פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

“מה ה’ אלהיך שואל מעמך” – חמשת הדברים שהקב”ה מצפה מהאדם הישראלי

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אני מדחיל שוב מהדיבור המתחיל
‫הוא מה שמשה רבנו עליו השלום מלמדנו בעומרו

‫אנחנו רואים ש...

‫אני לא יודע אם זה דיבור מתחיל ‫אצל כולם אבל כאן הוא מביא את הפסוק

‫ואתה ישראל מה שמלואיך שואל מעמך

‫כלומר, הפסוק הזה

‫הוא לפי רמחאל

‫תמציא את כל העבודה הנדרשת מן האדם מישראל

‫שהרי על זה אמר משה

‫מה שמלואיך שואל מעמך כי אם

‫כל הרשימה כולה שיש פה

‫אז כל הרשימה שיש כאן היא בעצם

‫תמצית המלאכה של האדם בעולמו

‫אז בואו נקרא עוד פעם

‫הוא מה שמשה רבנו עליו השלום מלמדנו בעומרו

‫ואתה ישראל מה שמלואיך שואל מעמך

‫כי אם ליראה את השם מלואיך

‫ללכת בכל דירך ולהאהבה אותו

‫לעבוד את השם מלואיך בכל ואבך ובכל נפשך

‫לשמור את מצוות השם

‫ואת חוקו תאו

‫אז אם כן מדובר פה על

‫סך הכל חמישה דברים

‫נכון אני חוזר

‫ליראה, ללכת בכל דרךיו, להאהבה אותו

‫לעבוד את השם מלואיך בכל ובכל ובכל נפשך

‫ולשמור את מצוות השם ואת חוקו תאו

‫זה חמישה דברים, והחמישה דברים האלה

‫כלולה כל עבודתו של האדם בעולם הזה

‫פשוט

‫כאן כלל אומר לך רמחאל

‫כל חלקי שלמות העבודה נרצה את לשם יתברך

‫והם ההיראה, ההליכה בדרכיו, האהבה, שלמות הלב

‫ושמירת כל המצוות

‫הוא פשוט תרגם את זה בעברית יותר פשוטה

‫עכשיו אם זה נכון יוצא שספר ביסידת ישרים

‫כמה חלקים היה צריך להחזיק? חמישה

‫לא, יש פה

‫19 פרקים, לא יותר מזה

‫26 פרקים

‫ועוד שהפסוק מדבר על חמישה דברים

‫אז כנראה שהחלוקה של רמחאל

‫היא שונה מהחלוקה שבפסוק, מפני שאתה שואל

‫והשאלה היא מדוע

‫אנחנו נראה מדוע הוא חילק אחרת

‫חוץ מזה שמצד האמת

‫החמישה הדברים האלה מתחלקים לשתי קבוצות

‫הארבע הראשונים והחמישי

‫הדבר החמישי מהו?

‫שמירת כל המצוות

‫החמישי זה שמירת כל המצוות

‫שמירת כל המצוות זה לא במסידת ישרים

‫יש לזה ספר אחר, קוראים לו שולחן ארוך

‫כלומר, ארבע החלקים הראשונים

‫שייכים למסידת ישרים

‫החמישי שייך לשולחן ארוך

‫הספר הזה איננו ספר הלכות

‫אז אם ככה, כמה חלקים היו צריכים להיות בו?

‫ארבע, כי הרי החמישי אמרנו

‫הוא בשולחן ארוך

‫בואו נראה מהם החמישה חלקים האלה

‫אנחנו כבר קראנו את זה, את הראשון

‫אבל נחזור, היראה

‫מה שכתוב, מה שמלואיך שואל מימך

‫את השם מלואיך, אז היראה ‫יכולה להתפרש בכמה אופנים

‫היראה שעליה משה רבנו מדבר

‫היא יראת רומא מותו יתברח

‫שיראה מלפניו

‫כמי שיראה מלפני מלך גדול ונורא

‫ויבוש מגדולתו

‫על כל תנועה שהוא בא להתנועה

‫כל שכן בדברו לפניו בתפילה או בעוסקו

‫בתורתו

‫לפחות עליי זה אין בעיה

‫כשמישהו מרצה מקום גבוה, מקום שיש מזגן

‫אז הוא חש את זה יותר חזק מאחרים

‫אז איפה היינו?

‫שזה ייראת הרומא מות

‫לבוש מגדולתו, עכשיו כדי שאני

‫יירא מרומא מותו של הבורא ויבוש מגדולתו

‫מה צריך שיהיה לי?

‫ידיעה, אני צריך קודם כל שתהיה לי

‫ידיעה ברומא מותו

‫וידיעה בגדולתו

‫איך אני ארקוש את הידיעה הזאת?

‫על ידי לימוד, לימוד תורה יספיק?

‫אני לא בטוח שכל דבר בתורה

‫מלמד אותי את רומא מות השם ואת גדולתו

‫למשל כשאני לומד אלחוט הכנת קוס קפה בשבת

‫שזה דבר מאוד חשוב

‫אני עוד לא לומד את גדולתו ורומא מותו

‫זאת אומרת יש לימודים מיוחדים בתורה

‫תורת הסוד, לימודי אמונה

‫רמבם וכדורי מורי נבוכים

‫שדרכם אני יכול להתוודע לגדולה ולרומא מות

‫ולכן זה דורש

‫כדי להגיע להיראה אני צריך יגיעה מסוימת

‫לימודית

‫עכשיו יוצא לפי זה שהמושג של ייראת שמיים

‫שיש אצל ההמון

‫איננו תואם את מה שמושג מבקש

‫אם איך אתה ידיע מה יגרום ‫לך להגיע לאותם לימודים?

‫מה יגרום לי להגיע לאותם לימודים?

‫זה גם שאלה

‫מה שיגרום לי זה יהיו מוטיבציות לא טובות

‫כגון התאווה, הכנעה והכבוד

‫ועם הזמן זה יזדקק

‫מתוך שלא לשמע בא לשמע

‫כלומר, האדם בהתחלה לומד תורה, ‫לומד את הלימודים העליונים האלה

‫ביש הוא רוצה שיכבדו אותו

‫והוא רוצה עולם הבא, או ישים מזה כסף

‫כל מיני דברים. הדברים האלה הם אמנם לא המטרה

‫והם באמת הבל וריק

‫אבל ככה בני האדם מתחילים, ‫כי מתחילים מהמדרגה הנמוכה

‫כלומר, כל ההגדרות החלקיות

‫וההגדרות שיש אצל ההמון

‫זה לא איזה טעות, אלא זה הדרך להגיע לה

‫התורה מתחשבת בחולשתו של האדם

‫ולכן יש פרשה בקריאת שמה

‫אם שמוע תשמוע למצואותיי

‫אז מה מציעים לי שמה? ‫למה זה טוב לקיים מצוות?

‫בדיוק, יהיו לחמניות

‫נכון? ואכלת וסבאת

‫עשב בשדך אליבמתך

‫ואכלת וסבאת. כדאי לקיים מצוות, לא?

‫כן, אבל זה כדאי לפי זה. ‫ההבטחה לעתיד שמה שיהיה מה לאכול

‫אני מעדיף עם נקניקיה מפנים

‫עם חרדל, ככה

‫האמת היא, אני לא כך ‫אוהב את זה, אבל זה מה ש...

‫עכשיו, לעומת זה

‫פרשה ראשונה של קריאת ‫שמה, למה צריך לאהוב את השם?

‫כתוב, השם אלוהינו הוא השם אחד

‫ואהבת, כלומר, אם אתה הבנת

‫שהשם הוא אחד, באופן טבעי ‫מה שיקרה זה שאתה תאהב

‫זה אין מה... איך אומרים?

‫זה צו קטגורי של ההכרה.

‫בבקשה, אדוני, מה אתה רוצה?

‫אמר שלימוד בשל העולם הבא זה לא לשמע

‫נכון. ‫כל פרק א' הוא מדבר על זה שהלימוד כל פעם

‫זה לא לשמע. אתה אומר ככה, שאני ‫אמרתי שלימוד בשביל העולם הבא

‫זה נקרא לימוד לא לשמע. ואילו פרק א'

‫של מסילת ישרים שכבר זכית ללמוד

‫אומר שכל הלימוד זה בשביל העולם הבא

‫אז זה אני עוד לא יודע ‫כי לא קראתי את הפרק א'

‫אני כבר מנחש שכשאני אגיע ‫לפרק א' אני לא אסכים איתך

‫בסדר? אבל כשנגיע לפרק

‫בסדר? בינתיים אני רק בהקדמה זה מה שאני יודע

‫הוא לא דיבר לא על העולם הבא ולא...

‫טוב, מה זה ההליכה בדרכיו?

‫ההליכה בדרכיו זה הדבר השני, נכון?

‫וללכת בכל דרכיו

‫כולל כל עניין יושר המידות ותיקונם

‫והוא מה שבערו זיכרונם לברכה

‫מה הוא חנון ורחום

‫אף אתה היה חנון ורחום

‫טוב, זה משפט

‫עם כמה מוקשים מה שכתוב כאן

‫כתוב כאן שלהלכת בדרכיו של הקב'

‫זה להיות מתוקן במידות

‫בסדר? אז מה זה מידות?

‫יש לנו רשימה של מידות, יש ‫למשל ספר שנקרא מעלות המידות

‫מכירים?

‫עתיאל הרופא, למשפחת ‫הענבים, אחד מגדולי איטליה

‫בתקופת הראשונים, כתב ספר מעלות המידות

‫כמה פרקים יש בספר הזה? חמישים

‫חמישים פרקים

‫כל פרק על מידה אחרת

‫מה זה מידת הענבה, מה זה שמחה, מה זה יושר

‫מה זה צניעות, מה זה

‫חנופה להבדיל, מה זה... ‫גם המידות הרעות כתובות שם

‫זה רשימה של מידות

‫אז אפשר פשוט ללמוד את כל מה שכתוב שם

‫לקיים כל מה שכתוב שם, מתוקן במידות

‫עכשיו, יש פה

‫לכאורה, הצורך לזה

‫מה שדיברנו בהתחלה כשהתחלנו ללמוד את הספר

‫כשאני מדבר על תיקון המידות, זה בעצם שלימות

‫האדם כאדם

‫איך אומרים בערבית?

‫אדם מנש, כלומר צריך להיות בן אדם

‫ובן אדם זה אדם שמתנהג יפה

‫נכון? זה נקרא תיקון המידות

‫כן, בבקשה?

‫כן, הדת הנימוסית, זה גם ‫נמצא במערל, נכון הביטוי הזה

‫כלומר, זה שהאדם מתנהג

‫כראוי לפי המוסר

‫זה שייך לפסקה הקודמת

‫נכון, אבל אנחנו עכשיו בפסקה היא

‫ואני באמצע המשפט אם שמתי לב

‫לא, סתם ככה

‫אבל חכה, חכה

‫יש לי איזה רעיון להגיד כאן

‫אז, יש להיות בן אדם

‫לעומת זה, מה שכתוב כאן

‫מהו חנון ורחום

‫הפתעה יהיה חנון ורחום

‫זאת מוטיבציה אחרת לגמרי

‫כי הרחום וחנון, כי ‫הקדוש ברוך הוא רחום וחנון

‫זאת אומרת שההתנהגות המוסרית שלי

‫היא באה מתוך דבקות בבורא

‫זה בכלל לא אותו הדבר

‫כן, קדושים תהיו כי קדוש אני

‫זאת אומרת, יש בהתנהגות המוסרית

‫פעולה שיש לה יחס אל מי שברא את העולם

‫זה לא בדיוק אותו דבר

‫שזה בדיוק נופל אליה תור ממות מול

‫אבל מה שאני רוצה לומר, גם הרמב״ם

‫בהקדמת השמונה פרקים, הוא גם ענדן בשאלה הזאת

‫בשביל מה להיות מוסרי? אומר הרמב״ם

‫כי בסוף תהיה נביא, תהיה ‫מוסרי ובסוף תהיה נביא

‫חסידות מביאה לי ברוח הקודש ולכן

‫צריך להתנהג במוסריות

‫עכשיו, מה ההבדל בין שתי ההגדרות? ‫ההגדרה האחת היא

‫אנושית, היא נשארת בתוך התחום של האדם

‫האינטרס במוסריות הוא אינטרס אנושי

‫בעוד שאם אני מדבר על דבקות בקדוש ברוך הוא

‫זה אפילו בדיבדה מסוימת לא אינטרס של האדם

‫זה אינטרס של הקדוש ‫ברוך הוא, שיהיו לו דבקים בו

‫כן? ‫זה כבר המוקד של ההתעניינות הוא מחוץ לאדם

‫אז יש לנו פה סתירה

‫עכשיו, אנחנו גם דיברנו על זה, אתם זוכרים

‫כשלמדנו את ההתחלה של ‫מסעידת ישרים, את עמוד השער

‫למדנו שמסעידת ישרים עוסק במוסר

‫ויראת ה' נכון?

‫מוסר ויראת ה'

‫הסברנו, מוסר זה התיקון המוסרי בתור

‫שלמות אנושית

‫ירת ה' בתור דבקות בקדוש ברוך הוא

‫האם זה חופף?

‫זה לא לגמרי חופף כי ההנהגה המוסרית שלי

‫משתנה לפי המוטיבציה גם כן

‫אבל זה כמעט אותו הדבר, לפחות פה רמחל

‫בפסקה הזאת עושה כאילו שזה אותו הדבר

‫בואו נקרא עוד פעם, ההליכה בדרכיו

‫כולל כל עניין יושר עמידות ותיקונם

‫והוא מה שבערו זכרונם נברכה, מהו חנון ורחום

‫אף אתה יהיה חנון ורחום, אוכלל כל זה

‫שינהג האדם כל מידותיו

‫לכל מיני פעולותיו, על פי היושר והמוסר

‫אוכלל חכמנו זכרונם נברכה

‫כל שהיא תפארת לעושיה

‫ותפארת לו מן האדם, כלומר, דהיינו

‫כל הולך אל תכלית ההטבה האמיתית

‫דהיינו שתולדתה חיזוק התורה

‫ותיקון אחוות המדינות

‫כלומר, החברה היא תקינה

‫עכשיו, זה נכון מה שאומר רמחל

‫טוב, הוא לא צריך שאני אתן לו ציונים

‫זה נכון אם אתה לוקח את אמונת היהדות כנתון

‫היהדות מאמינה שהשם אחד

‫המוסריות הנובעת מהדבקות בשם

‫צריכה להיות זהה למוסריות הנובעת

‫מהשלימות האנושית

‫אבל זה לא מובן מאליו, צריך להיות מודע לזה

‫כן, בבקשה

‫האם זה לא מה שהוא טבוע בנו להיות מוסרים?

‫כן, כך אתה שואל

‫התשובה היא לא

‫בתחילת ההקדמה בדיבור המתחיל ראה

‫ראה כי אין

‫נכון? מצאת?

‫ראה כי אין דברי החסידות ‫וענייני האירה ואהבה ותארת הלב

‫דברים מוטבעים באדם

‫הוא כותב פורש

‫זה לא מוטבע בנו

‫אלא מה? זה כן מוטבע בנשמה שלנו

‫אבל הנפש היא מתנגדת לזה

‫הנפש מתנהגת בצורה פראית לחלוטין

‫האדם זהב לראהו

‫אם אלמלא מורה של מלכות ‫איש את ראהו חיים בלאו

‫אבל אתה אומר אנחנו מרגישים ‫שאנחנו מוסריים שיש לנו מידות טובות

‫אתה לא יודע מאיפה זה בא לך

‫זה בא לך בגלל ההשפעה הסביבתית

‫זה בא בגלל שאתה חונכת באופן ‫כזה שהנשמה התחילה לחדור בתוכך

‫יש אלפי שנות הצטברות של הניסיון האנושי

‫אני אבחר דוגמה מאוד מעניינת לזה

‫היה בנגדך האם הצמחונות לדעתך ‫היא דבר מוטבע באדם או לא?

‫נכון, בעיקרון לא

‫סתם בני אדם הם אוכלי בשר

‫אבל יש כאלה שהחליטו להיות צמחוניים

‫שאלה, האם קיבודה ואם לדעתך ‫זה דבר מוטבע באדם או לא?

‫זאת שאלה

‫צריך להיות מוטבע

‫צריך להיות מוטבע, בוא נבדוק

‫היה בהודו מלך בשם אסוקה

‫שמעת עליו?

‫אסוקה או אשוקה

‫היה מלך שחי בתקופת בית שני

‫בימי הזוגות

‫כלומר לפני 2,300 שנה

‫הוא היה הראשון בן מלכי הודו

‫שהכניס את הבודאיזם בתור ‫הדת הרשמית של המדינה

‫זה היה אדם ישר

‫והוא עשה רשימה של החוקים שלו

‫ועד היום הזה

‫החוקים האלה כתובים על מצבות ‫אבנים בכמה מקומות בהודו ובאפגניסטן

‫עכשיו מה שמאוד מעניין כשמכותב את החוקים ‫הוא אומר מה היה עד עכשיו ומה מכאן ואילך

‫אז הוא כותב, עד עכשיו אכלנו בשר

‫מכאן ואילך נאכל רק מן הצומח

‫עד עכשיו לא קיבדנו אבאם

‫מכאן ואילך נכבד אבאם

‫שים לב

‫שדבר שלנו נראה כל כך מודבר ומובן מאליו

‫לא היה מובן מאליו

‫בחברה מטורבטת לפני 2,300 שנה

‫ברור?

‫זה מה שאני אומר

‫זה שצריך לצוות, זה סימן שזה לא מובן מאליו

‫בבקשה

‫ולכן למה אני אומר את זה

‫מבחינה פדגוגית זה מאוד חשוב

‫כי בני אדם חושבים

‫שהם לא בסדר אם הם מרגישים ‫התנגדות למוסר של התורה

‫או למוסר בכלל

‫לא צריך להרגיש רע מזה

‫האדם יש לו נטייה רע, קוראים לזה יצר הרע

‫והתורה באה לתקן את זה

‫כן

‫אתם מכירים את הדוגמה שאני רגיל ‫להביא לגבי הטבעיות של התפילה

‫שתמיד המורים והדתיים ‫כשהם נותנים שיעור על התפילה

‫עושים את הטעות הפדגוגית הגדולה של חייהם

‫ואומרים שזה טבעי להתפלל

‫ואז מה עושה התלמיד

‫שקשה לו לקום בבוקר

‫כן

‫כלומר אם זה נכון מה שאומר המורה

‫שזה טבעי לי להתפלל

‫אז הדבר הראשון שאני רוצה לעשות בבוקר

‫זה לזנק מחוץ למיטה ולהניח תפילין, נכון?

‫אבל אני יודע, לא מעצמי חס וחלל

‫אבל מחבר שלי שסיפר לי

‫שקשה לו לקום לתפילה בבוקר

‫אז החבר שלי, לא אני

‫אז הוא לא בסדר, הוא לא נורמלי

‫אתה צריך לדעת, הנטייה של הנפש

‫היא דווקא מנוגדת למוסר

‫אבל הנטייה של הנשמה

‫כן מתאימה למוסר

‫ואז בעצם יוצא שאנחנו בחיכוך מתמיד

‫בין הנשמה לבין הנפש

‫והשאלה, מי מפייס את מי?

‫מי מאלף את מי?

‫זאת השאלה

‫כן, אתה רוצה להגיד משהו?

‫אם אינני טועה, עושה את מחלקת המצוות

‫וצריך להיות מוקבלת אריכונך, לא תרצה

‫כן, כן

‫וזה גם מי שלא למד תורה

‫בדרך כלל מקיים בין מצוות

‫חוקת הכרה ומצוות אחרות

‫כן, כן, כן, אתה צודק

‫היה כיוון כזה בהיסטוריה של עמנו

‫בהיסטוריה הרוחנית של עמנו

‫שהיו מגדולי ישראל, ביניהם רב סעדיה גאון

‫שטענו שחלק מן המצוות

‫הן טבעיות לאדם

‫ואני שואל האם זה עומד במבחן המציאות

‫מתוך מיליארדים שבעולם לא כולם רוצחים

‫לא, לא, לא, סליחה

‫ולא כולם מתייחסים בשד נפש לאוריהם

‫סליחה, מתוך מיליארדים שבעולם

‫זה נכון שרבים לא רוצחים

‫ורבים גם מכבדים את ההורים שלהם

‫השאלה האם הדבר הזה הוא נתון טבעי אצלם

‫או נתון שהתגבר על הטבע

‫זאת השאלה

‫לפי רסן זה טבעי

‫לפי רסן זה טבעי

‫ולפי פרויד

‫כלומר, לפי פרויד כל אדם ‫רוצה להרוג את אבא שלו

‫כדי להשקף עם אמא שלו

‫כל אדם

‫מי אומר שפרויד צודק?

‫מי אומר שפרויד צודק? אני לא אמרתי שהוא צודק

‫אמרתי אבל יש תיאוריה כזאת

‫זאת אומרת שאם זה כך

‫יוצא שכיבודה והם ואי הרציחה

‫זה דברים שבאים כסובלימציה

‫כי התגברו אותה לנטיות הטבעיות

‫כן, בבקשה

‫אגב, סליחה, מה תינוק רוצה כשהוא נולד?

‫הוא רוצה לקבל

‫הוא רוצה לקבל

‫הוא רוצה חלב

‫הוא רוצה החלפת חיתולים

‫נדנוד

‫וחום ואהבה

‫מה הוא מוכן לתת בשביל זה?

‫שום דבר

‫ואם לא ייתנו לו

‫הוא יעשה בלאגן עד שייתנו לו

‫תגידי איזה התנהגות זאת?

‫רשע

‫הוא חסר דעה

‫לא, הוא לא חסר דעה

‫אולי הוא חסר דעה

‫אבל הוא לא חסר רצון

‫הרצון המקורי של האדם

‫זה הרצון לקבל

‫אנחנו נודע לזה

‫כן, בבקשה

‫הם רואים שיש נטייה בירשות

‫להקים בתי דינים, לחוק, בסדר

‫ויש רצון טוב לנושא

‫אתה צודק

‫זאת אומרת שמה שאתה אומר

‫שיש בתי דינים, בתי משפט וכו'

‫זה אומר שהחברה

‫הלכה וקנתה לה דרכי מוסר

‫מה זאת? מאיפה היא קנתה?

‫מאיפה היא קנתה?

‫מהצטברות הניסיון במשך אלפי השנים

‫לא, אז יש נטייה

‫יש נטייה כזאת

‫אבל למה היא לא הייתה מולדת בראשית האנושות?

‫כי זה נמצא בנשמה ולא בנפש

‫אז הנשמה הלכה והתגברה

‫בצלך כל כך

‫דרך החברה האנושית

‫בניגוד לרוסו

‫היה גוי אחד בשם רוסו

‫ג'ון ז'ק רוסו

‫היה משוויצריה

‫מהעיר ג'נבה

‫הוא היה משוכנע

‫שהאדם הטבעי הוא טוב

‫כמה הוא קרא לזה?

‫הפרעי הטוב

‫ושהחברה היא זו שמכניסה את הרע לאדם

‫אבל אנחנו רואים דווקא במציאות את ההפך

‫שהאדם הטבעי הוא פרעי אדם

‫ושדווקא החברה היא זו שחינכה אותו

‫מה?

‫השני זה פרויד

‫השני זה פרויד, כן, נכון

‫אני חושב שפרויד בדקודה הזאת בוודאי צודק

‫יש משפט או פסוק שאומר

‫אשר עשה את האדם ישר

‫והם החשבו את השבועה

‫אתה אומר

‫אשר עשה את ה... ‫והאלוהים עשה את האדם ישר

‫והם מביגשו תשבונות רבים

‫נכון?

‫אז אם כן זה סותר את מה שאמרתי

‫לא נכון, זה לא סותר בכלל

‫בוודאי ש... האלוהים ‫עשה את האדם ישר

‫זה הנשמה שלו

‫בסדר?

‫ויצר לב האדם רע מנעוריו

‫זה הנפש שלו

‫אתה מבין את ההבדל?

‫מה זאת?

‫כלומר, השאלה מהו הנושא שהפסוק מדבר עליו

‫מה אתה אומר?

‫מה זה מצפון?

‫מה זה מצפון? אני לא יודע

‫זאת מילה שלא קיימת בעברית

‫כלומר, בוודאי, היא מילה עברית

‫אבל היא לא מהלקסיקון של היהדות

‫אז זה סימן שזה לא קיים

‫כן

‫זאת המצאה סטואיקנית

‫היו מה שנקרא הסקולה הסטואית

‫בימי בית שני

‫היו חכמים, יווניים בעיקר

‫שהחליטו שיש באדם מה שנקרא מצפון

‫איזה מנאל קטן שנותן לו צווים

‫אבל זה לא... אצלנו אין מושג כזה

‫יש נשמה

‫איפה זה הודית?

‫מה?

‫לדעתנו, זה לא מורך

‫לא, לא, לא, זה לא מה שהם חושבים

‫אולי מה שאברהם אבין אומר עליו

‫אם באמת, למה אתה אומר החוקים?

‫אין יירת אלוהים, אין מצפון

‫יירת אלוהים זה לא מצפון

‫יירת אלוהים... סליחה, אדוני היקר

‫סליחה, אדוני היקר

‫אברהם אבינו אמר אין יירת אלוהים במקום הזה

‫נכון?

‫והרגו ני

‫נכון?

‫האם אברהם אבינו אמר את המילים

‫אין מצפון במקום הזה?

‫שימי לב שהוא לא אמר את המילים האלה

‫הוא אמר אין יירת אלוהים

‫כלומר, אברהם מייחס את ‫ההתנהגות המוסרית האולטימטיבית

‫לזה שיש יירת אלוהים

‫לא לזה שיש מצפון

‫בסדר?

‫הוא לא היה קנטיאני

‫במקום הצפון אפשר לומר בעברית

‫תת מודע, שתת מודע, מתגבר, מדבר

‫אני לא יודע, אני לא מכיר את המילים האלה

‫אני אדם מאוד צערופקים

‫מה שאני, מה לי יש להיות כתוב אני להבין

‫כן

‫מיפוי מוסר כלאיות

‫מוסר כלאיות, כן

‫יש דבר טבעי כזה

‫אבל המצפון

‫המצפון זה מין מדרגה אמצעית מעל הטבע

‫ומתחת הנשמה

‫מוסר כלאיות זה

‫שהאדם צבר בקרבו כל מיני הכרות

‫והכרות האלה מייסרות אותו

‫טוב, מה חשך אדוני?

‫לא יודע, זה לא כנור

‫אנחנו עושים את היחס של בין

‫תיקון עמידות הפרטני של הרשימה של עמידות

‫ובין בייחוד בשם

‫עמידות השם

‫אז מה זה תיקון עמידות?

‫תיקון עמידות, יש תפקוד של תיקון עמידות

‫בסדר?

‫כן, הרבה, הרבה טוב

‫עכשיו, השאלה היא

‫האם אני צריך את הקב". בשביל זה או לא

‫לכאורה לא צריך

‫אתה אומר לי, מה זה לסמוח? מה זה להיות ענב?

‫אני לא צריך את הקב". בשביל זה

‫נכון

‫לא, זה גם אמיתי

‫זאת אומרת, יש מה שנקרא תפקוד של החברה כחברה

‫והכרות מוסריות כהכרות מוסריות

‫ויש מי שעושה את זה בשביל להידוות בשם

‫אני לא אוהב את הקב". בפי זאת

‫האם יש חפיפה בין שני העולמות?

‫רמחן אומר לך שכן

‫זה לא לגמרי ברור

‫אז הוא אומר שכן

‫הוא אומר שכן, צריך לברר מי נעים לו

‫אנחנו גם נראה במהלך הלימוד

‫שיש כמה דברים שצריכים בירור בתחום הזה

‫בסדר? טוב

‫אפשר להניג שחברה מתוקנת ‫נותנת לאדם הכרה נשמתית

‫בעצם, ואז הוא... חברה מתוקנת

‫זה סימן שיש בה כבר הכרה נשמתית מסוימת

‫ואז זה בעצם באדם צומח?

‫כן, זה צומח

‫רציתי לשאול משהו על העירה, לא?

‫על עירת הרוממות, חוץ מזה

‫אה, אני לא יודע

‫אה, אני לא יודע, אוקיי

‫האהבה

‫הדבר השלישי שמוזכר בפסוק

‫הוא לאהבה את ה' אלוהיך

‫מה זה אהבה?

‫שיהיה נקבע בלב האדם אהבה אליו יתברח

‫עד שתתעורר נפשו לעשות נחת רוח לפניו

‫כמו שליבו מתעורר לעשות נחת רוח

‫לאביו ולאמו

‫והצטער אם חסר זה מצידו או מאחרים

‫והיא קנה על זה

‫מה זה היא קנה? הכוונה יהיה קנאי, כן?

‫נלחם

‫והיא ישמח, שמחה רבה, בעשותו דבר מזה

‫שימו לב, מה לא קיים פה בדברי רמחאל?

‫אינטרס

‫פה הרמחאל איננו מדבר כלל

‫על השכר שאני עשוי לקבל מזה או כולי

‫שלמות הלב

‫הדבר הרביעי, איפה הוא ‫לורא את שלמות הלב בפסוק?

‫בכל מקום שלך

‫מה?

‫שאל אותם מדבר, לפנינו אותו, ושאל אותם דבר

‫שיהיה נורא, שמיים כנורא בשר האדם

‫כן, שאדם אומר

‫אותו הוא אומר שאין אף דול אביב ולאמו

‫זאת אומרת

‫כמו שהוא רוצה לעשות נחת רוח לאביו ולאמו

‫עכשיו אנחנו עוברים ל... ‫זה דווקא מאביב ואמו הוא

‫כן

‫מכבד את השם

‫כששואלים על הפסקה הבאה, אני רוצה לשאול

‫אם יש... ‫זאת אומרת, הוא כותב כאן די כאן נפשו

‫בגלל שמתקבל על יפים, ‫כמובן שהנפש כבר יד רגלה

‫אז זה כולה שנשמע, נכון?

‫נכון, נכון, נכון

‫הדבר הרביעי, שלמות הלב

‫מאיפה הוא לקח שלמות הלב בפסוק?

‫בכל מקום שלך

‫לעבוד את השם אלוהיך בכל מקום שלך

‫הוא שתהיה העבודה לפניו ילברח בתואר ‫הכוונה, דהיינו לתחליט עבודתו בלבד

‫ולא לשום פנייה אחרת

‫לא ממש שנקרא לשמה

‫ונכלל בזה, שיהיה ליבו שלם בעבודה

‫ולא כפוסח על שתי עשיי היפים

‫או כעושי מצוות אנשים מלומדה

‫אלא שיהיה ליבו

‫כל ליבו נתון לזה

‫שמירת כל המצוות, איפה הוא לקח את זה בפסוק?

‫מה?

‫הנקודה הזאת

‫זה שאתה עבוד את השם לשם שמיים

‫מה הכוונה לשם שמיים?

‫מה הכוונה לשם שמיים?

‫שמתי לב שאני התחמקתי מזה

‫לא, לא, בהחלט אתה צודק

‫אני התחמקתי כי זה באמת נושא מאוד רחב

‫אבל כן אומר

‫אבל יש הגדרות

‫לא, יש חמש הגדרות לפחות של מה זה לשמיים

‫לכן אני לא נכנסתי לזה

‫אבל בואי ניקח את ההגדרה שלך

‫דהיינו לתחליט עבודתו ‫בלבד ולא לשום פנייה אחרת

‫זאת אומרת, מה שאמרנו קודם

‫שאפילו כשהוא אומר שלעבוד את השם

‫לעבוד את הדת הנבואה

‫גם זה בעצם לא לשמיים

‫השאלה היא למה אני רוצה להיות נביא?

‫יש שתי אפשרויות

‫אני רוצה להיות נביא כי

‫שמעתי שהנביאים הם אנשים מאוד מיוחדים

‫מאוד, שמאוד מכבדים אותם

‫יש אפילו ספרים בתנ״ך עם השם שלהם

‫אז כדאי להיות ברשימה

‫זו אפשרות אחת

‫או, האדם רוצה להיות נביא

‫כי הוא רוצה לגול את השכינה

‫ממעשרה

‫מסכנה השכינה

‫אין לה עם מי לדבר

‫אז למה אין לה?

‫אתה רואה שירמיהו הנביא

‫הוא לא רצה להיות נביא

‫נכון, נכון

‫שמירת כל המצוות

‫אז למה הוא סכים להיות נביא בסוף?

‫צריך לעשות ג'סטות לכדוש ברוך

‫כדוש החוזקות מבין

‫כדוש חוזקות נביאים

‫אז למה לא?

‫שמירת כל המצוות

‫איפה הוא לקח שמירת כל המצוות בפסוק?

‫לשמור את מצוות השם

‫את חוקות... שמירת ‫כל המצוות כמשמעות

‫היינו שמירת כל המצוות כולן

‫בכל דקדוקיה נתנאין

‫איפה הוא מבוהר הדבר הזה?

‫בספר השולחן ארוך

‫כן

‫הוא מדלג על זה בכל המשכה

‫או שזה כלל בשני מותנים

‫בכל מבחר ובכל נפשך

‫זה כלול בשלמות הלב

‫בסדר?

‫והנה כל אלה כללים צריכים פירוש גדול

‫אז לפי זה היה צריך לחלק את ספר המסיעת השרים

‫לארבעה חלקים

‫ומצאתי לחכמנו, זיכרונם נברכה

‫שכללו החלקים האלה

‫בסדר וחילוק אחר יותר פרטי

‫ומסודר לפי הדרגה

‫המצטרכת בהם לקנות אותם על נכון

‫כלומר, יש במקום הפסוק

‫יש רשימה של עמידות כפי שזה מופיע

‫אצל חז'אל

‫והוא מה שאמרו בבריתה

‫הוא בא בשס, במקומות שונים בשס

‫ואחד מהם בפרק לפני אדיהן

‫וזה לשונם

‫למה הוא מביא דווקא לזה שלפני אדיהן?

‫כי הבריתה הזאת מופיעה במספר מקומות

‫גם בשס וגם במדרשים

‫ובכל אחד מהמקומות האלה

‫הרשימה שונה

‫אז לכן היה צריך לבחור

‫בין כל הרשימות

‫רשימה שעל פיה

‫רמך לבנה את ספר מסילת ישרים

‫וזה שונה

‫מכאן אמר רבי בן חז'בן יאיר

‫תורה מביאה לידי זהירות

‫זהירות מביאה לידי זריזות

‫זריזות מביאה לידי נקיות

‫נקיות מביאה לידי פרישות

‫פרישות מביאה לידי טהרה

‫טהרה מביאה לידי חסידות

‫חסידות מביאה לידי ענבה

‫ענבה מביאה לידי ירד חד

‫ירד חד מביאה לידי קדושה

‫קדושה מביאה לידי רוח הקודש

‫רוח הקודש מביאה לידי תחיית אמיתים

‫וחסידות גדולה מכולם שנאמר

‫אז דיברת וחזון לחסידיך

‫כמה מידות מוזכרות פה?

‫שתים עשרה

‫בסדר אם אני אקח תורה כראשונה

‫רגע רגע

‫יש פה כמה שאלות

‫זה לא סימפטי לומר שיש מלחמה

‫בין הנפש לנשמה

‫לא יותר טוב להגיד שהנפש באמת כן מוכנה

‫כמו הנשמה ורק מבחינה חיצונית

‫היא מנועה ותפקיד הנשמה

‫להחשוף את הנפש האמיתית?

‫תגיד ככה זה אותו הדבר

‫רק שתדע לך שזה גם לא סימפטי

‫להגיד שהנפש מתאימה לנשמה

‫כי אז אם אני לא מרגיש

‫התאמה לנשמה

‫אז אני מרגיש אשמה

‫כבוד הרב, שלום

‫מה ההבדל בין הנפש לנשמה

‫ומה פירוש תהן נפש אדוני צורה

‫בצורה חיים ומה פירוש נשמת כל חי

‫האם הנשמה לא תהיה צורה בצורה חיים?

‫הנפש זה החלק שבי שאומר אני

‫הוא החלק הטבעי שבי

‫הנשמה זה החלק האידאלי, האילאי שלי

‫נפש אדוני צורה בצורה חיים

‫הכוונה שהנפש תתחבר אל הנשמה

‫שלום הרב

‫איך ממה שכתוב מסכת עבוד

‫כל שהיא תפרת לעושיה

‫הרמחאל הבין שזה חיזוק התורה דווקא

‫לכאורה מדובר על פרט וכלל

‫לעושיה ומן האדם

‫עושיה הכוונה לקב' ברוך הוא

‫הרמב' כותב שישראל הם רחמנים וכו

‫פעם הרב אמר שזאת תוספת מוסר

‫אבל המידות שמזכיר הרמב' הם אנושיות בלבד

‫זאת אומרת שיש בטבע של היהודים

‫רחמנות, כן זה גם נכון

‫זכינו שגם אפילו מבחינת הטבע

‫יש לנו נטיות חיוביות

‫אם העבודה המוסרית של האדם

‫היא בגלל שהוא אדם

‫כמו שכותב המערל בקדמה לדרך חיים

‫מדוע יש הנגע המוסרית שקשורה לדבקות בשם

‫הרי המוסר זה דבר אנושי

‫ודבקות זה אלוהים

‫טוב, אז זה בדיוק הנקודה שצריך פה לברר

‫הקב' ברוך הוא

‫איך הוא מתייחס אלינו, על פי איזה עמות מידה

‫גם על פי עמות מידה מוסריות

‫ולכן המוסריות יכולה לשמש

‫באותה המידה לקשר בין אדם לחברו

‫כמו בין אדם למקום

‫טוב, אז בואו נראה

‫עכשיו יש לנו פה רשימה

‫של 12 מידות

‫מתוך כל ה-12 מידות האלה

‫רמחל בספר ביסיעת ישרים

‫מבאר רק 9 מהן

‫והוא משמיד 3 מהן

‫הוא משמיד את הראשונה

‫את ה-11 ואת ה-12

‫המידה הראשונה שרמחל מבאר

‫היא מידת הזהירות

‫סימן שהוא הוריד את המילה תורה

‫נכון?

‫והמידה האחרונה בספר ביסיעת ישרים

‫היא הקדושה

‫אז הוא הוריד רוח הקודש ותחיית המיתים

‫למה?

‫פשוט מאוד

‫ספר ביסיעת ישרים זה ספר מוסר, לא?

‫מוסר זה מה שאני יכול לעשות

‫תורה, מי עושה את זה?

‫הקדוש ברוך הוא נותן את התורה

‫אז זה לא בספר מוסר

‫רוח הקודש, תחיית המיתים, מי עושה את זה?

‫הקדוש ברוך הוא

‫זאת אומרת, במילים אחרות

‫אני קיבלתי תורה

‫ואני עתיד לקבל רוח הקודש

‫זה שתי קצרות

‫תורה זה במיל מעלה

‫רוח הקודש זה עתיד לעבור מיל מעלה

‫אבל אני כבר לא במתן תורה

‫ואני רוצה לחזור לרוח הקודש

‫אז יש לך תשע מידות

‫זהירות, ריזות, נקיות, תערה, פרישות

‫עד שאתה תגיע

‫כמובן?

‫זה נפגעי שערי קדושה

‫זה אותו, כי שערי קדושה זה בעצם

‫איך להגיע לרוח הקודש

‫נכון

‫וכן, אבל כמה מידות?

‫אותו דבר

‫גם בספר שערי קדושה זה בדיוק אותו עיקרון

‫הרי לפי שערי קדושה איך מגיעים לרוח הקודש?

‫מתקנים את המידות

‫מתקנים את המידות ואחרי זה?

‫מקיימים את המצוות

‫ואחרי זה יודעים את השם

‫נכון?

‫אז זה בדיוק אותו דבר שיש פה

‫מידות זה מסעידת ישרים

‫מצוות זה שולחן ערוך

‫ודת אלוהים

‫זה הלימודים הגבוהים

‫אבל רמחאל אמר ממחציר את זה

‫רמחאל מחציר את זה בספר הזה

‫הרמחאל מאמין בחזל

‫ברור

‫ברור

‫אז רמחאל אומר לך

‫כשאתה עוסק במידות

‫עבודת המידות היא מהזהירות אל הקדושה

‫זה הכל

‫זה מה שאומר

‫כן בבקשה

‫אני מעמד ארסיניה לחזרה

‫ואני חושב שזה קורה כלל ישראלי

‫קורה עד עכשיו

‫זה משהו שפודל לבן אדם פרטי

‫תורה זה פודל לכלל ישראל

‫כן אבל המידות

‫המידות זה איך שאני כפרט

‫עסקה לרוח הקודש

‫לכלל ישראל

‫לפי זה הרבה אנשים

‫חיים

‫ומפתחו לפני שם

‫הרבה אנשים שקימו את כל זה

‫לא זכו לרוח הקודש אתה אומר

‫וזאת מיניין לך

‫לפתחו לפני הזמן

‫לא איך אתה יודע שהם לא זכו לרוח הקודש

‫לרוח הקודש הכלל זה

‫רגע רגע

‫תן לי שתי שניות

‫אני אסביר

‫קורח אמר

‫כל העדה כולם קדושים

‫נכון?

‫צדק או לא צדק?

‫לא צדק

‫הוא נבלע באדמה מה זאת אומרת

‫כן?

‫לא נכון

‫אבל מה כן נכון?

‫כל העדה כולה קדושה

‫כל העדה כולה

‫קדושה

‫מצד הכלל

‫העדה היא כולה קדושה

‫אבל הקדושה שנמצאת בכלל

‫לא נמצאת אצלי בפרט

‫אז עכשיו העבודה שלי

‫זה להיות קדוש

‫ברוח הקודש כדי לזכות

‫באופן פרטי למה שהאומה ככלל זכתה

‫מובן?

‫ברוח הקודש שם זה לא דריגה פרטית

‫נכון יפה

‫זכרת האמיתים

‫זכרת האמיתים זה אחר כך יזכו

‫לאף אחד לא זכה בינתיים

‫וזה גם כולם יזכו

‫כן

‫ועכשיו

‫אי אפשר להגיע לזהירות תורה

‫תורה מביאה לידי זהירות

‫אתה אומר שאי אפשר להגיע לזהירות

‫בלי תורה

‫תורה מביאה לידי זהירות

‫האם כתוב רק תורה מביאה לידי זהירות?

‫לא

‫זה בסיס שיש

‫אם אתם רואים את זה

‫לפי הברית

‫גם בעבודת המישור

‫צריך לפתוח בתורה

‫לא

‫שרק תורה מביאה לידי זהירות

‫לפי הברית, וזה לא נכון

‫כן

‫כל מי שלא עבר את כל המדברות הקודמות

‫לא יזכה

‫בתורת האמיתים?

‫כנראה

‫למה אני אמרתי שתורה מביאה לידי זהירות?

‫הברית אמרה שתורה מביאה לידי זהירות

‫זה נכון

‫האם הברית אמרה רק תורה מביאה לידי זהירות?

‫לא

‫למה לא כתבו את הדבר ברוח הקודש?

‫מה?

‫שר הדברים לא צריכים את הסדר הזה

‫למה?

‫תורה מביאה לידי זהירות

‫זהירות מביאה לידי זריזות

‫מה הבעיה?

‫לא רק זהירות

‫לא רק זהירות ועד זה זריזות

‫נכון, אבל אם אתה רוצה

‫תשתמש בזה

‫זה כדאי, כדאי להשתמש בסדר הזה

‫כי אם לא תשתמש בסדר הזה יהיה לך בלאגן

‫והשאלה אם בסוף תקבלת תוצאה חיובית

‫עכשיו אני רוצה קצת

‫להתקדם פה

‫אז מה אתה מתאים לתוצאות תורה?

‫אני עוד לא יודע

‫והנה על פי הבריתה

‫מה שלא כתוב אני לא יודע

‫מה?

‫רוח הקודש ונבואה

‫מה?

‫רוח הקודש זה הביטוי

‫שחזל משתמשים בו כדי להגיד נבואה

‫נבואה, מה?

‫כי אני יודע פעם

‫משה שמיין שזה רוח הקודש ונבואה

‫ועברית מאוחרת יותר

‫עשו אבחנות בנבואה לרוח הקודש

‫מה ההבדל?

‫מה ההבדל? ‫אני לא יודע כי זה לא הנושא של השיעור

‫עכשיו

‫והנה על פי הבריתה הזאת

‫הסכמתי לחבר

‫חיבורי זה ללמד

‫לעצמי ולהזכיר

‫לאחרים, שימו לב

‫לענבה שיש פה, תנאי העבודה

‫השלמה למדרגותיהם

‫עכשיו אם זה נכון מה שהוא אומר אני רוצה

‫להבין מה הקשר בין זה לבין הפסוק שהוא הביא

‫אמרנו שבפסקיות יש

‫אני מציע שנעשה עבודה פה

‫על רוח

‫יש אהבה

‫נו סליחה, משה רבינו התחיל עם ירעה

‫נכון?

‫רואים טוב על הרוח או לא?

‫כן, נכון

‫ויש חוץ מזה אהבה

‫ויש גם

‫הליכה

‫מדרכה

‫ויש גם

‫שלמות

‫הלב

‫ויש גם

‫קיום המצוות

‫זה בעיה שזה לא חוטף טוב

‫ובכן

‫קיום המצוות שמתי פה אחרי קו

‫בגלל שזה לא הנושא של ספר

‫מסילת ישראל

‫אז כך שאנחנו נשאל טוב

‫אנחנו נוכל לנפוק את זה

‫עכשיו, הליכה מדרכה

‫זה כל המידות כולן

‫עכשיו, כל המידות

‫הן מזיגה של שתי הקצוות

‫הרי ירעה ואהבה

‫זה בדיוק הפוך

‫אהבה זה סימן לקרבה

‫ירעה סימן לריחוק

‫אני רוצה שאת כל המידות כולן

‫אני יכול לכלול בין אהבה

‫לבין ירעה

‫נכון?

‫אז כמו שפתור מלכתוב את הליכה מדרכה

‫נשאר לי רק ירעה

‫אהבה ושלמות עליה

‫יוצא לפי זה שיש לי שלושה סוגים

‫של מידות

‫אין פה שום דבר שכותב

‫אין פה דבר נורא

‫אין פה דבר שכותב

‫אז יהיה בעל פה כי זה נגמר

‫זה כבר לא עובד

‫עכשיו, טוב לא נורא נסתדר

‫אתם תרצחו לרשום את זה

‫בדפים שלכם

‫אז אם כן אנחנו ראינו שיש שלושה סוגים

‫של מידות. יש מידות ששייכות לירעה

‫מידות ששייכות לאהבה

‫מידות ששייכות לשלמות עליה

‫יש להם הליכה מדרכה

‫ולא היה אף פרצוף

‫הליכה מדרכה

‫העובדה שהפסוק חלק את זה לחמישה

‫זה לא נראה ש... אני אסביר לך

‫הפסוק הוא רוצה

‫להסביר לנו מהו האידאל

‫ולכן הפסוק הוא בכלל פדגוגי

‫הוא לא אומר איך קונים את המידות

‫בסדר?

‫מה שאין כן הברייטה של רבי פנחס בן יאיר

‫שהיא אומרת מה שהפסוק אומר

‫רק היא אומרת את זה

‫באופן פדגוגי

‫איך קונים את המידות. מתודה

‫בסדר? עכשיו

‫בואו... מה?

‫לא יודעתי למה הליכה מדרכה וירד

‫הליכה מדרכה וירד מסביבה פשוטה

‫כי זאת מזיגה

‫כל המידות כולן הן מזיגה

‫של בפרופורציות שונות

‫של ירעה ואהבה

‫מה?

‫אה, שלמות הלב זה משהו אחר

‫זה הכוונה שיש בלב

‫למה יש לי אהבה? למה יש לי ירעה?

‫בסדר. עכשיו אני רוצה גם

‫להוסיף עוד משהו

‫אם זה נכון, אז ספר מסיעת ישרים

‫צריך להתחלק לשלושה חלקים

‫חלק על ירעה

‫חלק על אהבה

‫חלק על שלמות הלב

‫אבל אתם זוכרים

‫שאנחנו למדנו שיש

‫ארבעה שלבים בהתפתחות של האדם

‫הנקראים ישר

‫צדיק, חסיד

‫קדוש

‫זוכרים את זה או לא?

‫כן. ישר

‫זה מי שרוצה לקרוא את מסיעת ישרים

‫אבל הוא עוד לא טוב

‫הוא רק ישר

‫יש לו כוונה טובה

‫צדיק זה מי שכבר

‫קנה לעצמו

‫את שלושת המידות האלה

‫איך זה נקרא?

‫אתם תשימו פה

‫חבל שאין לי פה

‫אולי המרקר הזה עובד?

‫אפשר להשתמש בו רגע?

‫כן

‫מה?

‫זה נחלק?

‫אה, יפה

‫אז אם כן, אנחנו נעשה

‫זה אפילו זוהר

‫אנחנו נכתוב פה

‫צדיק

‫חסיד

‫וקדוש

‫יש היראה של הצדיק

‫קוראים לזה

‫זהירות, זה אפילו זוהר

‫אהבה

‫של הצדיק

‫זה ריזות

‫ושלמות הלב

‫נקיות

‫נכון?

‫זו המידה הראשונה

‫במציאת ישראל

‫זו השנייה

‫זו השלישית

‫אם קנית מידות 1, 2, 3

‫אתה צדיק

‫אחר כך יש לכם

‫שלוש מידות כדי לקנות חסידים

‫הפרישות

‫טהרה

‫חזירות

‫הזהירות של החסיד

‫נקראת פרישות

‫הטהרה

‫זה שלמות הלב של החסיד

‫והחסידות

‫זה שלמות הלב

‫זה האהבה של החסיד

‫אז מי שגנה 4, 5 ו6

‫הוא חסיד

‫מה נשאר לנו כדי להיות קדוש?

‫ענבה, ירחל, קדושה

‫בסדר?

‫ענבה וקדושה

‫ירחל, איפה נשים את זה?

‫במידה שנייה

‫בענבה, כמובן

‫ירחל

‫זו המידה השנייה

‫ענבה, איפה נשים את זה?

‫בעירה

‫נכון?

‫אז מה נשאר לנו כדי להיות קדושה?

‫אין לדורירה

‫אנחנו נשים את הקדושה

‫פה

‫לשלימות הלב

‫ונשאר את העשרה

‫תודה רבה

‫אתה יכול לקראת את זה בחזרה

‫אני יודע שקצת קשה לראות

‫אבל זה יותר טוב מכלום

‫אתם רואים?

‫זה לא בעירה

‫עירתכם זה לא בעירה

‫עירתכם זה בעירה

‫כשאתה תראה את מה שעובר

‫על עירתכם אתה מייד תבין

‫שזה בעירה

‫זאת אומרת שכל המידות

‫שכל התוכנית שכתובה בפסוק הזה

‫בספר דברים

‫היא מקבלת ביטוי מעשי

‫טכני אפשר לומר

‫בבריטה של רבי מנחז בנייר

‫וזה מסתכם בתשע המידות

‫של ספר מסעידת ישרים

‫דן בהם

‫עד כאן מובן?

‫משהו, מתוך כך אנחנו יכולים להמשיך את ההקדמה

‫ואוויר בכל אחד

‫ועל פי הבריטה הזאת

‫זה להחבר חיבורי, זה ללמד לעצמי

‫ולהזכיר לאחרים תנאי

‫העבודה השלמה למדרגותיהן

‫ואוויר בכל אחד מהם

‫ענייניו, החלקיו ופרטיו

‫הדרך לקנות אותו

‫ומה מפסידיו

‫והדרך להישמר מהם

‫כלומר, רמחן מבטיח לנו לעסוק

‫בארבעה תחומים בכל מידה

‫מה היא המידה?

‫איך קונים אותה?

‫איך מפסידים אותה?

‫ואיך נשמרים מה שמפסיד אותה?

‫ארבעה דברים

‫כך בכל מידה ומידה

‫יעשה רמחן, לפעמים קצת יפרט

‫לפעמים פחות יפרט

‫אבל בעיקרון זה אותו העניין

‫כי יקרא בו

‫אני

‫וכל מי שימצא בו נחת

‫למה נלמד להיראה את השם אלוהינו

‫ולא תשכח

‫ממנו חובתנו לפניו

‫אגב, אני רוצה להגיד לכם שהיו לרמחן

‫מתנגדים, כידוע

‫היה למשל

‫רבי יעקב עמדין, היה מגדולי

‫מתנגדי רמחן

‫אבל כשהוא קרא את הספר מסיעת ישרים

‫הוא אמר, הספר הזה בסדר, אין בו דוב

‫כשהוא קרא את המסיעת ישרים

‫ואשר

‫חומריות הטבע משתדל

‫להסיר מליבנו הקריאה וההסתכלות

‫יעלה על זיכרוננו ויראינו

‫על המצווה עלינו, והשם יהיה

‫בחיסלנו וישמו רגלנו מלאכת

‫ותתקיים בנו בקשת המשורר אהוב

‫הורני ה' דרכך

‫ה' באמתך יחד לבבי

‫להיראה שמיך

‫אמן, כן יהי רצון

‫בשעה טובה

‫סיימנו את ההקדמה של ספר

‫מסיעת ישרים, אשרנו

‫מתוך חלקנו, שלום

‫ואני מזכיר

‫יש שם חלק
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230730364″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 4
לימוד מוסר לעומת קריאת ספרי מוסר
מהי תכלית החיים
אורך השיעור: 47 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230730364″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“מה ה’ אלהיך שואל מעמך” – חמשת הדברים שהקב”ה מצפה מהאדם הישראלי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן