטורל,

‫מקול אקטורל לעשות עצמה ‫תחרות כמו שהרשת, כמו הרשת עצמה.

‫בסוף, חיים אומרים, בתנאי שגם ‫הוא לא יכול לעשות אותו דבר.

‫ולכן יש בזה בעיה.

‫יש בזה בעיה של שבירת השוק, מה שנקרא.

‫או שהרשת הגדולה לא אכפת ‫לה לעשות איזה מבצעים,

‫והוא לא יכול לעשות מבצעים.

‫אז צריך להשקול את זה.

‫אז זה הגמרא אומר, זה תלוי אם זה ‫באותה שכונה או לא באותה שכונה,

‫או אותו רחוב או לא אותו רחוב.

‫למה לא מתייחסים בהרחלותים ‫מאוד מאוד חשוב היום,

‫שזה הצלחנים בסוף, ואנחנו ‫נדפקים לזה שהם נתחרות.

‫כלומר, זה פועל מאוד טוב לטובת העולם,

‫זה שיש את התחרות הזאת.

‫מי אמר שזה כל כך טוב?

‫מי אמר שזה טוב לעולם שיש תחרות?

‫אולי אחד נדפק, נגיד ‫זה עכשיו פה, נכון.

‫אנחנו, שלוש סופרים על ‫אותו רחוב פה בגבעת שעון,

‫ואולי, נגיד, שתיים מתחרות.

‫יש אחד שהוא הכי מצליח, ושתיים נדפקו מזה.

‫נכון.

‫אלפי מרצה שקונים מבריכים מזה.

‫הכי להם זה שווה את זה.

‫זאת אומרת, זה שהצלחנים ירוויחו מזה,

‫האם זה מצדיק את העושק של אותו אדם פרטי?

‫התשובה היא שלא.

‫יש, למשל, אפילו עיקרון,

‫ההלכה הזאת שאומרת שאסור לפתוח עסק לדסק,

‫היא לא נאמרה בבתי ספר.

‫למשל, אם אדם פותח בית ספר, ‫לי מותר לפתוח מולו, או לידו,

‫בית ספר מתחרה.

‫אומר את הגמרא לה, מה?

‫לא, אומר את הגמרא, ‫כנעת סופרים תרבה חוכמה.

‫כי אם יתחילו להריב ביניהם,

‫אז כל אחד ינסה לשפר את התוכניות אצלו,

‫ולהביא מורים יותר טובים, וכו' וכו'.

‫אז לכן זה מותר כדי שתרבה חוכמה בעולם.

‫זאת אומרת שרק לגבי החוכמה ראינו

‫מקום להתיר תחרות מסריחה,

‫ולא לגבי רווחת האדם בתחומים אחרים.

‫ואגב, מעניין מאוד שהגמרא אומרת

‫שלעתיד לבוא חוכמת סופרים תשרח.

‫אז זוהר אומר, למה חוכמת סופרים תשרח?

‫בגלל שהתירו תחרות

‫משום כנעת סופרים תרבה חוכמה.

‫זאת אומרת, היתר הזה יש לו מחיר.

‫זה מותר, אבל תדע לך שבסוף

‫אתה משלם על זה.

‫טוב, בואו נמשיך.

‫ואמרו זל, קשה גזל הדיות מגזל ‫גבוה, כלומר, לגזול מהקבוה,

‫שזה יקדים אחת למילה, ‫וזה יקדים מילה לחטא.

‫וכבר פתרו את הפועלים

‫העושים אצל בעל הבית מברכת המוציא

‫ומברכות אחרונות לברכת המזון.

‫למשל, אני עובד אצל האדון שלי,

‫אני רוצה לאכול את הסנדוויץ' של הצהריים.

‫אם אני אברך המוציא לחם מן הארץ,

‫לקחתי מן הזמן של ‫העבודה, של המעסיק.

‫אז לכן פתרו מברכת ‫המוציא, כמו כן בברכת המזון.

‫יש ארבעה ברכות בברכת ‫המזון, שלוש מן התורה.

‫זה אני לא יכול לוותר, ‫הקב' הוא לא נותן לי.

‫רביעית, זה דרע בנן.

‫חכמים אמרו, רביעית ‫אנחנו מבטרים לך,

‫אל תברך את הברכה של הטוב והמתיב.

‫מאחר, וזה גוזל את בעל החקות.

‫בסדר?

‫יותר מזה, אתם יודעים ‫ש... כשעובר תלמיד חכם,

‫מה צריך לעשות?

‫לעמוד.

‫אם אני עכשיו עובד אצל ‫הסנדוויץ', אני עכשיו עובד אצלו,

‫אני מועסק על ידו.

‫עובר, גדול הדור.

‫מה אני עושה?

‫ממשיך לשבת.

‫למה?

‫כדי שלא לגזול את בעל הבית.

‫נכון?

‫דברים פשוטים.

‫מה?

‫היה פעם, באמת, הסכם כזה, ‫מישהו באמת סיפה שהעביד שלו

‫יהיה אליך מסור עד כדי לקחת.

‫זה היה דברים לא הגיוניים.

‫מה לא הגיוני בזה?

‫הוא לא יוצא שנייה אחת

‫כדי לשתות קוסמיים, הוא ‫לא יוצא לעשן סיגל ולדמה.

‫דברים שהם... מה אתה רואה?

‫אני לא רואה את זה בשום מצב,

‫אפילו פעם שהאדון על העובד שלו

‫היה כל כך טוטאלי,

‫שאפילו בריקת העמוצים הוא לא יכול לעשות.

‫רגע, רגע, רגע, רגע, רגע.

‫זה שהאדון מוכן לוותר לו זה בעיה של האדון,

‫אבל החכמים לא יכולים לחתכילה

‫לחייב את האדון לוותר.

‫זה לא נראה מציאותית.

‫לא, אתה לא... אתה הבנת ‫שאני עניתי על השאלה שלך?

‫לא הבנת שאני עניתי על השאלה שלך?

‫זה לא נראה מציאותית.

‫זאת אומרת, החכמים, ‫הם באים להסביר לך

‫שממון חברך זה יקר.

‫זה שהמעסיק שלך מותר לו ‫לוותר, אולי אפילו כדאי לו לוותר,

‫כדי שהעובדים יהיו ‫מבסוטים, בעיה שלא.

‫אבל החכמים לא יכולים לבוא לחתכילה,

‫אלא מעסיק ולומר לו לוותר.

‫מי הם החכמים כדי שייגדוב ממנו?

‫מובן?

‫זה הבסיס.

‫כבוד הרב שלום, לפי דבריך,

‫שאם אדם יפעל כל חייו ‫להיות עשיר, הוא יהיה.

‫אז מה עם הכל בידי שמיים?

‫תודה וסליחה לשאלה הלא קשורה.

‫אני לא מבין.

‫אחי, לא שמעת על המושג של בחירה חופשית?

‫אחד מהיסודות של ‫היהדות, בניגוד לאיסלאם,

‫זה שהאדם הוא זה שקובע את גורלו.

‫לכן אין פה עניין של הכל בידי שמיים.

‫בכלל, מה שאמרו הכל בידי ‫שמיים, זה נאמר על חוקות הטבע,

‫זה לא נאמר על מעשה האדם.

‫כפי שכתב הרמב״ם בעצמו, ‫בפרק שמיני של שמונה פרקים,

‫על הביטוי הכל בידי שמיים חוץ מירת שמיים,

‫שהמושג ירת שמיים

‫כולל את כל מעשה האדם כולמה.

‫זה נקרא ירת שמיים.

‫ואז הכל בידי שמיים נאמר על חוקות הטבע,

‫ולא על זה שאדם יעשיר או ‫עני, כי אדם יעשיר אם הוא ישקיע,

‫והוא יעני אם הוא לא ישקיע.

‫כן, בבקשה.

‫אבל אתה אמר בהגמר, ‫לא כל אחד זוכה לאושר.

‫לא כל אחד זוכה לאושר.

‫אחד מהכללים שגורמים,

‫אחד מהדברים שגורמים לאדם לזכות לאושר,

‫זה אם הוא ישקיע בזה.

‫הלאה.

‫שלום הרב.

‫סליחה על השאלה שלא שייכת לנושא.

‫לא ידעתי למה שמתי את הטאג אחרי שני ידעות.

‫אבל אולי הרב יכול להגיד

‫מה המשמעות של השם ‫מתיה, ומתיה בלחרש,

‫או להמליץ איפה אפשר לבטוק את המשמעות תודה.

‫נו באמת.

‫הלאה, שאלה הבאה.

‫יש פה שאלה הבאה

‫שצריך באינטרנט שירידו אותה.

‫כן.

‫שלום הרב.

‫לא כל כך הבנתי.

‫האם הכוונה הייתה שעל פי ‫משה, המקצוע שמתאים לאדם

‫זה הדרך שלא למפגש עם השם?

‫כן.

‫כי כתוב, ואי נכרעו בגן העדן לעובדה ולשומרה,

‫ועל זה למדו בעבודי רבי נתן, ‫שכשם שתורה ניתנה בברית,

‫כך מלאכה ניתנה בברית.

‫ולא נכנס אדם הראשון לגן העדן

‫עד שעשה מלאכה.

‫וזה פי זה שהמלאכה של האדם

‫זה חלק מהנפש שלו.

‫כל אדם עובר שעות רבות

‫של היממה שלו במלאכה.

‫לא ייתכן שהאדם יחיה רק

‫לפני העבודה ואחרי ‫העבודה, והעבודה הוא יסבול.

‫לכן כשאדם שואל את עצמו באיזה מלאכה לעסוק,

‫הוא לא צריך לשאול את עצמו רק

‫מה הרווח, מה תהיה המזכורת.

‫הוא גם צריך לשאול את עצמו

‫האם הוא ימצא סיפוק בדבר הזה.

‫שלום הרב.

‫איכן, בבקשה, נמצא ‫העניין של לעולם יעבוד אדם

‫או עבודה זרה ואל יזדקק לבריאות?

‫עד כמה שאני זוכר, זה במסכת שבת.

‫אבל יש לי פתרון בשבילך.

‫אתה יכול להקליד את המשפט הזה בגוגל,

‫ועל המקום אתה תמצא איפה זה כתוב.

‫היום זה לא כל כך מסובך כמו פעם.

‫אתה מקליד.

‫במקום להקליד את זה לשיעור שלי

‫ולהעביר את זה ‫למסע, זה כל כך פשוט.

‫זה דק.

‫מה שאומרת קודם, בחירה ‫חופשית זה בעולם שייעשיר.

‫יש סיפור על מנה, את ‫אברהם אזרחות השמש,

‫שאומר, אם אני ניסה את כל ‫העבודות בעולם, ולא אצליח.

‫אה, זה רבי אברהם בן עזרא.

‫רבי אברהם בן עזרא לא הצליח ‫אף פעם להתיב את מצבו החומרי.

‫ניסה הכל, לא הלך לו.

‫אז הוא אמר, הוא ‫תלא את זה במזל שלו.

‫כן.

‫כי הרבי אברהם בן עזרא האמין באסטרולוגיה.

‫בניגוד לדעת רוב חכמי ישראל.

‫או שימכור תכריכים, אף פעם לא ימות.

‫כן, הוא אמר, כן.

‫שאם הוא ימכור ‫תכריכים, אז יפסיקו למות.

‫כן.

‫חבל שהוא לא מכר תכריכים.

‫כן.

‫זה יכול להיות גם שבאופן ‫פרטי, אדם זה או אחר לא הולך לו.

‫אבל סטטיסטית זה לא ככה.

‫סטטיסטית, עשירים זה אלה ‫שעובדים כדי להיות עשירים.

‫יש גם אדם שסתם נפל לו הירושה.

‫כן.

‫טוב.

‫זה כמו אותו אחד שמתפלל ‫לרבנו של עולם שהוא יזכה בפיס.

‫מתפלל בכל ליבו, שופך את נפשו.

‫כדי שהוא יזכה אותו לפרס הראשון בפעל הפיס.

‫וזה אדם צדיק כזה.

‫וכל המלאכים אומרים לקב". ‫תראה, הוא ראוי, תן לו מה שהוא רוצה.

‫כל מלאכי מעלה ומטה אומרים שזה.

‫הקב". אומר, אני מוכן, אבל הוא לא קנה כרטיס.

‫כן.

‫ואפילו בקריאת שמה,

‫לא חייבום להיבטל ממלאכתן ‫אלא בפרשה ראשונה בלבד.

‫תבואו לב, למשל, המשנאיות במסכת ברכות.

‫היה עומד בראש האילן או בראש הנדבך.

‫והגיע הזמן המקרא, קורא.

‫כלומר, ולא חייבו אותו ‫לרדת מן העץ או מן הנדבך.

‫למה? לא צריך כל כך הרבה כוונה בקריאת שמה.

‫ואז אחר כך הוא, מגיע ‫הזמן התפילה, יורד וקורא.

‫כי תפילה זה דורש יותר ריכוז,

‫ולכן הוא צריך לעשות את זה על הארץ.

‫אבל לקריאת שמה, אם הוא על העץ, זה בסדר.

‫מעניין ההלכות של פעם.

‫טוב.

‫קל וחומר, בן בנו של קל וחומר לדברי הרשות.

‫שכל שכיריום אסור בהן שלא ‫לבטל מלאכתו של בעל הבית.

‫ואם עבר, הרי זה גזלן.

‫הנה, אבא חלקייה.

‫אפילו שלום לא השיב לדיון ‫מדריך החמים שנטו לו שלום.

‫שלא לבטל ממלכת רעיר.

‫ויעקב אבינו עליו השלום מבאר בפי ואומר,

‫הייתי ביום, אך אל אני חורב, ‫וקרח בלילה, ותדד שנתי מעיני.

‫יעקב אבינו בטוח שהיו לו ‫דברים מוכנים לעשות בהם.

‫אבל הוא עכשיו שומר על צאן לבן.

‫הוא צריך להיות נאמן בזה.

‫כן, בבקשה.

‫מה זה המלאכת שפה מתכוון שלא לבטל אבא חזקיה?

‫אבא חזקיה? מי זה?

‫אבא חלקייה.

‫הוא היה עוסק במלאכה. ‫אני לא יודע ממה הוא עסק.

‫אולי הוא היה נגר, אולי היה ‫סנדלר, אולי היה מוכר. לא יודע.

‫מה הוא עסק.

‫באו גדולי ישראל, עברו לידו, אמרו לו שלום.

‫הוא לא אמר כלום.

‫למה הוא לא אמר? ‫כי אסור לבטל ממלכת בעל הבית.

‫מה יענו איפה העוסקים בהנאותיהם ‫בשעת מלאכה ובטלים ממנה?

‫או כי יעסקו בחפציהם, איש לביצוע.

‫אתם רוצים להביא דוגמאות מודרניות?

‫אם אנחנו נתחיל להביא דוגמאות, ‫יכלה הזמן, והם מה? לא יכלו.

‫איזו קושייה גדולה שבכל, אז איך זה ‫שבכל מקום שבו יש משרדים, יש פינת קפה?

‫פינת קפה.

‫זה אינטרס של המעשי.

‫זה אינטרס של המעשי.

‫כי אם לא, אף אחד לא יבוא לעבוד אצלו.

‫אבל פינת התה זה תמיד הדבר היותר מטופח.

‫בכל מקום שבו יש עסק.

‫כללו של דבר, הסחור אצל ‫חברו לאיזה מלאכה שתהיה,

‫הנה כל שאותה מכורות הן לו ‫ליומו, כי עניין שאמרו זה על

‫שכירות מכירה ליומה.

‫אם אני שוכר מישהו, זה ‫כאילו שהוא נמכר לי לאותו יום.

‫וכן כל מה שיקח מהן לענת ‫עצמו, באיזה אופן שיהיה,

‫אינו אלא גזל גמור.

‫ואם לא מחלו, אינו מחול.

‫שכבר אמרו רבותינו זל, ‫עבירות של בן אדם לחברו.

‫אין יום הכיפורים מחפר עד שירצה את חברו.

‫בסדר? כן, מה הבעיה?

‫בכל מקום עבודה יש מיני הסכמים לא כתובים.

‫ברגע שזה הסכם לא כתוב, זה בסדר.

‫מה שקל מוסכמה.

‫אבל המוסכמה, היא צריכה בדיקה.

‫כלומר, אחד למשל מתקשר ‫לחוץ לארץ מן העבודה שלו.

‫והוא אומר, לא, המעסיק ‫שלי, זה בסדר, הוא מסכים.

‫הרעייה, זה שהוא שם לי קו ‫טלפון שיכול להתקשר לחוץ לארץ.

‫אז מה אם דיברתי שלושת ‫רבעי שעה עם הבן דוד שלי שם?

‫כן?

‫אז ברור שזה דבר הזה צריך ברור.

‫כן, אחד אומר, לא, אני ‫רוצה לצלם במכונת צילום.

‫בטוח שהמעסיק שלי מסכים.

‫כן?

‫וזה הופך להיות אלפי שקלים, ‫לא עשרות אלפי שקלים בחודש.

‫כן? שלם זה בסדר.

‫כן?

‫אז זה נכון שיש מה שנקרא מוסכמה לא כתובה, ‫אבל צריך להיות בטוח שזאת מוסכמה מקובלת.

‫כן?

‫טוב?

‫אבל אם באמת הוא לא מוכל, ‫אז עבירות שמן אדם לחברו.

‫אין יום הכיפורי מחפר, עד שירצה את חברו.

‫ולא עוד, אלא שאפילו אם ‫עשה מצווה בזמן מלאכתו.

‫מה אתה עולה בעלי בטענות?

‫אני עשיתי איזה מצווה.

‫אני דווקא התרמתי אנשים לילדים במצוקה.

‫זה נכון, זה לקח לי שעתיים ‫מן העבודה, אבל זה היה מצווה.

‫כן?

‫בסך הכל אני... ‫זה לא בשבילי, אני לא לוקח דרוש על זה.

‫כן?

‫אז... זהו, לא לצדקה, תחשב, ‫לא, אלא עבירה היא בידו,

‫שאין עבירה מצווה.

‫הוא קרא כתיב, שונא גזל בעולה.

‫כן? זה כמו אדם שלקח גזל ‫בהמה, ויקריב אותה לעולה.

‫זה לא...

‫ובעניין זה אמרו זל, הרי ‫שגזל שיח איתי מותחנה בהפעה,

‫הוא מברך.

‫אין זה מברך, אלא מנעץ.

‫כתיב, הוא ווצע, ברך ניאץ ה'

‫ועל כך יוצא בזה נאמר, אוי לא לזה ‫שנאסס על נגורו, קטגורו, וכמו אמרם זל,

‫בעניין לולב הגזול.

‫והדין נותן, כי הרי גזל ‫חייפה אצל גזל, וגזל זמן גזל.

‫טוב, זה מושג קצת חדש בהלכה.

‫גזל זמן.

‫כן?

‫הרי אם אני גוזל את זמנו של ‫חברי, האם אני גם כן נקרא גזלן.

‫אז לא חייבים על זה מדין לא תגזול,

‫כלומר, זה לא נתבע בדין ‫וכדומה, אבל זה אותו עיקרון.

‫מה גוזל את החפץ ועושה בו ‫מצווה נאסס על נגורו, קטגורו,

‫אף גוזל את הזמן ועושה בו ‫מצווה נאסס על נגורו, קטגורו,

‫ואין הקב' הוא חפץ, אלא באמונה.

‫מה זה אמונה פה?

‫נאמנות.

‫וכן הוא אומר, אמונים נוצר ה'

‫ואומר, פתחו שערים ואבו ‫גוי צדיק שומר אמונים,

‫ואומר, עיניי בנאמני ארץ השבטים עדי,

‫ואומר, עיניך עלו לאמונה.

‫זאת אומרת שהסיבוב של הביטוי ‫אמונה פה זה בניגוד למקובל,

‫בנצרות למשל, שהאמונה זה להאמין בשם.

‫זה לא, בערך כלל כשכתוב ‫אמונה בתנך, הכוונה נאמנות.

‫איש אמונה זה אדם נאמן.

‫כי באמונה הם עושים.

‫בדיוק, בעלי אמנה, הם אנשים נאמנים.

‫כן, בבקשה.

‫אם אדם נמצא במצב של פיקוח נפש,

‫אז פיקוח נפש דוחק כל התורה.

‫משהו אחר.

‫אז אם אדם הגיע למצב ‫שהוא צריך לאכול דבר האסור,

‫בגלל פיקוח נפש, אז גם יברך על זה.

‫נגיד אדם נמצא במצב של סכנת נפשות,

‫וכל מה שיש לו לאכול זה בשר סוס.

‫מברך או לא מברך?

‫מברך. ברור.

‫מה מברך?

‫אפשר להגיד שברך שהכול.

‫אפשר להגיד שברך מטיר האסורים.

‫כן.

‫כן.

‫אז באמת אתה רשום לצעק האסורים?

‫נו, זה חדש לך?

‫לא, זה דבר ידוע.

‫שכשיש סכנת נפשות, אז מטירים דברים אסורים.

‫דבר פשוט.

‫ואף איוב, יש שאלה באמת.

‫אם אני נגיד במצב שמפני פיקוח ‫נפש אני צריך לאכול בשר סוס,

‫האם מותר יהיה לאכול את ‫גיד הנשא של הסוס או לא?

‫מה?

‫זה מחלוקת רבי יהודה וחכמים.

‫רבי יהודה אומר שגיד הנשא אסור גם בבאמת מאה,

‫וחכמים אומרים שבמאת מאה התורה לא אסרה.

‫כי הרמלא אסרה לאכול את הבאמת.

‫לכן אין צורך להוסיף את האיסור הזה.

‫מה רבי יהודה אומר?

‫איזה איסור הבאמת מאה?

‫כן.

‫לכן אם כבר הגעתי למצב שאני אוכל מהבאמת מאה,

‫אז מותר גם גיד הנשא לאכול.

‫זה לא שאלה אם פיקוח נפש זה לא תורת תקוויה?

‫לא, לא, זה לא קשור לזה.

‫זה פשוט השאלה האם האיסור של הגיד הנשא אצלנו

‫זה ממשה רבנו או מיעקב אבינו.

‫כי הרבים מיעקב היו מותר לאכול סוס.

‫אבל אז היה אסור לאכול גיד הנשא.

‫אז סביר לומר שנאסר לבני יעקב ‫גם לאכול מגיד הנשא של סוס.

‫וחכמים אומרים, זה דת רבי יהודה,

‫וחכמים אומרים ניתנה תורה ונתחדשה הלכה.

‫אין שם בדברי הרמב״ם ‫בפירוש המשנה שאיריך בדבר.

‫רגע, בשר וחלב גם?

‫לפי זה בשר וחלב.

‫האם משל בשר חזיר וחלב זה מותר או אסור?

‫מה אם זה אסור משום בשר וחלב?

‫זאת אומרת, אין דרך.

‫ההלכה היא, לפי דת רוב הקוסקין, שזה מותר.

‫אין בזה איסור בשר וחלב.

‫לכן מי שאומר, תראה, הוא ‫אכל בשר טרף עם גבינה.

‫אז מה?

‫עם גבינה לא מוסיף כלום.

‫בולעד רבה, מי היית באיסור?

‫טוב, כן.

‫נציג מפי זה שאיסור גזר הופך להיות ‫משהו כמו לשונת, מקיף אותי מכל הכיוונים.

‫נכון, נכון.

‫לא צריך להתעלם באיזה תחושה מפחידה.

‫לא, לא צריך להתעלם בתחושה מפחידה.

‫חס ושלום, חס ושלום.

‫זה נכון בוודאי.

‫אז כמעט כל דבר שאתה ‫זיהה, הנה, השאלה שלי עכשיו,

‫אם היא שאלה מטופשת, אני ‫עושה גזר זמן לכל השאלות.

‫לא, לא.

‫זה אם אתה תשאל שאלה מטופשת.

‫הרי זה בשביל זה שיעורים.

‫כן?

‫השיעור זה כדי שאנשים ישאלו שאלות. ‫עכשיו, כל שאלה היא בהגדרה מטופשת. למה?

‫כי יש לה תשובה.

‫כלומר, אם הייתה יודעת את התשובה, ‫לא הייתה שואלת את השאלה. נכון?

‫אז זה בסדר.

‫זה בסדר. בשביל זה יש שיעורים.

‫אסור להתעלם.

‫מתי האדם יוצא מן הפחד הזה שאתה מדבר עליו?

‫כשהוא לומד.

‫כי הוא צריך ללמוד.

‫כי אתה נותן לך אדם שמעולם לא שמר שבת.

‫והוא מחליט לשמור שבת. ‫ולפני השבת הראשונה הוא עובר על הלכות שבת.

‫אתה יכול לתאר לעצמך ‫באיזה מצב נפשי הוא ייכנס.

‫כן? הוא יעדיף אולי אפילו ‫לקחת כדור שינה, לישון 24

‫שעות כדי בוודאות לא ‫לעבור על שום יסור שבת. נכון?

‫לעומת זה, אם אתה לוקח ‫אנשים שגדלו במשפחה

‫שבה שומרים את השבת, ‫הדברים הרבה יותר פשוטים.

‫נכון?

‫זה לא שלא צריך ללמוד, אבל זה ‫דברים יותר פשוטים. מהמציאות הזאת.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זהו.

‫זה מצחיק אתכם?

‫למה לא?

‫מה הבעיה בזה?

‫שוב, זה מעשה שהיה.

‫מעשה שהיה, כן.

‫בסדר.

‫ואף איוב העיד על עצמו ‫ואמר, אם תתא אשורים,

‫הנה הדרך, ואחר עיניי ‫הלך לבי ובחפאי דבק מאום.

‫והבית יפיע משל הזה, כי דימה, מי? יוב, ‫הגזל, הבלתי נגלה, כדבר המתדבק ביד האדם,

‫שאף על פי שאין האדם הולך לך תחילה לטול ‫אותו ונשאר דבק מאליו, סוף סוף בידו הוא.

‫כן, הדבר הזה.

‫שאף שלא יהיה האדם הולך וגוזל ממש, ‫קשה הוא שיהיו ידיו ריקניות ממנו לגמרי.

‫אמנם, באמת, כל זה נמשך ממה שתחת ‫היות הלב מושל בעיניים, שלא יניח להיות נעים

‫להאמת של אחרים, העיניים מושכים את הלב ‫לבקש שתראים על מה שנראה להם יפה ונחמד.

‫על כן אמר איוב שהוא לא כן עשה ולא הלך ‫ליבו אחר עיניו, על כן לא דבק בחפאיו מאום.

‫כן, הוא קושר את סוף הפסוק ‫בתחילתו, שהוא לא הלך אחרי עיניו,

‫כלומר כן אחרי סברתו ולכן הוא גם ‫זכה שלא דבק מאום של גזל בחפאיו.

‫ועד כאן לגבי הגזל.

‫עכשיו, הוא כאן נכנס ללב ‫השני, איסור לא להונות.

‫ראינו בעניין ההונאה. כמה נקל הוא לאדם להתפתות ולקשל ‫כאשר לכאורה יראה לו שראוי הוא להשתדל ליפוץ חורתו

‫ביני האנשים ולהסתכר ביגיע כפיו לדבר על לב הקודל למה ‫נתרצלו ויאמר על כל זה יש זריז ונזכר וייתר חרוצים.

‫אמנם אם לא ידקדק וישקול מעשיו הרבה, ‫הנה תחת חיטא יצא חרוח כי יעבור ונכשל בעבון

‫ההונאה אשר עוזרנו עליה לא תנו איש את ‫עמיתו ואמרו זל אפילו לרמות את הגוי אסור.

‫כן תגיד אחיו כתוב לא תנו איש את אחיו, אחיו זה ‫יהודי, עמיתו זה כבר אפילו הגוי, נכון? אפילו לרמות

‫את הגוי. הוא קרא כתיב שאירית ישראל לא יעשו אב ‫לה ולא ידברו חזה ולא ימצא בפיהם לישון תרמית.

‫מה זה לא להונות את הגוי? למשל ‫אתה אומר הוא היה צריך להחזיר לי

‫נתתי לו כסף הוא היה צריך להחזיר ‫לי עודף, החזיר לי יותר ממה שצריך.

‫מותר או אסור להשתמש? זה ‫טעותו של גוי. מה אתה אומר?

‫מותר? מה? טעותו של גוי זה ‫מחלוקת, יש מועטירים יש עושרים.

‫אבל לרמות אותו זה אסור. לך תחילה אתה עושה ‫כדי שיחזיר לך יותר זה אסור. אגב גם טעותו

‫של גוי כתבו, כתב בארלביר הגולה שרבים ‫חשבו להעשיר בטעותו של גוי ונמצאו מפסידים.

‫על כל פנים זה לא ראוי. ‫דעת הרמב'ם שזה גם אסור.

‫וכן אמרו אין מפרקסין את ‫הכלים הישנים שיראו כחדשים.

‫אתה מוכר שירים ישנים ואתה מפרקס, ‫משפשף אותם כדי שהקונה יחשוב שהם

‫חדשים. אז זה אסור. אבל אתה יכול ‫לשפשף אותם ולכתוב על זה כלים ישנים.

‫זה כן. ואתה כותב את זה כדי ‫שאתה תהנה פרקסתי לך את זה. זה

‫בסדר. הסיפור המפורסם שיש אדם ‫שהגיע ללא כלום, ללא שום דבר בכיס,

‫הגיע לניו יורק. כל מה שהיה לו זה תפוח. אבל הוא בסוף ‫נהיה עשיר מאוד. שאלו אותו איך עשית את זה. פשוט לקחתי

‫את התפוח, שפשפתי אותו, הוא נראה כל כך טוב, קנו אותו ‫ביוקר וקניתי עם זה שני תפוחים לא כל כך מבריקים.

‫הברקתי אותה ואז עם שני התפוחים האלה קניתי ‫ארבעה תפוחים. ואחר כך קיבלתי ירושה גדולה.

‫איך זה עקרון שאסור ליפות פרקים יחד? באופן ‫שזה מרמה. מותר ליפות אם אתה מודיע. יש אחד

‫מוכר לידך סירים חדשים באמת. לך יש סירים ‫ישנים אבל אתה פרקסת אותם עם נירים חדשים.

‫אז אנשים קונים אצלך כי הם ‫חושבים שאתה מוכר חדש. כל

‫הפלסטיק של ימינו אתה יכול ‫למצוא. מה הפלסטיק של ימינו?

‫זה חצר צורה יפה וזה פלסטיק שתי דקות מתעסקת ‫איתו תשבב בהם. זה אין מה חייב לומר על זה.

‫לא על זה הוא דיבר עכשיו. ‫הוא דיבר על ישן שאתה עושה אותו כאילו חדש.

‫אני שואל אם זה עיקרון זה ‫שאתה מייפה דבר שבאמת לא יפה.

‫אם אתה מייפה משהו שהוא נראה ‫כזה אתה אומר כן לא בסדר. או למשל

‫אין מערבין פירות בפירות אפילו ‫חדשים בחדשים ואפילו שיעה בדינר.

‫ואפילו יפה דינר הוא טריסית שזה ועד תפרש. ‫לא יערב אם קרם שיעה בדינר.

‫כל עושה אלה כל עושה אבל. ‫קרוי חמישה שמות אבל סנוי משוקץ חרם תועבה.

‫נחמירו. למשל בגלל זה יש גם מצדת המשקולות.

‫היה באחד המקומות שהרב ‫קוקי טמנה כרב היה שם

‫מקובל שהרב יקבל את ‫הרווחים ממכירת המלח במקולת.

‫היה כלל כזה. וחלק מהמזכורת ‫של הרב זה שמה שמוכרים את המלח

‫במקולת אז בעל המקולת לא מרוויח ‫מזה כלום את הרווח הוא מעביר לרב.

‫עכשיו באותם הימים זה לא היה כמו בימינו ‫שיש אריזות מסודרות אלא היו שוקלים את המלח.

‫והבעיה היא שהמשקולות הן משתפשפות או הן ‫סופגות לתוכם חומרים ואז זה משנה את המשקולת.

‫אז הרב קוק אמר אני ‫מוכן לקבל את התשלום הזה

‫רק אם יחליפו את המשקולות ‫למשקולות של זכוכית.

‫שמשקולת זכוכית היא לא משתנה. לא הסכימו אז ‫הרב קוק אמר אז אם ככה אני לא מקבל את הכסף.

‫אבל הרב אומרת פירות חדשים בחדשים זה אסור.

‫כן אפילו חדש בחדש אסור. למה? ‫זה לא כתפוח זה אותו שקט.

‫לא זה סוגים שונים. יש לך ‫פירות כאלה ופירות כאלה. קיבלת

‫משלוח של פירות חדשים ויש עוד ‫פירות חדשים ואתה מחליף ביניהן.

‫אבל תמיד יכול להיות שיש איזה הפרש ‫קטן ביניהן. לכן כל עושה אלה כל עושה עבל.

‫קראו לי חמישה שמות אבל סדרי משוקץ ‫חרם טועבה. יש בפירוש הרמב״ם למסכת כלים.

‫יש דיון מעניין לגבי דינר שנפסל. מה אדם ‫צריך לעשות עם דינר? מה זה דינר שנפסל?

‫זה נשחק. הדינר שנשחק ‫אז מה צריך לעשות איתו?

‫הרי פעם הערך של הכסף ‫היה לפי כמות המתכת שיש בו.

‫כסף, זהב, נחושת. לפי כמות של המתכת. ‫אם הוא נשחק מה עושים איתו?

‫צריך לחתוך אותו ‫לשניים. לקוץ. כך אומרת

‫המשנה. מדוע? כי אתה ‫עלול להטעות אנשים עם זה.

‫אנשים יחשבו שזה שווה דינר וזה באמת ‫לא שווה דינר. אז צריך לחתוך אותו לשניים.

‫אומר הרמב״ם, ודאי שאסור לעשות, או היה ‫אפשר לחשוב שיהיה מותר להטעות בו את הגוי.

‫אבל אתה רואה שהמשנה לא ‫כן אמרה. אלא אמרה שצריך

‫לחתוך אותו. מכאן שאפילו ‫את הגוי אסור לרמות.

‫וכותב הרמב״ם, לא רק ‫שיש איסור מן התורה לרמות

‫את הגוי, אלא גם אם ‫היית מוצא מקום להתאר,

‫הדבר יכול להביא לחילול ‫השם. שזה עוד יותר חמוד. ואם

‫תגיד שזה במקום שלא יהיה ‫חילול השם, כי לא יסימו לב,

‫אבל זה מקנה לאדם מידות רעות. ‫וזה הקב' ברוך הוא משקץ ומתאהב

‫שנאמר, כי תאווה תשהם אלוהיך ‫כל עושה אלה, כל עושה עוול.

‫כלומר יכול להיות שיש מצב ‫שמבחינת ההלכה נטו נמצאה

‫לקונה משפטית שמאפשרת לך ‫לעשות משהו. אבל זה בתוריו.

‫עבודה לא צריך להחזיר ‫לגוי, זה משהו אחר. זה לא

‫טועה בעלו להחזיר ‫עבודה, כי הרי זה אבוד ממנו.

‫זה שהתורה חייבה אותי להשיב ‫עבודה ליהודי, זה חידוש של התורה,

‫שתוספת החווה. כי הרי מצד האמת ‫לא הייתי צריך להחזיר גם ליהודי.

‫ברגע שדבר אבוד ממנו, אז זהו, ‫איבד את היכולת שלו להשתמש בזה.

‫אדם לא מתאהש עם סימנים, כי הוא יודע ‫שהתורה אמרה להשיב דבר שיש בו סימנים.

‫כן, הרי, למשל, בזוטו של ‫ים, אפילו עם סימנים אני

‫לא מחזיר. מה זה זוטו של ‫ים? מה פירוש המילה זוטו?

‫קרקעית. ‫לא, זוטו זה מילה יוונית שפירושה קרקעית.

‫אם יש משהו שנפל לקרקעית הים, ואני יודע ‫בדיוק של מי זה, ויש עליו כל הסימנים שבעולם,

‫ואני צוללן מקצועי, אני יורד ‫את זוטו של ים ומעלה את זה.

‫לא צריך להחזיר.

‫למה לא צריך להחזיר? ‫כי ההוא, אף על פי שיש

‫סימנים, הוא לא חושב ‫בכלל אי פעם להשיג את זה.

‫זאת אומרת שמעיקר, זה שיש סימנים, ‫זה שאין ייעוש בעלים שיש סימנים,

‫וההלכה היא שצריך להחזיר אם יש סימנים.

‫אבל סתם ככה עבדה, ‫צריך שיהיה מותר. לכן אני

‫לא חייב להחזיר עבדה ‫לגוי, אין לי החווה איתו.

‫אלווה בריבית זה דבר מוסרי לחלוטין.

‫מי שהוא נמצא במצוקה, הוא ‫זקוק בתחיפות למיליון דולר.

‫זקוק בתחיפות, אם לא ממש יהיה נורא.

‫אני אומרת, שמע, אתה גם סימפטי, ניתן ‫לך מיליון דולר, אני לא אגלה לאף אחד.

‫תחזיר בעוד עשר שנים, רק שני אחוז ריבית. ‫ואני לא בסדר.

‫תראה, מגיע לי פיצוי, לא? ‫במיליון דולר הזה אני לא יכול להשתמש.

‫במשך עשר שנים אני לא יכול להשתמש.

‫מה כבר ביקשתי ממך? ‫פיצוי קטן, שני אחוז ריבית. לא שווה.

‫ומי שעושה את זה לא קם מתחיית המיתים.

‫אתה מבין איך שהתורה פה יחמירה?

‫זאת אומרת, זה אלווה בריבית, זה דבר רגיוני.

‫אם אני מבטל את הממון שלי, מגיע לי פיצוי.

‫גם בסחורה זה ככה.

‫למשל, אתה זקוק לקילו סוכר.

‫יש לך פתאום מסיבה גדולה, צריך לעשות עוגות,

‫פתאום מקולת סגורה, אתה בא ‫אליי, אפשר לקבל קילו סוכר, אין בעיה.

‫רק תחזיר עם זה גם תפוח.

‫נכון? איסור ריבית, לא קם מתחיית המיתים.

‫אז איך יתראו את זה?

‫מה, יותר עסקה? יותר עסקה זה לא ריבית.

‫יותר עסקה זה עסקים משותפים.

‫זה בסדר.

‫טוב, אז מה ש...

‫מה הם עושים הקתולים? ‫לא יודע, בעיות שלהם, יסתדרו עם זה.

‫יש מחזה מעניין, הסוחר ‫מבנציה, מת וויליאם שייקספיר,

‫הכל שם סובב מסביב לאיסור הלוואה בריבית.

‫מה? אה, זה מהחזה האנטישמי.

‫האמת היא, לא כל כך ברור ‫האם זה באמת מחזה האנטישמי.

‫יש שם גם צדדים של הגנה על היהדות.

‫כן, אבל, טוב.

‫אז למה התורה החמירה בין יהודי ליהודי?

‫כי התורה רוצה שתוותר לאח שלך.

‫שאתה תנהג כלפי אחיך לא לפישורת הדין.

‫זה הכוונה.

‫טוב, עד כאן להיום. שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230724316″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 22
בביאור מידת הנקיות
כללים למסחר באמונה
פרק יא’ – ;פרטי מידת הנקיות
אורך השיעור: 52 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230724316″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

איסורי גזילה גניבה עושק וכחש

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן