עין בעין יראו בשוב ד’ ציון. הביטוי “עין בעין” נראה משונה. מה פירושו? עין בתוך עין? אלא שביטוי זה דומה למה שנאמר בתורה: “פנים בפנים”. וכן “וידבר ד’ אל משה פנים אל פנים”. מה המובן? האדם המדבר והאדם השומע” הם פנים לעומת פנים. יש הרמוניה והתאמה” שייכות ודבקות הדדית. וכן “עין בעין” עניינו התאמה. עין” מובנו הסתכלות: “עיני ד’ אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה”. התבוננות” השגחה” הנהגה עולמית” הנהגה כלל ישראלית. יש מצבים שבהם האדם מסתכל בעין אנושית. “האדם יראה לעיניים וד’ יראה ללבב”. יש כאן חילוק יסודי. עין ד’ היא עין ענקית” אלוהית” אמיתית” שלמה” פנימית ועמוקה” ועינו של אדם היא חלקית ושטחית. על האדם להתרומם מעל החיסרון והצמצום של העין האנושית” להתחנך ולהתרגל לכוון פניו מול פני ד'” לכוון את עינו מול העין האלוהית” מתוך שייכות ודבקות.
באותה מידה שזוכה האדם לכוון את העין שלו אל עין ד'” אז עינו היא “עין של אמונה”” “עין ד’ אל יראיו”. אז ראייתו היא לגמרי אחרת” היא ראייה של “אגרות הראיה”” “עולת ראיה” ו”אורות הראיה”. דווקא כשמסתכלים בעין של אמונה” בהתאמה לעין האלוהית” אז רואים בשוב ד’ ציון. ככל שזוכים לגדלות של תורה וגבורה של תורה” אמיתיות אמונה ודעת א-לוקים מתוך שקידה של תורה – כך אנו זוכים יותר שהעין האנושית שלנו תהיה מכוונת ומקושרת לעין ד’ ומוארת באור האלוהי. אחרת” מופיעים כל מיני סיבוכים באמונה. אמנם יש הרבה סיבוכים וקשיים בדרך הגאולה” ואף על פי כן כשזוכים לכך” רואים בראייה ברורה “בשוב ד’ ציון”. הראייה והאמונה השלמה הן תכשרנה את התשובה השלמה והגאולה השלמה. וסוף כל הסיבוכים להתיישר” “והיה העקוב למישור” [1].
[1] ע”פ שיחות הרצ”י בראשית עמ’ 380″ שמות עמ’ 89″ דברים עמ’ 269-270.