פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בלעם

בלעם

בפרקי אבות מוגדרת אישיותו של בלעם כניגוד לזו של אברהם אבינו. “כל מי שיש בידו שלושה דברים הללו – מתלמידיו של אברהם אבינו”. המידה הראשונה היא עין טובה – עין יפה” סימפטיה. עין יפה היא סימפטיה אל הבריות” אל כל הבריות. יש מדרגות בבריות” יש ישראל ויש גויים” אבל לכולם יש נועם של שייכות לבורא. מניין לו לאברהם אבינו” “האדם הגדול בענקים”” טוב הלב הזה? – אין זה עניין פרטי אישי אינדיבידואלי” אלא הוא נמשך מהעין היפה ביחס לבורא” ומן הבורא אל הבריאה. “אוהב את המקום” אוהב את הבריות” . מתוך הקִרבה והדבקות האלוהית של הנשמה הענקית הזאת” מתוך הידיעה הברורה ש”טוב ד’ לכל”” נמשכת השייכות לבריאה כולה” האהבה לכל הבריות והחשק להיות מחבק ומנשק לכל. המידה הראשונה במידות הישראליות היא: רחמנים. מוזכר בגמרא שאדם אכזרי צריך בדיקה אם הוא מזרעו של אברהם אבינו. כשיש אכזריות” קרירות ואדישות” צריך בדיקה בגזע. עד כדי כך! לעומת זאת” “כל המרחם על הבריות בידוע שהוא מזרעו של אברהם אבינו”. כל זה בא לנו מאברהם אבינו” כפי שאומר הנביא ישעיהו: “הביטו אל צור חוצבתם … הביטו אל אברהם אביכם”. מאברהם אבינו מגיעה אלינו העין היפה אל כל הבריות.
באותה משנה בפרקי אבות אנו מוצאים את הניגוד לעין הטובה של אברהם אבינו: כל מי שיש בידו שלושה דברים הללו הוא מתלמידיו של בלעם הרשע: עין רעה… עין רעה היא ביטוי של גדלות ברע שבנפש. לעומת ענקיותו של אברהם אבינו באהבת הבריות” נפגשים בענקיותו של בלעם ברע.
איש הקללה ניגש בכוחו הגדול העליון והעמוק מאוד” השייך לתכונתו וטבעו” לקלל את ישראל. אבל זה לא מתאפשר לו” כי ישראל “ברוך הוא” . את העם הזה – הממשיך את דרכו של אברהם אבינו איש הברכה – לא ניתן לקלל. “נצח ישראל לא ישקר”. “ויהפוך ד’ אלהיך לך את הקללה לברכה” .

תגיות: בלעם הרשע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן