פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מידת הזריזות – לצאת ידי חובה לעומת עצבנות דתית

מילות מפתח:זריזות, עצבנות דתית
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫נכון? טוב.
‫קראת בדרך קניית הזריזות.

‫כן, אנחנו בעיצומה של המידה השנייה

‫מבין תשע המידות של הסולם של העלייה

‫במעלות הקודש של המוסר.

‫ואנחנו בשלשה הראשונה, ‫שהיא זהירות, זריזות ונקיות.

‫נכון? זה השלשה הראשונה.

‫כאשר האדם זוכה לזהירות, ‫זריזות ונקיות, הרי הוא צדיק.

‫כלומר, יש לו המידות הנדרשות כדי להיות צדיק.

‫לעומת השלשה השנייה,

‫שהיא עושה אותו לחסיד, ‫עלוי פרישות חסידות ותהרה.

‫שלום הרב, גרע לי שפתחו ‫את הווילון מצד שמאל של הרב

‫וזה שורף את התמונה, תודה.

‫כן, נכון.

‫אני חושב שעכשיו זה בסדר. כן.

‫תודה. זה מהערוץ שלו.

‫אם כך, אנחנו בעמידה השנייה מהשלשה הראשונה,

‫והיא הזריזות.

‫הזריזות, כפי שלמדנו, היא ההפך של הזהירות.

‫כן? הזהירות היא ‫רתיעה, זה ענף של היראה,

‫והזריזות היא ריצה, ‫זה ענף של האהבה.

‫ההיראה והאהבה, מידות משלימות,

‫על מנת להגיע בסוף גם לנקיות ‫הדעת, שזו המידה השלישית.

‫עכשיו, מה זה הזריזות?

‫זריזות במצווה, כן, בעיקר.

‫זאת אומרת, לחפש את המעשה הטוב,

‫ויש שני סוגי זריזות, לפי מה שלמדנו.

‫כן, בביאור חלקי הזריזות, ‫למדנו שיש זריזות לקראת המעשה,

‫ויש זריזות בשעת המעשה.

‫מה ההבדל?

‫כשאני לקראת המעשה, אני משתדל מאוד

‫להגיע, שיזדמן אליי ‫המעשה, או להגיע אל המעשה,

‫אבל הזריזות השנייה היא דווקא דבר

‫שהוא לא מובן מאליו, ‫כי יכולתי להגיד,

‫שבשעת המעשה אני צריך ‫להתעכב, כדי למרוח כמה שיותר,

‫את המצווה.

‫איזה יופי, יש פה מצווה.

‫אז אני מתמלא זיו והדר מן ‫המצווה, ולכן אני מתעכב בה.

‫ודווקא, לא כן, היא הדרכה של חז'ל,

‫אלא דבר הזריזות גם לסיים את המצווה.

‫להיות אחרי זה.

‫כן? כמו לצאת ידי ‫חובתו, ולהתקדם על עם.

‫יש, הרבה פעמים גם אצל ‫אנשים שיש להם ירד שמיים,

‫יש איזה קושי מסוים,

‫שרוצים שכל דבר יהיה בכל מלוא הכוונה.

‫מה זה מלוא הכוונה?

‫ריכוז ועצבנות.

‫כן? כמה שיותר.

‫לא, יש דבר הרבה יותר ‫פשוט, שכדאי מאוד לאמץ אותו,

‫וזה שצריך לצאת ידי חובה.

‫לצאת ידי חובה זה דבר קל.

‫הרי זו חובתך, צא ידי ‫חובה, תמשיך הלאה.

‫פשוט.

‫אפשר להיות רגוע.

‫אז גם הזריזות, זה חלק מן הרוגע.

‫זה לא מתח.

‫בכלל, אפילו מבחינת ‫המבנה השרירי של גוף האדם,

‫אפשר לשים לב לזה.

‫כשאדם כל כולו מתוח, ‫הוא גורם לעצמו נזק.

‫כשהוא כל כול לא ‫רפוי, זה מאוד לא בריא.

‫כן? אז איפה נמצאת הבריאות?

‫במתח המתון.

‫ומשהו באמצע בין זה לזה.

‫ושם נמצא הרוגע הפנימי.

‫אומר הבעל אסולם, ‫הרב יהודה אלוהי בהשלג,

‫הצדיקים מתהלכים במנוחה בעולם הזה.

‫זה ביטוי משונה, משולף כזה.

‫הוא גם מתהלך, והוא גם במנוחה.

‫הוא מתהלך חיצונית, ‫ובמנוחה פנימית.

‫טוב.

‫עכשיו, מה?

‫איך אפשר להגיע לזה, אם ‫האדם כל הזמן מלחץ במתח,

‫בין העירה לאהבה?

‫אתה אומר, המתח בין ‫העירה לאהבה, זה יוצר לחץ.

‫נכון?

‫ההפך.

‫זה שיש גם עירה וגם ‫אהבה, זה מה שמיישב.

‫כי אם יש רק עירה, אז האדם בפחד.

‫כן?

‫כלומר, מרוב אימה, הוא ‫נכנע לגמרי, הוא נשבר מזה.

‫רק אהבה, הוא גם לא יכול לתפקד.

‫כי מי שכל הזמן באהבה, ‫אז אין לו אוטונומיה.

‫הוא מפתח תלות מתמדת, בעני אהב.

‫דווקא, אז העירה והאהבה, ‫זה מה שיוצר את הרוגע.

‫כן, בבקשה.

‫האמת הכול הוא, אם ‫היום לא בין עירה לאהבה,

‫או בין יצר טוב ויצר ‫רע, זה מה שקורה בלחץ.

‫הלחץ בין יצר הטוב, ליצר הרע.

‫זה גם יוצר לחץ.

‫האמת היא, זה לא פשוט ‫בכלל, מה שאתה אומר.

‫כי היצר הטוב והיצר רע הם מאותו מין.

‫זה השימוש לרעה בכוחות הנפש.

‫ומה זה יצר הטוב?

‫זה השימוש לטובה בכוחות הנפש.

‫אבל כוחות הנפש, הם ניטרלים.

‫זה לא לפה ולא לשם.

‫הכל תלוי בכיוון שאתה נותן.

‫בסדר?

‫לכן, כלומר, המתח הוא כאשר אני,

‫מאבחן את אחד מכוחות ‫הנפש, ואני קורא לו רע.

‫אז הוא מתנקם בי.

‫למה אתה אומר שאני רע?

‫אני חלק ממך.

‫אבל אם אתה אומר, לא, ‫אתה לא רע, אתה בסדר גמור,

‫אנחנו אוהבים אותך כוח נפש יקר.

‫רק נכוון אותך לכיוון הנכון.

‫אז זה בסדר, יש השלמה.

‫בכלל, זה מה שאמרו, ואהבת ‫את ה' אלוהיך בכל לבע וחם,

‫הוא חזל בשני יצריך.

‫ביצר טוב וביצר רע.

‫סימן שהיצר הרע הוא לא רע.

‫אלא צריך לעשות ברית שלום

‫בין שני היצרים, שידעו ‫לעבוד לאותו כיוון.

‫כן?

‫זה לא אבל שלב נוחה, בשלב ‫הראשון יש מתחים, זה נכון.

‫בשלב הראשון יש ‫מתחים, וזה שייך להיראה.

‫אבל לפעמים אין ברירה.

‫כל אשר לאיש ייתן ‫בעד נפשו, אתה צודק.

‫אבל זה לא לכל החיים.

‫כלומר, המאבק בין יצר טוב ‫ויצר רע, זה דבר שעוברים אותו.

‫זה, נובל.

‫ואז החיים הם אחרים.

‫עכשיו, בכל מישור ומישור זה משתנק.

‫כלומר, יש אדם שמאוד ‫מתלבט, האם לרצוח או לא.

‫הוא עושה מאמצים ‫כבירים, וזה, הוא אומר,

‫אני ארצה רק פעמיים בשבוע, ‫לא כל יום, פעמיים בשבוע.

‫לאט לאט, בסדר, הוא מתגבר.

‫אבל זה קשה.

‫הוא כבר גמר עם זה.

‫עכשיו יש לו בעיה, האם ‫לדבר לשנה רע או לא.

‫עכשיו יש לו בעיה, ‫האם לדבר בזמן התפילה.

‫או האם לדבר, בכלל, האם ‫לקרוא אלון של פרשת שבוע

‫בזמן חזרת השץ.

‫כלומר, זה הולך, הוא מדקק.

‫עכשיו, זה לא שהמאבקים הם לא קשים.

‫יכול להיות שגם אם המאבק שלו

‫הוא אלון, במיוחד שזה ‫אלון מעניין, מכון נעיר וזה,

‫בזמן חזרת השץ, שהשץ מעריך, ‫והוא בכלל, הכל שלו לא יפה,

‫אז זה ברור שיש מתח.

‫אבל זה כבר בתחום אחר.

‫בסדר?

‫טוב.

‫עכשיו אנחנו עסוקים ‫בדבר פשוט, וזה, הטכניקה.

‫בדרך קניית הזריזות.

‫הנה, האמצעים אשר נקנה בם הזריזות.

‫הם הם, אותם אשר נקנה בם הזהירות.

‫ומדרגותיהם, כמדרגותיהם.

‫וכמו שכתבתי למעלה, כי ‫עניינם קרוב זה לזה מאוד.

‫ואין נפרש ביניהם, אלא ‫שזה בעסיגין, וזה בלווין.

‫יש לוו, ויש עסק.

‫הזהירות זה להישמר מן הרע, ‫הזריזות זה לרוץ אל הטוב.

‫בסופו של דבר, זה

‫אותו העיקרון, כי הרי, מה אני צריך לדעת?

‫מה אני צריך לעשות כדי להיזהר מן הרע?

‫להגדיר אותו, נכון? קודם כל, לדעת מה רע.

‫אותו דבר, כדי לעשות את ‫הטוב, אני צריך להגדיר מה הטוב.

‫לדעת.

‫אז מה האמצעי המשותף לשניהם?

‫הלימוד.

‫נכון?

‫אם אני לא אדע מה טוב ‫ומה רע, אני לא אוכל,

‫לנצח במלחמה הזאת.

‫אז סרטו לנו כל הגדרה, זה טוב, זה רע.

‫עכשיו, זה לא רק דבר ‫טריוויאלי, מה שאני אומר.

‫כי הרבה פעמים, האדם

‫חש שהוא נלחם מלחמה עבודה,

‫בגלל שהוא נלחם נגד צד טוב שברע.

‫כן? זה אחד, למשל, באים ‫אליו, אומרים לו, קום ממתעדך,

‫עצלן שכמוך.

‫אתה לא מתבייש, אתה לא ‫יודע כמה שזה רע, העצלות.

‫אתה לא יודע מה הערך של ‫העבודה, כמה שזה טוב, תתבייש לך.

‫והוא אומר, תמשיך ‫לדבר, תמשיך לדבר.

‫אני יודע את האמת.

‫האמת היא שהמזרון זה משהו.

‫משהו.

‫אז אני שואל את השאלה, ‫הטענה של העצלן,

‫של העצל הזה, היא נכונה או לא?

‫יש בה אמת?

‫זאת אומרת, כל זמן ‫שאתה, המוכיח אותי,

‫אינך מוכן להכיר בצד האמת, ‫שיש ברע הזה, אני לא אשמע לך.

‫ברור?

‫לכן יש גם, לכן העניין של ‫ההגדרה, של הגבול בין הטוב

‫לרע, צריך להיות מדויק,

‫ולא להעביר אותו בין, ‫לשקב על המזרון, לבין לעבוד.

‫כי יש צד טוב גם בזה, יש צד רע גם בזה.

‫מובן? טוב.

‫אגב, מה הצד הטוב שבה עצלות?

‫מישהו יודע?

‫זה השאיפה לחיות.

‫יפה. שמעת, אני,

‫מספר פעמים בשיעור, ‫מביא דבר הבנו סעדיה גאון,

‫שאומר שהעצלות, היא ‫תחושה, של חיי העולם הבא.

‫כי העולם הבא, זה ‫עולם, שבו לא עובדים,

‫נכון? יש איזו פסיביות, של הנפש,

‫והאדם כבר בעולם הזה, מרגיש משהו מזה.

‫זה שייך לו קצת.

‫כן?

‫אז ברגע שאתה אמרת לי, ‫שכאשר אני רובץ לי על המזרון,

‫אני בעצם, משתוקק לחיי העולם הבא.

‫א', אני שמח לראות, ‫שמישהו כבר מבין אותי.

‫שנותן ערך חיובי, לנציעה של הנפש.

‫זה דבר אחד. דבר נוסף, ‫אני גם הבנתי, לאן זה שייך.

‫זה שייך לעולם העתידי.

‫אה, זה לא שייך לעובד.

‫אבל, לא דחקו ‫לחלוטין, את ההכרה שלי.

‫אז דווקא זה מה שנותן לי את הכוח לקום,

‫ולהמתין למזרון העתידי, ‫בין המלאכים, אחרי 120 שנה.

‫כן?

‫אתה אומר אותי, שזה לא ‫מהגוף, ומהחומר, אלא מהנשמה?

‫זאת אומרת, שההצלות, ‫זה לא רק מהחומר והנשמה,

‫מהחומר והגוף, אלא יש ‫משהו נשמתי, בנטייה של הגוף,

‫אל ההצלות.

‫זה לא משהו מהמסיעת הישראלים?

‫זה לא משהו, מה? הוא לא אמר את זה.

‫הוא לא אמר שזה לא נכון, מה שאמרתי.

‫האחמיות, זה דבר, מגיע ‫נגד הטבע, טבע חומרי.

‫אתה אומר שהמסיעת הישראלים,

‫זה דווקא שהטבע החומרי הוא רע.

‫כן? ככה אתה אומר.

‫זה לא נכון. הוא לא אומר את זה.

‫הוא אומר את זה רק בהתחלה.

‫אבל אחר כך, במידת ‫הקדושה, הוא מסביר,

‫שעד רבה, האדם הקדוש, ‫האבנים רבות, עלי יניח

‫צדיק ראשו.

‫ומה הוא יעשה הצדיק שם?

‫עם ראשו, על האבנים?

‫הוא ישן. נכון?

‫זאת אומרת, השינה של ‫יעקב, היא מתלתך פתאום.

‫טוב.

‫האם זה עובד?

‫זה עובד בפועל, אם אומרים לבחור

‫בין 15-16, שרובץ לו, ולא לרדון,

‫ולרדון הוא רבור של גדול,

‫שזה חלק מה... האם זה עובד בפועל?

‫האם נתינת הדיגיטימציה על היצר הרע,

‫זה עובד? כן, זה עובד.

‫זה עובד. כן. בבקשה.

‫האם אפשר להיכנס

‫להסתעות וקומבינות כאלה

‫עם יצר הרע?

‫האם אפשר להיכנס לישון?

‫כאילו, אני אחזור למשרד, ‫אני אומר לו שאני...

‫האם מותר לעשות קומבינות עם היצר הרע?

‫כן, למה לא?

‫אתה יכול לעשות הסתעות. זה עובד.

‫אם זה עובד, זה עובד. טוב.

‫אה... כן, זה מזכיר לי את שניה

‫בחורי ישיבה שקמים ב11 בבוקר.

‫אחד מתעורר ואומר, אוי, כבר 11.

‫השני אומר, אני כבר 6 שעות נלחם

‫ביצר הרע, ועכשיו ניצחתי אותו.

‫אה... אה... אז כן ‫אומר הרמחאל, וכאשר

‫יתעמת אצל האדם גודל הערך המצוות

‫ורוב חובתו בהם,

‫ודאי שהתעורר ליבו לעבודה ולא יתרפה ממנה.

‫כלומר, עיקר העיקוב

‫אצל האדם זה הכרת האמת.

‫ברגע שאדם יודע את ‫האמת, אז כמעט כל המלחמות

‫כבר נוצחו.

‫ואומנם, מה שיוכל להגביר

‫את העוררות הזו הוא ההסתכלות.

‫ברוב הטובות

‫שהקדוש ברוך הוא עושה

‫עם האדם בכל עת ובכל ‫שעה, והנפלאות הגדולות

‫שעושה עמו, מת על ‫עדה עד היום האחרון,

‫כי כל מה שירבה להסתכל

‫ולהתבונן בדברים אלה, ‫הנה ירבה להכיר לעצמו

‫חובה רבה אל האל המטיב לו.

‫ויהיו אלה האמצעים

‫לשלא יתעצל ויתרפה

‫מעבודתו, כי הרי אוהיל

‫ולא יכול דאי לגמול לו, לגמול לו טובתו,

‫אלא הוא ילברח, לפחות יודע לשמור

‫ויקיים מצוותיו. כלומר, הזריזות ‫יש לה יסוד מוסרי בעצמה,

‫לא רק יסוד תועלתי, ‫אלא יסוד של הכרת טובה.

‫הרי אם

‫עשו לי טובה, לפחות ‫אני צריך להכיר בתובה.

‫חובה? טוב.

‫אגב, זה מסביר

‫למשל שאלה

‫ששואל המערן מפראג

‫בגבורות ה'

‫איך זה יכול להיות

‫שיש אפשרות

‫להגיד את ההגדה של פסח?

‫למדנו בגבורות ה'

‫אדם מצווה לספר

‫את נפלאותיו של הקדוש ברוך הוא

‫בליל הסדר.

‫לכל הדבר הזה היה צריך להיות אסור

‫שהרי

‫מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהילתו

‫מאחר ואי אפשר להשמיע

‫את כל תהילת ה'

‫היה להיות אסור לספר גבורות ה'

‫נכון?

‫זה כמו משל למי

‫שיש לו אלף אלפי

‫דנרי זהב ומשפחים אותו

‫שיש לו אלף של כסף

‫לא גניו לו?

‫גם באיכות גם בכמות

‫במקום זהב כסף

‫במקום מיליון אלף

‫ואתה אומר כל הכבוד לך הרי

‫בואי נושא, לא יגלום שעשית לי כך וכך

‫אז מה היתר

‫בעצם להגיד את ההגדה של פסח?

‫זה הקבושה של המערן.

‫אני מעדיף את הכסף על הזהב

‫אתה מעדיף את הכסף על הזהב? למה?

‫זהב זה 14 וכסף זה 160

‫זהב זה 14 וכסף זה

‫160. 14 מה?

‫הנוטריקה

‫מה? הנוטריקה

‫הנוטריקה, אה

‫הגימטריה של זהב זה 14

‫וכסף זה 160

‫אם אתה יכול לשלם לי בגימטריות

‫זה בסדר

‫כן

‫עכשיו, אז איפה היינו?

‫כן

‫האם מותר

‫להגיד את ההגדה של פסח?

‫אומר המערן דבר

‫שהוא דווקא נוגע לשורשים גדולים

‫אם זה בשביל

‫תיאור פילוסופי ומדעי

‫של אלוהים, של מפעל ה'

‫אז אסור

‫כי אתה באמת מקטין

‫אבל אם זה כדי לצאת ידי חובתך המוסרית להודות

‫אז מותר

‫כלומר, אתה לא בא כדי לתת

‫הגדרה פילוסופית אלא הגדרה מוסרית

‫זה דבר שאנחנו רואים

‫בהרבה מאוד תחומים ביהדות

‫שה... שהרבה פעמים שאלות

‫מטאפיזיות מוכרעות

‫על פי המוסר

‫מבין?

‫אז גם פה אומר הרמחל

‫אתה צריך להזדרז

‫לא בגלל שתהיה לך תועלת

‫מהזריזות

‫אלא בגלל שאתה מחויב מוסרית

‫להודות למי שעשה איתך את הטובה

‫עד כאן מובן? כן

‫למה נכונה לא היינו יכולים להגיד את

‫ההגדה של פסח? למה מה?

‫נכונה לא היינו יכולים

‫למה לא היינו יכולים להגיד את

‫ההגדה של פסח?

‫בגלל מה שאני הסברתי

‫אה, טוב אז אני אסביר עוד פעם

‫בגלל

‫שאתה בהגדה של פסח בא להסביר

‫מה השם עשה

‫אתה בא להגיד

‫הנה הוא עשה כך וכך

‫אז אתה מקטין כי הוא עשה הרבה יותר

‫גם מבחינה כמותית

‫גם מבחינה איכותית

‫נכון? הבנת אותי עכשיו?

‫כן, למשל אדם שיש לו

‫מיליון מטבעות של זהב

‫ואתה אומר שיש לו אלף של כסף

‫אז אתה מקטין גם איכותית

‫וגם כמותית

‫למרות

‫שידידיה אומר שהיא רוצה את הכסף

‫טוב

‫הלאה, והנה

‫אין לך מה?

‫אתה רוצה להגיד משהו?

‫כן

‫המשפט החשיבי קומת אצל אדם

‫מול אדם של מטבע

‫אפשר להגיד אולי שזה

‫האם זה

‫איזושהי

‫המלצה או שזה

‫תיאום ממש מצב

‫זאת אומרת אם אני עכשיו אני מחשב באיזה משהו

‫הוא לא מצליח לכם את המצווה

‫האם הבעיה היא ישירה מול המצווה הזאת

‫או שבעצם אני יכול להגיד

‫ודאי, כל מה שאתה רוצה

‫עכשיו זה לחזור לשורש, עכשיו תלמד על המצווה

‫אתה עמיק בתלמד, מה חובד לך

‫איפה אני מתמודד עם זה

‫זה התנועות ישירה של קמת לבוקר

‫או של תלמד על התפילה

‫לא, לא, זה באופן כללי

‫זאת אומרת פה

‫מה האמצעים מביאים לזהירות, הוא אמר לימוד

‫התורה, נכון? אז גם הזרזות

‫אז אתה לא עכשיו לומד על אותה מצווה

‫שאתה נכשל בה, יכול להיות שגם

‫אבל באופן כללי אם אדם

‫מברר לעצמו את חשבון עולמו

‫לשם מה הוא קיים אז זה גם

‫עוזר לו, יש לו בשביל

‫מה לקום כמו שאומרת

‫חוץ מזה שזה נכון

‫שלפעמים הידיעה הברורה

‫שזאת האמת, זה בהחלט

‫מביא לזרזות

‫למשל

‫האצלות

‫בוא נחזור לדוגמה הקודמת

‫האצלות אם

‫אדם שנוח לא לשכב

‫במזרונו, פתאום יראה את

‫הבית שלו עולה באש

‫זה ברור שהוא יקום

‫זאת אומרת, זה לא שהאמצעי

‫היכולת לקום לא קיימת

‫רק שהמוטיבציה לא ברורה

‫כיוון שהוא לא רואה את ביתו עולה באש

‫ולא מבין למה לצאת מן

‫המזרון, אז זה גם ברור האמת

‫זה מברר את זה

‫טוב

‫והנה

‫יש דברים פשוטים

‫אין לך אדם באיזה מצב

‫שימצא עם עני ועם עשיר, עם ברי ועם חולה

‫שלא יראה נפלאות וטובות

‫רבות במצבו

‫כי העשיר והברי

‫כבר הוא חייב להתברח עלו

‫שוב על בריאותו, אגב זה לפי

‫הכלל שטוב להיות

‫שעשיר וברי

‫מאשר עני וחולה

‫זה נכון לא?

‫זה נכון לא?

‫העני

‫חייב לו

‫שאפילו בעון יום, אמצאי לו פרנסתו

‫דרך לזבלת, ואין לו מה אני יכול למות ברעב

‫ואם מי שמות ברעב

‫הוא כבר

‫לא יכול להודות

‫אז אין בעיה, החולה

‫על שם החזיקו בחובת חולי

‫ומה כותב, ואין לו מה אני יכול לרדת שחט

‫אם הוא מת, גם הוא לא יכול

‫וכן כל כך יוצא בזה

‫עד שאין לך אדם שלא יכיר עצמו

‫חייב לבורו

‫ובהסתכלו

‫בטובות אלה שהוא מקבל ממנו

‫ודאי

‫שיתעורר להזדרז לעבודתו

‫כמו שכתבתי למעלה

‫אגב על זה יכול להיות קושייה, לא?

‫על מה שאומר הרמחא

‫אם לא זה שהוא יצר אותי מחייב אותי

‫כמו היום

‫שילדים

‫שטובים את ההורים שלהם

‫שיביאו אותם לחיים ברואים

‫שחולים

‫אתה כבר בראת אותי, אז תפל בי

‫בסדר, אבל הבעיה היא

‫שאני לא חייב לך שום דבר

‫אומר הקדוש ברוך

‫שהרי יכולתי גם לא לברוא אותך

‫אז זה באמת נאמר בכל מקומות, לא?

‫נוח לא שלא נברא

‫נכון, אז מה אתה אומר?

‫העולם הזה לא כזה כיף כמי?

‫כן, אבל העולם הזה הוא טוב

‫הוא לא כיף, אבל הוא טוב

‫כן, אז זה הביטוי בגמרא

‫נכון? שהכריעו במסכת עירובין

‫נוח לא לאדם שלא נברא

‫מה זה נוח?

‫זה לא נוח להיברה

‫אבל זה טוב

‫על העולם הזה נדבר

‫זה טוב להיברה בעולם הזה?

‫כן, זה מה שאני אמרתי

‫נוח לא לאדם שלא נברא

‫שלא נברא בעולם הזה, נכון?

‫אבל

‫זה בודד די בגמרא

‫נוח לא, לא להיברה, אבל זה לא

‫נוח לא להיברה, יש הבדל בין נוח

‫לבין טוב

‫אתה לא אמרת טוב, היא לא על העולם הבא

‫לא, זה טוב מצד עצמו, והיה ראוי

‫מכל אשר עשה, והנה טוב, מאוד

‫זה טוב

‫למה?

‫תסביר לי למה

‫אז מה זה טוב?

‫טוב זה הקיום

‫אומר הרמב״ם במורה נבוכים

‫שהטוב זה הקיום

‫אלא מה אתה אומר? אני חי בבעשה, למה?

‫כי הקיום לא מושלם

‫אבל שיש איזה

‫הרגשה שהקיום לא הגיע להשלמתו

‫אז המפגש

‫בין היעדר לבין היש

‫זה יוצר את הכאב

‫כי כשיש יעדר מוחלט

‫או קיום מוחלט, אין סבל

‫אז רע זה יעדר קיום?

‫הרע זה

‫המפגש בין היעדר לקיום

‫זה הרע

‫היעדר עצמו הוא לא רע

‫אבל המפגש בין היעדר

‫לבין הקיום יוצר את הסבל

‫אתה רע

‫למשל יש פסוק

‫בתורה מאוד מעניין

‫וי אומר

‫השם אלוהים לא טוב

‫כל העולם רע

‫נכון?

‫מה? לא טוב, ולמה הכל לא טוב?

‫להיות אדם לבדו

‫מכיוון שאדם לבדו, אז הכל רע

‫מדוע? כי ברגע

‫שאדם הוא לבדו, אז אין לו

‫אפשרות להיפגש עם עצמו

‫אז אין משמעות לקיומו

‫כל הבריאה כולה מיותרת

‫מובן?

‫לא, לא, הייתי

‫למה? זה דבר פשוט

‫ולכן אסלו עזר כנגדו

‫על ידי כך הוא יפגוש את עצמו

‫ואז העולם יחדל מלהיות לא טוב

‫כן?

‫אדם שמתאבד

‫זה אדם שהגיע למצב

‫אדם שמתאבד, כן, נו

‫הוא מגיע למצב שהקיום

‫שהחיסרון והקיום

‫נפגשו והחיסרון היה כל כך גדול

‫והספיר ממנו את הקיום

‫בעצמי שלו

‫נגיד ככה, האדם שמתאבד

‫הוא אדם אופטימי

‫אני אסביר למה

‫כי הרי אם האדם אומר

‫על כל העולם כולו, עם כל הטוב

‫שבו שהוא רע

‫סימן

‫שהציור שלו, של הטוב

‫הוא ציור עליון מאוד

‫תבין?

‫הוא רוצה

‫טוב כל כך עליון

‫שהוא לא מצליח לראות את הטוב

‫שיש במציאות

‫אז בסופו של דבר זה נובע

‫מאופטימיות, אז חבל שהתאבד

‫כן

‫בעצם

‫הרמחל מתעלם הרבה

‫שיש אנשים שמתים ברעב ויש אנשים שמתים ממחלות

‫האם הרמחל מתעלם

‫מזה שיש אנשים שמתים מרעב

‫או שמתים ממחלות

‫לא

‫הוא לא מתעלם מזה, אני ‫אפילו אמרתי את זה לפני כן

‫הרי פה

‫הרמחל אומר שמי ש

‫אני או חולה צריך להודות

‫לקבוה שהוא עדיין לא מת ברעב

‫או לא מת מחוליו

‫וזה תמיד נכון

‫ואז אם הוא כבר מת

‫או מרעב

‫או מחולי אז הוא כבר לא יכול

‫להודות

‫אז הוא לא נדון בספר מסיעת אישרים בכלל

‫בסדר

‫טוב

‫בבקשה יש לך

‫שאלה?

‫משיבח אני את המתים

‫נכון

‫אז זה משהו יותר טוב למות מאשר לחיות

‫כן

‫מה

‫כן זה באמת לא בסדר

‫זאת אומרת זה השלב של הייעוש

‫של השלב של הייעוש של שלמה

‫אחר כך הוא תיקן את זה בסוף כהלת

‫טוב

‫ויסתכלו

‫בטובות

‫אלה שהוא מקבל ממנו

‫ודאי שיתעורר להזדרז לעבודתו

‫כמו שכתבתי למעלה

‫כל שכן אם יתבונן

‫היות כל טובו תלוי בידו

‫יתברח אבל כן אמרתי

‫שיש לי קושייה

‫מה עם הקושייה שלי

‫הקושייה שלי היא מה פתאום

‫אתה אומר שזה טובות שהקבוה הוא עושה לו

‫כל זה זה בטבע

‫כן

‫החולה הזה שעוד לא מת

‫זה בגלל שהטבע עוד לא

‫מורג אותו

‫וזה שאדם עשיר

‫זה בגלל שיצא לו

‫יצא לו כלף

‫למה אתה אומר שהקבוה הוא

‫זה שעושה את הטובות

‫מה

‫הקבוה עשה את הטבע

‫לא שומע הקבוה עשה גם את הטבע

‫יפה זה התשובה

‫הקבוה עשה את הטבע זאת אומרת

‫זה שהקבוה נתן לי

‫לחם לאכול בגד אלבוש

‫הוא עשה את זה דרך מערכות הטבע

‫רק אתמול קיבלתי

‫מייל מישהו שאל

‫האם אני צריך

‫לפתוח בשם

‫או לחשוב

‫שמה שבא לי בדרך הטבע

‫לפתוח בשם

‫אתה אומר

‫לפתוח בשם ולא לחשוב שזה בעיה בעיה הטבע

‫אז אתה מתעלם מהמציאות

‫אדוני

‫שזה בעיה של הפתעות

‫כן אבל מה עם הטבע

‫למשל

‫בוא ניקח דוגמה

‫חכם ידידיה בוא ניקח דוגמה

‫נתן לעצמנו שאתה

‫צמא ומישהו נותן לך קוס חלב

‫ואתה שותה את קוס החלב

‫זה תיאורטי

‫עכשיו אתה

‫עכשיו

‫זה שהחלב מרווה אותך

‫הוא מסביע אותך

‫האם זה נתון טבעי או שהקבוה התערב

‫ישירות

‫כן כלומר אתה אומר שמצד הטבע

‫החלב לא מרווה

‫כלומר

‫יש לך חברים טובים

‫הלואה הם המותקלנים

‫חכמי המדברים שהרמב״ם הביא אותם

‫בספר מורה הנבוכים

‫אבל הוא לא זכה להסכים איתם

‫הוא דווקא לא מסכים איתם וחושב שיש דבר כזה

‫טבע אלא מה

‫שהטבע ריבונו של עולם

‫הוא זה שבראו

‫אני לא טועה

‫אני זכיר בכמה מקומות שאין

‫רגשון חזק טבע מנהגות של עולם

‫וכל רגע שהם יכול לשנות

‫כמו היינו בנפש החיים

‫אחד יש לו יתור רחוקים תמיד

‫יש חוליה מתמשכת כל הזמן

‫מה שאנחנו רואים כטבע זה השם כל הזמן

‫אני אחזור על שאלתך כפולה

‫כן

‫אתה שואל ככה

‫שא. איך אני אומר שיש טבע

‫הרי אני הבאתי שאצל חזק המושג טבע זה

‫מנהגו של עולם ושכזאת הוא יכול לוותלו

‫ב. למדנו בנפש החיים שיש בריאה מתמדת

‫עד כאן שתי שאלותיך

‫שאין אחת

‫או שאלתך אחת שהיא שתיים

‫התשובה היא

‫שזה נכון שאצל חזק הטבע

‫נקרא מנהגו של עולם

‫אבל זה בדיוק אין דבר של מנהג

‫מה זה מנהג? זה ההרגל

‫נעשה טבע זה ההרגל

‫אז ההרגל יוצר קביעות של ההתנהגות

‫ב. אז זה כן אומר שיש טבע

‫ב. מה שלמדנו בנפש החיים

‫זה שהבריאה המתמדת איננה

‫במציאות אלא בשורשי המציאות

‫בצירופי

‫תטרף צירופי שמביאה

‫נכון

‫אז מה זה אומר

‫זה אומר שבשורש המציאות

‫היינו במוטיבציה האלוהית שהתקילו מהעולם

‫יש התחלשות מתמדת

‫אבל בתפקוד של העולם

‫זה מתווכח דרך הטבע

‫ככה נפש החיים בעצמו אומר

‫אני לא הבנתי את מה זה התטרף

‫התטרף הזה הכוונה

‫אלף ושמונים

‫כן, כלומר

‫השעה מתחלקת לאלף ושמונים רגעים

‫זאת אומרת שלוש שניות וחצי

‫כפול אלף שמונים

‫זה שעה שלמה

‫וכל שלוש שניות וחצי

‫זה דגם כזה

‫כל שלוש שניות וחצי משתנה

‫צירוף שמביאה שמחיה את העולם

‫מה זה שם המביאה

‫זה הרצון

‫של הבורא שיהיה עולם

‫זה המוטיבציה שלו לקיום העולם

‫והמוטיבציה מקבלת

‫אופי חדש

‫כל שלוש שניות וחצי

‫אבל התפקוד של העולם

‫זה תפקוד הטבע

‫לא שהקב' הוא משנה את חוק הטבע

‫כל רגע

‫אלא הסיבה שהוא רוצה בחוק הזה

‫היא משתנה

‫לא, לא, זה בדיוק מה שהוא שמע

‫אותו ריח להסביר הנפש החיים

‫שזה לא שאין משמעות

‫לטבע ולמחקר המדעי לפי זה

‫אלא העולם

‫שהקב' הוא רוצה בו

‫הוא עולם עם תפקוד מסוים, זה עולם הטבע

‫אבל הקב' הוא רוצה בו כל פעם

‫מחדש

‫וגם מדעת הדין של אנשים מדברים על החשב שלו

‫והטבע, תדעו מזהה אותו

‫יפה, אתה אומר מדעת הדין

‫של העולם, של הקב' הוא

‫זה אלוהים, כן?

‫בגמטריה הטבע, נכון

‫אז לכן, מה שאנחנו

‫מה שהרמחל כאן אומר, צריך להודות לקב' הוא

‫צריך להבין שאין הכוונה

‫להתערבות ישירה

‫מידית

‫בנאסה

‫אלא זה שהקב' הוא סידר בכלל את עולמו

‫באופן שיש סדרי טבע

‫שנותנים לי חיים ועושר וכדומה

‫באותה מידה, אדם גם יכול לראות את הרע

‫להגיע למסקנה פתוחית

‫שלא להיות זורם לעבודת השם המקלוט

‫כן, באותה מידה

‫אדם יכול להחליט להסתכל על הרע

‫וברגע שהוא

‫רואה את הרע

‫לא להודות לשם על זה ולא ‫להיות זריס בעבודת השם

‫כי הרמלך כל כך הרבה רע נעשה

‫נכון

‫ולכן צריך בשביל זה ללמוד

‫מה ללמוד?

‫אתה אומר לתב עביד למה אתה קראת בגמריו

‫ואתה מאמין כל מה שכתוב בגמריו

‫ואתה גם צריך לראות את זה

‫כן, היה לי רב

‫שהיה אומר

‫זה לא בגלל שזה כתוב

‫שזה אמת

‫אלא בגלל שזה אמת

‫כתבו את זה

‫לכן צריך לבדוק מה האמת

‫שבה כתוב

‫והיה לי עוד רב

‫שכל פעם שהיו אומרים לו כך כתוב

‫היה אומר אתה כך כתובניק

‫צריך לברר

‫מה היסוד של מה שכתוב

‫למה אי אפשר לברר?

‫כן, אפשר לברר שהכל לא טובה

‫אפשר לברר

‫אפשר לברר

‫בדרכי השכל

‫למשל אתה רוצה הוכחה

‫שהכל לא טובה?

‫בראשית ברא אלוהים

‫אם אלוהים ברא אז ברור שהכל לא טובה

‫מה הוא מסכים עם המצב הזה?

‫זה כך כתוב

‫צריך לדעת מנעין באמת

‫שמה שכתוב שבראשית ברא אלוהים

‫זה אמת?

‫אבל זה לא מדהים

‫גם לגבי האמונה עצמה

‫האמונה עצמה?

‫דוד עמד זה על חמש עשרה

‫ארגן בא ישראל עמדה על שבע

‫חזר לו עמדה על שלוש

‫נחה בקורקים עמדה על אחת

‫צדיק במהותו יחיה

‫מי שיש לו אמונה הוא יחיה

‫אין לו אמונה לא יחיה

‫אתה אומר מי שיש לו אמונה יחיה

‫מי שאין לו אמונה לא יחיה

‫הוא חי בכדור הארץ היום הוא מאמין

‫כן באמת ככה אתה חושב

‫אני בטוח זאת אומרת

‫וכל מיילי שמתו

‫זה בגלל שהם לא אמינו

‫כולם האם הם לא ידעו

‫אתה אמר שהגיעו

‫אבל בריא שהם הפסיקו להאמין מתו

‫וואי כנראה שאנחנו

‫שייכים לדתות שונות אתה יודע

‫טוב

‫טוב

‫ו

‫יש גם

‫אנחנו אומרים שהמלפפון

‫הוא אויב האנושות

‫כן כל מי שאכל

‫מלפפון לפני 200 שנה מת

‫טוב

‫ואינך רואה

‫אז זה עשרה

‫אני כאן דילגתי כן

‫הוא יסתכלו בתובות אלה

‫שהוא מקבל מנו ודאי שיתעורר להזדרז לעבודתו

‫כמו שכתבתי למעלה כל שכן

‫אם יתבונן להיות כל תובות עלוי בידו יתברך

‫ומה שמצטרך לו ומה שמוכרח

‫אליו ממנו יתברך הוא

‫ולא מהאחר אשר על כן

‫ודאי שלא יתעצל מעבוד עבודתו

‫יתברך ולא יחסר לו מה שהוא מוכרח אליו

‫יש

‫אחד הטיעונים

‫הנפשיים נגד עבודת ה'

‫זה מה מתערבים לי בחיים

‫מכירים את הטענה הזאת

‫איזה טענה מעניינת

‫זאת אומרת אני רוצה

‫לשבת

‫בסוטולה לחוף

‫עם אורן ג'אדה

‫ואומרים לי מה לעשות

‫ממש לא בסדר

‫כן

‫וזה צודק אגב הטענה הזאת

‫הטענה הזאת היא שאם אתה

‫כלומר אין הגדרה יותר

‫ברורה של העבדות מאשר

‫לחיות לא לפי קצב החיים שלי

‫אלא לפי קצב החיים של מישהו אחר

‫ואז לכן יש טענה נגד

‫נגד הקב' הוא שהוא דורש

‫ממני לעשות כל מיני דברים

‫זה כל זמן שאני

‫תופס את האלוהות כחיצונית

‫להוויה שלי

‫אם אני זוכר שהקב' הוא

‫גם הבורא

‫אז הוא מקור החיים שלי

‫יוצא שכאשר אני נאמן למצוותו

‫אני בעצם חוזר אל עצמי

‫אני נאמן לעצמי

‫בוא נגיד את זה אחרת

‫עשה רצונך כרצונו

‫אומר הרב קוק באורות הקודש

‫כי רצונך אינו אלא

‫רצונו

‫כלומר אני לא יודע בדיוק מה אני רוצה

‫המצווה

‫עוזרת לי לברר מה אני רוצה

‫וזה הגיוני מאוד מה שאני אומר

‫זה לא סתם אמירה

‫כי אם המצווה אימה את הבורא

‫יוצא שכאשר אני מקיים את המצווה

‫אני פוגש את איבר אותי

‫את מה שאני באמת

‫או כמו שאמר רבי יהודה הלוי

‫עבדי הזמן

‫עבדי העבדים הם

‫העבד השם הוא לבדו חופשי

‫כן

‫איך משכנעים?

‫איך משכנעים מה?

‫איך משכנעים את ההמון בדבר הזה

‫בדיוק כמו שאתה משכנע את עצמך

‫הרי אני אמרתי פה

‫דברי היגיון לא אמרתי

‫דברי מיסטיקה

‫כן אבל אני מבין שהרקע שלי הוא

‫קצת יותר קל לקבל את זה

‫קל לקבל את זה

‫אנשים שאין להם את הרקע הזה

‫זה מרצון האמיתי שלך

‫לא אבל זה מאוד הגיוני ‫אני לא מבין למה זה לא נכון

‫מה שאני אמרתי

‫תקשיב טוב טוב יש פה טענה שכלית

‫הטענה שכלית היא

‫אם זה באמת מעת הבורא

‫אז זה אני

‫כן למי זה מובן

‫למה למישהו אחר זה לא יהיה מובן?

‫זה מאוד הגיוני מה שאומרת

‫אז איך זה לאדם

‫שקיימים מיליוני כופרים

‫בהקדוש ברוך הוא?

‫זה משהו אחר מי שכופר בהקדוש ברוך הוא

‫זה ודאי לא שייך לו לקיים מצווה

‫כי הוא לא מאמין בזה

‫אז איך אפשר לקבל אותו?

‫סליחה אתה

‫אתה פה רוצה

‫לדבר במה שאני לא קשור

‫אתה לטניה בדלטניה

‫כלומר השאלה היא לא

‫האם התורה היא אמת או לא

‫זה לא הדיון כאן

‫האם התורה היא אמת או לא

‫זה נושא ללימוד בפני עצמו

‫בגלל זה יש ספר הכוזרי

‫לא אני לא אמרתי מי שמאמין בתורה

‫גם מי שלא מאמין בתורה

‫תקשיב

‫גם מי שלא מאמין בתורה

‫הוא יסכים איתי שאם המצווה

‫היא מעת הבורא אז המצווה

‫איננה שיעבוד

‫נכון? זה מה שאני אמרתי

‫כלומר אתה לא צריך להיות מאמין בתורה

‫או לא מאמין בתורה כדי לקבל את האמת

‫של מה שאמרתי עכשיו

‫זה פשוט זה נוסע אלא מה? כל השאלה

‫האם יש באמת אלוהים האם הוא נתן מצוות

‫שזה נושא בפני עצמו

‫אבל קודם כל ההיגיון שמאחורי הדברים

‫הוא היגיון בריא מה שאמרתי

‫בסדר? אגב אני רוצה להגיד לכם

‫שיש אלוהים והוא נתן תורה

‫זה נכון

‫תדעו

‫מה זה לקיים מצוות

‫מצוות אנשים מלומדה כאילו שאנשים

‫עושים מצוות והם לא קיים

‫פעמים שרחוקים מתורה ומצוות

‫לא המצוות חבות להשקיע

‫אה לפי זה אדם לא יכול לקיים

‫מצווה אם הוא לא מאמין זה נכון

‫לא שאדם יכול לקיים מצוות כרגיל

‫בגלל שהוא לא מאמין

‫אם אדם יקיים מצווה בלי להאמין

‫סתם פרייר

‫למה שייקיים מצווה אם הוא לא מאמין

‫אבל יכול להיות

‫זה יכול להיות

‫זה לא מצווה זה מעשה

‫זה פולקלור זה כל מיני דברים

‫אז במצווה עצמה

‫בסי-ה אין סקס?

‫אין משהו שמחזיר אותו לנקור חייו?

‫יכול להיות

‫זה תלוי באיזה דרגת הכרה הוא נמצא

‫יש אנשים שרק מחכים שהחבדניק

‫יניח להם תפילין כי זה נמצא

‫אצלם

‫באופן פוטנציאלי זה כמו אנרגיה

‫פוטנציאלית שנמצאת אצלם

‫זה מחכה רק לגירוי

‫בסדר

‫אבל אם אתה מדבר אופן נגיד אבסולוטי

‫אם אני לא מאמין שדבר מחייב אותי

‫למה שאני אעשה אותו

‫זה לא עניין העניין הוא ‫שאנאדם יכול לעשות את המעשה

‫וזה לא עובר לו להתחבר

‫לרצון האלוהי או ל... נכון נכון

‫לפעמים אדם עושה מעשה

‫למשל יש אדם שמאוד אוהב הוא מאוד רעב

‫הגיע הערב לא אכל כל היום

‫יש פה משהו לאכול

‫חתיכת מצה

‫אומרים לו זה ילד לסדר הערב

‫אה כן? קיים את המצווה? לא

‫לא קיים את המצווה. למה? ‫כי הוא בכלל לא התכוון

‫כן

‫הוא היה רעב, מצא מצות

‫הוא גם היה נורא עייף לכן שכב על צד שמאלו

‫אמר יש פה משהו לשתות?

‫אביא לו יין

‫בסדר זה לא מצווה

‫כן היה קצת חסל חריף

‫מה זה החום הזה?

‫מתוק

‫כן כן

‫מה זה מתוך שלא לשמע

‫ולא לשמוע? מתוך שלא לשמוע

‫ולא לשמוע זה משהו אחר לגמרי

‫לא לשמוע זה לא שהוא לא מאמין

‫ולא שהוא לא מתכוון

‫מה? הוא מקיא את המצה שלא לשמוע

‫מי שמקיים שלא לשמוע

‫הוא מאמין שזו מצווה

‫הוא מאמין בשם

‫והוא לא

‫והוא אפילו מתכוון למצווה

‫רק הוא לא עושה את זה לשמוע

‫כי הוא עושה את זה בגלל שהוא מעוניין

‫בסחר או בעולם הבא

‫או כל מיני דברים כאלה. זה נקרא לא לשמוע

‫בסדר?

‫ודווקא

‫לא לשמוע זה מדרגה גבוהה מאוד

‫אפילו השלה

‫רבינו ישעיהו הלוי הורוביץ

‫מגדולי האומה

‫מגדולי הצדיקים שבאומה

‫כתב לגבי מצוות תלמוד תורה

‫הוא כתב בספר שלו ברכה

‫הוא לא התכוון אף פעם לברך אותה

‫אבל הוא כתב אותה

‫ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם

‫אשר קידשנו במצוותיו ללמוד שלא לשמוע

‫על מנת להגיע ללשמוע

‫וככה הוא כתב

‫אז יש מצווה ללמוד שלא לשמוע

‫הרי זה שיובם

‫אני עד שזה לא לשמוע

‫אני לא עושה

‫זה סתם יצא הרע

‫כי הרי כל אדם עובר דרך הלשמוע

‫טוב

‫כל אדם עובר דרך הלא לשמוע

‫כן

‫טוב

‫איפה היינו?

‫אגב זה דבר מאוד אנושי

‫זה אומר שהאינטרסנטיות האנושית

‫כלולה בעבודת הבורא

‫זה יפה

‫אני אינטרסנט

‫ובדוגמה הזאת מעניינת את הבורא גם

‫יופי

‫נפלא

‫טוב, ואינך רואה

‫שכללתי פה בדבריי

‫שלושת המדרגות

‫אשר חילקתים בזהירות

‫כי כבר

‫עניינם אחד

‫והדבר למד מעניינות

‫שלישלמי הדעת, שזה המדרגה העליונה

‫תהיה הרע מצד החובה

‫ומצד ערך המעשים וחשיבותם

‫לפחותים מהם

‫מצד העולם הבא הוא חבודו

‫שלא תשיגי אובושה

‫ליום הגמול וירותו הטובה

‫שאני יכול להשיג ואיבדה

‫ולהמון מצד העולם הזה הוא צרכב

‫כעניין שפרשתי שם

‫למעלה

‫זה כמעט משהו פרש

‫למעלה כי שם הוא הסביר של הפחותים

‫יש גם היראה מן הגהינם

‫ופה הוא לא הזכיר את זה

‫אבל צורכי העולם הזה, כן

‫הוא אומר שהוא אמר את זה לפני כן?

‫איפה הוא קרא את זה?

‫טוב אז הירות כן אבל איפה בזריזות

‫הוא קרא?

‫אה הוא אומר כן קרא את שלושתם

‫בוודאי, תסתכל

‫מה שיוכל להגביר את הורירות

‫זו

‫דבר ראשון כאשר היא

‫יתעמת, בפסקה הראשונה

‫כאשר היא יתעמת אצל האדם גודל ערך אמיצות

‫ורוב חובה טובה הם וודאי שהיא תעורר

‫זה כמו שלמי המעלה

‫אחר כך הוא אומר מצד

‫ההסתכלות ברוב הטובות שהקב' הוא עושה

‫עם האדם בכל העת והנפלאות

‫וכו' אז כל אלה

‫יש לו התעוררות מוסרית

‫ואחר כך

‫הוא כותב

‫זה מגביל לעולם הבא? מה?

‫זה מגביל לכל המעניין? כן נכון

‫והמעגלה השלישית שאפילו אם הוא

‫רעב או חולה

‫יש לו עדיין להודות לקב' הוא על זה שיכול

‫להיטיב אימו וכו'

‫הוא רק כותב את זה בסגדון

‫יותר משתמע מדוע?

‫למה לא כל כך מפורט? כי בזריזות

‫אין צורך כל כך לפרט

‫כמו בזהירות

‫עד כאן פרק ח'

‫מכאן ואילך

‫פרק ת'

‫מה?

‫כן בסדר

‫אחרי ח' ובת' לא?

‫הגיוני

‫בביאור מפסידי

‫הזריזות והרחקה

‫מה זה מהם? מהמפסידים

‫גם הדברים

‫האלה פה יחסית

‫פשוטים

‫הנה

‫מפסידי

‫הזריזות

‫הם הם מגדילי

‫העצלה

‫והגדול שבכולם הוא

‫בקשת המנוחה

‫הגופית

‫מה זה מנוחה גופית?

‫מנוחת הגוף

‫ושנאת

‫התורך

‫ואהבת העידונים

‫בתשלום כל תנאיהם

‫אם פרסי זה ייקף

‫זה ייקף עד הסוף

‫אז רגע כשאני קורא משפט כזה

‫אני מבין שהוא מבקש ממני דווקא לתרוח

‫לא לאף דווקא

‫הזריזות

‫יכולה גם להיות

‫נעימה, עד רבה

‫מי שנמצא במצב של זריזות אז הוא לא תורך

‫זה כמו שלמשל גיבור

‫זה אדם שאיננו חש

‫בזמן מעשה הגבורה שהוא עושה מעשה גבורה

‫אם כשאדם עושה

‫מעשה גבורה כל הזמן יחשוב

‫ועולה לעשות משהו אדיר

‫מעשה גבורה גדול

‫הוא לא יוכל לשתק אותו

‫אז קודם כל גם בזריזות

‫האדם הזריז איננו חש שהוא זריז

‫כי אם לא

‫זו התרחה יתרה שמשתקת אותו גם

‫כן, פשוט אני אומר את זה

‫כדי שלא נבין לא נכון את דברי רמחן

‫אז הנה מפסידי הזריזות

‫הם הם הגדילי העצלה

‫בגדול שבכולם בקשת המלוחה הגופית

‫ושנאת התורך

‫ואהבת העידונים בתשלום כל תנאיהם

‫כי הנה אדם כזה

‫ודאי שתכבד עליו

‫שתכבד עליו

‫לבריאות

‫שתכבד עליו העבודה לפני בוראו

‫כובד גדול

‫כי מי שירצה לאכול אכילותיו

‫בכל היישוב והמנוחה

‫ולישון שנתו

‫בלא תורד

‫ועם האם ללכת

‫אם לא לעיתו

‫וכיוצא בדברים אלה

‫הנה יקשה עליו

‫להשקים לבית הכנסיות בבוקר

‫או לקצר ביסודתו

‫בפני תפילת המנחה בין ה-40

‫שימו לב הוא התחיל לתפיל

‫את הסעודה שלו בחצות

‫הגיע הזמן בין ה-40

‫כמה זמן הייתה הסעודה? 4-5 שעות

‫קשה לו

‫או לצאת לדבר מצווה

‫אם לא יהיה עת ברור

‫כל שכן למהר עצמו

‫לדברי מצווה או לתלמוד תורה

‫ומי שמרגיל עצמו למנהגות האלה

‫עדן הוא עדון בעצמו לעשות ההפך זה

‫כי כבר נעשה רצונו במעשה

‫הערגל הנעשה טבע שני

‫כלומר לפי זה

‫האצלות ואהבת המלוכה והתענוגים

‫זה סוג של שיעבוד לאדם

‫נגיד אומר

‫מה אכפת לי יש לי כסף

‫אני יכול להתאצל

‫כל ימיי

‫עד רבה אם אדם יתאצל כל ימיו

‫הוא נופל עכשיו לתוך בית כלא

‫שהוא לא יכול להתגבר על הערגלים שלו

‫זה באמת שורף את הזמן

‫כן שורף את הזמן

‫יש אחד

‫איך אתה אומר

‫אחת ההכרות שאדם יכול לפתח כדי להשתחרר

‫מכל שיעבוד

‫זה שאדם

‫יכיר בזה שהוא לא מוכן לוותר

‫על החירות

‫כל זמן שאדם אוהב

‫את החירות אהבת נפש

‫הוא יהיה מוכן להקריב הכל

‫למען חירותו זו

‫ואומנם

‫כן מה אתה רוצה

‫האדם רואה את החירות

‫ששוכב המון וזה

‫אז הוא חושב שזו החירות

‫אדם ששוכב במיטה חושב

‫שזו החירות

‫זה לא נכון

‫לא יכול לחשוב שזו החירות מזוויה פשוטה

‫כי הוא צריך לשים למה

‫אם הוא שבוי בזה או לא שבוי בזה

‫אם הוא שבוי בזה אז זה כבר לא חירות

‫אם הוא לא שבוי

‫זה נכון זה בסדר

‫מותר לשקע במיטה בכיף

‫מותר אם אתה לא שבוי בזה

‫בסדר

‫אם לא אז אדם

‫יהיה אומלל

‫אדם שיש לו

‫הרגלים של פינוק

‫כל פסיכולוג יגיד לך את זה

‫ברגע שאדם מפונק ברגע שיחסר לו

‫מרכיב אחד של הפינוק

‫חייב אומללים

‫מה שאין כן אדם שלא

‫אכפת לו יש את זה מה טוב אין זה לא נורא

‫אז האדם הזה הוא הרבה יותר

‫מאושר הוא חופשי הוא לא משועבד

‫לשום דבר

‫זה כמו אנשים שמתמכרים

‫כל מיני דברים קוס קפה הוא לא יכול

‫אם הוא לא שתה קוס קפה בבוקר

‫הכל הלך

‫מסכן

‫נכון זה טעים מאוד קוס קפה

‫זה נחמד זה עם סוכר

‫עם חלב לא משנה זה נחמד

‫ואם אין אז אין לא נורא

‫ואומנם

‫צריך שידע האדם

‫כי לא למנוחה הוא בעולם הזה

‫אלא לעמל ותורח ולא ינהג

‫בעצמו אלא מנהג הפועלים

‫העושים בלכה אצל מזכיריהם

‫מה שהיה אומר

‫הגירה דיומה ענן

‫זה רב נחמן בר יצחק

‫אוך דרך יוצאי הצבא במערכותיהם

‫אשר אכילתם בחיפזון

‫ושנתם ערי ועומדים תמיד

‫מוכנים להעת קרב

‫שהחייל הוא

‫אם הוא באמת חייל

‫רציני אז הוא

‫באופן טבעי מתנהג באופן

‫המתאים את עצמו לקרב

‫האפשרי למשל

‫הוא יוצא עוד מעט למערב

‫אז הוא נמנע משתיה

‫הוא לא שותה למה? כי הוא כדי

‫שלא יזדקק להטיל ממעב

‫אז הוא לא שותה בערוכת הערב

‫האם הוא עשה

‫עכשיו מחשבה מושכלת

‫שזה מה שהוא צריך

‫לעשות? לא זה בא לו בטבעי

‫זה בא לו באופן טבעי

‫הוא יודע הרי יש לו

‫מטרה אז הכל בסוף השבע

‫מחובר אל המטרה הזאת

‫אבל זה נאמר כי אדם לעמל יולד

‫או כשהרגיל עצמו על זה הדרך

‫ימצא העבודה קלה

‫עליו ודאי

‫כיוון שלא יחסר

‫בעצמו הזמנה והכנה אליה

‫כלומר הזריזות בניגוד למה

‫שהאצלים חושבים

‫הזריזות

‫משחררת

‫והאצלה משעבדת

‫ועל זה הדרך אמרו זכרונם יברחה

‫כך היא דרכה של תורה

‫תל ומלך תוכל, מה עם המסורת תשתה

‫ועל הארץ תשן שהוא כלל

‫ההרחקה ותחליט מן המנוחות

‫והעידונים

‫טוב

‫עד כאן

‫להיום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230725358″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 19
הזריזות בקיום המצוות
הליצנות
אורך השיעור: 48 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230725358″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידת הזריזות – לצאת ידי חובה לעומת עצבנות דתית

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן