פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לימוד שפות זרות

לימוד שפות זרות

שאלה: בננו הראשון הגיע לגיל בית ספר” ואנו מתלבטים לאן לשלוח אותו. אחת האופציות העומדות בפנינו היא תלמוד תורה אשר אין בו לימודי אנגלית כלל. כששמענו זאת לראשונה היה ברור לנו שזה לא מתאים לנו” אך שמענו מחברים אמירה ש”השפה האנגלית אינה טובה לנפש הילד” וטוב שלא ילמדו אותה” וזה בלבל אותנו לגמרי.
תשובה: הוראת שפות זרות בתלמודי תורה היתה חלק מפולמוס החינוך ביישוב הישן” ובייחוד בירושלים” לפני כמאה חמישים שנה (ראה במאמרו של נתנאל קצבורג” “שנה בשנה” תשכ”ו). באותם ימים” עלתה הדרישה להוסיף לתכנית הלימודים של תלמודי התורה גם מקצועות חול” ובכלל זה לימודי שפות” על מנת להעניק לתלמידים כלים שיקלו עליהם פרנסתם. כשזה עלה לראשונה” ראשי היישוב היהודי בירושלים התנגדו לכך” מטעמים שונים: שינוי בדפוסי החינוך הישנים בירושלים” החשש שידיעת שפות זרות תעודד את יציאת הצעירים מן הארץ על מנת להשיג פרנסה ברווח בחו”ל. בשנת תרט”ז” כאשר ההצעה הועלתה בשנית” היו חכמי האשכנזים וחכמי הספרדים חלוקים בדיעותיהם. מרבית חכמי האשכנזים טענו שאסור ללמד את הילדים לשונות ולימודים כלליים לפני שהתחזקו בתורה ויר”ש” ואף הטילו חרם על בתי הספר שלימדו שפות זרות ולימודי חול. קהילות נוספות בא”י (חברון” צפת וטבריה) הצטרפו לחרם.
בשנת תרל”ג” השר מונטפיורי הציע לת”ת “עץ חיים” בירושלים לממן מכספו לימודי ערבית ותורכית לתלמידים שאינם רואים ברכה בעמלם בתורה” ועתידים להיות בעלי מלאכה. הלימודים אמורים היו להתקיים מחוץ לכותלי הת”ת. הרב שמואל סלנט הביע את הסכמתו להצעה זו. אבל הגרי”ל דיסקין ועוד התנגדו לה” וחידשו את החרם על לימוד “חכמת חיצוניות”. בעקבות זאת” נסוג הגר”ש סלנט מהסכמתו.
השתלשלות הענינים מתוארת בפרוטרוט במכתב שרשם מזכיר הועד הכללי האשכנזי: הגר”ש סלנט קבע ש”אין שום איסור ושום חשש בלימוד כתב ולשון ערבי. וטוב שילמדוה את בני הת”ת שעה אחת ביום. וכה אמר להם: ‘נפשי יודעת מאוד שרבים יקומו עליכם ותעירו [= תעוררו] עליכם חמת מקנאים. אבל האמת אהובה” וממנה לא אזוע [= אזוז]… רבים באו להרה”ג מוה”ר שמואל סלנט להתווכח ולהוכיח עד כמה גרם לימוד השפות הזרות לשכח תורה ולעזוב יראת ה’ מישראל. והוא ענה להם ‘גם אני ידעתי” אבל ירושלים איננה כשאר הארצות” ושפת ערבי איננה כשאר השפות'”. מדוע היתה ירושלים שונה בעיני הגר”ש סלנט? כנראה שהוא לא חשש שידיעת השפה הערבית תחשוף את בני הנוער לתרבות הערבית ותעודד אותם להשתלב בה” מה שאין כן בחו”ל!! אך כאמור” הגר”ש סלנט נסוג מפני המחלוקת.
כמה שנים מאוחר יותר התחדשה מחלוקת כאשר הגרי”מ פינס ביקש להכניס בית מלאכה בבית ספר בירושלים על מנת ללמד את התלמידים מקצוע. אף הוא הוחרם. גם הפעם הגר”ש סלנט עמד לימינו.
והנה מכתב מרתק של הרב שמואל מוהליבר” מראשי “חיבת ציון”” משנת תר”נ: “חסרון גדול בירושלים” והוא כי יחזיקו לאיסור גמור ללמד שפת ערבית וצרפתית לנערי ישראל” אשר באמת הוא הכרח גדול בזמננו לדעת לשון המדינה” ובפרט בא”י אשר שם אין מבינים כלל לשון המדינה… וזאת היא סיבה גדולה לביטול המסחר” וההכרח לצפות [= להזדקק] ללחם הקלוקל – לחם החלוקה. על כן החובה על גדולי ירושלים… להשתדל שתתבטל האמונה הזאת שאסור ללמוד את השפה המוכרחת [= החיונית] לחיות האדם ופרנסתו. ושתי שפות אלה – ערבית וצרפתית – הן הכרחיות באה”ק” כי ההמון מדבר ערבית” וגדולי הממשלה – צרפתית”.
המתנגדים ללימודי שפות זרות לא זלזלו בטיעונים הנ”ל” אבל טענו שמעמדה של ירושלים שונה” היא עיר הקודש ותלמודי התורה צריכים להתנהל על טהרת הקודש. גם אם מוצדק ונכון בחו”ל ללמד את ילדי ישראל לימודי חול על מנת שירכשו מקצוע ויתפרנסו בכבוד” אין זה ראוי בירושלים – עיר השכינה: מי שבא בשעריה נדרש להקדיש את עצמו לתורה ויראת שמים” הוא אחראי על שמירת הגחלת של התורה. יש שהוסיפו שזה נכון לא רק בירושלים אלא גם בכל ארץ ישראל.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן