פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > התינוק גדל

התינוק גדל

לא פעם עולה השאלה – האם צריך לגשת מיד אל התינוק כאשר הוא בוכה?
הקריטריון שמנחה אותנו כהורים הוא גיל התינוק. ככל שהוא קטן יש לגשת מיד כדי לבדוק מדוע הוא בוכה” כי עדיין אין לו היכולת לסבול” וכדי שלא יחוש חוסר אונים או בדידות. רגשות שליליים בגיל רך כל כך יקשו על התפתחותו” והחשוב מכל הוא שתינוק שנענה באופן מידי” מפתח אמון בסיסי בעולם.
הרגעה של התינוק היא המיכל האימהי שמעניק לו רשת ביטחון משמעות לחוויות שלו” כאילו הוא מפנה דרכה את הרעלים הנפשיים. הדרכים להרגיעו הן קודם כל לספק את הצורך המיידי – אם זה הרמה על הידיים” נענוע” דיבור” משחק” ליטוף. המגע הגופני עם אמו” אביו” או דמות אוהבת אחרת” הוא המקום שבו מבסס התינוק את הקשר הרגשי. ככל שהתינוק גדל הוא מסוגל להמתין זמן קצר עד שיגשו אליו” תינוק שלא מתייחסים לבכיו” יתכן שיפסיק לבכות” או שהוא ירבה לבכות ויהפוך ל”בכיין”” כיון שאינו בטוח שיפנו אליו כאשר יבכה.
בגיל חודשיים התינוק מתחיל להשמיע קולות של סיפוק והנאה” הוא הומה” מגרגר. בגיל ארבעה חודשים הוא משמיע קולות כמו “מה” בה…”. בשישה חודשים מתחיל שלב המלמול” שמתקרב יותר לדיבור” ובגיל עשרה חדשים הוא כבר מתחיל לפתח עגה של תינוקות” שקרובה יותר לשפה.

הגורמים המשפיעים על יכולת הביטוי של התינוק
שני גורמים עיקריים משפיעים על מלמול התינוק: הגירוי הסביבתי – עד כמה הוא נחשף לשפה. ככל שמדברים לידו יותר כך הוא ימלמל יותר. הגורם השני הוא עד כמה מגיבים למלמול התינוק” אם זה בדיבור” בחיוך” בהשמעת קולות” בהקשבה ובניסיון להבין אותו. נוצרים יחסי גומלין כשפעם אמא משמיעה קול ופעם התינוק” היא שומעת את הקולות ועונה לו וכך נוצרת השיחה עוד בטרם יודע התינוק להגות מילים. התקשורת עם תינוקות תלויה בזמינות של ההורים” בהיענותם לצלילים” להבעות הפנים ולתנועות של התינוק” על ידי מבט” מגע פיזי” דיבור שירים” חיקויים וכדומה. חשובה סביבה בטוחה המכילה ומקבלת את בכיו של התינוק ואף יודעת להיענות בהתאם.
מבוגרים נוטים לדבר עם תינוקות בשפה תינוקית לא תִקנית. הרבה פעמים הורים חוזרים על מילים שהילד מנסה להגות כשהוא משמיט אותיות. רבים סוברים כי שפה זו עלולה לעכב את התפתחות השפה” כיוון שהילד לומד צורות לשוניות לא תקניות משובשות וחסרות” יש חשש שהילד יתרגל במטבעות לשון אלו ויקשה עליו להיפטר מהן” במיוחד שבגיל הרך הילד מוכן לרכוש את השפה” ולכן חשוב שישמע שפה נכונה” ולשון תקנית כך תתפתח אצלו שפה עשירה שתשפיע על יכולתו התקשורתית החברתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן