פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > התינוק בתנועה

התינוק בתנועה

במאמרים הקודמים תיארתי תהליך התפתחות של היכולות התקשורתיות של התינוק” שנמשך ומתפתח בחודשים הבאים. תינוקות מבינים ומגיבים למסרים של ההורים גם אם הם עדיין לא מדברים בשפה תקנית” הם קולטים באינטואיציה התינוקית שלהם אם ההורה מתוח או לחוץ” דרך הבעות הפנים” הקול שלו. הורה שליו” רגוע” מעביר מסר של הכלה” של ביטחון” והתינוק מרגיש וחווה את הרגשות האלו.
יכולת ההזדהות והחיקוי של התינוק היא תהליך מרתק. הוא מחקה את הבעות הפנים” את הצחוק. החיוך של האם מעורר אותו ומפעיל את הכוחות הטבעיים והבריאים של התינוק” הוא מעתיק את החיוך” מתמלא חיים” מרחבים נפתחים לרווחה. הרגשת האם פולשת ומזדחלת לתוכו. אמא חרדה ולחוצה” טרודה ועצובה ” אם זה מצב מתמשך זה הופך להיות חלק מ”עצמו”. תינוקות מגיבים בדרכים שונות” יש תינוק שיימנע ממגע ישיר עם אימו” כדי לשמור על הערנות והשמחה שבו ולא לפגוש את העצבות שלה” כך הוא מאבד את הקשר שלו איתה. יהיו כאלה שינסו לחפש את הגירויים שהוא צריך במקום אחר” ויתכן שהוא ינסה במאמצים על טבעיים להקסים את אימו” והרבה מהמשימות ההתפתחותיות שלו יידחקו.
במהלך השנה הראשונה המשימה הכי חשובה בקשר עם התינוק” ליצור אמון בסיסי בעולם” שירגיש טוב” בטוח” מוחזק” בסביבה מיטיבה” משגיחה” נוכחת וזמינה. המשימה הבאה המשמעותית במהלך השנה השנייה היא להקנות בסיס להפנמת גבולות. בגיל שנה הילד זוחל” בתנועה” מתחיל להתעניין בחפצים שנמצאים בצדי החדר” הוא רואה צעצוע מנסה להסב את תשומת ליבה של אימו לצעצוע “הוא מצביע כדי שתתבונן בצעצוע” הוא ממשיך לנוע לחקור את העולם” פותח ארונות מגרות” מרוקן את תכולתן” וכאן הוא לומד להפנים גבולות” הוא מגיע למגירה שיש בה חפצים מסוכנים” מושיט את ידו לפתוח” אמא משגיחה” ניגשת אליו” אומרת לו “את המגרה הזאת לא פותחים” זה מסוכן”. בפעם הבאה הוא ייגש למגרה יסתכל סביב אם הוא רואה את אמא הוא יחייך אליה ויפתח את המגרה” אמא שוב תבוא וסגור את המגרה ותגיד לו בקול רגוע שאסור לפתוח” בפעם השלישית הוא יזחל למגרה ויגיד בעצמו ‘אסור’ ושוב יפתח” כך הוא מפנים את הגבולות” ובפעמים הבאות הוא לא יפתח. תהליך ההפנמה של הגבולות משתבש כאשר ההורה בחרדה גדולה וצועק על התינוק בכעס” כאשר ההורה מפעיל כוח” או כאשר אין נוכחות והשגחה הורית” כלומר” כשההורים אינם פנויים ואינם זמינים רגשית.
בהפנמת גבולות ההורים מלמדים את הילד מה מותר” ממה צריך להיזהר. מגיל שנה וחצי ההורים בונים את בניין הנפש באמצעות הפנמה. בגיל הזה תתפתח יכולת השליטה שתהווה בסיס להמשך צמיחתו.
בהמשך פיתוח העצמי אצל פעוטות

hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן