פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך ילדים לאבלות על החורבן

חינוך ילדים לאבלות על החורבן

שאלה: האם צריך לחנך את הילדים לקיים את דיני האבלות על החורבן?
תשובה: ביחס לאבלות על מת” נפסק שקטן איננו מתאבל על קרוביו מפני ש”אין אבילות בקטן”. אבל ביחס לאבלות על החורבן” הורה המהר”ם מרוטנבורג (הל’ שמחות כה) שאין מספרים את הקטן ואין מכבסים את בגדיו בשבוע הסמוך לתשעה באב. ראיה לכך ממה ששנינו: “תינוקות של בית רבן בטלים (= משביתים את בית המדרש) בתשעה באב” (תענית ל א). מכאן שצריך לשתף את הקטנים באבלות על החורבן. וכן נפסק בשולחן ערוך (או”ח סי’ תקנא יד).
ה”תרומת הדשן” (סי’ קנב) בהתייחסו לפסק של המהר”ם מרוטנבורג מבאר שהקטנים נוהגים מנהגי אבלות על החורבן או בגלל “חינוך” או בגלל “עוגמת נפש”. פירוש:
א. “חינוך” – למרות ש”אין אבלות בקטן” ואין מחנכים אותו להתאבל על קרוביו” מחנכים אותו להתאבל על חורבן בית המקדש מפני שהיא “אבלות של רבים”” כלומר אבלות כלל ישראלית על חורבן בית מקדשנו. הקשו האחרונים: בנושאים שונים קלה האבלות על החורבן מהאבלות על קרובים” אם כן מדוע מחמירים לחנך את הקטן להתאבל על החורבן? תירץ ב”ערוך השולחן” (סי’ תקנא” לא) שהמטרה היא “חינוך ליראת ה'” שהקטן כשישאל על מה זה” יבינו (= יסבירו) לו עניין חורבן בית המקדש”. הוי אומר” המטרה איננה להקנות לו הרגלים התנהגותיים לקראת תקופת הנערות והגדלות (זוהי המטרה הראשית של חינוך קטן למצוות) אלא לעורר בו סקרנות ולהביא אותו לשאול על מנהגי האבלות על מנת להקנות לו השקפת עולם – להסביר לו את משמעות החורבן ולעורר בו כמיהה לבנין המקדש.
ב. “עגמת נפש” – הופעתו המרושלת של הקטן (שאיננו מסופר ואין בגדיו מכובסים) בשבוע הסמוך לתשעה באב מעוררת עגמת נפש בסביבתו ומחזקת בה את תחושת האבלות.
שני הנימוקים (“חינוך” ו”עגמת נפש”) חלוקים במטרת מנהגי האבלות של הקטן בתשעת הימים. לנימוק של “חינוך”” המטרה היא אישית” לחנך את הקטן להשתתף באבלות על החורבן ולהחדיר בו תחושת כאב כלל-ישראלי. לנימוק של “עגמת נפש”” המטרה היא סביבתית – הופעתו החיצונית הנאה והמטופחת של הקטן עלולה לפגוע באווירת האבלות העצורה והמאופקת שאנחנו מבקשים להשרות בימים אלו. לכן” אנחנו משלבים את הקטן באווירה הכללית ומשתדלים שהוא לא יחרוג ממנה ולא ישבש אותה (ה”משנה ברורה”” שעה”צ אות צא” הוסיף: “נפקא מינה בין שני הטעמים למי שהוא פחות מבן שש” שלא הגיע עדיין לחינוך [= אין חובה לחנך אותו” ועל כן מותר לספר אותו]” ומשום עגמת נפש אסור”).
מכאן התעוררה השאלה” האם מחנכים את הקטנים לצום בתשעה באב? יש אומרים שקטנים צמים בתשעה באב כמו ביום הכיפורים או צמים לכל הפחות “תענית לשעות” (= מאחרים את שעת הסעודה). אבל נתקבל להלכה שאין מחנכים אותם לצום” וכן פסק המשנה ברורה (סי’ תקנ אות ה): “הקטנים שיש להם דעת להתאבל” למרות שאין מחמירים לחנך אותם” ואפילו בן י”ב שנה” ואפילו תענית לשעות” מכל מקום ראוי שלא יאכלו רק כדי קיום לגוף – לחם ומים או שאר מאכל פשוט” לפי התינוק – כדי שיתאבלו עם הציבור”. ויש מגדולי ישראל שהסירו כל הגבלה והתירו להאכיל את הקטנים כהרגלם (ברכ”י סי’ תקמט א” ילקוט יוסף” וכן מובא ב”הליכות שלמה” בשם הגרש”ז אוירבך).
לסיכום: מחנכים את הילדים לקיום חלקי של מנהגי ודיני האבלות על החורבן. ההלכה מבחינה בין המישור האישי למישור הסביבתי. במישור האישי” מקלה ההלכה” ועל כן אין מחנכים את הקטן לצום בתשעה באב (אבל אין מפנקים אותו במאכלים מעודנים” כדי שיתאבל עם הציבור). במישור הסביבתי והחברתי” מחמירה ההלכה” ועל כן מקפידים שהופעתו החיצונית של הילד תשתלב באווירת “עגמת הנפש” הכללית של המבוגרים ולא תפגע בה (ומשום כך אין מספרים את הקטן). כמו כן מחנכים אותו במישור הרוחני להבין את משמעות החורבן. עקרונות אלו יפים גם ביחס לכלל התנהגותם של הילדים בתשעת הימים (מתוך ספר “אמונת החינוך”).
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן