פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > שיחה בענייני שידוכים

שיחה בענייני שידוכים

האם מותר להתחתן עם בעלת תשובה? – ודאי אין בעיה. עיין רמב”ם (בהלכות תשובה פ”ז)” שמי שעשה תשובה אינו סוג ב'” להפך” הוא מאוד אהוב על הקב”ה וכל עוונותיו נמחקו. הרי קיים איסור להזכיר דבר או חצי דבר מעברו. אמנם קיימת מחלוקת בגמרא – מה עדיף בעל תשובה או צדיק גמור? ישנן מעלות לכאן ולכאן. לסיכום – ודאי טוב.
האם מותר להתחתן עם בחורה שעשתה חטאים רבים? – התשובה מוחקת הכול. יהושע בן-נון התחתן עם רחב שהייתה מושחתת לגמרי מכף רגל עד ראש (זבחים קטז ב). היא עשתה תשובה והתגיירה והוא התחתן אתה. יצאו מהם שמונה מלכים ונביאים (מגילה יד א). אפילו בתפילת ‘עלינו לשבח'” שחיבר יהושע בן-נון” יש פסוק שאמרה רחב “כי ד’ הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת” אין עוד” (יהושע ט יא).
האם מותר להתחתן עם בחורה שאחד מהוריה בעייתי? – אינני יכול לענות משום שאני נוגע בדבר. יש לי סבא אחד שהתחתן עם בחורה שהייתה בתו של רוצח” וסבא אחד שהתחתן עם בחורה שהיתה בתו של גנב ורוצח. זה לא לשון הרע מכיוון שכולם מכירים אותם: אחד קראו לו יצחק אבינו והשני קראו לו יעקב אבינו. מה הבחורה אשמה? צריך לדון אותה על פי מה שהיא.
האם מותר להתחתן עם גיורת? – כן. בועז התחתן עם גיורת ויצא מהם משיח. ‘פלוני אלמוני’ לא רצה להתחתן עם גיורת והפסיד (ע’ רות רבה ז ו” ט. ‘אם הבנים שמחה’ עמ’ רסג-ה). גר שנתגייר הוא כתינוק שנולד. האם יש בעיה להתחתן עם אשה שנולדה?!
האם מותר להתחתן עם בחורה שאביה גוי? – מסופר בגמרא במסכת יבמות (מה א) על אדם שבא אל רב ושאל אותו: “מה דינו של מי שנולד לאב גוי ולאם יהודיה?” ענה לו רב: “כשר”. אמר לו “אם כך תן לי את בתך לאישה”. השיבו רב: “לא” ואפילו יהא אדם זה גדול כיהושע בן נון איני נותן לו בתי לאישה” אף על פי שכשר הוא”. שאלוהו תלמידיו: “ומה יעשה אדם כזה?” השיב: או שישא אישה שאף היא בת גוי” או שיסע למקום בו אין מכירים אותו ושם ישא אישה כרצונו”. תמה על זה הג”ר יעקב ישראל קנייבסקי (‘קהילות יעקב’ על מסכת יבמות ד מד)” שלכאורה מוכח מכאן שמותר לאדם להסתיר פגם משמעותי שיש בו” כגון שהוא בן גוי. ומתרץ שכיוון שנפסק שבן הגוי כשר ללא סייג (רמב”ם” הלכות איסורי ביאה טו ג)” אין זה נחשב פגם משמעותי שצריך לגלות. ועיין בספר ‘והערב נא’ של הג”ר יצחק זילברשטיין (ח”ב עמ’ 188 – 190) על בחור שלמחרת חתונתו הגיע אליו ערבי והודיע שהוא חותנו. כמובן” החתן התחלחל אך הגר”י זילברשטיין פסק על יסוד הנ”ל שבדיעבד אין זה מקח טעות.
האם מותר להתחתן עם בחורה שנולדה להורים שלא שמרו על דיני טהרת משפחה? – הרב הראשי לישראל הגרא”י אונטרמן הביא סיפור: “מעשה בבחורה שהוצעו לה שני שידוכים. האחד בחור בן תורה אבל הוא ‘בן הנידה’ שהוריו לא שמרו על טהרת המשפחה” והשני בחור שאינו בן תורה ואין בו פגם בן הנידה. הורה רב גדול” שעדיף הראשון” “מפני שהתורה שלמד טיהרה פגמו זה. ומכאן שמעלת התורה עדיפה וגוברת על פגם בן הנידה” (חוברת ‘טהרת המשפחה והיקף השפעתה’ עמ’ יב” כמדומני בשם החזו”א). עוד מסופר על אב אחד ששאל את הרבי מסטמאר: “הציעו לבתי בחור שהוא בעל תשובה” מה דעת הרב?” שאל הרבי מסטמאר: “הוא בן תורה?” ענה האב: “כן” אמר לו הרבי: “אם כן” אין בעיה” ‘מקוה ישראל ד’ – מה מקוה מטהר את הטמאים” אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל’ (ירמיהו יד ח. יומא ח ט). אם הבחור לומד תורה” זה יותר טוב מכל מקווה” (ועיין קונטרס ‘קהילת ישראל’).
הכלל הכי חשוב בשידוכים הוא “מי ומי ההולכים” – “מי ומי” ראשי תיבות – מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך (ספר חופת חתנים’ לרבי רפאל מילדולה” דיני זיווג עמ’ יא).
האם מותר להתחתן עם בחורה גרושה? – אישה גרושה היא בסדר גמור. כמובן” יש לברר היטב את הרקע לגירושים” אך להיות גרושה אינו סטיגמה. אדרבה” על פי רוב היא גיבורה שבגיבורות. היא עברה ייסורים שמירקו אותה. היא סבלה מבדידות שהכשירה אותה לחברות אמת. היא נשאה לבדה את העול של חינוך הילדים. צריך להתחתן עם אישה בעלת מידות טובות גם אם היא גרושה.
האם מותר להתחתן עם אלמנה? – כן. שמא תאמר: “אולי היא עדיין אוהבת את בעלה הקודם”? אך אם היא החליטה להתחתן סימן שהיא יצאה מזה. חשוב מאוד לדעת שאלמן ואלמנה המחליטים להתחתן” צריכים להסיר מלבם את העבר ולפתוח דף חדש.
האם מותר להתחתן עם בחורה שיש לה ילד או שניים? – אם מדובר בילדים קטנים” ודאי טוב מאוד. אתה תהיה עבורם אבא לכל דבר. אך אם מדובר בילדים גדולים” זה מסובך” לפעמים יש מתחים” וצריך ייעוץ פסיכולוגי מקדים.
האם מותר להתחתן עם בחורה מבוגרת ממני? – איפה כתוב שהאיש צריך להיות מבוגר יותר מהבחורה? אמנם הבחורה מתבגרת מהר יותר מהבחור” כמו שרואים שיש בת מצוה לפני בר מצווה. כשמאוד צעירים זה משפיע” אבל כשמבוגרים אין בעיה.
האם מותר להתחתן עם בחורה מעדה אחרת? – כל היהודים שווים. אין משמעות לעובדה שהאחד הוא בן עדה זו ובן זוגו בן לעדה אחרת. קנה המידה הוא התאמה בגיל” ברמה האינטלקטואלית” בהשקפת העולם” במנטליות” באופי וכיו”ב. גם בזמן שהיתה בישראל חלוקה שבטית” התחתנו זה עם זה. כגון מנוח” שאביו היה משבט דן ואמו משבט יהודה (במדבר רבה י ה). רק בדור באי הארץ התבקשה בת יורשת נחלה להתחתן עם בני שבטה כדי שלא תיסוב נחלה ממטה למטה” כמו שקרה אצל בנות צלפחד. אך לבד מזה” לא היתה הגבלה על קשרי חיתון בין השבטים (ע’ בבא בתרא קכ” א). קל וחומר בימינו” שהחלוקה השבטית נעלמה” אין להמציא הבדלים חסרי משמעות בין עדות. תזכורת חשובה לענייננו ובכלל: אנחנו לא תימנים” בוכרים” פרסים” גרוזינים” הונגרים” פולנים” ייקים” אתיופים… אנחנו יהודים! לדעת אחת ולתמיד – אנחנו עם ישראל.
(המשך בשבוע הבא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן