פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

תולדות רבי משה חיים לוצאטו, ופתיחה לספר

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו עכשיו מתחילים בספר מוסידת אישרים.
‫למה זה מוסידת אישרים?

‫משום שהוא אחד מספרי היסוד

‫של המוסר של היהדות.

‫האמית היא שהיא הרבה יותר עמוק מספר מוסר.

‫זה השקפת עולם שלמה.

‫ספר קדוש.

‫והמחבר קדוש, אולי רק נזכיר לכם

‫קצת דברים. רבינו משה חיים מוצטו

‫כתב... מה?

‫אתה אומר שהערב זה הזכרה שלו?

‫מה באמת?

‫אז אני רואה לנכון לציין מחדש

‫את מה שאמרתי בתחילת השיעור.

‫שהערב זה העילולה של רמחל.

‫למי שבא עכשיו.

‫לכן זה חשוב. ‫אולי יש מישהו שבוא עוד 10 דקות.

‫אז בעוד 10 דקות גם תן להספיר את זה.

‫שזה העילולה של רמחל.

‫רק אזכור קצת מי הוא רמחל?

‫מה המרכזיות של הדמות הזאת?

‫ואולי נגיד כמה דברים שרמחל אמר על עצמו.

‫רמחל כותב באחת מהגרותיו

‫שהרשבי רבי שמעון בר יוחאי

‫גילה הרבה מסודות התורה

‫אבל השאיר הרבה דברים סתומים.

‫והדברים הסתומים שבדבריו של רשבי

‫בחר הקדוש ברוך הוא בעריזה

‫על רבינו יצחק לורי האשכנזי

‫שיגלה את הסתום בספר הזוהר.

‫אבל אומר רמחל

‫הרבה דברים בדברי העריזה נשארו סתומים.

‫ובחרה השגחה העדיונה בי לבאר את זה.

‫כלומר כך שהושאל את עצמו בשרשרת יפה מאוד

‫רשבי, העריזה, רמחל.

‫כלומר זו המודעות לתפקידו ההיסטורי

‫שהיה בהחלט תפקיד חשוב ביותר.

‫רמחל הספיק לכתוב בימיו למעלה משמונים ספרים.

‫מתוכם קצת יותר מ-40 הגיעו לידינו

‫ואחרים עבדו.

‫חלקם אנחנו יודעים מה הם היו

‫חלקם אנחנו רק משערים.

‫יש לפעמים קצת העתקות של דברים שנגנזו

‫על כל פנים, כי רק 40 ספרים יש בידינו.

‫אז איך אפשר לדעת שהוא גדל כל כך הרבה?

‫אנחנו יודעים את זה.

‫זה עניין של מחקר איך יודעים את זה.

‫עכשיו הוא נפטר בגיל 41 משהו באזור הזה

‫במגפה הוא ומשפחתו בארץ ישראל

‫בשנת תפקוף זיין אם אני לא טועה

‫משהו באזור הזה.

‫קברו נמצא בתבריה ליד קברו של רבי עקיבא.

‫יש שאומרים שמכיוון שרבי עקיבא

‫עד שנת ה-40 שלו היה מהארץ

‫אז הוא התגלגל ברמחל כדי ‫להשלים את ה-40 שנה שלו.

‫מי יודע?

‫יש שאומרים שהקבר של רמחל בעכו.

‫יש גם קבר של רמחל בעכו.

‫לא בעכו אלא בכפר יסיף.

‫זה רמחל א' מהקבר.

‫כן. ‫אז זה מאדורה א' ומאדורה ב' של המסילת ישרים.

‫עכשיו אנשים שמבינים בדברים האלה

‫טוענים שהקבר האמיתי בתבריה ולא בכפר יסיף

‫ושאנשי כפר יסיף היו בכלל ידועים

‫בזיוף קברים כדי למשוך את הירים.

‫אין לנו שום ספק שרמחל היה בעכו.

‫אגב, יש היום בית הכנסת שבו רמחל היה מתפלל.

‫הוא שימצא בעיקרו מתחת לאדמה.

‫אבל כן, יש הבית הכנסת של רמחל.

‫רמחל אחר כך ידוע בוודאות שהוא עשה ‫את הימים הנוראים בצפת באותה השנה.

‫וסביר שבצפת הוא נסע לתבריה ‫אז קשה להניח שהוא נגבר בעכו.

‫רמחל נולד באיטליה.

‫פעל חלק גדול מחייו באיטליה בעיר פדובה

‫שהיא נמצאת לא רחוק מבנציה.

‫והוא בגיל 15 כתב את ספרו הראשון.

‫רק קצת נזכיר לפניכם.

‫עד גיל 12 רמחל עסק בלקרוא.

‫בגיל 12 הוא סיים את קריאת הספרייה של דודו.

‫רבי בנימין משהו, לא זוכר.

‫הקוהן אני חושב.

‫בקיצור, הוא קרא את הספרייה שם.

‫הספרייה כללה את כל הספרות התורנית של ימיו.

‫כלומר, שעס, פוסקים, קבלה.

‫כל מה שיש ביהדות בקיצור.

‫אבל זה כלל גם את כל הספרות ‫המדעית והפילוסופית של ימיו.

‫עד גיל 12 הוא כבר גמר את הכל.

‫שזאת הספריות החשובות באיטליה.

‫כך שהוא היה בקים מאוד ‫בפילוסופיה, בקים מאוד במדעים.

‫בקיצור, הוא לא רצה לבז בזמן.

‫הוא רצה בגיל 12 כבר לדעת את הכל.

‫אבל הוא התאפק עד גיל 15.

‫הוא לא כתב שום דבר.

‫בגיל 15 כתב את ספרו הראשון.

‫שזה תמצית יסודות הקבלה של האריזל.

‫ואחרי גיל 18 הוא כבר היה במגע עם מגיד.

‫מה זה מגיד? מלאך.

‫שהיה מכתיב לו ספרים.

‫והוא כתב ספר בשם זוהר שני.

‫או זוהר טנינה.

‫הדבר הזה... ‫ואז הוא התחיל לקבץ מסביבו כמה תלמידים.

‫אחד התלמידים כל כך התלהב ‫מהדברים של רמחאל, שהוא פרסם אותם.

‫וזה גרם לרדיפת הרמחאל.

‫אמרו שזה כוחות תומעה וכל מיני דברים כאלה.

‫ומה פתאום ומה שם.

‫ורמחאל היה מוכרח לשתוק.

‫אבל בכל זאת, רבני ונציה רצו ‫להיסור עליו לכתוב דברים כאלה.

‫ואחד ממכתבה הוא כותב, ידעו ‫נא שאינני משועבד להם כלל.

‫אני מפדובה ולא מונציה.

‫בקיצור, בסוף נמאס לו מכל הסיפור הזה.

‫בגיל 27, כשהוא כבר זקן מאוד.

‫אחרי שהוא כתב את ספר מוסיית ישרים כבר.

‫הוא כבר עבר לאמסטרדם.

‫בדרך מפדובה לאמסטרדם, הוא היה בפרנקפורט.

‫בפרנקפורט עשו לו כל מיני ‫צרות, שאני צריך כעת לפרט.

‫הוא היה מיודד עם רבי נתן אייברשיץ.

‫בסוף הגיע לאמסטרדם.

‫באמסטרדם היה לו קצת שקט.

‫והוא התחיל גם ללמד.

‫הוא היה למד שם שיעורים ברטוריקה.

‫כדי להתפרנס.

‫ואז הוא כתב ספר על רטוריקה בשם ספר המיליצה.

‫וגם ספר על היגיון.

‫לוגיקה נקרא ספר ההיגיון.

‫וגם ספר על דקדוק.

‫בקיצור, עשה הרבה עבודה.

‫כתב ספרים חשובים ביותר, ‫שאני לא אפרט אתם כעת.

‫בסוף נמאס לו.

‫הוא כבר לא יכול היה להישאר יותר באירופה.

‫הוא אמר, אני נוסע לארץ ישראל.

‫היה בארץ ישראל.

‫ופה נפטרנו.

‫זה פחות או יותר הסיפור.

‫הוא כתב ספרים, כתב מחזות תיאטרון.

‫מחזות תיאטרון של רמחה.

‫להישרים תעילה, מעשה שמשון.

‫ועוד, שחרתי את השמות.

‫מחזות תיאטרון יפים מאוד.

‫בסגנון האיטלקי של ימיו.

‫כתב גם ספר שירים.

‫בקיצור, הוא היה רב ענפין.

‫הוא גם כתב ספר על שיטת התלמוד.

‫נקרא דרך תבונות.

‫שבו הוא מסביר את כל צורת, כל ‫המבנה של המסע ומתן התלמודי.

‫לפרטי פרטיו.

‫דרך תבונות.

‫אני לא יודע אם יש מישהו היום ‫שלומד את הגמרא על פי השיטה הזאת.

‫אבל זו הייתה השיטה שלו.

‫בקיצור, אני לא עלהה אתכם ברשימת כל הספרים.

‫מי היה רבו?

‫רבו שהמובהק של רמחלה היה רבי ישעיה בסן.

‫מה, לא ידעת?

‫רבי ישעיה בסן היה תלמיד של ‫מקובל אחד בשם רבי בנימין הכהן.

‫שהיה תלמיד של רבנו משה זקוט.

‫שהיה תלמיד של רבנו בנימין הלוי.

‫שהיה תלמיד של האריזה.

‫מרגש שיש לך שושלת ברורה עד האריזה.

‫מי האריזה עד רמחל.

‫אבל אם כן, צריך לזכור שרמחל הוא נחשב

‫בצלם מסוימת אביהם של שלוש שיטות בישראל.

‫תורת המוסר, תורת החסידות וההשכלה.

‫כלומר, המשכילים בפולניה, רוסיה

‫מאוד התלהבו מהדמות של רמחל.

‫ראו בו את מחדש השפה ‫העברית, הספרות העברית החדשה.

‫והחסידים הושפעו מאוד מכתבי הקבלה של רמחל.

‫כלכפתחי חוכמה, דעת תבונות וכדומה.

‫הם אפילו אלה שהוציאו אותם לאור.

‫והיה גם בליטא בזמנו של רבנו ישראל סלנטר

‫קמה תנועה חדשה של ‫התחדשות בתוך היהדות הליטאית.

‫מה שנקרא תנועת המוסר.

‫שלקחה לה את ספר מוסיית ישרים בתור ספר יסוד.

‫עכשיו, יש לנו מזל אדיר שבישיבות

‫הספר של רמחל התקבל.

‫למה יש לנו מזל?

‫כי בישיבות ידעו רק על הספר הזה.

‫אם הייתם שואלים בחור ‫ישיבה מה אתה יודע מרמחל?

‫הוא אומר, זה משקט המוסיית ישרים.

‫וזה מה שהחדירה הזאת לתוך הישיבות

‫הכשירה לאחר שנים את כל שער הספרות של רמחל.

‫שאם לא כן, כנראה שלא היו מתעסקים בה

‫או היו מתנגדים לה וכדור.

‫רמחל נחשד על שבתאות גם.

‫חשדו אותו שהוא שבתאי.

‫וההתנגדות הזאת המשיכה במשך דורות רבים.

‫כלומר, במשך כמה דורות ‫אנשים הסתייגו מדרכו של רמחל

‫בגלל שחשדו אותו בשבתאות.

‫אנחנו לא נעסוק עכשיו בתאונים בעד ונגד.

‫אני חותם לכן, רמחל לא היה שבתאי.

‫הוא אפילו כתב ספר... מה הבעיה?

‫כן, אז אתה לכן שואל אותי.

‫לא צריך החבר שלך להסביר לך.

‫זה מפריד אישום להסביר לך.

‫כן, אני אסביר.

‫בכל מקרה, יש ספר שכתב רמחל נגד השבתאים

‫בשם קנאת השם צבעות.

‫הרי תלמידי שבתאי צבי, הלוהים השבתאים,

‫הם השתמשו במספר מאמרים בזוהר

‫כדי לבסס את שיטתם.

‫ורמחל ראה לנכון, כדי להילחם בשבתאים,

‫לקחת את כל הפסקאות האלה בזוהר

‫ולהסביר אותן.

‫המסקנה של החוקרים באקדמיה

‫שמכאן מוכר שרמחל היה שבתאי מתון.

‫שהרי הוא כותב ספר נגד השבתאות.

‫אז הוא כן שבתאי.

‫מה זה השבתאות? אני אסביר לך.

‫השבתאות זאת האסכולה, אם אפשר לקרוא לזה כך,

‫של תלמידי משיח השקר שבתאי צבי.

‫שפעל במאה ה-17, טען שהוא המשיח.

‫כל העם היהודי כמעט האמין לו.

‫וכולם התכוננו לעלות לארץ ישראל.

‫אנשים מכרו את הבתים ואת העסקים שלהם,

‫כדי להכין את החבילות שלהם.

‫אנשים הזמינו עוניות כדי לעלות לארץ ישראל.

‫כי האמינו שאותותו, זהו, יש מדינה בארץ ישראל

‫עם שבתאי צבי בתור מלך המשיח.

‫מה שקרה בסוף, זה שהוא פנה ‫אל הסולטן הטורקי של אותם הימים,

‫ופשוט הוא ביקש ממנו לרדת ‫מכיסו ולתת לו את מקום.

‫הסולטן, שכנראה היה אדם רחמן ביותר,

‫במקום להרוג אותו על המקום, אמר לו,

‫תשמע, יש לי עסקה בשבילך.

‫או שאתה מתאסלם או שאני אורג אותך.

‫אז הוא התאסלם.

‫והתאסלימו עמו עוד אלפים רבים מישראל.

‫והדרמה זה, יש קאט בטורקיה, קאט הדונמי,

‫שהם מאמינים בשבתאי צבי, ‫הם מקיימים את האסלאם מבחוץ,

‫את היהדות בסתר.

‫כן, מה אתה רוצה?

‫מה הביסוס של השנואה ‫שאומרת ששבתאי צבי רצה להפיקס

‫לרדת לעומק של התנועה?

‫כן, אז זו השיטה שלו.

‫אז הוא פיתח איזו שיטה ‫שלמה שצריך לעשות עבירות.

‫בין היתר, אחת העבירות הגדולות זה להתאסלם.

‫אבל הוא אמר שצריך לעשות הרבה עבירות

‫כדי להוציא משם את נמצוצות ‫הקדושה שנמצאים במעמקי הקליפות,

‫וזה מה שמזרז את הגאולה וכו'.

‫והדברים האלה הם מקורם, ‫הרעיונות האלה הם מקורם,

‫בטקסטים קבליים.

‫ולכן רמחן היה צריך להתמודד עם הטענות האלה,

‫כי השבתאים באותם הימים ‫היו עדיין חזקים, ידי הים,

‫ולכן הוא כתב את ספר קינת ה' צבעות.

‫טוב, יש פה שאלה.

‫יפה, דבר גדול ויפה קרה ‫עכשיו, שהמסך חזר לעבוד.

‫לרב שלום, למה חשבו על הרמחן כך?

‫מה הסיבה לכך?

‫הרי לא היו להם ראיות, ‫ולמה הוא היה מחויב לשתוק?

‫טוב, זה נושא רחב מאוד, ‫אני לא יכול כעת להאריך בזה.

‫מדוע חשבו את זה, ועל עוד כמה אנשים ‫גדולים בישראל חשדו אותם בשבתאות,

‫וכעת אין לנו הפנאי לזה.

‫טוב.

‫מה זה מסיעת ישרים סדר ויכוח?

‫מה זה מסיעת ישרים סדר ויכוח? יפה.

‫רמחן היה רגיל לכתוב את ‫הספרים שלו במספר מהדורות.

‫גם את הספר מסיעת ישרים הוא כתב פעמיים.

‫פעם אחת הוא כתב אותו בתור סדר ויכוח,

‫דהיינו, שיחה בין חכם לחסיד.

‫פעם שנייה הוא כתב אותו בתור סדר פרקים,

‫זה המהדורה שלפנינו.

‫כאילו משהו ארוך כשיטה אחת.

‫עכשיו, מה שמעניין מאוד בסדר ‫ויכוח, אגב, ידוע לכתבייד הזה,

‫הוא היה בלנינגרד, וידוע על קיומו, ‫רק שהיה אפשר להוציא אותו לאור,

‫רק אחרי נפילתה של ברית המועצות.

‫אחרי שנפלה ברית המועצות, אז ‫הכתבייד הזה הגיע למכון אופק,

‫ויש לנו עכשיו שתי המהדורות.

‫עכשיו, מה שמעניין במהדורה נקראת סדר ויכוח,

‫זה שמתברר שספר מסיעת ישרים הוא ספר שכלי.

‫אני אסביר כמה אני מתכוון.

‫יש הרבה ספרי מוסר שתפקידם, ‫אני לא רוצה להגיד ביטוי חריף מדי,

‫אבל קצת לשטוף לך את המוח.

‫זאת אומרת, מדברים איתך ‫בפתוס, מביאים לך סיפורים מרגשים,

‫ומאיימים עליך, ואתה צריך ‫לדעת שהאמת היא כך וכך,

‫כל מיני דברים כאלה, ואדם קורא את זה,

‫מרגיש את זה שהיא צמרמורת, ‫ומרגיש שזה עושה לו טוב על הנשמות.

‫ויש לצערנו אנשים שלומדים את ‫ספר מסיעת ישרים בצורה הזאת.

‫כלומר, חושבים שצריך ‫לקרוא, ותגיד, צריך להתלהב.

‫אבל רמחאל ממש לא הולך בכיוון הזה.

‫רמחאל הוא אדם שכל דבר שהוא אומר, ‫הוא מביא הוכחה שכלית למה שהוא אומר.

‫עכשיו, ספר סדר ויכוח עוזר לנו לראות את זה.

‫לכן אני מולץ... מה?

‫זה אותו סימן של הכוזרים פה? ‫זה גדול של שיחה. שואל ומשיב.

‫התוכן הוא כמעט אותו תוכן ‫כמו המסיעת ישרים שלפנינו,

‫אבל אתה רואה יותר איפה ‫הכושייה ואיפה הטירוץ.

‫זה נמצא בספרייה? ‫האם זה נמצא בספרייה של המכון?

‫סביר מאוד. בספרייה שלי יש, אתה רוצה? ‫אני אביא לך.

‫בספרייה פה? ‫בספרייה של המכון, כן, לא צריך שנית.

‫כמה שנים הוא נפטר? עד כמה שנים הוא נפטר?

‫הוא נפטר בשנת תפקוב זין, משהו באזור.

‫1747.

‫איך זה? מה?

‫תפקוב זין, 1747. כן, זה 1747, זה נכון.

‫ואיזה שנה זה בגוית? 1747.

‫שנת תפשין, מתי זה היה?

‫תפשין זה 1940, נכון?

‫נכון? תפשין?

‫זה 1940, הרי אנחנו תפשין עין, נכון?

‫אז אתה מוריד מתפשין עין, ‫עין שנה, ועושה לך תפשין.

‫אנחנו בגוית, שנת 2010, תוריד ‫70 שנה, ויש לך 1940, נכון?

‫עכשיו, אתה ותפשין זה, 700, נכון?

‫עכשיו, תוריד 200 מ-1940, ויש לך כמה?

‫מ-1740, יפה.

‫אז תפקוב זה 1740, תפקוב זין, 1747.

‫מה שהיה להוכיח?

‫מה הדבר?

‫כן, אתה.

‫מה שאני מבקש, אני בארץ, ‫אני לא בעיין, שאלתי ירדן,

‫בוא נלמדים במכון, הרבה ארבעה ירדנים

‫משגלת השריף.

‫במקום זה, נעבור אולי לרלבג.

‫רבי דיונים מתגשות, דגל יש לו,

‫יש לו כמה דברים עמוקים מאוד.

‫היית רוצה שילמד רלבג?

‫כן, כי קיבול הנדמה הוא קצת מצווי.

‫אתה רוצה שנלמד רלבג?

‫אני מבקש, לא אני רוצה, אני ‫לא... אתה מבקש שנלמד רלבג.

‫איזה ספר של רלבג?

‫מלחמות השם של רלבג.

‫מה שכמו זה מחליט זה ללמוד תורה,

‫אילו מנות דברים אלוהים חיים.

‫תשמע, אני הייתי מאוד שמח ללמד רלבג.

‫אבל היהיה שכדי להבין מה שהרלבג אומר,

‫קשה מאוד להבין אותו, אם ‫לא למדת לפני כן מורי נבוכים.

‫אז אין צריך לתת פה שיעור במורי נבוכים.

‫זה ריקודו לגלל.

‫לא, זה קצת בעיה.

‫נתתי פעם שיעור במורי נבוכים ‫בטכניון, במשך שבע שנים.

‫וכל שיעור התלמידים היו אומרים בסוף השיעור,

‫למה אנחנו לומדים את זה.

‫לא אהבו את הספר ‫במורי נבוכים, מה נהיה אז?

‫טוב, ואני... מה?

‫איך אתה שיעור?

‫לא, אה?

‫איך אתה שיעור?

‫לא יודע, אבל אני מאוד מעוליין

‫שאנשים יבואו לשיעורים ‫שזה, זה אגו-טריפ כזה.

‫טוב, עכשיו, בואו נחזור, אם כן.

‫אני נאלץ לא לעשות ‫את רצונך, אם נדיעה.

‫כואב לי עליה.

‫אבל... טוב, אז ‫אנחנו נלמד, אם כן,

‫את ספר מסיעת נשארים של רמחן.

‫עכשיו, במה עוסק הספר?

‫בואו נראה את עמוד השעה.

‫הספר יצא לאור עוד בחייו של רמחן.

‫משנת תפקוף.

‫אז מי שיש לו את השאר, ‫למשל, אם היית מפותחים,

‫למשל, בשאר, כן, בשאר.

‫עוד, עוד, עוד, עוד, עוד.

‫כן, יפה, הגעת.

‫יפה.

‫אני רוצה לקרוא לכם את הכותרת.

‫ונבין על מה מדובר.

‫ספר מסיעת ישרים, כולל ‫כל ענייני מוסר ועירת השם.

‫כולל כל ענייני מוסר ועירת השם.

‫קריאת הכותרת מעוררת אצלי שאלה מיידית.

‫יש פה, אם כן, נושא כפול.

‫הוא מדבר גם על מוסר וגם על עירת השם.

‫לפי זה מדובר בשני דברים שונים.

‫שאם לא כן, לא היה כותב שני דברים שונים.

‫וכאן, שאלתי היא... ‫אז אתה כבר נותן הסבר

‫שמוסר זה בן אדם לחברו, ‫עירת השם זה בן אדם למקום.

‫נימי, הוא חולק עליך.

‫הוא אומר שמוסר זה בן אדם ‫למקום, הוא בן אדם לחברו.

‫מה?

‫אז אני לא יודע.

‫השאלה אם היא צודק.

‫אני עוד לא יודע.

‫אבל דבר אחד ברור.

‫שעירת השם, זה כולל את המילה השם.

‫מה שאין כן במוסר, לא מוזכר שם.

‫מה זה אומר?

‫השאלה היא ככה.

‫האם המוסר מכוון להתנהגות האדם

‫באשר הוא אדם, או להתנהגות האדם

‫באשר יש לו אלוהים.

‫זאת השאלה.

‫נאמר ככה, אתאיסט יכול להיות מוסרי או לא?

‫אני מוכן לדיון על זה, זה לא כל כך פשוט.

‫האם אתאיסט יכול להיות מוסרי או לא?

‫אבל נאמר שכר.

‫יש פעם תורבנות, לעולם יהיה אדם ויהיה שמון.

‫או נגיד אפילו יותר מזה.

‫או לעולם יהיה אדם, אז יהיה יש שמון.

‫או לעולם יהיה חבות, אז ‫אני אגיד אפילו יותר מזה.

‫נגיד יש אדם שמאמין באלוהים, הוא לא אתאיסט.

‫האם אלוהים נכנס לנוסחה ‫של המוסריות שלו או לא?

‫למשל, אם אדם רעב, מה הוא צריך לעשות?

‫לאכול.

‫אדם שמאמין באלוהים, הוא סווה ‫אחרת מאדם שלא מאמין באלוהים?

‫זה אותו הדבר.

‫יש פונקציות באדם, למשל הפונקציה הביולוגית,

‫שאינן תלויות בשאלה אם ‫יש אלוהים או אין אלוהים.

‫אז אותה שאלה נשאלת לגבי המוסר.

‫האם המוסר הוא קשור לזה שיש אלוהים או לא?

‫אפשר לומר שהאדם שאיננו מוסרי, ‫שאיננו פועל נגיד לפי הוראות המוסר,

‫הוא חסר בתור אדם.

‫כלומר, הוא לא באדם.

‫זה חיית דרף, כן? קניבל, רוצח, שודד.

‫זה פחות מבן אדם.

‫איך אומרים בערבית את זה?

‫צריך קודם כל, בין אמנש, להיות בן אדם.

‫נכון? זה יהיה בן אדם.

‫ואתה תהיה בן אדם, לא ‫קשור, יש אלוהים, אין אלוהים.

‫תהיה בן אדם. זה נקרא המוסר.

‫יוצא לפי זה, שלפי הגדרה הזאת,

‫המטרה של המוסר זה לעשות אותי שלם כאדם.

‫לעומת זה, אם אני אומר עירת השם,

‫זה אומר שהמוסר עושה אותי שלם בזיקה לאלוהים.

‫או להגיד את זה אחרת,

‫המטרה של המוסר יכולה להיות חיצונית לאדם.

‫אלא היא מטרה של דבקות בבורא,

‫והיא תכן שזה אפילו אינטרס של ‫הקב' ברוך הוא יותר מאשר אינטרס שלי.

‫למה דבקות עם זה עירת?

‫אני בינתיים הזכרתי את המילה ה'

‫אני עוד לא יודע מה זה עירה.

‫לפי אברהם אבינו, אני לא צודק.

‫לפי אברהם אבינו אתה לא צודק.

‫רק יצא, אתה רואה.

‫אין עירת אלוקים במקום הזה.

‫היו כבר גורי אברהם ושתי.

‫זאת אומרת, אם היה עירת אלוקים,

‫מה יורדים אותי אברהם ושתי?

‫אין עירת אלוקים.

‫בואו ננתח את הטיעון שעלית.

‫הוא טיעון חשוב.

‫אתה אומר שלכאורה אברהם אבינו דוחה את דעתך.

‫למה?

‫כי עלו אברהם אבינו אמר לאבי מלך

‫רק אין עירת אלוקים במקום הזה

‫והרגו לי על דבר אשתי.

‫בסדר?

‫יש לי את השאלה.

‫האם זה נכון?

‫מה שאמר אברהם אבינו.

‫כלומר, ברגע שאין עירת אלוקים

‫אז הורגים בן אדם בגלל אשתו?

‫לא כל כך פשוט הדבר הזה.

‫הרי על מה אמר את זה אברהם?

‫אברהם אמר את זה כאשר אבי מלך

‫מלך פשטים של אותו

‫מעשים אשר לא יעשו, עשית עמדי.

‫כלומר, זה לא בסדר שאתה סיפרת על אשתך

‫שהיא אחותך.

‫אתה הכשלת אותי.

‫נכון?

‫מעשים אשר לא יעשו, עשית עמדי.

‫לא יעשו על פימי.

‫שמעתי על פיוך.

‫רגע, רגע, אני שואל שאלה.

‫אבי מלך אומר מעשים אשר לא יעשו.

‫פירוש הכוונה, מעשים שאסור לעשות.

‫נכון?

‫מעשים אשר לא יעשו.

‫הוא שותל את עצמו.

‫הוא אמר שמעשים אשר לא יעשו.

‫תעזור לי, במקום לקשות עליו.

‫מעשים אשר לא יעשו, עשית עמדי.

‫עכשיו, כשאתה אומר לא ‫יעשו, הכוונה שאסור לעשות.

‫אסור לעשות לפי מי?

‫לפי הנורמה המוסרית.

‫נכון?

‫כלומר, הטענה של אבי מלך היא

‫אתה, אברהם, אני מבין מדוע במצרים

‫ששם הם שטופי זימן ואין להם מוסר.

‫אתה הסתרת את זהות של אשתך.

‫אבל אצלנו, שאנחנו מוסריים ‫על פי המוסר הטבעי, הפילוסופי,

‫מדוע הסתרת שאישתך?

‫יש לו תשובה לאחר.

‫רגע, רגע.

‫מה פתאום את השם עם זרחותים ואשתי?

‫מה זה עם נתקים?

‫רגע, רגע, רגע.

‫על זה עונה אברהם, רק אין ‫נהירת אלוהים במקום הזה.

‫כלומר, אתם בסדר גמור, אתם מנומסים,

‫אבל דבר אחד אין אצלכם.

‫אינכם מייחסים את ערכי המוסר לאלוהים.

‫ואז מה יקרה?

‫יקרה שאם יגבר עליכם ‫יצרכם, כי אשתי מאוד יפה,

‫והרגעו ניה דבר אשתו.

‫אז עד רבה, מתוך דברי אברהם ידוע, אתה לומד

‫שבדרך כלל יש למרכז זה מוסר טבעי.

‫עובדה שהוא נזקק לתת תשובה לאבי מלך.

‫כלומר, הרקע של השאלה של אבי מלך הייתה

‫שיש מוסר טבעי אצל אף אשתי.

‫יש את הטיעון, מה, אדם בא, זה אשתו אחותו,

‫את האשה למלך מתנפל עליו?

‫רגע, יש לי שאלה אחרת.

‫אדם שמאמין באלוהים ומייחס ‫את ערכי המוסר לאלוהים,

‫הוא לא חותה?

‫אך הוא משתדל.

‫אבל הוא לא חותה?

‫חותה, ויש כאלה שחותים, נכון?

‫זאת אומרת שזה שאתה מייחס את המוסר

‫והקדוש ברוך הוא, זה עוד ‫לא חיסון מוחלט נגד החטא.

‫יש כנראה גורמים נוספים.

‫משנה לך לחץ יותר מאשר את הסרט.

‫בסדר, אז זאת אומרת שזה לא מוחלט.

‫זאת אומרת שבכל מקרה, מה שאתה רואה,

‫מתוך השיחה, מה שאתה רואה מהשיחה,

‫מה שאתה רואה מהשיחה בין אברהם לבין אבי מלך,

‫זה שדווקא דנים על היחסים ‫בין שתי מערכות מוסר.

‫עכשיו, זה שאתה אומר, אתה ‫עכשיו מקשיק קושייה חדשה.

‫אתה אומר, מי אמר שהמוסר, ‫כלומר, המוסר האנושי הוא יחסי.

‫מה שאין כן, המוסר האלוהי הוא מוחלט.

‫ואני שואל אותך שתי שאלות.

‫א', ומה בכך שהוא יחסי?

‫ב', מי אמר לך שהמוסר האלוהי מוחלט?

‫על היחסי יש לי תשובה.

‫דבר.

‫וכלל המלאכים, הם קראו כל ‫מיני כללים מוסריים או לא מוסריים,

‫אבל לעצמם הם הכירו את הכל.

‫זה מאז הרתונן.

‫מה זאת אומרת?

‫אז כשאתה רואה שחסר המוסר ‫הוא יחסי, אין לו משמעות.

‫אתה אומר שמוסר יחסי אין לו משמעות?

‫תראה, היום יש בעולם כולו ערכי מוסר.

‫נכון?

‫יש למערכי זה ערכי מוסר?

‫יש אנשים נמנעים.

‫קשה מאוד להגיד, אני רוצה תמיד, ‫מה שהיא מרשה לעצמאי לא מרשה לנו.

‫רגע.

‫אז איזה מוסר זה צריכות?

‫זה לא מוסר.

‫בכל העולם כולו,

‫אנשים פועלים לפי מערכות של ערכי מוסר כלשהי.

‫נכון?

‫יחסיות.

‫נכון. וזה דווקא עובד לא רע.

‫העסק דופק.

‫כלומר, היום 98% מן ‫האנושות הן כבר לא קניבלים.

‫91% מהאוכלוסייה האנושית מכבדת את ההורים.

‫אחוזים נכבדים מאוד נמנעים מלגזול ‫ורואים בגזל על כל פנים דבר רע.

‫מאנישים את מי שרוצח.

‫נכון?

‫זאת אומרת, אתה רואה שיש בכל זאת מוסר.

‫מוסר.

‫נכון?

‫וזה דווקא עובד לא רע.

‫לכן, רמחאל צודק בניגוד לדעתו.

‫כשהוא כותב, כל ענייני מוסר ואירת השם.

‫מוסר זה השלימות האנושית,

‫אירת השם זה המוסר בזיקה האלוהית.

‫הזיקה האלוהית עשויה גם ‫להביא את האדם לנבואה.

‫מה אתה אומר?

‫מה שאמרתי בהתחלה זה ‫הנכון, ולא לפני הרבה דברים.

‫כן, נכון. בבקשה.

‫הספר מבוסס על משפט שבתורה מביאה למשהו.

‫נכון.

‫אז אם התורה התחלה, אז המוסר ‫הזה הוא מגיע מהתורה בסופו של דבר?

‫אתה אומר כך, כל הספר בנוי על משפט ‫של רבי בן חס ון יאיר שמתחיל במילים

‫תורה מביאה לידי.

‫איזה מי כן, בסופו של ‫דבר, אז מתחיל בקדוש ברוך.

‫אבל מעניין שמכל הרשימה הארוכה ‫של ערכים שמדבר עליה רבי בן חס ון יאיר

‫אין פה פרק על תורה.

‫זה מפתיע מאוד.

‫היית צריך לראות פרק במסיעת ‫ישרים שמסביר לי מה זה תורה.

‫אחר כך פרק שמסביר לי מה זה זהירות.

‫מישהו מה מתחיל בזהירות.

‫אז יש לו כוונה בזה.

‫מה הוא רוצה לומר?

‫הוא רוצה לומר, רמחא, שבוא נתחיל ‫מהזהירות, לא משנה מאיפה זה בא.

‫עכשיו פה אני רוצה קצת ‫יותר להרחיב לגבי השאלה שלך.

‫האם יש הבדל בהדרכה המעשית, הלכה למעשה,

‫בין אם ההתנהגות המוסרית ‫שלי בנויה על צו אלוהי,

‫או שההתנהגות המוסרית ‫שלי בנויה על מוסר טבעי.

‫מה אתה רוצה?

‫יש גם את העמדה של הרשאריר, שבעצם אני ‫חושב גם של הרב קופט, תקן אותי אם אני טועה,

‫שהמוסר הטבעי זה גם בעצם ‫פועל יוצא של הצלם האלוקי שבאדם.

‫זה אני מסכים.

‫לכן קשה כל כך להפריד בין ‫המוסר האלוקי למוסר הטבעי,

‫כי גם המוסר הטבעי השורש שלו הוא אלוהי.

‫אתה צודק לחלוטין.

‫המוסר הטבעי, השורש שלו, אלוהי, אני מסכים.

‫השאלה היא מה בהכרה שלי פועל?

‫זאת אומרת, מה אני רוצה להיות?

‫אני אדם שנחמד עם כולם, נותן ‫צדקה, עוזר לחלש, מכבד וכו',

‫הרבה דברים טובים אני עושה.

‫יש לי ענווה, יש לי שמחה, כל הדברים הטובים.

‫מה אני רוצה לעשות עם כל הכוחות האלה שיש בי?

‫האם המטרה שלי להיות בן אדם שלם?

‫או המטרה שלי להגיע לדבקות באלוהים?

‫המטרה המודעת, אני מדבר.

‫האם אני מתפקד אחרת אם ‫המטרה שלי זה להגיע לדבקות בשם?

‫או אם המטרה שלי זה להיות אדם טוב?

‫זאת השאלה.

‫התשובה היא שיש הבדל.

‫ההבדל הוא כזה.

‫כשהמטרה שלי היא להיות אדם מוסרי,

‫זה בכלל לא משנה באיזה ‫סדר אני מתקן את מידותיי.

‫אני יכול לקחת רשימה של ‫50 מידות, כמו למשל בספר,

‫יש ספר של אחד ‫מהאיטלקים, מעלות המידות.

‫חכם באיטליה, ממשפחת ‫הענבים, רבי בנימין הרופא,

‫משפחת הענבים, הוא ‫כתב ספר מעלות המידות.

‫איך הספר הזה בנוי?

‫50 פרקים.

‫מה יש בו ה-50 פרקים האלה?

‫הוא מסביר מידות אחרי מידות.

‫יש פרק על מידת הענבה.

‫יש פרק על מידת השמחה.

‫יש פרק על מידת ההסתפקות במועד.

‫יש פרק על תאווה.

‫יש? כן.

‫עכשיו נגיד, אני עושה חשבון נפש,

‫ואני רואה שיש אצלי משהו שצריך לתקן.

‫אז איזה פרק אני אחפש?

‫אני אחפש את הפרק שנוגע למידה שלי.

‫מה זה משנה אם הפרק הזה ‫הוא הפרק הראשון בספר,

‫או הפרק ה-24 בספר?

‫העיקר, זה הבעיה ‫שלי, את זה אני מרפא.

‫כלומר, אם אנחנו נכנסים, ‫נשארים בתחום שנקרא מוסר מלבד,

‫זה בכלל לא משנה מהו הסדר של תיקון הנפש.

‫מה שאין כן, אם המטרה שלי ‫היא להגיע לתבקות בלואים,

‫יש כן חשיבות לסדר.

‫מהו הדבר שקודם לאיזה דבר?

‫למה?

‫בגלל שתבקות בלואים זה מפגש עם מה שמעבר לי.

‫זה אין סוף.

‫ולכן, הרצון לדבק בלואים מוליד אצלי תנועה.

‫יוצא שתיקון עמידות הופך אצלי למסילה.

‫מסילת ישראל.

‫ולכן, כל אלה שתיקרו על ‫המוסר כמדיד ידי נבואה,

‫עשו סדר מדויק.

‫וזה מה שרבי פנחס בן יאיר עשה,

‫שאמר, תורה מביאה לידי ‫זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות,

‫זריזות מביאה לידי נקיות, ‫נקיות מביאה לידי פרישות,

‫תהרה, חסידות, ענבה, ירד ‫חטא, קדושה, רוח הקבש.

‫זה אותן עמידות, כמו האדם ‫הישר, כמו האדם הרגיל.

‫אבל, יש חשיבות לסדר.

‫והאדם מוריד. ‫לכן, הוא בכוונה מוריד את המילה תורה.

‫כי הוא מתכוון להראות ‫מה שווה בנירת ה' למוסר.

‫בשרשרת של פנחס בן יאיר, ‫המחל חותך את שתי הקצוות.

‫הוא מתחיל מהזהירות, ‫והוא מסיים בקדושה,

‫לא ממשיך עם רוח הקודש.

‫גם את חטא המקטיבי.

‫הוא מוריד.

‫ואני אסביר את זה ככה.

‫יש דברים שהם בידי הקדוש ברוך הוא,

‫יש דברים שהם בידי האדם.

‫מה בידי הקדוש ברוך הוא? תורה.

‫מה בידי הקדוש ברוך הוא? רוח הקודש.

‫אז מה זה כל הרשימה של רפי פנחס בן יאיר?

‫זה איך אני בא מזה לזה.

‫כלומר, קיבלתי תורה, בסדר, זה הבנו.

‫עכשיו אני רוצה להגיע לרוח הקודש.

‫אז יש זהירות, זריזות וכו', עד שחוזרים לזה.

‫כן.

‫לא הבנתי למה זה קשור לזה שזה אין סוף.

‫דווקא אם יש איזה אין סוף, את יכולת להתבלבל,

‫או את יכולת להגיע לדווקא קוראים לזה,

‫רק כזה, אבל זה לא משנה.

‫אני אסגור לך משהו.

‫יש... אני חוזר לשאלה שלך.

‫אתה שואל למה דווקא יש איזה ביקוד בין סוף,

‫זה דורש הליכה.

‫יש בתלמוד שבתקופת המשנה ‫היו לומדים תורה בעמידה.

‫נכון? הרב היה יושב, התלמידים היו עומדים.

‫תקופת התלמוד, בעומדת הגמרא,

‫החולשה ירדה לעולם, ואז כולם יושבים.

‫נכון? אז הוא צריך לומר שמשנה לומדים בעמידה,

‫תלמוד לומדים בישיבה.

‫מה זה אומר הישיבה?

‫אם ראית את הפסל של רודן על האיש החושב,

‫אתה רואה שהוא זקוק לישיבה כדי להתרכז.

‫זה המיקוד, כלומר לכן גם המקום ‫שבו לומדים תורה נקרא ישיבה.

‫גם כתוב, ויש אל משה.

‫ויש אל משה שהוא היה מלמד תורה.

‫זה ישיבה.

‫בספר הזוהר, אנחנו רואים שהחכמים

‫לא עומדים ולא יושבים, אלא הם הולכים.

‫מסביר רבנו אברהם עזולאי, תלמידו של האריאן.

‫הוא אומר, בגלל שסטרי תורה ‫הם מוציאים את האדם ממקומו,

‫כי הוא נפגש עם תוכן ‫שהוא לא יכול להכיל אותו.

‫אז הוא ככל זז כדי שיאפשר משהו מזה להכיל.

‫כמו שיש לך משקל גדול שאתה רוצה לעשת,

‫אז אתה מהפך אותו כל הזמן.

‫כדי להכיל את זה, אתה צריך לעשות אותו מסוים.

‫אז אני בתנועה מתמדת.

‫אני בתנועה כאילו אני מתקדם אל האינסוף.

‫אינסוף אני יכול להשיג בתור תנועה.

‫בתור נוסחה של n פלוס 1.

‫אני לא יכול לכלוא את זה.

‫לכן יש פה מסילה.

‫אבל תנועה לא מחייבת סדר.

‫תנועה בהחלט מחייבת סדר, ואני אסביר למה.

‫כשאני נגיד בדרך, אני לא יכול ‫להקדים את הנקודה הרחוקה

‫לנקודה הקרובה.

‫שלום לכבוד הרב.

‫יש פה שאלה.

‫אם תפתחו את החלטות, זה יהיה דבר נפלא.

‫לא, אבל אתם מבוגרים.

‫טוב.

‫שלום לכבוד הרב.

‫מה שמה מהרמב״ם

‫שהמוסר בא עם התורה?

‫שארי הוא אומר, בקשר למצוות הצדקה,

‫שהיהודים מוסרים ורחמלים והגויים אכזריים.

‫וכו'.

‫אוקיי.

‫תודה רבה.

‫תודה רבה לך, אמא.

‫השואל פה שאל שאלה נפלאה.

‫מתוך הדברים שלמדנו עד עכשיו,

‫עולה שהמוסר הוא דבר שקודם לתורה.

‫יש מוסריות.

‫המוסריות הזאת היא אוניברסלית, ‫שייכת לכל העולם כולו.

‫והנה, הוא כותב לי שזה לא נכון, השואל.

‫הרמב״ם כותב שהיהודים ‫הם רחמלים והגויים אכזריים.

‫אז אם כן, רואים שהרחמנות ‫מאיפה היא באה אצל היהודים,

‫מהתורה, עד כאן דברי השואל.

‫נכון?

‫הבנתם את השאלה שלו?

‫הו, הבנתם את השאלה שלו?

‫התשובה היא שזה בדיוק ההפך.

‫הרמב״ם אומר שליהודים ‫יש תכונה טבעית של רחמנות,

‫בלי קשר לזה שהם קיבלו את התורה.

‫זה נתון, ככה הקב' רחמו ועשה אותנו.

‫והגויים הם אכזריים, בלי קשר ‫לזה שהם לא קיבלו את התורה.

‫אלא זה נתון טבעי.

‫גם הגויים האכזריים וגם היהודים הרחמנים

‫חייבים להתנהג לפי המוסר.

‫שאראה, אנחנו טובעים מכל אדם בכדור הארץ

‫להתנהג באופן מוסרי.

‫ואילו תורה מותר ללמד רק ליהודים, לא לגויים.

‫אם כן, אתה בעצם, יש לך ‫ציפייה כזאת מן האנושות

‫להתנהג לפי המוסר, למרות ‫שאתה לא רוצה ללמד אותם תורה,

‫זה מוכיח שלפי היהדות על כל ‫פנים, המוסר איננו תלוי בתורה.

‫עכשיו, לפי המדרש, למתן תורה, הוא לא כך.

‫הקב' ברוך הוא על בני ‫עשיו, אמרו, כתוב, לא תרצח,

‫זה לא בשביל היהודים.

‫לא ישמע אלא תגנות.

‫ככה המדרש אומר, למתן תורה, לא?

‫אתה מביא מדרש, והמדרש ‫הזה קשה מנסו, ואני אסביר למה.

‫אתה אומר ככה, שהקב' ברוך ‫הוא הציע לגויים את התורה,

‫ובני עשיו לא רצו בגלל ש... ‫כתוב שם, אמרו, תרצח,

‫וזה קשה להם. שאומר, על חר ב' חת תחיה.

‫ובני ישמעאל לא רצו לקבל את ‫התורה, בגלל שכתוב שם, אמרו, תגנוב.

‫המדרש גם ממשיך, שאמון ומואב ‫לא רצו לקבל, בגלל שכתוב, לא תנעף.

‫בסדר? יש רק בעיה אחת.

‫לא לגנוב, לא לרצוח, ולא לנעוף.

‫זה לא קשור לתורה?

‫זה בשביל אמיצות בני נוח, בכל מקרה.

‫אז כך שמה זה עוזר להם ‫שהם לא קיבלו את התורה?

‫זה מקשה על המדרש.

‫אני מקשה על המדרש.

‫לא שאני רוצה לדחות את המדרש ‫חלילה, אני רק רוצה להבין אותו.

‫מה הטירות?

‫מה הטירות?

‫זה מדרש שתמיד מספרים לפני מטר תורה.

‫כן, תמיד מספרים את המדרש הזה לפני מטר תורה.

‫אבל הוא מדרש קשה מאוד להבנה.

‫איך יכול להיות שהם לא ‫מחויבים כלפי המוסר הטבעי?

‫זה שייך למוסר הטבעי אפילו.

‫לא לרצוח, לא לגנוב ולא ‫לנעוף, זה שייך למוסר הטבעי.

‫הם מדעים בעצמם שהם לא מקיימים את זה.

‫איך זה יכול להיות?

‫הם אמרו שהם לא מקיימים את זה?

‫לא, זה לא נכון.

‫אלא הם לא רצו שהחיובים ‫האלה, שהם מקיימים אותם,

‫הם באמת משתדלים לא ‫לרצוח, לא לגנוב ולא לנעוף.

‫הם לא רצו שזה יהיה מצווה.

‫יש להם שבע מצוות, אגב.

‫ולכן הם לא רצו את זה כמצוות.

‫הם לא קיבלו את זה כמצוות בננוח.

‫שהזגמרה מפורשת במסכת, בבקמה, דף למתחת.

‫עמוד א', למעלה, איפה שהשורות מתרחבות.

‫שכתוב שם על הפסוק

‫עמד וימודד ארץ, ראה וייתר גויים,

‫ראה שבע מצוות שקיבלו בננוח שאינם מקיימים,

‫עמד והתיר להם.

‫וכשנאמר ראה וייתר גויים.

‫שואל התלמוד, אם כך מצאנו חוטא נזכר?

‫הוא חוטא, ואתה אומר תפדל.

‫אתה אומר לא, לא שמותר להם.

‫אלא שאינם מקבלים על ‫המצוות האלה שכר כעושה מצווה.

‫כמצווה ועושה.

‫מה זה אומר?

‫זה אומר שהגויים המשיכו לקיים את השבע מצוות.

‫אבל מה רמבן אומר?

‫אבל... אם זה השכר, לא עשו ‫דינים, הוא צדק להרוג אותם.

‫רגע, אני עוד לא יודע באיזה שלב זה היה.

‫אבל הוא אומר ככה, שאצל הגויים,

‫הגמרא קודם כל, הגמרא לפני רמבן,

‫הגמרא אומר שהגויים המשיכו ‫לקיים שבע מצוות בננוח.

‫אבל הם מפסיקו לקיים אותן בתור מצווה.

‫לא כתנאי לדבקות באלוהים.

‫זאת אומרת, הדבקות באלוהים אצל ‫הגויים איננה עוברת דרך קיום המצווה.

‫זה מה שהם לא רצו.

‫אגב, יש לזה עדות היסטורית.

‫היה דיון בראשית הנצרות.

‫האם לבטל את המצוות או שלא לבטל את המצוות.

‫הוחלט אצלם, גברה ידו של פאולוס על פטרוס,

‫והוחלט שאין יותר מצוות.

‫עכשיו, למה הם לא רצו מצוות?

‫הם אמרו, כי אם יש מצווה, יש עבירה.

‫אם יש עבירה, אז אני נזוף לפני האלוהים.

‫אני לא רוצה שהקשר שלי באלוהים, לאלוהים, ‫תהיה תלוי בזה שאני קיימתי את המצווה.

‫כי לא יכול להיות שלא יקשל.

‫ולכן עדיף שזה לא יהיה מצווה.

‫ואז מה שקרה מיד אחרי ההחלטה הזאת,

‫הייתה הקהילה הראשונה של הנוצרים באנתיוכיה,

‫והם התחילו לחיות חיי שחיתות.

‫שחיתות מינית, שחיתות מכל מיני הבחינות.

‫ואז פאולוס נבעל ושלח להם מכתב.

‫ואמר להם, איך אתם מתנהגים?

‫אמרו לו, אבל אתה אמרת ‫שהכל מותר, כיוון שהתורה בטלה.

‫ואז הוא ענה להם, הכל מותר, הוא לא חזר בו.

‫הכל מותר, אך לא הכל ראוי.

‫זאת אומרת שצריך להמשיך ‫לקיים את הצבים של המוסר הטבעי.

‫אבל בתור מוסר, לא בתור מצווה.

‫ואז הקשר עם אלוהים יהיה תלוי בדברים אחרים.

‫באמונה.

‫אצל הנוצרים האמונה היא ‫הדביקות באלוהים ולא המצווה.

‫בסדר?

‫עכשיו, אני שואל את השאלה.

‫אם זה נכון מה שאומרים הנוצרים, ‫שאם אתה לא מקיים מצווה,

‫אז הקדוש ברוך הוא שונא אותך.

‫אז למה אנחנו כן קיבלנו את התורה?

‫מה אנחנו עונים על הטענה הזאת?

‫בסיני, כולם שונאים אותנו בגלל סיני.

‫לא, אני מדבר על הקדוש ברוך הוא.

‫איך אני אסתדר?

‫לא יכול להיות שאני לא ‫אעבור פעם אחת או שתיים,

‫לפחות בקני מידה של האומה.

‫לא ייתכן שלא נעבור עבירות.

‫יש יהודים שרוצחים, יש יהודים שגונבים,

‫יש יהודים שנואפים.

‫אז למה אנחנו כן קיבלנו את התורה?

‫מה השתגענו?

‫מה התשובה?

‫התשובה היא שיש תשובה.

‫כלומר, מה שהיהדות אומרת,

‫אתה עשית עבירה ואפשר לעשות תשובה.

‫אז מה הטענה בעצם הנוצרית?

‫שהם לא מאמינים בתשובה.

‫כלומר, אם הגויים היו באמת מאמינים בתשובה,

‫הם מקבלים את התורה.

‫מה העניין הווידויים שלהם?

‫מה העניין הווידויים שלהם?

‫זה כאילו חזר בתשובה.

‫אתה עכשיו שואלתי שאלות ששייכות לשיעורים שלי

‫בהלכות תשובה, באלול.

‫נכון?

‫הרב תכנס לזה, שהם לא מתשובה.

‫כן, אשמתי, אשמתי.

‫בסדר, בסדר, אשמתי, אני מקבל.

‫בשלם עוד קצת יותר.

‫לא, אז אני אסביר לך.

‫בנצרות, הווידוי זה לא חלק מהתשובה.

‫בנצרות, הווידוי זה חלק מהכפרה.

‫זה משהו אחר לגמרי.

‫כלומר, הם אינם מאמינים שהתשובה מועילה,

‫אבל הם מאמינים שיש ‫אפשרות של כפרה באופן ניסי.

‫חלק מפני הכפרה זה הווידוי.

‫זה לא קשור לתשובה.

‫צריך פעם לדבר על זה יותר בחברה.

‫כן?

‫יש משהו שלא הבנתי, המוסר הוא מהלך טבעיות,

‫תקוות טבעית שהאדם מקבל בעצם מול הביתו,

‫גם בלי קבלת התורה?

‫כל אדם?

‫לא.

‫זאת אומרת, אם הייתי לוקח ‫קבוצה, שם אותם על ידי בודד,

‫והם לא נותנים להם תורה, ‫הם לא יעומדים למוסר.

‫לא.

‫אבל, בואי נסביך לך משהו.

‫אתה סיבכת אותי.

‫אני עוזרת גם משהו.

‫תן לי להסביר.

‫השאלה שלך הייתה מורכבת מדי,

‫כדי שאני נותן לה תשובה נכונה.

‫כי אתה שאלת ככה, האם ‫המוסר הוא בעצם טבעו של האדם,

‫גם בלי תורה?

‫משתמע מתוך דבריך, שזה ‫או בעצם טבעו של האדם,

‫או עם תורה.

‫כשמה שאני חושב, מצד ‫האמת, זה לא זה ולא זה.

‫יש שלוש מדרגות באדם.

‫יש קודם כל האדם כיצור טבעי.

‫היצור הטבעי אדם הוא פרעי אדם.

‫ואם אתה מכיר את ילדי סמר ‫היל, אתה יודע מה שקרה שם.

‫זאת אומרת שברגע שאתה לוקח קבוצה של אנשים,

‫ללא כל מידע מוקדם, ‫והם מתנהגים לפי הטבע,

‫הם הופכים להיות זהבים, ‫שאוכלים אחד את השני.

‫האדם לאדם זהב.

‫איך אומרים את זה בלטינית?

‫Homo homini lupus.

‫נכון?

‫אז, מה?

‫לא, זה לא הומוס.

‫לא, זה מיטוי קדמון.

‫זה מתחיל בהופס.

‫נכון, אמרת לי שזה בהופס.

‫בסדר, אוקיי.

‫זה מחלק כתוב.

‫בסדר, האדם לאדם זהב.

‫בסדר?

‫אבל, יש באדם, מלבד ‫הנתון הזה, יש עוד נתון אחר,

‫שהוא זה שיש לאדם נשמה.

‫זה שיש לאדם נשמה, זה ‫מוליד אצלו הכרה מוסרית.

‫שאפשר לקרוא לה מוסר טבעי, ‫אבל היא לא מתחילה מהטבע.

‫היא, הייתי אומר, שכבה ‫שנייה של התפתחות האדם.

‫כלומר, יש איזשהו שלב שבו האדם התפתח,

‫ואז הוא נפתח אל התביעה של נשמתו.

‫וזה מה שגרם שבמשך אלפי שנים, ‫באנושות, התפתחו מושגי מוסר

‫מעל הטבע, בלי קשר לתורה.

‫שלב שלישי.

‫יש גם תורה.

‫התורה מזקקת את הנטיות של המוסר הטבעי,

‫או המוסר הנשמתי הזה, ‫ונותנת לו ערך של מצווה.

‫בסדר?

‫אז יש שלושה דברים.

‫טבע, מוסר, תורה.

‫זאת אומרת, נעשה לדוגמת, אם ‫בודד, אם הם לא מקווים תורה,

‫הם היו מגיעים לרמות ‫מוסר, פשוט במהלך השנים.

‫נכון. אחרי כמה אלפי ‫שנים, הם היו מגיעים לזה.

‫בסדר.

‫האם גם לגוי יש את הנשמה?

‫האם גם לגוי יש את הנשמה?

‫ודאי שלא, כי אחרי יש, אומרים את.

‫אבל אתה שואל, האם גם לגוי יש נשמה?

‫התשובה היא כן.

‫טוב, אנחנו בזה נעצור.

‫זה רק היה השיעור הראשון.

‫שלום.

‫זה רבה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230731431″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 1
לא קיימים פרקים קודמים בסדרה זו
מסילת "ישרים" מהו ההבדל בין ישרים לצדיקים ?

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230731431″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תולדות רבי משה חיים לוצאטו, ופתיחה לספר

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן