פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > התמודדות עם מריבות בין אחים (ב)

התמודדות עם מריבות בין אחים (ב)

כבר מן גיל הרך מתעוררים מתחים ומריבות בלתי פוסקות בין אחים. להורים נראה כי המריבות הן על “שטויות”” ומתקשים לראות את גילויי הקנאה והעוינות שהם מפגינים זה כלפי זה. הם מעדיפים לראות את הילדים בהרמוניה” משחקים יחד” עוזרים זה לזה” משתפים וחולקים דברים ביניהם.
האופן שבו ההורים מתמודדים וקובעים החלטות משפיע על הקשר ומערכת היחסים בין האחים” התנהגות ההורים יכולה להגביר או למתן את התחרותיות והקנאה הכעס ורגשות הקיפוח.
הורים רבים משתמשים בענישה כאמצעי הרתעה” אך עונשים אינם יעילים” המריבות ממשיכות. וזה מגביר אצל ההורים את הכעס ואת חומרת העונש” גם שימוש במילים משפילות ומעליבות. ילדים צעירים שנחשפים לעונשים רבים מפתחים תחושה של “הילד הרע”.
התגובה שלנו צריכה לשדר לילד ערך חינוכי. כהורים חשוב לחנך את הילד ולא לאלף אותו! שיכבד אותנו ולא יפחד מאיתנו! ההתערבות צריכה להיות כך שהילד יבין את ההיגיון החינוכי שעומד בתגובה שלנו” שתעורר בו מוטיבציה פנימית להתנהג אחרת” שתעורר אותו להתנהג בצורה ראויה ומקובלת. על הילד להרגיש שסומכים ומאמינים שהוא יכול להתמודד.
נסיעה משותפת עם הילדים מאיימת לפעמים” במיוחד בחופשת הקיץ. אף שההורים מכינים את עצמם ודואגים לצמצם את החיכוכים” להעסיק אותם ע”י שקיות ממתקים” חידונים ועוד” מיד כשעולים לאוטו זה צועק” וזה רוצה לשבת דווקא כאן” וזה נוגע לו ברגל” ועוד… הורים חסרי אונים: מתחננים” מאיימים” משחדים” דבר לא עוזר.
הדרך שאני מציעה היא כמובן לא מתוך כעס” תוקפנות או כוחניות כלפי הילדים. זה דווקא מזמין מאבקים” וגם כמה שפחות עונשים. חשוב לשמור על מערכת יחסים טובה עם הילדים” התגובות צריכות להיות מתוכננות ומתוזמנות” לא ספונטניות. להכין את הילדים מראש שהולכים לעשות מעשה והוא חייב להתקיים – מתכננים לנסוע” אוספים את הילדים ואומרים להם: “כבר זמן רב שאתם רבים במכונית” דיברנו” הענשנו” צעקנו ולא עזר כלום” הנסיעה בצורה זו מסוכנת ולא נעימה” לכן אמא ואני החלטנו שאי אפשר שהמצב ימשך” ובפעם הבאה שתריבו” אנחנו חוזרים הביתה” ” אם הורים יעמדו בהחלטה זו לא מתוך כעס או רוגז” תספיק פעם אחת כדי שהם יבינו מתוך התגובה את התוצאה ההגיונית” ילדים נוטים לקבל את התוצאה כשהיא הוגנת וצודקת” אף אם באותו רגע יכעסו ויתאכזבו” צריך להיות מוכנים להכיל רגשות אלו” מתוך שמירה על כבודם וכבודנו” ולסמוך עליהם שהם ילמדו” יבינו וייקחו אחריות על התנהגותם. כך גם לגבי מריבות סביב המחשב. אפשר לומר “אינכם מסתדרים ביניכם” לכן לא תוכלו לצפות עכשיו במחשב”. כך לגבי צעצועים: לא חשוב לי מי התחיל במריבה… גישה כזו יוצרת ערבות הדדית” תחושת שייכות והזדהות. חבל שהורים אינם פנויים לראות גם את הרגעים היפים ביחד” שאינם מאמינים בעצמם ולא מסוגלים להתפנות לעודד וליצור אוירה חיובית במשפחה. ולכן” מעבר להצעות ולגישה החינוכית שנפתח – חשוב להשקיע מאמץ ומחשבה איך לפתח אחווה בין אחים” שותפות” מערכת יחסים טובה.
המשך אי”ה בשבוע הבא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן