פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לימוד שפות זרות (ג)

לימוד שפות זרות (ג)

במאמרים הקודמים למדנו על החרם שנגזר בירושלים לפני מאה וחמישים שנה נגד לימודי שפות זרות בת”ת ובבתי ספר. החרם היה מוחלט” ולא השאיר שום פתח. נכלל בו חרם גם נגד מה שמותר ללמוד ולאו דווקא נגד תכנים פסולים. מטרת החרם היתה מניעת חדירת ההשכלה והשפעתה בירושלים.
יש המשווים את החרם של חכמי ירושלים לסגירת ישיבת וולוז’ין שבאה כתגובה לדרישת השלטונות הרוסיים להכניס לימודי רוסית בישיבה. הטענה הרווחת היא שהנצי”ב סגר את ישיבת וולוז’ין בגלל סירובו לדרישת השלטונות ללמד רוסית בישיבתו. אבל” השוואה זו בטעות יסודה. הנצי”ב לא הכריז מלחמת חורמה נגד לימודי חול” כפי שכתב בשו”ת משיב דבר (א” מד): “אם יצטרכו על פי המלכות ללמוד למודי חול גם כן” יהא בהשגחה מהרב וראשי ישראל שיהא המורה ירא אלוהים”. עוד בשנת תרמ”ז אישרה אסיפת ראשי ישיבות בפטרבורג בהשתתפות הנצי”ב” להיענות ללחץ של השלטונות הרוסיים לשלב לימודי שפת המדינה בישיבות” כפי שנכתב בנוסח ההחלטה: “אם כי רוב הבאים ללמוד בישיבות יודעים הם כתב ולשון רוסיא כי כבר למדו טרם בואם אל הישיבה” בכל זאת מחויב הראש-ישיבה להחזיק מורה כתב ולשון מדינתנו רוסיא” ושתהיה סמוך לישיבה בית מיוחדת מרווחת ומוכשרת ללימוד הזה” ובני הישיבה הצריכים ללמוד כתב ולשון רוסיא יבואו שמה ללמוד מהמורה אשר ילמדם בשעה קבועה לזה”. כמובן” האסיפה מדגישה – שלא מרצון היא נענית לדרישת השלטונות” ומקדישה סעיף מיוחד על מעלת לימוד התורה. ההחלטה יושמה אבל היענות התלמידים ללימודי רוסית היתה מועטה.
בשנת תרנ”א” בעקבות מלשינות” החמירו השלטונות את דרישותיהם. הם כבר לא הסתפקו בתיקונים קוסמטיים אלא דרשו מהפכה של ממש בסדרי ישיבת וולוז’ין: להקדיש יותר ממחצית היום ללימודי חול” משעה 9 בבוקר עד שעה 15:00; שלא יהיו לימודים בערב; שלא ילמדו יותר מעשר שעות ביום; שכל צוות הישיבה יהיו בעלי תעודות רשמיות. לדברי אחיינו של הנצי”ב” הנצי”ב אמר ש”בתנאים כאלה מה לו ולישיבה” ומה לישיבה ולו” ומה לשניהם מקום בכותלי בית הישיבה בוולוז’ין” אחרי כי לא ‘ישיבה’ תהיה ותיקרא עוד” כי אם ‘בית ספר’ מדיני” כללי” (“מקור ברוך” ח”ד תתריג). הנצי”ב סירב לדרישת השלטונות וסגר את הישיבה.
ברור שאין כל דמיון בין החרם של חכמי ירושלים לסגירת ישיבת וולוזי’ן. ההבדלים בולטים: א. בוולוז’ין – היוזמה להכניס לימודי שפה זרה באה מצד השלטונות בצורה של כפייה. היתה גם מעורבות של “מלשינים” במטרה לפגוע בישיבה. גם ההסכמה הראשונה ללמוד רוסית מחוץ לכותלי הישיבה וגם ההחלטה האחרונה לסגור את הישיבה בגלל הדרישות המופרזות הן תגובה לכפייה. ב. בוולוז’ין – לא היה מדובר בלימודי שפת המדינה בלבד אלא בלימודי חול מתשע בבוקר עד שלוש אחה”צ” וזאת לא בסתם ישיבה אלא בישיבת וולוז’ין “אם הישיבות”!! ג. בוולוז’ין – השורה התחתונה היתה: אובדן העצמאות החינוכית. כל זאת לא התקיים בירושלים. מטרת יוזמי השינוי החינוכי בירושלים (הכנסת לימודי שפת המדינה בבתי הספר) היתה לסייע לבני ירושלים בפרנסתם.
כעבור דור מאז נגזר החרם” הסתייג מרן הראי”ה קוק זצ”ל ממנו. הוא סבר שהתגובה הירושלמית היתה מוגזמת. לדעתו” החרם לא תרם להדיפת השפעת ההשכלה החילונית אלא חיזק אותה מפני שהוא דחף ילדים רבים אשר ביקשו ללמוד מדעים ולרכוש מקצוע” לזרועות מערכות החינוך החילוניות בארץ ישראל. הרב אף טען” שמשום כך אין לחרם תוקף הלכתי מחייב מפני שהוא איננו משרת את המטרה שלשמה נגזר. אבל” הרב לא רצה להתיר בפומבי את החרם ולצאת למלחמה חזיתית נגד חכמי ירושלים שעדיין החזיקו בכל תוקף החרם. מדוע? מפני כבודה של ירושלים ושל חכמיה!! לכן” הרב לא יזם הקמת בתי ספר שילמדו בהם שפות זרות” אלא תמך בבתי ספר מסוג זה לאחר שכבר נוסדו ואף יצא להגנתם כנגד כל המשטינים. במקביל תמך הרב בבתי הספר שהתמקדו בלימודי קודש” וקיווה שמהם תצמח ההנהגה הרוחנית בעם ישראל.
חשוב לציין שבכל מה שראינו עד כה אין כל אזכור לטענה ששפה זרה היא טמאה. החרם לא נגזר בגלל טומאת השפות הזרות (כזכור” החרם נגזר נגד לימוד השפה הערבית בבי”ס) אלא כחלק מהמלחמה נגד ההשכלה” ולכן אסר גם לימודי מקצוע בבתי הספר. הוא נבע מהחשש ששינוי בסדרי החינוך הישנים יערער את כל הבניין החינוכי. לכן” הגר”ש סלנט נטה להתיר לימוד השפה הערבית מפני שהוא לא חשש שדרכה תחדור ההשכלה בקרב התלמידים. קוריוז מעניין: הרב יואל טיילטלבוים” האדמו”ר מסאטמר” טען שהחרם אוסר גם את השימוש בלשון העברית המדוברת” מפני שהיא שפת המדינה!!
המשך בשבוע הבא.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן