פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > זכרתי לך חסד נעורייך / נכון לעכשיו

זכרתי לך חסד נעורייך / נכון לעכשיו

נוהגים לקרוא בג’ השבתות שקודמות לט’ באב” ג’ הפטרות דפורענותא. בהפטרה הראשונה מהג’ מוזכרת נבואת ד’ לירמיהו “כה אמר ד’ זכרתי לך חסד נעורייך” אהבת כלולותייך” לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה” (ב ב). וצריך ביאור: מה תוכחה ופורענות מוזכר בזה? לכאורה נראה מהפסוקים ההפך – היינו רק אהבה וחסד?!
אלא נראה כי דרך התוכחה המוצלחת שיביע לאדם בעת שמוכיחו” היא על גודלו וחשיבותו ורום מעלתו של המוכח – וממילא יבין על ידי זה שאין מתאים לאדם כערכו לעבור עברות ולחטוא” והכל בדרך רמז” בהעלמה ולא בתוכחה מגולה. ככתוב “אל תוכח לץ פן ישנאך” הוכח לחכם ויאהבך” (משלי ט ח). הדרך הנכונה היא להוכיח בלשון רכה” באהבה מגולה ותוכחה מסותרת: מכיוון שאתה אדם חשוב כל כך אין יפה שאדם כמוך יעשה שטויות… ואז ודאי יתקיים בו “ויאהבך”.
ובדרך זו הוכיחם ירמיהו הנביא – הרי ביציאת מצרים והליכת בני ישראל במדבר גילו אמונה גדולה וביטחון גדול בשי”ת” והנביא מדבר בשבחם של ישראל. רק מתוך הזכרת מעלתם של ישראל מוכיח אותם באהבה ומקבלים דבריו בהבנה (דברים שנאמרו על ידי הרב משה אליעזר הלוי מנקביץ זצ”ל מבעלי המוסר בירושלים” ויהיו דבריו לעילוי נשמתו הטהורה).
נכון לעכשיו” אם הנביא ירמיהו” לפני למעלה מאלפיים וחמש מאות שנה” מדבר בשבחו של עם ישראל” שד’ יתברך זוכר לנו את לכתנו במדבר בארץ לא זרועה – בדורנו על אחת כמה וכמה. עלינו לזכור את אלפי השנים שהלכנו במדבר העמים תוך שרדפו אותנו” עינו אותנו” רצחו מיליונים מאתנו” אבל הלכנו ואנו ממשיכים ללכת אחרי ד’ ית'” ולמרות כל מה שעברנו נשארנו יהודים” לא איבדנו את זהותנו ושייכותנו לאומה הנפלאה הזאת” אף שבאמירה אחת אפשר היה להשתמד ח”ו. ואם אנו באים בימי בין המצרים הללו לתקן את סיבות הגלות והחורבן” ראשית כל עלינו לאהוב את עם ישראל וללמד עליו זכות” ורק אחר כך לשיח בדברי תוכחה. אמנם בגלל שנאת חינם גלינו מארצנו אבל באהבת חינם אנו שבים לארץ חיינו ונבנה את בית מקדשנו במהרה בימינו אמן. בדורנו” דור קיבוץ הגלויות ובניין מדינת ישראל” אנו רואים בגלוי את אהבת החינם בפרט בצה”ל” כיצד כל החיילים כאיש אחד בלב אחד ובמסירות נפש בלא שום נגיעה פרטית” נלחמים ומוסרים את חייהם למען האומה” למען המדינה” ובכלל” בין אזרחי המדינה החיים ביחד למרות ההבדלים הגדולים בין הדעות השונות” בין העדות השונות” בין ימין לשמאל” בין דתיים לשאינם דתיים. אשרינו מה טוב חלקנו שמתממש לנגד עינינו הכתוב של “גוי אחד בארץ” – כשהם בארץ הם גוי אחד. וכולנו יחד נתנחם בשיבת ציון” בבניין הארץ ובבניין בית המקדש” שייבנה במהרה בימינו” אמן.

מהמצפה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן