ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 


מה נעשה בחופש? (2)

הרב אלישע אבינר

אופנות בילוי. בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעות קשות במהלך החופש. בני נוער מהמגזר הדתי, אשר גדלו בבתים דתיים למהדרין ולומדים במוסדות חינוך דתיים, מבלים בחופש במקומות בעייתיים. כמובן, הבעיה איננה מתמקדת במקום מצד עצמו אלא בצורת הבילוי והאווירה השוררת שם. כל שנה, אנחנו מופתעים לגלות גבול נוסף שנפרץ על ידי הנוער הדתי, "שטח" בעייתי נוסף שנכבש על ידם - חופים נוספים מסביב לכנרת, פאבים, מסיבות מעורבות עם משקה אלכוהולי, ועוד כהנה וכהנה. זה לא מקיף את רוב הנוער הדתי אלא רק נוגע בשוליים, אבל השוליים די רחבים.
ההסבר לתופעות הנ"ל, כדוגמת הנהירה לחופי הכנרת וההשתתפות ב"מסיבות שמיניסטים", אין לחפשו רחוק. אופנות בילוי קיימות בעולם בכלל ובארץ בפרט. דור-דור ואופנות הבילוי שלו. לדאבוננו, חלק מהנוער הדתי נגרר אחרי אופנות הבילוי החילוניות. לרוב, זה מתחיל בטפטוף קטן - חובשי כיפה אחדים מחקים את נורמות תרבות הפנאי המקובלות במגזר החילוני - וברבות השנים מתחזק הזרם ומצטרפים בני נוער נוספים לנורמות הקלוקלות. לפני שנים, היתה אופנה של פסטיבלים. פסטיבל ערד משך נערים ונערות רבים. עם הזמן הלך ותפח מספר בני הנוער השייכים למגזר הדתי שהשתתפו בפסטיבל. עד שאופנת הפסטיבלים שקעה, והחלה אופנה אחרת.
הנוער נוטה אחרי אופנות. והמתבגרים במיוחד אשר מבקשים להרגיש חלק מקבוצת בני גילם. המתבגר אומר לעצמו: כולם שם, ואני לא אהיה שם?! כולם התנסו, למה שלא אתנסה?! לעיתים, זה מתחיל ונגמר בהתנסות חולפת. אבל, כל התנסות מותירה רושם כלשהו בנפש. לעיתים, מתקיים בנער - הציץ ונפגע. ההתנסות הראשונה פותחת פתח להתנסויות נוספות ולשינוי בנורמות עד שנעשות לו כהיתר.
אופנות חלופיות. ההתמודדות עם האופנות הנ"ל היא באמצעות חינוך של בני הנוער, העצמה אישית וכד'. אבל, התמודדות מלאה כוללת גם פיתוח אלטרנטיבות - אופנות חלופיות שהנוער הדתי יימשך אליהן.
לעת עתה, די נדיר למצוא אופנות המיוחדות לנוער הדתי. כמובן, קיימת פעילות ברוכה במסגרת תנועות הנוער הדתיות. הן ממלאות תפקיד חשוב ומרכזי בתרבות הפנאי של הנוער הדתי, עד שקשה למדוד את גודל תרומתן החיובית. אבל, מעטות הן הפעילויות המיוחדות לבני נוער הדתי מחוץ למסגרת תנועות הנוער הדתיות. בין האופנות הייחודיות לנוער הדתי - ריקודגלים, סיבוב השערים, ועוד (כן ירבו).
אין זה סוד שאופנות מושכות ושואבות. במיוחד - את בני הנוער. האם אנחנו מסוגלים ליצור אופנות בילוי חיוביות אלטרנטיביות? התשובה היא, שאופנות אינן נוצרות בצורה ספונטאנית, הן מוטמעות בתהליך איטי. לכן, אפשר לפתח אופנות בילוי חיוביות. התנאי המרכזי: התמדה. לא מתייאשים בגלל חוסר הנהירה בשנים הראשונות, שומרים על מבנה ודפוס קבוע, עד שהאופנה חודרת. בשנים האחרונות נעשו נסיונות חשובים לייצר פעילויות עבור בני הנוער הדתי, אבל לא גילו התמדה. לא בחרו במקום קבוע לפעילות, לא היה לה סגנון ואופי קבוע. לכן, המאמצים לא הניבו את התוצאות הראויות. חייבים להתמיד. לא כל הניסיונות יצליחו: חלקם ייעלמו כלעומת שבאו, וחלקם ייתפסו ויהפכו לנורמות. אבל, על מנת להטמיע אותן צריך לבחור בדגם קבוע. תחזקנה ידי כל הפועלים בכיוון זה.
בני הנוער נמשכים אחרי האופנות החילוניות לא רק מפני שהן מושכות ומגרות אלא בעיקר בגלל חוסר מעש ושעמום. החופש ארוך ונוצר ואקום, הבור ריק והוא נמלא בנחשים ובעקרבים.
ביישובים הקהילתיים, נבנות תכניות מלאות ועשירות לפעילות עבור בני הנוער. הקושי הגדול הוא במגזר העירוני. התמיכה העירונית בפעילות היא דלה, האמצעים מועטים. קשה לארגן פעילויות חינמיות עבור בני הנוער. הפעילות החינמית היחידה היא זו שמתקיימת במסגרת תנועת הנוער בסניף המקומי (למעט "מחנה הקיץ" שהוא בתשלום). לכן, צריך לחזק את תנועות הנוער, לעודד ריבוי פעילויות בימי החופש, להציע להן רעיונות לעשייה ולהתנדבות, ולתמוך בהן כלכלית (לרוב, תנועות הנוער פועלות עם אפס תקציב).
לתגובות: [email protected] . לב אבות - קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים, פסיכולוגים ויועצים. טל': 02-9973232. אתר "לב אבות" - evavot.org.ill באתר - מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך, רבנים ופסיכולוגים.



תגיות: החופש הגדול | בני נוער | בילוי



מאמרים נוספים מעלון פרשת השבוע בלק התשע"ב:
אל תפגע בצה"ל - הרב שלמה אבינר
אור החיים הקדוש - הרב רונן טמיר
שפת גוף של אריות - הרב נתנאל לוי
בלעם - הרב דוד לנדאו
תּוֹרָה וְצָבָא - הרב שלמה אבינר
מה טובו אהליך יעקב - הרב חנוך בן פזי זצ"ל

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: